3 Johdatus sosiokulttuuriseen teoriaan: lähikehityksen vyöhyke / Introduction to sociocultural theory: ZPD e6bda692600a40bf9a13dc37b93c5bd2

Johdatus sosiokulttuuriseen teoriaan: lähikehityksen vyöhyke / Introduction to sociocultural theory: ZPD

File Lisälukemisto ja tehtävät (OSA 1) / extra readings and assignments (PART 1)
OSA 1 Johdatus sosiokulttuuriseen teoriaan / PART 1 Introduction to sociocultural theory
File Ekstratehtävät / Extra Assignment (koko resurssille / for the whole resource)
Ekstratehtävät / Extra Assignment (koko resurssille / for the whole resource)
File Osa 1 / Part 1: Vygotsky (1978)
Vygotsky, L. S (1978). Interaction between learning and development In Vygotsky, L. S., Cole, M, Mind and Society, Harvard University Press, Cambridge.

You can use this code to embed this media to other pages. This embed has fixed size and should work well on most use cases.

This page also supports oEmbed.

You can use this code to embed this media to other pages. This embed has responsive size and is intended to be used on responsive web sites.

This page also supports oEmbed.

Tässä videossa opit kahdesta kehityksen 'vyöhykkeestä': aktuaalisesta kehitystasosta (Zone of Actual Development) ja lähikehityksen vyöhykkeestä (Zone of Proximal Development eli ZPD). Palaamme myös aiempaan keskusteluun oppimisen ja kehittymisen keskinäisestä suhteesta, ja puhumme lopuksi myös lähikehityksen vyöhykkeen toiminnoista.


In this video, you will learn about two ‘zones’ of development: Zone of Actual Development and Zone of Proximal Development (ZPD). We will also come back to our discussion of learning-development relationship and talk about ZPD activities.


Linkit / Links:

Välitys/mediation: https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/hum/kivi/muut/sct-l2/sct-l2/recording-18-01-2022-17.15

Obuchenie: https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/hum/kivi/muut/sct-l2/sct-l2/recording-18-01-2022-18.01

Palaute ja välitys / feedback and mediation: https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/hum/kivi/muut/sct-l2/sct-l2/recording-18-01-2022-18.07?_authenticator=8a9e88c0dc17779c090f5b2dcad27f3a1f4188c2

Opettaja–oppija- ja oppija–oppija-vuorovaikutus / teacher-learner and learner-learner interaction: https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/hum/kivi/muut/sct-l2/sct-l2/recording-18-01-2022-18.30

Staattinen ja dynaaminen arviointi / static and dynamic assessment: https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/hum/kivi/muut/sct-l2/sct-l2/recording-18-01-2022-19.13