3 Johdatus sosiokulttuuriseen teoriaan: lähikehityksen vyöhyke / Introduction to sociocultural theory: ZPD
Johdatus sosiokulttuuriseen teoriaan: lähikehityksen vyöhyke / Introduction to sociocultural theory: ZPD
- Lisälukemisto ja tehtävät (OSA 1) / extra readings and assignments (PART 1)
- OSA 1 Johdatus sosiokulttuuriseen teoriaan / PART 1 Introduction to sociocultural theory
- Ekstratehtävät / Extra Assignment (koko resurssille / for the whole resource)
- Ekstratehtävät / Extra Assignment (koko resurssille / for the whole resource)
- Osa 1 / Part 1: Vygotsky (1978)
- Vygotsky, L. S (1978). Interaction between learning and development In Vygotsky, L. S., Cole, M, Mind and Society, Harvard University Press, Cambridge.
Voit käyttää tätä koodia upottaaksesi median toiselle sivulle. Tämän koodin kiinteäkokoinen upotus on laajasti yhteensopiva ja sopivin useimpiin käyttötarkoituksiin.
Tämä sivu tukee myös oEmbed-upotusta.
Voit käyttää tätä koodia upottaaksesi median toiselle sivulle. Tämän koodin responsiivinen eli mukautuva upotus soveltuu käyttöön responsiivisilla verkkosivuilla.
Tämä sivu tukee myös oEmbed-upotusta.
Tässä videossa opit kahdesta kehityksen 'vyöhykkeestä': aktuaalisesta kehitystasosta (Zone of Actual Development) ja lähikehityksen vyöhykkeestä (Zone of Proximal Development eli ZPD). Palaamme myös aiempaan keskusteluun oppimisen ja kehittymisen keskinäisestä suhteesta, ja puhumme lopuksi myös lähikehityksen vyöhykkeen toiminnoista.
In this video, you will learn about two ‘zones’ of development: Zone of Actual Development and Zone of Proximal Development (ZPD). We will also come back to our discussion of learning-development relationship and talk about ZPD activities.
Linkit / Links:
Välitys/mediation: https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/hum/kivi/muut/sct-l2/sct-l2/recording-18-01-2022-17.15
Obuchenie: https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/hum/kivi/muut/sct-l2/sct-l2/recording-18-01-2022-18.01
Palaute ja välitys / feedback and mediation: https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/hum/kivi/muut/sct-l2/sct-l2/recording-18-01-2022-18.07?_authenticator=8a9e88c0dc17779c090f5b2dcad27f3a1f4188c2
Opettaja–oppija- ja oppija–oppija-vuorovaikutus / teacher-learner and learner-learner interaction: https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/hum/kivi/muut/sct-l2/sct-l2/recording-18-01-2022-18.30
Staattinen ja dynaaminen arviointi / static and dynamic assessment: https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/hum/kivi/muut/sct-l2/sct-l2/recording-18-01-2022-19.13