Pedagoginen kahvila XX: Tekoälyn ohjattu oppiminen (8.6.2023) 95d4083209924f0182fd8e5c09a88516

Mitä on tietokoneen ohjattu oppiminen? Millaista logiikkaa suurten kielimallien, kuten esimerkiksi chatGPT:n kaltainen kielimalli tuottaa? Mihin tuo logiikka on sovellettavissa, ja mitkä ovat sen rajat? Aiheesta alustaa Ilkka Pölönen.

Voit käyttää tätä koodia upottaaksesi median toiselle sivulle. Tämän koodin kiinteäkokoinen upotus on laajasti yhteensopiva ja sopivin useimpiin käyttötarkoituksiin.

Tämä sivu tukee myös oEmbed-upotusta.

Voit käyttää tätä koodia upottaaksesi median toiselle sivulle. Tämän koodin responsiivinen eli mukautuva upotus soveltuu käyttöön responsiivisilla verkkosivuilla.

Tämä sivu tukee myös oEmbed-upotusta.

Kevään viimeisessä pedagogisessa kahvilassa hyppäämme jälleen ajankohtaiseen koneoppimisen aiheeseen. Aiheesta ei ole vielä paljoa tutkimustietoa tai varmuutta, ja AI:n hyödyntäminen kehittyy huimaa vauhtia - tässä tekoälyn taustojen ymmärtäminen sekä oivat kysymykset auttavat jäsentämään ilmiötä.
Sisältö
  • Suuret kielimallit (LLM) tekoälyjen joukossa
  • Tekstiä tuottavan tekoälymallin perusta ja sen ohjattu oppiminen
  • LLM:ien rajoitteet ja mahdollisuudet
  • Keskustelua sekä aiheesta oleellisia ja provosoivia kysymyksiä