Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön ec84dd0056574c00ab0a852d40ae6778

Nea-Maria Räsänen & Julia Mattila: Pro gradu -tutkielman esittely hankkeessa Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön.

Voit käyttää tätä koodia upottaaksesi median toiselle sivulle. Tämän koodin kiinteäkokoinen upotus on laajasti yhteensopiva ja sopivin useimpiin käyttötarkoituksiin.

Tämä sivu tukee myös oEmbed-upotusta.

Voit käyttää tätä koodia upottaaksesi median toiselle sivulle. Tämän koodin responsiivinen eli mukautuva upotus soveltuu käyttöön responsiivisilla verkkosivuilla.

Tämä sivu tukee myös oEmbed-upotusta.

Räsänen, N.-M. & Mattila, J. (syksy 2021). Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön [Pro gradu -tutkielma]. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79561

Lähteet:

Amanchukwu, R. N., Stanley, G. J., & Ololube, N. P. (2015). A review of leadership theoriesprinciples and styles and their relevance to educational management. Management5(1), 6–14. doi:10.5923/j.mm.20150501.02

Bubb, S. & Earley, P. (2004). Managing teacher workloadWork-life balance and wellbeingSAGE Publications Ltd. London.

Cerit, Y. (2009). The effects of servant leadership behaviours of school principals on teachers’ job satisfaction.Educational Management Administration & Leadership, 37(5), 600-623. doi:10.1177/1741143209339650 

Deci, E. L., Olafsen, A. H., & Ryan, R. M. (2017). Self-determination theory in work organizationsThe state of a science. Annual review of organizational psychology and organizational behavior4, 19-43. doi:10.1146/annurev-orgpsych-032516-113108

Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits : human needs and the self-determination of behaviorPsychological Inquiry, 11(4), 227- 268. 

Greenleaf, R. K. & Spears, L. C. (2002). Servant leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness. 25. painos. Paulist Press.

Hakanen, J. (2011). Työn imu. Työterveyslaitos. Haettu https://www.ttl.fi/wp- content/uploads/2018/09/TTL_tyonimu.pdf

Eyal, O. & Roth, G. 2011. Principalsleadership and teachersmotivationSelfdetermination theory analysisJournal of Educational Administration 49.3: 256–275. doi:10.1108/09578231111129055

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2009). Tutki ja kirjoita (15. uud. p.). Tammi. 

Karikoski, A. 2009. Aika hyvä rehtoriksi. Selviääkö koulun johtamisesta hengissä? (Väitöskirja, Helsingin yliopisto. Käyttäytymistieteellinen tiedekunta). Haettu https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/19992/aikahyva.pdf?sequence=1

Kovjanic, S., Schuh, S. C., Jonas, K., Quaquebeke, N. V., & Van Dick, R. (2012). How do transformational leaders fosterpositive employee outcomes? A self‐determination‐based analysis of employeesneeds as mediating linksJournal of Organizational Behavior33(8), 1031-1052. doi:10.1002/job.1771

Manka, M. L., & Manka, M. (2016). Työhyvinvointi. Helsinki. Talentum Pro.

Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivationdevelopment, and wellnessThe Guilford Press. doi:10.1037//0003-066X.55.1.68

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki. Tammi.

Van den Broeck, A., Vansteenkiste, M., De Witte, H., Soenens, B., & Lens, W. (2010). Capturing autonomycompetence, and relatedness at work: Construction and initial validation of the Work‐related Basic Need Satisfaction scaleJournal of Occupational and Organizational Psychology83(4), 981-1002. doi:10.1348/096317909X481382

Van Dierendonck, D. (2011). Servant leadership: A review and synthesisJournal of Management37(4), 1228-1261. doi:10.1177/0149206310380462

Van Dierendonck, D. & Nuijten, I. (2011). The servant leadership surveyDevelopment and validation of a multidimensional measureJournal of  Business and Psychology26(3), 249-267. doi:10.1007/s10869-010-9194-1 

Virtanen, M., Kivimäki, M., Luopa, P., Vahtera, J., Elovainio, M., Jokela, J. & Pietikäinen, M. (2009). Staff reports of psychosocial climate at school and adolescents’ healthtruancy and health education in Finland. European Journal of Public Health, 19(5), 554–560. doi:10.1093/eurpub/ckp032

Tämä tallenne on tekstitetty automaattisen puheentunnistuksen avulla, jonka vuoksi tekstityksessä voi olla epätarkkuuksia. Voit kytkeä tekstityksen päälle klikkaamalla lainausmerkkikuvaketta videoruudussa.


This recording is captioned using automatic speech recognition, which may result in inaccuracies in the captions. You can turn captions on by clicking the quotation mark icon on the video screen.