Etelän katseita - Miradas del Sur

Espanjalaisen taidemaalarin Bartolomé Rocan maalaukset ovat kuin värikäs espanjalainen viuhka, joka avautuu vähitellen katse katseelta, aistikokemus kerrallaan - vahvoja värejä, aiheiden runsautta, liikettä ja muuntuvia muotoja. Katsomisen myötä yhä uusia sävyjä ja yksityiskohtia nousee esiin ja teokset näyttäytyvät yhä monimuotoisempina, samalla kunkin maalauksen soinnut hahmottuvat ja syvenevät omaksi harmoniakseen ja välittävät yhtenäisen tunnelman.

Näyttelyssä todellisuus muuttuu fantasiaksi toisellakin, meille Tuhannen ja yhden yön tarinoista tutulla tavalla. Alhambran linna on yhä olemassa, niin kuin Cordoban moskeijakin. Rocan maalauksissa ne palaavat mielikuvituksen, sadun, ihmeiden ja haaveen maailmaan. Samalla ne viittavat välähdyksinä Espanjan historian ja taiteen värikkäisiin vaiheisiin ja tämän päivän espanjalaisen kulttuurin monimuotoisuuteen.

Näyttely kokonaisuutena ehdottaa katsojalle, että katsominen - ja uudelleen katsominen - on yksi tie oivalluksiin. Pohjoisen pelkistyneeseen estetiikaan tottuneelle näyttelyn asetelmat, sisäkuvat, maisemat ja kaupunkinäkymät voivat muodostua uudeksi kertomukseksi juuri siksi, että teosten varsinaiseksi teemaksi nousevat muotokielen moniulotteisuus, aiheiden rikkaus ja abstraktin ja figuratiivisen leikki.

Bartolomé Roca (s. Orihuela 1948) on saanut tunnustusta taiteelleen 1970-luvulta lähtien. Lähes koko uransa ajan hän on omistautunut sekä vapaalle taiteelle että uskonnolliselle taiteelle valmistaen ennen kaikkea monumentaalimaalauksia ja kärsimysviikon figuurisommitelmia. Vuonna 2007 hänen uskonnollisista teoksistaan avattiin pysyvä näyttely kärsimysviikon taiteelle omistetussa museossa, Museo Semana Santanassa (Callosa de Segura, Valencia). Vapaan taiteen saralla Roca on toteuttanut sekä abstraktia että figuratiivista taidetta yleensä temaattisina sarjoina. Jyväskylän taidemuseossa esillä olevat teokset ovat valmistuneet viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana.

Jyväskylän taidemuseon gallerianäyttely ja siihen liittyvä julkaisu ovat tulosta tutkimus- ja opetushankkeesta, joka perustuu Jyväskylän yliopiston Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen taidehistorian oppiaineen ja Granadan yliopiston Kuvataiteiden tiedekunnan Piirustuksen laitoksen yhteistyöhön. Tutkimushankkeen lähtökohtana on, että kaikilla on kyky analysoida kuvataidetta ja visuaalista ympäristöä. Visuaalisten kokemusten kautta voimme oppia uutta itsestämme ja ympäristöstämme. Taiteilijoiden ja taiteentutkijoiden ohella jokainen voi muodostaa oman tulkintansa. Näyttelyn aikana yhteistyössä Jyväskylän taidemuseon kanssa kutsutaan muutama ryhmä 16-18 -vuotiaita nuoria ja yritysten henkilöstöä osallistumaan Bartolomé Rocan maalausten visuaalisen analyysin tekemiseen ja näin analyysin kehittämiseen. Tutkimushankkeesta vastaavat piirustuksen professori Manuel Vélez Cea (Granadan yliopisto) ja taidehistorian professori Annika Waenerberg (Jyväskylän yliopisto). Taidemuseossa näyttelyä on koordinoinut suunnittelija Seija Heinänen ja museopedagogista toimintaa museolehtori Sirpa Turpeinen. Bartolomé Rocan taiteesta ja teosten tulkinnasta kertova kirja "Etelän katseita - Miradas del Sur" on myynnissä taidemuseon museokaupassa, hinta 23 €.

Tutkimus-, julkaisu- ja näyttelyhanke on toteutettu yhteistyössä Granadan yliopiston Kuvataiteiden tiedekunnan Piirustuksen laitoksen, Jyväskylän yliopiston Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen ja Jyväskylän taidemuseon kanssa. Lisäksi hankketta ovat tukeneet eri yhteistyömuodoin ja taloudellisesti Jyväskylän yliopiston rehtori Aino Sallinen,Espanjan suurlähetystö, Granadan yliopisto, Suomen Akatemia, Jyväskylän yliopiston Humanistinen tiedekunta, Jyväskylän taiteilijaseura ja Jyväskylän kaupunki/kansainväliset asiat.