Moniviestimen Omassa kansiossa videoiden automaattinen poisto on otettu käyttöön - kopioi säilytettävät videosi talteen ennen 17.6. alkavia poistoja

Uudet videot säilyvät katsottavissa 180 vuorokautta.

Moniviestimen Oma kansio -osioon kuka tahansa yliopiston käyttäjä voi julkaista omia videoitaan niin, että tallenteet ovat katsottavissa enintään 180 vuorokautta julkaisuhetkestä eteenpäin. Aiemmin videoiden poistotoiminto on jäljellä olevien päivien laskurin näkymisestä huolimatta ollut pois käytöstä, mutta nyt automaattinen poisto on otettu käyttöön.

Voit tarkistaa kunkin videosi jäljelläolevan säilytysajan avaamalla videon katselusivun ja tarkistamalla tiedot kohdasta “Automaattinen poisto: Tämä sisältö poistetaan NN päivän kuluessa”. Kun tämä laskuri putoaa nollaan, video poistetaan Moniviestimestä.

Suurin osa ennen vuotta 2020 julkaistuista videoista tulee poistumaan Omasta kansiosta 17.6.2020 alkaen. Käy tarkistamassa jäljelläoleva videoidesi säilytysaika ja tarvittaessa lataamassa poistuvat videotiedostot omalle tietokoneellesi talteen ennen säilytysajan päättymistä.

Mikäli haluat pitää videon katsottavissa vielä 180 vuorokauden jälkeenkin, on tarjolla kaksi vaihtoehtoa:

• Lataa videotiedosto omalle tietokoneellesi, luo sen jälkeen uusi mediasivu Omaan kansioosi ja julkaise lataamasi videotiedosto uudelleen. Tällöin video saa uuden osoitteen ja pysyy katsottavissa seuraavat 180 vuorokautta.
  • Mikäli kuulut yliopiston henkilökuntaan ja olet julkaissut Omassa kansiossa opetuksessa käytettäviä videotallenteita, joka halutaan pitää saatavilla pidempään: ota yhteyttä videotukeen, jotta voimme luoda kurssille uuden pidempiaikaisen sijoituspaikan Moniviestimen yleiselle puolelle ja asettaa sinulle tarvittavat käyttöoikeudet. Videotuki voi siirtää tällaiset videot manuaalisesti Omasta kansiosta yleiselle puolelle.

Oma kansio on tarkoitettu vain tilapäisten videoiden julkaisuun eikä siellä tulisi säilyttää kursseilla pidempiaikaisesti käytettäviä opetusmateriaaleja.

Poistuvien videoiden kopioiminen talteen Omasta kansiosta

• Avaa Moniviestin osoitteella: https://moniviestin.jyu.fi
  • Kirjaudu sisään Moniviestimeen klikkaamalla oikeasta yläkulmasta “JYU log in”
  • Klikkaa sinisestä navigaatiopalkista “Oma kansio”
  • Näet nyt kaikki ne videot, joita olet tallentanut Omaan kansioon, klikkaa haluamasi videon otsikkoa
  • Videon alapuolella näkyy “Lataukset”-osio – klikkaa siitä, jolloin avautuu näkyville videon laatuvaihtoehdot. Valitse parhaan laadun tiedosto vertaamalla tiedostokokoja - yleensä paras laatu on merkitty HD/H264 tai 1080P. Klikkaa valitsemaasi linkkiä hiiren oikealla napilla ja valitse “Save link as...”/”Tallenna kohde nimellä” tms... (vaihtelee selaimesta ja kielestä riippuen)
  • Valitse haluamasi tallennuspaikka videolle ja odota latauksen valmistumista. Tämän jälkeen laitteesi levylle on tallentunut MP4-muotoinen versio videostasi.

Lisätietoja videotuelta

Voit kysyä lisätietoja ja pyytää tarvittaessa neuvoja videoiden taltioimiseen videotuelta - lähetä tukipyyntösi joko HelpJYU-palvelun kautta tai sähköpostitse video-support@jyu.fi