WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:06.550 --> 00:00:11.410 Tänään ollaan KIHU:lla, jossa meidän liikuntabiologian valmennustieteen maisteriopiskelijat 2 00:00:11.410 --> 00:00:14.930 osallistuvat paralympiaseminaaripäivään. 3 00:00:14.930 --> 00:00:17.290 Aamulla oli luentoja ja Paralympia- 4 00:00:17.290 --> 00:00:20.450 komitean asiantuntija on tullut keskustelemaan heidän 5 00:00:20.450 --> 00:00:24.840 kanssaan paralympiavalmennuksesta, sun muuta, ja nyt meillä on enemmän 6 00:00:24.840 --> 00:00:27.460 käytännön harjoittelua ja kokemusta, 7 00:00:27.460 --> 00:00:32.310 eli tultiin tänne KIHU:n labraan katsomaan mitä tapahtuu, kun testataan esimerkiksi 8 00:00:32.310 --> 00:00:37.310 paralympiaurheilijoita tai muitakin urheilijoita. 9 00:01:03.700 --> 00:01:08.000 Saarisen Katja, Paralympiakomiteassa toimin kehittämispäällikkönä 10 00:01:08.000 --> 00:01:12.250 ja oma tausta on paralympiaurheilussa alppihiihdossa, 11 00:01:12.250 --> 00:01:16.010 eli 2002–2014 paralympialaisissa 12 00:01:16.010 --> 00:01:25.570 olen ollut mukana alppihiihtäjänä. 13 00:01:25.570 --> 00:01:30.270 Tänään puhuttiin oikeastaan aika paljon siitä isosta paraurheilusta, 14 00:01:30.270 --> 00:01:35.770 mutta myöskin sitten siitä paralympiaurheilusta ja siitä niin kun kilpa- 15 00:01:35.770 --> 00:01:39.440 ja huippu-urheilusta parapuolella. 16 00:01:39.440 --> 00:01:46.170 Pikkaisen katsottiin mitä se luokittelu tarkoittaa paralympialajeissa ja tutustuttiin myöskin 17 00:01:46.170 --> 00:01:53.210 sitten miten MOVE-testeihin on tehty sovellukset niin, että myös toimintarajoitteiset 18 00:01:53.210 --> 00:02:00.010 koululaiset pystyy tekemään MOVE-testit ja saatiin vähän jo semmoista ensimakua, mitä ensi vuonna 19 00:02:00.010 --> 00:02:06.870 tulee Falla-hankkeesta, elikkä vähän niinku käyttöopasta erilaisiin aktiviteettimittareihin, 20 00:02:06.870 --> 00:02:12.070 että millä tavalla toimintarajoitteinen ihminen voi käyttää, mikä laite ehkä toimii parhaiten, 21 00:02:12.070 --> 00:02:17.570 mihin kohtaan kropassa kiinnitettynä se antaa parhaan tuloksen. Tämmöisestä tutkimuksesta 22 00:02:17.570 --> 00:02:19.370 kuultiin. 23 00:02:19.370 --> 00:02:21.380 Ja kuultiin myös paljon hyviä esimerkkejä siitä, mitä 24 00:02:21.380 --> 00:02:24.910 KIHU on tehnyt paralympiaurheilussa. 25 00:02:24.910 --> 00:02:30.550 Miten kilpaurheilijoiden testejä muun muassa tehdään, minkälaisia sovelluksia niihin 26 00:02:30.550 --> 00:02:36.010 on kehitelty ja miten esimerkiksi välinepuolella pystytään auttamaan paraurheilussa 27 00:02:36.010 --> 00:02:47.550 löytämään sopivia asentoja ja sopivia välineitä siihen omaan lajiin. 28 00:02:47.550 --> 00:02:51.690 No varmaan vaatimuslista on sama kuin kenellä tahansa valmentajalla. 29 00:02:51.690 --> 00:02:57.380 Kyllä se perusta lähtee myös paralympiaurheilussa ihan niistä samoista asioista kuin 30 00:02:57.380 --> 00:03:04.070 valmentamisessa yleensä ja sen kyseisen lajin valmentamisessa, perusteet 31 00:03:04.070 --> 00:03:08.210 on se kaikki mistä myös se paraurheilu lähtee liikenteeseen. 32 00:03:08.210 --> 00:03:11.630 Ehkä oikeastaan ihan sitten siinä vaiheessa jos ruvetaan puhumaan siitä ihan 33 00:03:11.630 --> 00:03:15.310 huippuvaiheen tekemisestä, niin sitten rupeaa vähän enemmän 34 00:03:15.310 --> 00:03:18.950 merkitsemään tietyt erityispiirteet mitä siihen niinkuin 35 00:03:18.950 --> 00:03:21.660 paraurheiluun voi kuulua, mutta 36 00:03:21.660 --> 00:03:27.230 alussa se on kyllä ihan valmentamista siinä missä muutenkin. Yksilölliseen valmentamiseen 37 00:03:27.230 --> 00:03:31.730 pyritään, kaikille etsitään niitä omia sovelluksia ja ihan sama juttu 38 00:03:31.730 --> 00:03:36.360 se on sitten paraurheilijoiden kohdalla, että nekin on vaan piirteitä, 39 00:03:36.360 --> 00:03:39.990 se vamma, yksi piirre muiden joukossa mihin katsotaan että 40 00:03:39.990 --> 00:03:48.950 miten erilaiset harjoitukset soveltuu. 41 00:03:48.950 --> 00:03:53.690 Paljon tuli tänään myöskin ihan noissa testitilanteissa kun testaajat mietti, että mitä 42 00:03:53.690 --> 00:03:58.250 erityistä ikään kuin se paraurheilu tuo testaukseen ja todettiin, että no eipä oikeastaan 43 00:03:58.250 --> 00:04:05.210 mitään elikkä luottaa siihen omaan osaamiseen siinä valmentamisessa sen oman lajin tuntemuksessa 44 00:04:05.210 --> 00:04:10.600 ja lähtee ihan niistä samoista periaatteista mistä lähtisi kenen tahansa kanssa. Ja se että 45 00:04:10.600 --> 00:04:13.830 toimiiko joku harjoite just siinä muodossa, 46 00:04:13.830 --> 00:04:17.790 ehkä ei, että sitten se on sitä ihan vaan niinku käytännön kautta oppimista 47 00:04:17.790 --> 00:04:22.050 siihen rinnalle, että mikä soveltuu kenellekin, mutta 48 00:04:22.050 --> 00:04:26.510 se luotto vaan siihen, että se mun osaaminen riittää ja paraurheilulle se on 49 00:04:26.510 --> 00:04:29.700 täysin normaalia, että lähdetään sen kokeilun kautta etsimään niitä parhaita 50 00:04:29.700 --> 00:04:41.050 tapoja niin sitä kautta niinku rohkeasti vaan mukaan. 51 00:04:41.050 --> 00:04:46.910 Joo mun oma urheilu-ura tosiaan oli siellä 2000-luvun alkuvaiheissa 52 00:04:46.910 --> 00:04:51.250 ja tietysti paljon tuli siinäkin opittua kantapään kautta. 53 00:04:51.250 --> 00:04:53.930 Ehkä mun isoimmat haasteet liittyi 54 00:04:53.930 --> 00:04:58.890 palautumiseen ja kokonaiskuormitukseen. Meni aika kauan ymmärtää, 55 00:04:58.890 --> 00:05:05.120 miten iso huomio olisi hyvä käyttää nimenomaan siihen 56 00:05:05.120 --> 00:05:08.180 kokonaiskuormitukseen. Paraurheilijan kanssa 57 00:05:08.180 --> 00:05:12.830 se, että ajattelee vaan että minkälaisia harjoituskokonaisuuksia tehdään, kuinka paljon on 58 00:05:12.830 --> 00:05:19.170 kilpailuja niin erittäin tärkeää on myös miettiä, että mitä se vamma tarkoittaa siinä arkielämässä, 59 00:05:19.170 --> 00:05:25.990 koska se on aina semmoinen extra kuormitustekijä ja sillä voi olla yllättävänkin iso merkitys 60 00:05:25.990 --> 00:05:31.790 siihen, kuinka paljon voi harjoittelumääriä, millä tasolla ja taas toisaalta se, että kuinka 61 00:05:31.790 --> 00:05:34.000 paljon pitäisi kiinnittää huomiota 62 00:05:34.000 --> 00:05:39.480 sitten siihen palautumiseen. Itsellä oli tosi iso oppikoulu 63 00:05:39.480 --> 00:05:45.920 yhdessä vaiheessa urheiluseuraa pääsin harjoittelemaan Amerikkaan yhden kauden, jossa 64 00:05:45.920 --> 00:05:51.170 oli nimenomaan para-alppihiihtoon keskittynyt harjoittelukeskus 65 00:05:51.170 --> 00:05:56.350 ja siellä oli tosi hienosti osattu se ympäristö suunnitella niin, että se kuormitti 66 00:05:56.350 --> 00:06:01.360 mahdollisimman vähän. Aamulla mä pystyin tulee proteesin kanssa rinteeseen 67 00:06:01.360 --> 00:06:03.570 laittaa sukset valmiiksi. 68 00:06:03.570 --> 00:06:06.470 Kävin pukukopissa siinä ihan rinteen vieressä, 69 00:06:06.470 --> 00:06:13.130 otin proteesin pois, tulin ulos, hyppäsin sukselle, siellä oli tuolihissit, 70 00:06:13.130 --> 00:06:16.490 joten aina sen varsinaisen harjoitusvedon jälkeen 71 00:06:16.490 --> 00:06:18.440 myös minä sain sen lepotauon. 72 00:06:18.440 --> 00:06:22.600 Mä pystyin tekemään kaksi laji- harjoitusta päivässä eikä ollut mitään ongelmia. 73 00:06:22.600 --> 00:06:29.620 Seuraava talvi Suomessa tilanteessa, jossa mä ne laskettelukamat päällä siirryin 74 00:06:29.620 --> 00:06:33.580 noin 100 matkan ylipäätänsä autolta vasta sinne lumelle, 75 00:06:33.580 --> 00:06:36.290 ja kun meillä Suomessa taas suositaan 76 00:06:36.290 --> 00:06:38.820 tämmöisiä ankkurihissejä 77 00:06:38.820 --> 00:06:44.220 missä sä seisot sen yhden jalan päällä ja sulla tulee se monen minuutin staattinen 78 00:06:44.220 --> 00:06:49.610 tasapainoilu ja sitten pitäisi tehdä se räjähtävä nopeus niin aika nopeasti huomattiin 79 00:06:49.610 --> 00:06:54.730 että ei voi tehdä kahta lajiharjoitusta samalla tavalla. Eli tavallaan asiat 80 00:06:54.730 --> 00:06:59.540 mitkä ei sinällänsä liity siihen itse harjoitukseen, vaikutti siihen kuormitukseen 81 00:06:59.540 --> 00:07:05.010 niin paljon, että se piti muuttaa ihan toisenlaiseksi se harjoituspäivä. 82 00:07:05.010 --> 00:07:07.270 Ei tämmöisiä itsekään osannut silloin heti ajatella. 83 00:07:07.270 --> 00:07:10.700 Ajattelin vaan että miksi hommat ei toimi niinku viime talvena ennen 84 00:07:10.700 --> 00:07:13.330 kun rupesi ymmärtää sen kokonaiskuormituksen 85 00:07:13.330 --> 00:07:24.840 ja sen arjen kuormituksen merkityksen siinä para-alppihiihtäjänä. 86 00:07:24.840 --> 00:07:29.470 Valmentamisessa lähdettiin tavallaan siitä, että monia asioita 87 00:07:29.470 --> 00:07:34.020 pitääkin kokeilla käytännön kautta, että mikä toimii, joten toinen tärkeä elementti 88 00:07:34.020 --> 00:07:39.280 siinä on tietysti sitten se kommunikointi, että uskalletaan avoimesti valmentajan ja urheilijan 89 00:07:39.280 --> 00:07:45.400 välillä käydä sitä keskustelua miten urheilija kokee ja miltä se näyttää, että 90 00:07:45.400 --> 00:07:48.500 saadaan tavallaan sitä tietoa, että 91 00:07:48.500 --> 00:07:54.940 mitä ja miten sen vamman kanssa pystyy toimimaan. Siihen monesti urheilijalla on itsellään 92 00:07:54.940 --> 00:08:00.250 jo hyviä ratkaisuja, että miten mä tekisin ehkä tässä tilanteessa niin rohkeasti vaan kysyy, 93 00:08:00.250 --> 00:08:05.220 että miten urheilija itse kokee tän tilanteen mitä hän tässä tekisi, mutta toisaalta 94 00:08:05.220 --> 00:08:09.480 myös niinku tärkeää, että valmentajakin uskaltaa haastaa ettei aina mennä myöskään sen 95 00:08:09.480 --> 00:08:15.040 taakse, että en mä tätä pysty tekemään, koska mulla on vamma. Sitten uskalletaan 96 00:08:15.040 --> 00:08:19.440 myös haastaa, että okei, se ei ehkä onnistu vielä, mutta jos näitä ja näitä juttuja me 97 00:08:19.440 --> 00:08:24.200 saadaan vahvistettua, niin se tulee onnistumaan jonain päivänä. Tääkin on niinku 98 00:08:24.200 --> 00:08:26.240 molemminpuolista. Mutta ehkä semmoinen avoin 99 00:08:26.240 --> 00:08:30.560 ja rohkea keskustelu, kommunikointi on erittäin 100 00:08:30.560 --> 00:08:39.260 tärkeää siinä valmennussuhteessa. 101 00:08:39.260 --> 00:08:41.680 Tällä hetkellä meillä ei Suomessa oikeastaan ole vielä 102 00:08:41.680 --> 00:08:44.440 mitään paraurheilun valmennuspolkua, 103 00:08:44.440 --> 00:08:46.330 mitä voisi lähteä kulkemaan. 104 00:08:46.330 --> 00:08:51.060 Kyllä käytännössä katsoen kaikki tän hetken paravalmentajat tulee ihan 105 00:08:51.060 --> 00:08:56.860 sitä normaalia lajipolkua. On aikaisemmin yleensä valmentanut vain vammattomia urheilijoita 106 00:08:56.860 --> 00:09:02.040 ja sitten ehkä sattumuksien kautta tulee sitten siihen paraurheiluun sisälle 107 00:09:02.040 --> 00:09:07.530 ja monelle se on aika semmoinen silmiä avaava kokemus, että ihan oikeasti sillä 108 00:09:07.530 --> 00:09:13.100 perusvalmennusosaamisella mä pärjään täällä ja loput opitaan siinä käytännön 109 00:09:13.100 --> 00:09:15.070 tekemisen kautta. 110 00:09:15.070 --> 00:09:19.250 Totta kai sitten kun tulee niihin piireihin, niin ympärillä on sitten verkosto, jolla on 111 00:09:19.250 --> 00:09:23.490 sitä kokemusta mitä voi jakaa muiden valmentajien tai urheilijoiden kanssa. 112 00:09:23.490 --> 00:09:28.970 Mutta sieltä ihan yleisestä urheilusta valmentamisesta 113 00:09:28.970 --> 00:09:31.260 myös paravalmentajat on lähtöisin.