WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:04.770 --> 00:00:09.730 Tänään tavataan Rautakorven Jukka, Jypin jääkiekkojoukkueen päävalmentaja. 2 00:00:09.730 --> 00:00:12.270 Tervetuloa - Kiitoksia, kiitoksia. 3 00:00:12.270 --> 00:00:17.820 No alustavasti kertoisitko omasta valmennustaustasta ja miten 4 00:00:17.820 --> 00:00:24.550 Miten sinusta tuli ammattivalmentaja? No joo tietysti vähän. 5 00:00:24.550 --> 00:00:26.880 itselle aika pitkä kysymys, koska tietysti on niin 6 00:00:26.880 --> 00:00:31.390 pitkän aikaa ollut ammattivalmentaja. 7 00:00:31.390 --> 00:00:35.210 Mutta tosiaan lähes 30 vuotta ollut 8 00:00:35.210 --> 00:00:39.670 ammattilaisina valmennustehtävissä hieman tietysti eri rooleissa, mutta pääsääntöisesti 9 00:00:39.670 --> 00:00:45.240 päävalmentajan roolissa jääkiekkojoukkueessa, ja itse pelasin aikoinaan 10 00:00:45.240 --> 00:00:49.790 jääkiekkoa, kuten tänä päivänä puhutaan mestis -tasolle asti. 11 00:00:49.790 --> 00:00:54.670 Sitten olin urheiluopistossa, 12 00:00:54.670 --> 00:00:58.370 opiskelin aluksi liikunnanohjaajan tutkintoa 13 00:00:58.370 --> 00:01:04.010 ja sieltä sitten siirryin tänne Jyväskylään liikunnalle opiskelemaan valmennuksen 14 00:01:04.010 --> 00:01:07.410 suuntautumisvaihtoehto ja siellä oli liikuntafysiologia ja biomekaniikka 15 00:01:07.410 --> 00:01:09.550 pääaineena mutta sieltä ehkä sitten tuli se 16 00:01:09.550 --> 00:01:13.650 tavallaan lähti semmoinen, tai tai oikeastaan urheiluopisto-opiskelun 17 00:01:13.650 --> 00:01:17.320 aikana semmoinen kiinnostus valmentamiseen, ja ehkä vähän pelaajanakin oli 18 00:01:17.320 --> 00:01:21.290 semmoinen, että kyseenalaisti vähän koutseille erilaisia 19 00:01:21.290 --> 00:01:23.710 käskyjä että mitäs ihmettä tässä täytyny tehdä, 20 00:01:23.710 --> 00:01:26.900 että eikös voisi tehdä vähän toisella tapaa, että vähän oli semmoista 21 00:01:26.900 --> 00:01:28.930 silmää siinä. 22 00:01:28.930 --> 00:01:31.600 Sitä kautta opiskelujen kautta vielä vahvistui 23 00:01:31.600 --> 00:01:37.770 se ja sitten tuli semmoinen vahva motivaatio. 24 00:01:37.770 --> 00:01:40.750 Ja sitten miten ammattivalmentajaksi, niin koska se että sä oot 25 00:01:40.750 --> 00:01:44.510 pelannut ja sitten oot opiskellut niin se ei vielä takaa mitään ammattivalmentajajuutta, 26 00:01:44.510 --> 00:01:47.420 Niin siinä sitten tietysti Jypin 27 00:01:47.420 --> 00:01:50.270 junioreissa valmensin 90-luvun alussa 28 00:01:50.270 --> 00:01:53.880 Ja ehkä vähän sattumaa, että sitten onnistuttiin. 29 00:01:53.880 --> 00:01:58.000 Koko seura nousi silloin tosi vahvasti silloin aikoinaan 30 00:01:58.000 --> 00:02:01.220 tämän logon alla, Jyp HT oli silloin. 31 00:02:01.220 --> 00:02:03.020 32 00:02:03.020 --> 00:02:06.730 Ja noustiin silloin suomen parhaaksi jääkiekko- seuraksi. Oltiin selkeästi, kun mietitään 33 00:02:06.730 --> 00:02:11.980 Liigaa, A-, B-, ja C-SM joukkueita, niin meillä oli tosi hyvät joukkueet, 34 00:02:11.980 --> 00:02:14.980 ja oli hyviä ikäluokkia, Jypillä silloin. 35 00:02:14.980 --> 00:02:21.670 Joukkueitten onnistuminen varmaan autto mua sitten, että kun menestys – sattumalta, sanotaan näin, 36 00:02:21.670 --> 00:02:24.650 niin sitä kautta sitten tuli mahdollisuuksia aika nuorena koutsina. 37 00:02:24.650 --> 00:02:29.030 Silloin jo vuonna -95 sitten menin päävalmentajaksi Tapparaan ekan 38 00:02:29.030 --> 00:02:32.210 kerran, että siinä oli oikeastaan semmoinen niin kun. 39 00:02:32.210 --> 00:02:34.100 Se ammattivalmentajuus niin kuin jatkui sitten ekan 40 00:02:34.100 --> 00:02:36.440 kerran päävalmentajana miesten tasolla. 41 00:02:36.440 --> 00:02:42.820 No tuohon liittyen, paljonko valmennus on muuttunut nyt ajan myötä 42 00:02:42.820 --> 00:02:47.060 siitä kun sä aloitit ja nyt tähän päivään? - Tosi paljon, 43 00:02:47.060 --> 00:02:53.440 Nimenomaan se tietynlainen ammattilaistuminen on ehkä siinä se kuva, ja nimenomaan 44 00:02:53.440 --> 00:02:58.940 ammattivalmentajan rooli ja tämmöinen, muistan senkin, kun olen vuonna 45 00:02:58.940 --> 00:03:02.750 -95 ekan kerran mennyt vaikka tapparan koppiin, 46 00:03:02.750 --> 00:03:04.830 niin siellä oli 2 päätoimista 47 00:03:04.830 --> 00:03:07.050 ihmistä johtoryhmässä: oli päävalmentaja ja yksi huoltaja. 48 00:03:07.050 --> 00:03:12.090 Ja silloinhan se tarkoittaa sitä, että oikeasti sä joudut tekemään sitten vähän 49 00:03:12.090 --> 00:03:17.420 kaikkia hommia, jotta saatiin se homma käyntiin ja pyörimään. Ja tänä päivänä kun mietitään, 50 00:03:17.420 --> 00:03:21.900 niin mä menen tuonne koppiin niin siellä on kymmenkunta päätoimista ammattilaista siinä 51 00:03:21.900 --> 00:03:24.940 johtoryhmässä, että joudut johtamaan siitä johtoryhmää. 52 00:03:24.940 --> 00:03:28.960 Sitten sun pitää valmentaa myös pelaajia ,mut sä joudut valmentamaan 53 00:03:28.960 --> 00:03:32.220 valmentajien kautta niitä pelaajia. - Kyllä, että tämmöinen kokonainen 54 00:03:32.220 --> 00:03:37.390 tiimi, jossa on monia erilaisia asiantuntijoita vieläkin, ja eri mielipiteitä 55 00:03:37.390 --> 00:03:39.730 Juuri näin, ja sellainen ihmisten 56 00:03:39.730 --> 00:03:43.620 kohtaamisten määrä on ihan eri luokkaa, ja tavallaan ja se ei ole semmoista niin 57 00:03:43.620 --> 00:03:49.170 teknistä vaan se on enemmän tämmöistä sparraamista, ja ihmisillä on ongelmia 58 00:03:49.170 --> 00:03:52.790 on huonoja päiviä, hyviä päiviä, ja sitten itsellä on hyviä ja huonoja päiviä, niin kaikki 59 00:03:52.790 --> 00:03:55.990 nämä vaikuttaa sitten siihen arkeen. On ihan niin kuin 60 00:03:55.990 --> 00:04:00.360 verrattavissa mihinkä tämmöiseen pienyritykseen tahansa, 61 00:04:00.360 --> 00:04:04.680 missä on yhtä aikaa on 35 ihmistä tuolla pienissä tiloissa. 62 00:04:04.680 --> 00:04:06.720 Lähdetään tästä liikkeelle, puhutaan 63 00:04:06.720 --> 00:04:11.390 siitä vaan vielä vähän lisää, että miten sä pidät tämmöisen avoimen kommunikaation 64 00:04:11.390 --> 00:04:15.560 tai viestintä tämmöisen isomman joukkueen kanssa tai 65 00:04:15.560 --> 00:04:19.260 valmennusryhmän kanssa, että miten sä saat sen avoimen keskustelun ja että 66 00:04:19.260 --> 00:04:23.340 kaikki mielipiteet on näkyvissä, 67 00:04:23.340 --> 00:04:26.760 Tai pystyykö sitä hahmottaa vähän? 68 00:04:26.760 --> 00:04:30.620 Joo, tuohan on tietysti nimenomaan valmentamisen ja johtamisen 69 00:04:30.620 --> 00:04:34.840 haaste aina on tuossa miten pystyt. 70 00:04:34.840 --> 00:04:39.860 Kun ihmisiä on paljon, tavallaan että miten se yksittäinen, mutta se voimavara on kuitenkin jokainen 71 00:04:39.860 --> 00:04:44.240 yksi ihminen siellä. Se juttu on tavallaan, että miten jokainen pystyisi saamaan 72 00:04:44.240 --> 00:04:47.950 saamaan äänensä kuuluville ja itseänsä esille. 73 00:04:47.950 --> 00:04:50.630 Ja sitten taas mitkä on ne tietynlaiset raja-aidat, 74 00:04:50.630 --> 00:04:53.700 Mitä esimerkiksi joukkueurheilussa kuitenkin on olemassa. Että tiettyjä 75 00:04:53.700 --> 00:04:56.900 rajoja ei voida kuitenkaan kukaan meistä tavallaan ylittää, 76 00:04:56.900 --> 00:05:00.210 että me oikeasti toimitaan sen sisällä. 77 00:05:00.210 --> 00:05:07.670 Tietysti aika paljon pitää tehdä pienryhmiä: juttuja pakkipareittain, 78 00:05:07.670 --> 00:05:11.190 ketjuttain, myös täällä valmennustiimin kanssa keskenään, 79 00:05:11.190 --> 00:05:23.030 johtoryhmä yhdessä. Se on yksi keino, ja se 80 00:05:23.030 --> 00:05:23.120 on merkittäväkin keino. Sitten semmoinen minkä muistan itsekin omalla uralla 81 00:05:23.120 --> 00:05:24.920 on tehty useampia kertoja tämmöisiä vuorovaikutusmat- riisejä esimerkiksi, missä on 82 00:05:24.920 --> 00:05:28.960 Valmentajat ylärivissä ja sitten pelaajat allekkain. 83 00:05:28.960 --> 00:05:33.230 Ei kiinnitetä huomiota kommunikointiin ollenkaan vaan aina laitetaan tukkimiehen kirjanpidolla 84 00:05:33.230 --> 00:05:39.260 päivittäin kenen kanssa oltu vuorovaikutuksessa ja sitä kautta nähdään sitä luonnollista vuorovaikutusta 85 00:05:39.260 --> 00:05:44.720 koska ihmiset erilaisia, on tämmöisiä ekstroverttejä, introverttejä, ja pelaajat jotka on 86 00:05:44.720 --> 00:05:49.500 hyvin introvertteja niin nehän on vähän semmoisia että heitä pitää valmentajan lähestyä 87 00:05:49.500 --> 00:05:56.000 tai ekstrovertit tyypithän tulee sun luokse. Ja jos ei siihen vuorovaikutuksen 88 00:05:56.000 --> 00:06:02.100 määrään tee huomiota itse, niin käy niin että vaan tietyt pelaajat saa saa sitä kommunikointia 89 00:06:02.100 --> 00:06:03.900 ja vuorovaikutusta 90 00:06:03.900 --> 00:06:06.150 riittävästi. Muut voi olla piilossa, esimerkiksi 2 viikon aikana 91 00:06:06.150 --> 00:06:10.410 voi olla joku pelaaja jolla ei ole yhtään merkintää jos ei siihen kiinnitä huomiota 92 00:06:10.410 --> 00:06:16.110 Eli pitää vähän joka päivä katsoa ja miettiä, ja ehkä yrittää huomata että 93 00:06:16.110 --> 00:06:23.610 niitä urheilijoita ei jää siihen sivuun tai syrjään vahingossa. Että eri lähestymistapoja 94 00:06:23.610 --> 00:06:27.850 kaikkien kanssa. - Juuri näin, ja sitten siellä pitää oppia ihmistä tuntemaan, 95 00:06:27.850 --> 00:06:32.790 että se on ehkä hyvin merkittävä tekijä, että totta kai tälläkin hetkellä kun valmentaa, 96 00:06:32.790 --> 00:06:37.470 on pelaajia kenen kanssa meillä on yhteistä taustaa, ja voi olla vaikka muistakin joukkueista, 97 00:06:37.470 --> 00:06:39.490 niin ne on niin tuttuja ihmisiä minulle, 98 00:06:39.490 --> 00:06:41.940 niin se tavallaan se kommunikointi on heti jo semmoista 99 00:06:41.940 --> 00:06:45.860 ihminen ihmiselle, mutta sitten tavallaan kun 100 00:06:45.860 --> 00:06:49.920 tulee uusia pelaajia niin sitten se on vähän tämmöinen valmentajan ja pelaajan välistä kommunikointia, 101 00:06:49.920 --> 00:06:52.940 ja se ei välttämättä ole niin kauhean pitkälle vievää. 102 00:06:52.940 --> 00:06:55.910 Jos se perustuu se kommunikointi vaan tähän valmentajan ja pelaajan väliseen. 103 00:06:55.910 --> 00:06:59.720 Vaan kun ihminen puhuu ihmiselle, silloin ollaan aika ytimessä aina. 104 00:06:59.720 --> 00:07:02.290 Niin kuin sanoit, oppii tuntemaan niitä ihmisiä, 105 00:07:02.290 --> 00:07:06.630 eikä vaan sitä urheilijaa, ja sitä miten se suorittaa tuolla kentällä. - Ja sitten se jääkiekko 106 00:07:06.630 --> 00:07:10.510 on konteksti mistä puhutaan paljon. Mutta sitten siinä taustalla 107 00:07:10.510 --> 00:07:14.630 on paljon sitä sellaista, koska kaikkihan perustuu myös siihen luottamuksen syntymiseen 108 00:07:14.630 --> 00:07:19.410 ja onhan realismia että eihän kaikkien kanssa saa sitä niin hyväksi. 109 00:07:19.410 --> 00:07:21.850 Kyllä se on turhaa 110 00:07:21.850 --> 00:07:25.340 naiivisti ajatella, että tässä nyt kaikki on kauhean hyvin hallussa, jokainen pelaaja. 111 00:07:25.340 --> 00:07:29.800 Kyllä se vaan välillä on niin, että joku siellä on vähän välillä, joku vähän lipsahtaakin 112 00:07:29.800 --> 00:07:34.720 pikkuisen pois, joku taas tulee ja se vaihtelee, koska tämä on itseluottamuslaji kuitenkin. 113 00:07:34.720 --> 00:07:38.950 Niin kuin urheilu yleensäkin on. Onneksi on nykyään näitä henkisen 114 00:07:38.950 --> 00:07:44.630 valmennuksen apu ihmisiä, kuten meillä on KIHU:n kautta kaksi auttamassa tässä konsultaation 115 00:07:44.630 --> 00:07:49.070 näkökulmasta, jotka myös on tässä itseluottamuksen ympärillä, tai resilienssin 116 00:07:49.070 --> 00:07:53.930 ympärillä riippuen mihin ryhmään kuuluu siellä. - Että on niitä asiantuntijoita sinun 117 00:07:53.930 --> 00:07:57.410 ympäristössä, johon voit ohjata urheilijoita tarvittaessa. 118 00:07:57.410 --> 00:08:02.040 Ja sitten ehkä oma valmennustiimikin voisi vähän sinne keskustella. 119 00:08:02.040 --> 00:08:05.380 Juuri näin, että he auttaa meitä, ja he auttaa suoraan urheilijoita. 120 00:08:05.380 --> 00:08:11.980 Jatketaan tuota ajatusta. Toit esiin, että esimerkiksi pelaajalle, jolla ei suoritus 121 00:08:11.980 --> 00:08:19.160 vaan toimi, tai joku uusi pelaaja joka tulee, semmoinen nuori, lahjakas jolla 122 00:08:19.160 --> 00:08:25.040 on odotukset niin kauhean korkealla, että sen pitäisi päästä olla se seuraava tosi hyvä 123 00:08:25.040 --> 00:08:30.480 pelaaja, mutta sillä ei nyt ihan mene niin kuin sen pitäisi. Miten lähestyt tämmöistä tilannetta, 124 00:08:30.480 --> 00:08:32.720 että saat sitä motivaatiota, tai ihan 125 00:08:32.720 --> 00:08:36.890 mitä vaan jääkiekkoilijalle, kellä ei nyt onnistu, että se ei saa 126 00:08:36.890 --> 00:08:41.330 niitä maaleja mitä odottaa, tai joku pelissä ei 127 00:08:41.330 --> 00:08:45.590 vaan onnistu. - Niin, ne on tietysti ne odotusarvot vähän tässä urheilussa 128 00:08:45.590 --> 00:08:49.450 aina semmoisia vähän häiritseviä asioita, että kuitenkin 129 00:08:49.450 --> 00:08:53.820 se heittäytyminen siihen hetkeen ja siihen yksittäiseen harjoitukseen, 130 00:08:53.820 --> 00:08:57.900 ja siihen arkeen on kuitenkin se juju, mistä seuraa sitten yleensä hyviä asioita. 131 00:08:57.900 --> 00:09:03.080 Sitä hyvin vahvasti itse yritän aina tuoda esille, että ei 132 00:09:03.080 --> 00:09:06.940 menisi sinne lopputulokseen, eli niihin maaleihin tai voittoihin tai tappioihin, 133 00:09:06.940 --> 00:09:09.560 vaan nimenomaan siihen arkiseen tekemiseen. 134 00:09:09.560 --> 00:09:15.020 On se sitten oheisharjoittelua tai jääharjoittelua, tai sitten voidaan vähän suunnata 135 00:09:15.020 --> 00:09:21.080 sitä yksilöllistä harjoittelua tarpeen näkökulmasta, mutta 136 00:09:21.080 --> 00:09:23.970 hyvin oleellinen asia on tietysti se, että asiat eivät pysyisi piilossa, että jos sen 137 00:09:23.970 --> 00:09:26.070 näkee, että pelaajalla on tavallaan stressiä ja 138 00:09:26.070 --> 00:09:30.030 painetta just tästä tuloksen teosta, niin siitä oikeasti uskaltaisi 139 00:09:30.030 --> 00:09:34.560 puhua. Se jo tavallaan avaa sitä tulosta pois, 140 00:09:34.560 --> 00:09:36.660 ja päästään sitä kautta siihen arkeen kiinni. 141 00:09:36.660 --> 00:09:39.020 Mutta tässäkin on tavallaan se ihmisen tunteminen 142 00:09:39.020 --> 00:09:41.980 hyvin merkittävää, että tässäkin on erilaisia ihmisiä, 143 00:09:41.980 --> 00:09:46.880 on selvästi ihmisiä joiden kanssa päästään aika nopeastikin siihen arkiseen asiaan 144 00:09:46.880 --> 00:09:50.820 kiinni ja sitten kun unohtuu tämmöiset tuloksentekopaineet. 145 00:09:50.820 --> 00:09:53.640 Toisilla tuntuu, että kun sä puhut paljon, ja otat sen asian esille, 146 00:09:53.640 --> 00:09:57.300 niin tuntuu että se paine välillä myös kasvaa, eli se että sä otat sen huomioon, 147 00:09:57.300 --> 00:10:01.940 voi jopa kääntyä vähän väärinpäin ja ja silloin tietysti pitää miettiä taas valmentajana, 148 00:10:01.940 --> 00:10:06.630 kun tänä päivänä on useampia valmentajia, niin sitten se ei olisikaan minä päävalmentajana se, joka häntä 149 00:10:06.630 --> 00:10:10.850 lähestyy, vaan sitten meillä olisi assistentti sieltä tai sitten henkisen valmennuksen 150 00:10:10.850 --> 00:10:15.540 asiantuntija olisi auttamassa sitten avaamaan vähän niitä solmukohtia. - Niin eli se kuka 151 00:10:15.540 --> 00:10:18.080 saa sitä kontaktia parhaiten. 152 00:10:18.080 --> 00:10:22.150 Kyllä, just näin että sekin realismi on olemassa, että minulla on kontakti 153 00:10:22.150 --> 00:10:26.900 tiettyyn pelaajiin luonnollisesti helpommin ja taas tietyllä toisella koutsilla voi 154 00:10:26.900 --> 00:10:29.830 olla tässä toisiin pelaajaan ja niitäkin myös hyödynnetään. 155 00:10:29.830 --> 00:10:34.500 Se on hyvin oleellinen asia. Ja tietysti päävalmentajan roolihan on 156 00:10:34.500 --> 00:10:39.730 jääkiekossa vähän semmoinen konservatiivinen sinänsä, että päävalmentajan roolissa on sitä vanhan 157 00:10:39.730 --> 00:10:44.270 liiton tämmöistä valtasuhdetta aika paljon, koska pelaajathan kokee tavallaan, 158 00:10:44.270 --> 00:10:48.320 kun jääkiekko varsinkin on tämmöinen, että mehän annetaan peliaikaa pelaajille 159 00:10:48.320 --> 00:10:52.810 joka vaihtelee ja sehän on ihan valmentajien vallassa tavallaan, ja sitten jos pelaaja saa 160 00:10:52.810 --> 00:10:58.870 vähemmän peliaikaa, ja toinen saa enemmän, niin siinä voi välillä tulla 161 00:10:58.870 --> 00:11:03.310 joillakin pelaajilla suhteessa päävalmentajaan semmoista tietynlaista valta- 162 00:11:03.310 --> 00:11:05.500 suhdetta paljon. 163 00:11:05.500 --> 00:11:10.400 Tämä ongelma ei synny yleensä johtavien pelaajien kanssa, koska he saa paljon peliaikaa - Yleensä 164 00:11:10.400 --> 00:11:15.340 niin heille ei tietysti synny sitä semmoista, mutta sitten just näitä, että jos ei vaan onnistu ja 165 00:11:15.340 --> 00:11:20.140 sitten joku tavallaan nostetaan sun tilalle siihen, niin siinä vähän kuin lainausmerkeissä 166 00:11:20.140 --> 00:11:24.750 hylkäät sitä pelaajana, mutta se on hyvin oleellinen asia käsitellä sitä sillä tavalla 167 00:11:24.750 --> 00:11:29.750 että et hylkää oikeasti pelaajaa, varsinkaan ihmisenä. Ja sä autat häntä sitten myös, että 168 00:11:29.750 --> 00:11:35.180 hän pelaajana pystyy uudestaan kilpailemaan siitä paikasta. Kuitenkin tämmöinen 169 00:11:35.180 --> 00:11:39.750 hektisyys ja pitkäjänteisyys on tässä asia, ja ihmisten erilaisuus, valmennustiimin ihmisten erilaisuus 170 00:11:39.750 --> 00:11:41.550 pitää hyödyntää tässä jutussa maksimaalisesti 171 00:11:41.550 --> 00:11:45.770 - Niin että sulle se reilu peliaika ei ole 172 00:11:45.770 --> 00:11:48.130 sitten kuitenkaan se tärkein asia täällä, mutta se 173 00:11:48.130 --> 00:11:50.310 miten tämä suorittaa, mitä kentällä pitää tapahtua. 174 00:11:50.310 --> 00:11:55.350 Te olette nyt niin paljon saavuttanut, että vähän eritasoiset valmentajat 175 00:11:55.350 --> 00:11:59.290 joutuu eri juttuja miettiä, mutta se, miten saa sen kontaktin ja 176 00:11:59.290 --> 00:12:02.220 miten saat sen viestin että ei tule henkilökohtaista 177 00:12:02.220 --> 00:12:04.170 loukkaantumista siitä, että ei saa sitä peliaikaa. 178 00:12:04.170 --> 00:12:07.670 Se on vaan että miten ne suorittaa siellä kentällä ja miten hyödyntää 179 00:12:07.670 --> 00:12:11.740 sitä koko joukkuepeliä siinä. - Semmoinen meilläkin 180 00:12:11.740 --> 00:12:14.100 tässä vuorovaikutuksessa, tai yleensä tässä. 181 00:12:14.100 --> 00:12:19.110 Jos puhutaan pelissä onnistumiseen semmoinen tietynlainen kulma, 182 00:12:19.110 --> 00:12:22.480 mikä ei välttämättä ihan kauheen luonnollisesti kuitenkaan kaikille synny, 183 00:12:22.480 --> 00:12:28.040 että jos tulee haasteita, ja jos sitä joku ei onnistu jossakin 184 00:12:28.040 --> 00:12:31.460 eikä ura mene heti sillä tavalla portaita vaan eteenpäin, vaan tulee se askel 185 00:12:31.460 --> 00:12:37.610 alaspäin, niin me käytetään vähän leikkisästi sanoja ''mynnähdätkö sinä'' 186 00:12:37.610 --> 00:12:41.110 vai ''sisuunnutko sinä'', ja sisuntuminen on kuitenkin se 187 00:12:41.110 --> 00:12:46.240 urheilun syvin olemus mikä meissä kaikissa pitäisi olla, eikä se mynnähtaminen. 188 00:12:46.240 --> 00:12:50.680 Ja se se jotenkin pitäisi saada kauhean läpinäkyväksi 189 00:12:50.680 --> 00:12:52.720 se asia, että mitä se tarkoittaa. 190 00:12:52.720 --> 00:12:57.200 Miten se sun käyttäytymisessä näkyy se ''mynnähtäminen'' tai ''sisuuntuminen''. 191 00:12:57.200 --> 00:13:01.970 Se on hyvin tarkasti määriteltävä juttu, ja se on vähän erilainen 192 00:13:01.970 --> 00:13:06.060 kullakin ihmisellä, kun edelleen on introverttejä ja ekstroverttejä, 193 00:13:06.060 --> 00:13:10.450 Ekstroverteissä monesti näkyy kaikki tunteet ja on hyvin semmoisia avoimia ja 194 00:13:10.450 --> 00:13:14.300 kaikki on läpinäkyvää, ja sitten introvertit on vähän semmoisia, että se tunne 195 00:13:14.300 --> 00:13:18.980 melkein pitää varastaa jostain, että hänestä näkyy oikeasti tunteita. 196 00:13:18.980 --> 00:13:21.220 Joku voi ajatella, että onpas pirun kylmä kaveri, mutta se ei välttämättä ole sitä. 197 00:13:21.220 --> 00:13:24.960 Hän on sisällä tosi tunteikas, mutta hän ulospäin näyttää vähemmän 198 00:13:24.960 --> 00:13:28.440 tunteita, mutta sitten kun saat hänet näyttämään tunteita ulospäin, niin sitten 199 00:13:28.440 --> 00:13:33.740 pitää aina pistää rasti seinään. No antoisa työpaikka sulla kuitenkin 200 00:13:33.740 --> 00:13:39.390 on, että pystytkö sä sitten kuvailla vähän sinun tyypillistää työpäivää 201 00:13:39.390 --> 00:13:42.830 ammattilaisvalmentajana? 202 00:13:42.830 --> 00:13:46.040 No ne on tietysti aika vaihtelevia riippuen pelipäivistä, harjoituspäivistä, 203 00:13:46.040 --> 00:13:49.050 mutta normaali harjoituspäivä tietenkin sekin. 204 00:13:49.050 --> 00:13:52.620 riippuu vähän kauden jaksosta missä mennään, 205 00:13:52.620 --> 00:13:57.650 että onko 2 harjoitusta, tai jos ajatellaan rakennetta, niin harjoitusten 206 00:13:57.650 --> 00:14:02.610 ympärille se päivä rakentuu. Onko yksi vai 2 harjoitusta, paljonko on palavereita, 207 00:14:02.610 --> 00:14:05.160 paljonko on tämmöisiä haastattelutilaisuuksia. 208 00:14:05.160 --> 00:14:09.170 Näitäkin sattuu olemaan yllättäen joka viikko aina jonkin verran, sitten on 209 00:14:09.170 --> 00:14:14.280 jonkin verran puhelintyötä tavallaan tähän liittyen. 210 00:14:14.280 --> 00:14:16.480 Mutta sanotaan, että 211 00:14:16.480 --> 00:14:19.930 joka aamu tänne tulen kuitenkin kahdeksaksi hallille. 212 00:14:19.930 --> 00:14:22.950 Sanotaan, että joskus se päivä loppuu 213 00:14:22.950 --> 00:14:29.800 2–3:n aikaan jos ei ole pelipäivää, useimmiten se menee sinne 4–5:n ja pelipäivähän on tietysti 214 00:14:29.800 --> 00:14:32.530 vähän niin kuin 24h -päivä, omalla laillaan, että riippuu 215 00:14:32.530 --> 00:14:36.120 totta kai onko vieraspeli missä vielä matkustetaan paljon. 216 00:14:36.120 --> 00:14:41.180 Mutta tavallaanharjoitukset on se ydinasia, ja siinä ympärillä on 217 00:14:41.180 --> 00:14:45.320 tämmöiset tietynlaiset palaverit, keskustelut, siihen johtamiseen 218 00:14:45.320 --> 00:14:49.320 liittyvät toimenpiteet, niin ne täyttää niitä tunteja niiden 219 00:14:49.320 --> 00:14:52.480 harjoitusten ympärillä sitten, koska meillähän ne 220 00:14:52.480 --> 00:14:54.350 Tietyt harjoitukset 221 00:14:54.350 --> 00:14:58.200 ja tapahtumat on kalenteroitu pelaajille, ja kaikkihan 222 00:14:58.200 --> 00:15:00.850 liikkuu niitten mukaan, ja niitten kellonaikojen mukaan. 223 00:15:00.850 --> 00:15:04.980 Ja sitten tavallaan tää ''sälä'' tai tää varsinainen työhän tulee sitten 224 00:15:04.980 --> 00:15:07.770 niitten ympärillä sitten loppupelissä. 225 00:15:07.770 --> 00:15:13.270 Jääkiekkokausi on pitkä, se voi olla rankka. 226 00:15:13.270 --> 00:15:17.660 Se voi olla kyllä myöskin semmoista tosi mukavaa, mutta miten sä saat pelaajat 227 00:15:17.660 --> 00:15:21.930 tulemaan joka päivä tai melkein joka päivä tänne hallille 228 00:15:21.930 --> 00:15:25.170 valmiina tekemään sitä työtä mikä heidän kuuluu tehdä? 229 00:15:25.170 --> 00:15:30.910 No en aina saa, se on ihan rehellinen fakta, että välillä tulee 230 00:15:30.910 --> 00:15:33.720 niitä huonoja päiviä tavallaan, tai semmoisia, että ei ole. 231 00:15:33.720 --> 00:15:38.360 henkisesti läsnä, mutta kyllä se vaan on 232 00:15:38.360 --> 00:15:42.700 totuus, että sen motivaation eteen – vaikka puhutaan ammattiurheilijoista – niin 233 00:15:42.700 --> 00:15:47.300 sen eteen pitää tehdä jatkuvasti työtä, että tavallaan pienistä 234 00:15:47.300 --> 00:15:49.970 asioista saadaan niitä motivaatioita syntymään. 235 00:15:49.970 --> 00:15:56.440 Tässä on myös ihmisten välisiä eroja, että joku pelaaja 236 00:15:56.440 --> 00:16:01.220 on semmoinen, jolla on se motivaatio jotenkin niin sisäänrakentunut, että hän on semmoinen 237 00:16:01.220 --> 00:16:05.640 hektinen ihminen ja tavallaan semmoisten kautta 238 00:16:05.640 --> 00:16:09.830 pystyy myös motivaatiota kasvattaa ympärilleen muihin ihmisiin, 239 00:16:09.830 --> 00:16:14.530 koska ne tarttuu. Tunteet tarttuu ja motivaatiot tarttuu. 240 00:16:14.530 --> 00:16:18.600 Tietyllä tavalla 241 00:16:18.600 --> 00:16:22.260 siihen kysymykseen, miksi me ollaan 242 00:16:22.260 --> 00:16:25.810 täällä tänään, niin se on aina semmoinen, johon jollain tavalla 243 00:16:25.810 --> 00:16:28.100 pitäisi pystyä niinku vastaamaan. 244 00:16:28.100 --> 00:16:30.040 Mikä on tämän harjoituksen tarkoitus? 245 00:16:30.040 --> 00:16:33.950 Mikä on tämän palaverin tarkoitus, mikä on tämän kahdenkeskisen palaverin tarkoitus? 246 00:16:33.950 --> 00:16:37.630 Miksi me nyt jutellaan? 247 00:16:37.630 --> 00:16:41.370 Jotain semmoisia syitä asioille pitää olla, 248 00:16:41.370 --> 00:16:45.710 että tulee tavallaan sellaista tarvelähtöisyyttä, että ihmisellä on tarve johonkin, 249 00:16:45.710 --> 00:16:51.580 on tarve sille harjoittelulle, tarve sille juttelulle, tarve sille pelille, että siitä pitäisi 250 00:16:51.580 --> 00:16:56.440 jotenkin pitää huolta, että sitä tarvetta olisi koko ajan. 251 00:16:56.440 --> 00:17:00.960 - Onko teillä sitten tavoitteet aikataulutettu vuoden mittaan, 252 00:17:00.960 --> 00:17:05.110 että mihin te yritätte tähdätä pikkuhiljaa, että auttaaako se ollenkaan? 253 00:17:05.110 --> 00:17:09.190 - Totta kai, sehän on jääkiekko- 254 00:17:09.190 --> 00:17:13.250 joukkueessa semmoista teknistä johtamista tavallaan, että mekin 255 00:17:13.250 --> 00:17:17.510 on jaettu kausi kuuteen jaksoon, sitten meillä on tiettyjä pistemääriä siellä, 256 00:17:17.510 --> 00:17:22.010 ja tiettyjä pelin sisällä olevia numeraalisia asioita mitä me 257 00:17:22.010 --> 00:17:26.090 seurataan koko ajan siinä. Se on yksi tapa, 258 00:17:26.090 --> 00:17:27.890 259 00:17:27.890 --> 00:17:30.060 mutta sekään ei ole kauhean syvä tapa. Se on 260 00:17:30.060 --> 00:17:32.910 enemmän pinnallista motivointia. 261 00:17:32.910 --> 00:17:37.380 Miten se syvempi motivaatio, mikä on kuitenkin sitä hektisyyttä 262 00:17:37.380 --> 00:17:39.800 ja läsnäolevaa, niin totta kai erilaisia harjoitteilla 263 00:17:39.800 --> 00:17:44.440 Sitä tehdään myös, että synnyttää sen tyyppisiä harjoitteita välillä, 264 00:17:44.440 --> 00:17:50.930 joissa ei voi muuten olla, kun sun on välttämätöntä olla siinä läsnä. 265 00:17:50.930 --> 00:17:54.310 Ja se tarve tulee siitä, että se harjoite on niin vaativa, 266 00:17:54.310 --> 00:17:58.780 ja se läsnäolon vaatimus on niin isoa. Se synnyttää 267 00:17:58.780 --> 00:18:01.750 myös sitä motivaatiota siihen yksittäiseen tapahtumaan. 268 00:18:01.750 --> 00:18:06.850 Ihan semmoisia jonkin tyyppisiä kamppailuharjoitteita, missä on myös taktisuutta mukana, niin se 269 00:18:06.850 --> 00:18:12.500 synnyttää sitä. Joskus ihan puhdas taktisuuskin riittää, mutta ei välttämättä aina, kun se taktiikka 270 00:18:12.500 --> 00:18:16.680 on monesti rationaalista ja kauhean tietoista tekemistä, mutta sitten taas 271 00:18:16.680 --> 00:18:20.040 semmoinen intensiivinen kamppailupelaaminen, se on 272 00:18:20.040 --> 00:18:22.020 enemmän sisältä syntyvää. 273 00:18:22.020 --> 00:18:25.280 Sitä pitää myös siellä ''kutitella'' vähän joka päivä, koska kyllähän 274 00:18:25.280 --> 00:18:28.650 näillä pelaajilla, jotka on ammattiurheilijoita, niin heillä on kuitenkin kilpailuvietti. 275 00:18:28.650 --> 00:18:30.670 Se ei ole kuitenkaan poistunut. 276 00:18:30.670 --> 00:18:34.210 Eihän he muuten olisi ammattiurheilijoita, ja sitä kilpailuviettiä pitää 277 00:18:34.210 --> 00:18:37.880 sen tarpeen kautta koko ajan pitää yllä, 278 00:18:37.880 --> 00:18:42.940 vähän pikku kisoja päällä koko ajan, vähän niin kuin pikkulapsille pitää 279 00:18:42.940 --> 00:18:48.220 joka päivä joku kisa olla. 280 00:18:48.220 --> 00:18:51.820 Ne on hyviä juttuja. Muut valmentajat on isossa roolissa siellä välillä. 281 00:18:51.820 --> 00:18:54.840 Esimerkiksi omassa roolissani mulla on harjoituspäivä, että 282 00:18:54.840 --> 00:18:57.680 mä en koko päivänä ole edes sanaakaan äänessä. 283 00:18:57.680 --> 00:19:01.580 Että muut vetää kaikki treenit ja mä katson päältä ja juttelen vaan yksilöiden 284 00:19:01.580 --> 00:19:05.320 kanssa, mutta en johda millään tavalla sitä toimintaa. Semmoiset on itselle 285 00:19:05.320 --> 00:19:08.660 arvokkaita päiviä, koska silloin mä kohtaan niitä ihmisiä. 286 00:19:08.660 --> 00:19:13.910 Että jos sä johdat pelkästään harjoitukseen didaktisesti, niin sehän sitoo 287 00:19:13.910 --> 00:19:17.670 paljon energiaa, etkä pääse niihin ihmisiin sillä tavalla kiinni, että sen takia 288 00:19:17.670 --> 00:19:21.850 me myös vaihdellaan sitä johtajan roolia per päivä. 289 00:19:21.850 --> 00:19:24.230 Tämä on mielenkiintoista, kuinka sä 290 00:19:24.230 --> 00:19:26.990 touhuat ja työskentelet tiiminä, 291 00:19:26.990 --> 00:19:31.930 tässä tulee hyvin tulee esille, että vuorovaikutus on 292 00:19:31.930 --> 00:19:37.310 hirveän tärkeää tässä roolissa – ja johtaminen. Että ei se ole vaan sitä lajiosaamista 293 00:19:37.310 --> 00:19:40.840 ja sitä valmentamista siellä jääkiekkokaukalossa. 294 00:19:40.840 --> 00:19:45.430 - Se lajiosaaminen on yksi asia, 295 00:19:45.430 --> 00:19:47.260 minkä takia me ollaan tietysti tässä, että meillä on sitä 296 00:19:47.260 --> 00:19:49.260 osaamista, mutta se ei välttämättä erottele. 297 00:19:49.260 --> 00:19:52.840 Ne erot tulee sitten just tästä vuorovaikutuksesta ja näistä 298 00:19:52.840 --> 00:19:56.960 johtamisen ratkaisuista ja hektisistä ratkaisuista, tai just tästä tarpeen 299 00:19:56.960 --> 00:20:00.180 synnyttämisestä sille kilpailuvietille. 300 00:20:00.180 --> 00:20:02.410 301 00:20:02.410 --> 00:20:05.590 Ja totta kai on myös lahjakkuutta, että on selvää, että tässä joukkueessa on 302 00:20:05.590 --> 00:20:07.830 pelaajien välillä lahjakkuus eroja, 303 00:20:07.830 --> 00:20:10.470 että se on realismia. 304 00:20:10.470 --> 00:20:14.820 Entäs jos olet koko kauden ajan tehnyt kaikki aivan mahtavasti, sä oot 305 00:20:14.820 --> 00:20:18.910 saapunut mestaruuskilpailuun, siellä on yksi peli jäljellä ja tämän voittamalla 306 00:20:18.910 --> 00:20:23.310 sitten te voitatte koko homman. Miten sä motivoit sun pelaajat siihen, että mikä 307 00:20:23.310 --> 00:20:30.010 se fiilis on siinä, ja saat heidät hereille ja aistit valmiiksi siihen 308 00:20:30.010 --> 00:20:34.810 viimeiseen peliin? - Tulee tietysti mieleen aiemmat kerrat, kun on ollut noissa tilanteissa 309 00:20:34.810 --> 00:20:36.910 kohtuullisen monta kertaa. 310 00:20:36.910 --> 00:20:40.130 Näissä finaalipeleissä esimerkiksi, niin siellähän 311 00:20:40.130 --> 00:20:43.460 motivaatio on luonnollinen asia. 312 00:20:43.460 --> 00:20:48.380 Siellähän enemmän myös syntyy sitä semmoista menettämisen pelkoa 313 00:20:48.380 --> 00:20:56.790 tämmöistä epäonnistumisen pelkoa, ''mä petän jonkun'', ja se se voi olla hallitseva 314 00:20:56.790 --> 00:21:01.880 tunnetila, jos se matka mikä on tehty, ei ole tehty riittävän turvallisuuteen 315 00:21:01.880 --> 00:21:04.810 perustuvana tekemisenä. 316 00:21:04.810 --> 00:21:08.980 Ja ehkä tuossa kohtaa, kun 317 00:21:08.980 --> 00:21:13.540 kysyit näin sitä, kun me ollaan tässä ilman mitään peliä ja mitään 318 00:21:13.540 --> 00:21:19.880 tunteita, niin loppupelissä valmentajan rooli on kyllä aika pieni. 319 00:21:19.880 --> 00:21:26.380 Silloin ehkä kannattaa oikeasti antaa se estradi näille pelaajille, ja antaa sen kaiken voiman 320 00:21:26.380 --> 00:21:29.220 ja kaiken sen duunin mikä on tehty siinä matkan varrella, 321 00:21:29.220 --> 00:21:34.560 niin antaa sen näkyä ja tulla ulos sieltä, ja olla sitten niitten pelaajien 322 00:21:34.560 --> 00:21:38.210 puolella, koska kaikki on siellä joukkueen puolella. 323 00:21:38.210 --> 00:21:42.510 Kaikkihan haluaa silloin voittaa sen mestaruuden, sen pelin, 324 00:21:42.510 --> 00:21:46.750 finaalipelin ja ne tunteet on niin siellä ylätasolla. 325 00:21:46.750 --> 00:21:51.500 Enemmän siellä on just sitä, että jos sä menet vähän ''ylivalmentamamaan'', niin 326 00:21:51.500 --> 00:21:55.750 niin sähän pilaat sen tunteen ja pilaat sen jutun sillä. 327 00:21:55.750 --> 00:21:59.700 Sä et voi siinä yhdessä päivässä enää tehdä 328 00:21:59.700 --> 00:22:03.540 oikeastaan juuri mitään. - Eli se kova työ on niin sanotusti takana, että te 329 00:22:03.540 --> 00:22:06.870 olette sitä rakentanut ajan myötä, että pääsette tänne. 330 00:22:06.870 --> 00:22:09.110 Nyt on se hetki. - Tulee vähän kuin antaa tilaa pelaajille, 331 00:22:09.110 --> 00:22:14.100 että ''Nyt äijät pelataan''. Ja edelleen miten saat silloin 332 00:22:14.100 --> 00:22:17.830 syntymään semmoisen nautinnon samalla tavalla kun sä pelaat pihapelejä 333 00:22:17.830 --> 00:22:21.570 tai saat sen samanlaisen innon siihen. 334 00:22:21.570 --> 00:22:26.810 Tottakai se on rationaalista pelaamista ja taktista pelaamista, ja pitää olla fokus 335 00:22:26.810 --> 00:22:32.270 mukana, mutta sitten kuitenkin pitää olla se palava himo siihen pelaamiseen, että se 336 00:22:32.270 --> 00:22:35.240 pelaaminen tulisi sieltä sisältä. Se on noissa peleissä 337 00:22:35.240 --> 00:22:38.060 hyvin ratkaisevaa, ja sen takia sieltä nouseekin noissa peleissä 338 00:22:38.060 --> 00:22:42.330 semmoisia vähän yllättäviä onnistujia, jotka sitten on tämmöisiä 339 00:22:42.330 --> 00:22:45.190 isojen pelien voittajia. 340 00:22:45.190 --> 00:22:47.590 Jotenkin niistä löytyy semmoista… 341 00:22:47.590 --> 00:22:50.760 en tiedä mistä se tulee, mutta ehkä se on jostain sieltä, mistä 342 00:22:50.760 --> 00:22:54.310 psykologit puhuu yleensä kun ihmisillä on haasteita, paineita. 343 00:22:54.310 --> 00:22:56.990 tai muita ongelmia, niin aina haetaan lapsuudesta. 344 00:22:56.990 --> 00:22:59.540 Mun mielestä tässä pelissäkin on paljon semmoisia samanlaisia piirteitä, 345 00:22:59.540 --> 00:23:03.260 että miten vahva siellä lapsuudessa se pelaamisen 346 00:23:03.260 --> 00:23:06.660 kirjo on ollut, ja mitä sä oot siellä oppinut. Silloin kun se peli tulee alitajunnasta, 347 00:23:06.660 --> 00:23:08.540 niin silloin ollaan parhaimmillaan. 348 00:23:08.540 --> 00:23:13.630 - Eli finaalipelissä lähdet luottamaan omiin pelaajiin ja siihen, mitä sä oot tehnyt koko 349 00:23:13.630 --> 00:23:19.730 vuoden sitä ennen, niin kuulostaa aika kivalta. - Nimenomaan, kyllä se näin menee, 350 00:23:19.730 --> 00:23:26.180 ainakin kun kysyt tässä. Tottakai sitten näitä virheitä on välillä tehtävä, että on koutsattu vähän ylikin. 351 00:23:26.180 --> 00:23:31.940 - Kokemuksen kautta vaan. - Kyllä, pitää antaa tie pelaajille. 352 00:23:31.940 --> 00:23:36.670 Tuntuuko siltä, että tämä valmentaminen on kuitenkin vähän kiittämätön 353 00:23:36.670 --> 00:23:39.200 työ, että sinulla voi olla hirveän. 354 00:23:39.200 --> 00:23:44.520 menestyksekäs ura, ja sitten jos tulee yksi kausi mikä menee vähän 355 00:23:44.520 --> 00:23:49.000 pieleen, tai ei mene ihan niin kuin se oli suunniteltu, tai joku vaan ei 356 00:23:49.000 --> 00:23:52.920 toimi. Tuntuuko se siltä, että kritiikki tulee heti päävalmentajalle? 357 00:23:52.920 --> 00:23:54.720 358 00:23:54.720 --> 00:23:56.880 Tietysti tämä on vaikea kysymys. 359 00:23:56.880 --> 00:23:59.140 Se kuuluu tähän. 360 00:23:59.140 --> 00:24:01.930 Tähän on tullut tietysti viihdettä ja bisnestä ja muuta tähän 361 00:24:01.930 --> 00:24:05.080 ammattiurheiluun mukaan, ja siihen kuuluu tietyllä tavalla se, että 362 00:24:05.080 --> 00:24:10.040 kaikilla meillä on roolimme. Päävalmentajalla tietysti rooliin kuuluu olla 363 00:24:10.040 --> 00:24:15.800 tietysti ulospäin se henkilö, joka selittelee ne tappiot, 364 00:24:15.800 --> 00:24:19.250 ja voiton hetkellä kannattaa olla aika hiljaa. 365 00:24:19.250 --> 00:24:21.210 Kyllä se yleensä joku muu selittää 366 00:24:21.210 --> 00:24:23.390 sun puolesta miksi tässä voitettiin. 367 00:24:23.390 --> 00:24:25.770 Siinä mielessä päävalmentajan 368 00:24:25.770 --> 00:24:28.260 rooli on vähän semmoinen, 369 00:24:28.260 --> 00:24:30.150 missä kaikki ei ole omissa käsissä. 370 00:24:30.150 --> 00:24:34.390 Se realismi pitää tässä muistaa. 371 00:24:34.390 --> 00:24:38.330 Onhan ne tunteellisia paikkoja totta kai. 372 00:24:38.330 --> 00:24:42.360 Tavallaan kun se on paine kasvaa, ja vähän meinaa yöuniin tulla, 373 00:24:42.360 --> 00:24:46.920 ja pitää miettiä. Sitten niitä keinoja pitää olla itsensä 374 00:24:46.920 --> 00:24:49.620 johtamiseen tai itsensä tuntemiseen. 375 00:24:49.620 --> 00:24:54.300 Että millä sä pääset irti sitten 376 00:24:54.300 --> 00:24:58.320 Siitä paineesta. Ja siihen tietysti tulee silloin 377 00:24:58.320 --> 00:25:03.450 mukaan omat harrastukset, oma perhe ja tavallaan se jääkiekon ulkopuolinen 378 00:25:03.450 --> 00:25:06.580 oma elämä tulee siihen niin oleelliseksi asiaksi. 379 00:25:06.580 --> 00:25:11.350 Itsellä on tietysti ollut näitä keinoja hyvin paljon, että harrastan paljon mailapelejä, 380 00:25:11.350 --> 00:25:16.820 pelaan tennikset ja padelit. Oon pelannut iät ajat ja nyt sitten kun on lapsia tullult 381 00:25:16.820 --> 00:25:23.050 matkan varrella, niin heidän kanssaan se vie mennessään, että ne 382 00:25:23.050 --> 00:25:27.310 on semmoisia hyviä keinoja päästä siitä paineesta irti ja tuoda sitä tietynlaista… - Löytää 383 00:25:27.310 --> 00:25:29.580 semmoista tasapainoa. – Niin, elämän realismia tavallaan, 384 00:25:29.580 --> 00:25:33.960 että mikä se nyt sitten kuitenkin tässä on tärkeintä. Että onhan se jääkiekkomaailma 385 00:25:33.960 --> 00:25:38.360 tietysti meille sillä hetkellä kun me pelataan, onhan se maailman tärkein sillä hetkellä 386 00:25:38.360 --> 00:25:41.630 kun me pelataan, mutta kun se peli loppuu ja sä meet 387 00:25:41.630 --> 00:25:46.280 kotiin ja aamupuuron syöt niin eihän se silloin ole maailman tärkeintä. 388 00:25:46.280 --> 00:25:50.150 Mutta sitähän ei voi vesittää siinä maailman tärkeimmällä hetkellä, kun 389 00:25:50.150 --> 00:25:54.460 me pelataan, kun pitää jollain tavalla kokea se merkityksellisyys. 390 00:25:54.460 --> 00:25:56.560 Se varmaan lähtee sisältäpäin se 391 00:25:56.560 --> 00:26:00.940 merkityksellisyys kuitenkin. - Intohimoa siihen työhön. 392 00:26:00.940 --> 00:26:04.440 - Niin, nyt kun mainitsin tuon työn… 393 00:26:04.440 --> 00:26:08.880 tätä hommaa kun on pitkään tehnyt, niin tavallaan tästä tulee… 394 00:26:08.880 --> 00:26:12.550 Kun olen ollut myös 395 00:26:12.550 --> 00:26:17.570 Urheilun tämmöisessä hallinnollisessa johtamis- rooleissa jääkiekkoliitossa huippu-urheilujohtajana, 396 00:26:17.570 --> 00:26:23.930 olympiakomiteassa vastasin joukkuelajeista Suomessa, ja jotka on enemmän hallinnollisia töitä, 397 00:26:23.930 --> 00:26:27.950 istut paljon palavereissa ja rakennat organisaatiota, 398 00:26:27.950 --> 00:26:32.700 Johdat 200 000 ihmistä, eli sulla on isoja joukkoja ihmisiä sitten, 399 00:26:32.700 --> 00:26:36.250 sehän on ihan semmoista verkostojohtamista se koko juttu ja, mutta eihän siinä 400 00:26:36.250 --> 00:26:40.110 ole semmoista tunteen paloa tai semmoista, mutta tässä valmentamisessa on 401 00:26:40.110 --> 00:26:44.390 enemmän, että edelleen kun mä tulen aamulla tänne hallille niin en mä 402 00:26:44.390 --> 00:26:47.190 tule töihin, mä tuun treeneihin. 403 00:26:47.190 --> 00:26:49.720 Mulla on tavallaan se lapsena opittu 404 00:26:49.720 --> 00:26:52.750 tapa, että me tullaan treeneihin edelleen samalla lailla, 405 00:26:52.750 --> 00:26:56.880 että mä en tule duuniin, tai mieti että tämä on 406 00:26:56.880 --> 00:27:00.300 mun työ. No se on tietysti 407 00:27:00.300 --> 00:27:02.100 Totta kai hieno asia, että 408 00:27:02.100 --> 00:27:06.780 tästä tulee se elanto, ja saat sen palkan siitä päälle. 409 00:27:06.780 --> 00:27:10.360 Sitten välillä muistan kun hallinnollisissa tehtävissä on ollut, niin välillä 410 00:27:10.360 --> 00:27:14.210 siellä kun ajoit vaikka Helsinkiin Tampereelta, 411 00:27:14.210 --> 00:27:19.760 lähdet ajamaan aamulla kuudelta, ja kello 8.15 alkoi palaveri, 412 00:27:19.760 --> 00:27:22.970 niin kyllä siinä monta kertaa mietti, 413 00:27:22.970 --> 00:27:27.200 että sä oot oikeasti menossa duuniin. 414 00:27:27.200 --> 00:27:30.300 Se on vähän erilaista, ja tottakai sielläkin oli hyviä asioita, 415 00:27:30.300 --> 00:27:32.220 ja se on tosi oleellista ja tärkeää, 416 00:27:32.220 --> 00:27:34.470 että on ihmisiä jotka pystyy tekemään sitä, ja itsekin sitä on 417 00:27:34.470 --> 00:27:37.050 välillä pystynyt tekemään niitäkin asioita hyvin. 418 00:27:37.050 --> 00:27:42.410 Mutta se, että tässä valmentamisessa… ja silloin kun tämä muuttuu työksi 419 00:27:42.410 --> 00:27:45.630 pelkästään, niin mä luulen että silloin otetaan askel pois siitä ytimestä. 420 00:27:45.630 --> 00:27:48.750 - Siitä häviää jotain. 421 00:27:48.750 --> 00:27:50.550 - Niin, sitä ei todennäköisesti 422 00:27:50.550 --> 00:27:53.750 Silloin voi tehdä kauhean kauaa. Sitten kun tätä pitkään 423 00:27:53.750 --> 00:27:57.320 tekee, niin on välttämätöntä myös löytää jotain siitä päivästä, 424 00:27:57.320 --> 00:27:59.590 ja niin kuin puhuit siitä, että on se viimeinen peli, tai 425 00:27:59.590 --> 00:28:03.410 se viimeinen kausi, se on se mitä sä elät, niin ei se auta jos on aikaisemmin menestytty, 426 00:28:03.410 --> 00:28:08.920 että et sä peilaa sieltä niitä asioita, että joku muu sitte kertoo että mitä on saavutettu 427 00:28:08.920 --> 00:28:12.940 aikaisemmin. -Tästä oli hieno kuulla ja keskustella. 428 00:28:12.940 --> 00:28:16.150 Onko sulla mitään muuta mitä tulee mieleen jos puhut 429 00:28:16.150 --> 00:28:20.130 tuleville urheiluvalmentajille? 430 00:28:20.130 --> 00:28:23.560 Oikeastaan kaksi isoa asiaa, joista puhun myös pelaajille, 431 00:28:23.560 --> 00:28:27.750 Elikkä just se semmoinen 432 00:28:27.750 --> 00:28:33.970 urheilun syvin olemus, mikä on tavallaan sitä, 433 00:28:33.970 --> 00:28:37.880 kuten käytit sanaa ''intohimo'', tai semmoinen halu 434 00:28:37.880 --> 00:28:41.280 urheilla. Sitten tietysti pelaamisessa on vielä se, että peli on peliä, 435 00:28:41.280 --> 00:28:44.190 ja tavallaan sulla on sen pelaamisen 436 00:28:44.190 --> 00:28:48.530 semmoinen into ja vähän jopa sellainen leikkimielisyys. 437 00:28:48.530 --> 00:28:52.090 Sen säilyttäminen on todella tärkeää. 438 00:28:52.090 --> 00:28:55.560 Olen nähynt pelaajia, joiden ura loppuu nimenomaan siihen, kun 439 00:28:55.560 --> 00:29:00.010 se pelaaminen on muuttunut duuniksi ja ne he miettii sitä, että kuinka paljon he saa palkkaa 440 00:29:00.010 --> 00:29:04.710 ja missä pelaa seuraavaksi, ja juoksee koko ajan karkuun sitä pelaamista. 441 00:29:04.710 --> 00:29:08.020 Se pelaaminen on kuitenkin se juju, että se pitäisi säilyttää. 442 00:29:08.020 --> 00:29:12.510 Se on valmentajanakin ihan sama asia, että säilyttää se urheilun… 443 00:29:12.510 --> 00:29:14.310 Onko se nyt sitten liikunnan iloa… 444 00:29:14.310 --> 00:29:17.230 Tai miten se nyt sitten sanotaankaan, mutta sillä on iso merkitys. 445 00:29:17.230 --> 00:29:20.610 Se on filosofisestit tosi oleellista, että miten sä pystyt sen säilyttämään, 446 00:29:20.610 --> 00:29:22.910 että pitäkää siitä kiinni. 447 00:29:22.910 --> 00:29:25.470 Se naru ei saisi koskaan karata. 448 00:29:25.470 --> 00:29:29.950 Vaikka joku toisi miljoonia tohon eteen, niin se ei 449 00:29:29.950 --> 00:29:35.020 tavallaan tuo sulle sitä syvintä tyydytystä. 450 00:29:35.020 --> 00:29:38.950 Jos on hyvä peli ja oot innostunut ja vähän muissa maailmoissa, kun pelaa tuossa 451 00:29:38.950 --> 00:29:42.610 pelissä, ja unohdat kaikki katsomot ja kaikki ihmiset. Olet vaan tossa pelissä 452 00:29:42.610 --> 00:29:45.670 niin ytimessä, tai sama joissain treeneissä. 453 00:29:45.670 --> 00:29:48.700 Nehän on parhaita tuntemuksia mitä tästä urheilusta edelleen 454 00:29:48.700 --> 00:29:53.270 saa, teet tätä kuinka pitkään tahansa. 455 00:29:53.270 --> 00:29:56.430 - Kuulostaa siltä, että sulla on tosi mielenkiintoinen työpaikka. 456 00:29:56.430 --> 00:30:00.500 - Joka päivä on erilainen. 457 00:30:00.500 --> 00:30:02.570 - Se on ainakin minun mielestä. 458 00:30:02.570 --> 00:30:05.930 kiva juttu, että joka päivä on erilainen. 459 00:30:05.930 --> 00:30:08.570 Kiitos paljon sulle kun sä tulit tänne haastatteluun. 460 00:30:08.570 --> 00:30:10.860 - Kiitos.