WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:04.570 --> 00:00:10.270 Tervetuloa Pia Pekonen Suomen Olympiakomiteasta, valmennusosaamisen asiantuntija. 2 00:00:10.270 --> 00:00:10.870 Kiitos. 3 00:00:10.870 --> 00:00:13.650 Sä olet tullut tänne pieneen haastatteluun 4 00:00:13.650 --> 00:00:17.540 Urheiluvalmennuksen perusteet -kurssille. Joo. 5 00:00:17.540 --> 00:00:20.700 Alustavasti, kertoisitko sä lyhyesti vähän omasta esimerkiksi 6 00:00:20.700 --> 00:00:22.620 urheilu- ja valmennustaustasta? 7 00:00:22.620 --> 00:00:28.820 Okei joo. No tota, mulla on hiihtotausta ihan maastohiihtotausta ja 8 00:00:28.820 --> 00:00:34.680 olen siis ihan kilpaillut siinä, mutta minusta ei tullut huippu-urheilijaa, mutta toisaalta 9 00:00:34.680 --> 00:00:40.020 tuli sitten valmentajan ura ja tuskinpa ilman sitä urheilutaustaa olisin 10 00:00:40.020 --> 00:00:45.800 myöskään Olympiakomiteassa töissä. Itse kilpailin ja lopetin noin kaksikymppisenä 11 00:00:45.800 --> 00:00:50.900 sitten pienen tämmöisen yli-, tai ei nyt niin pieneenkään, mutta tämmöiseen ylikuormitustilaan, 12 00:00:50.900 --> 00:00:56.120 mutta toisaalta mä olin tosi kiinnostunut valmennuksesta jo siinä oman 13 00:00:56.120 --> 00:01:00.940 tota kilpailemisen aikana ja kävin tämmöisiä maastohiihdon valmentajakoulutuksia 14 00:01:00.940 --> 00:01:03.440 oppiakseni itse 15 00:01:03.440 --> 00:01:05.340 lisää valmennuksesta 16 00:01:05.340 --> 00:01:08.970 mua itseäni ajatellen. Mitä mä kävin niin 17 00:01:08.970 --> 00:01:12.510 silloin oli vielä tämmöisiä niinku C- ja B-valmentajakoulutuksia 18 00:01:12.510 --> 00:01:17.810 ja niitä mä sitten suoritin ja oikeastaan olin siinä vaiheessa kun 19 00:01:17.810 --> 00:01:21.140 lopetin oman urani niin käynyt sen koko maastohiihdon valmentajapolun, 20 00:01:21.140 --> 00:01:27.440 eli nykyään voisi ajatella, että 1. tasosta 3. tasoon. Mä olin 21 00:01:27.440 --> 00:01:32.150 Lahden hiihtoseurassa niin meillä oli siellä tapana että jo vanhemmat kilpahiihtäjät 22 00:01:32.150 --> 00:01:37.270 vetää harjoituksia lapsille eli semmoista ohjaajataustaa 23 00:01:37.270 --> 00:01:40.360 on sieltä jo niinku 16-vuotiaasta saakka. 24 00:01:40.360 --> 00:01:42.260 No niin ja kokemusta löytyy. 25 00:01:42.260 --> 00:01:45.200 No joo, just. Ja oikeastaan tässä mun matkan 26 00:01:45.200 --> 00:01:47.380 varrella mä oon valmentanut sekä 27 00:01:47.380 --> 00:01:50.730 lapsia, nuoria että sitten ihan aikuisurheilijoita. 28 00:01:50.730 --> 00:01:55.370 Mä olin ehkä 18-vuotias, kun mulla tuli ensimmäinen henkilökohtainen valmennettava 29 00:01:55.370 --> 00:01:58.820 ja niitä on ollut oikeastaan 30 00:01:58.820 --> 00:02:03.660 no, vuosia ja monia. Lisäksi mulla on kokemusta seuravalmennuksesta 31 00:02:03.660 --> 00:02:07.200 ihan sieltä hiihdon puolelta ja oon ollut päätoimisenakin. Se ei ollut, tai 32 00:02:07.200 --> 00:02:10.500 en ollut nimikkeellä valmentaja, mutta olin nuorisopäällikkö, mutta siihen kuului 33 00:02:10.500 --> 00:02:15.390 paljon sitten valmennusta. Ja sitten Hiihtoliitossa 34 00:02:15.390 --> 00:02:21.900 oon ollut valmentajana ja siellä valmentanut U18 maajoukkueryhmää, niin se on ollut 35 00:02:21.900 --> 00:02:25.720 tämmöistä leirivalmennusta ja se systeemi on aina välillä muuttunut. 36 00:02:25.720 --> 00:02:30.090 Mutta enemmän tämmöistä alueellista toimintaa, että haluttiin 37 00:02:30.090 --> 00:02:35.170 vielä silloin pitää iso määrä urheilijoita mukana siinä vaiheessa. 38 00:02:35.170 --> 00:02:41.230 Semmoista. Sitten mä olin pari vuotta tossa jääkiekon parissa myös tuolla IFK:ssa. 39 00:02:41.230 --> 00:02:45.300 Aika hienoa. Joo, se oli mahtava kokemus päästä tämmöiseen niinku valmennustiimiin ja 40 00:02:45.300 --> 00:02:49.350 hyppäämään eri lajiin ja olin siellä niinku nimikkeellä fysiikkavalmentaja, mutta 41 00:02:49.350 --> 00:02:51.330 semmoista aika kokonaisvaltaista ja 42 00:02:51.330 --> 00:02:55.030 myös valmentajien sparria kun toi vähän erilaista näkökulmaa 43 00:02:55.030 --> 00:02:59.190 sitten siihen. Joo, uutta urheilua ja uusia urheilijoita, että 44 00:02:59.190 --> 00:03:04.910 niillä on eri näkökulmia ja erilaisia tarpeita. Niin joo, kivaa. Joo. 45 00:03:04.910 --> 00:03:08.280 No tällä kokemuksella ja taustalla 46 00:03:08.280 --> 00:03:11.130 pystytkö sä kertomaan, että mitä valmennus on? 47 00:03:11.130 --> 00:03:14.500 Joo. Musta tää on tosi hyvä kysymys ja tässä on varmaan erilaisia 48 00:03:14.500 --> 00:03:18.580 mielipiteitä. Mä jotenkin ajattelen, että 49 00:03:18.580 --> 00:03:21.180 musta olisi ihan hyvä erottaakin se, että mitä on 50 00:03:21.180 --> 00:03:23.600 ohjaustoiminta ja mitä on valmennustoiminta. 51 00:03:23.600 --> 00:03:27.690 Itsekin ajattelen, että se oma valmentaminen aluksi on ollut silloin kun 52 00:03:27.690 --> 00:03:31.000 olen niille pikku nappuloille vetänyt harjoituksia, 53 00:03:31.000 --> 00:03:34.230 ne on enemmän semmoista niinku ohjaamista. Sitten kun siirrytään 54 00:03:34.230 --> 00:03:36.330 valmennukseen ihan 55 00:03:36.330 --> 00:03:40.020 niin mun mielestä se on, enemmän voisi kuvitella, tämmöistä kokonaisvaltaisempaa. 56 00:03:40.020 --> 00:03:45.910 Siihen liittyy visiota ja pitkäjänteisempää tavoitteellisuutta, jota sitten 57 00:03:45.910 --> 00:03:51.180 toisaalta yhdessä urheilijoidenkin kanssa määritellään, että mitä ne urheilijat 58 00:03:51.180 --> 00:03:53.370 tavoittelee. Ja tuota, 59 00:03:53.370 --> 00:03:57.780 valmentaminen on sitä, että pyritään auttamaan urheilijaa saavuttamaan niitä 60 00:03:57.780 --> 00:04:04.160 tavoitteitaan ja kohti sitä omaa potentiaalia. Ehkä valmentaminen suhteessa 61 00:04:04.160 --> 00:04:08.060 tämmöiseen harjoitusten vetämiseen tai ohjaamiseen niin 62 00:04:08.060 --> 00:04:10.800 voisi ehkä tiivistää, että siinä on kuitenkin sitten 63 00:04:10.800 --> 00:04:13.870 se tietynlainen punainen lanka ja visio, 64 00:04:13.870 --> 00:04:17.130 sitten sulla on se tietynlainen toimintaympäristö, jossa sä toimit, 65 00:04:17.130 --> 00:04:21.320 jossa sun pitää huomioida erilaisia asioita ja toisaalta myös kehittää sitä, jotta 66 00:04:21.320 --> 00:04:24.820 sä pääset niihin sun tavoitteisiin. Ja sitten on ne ihmiset, 67 00:04:24.820 --> 00:04:29.140 voi olla, että on valmennustiimi, mutta että ainakin on ne urheilijat, joita 68 00:04:29.140 --> 00:04:33.100 sä sitten johdat. Periaatteessa valmentaminen on ihan johtamistyötä. Ja kaikki 69 00:04:33.100 --> 00:04:37.590 nää on ihan yksilöllisiä. Juuri näin, kyllä. Valmentaja 70 00:04:37.590 --> 00:04:40.750 on heidän mukana. Kyllä, juuri näin. No niin. 71 00:04:40.750 --> 00:04:44.950 Millaista on nyt suomalaisten valmentajien osaaminen 72 00:04:44.950 --> 00:04:48.630 ja mihin tarvitaan lisää osaamista? Joo. 73 00:04:48.630 --> 00:04:55.230 No vaikea mun mielestä yleistää sillä lailla, että meillä on tietysti on erilaisia toimintakulttuureja 74 00:04:55.230 --> 00:05:00.740 ja lajeissa on tosi paljon eroja, että silleen mä en tykkää oikeastaan yleistää, 75 00:05:00.740 --> 00:05:05.550 että "no tätä on ja tätä ei ole", koska toisaalta se on myös rikkaus, että meillä on erilaisia 76 00:05:05.550 --> 00:05:08.250 valmentajia erilaisin vahvuuksin. 77 00:05:08.250 --> 00:05:11.300 Perinteisesti suomalaisen valmennuksen vahvuus on ollut kyllä tämmöinen, 78 00:05:11.300 --> 00:05:17.590 niinku fysiologinen osaaminen ja se semmoinen kova urheiluosaaminen 79 00:05:17.590 --> 00:05:23.490 siitä näkökulmasta. Tuntuu, että nyt kun 80 00:05:23.490 --> 00:05:25.290 on menty enemmän tai ymmärretty, että 81 00:05:25.290 --> 00:05:29.760 pitää puhua enemmän ihmisten valmentamisesta ja tän tyyppisistä asioista 82 00:05:29.760 --> 00:05:32.340 niin jopa vähän niinku, ei voi sanoa että pelottaa, 83 00:05:32.340 --> 00:05:37.980 mutta että huolestuttaa, että häviääkö meillä sitten se kova urheiluosaaminen 84 00:05:37.980 --> 00:05:43.070 jos koulutukset ja kaikki keskittyy paljon tämmöisiin asioihin kuten vastuullisuuteen 85 00:05:43.070 --> 00:05:49.520 ja vuorovaikutukseen ja tän tyyppisiin asioihin, mitkä on todella todella 86 00:05:49.520 --> 00:05:54.560 tärkeitä mutta ne pitää molemmat olla, sekä se urheiluosaaminen että sitten se- 87 00:05:54.560 --> 00:05:56.420 koska eihän ilman urheiluosaamista, 88 00:05:56.420 --> 00:05:59.980 se on ihan sama kuinka hyvin sä vuorovaikutat, jos et sä ymmärrä 89 00:05:59.980 --> 00:06:02.260 että mitä tässä ollaan niinku tekemässä. 90 00:06:02.260 --> 00:06:08.170 Kehon fysiologia ja toiminnot ja miten se toimii ja miten sitä kehitetään progressiivisesti 91 00:06:08.170 --> 00:06:11.050 Tää on hyvä kuulla. Niin juuri näin. 92 00:06:11.050 --> 00:06:15.070 Juuri näin. Mutta ehkä sitten se mitä mä haluaisin nähdä 93 00:06:15.070 --> 00:06:18.050 enemmän suomalaisessa urheilussa 94 00:06:18.050 --> 00:06:24.410 valmentajilta on semmoinen aito läsnäolo niissä harjoituksissa, että ymmärretään, 95 00:06:24.410 --> 00:06:30.490 että mitä se on se laatu ja se vaatimustaso ja siihen ei koskaan päästä 96 00:06:30.490 --> 00:06:35.640 jos et sä ole aidosti läsnä niissä tilanteissa. Se, että suunnittelee 97 00:06:35.640 --> 00:06:40.750 hyvin harjoitukset, se kuuluu asiaan, mutta tärkeintä on se, että miten sä toteutat. 98 00:06:40.750 --> 00:06:45.830 Siellä harjoituksissa ei vaan vedetä niitä harjoituksia vaan siellä oikeasti valmennetaan. 99 00:06:45.830 --> 00:06:50.750 Se tarkoittaa sitä, että sun pitää päästä aitoon dialogiin niitten urheilijoiden 100 00:06:50.750 --> 00:06:53.130 kanssa ja se ei tarkoita vaan sitä semmoista 101 00:06:53.130 --> 00:06:58.920 keskustelua vaan sillä tavoin, että luodaan jotain uutta mitä ei vielä ole. 102 00:06:58.920 --> 00:07:01.410 Jotenkin mä haluaisinkin, että 103 00:07:01.410 --> 00:07:06.630 me ajateltaisiin ja ymmärrettäisiin, että valmentaminen on aika luovaa tai sanotaan, että 104 00:07:06.630 --> 00:07:11.290 niinku se valmennusprosessi on aika luovaa tekemistä. Meidänhän pitäisi pyrkiä 105 00:07:11.290 --> 00:07:15.590 tuottamaan jotain sellaista mitä ei vielä tiedetä 106 00:07:15.590 --> 00:07:20.490 mitä voisi olla. Jos me tehdään niitä asioita, että me katsotaan vaikka että "okei, 107 00:07:20.490 --> 00:07:24.970 tuossa menee nyt se maailman kärki ja tuohon tähdätään" niin sitten kun ne urheilijat, 108 00:07:24.970 --> 00:07:29.240 jos puhutaan vaikka nuorista, kasvaa kohti sitä, niin se maailman kärki on kyllä 109 00:07:29.240 --> 00:07:32.070 mennyt jo jonnekin muualle kun he on siinä. 110 00:07:32.070 --> 00:07:37.060 Eli meidän pitäisi pyrkiä löytää sellaisia tapoja tehdä tätä urheilua, 111 00:07:37.060 --> 00:07:41.650 että me tuotetaan jotain, mitä ei vielä ole. Kyllä. Ja se vaatii sitten 112 00:07:41.650 --> 00:07:47.080 sitä, että oikeasti aidosti käydään sitä niinku kehittämistyötä yhdessä niiden 113 00:07:47.080 --> 00:07:51.420 urheilijoiden kanssa ja se on niinku todellista valmentamista sitten. Semmoista 114 00:07:51.420 --> 00:07:53.880 kommunikaatiota. Kyllä juuri näin. 115 00:07:53.880 --> 00:07:59.240 Juuri näin. Sitä mä toivoisin näkeväni enemmän, että suhteessa siihen, että vedetään 116 00:07:59.240 --> 00:08:03.760 vaan harjoituksia vaan että miten, jos sä oot urheilija, niin miten mä pääsen kiinni siihen sun 117 00:08:03.760 --> 00:08:09.010 ajattelun taitoihin ja motivoimaan sua vielä, että sulla syntyy se 118 00:08:09.010 --> 00:08:12.850 niinku sisäinen motivaatio ja ymmärrys siitä tekemisestä. 119 00:08:12.850 --> 00:08:17.450 Se on oikeastaan niinku sitä valmentamisen ydintä, mikä on tosi mahtavaa. 120 00:08:17.450 --> 00:08:19.930 Kuulostaa helpolta. Helppoa 121 00:08:19.930 --> 00:08:24.600 se ei ole. Helppoa se ei ole, mutta se voi olla tosi sytyttävää. 122 00:08:24.600 --> 00:08:31.610 Kyllä joo. Tosi intohimoista tekemistä. Joo, hyvä. Mennäänkö me vähän eteenpäin? Mennään vaan. 123 00:08:31.610 --> 00:08:39.710 Mitä valmentajat haluavat työltä ja mitä on urakehitys urheiluvalmennuksessa? Joo. No 124 00:08:39.710 --> 00:08:44.690 tässäkin mun mielestä on niinku erilaisuutta ja mun mielestä se on tosi hienoa. 125 00:08:44.690 --> 00:08:49.490 Jos puhutaan lasten, nuorten tai ihan huippuvaiheen valmennuksesta, niin valmentajan 126 00:08:49.490 --> 00:08:54.050 osaaminen täytyy myös olla pikkaisen erilaista. Se, että miten sä koutsaat niitä huippu- 127 00:08:54.050 --> 00:09:00.280 urheilijoita niin sä et voi siten valmentaa lapsia tai nuoriakaan. Ja sitten meillä 128 00:09:00.280 --> 00:09:04.090 on erilaisia persoonia ja toiset tykkää olla siellä lasten tai nuorten vaiheessa 129 00:09:04.090 --> 00:09:08.350 ja tehdä sen tyyppistä tämmöistä kehittävää ja valmistavaa työtä kohti sitten 130 00:09:08.350 --> 00:09:13.450 sitä huippuvaihetta ja osa haluaa sitten tähdätä sinne huippuvaiheen valmennukseen. 131 00:09:13.450 --> 00:09:19.620 Mun mielestä se on tosi hienoa ja kaikki nää on tosi arvostettavia kohtia. 132 00:09:19.620 --> 00:09:22.560 Meidän ei tarvitse ajatellakaan, että sun pitäisi lähteä 133 00:09:22.560 --> 00:09:26.260 sieltä lapsista nuoriin ja huippuvaiheeseen nousemaan 134 00:09:26.260 --> 00:09:29.470 ja rakentaa sitä uraa, vaan että 135 00:09:29.470 --> 00:09:34.590 löydettäisi jokaiselle se missä sä oot tosi hyvä ja missä sun persoona 136 00:09:34.590 --> 00:09:41.270 ja osaaminen mätsää tosi hyvin tähän valmennuksen tarpeisiin. Että tota 137 00:09:41.270 --> 00:09:45.350 ehkä se semmoinen näkökulma. Ja sittenhän se tarkoittaa sitä, että jos sä 138 00:09:45.350 --> 00:09:50.010 oot lapsissa tai nuorissa niin sitten enemmän varmaan siellä niinku seuratoiminnan pinnassa ja 139 00:09:50.010 --> 00:09:56.170 entistä enemmän koko aika syntyy työpaikkoja ja tarvetta myös valmentajille sinne. 140 00:09:56.170 --> 00:10:01.690 Mutta sitten kun myös nuorten parissa ja ehkä siellä huippuvaiheessa niin tota sitten 141 00:10:01.690 --> 00:10:04.310 saattaa olla tätä maajoukkuetasoa ja myös 142 00:10:04.310 --> 00:10:09.810 mitä mä haluaisin, että Suomessa olisi myös monella lajilla tavoitteena tuottaa 143 00:10:09.810 --> 00:10:15.310 kansainvälisiä valmentajia eli suomalaisia valmentajia tonne huippumaihin 144 00:10:15.310 --> 00:10:20.520 omaan lajiin ja sitten ehkä jossain vaiheessa saada sitä osaamista sieltä sitten 145 00:10:20.520 --> 00:10:25.540 takaisin Suomeen. Se ei vielä ole ehkä semmoinen perimmäinen 146 00:10:25.540 --> 00:10:28.050 ajatusmalli monellakaan lajiliitolla, 147 00:10:28.050 --> 00:10:31.670 mutta minusta se olisi hienoa, että että arvostetaan myös sitä, että 148 00:10:31.670 --> 00:10:35.710 tuotetaan, ei pelkästään kansainvälisiä urheilijoita, vaan kansainvälistä 149 00:10:35.710 --> 00:10:37.850 osaamista sitten tuonne maailmalle. 150 00:10:37.850 --> 00:10:39.990 No se on hyvä ja tärkeä pointti. 151 00:10:39.990 --> 00:10:43.660 Mä luulen myöskin, että sieltä saa takaisin ja erilaisia kokemuksia, 152 00:10:43.660 --> 00:10:48.000 erilaisia tilanteita missä valmentajat kehittyy, eri näkökulmia, 153 00:10:48.000 --> 00:10:52.220 niin ne voi tuoda sitä osaamista takaisin ja ehkä vähän haastaa urheilijan 154 00:10:52.220 --> 00:10:55.710 ja valmentajan maailmaa täällä Suomessa. 155 00:10:55.710 --> 00:10:59.350 Ja kyllähän se kertoo sitten siitä lajistakin, että jos tietystä lajista 156 00:10:59.350 --> 00:11:02.860 pääsee kansainvälisiin ympyröihin valmentamaan niin kyllähän täällä 157 00:11:02.860 --> 00:11:05.610 sitten on sitä kansainvälistä tasoa jo olemassa, 158 00:11:05.610 --> 00:11:10.350 kun valmentajat ponnistaa sitten ulkomaille. Kyllä, se olisi aika hienoa. 159 00:11:10.350 --> 00:11:14.450 Joo kyllä. Ei vaan nää urheilijat ole tärkeitä, mutta ne valmentajat, jotka 160 00:11:14.450 --> 00:11:19.590 tukee näitä urheilijoita niiden urassa. Kyllä, ja ehkä niinku minusta me ollaan tärkeän 161 00:11:19.590 --> 00:11:23.980 asian äärellä nyt tässäkin keskustelussa, koska helposti valmentajat 162 00:11:23.980 --> 00:11:27.570 unohtuu ja ne on kuitenkin se tärkein asia, 163 00:11:27.570 --> 00:11:31.150 jos me halutaan suomalaista urheilumenestystä 164 00:11:31.150 --> 00:11:35.080 tai muutenkin iso arvo tässä suomalaisessa yhteiskunnassa. 165 00:11:35.080 --> 00:11:39.280 Että mitä tässä tän urheilun kautta voidaan tuottaa suomalaiselle yhteiskunnalle, 166 00:11:39.280 --> 00:11:43.850 niin valmentajat on ihan avainasemassa. Kyllä. Ja 167 00:11:43.850 --> 00:11:48.540 pitää myöskin muistaa, että suuri osa niistä urheilijoista Suomessa ovat 168 00:11:48.540 --> 00:11:53.620 minkä ikäisiä, ne on pieniä lapsia yleensä, niin heillä jos me sytytetään 169 00:11:53.620 --> 00:11:58.010 jo nuorena, ja meillä on päteviä valmentajia siinä 170 00:11:58.010 --> 00:12:02.500 vaiheessa niin se tuottaa paljon enemmän urheilijoita, joiden olisi 171 00:12:02.500 --> 00:12:06.020 mahdollista päästä sinne huippuvaiheeseen. 172 00:12:06.020 --> 00:12:10.840 No nyt sä toit tärkein asia esille mun mielestä, että mikä on se valmentamisen ydin. Niin 173 00:12:10.840 --> 00:12:16.560 juuri tuo niinku pitää sitä tai sytyttää sitä liekkiä niissä lapsissa, nuorissa ja pitää sitä yllä 174 00:12:16.560 --> 00:12:20.750 myös siellä ihan niinku aikuisvaiheessa ja siellä huippuvaiheessa. 175 00:12:20.750 --> 00:12:23.750 Että tuohon kun me päästään niin sitten ollaan niinku pitkällä tässä 176 00:12:23.750 --> 00:12:27.470 suomalaisen urheilun toimintakulttuurissa. 177 00:12:27.470 --> 00:12:31.570 Mä haluaisinkin nähdä paljon enemmän semmoista tunnetta ja jopa 178 00:12:31.570 --> 00:12:35.770 sen kautta toiminnan suunnittelua. Ja ehkä vähän sitä monipuolisuutta. Kyllä. 179 00:12:35.770 --> 00:12:41.640 Se olisi kiva nähdä. Tuntuu välillä, että varsinkin Suomessa nyt on todettu, 180 00:12:41.640 --> 00:12:46.410 että aika varhain lähdetään keskittymään johonkin päälajiin, 181 00:12:46.410 --> 00:12:51.830 niin jos me saadaan sitä niinku monipuolisuutta näille lapsille, sitten ne kehittyy vielä paremmin 182 00:12:51.830 --> 00:12:55.230 ja sitten ne pääsee päättämään itse, että mikä on sitten mun juttu. 183 00:12:55.230 --> 00:12:59.880 Joo. Sen tietää vasta kun on vähän kypsempi ja kasvaneempi. 184 00:12:59.880 --> 00:13:05.320 Kyllä, kyllä mä oon samaa mieltä, ja me helposti tätä monilajiisuutta tai monipuolisuutta ajatellaan 185 00:13:05.320 --> 00:13:09.850 sen fyysisen tekemisen kautta, mutta siinähän on paljon muutakin, siinä on sosiaaliset puolet ja 186 00:13:09.850 --> 00:13:15.330 kaikki tämmöiset ja kokemusta erilaisista valmentajista ja erilaisista toimintaympäristöissä 187 00:13:15.330 --> 00:13:18.040 niin se voi olla sitäkin kautta iso rikkaus. 188 00:13:18.040 --> 00:13:22.620 Joo ja sä sanot erilaisista laji- ympäristöistä niin sä olet itse valmentanut 189 00:13:22.620 --> 00:13:27.350 eri lajeissa, eikö se ole aivan erilaista? On, on se tosi erilaista. Tietysti siinä 190 00:13:27.350 --> 00:13:31.000 on niinku se, että yksilöähän mä valmennan olen mä sitten 191 00:13:31.000 --> 00:13:35.490 hiihdossa tai jääkiekossa tai jossakin muussa muussa lajissa, että silleen se valmentajuushan 192 00:13:35.490 --> 00:13:39.930 ei ole erilaista, mutta se toimintaympäristö on, ja sitten ne toimintatavat ja 193 00:13:39.930 --> 00:13:43.870 keinot voi olla sitten erilaisia. Ja sä toit nyt tässä, taas anteeksi 194 00:13:43.870 --> 00:13:46.740 mä nyt lähden vähän pois siitä aiheesta. 195 00:13:46.740 --> 00:13:50.840 Maastohiihto, yksilöllinen laji niinku suurin piirtein, 196 00:13:50.840 --> 00:13:55.100 totta kai siellä on joukkue urheilijoilla, mutta jokainen suorittaa 197 00:13:55.100 --> 00:14:02.090 omalla tahdilla, mutta sitten jääkiekko, se on joukkuelaji ja 198 00:14:02.090 --> 00:14:05.700 kaikkien pitää toimia niin sanotusti samalla tavalla. 199 00:14:05.700 --> 00:14:12.500 Miten erilaista se on valmentaa näitä kahta ihan erilaista urheilulajia? 200 00:14:12.500 --> 00:14:16.050 No ei se minusta silleen ole. Mä toivoisin toisaalta, että 201 00:14:16.050 --> 00:14:19.390 sinne yksilölajeihin tulisi paljon enemmän tämmöistä joukkuejattelua 202 00:14:19.390 --> 00:14:21.780 myös, että miten siitä joukkueesta 203 00:14:21.780 --> 00:14:24.790 otetaan sitä voimaa siihen omaan tekemiseen, koska 204 00:14:24.790 --> 00:14:26.970 kyllä jokainen tarvitsee ympärilleen ihmisiä. 205 00:14:26.970 --> 00:14:30.370 Jos sä haluat mennä esimerkiksi huipulle, niin sä tarviit niitä, jotka 206 00:14:30.370 --> 00:14:34.390 sua haastaa ja sparraa siinä sun ympärillä, että sitä mä toivoisin yksilö- 207 00:14:34.390 --> 00:14:37.690 lajeihin. Mutta sitten joukkuelajissa kyllä se oli 208 00:14:37.690 --> 00:14:42.510 tosi yksilöllistä se valmentaminen ja jos joku sanoo että "ei pysty 209 00:14:42.510 --> 00:14:46.840 kun on joukkueessa yli 20 210 00:14:46.840 --> 00:14:48.760 pelaajaa, että ei ole mahdollista", 211 00:14:48.760 --> 00:14:53.400 mä tein sitä oman työni ohessa ja mä pystyin siihen, että kyllä se on mahdollista kun 212 00:14:53.400 --> 00:14:57.920 sä vaan, niinku se mitä mä aluksi sanoin, että kun vaan kohtaa heitä yksilöinä 213 00:14:57.920 --> 00:15:02.960 ja löytää niitä vahvuuksia ja kehityskohteita ja yhdessä urheilijoiden kanssa käy sitä keskustelua 214 00:15:02.960 --> 00:15:08.640 ja löytää sitä polkua. Kyllä me paljon tehtiin siinä jääkiekossa niin, että 215 00:15:08.640 --> 00:15:13.030 me yhdessä valmentajien kanssa, vaikka mä en ole jääkiekon ammattilainen, me suunniteltiin 216 00:15:13.030 --> 00:15:17.510 myös niitä jääharjoituksia ja tuotiin sinne semmoisia elementtejä, 217 00:15:17.510 --> 00:15:22.140 että no jos halutaan näillä pelaajilla kehittää tiettyjä asioita myös fyysisesti 218 00:15:22.140 --> 00:15:27.330 niin miten niitä tiettyjä harjoituksia sitten suunnitellaan vaikka puolustuspelin tai 219 00:15:27.330 --> 00:15:31.870 hyökkäyspelin näkökulmasta ja tällä lailla. Kyllä siellä sitä yksilöllisyyttä 220 00:15:31.870 --> 00:15:37.730 paljon tulee ja ehkä vielä eniten sitä kautta, että yhdessä pääsee 221 00:15:37.730 --> 00:15:42.450 kiinni siihen, että mitä toi urheilija ajattelee ja miten mä voin sitä auttaa 222 00:15:42.450 --> 00:15:46.920 eteenpäin. Kun mäkin olin nuorten urheilijoiden pinnassa, niin siellä ei ollut 223 00:15:46.920 --> 00:15:53.900 niin se tuloksen tekeminen se juttu, vaan se pelaajien kehitys. Aivan. Eli samoja juttuja ja taas 224 00:15:53.900 --> 00:15:57.050 niinku eri näkökulmia ja kaikki on 225 00:15:57.050 --> 00:15:59.610 siitä samasta pohjasta ja lähtee rakentamaan. 226 00:15:59.610 --> 00:16:03.470 Juuri näin, kaikki perustuu siihen ihmisten kohtaamiseen kuitenkin. Aivan. 227 00:16:03.470 --> 00:16:09.650 No niin, sitten vielä vaikeampi kysymys: miten jaksaa valmentajan 228 00:16:09.650 --> 00:16:11.510 työssä, eli miten mahdollistetaan 229 00:16:11.510 --> 00:16:14.110 jatkuva oppiminen vaativassa työssä? 230 00:16:14.110 --> 00:16:19.220 Ei se mitään helppoa ole olla valmentaja. Ei se ole, ei se ole ja tota mä omassa työssäni 231 00:16:19.220 --> 00:16:22.990 koitan löytää niitä, juuri niitä keinoja, että miten valmentajat jaksaisi ja 232 00:16:22.990 --> 00:16:27.830 tulisi pitkiä uria ja ei tulisi niitä loppuunpalamisia, koska valmentaminen 233 00:16:27.830 --> 00:16:31.730 on intohimotyö kuitenkin, että sitä helposti 234 00:16:31.730 --> 00:16:35.940 tehdään ja urheileminen, kun se ei ole semmoista kahdeksasta neljään ja kellokorttityötä, 235 00:16:35.940 --> 00:16:39.900 vaan se on tota kuitenkin tosi kokonaisvaltaista. 236 00:16:39.900 --> 00:16:44.120 Mutta mä uskon, että siihen jaksamiseen liittyy se tietysti 237 00:16:44.120 --> 00:16:47.280 vahvana, että sulla on osaaminen siihen mitä sä teet 238 00:16:47.280 --> 00:16:50.420 ja kyllä tässä urheilussa just se jatkuva oppiminen 239 00:16:50.420 --> 00:16:53.650 on tosi tärkeää, että sä et, 240 00:16:53.650 --> 00:16:57.330 että jotenkin myös se semmoinen avoin mieli, että kukaan ei osaa 241 00:16:57.330 --> 00:16:59.980 kaikkea, eikä tarvitse osata, valmentajien 242 00:16:59.980 --> 00:17:04.130 ei tarvitse osata yksin kaikkea. Se auttaa siihen, että sulla on ympärillä 243 00:17:04.130 --> 00:17:09.750 ihmisiä joilta sä voit kysyä, jotka voi sparrata sua ja joiden ajatteluun sä pääset 244 00:17:09.750 --> 00:17:14.450 itse käsiksi, ettei se vaan sitten kapene. Vaikka on se punainen 245 00:17:14.450 --> 00:17:19.310 lanka, niin se on tosi tervettä, että välillä tullaan ulkopuoleltakin tökkimään 246 00:17:19.310 --> 00:17:25.730 ja itse hakee sitä, että mua haastetaan siinä työssä ja kysytään, 247 00:17:25.730 --> 00:17:28.460 että "miksi noin teet?" 248 00:17:28.460 --> 00:17:30.780 Minusta se auttaa tosi paljon myös siihen jaksamiseen, 249 00:17:30.780 --> 00:17:32.840 että ei tarvitse olla yksin. 250 00:17:32.840 --> 00:17:40.220 Toisaalta kyllä pitää osata johtaa itseään ja se on tosi tärkeä 251 00:17:40.220 --> 00:17:47.490 taito ja siihen liittyy vahvasti priorisointi että ymmärtää se, että 252 00:17:47.490 --> 00:17:52.650 mitkä on niitä tärkeimpiä asioita, jotka pitää hoitaa ja mikä on semmoista vähän 253 00:17:52.650 --> 00:17:57.150 turhaa. Joo. Että jotenkin osata sitä omaa työtään, löytää sieltä ne keskeiset 254 00:17:57.150 --> 00:18:02.080 asiat ja vaikka se, että miten mulla jää aikaa siihen että mä yhdessä urheilijoiden 255 00:18:02.080 --> 00:18:07.150 kanssa vietän sitä aikaa sekä siellä harjoituksessa itsessään 256 00:18:07.150 --> 00:18:12.530 toteutuksessa että sitten muuten, että millä on vaikuttavuutta ja se on sitä 257 00:18:12.530 --> 00:18:16.690 priorisointia. Ja se on ihan tutkitustikin, että huippuvalmentajat on tosi hyviä siinä, 258 00:18:16.690 --> 00:18:22.270 että ne osaa priorisoida asioita, löytää kompleksisuudesta sen 259 00:18:22.270 --> 00:18:24.070 yksinkertaisuuden. 260 00:18:24.070 --> 00:18:26.660 Ja pitää sitä fokusta siinä missä se pitää olla. Juuri näin. 261 00:18:26.660 --> 00:18:31.510 Juuri näin. Mutta totta kai siihen jaksamiseen vaikuttaa 262 00:18:31.510 --> 00:18:36.390 se, että meillä olisi hyvää myös se johtaminen ja toisaalta valmentajien 263 00:18:36.390 --> 00:18:41.330 tehtävä on myös vähän niinku vaikuttaa sinne ylöspäin ja tuoda sinne johdon 264 00:18:41.330 --> 00:18:45.930 suuntaan sitä, että mitä se valmentajan työ on ja minkälaista tukea he tarvitsee 265 00:18:45.930 --> 00:18:50.450 siihen työhön ja niin edelleen. Kyllä se johtaminen on tosi 266 00:18:50.450 --> 00:18:52.620 tärkeätä myös, 267 00:18:52.620 --> 00:18:55.480 enkä tarkoita, että se vastuu on valmentajalla vaan että kyllä vastuu on tietysti 268 00:18:55.480 --> 00:18:58.820 johtamisessa, mutta siihen meidän pitää pystyä vaikuttamaan 269 00:18:58.820 --> 00:19:03.670 sitten myös, että valmentajilla olisi 270 00:19:03.670 --> 00:19:06.420 hyvät oltavat tehdä sitä sitä arvokasta työtä. 271 00:19:06.420 --> 00:19:11.600 Joo ja sä puhuit vähän siitä valmentajan tuesta ja valmentajan 272 00:19:11.600 --> 00:19:18.040 tiimistä eli lasten urheilussa ei välttämättä ole sitä tiimiä niin 273 00:19:18.040 --> 00:19:22.040 valmentajalla pitää olla semmoista ymmärrystä ja osaamista, mutta ei tarvitse olla 274 00:19:22.040 --> 00:19:27.480 asiantuntijana esimerkiksi ravitsemuksessa ja loukkaantumisen ennaltaehkäisyssä ja 275 00:19:27.480 --> 00:19:32.920 kaikissa näissä jutuissa. Sitten kun pääsee vähän sitä polkua eteenpäin siihen huippuvaiheeseen, 276 00:19:32.920 --> 00:19:40.450 siellä on semmoisia ravitsemusterapian asiantuntijoita ja fysioterapeutteja ja 277 00:19:40.450 --> 00:19:45.650 kaikkia näitä, että ne auttaa ja tukee valmentajan työtä. Millaista se on? Ootko sä 278 00:19:45.650 --> 00:19:50.130 ollut tommoisessa? Sä puhuit että sä oot ollut valmennustiimissä että oliko 279 00:19:50.130 --> 00:19:53.470 semmoisia erilaisia valmentajia siinä mukana? 280 00:19:53.470 --> 00:19:57.450 No meillä oikeastaan ei ollut hirveästi tämmöisiä eri alojen 281 00:19:57.450 --> 00:20:01.310 asiantuntijoita, mutta tietysti mä nyt oon paljon omassa työssäni 282 00:20:01.310 --> 00:20:03.490 kehittänyt tätä asiantuntijatoimintaa 283 00:20:03.490 --> 00:20:08.840 vahvasti tässä. Siinäkin ollaan välillä menty vähän väärille raiteille niin, että 284 00:20:08.840 --> 00:20:13.160 sitten niitä asioita ulkoistetaan, että on se kyse sitten lasten valmennuksesta, 285 00:20:13.160 --> 00:20:15.560 nuorten valmennuksesta tai sitten siellä huippuvaiheessa, 286 00:20:15.560 --> 00:20:21.460 niin kyllä valmentajan pitää johtaa sitä prosessia, johon sitten tulee niinku suunnitelmallisesti 287 00:20:21.460 --> 00:20:27.010 eri alojen asiantuntijoita tukemaan ja erityisesti sitä valmentajaa, että 288 00:20:27.010 --> 00:20:32.560 miten ne asiat näkyisi arjessa, eikä välttämättä ne asiantuntijat. Jos me halutaan, 289 00:20:32.560 --> 00:20:36.680 että siellä on jotain tiettyjä asioita, joita se fysioterapeutti voisi tuoda, niin ei se 290 00:20:36.680 --> 00:20:38.810 tarkoita että sen fysioterapeutin pitää olla, 291 00:20:38.810 --> 00:20:42.550 jotta ne asiat on siinä arjessa vaan kyllä se vaikuttavuus syntyy sitten siitä, 292 00:20:42.550 --> 00:20:47.530 että ne on siellä arkisessa tekemisessä. Sillä lailla siinä moniammatillisessa 293 00:20:47.530 --> 00:20:52.060 työssä välillä mennään vähän niinku vihkoon jopa, että valmentaja ulkoistaa 294 00:20:52.060 --> 00:20:57.070 ne asiat ja hoitaa vaan sitä lajijuttuaan, että valmentajan pitää ymmärtää 295 00:20:57.070 --> 00:20:59.090 se kokonaisuus, 296 00:20:59.090 --> 00:21:02.550 ja johtaa sitä, mutta sitten saada apua eri alojen 297 00:21:02.550 --> 00:21:08.370 asiantuntijoilta. Aika pitkälle kuitenkin riittää semmoinen perustietämys, 298 00:21:08.370 --> 00:21:11.950 että jos hirveän aikaisin aletaan hifistelemään jotakin, niin usein 299 00:21:11.950 --> 00:21:13.970 sitten se on siitä perustekemisestä, 300 00:21:13.970 --> 00:21:18.450 perustekemisestä pois. Mä ymmärrän, että sitten huippuvaiheessa on tiettyjä 301 00:21:18.450 --> 00:21:24.710 tosi spesifijuttuja, kun pienistä prosenteista suorituskykyä yritetään 302 00:21:24.710 --> 00:21:29.650 saada isommaksi sitä, niin silloin tarvitaan myös joitakin kikkoja, 303 00:21:29.650 --> 00:21:31.910 mutta aika pitkälle perusasiat 304 00:21:31.910 --> 00:21:36.990 kyllä tässä valmennuksessa riittää. Mutta siinä tuli esiin taas tämä valmentajan 305 00:21:36.990 --> 00:21:44.540 monipuolisen osaamisen tarve, psykologia, vuorovaikutus, johtaminen 306 00:21:44.540 --> 00:21:48.210 ravitsemus, ennaltaehkäiseminen ja sitten vielä pitää ymmärtää, kuten me puhuttiin jo, 307 00:21:48.210 --> 00:21:50.130 että miten se ihmiskroppa 308 00:21:50.130 --> 00:21:54.620 toimii varsinkin liikunnassa ja urheilussa. 309 00:21:54.620 --> 00:21:59.320 Joo, just näin. Joo, ja sitten jotenkin ymmärtääkin se, että mitä se 310 00:21:59.320 --> 00:22:03.130 on se psyykkinen valmennus, vaikka sehän on juuri sitä, että miten sä kohtaat 311 00:22:03.130 --> 00:22:05.080 ne urheilijat ja onko kaikilla hyvä olla, 312 00:22:05.080 --> 00:22:11.680 onko siellä turvallinen olla, yrittää ja rikkoa niitä omia rajoja ja epäonnistua. 313 00:22:11.680 --> 00:22:17.260 Eli miten mä valmentajana sitten asennoidun siihen ja miten mä käyttäydyn, kun 314 00:22:17.260 --> 00:22:21.890 tulee niitä epäonnistumisia tai virheitä, sallinko mä ne oikeasti ja näenkö mä ne 315 00:22:21.890 --> 00:22:26.400 osana oppimisprosessia vai miten. Ja se kehittää. Kyllä. 316 00:22:26.400 --> 00:22:30.570 Juuri näin, että minusta parasta psyykkistä valmennusta on se, että se toimintakulttuuri 317 00:22:30.570 --> 00:22:34.430 on semmoinen, että siellä on kova vaatimustaso ja se 318 00:22:34.430 --> 00:22:36.750 tarkoittaa laadukasta tekemistä, 319 00:22:36.750 --> 00:22:41.890 mutta sitten sulla on turvallinen, henkisesti ja psyykkisesti turvallinen, olla siinä 320 00:22:41.890 --> 00:22:47.390 ympäristössä ja yrittää parhaasi. Minusta jos tämmöiset 321 00:22:47.390 --> 00:22:51.530 ydinasiat on kunnossa niin aika pitkälle päästään kyllä. 322 00:22:51.530 --> 00:22:56.210 No niin, taas semmoinen helppo juttu. 323 00:22:56.210 --> 00:22:58.010 Mut valmentamisesta ei kannata, 324 00:22:58.010 --> 00:23:01.410 siitä ei kannata tehdä vaikeata ja että jotenkin "sitten vasta kun mä 325 00:23:01.410 --> 00:23:07.430 osaan kaiken", koska ei kukaan osaa koskaan kaikkea. Se tulee sitten kokemuksella ja harjoittelemalla 326 00:23:07.430 --> 00:23:12.630 ja siinä työn parissa myöskin. Siis todellakin, että pitää arvostaa 327 00:23:12.630 --> 00:23:17.670 myös sitä kokemusta ja itsekin jotenkin kannustaisinkin, että jos opiskelee valmennusta 328 00:23:17.670 --> 00:23:22.150 niin sä olisit koko ajan vähän niinku kiinni siinä käytännön tekemisessä, jolloin sä saat 329 00:23:22.150 --> 00:23:26.820 sen kokemuksen oikeasti siitä, että no okei, tätähän tämä on ja mä voin kokeilla 330 00:23:26.820 --> 00:23:31.660 niitä asioita sitten käytännössä ja sitten vielä siten, ettei yksin tarvitsisikaan 331 00:23:31.660 --> 00:23:35.190 tehdä vaan, että siinä olisi tukihenkilöitä. 332 00:23:35.190 --> 00:23:38.970 Mentori? Mentori, aivan loistava. Juuri näin, että niinku 333 00:23:38.970 --> 00:23:42.400 sparraamassa sitten sitä. 334 00:23:42.400 --> 00:23:46.760 Kirjoista voi lukea ja oppia, mutta sitten kokemus 335 00:23:46.760 --> 00:23:49.340 on tässä tärkeää, tekemällä, sieltä se sitten tulee 336 00:23:49.340 --> 00:23:51.560 se varsinainen osaaminen kuitenkin. 337 00:23:51.560 --> 00:23:55.660 No sehän kuulostaa, että meillä on vähän samoja ajatuksia valmennuksesta. 338 00:23:55.660 --> 00:24:00.420 Ihan kiva. Mutta olisiko jotain muuta, mitä haluaisit tuoda esiin halukkaille 339 00:24:00.420 --> 00:24:04.810 ja tuleville tuleville urheiluvalmentajajille? 340 00:24:04.810 --> 00:24:09.880 No kyllä mä sen, että valmentaminen on tosi siistiä hommaa ja sitten kun 341 00:24:09.880 --> 00:24:14.750 säilyttää vielä se oma intohimo jos se on syttynyt siihen, että 342 00:24:14.750 --> 00:24:19.330 haluaa auttaa ja kehittää urheilijoita ja se pitäisi ehkä se 343 00:24:19.330 --> 00:24:22.900 perimmäinen ajatus ollakin siellä 344 00:24:22.900 --> 00:24:25.360 eikä ehkä niinkään, se tulee siinä sivussa 345 00:24:25.360 --> 00:24:29.310 sitten se oman uran uran rakentaminen. Mutta että muistaa aina, 346 00:24:29.310 --> 00:24:33.600 että kyse on kuitenkin niistä urheilijoista, joita me autetaan sitten 347 00:24:33.600 --> 00:24:37.470 pääsemään siihen omaan potentiaaliinsa. 348 00:24:37.470 --> 00:24:42.290 Mä sanoin aikaisemminkin, mutta kyllä mä haluaisin sitä tunnetta lisää nähdä 349 00:24:42.290 --> 00:24:46.830 jos mä menen katsomaan tuonne harjoituksia, että miten se on siellä se ilo ja intohimo 350 00:24:46.830 --> 00:24:51.750 ja se energia, näkyykö se siellä että se ei olisi liian totista touhua. 351 00:24:51.750 --> 00:24:57.380 Ei oo vaan semmoinen prosessi. Juuri näin. Rakkautta siihen tekemiseen. Kyllä, koska 352 00:24:57.380 --> 00:25:01.880 se on urheilun erityispiirre mun mielestä, mitä monesta paikasta sä et 353 00:25:01.880 --> 00:25:06.370 sitten oikeasti saa. Minusta meidän pitäisi urheiluihmisinä pitää sitä 354 00:25:06.370 --> 00:25:11.590 yllä ja vaalia sitä mahtavuutta mitä siinä voi olla. Intohimoa siihen lajiin 355 00:25:11.590 --> 00:25:13.390 ja siihen urheilijaan ja 356 00:25:13.390 --> 00:25:18.840 urheiluun ja kaikkea semmoista. Just näin. Kuulostaa mukavalta ja kuulostaa, 357 00:25:18.840 --> 00:25:23.410 että siellä joka päivä on jotain uutta ja vaihtelevaa että sekin on ainakin 358 00:25:23.410 --> 00:25:27.400 minun mielestä mielenkiintoinen juttu, että jos joka päivä on aivan samaa 359 00:25:27.400 --> 00:25:31.750 niin menee niin rytmitykselliseksi ja sitten jos saa jotain uutta 360 00:25:31.750 --> 00:25:36.130 ja vaihtelevaa ja jokapäivä tuo uusia haasteita niin mun mielestä valmentajilla on 361 00:25:36.130 --> 00:25:38.380 semmoinen hyvä mahdollisuus 362 00:25:38.380 --> 00:25:41.670 kokea tämmöistä rakentavaa. 363 00:25:41.670 --> 00:25:46.440 Kyllä joo, mä oon samaa mieltä ja urheiluun on jotenkin sisäänkirjoitettu 364 00:25:46.440 --> 00:25:52.690 se jatkuva kehittyminen ja sen huomaa työelämässäkin kun tekee 365 00:25:52.690 --> 00:25:56.740 urheilutaustaisten ihmisten kanssa niin he on tottunut semmoiseen, että meillä on tavoitteet 366 00:25:56.740 --> 00:26:01.010 ja niitä kohti mennään, ja sitten se on semmoista jatkuvaa kehittämistä koko 367 00:26:01.010 --> 00:26:06.370 ajan kun suhteessa johonkin toiseen, joka vähän suorittaa sitä työtä. Mutta 368 00:26:06.370 --> 00:26:10.290 sitten toisaalta kun me koko ajan halutaan olla parempia niin välillä pitää muistaa 369 00:26:10.290 --> 00:26:15.610 myös arvostaa sitä prosessia ja sitä kehittymistä, että ollaan saavutettu joitain 370 00:26:15.610 --> 00:26:17.880 tiettyjä pisteitä, ettei niinku 371 00:26:17.880 --> 00:26:22.410 aina vaan se liittyy myös siihen niinku itseluottamukseen ja itsetuntemukseen 372 00:26:22.410 --> 00:26:27.610 ettei vaan olla koko aika vajavaisia vaan että ollaan 373 00:26:27.610 --> 00:26:32.270 oikeasti hyviä, hyviä jossakin. Ja siksi kannustankin valmentajia 374 00:26:32.270 --> 00:26:36.750 myös siihen, että kyllä se kaikki lähtee siitä, että miten sä tunnet itsesi ja omat 375 00:26:36.750 --> 00:26:40.430 vahvuutesi ja toisaalta sitten niitä missä sun pitää kehittyä ja mihin sä 376 00:26:40.430 --> 00:26:45.920 tarviit sitten apua. Ja vähän joustavuutta ehkä, että jos urheilijoilla tai valmentajilla 377 00:26:45.920 --> 00:26:49.580 ei ole ihan paras päivä, että miten me säädetään nyt tämä päivä että me saadaan 378 00:26:49.580 --> 00:26:52.390 kuitenkin jotain irti siitä. 379 00:26:52.390 --> 00:26:55.840 Juuri näin, kyllä. Ja siihen pääsee kun tuntee tuntee ne urheilijat, 380 00:26:55.840 --> 00:26:59.350 joita valmentaa. Eli taas kuten me sanottiin, 381 00:26:59.350 --> 00:27:03.180 monipuolisuus ei ole ihan helppoa, mutta olisi tosi rikas 382 00:27:03.180 --> 00:27:05.910 työ mihin voi lähteä mukaan. 383 00:27:05.910 --> 00:27:08.260 Kyllä, juuri näin. Juuri näin. 384 00:27:08.260 --> 00:27:10.930 No kiitos Pia sinun ajastasi. 385 00:27:10.930 --> 00:27:13.940 Tässä ei oikeastaan ole mitään muita virallisia kysymyksiä tai 386 00:27:13.940 --> 00:27:16.340 semmoista, mutta oli kiva keskustella. 387 00:27:16.340 --> 00:27:21.840 Oli tosi kiva keskustella. Saatiin mun mielestä esiin aika paljon niinku tarpeita suomalaisen 388 00:27:21.840 --> 00:27:29.140 urheiluvalmentajien parissa. Oli myös mukava tutustua sinuun vähän enemmän 389 00:27:29.140 --> 00:27:34.100 ja oppia lisää urheiluvalmennuksesta ja urheiluvalmennuksen mahdollisuuksista 390 00:27:34.100 --> 00:27:37.460 Suomessa. Kiitos paljon. Kiitos tästä.