WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:04.870 --> 00:00:07.200 Tässä moduulissa tutustumme suomalaiseen urheilujärjestelmään 2 00:00:07.200 --> 00:00:15.930 ja valmentajan työhön suomessa. 3 00:00:15.930 --> 00:00:20.990 Suomalaisen urheilun keskeiset tahot: eli suomalaista urheilutoimintaa 4 00:00:20.990 --> 00:00:26.790 johtaa urheiluun olympiakomitea ja siellä huippu urheiluyksikkö. 5 00:00:26.790 --> 00:00:29.800 Paralympiakomitea 6 00:00:29.800 --> 00:00:35.020 koordinoi vammaisurheilua ja vammaisliikuntaa ja sitten siellä on Kihu, jolla 7 00:00:35.020 --> 00:00:40.280 on osaamisohjelma valmennuksen tukitoimia ja urheilututkimusta ja sitten vahva 8 00:00:40.280 --> 00:00:46.100 yhteistyö tutkimuksessa Jyväskylän yliopiston kanssa. 9 00:00:46.100 --> 00:00:50.150 Sitten meillä on valmennuskeskukset, joilla on vahva yhteistyö 10 00:00:50.150 --> 00:00:54.560 lajiliittojen kanssa ja heillä on siellä tehtävänään valmennusosaamisen 11 00:00:54.560 --> 00:00:58.230 kehittäminen ja toisaalta myös leiritystoiminta. 12 00:00:58.230 --> 00:01:04.530 Tämmöisiä ovat esimerkiksi Helsingissä Olympia valmennuskeskus samoin kuin Vuokatti Ruka. 13 00:01:04.530 --> 00:01:06.600 Näiden lisäksi 14 00:01:06.600 --> 00:01:12.680 lajiliitot, joita on noin 90 kappaletta, jotka sitten vastaa kansallisesta kilpailutoiminnasta 15 00:01:12.680 --> 00:01:18.340 ja järjestää esimerkiksi valmennuskoulutusta ja maajoukkuetoimintaa eli 16 00:01:18.340 --> 00:01:25.990 osallistuu kansainvälisiin kilpailuihin ja urheilijakehitykseen käytännössä. 17 00:01:25.990 --> 00:01:30.360 Lajiliittojen alla on sitten urheiluseuroja, joita suomessa on noin 9000. 18 00:01:30.360 --> 00:01:33.240 Eli ne on oikeastaan se kaikista isoin toimija ja siellä 19 00:01:33.240 --> 00:01:36.820 se urheilu tapahtuu isoimmaksi osaksi. 20 00:01:36.820 --> 00:01:39.910 Näiden lisäksi vielä tuolla valmennuskeskusten ja 21 00:01:39.910 --> 00:01:43.980 lajiliittojen ympäristössä on akatemiatoimintaa. 22 00:01:43.980 --> 00:01:46.200 Urheiluakatemioita 23 00:01:46.200 --> 00:01:49.460 on meillä tuolla aika kattava verkosto ympäri Suomen. 24 00:01:49.460 --> 00:01:54.470 Sieltä löytyy kymmeniä toisen asteen urheiluoppilaitoksia ja yläkouluja, 25 00:01:54.470 --> 00:01:58.800 joissa sitten mahdollistetaan se urheilijan kaksois ura ja tukitoimet 26 00:01:58.800 --> 00:02:01.020 siihen urheilijan arjen ympärille. 27 00:02:01.020 --> 00:02:06.850 Jonkun verran myös sitten ihan valmennusta sieltä akatemiatoiminnan kautta. 28 00:02:06.850 --> 00:02:11.230 Meitä valmentajia sitten kaikista eniten työllistää urheiluseurat. 29 00:02:11.230 --> 00:02:14.610 Mutta kaikissa näissä keskeisissä tahoissa myös 30 00:02:14.610 --> 00:02:22.210 sitten urheiluvalmentaja työllistetään. 31 00:02:22.210 --> 00:02:26.330 Olympiakomitean rooli on johtaa sitä suomalaista urheilua 32 00:02:26.330 --> 00:02:33.580 ja varsinkin koko järjestelmää ja 33 00:02:33.580 --> 00:02:35.740 siellä on visiona, 34 00:02:35.740 --> 00:02:38.720 että meistä tulee kansainvälisesti menestyvä urheilumaa, 35 00:02:38.720 --> 00:02:40.820 jossa yhä useampi liikkuu enemmän. 36 00:02:40.820 --> 00:02:42.640 Eli siellä on vähän niin kun kahta kärkeä: 37 00:02:42.640 --> 00:02:48.320 toisaalta se puoli että että se huippu- urheilu siellä nousee ja kehittyy entisestään, 38 00:02:48.320 --> 00:02:52.520 ja toisaalta sitten se koko kansan liikkuminen, joka on tosi tärkeä 39 00:02:52.520 --> 00:02:56.920 taas sitten kansanterveydellisestä näkökulmasta. 40 00:02:56.920 --> 00:02:59.010 Suomihan on ihan 41 00:02:59.010 --> 00:03:05.530 tutkimustenkin mukaan väkimääränsä nähden suhteellisen menestynyt urheilumaa, mutta 42 00:03:05.530 --> 00:03:09.330 erilaisilla mittareilla sitä on mittailtu ja jossakin rankingeissa 43 00:03:09.330 --> 00:03:11.750 siellä kahdenkymmenen kolmenkymmenen tienoilla ollaan, 44 00:03:11.750 --> 00:03:15.080 jos siis katsotaan urheilumenestystä, riippuen vähän, että millä 45 00:03:15.080 --> 00:03:20.900 tavalla ne lajit siihen rankataan ja rajataan. 46 00:03:20.900 --> 00:03:25.680 Tämän hetken strategia olympiakomitealla keskittyy siihen, että siellä on 47 00:03:25.680 --> 00:03:31.800 3 osaa: liikkeen ja liikunnallisen elämäntavan edistäminen, seura- ja järjestötoiminnan 48 00:03:31.800 --> 00:03:35.360 elinvoiman kasvattaminen ja sitten huippu urheilumenestyksen 49 00:03:35.360 --> 00:03:38.080 tuottaminen. Vaikka kaikkein näkyvin osa 50 00:03:38.080 --> 00:03:40.220 siellä on se huippu- urheilumenestyksen tuottaminen, 51 00:03:40.220 --> 00:03:44.040 niin se on kuitenkin vain yksi näistä kolmesta, että ne kaikki muutkin siellä 52 00:03:44.040 --> 00:03:48.220 nähdään tosi tärkeänä ja ehkä jopa enenevissä määrin 53 00:03:48.220 --> 00:03:50.810 tämä 54 00:03:50.810 --> 00:03:56.400 tämmöinen mahdollisimman monen ihmisen liikuttaminen korostuu. 55 00:03:56.400 --> 00:04:01.480 Missiona on määritelty, että uutta elinvoimaa suomeen. 56 00:04:01.480 --> 00:04:06.350 Sitten kun me ajatellaan tässä nyt kun urheiluvalmennuksesta puhutaan, niin tuo huippu-urheilu 57 00:04:06.350 --> 00:04:11.950 täällä meille korostuu ja siellä olympiakomitean alla on huippu urheiluyksikkö, joka 58 00:04:11.950 --> 00:04:16.140 sitten johtaa ja koordinoi tätä huippu urheiluverkoston toimintaa. 59 00:04:16.140 --> 00:04:22.450 Eli tuossa äskeisellä dialla näytettyjä keskeisiä tahoja myös. 60 00:04:22.450 --> 00:04:28.450 Lisäksi tämä huippu urheiluyksikkö vastaa yhdessä lajiliittojen kanssa siitä, että 61 00:04:28.450 --> 00:04:36.590 pitkällä aikavälillä suomesta tulee huippu urheilumenestystä. 62 00:04:36.590 --> 00:04:41.870 Kun me ajatellaan valmentajan työtä ja valmentajan polkua, niin meidän on tosi tärkeää myöskin 63 00:04:41.870 --> 00:04:47.830 hahmottaa vähän, että keitä varten me valmentajat täällä ollaan ja sehän on sitten se urheilija 64 00:04:47.830 --> 00:04:54.110 siellä. Urheilijoita on kaikissa ikäluokissa, eri tasoilla sekä erilaisilla tavoitteilla, joka 65 00:04:54.110 --> 00:05:01.610 sitten toisaalta määrittää myös pitkälti sitä valmentajan työtä ja sen vaatimuksia. 66 00:05:01.610 --> 00:05:08.750 2010-2012 vuosina tehtiin huippu-urheilun muutosprosessi ja siinä kohtaa herättiin tarpeeseen, että 67 00:05:08.750 --> 00:05:10.550 nyt tarvitsee jotakin tehdä, 68 00:05:10.550 --> 00:05:14.230 että suomen huippu-urheilumenestys on laskevassa suhdanteessa. 69 00:05:14.230 --> 00:05:16.510 Ja sitten 70 00:05:16.510 --> 00:05:22.830 alettiin työryhmän johdolla pohtimaan, millaisia muutoksia pitää nyt sitten tehdä. 71 00:05:22.830 --> 00:05:27.760 Tavoitteena oli yhteinen, innostava ja konkreettinen viitekehys ja toisaalta yhteinen 72 00:05:27.760 --> 00:05:31.870 terminologia tälle huippu urheilun muutostyölle, eli kaikki lajit saataisiin 73 00:05:31.870 --> 00:05:36.170 siihen mukaan ja ymmärrettäisiin yhdessä, että kun ei se loppujen lopuksi niin kamalan erilaista 74 00:05:36.170 --> 00:05:42.650 ole vaikka siellä on eri lajeja mukana, että millaisia rakenteita ja millaisia 75 00:05:42.650 --> 00:05:45.590 tarpeita siellä urheilijan polulla on. 76 00:05:45.590 --> 00:05:49.970 Sitä työtä varten tutkittiin huippu urheilijoiden menneisyyttä. 77 00:05:49.970 --> 00:05:54.660 Minkälaiset asiat on johtanut menestymiseen ja millä tavalla meidän menestyneet 78 00:05:54.660 --> 00:05:58.780 urheilijat on harjoitellut missäkin ikävaiheessa. 79 00:05:58.780 --> 00:06:03.820 Ja tähän sitten pohjautuen eri lajiliitot ja toimijat on tehnyt moniin lajeihin 80 00:06:03.820 --> 00:06:08.260 omat urheilijan polkumallinsa, joissa sitten on tämmöiset viitekehykset, että minkä 81 00:06:08.260 --> 00:06:13.820 verran pitäisi harjoitella ja minkä tyyppisiä asioita ja mitä siellä tukitoimissa 82 00:06:13.820 --> 00:06:17.220 ja ympäristössä tapahtuu missäkin ikävaiheessa. 83 00:06:17.220 --> 00:06:21.770 Näitä löytyy Kihun sivujen kautta esimerkiksi pääsee semmoiselle 84 00:06:21.770 --> 00:06:25.650 sivustolle, jossa on sitten koottuna eri urheilulajien 85 00:06:25.650 --> 00:06:27.870 polkuja. Tai sitten lajiliittojen sivuilta 86 00:06:27.870 --> 00:06:34.380 yleensä löytyy kyseisen lajin urheilijan polku. 87 00:06:34.380 --> 00:06:36.180 Mitä siellä sitten näkyy? 88 00:06:36.180 --> 00:06:41.110 Siellä on meillä tässä urheilijan polkumallissa, joka siis ei ole pelkästään 89 00:06:41.110 --> 00:06:44.470 suomalaisten keksimä vaan perustuu ihan siihen 90 00:06:44.470 --> 00:06:49.110 esimerkiksi longterm athlete development- malliin, mistä kansainvälisestikin 91 00:06:49.110 --> 00:06:52.580 puhutaan ja käytetään ja se jakautuu kolmeen vaiheeseen: 92 00:06:52.580 --> 00:07:00.850 siellä on lapsuusvaihe, valintavaihe ja huippuvaihe. Eli lapsi, nuori ja aikuinen. Nämä 93 00:07:00.850 --> 00:07:06.960 rajapinnat on toki vähän liukuvia, mutta lapsuusvaiheen ajatellaan 94 00:07:06.960 --> 00:07:12.780 päättyvän siihen noin kolmeentoista ikävuoteen ja sitten valintavaihe on 13-19 ikävuoden välillä 95 00:07:12.780 --> 00:07:15.660 suunnilleen, jonka jälkeen on sitten mahdollinen huippuvaihe 96 00:07:15.660 --> 00:07:19.540 tai jos olet enemmän liikkujan polulla, niin aikuisvaihe siinä 97 00:07:19.540 --> 00:07:23.150 kohtaa sitten on se kuinka se liikunta jatkuu. 98 00:07:23.150 --> 00:07:26.500 Ja tietenkin lajikohtaisia eroja hieman on tässä, että miten se katsotaan, että 99 00:07:26.500 --> 00:07:31.450 jos on varhaisen erikoistumisen laji, esimerkkinä voimistelu tai taitoluistelu, 100 00:07:31.450 --> 00:07:35.170 niin hieman aikaisemmin ne määrät siellä kasvaa 101 00:07:35.170 --> 00:07:39.050 kuin sitten semmoisissa lajeissa missä voi vähän myöhemmin 102 00:07:39.050 --> 00:07:45.700 erikoistua ja myöhemmin nousta sinne huipulle. 103 00:07:45.700 --> 00:07:47.970 Lähdetään katsomaan vähän tarkemmin millaisia tarpeita 104 00:07:47.970 --> 00:07:55.830 siellä eri vaiheissa on. Tässä kuvassa näkyy 105 00:07:55.830 --> 00:08:03.310 nuo urheilijan polun laatu- ja menestystekijät eri ikävaiheissa ja minkälaisia 106 00:08:03.310 --> 00:08:09.350 asiantuntijatöitä siellä on taustalla. 107 00:08:09.350 --> 00:08:11.150 Lapsuusvaihe, 108 00:08:11.150 --> 00:08:15.300 siellähän korostuu erityisesti se innostus urheiluun, semmoinen palon sytyttäminen 109 00:08:15.300 --> 00:08:20.150 siihen eli saadaan lapsi ikään kuin rakastumaan siihen urheilemiseen. 110 00:08:20.150 --> 00:08:25.550 Siellä korostuu monipuoliset liikuntataidot, eli ei lähdetä liian aikaisin korostamaan 111 00:08:25.550 --> 00:08:29.400 pelkkiä lajitaitoja, vaan tehdään tosi monipuolisesti asioita ja varmistetaan, että 112 00:08:29.400 --> 00:08:35.190 semmoiset perustaidot, hyvä pohja, hyvä harjoitettavuus saadaan aikaiseksi. Ja tämä 113 00:08:35.190 --> 00:08:37.860 näkyy sitten siellä seuraavissa vaiheissa. 114 00:08:37.860 --> 00:08:41.370 Jos tässä kohtaa onkin esimerkiksi harrastettu kapeasti vain yhtä 115 00:08:41.370 --> 00:08:44.780 lajia ja ei ole huolehdittu siitä, että lapsi oppii 116 00:08:44.780 --> 00:08:47.790 liikkumaan monipuolisesti, niin se saattaa näkyä semmoisena esimerkiksi, 117 00:08:47.790 --> 00:08:52.500 että on herkkä loukkaantumiselle tai ei kestä sitten kovempaa harjoittelua 118 00:08:52.500 --> 00:08:55.450 ja siten pohja on jäänyt heikommaksi. 119 00:08:55.450 --> 00:09:01.550 Täällä korostuu myös iso liikunnan määrä noin 20 tuntia viikossa jopa ylikin, suositellaan 120 00:09:01.550 --> 00:09:06.780 urheileville lapsille viikon liikuntamääränä. 121 00:09:06.780 --> 00:09:11.420 Mutta kuitenkin lajiharjoittelun määrä tässä vaiheessa on 122 00:09:11.420 --> 00:09:17.170 pienempi ja iso määrä tulee semmoisella omaehtoisella liikunnalla. 123 00:09:17.170 --> 00:09:19.930 Tavoitteena on myös pikkuhiljaa saada lapsille semmoista luontevaa 124 00:09:19.930 --> 00:09:22.930 urheilullista elämäntapaa ja rytmiä. 125 00:09:22.930 --> 00:09:27.720 Sitten kun mennään valintavaiheeseen, niin tästä innostuksesta kasvatetaan vielä 126 00:09:27.720 --> 00:09:33.630 semmoinen intohimo, että siellä oikeasti se lapsi suhtautuu suurella intohimolla 127 00:09:33.630 --> 00:09:37.290 siihen lajiharrastukseensa jos sinne 128 00:09:37.290 --> 00:09:40.270 urheilu-uraa kohti tähtää. 129 00:09:40.270 --> 00:09:43.940 Määrät kasvaa myös siellä lajiharjoittelussa, mutta edelleen 130 00:09:43.940 --> 00:09:47.250 pyritään pitämään monipuolisia taitoja yllä ja huolehtimaan siitä, 131 00:09:47.250 --> 00:09:49.630 että se lapsen harjoittelu pysyy monipuolisena. 132 00:09:49.630 --> 00:09:52.710 Tässä kohtaa olisi hyvä vielä, että siellä olisi useampi laji 133 00:09:52.710 --> 00:09:55.780 lapsen ohjelmassa, ettei olisi erikoistuttu. 134 00:09:55.780 --> 00:10:00.210 Tai sitten niin, että se harjoittelu siinä lajissa on jollain 135 00:10:00.210 --> 00:10:02.390 tavalla varmistettu monipuoliseksi, 136 00:10:02.390 --> 00:10:05.790 esimerkiksi fysiikkaharjoittelun avulla. 137 00:10:05.790 --> 00:10:09.810 Ja lapsuusvaiheessa kun oli se hyvä harjoitettavuus tavoitteena, niin tässä 138 00:10:09.810 --> 00:10:13.000 kohtaa harjoitellaan sitä harjoittelua systemaattisesti. 139 00:10:13.000 --> 00:10:17.480 Tavoitteena on jo kehittää ominaisuuksia, 140 00:10:17.480 --> 00:10:23.200 jolloin se vaatii jo semmoista pientä tai isompaa suunnitelmallisuutta 141 00:10:23.200 --> 00:10:29.960 kuin tuossa lapsuusvaiheessa se harjoittaminen. 142 00:10:29.960 --> 00:10:33.900 Tässä kohtaa, kun lapsuusvaiheesta puhuttiin, että saadaan semmoinen urheilullinen elämäntapa 143 00:10:33.900 --> 00:10:38.080 ja rytmi, niin sitten tavoitteena olisi tuottaa terve urheilija. 144 00:10:38.080 --> 00:10:41.380 Eli kun meidän kaikki harjoittelu tähtää siihen, että siellä on sitten 145 00:10:41.380 --> 00:10:45.910 sopivassa määrässä kuormaa kuormitusta ja palautumista ja 146 00:10:45.910 --> 00:10:51.000 monipuolisesti kehittävää harjoittelua. 147 00:10:51.000 --> 00:10:54.420 Valintavaiheesta kun siirrytään huippuvaiheeseen, tämä tapahtuu taas 148 00:10:54.420 --> 00:10:57.060 sitten vähän lajikohtaisesti ja henkilökohtaisesti, riippuen 149 00:10:57.060 --> 00:11:02.820 missä vaiheessa sitten urheilija siihen on valmis. Tässä kohtaa siellä on motivaatio, tahto, 150 00:11:02.820 --> 00:11:09.450 intohimo menestyä on jo olemassa ja se tarkoittaa vähän sitä, että urheilija myös sietää 151 00:11:09.450 --> 00:11:13.260 sen, että jokainen harjoitus ei välttämättä ole hauska ja kiva vaan 152 00:11:13.260 --> 00:11:16.240 vie meitä kohti sitä tavoitetta, jolla on 153 00:11:16.240 --> 00:11:19.240 arvo itsessään sitten siinä vaiheessa. 154 00:11:19.240 --> 00:11:23.020 Tässä kohtaa optimoidaan harjoittelua ja kilpaillaan sekä 155 00:11:23.020 --> 00:11:27.620 harjoitellaan myös kilpailemista varten. 156 00:11:27.620 --> 00:11:33.140 Suorituskykyä edistävä terveys on tavoitteena, eli siellä myös sitten lajispesifisesti mietitään, 157 00:11:33.140 --> 00:11:37.830 mikä on kaikista tärkeintä terveyden kannalta harjoittelussa. 158 00:11:37.830 --> 00:11:41.470 Tähän liittyy myös jaksoittain pientä ylikuormitusta harjoitteluun, 159 00:11:41.470 --> 00:11:46.690 eli ei tarvitse jokaisen treenin välillä palautua, mutta kuitenkin huolehditaan kokonaisuudessa 160 00:11:46.690 --> 00:11:52.430 siitä, että urheilija välillä palautuu ja suorituskyky pääsee kehittymään. 161 00:11:52.430 --> 00:11:56.390 Liikuntaa ja urheilua mahdollistava ja tukeva toimintaympäristö korostuu tuolla 162 00:11:56.390 --> 00:12:00.670 lapsuus- ja valintavaiheessa ja sitten taas huippusuorituksia ja menestystä luova 163 00:12:00.670 --> 00:12:04.800 toimintaympäristö siellä huippuvaiheessa. 164 00:12:04.800 --> 00:12:10.620 Ja tässähän valmentajalla on rooli myös tässä toimintaympäristön johtamisessa 165 00:12:10.620 --> 00:12:15.620 ja sellaisen luomisessa on sitten suuri sinne urheilijan suuntaan. 166 00:12:15.620 --> 00:12:20.470 Jos katsotaan näitä valmentajan tarpeita sitten näissä eri vaiheissa, kun nähtiin 167 00:12:20.470 --> 00:12:26.500 ne lapsuusvaiheen tavoitteet, siellä oli se innostaminen ja lajin rakastuttaminen sekä monipuolisuus, 168 00:12:26.500 --> 00:12:31.660 niin tosi tärkeää on, että tässä kohtaa se valmentaja ei näe sitä urheilijaa ainakaan 169 00:12:31.660 --> 00:12:36.740 minkäänlaisena välineenä sille oman menestyksen tuottamiselle, vaan näkee sen lapsen 170 00:12:36.740 --> 00:12:39.480 keskiössä siinä toiminnassa ja 171 00:12:39.480 --> 00:12:43.710 lapsen kokonaisuutena, että se lapsi saa sieltä niitä kokemuksia, joiden 172 00:12:43.710 --> 00:12:48.300 avulla se voi innostua ja rakastua siihen lajiin. 173 00:12:48.300 --> 00:12:53.760 Siinä kohdassa kun ollaan lapsuusvaiheessa niin kasvu on erilaista ja samanikäinen lapsi voi olla 174 00:12:53.760 --> 00:12:56.980 toista ikään kuin pari vuotta edellä taidoissa 175 00:12:56.980 --> 00:13:00.940 ja fyysisessä kehityksessä kuin toinen. 176 00:13:00.940 --> 00:13:05.660 Sen takia on tosi tärkeä olla sellaisia, että mahdollistetaan 177 00:13:05.660 --> 00:13:09.970 kaikille mahdollisuus onnistua ja osallistua. 178 00:13:09.970 --> 00:13:13.210 Tehdään tehtäviä ja eriytetään sillä tavalla, että että kaikki lapset 179 00:13:13.210 --> 00:13:18.130 pystyy saamaan niitä onnistumisen kokemuksia myös. 180 00:13:18.130 --> 00:13:21.330 Tärkeintä on, että se toiminta on hauskaa ja turvallista, ja että lapsen 181 00:13:21.330 --> 00:13:24.030 on sinne ympäristöön hyvä tulla ja hän haluaa sinne tulla. 182 00:13:24.030 --> 00:13:27.090 Tässä kohtaa lapsi ei yleensä ajattele 183 00:13:27.090 --> 00:13:30.230 että hän tulee treenaamaan tai, että tässä nyt treenataan 184 00:13:30.230 --> 00:13:32.950 kohti jotakin huippu urheilumenestystä ja 185 00:13:32.950 --> 00:13:37.690 polkua, vaan se motivaatio tulee siitä, että siellä treeneissä on oikeasti mukava 186 00:13:37.690 --> 00:13:43.370 olla ja silloin sen tekee mieli sinne treeneihin myös tulla. 187 00:13:43.370 --> 00:13:47.350 Sen takia meidän pitää priorisoida se urheilun rakastuminen sen oppimisen edelle. 188 00:13:47.350 --> 00:13:52.070 Eli jos meillä olisikin mahdollisuus opettaa joku asia tosi tarkasti siinä vaiheessa, mutta 189 00:13:52.070 --> 00:13:58.810 se menisi aika tylsäksi, niin mieluummin tehdään asioita, jossa se lapsi oppii ehkä tiedostamattakin, 190 00:13:58.810 --> 00:14:03.370 mutta sillä on samalla hauskaa. Ja sillä tavalla hän saa niitä 191 00:14:03.370 --> 00:14:07.860 hyviä kokemuksia ja toisaalta se ympäristö ja ihmiset siinä 192 00:14:07.860 --> 00:14:12.110 lähellä auttaa siinä, että hän kiinnittyy siihen lajiin. 193 00:14:12.110 --> 00:14:17.370 Monipuolisuuden varmistamiseksi keskitytään perustaitoihin, eli tässä kohtaa ei ole vielä tarve 194 00:14:17.370 --> 00:14:23.510 mennä ihan nyansseihin lajeissa, vaan opitaan kokonaisuuksia ja toisaalta se monipuolisuus 195 00:14:23.510 --> 00:14:28.100 siellä, että varmistetaan jollakin tapaa, että lapsi saa harjoitettua 196 00:14:28.100 --> 00:14:35.760 kaikkia lihasryhmiä ja erilaisia ominaisuuksia ja perusliikuntataitoja. 197 00:14:35.760 --> 00:14:39.840 Kuitenkin, jotta sitä kehitystä tapahtuisi, niin myös lapsilla tarvitsee olla jollain 198 00:14:39.840 --> 00:14:44.750 tavalla nousujohteista sen harjoittelun, joten valmentajan pitää pystyä vähän suunnittelemaan 199 00:14:44.750 --> 00:14:46.870 niin, että mitä me lisätään pikkuhiljaa. 200 00:14:46.870 --> 00:14:50.680 Pystytäänkö me nostamaan vähän sitä harjoitusmäärää? Tai painotetaanko 201 00:14:50.680 --> 00:14:54.600 jotakin ominaisuutta jossakin kohtaa ja varmistetaan, että se jollain 202 00:14:54.600 --> 00:14:57.380 tavalla se vaatimustaso siellä lapsella lisääntyy? 203 00:14:57.380 --> 00:15:01.880 Onhan se myös tylsää, jos tavallaan harjoittelet sitä, minkä jo osaat pidemmän 204 00:15:01.880 --> 00:15:08.320 päälle jatkuvasti sekä taidossa että ominaisuus harjoittelussa. 205 00:15:08.320 --> 00:15:12.640 Kun puhutaan lapsista, niin siellä on aina myös vanhemmat joiden 206 00:15:12.640 --> 00:15:16.360 osallistaminen ja huomioiminen on äärimmäisen tärkeätä. 207 00:15:16.360 --> 00:15:21.810 Usein ne lapset, joiden vanhemmat viihtyy ja tykkää siitä lajista ja on jollain lailla 208 00:15:21.810 --> 00:15:27.550 osallisena, niin ne myös jatkaa sitä lajia helpommin vähän pidemmälle. 209 00:15:27.550 --> 00:15:29.670 Ihmisethän oppii vähän eri tavalla. 210 00:15:29.670 --> 00:15:34.330 Jokainen ei opi opi samalla tavalla näyttämällä, kuulemalla tai tuntemalla. 211 00:15:34.330 --> 00:15:38.650 Sen takia on tärkeätä varsinkin lasten kohdalla, että ne opetusmenetelmät tai valmennusmenetelmät on 212 00:15:38.650 --> 00:15:42.350 monipuolisia eli näytetään monipuolisesti, 213 00:15:42.350 --> 00:15:47.950 ohjeistetaan, tehdään erilaisia ympäristöjä, missä se lapsi voi oppia. 214 00:15:47.950 --> 00:15:52.710 Se on myös motivoivaa ja toisaalta tehokasta. 215 00:15:52.710 --> 00:15:55.140 Sitten mielenkiintoinen teema tähän lastenurheiluun, 216 00:15:55.140 --> 00:15:57.420 kun puhutaan kuitenkin kilpaurheilusta 217 00:15:57.420 --> 00:16:00.750 nyt tässä ensisijaisesti, niin sitä kilpailua, 218 00:16:00.750 --> 00:16:04.220 miten sitä saisi sinne lapsivaiheeseen ja kuinka paljon pitäisi 219 00:16:04.220 --> 00:16:07.070 sitä sisällyttää. 220 00:16:07.070 --> 00:16:10.310 jollain tavalla kilpailullisuutta on hyvä olla 221 00:16:10.310 --> 00:16:13.550 ja se on yleensä hauskaa, mutta joillekin se myös sitten voi tuottaa 222 00:16:13.550 --> 00:16:16.630 ahdistavia kokemuksia, jos ei sitä menestystä tule. 223 00:16:16.630 --> 00:16:21.110 Tai muutenkin se painetilanne saattaa olla haastava. Niin sellainen leikkimielinen 224 00:16:21.110 --> 00:16:26.730 kilpailullisuus jossakin määrin on kuitenkin lasten urheilussakin kannatettavaa 225 00:16:26.730 --> 00:16:31.050 ja sitä kilpailullisuuttakin voi oppia ja kilpailemista ja niiden tunteiden kohtaamista 226 00:16:31.050 --> 00:16:35.290 ja käsittelemistä, mitä se kilpailu tuottaa. 227 00:16:35.290 --> 00:16:40.370 Varmasti on syytä valmentajan pohtia, että missä iässä, kuinka kaukana se kilpailutoiminta 228 00:16:40.370 --> 00:16:46.550 on? Ja kuinka niin sanotusti vakavaa ja kuinka paljon sitä kilpailua 229 00:16:46.550 --> 00:16:50.950 varten harjoitellaan tai kilpailuihin keskitytään? 230 00:16:50.950 --> 00:16:54.530 Vai onko se enemmänkin sitä, että se kilpailu nähdään myös osana harjoittelua 231 00:16:54.530 --> 00:16:59.670 ja tavallaan kilpailemisen harjoittelemisena? 232 00:16:59.670 --> 00:17:04.050 Sitten kun päästään sinne valintavaiheeseen, eli jossain siellä noin 233 00:17:04.050 --> 00:17:08.540 kolmentoista ikävuoden taitteessa useimmissa lajeissa niin 234 00:17:08.540 --> 00:17:10.730 tämä on valmentajalle aika vaativa vaihe. 235 00:17:10.730 --> 00:17:16.080 Toisaalta älyttömän motivoiva vaihe, koska tässä vaiheessa kehitystä tapahtuu hurjasti 236 00:17:16.080 --> 00:17:22.130 ja innostuneet motivoituneet urheilijat, saattaa edetä harppauksinkin. 237 00:17:22.130 --> 00:17:26.020 Ja lajitaidot sekä fyysinen kehitys on nopeata. Mutta siellä on 238 00:17:26.020 --> 00:17:29.910 samaan aikaan menossa urheilijalla tai tai yksilöllä 239 00:17:29.910 --> 00:17:33.930 isoja prosesseja sisäisesti, kun on murrosikä, tapahtuu 240 00:17:33.930 --> 00:17:37.330 kasvua nopealla tahdilla ja kypsymistä. 241 00:17:37.330 --> 00:17:40.590 Tämä tuo omat haasteensa valmentajan työlle. 242 00:17:40.590 --> 00:17:47.390 Siellä on koulu ja ympäristö, yläkouluaika on kuormittavaa ja määrät lisääntyy paljon 243 00:17:47.390 --> 00:17:53.010 sieltä alakoulu alakouluvaiheesta myös niin kuin koulun paineet ja tavoitteet. 244 00:17:53.010 --> 00:17:55.990 Pitää tietää jo vähän minne on sitten seuraavaksi menossa. 245 00:17:55.990 --> 00:17:58.630 Koko ajan tuntuu, että vähän aikaisemminkin pitää aina myös 246 00:17:58.630 --> 00:18:01.560 niin kun panostaa siihen koulunkäyntiin aina vaan enemmän. 247 00:18:01.560 --> 00:18:03.880 248 00:18:03.880 --> 00:18:07.220 Ja se on monelle kuormittavaa ja sitten näiden asioiden yhdistäminen, kun 249 00:18:07.220 --> 00:18:11.990 samalla myös se harjoittelumäärä ja lajin vaatimukset kasvaa. 250 00:18:11.990 --> 00:18:15.990 Ja tää onkin vaihe, missä tapahtuu sitten tosi paljon tai 251 00:18:15.990 --> 00:18:20.450 suurin osa siitä drop out-ilmiöstä, eli siitä että urheilija/nuori 252 00:18:20.450 --> 00:18:25.650 lopettaa lajin parissa. Se on tässä vaiheessa suurinta ja suomessa jopa siellä 253 00:18:25.650 --> 00:18:28.400 yksitoistavuotiaana alkaa jo näkyä 254 00:18:28.400 --> 00:18:32.790 tämä ilmiö aika suuresti. Eli tässä on varmasti paikka, missä meidän pitäisi 255 00:18:32.790 --> 00:18:36.530 kehittyä ja tämä on niin kun kokonaisuutena iso haaste. 256 00:18:36.530 --> 00:18:41.530 Se ei ole pelkästään valmentajan ratkaistavissa, mutta meillä on siinä iso rooli 257 00:18:41.530 --> 00:18:47.950 ja voidaan sitä urheilijaa siinä mukana pysymisessä auttaa. 258 00:18:47.950 --> 00:18:51.950 Valmentajan toiminnassa semmoinen ammattimaisuuden tarve kasvaa. Mukaan 259 00:18:51.950 --> 00:18:54.150 kuvioon tulee useissa lajeissa lajiliitot. 260 00:18:54.150 --> 00:18:57.010 Alkaa tulla niin sanottua 261 00:18:57.010 --> 00:19:04.710 alueleiritystä tai nuorten maajoukkueleiritystä ja akatemiat kun mennään yläkoululeiritystä 262 00:19:04.710 --> 00:19:10.910 urheilupainotteisissa oppilaitoksissa, joiden kanssa sitten tehdään yhteistyötä. 263 00:19:10.910 --> 00:19:14.170 Valintavaiheen jälkeen tulee se huippuvaihe, 264 00:19:14.170 --> 00:19:15.990 Johon sitten ne ketkä ketkä jatkaa vielä 265 00:19:15.990 --> 00:19:22.630 valintavaiheesta eteenpäin, niin aikanaan etenee. Ja tässä 266 00:19:22.630 --> 00:19:28.370 tärkeätä on valmentajan ammattitaito, sitoutuminen ja motivaatio. 267 00:19:28.370 --> 00:19:32.230 Tämä on vähän samanlainen asia kuin urheilijalla siinä kohtaa, kun sinne huipulle 268 00:19:32.230 --> 00:19:39.420 joko tähdätään tai ollaan siellä lähellä huippua, niin siinä ei enää 269 00:19:39.420 --> 00:19:42.840 niin sanotusti tunteja lasketaan vaan ollaan 270 00:19:42.840 --> 00:19:46.370 ja eletään sitä urheilua. Ja kyllä se on tärkeätä, että 271 00:19:46.370 --> 00:19:49.490 jos sitä urheilijalta vaaditaan paljon, niin jollain tavalla valmentajalla on aika 272 00:19:49.490 --> 00:19:53.610 samantyyppinen palo oltava, että se toimii hyvin. 273 00:19:53.610 --> 00:19:57.910 Urheilijan ja valmentajan välinen luottamus korostuu ja se, että valmentaja oikeasti 274 00:19:57.910 --> 00:20:04.230 tuntee urheilijansa ja ymmärtää sen kokonaisuuden. Valmentajan rooli on myöskin 275 00:20:04.230 --> 00:20:08.550 johtaa sitä tiimiä siinä urheilijan ympärillä. Nykyaikaisesti 276 00:20:08.550 --> 00:20:14.090 meillä monella urheilijalla on jo erilaisia asiantuntijoita ympärillä ja sieltä löytyy 277 00:20:14.090 --> 00:20:19.680 urheilupsykologia, fysiikkavalmentajaa, fysioterapeuttia, lääkäriä, ravintoterapeuttia 278 00:20:19.680 --> 00:20:25.140 ja hierojaa ja mitä ikinä. Ja jollain tavalla sen valmentajan pitäisi siellä olla sitten kartalla, että 279 00:20:25.140 --> 00:20:28.160 mitä se urheilija milloinkin tarvitsee ja minkä verran. 280 00:20:28.160 --> 00:20:30.440 Yhdessä urheilijan kanssa. 281 00:20:30.440 --> 00:20:35.100 Ja tärkeätä on, että se valmentaja ei jää tässä yksin, koska se vaatimustaso 282 00:20:35.100 --> 00:20:41.060 on jo kova ja ei voi yksi valmentaja kaikilla näillä osa-alueilla 283 00:20:41.060 --> 00:20:44.780 olemaan paras asiantuntija. Vaan parasta olisi 284 00:20:44.780 --> 00:20:49.050 jos pystyy toimimaan tiimissä ja ottamaan sitten apua osaajilta oikeassa 285 00:20:49.050 --> 00:20:52.590 paikassa, eli pitää tunnistaa se, milloin tarvitsee ulkopuolelta 286 00:20:52.590 --> 00:20:59.120 hakea osaamista ja keneltä? 287 00:20:59.120 --> 00:21:01.700 Eli tämmöisiä vaiheita. 288 00:21:01.700 --> 00:21:07.580 Sen lisäksi, että meillä on tässä nyt eritelty nämä urheilijan polun vaiheiden mukaan, niin 289 00:21:07.580 --> 00:21:13.130 meillä on se liikkujan polku, eli kaikki urheilijat ei tähtää huipulle, eikä seuraa huippu- 290 00:21:13.130 --> 00:21:18.040 urheilijan polun harjoitusmääriä, vaan iso osa urheilijoista on harrastaja-urheilijoita, joita 291 00:21:18.040 --> 00:21:21.940 myös valmentajat valmentaa ja silloin se on hiukan erilainen 292 00:21:21.940 --> 00:21:25.820 se valmentajan rooli. Sen intohimon, sitoutumisen ja motivaation ei 293 00:21:25.820 --> 00:21:30.450 tarvitse olla ihan samanlaista kuin tässä huippuvaiheessa, vaan silloin tärkeimpänä 294 00:21:30.450 --> 00:21:34.060 pysyy ne asiat mitä tuolla lapsuusvaiheessa muotoiltiin. 295 00:21:34.060 --> 00:21:40.690 Eli semmoinen ilo, hauskuus ja monipuolisuus. 296 00:21:40.690 --> 00:21:45.390 Olympiakomiteassa on tehty tämmöinen suomalaisen valmennusosaamisen malli Kirsi Hämäläisen 297 00:21:45.390 --> 00:21:51.020 johdolla, jossa on määritelty sitten valmentajan osaamistarpeet. 298 00:21:51.020 --> 00:21:57.080 Ja ehkä perinteisesti on nähty, että tuo urheiluosaaminen on se valmentajan osaaminen 299 00:21:57.080 --> 00:22:00.620 ja se on tärkeintä, kun me tiedetään tarkalleen, että miten joku ominaisuus kehittyy 300 00:22:00.620 --> 00:22:05.830 ja miten joku taito suoritetaan tai kuinka harjoittelu rytmitetään, mutta toisaalta siellä 301 00:22:05.830 --> 00:22:10.690 on paljon muitakin osaamistarpeita. Ja valmentajan työ suomessa on mennyt koko ajan 302 00:22:10.690 --> 00:22:15.500 tämmöisen kokonaisvaltaisempaan suuntaan. 303 00:22:15.500 --> 00:22:18.270 Isosti korostuvat nykyään ihmissuhdetaidot valmennuksessa. 304 00:22:18.270 --> 00:22:24.640 Tämä on vuorovaikutustyötä ja vaikka kuinka paljon tietäisit, mutta jos et osaa sitä 305 00:22:24.640 --> 00:22:30.580 sinne urheilijalle viedä niin, että urheilija niin sanotusti ostaa sen sinun asian, niin 306 00:22:30.580 --> 00:22:36.020 ei sillä hirveän suurta arvoa sitten sillä urheiluosaamisella ole. 307 00:22:36.020 --> 00:22:39.700 Valmennus on ammatti, missä et ikinä ole valmis. 308 00:22:39.700 --> 00:22:43.360 Koko ajan voi kehittyä, koska se koostuu niin äärettömän monesta osa-alueesta, 309 00:22:43.360 --> 00:22:45.860 mistä voi sitten tietää aina vähän lisää. 310 00:22:45.860 --> 00:22:50.280 Sen takia semmoinen jatkuva itsensä kehittäminen on tärkeätä ja kun tuntuu, 311 00:22:50.280 --> 00:22:53.800 että nyt minä tiedän paljon, niin sitten vähän kun kurkottaa sinne katsoa ympärille 312 00:22:53.800 --> 00:22:57.030 että mitäköhän tässä vielä olisikin, että jos tätä voitaisiin 313 00:22:57.030 --> 00:23:01.050 kaivaa vähän lisää osaamista. 314 00:23:01.050 --> 00:23:06.920 Valmentajan työ samalla lailla, kun urheilu vie helposti mennessään ja monelle se onkin 315 00:23:06.920 --> 00:23:13.710 haastava sovittaa sinne muuhun elämään ja arkeen, koska valmentajan työt usein osuu illoille 316 00:23:13.710 --> 00:23:19.450 ja viikonlopuille ja helposti se vapaa aika sieltä sitten jääkin vähän vähemmälle niin 317 00:23:19.450 --> 00:23:25.590 se voimavarat mistä se valmentaja niitä saa kuinka se niitä käyttää, mikä mikä niitä syö 318 00:23:25.590 --> 00:23:30.020 että osaa sitä omaa työtänsä myös johtaa. 319 00:23:30.020 --> 00:23:33.010 Sitten jos lähdetään arvioimaan sitä valmentajan työtä, niin oikeastaan 320 00:23:33.010 --> 00:23:36.500 ne millä voidaan sitä valmentajan työtä arvioida, niin tietenkin pitää 321 00:23:36.500 --> 00:23:39.970 keskittyä asioihin mihin valmentaja voi vaikuttaa. 322 00:23:39.970 --> 00:23:45.550 Useinhan sitä mitataan ja arvioidaan urheilijan menestymisenä tai urheilijan kehittymisenä, 323 00:23:45.550 --> 00:23:51.590 testituloksilla, urheilijan laji-osaamisen parantamisella, mutta meillä on vaikutusta valmentajilla, 324 00:23:51.590 --> 00:23:55.490 siis myös tuonne urheilijan ihan ihmisenä kasvuun. 325 00:23:55.490 --> 00:23:59.250 Hänen kuulumisen tunteensa ja itsensä kehittämisen taitoihin 326 00:23:59.250 --> 00:24:03.270 eli myös näitä valmentajat urheilijassa. 327 00:24:03.270 --> 00:24:06.810 Tai näihin valmentajat urheilijassa vaikuttaa joko tietoisesti tai 328 00:24:06.810 --> 00:24:10.750 tiedostamattaan, mutta kyllä sitä siellä tapahtuu. 329 00:24:10.750 --> 00:24:17.070 Ja täällä ehkä se iso viisaus onkin, että emme me voi valmentajana kaataa urheilijalle 330 00:24:17.070 --> 00:24:20.580 sitä tietoa tai taitoa tai kehitystä, vaan meidän pitää saada se siellä jollain 331 00:24:20.580 --> 00:24:25.070 tavalla urheilija syttymään siihen myös itse ja ymmärtämään, jolloin sitten se 332 00:24:25.070 --> 00:24:34.190 kokonaisuus siinä arjessa voi muodostua tavoitteen mukaiseksi. 333 00:24:34.190 --> 00:24:37.100 No äsken määriteltiin niitä eri vaiheissa toimivia 334 00:24:37.100 --> 00:24:40.060 valmentajia niin toimintaympäristön kautta 335 00:24:40.060 --> 00:24:42.550 Sitä valmentajan työtä voisi myös lähteä tarkastelemaan, 336 00:24:42.550 --> 00:24:48.980 tämä on myös sieltä Kirsi Hämäläisen työstä. Siitä jos mietit, 337 00:24:48.980 --> 00:24:52.230 jos esimerkiksi itse teet sitä valmennustyötä, 338 00:24:52.230 --> 00:24:55.390 niin tän kaavion pohjalta voi sitten 339 00:24:55.390 --> 00:25:00.600 pohtia millainen se sun toimintaympäristö on, eli toimitko 340 00:25:00.600 --> 00:25:03.910 lapsuusvaiheessa, nuoruusvaiheessa vai aikuisvaiheessa? 341 00:25:03.910 --> 00:25:06.360 Se määrittää jo paljon millaista se 342 00:25:06.360 --> 00:25:11.400 Harjoittelu siellä täytyy olla. Sitten toisaalta urheilijoiden tasoa, 343 00:25:11.400 --> 00:25:13.220 Onko se sitä harrastetoimintaa, 344 00:25:13.220 --> 00:25:18.170 onko se kilpailutoimintaa vai onko se huippu-urheilutoimintaa? 345 00:25:18.170 --> 00:25:20.790 Urheilijan sukupuoli, 346 00:25:20.790 --> 00:25:24.750 Onko harjoittelu yksilö ryhmä vai joukkueharjoittelu, 347 00:25:24.750 --> 00:25:29.330 onko siellä mahdollisessa ryhmässä porukka samantasoista vai eritasoista vai onko 348 00:25:29.330 --> 00:25:33.830 siellä integroitu erilaisia lajeja, vammaisurheilijoita ynnä muuta mukaan siihen 349 00:25:33.830 --> 00:25:38.260 samaan toimintaan, jolloin se eriyttämisen tarve on suurempi. 350 00:25:38.260 --> 00:25:41.360 Toimitko sä henkilökohtaisena valmentajana, 351 00:25:41.360 --> 00:25:44.640 ominaisuusvalmentajana tai vaikkapa akatemiavalmentajana, jolla 352 00:25:44.640 --> 00:25:46.780 on pieni palanen siellä urheilijan arjessa, 353 00:25:46.780 --> 00:25:53.990 vai oletko päävalmentaja joka sitten hallinnoi koko sitä urheilijan kokonaisuutta? 354 00:25:53.990 --> 00:25:57.560 Valmennatko minkälaisessa kulttuurissa tai lajikulttuurissa, 355 00:25:57.560 --> 00:26:02.850 toisaalta etninen tausta urheiluvalmennuskulttuuri siinä lajissa. 356 00:26:02.850 --> 00:26:07.650 Ja sitten millaiset olosuhteet siellä on käytettävissä. 357 00:26:07.650 --> 00:26:09.670 Onko siellä muita toimijoita käytettävissä? 358 00:26:09.670 --> 00:26:14.970 Onko valmennustaffia esimerkiksi tai onko vanhemmat siellä toiminnassa mukana? 359 00:26:14.970 --> 00:26:19.730 Näiden pohjalta pystyy sitten hahmottelemaan sitä, että minkälaiset ne vaatimukset 360 00:26:19.730 --> 00:26:24.040 siinä työssä on, jos ajatellaan, että siellä on vaikka lapsuusvaihe, 361 00:26:24.040 --> 00:26:30.990 kilpaurheilua, ryhmässä molempia sukupuolia, ryhmässä eritasoisia 362 00:26:30.990 --> 00:26:36.170 valmennettavia ja olet vaikkapa päävalmentaja, niin 363 00:26:36.170 --> 00:26:41.270 hyvin eri lailla saat sitä toimintaa järjestää ja eriyttää, miettiä vaihtoehtoja, 364 00:26:41.270 --> 00:26:45.390 kuin esimerkiksi aikuis huippu-urheilussa, jossa yksilön kanssa toimit, 365 00:26:45.390 --> 00:26:49.670 silloin harjoittelu on kuitenkin toisaalta vaativaa tiedollisesti, 366 00:26:49.670 --> 00:26:52.410 mutta simppeliä, kun siellä ei tarvitse huomioida 367 00:26:52.410 --> 00:26:56.060 ihan niin monia erilaisia tapauksia. 368 00:26:56.060 --> 00:27:01.260 Suomessa valmentajilla on erilaisia koulutuspolkuja, mutta 369 00:27:01.260 --> 00:27:04.100 tämmöinen yhteinen viitekehys siihen on luotu. 370 00:27:04.100 --> 00:27:08.760 Eli jos aloittaa valmentamisen jonkun lajin parissa niin yleensä mennään 371 00:27:08.760 --> 00:27:12.710 niin sanottuja vok-koulutuksia eli ykköstason, kakkostason, ehkä kolmostaso 372 00:27:12.710 --> 00:27:16.780 joita lajiliitot sitten useimmiten ovat tarjoamassa. 373 00:27:16.780 --> 00:27:23.740 Yksi tapa edetä on tuolla urheilijasta valmentajaksi, sieltä tasokoulutusten kautta. 374 00:27:23.740 --> 00:27:29.720 Sitten on ammattitutkinnot, siellä esimerkiksi VAT eli valmentajan ammattitutkinto 375 00:27:29.720 --> 00:27:34.760 tai VEAT eli valmentajan erikoisammattitutkinto , liikunnan ammattitutkinto 376 00:27:34.760 --> 00:27:40.580 liikuntaneuvoja, tämän tyyppiset tutkinnot on aika monella valmentajalla pohjalla 377 00:27:40.580 --> 00:27:44.430 ja nämä voi olla yhdistettynä sitten näihin tasokoulutuksiin ja sitten on vielä 378 00:27:44.430 --> 00:27:47.950 korkeakoulututkinnot alempi ja ylempi siellä 379 00:27:47.950 --> 00:27:53.800 yhtenä mahdollisuutena valmentajan ammattiin. 380 00:27:53.800 --> 00:27:57.880 Urheiluvalmentajan työtä suomessa on tutkittu ja KIHU 381 00:27:57.880 --> 00:28:01.700 on tehnyt siitä raportin 2019. 382 00:28:01.700 --> 00:28:05.160 Sieltä selvisi, että päätoimisista valmentajista on miehiä 383 00:28:05.160 --> 00:28:06.960 69 prosenttia 384 00:28:06.960 --> 00:28:10.750 eli me naiset ollaan siellä aika lailla vähemmistössä. 385 00:28:10.750 --> 00:28:13.590 Noin puolella valmentajista on korkeakoulututkinto, 386 00:28:13.590 --> 00:28:18.190 ei välttämättä valmennuksen alalta, mutta jostakin joltakin alalta, 387 00:28:18.190 --> 00:28:20.320 ja 388 00:28:20.320 --> 00:28:23.960 90 prosentilla päätoimisista valmentajista on kilpaurheilutausta, 389 00:28:23.960 --> 00:28:26.940 eli suuri osa on kuitenkin sitä kautta 390 00:28:26.940 --> 00:28:31.040 sille valmentajan polulle lähtenyt. 391 00:28:31.040 --> 00:28:35.320 Tärkeimpiä syitä siinä, että ne valmentajat, on päätynyt valmentajiksi, 392 00:28:35.320 --> 00:28:41.740 on ollut se oma lajiharjoitustausta tai lajiharrastustausta noin 40%:lla samoin 393 00:28:41.740 --> 00:28:44.400 kuin sitten ihan kiinnostus valmentamiseen ammattina, 394 00:28:44.400 --> 00:28:49.080 eli tämä kuitenkin nähdään ihan houkuttelevana ammattina. 395 00:28:49.080 --> 00:28:52.700 Mikä suomalaisia päätoimisia valmentajia motivoi työssä, niin se on 396 00:28:52.700 --> 00:28:56.440 se nautinnon tunne urheilijoiden kehittymisestä ja toisaalta se vuorovaikutuksessa 397 00:28:56.440 --> 00:28:59.690 oleminen urheilijoiden kanssa. 398 00:28:59.690 --> 00:29:04.660 Tavoitteena suomalaisilla valmentajilla on valmentajana kehittyminen noin 70 399 00:29:04.660 --> 00:29:09.710 prosentilla, samoin kuin valmennuksen ja valmennusprosessien kehittäminen, ja toisaalta 400 00:29:09.710 --> 00:29:14.280 myös lajin ja lajikulttuurin kehittäminen. 401 00:29:14.280 --> 00:29:18.650 Tärkeimpänä tehtävänä pidetään yleisimmin kuitenkin urheilijan taitojen ja urheilusuoritusten 402 00:29:18.650 --> 00:29:23.120 kehittämistä, urheilijan kasvattamista ja kehittämistä ihmisenä, ja sitten olosuhteiden 403 00:29:23.120 --> 00:29:27.690 luomista oppimiselle ja kehittymiselle. 404 00:29:27.690 --> 00:29:29.560 Kasvavalla alalla 405 00:29:29.560 --> 00:29:33.530 ollaan siinä mielessä, että työkseen valmentavien 406 00:29:33.530 --> 00:29:36.270 määrä on ollut reippaassa kasvussa. 407 00:29:36.270 --> 00:29:41.050 Paanasen Antin opinnäytetyöstä käy ilmi että työsuhteessa 408 00:29:41.050 --> 00:29:44.410 olevia urheiluvalmentajia ja toimitsijoita on ollut 409 00:29:44.410 --> 00:29:47.810 2012 noin 900, 410 00:29:47.810 --> 00:29:52.430 noin 1000 lähemminkin ja sitten 2020 vähän 411 00:29:52.430 --> 00:29:57.510 päälle 3000, eli määrä on jopa kolminkertaistunut. 412 00:29:57.510 --> 00:30:03.670 Kuitenkin pitää huomioida, että vaikka noin 3000 ammattivalmentajaa suomesta löytyy, 413 00:30:03.670 --> 00:30:10.390 niin arviolta noin 80 000 ihmistä on mukana 414 00:30:10.390 --> 00:30:16.150 näissä vapaaehtoisena tai ammattilaisvalmentajana, eli vain pieni 415 00:30:16.150 --> 00:30:21.510 osa, hyvin pieni osa ollaan päätoimisia valmentajia. 416 00:30:21.510 --> 00:30:24.850 Toisaalta se ehkä kertoo myös siitä, että se valmentajan työ voi olla hyvinkin 417 00:30:24.850 --> 00:30:30.710 motivoivaa ja semmoista itsestä lähtevää, kun sitä ollaan valmiita tekemään myös 418 00:30:30.710 --> 00:30:34.260 niin sanotulla vapaa-ajalla, ja sen takia se ehkä nähdään myös houkuttelevana 419 00:30:34.260 --> 00:30:38.220 ammattina, jos pystyy sitten itsensä semmoiselle 420 00:30:38.220 --> 00:30:43.940 mukavalle, 421 00:30:43.940 --> 00:30:48.510 merkitykselliseksi koetulle alalle työllistämään. 422 00:30:48.510 --> 00:30:54.140 423 00:30:54.140 --> 00:30:59.160 424 00:30:59.160 --> 00:31:09.560 425 00:31:09.560 --> 00:31:13.000 Mitkä asiat sitten tukee ja edistää valmentajan työn 426 00:31:13.000 --> 00:31:16.960 ammattimaisuutta, niin siellä korostuu 427 00:31:16.960 --> 00:31:22.640 riittävät talousresurssit, oikeudenmukainen työsuhde ja korkeatasoinen osaaminen, 428 00:31:22.640 --> 00:31:27.400 sekä sitten valmentajatyön arvostus siinä toimintaympäristössä, 429 00:31:27.400 --> 00:31:31.340 ja siellä toimiva yhteistyö. Toisaalta nämä samat tekijät nähtiin sitten 430 00:31:31.340 --> 00:31:35.060 vastakkaisessa merkityksessä olevan tekijöitä, jotka taas sitten 431 00:31:35.060 --> 00:31:39.600 estää sitä valmentajan työn ammattimaistumista. 432 00:31:39.600 --> 00:31:45.010 Eli jos siellä on niin kuin usein onkin talousresurssit vähän tiukalla monessa 433 00:31:45.010 --> 00:31:50.040 seurassa ja työtehtävät saattaa olla hyvinkin laajoja, 434 00:31:50.040 --> 00:31:56.680 niin se on monelle valmentajalle iso haaste siinä työssä jaksamisessa 435 00:31:56.680 --> 00:32:00.380 ja pysymisessä ja sen sen näkemisenä haluttavaksi, 436 00:32:00.380 --> 00:32:05.420 mutta sitten kun nämä asiat ovat kunnossa niin valmentajat on keskimäärin ihan tyytyväisiä 437 00:32:05.420 --> 00:32:10.510 työhönsä ja siitä pystytään myös hyvällä tasolla palautumaan. 438 00:32:10.510 --> 00:32:12.820 On myös tutkittu, että minkälaiset 439 00:32:12.820 --> 00:32:20.450 asiat yhdistää huippuvalmentajia ja tutkimuksessa tutkittiin olympialaisissa useampia 440 00:32:20.450 --> 00:32:26.240 voittoja voittaneita valmentajia, että millaisia asioita siellä yhdisti 441 00:32:26.240 --> 00:32:31.600 sitten näitä valmentajia. Siellä nousee tämmöinen kyltymätön jano tiedolle 442 00:32:31.600 --> 00:32:34.590 ja itsensä kehittämiselle, ja sitä tietoa 443 00:32:34.590 --> 00:32:37.080 itsensä kehittämiseksi on sitten haettu useammalta väylältä, että 444 00:32:37.080 --> 00:32:41.270 siellä on formaalia koulutusta eli ihan tämmöistä 445 00:32:41.270 --> 00:32:46.250 yliopiston, opiston tai lajiliittojen tarjoamaa koulutusta ja sitten 446 00:32:46.250 --> 00:32:51.830 nonformaalia koulutusta, kuten erilaisia seminaareja tai 447 00:32:51.830 --> 00:32:57.980 yksittäisiä tapahtumia, koulutuspäiviä, 448 00:32:57.980 --> 00:33:04.080 toisaalta myös esimerkiksi netissä tarjolla olevia materiaaleja. Sitten tämmöinen 449 00:33:04.080 --> 00:33:07.320 informaali kouluttautuminen jota ei välttämättä edes ajatella 450 00:33:07.320 --> 00:33:13.260 kouluttautumisena, kuten lukeminen, vuorovaikutus toisten valmentajien kanssa, 451 00:33:13.260 --> 00:33:17.880 oma tutkiminen, ja tämä on kaikista tehokkainta ja kestävintä, ja tämmöiseen 452 00:33:17.880 --> 00:33:22.120 menestyneillä valmentajilla on usein iso palo. 453 00:33:22.120 --> 00:33:26.420 Sieltä löytyy myös vanhempien roolia, merkityksellisiä muita 454 00:33:26.420 --> 00:33:30.160 ihmisiä, kuten omat valmentajat uralla, 455 00:33:30.160 --> 00:33:33.500 ja näiden henkilöiden tuki siinä matkan varrella. 456 00:33:33.500 --> 00:33:38.970 Toisaalta oma kokemus urheilijana löytyy näiltä valmentajilta ja useimmalla jonkunlainen 457 00:33:38.970 --> 00:33:43.690 tyydyttämätön kunnianhimo jäänyt sieltä omalta urheilu-uralta. 458 00:33:43.690 --> 00:33:49.850 Monella on ollut jotenkin kriittisiä kokemuksia elämässä, käännekohtia, ja toisaalta on ollut 459 00:33:49.850 --> 00:33:56.710 mahdollisuus ottaa se riski ja lähteä tälle valmentajan uralle. 460 00:33:56.710 --> 00:34:01.890 Mutta tästä tärkeimpänä se jano sille itsensä kehittämiselle 461 00:34:01.890 --> 00:34:06.090 ja tiedolle, että jos ajatellaan valmentajaa joka 462 00:34:06.090 --> 00:34:09.180 Olisi käynyt koulutukset, vaikka tämmöisen formaalin koulutuksen, ja 463 00:34:09.180 --> 00:34:14.050 sitten hän näillä opeilla valmentaisi vuosi toisensa 464 00:34:14.050 --> 00:34:17.320 jälkeen ja olisi tyytyväinen siihen omaan 465 00:34:17.320 --> 00:34:21.080 toimintaansa, niin ei siinä suurta kehitystä tapahtuisi ja jossain vaiheessa semmoinen 466 00:34:21.080 --> 00:34:23.880 henkilö, jolla ei välttämättä niin vankka koulutuspohja olisikaan, 467 00:34:23.880 --> 00:34:26.940 mutta suuri jano löytää koko ajan uutta tietoa ja kehittää itseänsä, 468 00:34:26.940 --> 00:34:30.140 niin varmasti osaamisessa menisi sitten ohi. 469 00:34:30.140 --> 00:34:33.820 Eli tärkeää on se, että vaikka on kouluttautunut, niin jatkuisi se 470 00:34:33.820 --> 00:34:38.150 halu tulla vielä vähän paremmaksi, ihan niin kuin urheilussakin. 471 00:34:38.150 --> 00:34:41.230 Ja niin kuin meillä on se urheilijanpolku, niin valmentajallekin 472 00:34:41.230 --> 00:34:43.830 on Suomen valmentajat RY määritellyt 473 00:34:43.830 --> 00:34:46.300 valmentajan polun ja sen 474 00:34:46.300 --> 00:34:51.480 erilaiset vaiheet, ja täällä on vähän että millä tavalla sitten missäkin vaiheessa 475 00:34:51.480 --> 00:34:58.320 valmentaja toimii ja oppii. Ensimmäisessä ollaan harkintavaiheessa, valmentaja herää siihen 476 00:34:58.320 --> 00:35:03.020 valmentamiseen ja tässä kohtaa yleensä tunnusmerkkinä on semmoinen että toistetaan vähän sitä, 477 00:35:03.020 --> 00:35:07.200 mitä minun kanssa on aikoinaan urheilu-uralla tehty, tai olen nähnyt jonkun toisen tekevän 478 00:35:07.200 --> 00:35:11.750 näin ja tämä näytti hyvältä niin teen tämän mallin mukaan, 479 00:35:11.750 --> 00:35:15.590 mutta kuitenkin ryhdytään ja innostutaan siitä valmennuksesta ja 480 00:35:15.590 --> 00:35:19.440 sitten halutaan edetä edetä ja kehittyä valmentajana. 481 00:35:19.440 --> 00:35:22.620 Sitten valmistava vaihe, oppiva valmentaja. 482 00:35:22.620 --> 00:35:26.660 Tähän liittyy kouluttautumista ja sitä itsensä kehittämistä, 483 00:35:26.660 --> 00:35:31.580 erilaisia opetustapoja, ja aletaan kokeilemaan muitakin tapoja 484 00:35:31.580 --> 00:35:34.660 kuin sitä, mikä se oma malli on ollut, 485 00:35:34.660 --> 00:35:39.240 ja semmoinen oma valmentajuus alkaa alkaa rakentua myös. 486 00:35:39.240 --> 00:35:43.400 Sitten siirrytään kehittyvän valmentajan jalostusvaiheeseen. 487 00:35:43.400 --> 00:35:45.860 Osaaminen vahvistuu, 488 00:35:45.860 --> 00:35:51.720 on verkostoja, hyödynnetään erilaisia osaajia ja asiantuntijoita siinä 489 00:35:51.720 --> 00:35:58.250 ympärillä ja päästään sitten sitä kautta parempaan osaamiseen. 490 00:35:58.250 --> 00:36:03.610 Ja sitten hallintavaiheessa on edelleen jatkuva osaamisen kehittäminen ja toisaalta 491 00:36:03.610 --> 00:36:06.550 myös sitä asiantuntijuuden jakoa sitten toiseen suuntaan 492 00:36:06.550 --> 00:36:11.030 sinne kehittyville valmentajille. Tämmöinen hallintavaiheessa 493 00:36:11.030 --> 00:36:13.990 oleva uudistuva valmentaja osaa soveltaa sitä 494 00:36:13.990 --> 00:36:16.070 tietoa ja pystyy uudistumaan, 495 00:36:16.070 --> 00:36:20.010 on semmoinen luova ote ja kokeilee erilaisia menetelmiä löytää 496 00:36:20.010 --> 00:36:25.780 sieltä oman tapansa, aina valmentaa ja kehittyä ja 497 00:36:25.780 --> 00:36:33.190 alkaa hallita sen koko toimintaympäristön siinä valmennuksen kokonaisuudessa. 498 00:36:33.190 --> 00:36:35.360 499 00:36:35.360 --> 00:36:38.580 Eli ei muuta kuin valmentajan polulle kehittymään. Kiitos.