WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:04.580 --> 00:00:09.820 Olen Anu-Liisa Lähitie ja olen ammatiltani yliopiston opettaja ja fysiikkavalmentaja. 2 00:00:09.820 --> 00:00:13.660 Viimeiset vuodet olen toiminut etenkin lentopallon parissa, naisten maajoukkueen 3 00:00:13.660 --> 00:00:18.220 fysiikkavalmentajana ja sitten vetänyt tämmöisiä pienryhmiä. Tänään meillä 4 00:00:18.220 --> 00:00:23.900 onkin täällä treenaamassa kolmetoistavuotiaita tyttöjä tuosta JyLen porukasta, joiden 5 00:00:23.900 --> 00:00:28.060 kanssa olen nyt viimeisen puolitoista vuotta työskennellyt fysiikka- ja 6 00:00:28.060 --> 00:00:29.860 voimaharjoittelun parissa enemmän. 7 00:00:29.860 --> 00:00:32.760 Aloitettiin puolitoista vuotta sitten ihan perusliikkeillä 8 00:00:32.760 --> 00:00:35.220 harjoittelemaan tekniikoita ja nyt on sitten 9 00:00:35.220 --> 00:00:39.310 päästy jo vähän etenemään voimaharjoittelussa tyttöjen kanssa. 10 00:00:39.310 --> 00:00:42.900 Me treenataan täällä kerran viikossa ja lisäksi tytöt käyvät sitten omatoimisesti toisen 11 00:00:42.900 --> 00:00:48.010 kerran harjoittelemassa. Heidän päälaji on tosiaan lentopallo, josta tulee sitten 12 00:00:48.010 --> 00:00:52.220 useampi treeni viikossa ja mukana on tässä ikäluokassa sitten myös alue- ja yläkoulu 13 00:00:52.220 --> 00:00:56.870 leiritykset ja sitä kautta sitä harjoittelun määrää päälajista tulee aika paljon 14 00:00:56.870 --> 00:01:03.550 ja sen takia varsinkin tämä fysiikkaharjoittelu on tärkeää, että pysyy kunnossa ja harjoittelu 15 00:01:03.550 --> 00:01:05.990 monipuolisena. Lentopallohan on lajina 16 00:01:05.990 --> 00:01:11.630 aika yksipuolinen, voisi sanoa, kun aina iskut ja syötöt tulee samalle puolelle. 17 00:01:11.630 --> 00:01:16.100 Ja toisaalta liikutaan hyvinkin samoilla polvikulmilla ja asennoilla. 18 00:01:16.100 --> 00:01:22.070 Eli koko kroppa ei ihan tasaisesti lajissa kuormitu ja sen takia, jotta se monipuolisuus 19 00:01:22.070 --> 00:01:26.730 säilyisi tässä kohtaa kun moni urheilija erikoistuu jo siihen yhteen lajiin ja ei tulekaan niin 20 00:01:26.730 --> 00:01:29.520 monipuolista urheilua, niin se on sillä fysiikkaharjoittelulla hyvä 21 00:01:29.520 --> 00:01:31.320 sitten varmistaa. 22 00:01:31.320 --> 00:01:37.710 Tytöt ovat tosiaan 13 vuotiaita ja yläkoululaisia ja pituuskasvun huippu 23 00:01:37.710 --> 00:01:40.270 on jo saavutettu, eli vielä sieltä jotakin senttejä 24 00:01:40.270 --> 00:01:43.900 mahdollisesti tulee kasvua, mutta nyt pystytään 25 00:01:43.900 --> 00:01:46.190 jo sitä harjoittelua pikkuhiljaa viemään 26 00:01:46.190 --> 00:01:49.870 lähemmäs semmoista aikuismaista harjoittelua. Ja tässä kohtaa pitää olla tosi 27 00:01:49.870 --> 00:01:53.250 tarkka sen kuormittumisen kanssa, kun siellä on kasvua ja kuitenkin kypsymistä 28 00:01:53.250 --> 00:01:56.250 vielä käynnissä, että toisaalta ei ylikuormiteta heitä. 29 00:01:56.250 --> 00:02:01.770 Mutta sitten se, että tytöt tehtiin palautua ja tässä iässä nuoret on herkkiä rasitusvammoille 30 00:02:01.770 --> 00:02:04.540 ja sitä pitää tietenkin seurata, jos tulee semmoisia kipeytymistä. 31 00:02:04.540 --> 00:02:08.070 Toisaalta tämmöinen voimaharjoittelu ja fysiikkaharjoittelu on yksi 32 00:02:08.070 --> 00:02:12.390 parhaista tavoista ehkäistä rasitusvammoja. 33 00:02:12.390 --> 00:02:18.280 Tämän ikäluokan valmentamisessa parasta on se, että he kehittyvät hirveätä vauhtia. 34 00:02:18.280 --> 00:02:24.370 Oppimista tapahtuu, eli kaikki tekniikat tuntuu paranevan, että kun edellisviikolla harjoitellaan 35 00:02:24.370 --> 00:02:28.290 jotakin kyykkytekniikkaa vaikka, niin seuraavalla viikolla on menty jo harppaus eteenpäin. 36 00:02:28.290 --> 00:02:34.390 Tosi palkitsevaa tämä on siinä mielessä, että aika nopeasti pääsee etenemään. 37 00:02:34.390 --> 00:02:37.370 Välillä pitää kuitenkin itsensä muistuttaa siitä, että ei 38 00:02:37.370 --> 00:02:40.150 lähdetä keulimaan, että otetaan rauhassa. 39 00:02:40.150 --> 00:02:44.950 Tehdään perusteet kuntoon ja harjoitellaan koko liikelaajuuksia ja ei lähdetä 40 00:02:44.950 --> 00:02:48.360 liian lajinomaisesti harjoittelemaan vielä kasvavien nuorten kanssa. 41 00:02:48.360 --> 00:02:53.210 Vaikka ne ominaisuudet, tai oikeastaan, kun testitulokset ja painot ja muut kehittyy 42 00:02:53.210 --> 00:02:58.160 nopeasti ja tekniikat niin silti tämä semmoinen vaihe varsinkin tytöillä, että pitää 43 00:02:58.160 --> 00:03:02.920 olla malttia senkin takia, että siellä on se kasvu ja kypsyminen, että esimerkiksi nousukorkeus 44 00:03:02.920 --> 00:03:07.250 ei luonnostaan nousekaan tytöillä tässä iässä, että jos voimaharjoittelua ei siellä olisi, 45 00:03:07.250 --> 00:03:13.040 niin se mieluumminkin laskisi, koska kasvu tapahtuu nopeammin, kuin se voiman voiman kasvaminen 46 00:03:13.040 --> 00:03:15.060 harjoittelun myötä. 47 00:03:15.060 --> 00:03:18.720 Niin sitten kun me tässä treenataan, niin pitää myös muistaa 48 00:03:18.720 --> 00:03:22.870 nuorille selittää sitä asiaa, että 49 00:03:22.870 --> 00:03:27.970 tässä on kasvua menossa ja pikkuhiljaa ominaisuudet tulee sitten pikkuisen perässä 50 00:03:27.970 --> 00:03:32.840 ja kehitys tulee sitten myöhemmin ja palkitsee siellä seuraavina vuosina myös esimerkiksi nousukorkeuden 51 00:03:32.840 --> 00:03:36.100 muodossa, mikä lentopallossa on tosi tärkeä juttu.