WEBVTT Kind: captions; Language: fi

1
00:00:00.000 --> 00:00:02.040


2
00:00:02.250 --> 00:00:04.290


3
00:00:04.500 --> 00:00:09.930
Minäpäs puhun nyt sitten siitä, mitä kokonaisheikentymättömyys

4
00:00:09.930 --> 00:00:15.360
on ja myöskin ekologisen kompensaation perusteista

5
00:00:15.360 --> 00:00:20.520
ihan pikkuisen, mutta lähdetään kuitenkin liikkeelle siitä

6
00:00:20.520 --> 00:00:26.190
mitä luonnon monimuotoisuus itse asiassa on, eli otin tähän ensimmäiseksi yhden dian

7
00:00:26.190 --> 00:00:31.290
siitä hieman. Kaikessa yksinkertaisuudessaan monimuotoisuudella me

8
00:00:31.290 --> 00:00:36.600
ymmärretään elämää sen kaikissa muodoissa. Elämä on alkanut yhden kerran

9
00:00:36.600 --> 00:00:41.430
ja sitten se on jatkunut neljä miljardia vuotta moninaistuen ihan jatkuvasti,

10
00:00:41.430 --> 00:00:46.980
eli siitä on kysymys. Eli tämä monimuotoisuus, joka me nyt havaitaan on tosiaan

11
00:00:46.980 --> 00:00:52.250
sukupolvesta toiseen siirtyvän elämän jatkumon tämänhetkinen tulos.

12
00:00:52.250 --> 00:00:57.260
Tätä jatkumoa kuvastaa oikeastaan todella vanha metafora

13
00:00:57.260 --> 00:01:01.430
elämän puusta, jossa näitten oksien kärjissä olevat lajit on

14
00:01:01.430 --> 00:01:06.290
kaikki yhteydessä toisiinsa haarojen ja rungon kautta. Tuossa kuvassa

15
00:01:06.290 --> 00:01:10.820
on Darwinin omaan muistivihkoonsa piirtämä kuvio joskus

16
00:01:10.820 --> 00:01:15.230
vuonna 1830, jolloin hän ajatteli, että

17
00:01:15.230 --> 00:01:20.000
voisiko olla mahdollista, että lajit ovat tällä tavalla toisiinsa

18
00:01:20.000 --> 00:01:22.040
sidoksissa.

19
00:01:22.250 --> 00:01:27.110
Nyt se mitä meidän on tärkeä luonnon monimuotoisuudesta ja luontokadosta huomata

20
00:01:27.110 --> 00:01:31.430
on se, että siinä ei ole kysymys vain ympäristöstä. Kyse on kestävästä

21
00:01:31.430 --> 00:01:35.810
kehityksestä, kyse on taloudesta, kansainvälisestä turvallisuudesta,

22
00:01:35.810 --> 00:01:40.250
oikeudesta, etiikasta ja moraalista.

23
00:01:40.250 --> 00:01:41.780
Tässä on kaksi

24
00:01:42.000 --> 00:01:48.750
herraa tässä kuvassa, jotka molemmat ovat puhuneet näistä asioista nyt aivan aivan viime päivinä. Viime viikolla Partha

25
00:01:48.750 --> 00:01:54.500
Dasgupta julkaisi raportin, jossa tästä puhuttiin erittäin paljon.

26
00:01:54.500 --> 00:01:59.660
Luonnon kokonaisheikentymättömyys tarkoittaa sitä, että me rajataan meidän toiminta niin

27
00:01:59.660 --> 00:02:05.240
että tämä luonnon monimuotoisuus, elämä sen kaikissa muodoissa, on meidän jälkeemme

28
00:02:05.240 --> 00:02:10.280
yhtä rikasta kuin se oli meitä ennen. Tämmöinen määritelmä,

29
00:02:10.280 --> 00:02:15.250
Me mennään tähän vähän syvemmälle vielä seuraavissa slideissa.

30
00:02:15.250 --> 00:02:21.010
Tietysti oleellinen kysymys tässä tilaisuudessa on se, että koskeeko tämä ekologinen kompensaatio

31
00:02:21.010 --> 00:02:25.750
nyt kuntien toimintaa tavalla tai toisella.

32
00:02:25.750 --> 00:02:31.000
Otin tähän kuvan hallitusneuvotteluista viime kerralta, missä

33
00:02:31.000 --> 00:02:35.650
asiasta keskusteltiin, ja sitten Sanna Marinin

34
00:02:35.650 --> 00:02:40.630
hallitusohjelmassa lukee tällainen kohta: "Pilotoidaan ekologisen kompensaation käyttöä

35
00:02:40.630 --> 00:02:45.550
esimerkiksi isoissa infrastruktuurihankkeissa ja arvioidaan saatujen kokemusten perusteella

36
00:02:45.550 --> 00:02:51.490
lainsäädännön uudistamistarpeet." Ympäristöministeriössä on tällä hetkellä lainsäädäntöryhmä

37
00:02:51.490 --> 00:02:55.600
joka pohtii ekologista kompensaatiota ja

38
00:02:55.600 --> 00:03:00.490
katsoisin, että jos ja kun lainsäädäntöä ekologista kompensaatiosta

39
00:03:00.490 --> 00:03:05.440
tulee, niin silloin tietenkin se koskee myöskin kuntia ja kunnan toimintaa

40
00:03:05.440 --> 00:03:10.390
siinä määrin kuin mitä siinä laissa sitten säädetään. Eli tämä on mahdollisesti

41
00:03:10.390 --> 00:03:15.500
tulossa oleva asia, ja sen takia oli hyvä tietää mistä tässä on kysymys.

42
00:03:15.500 --> 00:03:20.480
Luonnon kokonaisheikentymättömyys; eli tässä on muutama

43
00:03:20.480 --> 00:03:26.600
tärkeä käsite liittyen ekologisen kompensaation kenttään. Kokonaisheikentymättömyydellä

44
00:03:26.600 --> 00:03:30.590
tarkoitetaan kompensoinnissa sitä, että kompensaation tulee

45
00:03:30.590 --> 00:03:35.750
hyvittää kaikki ekologiset haitat, joita me aiheutetaan.

46
00:03:35.750 --> 00:03:40.850
Toinen tärkeä käsite on samanlaisena hyvitys: mitä menetetään

47
00:03:40.850 --> 00:03:45.770
tulee korvata täsmälleen samalla biodiversiteetillä. Toinen tähän liittyvä

48
00:03:45.770 --> 00:03:50.930
käsite on joustava hyvitys, joka tarkoittaa sitä, että sallitaan toisenlaisella

49
00:03:50.930 --> 00:03:56.000
luontotyypillä hyvitys jossain heikennystilanteessa.

50
00:03:56.000 --> 00:04:01.220
Sitten on lisäisyys: hyvityksiä ei saa laskea hyväksi, jos hyvitykseen

51
00:04:01.220 --> 00:04:06.320
käytetyt toimenpiteet olisi tehty jostain muusta syystä tai velvoitteesta muutenkin.

52
00:04:06.320 --> 00:04:11.210
Tämä on tärkeää sen takia, että jos me sanotaan, että me lopetetaan heikentäminen,

53
00:04:11.210 --> 00:04:16.520
ja me tehdään toimia jotka olisi tehty muutenkin, niin silloinhan me oikeasti emme lopeta heikentämistä,

54
00:04:16.520 --> 00:04:21.250
koska se on kahteen kertaan laskettu se toimenpide.

55
00:04:21.250 --> 00:04:26.170
No tässä on kuitenkin aika iso ongelma. Nämä idealistiset käsitteet

56
00:04:26.170 --> 00:04:30.250
nimittäin muuntuvat käytännöksi erittäin heikosti.

57
00:04:30.250 --> 00:04:36.850
Kuinka paljon hyvityksiä vaaditaan on tietenkin ihan subjektiivinen kysymys. Se on poliittinen

58
00:04:36.850 --> 00:04:42.750
päätös, kuinka paljon aiomme hyvittää haittoja.

59
00:04:42.750 --> 00:04:47.970
Kokonaisheikentymättömyyden vaade on toki yleisesti hyväksytty ideaali, mutta

60
00:04:47.970 --> 00:04:53.100
haittaveron luontaisesti me voitais ihan yhtä hyvin vaatia ylikompensaatiota, eli

61
00:04:53.100 --> 00:04:58.590
jos sinä saat heikentää luontoa, niin sinulta velvoitetaan täydellinen

62
00:04:58.590 --> 00:05:03.150
kokonaisheikentymättömyyskompensaatio ja veronomaisesti lisäksi vähän

63
00:05:03.150 --> 00:05:08.500
enemmän, että luonto hyötyy siitä, että annetaan lupa heikentää.

64
00:05:08.500 --> 00:05:13.390
Se mitä äsken sanoin tuosta samanlaisena hyvityksestä, niin itse asiassa se on täysin

65
00:05:13.390 --> 00:05:18.370
illuusio. Jokainen yksilö on geneettisesti uniikki, ja jokaisessa yhteisössä

66
00:05:18.370 --> 00:05:22.510
on uniikki määrä lajeja ja niiden yksilöitä. Samanlaisuus

67
00:05:22.510 --> 00:05:27.310
riippuu ihan puhtaasti mittaamisen tarkkuudesta: kun tarpeeksi tarkkaan mitataan,

68
00:05:27.310 --> 00:05:32.260
mikään kohta luonnossa ei ole samanlainen kuin mikään toinen kohta.

69
00:05:32.260 --> 00:05:36.550
Eli samanlaisena hyvityksen vaatiminen tarkoittaa sitä, että vaatija

70
00:05:36.550 --> 00:05:41.500
ei oikeastaan ymmärrä, mitä hän on vaatimassa, koska samanlaista ei ole.

71
00:05:41.500 --> 00:05:46.030
Käytännössä, eli operatiivisesti, keskeistä on mittaamisen

72
00:05:46.030 --> 00:05:50.680
yksinkertaistus ja jousto, eli oikea kysymys ei ole se, sallitaanko

73
00:05:50.680 --> 00:05:54.970
joustoa näissä kaikissa asioissa vai ei, vaan

74
00:05:54.970 --> 00:05:59.500
oleellista on se, kuinka paljon joustoa sallitaan.

75
00:05:59.500 --> 00:06:04.960
Ekologinen kompensaatio osana luontohaittojen

76
00:06:04.960 --> 00:06:09.400
lievennyshierarkiaa. Tämä on monelle varmaa tuttu kuva, koska tässä on

77
00:06:09.400 --> 00:06:15.130
sellainen kuvaaja, mikä on ehkä yleisimmin näytetty tästä ekologisen kompensaation kentästä.

78
00:06:15.130 --> 00:06:19.840
Tässä on tämmöinen akselisto, jossa pystyakselilla on poikkiviivan

79
00:06:19.840 --> 00:06:24.340
yläpuolella positiivinen vaikutus ja alapuolella negatiivinen vaikutus.

80
00:06:24.340 --> 00:06:29.250
Tehdään tämmöinen toimenpide: tuo kuva on Talvivaarasta.

81
00:06:29.250 --> 00:06:33.840
Arvioidaan haitta, mikä aiheutuu tästä toiminnasta, ja se näytetään tässä kuvaajassa

82
00:06:33.840 --> 00:06:38.750
haittana punaisella, tuolla alapuolella.

83
00:06:38.750 --> 00:06:44.120
Tehdään paikan päällä toimenpiteitä ennen kuin ruvetaan toimeen, vältetään

84
00:06:44.120 --> 00:06:48.710
ja lievennetään haittoja niin paljon kuin mahdollista: saadaan pienennettyä arvioitua

85
00:06:48.710 --> 00:06:53.540
haittaa. Sen jälkeen vielä, kun toimenpidet loppuvat

86
00:06:53.540 --> 00:06:58.400
paikan päällä, korjataan kaikki mikä korjattavissa on. Monesti tietenkin, vaikkapa

87
00:06:58.400 --> 00:07:03.770
jos rakennetaan kaupungissa taloja, me voidaan... me maisemoidaankin

88
00:07:03.770 --> 00:07:08.150
tottakai se ympäristö (rakennetaan siihen ikävä kyllä usein nurmikko), mutta jäännös-

89
00:07:08.150 --> 00:07:13.250
haittaa jää väistämättä esimerkiksi sen talon jalanjäljen alle.

90
00:07:13.250 --> 00:07:18.140
Tämä on se jäännöshaitta: se on se, mikä pitää hyvittää.

91
00:07:18.140 --> 00:07:23.720
Kun tehdään muualla ennallistamistoimenpiteitä tai suojelutoimenpiteitä

92
00:07:23.720 --> 00:07:28.790
yhtä paljon kuin se jäännöshaitta on, silloin saavutetaan kokonaisheikentymättömyys.

93
00:07:28.790 --> 00:07:33.320
Kuten äsken sanoin, aivan hyvin voitaisi myös tehdä ylikompensaatio-

94
00:07:33.320 --> 00:07:37.700
velvoite, eli pitää enemmän kuin hyvittää se haitta, mikä on aiheutettu,

95
00:07:37.700 --> 00:07:43.070
ja tämä, itseasiassa, jos tämä korvamerkittäisiin, luonnonsuojeluun tämä ylikompensaatio,

96
00:07:43.070 --> 00:07:47.750
se olisi uusi innovatiivinen luonnonsuojelurahoitusmekanismi.

97
00:07:47.750 --> 00:07:52.700
Tässä on viisitoista tärkeää kysymystä

98
00:07:52.700 --> 00:07:56.870
tässä ekologisessa kompensaatioissa. Niistä joka ikinen pitää käydä

99
00:07:56.870 --> 00:08:01.250
läpi joka ikisessä kompensaatioprojektissa.

100
00:08:01.250 --> 00:08:06.920
Ensimmäisenä pitää tietenkin määrittää, mitkä on tavoitteena, mikä on se lievennyshierarkian

101
00:08:06.920 --> 00:08:11.510
noudattamisen taso, eli vaaditaanko kokonaisheikentymättömyys vai

102
00:08:11.510 --> 00:08:16.910
nettopositiivinen tulos. Kokonaisheikentymättömyyden määritelmä - ja tuohon palaan seuraavassa slidessa

103
00:08:16.910 --> 00:08:22.000
- ja mikä on sitten saavuttamisen taso.

104
00:08:22.000 --> 00:08:26.950
Sen jälkeen meidän pitää miettiä tilakysymyksiä: mikä

105
00:08:26.950 --> 00:08:31.990
on toteutusalue. Onko toteutusalue lähellä, onko se valtakunnan sisällä, onko

106
00:08:31.990 --> 00:08:37.390
se kansainvälinen. Sitten on myöskin luonnon arvostuksen viitekehys: ajatellaanko

107
00:08:37.390 --> 00:08:42.610
me globaalisti uhanalaisia lajeja, ajatellaanko Suomessa uhanalaisia lajeja vai paikallisesti

108
00:08:42.610 --> 00:08:46.900
harvinaisia uhanalaisia lajeja, esimerkiksi, tai luontotyyppejä. Näillä

109
00:08:46.900 --> 00:08:51.750
on kaikilla merkitystä siihen, mitä ollaan tekemässä.

110
00:08:51.750 --> 00:08:57.180
Sitten meidän pitää vielä miettiä aikaa: ovatko hyvitykset pysyviä,

111
00:08:57.180 --> 00:09:02.970
mikä on arvioinnin aikaväli (ja tähänkin palaan kohta). Se tarkoittaa siis sitä, milloin

112
00:09:02.970 --> 00:09:08.610
hyvitys pitää olla olemassa sen jälkeen, kun on aloitettu heikennys.

113
00:09:08.610 --> 00:09:13.530
Kysymys on myöskin aikadiskonttauksesta, eli annetaanko me sama arvo kaukana

114
00:09:13.530 --> 00:09:19.000
tulevaisuudessa olevalle luontoarvolle kuin tällä hetkellä oleville.

115
00:09:19.000 --> 00:09:24.340
Biodiversiteettiin liittyy kaksi asiaa: mittaaminen, sen yksinkertaistaminen, kuinka paljon pitää

116
00:09:24.340 --> 00:09:29.320
mitata, ja sitten parempaan vaihto, että voidaanko sallia se, että ihmisen

117
00:09:29.320 --> 00:09:34.210
vähemmän arvokkaana pitämää luontoa korvataan ihmisen enemmän arvokkaana

118
00:09:34.210 --> 00:09:40.180
pitämällä luonnolla. Sitten on toimenpiteet: lisäisyys, ennallistamishyvityksen

119
00:09:40.180 --> 00:09:44.530
ominaispiirteet - ja tämä tarkoittaa tässä sitä, kuinka paljon

120
00:09:44.530 --> 00:09:49.630
hyötyjä milläkin ennallistavalla saadaan. Sama koskee suojeluhyvitystä,

121
00:09:49.630 --> 00:09:54.400
ja suojeluhyvityksen taustatrendi, oletus, on oikeastaan se, että suojelulla

122
00:09:54.400 --> 00:09:59.500
me poistetaan joku paine siitä ympäristöstä, joka aiheuttaa meille sitten

123
00:09:59.500 --> 00:10:04.630
hyötyä. Sitten on vielä haittojen ja hyötyjen vuotaminen ja vuoto on tuttu asia

124
00:10:04.630 --> 00:10:10.000
varmasti monelle. Nämä vaikuttavat siis toteutettavuuteen, uskottavuuteen

125
00:10:10.000 --> 00:10:14.750
vaihtoehtoihin, kertoimiin ja tottakai kustannuksiin.

126
00:10:14.750 --> 00:10:19.430
Kompensaation määrittelyn jakaminen näihin viiteentoista päätökseen mahdollistaa systemaattisen

127
00:10:19.430 --> 00:10:23.250
suunnittelun ja läpinäkyvän arvioinnin.

128
00:10:23.250 --> 00:10:27.900
Päätökset voivat olla kaikille ekosysteemeille samat tavoitteiden tilan ja ajan suhteen,

129
00:10:27.900 --> 00:10:32.190
mutta ne ovat kaikille ekosysteemeille erilaisia monimuotoisuuden mittaamisen

130
00:10:32.190 --> 00:10:36.750
ja hyvitysten toteuttamiseen käytettyjen toimenpiteiden osalta.

131
00:10:36.750 --> 00:10:41.910
No, mitä me itse asiassa ymmärretään ja luonnon kokonaisheikentymättömyydellä? Määritelmä

132
00:10:41.910 --> 00:10:46.800
ei ole itsestään selvä, vaikka siltä ehkä vaikuttaa.

133
00:10:46.800 --> 00:10:51.180
Kokonaisheikentymättömyys jokaiselle lajille on käytännössä mahdottomuus, koska kaikkien

134
00:10:51.180 --> 00:10:55.890
lajien mittaaminen ei ole mahdollista, ja silloin pitääkin ajatella niin, että

135
00:10:55.890 --> 00:11:00.750
tarkoittaako kokonaisheikentymättömyys "keskimäärin kaikille lajeille", jolloin puolet lajeista

136
00:11:00.750 --> 00:11:05.500
kärsii ja puolet lajeista saa nettopositiivisen vaikutuksen.

137
00:11:05.500 --> 00:11:12.250
Pitää päättää, kuinka varmasti ja minkä kaikkien luontopiirteiden vaaditaan saavuttavan kokonaisheikentymättömyyden.

138
00:11:12.250 --> 00:11:17.140
Ehdotus on, että saavutetaan keskimäärin luonto rakennepiirteiden perusteella,

139
00:11:17.140 --> 00:11:21.750
ja sitten lisätään kerroin epävarmuudelle.

140
00:11:21.750 --> 00:11:27.120
Pysyvyys. Haitat ovat usein pysyviä, hyvitystenkin on oltava pysyviä. Määräaikaiset

141
00:11:27.120 --> 00:11:31.350
hyvitykset lisäävät epävarmuutta ja kertoimia - ja sitä kautta kustannuksia

142
00:11:31.350 --> 00:11:36.390
- ja ne myöskin lisää monimutkaisuutta haittojen hyvitysten tasapainon määrityksessä. Sen takia

143
00:11:36.390 --> 00:11:40.980
tämä ehdotus on, että aina tehdään pysyviä hyvityksiä, eli luonnonsuojelulain mukainen

144
00:11:40.980 --> 00:11:46.000
vapaaehtoinen ilman korvausta toteutettava hyvitysalueiden suojelu.

145
00:11:46.000 --> 00:11:52.000
Vielä tästä arvioinnin aikavälistä: milloin luonnon kokonaisheikentymättömyys on saavutettu?

146
00:11:52.000 --> 00:11:55.930
haitat realisoituvat nopeasti, saman tien kun kuokka iskee maahan,

147
00:11:55.930 --> 00:12:01.090
mutta hyödyt realisoituvat hitaasti, eli luonto palautuu paljon hitaammin kuin mitä siitä voidaan haitata.

148
00:12:01.090 --> 00:12:05.920
Ehdotus on, että tämä luonnon kokonaisheikentymättömyys saavutetaan esimerkiksi

149
00:12:05.920 --> 00:12:11.050
kolmenkymmenen vuoden kuluttua, ja sen takia näin pitkä aika, että ennallistamisen jälkeen

150
00:12:11.050 --> 00:12:15.820
luontoarvoilla on aikaa kehittyä. Lyhyempi aika jos valitaan,

151
00:12:15.820 --> 00:12:21.010
se tarkoittaa, että tulee korkeampi kerroin, ja se tarkoittaa suurempaa nettopositiivista vaikutusta.

152
00:12:21.010 --> 00:12:26.500
Eli lyhyempi aika on itseasiassa luonnon kannalta parempi. Kun luonnon kokonaisheikentymättömyys

153
00:12:26.500 --> 00:12:30.790
saavutetaan esimerkiksi kolmenkymmenen vuoden kohdalla, sen jälkeen tapahtuu

154
00:12:30.790 --> 00:12:36.100
ekosysteemin tilan parantamista vielä, ja se tuottaa nettopositiivisen vaikutuksen.

155
00:12:36.100 --> 00:12:40.750
Jos kokonaisiheikentymättömyys pitää saavuttaa viidentoista vuoden kohdalla, se tarkoittaa

156
00:12:40.750 --> 00:12:45.670
sitä, että kompensaatioon tarvitaan suurempi pinta-ala, ja suuremmalla alalla tämä netto-

157
00:12:45.670 --> 00:12:50.740
positiivinen vaikutus sen viidentoista vuoden jälkeen on lopulta suurempi. Eli luonto hyötyy

158
00:12:50.740 --> 00:12:55.500
mutta käytännössä hintalappu kasvaa samaa vauhtia.

159
00:12:55.500 --> 00:13:01.050
Ekosysteemipalveluista... 

160
00:13:01.050 --> 00:13:06.030
nyt on huomattava, että monimuotoisuuden ekosysteemipalveluiden kompensointi on syytä käsitellä

161
00:13:06.030 --> 00:13:11.160
erikseen sen takia, että ekosysteemipalveluista kuin puhutaan, niin ne on hyötyjä,

162
00:13:11.160 --> 00:13:16.080
mitä ihmiset saa. Ekologisessa kompensaatiossa tarkastellaan asioita luonnon

163
00:13:16.080 --> 00:13:21.480
kannalta, mutta ekosysteemipalvelujen tuotanto tulee kuitenkin määritelmän mukaan kompensoiduksi,

164
00:13:21.480 --> 00:13:26.190
kun monimuotoisuudelle saavutetaan kokonaisheikentämätön tulos. Ogelmana on

165
00:13:26.190 --> 00:13:31.500
sitten se, että kysynnän ja tuotannon kohtaaminen ei ole itsestään selvä.

166
00:13:31.500 --> 00:13:36.870
Lopuksi vielä: Ekologiseen kompensaation käyttöönotto ei johda lupaan tuhota siitä

167
00:13:36.870 --> 00:13:42.000
syystä, että meillä käytännössä on jo lupa tuhota. Luvitusprosessihan perustuu

168
00:13:42.000 --> 00:13:47.000
siihen, että lupa on annettava, jos erityistä syytä sitä evätä ei ole.

169
00:13:47.000 --> 00:13:53.150
Nykytilanteeseen verrattuna hyvityksen velvoittaminen haittaajilta hidastaisi tätä elinympäristöjen heikentymistä.

170
00:13:53.150 --> 00:13:59.500
Se loisi kannusteen välttää haittoja pienentämällä hyvitysvelvoitetta.

171
00:13:59.500 --> 00:14:04.930
Kompensaation periaatteet ymmärretään jo riittävän hyvin, jotta voidaan siirtyä toteutukseen. Kiitos!