WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:02.040 2 00:00:02.250 --> 00:00:04.290 3 00:00:04.500 --> 00:00:09.930 Minäpäs puhun nyt sitten siitä, mitä kokonaisheikentymättömyys 4 00:00:09.930 --> 00:00:15.360 on ja myöskin ekologisen kompensaation perusteista 5 00:00:15.360 --> 00:00:20.520 ihan pikkuisen, mutta lähdetään kuitenkin liikkeelle siitä 6 00:00:20.520 --> 00:00:26.190 mitä luonnon monimuotoisuus itse asiassa on, eli otin tähän ensimmäiseksi yhden dian 7 00:00:26.190 --> 00:00:31.290 siitä hieman. Kaikessa yksinkertaisuudessaan monimuotoisuudella me 8 00:00:31.290 --> 00:00:36.600 ymmärretään elämää sen kaikissa muodoissa. Elämä on alkanut yhden kerran 9 00:00:36.600 --> 00:00:41.430 ja sitten se on jatkunut neljä miljardia vuotta moninaistuen ihan jatkuvasti, 10 00:00:41.430 --> 00:00:46.980 eli siitä on kysymys. Eli tämä monimuotoisuus, joka me nyt havaitaan on tosiaan 11 00:00:46.980 --> 00:00:52.250 sukupolvesta toiseen siirtyvän elämän jatkumon tämänhetkinen tulos. 12 00:00:52.250 --> 00:00:57.260 Tätä jatkumoa kuvastaa oikeastaan todella vanha metafora 13 00:00:57.260 --> 00:01:01.430 elämän puusta, jossa näitten oksien kärjissä olevat lajit on 14 00:01:01.430 --> 00:01:06.290 kaikki yhteydessä toisiinsa haarojen ja rungon kautta. Tuossa kuvassa 15 00:01:06.290 --> 00:01:10.820 on Darwinin omaan muistivihkoonsa piirtämä kuvio joskus 16 00:01:10.820 --> 00:01:15.230 vuonna 1830, jolloin hän ajatteli, että 17 00:01:15.230 --> 00:01:20.000 voisiko olla mahdollista, että lajit ovat tällä tavalla toisiinsa 18 00:01:20.000 --> 00:01:22.040 sidoksissa. 19 00:01:22.250 --> 00:01:27.110 Nyt se mitä meidän on tärkeä luonnon monimuotoisuudesta ja luontokadosta huomata 20 00:01:27.110 --> 00:01:31.430 on se, että siinä ei ole kysymys vain ympäristöstä. Kyse on kestävästä 21 00:01:31.430 --> 00:01:35.810 kehityksestä, kyse on taloudesta, kansainvälisestä turvallisuudesta, 22 00:01:35.810 --> 00:01:40.250 oikeudesta, etiikasta ja moraalista. 23 00:01:40.250 --> 00:01:41.780 Tässä on kaksi 24 00:01:42.000 --> 00:01:48.750 herraa tässä kuvassa, jotka molemmat ovat puhuneet näistä asioista nyt aivan aivan viime päivinä. Viime viikolla Partha 25 00:01:48.750 --> 00:01:54.500 Dasgupta julkaisi raportin, jossa tästä puhuttiin erittäin paljon. 26 00:01:54.500 --> 00:01:59.660 Luonnon kokonaisheikentymättömyys tarkoittaa sitä, että me rajataan meidän toiminta niin 27 00:01:59.660 --> 00:02:05.240 että tämä luonnon monimuotoisuus, elämä sen kaikissa muodoissa, on meidän jälkeemme 28 00:02:05.240 --> 00:02:10.280 yhtä rikasta kuin se oli meitä ennen. Tämmöinen määritelmä, 29 00:02:10.280 --> 00:02:15.250 Me mennään tähän vähän syvemmälle vielä seuraavissa slideissa. 30 00:02:15.250 --> 00:02:21.010 Tietysti oleellinen kysymys tässä tilaisuudessa on se, että koskeeko tämä ekologinen kompensaatio 31 00:02:21.010 --> 00:02:25.750 nyt kuntien toimintaa tavalla tai toisella. 32 00:02:25.750 --> 00:02:31.000 Otin tähän kuvan hallitusneuvotteluista viime kerralta, missä 33 00:02:31.000 --> 00:02:35.650 asiasta keskusteltiin, ja sitten Sanna Marinin 34 00:02:35.650 --> 00:02:40.630 hallitusohjelmassa lukee tällainen kohta: "Pilotoidaan ekologisen kompensaation käyttöä 35 00:02:40.630 --> 00:02:45.550 esimerkiksi isoissa infrastruktuurihankkeissa ja arvioidaan saatujen kokemusten perusteella 36 00:02:45.550 --> 00:02:51.490 lainsäädännön uudistamistarpeet." Ympäristöministeriössä on tällä hetkellä lainsäädäntöryhmä 37 00:02:51.490 --> 00:02:55.600 joka pohtii ekologista kompensaatiota ja 38 00:02:55.600 --> 00:03:00.490 katsoisin, että jos ja kun lainsäädäntöä ekologista kompensaatiosta 39 00:03:00.490 --> 00:03:05.440 tulee, niin silloin tietenkin se koskee myöskin kuntia ja kunnan toimintaa 40 00:03:05.440 --> 00:03:10.390 siinä määrin kuin mitä siinä laissa sitten säädetään. Eli tämä on mahdollisesti 41 00:03:10.390 --> 00:03:15.500 tulossa oleva asia, ja sen takia oli hyvä tietää mistä tässä on kysymys. 42 00:03:15.500 --> 00:03:20.480 Luonnon kokonaisheikentymättömyys; eli tässä on muutama 43 00:03:20.480 --> 00:03:26.600 tärkeä käsite liittyen ekologisen kompensaation kenttään. Kokonaisheikentymättömyydellä 44 00:03:26.600 --> 00:03:30.590 tarkoitetaan kompensoinnissa sitä, että kompensaation tulee 45 00:03:30.590 --> 00:03:35.750 hyvittää kaikki ekologiset haitat, joita me aiheutetaan. 46 00:03:35.750 --> 00:03:40.850 Toinen tärkeä käsite on samanlaisena hyvitys: mitä menetetään 47 00:03:40.850 --> 00:03:45.770 tulee korvata täsmälleen samalla biodiversiteetillä. Toinen tähän liittyvä 48 00:03:45.770 --> 00:03:50.930 käsite on joustava hyvitys, joka tarkoittaa sitä, että sallitaan toisenlaisella 49 00:03:50.930 --> 00:03:56.000 luontotyypillä hyvitys jossain heikennystilanteessa. 50 00:03:56.000 --> 00:04:01.220 Sitten on lisäisyys: hyvityksiä ei saa laskea hyväksi, jos hyvitykseen 51 00:04:01.220 --> 00:04:06.320 käytetyt toimenpiteet olisi tehty jostain muusta syystä tai velvoitteesta muutenkin. 52 00:04:06.320 --> 00:04:11.210 Tämä on tärkeää sen takia, että jos me sanotaan, että me lopetetaan heikentäminen, 53 00:04:11.210 --> 00:04:16.520 ja me tehdään toimia jotka olisi tehty muutenkin, niin silloinhan me oikeasti emme lopeta heikentämistä, 54 00:04:16.520 --> 00:04:21.250 koska se on kahteen kertaan laskettu se toimenpide. 55 00:04:21.250 --> 00:04:26.170 No tässä on kuitenkin aika iso ongelma. Nämä idealistiset käsitteet 56 00:04:26.170 --> 00:04:30.250 nimittäin muuntuvat käytännöksi erittäin heikosti. 57 00:04:30.250 --> 00:04:36.850 Kuinka paljon hyvityksiä vaaditaan on tietenkin ihan subjektiivinen kysymys. Se on poliittinen 58 00:04:36.850 --> 00:04:42.750 päätös, kuinka paljon aiomme hyvittää haittoja. 59 00:04:42.750 --> 00:04:47.970 Kokonaisheikentymättömyyden vaade on toki yleisesti hyväksytty ideaali, mutta 60 00:04:47.970 --> 00:04:53.100 haittaveron luontaisesti me voitais ihan yhtä hyvin vaatia ylikompensaatiota, eli 61 00:04:53.100 --> 00:04:58.590 jos sinä saat heikentää luontoa, niin sinulta velvoitetaan täydellinen 62 00:04:58.590 --> 00:05:03.150 kokonaisheikentymättömyyskompensaatio ja veronomaisesti lisäksi vähän 63 00:05:03.150 --> 00:05:08.500 enemmän, että luonto hyötyy siitä, että annetaan lupa heikentää. 64 00:05:08.500 --> 00:05:13.390 Se mitä äsken sanoin tuosta samanlaisena hyvityksestä, niin itse asiassa se on täysin 65 00:05:13.390 --> 00:05:18.370 illuusio. Jokainen yksilö on geneettisesti uniikki, ja jokaisessa yhteisössä 66 00:05:18.370 --> 00:05:22.510 on uniikki määrä lajeja ja niiden yksilöitä. Samanlaisuus 67 00:05:22.510 --> 00:05:27.310 riippuu ihan puhtaasti mittaamisen tarkkuudesta: kun tarpeeksi tarkkaan mitataan, 68 00:05:27.310 --> 00:05:32.260 mikään kohta luonnossa ei ole samanlainen kuin mikään toinen kohta. 69 00:05:32.260 --> 00:05:36.550 Eli samanlaisena hyvityksen vaatiminen tarkoittaa sitä, että vaatija 70 00:05:36.550 --> 00:05:41.500 ei oikeastaan ymmärrä, mitä hän on vaatimassa, koska samanlaista ei ole. 71 00:05:41.500 --> 00:05:46.030 Käytännössä, eli operatiivisesti, keskeistä on mittaamisen 72 00:05:46.030 --> 00:05:50.680 yksinkertaistus ja jousto, eli oikea kysymys ei ole se, sallitaanko 73 00:05:50.680 --> 00:05:54.970 joustoa näissä kaikissa asioissa vai ei, vaan 74 00:05:54.970 --> 00:05:59.500 oleellista on se, kuinka paljon joustoa sallitaan. 75 00:05:59.500 --> 00:06:04.960 Ekologinen kompensaatio osana luontohaittojen 76 00:06:04.960 --> 00:06:09.400 lievennyshierarkiaa. Tämä on monelle varmaa tuttu kuva, koska tässä on 77 00:06:09.400 --> 00:06:15.130 sellainen kuvaaja, mikä on ehkä yleisimmin näytetty tästä ekologisen kompensaation kentästä. 78 00:06:15.130 --> 00:06:19.840 Tässä on tämmöinen akselisto, jossa pystyakselilla on poikkiviivan 79 00:06:19.840 --> 00:06:24.340 yläpuolella positiivinen vaikutus ja alapuolella negatiivinen vaikutus. 80 00:06:24.340 --> 00:06:29.250 Tehdään tämmöinen toimenpide: tuo kuva on Talvivaarasta. 81 00:06:29.250 --> 00:06:33.840 Arvioidaan haitta, mikä aiheutuu tästä toiminnasta, ja se näytetään tässä kuvaajassa 82 00:06:33.840 --> 00:06:38.750 haittana punaisella, tuolla alapuolella. 83 00:06:38.750 --> 00:06:44.120 Tehdään paikan päällä toimenpiteitä ennen kuin ruvetaan toimeen, vältetään 84 00:06:44.120 --> 00:06:48.710 ja lievennetään haittoja niin paljon kuin mahdollista: saadaan pienennettyä arvioitua 85 00:06:48.710 --> 00:06:53.540 haittaa. Sen jälkeen vielä, kun toimenpidet loppuvat 86 00:06:53.540 --> 00:06:58.400 paikan päällä, korjataan kaikki mikä korjattavissa on. Monesti tietenkin, vaikkapa 87 00:06:58.400 --> 00:07:03.770 jos rakennetaan kaupungissa taloja, me voidaan... me maisemoidaankin 88 00:07:03.770 --> 00:07:08.150 tottakai se ympäristö (rakennetaan siihen ikävä kyllä usein nurmikko), mutta jäännös- 89 00:07:08.150 --> 00:07:13.250 haittaa jää väistämättä esimerkiksi sen talon jalanjäljen alle. 90 00:07:13.250 --> 00:07:18.140 Tämä on se jäännöshaitta: se on se, mikä pitää hyvittää. 91 00:07:18.140 --> 00:07:23.720 Kun tehdään muualla ennallistamistoimenpiteitä tai suojelutoimenpiteitä 92 00:07:23.720 --> 00:07:28.790 yhtä paljon kuin se jäännöshaitta on, silloin saavutetaan kokonaisheikentymättömyys. 93 00:07:28.790 --> 00:07:33.320 Kuten äsken sanoin, aivan hyvin voitaisi myös tehdä ylikompensaatio- 94 00:07:33.320 --> 00:07:37.700 velvoite, eli pitää enemmän kuin hyvittää se haitta, mikä on aiheutettu, 95 00:07:37.700 --> 00:07:43.070 ja tämä, itseasiassa, jos tämä korvamerkittäisiin, luonnonsuojeluun tämä ylikompensaatio, 96 00:07:43.070 --> 00:07:47.750 se olisi uusi innovatiivinen luonnonsuojelurahoitusmekanismi. 97 00:07:47.750 --> 00:07:52.700 Tässä on viisitoista tärkeää kysymystä 98 00:07:52.700 --> 00:07:56.870 tässä ekologisessa kompensaatioissa. Niistä joka ikinen pitää käydä 99 00:07:56.870 --> 00:08:01.250 läpi joka ikisessä kompensaatioprojektissa. 100 00:08:01.250 --> 00:08:06.920 Ensimmäisenä pitää tietenkin määrittää, mitkä on tavoitteena, mikä on se lievennyshierarkian 101 00:08:06.920 --> 00:08:11.510 noudattamisen taso, eli vaaditaanko kokonaisheikentymättömyys vai 102 00:08:11.510 --> 00:08:16.910 nettopositiivinen tulos. Kokonaisheikentymättömyyden määritelmä - ja tuohon palaan seuraavassa slidessa 103 00:08:16.910 --> 00:08:22.000 - ja mikä on sitten saavuttamisen taso. 104 00:08:22.000 --> 00:08:26.950 Sen jälkeen meidän pitää miettiä tilakysymyksiä: mikä 105 00:08:26.950 --> 00:08:31.990 on toteutusalue. Onko toteutusalue lähellä, onko se valtakunnan sisällä, onko 106 00:08:31.990 --> 00:08:37.390 se kansainvälinen. Sitten on myöskin luonnon arvostuksen viitekehys: ajatellaanko 107 00:08:37.390 --> 00:08:42.610 me globaalisti uhanalaisia lajeja, ajatellaanko Suomessa uhanalaisia lajeja vai paikallisesti 108 00:08:42.610 --> 00:08:46.900 harvinaisia uhanalaisia lajeja, esimerkiksi, tai luontotyyppejä. Näillä 109 00:08:46.900 --> 00:08:51.750 on kaikilla merkitystä siihen, mitä ollaan tekemässä. 110 00:08:51.750 --> 00:08:57.180 Sitten meidän pitää vielä miettiä aikaa: ovatko hyvitykset pysyviä, 111 00:08:57.180 --> 00:09:02.970 mikä on arvioinnin aikaväli (ja tähänkin palaan kohta). Se tarkoittaa siis sitä, milloin 112 00:09:02.970 --> 00:09:08.610 hyvitys pitää olla olemassa sen jälkeen, kun on aloitettu heikennys. 113 00:09:08.610 --> 00:09:13.530 Kysymys on myöskin aikadiskonttauksesta, eli annetaanko me sama arvo kaukana 114 00:09:13.530 --> 00:09:19.000 tulevaisuudessa olevalle luontoarvolle kuin tällä hetkellä oleville. 115 00:09:19.000 --> 00:09:24.340 Biodiversiteettiin liittyy kaksi asiaa: mittaaminen, sen yksinkertaistaminen, kuinka paljon pitää 116 00:09:24.340 --> 00:09:29.320 mitata, ja sitten parempaan vaihto, että voidaanko sallia se, että ihmisen 117 00:09:29.320 --> 00:09:34.210 vähemmän arvokkaana pitämää luontoa korvataan ihmisen enemmän arvokkaana 118 00:09:34.210 --> 00:09:40.180 pitämällä luonnolla. Sitten on toimenpiteet: lisäisyys, ennallistamishyvityksen 119 00:09:40.180 --> 00:09:44.530 ominaispiirteet - ja tämä tarkoittaa tässä sitä, kuinka paljon 120 00:09:44.530 --> 00:09:49.630 hyötyjä milläkin ennallistavalla saadaan. Sama koskee suojeluhyvitystä, 121 00:09:49.630 --> 00:09:54.400 ja suojeluhyvityksen taustatrendi, oletus, on oikeastaan se, että suojelulla 122 00:09:54.400 --> 00:09:59.500 me poistetaan joku paine siitä ympäristöstä, joka aiheuttaa meille sitten 123 00:09:59.500 --> 00:10:04.630 hyötyä. Sitten on vielä haittojen ja hyötyjen vuotaminen ja vuoto on tuttu asia 124 00:10:04.630 --> 00:10:10.000 varmasti monelle. Nämä vaikuttavat siis toteutettavuuteen, uskottavuuteen 125 00:10:10.000 --> 00:10:14.750 vaihtoehtoihin, kertoimiin ja tottakai kustannuksiin. 126 00:10:14.750 --> 00:10:19.430 Kompensaation määrittelyn jakaminen näihin viiteentoista päätökseen mahdollistaa systemaattisen 127 00:10:19.430 --> 00:10:23.250 suunnittelun ja läpinäkyvän arvioinnin. 128 00:10:23.250 --> 00:10:27.900 Päätökset voivat olla kaikille ekosysteemeille samat tavoitteiden tilan ja ajan suhteen, 129 00:10:27.900 --> 00:10:32.190 mutta ne ovat kaikille ekosysteemeille erilaisia monimuotoisuuden mittaamisen 130 00:10:32.190 --> 00:10:36.750 ja hyvitysten toteuttamiseen käytettyjen toimenpiteiden osalta. 131 00:10:36.750 --> 00:10:41.910 No, mitä me itse asiassa ymmärretään ja luonnon kokonaisheikentymättömyydellä? Määritelmä 132 00:10:41.910 --> 00:10:46.800 ei ole itsestään selvä, vaikka siltä ehkä vaikuttaa. 133 00:10:46.800 --> 00:10:51.180 Kokonaisheikentymättömyys jokaiselle lajille on käytännössä mahdottomuus, koska kaikkien 134 00:10:51.180 --> 00:10:55.890 lajien mittaaminen ei ole mahdollista, ja silloin pitääkin ajatella niin, että 135 00:10:55.890 --> 00:11:00.750 tarkoittaako kokonaisheikentymättömyys "keskimäärin kaikille lajeille", jolloin puolet lajeista 136 00:11:00.750 --> 00:11:05.500 kärsii ja puolet lajeista saa nettopositiivisen vaikutuksen. 137 00:11:05.500 --> 00:11:12.250 Pitää päättää, kuinka varmasti ja minkä kaikkien luontopiirteiden vaaditaan saavuttavan kokonaisheikentymättömyyden. 138 00:11:12.250 --> 00:11:17.140 Ehdotus on, että saavutetaan keskimäärin luonto rakennepiirteiden perusteella, 139 00:11:17.140 --> 00:11:21.750 ja sitten lisätään kerroin epävarmuudelle. 140 00:11:21.750 --> 00:11:27.120 Pysyvyys. Haitat ovat usein pysyviä, hyvitystenkin on oltava pysyviä. Määräaikaiset 141 00:11:27.120 --> 00:11:31.350 hyvitykset lisäävät epävarmuutta ja kertoimia - ja sitä kautta kustannuksia 142 00:11:31.350 --> 00:11:36.390 - ja ne myöskin lisää monimutkaisuutta haittojen hyvitysten tasapainon määrityksessä. Sen takia 143 00:11:36.390 --> 00:11:40.980 tämä ehdotus on, että aina tehdään pysyviä hyvityksiä, eli luonnonsuojelulain mukainen 144 00:11:40.980 --> 00:11:46.000 vapaaehtoinen ilman korvausta toteutettava hyvitysalueiden suojelu. 145 00:11:46.000 --> 00:11:52.000 Vielä tästä arvioinnin aikavälistä: milloin luonnon kokonaisheikentymättömyys on saavutettu? 146 00:11:52.000 --> 00:11:55.930 haitat realisoituvat nopeasti, saman tien kun kuokka iskee maahan, 147 00:11:55.930 --> 00:12:01.090 mutta hyödyt realisoituvat hitaasti, eli luonto palautuu paljon hitaammin kuin mitä siitä voidaan haitata. 148 00:12:01.090 --> 00:12:05.920 Ehdotus on, että tämä luonnon kokonaisheikentymättömyys saavutetaan esimerkiksi 149 00:12:05.920 --> 00:12:11.050 kolmenkymmenen vuoden kuluttua, ja sen takia näin pitkä aika, että ennallistamisen jälkeen 150 00:12:11.050 --> 00:12:15.820 luontoarvoilla on aikaa kehittyä. Lyhyempi aika jos valitaan, 151 00:12:15.820 --> 00:12:21.010 se tarkoittaa, että tulee korkeampi kerroin, ja se tarkoittaa suurempaa nettopositiivista vaikutusta. 152 00:12:21.010 --> 00:12:26.500 Eli lyhyempi aika on itseasiassa luonnon kannalta parempi. Kun luonnon kokonaisheikentymättömyys 153 00:12:26.500 --> 00:12:30.790 saavutetaan esimerkiksi kolmenkymmenen vuoden kohdalla, sen jälkeen tapahtuu 154 00:12:30.790 --> 00:12:36.100 ekosysteemin tilan parantamista vielä, ja se tuottaa nettopositiivisen vaikutuksen. 155 00:12:36.100 --> 00:12:40.750 Jos kokonaisiheikentymättömyys pitää saavuttaa viidentoista vuoden kohdalla, se tarkoittaa 156 00:12:40.750 --> 00:12:45.670 sitä, että kompensaatioon tarvitaan suurempi pinta-ala, ja suuremmalla alalla tämä netto- 157 00:12:45.670 --> 00:12:50.740 positiivinen vaikutus sen viidentoista vuoden jälkeen on lopulta suurempi. Eli luonto hyötyy 158 00:12:50.740 --> 00:12:55.500 mutta käytännössä hintalappu kasvaa samaa vauhtia. 159 00:12:55.500 --> 00:13:01.050 Ekosysteemipalveluista... 160 00:13:01.050 --> 00:13:06.030 nyt on huomattava, että monimuotoisuuden ekosysteemipalveluiden kompensointi on syytä käsitellä 161 00:13:06.030 --> 00:13:11.160 erikseen sen takia, että ekosysteemipalveluista kuin puhutaan, niin ne on hyötyjä, 162 00:13:11.160 --> 00:13:16.080 mitä ihmiset saa. Ekologisessa kompensaatiossa tarkastellaan asioita luonnon 163 00:13:16.080 --> 00:13:21.480 kannalta, mutta ekosysteemipalvelujen tuotanto tulee kuitenkin määritelmän mukaan kompensoiduksi, 164 00:13:21.480 --> 00:13:26.190 kun monimuotoisuudelle saavutetaan kokonaisheikentämätön tulos. Ogelmana on 165 00:13:26.190 --> 00:13:31.500 sitten se, että kysynnän ja tuotannon kohtaaminen ei ole itsestään selvä. 166 00:13:31.500 --> 00:13:36.870 Lopuksi vielä: Ekologiseen kompensaation käyttöönotto ei johda lupaan tuhota siitä 167 00:13:36.870 --> 00:13:42.000 syystä, että meillä käytännössä on jo lupa tuhota. Luvitusprosessihan perustuu 168 00:13:42.000 --> 00:13:47.000 siihen, että lupa on annettava, jos erityistä syytä sitä evätä ei ole. 169 00:13:47.000 --> 00:13:53.150 Nykytilanteeseen verrattuna hyvityksen velvoittaminen haittaajilta hidastaisi tätä elinympäristöjen heikentymistä. 170 00:13:53.150 --> 00:13:59.500 Se loisi kannusteen välttää haittoja pienentämällä hyvitysvelvoitetta. 171 00:13:59.500 --> 00:14:04.930 Kompensaation periaatteet ymmärretään jo riittävän hyvin, jotta voidaan siirtyä toteutukseen. Kiitos!