WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:12.780 --> 00:00:16.900 Meillä on täällä Anne Raunio, Tytti Kontula ja 2 00:00:16.900 --> 00:00:21.520 Ulla-Maija Liukko Suomen ympäristökeskuksesta haastateltavina. 3 00:00:21.520 --> 00:00:26.420 No niin. Meillä on sellainen mielenkiintoinen kysymys, kuin että kuka päättää mikä 4 00:00:26.420 --> 00:00:34.420 on "luontotyyppi"? Tämähän liittyy nyt siihen, että kun lajien uhanalaisuutta arvioidaan, 5 00:00:34.420 --> 00:00:38.800 niin silloin arvioinnin kohteet ovat tieteellisesti kuvattuja taksoneita, 6 00:00:38.800 --> 00:00:42.120 tyypillisesti lajeja tai alalajeja. 7 00:00:42.120 --> 00:00:46.000 Ja se on aika selkeä kuvio. Mutta luontotyyppien kohdalla 8 00:00:46.000 --> 00:00:52.060 tilanne on hieman erilainen. 9 00:00:52.060 --> 00:00:57.390 Tässä Suomen luontotyyppien uhanalaisuusarvioinnissa, sehän on julkaistu 10 00:00:57.390 --> 00:01:01.700 aikamoisena pumaskana, niin siinä yli puolet sivumäärästä 11 00:01:01.700 --> 00:01:06.660 sisältää luontotyyppien kuvauksia. 12 00:01:06.660 --> 00:01:12.810 Kuka ne on kirjoittanut ja millä perustein? 13 00:01:12.810 --> 00:01:18.050 No sitä luontotyyppien luokittelua, tai tyypittelyä, on kehittänyt se 14 00:01:18.050 --> 00:01:24.710 sama asiantuntijajoukko, joka sitten tekee arviointiakin. 15 00:01:24.710 --> 00:01:29.770 Eli viime kädessä he ikäänkuin päättävät mitä ne luontotyypit ovat, mutta 16 00:01:29.770 --> 00:01:33.270 eihän sitä ole kukaan yksin tehnyt. Vaan monissa luontotyyppi-, 17 00:01:33.270 --> 00:01:37.450 tai siis useimmissa luontotyyppiryhmissä on kuitenkin nojattu vahvasti 18 00:01:37.450 --> 00:01:41.540 sellaiseen suomalaiseen perinteeseen. Jos esimerkiksi 19 00:01:41.540 --> 00:01:45.300 vaikkapa nyt suokasvillisuutta on kuitenkin 20 00:01:45.300 --> 00:01:50.500 pitkään, vuosikymmeniä, tutkittu ja tyypitelty, niin se näkyy siellä 21 00:01:50.500 --> 00:01:52.960 meidän luontotyyppiluokittelun taustalla. 22 00:01:52.960 --> 00:01:57.280 Mutta sitten toki on sellaisia luontotyyppiryhmiä, joissa on jouduttu 23 00:01:57.280 --> 00:02:06.220 ihan niin kuin nollasta aloittamaan se tyypittely, kuten vaikkapa kalliot. 24 00:02:06.220 --> 00:02:12.380 Miten, Anne, muistelet niitä luontotyyppien arvioinnin alkumetrejä, 25 00:02:12.380 --> 00:02:17.970 lähtikö se työ liikkeelle tästä luontotyypittelystä? 26 00:02:17.970 --> 00:02:23.230 No siitä, ja sitten myös tästä arviointimenetelmän hahmottelusta, 27 00:02:23.230 --> 00:02:26.310 joka me silloin tehtiin itse, kansallisesti. 28 00:02:26.310 --> 00:02:31.140 Mutta toki se on ollut iso työ sitten päätyä tähän 29 00:02:31.140 --> 00:02:33.090 kattavaan luontotyyppien luokitteluun. 30 00:02:33.090 --> 00:02:37.730 Sellaista meillä ei ollut Suomessa valmiina, joka olisi käsittänyt kaikki 31 00:02:37.730 --> 00:02:43.710 luontotyyppiryhmät. On ollut erilaisia, lähinnä metsien ja soitten, 32 00:02:43.710 --> 00:02:47.500 ehkä tämmöiseen luonnon talouskäyttöön liittyviä luokitteluja. 33 00:02:47.500 --> 00:02:49.300 Mutta 34 00:02:49.300 --> 00:02:52.290 ekologisia luokitteluja ei tosiaan ollut valmiina. 35 00:02:52.290 --> 00:02:55.700 Mutta siinä täytyy sitten ottaa myös jossain määrin huomioon 36 00:02:55.700 --> 00:02:58.470 muitakin kuin ekologisia piirteitä. 37 00:02:58.470 --> 00:03:05.030 Eli myös se käytännön asia, että miten uhanalaisuusarvioinnissa 38 00:03:05.030 --> 00:03:07.410 tarvittavaa tietoa on saatavissa 39 00:03:07.410 --> 00:03:13.230 niillä luokitteluyksiköillä, jotka valitaan. Sen takia esimerkiksi järvien 40 00:03:13.230 --> 00:03:19.130 tyypittelyssä mentiin aika paljon samaan kuin mitä käytetään vesipuitedirektiivissä, 41 00:03:19.130 --> 00:03:27.010 jotta sitä kautta kertyy sitten jatkossa tietoa. 42 00:03:27.010 --> 00:03:31.550 Joo, se arviointiyksikkö, eli se luontotyyppi, niin se on tavallaan 43 00:03:31.550 --> 00:03:36.640 vähän semmoinen sopimuksenvarainen asia. 44 00:03:36.640 --> 00:03:38.960 Ja sillä on hyvät ja huonot puolensa. 45 00:03:38.960 --> 00:03:45.160 Nythän kun IUCN haluaa tehdä globaalia ekosysteemien uhanalaisuusarviointia, niin se 46 00:03:45.160 --> 00:03:50.390 työ alkaa myös sitten luontotyypittelyllä, tai ekosysteemien määrittelyllä, eli siellä 47 00:03:50.390 --> 00:03:57.290 on nyt sitten työn alla myös semmoinen globaali ekosysteemitypologia. Ja se jää 48 00:03:57.290 --> 00:03:59.880 nähtäväksi sitten, miten nämä Suomen luontotyypit istuu siihen. 49 00:03:59.880 --> 00:04:07.370 Se on itse asiassa juuri julkaistu, 50 00:04:07.370 --> 00:04:10.940 se on Naturessa julkaistu se typologia, 51 00:04:10.940 --> 00:04:21.120 tässä ihan viikko tai pari sitten. - Oi, täytyy heti lukea. 52 00:04:21.120 --> 00:04:28.280 No niin. Jos jatketaan lajien ja luontotyyppien arvioinnin erojen miettimistä, niin minkälaisia 53 00:04:28.280 --> 00:04:34.680 eroja näiden arviointien käytänteissä on? Jos ajatellaan vaikkapa sitä, miten arviointi 54 00:04:34.680 --> 00:04:39.840 etenee? Tuossa äsken tulikin esiin, että luontotyyppipuolella lähdetään aika usein 55 00:04:39.840 --> 00:04:44.920 siitä liikkeelle, että mikä se arviointiyksikkö on, eli tehdään ne luontotyyppien 56 00:04:44.920 --> 00:04:48.000 määritelmät ja kuvaukset. 57 00:04:48.000 --> 00:04:53.040 Lajipuolella taas ne tieteellisesti kuvatut taksonit on se lähtökohta 58 00:04:53.040 --> 00:04:58.030 eli siinä on yksi selkeä ero. 59 00:04:58.030 --> 00:05:03.930 Mutta jos ajatellaan työskentelyä projektina tämän alkupisteen jälkeen, ja se projekti päättyy 60 00:05:03.930 --> 00:05:08.640 Punaisen listan julkaisuun eli siihen, että se pumaska saadaan paperille ja 61 00:05:08.640 --> 00:05:13.260 nettiin ihmisten nähtäville, niin mitä siinä välillä tapahtuu? 62 00:05:13.260 --> 00:05:19.960 Haluatko Ulla-Maija kiteyttää lajien uhanalaisuusarvioinnin prosessin? 63 00:05:19.960 --> 00:05:25.380 Siinäkin tapahtuu aika paljon, ihan sellaisella ylätasolla, 64 00:05:25.380 --> 00:05:30.060 niin se alkaa valmistautumisella ja valmistelutoimilla. 65 00:05:30.060 --> 00:05:34.200 Sen jälkeen järjestäydytään ja koulutetaan ihmisiä. 66 00:05:34.200 --> 00:05:37.260 Sitten siinä on se varsinainen arviointi ja sitten tulee 67 00:05:37.260 --> 00:05:40.120 tämä yhteenveto- ja raportointivaihe. 68 00:05:40.120 --> 00:05:44.120 Ja jos tämä kysymys tarkennetaan 69 00:05:44.120 --> 00:05:47.040 tähän varsinaiseen arviointiin, niin 70 00:05:47.040 --> 00:05:53.690 kun se arviointijoukko on järjestäytynyt ja kouluttautunut ja lukenut ohjeet 71 00:05:53.690 --> 00:05:57.310 niin he aloittavat siitä, että ottavat ne [aiemmat] lajilistat 72 00:05:57.310 --> 00:06:01.080 esille ja katsovat ovatko ne ajantasalla. 73 00:06:01.080 --> 00:06:07.020 Ja tekevät päätöksen siitä, millä tavalla arviointiin mukaanotettavat 74 00:06:07.020 --> 00:06:09.640 lajijoukot rajataan. Onko vanhat rajaukset - 75 00:06:09.640 --> 00:06:14.100 tarkoitan nyt sitä, kun siellä on lajeja jotka jätetään arvioimatta, 76 00:06:14.100 --> 00:06:18.000 tai ne eivät sovellu arviointiin, että onko ne 77 00:06:18.000 --> 00:06:21.140 ajan tasalla, sillä tavalla. 78 00:06:21.140 --> 00:06:22.960 Onko tullut uusia lajeja tai 79 00:06:22.960 --> 00:06:25.370 onko tullut taksonomisia muutoksia. 80 00:06:25.370 --> 00:06:29.220 Kaikki tällainen on siinä ensivaiheessa. 81 00:06:29.220 --> 00:06:32.820 Ja sellainen yleisohje on ollut, että sen jälkeen kun lajilista 82 00:06:32.820 --> 00:06:36.140 on valmiina, niin sieltä otettaisiin ne 83 00:06:36.140 --> 00:06:39.420 niinsanotut NE-lajit, eli jotka jätetään arvioinnin ulkopuolelle; 84 00:06:39.420 --> 00:06:47.000 ja NA-lajit, jotka on arviointiin soveltumattomia; ja sitten ilmiselvät LC-lajit. 85 00:06:47.000 --> 00:06:49.400 Nämä, ikään kuin, 86 00:06:49.400 --> 00:06:52.220 hoidettaisiin ensin pöydältä pois ja 87 00:06:52.220 --> 00:06:55.080 sitten sen jälkeen paneudutaan niihin lajeihin 88 00:06:55.080 --> 00:06:59.400 joita pitää tutkailla tarkemmin, pitää mennä kriteerit 89 00:06:59.400 --> 00:07:03.100 läpi, miettiä sitä luokittelua ja niin poispäin. 90 00:07:03.100 --> 00:07:07.750 Ja kun tämä on tehty, ja tämä siis tehdään työryhmissä, 91 00:07:07.750 --> 00:07:12.400 jotka tekee arviointityötä. 92 00:07:12.400 --> 00:07:15.940 Työryhmä tekee esityksen ohjausryhmälle 93 00:07:15.940 --> 00:07:20.340 siitä omasta arviointituloksestaan. Niitä käydään ohjausryhmän kanssa läpi, ja kun 94 00:07:20.340 --> 00:07:26.360 ne on hyväksytty, niin sen jälkeen ne henkilöt tai osa siitä työryhmästä - 95 00:07:26.360 --> 00:07:30.180 tai kaikki riippuu vähän siitä miten ovat sen itse sopineet, niin 96 00:07:30.180 --> 00:07:33.560 he tekevät siitä yhteenvedon, 97 00:07:33.560 --> 00:07:37.900 artikkelin, tai miksi sitä kutsutaankaan, jotka on sitten siellä Punaisessa kirjassa. 98 00:07:37.900 --> 00:07:43.300 Ja sen jälkeen siinä on toimituskunta, joka tekee yhteenvetoja ja 99 00:07:43.300 --> 00:07:46.880 kirjoittaa sen Punaisen kirjan ja toimittaa sen. 100 00:07:46.880 --> 00:07:49.320 Ja sitten on tietysti se - 101 00:07:49.320 --> 00:07:53.140 Punaisen kirjan lisäksi siellä on esimerkiksi verkkopalvelua ja tiedotusta ja kaikkea 102 00:07:53.140 --> 00:07:58.900 tällaista, että näin se prosessi lyhykäisyydessään menee. 103 00:07:58.900 --> 00:08:06.920 Onko luontotyyppipuolella yhtä sujuva prosessi? 104 00:08:06.920 --> 00:08:09.750 Miten Anne luonnehtisit? 105 00:08:09.750 --> 00:08:15.090 Perusperiaate siinä etenemisessä on samantyyppinen, 106 00:08:15.090 --> 00:08:17.770 mutta ehkä siellä luontotyyppipuolella on 107 00:08:17.770 --> 00:08:25.610 vielä enemmän aineistojen ja tietolähteiden tulkintaa ja jalostamista. 108 00:08:25.610 --> 00:08:31.250 Eli asiantuntijoiden täytyy miettiä muun muassa sitä, kun eri tietolähteissä 109 00:08:31.250 --> 00:08:36.750 eri luontotyyppejä on kutsuttu eri nimillä, niin miten ne sitten vastaa toisiaan 110 00:08:36.750 --> 00:08:39.970 ja mitä aineistoja voidaan käyttää ja mitä ei. 111 00:08:39.970 --> 00:08:41.770 Ja tosiaan luontotyypeillä 112 00:08:41.770 --> 00:08:45.980 toistaiseksi on aika harvoin valmiina kattavia ja selkeitä 113 00:08:45.980 --> 00:08:51.140 aineistoja, joista voitaisiin jotenkin suoraan laskea niitä laadun ja määrän muutoksia, 114 00:08:51.140 --> 00:08:56.560 niin se vaatii sitten usein vaikkapa paikkatietoanalyysejä tai aineistojen 115 00:08:56.560 --> 00:09:01.960 yhdistämisiä, niin että saataisiin paremmin irti luontotyyppitietoa. 116 00:09:01.960 --> 00:09:08.040 Eli siinä on aika paljon myös vaativaa paikkatietotyöskentelyä, ja ehkä 117 00:09:08.040 --> 00:09:13.890 luontotyyppien esiintymien mallintamista. 118 00:09:13.890 --> 00:09:17.210 Ja se menetelmä vaatii osaamista, 119 00:09:17.210 --> 00:09:22.310 siis arvioiminen ei ole helppoa, ja itse asiassa tuolla lajipuolella 120 00:09:22.310 --> 00:09:24.110 IUCN edellyttääkin lajien uhanalaisuuden 121 00:09:24.110 --> 00:09:28.770 arvioitsijoilta tiettyä koulutusta, puhutaan tämmöisestä assessorikoulutuksesta. 122 00:09:28.770 --> 00:09:34.090 Luontotyyppipuolella ei taida olla tämmöistä vielä lanseerattuna, vaan enemmän 123 00:09:34.090 --> 00:09:38.930 luotetaan siihen, että koordinaattorit huolehtivat siitä, että asiantuntijat 124 00:09:38.930 --> 00:09:45.860 ovat asian tasalla. Eikö näin? 125 00:09:45.860 --> 00:09:51.740 Vai oletko Tytti miettinyt meille jonkinlaista uutta koulutusagendaa? 126 00:09:51.740 --> 00:09:53.540 No en ole. 127 00:09:53.540 --> 00:09:59.160 En ole nyt ehtinyt sellaista miettiä. Meillä yleensä ne asiantuntijaryhmät 128 00:09:59.160 --> 00:10:02.350 ovat organisoituneet sillä tavalla, että 129 00:10:02.350 --> 00:10:09.800 niissä on sellainen avainhenkilö, sihteeri, joka on sitten hyvin 130 00:10:09.800 --> 00:10:16.540 sanoisinko tiiviissä valvonnassa, tai kuuluu tähän tiiviiseen projektiryhmään, 131 00:10:16.540 --> 00:10:23.270 joka on omaksunut ne kriteerit niin hyvin että voidaan luottaa että 132 00:10:23.270 --> 00:10:29.390 se sitten tosiaan menee kaikkien sääntöjen mukaan. 133 00:10:29.390 --> 00:10:33.920 Ehkä täytyy ottaa seuraavassa arvioinnissa sitten Tytille vielä 134 00:10:33.920 --> 00:10:39.470 nimikkeeksi se assessori, niin se vielä sitten lisää sitä painoarvoa, 135 00:10:39.470 --> 00:10:43.830 että hän määrittelee kuinka asiat tehdään. 136 00:10:43.830 --> 00:10:47.760 Se kuulostaa hienolta se assessori. 137 00:10:47.760 --> 00:10:52.200 Joo, ei lajeillakaan ole nyt ihan noin 138 00:10:52.200 --> 00:10:58.570 tiukasti tätä katsottu, että kyllä se on mennyt ilman assessoreita, 139 00:10:58.570 --> 00:11:04.370 tämä lajien arviointi. Siinä on se ohjausryhmä, joka on 140 00:11:04.370 --> 00:11:09.010 asetettu muun muassa sitä varten, että kun ne arvioinnit käydään 141 00:11:09.010 --> 00:11:13.790 sen ryhmän kanssa läpi, niin silloin katsotaan, että ne on kriteerien 142 00:11:13.790 --> 00:11:16.650 mukaan tehty ja keskenään 143 00:11:16.650 --> 00:11:20.480 samalla tavalla tehty erilaisia tulkintoja niistä 144 00:11:20.480 --> 00:11:23.600 luokitteluista. 145 00:11:23.600 --> 00:11:30.060 Joo se assessorikoulutushan on itse asiassa globaaleja lajien 146 00:11:30.060 --> 00:11:33.720 arviointeja varten, niitä tekeville suunnattu.