WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.920 --> 00:00:08.320 Hei tällä luennolla lähdetään pohtimaan kokemuksia merkityksenannon 2 00:00:08.320 --> 00:00:11.100 tutkimuksen lähtökohtia. 3 00:00:11.100 --> 00:00:15.070 Eli lähdetään tutkimaan, että mitä mitä tarkoittaa ja miten 4 00:00:15.070 --> 00:00:19.720 ajatellaan ajatella laadullista tutkimusta. 5 00:00:19.720 --> 00:00:23.540 Siinä tilanteessa jos ollaan kiinnostuneita kokemuksista. 6 00:00:23.540 --> 00:00:27.710 Merkityksistä kokemuksille annetuista merkityksistä. 7 00:00:27.710 --> 00:00:34.920 Ja merkityksen annosta. 8 00:00:34.920 --> 00:00:41.640 Tää luento jakautuu 2 osaan aluksi lähdetään ihan kokemuksia merkitykseen oman tutkimuksen tieteen 9 00:00:41.640 --> 00:00:46.140 filosofisista taustoista ja lähtökohdista ja lähdetään selvittämään niitä. 10 00:00:46.140 --> 00:00:53.050 Ja sitten tuossa loppuosassa tarjoaa semmoisen hyvin yleiskatsauksen. 11 00:00:53.050 --> 00:00:58.300 Tutkimusperinteisiin, joita voi hahmottaa liittyvän tähän kokemukseen. 12 00:00:58.300 --> 00:01:17.480 Merkityksen antoi annon tutkimuksen. Lähestymistapaan. 13 00:01:17.480 --> 00:01:24.290 Miten tää paikantuu laadullisen tutkimuksen perusnäkökulma? 14 00:01:24.290 --> 00:01:28.530 Otan tässä lähtökohdaksi tämmöisen hyvin hyödylliseksi kokemani 15 00:01:28.530 --> 00:01:31.090 jäsennyksen, jonka on esittänyt arja jokinen. 16 00:01:31.090 --> 00:01:37.720 Tuolla laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirjan artikkelissa. 17 00:01:37.720 --> 00:01:44.830 Jossa hän tarkastelee tämmöistä 3 laadullisen tutkimuksen perusnäkökulmaa. 18 00:01:44.830 --> 00:01:51.540 Ja hän erittelee fakta näkökulman kokemusnäkökulma ja konstruktion just sen näkökulman ja 19 00:01:51.540 --> 00:01:58.120 nyt ollaan kiinnostuneita tämmöistä kokemusnäkökulmasta ja tässä luennossa. 20 00:01:58.120 --> 00:02:02.900 Olen. Nimen nyt tän kokemus näkökulman. 21 00:02:02.900 --> 00:02:09.470 Kokemusten ja merkityksenantojen tutkimuksen näkökulmaksi, koska tässä keskeisessä 22 00:02:09.470 --> 00:02:14.690 roolissa ovat merkitykset ja nimenomaan subjektiiviset merkitykset. 23 00:02:14.690 --> 00:02:19.790 Joita ihmiset antavat kokemuksilleen, mutta myös muille 24 00:02:19.790 --> 00:02:24.620 asioille ja on mahdollista tässä kokemuksen. 25 00:02:24.620 --> 00:02:30.600 Ja merkitysten tai merkitystä sääntöjen tutkimuksessa hieman painottaa. 26 00:02:30.600 --> 00:02:35.150 Sitä, että ollaanko kiinnostuneita enemmän kiinnostuneita kokemuksista. 27 00:02:35.150 --> 00:02:39.300 Tai ollaanko enemmän kiinnostuneita merkityksistä? 28 00:02:39.300 --> 00:02:44.480 Ja mikään näiden kokemusten ja merkitysten suhde siinä tutkimuksessa 29 00:02:44.480 --> 00:02:49.240 ja erilaiset lähestymistavat ja perinteet tää. 30 00:02:49.240 --> 00:02:55.080 Kokemus näkökulman tai kokemusten merkitys merkityksen autojen näkökulman alla. 31 00:02:55.080 --> 00:03:01.600 Painottaa eri tavoilla kokemusten ja merkitysten roolia. 32 00:03:01.600 --> 00:03:03.710 Ja. 33 00:03:03.710 --> 00:03:10.680 Jos tätä paikantaa näihin erilaisiin näkökulmiin, niin hyödylliseksi tavaksi. 34 00:03:10.680 --> 00:03:12.610 Eritellä näitä näkökulmia. 35 00:03:12.610 --> 00:03:18.410 Olen kokenut sen, että ajatellaan. Haastatteluaineistoa. 36 00:03:18.410 --> 00:03:21.210 Ja minkälaista tietoa? 37 00:03:21.210 --> 00:03:26.140 Haastatteluaineistoöllä pyritään saamaan ja miten me määritellään 38 00:03:26.140 --> 00:03:29.840 meidän niinku tutkimuksen kiinnostuksen kohde? 39 00:03:29.840 --> 00:03:31.970 Kohde. 40 00:03:31.970 --> 00:03:37.910 Ja pyritään siitä tutkittavasta kohteesta saamaan tietoa haastatteluaineiston. 41 00:03:37.910 --> 00:03:44.680 Niin faktan näkökulmassa me karkeasti ottaen ajatellaan, että. 42 00:03:44.680 --> 00:03:46.520 Tuolla. 43 00:03:46.520 --> 00:03:50.480 Että on semmoinen todellisuus, jossa on erilaisia. 44 00:03:50.480 --> 00:03:57.080 Asioita prosesseja. Joista. 45 00:03:57.080 --> 00:04:04.450 Me halutaan tietoa ja. Ne esimerkiksi haastatteluaineiston kautta. 46 00:04:04.450 --> 00:04:09.720 Saadaan semmoisia niin kun informanttien raportteja siitä, että miten 47 00:04:09.720 --> 00:04:14.500 asiat, miten esimerkiksi joku käytäntö toteutuu. 48 00:04:14.500 --> 00:04:16.950 Tosiasiallisesti heidän työssään. 49 00:04:16.950 --> 00:04:20.340 Esimerkiksi jos me tutkitaan ohjaustyötä, niin voidaan olla 50 00:04:20.340 --> 00:04:23.440 kiinnostuneita ohjaustyön käytännöistä. 51 00:04:23.440 --> 00:04:30.630 Millä tavalla ohjaustyötä tehdään ja meidän aineiston hankintatapa voi olla silloin. 52 00:04:30.630 --> 00:04:35.790 Haastattelu ja silloin haastattelussa ollaan. 53 00:04:35.790 --> 00:04:39.610 Haastattelun kautta pyritään saamaan tietoa siitä ohjauskäytännöstä 54 00:04:39.610 --> 00:04:45.300 ja ne haastateltavat ohjaustyön. Tekijät. 55 00:04:45.300 --> 00:04:51.320 Raportoi siitä omasta käytännöstä ja kertoa siihen liittyvistä havainnoistaan 56 00:04:51.320 --> 00:04:57.100 ja tätä kautta me päästään niin kun käsiksi siihen, että minkälainen se ohjauskäytäntö 57 00:04:57.100 --> 00:05:01.350 on, minkälaisia ulottuvuuksia siihen liittyy. 58 00:05:01.350 --> 00:05:09.540 Eli se haastattelu on ikkuna ikkuna ja portti todellisuuteen tuolla jossain. 59 00:05:09.540 --> 00:05:12.300 Ja silloin meille tulee. 60 00:05:12.300 --> 00:05:18.100 Nousee kysymyksiä siitä, että miten luotettavaa luotettavaa näiden. 61 00:05:18.100 --> 00:05:24.590 Meidän meidän informanttien raportti siitä on. 62 00:05:24.590 --> 00:05:28.760 Sitten tässä kokemus näkökulmassa. 63 00:05:28.760 --> 00:05:33.480 Me ei olla niinkään kiinnostuneita. Siitä. 64 00:05:33.480 --> 00:05:38.760 Välttämättä siitä todellisuudesta ja mitä mitä tapahtuu, 65 00:05:38.760 --> 00:05:40.960 minkälaisia prosesseja on meneillään. 66 00:05:40.960 --> 00:05:44.040 Todellisuudessa vaan me ollaan kiinnostuneita sen yksilön 67 00:05:44.040 --> 00:05:47.310 niinku sisäisestä maailmasta ja. 68 00:05:47.310 --> 00:05:52.620 Ajatellaan, että yksilöillä on kokemuksia ja. 69 00:05:52.620 --> 00:05:59.480 He antavat merkityksiä asioille ja he tulkitsevat tulkitsevat asioita omasta näkökulmastaan 70 00:05:59.480 --> 00:06:04.870 ja meidän kiinnostuksen kohteena on tämä yksilöiden niin kun oma. 71 00:06:04.870 --> 00:06:09.290 Näkökulma maailmaan. Ja. 72 00:06:09.290 --> 00:06:11.910 Heidän kokemuksensa ja heidän. 73 00:06:11.910 --> 00:06:16.040 Subjektiiviset merkityksen antounsa. 74 00:06:16.040 --> 00:06:21.790 Ja tällöin tätä haastattelupuhetta lähestytään semmoisena niin kun. 75 00:06:21.790 --> 00:06:24.980 Öö. Kokemuksen. 76 00:06:24.980 --> 00:06:34.260 Todistuksena, jossa nää haastateltavat ikään kuin kertovat kokemuksensa asioista ja. 77 00:06:34.260 --> 00:06:36.550 Ja tällöin niin kun. 78 00:06:36.550 --> 00:06:40.650 Kieli nähdään välineenä niinku sanottaa kokemusta ja samalla 79 00:06:40.650 --> 00:06:43.440 siitä tuotetaan tulkintaa tulkintaan. 80 00:06:43.440 --> 00:06:47.270 Minkälainen se kokemus on ja me tutkijana pyritään. 81 00:06:47.270 --> 00:06:52.590 Ymmärtämään sen. Sen. 82 00:06:52.590 --> 00:06:57.960 Meidän haastateltavan henkilön kokemuksia? 83 00:06:57.960 --> 00:07:01.410 Sitten konstruktionistinen näkökulma. 84 00:07:01.410 --> 00:07:07.380 Taas ja tässä tää liittyy tämmöiseen niinku esimerkiksi diskurssiiniseen tutkimukseen, jossa 85 00:07:07.380 --> 00:07:14.170 ollaan kiinnostuneita siitä, että miten siitä tavallaan kielellisesti. 86 00:07:14.170 --> 00:07:18.210 Esimerkiksi haastattelupuheessa. 87 00:07:18.210 --> 00:07:24.290 Otetaan käyttöön erilaisia kulttuurisia resursseja ja merkityksiä ja niitten kautta 88 00:07:24.290 --> 00:07:28.830 rakennetaan todellisuutta ja ollaan kiinnostuneita siitä, että miten siinä kielellisessä 89 00:07:28.830 --> 00:07:34.690 vuorovaikutuksessa niitä ymmärrysksiä todellisuudesta. 90 00:07:34.690 --> 00:07:37.180 Muodostetaan ja rakennetaan. 91 00:07:37.180 --> 00:07:41.940 Ja me ollaan kiinnostuneita tavallaan siitä vuorovaikutuksen pinnasta 92 00:07:41.940 --> 00:07:45.460 ja vuorovaikutuksesta toimintana sinällään. 93 00:07:45.460 --> 00:07:48.820 Ja usein tämmöisessä konstruktionisminyssä ja diskurssianalyysiisessä 94 00:07:48.820 --> 00:07:51.610 tutkimuksessa ajatellaan, että. 95 00:07:51.610 --> 00:07:58.380 Meillä ei välttämättä ole edes pääsyä yksilöiden kokemuksiin tai semmoinen ajatus yksilön 96 00:07:58.380 --> 00:08:05.470 sisäisestä maailmasta ja siellä olevista niinku aidoista kokemuksista. 97 00:08:05.470 --> 00:08:10.270 Ei ole ei ole niinku relevantti tai edes mahdollinen. 98 00:08:10.270 --> 00:08:13.200 Eli siinä ajatellaan sitä haastattelupuhetta semmoisena 99 00:08:13.200 --> 00:08:16.060 niinku vuorovaikutuksen toiminta. 100 00:08:16.060 --> 00:08:19.190 Jossa rakennetaan sitä todellisuutta. 101 00:08:19.190 --> 00:08:25.390 Ja näin tää kokemusnäkökulma ja kokemuksien ja merkitystantojen näkökulma. 102 00:08:25.390 --> 00:08:29.410 On juuri kiinnostunut sitten ja suuntaa katseensa niihin sisäisiin 103 00:08:29.410 --> 00:08:32.310 niinku subjektiivisiin merkityksiin. 104 00:08:32.310 --> 00:08:35.360 Kun taas tämmöinen, konstruktionistinen ja näkökulma. 105 00:08:35.360 --> 00:08:40.320 Sielläkin puhutaan merkityksistä, mutta niistä puhutaan semmoisena jaettuna 106 00:08:40.320 --> 00:08:45.360 kulttuurisia merkityksiä, jotka jotka on läsnä jotenkin kulttuurissa ja jotka 107 00:08:45.360 --> 00:08:50.350 jäsentää sitä niitä tapoja puhua asioista esimerkiksi. 108 00:08:50.350 --> 00:08:59.880 Niitä ei ajatella semmoisena subjektiivisena merkityksiin. 109 00:08:59.880 --> 00:09:07.620 Kokemuksia merkityksenantojen tutkimuksen tieteen filosofisista taustoista hieman. 110 00:09:07.620 --> 00:09:13.080 Taustalla on tämmöinen laajempi keskustelu ihmisen tutkimisesta ja ihmistieteiden 111 00:09:13.080 --> 00:09:18.800 luonteesta ja suhteesta luonnontieteisiin. Ja. 112 00:09:18.800 --> 00:09:23.080 Tämmöisiä filosofisia näkökulmia siihen, että mikä on 113 00:09:23.080 --> 00:09:28.270 ihmistieteiden ja luonnontieteiden suhde. Ja. 114 00:09:28.270 --> 00:09:35.900 Mikä mikä on ihmisen? Ihmistä koskevan tieteen niin kun luonne. 115 00:09:35.900 --> 00:09:43.140 Niin on erilaisia ja tämmöinen. Perusjaottelu tehdään. 116 00:09:43.140 --> 00:09:47.480 Moniismi ja dualismi välillä metodologiset, monismin 117 00:09:47.480 --> 00:09:51.060 ja metodologiset dualismin välillä. 118 00:09:51.060 --> 00:09:58.530 Ja metodologinen moniismi tarkoittaa yhdenlaisuus, että ajatellaan, että tiede on. 119 00:09:58.530 --> 00:10:02.030 Todellisuus on yhdenlainen ja. 120 00:10:02.030 --> 00:10:07.410 Sitä voidaan niinku lähestyä pohjimmiltaan samanlaisilla menetelmillä ja ajatellaan, 121 00:10:07.410 --> 00:10:11.880 että ihmistieteet ja luonnontieteet pohjimmiltaan jakavat samanlaiset lähtökohdat 122 00:10:11.880 --> 00:10:16.490 lähestymistavat ja yleiset tavoitteet. Ja. 123 00:10:16.490 --> 00:10:19.880 Tämmöisessä realistisessa. 124 00:10:19.880 --> 00:10:24.150 Ja faktanäkökulmaisessa tutkimuksessa. 125 00:10:24.150 --> 00:10:30.360 Saatetaan lähteä tämän tyyppisestä näkökulmasta, että me voidaan tarkastella. 126 00:10:30.360 --> 00:10:39.930 Tarkastella ihmistä. Ihmistä ja ihmisen toimintaa ja prosesseja. 127 00:10:39.930 --> 00:10:46.190 Pohjimmiltaan samalla tavalla kuin luonnontieteissä tarkastellaan niinku ulkoista todellisuutta, 128 00:10:46.190 --> 00:10:52.090 eli voidaan tehdä niinku ulkopuolelta havaintoja ihmisistä jo orientoitua ja teoretisoida 129 00:10:52.090 --> 00:10:56.740 ihmisen käyttäytymistä erilaisilla tavoilla. 130 00:10:56.740 --> 00:10:59.310 Metodologinen dualismi taas. 131 00:10:59.310 --> 00:11:05.670 Sanoo, että ihmistieteissä on omat erityiset tutkimuskohteensa, joiden tarkastelu edellyttää 132 00:11:05.670 --> 00:11:09.970 perustavasti luonnontieteistä eroavia, lähestymistapoja ja menetelmiä. 133 00:11:09.970 --> 00:11:12.440 Eli ihmistiede on jotain. 134 00:11:12.440 --> 00:11:15.480 Uniikkia, että siinä on jotain semmoista. 135 00:11:15.480 --> 00:11:19.430 Tarvitaan aivan erityisiä menetelmiä. 136 00:11:19.430 --> 00:11:28.550 Ihmisen tarkasteluun tämmöisenä kokevana ja merkityksiä antavana. 137 00:11:28.550 --> 00:11:35.230 Toimijana maailmassa tai semmoisena olentona, joka joka antaa merkityksiä asioille. 138 00:11:35.230 --> 00:11:38.800 Ja tää merkitys merkityssä välitteistäyys. 139 00:11:38.800 --> 00:11:43.410 Onkin se ydinkysymys tässä. Ja. 140 00:11:43.410 --> 00:11:46.050 Erotetaan. 141 00:11:46.050 --> 00:11:50.060 Selittävä ihmistiede ja ymmärtävä ihmistiede. 142 00:11:50.060 --> 00:11:57.010 Ja tämmöinen dualistinen ajattelu pohjautuu siihen siihen ajatukseen, että. 143 00:11:57.010 --> 00:12:01.700 Että tää ymmärtävä ihmistiede on. 144 00:12:01.700 --> 00:12:09.520 Hyvin erillinen ja eriytyy tämmöistä selittävistä ihmistieteestä ja se ymmärtäminen. 145 00:12:09.520 --> 00:12:14.950 Semmoisena tutkimuksen tavoitteena ja tulkitseminen. 146 00:12:14.950 --> 00:12:19.850 Yksilöiden asioille antavien merkitysten. Tulkitseminen. 147 00:12:19.850 --> 00:12:25.690 On niin kun semmoinen olennainen tie tutkimuksen tavoite eli ihmistieteiden 148 00:12:25.690 --> 00:12:29.850 tavoitteena on ymmärtää tutkimuskohdettaan, kun taas luonnontieteissä 149 00:12:29.850 --> 00:12:33.630 pyritään selittämään ja ennustamaan. 150 00:12:33.630 --> 00:12:36.830 Näin sanotaan tämmöistä niinku dualistisen ymmärtävän 151 00:12:36.830 --> 00:12:48.790 ihmistieteet niinku näkökulmasta käsin. Jossa tehdään tämä ero. 152 00:12:48.790 --> 00:12:51.460 Sitten tää ymmärtävä ihmistiede. 153 00:12:51.460 --> 00:12:56.690 Tää voi ymmärtää tämmöisenä niinku monimuotoisena kattokäsitteenä, johon kytkeytyy 154 00:12:56.690 --> 00:13:02.280 niinku hyvin monenlaisia niin vastakkaisiakin näkökulmia. 155 00:13:02.280 --> 00:13:08.260 Ja tästä perinteestä juontaa juurensa myös sosiaalinen konstruktionismin 156 00:13:08.260 --> 00:13:10.730 ja tämmöinen diskurssiivinen tutkimus. 157 00:13:10.730 --> 00:13:16.860 Tän kokemuksen ja subjektiivisten merkityksen hankintojen tai merkitysten tutkimuksen 158 00:13:16.860 --> 00:13:22.740 niin kuin ohella eli eli nämä tutkimus suuntaukset. 159 00:13:22.740 --> 00:13:27.440 Kumpuaa tämmöistä ymmärtävän ihmistieteen perinteestä ja siitä ajatuksesta 160 00:13:27.440 --> 00:13:33.800 ihmistieteet ihmistieteissä on ihan uniikki oma kohteensa ja. 161 00:13:33.800 --> 00:13:40.480 Sen kohteen tarkasteluun tarvitaan ihan niin kun omanlaisiaan menetelmiä. 162 00:13:40.480 --> 00:13:44.210 Ja. 163 00:13:44.210 --> 00:13:50.550 Tuossa aiemman kolmijaon tuon arjen jokisen kolmijaon nää rajanvedot niin 164 00:13:50.550 --> 00:13:56.670 on syytä syytä sanoa että niitä ne rajanvedot ei ole niin kun. 165 00:13:56.670 --> 00:14:03.950 Monissa lähestymistavoissa aivan aivan selkeitä, mutta edelleen mä pidän niinku sitä. 166 00:14:03.950 --> 00:14:06.310 Sitä tavallaan. 167 00:14:06.310 --> 00:14:09.810 Semmoisena hyvin valaisevana näkökulmana näkökulmana, 168 00:14:09.810 --> 00:14:13.270 joka auttaa auttaa niinku hahmottamaan. 169 00:14:13.270 --> 00:14:17.910 Semmoisia hyvin niinku perusnäkökulmia siihen, että miten laadullista. 170 00:14:17.910 --> 00:14:24.200 Tutkimusta ja laadullisia aineistoja lähestytään, mutta joskus esimerkiksi. 171 00:14:24.200 --> 00:14:30.180 Kokemuksen tutkimusta voidaan niinku kehystää sosiaalisen konstruktionismin. 172 00:14:30.180 --> 00:14:33.460 Ohjaavana, jolloin korostetaan sitä, että. 173 00:14:33.460 --> 00:14:38.280 Että kokemuksia kokemukset rakentuvat niin kielellisen merkityksen 174 00:14:38.280 --> 00:14:41.480 on kautta ja sillä kielellisen merkityksen on nolla. 175 00:14:41.480 --> 00:14:45.200 On niinku keskeinen rooli siinä kokemuksen subjektiivisen 176 00:14:45.200 --> 00:14:52.930 kokemuksen rakentamisessa tai kehystämisessä. 177 00:14:52.930 --> 00:14:55.810 Tää on niinku vaan yks esimerkki tämmöisessä niin kun. 178 00:14:55.810 --> 00:14:57.760 Rajan ylityksistä. 179 00:14:57.760 --> 00:15:02.340 Jos ajatellaan näitä tämmöisiä niinku 3 3 näkökulmaa. 180 00:15:02.340 --> 00:15:06.620 Mutta edelleen on niinku hyödyllistä ajatella niinku hyvin konkreettisesti 181 00:15:06.620 --> 00:15:11.300 tavallaan lähestyä esimerkiksi haastatteluaineistoa. 182 00:15:11.300 --> 00:15:15.660 Miettiä, että kun me ollaan kiinnostuneita kokemuksista. 183 00:15:15.660 --> 00:15:20.220 Tai semmoista subjektiivista ymmärrystä tai merkityksenannoista, 184 00:15:20.220 --> 00:15:23.000 niin silloin me lähestytään sitä niinku. 185 00:15:23.000 --> 00:15:26.070 Hyvin erilaisella tavalla. 186 00:15:26.070 --> 00:15:29.780 Ja ja erilaisten niin kun. 187 00:15:29.780 --> 00:15:36.060 Sen laadun arvioinnin kriteerien kannalta kannalta myös, että me niinku 188 00:15:36.060 --> 00:15:40.480 pyritään pääsemään vaikka käsiksi semmoiseen aitoon kokemukseen ja siihen 189 00:15:40.480 --> 00:15:44.400 oikeaan kokemukseen, joka sillä kokijalla on. 190 00:15:44.400 --> 00:15:47.920 Että meillä voi en niinku voi olla kiinnostuksen kohteena se kun taas 191 00:15:47.920 --> 00:15:51.350 sitten tämmöisessä diskurssianalyysin ja tutkimuksessa. 192 00:15:51.350 --> 00:15:53.560 Että. 193 00:15:53.560 --> 00:15:59.320 Sillä kokemuksella ei ole niinkään väliä, vaan ollaan kiinnostuneita siitä. 194 00:15:59.320 --> 00:16:04.770 Kielen kielessä rakennetusta ja siitä niistä enemmän tämmöisestä 195 00:16:04.770 --> 00:16:08.180 jaetuista ja kulttuurisesta merkityksestä. 196 00:16:08.180 --> 00:16:15.020 Jotka eivät eivät ole niinku kenenkään kenenkään yksittäisen yksittäisen henkilön. 197 00:16:15.020 --> 00:16:18.140 Henkilön. Omakohtaisia. 198 00:16:18.140 --> 00:16:30.410 Näkökulmia tavallaan siihen omaan todellisuutensa ja omiin kokemuksiinsa. 199 00:16:30.410 --> 00:16:36.130 Sitten tämmöisiä joitain ihan perusteesejä tästä ymmärtävän ihmistieteen ja erityisesti tämmöisen 200 00:16:36.130 --> 00:16:41.930 kokemuksen ja merkityksen annon tutkimuksesta eli tämmöisiä teesejä. 201 00:16:41.930 --> 00:16:45.340 Ja kuten sanottu, niin tää on hyvin moninainen perinne 202 00:16:45.340 --> 00:16:49.780 myös tää kokemuksen tutkimuksen perinne. 203 00:16:49.780 --> 00:16:56.580 Että tässä on lähtökohtana se, että inhimillistä toimijaa tai ryhmää on tutkittava 204 00:16:56.580 --> 00:17:01.130 tämän omasta näkökulmasta käsin eli ollaan kiinnostuneita. 205 00:17:01.130 --> 00:17:06.140 Nimenomaan subjektiivisesti ja sisäisestä näkökulmasta. 206 00:17:06.140 --> 00:17:11.420 Ja. Versus tämmöisen niinku realistisen. 207 00:17:11.420 --> 00:17:16.590 Fakta näkökulma sen tutkimuksen tämmöiseen objektiiviseen ulkoiseen 208 00:17:16.590 --> 00:17:22.470 käyttäytymisen havainnointiin kiinnittyvän näkökulmaan. 209 00:17:22.470 --> 00:17:29.790 Sitten ajatellaan, että tutkimuskohteen tän human näkökulman tutkiminen edellyttää. 210 00:17:29.790 --> 00:17:32.720 Ymmärtämistä. 211 00:17:32.720 --> 00:17:39.270 Ja todellisuus ymmärretään merkityksellisenä tai merkitysvälitteisen. 212 00:17:39.270 --> 00:17:45.410 Ja tässä merkityksellisyydellä ei tarkoiteta. 213 00:17:45.410 --> 00:17:47.930 Semmoista niin kun että. 214 00:17:47.930 --> 00:17:55.510 Miten tärkeä joku asia on vaan että se se, että kysymys on siitä, että asioille liitetään asioihin 215 00:17:55.510 --> 00:18:00.870 liitetään merkityksiä tai niihin annetaan niille annetaan merkityksiä. 216 00:18:00.870 --> 00:18:03.410 Ja. Ja. 217 00:18:03.410 --> 00:18:05.210 Meillä on. 218 00:18:05.210 --> 00:18:08.390 Meillä on semmoisia niin kun ymmärrysksia, jotka on kielellisesti ja liittyy siihen, 219 00:18:08.390 --> 00:18:13.840 että miten asioita kokemuksia esimerkiksi kuvataan kielellisesti. 220 00:18:13.840 --> 00:18:19.440 Niin me päästään tämmöiseen niinku jaettujen merkitysten kautta käsiksi. 221 00:18:19.440 --> 00:18:21.420 Niiden tutkittavien. 222 00:18:21.420 --> 00:18:27.400 Ihmisten siihen omaan näkökulmaan ja tää on se tää on se pyrkimys ja pyrkimyksenä 223 00:18:27.400 --> 00:18:33.360 on tällöin niinku ymmärtää ymmärtää heidän näkökulmaa ja päästä katselemaan tavallaan 224 00:18:33.360 --> 00:18:38.010 maailmaa mahdollisimman läheltä niinku sitä. 225 00:18:38.010 --> 00:18:44.060 Päästä käsiksi mahdollisimman lähelle sitä heidän niinku ymmärrystään. 226 00:18:44.060 --> 00:18:48.320 Ja. Näiden. 227 00:18:48.320 --> 00:18:53.450 Inhimillisten tutkimuskohteiden ihmisten ilmiöille asioille tai kokemuksille 228 00:18:53.450 --> 00:18:57.890 antamien merkityksen tutkiminen edellyttää niiden tulkintaa. 229 00:18:57.890 --> 00:19:00.370 Ja. 230 00:19:00.370 --> 00:19:06.420 Pyritään siis pääsemään selville, mitä tutkittava tarkoittaa kuvatessaan jotain? 231 00:19:06.420 --> 00:19:11.820 Vaikka kokemusta on tietyllä tavalla. Tai sitten. 232 00:19:11.820 --> 00:19:14.980 Voidaan tarkastella. 233 00:19:14.980 --> 00:19:20.280 Yksilöiden toimintaa merkitysvälitteisen, että minkälainen tarkoitus tai 234 00:19:20.280 --> 00:19:26.980 merkitys sisältyy niinku tutkittavien henkilöiden toimintaan. 235 00:19:26.980 --> 00:19:36.370 Kun ajatellaan niinku sitä todellisuutta tämmöisenä merkitystä väitteistä. 236 00:19:36.370 --> 00:19:40.050 Sitten tämmöisiä epidemiologisia metodologisia lähtökohtia. 237 00:19:40.050 --> 00:19:42.130 Eli eli. 238 00:19:42.130 --> 00:19:48.390 Eli lähtökohtia näkökohtia, joihin liittyy liittyy ajatus siitä, että minkälaista. 239 00:19:48.390 --> 00:19:54.930 Se tieto on tämän tyyppisessä tutkimuksessa luonteeltaan ja minkälaisilla tavoilla, 240 00:19:54.930 --> 00:19:59.260 minkälaisilla ehdoilla me voidaan tuottaa sitä tietoa? 241 00:19:59.260 --> 00:20:01.400 Ja. 242 00:20:01.400 --> 00:20:04.820 Tässä on muutamia kysymyksiä ja sitten tämmöisiä niinku metodologisia 243 00:20:04.820 --> 00:20:08.690 keinoja kysymyksiin vastaamiseen ja tämmöisiä. 244 00:20:08.690 --> 00:20:13.960 Tämmöiseen. Tutkimukseen liittyvään tavallaan. 245 00:20:13.960 --> 00:20:19.340 Luotettavan tiedon ehtoja. Ja. 246 00:20:19.340 --> 00:20:22.520 Kun oletetaan, että yksilön lentäminen, sisäinen kokemusmaailma 247 00:20:22.520 --> 00:20:26.950 ja subjektiivinen näkökulma todellisuuteen. 248 00:20:26.950 --> 00:20:32.870 Josta voidaan saada tietoja joka joka voidaan ottaa relevantiksi tutkimuskohteeksi. 249 00:20:32.870 --> 00:20:38.060 Niin tämmöisestä lähtökohdasta nousee esimerkiksi tämmöisiä kysymyksiä. 250 00:20:38.060 --> 00:20:43.530 Miten me päästään käsiksi yksilön aitoja oikeaan kokemukseen? 251 00:20:43.530 --> 00:20:46.990 Jos ollaan kokemuksesta kiinnostuneita ja miten me voidaan 252 00:20:46.990 --> 00:20:49.720 kuvata ja esittää luotettavasti? 253 00:20:49.720 --> 00:20:54.020 Se sen kokemuksen luonne. 254 00:20:54.020 --> 00:20:56.480 Eli tää voi olla semmoinen niin kun ja onkin semmoisen 255 00:20:56.480 --> 00:21:03.320 niinku fenomenologinen tutkimuksen. Näkökulma erityisesti. 256 00:21:03.320 --> 00:21:08.630 Sitten miten ymmärretään oikein mitä yksilö tarkoittaa eli. 257 00:21:08.630 --> 00:21:14.800 Miten ymmärretään hänen asioille ilmiölle tai kokemuksillaan antamiaan merkityksiä? 258 00:21:14.800 --> 00:21:20.510 Eli tämä liittyy sitten tämmöisen, tulkinnallisen ja hermeneuttinen niin kun. 259 00:21:20.510 --> 00:21:24.620 Lähestymistapaan. Eli. 260 00:21:24.620 --> 00:21:27.190 Miten me päästään niinku katsomaan? 261 00:21:27.190 --> 00:21:31.330 Sen tutkittavan näkökulmasta ja päästään käsiksi siihen, että minkälainen se 262 00:21:31.330 --> 00:21:36.320 kokemus on ja miten me voidaan kuvata se mahdollisimman aidosti. 263 00:21:36.320 --> 00:21:40.990 Tai sitten jos me ollaan kiinnostuneita niistä enemmän merkityksenannoista 264 00:21:40.990 --> 00:21:45.490 ja tulkinnoista, niin miten me päästään käsiksi siihen? 265 00:21:45.490 --> 00:21:47.570 Siihen. 266 00:21:47.570 --> 00:21:51.200 Mitä niillä niinku mitä se yksilö tarkoittaa? 267 00:21:51.200 --> 00:21:54.700 Niillä tavoillaan niinku vaikka. 268 00:21:54.700 --> 00:21:58.180 Niinku kuvata kokemustaan ja niillä. 269 00:21:58.180 --> 00:22:03.040 Niillä kielellisiä niinku valinnoillaan. 270 00:22:03.040 --> 00:22:08.100 Eli minkälaisia, minkälaisia, minkälaisia merkityksiä niinku liitetään hän liittää niin 271 00:22:08.100 --> 00:22:15.560 kun niihin omiin kokemuksiinsa ja ja miten me ymmärretään nämä oikein. 272 00:22:15.560 --> 00:22:19.540 Sitten tää tästä nousee erilaisia metodologisia tämmöisiä 273 00:22:19.540 --> 00:22:22.370 keinoja, jotka korostuu siinä kun. 274 00:22:22.370 --> 00:22:26.840 Kun esimerkiksi tämmöisessä tämmöisen tutkimuksen. 275 00:22:26.840 --> 00:22:30.780 Siellä tutkimuksen toteuttamista toteuttamista kuvaavissa 276 00:22:30.780 --> 00:22:33.670 osioissa, niin kuin kerrotaan niitä. 277 00:22:33.670 --> 00:22:37.730 Analyysin niinku tavoitteita. 278 00:22:37.730 --> 00:22:42.390 Aineiston luennan tavoitteita. 279 00:22:42.390 --> 00:22:47.510 Ja aineistonkeruun niin kun lähtökohtia millä tavalla on pyritty niinku 280 00:22:47.510 --> 00:22:52.890 aineistoa keräämään siten että saadaan semmoista niin kun. 281 00:22:52.890 --> 00:22:54.950 Laadukasta. 282 00:22:54.950 --> 00:23:00.720 Aineistoa ja laadukasta tietoa siitä tutkimuskohteesta. 283 00:23:00.720 --> 00:23:05.180 Puhutaan esimerkiksi niinku kokemuksen tutkimuksessa luottamuksellisen 284 00:23:05.180 --> 00:23:09.070 suhteen synnyttämistä tutkittavaa. 285 00:23:09.070 --> 00:23:13.910 Että pystytään ylittämään tämmöisestä sosiaalisen suotavavuuden vääristymät. 286 00:23:13.910 --> 00:23:20.050 Se, että ihmiset kertoo parhain päin asioita tai jättää kertomatta sitten niitä 287 00:23:20.050 --> 00:23:27.030 ihan oikeita aitoja kokemuksiaan eli tämmöinen aito aidon kokemuksen esiin saamisen 288 00:23:27.030 --> 00:23:31.110 tavoite on usein tämmöisessä niinku tutkimuksessa. 289 00:23:31.110 --> 00:23:33.220 Niin kun semmoinen. 290 00:23:33.220 --> 00:23:39.490 Yksi pyrkimys ja sen laadun arvioinnin kriteeri myös. 291 00:23:39.490 --> 00:23:49.190 Sitten tutkijan omasta näkökulmasta ja ymmärryksestä johtuvien vääristymien huomiointi. 292 00:23:49.190 --> 00:23:51.820 Eli. 293 00:23:51.820 --> 00:23:56.960 Tässä ajatellaan ajatellaan sillä lailla, että nää tutkittavat on niin kun 294 00:23:56.960 --> 00:24:01.110 omasta näkökulmastaan ovat semmoisia niinku sen kokemuksensa. 295 00:24:01.110 --> 00:24:07.670 Ensisijaisia tulkitsijoita ja he ensin sanottaa sitä omaa kokemustaan ja tutkijan 296 00:24:07.670 --> 00:24:12.320 näkökulma on aina semmoinen niinku toisen käden näkökulma ja toisen. 297 00:24:12.320 --> 00:24:15.990 Momentin. 298 00:24:15.990 --> 00:24:22.430 Niinku tulkintasi siitä sen tutkittavan henkilön kokemuksessa, niin tämmöisessä 299 00:24:22.430 --> 00:24:27.230 tutkimuksessa pyritään niin kun pääsemään lähelle sitä tutkittavan näkökulmaa 300 00:24:27.230 --> 00:24:32.270 ja tavallaan kuromaan kiinni sitä semmoista. 301 00:24:32.270 --> 00:24:38.210 Kuilua, joka on sen tutkittavan niinku tulkintojen ja sitten sen tutkijan. 302 00:24:38.210 --> 00:24:43.890 Tulkitsevan niin kun näkökulman välillä ja tässä on erilaisia tekniikkoja 303 00:24:43.890 --> 00:24:48.630 ja sitten erilaisissa lähestymistavoissa. Ja. 304 00:24:48.630 --> 00:24:53.610 Mut niitä niitä yhdistää se, että ajatellaan, että tutkijalla voi olla semmoinen vääristynyt 305 00:24:53.610 --> 00:24:58.640 hänen omista niinku kokemuksista omasta kokemuspohjaista ja omista niin kun. 306 00:24:58.640 --> 00:25:03.300 Tavoista on tulkita asioita niin kun lähtevä semmoinen. 307 00:25:03.300 --> 00:25:07.080 Niinku horisontti, josta käsin hän niin kun pyri. 308 00:25:07.080 --> 00:25:12.630 Sitten on taipuvainen sen tutkittavan niinku kokemuksia ja. 309 00:25:12.630 --> 00:25:17.170 Kerrontaan siitä omasta kokemuksestaan niinku tulkitsemaan. 310 00:25:17.170 --> 00:25:22.420 Niin esimerkiksi tämmöinen, niinku sulkeistaminen esiinymmärryksen. 311 00:25:22.420 --> 00:25:26.130 Esiymmärryksen sulkeistaminen, että me pyritään olemaan mahdollisimman 312 00:25:26.130 --> 00:25:31.880 niin kun tietoisia siitä, että. Ja sulkemaan ulos. 313 00:25:31.880 --> 00:25:35.100 Tavallaan ne alustavat niin kun. 314 00:25:35.100 --> 00:25:40.300 Meidän omat omat tulkintamme siinä tutkimusprosessista ja tää voi sitten 315 00:25:40.300 --> 00:25:45.160 tutkimusmenetelmällisesti analyysissa tarkoittaa sitä, että pyritään operoimaan 316 00:25:45.160 --> 00:25:47.820 ja työskentelemään mahdollisimman lähellä. 317 00:25:47.820 --> 00:25:52.310 Siihen tutkittavaan niin kun niitä sanoituksia asioista ja pyritään 318 00:25:52.310 --> 00:25:56.970 niitä niinku analyysiä alkuvaiheessa tiivistämään ja. 319 00:25:56.970 --> 00:25:59.440 Ja ja tuota. 320 00:25:59.440 --> 00:26:03.900 Sitä kautta kontrolloimaan sitä meidän niin kun. 321 00:26:03.900 --> 00:26:07.100 Omaa tulkintaa. 322 00:26:07.100 --> 00:26:12.240 Sitten on erilaisia tulkintojen oikeellisuuden varmistamisen käytäntöjä ja tämmöisessä 323 00:26:12.240 --> 00:26:17.260 enemmän fenomenologista hermeneuttinen tutkimuksessa ajatellaan, että. 324 00:26:17.260 --> 00:26:21.210 Että me ei päästä. Me ei pystytä tavallaan. 325 00:26:21.210 --> 00:26:25.990 Sulkeeistamaan sulkeistamaan välttämättä eli sulkemaan ulos tavallaan niitä 326 00:26:25.990 --> 00:26:30.770 ovia tulkintoja vaan meidän täytyy meidän ainut tapa. 327 00:26:30.770 --> 00:26:36.640 Hallita niitä on kirjoittaa niitä auki sitä omaa ympärystä ja 328 00:26:36.640 --> 00:26:39.870 sitten kirjoittaa sitä tulkintaprosessia auki. 329 00:26:39.870 --> 00:26:43.600 Ja puhutaan tämmöisestä hermeneuttinen kehästä, jossa ajatellaan, 330 00:26:43.600 --> 00:26:47.430 että me lähdetään niinku tulkitsemaan. 331 00:26:47.430 --> 00:26:54.280 Tulkitsemaan vaikka tutkittavan. 332 00:26:54.280 --> 00:26:59.000 Kertomusta siitä omasta niin kun näkökulmastaan niin kun aina jostain 333 00:26:59.000 --> 00:27:04.050 jostain tietystä tulkinta tulkintakehyksestä. 334 00:27:04.050 --> 00:27:10.870 Ja meidän tulisi niinku sitten työstää sitä sitä näkökulmaa ja pyrkiä niinku siinä 335 00:27:10.870 --> 00:27:15.830 kehämäisesti tavallaan tarkentamaan niitä tulkintoja ja tässä on erilaisia niinku keinoja 336 00:27:15.830 --> 00:27:21.010 sitten tulkintojen vahvistaminen tutkittavilta esimerkiksi. 337 00:27:21.010 --> 00:27:25.230 Eli, että kysytään, että onko menikö tämä? 338 00:27:25.230 --> 00:27:27.550 Tutkijan tulkinta nyt oikein. 339 00:27:27.550 --> 00:27:34.010 Tai vastaako se sitä sinun niinku kokemusta tai sinun näkökulmaa käsitystä? 340 00:27:34.010 --> 00:27:37.480 Ja tää sitten edellyttää, että tutkimuksen se. 341 00:27:37.480 --> 00:27:43.840 Teoreettinen kieli ei eroa jyrkästi siellä tutkittavien käyttämästä arkikielessä. 342 00:27:43.840 --> 00:27:47.120 Tää on niinku yks yks semmoinen näkökulma esimerkiksi. 343 00:27:47.120 --> 00:27:50.150 Eli tässä on hieman tämmöisiä, niinku esimerkkejä minkä tyyppisistä 344 00:27:50.150 --> 00:27:52.280 niinku kysymyksistä tää tämmöisestä. 345 00:27:52.280 --> 00:27:57.150 Jos ollaan kiinnostuneita yksilöiden niinku sisäisestä kokemusmaailmasta ja subjektiivisesta 346 00:27:57.150 --> 00:28:02.230 näkökulmasta todellisuuteen, niin minkä tyyppisistä? 347 00:28:02.230 --> 00:28:10.580 Minkä tyyppisiä kysymyksiä siinä sitten herää ja nää on yleisellä tasolla. 348 00:28:10.580 --> 00:28:12.920 Tässä luon tämmöisen hyvin. 349 00:28:12.920 --> 00:28:17.590 Nopean katsauksen tässä vaiheessa. Näihin. 350 00:28:17.590 --> 00:28:20.750 Kokemuksia merkityksenannon tutkimuksen. 351 00:28:20.750 --> 00:28:25.840 Tämmöisiä niinku perinteisiin. 352 00:28:25.840 --> 00:28:31.510 Ja näiden tutkimusperinteiden ja lähestymistapojen kirjo on valtava. 353 00:28:31.510 --> 00:28:33.320 Tässä. 354 00:28:33.320 --> 00:28:38.200 Tällä tämmöisellä lavealla kentällä, jossa ollaan kiinnostuneita ihmisyksilöideja. 355 00:28:38.200 --> 00:28:42.320 Ja ryhmien sisäisestä maailmasta kokemuksista subjektiivisesta 356 00:28:42.320 --> 00:28:46.210 näkökulmista ja asioille antamista merkityksistä. 357 00:28:46.210 --> 00:28:48.480 Ja. 358 00:28:48.480 --> 00:28:53.370 Näissä lähestymistavoissa tärkeässä roolissa on tämmöisiä käsitteitä kuin kokemus. 359 00:28:53.370 --> 00:28:55.510 Sitten käsitykset. 360 00:28:55.510 --> 00:29:02.100 Kertomus narratiivi, ymmärrys ja ymmärtäminen ja tulkinta. 361 00:29:02.100 --> 00:29:04.190 Ja. 362 00:29:04.190 --> 00:29:08.290 Näissä erilaisissa lähestymistavoissa, kuten tuolla tämän luennon aivan 363 00:29:08.290 --> 00:29:12.740 alussa mainitsin, painotetaan erilaisilla tavoilla. 364 00:29:12.740 --> 00:29:18.130 Esimerkiksi kokemusta. Tai sitten tätä merkityksen antoa. 365 00:29:18.130 --> 00:29:20.060 Ja. 366 00:29:20.060 --> 00:29:27.060 Ne voi olla läsnä läsnä semmoisena termejä käsitteenä siinä lähestymistavassa, 367 00:29:27.060 --> 00:29:32.000 mutta niiden painotus voi olla erilainen. 368 00:29:32.000 --> 00:29:35.280 Ja niitä nostetaan eri tavoin keskiöön. 369 00:29:35.280 --> 00:29:40.290 Esimerkiksi fenomenologinen lähestymistapa painottaa kokemuksen käsitettä 370 00:29:40.290 --> 00:29:45.590 ja tämmöistä elettyä kokemusta ja siellä vähemmässä roolissa. 371 00:29:45.590 --> 00:29:47.390 On. 372 00:29:47.390 --> 00:29:53.610 Tavallaan tulkinta ja merkitys merkitysten merkitysten anto vaikka. 373 00:29:53.610 --> 00:29:56.250 Se kokemuksen. 374 00:29:56.250 --> 00:30:02.250 Kokemukseen päästään ainoastaan niitten kokemusta koskevien raporttien kautta käsiksi, 375 00:30:02.250 --> 00:30:07.320 mutta pyrkimyksenä on tavallaan niinku sulkeistaa se semmoinen tulkinnallinen ulottuvuus 376 00:30:07.320 --> 00:30:13.050 ja päästä mahdollisimman lähelle sitä niinku elettyä kokemusta ja ollaan kiinnostuneita 377 00:30:13.050 --> 00:30:16.070 siitä nimenomaan siitä niinku yksilön. 378 00:30:16.070 --> 00:30:19.440 Todellisesta kokemuksesta. 379 00:30:19.440 --> 00:30:24.020 Semmoisesta aistimuksenllisesta. 380 00:30:24.020 --> 00:30:28.000 Näkökulmasta matkuksessa ollaan kiinnostuneita. 381 00:30:28.000 --> 00:30:33.220 Sitten esimerkiksi penometografiaksi, niin miten työssä tutkimussuuntauksessa 382 00:30:33.220 --> 00:30:37.310 kiinnostuksen kohteena on käsitykset eli siellä nostetaan. 383 00:30:37.310 --> 00:30:43.620 Nostetaan käsityksen keskeiseksi käsitteeksi ja. 384 00:30:43.620 --> 00:30:48.420 Voidaan ajatella, että kokemukset on siellä taustalla. 385 00:30:48.420 --> 00:30:52.270 Vaikka tutkittavan ryhmän kokemusmaailma on siellä taustalla, mutta 386 00:30:52.270 --> 00:30:56.020 ollaan kiinnostuneita käsityksistä ja niitten. 387 00:30:56.020 --> 00:31:01.460 Vaihtelusta ja erilaisista käsityksistä mitä jollain jollain niinku ryhmällä ihmisiä 388 00:31:01.460 --> 00:31:07.950 voi olla jostain tietystä kohteesta, asiasta, ilmiöstä tai kokemuksesta. 389 00:31:07.950 --> 00:31:12.160 Heidän jakamastaan kokemuksesta. 390 00:31:12.160 --> 00:31:15.820 Sitten tässä empiirisen tutkimuksen kentällä voi nostaa 391 00:31:15.820 --> 00:31:19.540 tämmöisen yksi toisen ulottuvuuden. 392 00:31:19.540 --> 00:31:24.850 Näkyviin eli voidaan ajatella, että on semmoista puhdas oppimista tutkimusta, 393 00:31:24.850 --> 00:31:30.860 jossa kiinnitetään johonkin nimettyyn tutkimusperinteeseen. 394 00:31:30.860 --> 00:31:35.150 Ja sitten taas toisaalta joskus hyödynnetään erilaisten perinteiden 395 00:31:35.150 --> 00:31:38.790 käsitteitä vähän laveammin ja vapaammin. 396 00:31:38.790 --> 00:31:44.850 Exlextisesti ja sallitaan semmoista moniaiseksiisuutta ja omaksutaan. 397 00:31:44.850 --> 00:31:47.270 Semmoinen voidaan omaksua semmoinen niinku yleisempi, 398 00:31:47.270 --> 00:31:50.800 vaikka kokemuksen tutkimuksen näkökulma. 399 00:31:50.800 --> 00:31:56.470 Sen sijaan, että omaksutaan semmoinen vahvasti vaikka fenomenologinen. 400 00:31:56.470 --> 00:32:00.850 Lähestymistapa, jossa sitten sitoudutaan seuraamaan tavallaan 401 00:32:00.850 --> 00:32:05.850 sen tutkimusperinteen, niin kun niitä niitä. 402 00:32:05.850 --> 00:32:12.030 Suosituksia ja siihen keskusteluun liittyviä tämmöisiä niinku tarkempia. 403 00:32:12.030 --> 00:32:16.710 Käsityksiä, jolloin ollaan niinku semmoisessa vähän niinku. 404 00:32:16.710 --> 00:32:21.350 Voi ajatella, että siinä on semmoista metodivetoisesta tutkimuksesta kysymys 405 00:32:21.350 --> 00:32:25.970 ja sitten jos ollaan yleisemmin vaan kiinnostuneita kokemuksista tiettyjä ihmisten 406 00:32:25.970 --> 00:32:30.000 kokemuksista jossain tietyssä kontekstissa, niin voidaan ajaa ajatella, että 407 00:32:30.000 --> 00:32:35.410 ollaan enemmän kiinnostuneita siitä tavallaan. 408 00:32:35.410 --> 00:32:37.670 Laveammin siitä. 409 00:32:37.670 --> 00:32:43.040 Siitä kokemuksen laadusta ja siitä niinku tavallaan. 410 00:32:43.040 --> 00:32:47.140 Siitä tutkimuskohteesta, johon nyt siinä tutkimuksessa otetaan semmoinen 411 00:32:47.140 --> 00:32:54.120 kokemuksen tutkimusten tutkimuksen näkökulma. 412 00:32:54.120 --> 00:32:59.330 Tässä diassa on kuvattu tälleen yleiskatsausuksellisesti. 413 00:32:59.330 --> 00:33:06.030 Tämmöisiä kokemuksen tutkimuksen ja merkitys merkityksen antajan tutkimuksen perinteet 414 00:33:06.030 --> 00:33:11.530 ja suuntauksia tämmöisiä keskustelu perinteitä, joita voi tällä kentällä. 415 00:33:11.530 --> 00:33:18.250 Tunnistaa. Näihin tullaan paneutumaan tuossa. 416 00:33:18.250 --> 00:33:21.590 Myöhemmässä luennossa tarkemmin. 417 00:33:21.590 --> 00:33:27.580 Mutta tässä on hyvä hyvä hahmottaa erilaisia. 418 00:33:27.580 --> 00:33:30.740 Hieman tätä kokonaisuutta. 419 00:33:30.740 --> 00:33:34.310 Tuolla vasemmassa yläkulmassa on tämmöisiä tavallaan tämän 420 00:33:34.310 --> 00:33:37.450 lähestymistavan historiallisia juuria. 421 00:33:37.450 --> 00:33:46.290 Eli taustalla on fenomenologia tämmöisenä filosofian suuntauksena osassa näistä niinku lähestymistavoista 422 00:33:46.290 --> 00:33:51.100 ja filosofinen hermeneutiikka eli tämmöiset filosofiset perinteet. 423 00:33:51.100 --> 00:33:57.470 Ja sitten tämmöinen hermeneuttinen tekstien tulkinnan perinne ja tämmöisen tulkinnallisen ihmistieteet 424 00:33:57.470 --> 00:34:05.440 tämmöinen pidempi pidempi perinne, joka on, jossa on lähdetty liikkeelle niinku raamattu raamatun 425 00:34:05.440 --> 00:34:11.380 tulkinnasta ja teologisten tekstien tulkinnasta ja ja myös filosofista ja oikeudellisten tekstien 426 00:34:11.380 --> 00:34:15.020 tulkinnasta, jossa on pyritty tavoittamaan se. 427 00:34:15.020 --> 00:34:20.960 Niiden tekstien niin kun. Kirjoittajan tarkoitus. 428 00:34:20.960 --> 00:34:23.130 Ja. 429 00:34:23.130 --> 00:34:27.140 Esimerkiksi fenomenologia filosofinen hermeneutiikka on semmoisia 430 00:34:27.140 --> 00:34:30.840 filosofia perinteitä, joilla joissa. 431 00:34:30.840 --> 00:34:33.980 Joiden kiinnostuksen kohteena ei suoranaisesti ole ollut 432 00:34:33.980 --> 00:34:41.760 empiirinen tutkimus ja näiden filosofien. 433 00:34:41.760 --> 00:34:46.080 Filosofit ei varsinaisesti ota kantaa empiiriseen tutkimukseen välttämättä 434 00:34:46.080 --> 00:34:49.760 ja sitten nämä käännökset tavallaan empiiriseen tutkimukseen. 435 00:34:49.760 --> 00:34:53.780 Esimerkiksi fenomenologinen lähestymistapa hermeneuttinen fenomenologinen 436 00:34:53.780 --> 00:34:57.960 empiirisen tutkimuksen lähestymistapa niin. 437 00:34:57.960 --> 00:35:02.170 Ne on sitten semmoisia niinku myöhempien tutkijoiden sovelluksia. 438 00:35:02.170 --> 00:35:06.590 Ja jossain on menetti niistä perus perus. 439 00:35:06.590 --> 00:35:12.150 Semmoista ajatuksista kiinnostus siihen kokemukseen ja kokemuksen rakenteeseen. 440 00:35:12.150 --> 00:35:15.290 Esimerkiksi fenomenologia kohdalla. 441 00:35:15.290 --> 00:35:18.650 Sitten tämmöinen ymmärtävän tulkinnallisen. 442 00:35:18.650 --> 00:35:22.090 Ihmistieteen perinne tai yhteiskuntatieteen varhaisen 443 00:35:22.090 --> 00:35:24.870 yhteiskuntatieteen ja sosiologian perinne. 444 00:35:24.870 --> 00:35:33.850 Max weber sosiologi on tämmöinen merkittävä hahmo, joka joka on. 445 00:35:33.850 --> 00:35:41.640 Kirjoittanut ymmärtämystä ferchen. Ja hän. 446 00:35:41.640 --> 00:35:48.940 Näkee ihmisen toiminnan käyttäytymisestä, jolle toimija antaa subjektiivisen merkityksen ja 447 00:35:48.940 --> 00:35:54.360 tutkimuksen tulee niinku tää pyrkiä pyrkiä semmoiseen ymmärtävään otteeseen. 448 00:35:54.360 --> 00:36:01.660 Eli tää niinku toimijan sille toiminnalleen antavan merkityksen ymmärtämiseen. 449 00:36:01.660 --> 00:36:09.380 Sitten täältä sosiologian perinteestä löytyy fenomenologia fenomenologinen. 450 00:36:09.380 --> 00:36:14.230 Fenomenologista sosiologiaa alfred zzz ja siitä juuresta 451 00:36:14.230 --> 00:36:18.900 erilaisia niinku mikro microsoft suuntauksia. 452 00:36:18.900 --> 00:36:22.480 Kuten esimerkiksi etno metodologia. 453 00:36:22.480 --> 00:36:27.990 Ja myös tämmöinen niinku symbolinen interactionismi. 454 00:36:27.990 --> 00:36:33.130 Eli tämmöiset niin kun sosiologian ja sosiaalipsykologian suuntaukset jotka jossa on oltu 455 00:36:33.130 --> 00:36:38.400 kiinnostuneita semmoisesta arkisesta ihmisten merkitystä välittämisestä. 456 00:36:38.400 --> 00:36:45.830 Toiminnasta ja sosiaalisesta toiminnasta. Sitten tässä nämä. 457 00:36:45.830 --> 00:36:53.070 Nykysuuntaukset. 458 00:36:53.070 --> 00:36:59.330 Kasvatustieteen alla tää fenomenologinen lähestymistapa hermeneuttinen fenomenologinen lähestymistapa 459 00:36:59.330 --> 00:37:05.130 ja sitten tämmöinen käsitysten tutkimuksen lähestymistapa eli vendomeografia on hyvin tämmöisiä, 460 00:37:05.130 --> 00:37:12.810 suosittuja suosittuja lähestymistapoja ja esitetään usein niinku menetelmä menetelmäesityksessä 461 00:37:12.810 --> 00:37:16.680 semmoisena tän kokemuksen tutkimuksen näkökulmana. 462 00:37:16.680 --> 00:37:18.760 Mutta. 463 00:37:18.760 --> 00:37:24.410 Sitten on myös tämmöisiä niin kun tavallaan. 464 00:37:24.410 --> 00:37:29.190 Näistä tämmöisistä metodologisesti liikkeelle lähtevistä ja tiettyyn niinku 465 00:37:29.190 --> 00:37:33.110 semmoiseen metodologiaaiseen keskusteluun tiukasti. 466 00:37:33.110 --> 00:37:38.390 Kiinnittymistä niinku lähestymistavoista. 467 00:37:38.390 --> 00:37:41.650 Poikkeavia tämmöisiä niinku laveampi ja tapoja lähteä 468 00:37:41.650 --> 00:37:44.690 tarkastelemaan esimerkiksi kokemuksia. 469 00:37:44.690 --> 00:37:47.870 Tai sitten merkityksiä subjektiivisia merkityksiä merkityksen 470 00:37:47.870 --> 00:37:53.330 antoa eli on on olemassa tutkimusta, jossa. Ei. 471 00:37:53.330 --> 00:37:58.790 Kiinnitytään niinku välttämättä fenomenologiaiseen lähestymistapaan vaan semmoiseen 472 00:37:58.790 --> 00:38:02.960 yleisempään niinku kokemuksen tutkimuksen lähestymistapaan. 473 00:38:02.960 --> 00:38:07.420 Ja voidaan lähteä sitä kokemuksen näkökulmasta johonkin 474 00:38:07.420 --> 00:38:11.330 johonkin ilmiökenttään ihmisten se. 475 00:38:11.330 --> 00:38:15.410 Siinä ympäristössä toimivien ihmisten kokemusten näkökulmasta. 476 00:38:15.410 --> 00:38:20.750 Ja esimerkiksi sukupuoli, sukupuolen ja feministisen tutkimuksen perinteessä se arjen 477 00:38:20.750 --> 00:38:28.170 ja arkielämän koko koetun arjen ja arkielämän naisten arjen ja kokemusten näkökulma 478 00:38:28.170 --> 00:38:33.170 on ollut semmoinen tärkeä ja siinä ei välttämättä ole lähdetty sitten liikkeelle tämmöisestä, 479 00:38:33.170 --> 00:38:37.810 niinku fenomenologista lähestymistavasta vaan kokemus kokemusta on määritelty eri 480 00:38:37.810 --> 00:38:40.460 tavalla tai sitten on hyödynnetty. 481 00:38:40.460 --> 00:38:46.710 Hyödynnetty hieman eclecticisemmin niin kun joitain niin kun määritekokemuksen 482 00:38:46.710 --> 00:38:51.820 määritelmiä täältä vaikka fenomenologista ajattelusta. 483 00:38:51.820 --> 00:38:55.210 Sitten merkitystä ja merkitysten on tutkimus. 484 00:38:55.210 --> 00:38:57.010 Ja. 485 00:38:57.010 --> 00:39:02.240 On myös semmoinen niin kun yleinen että tutkitaan ilmiöihin kokemuksiin liitettyjä niille 486 00:39:02.240 --> 00:39:07.840 annettuja subjektiivisia merkityksiä tämmöisestä yleisemmästä näkökulmasta. 487 00:39:07.840 --> 00:39:13.580 Jossa. Ei ei kiinnitetä. 488 00:39:13.580 --> 00:39:16.450 Ei puhuta vaikka yksilöiden. 489 00:39:16.450 --> 00:39:22.610 Käsityksistä niin tiukassa mielessä kuin fenomenologiaisessa lähestymistavassa vaan. 490 00:39:22.610 --> 00:39:24.830 Vaan. 491 00:39:24.830 --> 00:39:29.750 Tutkitaan semmoisia asioille asioille annettujen merkitysten teemoja. 492 00:39:29.750 --> 00:39:31.850 Esimerkiksi. 493 00:39:31.850 --> 00:39:36.910 Minkälaisia ymmärrysksiä tietyllä ryhmällä ihmisiä ihmisiä on jostain 494 00:39:36.910 --> 00:39:41.350 asiasta miten ne merkityksellisettävät sitä. 495 00:39:41.350 --> 00:39:44.940 Sitten että sä ohjaus alalla. 496 00:39:44.940 --> 00:39:47.050 Varsinkin on kiinnostavia. 497 00:39:47.050 --> 00:39:52.540 Suuntauksia, jotka niinku vahvasti nojautuu tämmöiseen niinku kokemuksia merkityksenantojen 498 00:39:52.540 --> 00:39:57.650 ja sen subjektiivisen sisäisen maailman tutkimuksen. 499 00:39:57.650 --> 00:40:02.920 Näkökulmiin on on kerronnallinen narratiivinen tutkimus. 500 00:40:02.920 --> 00:40:07.570 Jossa voidaan tarkastella tämmöisiä niin kun. 501 00:40:07.570 --> 00:40:11.770 Elettyä ja koettua. 502 00:40:11.770 --> 00:40:15.260 Niinku yksilön elämää elettynä ja koettuna siten, että ihminen 503 00:40:15.260 --> 00:40:20.580 kertoo sen oman tarinansa siitä elämästään. Ja. 504 00:40:20.580 --> 00:40:26.470 Että niinku erilaisissa kerronnallinen tutkimuksen lähestymistavoissa painotetaan eri tavoin 505 00:40:26.470 --> 00:40:33.650 tätä kokemuksen näkökulmaa tai sitten sen kerronnan ja kerronnassa rakentamisen näkökulmaa 506 00:40:33.650 --> 00:40:40.790 ja siinä siinä on myös tämmöistä diskurssissa narratiiviista tutkimusta, jossa sen varsinaisen 507 00:40:40.790 --> 00:40:45.750 eletyn kokemuksen tutkimista ei niin kun nähdä välttämättä relevanttina, vaan ollaan kiinnostuneita 508 00:40:45.750 --> 00:40:51.650 siitä niinku kerronnanllisuudesta ja semmoisesta positioista vaikka subjektipositiosta joita 509 00:40:51.650 --> 00:40:54.880 rakennetaan siinä kerronnassa. 510 00:40:54.880 --> 00:40:59.300 Ja tää narratiivisen tutkimuksen kenttä tosiaan liukuu näiden 511 00:40:59.300 --> 00:41:03.910 näiden tutkimuksen perusnäkökulma välillä. 512 00:41:03.910 --> 00:41:08.240 Välillä, joista tuossa alussa alussa vähän kerroin. 513 00:41:08.240 --> 00:41:16.870 Öö elämäkerta tutkimus on tämmöinen hieman. 514 00:41:16.870 --> 00:41:20.410 Viime aikoina ehkä niin suosittu, mutta ollaan yhdeksänkymmentäluvulla 515 00:41:20.410 --> 00:41:26.030 ja 2000 2000 vuosituhannen vaihteessa yhteiskuntatieteessä oltiin vielä 516 00:41:26.030 --> 00:41:29.110 kiinnostuneita vahvasti tämmöistä niin kun. 517 00:41:29.110 --> 00:41:34.410 Elämäkerroista ja elämänkulkujen muotoutumisen tutkimuksesta. 518 00:41:34.410 --> 00:41:39.350 Ja koulutus elämäkertojen tutkimuksesta, jossa. 519 00:41:39.350 --> 00:41:42.790 Jossa ollaan kiinnostuneita jotenkin siitä. 520 00:41:42.790 --> 00:41:50.400 Se siitä ajassa ja paikassa rakentuvasta rakentuvasta elämästä ja ja siitä. 521 00:41:50.400 --> 00:41:54.800 Tässä voi myös vaihdella se, että tavallaan koetun ja kerrotun ja 522 00:41:54.800 --> 00:41:59.560 merkityksellisen elämän, niin kuin ne näkökulmat. 523 00:41:59.560 --> 00:42:04.460 Elämä historiallinen näkökulma lähestymistapa viittaa siihen. 524 00:42:04.460 --> 00:42:08.760 Korostaa semmoisen historiallisen sosiaalisen kontekstin merkityksen. 525 00:42:08.760 --> 00:42:13.200 Tarkastelua tässä ja on esimerkiksi tutkittu. 526 00:42:13.200 --> 00:42:19.100 Eri sukupolvien niinku koulutuksellisia elämän kulkuja ja minkälaisia merkityksiä 527 00:42:19.100 --> 00:42:23.930 se tämmöisen niinku tietyn historiallisen ajan läpi kulkeminen. 528 00:42:23.930 --> 00:42:27.970 Ja ne erot niin kuin eri eri tämmöisissä cohortteissa 529 00:42:27.970 --> 00:42:32.160 eri aikoina syntyneiden ihmisten välillä. Niin miltä se? 530 00:42:32.160 --> 00:42:35.090 Koulutuksen merkitys näyttäytyy. 531 00:42:35.090 --> 00:42:42.180 Eri sukupolvien ihmisille tämmöisenä niinku elämän historiallisena ilmiönä. 532 00:42:42.180 --> 00:42:44.490 Täällä on paljon semmoisia mahdollisuuksia myös niinku 533 00:42:44.490 --> 00:42:50.100 ohjauksen ohjauksen tutkimukselle. 534 00:42:50.100 --> 00:42:56.360 Eli tässä tosiaan hahmottelin jo vähän tätä tätä ajatusta, että näitä. 535 00:42:56.360 --> 00:43:02.000 Suuntauksia mitkä tässä on nostanut ja tämä ei varmasti ole kaiken kattavaa. 536 00:43:02.000 --> 00:43:05.120 Kattava kuvaus missään mielessä. 537 00:43:05.120 --> 00:43:09.540 Niin voidaan kuvata, että täällä on tämmöisiä näkökulma vetoisia suuntauksia, 538 00:43:09.540 --> 00:43:12.900 joissa omaksutaan tavallaan se tutkimukseen. 539 00:43:12.900 --> 00:43:16.950 Vaikka kokemuksen tutkimuksellinen näkökulma merkityksen antajan tutkimuksen 540 00:43:16.950 --> 00:43:21.470 näkökulma tai elämäkertatutkimuksen näkökulma. 541 00:43:21.470 --> 00:43:26.880 Jolloin ollaan kiinnostuneita tavallaan siitä teoreettisesti määritelty sitä. 542 00:43:26.880 --> 00:43:30.050 Määritellystä kohteesta ja siitä semmoista tietynlaista 543 00:43:30.050 --> 00:43:33.710 näkökulmasta siihen ilmiökenttään. 544 00:43:33.710 --> 00:43:38.210 Sitten on enemmän tämmöisiä metodologian vetoisia suuntauksia, joissa kiinnitetään 545 00:43:38.210 --> 00:43:42.170 vahvemmin tämmöiseen, niinku tutkimusmetodienologiaan ja siihen semmoiseen, niinku 546 00:43:42.170 --> 00:43:48.170 menetelmälliseen lähestymistapaan ja näissä metodologisia. 547 00:43:48.170 --> 00:43:53.140 Suuntauksessa usein esiintyy semmoisia niin kun. 548 00:43:53.140 --> 00:43:59.560 Esityksiä siitä, että miten tätä analyysia niin kun tästä näkökulmasta tehdään siis semmoista 549 00:43:59.560 --> 00:44:05.210 niin kun seikkaperäisenmpaa kuin tämmöisessä niinku näkökulmavetoinen missä suuntauksessa 550 00:44:05.210 --> 00:44:12.180 eli eli siellä on niinku se ajatus että työskennellään jotenkin siinä kehyksessä tiukemmin 551 00:44:12.180 --> 00:44:15.460 semmoisessa tietyssä metodologiaisessa kehyksessä. 552 00:44:15.460 --> 00:44:22.190 Ja seurataan sen semmoisia konventioita ja tapoja tehdä tutkimusta. 553 00:44:22.190 --> 00:44:27.870 Tosiaan tää on aika laaja laaja laaja kenttä kenttä mutta. 554 00:44:27.870 --> 00:44:30.310 Tässä on yrittänyt vähän tätä. 555 00:44:30.310 --> 00:44:34.240 Ja tää niin kun hahmotella ja näitä lähtökohtia kuvata.