WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:03.950 --> 00:00:06.030 Hei. 2 00:00:06.030 --> 00:00:10.750 Tässä on seuraavassa esityksessä puhun tutkimusasetelmassa tutkimustehtävä 3 00:00:10.750 --> 00:00:17.810 ja tutkimuskysymykset tämmöisellä yleisellä tasolla tähdentäen. 4 00:00:17.810 --> 00:00:21.870 Tän tutkimus tutkimustehtävä ja kun tutkimuskysymyksen muotoilun 5 00:00:21.870 --> 00:00:30.190 merkitystä laadullisessa tutkimuksessa. 6 00:00:30.190 --> 00:00:32.940 Tässä ensimmäisessä diassa. 7 00:00:32.940 --> 00:00:39.720 Pohditaan mitä tarkoittaa tutkimuksen metodologinen linjakkuus ja tässä on. 8 00:00:39.720 --> 00:00:43.450 Että tämmöinen esitys, esitys ja malli. 9 00:00:43.450 --> 00:00:50.450 Tutkimukseen erilaisista elementeistä ja tässä korostetaan sitä, että tää tutkimuksen. 10 00:00:50.450 --> 00:00:54.230 Erilaiset elementit empiirisen tutkimuksen ja erilaiset elementit 11 00:00:54.230 --> 00:01:02.600 on kiinteästi suhteessa toisiinsa ja. Ja. 12 00:01:02.600 --> 00:01:09.890 Tutkimusta ja tutkimusasetelma rakennettaessa onkin keskeistä pohtia, että. 13 00:01:09.890 --> 00:01:14.700 Just näitä elementtien suhteita ja minkälaiset? 14 00:01:14.700 --> 00:01:19.710 Minkälaista lähestyä lähestymistavat on tarkoituksenmukaisia? 15 00:01:19.710 --> 00:01:21.510 Oman. 16 00:01:21.510 --> 00:01:30.220 Sen tutkimuskohteen ja tai tutkimussidean idean kannalta. 17 00:01:30.220 --> 00:01:36.140 Tuo tutkimuksellinen lähestymistapa tai tutkimusperinne on tämän. 18 00:01:36.140 --> 00:01:41.430 Laadullisen tutkimuksen kurssin siellä ytimessä ja me tarkastellaan. 19 00:01:41.430 --> 00:01:46.600 Tällä kurssilla. 20 00:01:46.600 --> 00:01:52.780 Useammanlaisia tutkimuksellisia lähestymistapoja ja. 21 00:01:52.780 --> 00:01:54.870 Tarkastellaan sitä. 22 00:01:54.870 --> 00:02:02.060 Miten niistä niitten näkökulmasta tutkimuskohde määritellään erilaisilla tavoilla? 23 00:02:02.060 --> 00:02:07.050 Ja täällä on sitten seurauksia siihen tutkimustehtävään asettamiseen. 24 00:02:07.050 --> 00:02:12.980 Minkälaisia tutkimuskysymyksiä voidaan voidaan esittää ja tää tutkimuksellisen 25 00:02:12.980 --> 00:02:19.120 lähestymistavan valinta on myös yhteydessä siihen tutkimuksen toteutukseen 26 00:02:19.120 --> 00:02:23.880 ja sen metodologiaan ja metodologian siihen valintoihin, jotka puolestaan 27 00:02:23.880 --> 00:02:28.010 on yhteydessä tutkimusmenetelmien valintoihin. 28 00:02:28.010 --> 00:02:32.230 Ja siihen, millä tavalla me ajatellaan tutkimusaineistoja. 29 00:02:32.230 --> 00:02:34.780 Minkälaiset aineistot on soveltuvia? 30 00:02:34.780 --> 00:02:43.220 Sen tutkimustehtävään ja tutkimus tutkimuksen kiinnostuksen kohteen tarkasteluun. 31 00:02:43.220 --> 00:02:45.740 Myös. 32 00:02:45.740 --> 00:02:50.610 Käydään läpi minkälaista mitä on näiden erilaisten laadullisen 33 00:02:50.610 --> 00:02:53.970 tutkimuksen tutkimuksellisen otteiden. 34 00:02:53.970 --> 00:02:58.700 Perusviestitapojen taustalla taustalta löytyy tämmöinen 35 00:02:58.700 --> 00:03:02.880 laajempi tieteellinen paradigma ja ymmärrys. 36 00:03:02.880 --> 00:03:09.300 Ylipäätään ihmistieteiden. Luonteesta. 37 00:03:09.300 --> 00:03:12.010 Ja suht. 38 00:03:12.010 --> 00:03:15.330 Muihin tieteenaloihin esimerkiksi luonnontieteisiin, mikä on 39 00:03:15.330 --> 00:03:18.560 ihmistieteiden luonnontieteen välinen suhde? 40 00:03:18.560 --> 00:03:22.090 Niin taustalla on tämmöisiä hyvin perustavanlaatuisia. 41 00:03:22.090 --> 00:03:29.510 Ajatuksia siitä, että miten ymmärretään? Tiede ja tieto. 42 00:03:29.510 --> 00:03:35.660 Tieteellinen tieto ja siellä taustalla on erilaisia tieteen filosofisia kantoja. 43 00:03:35.660 --> 00:03:37.800 Ja näitä tullaan myös tällä. 44 00:03:37.800 --> 00:03:46.360 Laadullisen tutkimuksen kurssilla käsittelemään. 45 00:03:46.360 --> 00:03:50.300 Tässä. Sananen näistä muutamista peruskysymys. 46 00:03:50.300 --> 00:03:52.820 Myös käsitteistä. 47 00:03:52.820 --> 00:03:57.270 Tutkimusasetelma, tutkimustehtävä ja tutkimuskysymys. 48 00:03:57.270 --> 00:04:02.990 Tutkimus asetelmalla voidaan silleen hyvin yleisellä tasolla sanoa, että se tarkoittaa 49 00:04:02.990 --> 00:04:08.560 tutkimus ideasta huomattua kokonaisajantusta tutkimuksen toteuttamisesta. 50 00:04:08.560 --> 00:04:13.990 Ja tutkimusasetelma viittaa siihen tavallaan siihen kokonaisuuteen. 51 00:04:13.990 --> 00:04:18.870 Jolla sitä tutkimusta lähdetään toteuttamaan jo siihen näkökulmaan, 52 00:04:18.870 --> 00:04:23.080 mikä tutkimuksessa valitaan ehkä semmoiseen. 53 00:04:23.080 --> 00:04:27.980 Yleisempään niinku ilmiökenttään. Ja. 54 00:04:27.980 --> 00:04:30.130 Yleensä. 55 00:04:30.130 --> 00:04:34.640 Laadukas tutkimus on sellainen, jossa on valittu. 56 00:04:34.640 --> 00:04:38.990 Huolellisesti rajattu ja selkeä näkökulma. 57 00:04:38.990 --> 00:04:45.010 Näkökulman siihen tutkimus tutkimuksen kiinnostuksen kohteena olevaan. 58 00:04:45.010 --> 00:04:52.320 Ilmiökenttää määritellään minkä minkälaisena se nähdään. 59 00:04:52.320 --> 00:04:55.650 Ja tutkimusasetelman elementtejä. 60 00:04:55.650 --> 00:05:02.000 Ovat tutkimustehtävä tutkimusongelma. 61 00:05:02.000 --> 00:05:08.520 Jossa on ilmaistuna semmoinen teoreettinen ja käsitteellinen näkökulma tai viitekehys. 62 00:05:08.520 --> 00:05:12.040 Ja sitten sen tutkimuksen empiirinen aineisto. 63 00:05:12.040 --> 00:05:14.340 Minkälaisella aineistolla? 64 00:05:14.340 --> 00:05:17.160 Lähdetään tutkimusongelmaan. 65 00:05:17.160 --> 00:05:21.300 Tai tutkimustehtävään ratkaisemaan. Ja. 66 00:05:21.300 --> 00:05:25.030 Minkälaisilla tavoilla tätä aineistoa käsitellään ja 67 00:05:25.030 --> 00:05:28.620 analysoidaan, jotta saadaan sitä tietoa? 68 00:05:28.620 --> 00:05:32.900 Tietoa, jotta voidaan vastata tutkimuskysymyksiin jotka jotka 69 00:05:32.900 --> 00:05:39.420 asetat asetetaan tää tutkimustehtävään pohjalta. 70 00:05:39.420 --> 00:05:42.790 Tutkimusasetelma on monenlaisia ja. 71 00:05:42.790 --> 00:05:45.810 Siihen sisältyy semmoinen tutkimuksen. 72 00:05:45.810 --> 00:05:48.770 Design tai tutkimuksen muoto. 73 00:05:48.770 --> 00:05:50.960 Joskus puhutaan tämmöisestä. 74 00:05:50.960 --> 00:05:57.580 Spesifistä tutkimusasetelma tyypeistä, kuten tapaustutkimus poikkileikkaustutkimus, 75 00:05:57.580 --> 00:06:02.480 pitkittäistutkimustentoimintatutkimus, monipaikkainen. 76 00:06:02.480 --> 00:06:07.580 Tutkimus, esimerkiksi monipaikkainen etnografia. 77 00:06:07.580 --> 00:06:12.300 Mutta sitten on hyvä huomata, että laadullisessa tutkimuksessa. 78 00:06:12.300 --> 00:06:18.260 Ei välttämättä tarvitse spesifisesti nimetä asetelmatyyppiä. 79 00:06:18.260 --> 00:06:22.360 En moni haastattelututkimus, joissa. 80 00:06:22.360 --> 00:06:27.590 Vaikka tämmöisellä harkinnanvaraisella otannalla valitaan. 81 00:06:27.590 --> 00:06:31.430 Kohtuullisen pieni joukko haastateltavia, jotka edustaa 82 00:06:31.430 --> 00:06:37.270 jotain kiinnostuksen kohteena olevaa ryhmää. 83 00:06:37.270 --> 00:06:42.420 Sitä voi ajatella jonkunlaisena tapa tapaustutkimuksena, mutta. 84 00:06:42.420 --> 00:06:44.240 Mutta se ei ole. 85 00:06:44.240 --> 00:06:51.100 Sitä ei kuitenkaan välttämättä tarvitse nimetä tapaustutkimukset vaan. 86 00:06:51.100 --> 00:06:56.310 Voi että tätä asetelmaa ei sinällään sinällään tarvitse niinku spesifioida. 87 00:06:56.310 --> 00:07:01.590 Tapaustutkimuspuolesta viittaa sitten ehkä semmoiseen asetelmaan, 88 00:07:01.590 --> 00:07:05.620 jossa ollaan kiinnostuttu jostain. 89 00:07:05.620 --> 00:07:10.980 Erityisestä kontekstista, joka muodostaa sen tapauksen. 90 00:07:10.980 --> 00:07:21.540 Josta josta ne tutkittavat rekrytoidaan. 91 00:07:21.540 --> 00:07:24.820 Tutkimusasetelma. 92 00:07:24.820 --> 00:07:28.800 Siinä määritellään tämmöinen erityinen näkökulmatutkimuksen tutkimuksen 93 00:07:28.800 --> 00:07:33.820 kohteena olevaan ilmiöön tai aihepiiriin tai kohdejoukkoon. 94 00:07:33.820 --> 00:07:39.340 Eli se määritellään ja rajataan rajataan. 95 00:07:39.340 --> 00:07:42.780 Tarkoituksenmukaisesti siten, että. 96 00:07:42.780 --> 00:07:49.350 Sitä on mahdollista tutkia. 97 00:07:49.350 --> 00:07:53.330 Johdonmukaisesta näkökulmasta. 98 00:07:53.330 --> 00:07:58.860 Ja tutkimustehtävä muotoillaan usein tutkimuskysymyksen tai kysymyksiksi, joihin haetaan 99 00:07:58.860 --> 00:08:05.530 tutkimuksen toteutuksella vastauksia ja tuossa seuraavassa käyn vähän läpi, että mitä 100 00:08:05.530 --> 00:08:12.950 tutkimuskysymys voi pitää sisällään ja miten tutkimusasetelma, asetelma ja tutkimustehtävää 101 00:08:12.950 --> 00:08:16.360 niinku muotoillaan ja kuvataan, kuvataan. 102 00:08:16.360 --> 00:08:21.300 Tutkimuksessa, että tutkimuskysymysten kautta. 103 00:08:21.300 --> 00:08:25.900 Tässä on halunnut muistuttaa tämmöisestä seikasta, että. 104 00:08:25.900 --> 00:08:31.030 Tutkimuskysymykset ja esimerkiksi haastattelukysymykset eroaa 105 00:08:31.030 --> 00:08:34.970 eroaa toisistaan ja tutkimuskysymyksiä. 106 00:08:34.970 --> 00:08:40.880 Haetaan tutkimuskysymyksiin haetaan sillä tutkimuksen toteutuksella vastauksia 107 00:08:40.880 --> 00:08:44.040 ja joskus esiintyy semmoinen väärinkäsitys tutkimukseen. 108 00:08:44.040 --> 00:08:46.010 Osallistujat. 109 00:08:46.010 --> 00:08:49.630 Ikään kuin vastaisivat suoraan tutkimuskysymyksiin, mutta 110 00:08:49.630 --> 00:08:53.090 tutkimuskysymykset on semmoinen semmoinen. 111 00:08:53.090 --> 00:08:58.470 Että näistä esimerkiksi haastattelukysymyksistä, jotka esitetään näille 112 00:08:58.470 --> 00:09:03.550 tutkittaville, niin ne eroaa eroaa siitä, että tutkimuskysymys sisältää 113 00:09:03.550 --> 00:09:09.640 sen teoreettisen näkökulman siihen siihen tutkimuksen. 114 00:09:09.640 --> 00:09:15.600 Tarkastelun kohteena olevaan ilmiöön. 115 00:09:15.600 --> 00:09:23.060 Tutkimuskysymyksen anatomiasta tutkimuskysymyksiä voi joskus olla vain yksi. 116 00:09:23.060 --> 00:09:26.980 Laadullisessa tutkimuksessa. 117 00:09:26.980 --> 00:09:32.380 Voi olla 2 tai 3 mutta enemmän kuin 3 voi olla. 118 00:09:32.380 --> 00:09:39.370 Voi olla sitten jo hieman ongelmallinen, koska siinä se tutkimuksen asetelma. 119 00:09:39.370 --> 00:09:46.690 Muuttuu niin moni moni ulottamiseksi ja monipuoliseksi teoreettisesti, että. 120 00:09:46.690 --> 00:09:51.790 Se se johdonmukaisuus ja linjakkuus saattaa siitä. 121 00:09:51.790 --> 00:09:57.460 Kärsiä määrällinen tutkimus voi poiketa tästä siinä suhteessa määrällisessä 122 00:09:57.460 --> 00:10:01.590 tutkimuksessa voidaan niinku esittää useammanlaisia niin kun. 123 00:10:01.590 --> 00:10:07.330 Vaikka muuttujien välisiä yhteyksiä. 124 00:10:07.330 --> 00:10:10.340 Tarkastelevia kysymyksiä. 125 00:10:10.340 --> 00:10:15.040 Ja ja tutkimustehtävä voidaan purkaa niin kun. 126 00:10:15.040 --> 00:10:20.660 Aika monen moneksi kysymykseksi tästä näkökulmasta. 127 00:10:20.660 --> 00:10:25.200 Kysymykset voi asetella, voi esittää pääkysymykseen ja tarkentavia. 128 00:10:25.200 --> 00:10:32.290 Älä äläkysymyksiä, mutta liiallista tämmöistä monitasoisuutta voi olla parempi välttää. 129 00:10:32.290 --> 00:10:38.350 Ja joskus harvoin tutkimusongelma voi olla ilmastonmuut kuin kysymys muodossa. 130 00:10:38.350 --> 00:10:42.400 Mutta mä pidän tätä kysymysmuotoa hyvänä ja. 131 00:10:42.400 --> 00:10:46.240 Tutkimuksen arvioidaan kannalta esimerkiksi gradun arvioijan kannalta 132 00:10:46.240 --> 00:10:50.730 tai tutkimusartikkelin vertaisarvioijan kannalta. 133 00:10:50.730 --> 00:10:55.380 Selkeänä vaihtoehtona, koska sitten se tutkimuksen. 134 00:10:55.380 --> 00:11:01.740 Tutkimuskysymys on helposti paikannettavissa ja sitä tutkimusta voidaan 135 00:11:01.740 --> 00:11:06.570 arvioida suhteessa siihen kysymykseen, koska se kysymys. 136 00:11:06.570 --> 00:11:08.430 Tavallaan siihen kiteytyy. 137 00:11:08.430 --> 00:11:14.430 Parhaimmillaan se tutkimusasetelma siihen sisältyy tieto paljon 138 00:11:14.430 --> 00:11:18.250 tärkeätä tietoa siitä tutkimuksen toteutuksesta. 139 00:11:18.250 --> 00:11:22.330 Mutta on se semmoista tutkimusta, jossa. 140 00:11:22.330 --> 00:11:31.840 Varsinaisesti niinku kysymysmuodossa esiteltyjä tutkimuskysymysten ei välttämättä ole. 141 00:11:31.840 --> 00:11:37.580 Tutkimuskysymykseen sisältyy. Seuraavia asioita. 142 00:11:37.580 --> 00:11:42.340 Ja jotkut näistä asioista voi on voi olla tutkimuskysymyksessä 143 00:11:42.340 --> 00:11:47.040 mukana sen sen muotoilussa. 144 00:11:47.040 --> 00:11:52.490 Vaikka ei ole suoraa julkilausuttuja eli tutkimuskysymyksen muoto. 145 00:11:52.490 --> 00:12:01.490 Voi just joskus kertoa siitä tutkimuksen lähestymistavasta. 146 00:12:01.490 --> 00:12:05.140 Tutkimuksen konteksti. 147 00:12:05.140 --> 00:12:09.370 Teoreettinen viitekehys tai käsite tai käsitteitä. 148 00:12:09.370 --> 00:12:16.450 Ja tutkimuksen varsinainen kohde eli teoreettisesti määritelty tutkimuskohde. 149 00:12:16.450 --> 00:12:21.550 Aineisto. Ja tai kohdejoukko. 150 00:12:21.550 --> 00:12:28.060 Metodologinen näkökulma ja tai analyysitapa. 151 00:12:28.060 --> 00:12:34.940 Näistä uusi näistä. Useimmista. 152 00:12:34.940 --> 00:12:39.140 Tavallisesti tutkimus hyvästä tutkimuskysymyksestä saa tietoa eli 153 00:12:39.140 --> 00:12:44.480 tutkimuskysymys kertoo aika paljon siitä tutkimuksen. 154 00:12:44.480 --> 00:12:48.000 Kokonaisuudesta ja tutkimusasetelmasta. 155 00:12:48.000 --> 00:12:55.600 Ja tutkimuskysymys on sellainen, että varsinkin laadullisessa tutkimuksessa. 156 00:12:55.600 --> 00:12:59.880 Lähdetään usein liikkeelle semmoisella hyvin. 157 00:12:59.880 --> 00:13:04.910 Semmoisella vähän avoimemmalla ja ei vielä niin tarkentuu uudella kysymyksellä ja se. 158 00:13:04.910 --> 00:13:09.600 Hyvin tyypillisesti tarkentuu siinä tutkimusprosessin edetessä. 159 00:13:09.600 --> 00:13:15.660 Esimerkiksi aineiston aineiston luennan pohjalta arvioidaan, minkälainen minkälaisia 160 00:13:15.660 --> 00:13:19.640 asioita ylipäätään on mahdollista, niin kun nostaa sieltä aineistosta esiin 161 00:13:19.640 --> 00:13:23.630 ja millä tavalla ja se tutkimuksen asetelma. 162 00:13:23.630 --> 00:13:29.300 Tarkentuu ja se tutkimuskysymys muotoutuu ja tutkimustehtävään tehtävän. 163 00:13:29.300 --> 00:13:36.980 Se ydin muotoutuu siinä prosessissa. 164 00:13:36.980 --> 00:13:41.100 Tässä esittelen muutamia esimerkkejä. 165 00:13:41.100 --> 00:13:43.950 Ja puretaan muutamia tutkimustehtävä. 166 00:13:43.950 --> 00:13:47.530 Muotoilua, tutkimuskysymyksiä. 167 00:13:47.530 --> 00:13:52.300 Osiin ja katsotaan mistä ne rakentuu. 168 00:13:52.300 --> 00:13:55.900 Tässä pyrkimyksenä on hieman löytää noita asioita, jotka 169 00:13:55.900 --> 00:14:02.390 äsken mainitsin, jotka tutkimuskysymykseen. Usein sisältyy. 170 00:14:02.390 --> 00:14:08.930 Ja tässä. Että teen hieman tämmöistä tulkintaa, että. 171 00:14:08.930 --> 00:14:12.220 Voit itse itse tarkastella näitä tutkimuskysymyksiä 172 00:14:12.220 --> 00:14:15.170 ja ehkä olla eri mieltäkin siitä, että. 173 00:14:15.170 --> 00:14:20.070 Mikä elementti edustaa mitäkin mitäkin? 174 00:14:20.070 --> 00:14:25.260 Näissä tutkimusohjelmissa ja tutkimuskysymyksissä. 175 00:14:25.260 --> 00:14:28.820 Mutta tässä on joitain joitain tämmöisiä huomioita. 176 00:14:28.820 --> 00:14:32.320 Ensimmäinen esimerkki. On. 177 00:14:32.320 --> 00:14:38.290 Kososen mäkisen annalle ja penttisen. Kirjoittamalla tutkimus. 178 00:14:38.290 --> 00:14:43.190 University students interpretation of studies related peterson sosiaalityössä 179 00:14:43.190 --> 00:14:49.380 tarkastellaan opiskelijoita yliopiston opiskelijoiden tulkintoja. 180 00:14:49.380 --> 00:14:53.550 Opintoihin liittyvästä opiskeluun liittyvästä sosiaalisuudesta 181 00:14:53.550 --> 00:15:00.770 ja sosiaalisuuden merkityksestä. Opiskelijan arjessa. 182 00:15:00.770 --> 00:15:05.240 Tässä. On 2 tutkimuskysymystä esitetty. 183 00:15:05.240 --> 00:15:08.240 Ensimmäinen koskee sitä, että minkälaisia? 184 00:15:08.240 --> 00:15:12.910 Tulkintakehyksen integrative repertuaari ns. 185 00:15:12.910 --> 00:15:18.280 Koskien tätä vertaisiosiaalisuutta. 186 00:15:18.280 --> 00:15:24.890 Ilmenee tai näyttäytyy näiden opiskelijoiden puheenvuoroissa heidän. 187 00:15:24.890 --> 00:15:27.220 Arkipäiväisessä. 188 00:15:27.220 --> 00:15:32.470 Kohtaamisistaan siellä opin opintojen arjessa. 189 00:15:32.470 --> 00:15:37.500 Ja toinen kysymys. Öö. 190 00:15:37.500 --> 00:15:43.580 On tämmöinen vähän laajempi kysymys, joka pohjautuu tuohon aiempaan analyysiin, 191 00:15:43.580 --> 00:15:51.220 minkälaisia laajempia diskursseja ja normatiivisia odotuksia tähän sosiaalisuuteen 192 00:15:51.220 --> 00:15:56.020 opintoihin liittyvään vertais sosiaalisuuteen liittyen. 193 00:15:56.020 --> 00:15:59.080 Niin kun. 194 00:15:59.080 --> 00:16:02.600 Esiintyy näissä opiskelijoiden puheenvuoroissa. 195 00:16:02.600 --> 00:16:09.070 Ja miten nää muotoilee tai ovat läsnä heidän tämmöisessä? 196 00:16:09.070 --> 00:16:15.880 Diskurssiisessa perustelutyössä, että miten he perustelevat omaa sosiaaliisuuttaan. 197 00:16:15.880 --> 00:16:19.960 Se tässä tutkimuksessa on ideana. 198 00:16:19.960 --> 00:16:23.720 Tästä voidaan lähteä tuon ensimmäisen kysymyksen kautta tarkastelemaan, 199 00:16:23.720 --> 00:16:28.750 että siellä puhutaan tulkinta repertuaarista. 200 00:16:28.750 --> 00:16:33.470 Ja tämä. Tulkinta repertuaarien käsite. 201 00:16:33.470 --> 00:16:36.230 On lähtöisin diskurssianalyysin. 202 00:16:36.230 --> 00:16:43.920 Niin se antaa antaa tietoa siitä, että kyseessä on tämmöinen diskurssianalyysin pohjaava, 203 00:16:43.920 --> 00:16:49.000 eli tiettyyn metodologiset näkökulmaan tai analyysitapaan pohjaava. 204 00:16:49.000 --> 00:16:50.830 Tutkimus. 205 00:16:50.830 --> 00:16:59.510 Ja samalla tässä nää tulkinta repertuaari opiskelijoiden puheesta 206 00:16:59.510 --> 00:17:01.680 esiin tulkitut. 207 00:17:01.680 --> 00:17:06.710 Että tän sosiaalisuutta koskevat tulkinta repertuaari on tässä diskurssiisessa 208 00:17:06.710 --> 00:17:12.120 tutkimuksessa se tutkimuksen teoreettisesti määritelty kohde. 209 00:17:12.120 --> 00:17:14.570 Ja tässä. 210 00:17:14.570 --> 00:17:18.210 Tämmöisessä diskurssianalyysiisessa tutkimuksessa. 211 00:17:18.210 --> 00:17:25.730 Tutkimuksen omaksutaan usein tämmöinen teoreettisen metodologinen lähestymistapa, eli 212 00:17:25.730 --> 00:17:33.850 se diskurssi ja se tutkimuksen kohteen määrittely on itse asiassa se sen tutkimuksen 213 00:17:33.850 --> 00:17:39.450 keskeinen teoria ja se määrittää sen näkökulman siihen aineiston analyysiin ja ollaan 214 00:17:39.450 --> 00:17:45.070 kiinnostuneita nimenomaan näistä repertuaarista tai diskursseja. 215 00:17:45.070 --> 00:17:49.750 Ja diskursseja koskeva teoria on sitten jos tutkimuksen. 216 00:17:49.750 --> 00:17:56.160 Tutkimuksen ydinteoria ja se näkökulma siihen tutkimuskohteeseen voitaisi ajatella, 217 00:17:56.160 --> 00:18:00.880 että tämmöistä vertaisiaanisuutta voidaan tutkia erilaisilla tavoilla esimerkiksi 218 00:18:00.880 --> 00:18:04.400 vertais sosiaalisuuteen liittyviä kokemuksia. 219 00:18:04.400 --> 00:18:07.680 Tai sitten vertaisiaanisuuden käytäntöjä. 220 00:18:07.680 --> 00:18:13.270 Mutta tässä on valittu näkökulmaksi tarkastella tämmöisiä tulkinta repertuaari. 221 00:18:13.270 --> 00:18:17.530 Sitten ensimmäisestä kysymyksestä löytyy myös. 222 00:18:17.530 --> 00:18:23.210 Opiskelijoitten puheenvuorot, vuorot, studion account. 223 00:18:23.210 --> 00:18:29.650 Joka viittaa tähän aineistoon ja kohdejoukkoon eli aineistona opiskelijoiden puhetta. 224 00:18:29.650 --> 00:18:34.970 Ja sitten siellä on everyday study related encounters, joka 225 00:18:34.970 --> 00:18:39.520 on tässä tutkimuksessa se tutkimuksen konteksti. 226 00:18:39.520 --> 00:18:45.120 Eli arkipäivän kohtaamis kohtaamiset on se tutkimuksen konteksti 227 00:18:45.120 --> 00:18:49.940 ja tutkimuksen näkökulmana on on opiskelijoiden. 228 00:18:49.940 --> 00:18:55.620 Puheen kautta tulkitut puheen kautta tarkastellut tulkinnat siitä sosiaalisuudesta. 229 00:18:55.620 --> 00:19:01.280 Tämmöisessä arki arkipäivän opiskeluun liittyvissä kohtaamisissa. 230 00:19:01.280 --> 00:19:05.360 Sitten tuossa kakkoskysymyksessä, joka esittää tämmöisen hieman laajemman 231 00:19:05.360 --> 00:19:08.780 kysymyksen siitä, että minkälaista diskurssieista tai. 232 00:19:08.780 --> 00:19:14.460 Tämmöistä kulttuurillista normatiivista odotuksista nää nää. 233 00:19:14.460 --> 00:19:20.460 Tulkintatavat ammentaa. Niin siinä tutkimukseen. 234 00:19:20.460 --> 00:19:24.940 Kohteena ja. Metodologisia näkökulmana. 235 00:19:24.940 --> 00:19:30.650 Viitataan nyt laajempiin diskurssiin ja tämmöisiin normatiivisia odotuksiin ja 236 00:19:30.650 --> 00:19:36.020 siellä on jälleen aineiston kohdejoukko löytyy eli opiskelijoiden. 237 00:19:36.020 --> 00:19:41.460 Opiskelijoiden nää puheenvuorot. Ja. 238 00:19:41.460 --> 00:19:48.500 Sitten diskurssiivista perustelu tai legitimoityöstä puhutaan, mikä vihjaa jälleen siihen 239 00:19:48.500 --> 00:19:53.040 tutkimukseen ydinkohteeseen ja pörssien metodologiset näkökulmaan. 240 00:19:53.040 --> 00:19:56.000 Eli siihen teoreettisesti määriteltyyn kohteeseen 241 00:19:56.000 --> 00:19:59.120 eli tarkastellaan tää diskurssiivista. 242 00:19:59.120 --> 00:20:05.540 Hieman erilaisista näkökulmista. Esimerkki 2. 243 00:20:05.540 --> 00:20:10.440 On ääni ja opinto ohjauksen kansalliselta kentältä ohjauksen 244 00:20:10.440 --> 00:20:14.150 kehittämisestä koskeva argumenttien analyysi. 245 00:20:14.150 --> 00:20:20.320 Niminen artikkeli harjula, kalalahti ja varjo ovat tämän kirjoittaneet. 246 00:20:20.320 --> 00:20:25.550 Tässä tutkimuksessa kuvataan nyt tutkimuksessa tarkastellaan miten 3 ylikansallista 247 00:20:25.550 --> 00:20:31.520 ohjaus diskurssia muotoutuu suomalaisen ohjauksen kehittämistä koskeviksi rationaliteetteiksi 248 00:20:31.520 --> 00:20:35.780 analysoimalla koulutuspoliittisen dokumenttien ohjausta koskevia argumentaatio 249 00:20:35.780 --> 00:20:38.320 rakenteita kysymme empiirisesti. 250 00:20:38.320 --> 00:20:41.970 Mitä ohjauksen avulla tulee tavoitella yhteiskunnassa ja miten ohjausta 251 00:20:41.970 --> 00:20:48.080 tulee kehittää ja millä perusteella millä perusteella? 252 00:20:48.080 --> 00:20:56.200 Tässä tää tutkimustehtävä on muotoilu on. Kiinnostava varsinainen. 253 00:20:56.200 --> 00:21:02.880 Tutkimuskysymys löytyy tuosta. Miten? 254 00:21:02.880 --> 00:21:07.380 3 ylikansallista ohjaus diskurssia muotoutuu suomalaisen ohjauksen 255 00:21:07.380 --> 00:21:10.610 kehittämistä koskeviksi rationaaliseenteiksi. 256 00:21:10.610 --> 00:21:12.800 Ja siinä. 257 00:21:12.800 --> 00:21:17.580 Tutkimuksen kohde ja teoreettinen viitekehys. 258 00:21:17.580 --> 00:21:21.770 Ja metodologinen näkökulma löytyy tuossa. 259 00:21:21.770 --> 00:21:24.430 Näistä ohjausdiskurssiseista. 260 00:21:24.430 --> 00:21:27.400 Ja niitten muotoutumisesta. 261 00:21:27.400 --> 00:21:30.100 Ja tutkimuksen kontekstina on suomalaisen ohjauksen 262 00:21:30.100 --> 00:21:34.210 kehittäminen, jota tässä tarkastellaan. 263 00:21:34.210 --> 00:21:38.430 Tämmöistä diskurssiivistä näkökulmasta. 264 00:21:38.430 --> 00:21:44.790 Ja siinä on tommoinen rationaliteetit jotka on tämmöisiä perustelu perustelutapoja. 265 00:21:44.790 --> 00:21:47.890 Joita voidaan pitää tää tutkimuksen. 266 00:21:47.890 --> 00:21:52.870 Kohteena diskurssien ohella. 267 00:21:52.870 --> 00:21:56.790 Ja tutkimuksessa tarkastellaan poliittisia dokumentteja, 268 00:21:56.790 --> 00:22:01.650 jotka muodostaa sen tutkimuksen aineiston. Ja. 269 00:22:01.650 --> 00:22:06.930 Erityisenä näkökulmana on argumentaatio rakenteiden analyysi ja 270 00:22:06.930 --> 00:22:11.060 tää viittaa tähän erityiseen diskurssianalyysi. 271 00:22:11.060 --> 00:22:15.000 Lyysin menetelmälliseen lähestymistapaan, jossa painotetaan 272 00:22:15.000 --> 00:22:20.210 tätä argumentaatiota rakenteiden analyysiä. Eli tää tarkentaa sitä. 273 00:22:20.210 --> 00:22:23.810 Diskurssi lähestymistapaa. 274 00:22:23.810 --> 00:22:28.300 Sitten mikä tuossa viimeisenä nuo kysymykset tuossa lopussa. 275 00:22:28.300 --> 00:22:34.210 Niin. Minun tulkinta siitä on, että kysymys on. 276 00:22:34.210 --> 00:22:41.890 Näissä empiirisessä kysymyksissä on tämmöisestä juristista käyttökysymyksistä operationaalista 277 00:22:41.890 --> 00:22:47.670 äläkäkysymyksistä, joiden kautta ikään kuin luetaan ne on semmoisia. 278 00:22:47.670 --> 00:22:53.180 Kysymyksiä, joita esitetään sille aineistolle, mutta ne ei ole tän tutkimuksen 279 00:22:53.180 --> 00:22:57.660 niinku varsinaisia tutkimuskysymyksiä vaan ne on semmoisia niin kun näiden 280 00:22:57.660 --> 00:23:01.730 argumentaatiorakenteiden analyysin. 281 00:23:01.730 --> 00:23:10.560 Apukysymyksiä, joiden kautta niitä argumentaatiorakenteita saadaan esiin. 282 00:23:10.560 --> 00:23:17.020 Eli tässä tutkimus tutkimustehtävä ja on asetettu sillä lailla, että siinä. 283 00:23:17.020 --> 00:23:23.920 Ei muotoilla muotoilla semmoista niinku varsinaista tutkimus tutkimuskysymystä. 284 00:23:23.920 --> 00:23:29.460 Selkeästi vaan tutkimustehtävä kuvataan tämmöisenä niin kun. 285 00:23:29.460 --> 00:23:33.680 Tarkentamalla sitä näkökulmaa, joka otetaan tähän. 286 00:23:33.680 --> 00:23:39.630 Näiden ohjausdiskurssien muotoutumiseen. 287 00:23:39.630 --> 00:23:43.760 Kolmantena esimerkkinä esitän tässä. 288 00:23:43.760 --> 00:23:49.160 Väistyvä ohjausta opinto ohjaukseen yksin jättävät käytänteet maahanmuuttotaustaisten 289 00:23:49.160 --> 00:23:51.880 nuorten parissa artikkelin. 290 00:23:51.880 --> 00:23:56.050 Joka on kirjoittanut annemari soutu. Ja. 291 00:23:56.050 --> 00:24:00.560 Tämä. Tästä artikkelista. 292 00:24:00.560 --> 00:24:06.090 Eli kun etsii tutkimustehtävää voi havaita, että. 293 00:24:06.090 --> 00:24:10.790 Ei löydy tutkimuskysymystä kysymysmuodossa. 294 00:24:10.790 --> 00:24:20.770 Ja tässä on kyseessä nyt esimerkki, jossa tutkimustehtävä muotoillaan. 295 00:24:20.770 --> 00:24:25.810 Muotoillaan. 296 00:24:25.810 --> 00:24:32.140 Kuvaamisen kautta sitä ei muotoilla kysymys muotoisena ja. 297 00:24:32.140 --> 00:24:37.850 Se kuvataan määritellään tämmöisen tavoitteiden kautta ja tässä artikkelissa 298 00:24:37.850 --> 00:24:41.300 asetetaan tavoitteet tutkimuksen kohteeksi. 299 00:24:41.300 --> 00:24:45.380 Nuorten ja opinto ohjaajien välisen ohipuhumisen, jota 300 00:24:45.380 --> 00:24:49.470 analysoidaan eli tehdään laadullista. 301 00:24:49.470 --> 00:24:53.610 Temaattista analyysiä ja tämä vihjaa tähän metodologiset 302 00:24:53.610 --> 00:24:56.350 lähestymistapaan ja analyysitapaan. 303 00:24:56.350 --> 00:25:01.880 Ja tutkimuksen aineistona ovat opinto ohjaajien haastattelut. 304 00:25:01.880 --> 00:25:09.120 Ja näiden ohjaajien näkemyksiä, joka kertoo tästä metodologiasta näkökulmasta. 305 00:25:09.120 --> 00:25:13.610 Ja samalla siitä tutkimuksen kohteesta. Eli. 306 00:25:13.610 --> 00:25:20.110 Tähän kohteeseen sisältyy tämmöinen ohi puhuminen, sitten näkemykset. 307 00:25:20.110 --> 00:25:22.380 Ja. 308 00:25:22.380 --> 00:25:27.720 Sitten näitä näkemyksiä peilataan tulkintoihin aiempiin tulkintoihin. 309 00:25:27.720 --> 00:25:32.210 Nuorten haastatteluista. Näiden opinto ohjaajien näkemyksiä. 310 00:25:32.210 --> 00:25:37.590 Sitten tässä analyysissa hyödynnetään tämmöisiä teoreettisia lähestymis. 311 00:25:37.590 --> 00:25:39.410 Tapoja. 312 00:25:39.410 --> 00:25:43.950 Ja muun muassa sanna vehviläisen jäsenistä ohjauksen orientaatiosta, 313 00:25:43.950 --> 00:25:47.890 joka muodostaa yksi teoreettisen viitekehyksen. 314 00:25:47.890 --> 00:25:51.990 Ja tämän avulla tarkastellaan, millaiseen vuorovaikutukseen ohjaajat 315 00:25:51.990 --> 00:25:57.610 missäkin teemassa asettuvat ja tässä vuorovaikutus on. 316 00:25:57.610 --> 00:26:03.110 Nyt tätä tutkimuksen kohdetta. Ohjaajat. 317 00:26:03.110 --> 00:26:08.950 Ovat ovat sitä ja asettuminen viittaa siihen metodologiset. 318 00:26:08.950 --> 00:26:14.130 Näkökulmaa eli vuorovaikutuksen asettumista tarkastellaan. 319 00:26:14.130 --> 00:26:19.570 Ja toisena tulkinnallisen kehyksenä, joka viittaa tähän metodologiset näkökulmaan. 320 00:26:19.570 --> 00:26:23.860 Analyysitapaan eli jonkinlaisia teemoja sieltä nostetaan. 321 00:26:23.860 --> 00:26:29.110 Toimii monikulttuurisesta ohjauksesta sekä maahanmuutosta käyttävä kasvatus sosiologisesti 322 00:26:29.110 --> 00:26:32.520 ja nuorisotutkimuksenllisesti virittynyt keskustelu. 323 00:26:32.520 --> 00:26:38.290 Ja tässä teoreettiseksi viitekehykseksi ei nosteta mitään tiettyä. 324 00:26:38.290 --> 00:26:42.880 Teoreettista käsitettä vaan nostetaan tämmöinen niin kun. 325 00:26:42.880 --> 00:26:48.720 Nuorisotutkimuksen ja kasvatus sosiologinen lähestymistapa. 326 00:26:48.720 --> 00:26:54.660 Ja tämmöinen niinku tutkimuksellinen laajempi laajempi niin kun tutkimuskeskustelu, 327 00:26:54.660 --> 00:26:59.190 josta hämmennetään semmoisia teoreettisia aineksia. 328 00:26:59.190 --> 00:27:02.650 Eli eli tässä on tämmöinen niinku tietynlainen teoreettinen viitekehys, 329 00:27:02.650 --> 00:27:07.810 johon tää tutkimus niinku paikannetaan. 330 00:27:07.810 --> 00:27:12.060 Mutta mistä näissä ohi puhumisessa? 331 00:27:12.060 --> 00:27:18.940 Näissä näkemyksissä, minkälaiseen vuorovaikutukseen asetutaan? 332 00:27:18.940 --> 00:27:24.040 Missä näissä on kysymys? Opinto ohjaajien. 333 00:27:24.040 --> 00:27:29.350 Kuvaavan kuvaamana. Tuo. 334 00:27:29.350 --> 00:27:34.530 Tutkimuksen Otsikko, jossa puhutaan yksin jättämistä käytänteistä. 335 00:27:34.530 --> 00:27:40.470 Vihjaa tähän. Eli kysymys on kautta. 336 00:27:40.470 --> 00:27:42.550 Linjan. 337 00:27:42.550 --> 00:27:47.660 Ohi puhumisesta ja tästä väistelevasta ohjauksesta tämmöisenä 338 00:27:47.660 --> 00:27:51.950 niinku käytäntönä ohjauksen käytäntönä. Eli. 339 00:27:51.950 --> 00:27:57.490 Tätä artikkelia voi tulkita sitä kautta, että nämä käytännöt on itse asiassa se 340 00:27:57.490 --> 00:28:03.610 tutkimuksen kohde ja niihin päästään sitten tarkastelemalla erilaisilla tavoilla 341 00:28:03.610 --> 00:28:09.900 eli päästään tarkastelemalla niiden haastattelujen kautta. 342 00:28:09.900 --> 00:28:16.120 Niissä raportoitua käytäntöä ja sitten niiden ohjaajien myös. 343 00:28:16.120 --> 00:28:20.220 Näkemyksiä, jotka kertoo siitä, että miten he oriental orientoitua 344 00:28:20.220 --> 00:28:24.140 siihen omaan niin kun ohjaustyöhönsä ja. 345 00:28:24.140 --> 00:28:28.410 Miten he niin nää käytännöt on tavallaan. 346 00:28:28.410 --> 00:28:33.430 Semmoisia niinku niinku sisältää tulkintaa niistä tilanteista ja 347 00:28:33.430 --> 00:28:37.840 ajatuksia siitä, että minkälaista sen ohjauksen tulisi olla ja minkälaisia 348 00:28:37.840 --> 00:28:41.180 ohjauksen orientaatiota siinä otetaan. 349 00:28:41.180 --> 00:28:46.180 Ja tällä näillä käytänteillä on sitten seurausta tai niihin sisältyy 350 00:28:46.180 --> 00:28:50.160 se minkälaiseen vuorovaikutukseen niissä. 351 00:28:50.160 --> 00:28:59.210 Niissä näiden nuorten kanssa asetutaan eli. Käytänteet on on se. 352 00:28:59.210 --> 00:29:08.880 Se tutkimuksen varsinainen kohde tässä tässä tapauksessa. 353 00:29:08.880 --> 00:29:11.510 On tässä luennossa. 354 00:29:11.510 --> 00:29:18.250 Nyt puhut tutkimuskysymyksen muotoilun merkityksestä sikäli, että ja siinä 355 00:29:18.250 --> 00:29:23.050 kiteytyy tutkimuksen asetelmasta olennaisia tietoja. 356 00:29:23.050 --> 00:29:26.520 Ja. Näiden esimerkkien kautta. 357 00:29:26.520 --> 00:29:29.770 Kautta niin kun. 358 00:29:29.770 --> 00:29:37.070 Näin keskeisenä tän tutkimuskohteen rajaamisen ja määrittelyn merkityksen laadullisessa 359 00:29:37.070 --> 00:29:44.710 tutkimuksessa ja tässä laadullisen tutkimuksen kurssin sisällöissä ja. 360 00:29:44.710 --> 00:29:49.810 Harjoituksessa harjoitellaan näkökulmaa. 361 00:29:49.810 --> 00:29:55.830 Tähän tutkimuskohteen kohteessa pysymiseen ja. 362 00:29:55.830 --> 00:30:00.180 Tutkimusaineistojen lukemiseen semmoisesta johdonmukaisesta. 363 00:30:00.180 --> 00:30:04.510 Näkökulmasta käsin. Ja. 364 00:30:04.510 --> 00:30:07.460 Tutkimuksen kohdeteet laadullisessa. 365 00:30:07.460 --> 00:30:11.740 Tutkimuksessa voi olla moninaisia. 366 00:30:11.740 --> 00:30:18.270 Riippuen lähestymistavasta eli ollaanko kiinnostuneita esimerkiksi käytännöistä? 367 00:30:18.270 --> 00:30:20.710 Toiminnasta. 368 00:30:20.710 --> 00:30:26.100 Vai ollaanko kiinnostuneita kokemuksista yksilöiden kokemuksista, käsityksistä narratiiviveista, 369 00:30:26.100 --> 00:30:31.090 puhetavoista tulkintoja, repertuaarista, diskursseja. 370 00:30:31.090 --> 00:30:36.690 Eli mikä millä tavalla me lähestytään, me voidaan lähestyä samaa aineistoa 371 00:30:36.690 --> 00:30:42.220 useammanlaistakin näkökulmasta, niin mikä meitä kiinnostaa? 372 00:30:42.220 --> 00:30:47.170 Näistä ilmiöistä ja ja. 373 00:30:47.170 --> 00:30:52.060 Minkälaisella näkökulmalla on semmoista tärkeää annettavaa? 374 00:30:52.060 --> 00:30:54.030 Meidän niin kun. 375 00:30:54.030 --> 00:30:56.660 Mielestämme ja aiemman tutkimuksen pohjalta. 376 00:30:56.660 --> 00:30:58.750 Onko siellä tutkimusalaukkoja? 377 00:30:58.750 --> 00:31:03.090 Että me me ei tiedetä vaikka joidenkin ihmisten kokemuksista 378 00:31:03.090 --> 00:31:07.430 jossain kontekstissa tai me ei tunneta jotain. 379 00:31:07.430 --> 00:31:13.460 Käytäntöjä ohjauksen käytäntöjä jossain tietyssä tietyssä kontekstissa. 380 00:31:13.460 --> 00:31:20.130 Sitten tää tutkimuksen linjakkuus minkälaisilla aineistoilla siitä tutkimuskohteesta, joka meitä 381 00:31:20.130 --> 00:31:25.620 kiinnostaa voidaan saada tietoa minkälaista aineistoa meidän tulisi kerätä? 382 00:31:25.620 --> 00:31:30.560 Joskus se aineistonkeruu valinta määrittää sitä, että me ollaan. 383 00:31:30.560 --> 00:31:36.830 Me halutaan kerätä tietyn tietynlainen aineisto niin se rajaa niitä tietynlaisia. 384 00:31:36.830 --> 00:31:43.320 Relevanttia niinku kohta kohteita mitä siinä voidaan ottaa tarkasteluun. 385 00:31:43.320 --> 00:31:47.660 Ja minkälaisilla menetelmillä sitten sen aineiston kautta päästään? 386 00:31:47.660 --> 00:31:49.460 Päästään siihen käsiksi. 387 00:31:49.460 --> 00:31:51.890 Siihen tutkimuksen kohteena olevaan ilmiöön. 388 00:31:51.890 --> 00:31:56.430 Tämän tyyppisiä kysymyksiä tullaan tällä kurssilla käsittelemään.