WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.190 --> 00:00:05.190 Hei tervetuloa tälle luennolle, jonka aiheena on laadullisen 2 00:00:05.190 --> 00:00:11.150 tutkimuksen luotettavuus ja sen arviointi. Tän luennon. 3 00:00:11.150 --> 00:00:16.560 Ydinviesti tulee olemaan se, että on monenlaisia näkökulmia 4 00:00:16.560 --> 00:00:19.040 luotettavuuden arviointiin ja. 5 00:00:19.040 --> 00:00:25.360 Luotettavuuden arvioinnin käsitteisiin ja kriteereihin, jotka riippuu. 6 00:00:25.360 --> 00:00:27.740 Pitkälti siitä. 7 00:00:27.740 --> 00:00:31.840 Laadullisen tutkimuksen perusnäkökulmasta tai paradigmasta, 8 00:00:31.840 --> 00:00:34.860 joihin meidän tutkimus perustuu. 9 00:00:34.860 --> 00:00:40.060 Nää paradigma määrittää sitä, minkälaiset kysymykset luotettavuuden 10 00:00:40.060 --> 00:00:42.930 kannalta on niin kun olennaisia. 11 00:00:42.930 --> 00:00:47.840 Ja tätä pyritään tällä luennolla hahmottelemaan. 12 00:00:47.840 --> 00:00:51.180 Miksi tutkimuksen tulisi olla luotettavaa? 13 00:00:51.180 --> 00:00:54.940 No, tieteen keskeisenä tehtävänä on tuottaa tutkittua tietoa, johon voidaan 14 00:00:54.940 --> 00:00:59.600 jossain jossain suhteessa varmaan ja tai totta tai totuudenmukaista ja johon 15 00:00:59.600 --> 00:01:02.950 voidaan luottaa toiminnan ja päätöksenteon pohjana. 16 00:01:02.950 --> 00:01:07.820 Niin voidaan ajatella, että tiede instituutiona on muotoutunut huolehtimaan tämmöisestä yhteiskunnallisesta 17 00:01:07.820 --> 00:01:13.380 tehtävästä ja se tekee sitä joukolla erilaisia käytäntöjä. 18 00:01:13.380 --> 00:01:18.810 Muun muassa tieteellinen tutkijakoulutus. Jolla koulutetaan. 19 00:01:18.810 --> 00:01:23.350 Tutkijoita, jotka ymmärtävät tieteellisen tutkimuksen periaatteet ja luotettavuuden 20 00:01:23.350 --> 00:01:26.860 arvioinnin periaatteet tässä instituutiossa. 21 00:01:26.860 --> 00:01:35.010 Sitten tutkimuksen vertaisarviointi on keskeinen keskeinen tieteen instituutio, jossa. 22 00:01:35.010 --> 00:01:41.310 Jokainen tutkimus altistetaan tavallisesti anonyymien arvioijien vertaisten 23 00:01:41.310 --> 00:01:44.770 koulutettujen tutkijoiden tarkastelulle, jossa sen. 24 00:01:44.770 --> 00:01:50.480 Luotettavuutta keskeisesti myös arvioidaan. 25 00:01:50.480 --> 00:01:56.810 Eli tää luotettavuuden arviointi on näissä tieteen käytäntöjen ihan ytimessä. 26 00:01:56.810 --> 00:02:01.600 Jolla pyritään takaamaan se tutkimuksen laatu ja kurinalaisuus. 27 00:02:01.600 --> 00:02:04.820 Ilman kurinalaisuutta tutkimus on arvotonta ja siitä tulee 28 00:02:04.820 --> 00:02:08.380 fiktiota ja se menettää käyttökelpoisuutensa. 29 00:02:08.380 --> 00:02:12.700 Tämä on aika hyvä lainaus kuvaamaan. 30 00:02:12.700 --> 00:02:16.290 Tää on luotettavuuden merkitystä. 31 00:02:16.290 --> 00:02:19.020 Mitä luotettavuudella tarkoitetaan? 32 00:02:19.020 --> 00:02:22.590 Luotettavuuden määritelmästä ei ole yksimielisyyttä. 33 00:02:22.590 --> 00:02:27.070 Ja vastaus riippuu vahvasti vastaajan omaksumasta laadullisen tutkimuksen perinteestä 34 00:02:27.070 --> 00:02:32.580 tai lähestymistavasta ja tämä on tämän luennon keskeinen viesti. 35 00:02:32.580 --> 00:02:39.540 Ja on monenlaisia käsitteitä ja näitä käsitteillä englanninkielisiä vastineita. 36 00:02:39.540 --> 00:02:45.980 Joilla kuvataan tätä luotettavuuden ilmiöön liittyviä asioita. 37 00:02:45.980 --> 00:02:49.830 Asioita. Ja. 38 00:02:49.830 --> 00:02:53.370 Tässä pyritään nyt kuvaamaan semmoisia laajempia keskusteluja ja 39 00:02:53.370 --> 00:02:58.460 näkökulmia tähän luotettavuuteen tällä luennolla. 40 00:02:58.460 --> 00:03:02.000 Sitten on ylipäätään tähän luotettavuuden kysymykseen laadullisen 41 00:03:02.000 --> 00:03:05.610 tutkimuksen kentällä on erilaisia kantoja. 42 00:03:05.610 --> 00:03:09.970 On tutkijoita, jotka väittää, että on löydettävissä tämmöisiä yleisiä kriteereitä, 43 00:03:09.970 --> 00:03:14.670 joiden kautta voidaan erilaisiin lähestymistapoihin ja paradigmoihin kiinnittyminen 44 00:03:14.670 --> 00:03:18.560 tutkimusten tuottamia tietoa vertailla. 45 00:03:18.560 --> 00:03:23.220 Näkökulmista riippumatta ja toisaalta on kantaja, jossa katsotaan, että jotkut 46 00:03:23.220 --> 00:03:28.610 näkökulmat on täysin yhteensovittamattomia toistensa kanssa ja. 47 00:03:28.610 --> 00:03:30.770 Että tietynlaiset. 48 00:03:30.770 --> 00:03:35.230 Vaikka määrällisestä tutkimuksesta kumpuavat luotettavuuden arvioinnin 49 00:03:35.230 --> 00:03:42.930 kriteerit ovat sopimattomia laadulliseen tutkimukseen. 50 00:03:42.930 --> 00:03:48.700 Luotettavuuden arviointia on hyvä ajatella osana koko tutkimusprosessi. 51 00:03:48.700 --> 00:03:52.460 Se ei ole jotain jota pohditaan vasta aivan lopuksi siellä 52 00:03:52.460 --> 00:03:56.520 tutkimusprosessin ja tutkimusraportin lopussa. 53 00:03:56.520 --> 00:03:58.950 Tämä on tärkeä oivalta. 54 00:03:58.950 --> 00:04:03.000 Ja näitä luotettavuuden arvioinnin erilaisia käsitteitä ja näkökulmia 55 00:04:03.000 --> 00:04:06.790 on hyvä ajatella semmoisia työkaluina, jotka on läsnä ja auttavat niiden 56 00:04:06.790 --> 00:04:10.390 valintojen tekemisessä tutkimusprosessissa. 57 00:04:10.390 --> 00:04:15.610 Ja jo ideointi ja suunnitteluvaiheessa on pohdittava luotettavuuden kysymyksiä. 58 00:04:15.610 --> 00:04:18.730 Voidaanko kaavaillulla aineistolla tuottaa luotettavaa 59 00:04:18.730 --> 00:04:22.450 tietoa tutkimusongelman ratkaisemiseen. 60 00:04:22.450 --> 00:04:29.720 Ja tutkimusraportissa tulee kaikki valinnat osata perustella lukijalle uskottavasti. 61 00:04:29.720 --> 00:04:34.590 Ja tämä päätöksentekoketju onkin yksi keskeinen. 62 00:04:34.590 --> 00:04:36.500 Tapa. 63 00:04:36.500 --> 00:04:42.070 Todentaa ja vahvistaa sitä luotettavuutta, kun se on raportoitu. 64 00:04:42.070 --> 00:04:46.370 Tutkimusraportissa. 65 00:04:46.370 --> 00:04:49.750 Tuottavuuden arvioinnin yksi keskeinen näkökulma on epäluotettavuuden 66 00:04:49.750 --> 00:04:51.670 lähteiden ja virhelähteitä. 67 00:04:51.670 --> 00:04:54.950 Pohtiminen ja hallitseminen ja nämä ymmärretään hyvin eri tavoilla 68 00:04:54.950 --> 00:04:56.910 laadullisen tutkimuksen eri perinteisiä. 69 00:04:56.910 --> 00:05:00.520 Tähän mennään tuossa kohta tarkemmin. 70 00:05:00.520 --> 00:05:05.620 Lähdetään sitten seuraavaksi tarkastelemaan tätä luotettavuuden arviointia erilaisissa tutkimus 71 00:05:05.620 --> 00:05:15.410 paradigma erilaisten laadullisen tutkimuksen perusnäkökulma kautta. 72 00:05:15.410 --> 00:05:20.010 Tutkimus paradigmaoissa on hyödyntänyt tätä. 73 00:05:20.010 --> 00:05:27.100 Arja jokisen laadullisen tutkimuksen. Verkko käsikirjassa. 74 00:05:27.100 --> 00:05:34.090 Esittelemää jaottelua ja tätä jaottelua on esitelty esitetty aiemminkin. 75 00:05:34.090 --> 00:05:38.790 3 lauseen tutkimuksen perusnäkökulmaan. 76 00:05:38.790 --> 00:05:44.400 Ensimmäinen näkökulma faktan näkökulma lähestyy aineistoa. 77 00:05:44.400 --> 00:05:48.420 Sillä lailla, että aineiston kautta voidaan saada tietoa 78 00:05:48.420 --> 00:05:50.780 ikään kuin sen aineiston ulkopuolella. 79 00:05:50.780 --> 00:05:54.090 Tuolla jossain olevasta todellisuudesta. 80 00:05:54.090 --> 00:06:00.080 Esimerkiksi haastateltavia ymmärretään haastateltavien puhe ymmärretään. 81 00:06:00.080 --> 00:06:04.890 Informanttien puheena jossa he raportoi sitä todellisuutta. 82 00:06:04.890 --> 00:06:10.200 Ja siellä tapahtuvia prosesseja käytäntöjä ihmistieteissä. 83 00:06:10.200 --> 00:06:15.500 Ja tietyllä tavalla myös ulkoisesta näkökulmasta voidaan ajatella ihmisten kokemuksia, 84 00:06:15.500 --> 00:06:19.390 että raportoivat kokemuksiaan, mitä he ovat kokeneet. 85 00:06:19.390 --> 00:06:21.440 Mitä he kokivat jossain tilanteessa? 86 00:06:21.440 --> 00:06:27.660 Ehkä tälle retrospektiivisesti jälkikäteen ajateltuna. 87 00:06:27.660 --> 00:06:31.310 Sitten kokemusnäkökulmasta. 88 00:06:31.310 --> 00:06:35.330 Näkökulma aineisto on toisenlainen aineiston puheaineiston 89 00:06:35.330 --> 00:06:39.440 esimerkiksi haastatteluaineisto ajatellaan. 90 00:06:39.440 --> 00:06:44.340 Ajatellaan pääsyynä ihmisten tämmöisiin kokemuksiin. 91 00:06:44.340 --> 00:06:52.420 Ja kokemuksille annettuihin merkityksiin tämmöisen merkitysten ja kokemusten maailmaan. 92 00:06:52.420 --> 00:06:54.760 Ja. 93 00:06:54.760 --> 00:07:00.170 Sitten kolmannesta konstruktionisesta näkökulmasta. 94 00:07:00.170 --> 00:07:03.440 Aineiston ajatellaan. 95 00:07:03.440 --> 00:07:07.000 Puhe tai tekstiaineisto ajatellaan tämmöisenä. 96 00:07:07.000 --> 00:07:11.750 Paikkana ja itsessään semmoisena toimintana, jossa rakennetaan ja 97 00:07:11.750 --> 00:07:15.780 tuotetaan kulttuurisia jäsennyksiä ja merkityksiä. 98 00:07:15.780 --> 00:07:18.560 Ja se on silloin. 99 00:07:18.560 --> 00:07:23.810 Suoraan tarkastelun kohteena osana tutkittavaa todellisuutta. 100 00:07:23.810 --> 00:07:27.990 Se teksti ja silloin tarkastellaan tässä niin kun. 101 00:07:27.990 --> 00:07:32.510 Vaikka diskurssiinisesti. 102 00:07:32.510 --> 00:07:39.580 Rakentuvia merkityksiä tai puhetapojen vaihtelua tietyssä. 103 00:07:39.580 --> 00:07:44.410 Diskurssissa keskustelu kontekstissa. 104 00:07:44.410 --> 00:07:48.720 Eli hyvin erilaiset näkökulmat. 105 00:07:48.720 --> 00:07:52.120 Pyrkimys päästä aineiston taustalla oleviin prosesseihin 106 00:07:52.120 --> 00:07:58.530 käsiksi pyrkimys päästä ihmisten. Aitoihin kokemuksiin. 107 00:07:58.530 --> 00:08:03.160 Käsiksi. Jep pyrkimystä tarkastella. 108 00:08:03.160 --> 00:08:08.100 Miten todellisuutta rakennetaan niinku siinä puheessa? 109 00:08:08.100 --> 00:08:12.990 Ja yleensä tutkijoiden on valittava tai. 110 00:08:12.990 --> 00:08:20.330 Suuntauduttava siinä tutkimuksessaan jonkun näistä näkökulmasta mukaisesti, vaikka. 111 00:08:20.330 --> 00:08:25.230 Erilaisia yhdistelmiä on jossain määrin mahdollista tehdä, 112 00:08:25.230 --> 00:08:30.180 mutta on hyvin tärkeä niinku hahmottaa. 113 00:08:30.180 --> 00:08:38.240 Tarkasti minkälainen ymmärrys siitä laadullisesta aineistosta meillä on. 114 00:08:38.240 --> 00:08:42.720 Nyt näihin tutkimusprojekteihin liittyy hyvin erilaiset tavat. 115 00:08:42.720 --> 00:08:48.200 Ymmärtää. Minkälaisia ovat luotettavuuden? 116 00:08:48.200 --> 00:08:54.760 Kysymykset ja epäluotettavuuden lähteet tai virhe dlähteet virhelähteitä 117 00:08:54.760 --> 00:09:00.190 käsite tämmöiset baia vääristymät virhe, lähteet. 118 00:09:00.190 --> 00:09:07.830 Tää käsite liittyy ehkäpä vahvimmin tähän fakta näkökulmaan, jossa ajatellaan että. 119 00:09:07.830 --> 00:09:12.870 Niinku pyrkimys on välttää erilaisia vääristymiä ja harhoja tutkimusprosessissa. 120 00:09:12.870 --> 00:09:19.620 Mutta epäluotettavuuden lähteistä on kaikissa kysymys. 121 00:09:19.620 --> 00:09:22.880 Fakta näkökulmassa. 122 00:09:22.880 --> 00:09:25.960 Kysymykset ovat sellaisia, että miten luotettavaa. 123 00:09:25.960 --> 00:09:30.120 Miten voidaan saada luotettavaa tietoa todellisuudesta ja lähestyä totuutta 124 00:09:30.120 --> 00:09:34.150 todellisuudesta ja tällöin tulee kysymykseen esimerkiksi se. 125 00:09:34.150 --> 00:09:36.150 Että. 126 00:09:36.150 --> 00:09:39.060 Kuvaavatko nää meidän informaatiit todenmukaisesti? 127 00:09:39.060 --> 00:09:42.430 Sitä todellisuutta esimerkiksi haastateltavat. 128 00:09:42.430 --> 00:09:47.740 Ja miten me voidaan varmistua siitä, että he kuvaavat todenmukaisesti? 129 00:09:47.740 --> 00:09:51.260 Voiko meillä olla esimerkiksi erilaisia tiedonlähteitä, joilla me voidaan 130 00:09:51.260 --> 00:09:54.940 varmistua siitä, että kuvaus siitä prosessista? 131 00:09:54.940 --> 00:10:01.040 On oikea jos se on meidän niinku lähde sen jonkun tuolla todellisuudessa 132 00:10:01.040 --> 00:10:06.370 olevan prosessin tai mekanismin tai käytännön tarkasteluun. 133 00:10:06.370 --> 00:10:09.970 Sitten pyrkimyksenä on välttää erilaisia vääristymiä ja harhoja. 134 00:10:09.970 --> 00:10:15.580 Mitä mitä saattaa johtua tutkijasta tai tutkittavista? 135 00:10:15.580 --> 00:10:18.140 Tuossa aiemmin mainitsin sen, että. 136 00:10:18.140 --> 00:10:22.240 Kokemuksia saatetaan niinku raportoida jälkikäteen, että mitä koit 137 00:10:22.240 --> 00:10:27.290 jossain tilanteessa, mitä tapahtui, miten koit sen? 138 00:10:27.290 --> 00:10:36.130 Tässä vaikka elämän kerrallaisessa tai elämänkulun tutkimuksessa niin tällöin. 139 00:10:36.130 --> 00:10:40.200 Voidaan miettiä, että onko muisti? 140 00:10:40.200 --> 00:10:44.160 Relevantti kysymys, miten hyvin ihminen voi muistaa ja mitkä asiat 141 00:10:44.160 --> 00:10:49.620 voivat tukea oikein sen tapahtuman oikein muistamista. 142 00:10:49.620 --> 00:10:56.220 Koska pyrkimyksenä on saada luotettavaa tietoa siitä, mitä todella tapahtui. 143 00:10:56.220 --> 00:11:00.480 Sitten tutkijan näkökulmasta. 144 00:11:00.480 --> 00:11:04.910 Objektiivisuuden ja tämmöinen neutraalisuuden pyrkimys, että pyritään 145 00:11:04.910 --> 00:11:08.270 kontrolloimaan sitä, että me ei tutkijoina. 146 00:11:08.270 --> 00:11:12.230 Vaikuteta siihen niinku tutkimuskohteeseen. 147 00:11:12.230 --> 00:11:16.940 Laadullisessa tutkimuksessa esimerkiksi haastattelututkimuksessa. 148 00:11:16.940 --> 00:11:22.890 Voidaan ajatella, että haastattelu protokolla tai haastattelurunko haastattelumenetelmä 149 00:11:22.890 --> 00:11:27.040 on sillä lailla kontrolloitu, että me annetaan täsmälleen sama. 150 00:11:27.040 --> 00:11:31.680 Samat kysymykset kaikille haastateltaville. 151 00:11:31.680 --> 00:11:37.920 Että me ei itse niin kun tuoteta sinne haastateltaville sitä sisältöä. 152 00:11:37.920 --> 00:11:41.920 Ja pysytään tavallaan neutraaleina ja objektiivisina. 153 00:11:41.920 --> 00:11:46.300 Siinä siinä suhteessa. 154 00:11:46.300 --> 00:11:50.740 Tämän tyyppiset kysymykset tulevat kyseeseen tästä faktonäkökulmasta. 155 00:11:50.740 --> 00:11:54.100 Kun mietitään näitä epäluotettavuuden lähteitä. 156 00:11:54.100 --> 00:11:56.320 Sitten kokemusnäkökulmasta. 157 00:11:56.320 --> 00:12:01.680 Kysymykset on toisenlaisia. Kun. 158 00:12:01.680 --> 00:12:04.050 Ollaan kiinnostuneita subjektiivista. 159 00:12:04.050 --> 00:12:07.110 Maailmasta ja subjektiivisesta kokemuksista. 160 00:12:07.110 --> 00:12:08.910 Niin. 161 00:12:08.910 --> 00:12:13.740 Usein pyritään saamaan päästä käsiksi aitoon tai syvälliseen ihmisten 162 00:12:13.740 --> 00:12:18.460 oikeisiin aitoihin, kokemuksiin tai ajatuksiin. 163 00:12:18.460 --> 00:12:22.600 Ja. Tästä näkökulmasta relevantteja. 164 00:12:22.600 --> 00:12:26.680 Kysymyksiä on esimerkiksi se, että ollaanko saavutettu semmoinen luottamuksellinen 165 00:12:26.680 --> 00:12:33.880 suhde tutkittavaan, että hän pystyy kertomaan kertomaan ne. 166 00:12:33.880 --> 00:12:38.650 Ne aidot kokemuksensa, miten hän todella on kokenut? 167 00:12:38.650 --> 00:12:42.050 Kokenut asiat. 168 00:12:42.050 --> 00:12:45.970 Ja miten ylitetään sitten tämmöinen onnellisuusmuuri? 169 00:12:45.970 --> 00:12:50.090 Eli se, että me pyritään kertomaan. 170 00:12:50.090 --> 00:12:54.490 Asioista sosiaalisesti suotavalla tavalla ja ehkä vähän 171 00:12:54.490 --> 00:13:01.490 värittäen myönteisesti joitain kokemuksia. 172 00:13:01.490 --> 00:13:07.570 Tämmöinen kokemusten tutkimus tai fenomenologinen tutkimus on erityisen. 173 00:13:07.570 --> 00:13:10.750 Orientoitunut tähän aitouden kysymykseen. 174 00:13:10.750 --> 00:13:14.870 Sen aidon kokemuksen tavoittamiseen, minkä tavoitetaan semmoisella syvää haastatteluilla 175 00:13:14.870 --> 00:13:20.660 tai toistuvilla haastatteluilla ja saavuttamalla semmoinen niinku hyvä luottamuksellinen 176 00:13:20.660 --> 00:13:24.340 suhde siihen tutkittavaan ja tähän käytetään. 177 00:13:24.340 --> 00:13:30.520 Siinä tutkimus strategiassa sitten tutkimus tutkimuksessa aikaa ja. 178 00:13:30.520 --> 00:13:34.820 Se raportti tai tämmöinen luottamuksellinen suhde nostetaan semmoiseksi 179 00:13:34.820 --> 00:13:38.290 yksi niinku arvioinnin sen tutkimuksen arvioinnin myös. 180 00:13:38.290 --> 00:13:44.680 Kriteeriksi ja sen vahvistamisen strategiaksi luottamuksen vahvistamisen 181 00:13:44.680 --> 00:13:48.110 luotettavuuden vahvistamisen strategiaksi. 182 00:13:48.110 --> 00:13:53.330 Sitten jos ajatellaan tätä merkitysten tutkimusta ja fokus on enemmän siitä ilmiöille ja 183 00:13:53.330 --> 00:13:59.830 kokemuksille annetuista merkityksistä, jotka voi lukea tähän näkökulmaan. 184 00:13:59.830 --> 00:14:04.350 Niin tämmöinen hermeneuttinen näkökulma korostaa sitä, että. 185 00:14:04.350 --> 00:14:06.800 Miten me tulkitaan oikein? 186 00:14:06.800 --> 00:14:10.050 Ja miten tutkija hallitsee? 187 00:14:10.050 --> 00:14:15.380 Sen oman ennakkoymmärryksensa vaikutusta siinä, miten pystytään sulkemaan 188 00:14:15.380 --> 00:14:19.570 estämään semmoiset omat ennakkokäsitykset, että meillä on oikea tulkinta 189 00:14:19.570 --> 00:14:24.390 siitä mitä tutkittavaa niinku tarkoittaa. 190 00:14:24.390 --> 00:14:28.160 Ilmaistaan isikseen asian. 191 00:14:28.160 --> 00:14:34.570 Tietyllä tavalla tai kuvata kuvatessaan kokemustaan tietyllä tavalla merkityksellistä 192 00:14:34.570 --> 00:14:38.540 se merkityksellistä sitä tietyllä tavalla. 193 00:14:38.540 --> 00:14:41.040 Eli tämmöiset on relevantteja kysymyksiä sitten tästä. 194 00:14:41.040 --> 00:14:47.030 Kokemusja merkitystä tutkimuksen näkökulmasta. 195 00:14:47.030 --> 00:14:50.730 Sitten kun tarkastellaan tässä vuorovaikutuksessa rakentuvia 196 00:14:50.730 --> 00:14:54.800 kulttuurisia jäsennyksiä ja merkityksiä. 197 00:14:54.800 --> 00:14:59.240 Niin siinä keskeiseksi tulee se. 198 00:14:59.240 --> 00:15:03.320 Muodostaako näin jäsennyksen koherenssin kokonaisuuden? 199 00:15:03.320 --> 00:15:10.740 Ovatko ne kattava edustus siitä siitä puhetapojen kokonaisuudesta, joka tässä kontekstissa 200 00:15:10.740 --> 00:15:17.040 voi olla ja tutkimus kontekstin rajaaminen ja kuvaaminen on yksi keskeinen. 201 00:15:17.040 --> 00:15:22.210 Kysymys. Esimerkiksi diskurssianalyysi löytyy. 202 00:15:22.210 --> 00:15:27.000 Tässä tutkimuksessa. Että. 203 00:15:27.000 --> 00:15:29.280 Minkälaista puhetta tämä on? 204 00:15:29.280 --> 00:15:35.990 Mitä ollaan tarkastelemassa minkälaista positiosta sitä puhetta tuotetaan? 205 00:15:35.990 --> 00:15:38.520 Esimerkiksi. 206 00:15:38.520 --> 00:15:44.030 Yleisönosastokirjoitukset lehdessä on erilainen genre, kun. 207 00:15:44.030 --> 00:15:47.690 Pääkirjoitukset, jotka ilmaisee jollain tavalla lehden semmoista 208 00:15:47.690 --> 00:15:53.900 niin kun yhteiskuntapoliittista kantaa. 209 00:15:53.900 --> 00:15:58.230 Ja minkälaiset ovat puheen tuottamisen funktiot? 210 00:15:58.230 --> 00:16:08.430 Mitä? Mitä siinä pyritään tuottamaan? 211 00:16:08.430 --> 00:16:11.450 Mene sitten hieman vielä. 212 00:16:11.450 --> 00:16:18.170 Tarkemmin tai mennään tämmöisiin niinku tutkimukseen arvioinnin kriteeristöihin. 213 00:16:18.170 --> 00:16:20.530 Ja tässä nyt mä nostan. 214 00:16:20.530 --> 00:16:24.870 Tällä luennolla pääviesti on se, että on monenlaisia kriteeristöjä 215 00:16:24.870 --> 00:16:27.660 ja näitä käsitteitä on valtava määrä. 216 00:16:27.660 --> 00:16:35.480 Ei ole tarkoituksenmukaista mennä käsittelemään niitä valtavan syvällisesti. 217 00:16:35.480 --> 00:16:39.170 Mutta on tärkeää huomioida, että on semmoisia niinku keskusteluja, 218 00:16:39.170 --> 00:16:42.990 jotka liittyy erilaisiin tutkimus näkökulmiin ja. 219 00:16:42.990 --> 00:16:45.750 On niinku luontevaa. 220 00:16:45.750 --> 00:16:52.240 Keskustella tutkimuksen luotettavuudessa tietyllä tavalla tietynlaisessa tutkimuksessa. 221 00:16:52.240 --> 00:16:56.830 Fakta näkökulmasta. 222 00:16:56.830 --> 00:17:00.130 Voidaan niinku ajatella, että nojaudutaan tämmöiseen tutkimuksen 223 00:17:00.130 --> 00:17:03.540 arvioinnin perinteisiin kriteereihin ja. 224 00:17:03.540 --> 00:17:06.820 Tausta on määrännyt ja tutkimuksessa. 225 00:17:06.820 --> 00:17:13.540 Validiteetti käsite reliabiliteetti käsite, objektiivisuus, yleistettävyys. 226 00:17:13.540 --> 00:17:18.850 On tämmöisiä niinku käsitteitä jotka tulee määrällisestä tutkimuksesta 227 00:17:18.850 --> 00:17:23.180 ja osa laadullisen tutkimuksen edustajista. 228 00:17:23.180 --> 00:17:27.130 On niinku kyseenalaistanut sen, että onko validiteetti ja reliabiliteetti 229 00:17:27.130 --> 00:17:33.990 käsitteet relevantteja ja sopivia laadullisen tutkimuksen. 230 00:17:33.990 --> 00:17:39.180 Perusteiksi ja kuvaa niitä kohta sisällöllisesti enemmän. 231 00:17:39.180 --> 00:17:43.460 Mutta sitten on myös mä laadullisen tutkimuksen edustajia. 232 00:17:43.460 --> 00:17:49.340 Esimerkiksi joseph maxell, joka kirjoittaa realistisen ripsen realismin näkökulmasta. 233 00:17:49.340 --> 00:17:52.790 Hän puolustaa validiteetti käsitteen. 234 00:17:52.790 --> 00:17:57.700 Käyttämistä laadullisen tutkimuksen arvioinnin kriteerinä myös. 235 00:17:57.700 --> 00:18:02.670 Sitten. Tähän kokemus näkökulman alle. 236 00:18:02.670 --> 00:18:08.400 Mä oon ryhmittynyt laadullisen tutkimuksen arvioinnin vaihtoehtoiset kriteerit. 237 00:18:08.400 --> 00:18:15.410 Eli ikonia kuuban niin kuin hyvin runsaasti siteeraatut vaihtoehtoiset kriteerit. 238 00:18:15.410 --> 00:18:20.190 Jos, joita he tarjoavat ikään kuin näiden perinteisten kriteerien tilalle. 239 00:18:20.190 --> 00:18:24.310 Uskottavuus, vakuuttavuus, siirrettävyys, varmuus, vahvistettavavuus. 240 00:18:24.310 --> 00:18:29.720 Kohta katsotaan sisällöllisesti tarkemmin. Näitä. 241 00:18:29.720 --> 00:18:35.130 Ja aitoa ja totuudenmukaisuudesta autenttisuus. 242 00:18:35.130 --> 00:18:37.800 Sanotaan, että näitä. 243 00:18:37.800 --> 00:18:42.280 Vaihtoehtoisia kriteereitä voi niinku hyödyntää myös konstruktionismin sen näkökulman 244 00:18:42.280 --> 00:18:49.120 tai faktan näkökulman mukaisessa tutkimuksissa ja nämä eivät ryhmitty näin selkeästi, 245 00:18:49.120 --> 00:18:52.900 kun tässä on esitetty näiden eri näkökulmien alle. 246 00:18:52.900 --> 00:18:58.300 Mutta silti on kysymys hyvin erilaisista tavoista niin kun. 247 00:18:58.300 --> 00:19:02.260 Lähestytään luotettavuuden arviointia. 248 00:19:02.260 --> 00:19:08.920 Konstruktionismin näkökulmassa. On. 249 00:19:08.920 --> 00:19:14.870 Jonatan potter ja margarethe on heidän tämmöiset, niinku käsitteet koherenssi 250 00:19:14.870 --> 00:19:18.920 osallistujien orientaatio, uudet ongelmat ja hedelmällisyys. 251 00:19:18.920 --> 00:19:23.530 Diskurssianalyysiseen tutkimuksen kriteereinä on niinku runsaasti. 252 00:19:23.530 --> 00:19:30.370 Käytetty ja sitten ne muunkinlaisia niinku jäsenyyksiä. 253 00:19:30.370 --> 00:19:33.380 Tästä niinku luotettavuuden arvioinnin. 254 00:19:33.380 --> 00:19:37.460 Tärkeistä asioista on esitetty. 255 00:19:37.460 --> 00:19:42.640 Jotka joissa on niinku yhtäläisyyttä aika paljon näihin. 256 00:19:42.640 --> 00:19:45.550 Eli se semmoinen koherenssi. 257 00:19:45.550 --> 00:19:51.390 Kun ei pystytä varmentamaan tavallaan niitä niille niitten tulkintojen. 258 00:19:51.390 --> 00:19:54.520 Parantamisella suhteessa. 259 00:19:54.520 --> 00:20:01.180 Johonkin aitoon kokemukseen tai sitten tuolla sen puheen taustalla olevaan todellisuuteen, 260 00:20:01.180 --> 00:20:06.190 kun se ei ole relevantti kysymys, niin silloin on silloin. 261 00:20:06.190 --> 00:20:10.050 Ajatellaan, että relevantti kysymys on se, että ne muodostaa 262 00:20:10.050 --> 00:20:13.130 semmoisen koherentin kokonaisuuden. 263 00:20:13.130 --> 00:20:17.890 Ne ilmentää systemaattisesti sitä puhetapojen tai diskurssien 264 00:20:17.890 --> 00:20:22.160 tai tulkinta repertuaaria vaihtelua siinä. 265 00:20:22.160 --> 00:20:25.370 Mutta mä tarkastin määritetyssä. 266 00:20:25.370 --> 00:20:29.380 Puhe avaruudessa tai kontekstissa. 267 00:20:29.380 --> 00:20:35.650 Niin tämmöiset kysymykset ovat niinku olennaisempia siinä. 268 00:20:35.650 --> 00:20:40.630 Fakta näkökulma ja validiteetti tässä on nostanut tätä faktan näkökulmaa 269 00:20:40.630 --> 00:20:44.020 edustamaan josef maxell, joka puolustaa. 270 00:20:44.020 --> 00:20:47.330 Validiteetti käsitteen käyttökelpoisuutta laadullisessa tutkimuksessa 271 00:20:47.330 --> 00:20:50.330 ja hän tulee tämmöisen kriittisen realismin. 272 00:20:50.330 --> 00:20:55.140 Realistisen tieteen filosofian näkökulmasta ja. 273 00:20:55.140 --> 00:21:00.950 Hän korostaa sitä, että. Että realismissa. 274 00:21:00.950 --> 00:21:05.630 Huomio kiinnittyy sen tarkasteluun. Millä tavalla nämä? 275 00:21:05.630 --> 00:21:08.890 Tutkijoiden. Kuvaukset. 276 00:21:08.890 --> 00:21:13.310 Ja tulkinnat ovat suhteessa siihen tarkasteltavaan todellisuuteen 277 00:21:13.310 --> 00:21:16.150 ja viime kädessä sitten nämä teoriat. 278 00:21:16.150 --> 00:21:22.200 Ja tarkastelukehykset minkä kautta sitä todellisuutta pyritään kuvaamaan. 279 00:21:22.200 --> 00:21:25.020 Tämmöinen hän ottaa etäisyyttä tämmöiseen positiiviseen 280 00:21:25.020 --> 00:21:31.270 ajatteluun, jossa huomio painottuu siihen. 281 00:21:31.270 --> 00:21:36.060 Tavallaan usein tämmöiseen proseduuri ja sen tutkimus niin kun. 282 00:21:36.060 --> 00:21:42.070 Tutkimuksen muodollisen toteuttamisen ja analyysin muodollisen toteuttamisen kysymyksiin, 283 00:21:42.070 --> 00:21:50.140 joiden kautta ajatellaan, että pystytään kontrolloimaan virhelähteitä. 284 00:21:50.140 --> 00:21:52.160 Hän erittelee tätä. 285 00:21:52.160 --> 00:21:56.300 Validi puhuu erityisesti validiteettia ja sen erilaisista ulottuvuuksista, 286 00:21:56.300 --> 00:22:01.380 ja hän erittelee kuvauksen validiiteetin, jolla hän viittaa tutkijan 287 00:22:01.380 --> 00:22:04.560 kuvausten tosiasialliseen pätevyyteen. 288 00:22:04.560 --> 00:22:10.190 Todellisuuden kuvaajina ja toisaalta informanttien tarjoamien kuvausten pätevyyteen. 289 00:22:10.190 --> 00:22:14.150 Ja nämä kuvaukset ei tällä tasolla ole vielä teoreettisia, vaan 290 00:22:14.150 --> 00:22:20.750 kysymys on siitä, että mitä todella tapahtui ja. 291 00:22:20.750 --> 00:22:24.420 Ja ja siitä, että miten niin kun? 292 00:22:24.420 --> 00:22:26.840 Tutkijan ja tutkittavien. 293 00:22:26.840 --> 00:22:30.480 Käsitykset siitä tapahtumasta. 294 00:22:30.480 --> 00:22:37.960 Vastaa sitä tapahtumaa ja esimerkkinä hän käyttää tilannetta. 295 00:22:37.960 --> 00:22:40.390 Joka. Jossa. 296 00:22:40.390 --> 00:22:45.220 Oppilas heittää pyyhekumin luokassa. 297 00:22:45.220 --> 00:22:50.060 Ja hän puhuu siitä, että. Että tätä. 298 00:22:50.060 --> 00:22:54.750 Tilannetta esimerkiksi voidaan haastatella opettajaa ja oppilaita 299 00:22:54.750 --> 00:22:57.260 siitä, miten he kuvaa tämän tilanteen. 300 00:22:57.260 --> 00:23:00.860 Mitä tapahtui, minkälaisia? 301 00:23:00.860 --> 00:23:07.060 Tapahtumia tavallaan ulkopuolelta tarkastellen tähän tilanteeseen liittyi. 302 00:23:07.060 --> 00:23:11.190 Sitten tulkinnan validiteetti liittyen siihen, että tämä tämän 303 00:23:11.190 --> 00:23:17.380 tyyppinen tilanne ei ole koskaan niin kun. Puhdas. 304 00:23:17.380 --> 00:23:21.070 Tämmöistä tutkinnallisista määristä. 305 00:23:21.070 --> 00:23:25.030 Sanoitus ja ilmaisutapaukset tavoista, joilla sitä kuvataan. 306 00:23:25.030 --> 00:23:31.460 Esimerkiksi, että opettaja suuttui tämän. Seurauksena. 307 00:23:31.460 --> 00:23:39.520 Tai oppilas oli vihainen. Tai sitten opettaja. 308 00:23:39.520 --> 00:23:42.910 Tämän seurauksena. 309 00:23:42.910 --> 00:23:49.040 Yritti huutamalla tälle oppilaalle niin vaan ottaa. 310 00:23:49.040 --> 00:23:51.420 Ottaa tilanteen hallintaan. 311 00:23:51.420 --> 00:23:54.640 Niin kaikkiin näihin liittyy semmoisia tulkintoja. 312 00:23:54.640 --> 00:24:01.810 Jotka tulisi sitten niinku tarkastaa tavallaan. 313 00:24:01.810 --> 00:24:05.940 Kysymällä ja tarkentamalla sitä, minkälainen se kokemus? 314 00:24:05.940 --> 00:24:09.850 Näillä osallistujilla siitä tilanteesta oli, että siinä on tämmöinen 315 00:24:09.850 --> 00:24:16.770 tulkinnallinen ulottuvuus näissä kuvauksissa aina. 316 00:24:16.770 --> 00:24:22.160 Sitten teoreettinen validiteetti. Siinä liikutaan. 317 00:24:22.160 --> 00:24:26.490 Teorian tasolle, jossa niinku ajatellaan sen tapahtuman. 318 00:24:26.490 --> 00:24:28.420 Niin kun tavallaan semmoista. 319 00:24:28.420 --> 00:24:32.110 Että miten tätä tapahtumaa voitaisiin selittää? 320 00:24:32.110 --> 00:24:34.840 Ja minkälaista teoreettista mallia? 321 00:24:34.840 --> 00:24:38.150 Voidaan kuvata tämmöisessä tilanteessa. 322 00:24:38.150 --> 00:24:42.210 Minkälaisissa kehyksissä olisi tarkoituksenmukaisinta kuvata? 323 00:24:42.210 --> 00:24:48.160 Esimerkiksi tämmöistä. Kumin heittämistä. 324 00:24:48.160 --> 00:24:51.810 Tapahtumaa. Maxwell. 325 00:24:51.810 --> 00:24:58.680 Pohtii, että voitaisiinko sitä tulkita esimerkiksi tämmöisenä vastarinnan osoituksena. 326 00:24:58.680 --> 00:25:02.960 Joka. Kumpuaa vaikka. 327 00:25:02.960 --> 00:25:06.080 Tämän koulun koulun pakottavien. 328 00:25:06.080 --> 00:25:12.270 Ja tämmöistä niinku kurinpitoa arvojen. Ja opettajan toiminnan. 329 00:25:12.270 --> 00:25:17.430 Toiminnan tuota kautta ja se liittyy koulun niinku sosiaalisiin rakenteisiin. 330 00:25:17.430 --> 00:25:22.600 Ehkä tämmöisiin luokkayhteiskuntaluokkaan liittyviin. 331 00:25:22.600 --> 00:25:29.120 Luokkakulttuuriin tämmöinen koulussa huono käyttäytyminen koulussa. 332 00:25:29.120 --> 00:25:32.330 Ja. Erilaisia. 333 00:25:32.330 --> 00:25:40.360 Malleja voidaan toki ehdottaa erilaisia tulkintoja tämmöisellä teoreettisella tasolla. 334 00:25:40.360 --> 00:25:46.990 Ja tässä tarvitaan sitten tavallaan tän arviointi ja suhteessa aiempaan tutkimukseen. 335 00:25:46.990 --> 00:25:49.200 Aiempaan teoriaan ja. 336 00:25:49.200 --> 00:25:56.680 Näiden erilaisten tulkinnan tulkinnan tason ja kuvauksen tason. 337 00:25:56.680 --> 00:26:03.880 Ilmiöiden niinku tarkkaa pohtimista. Ja yleistettävyys. 338 00:26:03.880 --> 00:26:07.880 Kysymys tulee tässä teoreettisella tasolla eli tulkintojen. 339 00:26:07.880 --> 00:26:12.820 Sopivuus. Tästä näistä tietyistä tapauksista. 340 00:26:12.820 --> 00:26:17.090 Voidaanko turkin turkin tulkintoja niin kun. 341 00:26:17.090 --> 00:26:24.270 Yleistäen muihin konteksteihin tai sitten tää aineisto saman aineiston muihin osiin. 342 00:26:24.270 --> 00:26:29.080 Sitten arvioiva validiteetti on mielenkiintoinen käsite macilla, koska. 343 00:26:29.080 --> 00:26:31.440 Hän nostaa tämän myös, että. 344 00:26:31.440 --> 00:26:37.360 Ihmistieteellinen tutkimus hyvin tavallisesti sisältää erilaisia arvolatauksia. 345 00:26:37.360 --> 00:26:40.020 Esimerkiksi. 346 00:26:40.020 --> 00:26:45.220 Laadulliseen tutkimukseen sisältyy arvon määreitä niin kun normaali tai poikkeava tämmöisten 347 00:26:45.220 --> 00:26:51.690 oppilaiden tapauksessa, jotka käyttäytyy epäasiallisesti luokassa. 348 00:26:51.690 --> 00:26:55.350 Voidaan ajatella, että onko kysymys poikkeavasta käyttäytymisestä 349 00:26:55.350 --> 00:27:00.090 tai epäasiallinen käyttäytyminen. 350 00:27:00.090 --> 00:27:04.480 Niin tämmöisellä termeillä ne sisältää aina arvon määreitä. 351 00:27:04.480 --> 00:27:11.250 Ja näiden arvon määräeiden osuvuuden ja sopivuuden arviointi on myös tärkeätä. 352 00:27:11.250 --> 00:27:16.810 Vastaako se tutkittavien tulkintoja heidän niinku omaa näkökulmaa? 353 00:27:16.810 --> 00:27:20.590 Siitä tilanteesta ja siihen liittyvistä arvoista. 354 00:27:20.590 --> 00:27:25.660 Tai onko tutkija niin kun? Omasta näkökulmastaan. 355 00:27:25.660 --> 00:27:29.990 Tarjoilemassa näitä. Arvo. 356 00:27:29.990 --> 00:27:39.420 Määreitä tähän tutkimuskohteeseen. 357 00:27:39.420 --> 00:27:43.160 Toisena tämmöisenä näkökulmana. 358 00:27:43.160 --> 00:27:46.800 Haluaisin nostaa tulkitsevan tutkimuksen vaihtoehtoiset kriteerit 359 00:27:46.800 --> 00:27:50.060 eli laadullisen tutkimuksen vaihtoehtoiset kriteerit. 360 00:27:50.060 --> 00:27:56.110 Linkolan ja kuuba ovat esittäneet tämän ja he arvioivat niinku kriittisesti. 361 00:27:56.110 --> 00:28:02.280 Tutkimuksen arvioinnin perinteisiä kriteereitä ja senpä vuoksi ne on tässä taulukossa. 362 00:28:02.280 --> 00:28:10.120 Esitetty ikään kuin kontrastina. Tälle eli he. 363 00:28:10.120 --> 00:28:15.000 He argumentoivat vahvasti sen puolesta, että. 364 00:28:15.000 --> 00:28:18.930 Nämä validiteetti, reliabiliteetti ja objektiivisuuden. 365 00:28:18.930 --> 00:28:24.450 Käsitteet eivät sovellu laadulliseen tutkimukseen, vaan tarvitaan. 366 00:28:24.450 --> 00:28:26.290 Erilaisia. 367 00:28:26.290 --> 00:28:31.460 Vaihtoehtoisia käsitteitä laadullisen tutkimuksen arviointiin. 368 00:28:31.460 --> 00:28:38.020 Ja heillä heidän heidän tarjoamien käsitteitä ovat uskottavuus, vakuuttavuus. 369 00:28:38.020 --> 00:28:44.080 Siirrettävyys varmuus. Vahvistettavavuus tai todistettavuus. 370 00:28:44.080 --> 00:28:50.090 Ja aitous totuudenmukaisuus. Ja. 371 00:28:50.090 --> 00:28:57.460 Näistä uskottavuus ja vakuuttavuus. Liittyy siihen. 372 00:28:57.460 --> 00:29:03.260 Että tulosten uskottavuus tulee niin kun se niitten altistumisesta 373 00:29:03.260 --> 00:29:08.860 tutkittavien näkökulmalle ja altistamista kollegoiden tarkastelulle, 374 00:29:08.860 --> 00:29:12.810 eli niiden tulisi olla niinku vakuuttavia ja. 375 00:29:12.810 --> 00:29:18.570 Ne tulkinnat niiden pitäisi vastata. Niin sitä. 376 00:29:18.570 --> 00:29:24.540 Tutkittavien näkökulmaa. Eli niiden pitäisi. 377 00:29:24.540 --> 00:29:27.000 Pätevä pätevä kuvaus. 378 00:29:27.000 --> 00:29:33.820 Ja jotain se tutkija ei ole niinku tuottanut siihen tilanteeseen. 379 00:29:33.820 --> 00:29:39.810 Siirrettävyys. Tulosten pätevyys toisessa kontekstissa. 380 00:29:39.810 --> 00:29:45.010 On yksi kriteeri eli. Voidaan arvioida sitä, että. 381 00:29:45.010 --> 00:29:47.390 Missä suhteessa tutkimukset? 382 00:29:47.390 --> 00:29:50.770 Tutkimuksen tulokset ovat siirrettäviä. 383 00:29:50.770 --> 00:29:58.040 Ja tässä mielessä niinku yleistettävissä. 384 00:29:58.040 --> 00:30:03.440 Sitten varmuus tutkimusprosessin läpinäkyvyydellä tutkijan ennakko oletusten ja valintojen 385 00:30:03.440 --> 00:30:08.360 avaamisella ja dokumentointiilla voidaan laadullisessa tutkimuksessa. 386 00:30:08.360 --> 00:30:12.290 Varmentaa eli huolehtia siitä, että. 387 00:30:12.290 --> 00:30:21.150 Se tietyssä kontekstissa tuotettu tutkimustulokset ovat niinku pitäviä. 388 00:30:21.150 --> 00:30:27.130 Vahvistettavavuus tai todistettavuus. On pyrkimys. 389 00:30:27.130 --> 00:30:30.810 Tämmöiseen objektiivisuuteen. 390 00:30:30.810 --> 00:30:36.480 Sitä kautta, että tuloksia peilataan suhteessa muuhun tutkimukseen. 391 00:30:36.480 --> 00:30:42.170 Ja näin näin pyritään välttämään semmoisia niinku subjektiivisia arvioita vaikka. 392 00:30:42.170 --> 00:30:46.430 Niistä ei ajatella, että pystytään täysin pääsemään eroon, eli 393 00:30:46.430 --> 00:30:49.840 subjektiivisuus on aina läsnä tutkimuksessa. 394 00:30:49.840 --> 00:30:55.010 Ja ajatellaan, että laadullisessa tutkimuksessa on täysin neutraalia positiota 395 00:30:55.010 --> 00:31:00.050 ei voida ottaa, mutta erilaisilla proseduurieilla voidaan tuota. 396 00:31:00.050 --> 00:31:06.330 Sen subjektiivisuuden. Roolia vähentää. 397 00:31:06.330 --> 00:31:09.590 Tulosten aitous ja totuudenmukaisuus. 398 00:31:09.590 --> 00:31:16.940 Jollain tavalla niiden niin kun. Todellisuuden. 399 00:31:16.940 --> 00:31:22.420 Kuvaaminen sillä lailla, että ne tekevät sitä ymmärrettävästi semmoisella aidolla 400 00:31:22.420 --> 00:31:29.890 ja totuudenmukaisella tavalla on yksi keskeinen kriteeri. 401 00:31:29.890 --> 00:31:35.110 Sosiaalisen konstruktionismin diskurssianalyysin. 402 00:31:35.110 --> 00:31:42.490 Luotettavuuden. Arviointiin tämä potter ja petrellin. 403 00:31:42.490 --> 00:31:44.510 Kriteerit. 404 00:31:44.510 --> 00:31:48.850 Ja tuossa taylorin artikkelissa löytyy vähän laajempi keskustelu. 405 00:31:48.850 --> 00:31:54.100 Niin nämä ovat semmoisia keskeisiä. Kuten aiemmin. 406 00:31:54.100 --> 00:31:58.900 Puhuin niin koherenssi viittaa siihen, että tulokset viittaa tämmöiseen 407 00:31:58.900 --> 00:32:02.800 tulosten johdonmukaisuuteen, koska niitä ei voida niin kun. 408 00:32:02.800 --> 00:32:04.920 Tarkastella suhteessa. 409 00:32:04.920 --> 00:32:10.870 Ulkopuoliseen todellisuuteen tai johonkin aitoihin kokemuksiin. 410 00:32:10.870 --> 00:32:16.340 Ei ole relevanttia, koska me tarkastellaan sitä siinä aineistossa tapahtuvaa. 411 00:32:16.340 --> 00:32:19.840 Ilmiötä, aineiston vaihtelua ja aineistossa. 412 00:32:19.840 --> 00:32:26.450 Miten siinä rakennetaan todellisuutta ja tuotetaan tämmöisiä kulttuurisia jäsennyksiä? 413 00:32:26.450 --> 00:32:28.380 Niin silloin on. 414 00:32:28.380 --> 00:32:33.060 Tarkoituksenmukaista niinku kiinnittää huomiota siihen, että analyysi on systemaattinen 415 00:32:33.060 --> 00:32:39.760 ja nää kategoriat, erilaiset diskurssit tai tulkintare repertuaari on kattavia suhteessa 416 00:32:39.760 --> 00:32:44.420 aineistoon, että siellä aineistosta ei löydy jotain. 417 00:32:44.420 --> 00:32:52.540 Ilmaisutapoja jotka. Ehkä edustaa jotain vielä niin kun niitten. 418 00:32:52.540 --> 00:32:59.230 Saavutettujen niinku erilaisten puhetapojen kokonaisuuden niinku ulkopuolista. 419 00:32:59.230 --> 00:33:03.490 Ja tämmöinen varmistaminen poikkeustapaus sitten tarkastelun kautta 420 00:33:03.490 --> 00:33:07.550 on silloin niinku hyvä semmoinen niinku strategia siinä. 421 00:33:07.550 --> 00:33:12.810 Eli pyritään niinku paikantamaan semmoisia ja koettelemaan niitä diskursseja. 422 00:33:12.810 --> 00:33:16.300 Sillä lailla, että varmistetaan niin kun. 423 00:33:16.300 --> 00:33:21.980 Että miten poikkeustapaukset sopii siihen tulkintaan. 424 00:33:21.980 --> 00:33:28.180 Sitten potter petteri on nostavat osallistujien orientaation olennaiseksi. 425 00:33:28.180 --> 00:33:32.790 Että miten miten ne ilmentää nämä erilaiset puhetavat. 426 00:33:32.790 --> 00:33:37.720 Ne eivät välttämättä ole suoraan tavallaan tutkittavien. 427 00:33:37.720 --> 00:33:45.000 Tavoitettavissa se, että mitä he niinku puheellaan tekee tälleen diskurssiinisesti 428 00:33:45.000 --> 00:33:50.790 ymmärrettävän ymmärrettävästi, mutta. Mutta. 429 00:33:50.790 --> 00:33:54.330 Niin kun. 430 00:33:54.330 --> 00:34:00.740 Meidän täytyy kuitenkin huomioida, että me me jotenkin ollaan perillä siitä, että. 431 00:34:00.740 --> 00:34:05.500 Tutkija tutkittavat todella niin kun. Se diskurssiivinen. 432 00:34:05.500 --> 00:34:14.130 Toiminta ilmentää todella niitten tutkittavien orientaatiota. 433 00:34:14.130 --> 00:34:17.310 Eikä se ole tutkijan niinku siihen päälle liimaamaan 434 00:34:17.310 --> 00:34:22.210 tai jollain tavalla yli tulkitseva. 435 00:34:22.210 --> 00:34:27.910 Sitten uudet ongelmat ja hedelmällisyys nämä ottamisen ja diskurssivisen tutkimuksen. 436 00:34:27.910 --> 00:34:29.780 Erityisiä. 437 00:34:29.780 --> 00:34:35.460 Näkökulmia, jotka viittaa ehkä siihen, että millä tavalla niinku tää diskurssi tavallaan sen 438 00:34:35.460 --> 00:34:41.440 sen jäsenyys mikä on saatu tai ne tutkimuksen tulokset miten ne johtaa niin kun miten ne avaa 439 00:34:41.440 --> 00:34:49.770 uusia näkökulmia johtaa uusien ongelmien jäljille eli tutkimuksen tuloksia ei ehkä ajatella 440 00:34:49.770 --> 00:34:58.210 niin sillä lailla, että ne on niinku semmoisen todellisuuden tavallaan. 441 00:34:58.210 --> 00:35:01.880 Semmoinen kiinteäkuvaus siitä todellisuudesta. 442 00:35:01.880 --> 00:35:07.200 Vaan tärkeämpää on se, että miten ne käsitteet niinku avaa näkökulmia 443 00:35:07.200 --> 00:35:10.380 ja avaa sitä millä tavalla me voidaan niinku ymmärtää. 444 00:35:10.380 --> 00:35:14.380 Siis tämmöiset empiiriset kategoriat ne diskurssit niin minkälaisia 445 00:35:14.380 --> 00:35:18.500 näkökulmia ne meille avaa siihen ilmiöön. 446 00:35:18.500 --> 00:35:23.170 Eli tää analyysin tulosten relevanssi ja käyttökelpoisuus ja sovellettavuus 447 00:35:23.170 --> 00:35:25.720 niinku siihen että voidaan ymmärtää. 448 00:35:25.720 --> 00:35:29.000 Uudenlaisia konteksteja myös. 449 00:35:29.000 --> 00:35:35.250 Sen niinku analyysin kautta, niin on semmoinen niinku tutkimuksen laadun. 450 00:35:35.250 --> 00:35:38.320 Yhdenlainen kriteeri. 451 00:35:38.320 --> 00:35:43.060 Ja läpinäkyvyyden ja dokumentoinnin keskeisyys on diskurssianalyysissa nostettu 452 00:35:43.060 --> 00:35:48.340 eli niitä tulkinnan niin kun erilaisia vaiheita ja päätöksiä. 453 00:35:48.340 --> 00:35:52.650 Potter ja petrille puhuvat myös siitä, että miten diskurssianalyysin. 454 00:35:52.650 --> 00:35:56.380 Sisältyy tämmöistä liikettä tavallaan semmoisia alustavia. 455 00:35:56.380 --> 00:35:59.250 Kategorioita ja niiden haastamista. 456 00:35:59.250 --> 00:36:02.720 Ehkä ehkä niitä puhettapoja tunnistetaan. 457 00:36:02.720 --> 00:36:09.440 Eri määrä kuin mihin sitten lopullisessa tulkinnassa päädytään tämmöisten niinku poikkeustapalaisten 458 00:36:09.440 --> 00:36:15.530 tarkasteluun kautta, niin kaikkien tällaisten vaiheiden dokumentointi. 459 00:36:15.530 --> 00:36:23.400 Vahvistaa sitä tutkimuksen luotettavuutta ja sitä koherenssia. 460 00:36:23.400 --> 00:36:25.610 Tässä lopussa niin. 461 00:36:25.610 --> 00:36:28.370 Puhun vielä hieman yleistettyvyydestä tämmöisenä laadullisen 462 00:36:28.370 --> 00:36:31.260 tutkimuksen erityiskysymyksenä. 463 00:36:31.260 --> 00:36:34.420 Laadullisen tutkimuksen tässä keskustelussa on otettu etäisyyttä 464 00:36:34.420 --> 00:36:38.560 yleistettävyyseen ja korostettu erilaisia käsitteitä. 465 00:36:38.560 --> 00:36:40.390 Niinku. 466 00:36:40.390 --> 00:36:45.120 Joilla voisi kuvata tää vastaavaa ilmiötä sitä, että miten meidän tutkimustulokset 467 00:36:45.120 --> 00:36:49.360 voivat jollain tavalla olla laajemmin relevantteja esimerkiksi sopivuus, 468 00:36:49.360 --> 00:36:54.870 vertailtavuus ja käännyttävyys. On tämmöisiä käsitteitä. 469 00:36:54.870 --> 00:36:59.950 Ja laadullisessa tutkimuksessa on, että se keskustelussa on korostettu, että havaintojen 470 00:36:59.950 --> 00:37:05.070 yleistämisen sijaan painopiste olisi tulkintojen yleistymisessä. 471 00:37:05.070 --> 00:37:09.810 Ja havaintojen yleistymisellä viitataan ehkä siihen, että miten joku tietty. 472 00:37:09.810 --> 00:37:13.330 Ilmiö esimerkiksi määrällisessä tutkimuksessa pystytään. 473 00:37:13.330 --> 00:37:17.640 Yleistämään populaatioon, että onko tietynlainen? 474 00:37:17.640 --> 00:37:25.730 Vaikka yhteys joittenkin 2 2. Ominaisuuden välillä. 475 00:37:25.730 --> 00:37:29.850 Yleistettävissä tilastollisesti populaatioon jonkun. 476 00:37:29.850 --> 00:37:34.970 Aineiston pohjalta. Mutta. 477 00:37:34.970 --> 00:37:38.920 Laadullisessa tutkimuksessa. 478 00:37:38.920 --> 00:37:43.380 Tämmöinen havaintojen yleistäminen. 479 00:37:43.380 --> 00:37:47.970 Sitä sitä pyritään jossain tutkimus paradigma tekemään, 480 00:37:47.970 --> 00:37:52.480 mutta on tärkeä ymmärtää se, että. 481 00:37:52.480 --> 00:37:56.120 Se ei ole semmoinen niinku yleistämisen tapa, joka on 482 00:37:56.120 --> 00:37:59.940 aina niinku useinkaan relevantti, että. 483 00:37:59.940 --> 00:38:05.630 Yleistämistä tulisi ajatella enemmän tavallaan, että niinku niitä tulkintoja. 484 00:38:05.630 --> 00:38:10.790 Jotka on tuotettu niin niitä voidaan niinku tarkastella erilaisissa konteksteissa 485 00:38:10.790 --> 00:38:14.360 esimerkiksi jotain teemoja tai kategorioita. 486 00:38:14.360 --> 00:38:19.790 Miten ne? Ne niinku toimivat tai ilmenevät. 487 00:38:19.790 --> 00:38:25.480 Eri konteksteissa. 488 00:38:25.480 --> 00:38:30.280 Saturaatio eli tää kyllääntyminen jollain tavalla niinku osoittaa osoittaa 489 00:38:30.280 --> 00:38:35.010 sen että kun samantyyppiset teemat alkavat toistua. 490 00:38:35.010 --> 00:38:39.180 Toistua niin silloin kysymys on saturaatiosta, mutta tässä on 491 00:38:39.180 --> 00:38:42.870 huomattava, että teema on jo niinku tulkittu. 492 00:38:42.870 --> 00:38:48.890 Turkittu asia tai puhetapa. On jo niinku tulkittu. 493 00:38:48.890 --> 00:38:53.990 Rakenne siinä ei ole kysymys semmoisesta puhtaasta. 494 00:38:53.990 --> 00:39:00.650 Havainnosta joka tavallaan yleistetään. 495 00:39:00.650 --> 00:39:04.070 Show field nostaa tässä artikkelissa. 496 00:39:04.070 --> 00:39:09.460 Muutamia yleisestiettävyyden vahvistamisen strategioita laadullisessa tutkimuksessa. 497 00:39:09.460 --> 00:39:13.590 Kun määrässä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita, että poimitaan semmoinen 498 00:39:13.590 --> 00:39:19.270 otos tasainen otos populaatiosta, joka on yleistettävissä ja. 499 00:39:19.270 --> 00:39:21.810 Ja tota. 500 00:39:21.810 --> 00:39:26.280 Niin kun ne tulokset on yleistettävissä, silloin siihen koko. 501 00:39:26.280 --> 00:39:33.100 Populaatioon. Niin laadullisessa tutkimuksessa. 502 00:39:33.100 --> 00:39:39.760 Huomioon tämmöisessä idiot graafisessa eli siihen yksi tapaukseen keskittyvässä keskittyvässä 503 00:39:39.760 --> 00:39:44.230 ja teoreettisessa ja tiheässä tutkittavan kohteen kuvaamisessa. 504 00:39:44.230 --> 00:39:49.640 Ja tätä kautta pyritään saamaan semmoista niin kuin yleistettävyys, että sille tai. 505 00:39:49.640 --> 00:39:54.930 Sama niille niin kuin semmoista teoreettisesta painoarvoa, kun se 506 00:39:54.930 --> 00:40:01.060 kun se tutkimuskohde on valittu niinku harkitusti. 507 00:40:01.060 --> 00:40:02.920 Ja. 508 00:40:02.920 --> 00:40:06.520 Nää kohteet valinnan kysymykset on just semmoisia kysymyksiä. 509 00:40:06.520 --> 00:40:10.910 Mitä tehdään siellä tutkimuksen niin kun varhaisessa vaiheessa? 510 00:40:10.910 --> 00:40:17.400 Ja ovat semmoisia niin kun tän yleistettävyys kannalta relevantteja kysymyksiä. 511 00:40:17.400 --> 00:40:23.840 Ja show feed erittelee näitä muutamia tapoja eli kohteiden valintaa tyypillisyyden 512 00:40:23.840 --> 00:40:28.100 perusteella harkinnanvaraisesti on yksi, eli pyritään tavoittamaan jollain 513 00:40:28.100 --> 00:40:37.520 tavalla semmoinen niinku tyypilliset. Tyypilliset tapaukset. 514 00:40:37.520 --> 00:40:42.230 Jostain jostain kontekstista? 515 00:40:42.230 --> 00:40:48.580 Tässä mä voisin esimerkkinä nostaa mun omasta väitöskirjatutkimuksesta. 516 00:40:48.580 --> 00:40:51.600 Mun omia valintoja. 517 00:40:51.600 --> 00:40:57.480 Tutkimuskohde ontuu ammatillisessa aikuiskoulutuksessa osallistuviin tämmöisiin. 518 00:40:57.480 --> 00:41:00.630 Työläistaustaisia miehiin. 519 00:41:00.630 --> 00:41:03.960 Jotka osallistuu siis ammatilliseen aikuiskoulutukseen. 520 00:41:03.960 --> 00:41:08.580 Ja valitsin siihen tutkimukseeni. 521 00:41:08.580 --> 00:41:11.960 Jonka aiheena oli siis että millä tavalla nämä miehet niinku suhtautuu 522 00:41:11.960 --> 00:41:17.240 ja rakentaa suhdettaan ammatilliseen opiskeluun aikuisena. 523 00:41:17.240 --> 00:41:19.040 Niin. 524 00:41:19.040 --> 00:41:23.520 Valitsin tähän miesvaltaisille aloille osallistuvia miehiä ja tässä oli tarkoitus 525 00:41:23.520 --> 00:41:27.610 niin kun tavoittaa miehiä, jotka ovat niinku tehneet semmoisen. 526 00:41:27.610 --> 00:41:34.520 Sukupuolelle tyypillisen valinnan eli ovat valinneet miesvaltaisen alan miehinä 527 00:41:34.520 --> 00:41:41.470 ja sille sosiaaliselle taustalleen ja yhteiskuntaluokka taustalleen. 528 00:41:41.470 --> 00:41:44.940 Tyypillisen valinnan ja. 529 00:41:44.940 --> 00:41:50.720 Oli tarkoitus niinku valottaa tämän miehenä olemisen ja mieheyden suhdetta siihen 530 00:41:50.720 --> 00:41:55.660 opiskeluun ja kouluttautumiseen ja tän yhteiskuntaluokkaaisuuden ja työväenluokkaisuuden 531 00:41:55.660 --> 00:41:59.520 suhdetta siihen opiskeluun ja kouluttautumiseen. 532 00:41:59.520 --> 00:42:01.900 Tavallaan tarkastelemalla. 533 00:42:01.900 --> 00:42:05.360 Niin kun niitä tavallisimpia miehiä. 534 00:42:05.360 --> 00:42:10.330 Ja tällä tavalla mä perustelin sitä siinä mun tutkimuksessa. 535 00:42:10.330 --> 00:42:12.130 Sitten. 536 00:42:12.130 --> 00:42:16.990 Showfit nostaa kohteiden valinnan niinku heterogeenisuus, poikkeuksellisuuden tai erilaisuuden 537 00:42:16.990 --> 00:42:20.330 perusteella, mikä voi joskus valaista niinku jotain kontekstia. 538 00:42:20.330 --> 00:42:24.330 Hyvin kun valitaan niinku kohteeksi joku poikkeustapaus. 539 00:42:24.330 --> 00:42:29.860 Ja esimerkkinä jos jatkan tuosta miestutkimuksen teemoista. 540 00:42:29.860 --> 00:42:33.380 On tutkittu miehiä naisvaltaisilla aloilla tämmöisinä 541 00:42:33.380 --> 00:42:36.450 ainokaisia esimerkiksi kasvatusalalla. 542 00:42:36.450 --> 00:42:41.950 Mikään minkä kautta niinku voidaan kuvata jotenkin niitä sukupuoleen liittyviä. 543 00:42:41.950 --> 00:42:47.310 Tämmöisiä sosiaalisia järjestyksiä ja suhteita. 544 00:42:47.310 --> 00:42:51.380 Jotka aktivoituu siinä kun ne miehet menee sinne. 545 00:42:51.380 --> 00:42:57.840 Sinne naisvaltaisille alalle ja se naisten toiminta ja miesten toiminta uusintaa sitä 546 00:42:57.840 --> 00:43:04.980 sukupuolta sukupuolten tämmöisiä niin kun rakenteita ja käytänteitä. 547 00:43:04.980 --> 00:43:12.090 Niinku näissä tapauksissa niin tämmöiset tapaukset valaisee jotain laajempaa. 548 00:43:12.090 --> 00:43:15.370 Juuri sen takia, että ne on valittu poikkeuksellisuuden 549 00:43:15.370 --> 00:43:21.200 tai heterogeenisuuden perusteella. 550 00:43:21.200 --> 00:43:25.830 Sitten sofia nostaa monipaikkaisen tutkimuksen, jossa voitaisiin valita. 551 00:43:25.830 --> 00:43:29.730 Tämmöisessä laajemmissa tutkimushankkeissa usein valitaan erilaisia. 552 00:43:29.730 --> 00:43:31.650 Konteksteja. 553 00:43:31.650 --> 00:43:36.040 Ja vertaillaan sitä jotain teoreettista ilmiötä näissä konteksteissa, jolloin saadaan siitä 554 00:43:36.040 --> 00:43:41.530 nostettua esiin niitä semmoisia yhteisiä yleisiä yleistettävissä prosesseja. 555 00:43:41.530 --> 00:43:47.220 Esimerkiksi maa. Maaseutukaupunki kontekstit. 556 00:43:47.220 --> 00:43:53.910 Jos tutk tutkittaisiin vaikka. Peruskoulua. 557 00:43:53.910 --> 00:43:59.710 Niin voisi olla relevantteja. Sitten. 558 00:43:59.710 --> 00:44:04.360 Shopit nostaa tämmöisen kohteiden valinnan halutun tai normatiivisen tavoitteen 559 00:44:04.360 --> 00:44:09.900 näkökulmasta, mikä on mielenkiintoinen nosto tässä ja. 560 00:44:09.900 --> 00:44:14.270 Hän niinku korostaa sitä, että voidaan tutkia, että mitä voisi olla tätä kautta ja 561 00:44:14.270 --> 00:44:19.920 tehdä semmoista tavallaan kriittistä tutkimusta sitä kautta, eli voitaisiin tarkastella 562 00:44:19.920 --> 00:44:23.990 esimerkiksi hyvin toimivaa koululuokkaa hyvin menestyviä. 563 00:44:23.990 --> 00:44:30.130 Oppilaita tai yhteiskuntatietoisia opinto ohjaajia, jotka. 564 00:44:30.130 --> 00:44:34.430 Jotka tuota ilmaisee jollain tavalla, että heille tämmöinen niinku yhteiskunnalliset 565 00:44:34.430 --> 00:44:39.810 kysymykset on tärkeätä ja tämmöisten yhteiskunnallisten eriarvoisuuden tekijöiden huomiointi 566 00:44:39.810 --> 00:44:43.150 on tärkeää, niin voi taas valita tämmöinen niin kun. 567 00:44:43.150 --> 00:44:47.790 Erityinen ryhmä semmoisen normatiivisen tavoitteen näkökulmasta, 568 00:44:47.790 --> 00:44:51.990 jotta niinku voidaan valaista. Valaista sitä. 569 00:44:51.990 --> 00:44:58.250 Niitä ilmiöitä siitä sitä kautta. 570 00:44:58.250 --> 00:45:03.420 Tässä lopuksi muutamia huomioita. Tässä vähän. 571 00:45:03.420 --> 00:45:09.080 KN vinkkinä, että tutkimuspäiväkirja tutkimuksen aikana tehdyistä valinnoista 572 00:45:09.080 --> 00:45:12.220 ja ja niiden perusteluista on yksi keskeinen niinku. 573 00:45:12.220 --> 00:45:17.950 Työkalu, joka vahvistaa tutkimuksen luotettavuutta ja auttaa siinä luotettavuuden arvioinnissa 574 00:45:17.950 --> 00:45:23.140 ja päätöksentekoketjun arvioinnissa ja sen luotettavuuden. 575 00:45:23.140 --> 00:45:25.900 Arviointiprosessin raportoinnissa. 576 00:45:25.900 --> 00:45:29.100 Eli tää korostaa sitä, että se luotettavuuden. 577 00:45:29.100 --> 00:45:34.360 Kysymykset kannattaa ymmärtää tämmöisenä niinku prosessina ja. 578 00:45:34.360 --> 00:45:41.950 Ne kuuluu niinku olennaisena osana siihen koko tutkimusprosessin kaareen. 579 00:45:41.950 --> 00:45:45.930 Ja tän luennon pääviesti on ollut tää, että on näitä erilaisia 580 00:45:45.930 --> 00:45:49.620 luotettavuuden arvioinnin käsitteistöjä ja. 581 00:45:49.620 --> 00:45:56.560 Ja luotettavuuden kannalta relevantit, kysymykset ja erilaiset käsitteet ja varmistamisen 582 00:45:56.560 --> 00:46:01.600 strategiat vaihtelee sen tutkimuksen paradigman ja perusnäkökulman mukaan. 583 00:46:01.600 --> 00:46:05.320 Mutta näissä on sitten sellainen. 584 00:46:05.320 --> 00:46:08.720 Laadullisessa tutkimuksessa on niin paljon vaihtelua, että. 585 00:46:08.720 --> 00:46:13.460 On aina kunkin tutkimuksen kohdalla niinku pohdittava tarkasti, että. 586 00:46:13.460 --> 00:46:17.490 Mitä se luotettavuus siinä tutkimuksessa tarkoittaa, että täältä 587 00:46:17.490 --> 00:46:24.820 ei ole tarjolla mitään semmoisia niin kun. Mitään oppi. 588 00:46:24.820 --> 00:46:30.710 Yhdenmukaista mallia vaan on hyvä olla tietoinen näistä erilaisista luotettavuuden 589 00:46:30.710 --> 00:46:35.530 arvioinnin käsitteistä ja pohtia mitkä niistä on relevantteja arvioimaan 590 00:46:35.530 --> 00:46:39.650 ja tarkastelemaan sitä niinku omaa tutkimusta. 591 00:46:39.650 --> 00:46:42.930 Ja tässä auttaa se, että tunnistaa, että mikä mikä keskustelu 592 00:46:42.930 --> 00:46:47.770 ja mistä, niinku niitä käsitteitä alkaa hakea. 593 00:46:47.770 --> 00:46:53.690 Ja tämän näitä keskusteluja tavoittaa esimerkiksi sitä kautta, että lukee siihen 594 00:46:53.690 --> 00:46:57.830 omaan niinku tutkimus paradigmaan tai tutkimuksen lähestymistapaan kiinnittyviä 595 00:46:57.830 --> 00:47:02.310 tutkimuksia ja tarkastelee minkälaisille kriteereille ja tavoilla niissä on niinku 596 00:47:02.310 --> 00:47:05.460 luotettavuuden arvioinnin kysymyksiä lähestytty. 597 00:47:05.460 --> 00:47:07.760 Sitä kautta tavoittaa ne relevantit. 598 00:47:07.760 --> 00:47:11.610 Keskustelut tähän luotettavuuteen liittyen. 599 00:47:11.610 --> 00:47:17.240 Ja tässä lopuksi ovat tän. Luennon lähteet. Kiitoksia.