WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.180 --> 00:00:02.980 Tervehdys. 2 00:00:02.980 --> 00:00:05.610 Mä oon toni kosonen ohjauksen yliopistolehtori. 3 00:00:05.610 --> 00:00:12.610 Tän luennon aiheena on faktanäkökulma ja realismilla laadullisessa tutkimuksessa. 4 00:00:12.610 --> 00:00:16.840 Tän luennon kulku ja sisällöt ovat seuraavanlaisia. 5 00:00:16.840 --> 00:00:21.310 Tässä luennossa liikutaan tämmöisen laadullisen tutkimuksen perusnäkökulma tai 6 00:00:21.310 --> 00:00:26.160 paradigma tasolla tasolla ja tässä luennon alkupuolella esittelen. 7 00:00:26.160 --> 00:00:32.490 Yksi jaottelun laadullisen tutkimuksen perusnäkökulmasta ja samalla. 8 00:00:32.490 --> 00:00:36.030 Paikannetaan tätä fakta näkökulmaa. 9 00:00:36.030 --> 00:00:38.430 Näin tähän niinku kirjoon erilaisia. 10 00:00:38.430 --> 00:00:44.030 Laadullisen tutkimuksen perusnäkökulmia ja määritellään, että mistä on kysymys. 11 00:00:44.030 --> 00:00:45.900 Tämän jälkeen mennään vähän syvemmälle. 12 00:00:45.900 --> 00:00:49.850 Fakta näkökulman tieteen filosofisiin perustoihin. 13 00:00:49.850 --> 00:00:53.930 Ja puhutaan erityisesti realistisesta tieteen filosofiasta, 14 00:00:53.930 --> 00:00:59.360 realismista ja kriittisestä realismista. Sen yksi. 15 00:00:59.360 --> 00:01:07.160 Keskeisenä ja tärkeänä muotona. Sitten loppupuolella. 16 00:01:07.160 --> 00:01:09.950 Hahmotellaan hieman minkälaista faktan näkökulmaa ja 17 00:01:09.950 --> 00:01:16.920 realistinen laadullinen tutkimus on. 18 00:01:16.920 --> 00:01:20.670 Fakta, näkökulma tai realistinen näkökulma ovat tämmöisiä hyvin 19 00:01:20.670 --> 00:01:25.070 niinku intuitiivisia tapoja hahmottaa maailmaa. 20 00:01:25.070 --> 00:01:28.890 Meille ihmisille esimerkiksi kun me lähdetään pohtimaan laadullisen 21 00:01:28.890 --> 00:01:32.510 opinnäytetyön tutkimusaihetta tää kohdetta. 22 00:01:32.510 --> 00:01:35.230 Niin me ajatellaan, että me lähdetään tutkimaan oikeasti 23 00:01:35.230 --> 00:01:37.930 tuolla todellisuudessa olevia ilmiöitä. 24 00:01:37.930 --> 00:01:44.190 Mitä nämä ilmiöt ikinä sitten onkaan ja tätä näkökulmaa erityisesti 25 00:01:44.190 --> 00:01:47.640 voisi ajatella, että leipää tämmöinen. 26 00:01:47.640 --> 00:01:53.980 Ajatus, että se on kysymys hyvin itsestään selvistä asioista, koska tää on hyvin lähellä 27 00:01:53.980 --> 00:02:00.390 sitä semmoista arkista ymmärrystä todellisuudesta, mikä meillä on. 28 00:02:00.390 --> 00:02:03.330 Mutta samalla tähän liittyy sitten. 29 00:02:03.330 --> 00:02:06.700 Tämmöisiä sudenkuoppia joihin. 30 00:02:06.700 --> 00:02:12.620 Joihin opinnäytetyön tekijät ja myös ammattitutkijat ja törmää tai heidän 31 00:02:12.620 --> 00:02:16.990 voi niinku havaita havaita törmäävän tämmöisiin haasteisiin. 32 00:02:16.990 --> 00:02:21.830 Erityisesti tässä luennossa niin kun haluan puhua ja korostaa 33 00:02:21.830 --> 00:02:25.570 teorian roolia merkityksen ymmärtämistä. 34 00:02:25.570 --> 00:02:32.510 Tutkimus tutkimuksessa ja sitten tutkimuskohteen määrittelyssä erityisesti. 35 00:02:32.510 --> 00:02:38.700 Eli yleinen tämmöinen ongelma on se, että ajatellaan, että. 36 00:02:38.700 --> 00:02:45.690 Tutkittavasta ilmiöstä saadaan tietoa suoraan ikä kysymällä siitä tutkittavilta ja tutkittavilta 37 00:02:45.690 --> 00:02:50.260 saadaan suoraan ikään kuin vastauksia tutkimuskysymyksiin. 38 00:02:50.260 --> 00:02:55.310 Tää esimerkkinä tämmöisestä ilmiöstä tai kysymyksestä voisi olla esimerkiksi 39 00:02:55.310 --> 00:03:01.120 sellainen, että miten perhetausta vaikuttaa koulutusvalintoihin. 40 00:03:01.120 --> 00:03:04.020 Jos ollaan kiinnostuneita koulutusvalinnoista. 41 00:03:04.020 --> 00:03:11.270 Ja perheen roolista niinku siinä, että millä tavalla ne koulutusvalinnat muotoutuvat. 42 00:03:11.270 --> 00:03:14.430 Laadullisen tutkimuksen kannalta. 43 00:03:14.430 --> 00:03:19.650 Ensiksi on tärkeää huomata, että vaikuttaa on vaikutusten ja syy. 44 00:03:19.650 --> 00:03:25.490 Seurausten tutkiminen on jotain sellaista, jota josta varoitetaan 45 00:03:25.490 --> 00:03:31.900 ja jota ei niin kun ajatella, että. On mahdollista tutkia. 46 00:03:31.900 --> 00:03:37.020 Realismin näkökulma tähän on hieman toisenlainen, eli ajatellaan, että jollain tavalla 47 00:03:37.020 --> 00:03:40.780 on mahdollista tarkastella myös laadullisella tutkimuksella. 48 00:03:40.780 --> 00:03:45.500 Kausala eli kausalaisuuksia mennään siihen tuolla myöhemmin. 49 00:03:45.500 --> 00:03:48.600 Mutta. 50 00:03:48.600 --> 00:03:53.450 Kysymykseen, miten perhe tuosta vaikuttaa koulutusvalintoihin? 51 00:03:53.450 --> 00:03:59.600 Intuitiivinen tapa lähestyä tätä kysymystä. 52 00:03:59.600 --> 00:04:04.280 Voisi olla se, että lähdetään kysymään suoraan tutkittavilta 53 00:04:04.280 --> 00:04:07.100 esimerkiksi haastattelemalla. 54 00:04:07.100 --> 00:04:12.210 Miten perhetaustaasi on vaikuttanut koulutusvalintoihin? 55 00:04:12.210 --> 00:04:16.530 Tämä on ihan relevantti kysymys. Mutta. 56 00:04:16.530 --> 00:04:21.050 Tästä puuttuu semmoinen tietynlainen teoreettinen syvyys. 57 00:04:21.050 --> 00:04:24.630 Ja se liittyy erityisesti siihen, että mitä me ajatellaan, 58 00:04:24.630 --> 00:04:29.640 että mitä se vastaus tämmöiseen kysymykseen. 59 00:04:29.640 --> 00:04:34.520 Edustaa millä tavalla se oikeasti kuvaa niitä? 60 00:04:34.520 --> 00:04:40.880 Mekanismeja ja niitä niinku vaikutussuhteita ja mekanismeja jotka siellä. 61 00:04:40.880 --> 00:04:50.270 Jossain niin kun oikeasti on niitten koulutusvalintojen tekemiseen taustalla. 62 00:04:50.270 --> 00:04:54.420 Eli on niinku aika kyseenalaista se, että me saadaan niin kun. 63 00:04:54.420 --> 00:04:58.890 Jollain tavalla sellaista niin kun. Realistista. 64 00:04:58.890 --> 00:05:02.030 Tietoa kysymällä me saadaan jotain tietoa. 65 00:05:02.030 --> 00:05:05.690 Me saadaan ehkä hyvinkin relevanttia tietoa siitä. 66 00:05:05.690 --> 00:05:09.480 Koulutusvalinnan tausta asioista. 67 00:05:09.480 --> 00:05:12.680 Mitään nämä ihmiset sitten, mistä hän alkaa puhua mitä 68 00:05:12.680 --> 00:05:17.970 he nostaa siihen keskeisiksi asioiksi. Mutta. 69 00:05:17.970 --> 00:05:25.200 Tai syytä niin kun teoreettisesti niinku huolella määritellä. 70 00:05:25.200 --> 00:05:28.570 Usein edetään tämmöisestä ajatuksesta siihen, että sitten tämmöinen 71 00:05:28.570 --> 00:05:32.160 aineistolähtöinen sisällönanalyysi tämmöistä. 72 00:05:32.160 --> 00:05:38.490 Haastatteluaineistosta ikään kuin tuottaa ne tutkimuksen tulokset eli tavoitetaan 73 00:05:38.490 --> 00:05:43.920 esimerkiksi nää vaikutukset koulutusvalintaan sitä kautta. 74 00:05:43.920 --> 00:05:52.160 Saadaan koko kirjo rapea niitä erilaisia asioita mitä ihmiset raportoi. 75 00:05:52.160 --> 00:05:55.390 Mutta voi kysyä, että onko näissä sitten oikeasti kysymys niistä 76 00:05:55.390 --> 00:06:00.140 niistä niin kun mekanismeista jotka vaikuttaa siihen. 77 00:06:00.140 --> 00:06:05.140 Valinnan tekoon. 78 00:06:05.140 --> 00:06:10.550 Tässä tämmöisessä ajattelussa, että saadaan ikään kuin suoraan vastauksia. 79 00:06:10.550 --> 00:06:14.430 Tarkastelemalla todellisuutta semmoisiin ilmiöihin, jotka 80 00:06:14.430 --> 00:06:17.780 me määritellään niinku hyvin suoraviivaisesti. 81 00:06:17.780 --> 00:06:24.530 Niin tässä taustalla voi ajatella, että on tämmöinen positiivinen tieteen filosofia. 82 00:06:24.530 --> 00:06:31.460 Ja positiivisesti. Pyrkivät. 83 00:06:31.460 --> 00:06:35.100 Palauttamaan palauttamaan. 84 00:06:35.100 --> 00:06:38.060 Sen todellisuuden semmoisia niinku havainto. 85 00:06:38.060 --> 00:06:40.900 Termeihin kääntämään sen. 86 00:06:40.900 --> 00:06:48.350 Todellisuuden ilmiöt semmoiseksi, niinku hyvin tarkasti rajautuiiksi. 87 00:06:48.350 --> 00:06:50.590 Käsitteeksi. 88 00:06:50.590 --> 00:06:55.130 Joita voi, joiden kautta voidaan niinku suoraan tarkastella sitä todellisuutta 89 00:06:55.130 --> 00:06:58.290 ja tehdä havaintoja niin kuin asioiden tilasta. 90 00:06:58.290 --> 00:07:03.120 Tästä hieman enemmän puhutaan tuolla myöhemmin. 91 00:07:03.120 --> 00:07:05.850 Mutta. 92 00:07:05.850 --> 00:07:13.000 Tämä realistinen tieteen filosofia on tietynlainen. 93 00:07:13.000 --> 00:07:18.780 Liike pois positiivisista ja tietynlainen vastaus niinku tän positivismin haasteisiin 94 00:07:18.780 --> 00:07:23.740 niin sitä myös puhutaan myöhemmin, mutta sitten tässä on sellainen haaste. 95 00:07:23.740 --> 00:07:25.560 Että. 96 00:07:25.560 --> 00:07:31.000 Tämä realismi tämmöisenä niinku laadullisen tutkimuksen. 97 00:07:31.000 --> 00:07:35.330 Näkökulmana tai tämmöisenä tieteen filosofisena perustana. 98 00:07:35.330 --> 00:07:40.720 On hieman hieman. Hämärästi hahmottuva. 99 00:07:40.720 --> 00:07:46.530 Ja ei ehkä niin vakiintunut kuin tämmöinen tulkinnallinen. 100 00:07:46.530 --> 00:07:49.230 Näkökulma. 101 00:07:49.230 --> 00:07:53.150 Tulkinnallinen ihmistiede tai sosiaalinen konstruktionismi semmoisena 102 00:07:53.150 --> 00:07:58.650 laadullisen tutkimuksen taustafilosofiana. 103 00:07:58.650 --> 00:08:06.790 Se tuntuu, että se on hieman lapsenkengissä jatkuvasti, vaikka suomessakin on näitä realismin 104 00:08:06.790 --> 00:08:12.110 puolestapuhujia ja tutkimuksia toteutetaan kriittiseen realismiin. 105 00:08:12.110 --> 00:08:14.070 Pohjautuen. 106 00:08:14.070 --> 00:08:18.810 Mutta se hieman niin kuin hahmottuu hankalasti. 107 00:08:18.810 --> 00:08:20.990 Niin tätä pyritään nyt tällä luennolla. 108 00:08:20.990 --> 00:08:27.960 Pikkaisen yrittää valottaa. 109 00:08:27.960 --> 00:08:30.860 Lähdetään sitten tähän ensimmäiseen osaan laadullisen tutkimuksen 110 00:08:30.860 --> 00:08:38.360 perusnäkökulmasta ja paradigma. Fakta näkökulma. 111 00:08:38.360 --> 00:08:45.440 Käsitteenä ja sen. Vastinparina näytenäkökulma. 112 00:08:45.440 --> 00:08:51.660 Ovat alkujaan sosiologi pertti alasuutari esittelemiä. 113 00:08:51.660 --> 00:08:57.160 Käsitteitä, jotka on erittäin havainnollisia siinä, että miten eritellään. 114 00:08:57.160 --> 00:09:00.870 Perus näkökulmia niinku laadullisten aineistojen ymmärtämiseen 115 00:09:00.870 --> 00:09:04.540 ja lähestymiseen ja tarkasteluun. 116 00:09:04.540 --> 00:09:09.300 Perustaltaan tässä on kysymys siitä, että fakta näkökulmassa tehdään ero 117 00:09:09.300 --> 00:09:15.000 maailmaan ja siitä esitettyjen väitteiden välillä ja ajatellaan, että aineiston 118 00:09:15.000 --> 00:09:19.240 kautta esimerkiksi haastattelun kautta puheen kautta voidaan saada tietoa 119 00:09:19.240 --> 00:09:22.250 aineiston takana olevasta todellisuudesta. 120 00:09:22.250 --> 00:09:26.040 Tosiasioista tai faktoista. 121 00:09:26.040 --> 00:09:31.900 Eli aineisto kuvaa jollain tavalla tai antaa viitteitä semmoista tosiasioista tai 122 00:09:31.900 --> 00:09:36.570 faktoista, jotka ovat tuolla todellisuudessa asioiden tilastosta. 123 00:09:36.570 --> 00:09:39.290 Miten ne on todellisuudessa? 124 00:09:39.290 --> 00:09:42.450 Näytönnäkökulma puolestaan lähestyy laadullista aineistoa. 125 00:09:42.450 --> 00:09:45.290 Esimerkiksi haastattelupuhetta tai. 126 00:09:45.290 --> 00:09:48.110 Kulttuuri, kulttuurisia tekstejä. 127 00:09:48.110 --> 00:09:53.550 Itsessään niinku tutkimuksen kiinnostuksen kohteena. 128 00:09:53.550 --> 00:09:56.130 Tähän liittyy siis sosiaalinen konstruktionismin ja 129 00:09:56.130 --> 00:10:00.100 diskurssianalyysi, jossa tarkastellaan. 130 00:10:00.100 --> 00:10:04.120 Tekstiä tai puhetta tämmöisenä kulttuurisena tapoina 131 00:10:04.120 --> 00:10:07.470 jäsentää ja rakentaa todellisuutta. 132 00:10:07.470 --> 00:10:12.330 Ne on itsessään siinä tekstissä tapahtuu se toiminta. 133 00:10:12.330 --> 00:10:16.670 Jolla. Ikään kuin rakennetaan sitä todellisuutta. 134 00:10:16.670 --> 00:10:20.380 Tästä näkökulmasta. 135 00:10:20.380 --> 00:10:24.560 Puhuvat sosiaalisen konstruktionismin ja diskurssiin ja narratiivisen 136 00:10:24.560 --> 00:10:31.330 tutkimukseen keskittyvät luennot. Laajasti. 137 00:10:31.330 --> 00:10:37.890 Fakta näkökulman sisällä pertti alasuutari erittelee 2 näkökulmaa puheaineistoa. 138 00:10:37.890 --> 00:10:41.510 Erityisesti puheaineistoa. 139 00:10:41.510 --> 00:10:46.650 Eli indikaattorin näkökulma tarkoittaa sitä, että puheen kautta esimerkiksi haastateltavien 140 00:10:46.650 --> 00:10:51.830 kertomuksen kautta saadaan tietoa sen taustalla olevasta todellisuudesta. 141 00:10:51.830 --> 00:10:55.500 Eli me saadaan tietoa. 142 00:10:55.500 --> 00:10:58.760 Nää haastateltavat ymmärretään ikään kuin informatteinä, 143 00:10:58.760 --> 00:11:05.640 jotka kertovat esimerkiksi semmoista. Ja ammattikäytönnoista. 144 00:11:05.640 --> 00:11:11.500 Joita esimerkiksi ohjaus esimerkiksi ohjausalan ihmisten ammatti käytännöstä tai psykologian 145 00:11:11.500 --> 00:11:16.450 alan ihmisten ammatti käytännöistä tai opettajien ammattikäytännöstä. 146 00:11:16.450 --> 00:11:22.920 Se kertoo faktoja, mitä siellä tapahtuu, mitä tehdään, miten toimitaan esimerkiksi. 147 00:11:22.920 --> 00:11:27.310 Todistusnäkökulma on sitten toinen näkökulma, jossa. 148 00:11:27.310 --> 00:11:29.460 Saadaan sen. 149 00:11:29.460 --> 00:11:33.060 Puheen kautta samalla tietoa puhujan niinku kokemuksesta ja 150 00:11:33.060 --> 00:11:36.670 kokemuksellisesti subjektiivisesta näkökulmasta. 151 00:11:36.670 --> 00:11:40.610 Miten hän kokee sen niin kun toiminnan siellä? 152 00:11:40.610 --> 00:11:45.300 Todellisuudessa miten hän kokee ne tapahtumat? 153 00:11:45.300 --> 00:11:50.100 Ja tää on tärkeä erittely, koska tämä tulee sitten lähelle 154 00:11:50.100 --> 00:11:54.220 sitä realistisen tieteen filosofian tavallaan. 155 00:11:54.220 --> 00:12:00.340 Tämmöistä monitasoista näkökulmaa niinku todellisuuteen. 156 00:12:00.340 --> 00:12:06.290 Josta puhutaan tuossa myöhemmin. 157 00:12:06.290 --> 00:12:11.110 Nyt lähestytään tämmöistä mun niin kun erittäin. 158 00:12:11.110 --> 00:12:14.020 Havainnollisesti kokemaan. 159 00:12:14.020 --> 00:12:16.760 Jäsennystä laadulliseen tutkimukseen. 160 00:12:16.760 --> 00:12:20.630 Näkökulmista 3 näkökulmasta. 161 00:12:20.630 --> 00:12:27.550 Jotka arja jokinen esittelee tuolla laadullisen tutkimuksen verkko käsikirjassa. 162 00:12:27.550 --> 00:12:34.190 Ja tämä jaottelu on siltä kannalta erittäin hyvä, että tässä tavallaan pure niin 163 00:12:34.190 --> 00:12:39.360 kun keskitytään siihen aineistoon vähän niin kun alasuutari jaottelussa tämä vastaa 164 00:12:39.360 --> 00:12:43.470 hyvin paljon sitä ja on ikään kuin jonkunlainen jatke. 165 00:12:43.470 --> 00:12:45.750 Todella alan suuntainen. 166 00:12:45.750 --> 00:12:50.900 Jaottelulle tai toisenlainen, niin kun jäsennys siitä. 167 00:12:50.900 --> 00:12:53.280 Eli keskiössä on aineisto. 168 00:12:53.280 --> 00:12:55.380 Ja miten me ajatellaan niinku aineistoja? 169 00:12:55.380 --> 00:13:00.580 Mitä me ajatellaan esimerkiksi haastatteluunpuheen kautta? 170 00:13:00.580 --> 00:13:04.130 Minkälaisia asioita me voidaan tutkia? 171 00:13:04.130 --> 00:13:08.530 Haastattelu on aika hyvä esimerkki tässä, koska se mahdollistaa 172 00:13:08.530 --> 00:13:12.340 niin kun näitten kaikkien näkökulmien tarkastelun. 173 00:13:12.340 --> 00:13:16.890 Tekstiaineiston kautta esimerkiksi. 174 00:13:16.890 --> 00:13:23.410 Yleisönosastokirjoitukset lehdessä tai tai lehden pääkirjoitukset. 175 00:13:23.410 --> 00:13:28.810 Niistä on hyvin hankalaa analysoida kokemuksia oikeastaan. 176 00:13:28.810 --> 00:13:33.360 Esimerkiksi eli on vaikea niinku päästä tai ajatella sitä, että miten 177 00:13:33.360 --> 00:13:36.750 niillä pääsisi niin kun yksilöllisiin kokemuksiin käsiksi. 178 00:13:36.750 --> 00:13:43.070 Tämän vuoksi haastatteluaineisto on hyvä esimerkki tässä niinku kuvaamaan näitä näkökulmia, mutta 179 00:13:43.070 --> 00:13:48.230 nämä soveltuu tietysti myös kaikenlaisten laadullisten aineistojen niin kun. 180 00:13:48.230 --> 00:13:56.910 Luonteen ja. Luonteen pohdintaan. 181 00:13:56.910 --> 00:14:03.000 Eli arja jokinen erittelee nää näkökulmat. 3. 182 00:14:03.000 --> 00:14:07.390 Fakta näkökulma kokemusnäkökulma ja konstruktionistinen näkökulma, 183 00:14:07.390 --> 00:14:14.980 joka pohjaa sosiaalisen konstruktionismin. Ja. 184 00:14:14.980 --> 00:14:18.740 Tässä en lähde erittelemään tarkasti näitä kaikkia kategorioita, 185 00:14:18.740 --> 00:14:21.600 joita arja jokinen tässä jäsentäelee. 186 00:14:21.600 --> 00:14:28.560 Niistä voitte lukea tarkemmin tuolla laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirjasta. 187 00:14:28.560 --> 00:14:32.960 Ja kuvaan kohtaa tavallaan silleen kokoavan. 188 00:14:32.960 --> 00:14:35.020 Näitä näkökulmia, jotka koen. 189 00:14:35.020 --> 00:14:41.240 Rikkoen erittäin niinku hyödylliseksi erittely. 190 00:14:41.240 --> 00:14:46.190 Tässä arja jokisen jäsenyydessä on nyt yksi merkillepantava. 191 00:14:46.190 --> 00:14:50.050 Asia kun jos luette esimerkiksi täältä laadullisen 192 00:14:50.050 --> 00:14:56.280 tutkimuksen verkko käsikirjassa tästä. Niin. 193 00:14:56.280 --> 00:15:04.460 Arja jokinen kuvaa fakta näkökulmaa, että se perustuu positiivisiin ja tämä ilmentää 194 00:15:04.460 --> 00:15:08.130 ehkä semmoista mitä haluan tässä nyt vähän tuoda tuoda esiin. 195 00:15:08.130 --> 00:15:11.620 Tämä ilmentää semmoista tieteen filosofista keskustelua, jota 196 00:15:11.620 --> 00:15:15.530 laadullisen tutkimuksen kentällä käydään. 197 00:15:15.530 --> 00:15:18.710 Eli arja jokinen tässä kuvaa. 198 00:15:18.710 --> 00:15:24.050 Fakta näkökulmaa tää kielen roolia erityisesti tässä faktonäkökulmasta 199 00:15:24.050 --> 00:15:31.930 näin että kieli heijastaa todellisuutta. Eli sä haastattelupuhe. 200 00:15:31.930 --> 00:15:37.810 Heijastaa jollain tavalla niinku sitä todellisuutta esimerkiksi kokemusnäkökulmasta. 201 00:15:37.810 --> 00:15:42.130 Kieli on väline sanoittaa kokemusta eli haastattelupuheen kautta päästään 202 00:15:42.130 --> 00:15:46.800 käsiksi ihmisten yksilöllisiin subjektiivisiin kokemuksiin. 203 00:15:46.800 --> 00:15:50.740 Ja konstruktionismin näkökulmasta kieli rakentaa todellisuutta, kuten 204 00:15:50.740 --> 00:15:55.580 ajatellaan, että diskurssianalyysissa esimerkiksi. 205 00:15:55.580 --> 00:15:59.470 Mutta kieli heijastaa todellisuutta. 206 00:15:59.470 --> 00:16:06.830 Niin se on hyvin tyypillinen ajatus, joka liittyy tämmöiseen positiiviseen tieteen filosofiaan, 207 00:16:06.830 --> 00:16:12.170 mistä tuossa aiemmin jo vähän puhuin, että suoraviivaisesti tavallaan se kieli. 208 00:16:12.170 --> 00:16:16.320 Se haastattelupuhe kertoo niinku tosiasioista. 209 00:16:16.320 --> 00:16:23.970 Jotka todellisuudessa tuolla jossain on. Ja. 210 00:16:23.970 --> 00:16:30.680 Sellainen niinku realistinen tieteen filosofia taas ottaa tähän etäisyyttä. 211 00:16:30.680 --> 00:16:34.090 Tietyllä erityisellä tavalla. 212 00:16:34.090 --> 00:16:40.140 Ja sillä tavalla oikeastaan. Miten tuossa? 213 00:16:40.140 --> 00:16:44.500 Tuossa tuota pertti alasuutari. 214 00:16:44.500 --> 00:16:49.770 Sisällyttää myös tän kokemuksen tarkastelun tähän. 215 00:16:49.770 --> 00:16:51.980 Tähän tuota. 216 00:16:51.980 --> 00:16:56.210 Fakta näkökulmaan eli tässä on tämmöistä huojuvuutta. 217 00:16:56.210 --> 00:17:01.630 Eli arja jokinen erottaa tän faktan näkökulma ja kokemusnäkökulma. 218 00:17:01.630 --> 00:17:06.890 Ja pertti alasuutari niputtaa ne ikään kuin yksi. 219 00:17:06.890 --> 00:17:10.980 Että me saadaan faktoja niistä subjektiivisista kokemuksista. 220 00:17:10.980 --> 00:17:14.040 Myös. Mutta. 221 00:17:14.040 --> 00:17:17.980 Tässä on siis tärkeä huomioida. 222 00:17:17.980 --> 00:17:22.460 Sellainen näkökulma, että on sellaisia kokemusnäkökulma jotka 223 00:17:22.460 --> 00:17:26.610 ottaa jyrkästi etäisyyttä faktan näkökulmaan. 224 00:17:26.610 --> 00:17:34.130 Esimerkiksi tämmöinen fenomenologinen tieteen filosofia ja tämmöinen tulkinnallisen 225 00:17:34.130 --> 00:17:39.040 ihmisyys ymmärtävän ihmistieteen tieteen filosofia. 226 00:17:39.040 --> 00:17:44.330 Eli on oikeastaan 2 erilaisia näkökulmia tähän kokemukseen. 227 00:17:44.330 --> 00:17:49.730 Ja samoin on erilaisia näkökulmia konstruktionismin ja tämmöiseen niinku kulttuurisiin. 228 00:17:49.730 --> 00:17:52.860 Rakennelmiin. 229 00:17:52.860 --> 00:17:57.260 Jotka voi myös tulkita realistisen tieteen filosofian näkökulmassa. 230 00:17:57.260 --> 00:18:00.600 Eli tämä jaottelu ei ole niin yksinkertainen. 231 00:18:00.600 --> 00:18:03.880 Miltä se pintaan näyttää, mutta siitä huolimatta se on niin, 232 00:18:03.880 --> 00:18:08.020 kun erittäin hyödyllinen tämmöinen niin kun. 233 00:18:08.020 --> 00:18:13.470 Jaottelu. 234 00:18:13.470 --> 00:18:16.450 Tässä on hieman tarkennusta ja nyt yritän pureutua ja 235 00:18:16.450 --> 00:18:20.210 kuvata näitä sitten vähän tarkemmin vielä. 236 00:18:20.210 --> 00:18:23.610 Eli ensimmäinen näkökulma fakta näkökulma. 237 00:18:23.610 --> 00:18:28.970 Tässä tutkimuksen kohteena on ihmisen ulkopuolinen maailma, 238 00:18:28.970 --> 00:18:33.190 ikään kuin objektiivinen maailma. 239 00:18:33.190 --> 00:18:36.890 Ja alasuutari indikaattorin näkökulma. 240 00:18:36.890 --> 00:18:40.790 Soveltuu silloin kun me halutaan tietoa esimerkiksi haastatteluaineiston 241 00:18:40.790 --> 00:18:43.110 kautta tämmöisestä objektiivisesta maailmasta. 242 00:18:43.110 --> 00:18:49.700 Ne ihmiset raportoi niistä tapahtumista ja me voidaan kysyä, että onko nää raportit? 243 00:18:49.700 --> 00:18:52.810 Uskottavia. Onko he todenmukaisia? 244 00:18:52.810 --> 00:19:00.500 Ihmiset saattaa myös erehtyä raportoinnissaan raportoida väärin. 245 00:19:00.500 --> 00:19:04.400 Toi sitten samalla. 246 00:19:04.400 --> 00:19:08.290 Kyse on niinku sisäisestä subjektiivisesta maailmasta. 247 00:19:08.290 --> 00:19:11.690 Ikään kuin objektiivisesta näkökulmasta tarkasteltuna. 248 00:19:11.690 --> 00:19:16.390 Eli me voidaan lukea ihmisten puhetta todistuksena heidän kokemuksistaan 249 00:19:16.390 --> 00:19:20.790 ja ottaa nämä kokemukset todesta. 250 00:19:20.790 --> 00:19:27.050 Ja näitä realistisessa näkökulmassa tarkastellaan niinku yksi. 251 00:19:27.050 --> 00:19:31.750 Faktan näkökulmasta. 252 00:19:31.750 --> 00:19:36.290 Tutkimuksen kohteena ovat näin ollen esimerkiksi prosessit, 253 00:19:36.290 --> 00:19:42.060 käytännöt, toiminta, käyttäytyminen, mekanismit. 254 00:19:42.060 --> 00:19:48.110 Ja erilaiset rakenteet, sosiaaliset rakenteet. 255 00:19:48.110 --> 00:19:54.920 Sitten kokemusnäkökulma eroaa tästä. 256 00:19:54.920 --> 00:19:59.780 Ja tässä mä oon niinku tarkentanut tätä kokemusnäkökulma. 257 00:19:59.780 --> 00:20:03.620 Tarkemmin tuohon ymmärtävään ihmistieteen. 258 00:20:03.620 --> 00:20:07.440 Eli sellaisen ihmistieteen piiriin, joka ottaa etäisyyttä 259 00:20:07.440 --> 00:20:10.790 selittävistä ihmistieteet eli. 260 00:20:10.790 --> 00:20:14.430 Alkujaan tästä positiivista. 261 00:20:14.430 --> 00:20:21.840 Taustalla on tieteen filosofin fenomenologia ja hermeneutiikka tulkinnan teoriat. 262 00:20:21.840 --> 00:20:27.900 Eli kokemusnäkökulmasta haastatteluaineiston kautta esimerkiksi pyritään pääsemään 263 00:20:27.900 --> 00:20:32.160 käsiksi ihmisten niinku sisäiseen subjektiiviseen maailmaan. 264 00:20:32.160 --> 00:20:38.190 Joka on merkitysten välittämää. Eli meillä on jaettuja. 265 00:20:38.190 --> 00:20:43.530 Ymmärrysksia ja merkityksiä. 266 00:20:43.530 --> 00:20:47.080 Joita annetaan ilmiölle ja kokemuksille. 267 00:20:47.080 --> 00:20:50.900 Ja me pyritään pureutumaan niin kuin ihmisten kokemusmaailmaan 268 00:20:50.900 --> 00:20:52.900 jossain tietyssä kontekstissa. 269 00:20:52.900 --> 00:20:59.880 Esimerkiksi ja keskeinen kysymys on se, että tavoitetaanko se aito kokemus tämmöisessä fenomenologiaisessa 270 00:20:59.880 --> 00:21:05.630 tutkimuksessa ja sen takia fenomenologinen tutkimuksen arvioinnissa on keskeistä, niin kuin 271 00:21:05.630 --> 00:21:09.160 arvioida se, että onko saavutettu esimerkiksi. 272 00:21:09.160 --> 00:21:15.480 Tarpeeksi luottamuksellinen suhde tutkittavien kanssa, jotta he voivat kertoa sen 273 00:21:15.480 --> 00:21:21.540 aidon kokemuksensa, joka jota ei tämmöinen niin kun sosiaalisen suotavavuuden esimerkiksi 274 00:21:21.540 --> 00:21:30.160 kysymykset väritä, mitä on sopivaa kertoa esimerkiksi. 275 00:21:30.160 --> 00:21:33.970 Sitten konstruktionistinen näkökulma. 276 00:21:33.970 --> 00:21:37.230 Tarkastelee sitä kieltä ja puhetta ikään kuin semmoisena niinku 277 00:21:37.230 --> 00:21:41.120 vuorovaikutuksena ja tapahtumana jossa. 278 00:21:41.120 --> 00:21:47.370 Sitä rakennetaan sitä todellisuutta jäsennetään. 279 00:21:47.370 --> 00:21:54.590 Tutkimuksen kohteena on vuorovaikutus puhe ja tekstitoimintana. 280 00:21:54.590 --> 00:21:59.010 Kulttuuriset jäsennyksen merkitykset ja diskurssit. 281 00:21:59.010 --> 00:22:01.950 Joilla rakennetaan todellisuutta. 282 00:22:01.950 --> 00:22:07.010 Ja tämmöisestä näkökulmasta ajatellaan, että ei ole relevanttia tavallaan 283 00:22:07.010 --> 00:22:11.790 asettaa kysymystä niistä ihmisten kokemuksista edes aidoista. 284 00:22:11.790 --> 00:22:14.530 Kokemuksista. 285 00:22:14.530 --> 00:22:19.350 Eikä ole relevanttia tavoitella niinku tietoa. 286 00:22:19.350 --> 00:22:22.970 Sieltä semmoisesta objektiivisesta maailmasta, joka on 287 00:22:22.970 --> 00:22:27.610 jollain tavalla sen tekstin ulkopuolella. Pysytään. 288 00:22:27.610 --> 00:22:30.540 Johdonmukaisesti sillä. 289 00:22:30.540 --> 00:22:35.350 Sen tekstiin ja puheen tasolla ja sen diskurssin tasolla ja tarkastellaan 290 00:22:35.350 --> 00:22:40.760 niitä kulttuurisia tapoja jäsentää. Jäsentää ja. 291 00:22:40.760 --> 00:22:47.440 Sitä variaatiota erilaisissa tavoissa puhua asioista. 292 00:22:47.440 --> 00:22:53.260 Tässä tieteenfilosofioina taustalla on sosiaalinen konstruktionismi, relativismia anti 293 00:22:53.260 --> 00:22:59.310 realismi, joista puhutaan laajasti tuolla sosiaalisesta konstruktionismin ja diskurssianalyysin 294 00:22:59.310 --> 00:23:05.890 ja narratiivit analyysiä ja sitten levyssä luennoissa. 295 00:23:05.890 --> 00:23:09.250 Mutta siis nämä 3 näkökulmaa. 296 00:23:09.250 --> 00:23:14.240 Tarjoavat semmoiset niinku hyvin tarkat näkökulmat siihen, että miten me ymmärretään ylipäätään 297 00:23:14.240 --> 00:23:19.670 että mistä vaikka haastattelu puheessa on kysymys ja mitä me tarkastellaan. 298 00:23:19.670 --> 00:23:26.510 Ja tutkijan on jollain tavalla niinku valittava näistä ja asetuttava 299 00:23:26.510 --> 00:23:28.950 näihin kategorioihin ja näkökulmiin. 300 00:23:28.950 --> 00:23:35.740 Paikka siellä on sellaista niin kun. 301 00:23:35.740 --> 00:23:40.040 Ylityksiä näiden kategorioiden yli, että ne ei tää puhdas muotoisesti 302 00:23:40.040 --> 00:23:43.430 välttämättä ilmene, mutta meidän on niin kun. 303 00:23:43.430 --> 00:23:45.610 Päätettävää. 304 00:23:45.610 --> 00:23:50.580 Laajassa mielessä ja meidän on tiedostettava, että minkälainen. 305 00:23:50.580 --> 00:23:57.320 Meidän niinku ehkä tarkempi semmoinen. Metodologinen. 306 00:23:57.320 --> 00:24:01.930 Lähestymistapa niin minkä minkä tyyppiseen näkökulmaan laajempaan 307 00:24:01.930 --> 00:24:04.210 tämmöisen näkökulmaan se sijoittuu.