WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.270 --> 00:00:12.100 Hei olen ulla nuutinen opinto ja uraohjauksen yliopistolehtori itä suomen yliopistosta. 2 00:00:12.100 --> 00:00:21.300 Tänään käsittelemme teemaa sisällön analyysi laadullisessa tutkimuksessa. 3 00:00:21.300 --> 00:00:28.350 Diasarja sisältää 3 erilaista kohtaa mihin tänään pysähdymme. 4 00:00:28.350 --> 00:00:32.780 Ensimmäinen on taustaa sisällön analyysistä. 5 00:00:32.780 --> 00:00:39.740 Toisissa kohdassa pysähdymme sisään analyysin käyttö tutkimuksessa. 6 00:00:39.740 --> 00:00:45.300 Ja kolmantena kohtana esittelen teille esimerkin omaisesti aineiston 7 00:00:45.300 --> 00:00:52.600 lähtöisen sisällön analyysin toteuttamisen. 8 00:00:52.600 --> 00:01:01.570 Aloitetaan ensimmäisestä kohdasta eli taustaa sisällön analyysistä. 9 00:01:01.570 --> 00:01:05.970 Siis sellainen analyysi voi olla sinuna sinulle jo nimenä 10 00:01:05.970 --> 00:01:10.780 tuttu ja ja ehkäpä myös menetelmänäkin. 11 00:01:10.780 --> 00:01:16.380 Mutta on tärkeää kuitenkin pysähtyä vielä tarkastelemaan sitä, että 12 00:01:16.380 --> 00:01:22.590 mistä sisällön analyysi nähdään olevan peräisin. 13 00:01:22.590 --> 00:01:25.620 Ensimmäisen näkemyksen mukaan. 14 00:01:25.620 --> 00:01:32.900 Ja aika yleisen näkemyksen mukaan se nähdään hoitotieteenllisena lähestymisena. 15 00:01:32.900 --> 00:01:38.180 Ja ja tällöin nähdään, että sisällönanalyysin juuret ajoittuvat 16 00:01:38.180 --> 00:01:42.370 jo tuhatkahdeksansataa luvulle. 17 00:01:42.370 --> 00:01:47.020 Jolloin sitä hyödynnettiin ja käytettiin tämmöisten uskonnollisten 18 00:01:47.020 --> 00:01:52.360 tekstien ja hymnien analysoinnissa. 19 00:01:52.360 --> 00:01:56.840 No tieteellisenä menetelmänä sisällön analyysi otettiin 20 00:01:56.840 --> 00:02:00.150 käyttöön kuitenkin tuhatyhdeksänsataaviisi. 21 00:02:00.150 --> 00:02:06.590 50 luvulla ja tällöin se sijoittuu sosiaalitieteeteisiin. 22 00:02:06.590 --> 00:02:13.460 Tuolla on sosiaalitieteessä näkyy tämmöinen määrällinen sisällönanalyysin perinteet. 23 00:02:13.460 --> 00:02:19.720 Ja ne oli hyvin pitkät skandinaviassa ja ja niiden katsottiin pohjautuvan tämmöiseen 24 00:02:19.720 --> 00:02:28.190 sosiaalifilosofiseen sekä anglo amerikkalaiseen empirismin. 25 00:02:28.190 --> 00:02:31.490 No toisen näkemyksen mukaan. 26 00:02:31.490 --> 00:02:37.410 Sisällön analyysi pohjautuu amerikkalaiseen näkemykseen. 27 00:02:37.410 --> 00:02:45.630 Matthew onse sosiaalipsykologi ja michael hubermann kasvatustieteilijä lähtivät 28 00:02:45.630 --> 00:02:54.590 yksi rakentamaan tällaista sisällön analyysiin liittyvää tutkimusta. 29 00:02:54.590 --> 00:03:02.490 Ja ja he puhuvat monessa lähtiessään tämmöisestä laadullisesta tutkimusprojektista, joka ajoittuu 30 00:03:02.490 --> 00:03:07.970 tuota yhdeksänsataaseitsemänkymmentä seitsemänkymmentäkahdeksan vuoteen. 31 00:03:07.970 --> 00:03:16.270 Ja jo tuolloin tää heidän rakentama sisällönanalyysin ensimmäinen vaihe kohdistui 32 00:03:16.270 --> 00:03:22.090 koulujen kehittämiseen liittyvän kenttätutkimukseen. 33 00:03:22.090 --> 00:03:27.670 Tuon vuoden jälkeen monet tutkijat sitten osallistui, kiinnostuivat 34 00:03:27.670 --> 00:03:33.380 aiheesta ja osallistuivat sitten mielsin ja hubermanin. 35 00:03:33.380 --> 00:03:41.490 Näihin tutkimuksiin ja ja tätä yksi tehtiin ja rakennettiin ja kehitettiin tätä. 36 00:03:41.490 --> 00:03:49.690 Mais ubermanin. Näköistä sisällönanalyysiä. 37 00:03:49.690 --> 00:03:54.850 Myöhemmin siihen tuli saldanha mukaan ja ja nykyään heiltä 38 00:03:54.850 --> 00:04:00.320 löytyykin monta hyvää teosta tämän näkemyksen. 39 00:04:00.320 --> 00:04:04.600 Avaamiseksi ja ja siihen perehtymiseksi. 40 00:04:04.600 --> 00:04:10.860 Tässä aineistossa diasarjan loppupuolella tulen esittelemään teille 41 00:04:10.860 --> 00:04:18.260 maalis hubermanin ja salasanan näkemyksen mukaisesti aineistolähtöistä 42 00:04:18.260 --> 00:04:28.510 sisällönanalyysin näkemyksen ja toteutus. Tutkimuksessa. 43 00:04:28.510 --> 00:04:35.170 On siis 2 näkemystä siitä, miten sisällönanalyysi on rantautunut 44 00:04:35.170 --> 00:04:40.130 esimerkiksi suomeen ja ja tutkimukseen. 45 00:04:40.130 --> 00:04:43.730 Menemme sitten seuraavaksi. 46 00:04:43.730 --> 00:04:48.050 Kakkosvaiheeseen elikkä miten tätä sisällön analyysia 47 00:04:48.050 --> 00:04:54.450 käy, voidaan sitten käyttää tutkimuksessa. 48 00:04:54.450 --> 00:05:01.440 Sisällön analyysin käyttö tutkimuksessa osa yksi. 49 00:05:01.440 --> 00:05:10.650 Nähdään, että sisällön analyysi on on yleisnimi aineiston analysoimiseksi. 50 00:05:10.650 --> 00:05:14.930 Ja tällä tarkoitetaan sitä monipuolisuutta, mikä siihen 51 00:05:14.930 --> 00:05:17.650 aineiston analysointiin liittyy. 52 00:05:17.650 --> 00:05:26.330 Elikkä aineistoa voidaan vertailla tyypitellä ja luokitella. 53 00:05:26.330 --> 00:05:31.170 Sisällön analyysia voidaan hyödyntää sekä valitatiiviisessa 54 00:05:31.170 --> 00:05:34.690 että kvantitatiivisessa tutkimuksessa. 55 00:05:34.690 --> 00:05:41.930 Ja tämä tuo siihen niin kuin moninaisuuden näkökulmaan. 56 00:05:41.930 --> 00:05:49.250 Olet saattanut jo törmätäkin asiaan tai näkökulmaan, että sisällön analyysia voidaan määritellä 57 00:05:49.250 --> 00:05:56.750 hyvin eri tavoin liittyen siitä taustasta mistä mistä tarkastellaan. 58 00:05:56.750 --> 00:06:03.090 Yleisesti ajatellaan sen olevan menettelytapa, jolla analysoidaan dokumentteja 59 00:06:03.090 --> 00:06:09.080 systemaattisesti ja mahdollisimman objektiivisesti. 60 00:06:09.080 --> 00:06:13.700 Ja tässä diasarjassa siellä loppupuolella. 61 00:06:13.700 --> 00:06:21.560 Käyttämään niin aineistolähtöinen sisällönanalyysi on analysoitu systemaattisesti. 62 00:06:21.560 --> 00:06:25.530 Tulet sen huomaamaan. 63 00:06:25.530 --> 00:06:31.280 Analyysia käytetään kuvailemaan jotakin tiettyä ilmiötä. 64 00:06:31.280 --> 00:06:34.000 Sitä tutkimuksen kohdetta. 65 00:06:34.000 --> 00:06:38.740 Ja, jonka jälkeen voidaan sitten luoda tästä kohteesta erilaisia 66 00:06:38.740 --> 00:06:44.780 kategorioita, käsitteitä, käsitejärjestelmiä. 67 00:06:44.780 --> 00:06:52.720 Käsitekarttoja ja niiden kautta sitten jopa malleja. 68 00:06:52.720 --> 00:06:58.320 Sisällön analyysi edellyttää kuitenkin tutkijalta. 69 00:06:58.320 --> 00:07:06.660 Sitä, että hän kykenee pelkistämään aineiston ja muodostamaan tästä pelkistysksestä 70 00:07:06.660 --> 00:07:20.830 sitten niitä käsitteitä ja jotka sitten kuvaavat luotettavasti sitä tutkittavaa ilmiötä. 71 00:07:20.830 --> 00:07:27.670 Sisällön analyysia voidaan hyödyntää tää käyttää aineiston analyysissa. 72 00:07:27.670 --> 00:07:32.270 Esimerkiksi grounditeori menetelmässä. 73 00:07:32.270 --> 00:07:38.390 Esimerkiksi ihmisen vuorovaikutuksen tutkimuksessa. 74 00:07:38.390 --> 00:07:42.890 Tai fenomenologiaisessa tutkimuksessa, jossa tarkastellaan 75 00:07:42.890 --> 00:07:48.770 ihmisten kokemuksia tai käsityksiä kuvaamista. 76 00:07:48.770 --> 00:07:53.710 Mutta myös etnografiaisessa tutkimuksessa, jossa tutkitaan 77 00:07:53.710 --> 00:08:01.080 ihmisten elämäntavan kuvaamista. 78 00:08:01.080 --> 00:08:09.380 Sisällön analyysi ja grounded teoria lähestyvät toimintatavoiltaan aika 79 00:08:09.380 --> 00:08:17.720 paljon toisiaan ja sen takia tässä haluan nostaa sinulle yksi esimerkin siitä. 80 00:08:17.720 --> 00:08:22.160 Growth teori elikkä GT. 81 00:08:22.160 --> 00:08:28.860 Hyödynnetään silloin kun halutaan tuoda jotain uutta tutkittavasta ilmiöstä. 82 00:08:28.860 --> 00:08:37.400 Tai josta jos ilmiöstä on vain hyvin vähän olemassa tietoa. 83 00:08:37.400 --> 00:08:45.360 Tai tutkimusalueesta ei ole riittävästi tietoa olemassa. 84 00:08:45.360 --> 00:08:51.340 Growth teoria suuntautuu sellaiseen toimintaan, joka tapahtuu uudessa tilanteessa 85 00:08:51.340 --> 00:08:58.930 tai jossa ennalta arvaamattomien tekijöiden mahdollisuus on suuri. 86 00:08:58.930 --> 00:09:04.360 Crown teoriassa elikkä tässä GT, ssä mielenkiinnon kohteena on säännönmukaisuuksia 87 00:09:04.360 --> 00:09:10.950 jen etsiminen ilmiöstä sekä sitten niitten elementtien tunnistaminen. 88 00:09:10.950 --> 00:09:17.750 Ja ja tämän jälkeen kategoriointi ja niiden välisten suhteiden tutkiminen, että mitä, 89 00:09:17.750 --> 00:09:24.470 minkälaisia suhteita niistä alkaa muodostua ja näkymään niistä. 90 00:09:24.470 --> 00:09:29.620 Grandteorian aineiston analysointi etenee. 91 00:09:29.620 --> 00:09:36.170 Pelkistäen seuraavasti, elikkä saatu aineisto pilkotaan aluksi. 92 00:09:36.170 --> 00:09:40.220 Tämän jälkeen se käsitteellistä. Tiedetään. 93 00:09:40.220 --> 00:09:44.840 Ja sitten järjestellään uudestaan. 94 00:09:44.840 --> 00:09:51.350 Tässä GT aineiston analysoinnissa on nähtävissä hyvin paljon aineistolähtöistä 95 00:09:51.350 --> 00:09:56.510 sisällön analyysin mukaista toimintatapaa. 96 00:09:56.510 --> 00:10:01.120 Elikkä aineistolähtöinen sisällönanalyysin eteneminen. 97 00:10:01.120 --> 00:10:07.830 Käynnistyy myös aineiston hankkimisen jälkeen aineiston pelkistämisellä. 98 00:10:07.830 --> 00:10:15.410 Elikkä aineistoa luetaan useita kertoja ja sieltä lähdetään nostamaan esille. 99 00:10:15.410 --> 00:10:17.570 Niinku samantyyppisiä asioita. 100 00:10:17.570 --> 00:10:20.870 Elikkä aineisto pilkotaan. 101 00:10:20.870 --> 00:10:29.810 Jonka jälkeen se lähdetään uudelleen ryhmittelemään ja lopulta käsitteellistämään. 102 00:10:29.810 --> 00:10:33.690 Tässä näet 2 analysointitapaa. 103 00:10:33.690 --> 00:10:42.010 Elikkä ensimmäinen tässä vasemmalla on aineistolähtöinen sisällönanalyysi. 104 00:10:42.010 --> 00:10:48.080 Eräästä tutkimuksesta. Ja ja toinen on yleis. 105 00:10:48.080 --> 00:10:54.420 Opastus bränditteorian analyysin etenemisestä. 106 00:10:54.420 --> 00:11:01.380 Ensimmäisessä vaiheessa näet, kuinka aineistolähtöinen analyysi 107 00:11:01.380 --> 00:11:05.600 on lähdetty pilkkomaan ensimmäisessä vaiheessa. 108 00:11:05.600 --> 00:11:09.560 Elikkä pelkistämisen vaiheessa. 109 00:11:09.560 --> 00:11:18.170 Siten, että aineistosta on nostettu tutkimuksen kannalta oleellisia ilmiöitä. 110 00:11:18.170 --> 00:11:24.930 Suorina lainauksiana tähän alkuperäisiä ilmauksia kategoriaan. 111 00:11:24.930 --> 00:11:33.080 Tämän jälkeen. Aineistoa lähdetään redusoidamaan elikkä. 112 00:11:33.080 --> 00:11:38.630 Pelkistämään ilmauksia suorista lainauksista. 113 00:11:38.630 --> 00:11:47.590 Ja ja siitä mennään sitten eteenpäin koodaten klusterointivaiheeseen, jossa 114 00:11:47.590 --> 00:11:55.440 pelkistetystä ilmauksesta muodostetaan alaluokkaa ja tämän jälkeen pääluokka. 115 00:11:55.440 --> 00:11:59.360 Ja näin analyysi etenee koko ajan. 116 00:11:59.360 --> 00:12:08.090 Tiivistäen sitä tulokulmaa näkemystä siitä ilmiöstä mitä ollaan käsittelemässä. 117 00:12:08.090 --> 00:12:13.940 Grounded, teorian. Menetelmässä. 118 00:12:13.940 --> 00:12:19.090 On samantyyppisiä tulokulmia. 119 00:12:19.090 --> 00:12:24.100 Aineiston hankinnan jälkeen aineistoa lähdetään. 120 00:12:24.100 --> 00:12:27.790 Straussin ja korpin kehittämän. 121 00:12:27.790 --> 00:12:32.980 3 vaiheisen koodauksen mukaan tarkastelemaan. 122 00:12:32.980 --> 00:12:38.310 Ensimmäisessä vaiheessa puhutaan avoimesta koodauksesta. 123 00:12:38.310 --> 00:12:44.810 Jossa aineistoa koodataan ilman ennakkokäsityksiä. 124 00:12:44.810 --> 00:12:49.090 Ja ja siinä kiinnitetään huomiota siihen aineistossa esiintyviin 125 00:12:49.090 --> 00:12:53.250 mielenkiinnon kohteisiin liittyen ilmiöön. 126 00:12:53.250 --> 00:13:02.270 Ja ja siihen merkittäviin tapahtumiin mitä mitä haluaa tutkia. 127 00:13:02.270 --> 00:13:10.190 Kolmivaiheisen koodauksesta eteenpäin mentäessä puhutaan aksiaalisesta koodauksesta. 128 00:13:10.190 --> 00:13:14.360 Jossa aineistoa ryhmitellään ennalta määrättyihin tarkka 129 00:13:14.360 --> 00:13:19.530 rajaisiin luokkiin ja alaluokkiin. 130 00:13:19.530 --> 00:13:27.500 Ja ja kategorioita liitetään tämän jälkeen yksi. 131 00:13:27.500 --> 00:13:37.200 Ja tässä vaiheessa tavoitteena on löytää uusien näkökulmia valmiisiin kategorioihin. 132 00:13:37.200 --> 00:13:43.560 Viimeisessä vaiheessa puhutaan valikoivasta koodauksesta. 133 00:13:43.560 --> 00:13:50.170 Jossa muodostuneita kategorioita tarkastellaan uudelleen. 134 00:13:50.170 --> 00:13:56.010 Ja kysymyksessä on tällöin kategorioiden integrointi ja vertailu. 135 00:13:56.010 --> 00:14:01.630 Tavoitteena on selvittää kategorioiden keskinäiset suhteet muodostaa ylä 136 00:14:01.630 --> 00:14:09.280 ja alec kategorioita sekä ydin kategorioiden etsiminen. 137 00:14:09.280 --> 00:14:20.820 Elikkä hyvin samantyyppisestä näkemyksestä on tässä kyse. 138 00:14:20.820 --> 00:14:30.600 Sisällönanalyysi voidaan tehdä joko intuitiivisesti elikkä aineistolähtöisesti. 139 00:14:30.600 --> 00:14:35.110 Jolla tarkoitetaan, että analyysissä luokitellaan luokitteluun, 140 00:14:35.110 --> 00:14:40.790 rakennetaan pääsääntöisesti siitä aineistosta käsin. 141 00:14:40.790 --> 00:14:47.000 Abdultiivisesti elikkä teoria. 142 00:14:47.000 --> 00:14:52.140 Jossa aineiston analyysi ei suorastaan perustu teoriaan, mutta 143 00:14:52.140 --> 00:14:57.660 kytkeytyy siihen ja on siten havaittavissa. 144 00:14:57.660 --> 00:15:02.300 Ja tällöin aineistosta tehdyille luokituksilla etsitään tukea ja 145 00:15:02.300 --> 00:15:08.430 vahvistusta teoriasta ja aikaisemmasta tutkimuksesta. 146 00:15:08.430 --> 00:15:14.090 Tutkija voi tällöin myös tehdä huomioita empirian vastaavamattomuudesta 147 00:15:14.090 --> 00:15:19.860 aiempiin tutkimuksiin ja luoda uusia luokituksia. 148 00:15:19.860 --> 00:15:24.660 Taide eduktiivisesti elikkä teoria lähtöisesti. 149 00:15:24.660 --> 00:15:30.860 Jossa aineiston analyyseja ohjaa valmisteoria jo etukäteen. 150 00:15:30.860 --> 00:15:35.700 Tutkija on hankkinut tämän teorian oman tutkimuksensa. 151 00:15:35.700 --> 00:15:42.200 Ja analyysissä käytettävä luokittelu johdetaan tästä valitusta teoriasta. 152 00:15:42.200 --> 00:15:49.380 Tavoitteena on usein myös teorian testaaminen uudessa yhteydessä. 153 00:15:49.380 --> 00:15:52.560 Ja tuossa aikaisemmin mainitsin. 154 00:15:52.560 --> 00:15:59.840 Sen, että sisällönanalyysiä voidaan hyödyntää kvantitatiivisessa tutkimuksessa. 155 00:15:59.840 --> 00:16:04.820 Ja ja tällöin hyödynnettävyys on esimerkiksi siinä, että 156 00:16:04.820 --> 00:16:09.270 lasketaan kuinka monta kertaa tietty käsite. 157 00:16:09.270 --> 00:16:13.930 Sisältää tai ilmaistaan siinä aineistossa. 158 00:16:13.930 --> 00:16:18.210 Tai kuinka moni tutkittava ilmaisee tietyn asian elikkä 159 00:16:18.210 --> 00:16:22.530 puhutaan esiintymistiheysydestä? 160 00:16:22.530 --> 00:16:29.430 Kvalitatiivisessa tutkimuksessa sisällön analyysi soveltuu erityisesti, kun tutkimuskohdeistuu 161 00:16:29.430 --> 00:16:35.700 ihmisten kokemuksiin, käsityksiin tai toiminnan tutkimukseen. 162 00:16:35.700 --> 00:16:41.650 Ja hyvin perinteisesti. Nää tutkimukset ovat. 163 00:16:41.650 --> 00:16:48.930 Ovat toteutettu siten, että ne on kirjallisessa muodossa. 164 00:16:48.930 --> 00:16:56.240 Sisällön analyysissa hyödynnetään tai tutkijat käyttävät yleensä. 165 00:16:56.240 --> 00:17:04.840 Seuraavia aineistoja, joita on kerätty kyselyillä haastatteluilla kirjoitelmalla. 166 00:17:04.840 --> 00:17:08.910 Tai erilaisilla havainnoinnilla. 167 00:17:08.910 --> 00:17:15.290 Ja aineistot ovat yleensä litteroituja aineistoja. 168 00:17:15.290 --> 00:17:23.730 Ja esimerkiksi omassa väitöstutkimuksessa niin jota nyt tässä diasarjan loppupuolella esittelen 169 00:17:23.730 --> 00:17:31.940 teille, niin olen käyttänyt aineistona opiskelijoiden oppimispäiväkirjoja. 170 00:17:31.940 --> 00:17:38.160 Ja aineiston määrän määrän sitten vaikuttaa kvalitatiivisen tutkimukselle. 171 00:17:38.160 --> 00:17:42.350 Tyypilliset käytettävissä olevat tunnu tutkimusala. 172 00:17:42.350 --> 00:17:46.370 Aikajan resurssit jotka tulee huomioida. 173 00:17:46.370 --> 00:17:50.230 Aineisto tai sisällönanalyysiä. 174 00:17:50.230 --> 00:17:57.450 Käyttäessä tai miettiessä. 175 00:17:57.450 --> 00:18:03.790 Sisällön analyysin muotoina nähdään jo nyt tässä sinulle varmasti jo 176 00:18:03.790 --> 00:18:09.140 tutumpana olevat aineistolähtöinen sisällönanalyysi. 177 00:18:09.140 --> 00:18:13.920 Jossa todella pyritään luomaan se tutkimusaineistosta. 178 00:18:13.920 --> 00:18:17.550 Teoreettinen kokonaisuus. 179 00:18:17.550 --> 00:18:23.090 Analyysiyksiköt valitaan siitä aineistosta tutkimuksen tarkoituksen 180 00:18:23.090 --> 00:18:27.070 ja tehtävän asettelun mukaisesti. 181 00:18:27.070 --> 00:18:33.780 Ja nää tutkimusyksiköt eivät ole etukäteen sovittuja tai harkittuja. 182 00:18:33.780 --> 00:18:40.050 Esimerkiksi omassa väitöstutkimuksessa niin aineistolähtöisyys. 183 00:18:40.050 --> 00:18:45.450 Nousi siten esille, että opiskelijoiden oppimispäiväkirjoista 184 00:18:45.450 --> 00:18:50.630 alkoi näkyä opetusharjoittelun liittyviä. 185 00:18:50.630 --> 00:18:56.050 Kommentteja, joissa opiskelijat kertoivat. 186 00:18:56.050 --> 00:19:00.590 Rehtoreiden tai esimiesten käyttäytymisestä. 187 00:19:00.590 --> 00:19:06.910 Ja ja lähestyttyvyydestä ja sen vaikutuksesta sitten. 188 00:19:06.910 --> 00:19:11.620 Sitten opettajiin ja ja opiskelijoihin. 189 00:19:11.620 --> 00:19:18.400 Ja tämä oli merkittävä aineistolähtöinen havainto sieltä aineistosta. 190 00:19:18.400 --> 00:19:24.160 Toinen merkittävänä havaintona nostan opettaja. 191 00:19:24.160 --> 00:19:28.360 Näiden opiskelijoiden opettajaopiskelijoiden opettajan kouluttajaan 192 00:19:28.360 --> 00:19:34.920 liittyvät nostot, joita joita opiskelijat kertoivat. 193 00:19:34.920 --> 00:19:41.260 Teoria ohjaava sisällönanalyysi on tässä on tutkijan ajatteluprosessissa 194 00:19:41.260 --> 00:19:48.920 vaihtelee sekä aineistolähtöisyys että valmiit mallit. 195 00:19:48.920 --> 00:19:54.500 Ja esimerkiksi siinä omassa väitöstutkimuksessa niin. 196 00:19:54.500 --> 00:19:58.740 Peilautuu tämä teoria ohjaava sisällön analyysi, että 197 00:19:58.740 --> 00:20:06.120 aineistolähtöinen sisällönanalyysi. 198 00:20:06.120 --> 00:20:12.320 Ja viimeisenä on teorialähtöinen sisällönanalyysi, jossa joka todellakin nojaa 199 00:20:12.320 --> 00:20:18.720 siihen tiettyyn valittuun teoriaan tai mallin mitä haluaa. 200 00:20:18.720 --> 00:20:22.530 Haluaa sitten sinne omassa tutkimuksessa. 201 00:20:22.530 --> 00:20:27.560 Tarkastella esimerkiksi omassa opettajaopisto. 202 00:20:27.560 --> 00:20:30.600 Joihin liittyvässä tutkimuksessa olisin voinut tämän 203 00:20:30.600 --> 00:20:34.820 teorian lähtöisen sisällönanalyysi. Se valita. 204 00:20:34.820 --> 00:20:41.200 Muun muassa siten, että että ammatillisen kasvun. 205 00:20:41.200 --> 00:20:48.580 Yksi. Kirjoittaja tai mallin rakentaja gagan. 206 00:20:48.580 --> 00:20:53.300 Ja olisin voinut hänen tätä näkemystään sitten. 207 00:20:53.300 --> 00:20:55.920 Hyödyntää siinä tutkimuksessa. 208 00:20:55.920 --> 00:21:01.380 Niin ja ja, peilata sitä tulokulmaa niin kaka niin eri 209 00:21:01.380 --> 00:21:05.080 vaiheisiin ja näin olisin rakentanutkin. 210 00:21:05.080 --> 00:21:11.960 Tutkimuksesta teoria lähtöisen sisällönanalyysin. 211 00:21:11.960 --> 00:21:17.500 Tällä dialla näet erilaisia. 212 00:21:17.500 --> 00:21:25.920 Tutkimuksia, joita olen käynyt sinulle hakemassa tuolta pinnasta. 213 00:21:25.920 --> 00:21:32.650 Ja ja voit voit käydä niitä itsekin hakemassa. 214 00:21:32.650 --> 00:21:36.190 Ja näitä löytyy näihin jokaiseen. 215 00:21:36.190 --> 00:21:40.830 Muotoon elikkä sekä aineistolähtöiseen teoria ohjaavaan, 216 00:21:40.830 --> 00:21:46.660 että teoria lähtöiseen sisällön analyysiin. 217 00:21:46.660 --> 00:21:54.820 Rakennettu ja tutkimuksia ja ja niistä saa monella tavalla sitten itselleen näkemystä 218 00:21:54.820 --> 00:22:05.670 ja kokemuksia siitä, että kuinka sen analyysin voi toteuttaa kyseisellä menetelmällä. 219 00:22:05.670 --> 00:22:11.130 Olemme etenemässä diasarjan viimeiseen osioon, elikkä kolmanteen. 220 00:22:11.130 --> 00:22:22.410 Elikkä tähän esimerkkiin aineiston lähtöisen sisällön analyysin toteuttamisesta. 221 00:22:22.410 --> 00:22:27.010 Aineiston lähtöisen sisällönanalyysin tavoitteena on luoda 222 00:22:27.010 --> 00:22:32.130 aineistosta teoreettinen kokonaisuus. 223 00:22:32.130 --> 00:22:40.370 Jota ei ole etukäteen harkittu tai päätetty analyysiyksikköksi. 224 00:22:40.370 --> 00:22:44.460 Vaan tämä esiin nouseva ilmiö. 225 00:22:44.460 --> 00:22:51.390 Nousee sieltä aineistosta ainutlaatuisena. 226 00:22:51.390 --> 00:22:57.890 Aineistolähtöistä sisällönanalyysiä on on kritisoitu hyvinkin 227 00:22:57.890 --> 00:23:02.610 paljon siitä, että että tavoitteena on. 228 00:23:02.610 --> 00:23:09.250 Tutkijan kyetä tarkastelemaan varsin objektiivisesti tutkittavaa ilmiötä 229 00:23:09.250 --> 00:23:14.950 ja ja nostamaan tän objektiivisuuden kautta sitten. 230 00:23:14.950 --> 00:23:20.410 Ne näitä tutkimusryhmiä, joita siitä aineistosta. 231 00:23:20.410 --> 00:23:28.020 No tämä objektiivisuus tutkimusta kohtaan on usein mahdoton, sillä tutkimuskysymysten 232 00:23:28.020 --> 00:23:33.450 tulee aina suunnata aineiston analyysiä ja näin ollen. 233 00:23:33.450 --> 00:23:40.760 Siellä on elementtejä myös teoriaohjaa vasta analyysistä. 234 00:23:40.760 --> 00:23:44.310 Tämän vuoksi aineistolähtöistä analyysi. 235 00:23:44.310 --> 00:23:52.400 Jaa hyödyntävä tutkijan tuleekin kirjoittaa tutkimuksensa esiin ymmärrys, jossa hän avaa 236 00:23:52.400 --> 00:23:59.930 oman näkemyksensä tietämyksensä ja kokemuksensa tästä tutkittavasta aiheesta. 237 00:23:59.930 --> 00:24:06.510 Jolla hän myös todentaa lukijalle sen, että miten hän on tähän asiaan 238 00:24:06.510 --> 00:24:11.330 perehtynyt ja ja mitä kautta hän tulee nostamaan näitä. 239 00:24:11.330 --> 00:24:17.250 Ilmiöitä sitten esille. 240 00:24:17.250 --> 00:24:24.520 Tässä näet aineisto lähtöisen sisällönanalyysin etenemisen. 241 00:24:24.520 --> 00:24:32.790 Ensimmäisessä vaiheessa saa tuo aineistoa, kuunnellaan sekä luetaan. 242 00:24:32.790 --> 00:24:36.390 Ja. Jos olet. 243 00:24:36.390 --> 00:24:42.200 Haastattelemassa niin niin pyrin myös litteroimaan se aineisto. 244 00:24:42.200 --> 00:24:47.730 Jos tulet käyttämään aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. 245 00:24:47.730 --> 00:24:54.300 Myös toisessa vaiheessa on tutkijan tärkeää lukea. 246 00:24:54.300 --> 00:25:04.550 Aineistoa monta monta kertaa ja ja tällä tavalla perehtyä siihen sisältöön. 247 00:25:04.550 --> 00:25:11.910 Kolmannessa vaiheessa. Alkaa pelkistettyjen ilmausten etsiminen. 248 00:25:11.910 --> 00:25:17.180 Ja alleviivaaminen erilaisin värein. 249 00:25:17.180 --> 00:25:22.480 Ja sitä kautta sitten mennään ilmausten listaamiseen. 250 00:25:22.480 --> 00:25:27.630 Kuinka monta erilaista ilmausta sieltä löytyy? 251 00:25:27.630 --> 00:25:37.390 Ja ja tässä sitten on apuna ne eri väriset tussit tai tai muut merkki kynät. 252 00:25:37.390 --> 00:25:42.930 Viidennessä vaiheessa haetaan samankaltaisuuksia ja erilaisuuksia, mutta 253 00:25:42.930 --> 00:25:47.810 olet varmasti jo tuolla aikaisemmin tullut huomaamaan niitä. 254 00:25:47.810 --> 00:25:55.290 Elikkä nämä 3 edellistä kohtaa alkaa sekoittua. 255 00:25:55.290 --> 00:26:03.270 Ja ja sitä kautta mitä enemmän pystyy lukemaan aineistoa ja ja merkitsemään sitä. 256 00:26:03.270 --> 00:26:10.310 Niin sitä nopeampaa se etenee niin kun eteenpäin kuudenteen vaiheeseen elikkä 257 00:26:10.310 --> 00:26:19.130 ilmausten yhdistämiseen ja sitä kautta alaluokkien muodostamiseen. 258 00:26:19.130 --> 00:26:26.220 Kun alaluokat on muodostettu niin niitä aletaan yhdistämään ja sitä kautta. 259 00:26:26.220 --> 00:26:31.250 Tullaan yläluokkien muodostamiseen. 260 00:26:31.250 --> 00:26:35.190 Ja kun nämä on saatu tehtyä, niin sitten. 261 00:26:35.190 --> 00:26:39.860 Tullaan yläluokkien muodossa yhdistämisen jälkeen. 262 00:26:39.860 --> 00:26:44.960 Siihen koko avaan käsitteen muodostamiseen. 263 00:26:44.960 --> 00:26:51.620 Tämä selkeytyy seuraavilla dioilla. 264 00:26:51.620 --> 00:26:55.330 Ja ennen kuin mennään siihen analyysiin, niin kerron 265 00:26:55.330 --> 00:26:59.350 hieman tästä tutkimuksen taustasta. 266 00:26:59.350 --> 00:27:07.430 Elikkä tässä näkyvän aineiston analysoinnissa ovat kohdejoukkona 267 00:27:07.430 --> 00:27:11.840 olleet 14 opettajaopiskelija. Joo. 268 00:27:11.840 --> 00:27:17.470 Ja tutkimusaineiston ovat muodostaneet opiskelijoiden. 269 00:27:17.470 --> 00:27:19.950 Kirjoittamat oppimispäiväkirja. 270 00:27:19.950 --> 00:27:27.370 Viat ja jokainen opiskelija kirjoitti, 4 oppimispäiväkirjaa. 271 00:27:27.370 --> 00:27:35.450 Jolloin oppimispäiväkirjoja muodostuu yhteensä kolmekymmentäkuusi. 272 00:27:35.450 --> 00:27:39.950 Taustalla oli ammatillisen kasvun polkumalli. 273 00:27:39.950 --> 00:27:47.090 Joka eteni 4 eri vaiheen mukaan, minä, sinä me ja he. 274 00:27:47.090 --> 00:27:54.750 Ja jokaisen. Vaiheen alussa opiskelijat saivat. 275 00:27:54.750 --> 00:27:56.730 Saivat näkyvä. 276 00:27:56.730 --> 00:28:02.480 Pintaa heille annettiin sellaisia kysymyksiä, joita pohdittavia asioita, asioita, 277 00:28:02.480 --> 00:28:10.010 joista he saivat valita sitten sellaiset, jotka resonoivat heitä. 278 00:28:10.010 --> 00:28:16.050 Ja kunkin vaiheen lopussa päiväkirjat kerättiin. 279 00:28:16.050 --> 00:28:26.040 Ja ja ne lähti analysointiin. 280 00:28:26.040 --> 00:28:30.960 Aineiston analysoinnin ensimmäinen vaihe on aineiston resursointi. 281 00:28:30.960 --> 00:28:34.620 Elikkä pelkistäminen. 282 00:28:34.620 --> 00:28:39.310 Ja tässä aineistosta karsitaan pois kaikki tutkimuksen 283 00:28:39.310 --> 00:28:46.220 kannalta epäolennaisenna pidetyt asiat. 284 00:28:46.220 --> 00:28:51.080 Redusoida niillä voidaan tarkoittaa myös aineiston tiivistämistä 285 00:28:51.080 --> 00:28:55.420 tai pilkkomista erilaisiin osiin. 286 00:28:55.420 --> 00:29:01.350 Ja ja resursointiohjaa sitä tutkimustehtävää ja aineistosta koodataan 287 00:29:01.350 --> 00:29:07.760 tutkimuksen tutkimukselle olennaiset ilmiöt. 288 00:29:07.760 --> 00:29:15.300 Ja tässä tässä kohtaa on tärkeää, että nämä resursoinnista nostettavat asiat tai 289 00:29:15.300 --> 00:29:27.440 ilmiöt on alkuperäisiä ilmauksia ja nämä kirjoitetaan sitten ylös. 290 00:29:27.440 --> 00:29:30.620 Ja olen tuonne loppuun merkinnyt. 291 00:29:30.620 --> 00:29:33.540 Miten itse toimin silloin? 292 00:29:33.540 --> 00:29:35.720 Siellä on omassa tutkimuksessani. 293 00:29:35.720 --> 00:29:45.270 Elikkä luin oppimispäiväkirjoja useita kertoja ja peilasin niitä tutkimustehtäviin. 294 00:29:45.270 --> 00:29:52.590 Ja käytin ilmiöiden kuvaamisen erivärisiä kyniä, joiden avulla sitten pyrin hahmottamaan 295 00:29:52.590 --> 00:30:01.540 minkälaisista ilmiöistä opiskelijat kirjoittivat oppimispäiväkirjojaissaan. 296 00:30:01.540 --> 00:30:09.070 Ja tässä näet tämän resursoinnin ensimmäisen vaiheen elikkä alkuperäisiä ilmauksena. 297 00:30:09.070 --> 00:30:15.520 Olen tuonut tuonne ensimmäisiin sarakkeisiin, elikkä täällä. 298 00:30:15.520 --> 00:30:20.230 Vasemmalla. Näitä. 299 00:30:20.230 --> 00:30:25.870 Tutkijan kannalta tärkeitä havaintoja. 300 00:30:25.870 --> 00:30:32.590 Ja ja tämän jälkeen kun olen tehnyt näitä nostoja, niin olen lähtenyt 301 00:30:32.590 --> 00:30:38.000 tekemään pelkistetystä siitä nostetusta asiasta. 302 00:30:38.000 --> 00:30:42.420 Elikkä tässä kohtaa opettaja ryhmän vetäjänä toimiessaan 303 00:30:42.420 --> 00:30:45.690 voi edistää vuorovaikutteisuutta. 304 00:30:45.690 --> 00:30:51.420 Ja hyvän ilmapiirin muodostumista omien ryhmien toiminnassa, niin olen pelkistynyt. 305 00:30:51.420 --> 00:30:56.510 Ilmauksen opettaja voi omalla toiminnallaan edistää ryhmien vuorovaikutteisuutta 306 00:30:56.510 --> 00:30:59.350 ja hyvän ilmapiirin syntymistä. 307 00:30:59.350 --> 00:31:07.520 Ja näin olen sitten edennyt pidemmälle ja tässä pelkistetyssä ilmauksissa on 308 00:31:07.520 --> 00:31:15.630 tärkeää se, että että ei liian tiiviiksi rakenna sitä kirjoitusta. 309 00:31:15.630 --> 00:31:22.910 Tästä alkuperäisestä ilmauksesta elikkä ettei se asia se ydin mitä haluaa nostaa 310 00:31:22.910 --> 00:31:30.560 sieltä esille ettei se huku tässä pelkistyksen vaiheessa. 311 00:31:30.560 --> 00:31:36.300 Aineiston lähtöisen sisällönanalyysin toisessa analyysivaiheessa 312 00:31:36.300 --> 00:31:44.040 edetään klusterointiin. Elikkä aineiston ryhmittelyyn. 313 00:31:44.040 --> 00:31:49.640 Ja retusointivaiheessa elikkä siinä ensimmäisessä analysointivaiheessa 314 00:31:49.640 --> 00:31:55.350 poimitut ilmiöt käydään tässä vaiheessa huolellisesti läpi. 315 00:31:55.350 --> 00:32:02.650 Ja niistä pyritään etsimään samankaltaisuuksia tai eroavaisuuksia. 316 00:32:02.650 --> 00:32:07.610 Ja tällöin saman kaltaiset ilmiöt ryhmitellään samaan luokkaan 317 00:32:07.610 --> 00:32:11.010 ja nimetään sisältöä kuvaavalla tai. 318 00:32:11.010 --> 00:32:18.740 Tai ilmiön piirteet tästä. Tästä havainnosta. 319 00:32:18.740 --> 00:32:24.140 Tässä vaiheessa aineisto tiivistyy hyvinkin paljon ja. 320 00:32:24.140 --> 00:32:32.960 Ja koska nää alkuperäisiäilmoitukset pyritään yhdistämään niin niin aineisto lähtee tiivistymään 321 00:32:32.960 --> 00:32:40.010 ja on tärkeää sitten muistaa se, että ei tiivistä liikaa sitä aineistoa ettei. 322 00:32:40.010 --> 00:32:49.210 Ettei sitten häviä se alkuperäinen ajatus siitä. 323 00:32:49.210 --> 00:32:53.480 Ja klusteroinnin tarkoituksena on. 324 00:32:53.480 --> 00:32:59.150 Rakentaa siitä analyysistä alaluokkaa. 325 00:32:59.150 --> 00:33:06.880 Ja seuraavassa näet seuraavassa diassa on esitelty sitten kuinka se on? 326 00:33:06.880 --> 00:33:13.460 Omassa tutkimuksessa rakentunut. 327 00:33:13.460 --> 00:33:19.900 Elikkä tässä näet sen pelkistetyn ilmauksen, mikä rakentui siellä. 328 00:33:19.900 --> 00:33:27.470 Edeltävässä diassa. Ja alaluokaksi on rakentanut sitten. 329 00:33:27.470 --> 00:33:32.790 Näille 2 pelkistetyllä ilmauksella. 330 00:33:32.790 --> 00:33:39.710 Minkälainen on hyvä opettaja ja toisessa sitten opettajan rooli? 331 00:33:39.710 --> 00:33:45.500 Elikkä minun näkemykseni elikkä tutkijan näkemyksen mukaan 332 00:33:45.500 --> 00:34:00.480 he puhuvat opettajan rooleista tässä. 333 00:34:00.480 --> 00:34:05.460 Ja aineiston analyysin viimeisessä vaiheessa elikkä abstraktioinnin 334 00:34:05.460 --> 00:34:13.190 vaiheessa puhutaan käsitteellistämisestä. Elikkä. 335 00:34:13.190 --> 00:34:19.580 Edetään kohti teoreettisia käsitteitä ja johtopäätöksiä. 336 00:34:19.580 --> 00:34:21.570 Ja. 337 00:34:21.570 --> 00:34:26.070 Aineiston abstraktiointi jatkuu yleensä niin pitkään kuin 338 00:34:26.070 --> 00:34:29.470 se on aineiston sisällön kannalta mahdollista. 339 00:34:29.470 --> 00:34:32.300 Elikkä tämä voi olla hyvinkin pitkä. 340 00:34:32.300 --> 00:34:38.330 Pitkä prosessi sitten siellä loppuvaiheessa. 341 00:34:38.330 --> 00:34:45.650 Aineistolähtöisessä sisällön analyysissä luokitellaan järjestelmällisesti pelkistetty 342 00:34:45.650 --> 00:34:53.690 ilmausten jälkeen ala yläluokka ja lopulta pääluokka. 343 00:34:53.690 --> 00:35:06.090 Ja ja tässä esimerkki omasta aineistosta elikkä aineiston abstraktiointivaiheesta. 344 00:35:06.090 --> 00:35:10.790 Elikkä tuossa alaluokassa minkälainen on hyvä opettaja ja 345 00:35:10.790 --> 00:35:15.810 toinen havainto oli opettajan rooli minkä? 346 00:35:15.810 --> 00:35:19.410 Minkä tota tai mikä nousi sieltä aineistosta? 347 00:35:19.410 --> 00:35:25.220 Nostin suoraan pääluokaksi reflektoinnin merkitys. 348 00:35:25.220 --> 00:35:33.370 Tässä opettajan toiminnassa. 349 00:35:33.370 --> 00:35:38.690 Ja tässä näet sitten yksi ilmiön. 350 00:35:38.690 --> 00:35:45.800 Aineiston lähtöisen analysointiprosessin. Etenemisen. 351 00:35:45.800 --> 00:35:51.140 Ja jokainen ilmiö, minkä olen siihen omaan tutkimukseeni kirjoittanut 352 00:35:51.140 --> 00:36:04.090 tai nostanut esille on käynyt samanlaisen. Prosessin. 353 00:36:04.090 --> 00:36:09.930 Sisällön analyysiin ja tässä loppu esimerkissä olleeseen 354 00:36:09.930 --> 00:36:13.160 aineistolähtöistä sisällön analyysin. 355 00:36:13.160 --> 00:36:17.000 Menetelmään liittyy vahvasti, kuten tutkimuksen yleensäkin. 356 00:36:17.000 --> 00:36:20.740 Tutkimuksen luotettavuus pohdinnat. 357 00:36:20.740 --> 00:36:28.150 Ja tutkijan on hyvä tiedostaa nämä ja ja kirjoittaa ja lukea näistä 358 00:36:28.150 --> 00:36:32.550 ne luotettavuuden luotettavuuteen liittyviä. 359 00:36:32.550 --> 00:36:40.370 Asioista hyvissä ajoin. Tässä diasarjalla esimerkkitapauksessa. 360 00:36:40.370 --> 00:36:48.760 Olleeseen tutkimukseen hyödyn siinä lincolnin ja kuubanin rakentama kriteeristöä. 361 00:36:48.760 --> 00:36:53.450 Ja tutkijana päädyin silloin hyödyntämään tätä kriteeri. 362 00:36:53.450 --> 00:36:57.080 Siksi, että siihen oli viitattu. 363 00:36:57.080 --> 00:37:04.400 Sekä tässä aineiston lähtöisen sisällön analyysin, että sisällönanalyysin. 364 00:37:04.400 --> 00:37:09.040 Niinku taustateoriaioissa elikkä miles huberman mä oon superman 365 00:37:09.040 --> 00:37:14.500 saldanha ja salasanan eri lähteissä he olivat. 366 00:37:14.500 --> 00:37:22.610 Viitanneet näihin lincolnin ja kuubaan ja ja mielestäni nää viittaukset olivat. 367 00:37:22.610 --> 00:37:28.910 Puoltavia tämän. Tämän luotettavuuden tarkasteluun. 368 00:37:28.910 --> 00:37:35.230 Toisena tärkeänä kriteerinä pidin, kun tarkastelin eri luotettavuus. 369 00:37:35.230 --> 00:37:41.090 Mittareita niin se että lin kolin ja kuubanin kriteeristön. 370 00:37:41.090 --> 00:37:46.710 Oli hyödynnetty. Monissa tutkimuksissa. 371 00:37:46.710 --> 00:37:52.670 Ja ja tämä toisi tää luotettava luotettavuutta myös. 372 00:37:52.670 --> 00:38:04.880 Tämän. Luotettavuusmittariiston hyödyntämiseen. 373 00:38:04.880 --> 00:38:13.500 Ja ja tässä lopuksi tähän diasarjan eri lähteitä. 374 00:38:13.500 --> 00:38:16.560 Suosittelen lämpimästi, että. 375 00:38:16.560 --> 00:38:23.460 Mikäli tulet käyttämään sisällön analyysia, tutustu eri lähteisiin ja 376 00:38:23.460 --> 00:38:28.670 tehtyihin tutkimuksiin, saat sieltä monen monella tavalla. 377 00:38:28.670 --> 00:38:32.840 Neuvoja ja vinkkejä tämän menetelmän toteuttamiseen.