WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.880 --> 00:00:08.160 Mä olen hannele pitkänen, tutkijatohtori Jyväskylän yliopistosta opettajankoulutuslaitoksen 2 00:00:08.160 --> 00:00:12.750 ja ohjausalan koulutus ja tutkimusryhmästä. 3 00:00:12.750 --> 00:00:16.650 Tällä luennolla puhutaan sosiaalisesta konstruktionismista, mikä on muun muassa 4 00:00:16.650 --> 00:00:24.970 diskurssianalyysin taustalla oleva laajempi viitekehys. 5 00:00:24.970 --> 00:00:28.220 Tällä luennolla käsitellään seuraavia asioita. 6 00:00:28.220 --> 00:00:32.930 Ensinnä tarkastellaan mitä sosiaalisella konstruktionismilla tarkoitetaan. 7 00:00:32.930 --> 00:00:36.230 Sen jälkeen katsotaan mikä on sosiaalisen konstruktionismin 8 00:00:36.230 --> 00:00:39.230 tieteen historiallinen syntyhistoria. 9 00:00:39.230 --> 00:00:43.550 Sen jälkeen siirrytään katsomaan, millaisia yleisiä taustoja, rajoituksia ja tieteen 10 00:00:43.550 --> 00:00:49.170 filosofisia lähtökohtia sosiaalisen konstruktionismin liittyy ja lopuksi katsotaan, 11 00:00:49.170 --> 00:00:54.860 millaisia metodologisia ja menetelmällisiä implikaatioita sosiaalisen konstruktionismin 12 00:00:54.860 --> 00:01:01.240 soveltamisesta tutkimuksellisena viitekehyksenä seuraa. 13 00:01:01.240 --> 00:01:07.000 Sosiaalisella konstruktionismin yleisesti ottaen tarkoitetaan. 14 00:01:07.000 --> 00:01:13.280 Sosiaalisella konstruktionismin viitataan tieteen filosofiseen perinteeseen ja siihen 15 00:01:13.280 --> 00:01:18.870 linkittyvän tutkimukselliseen viitekehykseen, jonka ytimessä on ymmärrys sosiaalisen 16 00:01:18.870 --> 00:01:24.110 todellisuuden ja sen ilmiöiden sosiaalisesta rakentuneetisuudesta. 17 00:01:24.110 --> 00:01:28.850 Sosiaalista todellisuutta ei siten jäsenestä inhimillisestä toiminnasta ja 18 00:01:28.850 --> 00:01:33.920 käytännöstä irrallisena todellisuutena, vaan tuloksena näistä. 19 00:01:33.920 --> 00:01:40.490 Sosiaalinen todellisuus käsitykseen uskomukseen normieineen, arvoineen sekä kategorioineen on 20 00:01:40.490 --> 00:01:46.500 siten erilaisissa sosiaalisen vuorovaikutuksen ja neuvottelujen prosesseissa sekä laajemmin 21 00:01:46.500 --> 00:01:54.990 yhteiskunnallisen toiminnan ja käytäntöjen tasolla jatkuvasti rakentuva. 22 00:01:54.990 --> 00:01:59.840 Sosiaalista todellisuutta tuotetaan ensinnäkin osana aivan tavallista 23 00:01:59.840 --> 00:02:03.330 arkea ja sen käytäntöjä ja toimintaa. 24 00:02:03.330 --> 00:02:06.960 Sekä niissä tapahtuvaa vuorovaikutusta. 25 00:02:06.960 --> 00:02:13.280 Myös ohjaus eri muotoinen on arjessa tapahtuvaa sosiaalista toimintaa ja käytäntö, 26 00:02:13.280 --> 00:02:18.030 jossa samalla tulla osallistuneeksi sosiaalisen todellisuuden ja siihen sisältyvien 27 00:02:18.030 --> 00:02:24.760 uskomusten ja ajattelutapojen tuottamiseen. 28 00:02:24.760 --> 00:02:30.880 Toisaalta sosiaalisen todellisuuden rakentumista ohjaavat ja kehystävät erilaiset laajemmat 29 00:02:30.880 --> 00:02:37.600 yhteiskunnalliset käytännöt, tavat ja rakenteet ja niitä vastaavat diskurssit. 30 00:02:37.600 --> 00:02:42.430 Tieteen talouden, politiikan ja kulttuurin käytännöt ja niiden tuottama 31 00:02:42.430 --> 00:02:48.540 tieto on osa tätä rakentumisen prosessia vahvistaen tietyn kaltaisia tulkintoja, 32 00:02:48.540 --> 00:02:53.760 todellisuudesta ja hiljentäen toisenlaisia. 33 00:02:53.760 --> 00:03:00.350 Se mitä ihmiset pitävät ja puhuvat todellisuutena ja totena on pitkälti tulosta näissä 34 00:03:00.350 --> 00:03:06.690 eri tasoilla tapahtuvista vastavuoroisesti toisiaan tukevista prosesseista ja niiden piirissä 35 00:03:06.690 --> 00:03:11.980 rakentumista juo ja muotoutumista jaetuista ymmärryksestä. 36 00:03:11.980 --> 00:03:19.710 Ja niiden sisäistämisesta viime kädessä ihmisten jaetuksi uskomuksesi. 37 00:03:19.710 --> 00:03:25.580 Sosiaalisen todellisuuden rakentuminen on jatkuvassa ja dynaamisessa liikkeessä. 38 00:03:25.580 --> 00:03:29.350 Sosiaalinen, todellisuus ja sen jäsentämisen tavat 39 00:03:29.350 --> 00:03:38.340 eivät toisin sanoen ole muuttumattomia. Ja pysyviä. 40 00:03:38.340 --> 00:03:43.200 Sosiaalinen konstruktionismi ei ole yksi yhtenäinen suuntaus. 41 00:03:43.200 --> 00:03:47.120 Vaan ennemminkin kattotermi erilaisille suuntaukselle, joiden 42 00:03:47.120 --> 00:03:51.740 väliltä on löydettävissä perheen yhtäläisyyttä. 43 00:03:51.740 --> 00:03:56.270 Toisin sanoen erilaiset konstruktionistiset lähestymistavat jakavat löyhästi samankaltaisia 44 00:03:56.270 --> 00:04:03.560 lähtökohtia ja periaatteita, mutta niiden soveltamisen kirjo on laaja. 45 00:04:03.560 --> 00:04:08.480 Sosiaalisen konstruktionismin suuntaus kumpua monilla eri tieteenaloilla 46 00:04:08.480 --> 00:04:11.960 ja traditioiden piirissä käydyn keskustelun pohjalta. 47 00:04:11.960 --> 00:04:14.900 Sen taustat ovat siten moninaiset. 48 00:04:14.900 --> 00:04:19.590 Sosiaalisen konstruktionismin ajatusta on ollut suuntaamassa muun muassa filosofian, 49 00:04:19.590 --> 00:04:25.150 sosiologian ja tiedon sosiologian kriittisen, psykologian ja sosiaalipsykologian 50 00:04:25.150 --> 00:04:30.040 ja kirjallisuuden tutkimuksen aloilla käyty keskustelu. 51 00:04:30.040 --> 00:04:34.800 Nykyisin sosiaalisen konstruktionismin sovellukset ja muodot ovat moninaisia 52 00:04:34.800 --> 00:04:39.000 ja niitä on hyödynnetty laajasti ihmisiä yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen 53 00:04:39.000 --> 00:04:44.250 kentällä ja ja tieteen aloilla. 54 00:04:44.250 --> 00:04:50.140 Hyvin yleisellä tasolla sosiaalista konstruktionismia yhdistää post modernistinen sen ajattelun 55 00:04:50.140 --> 00:04:56.550 ja järkeilyn tapa, joka suhtautuu kriittisesti modernin edistystä ajatteluun. 56 00:04:56.550 --> 00:05:01.790 Ja muun muassa sen uskoon lineaarisesti ja jatkuvasti kehittyvästä tieteestä. 57 00:05:01.790 --> 00:05:05.930 Yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseksi. 58 00:05:05.930 --> 00:05:07.870 Osana tätä modernin kritiikkiä. 59 00:05:07.870 --> 00:05:12.790 Se suhtautuu epäilevästi niin kutsuttuihin perinteisiin tieteisiin ja niiden 60 00:05:12.790 --> 00:05:17.220 yksilöllisiin ja toisaalta rakenteelliseen selittämisenmalleihin. 61 00:05:17.220 --> 00:05:21.310 Se hylkääkin yksilön toimintaa kokonaisvaltaisesti selittämään pyrkivät 62 00:05:21.310 --> 00:05:25.440 perinteiset yksilökeskeisen psykologiset teoriat. 63 00:05:25.440 --> 00:05:27.240 Kuin taas. 64 00:05:27.240 --> 00:05:29.550 Toisaalta yhteiskunnan toimintaa kokonaisvaltaisesti selittämään 65 00:05:29.550 --> 00:05:34.650 pyrkivät sosiologiset teoriat. 66 00:05:34.650 --> 00:05:40.470 Tällä luennolla tarkastelemassa sosiaalista konstruktionismia yleisellä tasolla. 67 00:05:40.470 --> 00:05:45.610 Tarkempaa perehtymistä varten tarjolla on runsaasti kirjallisuutta esimerkiksi tieteen, 68 00:05:45.610 --> 00:05:51.000 filosofian ja eri tieteenalojen tutkimusmenotologioiden osalta. 69 00:05:51.000 --> 00:05:55.800 Ennen kuin siirrymme käsittelemään tarkemmin sosiaalisen konstruktionismin perusoikeuksia 70 00:05:55.800 --> 00:06:02.500 ja lähtökohtia, tarkastelemme lyhyesti sosiaalisen konstruktionismin ilmaantumista ihmis 71 00:06:02.500 --> 00:06:11.180 ja yhteiskuntatieteiden kentälle osana kielellistä käännettä. 72 00:06:11.180 --> 00:06:16.820 Erityisesti tuhatyhdeksänsataakuusikymmentä luvulta alkaen yhteiskuntatieteellisen ja filosofisen 73 00:06:16.820 --> 00:06:21.870 tutkimuksen kentällä tapahtui niin kutsuttu kielellinen käänne. 74 00:06:21.870 --> 00:06:25.130 Sen myötä levittäytyy laajasti ajatuskielestä sosiaalista todellisuutta 75 00:06:25.130 --> 00:06:30.440 tuottavana ja rakentavana välineenä. 76 00:06:30.440 --> 00:06:34.220 Ilmaantuminen tapahtui eräänlaisena vastareaktiona vallitsevalle, positiiviselle 77 00:06:34.220 --> 00:06:41.270 ja empirestiselle ihmis ja yhteiskuntatieteet ja sen ihanteille. 78 00:06:41.270 --> 00:06:46.130 Jonka päämääränä karkeasti ottaen oli selvittää inhimillisen todellisuuden 79 00:06:46.130 --> 00:06:52.440 ja sen ilmiöiden perimmäinen ihmisestä riippumaton luonne. 80 00:06:52.440 --> 00:06:57.660 Kielellistä käännettä edustavat tutkijat puolestaan hylkäsivät ajatuksen siitä, 81 00:06:57.660 --> 00:07:03.140 että tuo todellisuus olisi objektiivisesti selitettävissä ja selitys kielen 82 00:07:03.140 --> 00:07:07.700 avulla kuvattavissa niin, että se välittäisi todellisuuden luonteen mahdollisimman 83 00:07:07.700 --> 00:07:13.270 tarkkaan ja virheettömästi ja neutraalisti. 84 00:07:13.270 --> 00:07:18.050 Kielellisen käänteen keskeinen teesi olikin, että voimme tuntea 85 00:07:18.050 --> 00:07:22.260 tai päästä todellisuuteen vain kielen välityksellä. 86 00:07:22.260 --> 00:07:26.140 Kieli ja sen merkit eivät kuitenkaan vastaa todellisuutta 87 00:07:26.140 --> 00:07:34.400 representoiden tai heijastaen niitä. 88 00:07:34.400 --> 00:07:39.530 Kielen käsitteellä ja kategorialla ei ole sitä mitään tämän mukaisesti vastaavuutta 89 00:07:39.530 --> 00:07:44.910 todellisuuden entiteettien asioiden, ilmiöiden tai olioiden kanssa. 90 00:07:44.910 --> 00:07:47.710 Sen sijaan kieli käsitteineen osallistuu tuon todellisuuden 91 00:07:47.710 --> 00:07:52.120 ja sitä koskevien kategorioiden tuottamiseen. 92 00:07:52.120 --> 00:07:57.240 Näin ollen kieli ei myöskään näyttäydy neutraalina tai puhtaana viestinnän 93 00:07:57.240 --> 00:08:02.120 välineenä, joka välittää kuulijalle tai lukijalleen todellisuuden sellaisena 94 00:08:02.120 --> 00:08:08.030 kuin se on ihmismielestä ja havainnoista riippumatta. 95 00:08:08.030 --> 00:08:13.420 Kielellinen käänne oli merkittävä käänne tutkimuksen kentällä, jossa positivismin ja empirismin 96 00:08:13.420 --> 00:08:19.510 hengessä oli nimenomaisesti pyritty todellisuuden mahdollisimman tarkkaan kuvaamiseen ja selittämiseen 97 00:08:19.510 --> 00:08:26.080 sellaisena kuin se todella on havaitsijasta riippumatta. 98 00:08:26.080 --> 00:08:29.360 Vaikka kielellisen käänteen ilmaantuminen voidaan paikantaa 99 00:08:29.360 --> 00:08:33.400 1900 ja 60 ja 70 luvulle käännettä. 100 00:08:33.400 --> 00:08:37.180 Edeltää kuitenkin pitkä kehityskaari, jossa jo luodaan pohjaa. 101 00:08:37.180 --> 00:08:42.640 Ajattelu ainakin tuhatkahdeksansataa luvulta alkaen. 102 00:08:42.640 --> 00:08:47.820 Kielellisen ja sinne rinnakkaisen postmodernin käänteen jälkeen sosiaalinen 103 00:08:47.820 --> 00:08:51.980 konstruktionismi on saanut jopa valtaa valtavirtaista asemaa. 104 00:08:51.980 --> 00:08:56.760 Yhteiskunta ja ihmistieteissä. 105 00:08:56.760 --> 00:09:00.260 Sosiaalisen konstruktionismin valtavirtaista. 106 00:09:00.260 --> 00:09:04.940 Näkyy lukemattomana määränä tieteellistä kirjallisuutta, joka käsittelee 107 00:09:04.940 --> 00:09:10.360 ja analysoi jonkin ilmiön ja asian sosiaalisten rakentumista. 108 00:09:10.360 --> 00:09:16.410 Tästä osoituksena tieteen filosofi ajan hacking on nostanut omassa sosiaalisesta konstruktionismia 109 00:09:16.410 --> 00:09:23.360 filosofisesti tarkastelevassa teoksen ja sen esipuheessa listauksen erilaisia asioita, 110 00:09:23.360 --> 00:09:27.590 joita on sosiaalisen konstruktionismin hengessä tutkittu. 111 00:09:27.590 --> 00:09:43.550 Listaus häkin kirjasta on vain pieni otos tähän tutkimuksen laajaan alueeseen. 112 00:09:43.550 --> 00:09:47.080 Seuraavaksi siirrymme tarkastelemaan sosiaalisen konstruktionismin 113 00:09:47.080 --> 00:09:54.980 taustaoletukset ja lähtökohtia. 114 00:09:54.980 --> 00:09:59.550 Sosiaalisen konstruktionismin suuntauksia yhdistää kriittinen ote 115 00:09:59.550 --> 00:10:04.850 itsestäänselvänä ja luonnollisena pidettyjä asioita, luonnehdintoja 116 00:10:04.850 --> 00:10:10.200 jaotteluja tai vallitsevia olosuhteita kohtaan. 117 00:10:10.200 --> 00:10:16.140 Nämä itsestäänselvyyksinä ja luonnollisina pidetyt seikat eivät siten näyttäydy tutkijalle 118 00:10:16.140 --> 00:10:22.180 maailman todellisina ja muuttumattomina asian tiloina ja objektiivisena totuuksina, 119 00:10:22.180 --> 00:10:29.120 vaan eri tavoin sosiaalisesti rakentuneena ymmärryksen ajattelun toiminnan ja käytäntöjen 120 00:10:29.120 --> 00:10:34.820 muotona tai käsitteellisiä kategorioita. 121 00:10:34.820 --> 00:10:38.880 Ajattelun kategoriat eivät siten vastaa maailmassa itsessään 122 00:10:38.880 --> 00:10:41.690 luonnollisesti olevia jaotteluja. 123 00:10:41.690 --> 00:10:46.550 Mutta sisäistäessään ja muuntuessaan itsestäänselvyyksiä. 124 00:10:46.550 --> 00:10:51.000 Niiden rakentuneisuus unohtuu. 125 00:10:51.000 --> 00:10:55.480 Tutkimuksen tehtävänä on puolestaan tuoda esineiden luonnollistatuneiden 126 00:10:55.480 --> 00:10:58.520 kategorioiden epäluonnollisen. 127 00:10:58.520 --> 00:11:03.100 Eli niiden sosiaalinen ja yhteiskunnallinen rakentuneisuus 128 00:11:03.100 --> 00:11:12.770 ja samalla sopimuksenvaraisuus. 129 00:11:12.770 --> 00:11:20.420 Tutkimuksen tavoitteena on sitten lisätä tiedostotuneisuutta. 130 00:11:20.420 --> 00:11:25.620 Tämä on tärkeää, sillä konstruktio, jolla on seuraamuksia. 131 00:11:25.620 --> 00:11:32.880 Ihmisten elämään ja arkipäivään. 132 00:11:32.880 --> 00:11:38.440 Toinen sosiaalisen konstruktionismin suuntauksia yhdistävä lähtökohta on yhteiskunnallisessa 133 00:11:38.440 --> 00:11:46.010 kulttuurihistoriallinen relativismi ja anti essentialismi. 134 00:11:46.010 --> 00:11:53.490 Tällä tarkoitetaan sitä, että sosiaalisen konstruktionismin keskiössä on näkemys siitä, että 135 00:11:53.490 --> 00:12:00.990 tavat, joilla jäsenemme ymmärrämme kategorisoida ja käsitteellistä me maailmaa ja itseämme, 136 00:12:00.990 --> 00:12:07.010 ovat kulttuurisesti historiallisesti ja yhteiskunnallisesti spesifejä. 137 00:12:07.010 --> 00:12:14.410 Ne eivät siten ole itsessään luonnollisia jäsennyksen tapoja, vaan historiallisesti, yhteiskunnallisesti 138 00:12:14.410 --> 00:12:23.280 ja kulttuurisesti muuttuvia ja erityisiä tapoja hahmottaa maailmaa. 139 00:12:23.280 --> 00:12:29.520 Tästä ajattelun tavasta voidaan esimerkkeinä nostaa Michel pucon hulluuden historiaa 140 00:12:29.520 --> 00:12:34.940 ja flipperiä sen lapsuuden historiaa käsittelevät teokset. 141 00:12:34.940 --> 00:12:39.850 Hulluuden historiaa käsittelevässä teoksessa Michel coco osoitti, että 142 00:12:39.850 --> 00:12:44.920 hulluus siten kuin se nykyisin ymmärretään mielen ja psyyken psykiatrisesti 143 00:12:44.920 --> 00:12:49.340 hoidettavana sairautena ei ole aina ollut näin. 144 00:12:49.340 --> 00:12:54.090 Tutkimuksessaan hän tarkasteli, kuinka eri aikoina yhteiskunnassa poikkeavaksi 145 00:12:54.090 --> 00:12:59.910 ymmärrettyjä ihmisiä oli kohdeltu, joka käsittelee sitä eri tavoin. 146 00:12:59.910 --> 00:13:04.330 Esimerkiksi keskiajalla lepra sairastavien tavoin heidät oli 147 00:13:04.330 --> 00:13:07.670 saatettu karkoittaa kaupunkien ulkopuolelle. 148 00:13:07.670 --> 00:13:09.750 Kun taas renessanssin ajalla hulluiksi. 149 00:13:09.750 --> 00:13:15.720 Katso, tuolla ajateltiin olevan jonkinlaista ylimaallista viisautta. 150 00:13:15.720 --> 00:13:21.780 Vastaavasti filipe aries on tuonut esiin lapsuuden muuttuvia merkityksiä. 151 00:13:21.780 --> 00:13:25.720 Hänen mukaansa lapsuus erityisenä aikuisuudesta erillisenä 152 00:13:25.720 --> 00:13:31.670 elämä vaiheena on varsin uusi ajatus. 153 00:13:31.670 --> 00:13:37.630 Aktiivisimmin mukaisesti erilaiset jaottelut ja muun muassa dikotomia, kuten normaali 154 00:13:37.630 --> 00:13:43.410 epänormaali, luontoihminen, mies, nainen, lapsi, aikuinen mieli. 155 00:13:43.410 --> 00:13:48.230 Ruumis ovat kaikki maailmasta itsestään riippumattomia kategorisointieja 156 00:13:48.230 --> 00:13:52.530 jotka saavat muuntimia, merkityksiä ja sisältöjä sekä ovat itsessään 157 00:13:52.530 --> 00:13:56.690 muuttavia tapoja, jäsentää todellisuutta. 158 00:13:56.690 --> 00:14:02.890 Se miten nyt ajattelemme, ei siten myöskään heijastelee jotenkin aidompaa ja syvällisempää 159 00:14:02.890 --> 00:14:08.030 tietämystä siitä, miten asiat ovat luonnostaan tai aidosti. 160 00:14:08.030 --> 00:14:12.350 Vaan kaikki tämä on sosiaalisen rakentumisen ihan sen taustalla olevien 161 00:14:12.350 --> 00:14:16.880 erilaisten valtakamppailujen ja niihin kytkeytyvien yhteiskunnallisten 162 00:14:16.880 --> 00:14:23.830 rakenteiden ja diskurssiinisten määritysten tulosta. 163 00:14:23.830 --> 00:14:28.510 Sosiaalista konstruktionismia määrittää myös anti essentialismi. 164 00:14:28.510 --> 00:14:34.170 Asioilla ei siten ole syvintä ja luonnollista olemusta. 165 00:14:34.170 --> 00:14:39.310 Tähän liittyy myös anti humanistinen ajatus. 166 00:14:39.310 --> 00:14:41.110 Että. 167 00:14:41.110 --> 00:14:49.210 Ihmisyydelle itsessään ei ole mitään syvintä olemusta, joka voitaisiin täyttää. 168 00:14:49.210 --> 00:14:55.790 Antin realismi on keskeinen tekijä ja sinne keskiössä on ajatus se, että todellisuutta 169 00:14:55.790 --> 00:15:01.190 ei ole löydettävissä, vaan se mikä ymmärrämme todellisuutena on aina jollain tavoilla 170 00:15:01.190 --> 00:15:07.450 käsitteellisesti kielellisesti ja teoreettisesti välittynyt. 171 00:15:07.450 --> 00:15:12.090 Sosiaalista konstruktionismia yhdistävä tekijä on myös ajatus kielestä 172 00:15:12.090 --> 00:15:17.520 ajattelun ja toiminnan rakenteena ja toimintana. 173 00:15:17.520 --> 00:15:20.460 Sosiaalisessa konstruktionismissa painottuu siten kielen 174 00:15:20.460 --> 00:15:25.290 rooli sosiaalisen todellisuuden rakentajana. 175 00:15:25.290 --> 00:15:29.810 Tämä mukaisesti kaikki vallitsevat käsitteelliset kehykset ja kategoriat 176 00:15:29.810 --> 00:15:34.720 ohjaavat ajattelua ja toimintaa toimintaamme. 177 00:15:34.720 --> 00:15:38.320 Toisaalta kieli on toimintaa, joka osallistuu sen todellisuuden 178 00:15:38.320 --> 00:15:40.700 tuottamisen, josta se puhuu. 179 00:15:40.700 --> 00:15:45.910 Tällöin saatetaan puhua kielen performatiiviisuudesta. 180 00:15:45.910 --> 00:15:50.650 Kieli voidaan näin ajatella keskeisenä myös vallan keinona, jonka kautta voidaan 181 00:15:50.650 --> 00:15:56.650 pyrkiä saada todellisuus ajatelleeksi tietyn kaltaisena. 182 00:15:56.650 --> 00:16:00.450 Kuten jo aiemmin esitettiin, kieli ei siten kuva ja representtoi 183 00:16:00.450 --> 00:16:05.940 todellisuutta sellaisena kuin se on. 184 00:16:05.940 --> 00:16:09.260 Sosiaalisen konstruktionismin liittyy usein antirealistinen 185 00:16:09.260 --> 00:16:12.550 ja relativistinen tietokäsitys. 186 00:16:12.550 --> 00:16:21.290 Tämä ei tarkoita ontologiata käsitystä todellisuudesta. 187 00:16:21.290 --> 00:16:23.770 Ajatus, objektiivisesta ja havaitse. 188 00:16:23.770 --> 00:16:27.450 Havaitse asiasta riippumattomassa totuudesta on sosiaalisessa 189 00:16:27.450 --> 00:16:31.810 konstruktionismissa ongelmille ongelmallinen. 190 00:16:31.810 --> 00:16:35.220 Sen sijaan usein no sosiaalinen konstruktionismi nojautuu. 191 00:16:35.220 --> 00:16:39.290 Relativistinen tieto. Esitykseen. 192 00:16:39.290 --> 00:16:42.550 Sen keskiössä on ajatus, että tieto ei ole suoraan heijastusta 193 00:16:42.550 --> 00:16:45.340 todellisuudesta, vaan sosiaalisesti tiedon. 194 00:16:45.340 --> 00:16:50.120 Käytännössä rakentunut jaettu ymmärrys. 195 00:16:50.120 --> 00:16:54.820 Ja, vaikka meillä olisi havaitsee sitä riippumaton todellisuus sellaisena kuin se on. 196 00:16:54.820 --> 00:17:00.320 Relativistinen tietokäsityksen mukaan meillä ei ole pääsyä tuohon todellisuuteen, 197 00:17:00.320 --> 00:17:07.040 ainoastaan representaation representaatioihin siitä. 198 00:17:07.040 --> 00:17:13.160 Sosiaalinen konstruktionismi voi omaksua myös kriittisen realismin tietokäsityksen. 199 00:17:13.160 --> 00:17:18.380 Tällöin ajatellaan, että todellisuus on olemassa riippumattomasti, mutta se ei ole havaittavissa 200 00:17:18.380 --> 00:17:24.540 suoraan sellaisenaan ihmismielestä, teorioista ja käsitteistä riippumatta. 201 00:17:24.540 --> 00:17:31.060 Havaitsemme todellisuuden kokemustemme ja näkökulmien kautta. 202 00:17:31.060 --> 00:17:35.850 Mitä sosiaalisesta konstruktionismin seuraa sitten tutkimukselle? 203 00:17:35.850 --> 00:17:40.470 Mitkä ovat sen tutkimukselliset implikaatiot? 204 00:17:40.470 --> 00:17:45.050 Yksi sosiaalisen konstruktionismin keskeinen tutkimuksellinen implikaatiot 205 00:17:45.050 --> 00:17:49.480 kohdentuu tutkimuksen kohteen määrittämiseen. 206 00:17:49.480 --> 00:17:51.640 Tutkimuksen kohteena. 207 00:17:51.640 --> 00:17:56.790 On usein jonkin ilmiön tai asian rakentuminen. 208 00:17:56.790 --> 00:17:59.730 Tai jonkin, merkitysten rakentuminen. 209 00:17:59.730 --> 00:18:03.410 Se voi kohdentua myös subjektin positioiden rakentumisen 210 00:18:03.410 --> 00:18:10.850 eri millaisia subjektiiviseentteja. Sopii teille rakentuu. 211 00:18:10.850 --> 00:18:16.530 Tutkimuksen kohde voi jäsentyä mikrotasolta makrotasolla. 212 00:18:16.530 --> 00:18:22.340 Esimerkiksi se voi olla kasvokkaisessa vuorovaikutuksessa rakentuva seikka. 213 00:18:22.340 --> 00:18:24.870 Tai organisaatio käytännöissä. 214 00:18:24.870 --> 00:18:31.890 Mediakeskustelussa tai politiikkatasolla. 215 00:18:31.890 --> 00:18:38.500 Tutkimuksen kohteen määrittämisestä seuraa, että tutkimuksen kysymyksenasettelu. 216 00:18:38.500 --> 00:18:43.970 Öö on linjassa tämän tutkimuskohteen määrittämisen kanssa. 217 00:18:43.970 --> 00:18:48.670 Tällöin saatetaan kysyä, millaisia ymmärräyksiä käsityksiä, merkityksiä 218 00:18:48.670 --> 00:18:54.370 muotoutuu tai rakentuu tutkittavasta ilmiöstä. 219 00:18:54.370 --> 00:19:00.620 Voidaan kysyä, miten jokin ilmiö tai asia representoidaan ja tuotetaan. 220 00:19:00.620 --> 00:19:08.480 Tai millaisista kehyksistä diskursseja käsin ilmiöitä tarkastellaan? 221 00:19:08.480 --> 00:19:11.020 No siellä siellä konstruktio, niin me ollaan tutkimuksellisia 222 00:19:11.020 --> 00:19:14.850 implikaatioita myös aineiston kohdalla. 223 00:19:14.850 --> 00:19:18.660 Sinänsä moninaiset aineistot ovat mahdollisia. 224 00:19:18.660 --> 00:19:23.140 Usein ne painottuvat laadullisiin aineistoihin, kuten haastatteluun litraateihin. 225 00:19:23.140 --> 00:19:28.470 Kasvokkainen vuorovaikutustilanteiden tallenteisiin dokumentti teksteihin. 226 00:19:28.470 --> 00:19:34.240 Mutta myös esimerkiksi erilaiset tilastot, matriisit ja lomakkeet. 227 00:19:34.240 --> 00:19:40.130 Ovat voivat toimia tutkimuksen aineistona. 228 00:19:40.130 --> 00:19:42.070 Aineiston valinta liittyy. 229 00:19:42.070 --> 00:19:50.360 Luonnollisesti tutkittavan tutkimuksen kohteeseen ja asetettuun kysymyksiin. 230 00:19:50.360 --> 00:19:56.280 Menetelmällisesti sosiaalisessa kun sosiaalisen konstruktionismin hyödynnetään 231 00:19:56.280 --> 00:20:02.140 usein diskurssiinisia ja erilaisia narratiivia menetelmiä, mutta oleellisinta 232 00:20:02.140 --> 00:20:06.510 on se miten aineistoa luetaan ja mitä sieltä luetaan. 233 00:20:06.510 --> 00:20:14.430 Valitun menetelmän puitteissa. 234 00:20:14.430 --> 00:20:20.120 Tutkijan rooli on sosiaalisen konstruktionismin puitteissa erityinen. 235 00:20:20.120 --> 00:20:25.730 Tutkija ja tutkimus ymmärretään osana sosiaalisen todellisuuden rakentamista. 236 00:20:25.730 --> 00:20:29.070 Tällöin ei ajatella, että tutkija voisi irtautua tutkittavasta 237 00:20:29.070 --> 00:20:33.210 kohteestaan ulkopuolisen tarkkailijan roolin. 238 00:20:33.210 --> 00:20:35.250 Ja katsoa sitä joiltakin. 239 00:20:35.250 --> 00:20:38.010 Ulkopuoliselta etäisyydeltä. 240 00:20:38.010 --> 00:20:42.860 Tutkija on osa tutkivansa todellisuutta. 241 00:20:42.860 --> 00:20:49.240 Tämän vuoksi on erittäin tärkeä sosiaalisen konstruktionismin ajavansa tutkimuksessa, että omaa 242 00:20:49.240 --> 00:20:56.010 positionllisuutta tuodaan tän esille ja siihen suhtaudutaan efektiivisesti. 243 00:20:56.010 --> 00:21:04.690 Millainen rooli itsellä on tutkijana tuottaessa tuota ymmärrystä todellisuudesta. 244 00:21:04.690 --> 00:21:08.770 Sosiaalisen konstruktionismin tutkimukselliset implikaatiot kytkeytyvät myös 245 00:21:08.770 --> 00:21:13.490 tutkimuksen ja sen luotettavuuden arvioinnin kysymyksiin. 246 00:21:13.490 --> 00:21:16.610 Perinteisessä tutkimuksessa usein painotetaan tutkimuksen 247 00:21:16.610 --> 00:21:21.940 validiteetti ja reliabiliteetti arviointia. 248 00:21:21.940 --> 00:21:27.440 Niin ne soveltaminen on kumminkin sosiaalisen konstruktionismin viitekehyksessä ongelmallista, 249 00:21:27.440 --> 00:21:34.240 koska sosiaalinen konstruktionismi haastaa tieteellisen tiedon korpun pyrkimyksen eli 250 00:21:34.240 --> 00:21:40.310 tiedon ja todellisuuden vastaavuuteen pyrkimisen. 251 00:21:40.310 --> 00:21:44.080 Sosiaaliselle konstruktionismin vaihtoehtoisia arviointikriteereitä 252 00:21:44.080 --> 00:21:46.980 tutkimuksessa sovellettaessa ovat. 253 00:21:46.980 --> 00:21:50.250 Esimerkiksi analyysin ja kuvauksen rikkaus. 254 00:21:50.250 --> 00:21:56.210 Sen koherenssi systemaattisuus ja perustelut. 255 00:21:56.210 --> 00:21:59.370 Myös analyysin auki kirjoittamisen taso. 256 00:21:59.370 --> 00:22:03.780 Tulosten käyttökelpoisuus ja hedelmällisyys ja uusien näkökulmien 257 00:22:03.780 --> 00:22:05.950 perusteltu esiintuominen on tärkeää.