WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:03.570 Minkälainen on sun unelmien koulu? 2 00:00:03.750 --> 00:00:09.390 Unelmien tarkastelu, oman ajattelun tarkastelu on 3 00:00:09.390 --> 00:00:14.640 oleellinen osa sitä, kun lähdetään rakentamaan jonkunlaista ajatusta siitä, 4 00:00:14.640 --> 00:00:20.250 minkälaista koulua me halutaan olla rakentamassa. Jos meillä ei ole visiota, 5 00:00:20.250 --> 00:00:25.560 on hyvin vaikea lähteä liikkeelle, luoda uutta, koska meille ei 6 00:00:25.560 --> 00:00:31.050 valkene se merkitys, minkä takia jotain uutta ollaan luomassa ilman tarkkaa 7 00:00:31.050 --> 00:00:36.150 visiota. Tärkeintä on, että meillä on jonkunlainen visio. Se visio 8 00:00:36.150 --> 00:00:41.310 muokkaantuu kyllä matkan varrella, se meidän unelma voi muokkaantua. Me voidaan huomata: 9 00:00:41.310 --> 00:00:46.740 tämä ei olekaan tavoittelemisen arvosta, joku muu asia on tärkeämpi. 10 00:00:46.740 --> 00:00:51.720 Kun me lähdetään tekemään unelmatyötä, on hyvin tärkeää, että me tarkastellaan 11 00:00:51.720 --> 00:00:57.090 koulua systeemisesti. Systeemisyydellä tässä kohtaa tarkoitetaan 12 00:00:57.090 --> 00:01:02.250 sitä, että tarkastellaan erilaisten asioiden suhteita. 13 00:01:02.250 --> 00:01:07.500 Sun unelmakuvassa olisikin tosi tärkeää, että pystyisit 14 00:01:07.500 --> 00:01:12.510 ja yrittäisit tarkastella tämän solun teemojen 15 00:01:12.510 --> 00:01:18.300 välistä ja välisiä suhteita. Solun teemat liittyy, 16 00:01:18.300 --> 00:01:23.000 jotka käytiin aiemmin läpi, tietojen oppimiskäsityksiin, 17 00:01:23.000 --> 00:01:28.640 opettajien yhteistyöhön ja opettajan roolin muutokseen. Eli tarkoitus olisi tarkastella sitä, 18 00:01:28.640 --> 00:01:33.860 miten esimerkiksi opettajan roolin muutos on yhteydessä oppimiskäsitykseen. 19 00:01:33.860 --> 00:01:39.560 Näiden kuvaaminen voi olla vaikeaa pelkästään kuvien avulla, 20 00:01:39.560 --> 00:01:44.630 mutta käytä tarvittaessa apuna erilaisia havainnollistamiskeinoja. Voit esimerkiksi liittää 21 00:01:44.630 --> 00:01:50.250 kuvan reunaan tekstiä: mitä tässä kuvassa tapahtuu? 22 00:01:50.250 --> 00:01:56.000 Pyri luomaan tietynlaisia kokonaisuuksia. 23 00:01:56.000 --> 00:02:00.830 Kun sun unelmien koulun kuva on lopulta valmis, 24 00:02:00.830 --> 00:02:05.600 käy lataamassa se keskustelualueelle ja katso 25 00:02:05.600 --> 00:02:10.880 sen jälkeen, minkälaisia unelmien kouluja muut opiskelijat ovat luoneet. 26 00:02:10.880 --> 00:02:15.350 Kun lähdet katsomaan muiden vastauksia, 27 00:02:15.350 --> 00:02:20.180 niin hahmottele minkälaisia yhtäläisyyksiä, minkälaisia erilaisuuksia siellä on. Miten 28 00:02:20.180 --> 00:02:24.860 joku on oivaltanut jotain sellaista, mitä sä et oivaltanut. 29 00:02:24.860 --> 00:02:29.480 Osana tätä tehtävää on taas aika kommentoida 30 00:02:29.480 --> 00:02:34.500 muiden opiskelijoiden vastauksia. 31 00:02:34.500 --> 00:02:38.580 Toivottavasti unelmien koulun miettiminen on sinusta mielenkiintoista, 32 00:02:38.750 --> 00:02:43.670 sä suhtaudut siihen niin, että voit oppia siitä jotain ja 33 00:02:43.670 --> 00:02:48.290 tämä antaa sulle mahdollisuuden johonkin sellaiseen, mitä et ehkä 34 00:02:48.290 --> 00:02:53.250 tavallisesti tee tai voi tuntua vieraalta. 35 00:02:53.250 --> 00:02:57.960 Ehkä sä oivallat jotain uutta. Ehkä oivallat, 36 00:02:57.960 --> 00:03:02.700 mikä anti visiotyöskentelyllä voi olla sekä yksilölle 37 00:03:02.700 --> 00:03:06.750 että yhteisölle. 38 00:03:06.750 --> 00:03:11.730 Jos jossakin kohtaa tulee tenkkapoo, palaa ihmeessä katsomaan 39 00:03:11.730 --> 00:03:15.750 tämän solun aikaisempia sisältöjä. 40 00:03:15.750 --> 00:03:20.820 Niitä saa käyttää unelmien koulun suunnittelussa apuna edelleen, 41 00:03:20.820 --> 00:03:25.250 vaikka ne on jo käyty läpi aiemmin. 42 00:03:25.250 --> 00:03:27.760 Ei muuta kuin tehtävän pariin!