WEBVTT Kind: captions; Language: fi

1
00:00:00.000 --> 00:00:03.570
Minkälainen on sun unelmien koulu?

2
00:00:03.750 --> 00:00:09.390
Unelmien tarkastelu, oman ajattelun tarkastelu on

3
00:00:09.390 --> 00:00:14.640
oleellinen osa sitä, kun lähdetään rakentamaan jonkunlaista ajatusta siitä,

4
00:00:14.640 --> 00:00:20.250
minkälaista koulua me halutaan olla rakentamassa. Jos meillä ei ole visiota,

5
00:00:20.250 --> 00:00:25.560
on hyvin vaikea lähteä liikkeelle, luoda uutta, koska meille ei

6
00:00:25.560 --> 00:00:31.050
valkene se merkitys, minkä takia jotain uutta ollaan luomassa ilman tarkkaa

7
00:00:31.050 --> 00:00:36.150
visiota. Tärkeintä on, että meillä on jonkunlainen visio. Se visio

8
00:00:36.150 --> 00:00:41.310
muokkaantuu kyllä matkan varrella, se meidän unelma voi muokkaantua. Me voidaan huomata:

9
00:00:41.310 --> 00:00:46.740
tämä ei olekaan tavoittelemisen arvosta, joku muu asia on tärkeämpi.

10
00:00:46.740 --> 00:00:51.720
Kun me lähdetään tekemään unelmatyötä, on hyvin tärkeää, että me tarkastellaan

11
00:00:51.720 --> 00:00:57.090
koulua systeemisesti. Systeemisyydellä tässä kohtaa tarkoitetaan

12
00:00:57.090 --> 00:01:02.250
sitä, että tarkastellaan erilaisten asioiden suhteita.

13
00:01:02.250 --> 00:01:07.500
Sun unelmakuvassa olisikin tosi tärkeää, että pystyisit

14
00:01:07.500 --> 00:01:12.510
ja yrittäisit tarkastella tämän solun teemojen

15
00:01:12.510 --> 00:01:18.300
välistä ja välisiä suhteita. Solun teemat liittyy,

16
00:01:18.300 --> 00:01:23.000
jotka käytiin aiemmin läpi, tietojen oppimiskäsityksiin,

17
00:01:23.000 --> 00:01:28.640
opettajien yhteistyöhön ja opettajan roolin muutokseen. Eli tarkoitus olisi tarkastella sitä,

18
00:01:28.640 --> 00:01:33.860
miten esimerkiksi opettajan roolin muutos on yhteydessä oppimiskäsitykseen.

19
00:01:33.860 --> 00:01:39.560
Näiden kuvaaminen voi olla vaikeaa pelkästään kuvien avulla,

20
00:01:39.560 --> 00:01:44.630
mutta käytä tarvittaessa apuna erilaisia havainnollistamiskeinoja. Voit esimerkiksi liittää

21
00:01:44.630 --> 00:01:50.250
kuvan reunaan tekstiä: mitä tässä kuvassa tapahtuu?

22
00:01:50.250 --> 00:01:56.000
Pyri luomaan tietynlaisia kokonaisuuksia.

23
00:01:56.000 --> 00:02:00.830
Kun sun unelmien koulun kuva on lopulta valmis,

24
00:02:00.830 --> 00:02:05.600
käy lataamassa se keskustelualueelle ja katso

25
00:02:05.600 --> 00:02:10.880
sen jälkeen, minkälaisia unelmien kouluja muut opiskelijat ovat luoneet.

26
00:02:10.880 --> 00:02:15.350
Kun lähdet katsomaan muiden vastauksia,

27
00:02:15.350 --> 00:02:20.180
niin hahmottele minkälaisia yhtäläisyyksiä, minkälaisia erilaisuuksia siellä on. Miten

28
00:02:20.180 --> 00:02:24.860
joku on oivaltanut jotain sellaista, mitä sä et oivaltanut. 

29
00:02:24.860 --> 00:02:29.480
Osana tätä tehtävää on taas aika kommentoida

30
00:02:29.480 --> 00:02:34.500
muiden opiskelijoiden vastauksia.

31
00:02:34.500 --> 00:02:38.580
Toivottavasti unelmien koulun miettiminen on sinusta mielenkiintoista,

32
00:02:38.750 --> 00:02:43.670
sä suhtaudut siihen niin, että voit oppia siitä jotain ja

33
00:02:43.670 --> 00:02:48.290
tämä antaa sulle mahdollisuuden johonkin sellaiseen, mitä et ehkä

34
00:02:48.290 --> 00:02:53.250
tavallisesti tee tai voi tuntua vieraalta.

35
00:02:53.250 --> 00:02:57.960
Ehkä sä oivallat jotain uutta. Ehkä oivallat,

36
00:02:57.960 --> 00:03:02.700
mikä anti visiotyöskentelyllä voi olla sekä yksilölle

37
00:03:02.700 --> 00:03:06.750
että yhteisölle.

38
00:03:06.750 --> 00:03:11.730
Jos jossakin kohtaa tulee tenkkapoo, palaa ihmeessä katsomaan

39
00:03:11.730 --> 00:03:15.750
tämän solun aikaisempia sisältöjä.

40
00:03:15.750 --> 00:03:20.820
Niitä saa käyttää unelmien koulun suunnittelussa apuna edelleen,

41
00:03:20.820 --> 00:03:25.250
vaikka ne on jo käyty läpi aiemmin.

42
00:03:25.250 --> 00:03:27.760
Ei muuta kuin tehtävän pariin!