WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:05.460 Yksi kysymys, mikä on tosi keskeistä ollut tässä 2 00:00:05.460 --> 00:00:10.890 nelos solussa on "Miten me tuodaan aktiivisen 3 00:00:10.890 --> 00:00:16.020 oppimisen lähestymistapoja tutuksi?" Niitä ei ehkä 4 00:00:16.020 --> 00:00:21.150 tunneta niin hyvin ja ne voivat näyttää epämääräiseltä möykyltä, missä on vähän 5 00:00:21.150 --> 00:00:26.610 kaikkea. 6 00:00:26.610 --> 00:00:31.750 Voi näyttää toiselta, esimerkiksi ongelmalähtöinen oppiminen 7 00:00:31.750 --> 00:00:36.160 voi näyttää teemaoppimiseltakin isossa 8 00:00:36.160 --> 00:00:40.750 kuvassa. Se ajatus siitä, 9 00:00:40.750 --> 00:00:45.790 minkälainen vastaus nää on verrattuna vaikka traditionaaliseen 10 00:00:45.790 --> 00:00:49.300 oppimisen tapaan, mikä on semmoista 11 00:00:49.300 --> 00:00:53.750 tiedon harjoittelua. 12 00:00:53.750 --> 00:00:59.090 Kannustaisin tarkastelemaan näitä aktiivisia oppimisen lähestymistapoja 13 00:00:59.090 --> 00:01:04.430 uteliaasti nimenomaan siitä näkökulmasta, minkälaisen 14 00:01:04.430 --> 00:01:09.110 toimintakehikon tai mallinnuksen ne antaa siitä, 15 00:01:09.110 --> 00:01:14.060 miten oppiminen voisi jäsentyä ja miten opettajana voisin käyttää näitä aktiivisia 16 00:01:14.060 --> 00:01:19.220 oppimisen lähestymistapoja oman opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa, 17 00:01:19.220 --> 00:01:24.350 koska niissä vaiheistetaan opetus. 18 00:01:24.350 --> 00:01:29.240 Ne on erittäin hyvä apukeino lähteä viemään opetusta enemmän siihen suuntaan, 19 00:01:29.240 --> 00:01:34.670 että oppija itse on aktiivinen toimija, oppilaat tekee tiimityötä, 20 00:01:34.670 --> 00:01:39.530 oppilaat ratkaisee kokonaisvaltaisempia ongelmia 21 00:01:39.530 --> 00:01:44.480 ja ehkä integroivat erilaisia tietoja ja taitoja toisiinsa. 22 00:01:44.480 --> 00:01:49.370 Kannustaisin niitä myös tarkastelemaan 23 00:01:49.370 --> 00:01:54.620 siitä näkökulmasta, että jos mulla on suljettu kirjan tehtävä, sille 24 00:01:54.620 --> 00:01:59.630 on paikkansa ja se on myös tärkeä, mutta myös miettiä siitä näkökulmasta, 25 00:01:59.630 --> 00:02:05.330 miten hyvin kirjan tehtävät 26 00:02:05.330 --> 00:02:09.410 valmentaa oppimaan oppimisen taitojen 27 00:02:09.410 --> 00:02:15.410 haltuunottoa ja niiden harjoittelemiseen. Ja miten taas aktiiviset oppimisen lähestymistavat 28 00:02:15.410 --> 00:02:19.730 itse asiassa valmistavat meitä tulevaa varten ja 29 00:02:19.730 --> 00:02:24.750 vahvistavat meissä oppimaan oppimisen taitoja. 30 00:02:24.750 --> 00:02:30.000 Se on just näin. 31 00:02:30.000 --> 00:02:35.190 Meillä syntyy, esimerkiksi nyt opiskelijoilla on syntynyt 32 00:02:35.190 --> 00:02:40.050 tietynlaisista vaiheista 33 00:02:40.050 --> 00:02:45.000 erilaisia mallinnuksia. Onkin tärkeää huomata, että vaikka nämä erilaiset 34 00:02:45.000 --> 00:02:49.740 aktiivisen oppimisen tavat tiedelähtöisessä ajattelussa halutaan hyvin paljon 35 00:02:49.740 --> 00:02:54.630 siilottaa, että niillä on tarkat määritelmät. On hyvä, että ne on määritelty, 36 00:02:54.630 --> 00:02:59.640 mutta kaikki taidot, mitä oppilaat oppii, 37 00:02:59.640 --> 00:03:04.440 on taitoja elämään. Ne on tosi 38 00:03:04.440 --> 00:03:09.450 limittäisiä ja ne virittyy yhdessä. 39 00:03:09.450 --> 00:03:14.250 Se on eri asia, minkälainen teema ja aihe keksitään 40 00:03:14.250 --> 00:03:19.250 sille tämänvuotiselle monialaiselle oppimiskokonaisuudelle. 41 00:03:19.250 --> 00:03:24.380 Mä mietin sitä, mitä mieltä Vili oot siitä, että 42 00:03:24.380 --> 00:03:28.700 nämä aktiiviset oppimisen lähestymistavat muuttaa aika 43 00:03:28.700 --> 00:03:33.860 paljon sitä opettajan roolia ja 44 00:03:33.860 --> 00:03:38.250 tehtävää opetuksen ohjaajana. 45 00:03:38.250 --> 00:03:43.860 Mitä sä ajattelet, millä tavalla se saattaisi haastaa opettajaa? 46 00:03:43.860 --> 00:03:48.600 Kyllä se haastaa tietysti, esimerkiksi sen 47 00:03:48.600 --> 00:03:53.430 millä tavalla sä rakennat oppitunnit? 48 00:03:53.430 --> 00:03:58.530 Mihin sä käytät enimmäkseen aikaa? 49 00:03:58.530 --> 00:04:03.630 Jos mietin vaikka tutkivaa oppimista, missä on tietyt selkeät vaiheet, niin toisaalta se antaa 50 00:04:03.630 --> 00:04:08.580 sulle opettajana mahdollisuuden. Jos sulla vaikka 51 00:04:08.580 --> 00:04:13.890 tiedonhaku on se vaihe, mitä te teette oppilaiden 52 00:04:13.890 --> 00:04:18.720 kanssa, niin sen jälkeen sä tiedät, että ei tarvitse keksiä, 53 00:04:18.720 --> 00:04:23.640 mitä lähdetään tänään tekemään, vaan pitäisi vaan keksiä, minkälaisilla aktiviteeteilla 54 00:04:23.640 --> 00:04:29.010 ja toimintatavoilla lähdetään tekemään tiedonhakua. Kun oppilaat 55 00:04:29.010 --> 00:04:34.020 tietää kanssa, että tänään tehdään tiedonhakua, niille on rakenne selvillä, niin sen jälkeen sä voit itse 56 00:04:34.020 --> 00:04:38.760 käyttää sun ajan siihen, että tuet niitä kohti sitä tiedonhakua. 57 00:04:38.760 --> 00:04:44.070 Sen sijaan, että käyttäisit puolet oppitunneista siihen, että kerrot 58 00:04:44.070 --> 00:04:48.930 oppilaille, miten tiedonhaku tehdään ja mitä tiedonhaku on. 59 00:04:48.930 --> 00:04:54.630 Kun sä kerrot oppilaille siitä, mikä on tiedonhaku, niin sulle 60 00:04:54.630 --> 00:04:58.920 ehkä itsellekin tulee päähän, että tää ei ehkä ole paras tapa treenata tiedonhakua, 61 00:04:58.920 --> 00:05:04.250 vaan oisko joku parempi. 62 00:05:04.250 --> 00:05:05.870 Just näin!