WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:04.080 Miltä monialainen oppiminen näyttää? 2 00:00:04.250 --> 00:00:07.820 Tässä solussa saat kaksi vastausta tähän kysymykseen. 3 00:00:08.000 --> 00:00:12.950 Opettajat on tehnyt kaksi MOK-runkoa tai hahmotelmaa, 4 00:00:12.950 --> 00:00:17.960 joita itse pääset työstämään eteenpäin ja pohtimaan niihin liittyviä kysymyksiä. 5 00:00:17.960 --> 00:00:23.000 Esimerkiksi minkälaisia reunaehtoja MOKin toteuttamiseen 6 00:00:23.000 --> 00:00:28.250 voisi liittyä ja mitä opsin tavoitteita niiden kautta voisi toteuttaa? 7 00:00:28.250 --> 00:00:33.350 Toinen näistä esimerkeistä on temppurata, joka rakennetaan koulun pihalle. 8 00:00:33.350 --> 00:00:38.750 Toinen on leirikoulu. Nämä molemmat tosi hienosti yhdistelee 9 00:00:38.750 --> 00:00:43.520 eri oppiaineiden tavoitteita ja laaja-alaisia tavoitteita yhdeksi kokonaisuudeksi. 10 00:00:43.520 --> 00:00:48.770 Mun mielestä ne on hienoja esimerkkejä siitä, miten jonkun tapauksen tai idean 11 00:00:48.770 --> 00:00:53.630 ympärille voidaan rakentaa tosi monipuolista oppimista. Palataan vielä 12 00:00:53.630 --> 00:00:58.460 alkunperäiseen kysymykseen: miltä se monialainen oppiminen näyttää? Mun mielestä 13 00:00:58.460 --> 00:01:03.750 yksi vastaus on "ei paljon miltään". 14 00:01:03.750 --> 00:01:08.970 Tämä oli mulle iso oivallus muutama vuosi takaperin. Ehkä selitän 15 00:01:08.970 --> 00:01:13.530 mun vastausta auki. Olin menossa vierailemaan Sannaisten koulussa, mihin 16 00:01:13.530 --> 00:01:18.270 olette tutustunutkin kurssilla aikasemmin. Moni 17 00:01:18.270 --> 00:01:23.160 kuulee etukäteen, että siellä on aika semmosta edistyksellistä pedagogiikkaa ja monialainen oppiminen 18 00:01:23.160 --> 00:01:27.810 arkipäivää. Mun päähän piirty tietysti kuva, 19 00:01:27.810 --> 00:01:32.910 että se on varmaan tosi moderni paikka ja siellä on aika skifi-meininki 20 00:01:32.910 --> 00:01:37.860 siinä oppimisessa. Se iski vähän mun kasvoja vasten, että menin sinne koululle, 21 00:01:37.860 --> 00:01:42.250 niin se oli aika vanha koulurakennus, 22 00:01:42.250 --> 00:01:47.530 ahtaat käytävät, pienet luokat, vanhoja kirjoja. Kaikki 23 00:01:47.530 --> 00:01:52.810 päällisin puolin tosi tavallisen näköistä. Oppilaat teki tehtäviä välillä yksin, välillä 24 00:01:52.810 --> 00:01:58.060 yhdessä. Käyttivät oppikirjoja, välillä eivät käyttäneet oppikirjoja. Kävi tunnilla, kävi 25 00:01:58.060 --> 00:02:03.580 välitunnilla. Se mikä oli pinnan alla oli hienoa. 26 00:02:03.580 --> 00:02:08.770 Se pedagogiikka oli viimeisen päälle, mutta ne puitteet oli ihan 27 00:02:08.770 --> 00:02:13.960 tavalliset. Silloin kun olin OKL:ssa opiskelemassa ehkä joskus vaan naureskeltiinkin muiden 28 00:02:13.960 --> 00:02:19.390 opiskelijoiden kanssa sille ajatukselle, että varmaan tulevaisuuden pedagogiikan tulisi olla 29 00:02:19.390 --> 00:02:24.730 spektaakkelia ja kaikki edistyksellinen pedagogiikka on pedanttista 30 00:02:24.730 --> 00:02:30.000 ilotulitusta missä tehdään temppuja ja kaikkea spesiaalia, mutta 31 00:02:30.000 --> 00:02:35.310 mitä nyt oon nähnyt tätä kun tehään hyvää, modernia pedagogiikkaa, niin siinä ei oikeastaan ole 32 00:02:35.310 --> 00:02:40.500 päällisin puolin mitään ihmeellistä, vaan se 33 00:02:40.500 --> 00:02:45.690 kaikki mikä siinä on hienoa lähtee siitä, mitä niiden aikuisten päässä pyörii ja mitä ne lapset 34 00:02:45.690 --> 00:02:50.490 pääsee konkreettisesti tekemään. Hyvät välineet on tärkeä juttu 35 00:02:50.490 --> 00:02:55.500 ja hyvät tilat auttaa kanssa. Mut ne on vaan semmosia... 36 00:02:55.500 --> 00:03:00.660 teknologia esimerkiksi tuo jotain lisää, mutta ne eivät ole se, mistä hyvä oppiminen lähtee 37 00:03:00.660 --> 00:03:05.880 Mä toivon, että kun sä lähdet suunnittelemaan sun MOKia tällä kurssilla ja tulevaisuudessa 38 00:03:05.880 --> 00:03:10.260 suunnittelet MOKeja jossain muualla, niin sä muistat tämän MOKien 39 00:03:10.260 --> 00:03:15.150 kirjon. MOKit voi olla loppujen lopuksi 40 00:03:15.150 --> 00:03:20.310 päällisin puolin melkein mitä vaan. Ne voi olla tosi hienoja isoja projekteja, 41 00:03:20.310 --> 00:03:25.170 yritysyhteistyötä, reissuja, mitä vaan tulee mieleen. 42 00:03:25.170 --> 00:03:30.360 Ne voi olla myös ihan tavallisen näköistä oppimista luokassa, 43 00:03:30.360 --> 00:03:34.800 koulun käytävillä hyvinkin tavanomaisilla välineillä. Oikeastaan se, 44 00:03:34.800 --> 00:03:40.000 mikä se MOKin siinä kohtaa määrittelee on ne oppimisprosessit, mitä siinä pyörii.