WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:08.500 sit katsotaan esimerkinomaisesti töihinsitön 2 00:00:08.500 --> 00:00:13.690 toteutusityylissä eli eli häiriönhallinnan prosessi joka on ehkäpä 3 00:00:13.690 --> 00:00:18.850 sellanen jonka kautta loppukäyttäjät useimmiten ite palvelujen tai tietohallinnon 4 00:00:18.850 --> 00:00:23.920 kanssa vuorovaikunttaa lihaeriä hallinta on prosessi 5 00:00:23.920 --> 00:00:29.410 joka vastaa kaikkien häiriöiden elinkaaren hallinnasta se varmistaa että normaalipalvelutuotanto 6 00:00:29.410 --> 00:00:33.310 palautetaan niin nopeasti kuin mahdollista ja häiriöiden liiketoiminta 7 00:00:33.310 --> 00:00:38.470 vaikutukset minimoidaan häiriö biitille kielessä itsessään 8 00:00:38.470 --> 00:00:42.910 on suunnittelematon itsepalvelun keskeytys tai itsepalvelun hetkellinen 9 00:00:42.910 --> 00:00:47.830 laadun laskeminen konfiguraatiorakenne osan toimintahäiriö joka ei ole 10 00:00:47.830 --> 00:00:52.750 vielä vaikuttanut palveluun on myös häiriö eli esimerkiksi jos joku 11 00:00:52.750 --> 00:00:57.730 peilattu levyy vikaantuu liitossa mainitaan 12 00:00:57.730 --> 00:01:02.750 kontikoraati on rakenne osa tämä on myös sitä ei tiilin itiilinkieltä 13 00:01:02.750 --> 00:01:05.300 palvelukomponentit 14 00:01:05.500 --> 00:01:10.660 astuvat tietyistä konttikuraatioista johon esimerkiksi saattaa sitten sisältöä laitteita 15 00:01:10.660 --> 00:01:15.460 ja ohjelmistoja ja sit on ongelma 16 00:01:15.460 --> 00:01:20.470 propleen joka on yhden tai useamman häiriön syy tätä syytä 17 00:01:20.470 --> 00:01:25.810 ongelmaa ei yleensä vielä tiedetä sillä hetkellä kun ongelma tietueen luodaan ja ongelma tietue 18 00:01:25.810 --> 00:01:30.370 taas on niitin käsitteistöä eli kun häiriön 19 00:01:30.370 --> 00:01:35.800 käsittely alkaa siitä luodaan tietyödokumentteja tallennetaan tiettyä tietoa 20 00:01:35.800 --> 00:01:40.570 eli ongelmat vaikuttavat häiriöiden taustalla 21 00:01:40.570 --> 00:01:45.500 tavallisesti uudelleen insidentin häiriö 22 00:01:45.500 --> 00:01:50.090 on tavallisesti käyttää raportoima häiriö esimerkiksi siitä ja laitteistossa 23 00:01:50.090 --> 00:01:54.950 ohjelmistoissa ite palveluissa ja tää inside mänitsemäntä häiriön 24 00:01:54.950 --> 00:02:00.170 hallintaprosessi tähtää tähtää näiden häiriöiden nopeaan korjaamiseen 25 00:02:00.170 --> 00:02:03.980 insitentti voi olla myös käyttäjästä johtuva me esimerkiksi että 26 00:02:03.980 --> 00:02:08.750 käyttöä nyt vaan käyttää laitteistoa tai ohjelmistoa väärin 27 00:02:08.750 --> 00:02:14.390 sit häiriöt pyritään myös korjaamaan mut se varsinaisten korjaustoimenpiteiden sijaan 28 00:02:14.390 --> 00:02:19.220 ratkotaan tyypillisesti esimerkiksi opastamalla käyttäjää ja kuten 29 00:02:19.220 --> 00:02:24.710 sanottua insidentin taustalla usein on ongelma ja sitten ongelman hallinta propannan 30 00:02:24.710 --> 00:02:29.960 itsenäinen toiminto pyrkii löytämään ja poistamaan häiriötä aiheuttavat 31 00:02:29.960 --> 00:02:35.000 tai potentiaalisesti tulevaisuudessa aiheuttavat ongelmat 32 00:02:35.000 --> 00:02:38.060 eli häiriön raportointi 33 00:02:38.250 --> 00:02:44.250 sitentin raportointi saattaa sitten joissain tapauksissa johtaa toinen ongelma hallinnan 34 00:02:44.250 --> 00:02:50.730 prosesseihin tässä näkyy hitin kolmosen häiriön hallinta prosessi kokonaisuudessaan 35 00:02:50.730 --> 00:02:55.750 joka alkaa sillä insidentin tunnistamisella 36 00:02:55.750 --> 00:03:01.720 häiriö saatetaan ilmoittaa meppikäyttöliittymän kautta puhelinsoittona sähköpostina 37 00:03:01.720 --> 00:03:06.850 riippuen siitä minkälaiset käytänteitä minkälainen tiketöinti yrityksellä 38 00:03:06.850 --> 00:03:12.340 onkaan käytössä ensimmäiseksi tehdään prosessissa tilanne arvio että onko 39 00:03:12.340 --> 00:03:17.650 häiriö todella häiriö vai onko siitä onko tässä kyse jostain muusta 40 00:03:17.650 --> 00:03:23.000 tästä tulee kohta esimerkki jos häiriö on häiriö 41 00:03:23.000 --> 00:03:28.850 se lokitetaan sen jälkeen kategorisoidaan ja sitten priorisoidaan 42 00:03:28.850 --> 00:03:34.500 eli onkonse niin kutsuttu meiän insidentit 43 00:03:34.500 --> 00:03:39.960 jotain muuta neitsyinsidentielikkä tänne isompi häiriö on häiriö 44 00:03:39.960 --> 00:03:45.060 joka on liiketoiminta kriittinen ja sellainen se on syytä ratkaista välittömästi pienemmissä 45 00:03:45.060 --> 00:03:50.550 häiriöissä voidaan sitte esimerkiksi palvelutaso sopimusten mukaisesti sallia 46 00:03:50.550 --> 00:03:55.750 vähän pidempi ratkoi ratkaisuaika eli nyt 47 00:03:55.750 --> 00:03:59.830 tän siihen että häiriö ei jo liiketoiminta kriittinen 48 00:04:00.000 --> 00:04:04.620 tehdään silleen alustavan diagnoosi sitten arvioidaan että 49 00:04:04.620 --> 00:04:08.880 onko häiriöisiltä eskaloida mikäli 50 00:04:08.880 --> 00:04:13.500 on arvioidaan että tarvitaanko funktionaalista escalointia 51 00:04:13.500 --> 00:04:16.560 horisontaalista escalointia 52 00:04:16.750 --> 00:04:21.940 sitte hierarkista vertikaaliaiskalointia bunktionaalinen eskalointi tarkoittaa 53 00:04:21.940 --> 00:04:26.950 sitä että insidentin siirretään jonkin toisen hoidettavaksi esimerkiksi 54 00:04:26.950 --> 00:04:32.200 henkilön jolla on tapaukseen liittyvää erityistä osaamista hierarkinen 55 00:04:32.200 --> 00:04:37.960 vertikaalinen eskalointi taas tarkoittaa sitä että tapauksen käsittely siirretään organisaatiossa 56 00:04:37.960 --> 00:04:42.670 tarvittaessa ylemmille päätöksentekotasoillen organisaatiohierarkiassa 57 00:04:42.670 --> 00:04:47.440 ylemmäs sitten häiriön tutkitaan selvitetään mistä 58 00:04:47.440 --> 00:04:53.080 on kyse tehdään diagnoosi löytyykö sieltä ongelmia taustalta 59 00:04:53.080 --> 00:04:57.750 tämän jälkeen ratkaisu toteutetaan 60 00:04:57.750 --> 00:05:03.420 sitä arvioidaan että esimerkiksi käyttäjän tai tai häiriön raportoineen 61 00:05:03.420 --> 00:05:07.710 toimijan palautteen perusteella että onkonongelma ratkennu mikäli 62 00:05:07.710 --> 00:05:12.600 ei selvitetään lisää yritetään uutta ratkaisua 63 00:05:12.600 --> 00:05:18.030 ja mikäli ongelma korjaantu se merkitään käsitellyksi tapaukseksi 64 00:05:18.030 --> 00:05:22.320 ja häiriöilmoitus suljetaan kehon prosessin loppuun 65 00:05:22.320 --> 00:05:27.330 jyväskylän yliopistolla on nyt vajaa pari vuotta ollut käytössä uusi 66 00:05:27.330 --> 00:05:32.220 järjestelmä joka on tälläne itille käytänteitä toteuttava 67 00:05:32.220 --> 00:05:37.290 fujitsun selvis nauha pelkästään yliopistoa ite palveluissa 68 00:05:37.290 --> 00:05:41.850 vastaanotetaan noin sataneljäkymmentätuhatta tikettiä eli eli jonkinlaista käyttäjä 69 00:05:41.850 --> 00:05:46.740 loppukäyttäjä yhteydenottoa vuodessa joista osa on 70 00:05:46.740 --> 00:05:51.750 häiriöitä osa osan muita yhteydenottoja tai kyselyitä aikaisemmin 71 00:05:51.750 --> 00:05:56.520 etten tikettien käsittelyyn ei ollu asianmukaista työkalua oli 72 00:05:56.520 --> 00:06:01.350 tämmönen liikkuessa sähköön väline jonka kapasiteetti 73 00:06:01.350 --> 00:06:06.250 ei ei kuitenkaan riittänyt sujuvaan työskentelyyn 74 00:06:06.250 --> 00:06:11.290 loppukäyttäjillä aihe ei ollut mahdollisuutta saada tieto ongelmienratkaisun 75 00:06:11.290 --> 00:06:16.570 käsittelyajoista eivät pystyneet seuraamaan että kuinka ongelman käsittely 76 00:06:16.570 --> 00:06:21.430 eteni eikä eikä tämä entinen järjestelmä ratkaisu mahdollistanut 77 00:06:21.430 --> 00:06:26.320 tällästä tarpeellista töitten priorisointia eli käyttöön 78 00:06:26.320 --> 00:06:30.970 otettiin tää selvis naura sievistesti järjestelmä joka 79 00:06:30.970 --> 00:06:36.000 kuten sanottua toteuttaa biitiltoimintamallin periaatteita 80 00:06:36.000 --> 00:06:40.080 käyttöönoton saatu valmiiksi 81 00:06:40.250 --> 00:06:45.620 järjestelmä on toiminut hyviin yhdeksänkymmentäkaksi prosenttia 82 00:06:45.620 --> 00:06:50.030 insidenten ja raportoinnista käyttäjistä on ollut ratkasuun ja 83 00:06:50.030 --> 00:06:54.750 ratkaisun toteuttamiseen tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä 84 00:06:54.750 --> 00:06:59.520 itessänin kyennyt aahan se selvis nauha toteutus jyväskylän 85 00:06:59.520 --> 00:07:03.960 yliopistolle joka on parannettu nimellä helkiö on 86 00:07:03.960 --> 00:07:08.640 kirjautunut sinne sisään omalla tunnuksellaan sieltä löytyy 87 00:07:08.640 --> 00:07:13.250 palvelut ohjeet ja sitten 88 00:07:13.250 --> 00:07:19.490 toiminto näitä teinisitenttien raportoinnille tai ilmoittaa ilmoittamiselle 89 00:07:19.490 --> 00:07:24.750 voitas kattoonminkälaisia keissejä mulla on täällä ollu 90 00:07:24.750 --> 00:07:28.830 eli tossa 91 00:07:29.000 --> 00:07:34.280 suljettu tapaus jonka insidenttinä ilmotin 92 00:07:34.280 --> 00:07:39.650 en pystynyt tulostamaan tämmöisen sähköpostin kautta toimivan 93 00:07:39.650 --> 00:07:44.750 tulostuspalvelun kautta kerron tällä hyvin tuttuun tapaan tiedoston tulostettavaksi sähköpostilla 94 00:07:44.750 --> 00:07:49.750 prismasta jypiltä tuli vastaus että 95 00:07:49.750 --> 00:07:53.890 juu se sannantalot rinteen ihmettelin että 96 00:07:53.890 --> 00:07:58.250 miksi tää ei toimi koska aikaisemmin on se toiminut 97 00:07:58.250 --> 00:08:04.010 tein tästä insidentin ilmotin kuvasin insidentin tällä tavalla laitan sinne liitteeksi 98 00:08:04.010 --> 00:08:09.620 saamani virheilmoituksen kategorisoin sen hardwareksi 99 00:08:09.620 --> 00:08:15.200 ehkä olis ollu järkevämpää laittaa se liittymän tulostuspalveluihin mutta ehkä 100 00:08:15.200 --> 00:08:21.000 ehkä näppäilyvirheen vuoksi sen kohdistin sitten toinen laitteiston puolelle 101 00:08:21.000 --> 00:08:26.160 eli insidentin luotu itilin mukaisesti 102 00:08:26.160 --> 00:08:30.500 tilannetta on arvioitu 103 00:08:30.500 --> 00:08:36.830 päästi nopeasti jyvälle siitä että ongelma johtuu siitä ettei järjestelmä tunnista lähettävän yliopiston 104 00:08:36.830 --> 00:08:42.380 sähköpostiosotetta tällä hetkellä mun tietoi on liitetty sähköpostiosoite ville 105 00:08:42.380 --> 00:08:48.000 seppänen jyki kysytään että käytänkö mahdollisesti jotain muuta muotoa 106 00:08:48.000 --> 00:08:53.640 johon vastasin että taitaakin olla niin että nyt kotiin uuden sähköpostiohjelman 107 00:08:53.640 --> 00:08:59.000 käyttöön niin näppäilin osotteeni sinne käyttäjätunnus muodossa 108 00:08:59.000 --> 00:09:03.830 jonka jälkeen sitten tuli vastaus että nyt on on 109 00:09:03.830 --> 00:09:08.690 lisätty se käyttäjätunnus muotonen sähköposti osote rivissä tiukempi 110 00:09:08.690 --> 00:09:13.610 kysymys että alkaako nyt toimimaan en ollut silloin 111 00:09:13.610 --> 00:09:18.320 tulostimien äärellä joten vastasin että pääsen kokeilemaan vasta maanantaina mutta mikäli tällänen oli 112 00:09:18.320 --> 00:09:23.360 tilanne niin eiköhän insidentiliitto ratkastu tällaisella 113 00:09:23.360 --> 00:09:28.040 pienellä korjaustoimenpiteillä jätti sen voi sulkea ja vastauksena 114 00:09:28.040 --> 00:09:32.930 tuli että selvä juttu suljetaan palaan asiaan jos ongelmat vielä 115 00:09:32.930 --> 00:09:37.820 jatkuu ja resoluussan satseissään asiakkaalle näkyvä 116 00:09:37.820 --> 00:09:42.620 ratkaisu on että säädetty kunto on lisätty tuotoinnin sähköpostiosote 117 00:09:42.620 --> 00:09:47.240 muotoja tiketti insidentti on suljettu jäsentilana näkynyt sitten 118 00:09:47.240 --> 00:09:52.250 suljettu eli näin yksinkertainen tapaus mutta tällänen 119 00:09:52.250 --> 00:09:58.000 hyvä insidentiesimerkki eli siellä piti piti pieni korjaus 120 00:09:58.000 --> 00:10:03.010 korjaus tuota tulostus järjestelmän tietoihin tehty 121 00:10:03.010 --> 00:10:07.630 toimia esimerkkitapaus joka katsotaan liityin sitten tahan häiriöhallinnon 122 00:10:07.630 --> 00:10:12.160 prosessin alkupäähän jossa ensimmäisenä vaiheena arvioidaan että onkonse 123 00:10:12.160 --> 00:10:16.500 käyttäjän ilmoittama häiriö todellakin häiriö 124 00:10:16.500 --> 00:10:22.440 eli ei se ohitan käsiteltäväksi jonkin muualle koska se ei kuulu häiriö hallintoprosessin 125 00:10:22.440 --> 00:10:27.000 alueelle tähän liittyen mullon 126 00:10:27.000 --> 00:10:32.610 täällä tämmöinen pyyntö eli pyysin 127 00:10:32.610 --> 00:10:37.440 tiettyä ohjelmistoa asennettavaksi ankaran mikroluotokin siitä on tullut 128 00:10:37.440 --> 00:10:43.290 uusversio joten oliskonmahdollista että sille sais mikrologin 129 00:10:43.290 --> 00:10:48.060 päivityksen jolloin tämä pyyntö sitten välitettiin 130 00:10:48.060 --> 00:10:53.250 eteenpäin tässä prosessin alkuvaiheessa ohjelmistojakelulle 131 00:10:53.250 --> 00:10:59.000 otettiin sitä koppi niinkuin sanotaan 132 00:10:59.000 --> 00:11:05.270 sulkuviestinä on että uusi versionlaitettu päivittymään tänäiltana teiskompliivit 133 00:11:05.270 --> 00:11:10.500 ja tapaus suljettu eli periaatteessa ne 134 00:11:10.500 --> 00:11:15.300 palvelupyyntöprosessit häiriöhallintaprosessit ongelmanratkaisuprosessit 135 00:11:15.300 --> 00:11:20.190 siinä arviointivaiheessa sitten tämän järjestelmän kautta ohjataan 136 00:11:20.190 --> 00:11:25.050 niille henkilöille kenelle kenelle asia kuuluu ja vastaavasti sitten 137 00:11:25.050 --> 00:11:30.030 voidaan tehdä seiskalointi eli jos ensimmäisen arvion perusteella 138 00:11:30.030 --> 00:11:34.740 päädytään siihen että ongelman ratkaiseminen tai häiriön korjaaminen vaatii jotain 139 00:11:34.740 --> 00:11:39.420 erityisempää osaamista se voidaan horisontaalisesti eskaloida 140 00:11:39.420 --> 00:11:44.190 tai jos kyseessä on paljastuu että kyseessä on erittäin kriittinen liiketoiminta 141 00:11:44.190 --> 00:11:49.410 kriittinen ongelma niin se voidaan eskaloida ylöspäin näin itille lyhyesti 142 00:11:49.410 --> 00:11:53.850 ja pari käytännön esimerkkejä siitä kuinka itil prosessit 143 00:11:53.850 --> 00:11:58.750 todellisuudessa toimii kuinka niitä voidaan esimerkiksi tällaiselle 144 00:11:58.750 --> 00:12:01.390 ohjelmistolla fasilitoida