WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:04.080 no niinnyt on aiheena kopit menetelmä 2 00:00:04.250 --> 00:00:09.770 kerrankin akronyymi joka oikeesti on krooninen mieli konsolo sektivispoinfoneissa 3 00:00:09.770 --> 00:00:13.190 näänty juurilleilize groupsiis kopit on siis 4 00:00:13.190 --> 00:00:17.750 menetelmä ite johtamiseen iten hallintaan 5 00:00:17.750 --> 00:00:22.820 koostuu viitekehyksestä joka jäsentää tän koviten 6 00:00:22.820 --> 00:00:27.800 käsittelemään organisaatiokokonaisuuden prosessikuvauksista 7 00:00:27.800 --> 00:00:32.210 joilla iteetä kopitin mukaan johdeta ja hallitaan näin 8 00:00:32.210 --> 00:00:37.250 nimessäkin mainitut kontrolåpsektiivissit jotka ovat käytännössä 9 00:00:37.250 --> 00:00:42.350 vaatimuksia prosessiohjaamiselle sille kuinka prosesseja niiden toteutumista seurataan 10 00:00:42.350 --> 00:00:46.970 siton johtamiskäytänteitä eli minkälaisella 11 00:00:46.970 --> 00:00:51.320 toimintatavoilla tätä kokonaisuutta johdetaan johdetaan 12 00:00:51.320 --> 00:00:56.250 ja sitan kypsyystasoja kypsyystä somalleja 13 00:00:56.250 --> 00:01:01.290 organisaation kiteen johtamista ja sen toimivuuteen ja tuloksellisuutta 14 00:01:01.290 --> 00:01:05.250 voidaan arvioida ja edelleen kehittää 15 00:01:05.250 --> 00:01:12.750 nykynenversion vitonen kitilintapanon käytännössä tämmönen kirjasarja 16 00:01:12.750 --> 00:01:18.510 olisit kirjoittanut bisnes footin kavenänsä mänisnentofintepäisaitii 17 00:01:18.510 --> 00:01:23.280 joka on esittelijän kokonaisviitekehyksen sit on paksumpi 18 00:01:23.280 --> 00:01:28.800 teosineen rousi siis jossa on prosessit joilla 19 00:01:28.800 --> 00:01:33.900 joilla toiminta pyöritetään implementointia koskeva seitkyt kahdeksan sivunen 20 00:01:33.900 --> 00:01:39.150 kirja ja sitten paksu paksuteos taas liittyy tohon 21 00:01:39.150 --> 00:01:44.520 informaatioturvallisuuteen johtamisen ja hallintaa kopit 22 00:01:44.520 --> 00:01:49.750 sanoin kuin itille ovat viitekehyksenä toisiaan täydentäviä 23 00:01:49.750 --> 00:01:54.850 tässä käsitellään samoja teemoja kuten esimerkiksi ite riskienhallintaa ja molemmat tarjoo 24 00:01:54.850 --> 00:01:59.740 näiden toimintojen toteuttamiseen liittyviä tai niitä ohjaavia referenssi 25 00:01:59.740 --> 00:02:04.690 prosessimalleja eli tälläsiä suositeltuja parhaita käytänteitä siinä missä 26 00:02:04.690 --> 00:02:09.880 itirkeskity ainoastaan ite toimintoihin ja erityisesti ite palvelujen tuottamiseen 27 00:02:09.880 --> 00:02:15.430 kovin tarkastelee asioita vähän laajemmasta kaavasta koko organisaation perspektiivistä 28 00:02:15.430 --> 00:02:20.320 aloittain sieltä sidosryhmien ja liiketoiminnan tavoitteista 29 00:02:20.320 --> 00:02:25.300 ja lisäksi kopin tukenne siitetoimintojen auditointia arviointia 30 00:02:25.300 --> 00:02:29.750 mihin itiili itsessään esimerkiksi tarjon välineitä 31 00:02:29.750 --> 00:02:36.230 sekä kopit että itel on viitekehyksiä minkä tarkoittaa sitä että niiden käyttö tulee sovittakohdan 32 00:02:36.230 --> 00:02:41.720 organisaation tarpeisia toimintamalleihin eli niitä ei oo käytetty tarkoitettu käytettäväksi sellaisinaan 33 00:02:41.720 --> 00:02:47.250 eivätkä ne sinällään tarjoon välineistä tai toimintamalleja jotka 34 00:02:47.250 --> 00:02:53.100 olisi edes mahdollista laittaa käytäntöön ilman että niitä käytänteitä sovitetaan 35 00:02:53.100 --> 00:02:58.020 keskeinen ero jos kopitiä itiliään verrataillahan on että kopit 36 00:02:58.020 --> 00:03:03.360 kuvailee mitä tehdä ja sitten pikemminkin että miten nämä asiat 37 00:03:03.360 --> 00:03:08.850 tulisi tehdä jos kokonaisarkkitehtuuri kokonaisarkkitehtuurin hallinta halutaan 38 00:03:08.850 --> 00:03:14.100 laittaa tämmöisten kysymyssanojen sarjahan kokonaisarkkitehtuuri esiin toka 39 00:03:14.100 --> 00:03:19.200 voisi kuvata missä tätä mitä tehdään ja miten tehdään 40 00:03:19.200 --> 00:03:24.750 tällä kaudella näkynyt kopitin kattavuus 41 00:03:24.750 --> 00:03:30.240 suhteessa joihinkin muihin tunnettuihin standardeihin eli siellä on useampi 42 00:03:30.240 --> 00:03:36.480 iso standardi aiti ikävänönssiä infonisen securityä ja sävisminismenttia 43 00:03:36.480 --> 00:03:41.250 sit siellä on se ja mämmii kypsyystaso mallisto 44 00:03:41.250 --> 00:03:46.710 prinska koneen ja beatbox elikkä projektihallinnan parhaita käytänteitä 45 00:03:46.710 --> 00:03:52.000 ja sitten toka kokonaisarkkitehtuurin hallintaan 46 00:03:52.000 --> 00:03:56.620 lisää hyvin kuvastaa sitä että kopit on tällainen laaja varsin 47 00:03:56.620 --> 00:04:01.060 kaiken kattava viitekehys jota voidaan sitten käytännössä toteuttaa 48 00:04:01.060 --> 00:04:05.500 tukeutuen useisiin muihin standardeihin 49 00:04:05.500 --> 00:04:10.810 täällä luennolla nyt on tarkoitus katsoa miten miten kovit ja itiili toimivat yhdessä eli 50 00:04:10.810 --> 00:04:16.210 kopit tarjoo siis kokonaismallin toiminnasta joilla organisaation 51 00:04:16.210 --> 00:04:21.000 informaatiota ja sitä tukevia teknologioita hallitaan 52 00:04:21.000 --> 00:04:26.220 se esittelee ison joukon prosesseja ja käytänteitä ja kaikilla 53 00:04:26.220 --> 00:04:31.560 prosesseillä käytänteillä sekä syötellä joita prosesseihin meni sisälle ja tuotoksilla 54 00:04:31.560 --> 00:04:37.080 joita niistä tulee ulos on yksilölliset tunnisteet ja rajapinnat eri prosessien 55 00:04:37.080 --> 00:04:42.060 välillä on selkeästi määritelty yksi kopitin keskeinen 56 00:04:42.060 --> 00:04:47.250 ohjaava ajatus on mitä englannis kutsutaan kouluskäskeidin 57 00:04:47.250 --> 00:04:48.780 on tää 58 00:04:49.000 --> 00:04:54.040 liiketoiminnantarpeet yrityksen sidosryhmien tarpeet ne ensin 59 00:04:54.040 --> 00:04:59.560 linkitetään organisaation toiminnan tavoitteiksi jotka edelleen hiiteen tavoitteiksi 60 00:04:59.560 --> 00:05:04.000 ja sitten lopuksi mahdollistaviksi tavoitteiksi 61 00:05:04.000 --> 00:05:08.500 eli käytännössä kopitin avulla hiiteen tavoitteet 62 00:05:08.500 --> 00:05:12.500 kytketään organisaation ydintoiminnan tavoitteisiin 63 00:05:12.500 --> 00:05:17.990 tässä on yleisellä tasolla tämä cobitin viitekehys ohjauksen 64 00:05:17.990 --> 00:05:22.220 ja hallinnan ja johtamisen keskeiset alueet eli 65 00:05:22.220 --> 00:05:27.860 siellä on ylhäällä hallinnointitoiminto joka linjaa ohjaa ja valvoo iteenkäyttöä 66 00:05:27.860 --> 00:05:32.000 sille tulee liiketoiminnan tarpeen syöttäjänä 67 00:05:32.000 --> 00:05:39.500 sit on mänizmen taso joka tuottaa kehittää ja ylläpitää iteita ja sen palveluja 68 00:05:39.500 --> 00:05:44.690 samanismin tasolla on tälläne aika tuttu kehittämisen kulku 69 00:05:44.690 --> 00:05:49.700 suunnitellaan rakennetaan ajetaan tai toteutetaan 70 00:05:49.700 --> 00:05:54.530 ja sitä toimintaa seurataan monitoroidaan monitorointi tuo 71 00:05:54.530 --> 00:05:59.540 taas pirteenä ylöspäin tonne cavannas tasolle siten monitorointidataa 72 00:05:59.540 --> 00:06:04.750 jota arvioidaan ja näiden arvioiden perusteella 73 00:06:04.750 --> 00:06:10.000 hintaa uudelleen kehitetään ja ohjataan josta palataan sitte taas 74 00:06:10.000 --> 00:06:14.980 tonne tuottamis kehittämis ja ylläpitotasolle suunnitteluun 75 00:06:14.980 --> 00:06:20.020 rakentamiseen ja niinpoispäin eli pyöritään pyöritän tälläsissä kehässä 76 00:06:20.020 --> 00:06:25.270 jossa se toiminnan iten ohjaaminen hallinnointi 77 00:06:25.270 --> 00:06:29.920 kehittäminen ja siten käytännön toteutus pyöri 78 00:06:29.920 --> 00:06:35.000 tuottaa arviointidataa jonka avulla sitä voidaan kehittää 79 00:06:35.000 --> 00:06:38.570 tässä on sitten kopit vitosen 80 00:06:38.750 --> 00:06:44.000 prosessit jaettuna noille edelliselle dialla näkyynille osa alueelle 81 00:06:44.000 --> 00:06:49.730 eilisillan ylimpänä arviointi ohjaaminen ja monitorointi 82 00:06:49.730 --> 00:06:54.530 siihen liittyvät viisi prosessia sit on tää apokerros alain 83 00:06:54.530 --> 00:06:59.360 pään ongenais suunnittelu toiminta sitten 84 00:06:59.360 --> 00:07:04.580 bilty vajoo implementeli rakentaminen hankinta tuotantoon laittaminen 85 00:07:04.580 --> 00:07:09.770 ja jasitealin taso on se palvelutuotanto palvelutuki 86 00:07:09.770 --> 00:07:15.560 billin syyllisen supooot ja sivussahan on sitten monitorointi 87 00:07:15.560 --> 00:07:19.880 arviointi toimintoja siihen liittyvät prosessit ja 88 00:07:19.880 --> 00:07:25.610 tosiaan tuossa pienellä näkyykin että jokaisella prosessillaan tunnisteet haponollaysapanolla 89 00:07:25.610 --> 00:07:30.410 kaks beaa iii nolla yksi weahainolla kaks 90 00:07:30.410 --> 00:07:35.510 deessäs nolla yksi ja niinpoispäin sitten katotaa esimerkinomaisesti tuo 91 00:07:35.510 --> 00:07:40.970 prosessi nolla kaksi eli palvelupyyntöjä 92 00:07:40.970 --> 00:07:45.980 insidenttien häiriöiden hallinnan prosessi joka myös 93 00:07:45.980 --> 00:07:50.900 sitten tuolla itille videolla käsitellään tähän prosessiin kuuluu 94 00:07:50.900 --> 00:07:55.790 seitsemän tehtäväkokonaisuutta esimerkiksi 95 00:07:55.790 --> 00:08:01.000 insidentiänrekisteröinti luokittelu priorisointi 96 00:08:01.000 --> 00:08:05.590 häiriön tutkiminen diagnosointi paikantaminen 97 00:08:05.750 --> 00:08:10.910 insidentin ratkaisu insidentin sulkeminen ja siten 98 00:08:10.910 --> 00:08:16.250 kokonaisuuden silmälläpito seurantaa monitorointi 99 00:08:16.250 --> 00:08:23.750 nämä tehtävät voidaanko piti mukaisesti jäsentää prosessikuluksi 100 00:08:23.750 --> 00:08:29.300 tai sitten vaihtoehtoisesti voidaan soveltaa itilin vastaavaa 101 00:08:29.300 --> 00:08:34.750 prosessia itiliniin siten insidenmänizmenttosessio 102 00:08:34.750 --> 00:08:38.320 tai sisäisiin merkissä tätä käytiin läpi 103 00:08:38.500 --> 00:08:44.290 otetaan nyt noista tähän insidenttien hallintaan 104 00:08:44.290 --> 00:08:50.000 liittyvistä käytänteistä joita olisi seitsemän yksi 105 00:08:50.000 --> 00:08:55.880 praktiskakkonen joka on siis insidentin tallentaminen luokittelu 106 00:08:55.880 --> 00:09:01.400 ja priorisointi kopit määrittelee kaikille tehtäville kaikille prosesseille 107 00:09:01.400 --> 00:09:06.500 rasiroolit eli risponsipolo 108 00:09:06.500 --> 00:09:11.420 asuntopalo jäin fooon eli kuka on 109 00:09:11.420 --> 00:09:16.280 tehtävän toteuttaja kukaan sen vastuullinen omistaja 110 00:09:16.280 --> 00:09:21.110 ketätehtävän liittyen pitää kuulla konsultoida ja ketä tehtävää liittyen 111 00:09:21.110 --> 00:09:25.500 pitäinformoida tälle on määritelty että 112 00:09:25.500 --> 00:09:29.910 tällästä vastaa itsepalvelujohtaja ja tehtävän omistaja 113 00:09:29.910 --> 00:09:34.000 on sitten ite toimintojen johtaja 114 00:09:34.000 --> 00:09:39.220 tälle prosessille syötteina menee nää insidentti tiketit 115 00:09:39.220 --> 00:09:43.390 häiriö ilmoitukset palvelutasosopimukset jotka siihen 116 00:09:43.390 --> 00:09:48.130 liittyy ja sitte tällänen hätätilanteen escallointikäytäntö 117 00:09:48.130 --> 00:09:52.500 eskalonista puhutaan siinä itille videolla 118 00:09:52.500 --> 00:09:59.220 prosessilta deessäs nolla yx mä niin se on perelisänsä palveluiden hallinta tulee 119 00:09:59.220 --> 00:10:04.000 syötteenä tämä häiriö tiketti 120 00:10:04.000 --> 00:10:10.060 toisen alueen prosessilta mänin syövissä grimensä eli eli palvelusopimusten 121 00:10:10.060 --> 00:10:15.500 hallintaprosessilta tulee tarvittavat palvelutasosopimukset 122 00:10:15.500 --> 00:10:19.760 ja sitten saatavuuden ja kapasiteetin hallinnan 123 00:10:19.760 --> 00:10:24.740 prosessilta tulee tarvittaessa syötteineen poikkeustilanteen 124 00:10:24.740 --> 00:10:28.500 eskalointi käy tänne 125 00:10:28.500 --> 00:10:34.020 kakkostehtävään eli insidenttien tallentaminen luokitteluja priorisointi 126 00:10:34.020 --> 00:10:37.980 liittyy kuusi tarkempaa alatason 127 00:10:37.980 --> 00:10:43.590 tehtävää pelipalvelupyyntöjen ja ja häiriöilmoitusten lokittaminen tallentaminen 128 00:10:43.590 --> 00:10:47.500 näiden tallenteiden ylläpito 129 00:10:47.500 --> 00:10:52.600 niistä luotavien trendi analyysien analytiikan tekeminen 130 00:10:52.600 --> 00:10:57.430 ja siten häiriöiden priorisointi suhteessaa luvatun 131 00:10:57.430 --> 00:11:02.410 palvelutasoon ja sitten niiden arvioituihin vaikutuksiin liiketoiminnan kannalta 132 00:11:02.410 --> 00:11:06.700 eli taas jos käytetään itiliä kopitin 133 00:11:06.700 --> 00:11:11.750 rinnalla niin sieltä löytyy esimerkiksi too 134 00:11:11.750 --> 00:11:17.500 entinen priorisointiin toteutettavat käytänteet ja ohjeistus 135 00:11:17.500 --> 00:11:23.080 insidenttienhallintaprosessi tuottaa sitten lopputuloksena sisäisen 136 00:11:23.080 --> 00:11:27.730 käyttöään lokitiedot insidentistä jota voidaan siten edelleen käyttää taas 137 00:11:27.730 --> 00:11:32.950 palvelujen arviointiin resursointitarpeiden 138 00:11:32.950 --> 00:11:38.110 arviointiin sen sellasiin ja siitä luokiteltu priorisoitu 139 00:11:38.110 --> 00:11:43.250 listaa raportoiduista insidenteistä ja palvelupyynnöistä 140 00:11:43.250 --> 00:11:50.000 syötönmenee kopisprosesseissa sitten suhteidenhallinnon prosessille 141 00:11:50.000 --> 00:11:54.590 takaisin palvelusopimusten hallinnan prosessille 142 00:11:54.750 --> 00:11:56.280 ehkä 143 00:11:56.500 --> 00:11:59.560 oikeuden johtamisen prosessille 144 00:11:59.750 --> 00:12:07.250 eli tällä tavalla nämä prosessit vuorovaikuttaa keskenään niilo määriteltynä mainitut rajapinnat 145 00:12:07.250 --> 00:12:12.350 tietyiltä prosesseiltä tulee syötteita muille prosesseille nämä prosessit 146 00:12:12.350 --> 00:12:17.510 palauttaa sitten tuloksensa taas eteenpäin toisille prosesseille 147 00:12:17.510 --> 00:12:21.440 prosessit muodostaa tällaisen toimivan kokonaisuuden ja 148 00:12:21.440 --> 00:12:26.150 kuten sinä esimerkissä vilahti voidaan sitten vaikkapa itilin käytänteitä 149 00:12:26.150 --> 00:12:31.070 toteuttaa häiriö ratkaisuprosessin käytännön toteutuksessa 150 00:12:31.070 --> 00:12:35.810 häiriöiden priorisoinnissa ja tälläsissä eli kopit 151 00:12:35.810 --> 00:12:40.250 tarjoaa tällaisen suuremman viitekehyksen jonka toiminnalliset alueet 152 00:12:40.250 --> 00:12:44.630 voidaan kattaa muilla tietohallinnostandardeilla käytän teille