WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.020 --> 00:00:04.330 Joo tervetuloa. 2 00:00:04.330 --> 00:00:09.740 Mun timo tiihonen ja meidän tietotekniikan tutkimusmenetelmiä. 3 00:00:09.740 --> 00:00:14.420 Tänä lukuvuonna ja tällä. Videolla. 4 00:00:14.420 --> 00:00:18.000 Yritän johdatella teitä tähän. 5 00:00:18.000 --> 00:00:25.270 Tän periodin setti mitä on tulossa? 6 00:00:25.270 --> 00:00:29.690 Mitä tää luento pitää sisällään niin käydä vähän ensin. 7 00:00:29.690 --> 00:00:33.550 Tän kurssin tavoitteita sitten. 8 00:00:33.550 --> 00:00:40.040 Johdattelua tutkimukseen tutkimusmenetelmiin noin ylätasolla ja sitten lyhyesti 9 00:00:40.040 --> 00:00:48.440 niin sitten sisällöistä mitä seuraavat 6 7 viikkoa työstetään. 10 00:00:48.440 --> 00:00:55.690 No opetussuunnitelmassa on kirjoitettu tän kurssin tavoitteeksi, että tänne tulisi. 11 00:00:55.690 --> 00:01:01.470 Tietää tietotekniikan tutkimusmetodien keskeiset osa alueet ymmärtää. 12 00:01:01.470 --> 00:01:07.350 Tieteellisen toiminnan perusteet tutkimusmenetelmien merkityksen. 13 00:01:07.350 --> 00:01:10.850 Alalla ja tiedostaa. 14 00:01:10.850 --> 00:01:14.560 Eettisesti kestävän tutkimuksen perusperiaatteet ja. 15 00:01:14.560 --> 00:01:19.200 Näiden pohjalta sitten lähdetään tekemään gradua. 16 00:01:19.200 --> 00:01:21.000 No. 17 00:01:21.000 --> 00:01:24.800 Katso se noin vahvoja verbejä tietää ymmärtää. 18 00:01:24.800 --> 00:01:30.750 Varsinkin kun puhutaan niinku koko asioista. 19 00:01:30.750 --> 00:01:35.510 Se mihin päästään on, että päästään vähän raaputtamaan pintaa 20 00:01:35.510 --> 00:01:41.800 siitä, että mitä eri tutkimusmenetelmiä. Maailmasta löytyy. 21 00:01:41.800 --> 00:01:47.120 Ehkä ymmärretään osin sitä, että eri eri tutkijoilla on kovin erilaisia 22 00:01:47.120 --> 00:01:51.140 näkemyksiä siitä, miten tutkimusta tulisi tehdä. 23 00:01:51.140 --> 00:01:54.280 Eri koulukuntia ja näin edespäin ja. 24 00:01:54.280 --> 00:01:57.320 Toivottavasti ymmärretään sen verran tutkimus etiikasta, 25 00:01:57.320 --> 00:02:07.260 että ainakin karkeimmat virheet voidaan. Karsia pois. 26 00:02:07.260 --> 00:02:13.960 No opetussuunnitelma tai näköinen. Tää tehtiin vuoden 20. 27 00:02:13.960 --> 00:02:16.070 20 alussa. 28 00:02:16.070 --> 00:02:22.010 Käytännössä valmisteltiin ennen koronaa ja koko opskausi on menty poikkeustilassa. 29 00:02:22.010 --> 00:02:27.620 Eli. Se mitä opsissa lukee, että toimitaan? 30 00:02:27.620 --> 00:02:32.890 Luentoina. Tehdään esseitä ryhmätöitä. 31 00:02:32.890 --> 00:02:36.540 Niin tämä. Tämä on vähän muuttunut ja. 32 00:02:36.540 --> 00:02:39.680 No tässä 3 vuoden aikana. 33 00:02:39.680 --> 00:02:43.460 Kun päädytty seuraavaan toimintamalliin, että tää kurssi 34 00:02:43.460 --> 00:02:49.850 on hyvin joustavasti etänä suoritettavan. Tässä ei ole yhteisiä. 35 00:02:49.850 --> 00:02:53.750 Lähijaksoja sen takia, että tää luen toki on. 36 00:02:53.750 --> 00:02:58.020 On nauhoite niin kuin on ollut. Koko. 37 00:02:58.020 --> 00:03:03.890 Koko ajan mitä mä oon tota tätä kurssia vetänyt. 38 00:03:03.890 --> 00:03:09.610 Mä en kirjoiteta teille mitä leikki tai feikkitutkimussuunnitelmaa 39 00:03:09.610 --> 00:03:14.090 aiheesta joka ei teitä kiinnosta. Vaan. 40 00:03:14.090 --> 00:03:16.620 Pyrin. 41 00:03:16.620 --> 00:03:21.230 Perehdyttämään teitä eri lähestymistapoihin. 42 00:03:21.230 --> 00:03:24.590 Tehdä tutkimusta ja niin, että. 43 00:03:24.590 --> 00:03:31.050 Saatte sanoittaa omaa ymmärrystäni sitä menetelmistä lähestymistavoista. 44 00:03:31.050 --> 00:03:37.140 Sekä toisille että sitten. Sitten mulle. 45 00:03:37.140 --> 00:03:42.840 Eli toimitaan pienissä ryhmissä lukupiiriina. 46 00:03:42.840 --> 00:03:48.830 Ja luetaan luetaan aineistoja. Pohditaan sitä tää. 47 00:03:48.830 --> 00:03:54.760 Mun nähdäkseni toimii riippumatta siitä, että onko teillä valmista aihepiiriä. 48 00:03:54.760 --> 00:04:01.310 Että mitä mitä tuli sitten gradussa tekemään ja millä millä tulokulmaalla. 49 00:04:01.310 --> 00:04:06.290 Joudutte perehtymään sekä itselle sopiviin että sopimattomiin. 50 00:04:06.290 --> 00:04:11.780 Tapoihin. Ja. 51 00:04:11.780 --> 00:04:16.460 Sitten myös myös lukemaan, ehkä vähän inhokki tekstejä. 52 00:04:16.460 --> 00:04:20.480 Eli suhteellisen pitkiä monimutkaisia tieteellisiä 53 00:04:20.480 --> 00:04:24.420 artikkeleita ja oppia lukemaan niitä. 54 00:04:24.420 --> 00:04:29.750 Vähän vähän silmäilee ja rivien välistä tulkiten koska. 55 00:04:29.750 --> 00:04:34.090 Osa osa artikkeleista on sellaisia, että niissä ehkä tarvitaan vähintään 56 00:04:34.090 --> 00:04:38.580 sivistyssanakirjaa meidän kanssa pärjäämiseen, mutta. 57 00:04:38.580 --> 00:04:43.800 Tieteelliset lähteet nyt vaan on sellaisia ja niitäkin pitää oppia lukemaan. 58 00:04:43.800 --> 00:04:47.990 Niin, että se työpanos ja niistä saatava. 59 00:04:47.990 --> 00:04:53.710 Hyöty on jossakin järkevässä suhteessa. Se että te. 60 00:04:53.710 --> 00:04:58.590 Te olette sanoittamaan omaa ymmärrystä omia kysymyksiä itsellenne 61 00:04:58.590 --> 00:05:03.960 toisillenne, niin tää on tietysti. Arvokasta on aikanaan. 62 00:05:03.960 --> 00:05:08.520 Teette gradua, että on. On aina hyvä. 63 00:05:08.520 --> 00:05:10.420 Hyvä osata. 64 00:05:10.420 --> 00:05:14.840 Selittää, miten asian ymmärtää ja mitä asiaa ei ymmärrä, koska. 65 00:05:14.840 --> 00:05:19.320 Täällä on päästään dialogiin sitten toisen kanssa. 66 00:05:19.320 --> 00:05:26.550 Se, että toimitaan pienryhmissä ja etänä niin tää mahdollistaa sen, että te pystytte. 67 00:05:26.550 --> 00:05:32.530 Noin reilun viikon aikaikkunassa aika joustavasti sopimaan keskenään niin milloin, 68 00:05:32.530 --> 00:05:38.630 missä, millä tavoin haluatte työtä tehdä ja olla yhteyksissä toisiinne? 69 00:05:38.630 --> 00:05:42.980 Niin sanotaan tää sopii sekä sekä. 70 00:05:42.980 --> 00:05:47.920 Työn työn että levon ohessa tehtäväksi. Ja näin tää. 71 00:05:47.920 --> 00:05:59.170 Homma on nyt toiminut tässä muutaman vuoden. 72 00:05:59.170 --> 00:06:04.090 Noin miksi? Ylipäätään puhutaan tutkimusmenetelmistä. 73 00:06:04.090 --> 00:06:08.600 Lähtisin siitä, että tutkimusta tehdään. Sitä tehdään. 74 00:06:08.600 --> 00:06:15.480 Niin sanotussa avoimessa maailmassa. Eli eli maailmassa. 75 00:06:15.480 --> 00:06:18.560 Jota me ei voida täysin kontrolloida. 76 00:06:18.560 --> 00:06:21.710 Me ei tunneta kaikkia tekijöitä. 77 00:06:21.710 --> 00:06:26.090 Mitkä vaikuttaa siihen meidän tutkimuksen kohteeseen saatiin, 78 00:06:26.090 --> 00:06:29.160 että voitaisiin niitä kontrolloida. 79 00:06:29.160 --> 00:06:35.110 Tästä seuraa se, että se mitä me havaitaan ja me mitä me niistä. 80 00:06:35.110 --> 00:06:40.210 Havainnosta päätellään. Ja saadaan tuloksiksi. 81 00:06:40.210 --> 00:06:44.620 Ne ei lähtökohtaisesti ole absoluuttisia totuuksia. 82 00:06:44.620 --> 00:06:47.920 Ne on jotain, jota me päätellään siitä tilanteesta. 83 00:06:47.920 --> 00:06:52.050 Tai niistä tilanteista, joita me voitu havainnoida. 84 00:06:52.050 --> 00:06:55.940 Puhdas matematiikka voidaan katsoa tässä tietyssä mielessä 85 00:06:55.940 --> 00:07:01.150 poikkeukseksi, koska siellä on. Tavallaan pohjalla. 86 00:07:01.150 --> 00:07:06.540 Tunnetut oletukset aksioomat, jotka on täsmällisesti määritelty. 87 00:07:06.540 --> 00:07:11.710 Niistä johdetaan tuloksia, jotka on tosiaan niiden oletusten. 88 00:07:11.710 --> 00:07:13.710 Puitteissa. 89 00:07:13.710 --> 00:07:17.890 Se, että onko niillä tuloksilla jotain tekemistä reaalimaailman 90 00:07:17.890 --> 00:07:20.150 kanssa, niin kun mä sen ymmärrän. 91 00:07:20.150 --> 00:07:24.310 Me on sitten sitten toinen kysymys ja siellä. 92 00:07:24.310 --> 00:07:30.710 Ei ole tarinan ja absoluuttisia. No kun tilanne on tämä. 93 00:07:30.710 --> 00:07:34.810 Eli siellä on tavallaan tällainen eksistentiaalinen epävarmuus. 94 00:07:34.810 --> 00:07:36.610 Niin siellä on. 95 00:07:36.610 --> 00:07:40.540 Jos me käytetään menetelmää, joka on tunnettu vakiintunut. 96 00:07:40.540 --> 00:07:44.800 Ja tiedetään mistä kohti siihen menetelmää voi luottaa. 97 00:07:44.800 --> 00:07:47.710 Missä kohti pitää poistaa varmistin. 98 00:07:47.710 --> 00:07:52.640 Ja siellä on meidän saamiemme tulosten hyväksyttävyys. 99 00:07:52.640 --> 00:07:59.440 On parempi ja ylipäätään niitä on helpompi arvioida ja hyödyntää, kun tiedetään että oikein 100 00:07:59.440 --> 00:08:06.640 nää nämä tulokset pohjautuu tällaiseen menetelmään, jolloin todennäköisesti. 101 00:08:06.640 --> 00:08:11.840 Tämä tämä kohta on ehkä vähän varmempaa kuin tuo toinen ja. 102 00:08:11.840 --> 00:08:16.090 Näin tota tuosta voidaan käyttää. 103 00:08:16.090 --> 00:08:20.180 Miksi puhutaan menetelmistä monikossa? 104 00:08:20.180 --> 00:08:24.160 No menetelmiä tarvitaan erilaisia, koska eri tutkimuksella 105 00:08:24.160 --> 00:08:28.350 on erilaisia kohteita eri tavoitteita. 106 00:08:28.350 --> 00:08:30.340 Mä näytän tuossa muutaman. 107 00:08:30.340 --> 00:08:34.100 Kalvojen jälkeen parikymmentä vuotta vanhaa kartoitusta. 108 00:08:34.100 --> 00:08:36.080 Missä? 109 00:08:36.080 --> 00:08:41.600 3 tutkijaa kartoitti muun muassa tietojenkäsittelytiedettä voimistatekniikkaa. 110 00:08:41.600 --> 00:08:43.780 Katso myös tietää sitä. 111 00:08:43.780 --> 00:08:48.500 Me tiedätte siinä samalla ja näkyy siellä taksonomiaissa. 112 00:08:48.500 --> 00:08:53.810 Mutta niistä niistä nähdään vähän, että mitä mitä tietojen käsittelyn tutkimuskenttä. 113 00:08:53.810 --> 00:08:58.540 Oli niillä silmälaseilla katsottuna parikymmentä vuotta sitten. 114 00:08:58.540 --> 00:09:00.980 Onko se enää samanlainen niin se on toinen juttu. 115 00:09:00.980 --> 00:09:07.780 Mutta tota ainakin se tilanteen kirjavuus siinä tulee eilen. 116 00:09:07.780 --> 00:09:12.600 No toki, jos näin tämä valintaan vaikuttaa moni asia. 117 00:09:12.600 --> 00:09:15.920 No ensinnäkin se, että mitä tutkitaan miten laaja tai 118 00:09:15.920 --> 00:09:20.700 rajattu se tutkimuksen kohde on, että. Nyt vaikka. 119 00:09:20.700 --> 00:09:25.930 Tutkitaan ympäristöä optiikan avulla niin mikroskooppia ja astronomia on. 120 00:09:25.930 --> 00:09:29.770 On jossain määrin erilaisia. 121 00:09:29.770 --> 00:09:33.680 Niin kohteet on hyvin eri eri kokoisia. 122 00:09:33.680 --> 00:09:38.040 Se, miksi tutkitaan, mitä siellä tutkimuksella halutaan saada irti? 123 00:09:38.040 --> 00:09:43.620 Me avataan tota tuossa kohta. Se mitä? 124 00:09:43.620 --> 00:09:47.380 Jo tiedetään mitä halutaan tietää. 125 00:09:47.380 --> 00:09:49.880 Se määrittää, että ollaanko. 126 00:09:49.880 --> 00:09:52.600 Ollaanko niin kun täysin pimeässä? 127 00:09:52.600 --> 00:09:56.160 Säkkipäässä uudessa tilanteessa. 128 00:09:56.160 --> 00:10:00.790 Tai tunnetaanko jotain hyvin tarkasti ja sitten halutaan. 129 00:10:00.790 --> 00:10:03.050 Ymmärtää joku yksityiskohta. 130 00:10:03.050 --> 00:10:05.900 Se vaikuttaa siihen miten voidaan. 131 00:10:05.900 --> 00:10:10.350 Edetä ja tietysti se, että. Olen se. 132 00:10:10.350 --> 00:10:13.430 Käytetään niitä menetelmiä, joita osataan käyttöä eikä niitä 133 00:10:13.430 --> 00:10:17.370 menetelmiä, joita ei osata käyttää tai näin. 134 00:10:17.370 --> 00:10:21.860 Näin sen pitäisi olla, että. Menetelmä on hyvä. 135 00:10:21.860 --> 00:10:27.900 Hyvä tuntea tai on hyvä perehtyä kunnolla ennen kuin ennen kuin sitä käyttää. 136 00:10:27.900 --> 00:10:29.780 Ja nyt. 137 00:10:29.780 --> 00:10:34.880 Me avataan noita näkökulmia vähän sen mukaan mitä? 138 00:10:34.880 --> 00:10:41.850 Mitä toi 20 vuotta sitten tehty kartoitus? Se on. 139 00:10:41.850 --> 00:10:44.460 Useista nurkasta. 140 00:10:44.460 --> 00:10:49.190 Eli nyt jos katsotaan ensin, että mitä mitä tutkitaan. 141 00:10:49.190 --> 00:10:57.910 Niin tietojenkäsittelytieteessä. Tutkitaan. 142 00:10:57.910 --> 00:11:04.650 Hyvin paljon. Ohjelmia algoritmeja eli. 143 00:11:04.650 --> 00:11:11.660 Tavallaan just sitä. Sitä computing elementtiä. 144 00:11:11.660 --> 00:11:18.850 Joko joko konkreettisena ohjelmana algoritmeja tai niiden takana olevina käsitteinä. 145 00:11:18.850 --> 00:11:26.160 Tää kattaa kattaa käytännössä. 9 tutkimusta 10. 146 00:11:26.160 --> 00:11:31.820 Jonkun verran järjestelmiä, mutta sitten on paljon asioita, joita. 147 00:11:31.820 --> 00:11:36.360 On pitänyt science tutkimuksessa ei käytännössä viitata siellä ei. 148 00:11:36.360 --> 00:11:41.950 Välitetään yhteiskunnassa organisaatioista, bisneksestä. 149 00:11:41.950 --> 00:11:43.880 Tän tyyppisestä. 150 00:11:43.880 --> 00:11:49.010 Tavallaan pehmeästä, pehmeästä tavarasta ollenkaan. 151 00:11:49.010 --> 00:11:52.610 Eli tää on computer science. Tutkimus on. 152 00:11:52.610 --> 00:11:56.720 On hyvin pitkälle siellä algoritmien ympärillä. 153 00:11:56.720 --> 00:12:03.080 Soft engineering puolella. Samoin valtaosa. 154 00:12:03.080 --> 00:12:11.320 On joko abstrakteja konsepteja tai sitten ohjelmien komponenttia algoritmien ympärillä. 155 00:12:11.320 --> 00:12:16.700 Se, että abstraktit konseptit on on tässä isompi joukko, niin todennäköisesti 156 00:12:16.700 --> 00:12:22.020 viittaa siihen, että toimistotekniikan ja erilaiset prosessimallit ja 157 00:12:22.020 --> 00:12:26.280 tän tyyppiset on on aika lailla sitä ydintä. 158 00:12:26.280 --> 00:12:28.080 Siellä. 159 00:12:28.080 --> 00:12:33.380 Tietysti sitten tää ympäristökin alkaa näkyä enemmän puhutaan ammatista, 160 00:12:33.380 --> 00:12:38.440 puhutaan ohjelmistot ja organisoinnista projektioinnista. 161 00:12:38.440 --> 00:12:42.970 Ja tietysti myös niistä järjestelmistä, joihin joihin sitä 162 00:12:42.970 --> 00:12:51.080 ohjelmistotekniikka sovelletaan ympätään. 163 00:12:51.080 --> 00:12:53.070 No sitten. 164 00:12:53.070 --> 00:12:58.020 Se, että mitä tutkimuksella tavoitellaan, mistä näkökulmasta tutkimusta tehdään? 165 00:12:58.020 --> 00:13:03.090 Niin tässäkin ne painotukset on. On hyvin selkeitä. 166 00:13:03.090 --> 00:13:07.670 Löydän tuolta. Eli. 167 00:13:07.670 --> 00:13:14.920 Computer science tutkimus on luokiteltu paljas formulatiiviiseksi muotoilevaksi. 168 00:13:14.920 --> 00:13:17.260 Eli. Siellä. 169 00:13:17.260 --> 00:13:23.370 Luodaan uusia algoritmeja. Menetelmiä. 170 00:13:23.370 --> 00:13:29.070 Käsitteitä ja tää kattaa pääosan. 171 00:13:29.070 --> 00:13:35.080 Jonkun verran arvioidaan olemassa olevaa. Ja. 172 00:13:35.080 --> 00:13:38.850 Tässä nyt. Arvioidaan. 173 00:13:38.850 --> 00:13:42.190 Käytännössä kokeellisesti eli tehdään. 174 00:13:42.190 --> 00:13:46.240 Tehdään suorituskyky testejä ynnä muuta eli. 175 00:13:46.240 --> 00:13:52.660 Ei ei käydä mitään arvostavaa keskustelua tulkitsevaa keskustelua. 176 00:13:52.660 --> 00:13:54.580 Mitä tuossa kriittistä keskustelua? 177 00:13:54.580 --> 00:13:59.270 Mitä mitä tuossa nyt on luokitukseen varattu, että ne on ehkä. 178 00:13:59.270 --> 00:14:02.250 Ehkä tietyllä sitten mä tieteen puolella sitten. 179 00:14:02.250 --> 00:14:08.790 Menetelmiä ja sitten jonkun verran on on kuvailevaa. 180 00:14:08.790 --> 00:14:11.630 Ohjelmistot tekniikassa. 181 00:14:11.630 --> 00:14:16.980 On vähän samantyylinen painotus siellä nousee kanssa. 182 00:14:16.980 --> 00:14:20.580 Prosessien menetelmien muotoilu. 183 00:14:20.580 --> 00:14:24.880 Niin kun kärkeen tutkimuksena, mutta siellä on aika paljon 184 00:14:24.880 --> 00:14:29.410 myös sitten päästä kuvailevaa tutkimusta. Eli. 185 00:14:29.410 --> 00:14:31.340 Eli. 186 00:14:31.340 --> 00:14:35.800 Tavallaan avain havainnoidaan, kuvaillaan ohjelmistoprosesseja 187 00:14:35.800 --> 00:14:40.820 miten niitä toteutetaan ja. Tän tyyppistä. 188 00:14:40.820 --> 00:14:47.500 Ja jonkun verran enemmän myös arvioivaa tutkimusta. 189 00:14:47.500 --> 00:14:50.420 No tää oli yks yks näkökulma että. 190 00:14:50.420 --> 00:14:54.220 Että tehdäänkö uutta, arvioidaanko? 191 00:14:54.220 --> 00:14:58.440 Olemassaolevaa vai vai kuvaillaanko? 192 00:14:58.440 --> 00:15:02.960 Sitä sitä kenttää mitä ollaan havainnoimassa niin. 193 00:15:02.960 --> 00:15:08.390 Näissä on vähän eri painotuseroja, mutta näitä on on siellä esillä. 194 00:15:08.390 --> 00:15:14.700 No sitten, että tutkimusprosessiin mitä? Mitä me tutkitaan? 195 00:15:14.700 --> 00:15:18.980 Mitä tutkimuksessa halutaan saada aikaan? Tää on. 196 00:15:18.980 --> 00:15:23.080 Jos tää on. Tavallaan prosessi. 197 00:15:23.080 --> 00:15:28.480 Prosessiluuppi woods et ol julkaisusta. 198 00:15:28.480 --> 00:15:33.600 Eli, halutaanko tietää mitä mitä ulkona tapahtuu? 199 00:15:33.600 --> 00:15:37.200 Vai toisessa päässä me halutaanko? 200 00:15:37.200 --> 00:15:42.320 Tutkimuksella muuttaa sitä, miten. Miten me käyttäydymme? 201 00:15:42.320 --> 00:15:47.120 Nää on jo aika lailla erilaisia tavoitteita. 202 00:15:47.120 --> 00:15:51.680 Tietysti tietotekniikassa mielellään kehitetään jotain. 203 00:15:51.680 --> 00:15:56.200 Vertaillaan arvioidaan teknologioita. 204 00:15:56.200 --> 00:16:02.130 Ne on vähän erilaisia kun tämmöisiä ihmisten toimintaa on vaikuttaminen suora. 205 00:16:02.130 --> 00:16:10.510 Sitten missä toimitaan? Toimitaanko labrassa kentällä, kirjastossa? 206 00:16:10.510 --> 00:16:14.570 Vaikuttaa siihen, että mitä? 207 00:16:14.570 --> 00:16:18.350 Mitä menetelmiä käytetään, mitä pyritään tekemään? 208 00:16:18.350 --> 00:16:21.890 Mistä mistä se tutkimusdata tulee eli mistä? 209 00:16:21.890 --> 00:16:24.010 Minkä pohjalta sitten? 210 00:16:24.010 --> 00:16:28.800 Sitten ne johtopäätökset rakennetaan, että että luetaan. 211 00:16:28.800 --> 00:16:35.670 Havainnoidaan kysytään mitataan. Tehdään kokeita malleja. 212 00:16:35.670 --> 00:16:38.290 Joo. Nyt. 213 00:16:38.290 --> 00:16:40.690 Jos toimitaan ihmisten kanssa. 214 00:16:40.690 --> 00:16:46.400 Usein havainnoidaan kysytään. Sitten kun mennään. 215 00:16:46.400 --> 00:16:48.420 Artifactteihin. 216 00:16:48.420 --> 00:16:54.230 Niin niitä täytyy rakentaa mallintaa, kokeilla mitata. 217 00:16:54.230 --> 00:16:59.810 Datan kanssa. Voidaan voidaan laskea tilastoja. 218 00:16:59.810 --> 00:17:06.130 Tehdä niistä johtopäätöksiä, mutta voidaan tehdä myös teoreettisia luokituksia. 219 00:17:06.130 --> 00:17:13.960 Tai sitten toisessa päässä ylipäätään niin kun tunnistaa asioita, joista puhutaan. 220 00:17:13.960 --> 00:17:20.400 Jossakin vaan riittää. Riittää melkein kerätä kerätä sitaatteja. 221 00:17:20.400 --> 00:17:25.630 Siitä mitä asiantuntijat on asioista mieltä ja sillä päästään jo eteenpäin. 222 00:17:25.630 --> 00:17:33.320 Sitten. Vedetään yksi johtopäätökset. 223 00:17:33.320 --> 00:17:38.230 Arvioidaan tulokset, tunnistetaan rajoitteita ja tän jälkeen. 224 00:17:38.230 --> 00:17:41.200 Päästään tekemään lisätutkimusta, koska. 225 00:17:41.200 --> 00:17:46.780 Yleensä tutkimus tuottaa vähintään yksi paljon kysymyksiä kuin mihin 226 00:17:46.780 --> 00:17:50.280 mihin se vastaa, koska aina voidaan tietää vähän. 227 00:17:50.280 --> 00:17:54.070 Aloite tietää vähän enemmän. 228 00:17:54.070 --> 00:17:59.600 No siihen, että mitä menetelmiä osataan, niin mä vilautan ihan tuollaista. 229 00:17:59.600 --> 00:18:05.670 Takanaan karttaa minkä toimin sitä samasta julkaisusta eli tossa on. 230 00:18:05.670 --> 00:18:10.580 Tilastollisia menetelmiä. Eli. 231 00:18:10.580 --> 00:18:12.510 Periaatteessa. 232 00:18:12.510 --> 00:18:17.680 Vai että mitä mitä niillä tutkimuksesta kerrot millä numeroilla voidaan tehdä. 233 00:18:17.680 --> 00:18:23.770 Ja. Minäkään en ymmärrä puoltakaan noista. 234 00:18:23.770 --> 00:18:29.620 Termeistä eli menetelmiä on. On hyvin paljon. 235 00:18:29.620 --> 00:18:32.910 Ja kaikkia ei välttämättä ihan. 236 00:18:32.910 --> 00:18:38.150 Osaa käyttää lukematta ohjeita ja manuaali. Mutta. 237 00:18:38.150 --> 00:18:42.930 Täähän nyt enempi. Anekdoottina kun. 238 00:18:42.930 --> 00:18:47.770 On tän tän kurssin asian, että tämä kurssi ei ole tilastot tieteellisten 239 00:18:47.770 --> 00:18:52.770 tutkimusmenetelmien kurssi siitä on omat omat kurssinsa ja jos niitä 240 00:18:52.770 --> 00:18:56.730 tarvitsee, niin täytyy mennä sitten sinne. Eli tää puoli. 241 00:18:56.730 --> 00:19:01.140 Mä nyt rajataan jo pois. Mutta sitten. 242 00:19:01.140 --> 00:19:03.230 Tohon niitten. 243 00:19:03.230 --> 00:19:09.300 Menetelmä karttaan eli palataan siihen 20 vuotta sitten tehtyyn kartoitukseen. 244 00:19:09.300 --> 00:19:15.440 Niin ne kartoittavat loi parikymmentäkohtaisen taksonomian. 245 00:19:15.440 --> 00:19:22.200 Ja on piirto science. Käytännössä. 246 00:19:22.200 --> 00:19:25.840 Rajautui. Tällaisen käsi. 247 00:19:25.840 --> 00:19:29.130 Nimessä sen käsitteellisesti analyysiksi. 248 00:19:29.130 --> 00:19:35.430 Ja vielä tavalla matemaattispainotteiseksi käsitteellisesti analyysiksi. 249 00:19:35.430 --> 00:19:40.710 Ja se on hyvin, hyvin vähän mitään muuta jonkun verran. 250 00:19:40.710 --> 00:19:46.870 Matemaattista todistamista on nyt tämmöistä samaa juttua. 251 00:19:46.870 --> 00:19:51.140 Käsitteiden implementointia eli pokeja. 252 00:19:51.140 --> 00:19:57.800 Jonkun verran simulointia, että siinä on. Ja jotain? 253 00:19:57.800 --> 00:20:06.410 Testausta testausta labrassa, joka nyt on aika se pukin hokin sukulainen ehkä. 254 00:20:06.410 --> 00:20:12.220 Toimistottekniikassa. Samoin tää käsite epuoli. 255 00:20:12.220 --> 00:20:15.100 Kokonaisuudessaan aika iso. 256 00:20:15.100 --> 00:20:24.010 Tehdään käsitteitä ehkä vähemmän matemaattisia ja enemmän tehdään erilaisia kokkeja. 257 00:20:24.010 --> 00:20:26.620 Niin tää on. Tää on se valtavirta. 258 00:20:26.620 --> 00:20:33.950 Sitten loput on aika lailla lailla marginaalista, että jonkun verran tehdään. 259 00:20:33.950 --> 00:20:39.790 Ihmiskokeita. Menee ihan prosentteihin ja. 260 00:20:39.790 --> 00:20:45.040 Tehdään. Keissejä analysoidaan. 261 00:20:45.040 --> 00:20:51.730 Dataa mahdollisesti esimerkiksi projekteista ja tän tyyppistä. 262 00:20:51.730 --> 00:20:57.200 Tän tän tyyppisiä on. On ne menetelmät joita. 263 00:20:57.200 --> 00:21:03.670 Sanotaan niinku näillä näillä aloilla. Käytetään. 264 00:21:03.670 --> 00:21:07.160 Eli jos tätä tavallaan vetää yksi niin. 265 00:21:07.160 --> 00:21:10.360 Tietojenkäsittelytieteen computer science. 266 00:21:10.360 --> 00:21:16.020 Puolella meillä on hyvin vahva matemaattinen traditio, kehitetään algoritmeja todistetaan 267 00:21:16.020 --> 00:21:22.120 niiden oikeellisuutta, analysoidaan suorituskykyä teoreettisesti. 268 00:21:22.120 --> 00:21:26.280 Ja näissä voi olla mukana empiirinen komponentti. 269 00:21:26.280 --> 00:21:28.310 Eli. 270 00:21:28.310 --> 00:21:33.140 Se uusi algoritmi sitä happo testataan jollakin laitteistolla. 271 00:21:33.140 --> 00:21:37.110 Toimiiko se tässä laitteistossa tässä arkkitehtuurissa? 272 00:21:37.110 --> 00:21:40.240 Tuottaako se sen suorituskyvyn, jota. 273 00:21:40.240 --> 00:21:44.980 Kynä ja paperi analyysi antaa odottaa. 274 00:21:44.980 --> 00:21:49.340 Yhteistä näille artikkeleille on se, että missään ei mainita 275 00:21:49.340 --> 00:21:52.660 kyllä yhtään mitään tutkimusmenetelmää. 276 00:21:52.660 --> 00:21:55.990 Eli koko tää menetelmä diskurssi. 277 00:21:55.990 --> 00:22:00.250 Tutkimusmenetelmistä puhuminen niin. 278 00:22:00.250 --> 00:22:05.880 Sitä ei oikeastaan tuolla computer science puolella esiinny. 279 00:22:05.880 --> 00:22:09.690 Eli kun me puhutaan tutkimusmenetelmistä, niin se. 280 00:22:09.690 --> 00:22:13.560 Tavallaan käsitteenä rajautuu hyvin pitkälle. 281 00:22:13.560 --> 00:22:18.020 Täysin. Algoritmi kehittämisen analyysin. 282 00:22:18.020 --> 00:22:23.720 Komplementtiin. Nyt sitä. 283 00:22:23.720 --> 00:22:28.540 Tietojenkäsittelytieteilijät itse ei. Ei sitä tota. 284 00:22:28.540 --> 00:22:31.830 Puhu käsite käsite analyysinä. 285 00:22:31.830 --> 00:22:35.030 Eikä eikä minään muunakaan se se tuohon vaan tutkimusta. 286 00:22:35.030 --> 00:22:38.610 Näin näin sitä on aina tehty ja näistä tullaan tekemään. 287 00:22:38.610 --> 00:22:41.480 Niin sillä tarvitaan nimeä. 288 00:22:41.480 --> 00:22:45.080 Sitten jos tutkimuksella on, on jotain muita tavoitteita 289 00:22:45.080 --> 00:22:51.260 kuin algoritmin kehittäminen ja analyysi. Ja nyt tänne graduissa. 290 00:22:51.260 --> 00:22:55.340 Todennäköisesti ne tavoitteet on jotain muuta, koska. 291 00:22:55.340 --> 00:22:59.180 Ja algoritmin kehittäminen ja analyysi niin se vaatii vähän erilaiset 292 00:22:59.180 --> 00:23:04.720 taustat kuin mihin meidän maisteriopinnot antaa pohjia. 293 00:23:04.720 --> 00:23:06.520 No niin. 294 00:23:06.520 --> 00:23:09.220 Se on hyvin, hyvin vähän niitä kursseja ja vielä vähemmän niiden 295 00:23:09.220 --> 00:23:13.090 suorittajia jotka jotka suuntautui tähän suuntaan. 296 00:23:13.090 --> 00:23:16.300 Tän takia. Tän. 297 00:23:16.300 --> 00:23:20.160 Opintojakson teemat painottuu niihin muihin muihin aiheisiin. 298 00:23:20.160 --> 00:23:24.540 Eli. Eli aiheisiin jotka. 299 00:23:24.540 --> 00:23:28.350 Tavallaan tuolla computer science kirjallisuudessa on aika marginaalisia, 300 00:23:28.350 --> 00:23:32.710 mutta no ohjelmistotekniikan näkyvät vähän enemmän ja. 301 00:23:32.710 --> 00:23:37.330 Sitten muussa kirjallisuudessa ehkä vielä vielä enemmän. 302 00:23:37.330 --> 00:23:44.270 Mutta gradut ja tutkimusjulkaisut on vähän vähän eri genrejä kaiken kaikkiaan. 303 00:23:44.270 --> 00:23:47.310 Noin. No. 304 00:23:47.310 --> 00:23:54.090 Ennen kun mennään mennään noihin menetelmä luokkiin konkreettisesti niin. 305 00:23:54.090 --> 00:24:01.380 Muutama varoituksen sana eli eli meillä on paljon paljon menetelmiä, mutta tota. 306 00:24:01.380 --> 00:24:03.800 Mikäänhän ei takaa että. 307 00:24:03.800 --> 00:24:08.240 Se menetelmäpaletti joka sulla on käsissä niin riittää. 308 00:24:08.240 --> 00:24:10.860 Että aika. Otan. 309 00:24:10.860 --> 00:24:15.900 Tämmöiset isot läpimurrot tieteessä. Niin niissä. 310 00:24:15.900 --> 00:24:19.910 On joskus takana se, että. 311 00:24:19.910 --> 00:24:26.420 Tutkimuksen lähtökohtia tutkimusmenetelmiä on osattu tarkastella uudella tavalla. 312 00:24:26.420 --> 00:24:28.550 Eli. 313 00:24:28.550 --> 00:24:33.440 Toimia toimia vakiintuneiden tapojen vastaisesti. 314 00:24:33.440 --> 00:24:37.150 No nyt nää vakiintuneet menetelmät on. Hyvä. 315 00:24:37.150 --> 00:24:40.670 Tuntee hyvin ennen kuin niitä soveltaa luovasti. 316 00:24:40.670 --> 00:24:47.330 Eli ei kannata ihan omin päin ruveta sooloilemaan ennen kuin tietää mitä on tekemässä. 317 00:24:47.330 --> 00:24:56.540 Se mitä? Menetelmistä malleista pitää sanoa niin. 318 00:24:56.540 --> 00:24:58.680 On se että. 319 00:24:58.680 --> 00:25:02.830 Mulla on matemaattisen mallinnuksen taustaa, että. 320 00:25:02.830 --> 00:25:07.290 Perusosa perussa sitaatti mitä mä käytän on että kaikki mallit on 321 00:25:07.290 --> 00:25:10.470 vääriä, mutta jotkut niistä voi olla hyödyllisiä. 322 00:25:10.470 --> 00:25:14.330 Ja tämähän laventuu tuonne teorioihin menetelmiin. 323 00:25:14.330 --> 00:25:17.120 Kaikki teoriat on. 324 00:25:17.120 --> 00:25:21.470 Tietynlaisia abstraktioita, karkeistuksia, menetelmät. 325 00:25:21.470 --> 00:25:26.510 Samoin siellä pakotetaan jotain johonkin tiettyyn rakenteeseen. 326 00:25:26.510 --> 00:25:28.310 Jäädään vähän. 327 00:25:28.310 --> 00:25:31.680 Elämä ei välttämättä siihen rakenteeseen taivu. 328 00:25:31.680 --> 00:25:33.780 Mutta ne on. 329 00:25:33.780 --> 00:25:38.410 No niin hyödyllisiä yksinkertaistuksia, koska niiden avulla 330 00:25:38.410 --> 00:25:42.970 pystytään operoimaan ja tuottamaan tuloksia. 331 00:25:42.970 --> 00:25:47.780 Joita joita on helppo jakaa ja ymmärtää ja tulkita. 332 00:25:47.780 --> 00:25:51.740 Menetelmät voi olla haitallisia. 333 00:25:51.740 --> 00:25:56.200 Sanotaan, että jos omistat vai vasaran kaikki asiat näyttää nauloilta. 334 00:25:56.200 --> 00:26:00.960 Eli se se, että sä osaat hyvin yksi menetelmän. 335 00:26:00.960 --> 00:26:07.330 Niin se mullisti johtaa kiusaukseen, soveltaa sitä menetelmää. 336 00:26:07.330 --> 00:26:13.080 Silloinkin kun se ei ei sovellu. Nyt jos ainut. 337 00:26:13.080 --> 00:26:17.190 Ainut tapa jo, jolla osaa käsitellä. 338 00:26:17.190 --> 00:26:20.480 Tuloksia on laskea keskiarvot niin. 339 00:26:20.480 --> 00:26:25.630 Sitten äkkiä lasketaan keskiarvoja ja keskihajontaa. 340 00:26:25.630 --> 00:26:27.490 3 oli kerta. 341 00:26:27.490 --> 00:26:34.970 Asteikollaisesta vastauksesta, missä ei välttämättä nyt ole enää suuresti järkeä. 342 00:26:34.970 --> 00:26:41.560 Eli ei pidä hirttäytyä. Niihin menetelmiin joita. 343 00:26:41.560 --> 00:26:48.740 On oppinut tuntemaan. Nyt sitten niitten näihin. 344 00:26:48.740 --> 00:26:56.100 Sisältöihin mä oon 6 työviikkoa 6 näkökulmaa. 345 00:26:56.100 --> 00:26:59.610 Eli se on viikko, viikko per paketti. 346 00:26:59.610 --> 00:27:05.880 Ensimmäinen viikko katsotaan systemaattista katsausta kartoitusta. 347 00:27:05.880 --> 00:27:08.310 Että eli miten. 348 00:27:08.310 --> 00:27:14.730 Muodostetaan jäsentynyt kuva siitä, mitä alan tutkimuskirjallisuudessa sanotaan. 349 00:27:14.730 --> 00:27:20.170 Toinen viikko mennään sitten konservatiiviseen tutkimukseen. 350 00:27:20.170 --> 00:27:26.490 Design sciencen jossa se pointti on, että kun tehdään jotain uutta. 351 00:27:26.490 --> 00:27:31.760 Artefakteja ohjelmistoa, sovellusta laitetta milloin tämä uuden 352 00:27:31.760 --> 00:27:35.840 tekeminen voidaan luokitella tutkimukseksi? 353 00:27:35.840 --> 00:27:39.690 Mitä toi mielellään pitäisi silloin täyttyä? 354 00:27:39.690 --> 00:27:42.410 Sitten simulointi, kolmas viikko. 355 00:27:42.410 --> 00:27:48.210 Miten tietokonetta voi käyttää tutkimusvälineenä tiedon tuottajana? 356 00:27:48.210 --> 00:27:51.170 Laaja aihe ei ehkä. 357 00:27:51.170 --> 00:27:56.820 Tietysti tekniikan gradussa kovin kovin vahvasti esillä, mutta. 358 00:27:56.820 --> 00:28:00.970 Tavallaan sitten monissa muissa tieteissä. 359 00:28:00.970 --> 00:28:07.210 Sitten mennään enempi ihmiseen. Käyttäjän asiakkaaseen. 360 00:28:07.210 --> 00:28:09.710 Millaiset kyselyt? 361 00:28:09.710 --> 00:28:15.060 Kokee että miten kohderyhmistä saadaan se tieto ulos. 362 00:28:15.060 --> 00:28:18.810 Sitten on viides viikko on jokeri jokeri viikko. 363 00:28:18.810 --> 00:28:21.610 Siellä katsotaan sitten vähän. 364 00:28:21.610 --> 00:28:24.400 Laajemmin sitä kirjoa koska. 365 00:28:24.400 --> 00:28:30.130 Muuten muuten päästäisiin vaan 5 näkökulmaan jos. 366 00:28:30.130 --> 00:28:36.090 Jos ei avattaisi palettia vähän vähän laajemmin ja sitten viimeisenä 367 00:28:36.090 --> 00:28:39.360 mennään tutkimusetiikkakaan, että mitä? 368 00:28:39.360 --> 00:28:45.950 Miten pitää toimia tiedeyhteisö? Toimiakseen oikein. 369 00:28:45.950 --> 00:28:48.630 Miksi tää järjestys? 370 00:28:48.630 --> 00:28:54.940 Täällä on tähän rakentuu silleen, että teillä oletetusti on taustalla candidtyö. 371 00:28:54.940 --> 00:29:00.360 Suurimmalla osalla siellä toi kirjallisuuskatsaus on tullut tutuksi. 372 00:29:00.360 --> 00:29:06.820 Ja muutenkin kun tutkimusta tehdään niin yleensä kannattaa. 373 00:29:06.820 --> 00:29:13.520 Kartoittaa mitä on jo tehty, jotta ei ole vaara että keksii vaan lisää ruutia. 374 00:29:13.520 --> 00:29:17.080 Eli tällainen kirjallisuuskatsaus yleensä tarvitaan. 375 00:29:17.080 --> 00:29:21.700 Tietotekniikka. Hyvin pitkälle on konstruktiivinen tiede. 376 00:29:21.700 --> 00:29:27.410 Se luo luo uutta luo uutta todellisuutta, niin siellä on. 377 00:29:27.410 --> 00:29:32.970 Tän uuden tekemisen. Näkökulma on keskeinen ja. 378 00:29:32.970 --> 00:29:37.520 Miten sitä tehdään tutkimuksellisesti? 379 00:29:37.520 --> 00:29:42.410 Kun tehdään uutta niin usein. Niitä tutkitaan. 380 00:29:42.410 --> 00:29:44.770 Testataan. 381 00:29:44.770 --> 00:29:49.810 Jos jollakin tapaa keinotekoisessa ympäristössä simuloidussa. 382 00:29:49.810 --> 00:29:53.300 Eli. Toimitaan. 383 00:29:53.300 --> 00:29:58.170 Tietokoneessa toimitaan. Tavallaan. 384 00:29:58.170 --> 00:30:04.640 Virtuaalival virtuaalisessa ympäristössä, joka jossa. 385 00:30:04.640 --> 00:30:11.690 Testausvaiheessa siellä simuloidaan kuormituksia erilaisia käyttötapauksia. 386 00:30:11.690 --> 00:30:15.360 Niin tää. Tavallaan se, että. 387 00:30:15.360 --> 00:30:17.370 Mitä? 388 00:30:17.370 --> 00:30:20.890 Tämmöisessä keinotekoisessa ympäristössä tehdystä, mitä siitä 389 00:30:20.890 --> 00:30:23.850 voidaan päätellä oikeaan elämään, niin tämä. 390 00:30:23.850 --> 00:30:28.110 Mallin ja todellisuuden tämmöinen ristiriita tai ero 391 00:30:28.110 --> 00:30:32.710 tai suhdanne niin tää on hyvä avata. Ja sitten. 392 00:30:32.710 --> 00:30:36.830 Lopulta. Totuus paljastui käytännössä. 393 00:30:36.830 --> 00:30:38.980 Missä toimitaan? 394 00:30:38.980 --> 00:30:44.010 Oikeiden käyttäjien asiakkaiden näiden kanssa. 395 00:30:44.010 --> 00:30:49.470 Vuorovaikutusta heidän kanssaan kysytään mielipiteitä havainnoidaan. 396 00:30:49.470 --> 00:30:55.730 Ja ylipäätään sitten kun toimitaan oikeassa elämässä, niin täytyy toimia eettisesti. 397 00:30:55.730 --> 00:30:58.560 Eli se tutkimusetiikka tulee. 398 00:30:58.560 --> 00:31:08.620 Tulee sitäkin kautta esille. Eli näillä. 399 00:31:08.620 --> 00:31:12.530 Eväillä niin. Lähetetään teidät. 400 00:31:12.530 --> 00:31:20.980 Aineistojenkinppuun joka viikosta tulee toki toki oma oma johdantonsa vielä, mutta. 401 00:31:20.980 --> 00:31:26.150 Tämä noin yleisjohtajatuksena näin. Sisältöihin ja tavoitteisiin.