WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.870 --> 00:00:06.560 Kriittinen ajattelu ja tieteellinen kommunikaatio. 2 00:00:06.560 --> 00:00:11.550 Tällä videolla käsittelen argumentti skeemoja. 3 00:00:11.550 --> 00:00:18.610 Jotka on. Eräänlaisia ajatuskuvioita tai malleja. 4 00:00:18.610 --> 00:00:25.300 Joiden. Funktio on toisaalta luoda yhteys. 5 00:00:25.300 --> 00:00:29.590 Perusteluiden ja väitteen välillä. 6 00:00:29.590 --> 00:00:37.630 Toisaalta argumenttia rakennettaessa tai muodostettaessa tai sitä keksittäessä. 7 00:00:37.630 --> 00:00:42.070 Ja toisaalta. Sitten kuulija. 8 00:00:42.070 --> 00:00:50.790 Tai lukija voi ymmärtää mikä puhujan tai kirjoittajan tarkoitus on ollut. 9 00:00:50.790 --> 00:00:57.400 Ja näin sitten. On myöskin pohjaa tehdä arviointia. 10 00:00:57.400 --> 00:01:07.890 Argumentin hyväksyttävyydestä, mitä tulee perusteiden ja väitteen väliseen suhteeseen. 11 00:01:07.890 --> 00:01:14.670 Skeetmojen esittelyn yhteydessä on luonteva paitsi kertoa mistä. 12 00:01:14.670 --> 00:01:20.590 Siinä on kyse, mikä se suhde perusteiden ja väitteen välillä on, mutta 13 00:01:20.590 --> 00:01:26.270 myöskin sitten kertoa, että miten arvioidaan argumenttia. 14 00:01:26.270 --> 00:01:31.670 Mikäli teoria on sellainen jossa. On tarkoitus. 15 00:01:31.670 --> 00:01:37.620 Antaa arvioinnille jotakin kriteerejä. 16 00:01:37.620 --> 00:01:45.830 No argumentti skeemat pragmatic etiikkateoriassa jakaantuvat 3 luokkaan. 17 00:01:45.830 --> 00:01:50.770 Ensimmäisessä luokassa ovat niin sanotut symptomaattista skeemat. 18 00:01:50.770 --> 00:01:58.790 Tai merkkiin perustuvat skeemat, jossa perusidea on se, että jossakin asiassa. 19 00:01:58.790 --> 00:02:06.250 On jokin piirre, jota ajatellaan merkkinä jostakin ominaisuudesta. 20 00:02:06.250 --> 00:02:14.030 Instrumentaali sco kausaalinen skeema on sellainen, jossa ajatuksena on, että jokin 21 00:02:14.030 --> 00:02:20.750 on väline jollekin tai jokin aiheuttaa jo jotakin eli siinä vedotaan johonkin tällaiseen 22 00:02:20.750 --> 00:02:25.050 välineeelliseen tai kausalalliseen suhteeseen. 23 00:02:25.050 --> 00:02:32.430 Missä kausaalinen tarkoittaa syy, seuraus suhdetta eli jokin on syy jollekin muulle asialle 24 00:02:32.430 --> 00:02:39.600 ja argumentissa voidaan sitten vedota tämmöiseen suhteeseen asioiden välillä. 25 00:02:39.600 --> 00:02:46.320 Lopuksi kolmas sgma luokka pragmatictekniikassa on analogia 26 00:02:46.320 --> 00:02:50.040 skeemat tai vertailuun perustuvat skeemat. 27 00:02:50.040 --> 00:02:58.410 Jokin seikka on samankaltainen jonkun muun asian kanssa jossakin suhteessa. 28 00:02:58.410 --> 00:03:02.990 Seuraavaksi esitän esimerkkejä. 29 00:03:02.990 --> 00:03:06.790 Illustrationisia esimerkkejä. 30 00:03:06.790 --> 00:03:17.630 Selvittääkseni mistä ja minkä tyyppisestä asiasta kussakin näistä argumenttia on kyse. 31 00:03:17.630 --> 00:03:22.590 Ensiksi symptomaattista skeema jokin on oire eli symptoms 32 00:03:22.590 --> 00:03:26.810 tai merkki jostakin muusta asiasta. 33 00:03:26.810 --> 00:03:34.930 Ja tässä nyt on esitetty kuva vihreistä kasveista ja voidaan 34 00:03:34.930 --> 00:03:36.760 ajatella että. 35 00:03:36.760 --> 00:03:42.920 Voisin argumentoida, että nämä kuvassa olevat kasvit ovat elossa. 36 00:03:42.920 --> 00:03:48.060 Ja vedota siihen, että niiden väri on vihreä. 37 00:03:48.060 --> 00:03:57.080 Ja tää vihreä väri on merkki siitä, että ne ovat elossa. 38 00:03:57.080 --> 00:04:05.850 Ja idea on hyvin simppeli. Siinä mielessä, että me. 39 00:04:05.850 --> 00:04:11.170 Ajatellaan asioilla olevan joitakin ominaisuuksia, jotka niin sanotusti 40 00:04:11.170 --> 00:04:16.780 kertovat tai vihjaavat tai viittaavat johonkin. 41 00:04:16.780 --> 00:04:23.690 Jotakin voidaan ajatella tunnusmerkkinä jostakin piirteestä. 42 00:04:23.690 --> 00:04:31.950 Ja nyt tämä merkin ja sen merkin osoittaman piirteen välinen yhteys voi 43 00:04:31.950 --> 00:04:36.050 olla. Jokseenkin hyvä. 44 00:04:36.050 --> 00:04:41.170 Esimerkiksi jos ajatellaan nyt näitä. Kuvassa olevia. 45 00:04:41.170 --> 00:04:48.430 Asioita niin tällainen kirkas. Vihreä väri on varsin. 46 00:04:48.430 --> 00:04:55.220 Luotettava. Vihje siitä, että ne. 47 00:04:55.220 --> 00:04:57.700 Eliöt ovat elossa. 48 00:04:57.700 --> 00:05:05.840 Mutta periaatteessa tämä ei ole absoluuttisen luotettava tai varma piirre, 49 00:05:05.840 --> 00:05:12.740 sillä voitaisiin ajatella, että tällaisia muodostelmia olisi maalattu. 50 00:05:12.740 --> 00:05:18.400 Vihreällä värillä tarkoituksena saada sellainen vaikutelma, 51 00:05:18.400 --> 00:05:26.110 että kyseessä on elollisista asioista. Ja esimerkiksi. 52 00:05:26.110 --> 00:05:33.140 On olemassa sellaisia ruohomaton näköisiä muovista valmistettuja. 53 00:05:33.140 --> 00:05:36.920 Asioita jotka näytti. Hyvät. 54 00:05:36.920 --> 00:05:39.940 Ruoholta mutta eivät ole. 55 00:05:39.940 --> 00:05:45.460 Toisaalta esimerkiksi yhdysvalloissa alueella, jossa. 56 00:05:45.460 --> 00:05:50.720 Oon kova kuivuus ja veden käyttöä nurmikon käsittelemiseen ei sallita, 57 00:05:50.720 --> 00:05:55.450 niin siellä saatetaan käyttää vihreää maalia. 58 00:05:55.450 --> 00:05:58.770 Jota sitten pihalle ruiskutetaan. 59 00:05:58.770 --> 00:06:02.170 Jotta näyttäisi siltä, että. 60 00:06:02.170 --> 00:06:07.700 Siellä ruohikko on elossa ja hyvinvoiva. 61 00:06:07.700 --> 00:06:16.690 Toisessa ääripäässä voidaan ajatella vaikkapa kemia kemian menetelmistä 62 00:06:16.690 --> 00:06:21.730 kuuluva lagmus. Testi. 63 00:06:21.730 --> 00:06:25.650 Mitä tällainen paperi, joka on käsitelty sellaisella aineella, 64 00:06:25.650 --> 00:06:30.360 joka reagoi nesteen emaxisyyteen tai happamuuteen? 65 00:06:30.360 --> 00:06:38.450 Ja se sen väri sitten kertoo, että miten hapan tai emäksinen jokin neste on 66 00:06:38.450 --> 00:06:46.750 ja veden tän paperin kastaminen lagmuspaperin kastaminen nesteeseen sitten 67 00:06:46.750 --> 00:06:53.680 antaa. Melkoisen luotettavan kuvan siitä, että. 68 00:06:53.680 --> 00:06:57.700 Onko neste emäksinen tai hapan? 69 00:06:57.700 --> 00:07:03.280 Ja missä määrin hapan tai emäksinen se sitten on? 70 00:07:03.280 --> 00:07:08.200 Perusidea tässä symptomaattista teemassa siis on toisaalta luoda jonkun näköinen 71 00:07:08.200 --> 00:07:14.540 yhteys asian ja ominaisuuden välillä kertoa ja ajatella, että se merkki joka on 72 00:07:14.540 --> 00:07:21.840 havaittavissa tai joka siihen asetetaan on jotenkin kertova. 73 00:07:21.840 --> 00:07:23.850 Jostakin. 74 00:07:23.850 --> 00:07:31.570 Piirteestä, joka siinä asiassa on ja yleisesti ottaen tää skeema ei ole skeema, ei 75 00:07:31.570 --> 00:07:33.370 ole. 76 00:07:33.370 --> 00:07:38.330 Erittäin luotettava tai absoluuttisen varma sen enempää kuin absoluuttisen epävarma, vaan se 77 00:07:38.330 --> 00:07:45.290 riippuu sitten asiasta ja aiheesta ja ja siitä, että miten vahva se yhteys on. 78 00:07:45.290 --> 00:07:50.400 Kriittiset kysymykset liittyvät toisaalta siihen, että onko tää 79 00:07:50.400 --> 00:07:54.570 symptoni tai oire tai merkki todella olemassa oleva. 80 00:07:54.570 --> 00:08:03.840 Ja sitten toisaalta, että miten vahva se merkki mahtaa olla. 81 00:08:03.840 --> 00:08:10.470 No voisin laajentaa hiukan tätä symptomaattista skeemaa koskevaa 82 00:08:10.470 --> 00:08:15.600 ajatusta seuraavan esimerkin avulla. 83 00:08:15.600 --> 00:08:21.080 Olkoon se seuraava mikko yrjön suuri sanoi, että kaikissa tutkimuksissa 84 00:08:21.080 --> 00:08:25.340 on syytä tehdä aluksi eettinen arviointi. 85 00:08:25.340 --> 00:08:31.280 Hän on filosofian professori ja asiantuntija etiikan alalla. 86 00:08:31.280 --> 00:08:33.890 Ja. 87 00:08:33.890 --> 00:08:38.540 Idea tässä argumentissa ilmeisestikin on se. 88 00:08:38.540 --> 00:08:44.620 Että meidän tulisi hyväksyä ajatus, että kaikissa tutkimuksissa 89 00:08:44.620 --> 00:08:48.660 on syytä tehdä aluksi eettinen arviointi. 90 00:08:48.660 --> 00:08:53.160 Ja miksi meidän tulisi hyväksyä tämä? 91 00:08:53.160 --> 00:08:59.600 No argumentissa viitataan siihen, että sen on sanonut mikko ylisuuri 92 00:08:59.600 --> 00:09:03.880 ja että hän on filosofian professori ja asiantuntija. 93 00:09:03.880 --> 00:09:10.930 Nimenomaan etiikan alalla. Ja tää suhde. 94 00:09:10.930 --> 00:09:16.890 Tän perustelun ja väitteen välillä nojautuu tämmöiseen symptomiin tai merkkiin 95 00:09:16.890 --> 00:09:24.110 tai oireeseen eli siihen, että sanoja on professori. 96 00:09:24.110 --> 00:09:28.630 Ja asiantuntija asianomaisella alalla. 97 00:09:28.630 --> 00:09:36.810 Ja tää merkki on suhteellisen varma tai hyvä 98 00:09:36.810 --> 00:09:45.040 tai sitova. Tai hyväksyttävä. 99 00:09:45.040 --> 00:09:50.030 Tän väittämän oikeellisuudesta. 100 00:09:50.030 --> 00:09:56.900 Ja nyt kriittiset kysymykset olisivat luontevasti se, että onko todella 101 00:09:56.900 --> 00:10:02.550 niin, että mikko ylin suuri on näin sanonut ja sitten toiseksi, että 102 00:10:02.550 --> 00:10:06.620 onko todella niin, että hän on professori? 103 00:10:06.620 --> 00:10:11.810 Filosofian alalla ja asiantuntijatiikan alalla. 104 00:10:11.810 --> 00:10:15.630 Ja mikäli sitten? 105 00:10:15.630 --> 00:10:22.850 Kriittiset kysymykset läpäistyään eli osoittautuu, että näin todella on tapahtunut ja että hän 106 00:10:22.850 --> 00:10:27.990 on sanonut näin ja että hän todella on filosofian professori ja asiantuntija. 107 00:10:27.990 --> 00:10:29.940 Nimenomaan tällä alalla. 108 00:10:29.940 --> 00:10:36.030 Niin sitten tää argumentti on suhteellisen hyvä. 109 00:10:36.030 --> 00:10:43.790 Ja tää tietenkin olettaa, että eettisen alan asiantuntija. 110 00:10:43.790 --> 00:10:50.200 On luotettava lähde. Tän tyyppisten. 111 00:10:50.200 --> 00:10:57.820 Lausuntojen suhteen. No semmoinen sivuhuomautus. 112 00:10:57.820 --> 00:11:04.130 Liittyen tähän esimerkkiin on se, että näitä skeemaa. 113 00:11:04.130 --> 00:11:07.890 Skemoihin liittyviä teorioita on useita. 114 00:11:07.890 --> 00:11:13.910 Siitä erillisellä videolla sitten kerron enemmän, mutta. 115 00:11:13.910 --> 00:11:18.590 On huomattava että tää kyseinen. Argumentti. 116 00:11:18.590 --> 00:11:27.120 On luokiteltavissa eri skeemateorian typoologian tai luokittelun mukaan eri tavoin, 117 00:11:27.120 --> 00:11:34.430 ja se voitaisiin sitä voitaisiin pitää auktoriteettiin vetoavaksi skeemaksi. 118 00:11:34.430 --> 00:11:37.830 Ja tää on sikäli nyt merkityksellinen ekka, että 119 00:11:37.830 --> 00:11:41.140 jos ajatellaan argumenttien arviointia. 120 00:11:41.140 --> 00:11:49.510 Niin aika usein näkee sellaisia. Kommentteja tai. 121 00:11:49.510 --> 00:11:54.710 Ajatuksia, jonka mukaan auktoriteet. Niin vetoaminen olisi. 122 00:11:54.710 --> 00:11:59.220 Virhepäätelmä tai palasia. 123 00:11:59.220 --> 00:12:06.740 Sellaisenaan, mutta tää tilanne on sikäli monimutkaisempi, että noin inhimillisen 124 00:12:06.740 --> 00:12:13.770 tiedonmuodostuksen ja inhimillisten yhteisöjen jaetun tiedon. 125 00:12:13.770 --> 00:12:17.720 Suhteen on aika lailla mielekästä. 126 00:12:17.720 --> 00:12:23.160 Nojautua ja luottaa asiantuntijoiden. Antamiin. 127 00:12:23.160 --> 00:12:30.640 Lausuntoihin ja kysymys kuuluu, että että miten näitä? 128 00:12:30.640 --> 00:12:34.350 Kohtaan pitäisi olla kriittinen. 129 00:12:34.350 --> 00:12:40.870 Sillä tuntuu oudolta tai tuntuisi oudolta pitää kaikkia auktoriteettiin vetoamista. 130 00:12:40.870 --> 00:12:46.050 Virheellisinä. Argumentatiivisia siirtoina. 131 00:12:46.050 --> 00:12:55.820 Ja nyt sitten kertomalla kriteerit siitä siitä, että millä tai missä tapauksessa. 132 00:12:55.820 --> 00:13:01.190 Argumenttia, joka nojautuu auktoriteettiin, on hyväksyttävä. 133 00:13:01.190 --> 00:13:04.910 Niin niin. Voimme ottaa. 134 00:13:04.910 --> 00:13:11.410 Ehkä luottavaisemmin mielin käyttöön auktoriteettiin vetoavia argumentteja kuitenkaan 135 00:13:11.410 --> 00:13:17.290 sitten luopumatta kriittisestä arvioinnista ja kritiikistä eli. 136 00:13:17.290 --> 00:13:19.540 On. 137 00:13:19.540 --> 00:13:27.180 Ajateltava auktoriteettiin vetoavien argumenttien osalta relevantit olennaiset kriittiset 138 00:13:27.180 --> 00:13:36.360 kysymykset läpäistyyksi ennen kuin hyväksytään nää kyseinen argumentti. 139 00:13:36.360 --> 00:13:39.390 No. Toinen. 140 00:13:39.390 --> 00:13:45.750 Skeema pragmaticekniikkateoriassa. Hiukan vaihtelee. 141 00:13:45.750 --> 00:13:49.590 Esityksestä toiseen, että mitä nimeä käytetään, mutta 142 00:13:49.590 --> 00:13:55.050 instrumentaali kausaalinen skeema on. 143 00:13:55.050 --> 00:14:05.000 Tietääkseni alkuperäinen nimitys skeemalle pragmaat dialektiikkateoria itse skeema on. 144 00:14:05.000 --> 00:14:10.530 Tunnistettu jo varhain aristoteleen ja antiikin aikana. 145 00:14:10.530 --> 00:14:17.360 Oon tän tyyppistä skeema. Kyllä hahmotettu. 146 00:14:17.360 --> 00:14:21.640 Tästä käytetään myöskin instrumentaalinen skeema nimeä tai 147 00:14:21.640 --> 00:14:26.100 aika usein myös kausaalinen skeema nimeä. 148 00:14:26.100 --> 00:14:33.660 No nimityksestä 5 perusidea on se, että jokin on väline tai keino jonkin saavuttamiseksi eli 149 00:14:33.660 --> 00:14:40.540 ajatellaan 2 asian välillä olevan kausaalinen tai instrumentaalinen suhde. 150 00:14:40.540 --> 00:14:45.950 Jokin on syy jollekin tai jokin aiheuttaa jonkin tai sitten käyttäen 151 00:14:45.950 --> 00:14:48.670 jotakin tällaista kansallista suhdetta hyväksi. 152 00:14:48.670 --> 00:14:57.010 Voimme ikään kuin väline välineellistä jonkin ilmiön tai asian siten, että ajattelemme, 153 00:14:57.010 --> 00:15:05.640 että tekemällä jonkin asian saavutamme jonkun tavoitteen tai lopputuloksen. 154 00:15:05.640 --> 00:15:14.580 Ja tässä kuvassa, joka dialla on on koronapelistä tämmöinen kuvakaappaus. 155 00:15:14.580 --> 00:15:22.380 Ja siinä ideana on että että että lyömällä jotakin nappulaa saadaan jokin toinen 156 00:15:22.380 --> 00:15:28.200 nappula liikkumaan haluttuun suuntaan, mikäli lyönti on onnistunut. 157 00:15:28.200 --> 00:15:33.750 Eli siinä on syy ja seuraus suhde. 158 00:15:33.750 --> 00:15:40.490 Ajateltuna nappuloiden liikuttamisen. Takana. 159 00:15:40.490 --> 00:15:44.500 Ja tää on nyt eräänlainen. 160 00:15:44.500 --> 00:15:48.100 Parallel eli samankaltainen. 161 00:15:48.100 --> 00:15:54.540 Asia kun david hume nimisen filosofin viittaus biljardipöytään ja 162 00:15:54.540 --> 00:15:58.910 kausari suhteeseen eli syy ja seuraus suhteeseen. 163 00:15:58.910 --> 00:16:04.270 Asioiden välillä, jotka tapahtuvat kun biljardi pallo osuu 164 00:16:04.270 --> 00:16:10.460 toiseen palloon ja saa aikaan liikkeen. 165 00:16:10.460 --> 00:16:20.640 No tää kausala olisuhde on mun filosofisessa mielessä hyvin tärkeä suhde maailman. 166 00:16:20.640 --> 00:16:26.310 Entiteettien tai olioiden tai asioiden välillä sanotaan, että kaaos 167 00:16:26.310 --> 00:16:31.820 osallisuus on sementtiä maailman rakenteessa. 168 00:16:31.820 --> 00:16:38.460 Eli se pitää. Maailmassa olevat asiat kasassa. 169 00:16:38.460 --> 00:16:42.380 Ja tää on hyvin luonteva inhimillinen ajattelu tai tavanomainen inhimillinen 170 00:16:42.380 --> 00:16:47.240 ajattelu, että maailmassa on tällaisia syy seuraussuhteita ja itse asiassa 171 00:16:47.240 --> 00:16:52.910 käytännön elämää on vaikea ajatella, jos emme olettaisi. 172 00:16:52.910 --> 00:16:59.130 Syy seuraussuhteessa tai jotain sen tapaista olemassa oleviksi. 173 00:16:59.130 --> 00:17:04.230 No olipa sitten tämä pohjimmiltaan jo syvimmiltään maailma sellainen, että 174 00:17:04.230 --> 00:17:08.830 siellä on tai ei ole kausaalinen suhteita, niin joka tapauksessa on erittäin 175 00:17:08.830 --> 00:17:13.760 tavanomaisia inhimillisiä ajattelupiirteitä ja. 176 00:17:13.760 --> 00:17:19.820 Tämmöinen skeema löytyy seuraavissa esimerkeissä taustalla hankin 177 00:17:19.820 --> 00:17:23.500 siemeniä, jotta voin kasvattaa omia ruoka aineksia. 178 00:17:23.500 --> 00:17:33.610 Eli voisi ajatella että kuvailen toimintaani eli siementen hankkimista. 179 00:17:33.610 --> 00:17:39.450 Tai tarkkaillut tän perustellen, että miksi hankin siemeniä ja vetoaa sitten 180 00:17:39.450 --> 00:17:46.930 johonkin tavoitteeseen, johon siemeniä kasvattamalla voin päästä. 181 00:17:46.930 --> 00:17:53.810 Saattaisin väittää, että kansanedustajien palkkioita pitää nostaa ja sitten 182 00:17:53.810 --> 00:18:01.550 perustella tätä nostamista vaatetta sillä, että sillä saadaan. 183 00:18:01.550 --> 00:18:07.350 Pätevämpiä kansanedustajaehdokkaita vaaleihin ja ajat ajatellaan 184 00:18:07.350 --> 00:18:15.550 sitten, että tää pätevimmät ehdokkaat on. Tavoite, jota kannattaa. 185 00:18:15.550 --> 00:18:19.840 Kannattaa pyrkiä saavuttamaan. 186 00:18:19.840 --> 00:18:26.290 Kolmas argumentti esimerkki. Olisi, että. 187 00:18:26.290 --> 00:18:33.530 Yleisin opintotuen leikkausten seurauksena eriarvoisuus kasvaa eli väitteeni voisi olla, 188 00:18:33.530 --> 00:18:41.210 että eriarvoisuus tulee kasvamaan, koska yleistä opintotukea on leikattu. 189 00:18:41.210 --> 00:18:49.380 Ja tässä sitten on jonkun näköinen skeema liittyen osallisuuteen taustalla. 190 00:18:49.380 --> 00:18:51.410 Kriittiset kysymykset. 191 00:18:51.410 --> 00:18:59.590 Tämmöisen instrumentaaliskan tarkastelussa on tietenkin se, että että onko 192 00:18:59.590 --> 00:19:04.790 onko todella niin, että 2 asian välillä on tällainen kausaalinen suhde? 193 00:19:04.790 --> 00:19:10.870 Tai onko todella niin, että jokin on hyvä väline jonkun asian saavuttamiseksi? 194 00:19:10.870 --> 00:19:16.860 Kriittiset kysymykset voisivat sisältää myös sen, että että mistä tiedämme? 195 00:19:16.860 --> 00:19:18.990 Tämmöisen. 196 00:19:18.990 --> 00:19:24.770 Teeman tai kansallisen suhteen todella vallitsevan. 197 00:19:24.770 --> 00:19:27.850 Siinä puhutussa asiassa. 198 00:19:27.850 --> 00:19:34.730 Ja edelleen voitaisiin kysyä, että pitääkö paikkaansa se ensimmäinen 199 00:19:34.730 --> 00:19:41.940 aiheuttaja syyn olemassaoloa koskeva? Osa siinä argumentissa. 200 00:19:41.940 --> 00:19:48.140 Eli onko tosiaan niin, että yleistä opintotukea leikataan tai on leikattu? 201 00:19:48.140 --> 00:19:55.760 Mikäli tällaista leikkausta ei olisi, niin se tietysti kaataisi argumentin pätevyyden. 202 00:19:55.760 --> 00:19:58.770 Aika lailla tehokkaasti. 203 00:19:58.770 --> 00:20:03.710 Edelleen voitaisiin kyseenalaistaa, että onko tosiaan niin, että palkkioita 204 00:20:03.710 --> 00:20:07.170 nostamalla saadaan pätevämpiä ehdokkaita vai? 205 00:20:07.170 --> 00:20:10.930 Vai voisiko olla niin, että seurauksina olisi jotakin muuta? 206 00:20:10.930 --> 00:20:16.890 Esimerkiksi olisiko niin, että seurauksena olisi entistä ahneimpien 207 00:20:16.890 --> 00:20:24.090 ehdokkaiden hakeutuminen kansanedustajaehdokkaaksi? 208 00:20:24.090 --> 00:20:26.330 No. 209 00:20:26.330 --> 00:20:31.990 Käymme läpi tuonnempana kriittisiä kysymyksiä vielä lisää. 210 00:20:31.990 --> 00:20:37.010 Tässä yhteydessä mennään sitten kolmanteen pragmaat dialektiikka iskemään, joka 211 00:20:37.010 --> 00:20:45.210 on analogia skeema, jota myöskin aika paljon inhimillisessä ajattelussa käytetään 212 00:20:45.210 --> 00:20:47.920 ja analogia skeema kutsutaan jossain yhteydessä. 213 00:20:47.920 --> 00:20:53.070 Myöskin vertailuun, perustuvaksi skeemaksi ja perusidea siinä on, että jokin 214 00:20:53.070 --> 00:20:57.480 aihepiiri on samanlainen jonkun toisen aihepiirin kanssa. 215 00:20:57.480 --> 00:21:03.450 Toi jokin asia on samanlainen kuin joku toinen asia tai vastaavasti. 216 00:21:03.450 --> 00:21:11.270 Voidaan puhua erosta, että jokin asia on erilainen jonkun toisen asian kanssa. 217 00:21:11.270 --> 00:21:16.190 Esimerkiksi jos olisi tällainen argumentti, jossa sanotaan, että 218 00:21:16.190 --> 00:21:21.700 kuten kasvit tarvitsevat ravintoa kasvaakseen myös lapsen sielu tarvitsee 219 00:21:21.700 --> 00:21:25.280 hengenravintoa tullakseen aikuiseksi. 220 00:21:25.280 --> 00:21:31.010 Ja siinä ajatellaan, että kasvimaailma ja lapsen henkinen 221 00:21:31.010 --> 00:21:38.640 kehitys maailma ovat samankaltaisia. Ja kuten. 222 00:21:38.640 --> 00:21:42.660 Kasville on annettava ravintoa, jotta seuraisi sen kasvu, 223 00:21:42.660 --> 00:21:49.590 niin myöskin sitten lapsen henkinen. 224 00:21:49.590 --> 00:21:57.800 Kasvu edellyttää jonkun näköistä ravintoa hengenravintoa tullakseen aikuiseksi. 225 00:21:57.800 --> 00:22:03.600 Ja tässä vedotaan, että vedotaan siihen, että tässä on tietenkin samankaltaisesta 226 00:22:03.600 --> 00:22:13.720 suhteesta kyse, olipa sitten kasvien tai lapsen sielun kehitys. 227 00:22:13.720 --> 00:22:17.690 No. Analogia argumentteja. 228 00:22:17.690 --> 00:22:22.570 Esiintyy taajaan. 229 00:22:22.570 --> 00:22:30.740 Havaintoni mukaan politiikassa kansanedustajat saattavat käyttää jossakin yhteydessä sellaisia 230 00:22:30.740 --> 00:22:36.320 esimerkkejä, kuten että tanskan malli sen ja sen asian suhteen tuotti hyviä tuloksia, joten 231 00:22:36.320 --> 00:22:43.240 meidän tulee tehdä sen kaltainen asia tai sitten saatetaan sanoa, että ruotsissa on tehty 232 00:22:43.240 --> 00:22:49.730 tällä ja tällä tavalla, joten kun ruotsi ruotsin toiminta on johtanut huonoon tuloksiin, niin 233 00:22:49.730 --> 00:22:54.680 suomessa pitäisi välttää asiaa tai niin edespäin. 234 00:22:54.680 --> 00:23:01.180 Mut sitten tämmöinen argumentti analogian käytöstä vielä joka tässä dialla on, olisi 235 00:23:01.180 --> 00:23:08.360 rakenteeltaan identtinen edellisen dian kanssa sen rakenteen kanssa. 236 00:23:08.360 --> 00:23:12.430 Jos sanomme, että australialaiset yliopistot ovat luopuneet rankinglistojen 237 00:23:12.430 --> 00:23:15.890 käytöstä ja se on parantanut tilannetta. 238 00:23:15.890 --> 00:23:21.330 Niin myöskin suomessa pitäisi luopua rankinglistojen käytöstä, sillä se 239 00:23:21.330 --> 00:23:25.900 tulisi parantamaan tilannetta ja perusidea tässä on se, että australian 240 00:23:25.900 --> 00:23:29.890 tilanne ja Suomen tilanne ovat vertailukelpoisia. 241 00:23:29.890 --> 00:23:35.740 Ja ja tällainen oletus tehdään tässä argumentissa ja ja siitä muuten kriittinen kysymysseura, 242 00:23:35.740 --> 00:23:41.730 että ovatko suomen, suomen ja australian yliopistot samankaltaisessa tilanteessa? 243 00:23:41.730 --> 00:23:44.360 Tosiasiassa. 244 00:23:44.360 --> 00:23:50.320 Sitten toiseksi oletetaan, että australialaiset yliopistot ovat luopuneet rankingistajen 245 00:23:50.320 --> 00:23:56.420 käytöstä ja lisäksi, että tää ranking listojen käyttö on tosiasiassa parantanut 246 00:23:56.420 --> 00:24:03.150 tilannetta ja nää näistä nyt sitten suoraan kriittiset kysymykset ovat, että että 247 00:24:03.150 --> 00:24:09.630 onko australian yliopistossa tämmöinen luopuminen tehty ja onko tosiasiassa sen 248 00:24:09.630 --> 00:24:15.310 seuraukset olleet hyviä vai eivät näistä? 249 00:24:15.310 --> 00:24:17.880 Näihin kysymyksiin vastaus. 250 00:24:17.880 --> 00:24:20.710 Nyt sitten vaikuttaa siihen, että miten hyvänä tämmöistä 251 00:24:20.710 --> 00:24:28.920 analogia argumenttia voisimme pitää. No. 252 00:24:28.920 --> 00:24:34.520 Tämän videon lopuksi sitten mainitsen. 253 00:24:34.520 --> 00:24:40.770 Skeemoja koskien että skeemoja. 254 00:24:40.770 --> 00:24:46.610 Ja vastaavia ajatusrakennelmia. On käytetty. 255 00:24:46.610 --> 00:24:48.990 Länsimaisessa. 256 00:24:48.990 --> 00:24:52.710 Tieteen historiassa ja filosofian historiassa. 257 00:24:52.710 --> 00:25:01.390 Jo antiikista lähtien aristelee on hahmo, jonka. 258 00:25:01.390 --> 00:25:05.780 Argumentaatiooon ja vaikuttamiseen liittyvät teoriat 259 00:25:05.780 --> 00:25:11.620 sisälsivät tällaisia ajatuskuvioita. Jotka vastaavat. 260 00:25:11.620 --> 00:25:21.190 Skeemoja harjoitella skeemamoja oli reilu 20 mainittuna. 261 00:25:21.190 --> 00:25:26.760 Aristoteles eli kreikkalainen filosofi sitten. 262 00:25:26.760 --> 00:25:30.920 Myöhemmin latinalaisessa roomalaisessa perinteessä 263 00:25:30.920 --> 00:25:34.280 keskeinen hahmo gero yksi esimerkkinä. 264 00:25:34.280 --> 00:25:42.180 Oli hahmo, joka käsitteli skeemoja ja. 265 00:25:42.180 --> 00:25:47.360 Myöhemmin sitten jos tullaan tuhatyhdeksänsataa luvulle pompataan 266 00:25:47.360 --> 00:25:53.850 yli parituhatta vuotta chaim hedelmän niminen. 267 00:25:53.850 --> 00:25:59.140 Argumentaation ja retoriikan teorian tärkeä hahmo. 268 00:25:59.140 --> 00:26:09.300 Tuhatyhdeksänsataa luvun puolivälissä. Esitti oman teoriansa. 269 00:26:09.300 --> 00:26:16.410 Argumentaatiota ja ja siellä sitten oma teemojen luokittelu. 270 00:26:16.410 --> 00:26:23.320 Joka on tutustumisen arvoinen, mikäli skeema asiat kiinnostavat sitten kanadalainen. 271 00:26:23.320 --> 00:26:28.990 Douglas walton niminen filosofi on kirjoittanut. 272 00:26:28.990 --> 00:26:36.150 Kirjoja argumentaatiota, joista useammassa skeemat ovat keskeisessä roolissa. 273 00:26:36.150 --> 00:26:38.310 Joo. 274 00:26:38.310 --> 00:26:42.550 Ja sitten voitaisiin mainita Manfred kin pointner. 275 00:26:42.550 --> 00:26:47.460 Niminen argumentaatio teorian tutkija, joka on. 276 00:26:47.460 --> 00:26:50.580 Lähestynyt skeemoja tutkimalla. 277 00:26:50.580 --> 00:26:55.600 Empiirisesti tekstejä, mistä hän on pyrkinyt poimimaan sitten 278 00:26:55.600 --> 00:27:01.240 käytetty ja ajatuskuvioita ja skeemoja. 279 00:27:01.240 --> 00:27:06.300 No puhun erillisellä videolla vielä skeemamojen. 280 00:27:06.300 --> 00:27:13.610 Typeologiasta tai luokittelusta ja käsittelen näitä koskevaa metodologiaa tarkemmin.