WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.580 --> 00:00:05.400 Kriittinen ajattelu ja tieteellinen kommunikaatio. 2 00:00:05.400 --> 00:00:12.040 Luentovideo, jossa käsitellään argumentaatiotoimintaa. 3 00:00:12.040 --> 00:00:14.070 Ja. 4 00:00:14.070 --> 00:00:17.110 Edellisellä videolla mainittiin pragmaticelektroniikkateoria. 5 00:00:17.110 --> 00:00:23.780 Tässä sitaattivan eemren nimisen teoreetikon. 6 00:00:23.780 --> 00:00:27.800 Ja sitten tästä määritelmästä vuodelta kaksituhattakahdeksantoista. 7 00:00:27.800 --> 00:00:32.420 Ja tästä nyt sitten haluan nostaa tämän videon kannalta keskeiset 8 00:00:32.420 --> 00:00:36.940 toimintaa koskevat argumentaation piirteet. 9 00:00:36.940 --> 00:00:40.860 Sitä määritelmästä siinä on kommunikatiivinen osuus 10 00:00:40.860 --> 00:00:44.990 ja vastavuoroisuus eli internacional. 11 00:00:44.990 --> 00:00:54.910 Ja se, että tässä on tavoitteena erimielisyyden ilmaisu tässä teoriassa. 12 00:00:54.910 --> 00:01:01.180 Ja miten erimielisyys? Voitaisiin ratkaista. 13 00:01:01.180 --> 00:01:04.340 Mahdollisimman tehokkaasti. 14 00:01:04.340 --> 00:01:08.930 Aiemmasta kaksituhattaneljä vuoden. 15 00:01:08.930 --> 00:01:15.940 Ja systematic they varmentaation teoksesta olen suomentanut. 16 00:01:15.940 --> 00:01:23.540 Argumentaation määritelmän siten, että se on verbaalista, sosiaalista ja rationaalista 17 00:01:23.540 --> 00:01:28.440 toimintaa, eli se on hyvin samankaltainen tää määritelmä. 18 00:01:28.440 --> 00:01:32.370 Edellä mainittujen. Edellä mainitun. 19 00:01:32.370 --> 00:01:34.370 Kanssa. 20 00:01:34.370 --> 00:01:37.680 Siinä on muutakin elementtiä mukana, mutta tällä videolla 21 00:01:37.680 --> 00:01:46.950 nyt keskityn enemmänkin näihin. No. 22 00:01:46.950 --> 00:01:53.810 Pragmaatelektroniikka teorian mukaan argumentaatio prosessina. 23 00:01:53.810 --> 00:02:02.550 On hyvä hahmottaa 4 vaiheen näkökulmasta tai ideaalinen malli. 24 00:02:02.550 --> 00:02:09.640 Erimielisyyden ratkaisemisesta sisältää 4 vaihetta, jotka ovat. 25 00:02:09.640 --> 00:02:14.910 Ensiksi erimielisyyden, olemassaolon selvittäminen. 26 00:02:14.910 --> 00:02:19.810 Toiseksi lähtökohdista ja säännöistä sopiminen. 27 00:02:19.810 --> 00:02:24.550 Kolmanneksi argumenttien ja vasta argumenttien esittäminen 28 00:02:24.550 --> 00:02:30.110 ja neljänneksi lopputuloksen toteaminen. 29 00:02:30.110 --> 00:02:36.970 Tää nelipäiväinen argumentaatio. Teorian malli. 30 00:02:36.970 --> 00:02:44.460 Ei ole tarkoitettu sellaiseksi malliksi, joka kuvaa kaikkia mahdollisia 31 00:02:44.460 --> 00:02:50.920 argumentaatioisia prosesseja reaalimaailmassa, vaan se on. 32 00:02:50.920 --> 00:02:57.810 Tämmöinen teoreettinen malli, jossa peruskysymyksenä on se, että miten. 33 00:02:57.810 --> 00:03:02.140 Mahdollisimman. Tehokkaasti. 34 00:03:02.140 --> 00:03:04.740 Ja suoraviivaisesti ja vaivattomasti. 35 00:03:04.740 --> 00:03:13.520 Voidaan siinä teoriatasolla ratkaista jokin esille tullut erimielisyys. 36 00:03:13.520 --> 00:03:19.800 Ja. Tän neliö vaiheisen kuvauksen avulla. 37 00:03:19.800 --> 00:03:29.370 Voidaan tunnistaa mahdollisia ongelmia, jotka reaalimaailman argumentaation liittyy. 38 00:03:29.370 --> 00:03:35.850 Ja näistä sitten eri vaiheiden yhteyksissä nostan joitakin esim. 39 00:03:35.850 --> 00:03:39.380 Merkkejä. Esille. 40 00:03:39.380 --> 00:03:45.840 Tätä voi ajatella tämmöisenä teoreettisena välineenä, jonka avulla voidaan ymmärtää vaikkapa 41 00:03:45.840 --> 00:03:54.240 sellainen piirre usein esille tulevasta arkielämän tai poliittisen tai tieteellisen elämän 42 00:03:54.240 --> 00:04:02.420 argumentaatiota, jossa asiat eivät menekään sujuvasti kohti erimielisyyden ratkaisua 43 00:04:02.420 --> 00:04:09.940 vaan tapahtuu jotakin jotakin sellaista, joka poikkeaa tästä idealista. 44 00:04:09.940 --> 00:04:15.580 No ensiksi erimielisyyden, olemassaolon selvittäminen ja tässä. 45 00:04:15.580 --> 00:04:19.620 Periaatteessa on kysymys siitä, että mistä asiasta tai proposition 46 00:04:19.620 --> 00:04:24.710 tai asioista eli proposition joista ollaan eri mieltä. 47 00:04:24.710 --> 00:04:31.020 Erimielisyydet voivat olla samassa keskustelussa. 48 00:04:31.020 --> 00:04:36.990 Moninaisia eli siellä on monta erimielisyyttä, joita sitten se että pitää saman keskustelun 49 00:04:36.990 --> 00:04:45.230 piirissä tai sitten yksinkertaisesti voi olla yksi asiasta erimielisyys. 50 00:04:45.230 --> 00:04:47.910 Ja keskustelut tietysti on monimutkaisempi. 51 00:04:47.910 --> 00:04:50.210 Mitä enemmän asioita siinä on. 52 00:04:50.210 --> 00:04:57.710 Samalla meneillään on myöskin niin kannattaa huomioida tämä, että usein keskusteluissa 53 00:04:57.710 --> 00:05:04.670 on hyvin monia eri eri asioita, jopa sellaisia asioita, jotka eivät liity 54 00:05:04.670 --> 00:05:10.430 toisiinsa tai ole riippuvaisia toisistaan vaan käydään ikään kuin useita päällekkäisiä 55 00:05:10.430 --> 00:05:13.760 keskusteluita limittäin. 56 00:05:13.760 --> 00:05:19.780 Mutta yksinkertaisuuden vuoksi on hyvä hahmottaa yksinkertainen tapaus 57 00:05:19.780 --> 00:05:24.680 aluksi ja sitten todeta vain, että on mahdollista, että erimielisyyksiä 58 00:05:24.680 --> 00:05:31.450 on samanaikaisesti keskustelussa useita. No. 59 00:05:31.450 --> 00:05:38.010 Aluksi huomio siitä, että että tähän erimielisyyden luonne voi olla sellainen, 60 00:05:38.010 --> 00:05:42.570 että joku henkilö on jonkun proposition puolesta. 61 00:05:42.570 --> 00:05:46.390 Eli hänellä on kanta jonkun proposition suhteen tai voidaan 62 00:05:46.390 --> 00:05:51.910 sanoa myönteiseksi tai positiiviseksi. Esimerkiksi jos. 63 00:05:51.910 --> 00:05:57.530 Aihepiiri olisi kiinteistöveron nosto niin joku saattaa siis suhtautua 64 00:05:57.530 --> 00:06:02.330 myönteisesti, että kiinteistöveroa pitää nostaa. 65 00:06:02.330 --> 00:06:08.010 Toinen saattaisi tähän samaiseen proposition olla kielteinen kielteisellä 66 00:06:08.010 --> 00:06:12.670 kannalla eli sitä mieltä, että kiinteistöveroa ei pidä nostaa. 67 00:06:12.670 --> 00:06:21.430 Kolmas mahdollinen kanta on se, että ei ole mielipidettä näkemystä. 68 00:06:21.430 --> 00:06:26.670 OKN ajatusta, että pitäisikö kiinteistöveroa nostaa vai ei? 69 00:06:26.670 --> 00:06:30.330 Ja tää on nyt erittäin tärkeä huomata, että tällainen kolmaskin 70 00:06:30.330 --> 00:06:34.010 vaihtoehto periaatteessa on olemassa. 71 00:06:34.010 --> 00:06:41.780 Nimittäin pelkästään siitä, että ei ole samaa mieltä myöntävä myönteisesti ja 72 00:06:41.780 --> 00:06:48.070 kiinteistövero on suhtautuvan kanssa, niin ei tarkoita sitä, että on sitä kiinteistöveroa 73 00:06:48.070 --> 00:06:51.400 vastustamassa tai sen nostoa vastustamassa. 74 00:06:51.400 --> 00:06:55.980 Vaan saattaisi olla, että ei yksinkertaisesti tiedä ja ei osaa päättää 75 00:06:55.980 --> 00:07:00.940 omaa kantaansa, että miten päin tässä pitäisi ajatella. 76 00:07:00.940 --> 00:07:07.520 Ja tää kantaa ottamattomuus on nähdäkseni sen takia erittäin tärkeä huomioida, 77 00:07:07.520 --> 00:07:14.580 sillä suurin osa maailman asioista on sellaisia, joista ei ole ihmisillä kantaa 78 00:07:14.580 --> 00:07:19.340 eikä voi olla, sillä maailmassa on niin paljon asioita, joiden joiden osalta 79 00:07:19.340 --> 00:07:26.110 ei osaa sanoa, että miten mitä mieltä niistä on. 80 00:07:26.110 --> 00:07:31.910 Toisaalta sitten tää on hyvä sellainen retoriikan välineen. 81 00:07:31.910 --> 00:07:39.210 Tunnistaminen tai tunnistamisen kannalta tärkeä seikka nimittäin joskus on. 82 00:07:39.210 --> 00:07:41.010 Saatetaan. 83 00:07:41.010 --> 00:07:46.560 Retorisesti pyrkiä muodostamaan ja ilmaisemaan mahdolliset kannat niin, että ne ovat 84 00:07:46.560 --> 00:07:53.520 joko myönteinen tai kielteinen, jolloinka henkilö, joka ei ole myönteisesti johonkin 85 00:07:53.520 --> 00:08:00.000 ehdotukseen suhtautuva, niin hän sitten tulkitaan olevan sitä asiaa vastaan, vaikka 86 00:08:00.000 --> 00:08:06.360 yksinkertaisesti ei ole vielä kantaa muodostanut. 87 00:08:06.360 --> 00:08:11.680 Joskus muuten voidaan ajatella vielä sellainen komplikaatio ohitse tästä perus perusasiasta, 88 00:08:11.680 --> 00:08:18.820 että saattaa olla tavallaan ristiriitainen suhtautuminen johonkin ilmiöön monimutkaiseen 89 00:08:18.820 --> 00:08:27.130 ilmiöön, jossa toisaalta on sen sen kannalla ja toisaalta taas ei. 90 00:08:27.130 --> 00:08:35.650 Kun analysoidaan jotakin keskustelua, niin olisi syytä pyrkiä tunnistamaan mahdollisimman 91 00:08:35.650 --> 00:08:42.110 tarkasti kunkin osallistujan kanta johonkin annettuun. 92 00:08:42.110 --> 00:08:46.530 Proposition ensinnäkin, mikä se proposition tarkkaan ottaen on ja 93 00:08:46.530 --> 00:08:52.210 toiseksi, että mikä se kannanotto siihen voisi olla? 94 00:08:52.210 --> 00:09:00.430 Analyysi ei ole mitenkään helppo aina tehdä, sillä keskustelussa saattaa olla useita tarkkaan 95 00:09:00.430 --> 00:09:05.130 ottaen eri proposition, mutta jotka eroavat toisistaan vain hieman. 96 00:09:05.130 --> 00:09:09.330 Jos nyt ajatellaan tätä kiinteistöveron esimerkkiä, niin joku saattaisi olla sitä 97 00:09:09.330 --> 00:09:13.810 mieltä, että kiinteistöveroa pitää nostaa puoli prosenttiyksikköä. 98 00:09:13.810 --> 00:09:20.870 Joku sitä mieltä, että sitä pitää nostaa 2 prosenttiyksikköä 99 00:09:20.870 --> 00:09:23.290 tai sitten joku saattaisi sanoa. 100 00:09:23.290 --> 00:09:27.510 Että kiinteistöveroa ei pidä nostaa. 101 00:09:27.510 --> 00:09:30.370 Sen sijaan sitä pitäisi laskea. 102 00:09:30.370 --> 00:09:33.450 Joku voisi olla sitä mieltä, että kiinteistöveroa ei 103 00:09:33.450 --> 00:09:37.510 pidä nostaa, mutta ei myöskään laskea. 104 00:09:37.510 --> 00:09:43.310 Ja nämä kaikki esimerkkitapaukset ovat tavallaan hyvin lähellä toisiaan 105 00:09:43.310 --> 00:09:47.010 ja on helposti sekoitettavissa jossakin mutkikkaassa keskustelussa, 106 00:09:47.010 --> 00:09:54.180 että mikä kenenkin kanta tarkkaan ottaen on. 107 00:09:54.180 --> 00:09:59.040 No hyvä kysymys on, että mitä voi seurata jos erimielisyyden aihetta 108 00:09:59.040 --> 00:10:04.050 ei ole täsmällisesti ja tarkasti selvitetty. 109 00:10:04.050 --> 00:10:11.430 No on niin, että epäselvä kielenkäyttö voi tuottaa tilanteen, jossa 110 00:10:11.430 --> 00:10:18.910 käydään pitkällinen ja ankara väittely, mutta lopuksi osoittautuukin, 111 00:10:18.910 --> 00:10:23.430 että alunperinkin oltiin hyvin samaa mieltä. 112 00:10:23.430 --> 00:10:26.350 Ja näin ollen jos ei. 113 00:10:26.350 --> 00:10:31.470 Selvitetä tarkasti kantaa, niin saatetaan käydä turhaan keskustelu ja 114 00:10:31.470 --> 00:10:38.030 ja varmastikin jokaisella on elämästään kokemuksia tällaisesta keskustelusta, 115 00:10:38.030 --> 00:10:42.910 jossa lopuksi oltiinkin samaa mieltä. 116 00:10:42.910 --> 00:10:49.690 Toisaalta sitten jos ollaan, olemme kovin epämääräisiä ja halutaan epämääräisyys. 117 00:10:49.690 --> 00:10:57.430 Epämääräisen ilmaisujen avulla ikään kuin luoda sellaista näennäistä samanmielistä 118 00:10:57.430 --> 00:11:02.820 pohjaa jollekin keskusteluille, niin saatetaan epämääräisiä. 119 00:11:02.820 --> 00:11:08.310 Miten vetoamalla ohittaa jokin sellainen keskustelu, joka olisikin 120 00:11:08.310 --> 00:11:14.460 ollut tarpeen, sillä kannat tosiasiassa olivatkin. 121 00:11:14.460 --> 00:11:20.270 Erilaisia ja tosiasiassa erimielisyys olisi ollut olemassa. 122 00:11:20.270 --> 00:11:24.970 Ja joskus keskusteluja on tullut käytyä. 123 00:11:24.970 --> 00:11:30.610 Ainakin itse olen käynyt, jossa ollaan pitkään luultu olevamme samaa mieltä, 124 00:11:30.610 --> 00:11:39.070 mutta tosiasiassa ei oltukaan ainakaan jostakin asiasta. 125 00:11:39.070 --> 00:11:44.470 No erimielisyyden ratkaisuprosessi ideaali mukaan. 126 00:11:44.470 --> 00:11:50.420 Edellyttää, että sovitaan lähtökohdista ja säännöistä. 127 00:11:50.420 --> 00:11:58.390 Ja nyt sitten tosiasiassa jos me halutaan ratkaista erimielisyys. 128 00:11:58.390 --> 00:12:06.510 Eli päästö tilanteeseen, jossa ei olla 2 tai mahdollisesti useamman keskustelijan 129 00:12:06.510 --> 00:12:14.820 tapauksessa 3 tai useampaakin eri mieltä, niin me tarvitaan yhteisiä lähtökohtia ja kääntäen 130 00:12:14.820 --> 00:12:22.370 siis ajateltuna, mikäli ei ole yhteisiä lähtökohtia asian selvittämiseksi tai ratkaisemiseksi, 131 00:12:22.370 --> 00:12:27.700 niin silloin ehkä keskustelua ei ole mielekästä. 132 00:12:27.700 --> 00:12:29.680 Edes käydä. 133 00:12:29.680 --> 00:12:31.720 Ainakaan tavoitteena erimielisyyden ratkaisu. 134 00:12:31.720 --> 00:12:37.920 Jos aluksi ollaan jo riittävän kaukana toisistaan, niin niin ehkä ei, ei 135 00:12:37.920 --> 00:12:44.980 ole olemassa sellaista keskustelumahdollisuutta, jonka lopputuloksena erimielisyys 136 00:12:44.980 --> 00:12:50.160 olisi ratkaistavissa edes periaatteessa. 137 00:12:50.160 --> 00:12:53.420 Mutta yhteisten lähtökohtien. 138 00:12:53.420 --> 00:13:03.010 Ohella tarvitaan yhteisiä sääntöjä siitä, että miten erilaisia sisältöjä käsitellään. 139 00:13:03.010 --> 00:13:04.810 Ja. 140 00:13:04.810 --> 00:13:10.370 Voi olla niin, että sisältöjen käsittelyn suhteen jollekulle riittää 141 00:13:10.370 --> 00:13:16.730 pelkästään jokin mielipide tai esille tuominen. 142 00:13:16.730 --> 00:13:22.870 Joku toinen saattaa ikään kuin edellyttää, että jonkun sisällöllisen erimielisyyden 143 00:13:22.870 --> 00:13:27.830 ratkaisemiseksi tarvitaan sanakirjaa tai tai vaikkapa jotakin juridista 144 00:13:27.830 --> 00:13:34.750 otetta tai tieteellistä otetta tai. Tai jotain sen tapaista. 145 00:13:34.750 --> 00:13:38.850 Keskustelussa myöskin menettelytapoja koskien tarvitaan jonkun 146 00:13:38.850 --> 00:13:42.670 näköisiä säännönmukaisuuksia tai sääntöjä. 147 00:13:42.670 --> 00:13:48.910 Esimerkiksi jotta ei käy niin, että jokin keskustelu muuttuu puhtaasti monologiiksi tai 148 00:13:48.910 --> 00:13:57.290 saneluksi tai voitaisiin puhua tämmöisestä puhematöstä, että joku on 149 00:13:57.290 --> 00:14:05.390 niin puhelin ja sitten ei anna suunvuoroa ja joku saattaa olla ehkä taipuvainen. 150 00:14:05.390 --> 00:14:11.150 Miettimään asioita hiljakseen eikä ole valmiuksia. 151 00:14:11.150 --> 00:14:17.250 Ja kun salamana vastata johonkin asiaan ja tällaisia erilaisia piirteitä varten, 152 00:14:17.250 --> 00:14:23.320 voidaan kaivata menettelytapoja, että kuinka vuoropuhelu. 153 00:14:23.320 --> 00:14:28.410 Vuorot keskustelussa jakaantuvat ja niin edespäin. 154 00:14:28.410 --> 00:14:36.630 No ainahan keskustelussa ei aluksi ja lähtökohtien sopimisen yhteydessä tiedetä, että 155 00:14:36.630 --> 00:14:43.070 mitähän kaikkea informaatiota keskusteluun voitaisiin tarvita sen edetessä. 156 00:14:43.070 --> 00:14:47.810 Ja tällöin saattaisi olla tarpeen sopia menettelytavoista, että kuinka 157 00:14:47.810 --> 00:14:52.530 uutta informaatiota on lupa tuoda keskusteluun. 158 00:14:52.530 --> 00:14:57.620 Uutta informaatiota saattaa sitten saatettaisiin saada vaikkapa yhteisesti 159 00:14:57.620 --> 00:15:01.020 tehtävien empiiristen havaintojen suhteen. 160 00:15:01.020 --> 00:15:08.330 Jos vaikkapa nyt sitten oltaisiin jossakin sisätiloissa ja keskusteltaisiin. 161 00:15:08.330 --> 00:15:14.090 Säätilasta niin niin olisi ehkä mielekästä erimielisyyden. 162 00:15:14.090 --> 00:15:16.190 Ratkaisemiseksi. 163 00:15:16.190 --> 00:15:20.590 Mennä ikkunaan yksi toteamaan, että mikä on vallitseva säätila ja tällöin saataisiin 164 00:15:20.590 --> 00:15:26.010 informaatiota siitä välittömästä ympäristöstä tai sitten saatettaisiin sopia, että nyt 165 00:15:26.010 --> 00:15:32.750 haetaan wikipediasta tai jos jotakin elokuvaa koskien tulee erimielisyys, niin saatettaisiin 166 00:15:32.750 --> 00:15:41.050 jonkun näyttelijän roolisuoritus jostakin elokuvasta varmistaa käyttäen 167 00:15:41.050 --> 00:15:46.730 internet movie database sivustoa ja sitä pidettäisiin. 168 00:15:46.730 --> 00:15:51.530 Ratkaisevana tai niin edespäin mitä aihe koskettaakaan, niin niin 169 00:15:51.530 --> 00:15:58.240 voisi olla tarpeen sopia jostakin menettelytavasta. 170 00:15:58.240 --> 00:16:05.110 Voisi ottaa esimerkiksi jonkun poliittisen instituution, niin saattaisi vaikkapa 171 00:16:05.110 --> 00:16:13.350 joku suuri valiokunta pitää säännöissään, että olisi tarpeen pyytää 172 00:16:13.350 --> 00:16:18.980 lausuntoa perustuslain asiantuntijalta jonkun tietyn lain suhteen. 173 00:16:18.980 --> 00:16:23.270 Ja tää voisi olla nyt sitten hyväksytty menettelytapa. 174 00:16:23.270 --> 00:16:25.760 Miten uutta informaatiota voidaan tuoda keskusteluun, 175 00:16:25.760 --> 00:16:29.080 niin tästä olisi hyvä olla yhteisymmärrys. 176 00:16:29.080 --> 00:16:36.700 Myöskin sitten se, että miten selvitetään käytettyjen päätelmien tai ajatuskuvioiden 177 00:16:36.700 --> 00:16:43.870 käyttötapa, niin siitä olisi hyvä olla yhteinen ymmärrys. 178 00:16:43.870 --> 00:16:50.690 Pääkysymys tän toisen vaiheen osalta ikään kuin metodisesti on kysyä, 179 00:16:50.690 --> 00:16:54.990 että no mitä seuraa, jos lähtökohdista ja säännöistä ei ole yhteistä 180 00:16:54.990 --> 00:16:58.400 käsitystä tai jos niistä ei olla sovittu? 181 00:16:58.400 --> 00:17:02.940 Ja varmastikin monella on mielessään sellaisia argumentatiivisia 182 00:17:02.940 --> 00:17:08.080 keskusteluja, joissa on jätetty sopiminen tekemättä. 183 00:17:08.080 --> 00:17:11.270 Ehkäpä ei ole ajateltu, että sellaista voi tehdä tai että 184 00:17:11.270 --> 00:17:13.280 se olisi tarpeen tai ei ollut tapana. 185 00:17:13.280 --> 00:17:17.680 Tai sitten ollaan ajauduttu argumenttiatiivisen keskusteluun ja ei ole huomattu, 186 00:17:17.680 --> 00:17:23.120 että tällaista voitaisiin tehdä, mutta todetaan jossakin kohdassa, että että 187 00:17:23.120 --> 00:17:27.480 keskustelu jotenkin ei etene tai se on menemässä väärille raiteella tai sen 188 00:17:27.480 --> 00:17:31.550 keskustelun tapa on jollain tapaa puutteellinen. 189 00:17:31.550 --> 00:17:37.040 Ja näitä asioita voi voi pohtia sitten. 190 00:17:37.040 --> 00:17:43.140 Kukin että mitä seuraa jos lähtökohdista ja säännöistä ei sovita. 191 00:17:43.140 --> 00:17:47.510 Todettakoon, että arkikeskustelussa taitaa olla aika 192 00:17:47.510 --> 00:17:53.390 harvinaista, että erikseen avattaisiin. 193 00:17:53.390 --> 00:17:58.490 Prosessoalisesti tämä lähtökohdista ja säännöistä sopimusvaihe? 194 00:17:58.490 --> 00:18:04.480 Eli tällaista tällaisia menettelytapakeskusteluja ei useinkaan käydä, 195 00:18:04.480 --> 00:18:09.680 jotenka tää on eräässä mielessä hyvin teoreettinen. 196 00:18:09.680 --> 00:18:17.600 Aspekti, mutta toisaalta sitten on niin, että voidaan keskusteluja analysoitaessa huomata, 197 00:18:17.600 --> 00:18:23.810 että on jäänyt sopimatta ja on jotenkin epäselvää, että miten keskustelu. 198 00:18:23.810 --> 00:18:28.720 Osallisten mielestä pitäisi edetä. 199 00:18:28.720 --> 00:18:34.070 Ja voisin ajatella, että moni erimielisyysprosessin. 200 00:18:34.070 --> 00:18:44.480 Ratkaisu on jäänyt löytymättä sen vuoksi, että ei ole näitä sääntöjä sovittu. 201 00:18:44.480 --> 00:18:50.920 Kolmasvaihe argumentaatio prosessissa pragmaat elektroniikkateorian mukaan on 202 00:18:50.920 --> 00:18:56.380 varsinainen argumenttien ja vasta argumenttien esittämisenvaihe. 203 00:18:56.380 --> 00:19:01.960 Monet teoriat ehkä keskittyy nimenomaan ja ainoastaan jopa tähän vaiheeseen 204 00:19:01.960 --> 00:19:08.620 ja monen käsitystä argumentaatiota rajoittuu tähän kolmanteen vaiheeseen eli 205 00:19:08.620 --> 00:19:12.740 argumenttien ja vasta argumenttien esittämisvaiheeseen. 206 00:19:12.740 --> 00:19:19.020 Siitä on erotettavissa erilaisia toimintoja, eli puhetekoja voidaan tehdä. 207 00:19:19.020 --> 00:19:27.610 Kaikennäköisiä esimerkiksi voidaan pyytää perusteluja esitetyille väitteille. 208 00:19:27.610 --> 00:19:33.180 Ja sitten voidaan antaa perusteluja. 209 00:19:33.180 --> 00:19:39.290 Kunhan niitä pyydetty tavallaan täytetään todistamisen taakka. 210 00:19:39.290 --> 00:19:44.440 Kertomalla millä perusteella jotakin väitettä esittää, voidaan yleisesti ottaen 211 00:19:44.440 --> 00:19:50.010 haastaa esitettyjä väitteitä voidaan pyytää lisäperuste oluita. 212 00:19:50.010 --> 00:19:52.230 Annetuille. 213 00:19:52.230 --> 00:19:58.130 Perusteluille voidaan haastaa tehdyn päättelyn pätevyys, jos joku argo. 214 00:19:58.130 --> 00:20:04.260 Toi jollakin perusteella väitteen puolesta niin saattaa. 215 00:20:04.260 --> 00:20:09.090 Kriitikko sitten sanoa, että tuohan ei nyt ole ihan pätevä 216 00:20:09.090 --> 00:20:13.330 perustelu eli se ei anna riittävästi tukea. 217 00:20:13.330 --> 00:20:18.630 Tai tai perustelun jotenkin muuten ongelmallinen. 218 00:20:18.630 --> 00:20:23.850 Argumenttiisessa toiminnassa on täysin mielekästä ja järkevää erimielisyyden 219 00:20:23.850 --> 00:20:29.100 ratkaisun näkökulmasta vetää annettuja perusteluja takaisin. 220 00:20:29.100 --> 00:20:31.050 Eli jos. 221 00:20:31.050 --> 00:20:36.670 Keskustelukumppani sanoi, että tuo ei ole olennainen tai se ei liity tähän tai tai niin 222 00:20:36.670 --> 00:20:42.810 edespäin, niin henkilö voi sitten vaan todeta että OKOK ei, ei sitten näin. 223 00:20:42.810 --> 00:20:48.090 Ja tää on ihan mielekäs toimintamalli. 224 00:20:48.090 --> 00:20:54.490 Argumentaatiovaiheessa samoin kuin kaikissa muissakin vaiheissa voidaan pyytää sanallisia 225 00:20:54.490 --> 00:21:00.630 selvennyksiä, tarkennuksia, täsmennyksiä ja ja myöskin sitten antaa niitä. 226 00:21:00.630 --> 00:21:07.050 Eli aina on mielekästä ikään, kun jos on epäselvää epätarkkaa, epämääräistä tai 227 00:21:07.050 --> 00:21:12.820 monimerkityksisen, niin voidaan pyytää pyytää selventämään niitä. 228 00:21:12.820 --> 00:21:18.160 Eli kieleen kieleen suhtaudutaan tässä teoriassa nähdäkseni 229 00:21:18.160 --> 00:21:22.200 varsin luontevasti ja joustavasti siten, että. 230 00:21:22.200 --> 00:21:27.770 Pidetään aivan normaalina tilana sellaista että. 231 00:21:27.770 --> 00:21:35.850 Kieli saattaa vastoin omia oletuksia ollakin toiselle jotenkin epäselvää ja kielen. 232 00:21:35.850 --> 00:21:42.610 Käyttöön kuuluu taito kysyä tarkennuksia täsmennyksiä ja kielen 233 00:21:42.610 --> 00:21:45.250 käyttöön kuuluu ihan luontevalla tavalla. 234 00:21:45.250 --> 00:21:52.530 Sitten antaa näitä käsitteitä voidaan määritellä niitä voidaan niitä määritelmiä pyytää ja 235 00:21:52.530 --> 00:21:59.970 voidaan käydä ihan omia keskusteluja tai äläkeskusteluja koskien määritelmiä. 236 00:21:59.970 --> 00:22:04.930 Voidaan myöntää, että joku on antanut oikeanlaisen perusteen tai hyväksyttävän 237 00:22:04.930 --> 00:22:09.190 perustelun ja ja eli hyväksyä annettuja perusteluita. 238 00:22:09.190 --> 00:22:14.590 Ja sitten jos perustelu on hyväksyttävä ja siitä seuraa. 239 00:22:14.590 --> 00:22:16.800 Annettu. 240 00:22:16.800 --> 00:22:23.410 Vai esitetty väite niin niin voidaan hyväksyä sitten kokonaisia argumentteja. 241 00:22:23.410 --> 00:22:25.760 Ja. 242 00:22:25.760 --> 00:22:30.120 Kokonaisuudessaan argumentatiivinen prosessi tän tän kolmannen 243 00:22:30.120 --> 00:22:33.300 vaiheen osalta voi olla aika mutkikas. 244 00:22:33.300 --> 00:22:38.340 Se periaatteessa voi kestää tuntikausia tai vuosikausiakin. 245 00:22:38.340 --> 00:22:44.250 Käytännössähän nyt tietysti harvoin tällaisiin keskusteluihin on mahdollisuutta, 246 00:22:44.250 --> 00:22:50.300 mutta hyvin monimutkaiset keskustelut voivat olla sellaisia, että siellä tulee esille 247 00:22:50.300 --> 00:22:55.700 tilanteita, jossa tarvitaan lisää informaatiota ja sitä joudutaan hakemaan ja setvimään 248 00:22:55.700 --> 00:22:59.150 ja katsomaan, että onko se hyväksyttävää. 249 00:22:59.150 --> 00:23:05.170 Tieteessä hyvin tyypillistä on, että jokin kysymys on ikään kuin avoimena tai 250 00:23:05.170 --> 00:23:09.730 osittain avoimena ja sitten jäädään odottamaan, että saadaan lisää informaatiota 251 00:23:09.730 --> 00:23:15.460 tai se jää avoimeksi kyseisen keskustelun suhteen ja keskustelu päättyy päättyy 252 00:23:15.460 --> 00:23:18.390 sitten ilman, että päästään loppuun asti. 253 00:23:18.390 --> 00:23:25.400 Mutta sitten toisaalta voidaan ajatella niin, että on ikään kuin äläkäkeskusteluja ja ja 254 00:23:25.400 --> 00:23:31.370 saatetaan vaikkapa joutua pohtimaan sitä, että onko joku tietty evidenssi. 255 00:23:31.370 --> 00:23:38.780 Asiallista ja millä menetelmällä kyseisen tyyppistä evidenssia on asiallista hakea? 256 00:23:38.780 --> 00:23:44.860 Ja ja tuota ja saatetaan joutua menemään ikään kuin metakeskusteluun tai äläkeskusteluun, 257 00:23:44.860 --> 00:23:50.680 jossa sitten pohditaankin metodologiaa ja sitten saatetaan siitä joutua edelleen 258 00:23:50.680 --> 00:23:54.340 ala ala keskusteluun tai metametakeskusteluun. 259 00:23:54.340 --> 00:24:00.460 Ja niin edespäin tää voi olla hyvinkin monimutkainen ja mutkikas ja etenkin jos samassa 260 00:24:00.460 --> 00:24:07.400 keskustelussa on monia erimielisyyksiä, jotka enemmän tai vähemmän kytkeytyvät toisiinsa, 261 00:24:07.400 --> 00:24:11.540 niin keskustelu saattaa olla varsin sotkuistakin. 262 00:24:11.540 --> 00:24:15.130 Sen hahmottaminen voi olla vaikea. 263 00:24:15.130 --> 00:24:19.810 Mutta periaatteessa tässä vaiheessa on sitten mahdollista 264 00:24:19.810 --> 00:24:23.220 tehdä aika monenlaisiakin siirtoja. 265 00:24:23.220 --> 00:24:31.170 Ja hyvin monenlaiset puheet teot ovat mielekkään argumentaation osia. 266 00:24:31.170 --> 00:24:39.680 Neljäs on lopputuloksen toteamisvaihe, eli katsotaan, mihin ollaan päädytty. 267 00:24:39.680 --> 00:24:44.730 Tässä on periaatteessa 3 erilaista lopputulemaa eli jonkun yksittäisen 268 00:24:44.730 --> 00:24:51.740 proposition suhteen voi käydä niin, että se joka sen on. 269 00:24:51.740 --> 00:24:57.060 Esittänyt ja joka väittelijä tai prosentti on on esittänyt tämä 270 00:24:57.060 --> 00:25:00.850 proposition, niin tää kanta voi jäädä voimaan. 271 00:25:00.850 --> 00:25:09.450 Eli hän on esittänyt riittävän hyvät perustelut ja käyttäen riittävän hyvää. 272 00:25:09.450 --> 00:25:11.480 Päättelyä. 273 00:25:11.480 --> 00:25:16.500 Ja tää riittävän hyvä on ollut siis sellaista jonka tää. 274 00:25:16.500 --> 00:25:24.530 Opponentti eli haastaja on hyväksynyt ja tällöin keskustelu päättyy ja hän 275 00:25:24.530 --> 00:25:30.050 ei tätä. Kantaa enää tässä keskustelussa haasta. 276 00:25:30.050 --> 00:25:37.040 Toinen vaihtoehto on, että opponentin haastajan kantajaa voimaan. 277 00:25:37.040 --> 00:25:41.620 Ja tää saattaa olla siis sellainen, että hän on esittänyt riittävän 278 00:25:41.620 --> 00:25:47.260 hyvän vasta argumentin tai hänen kantansa, joka on ristiriidassa roponen 279 00:25:47.260 --> 00:25:50.580 kannan kanssa saa riittävän hyvät perustelut. 280 00:25:50.580 --> 00:25:54.500 Tällöin sitten propornentti vetää väitteensä pois keskustelusta, eikä 281 00:25:54.500 --> 00:25:59.610 enää siis esitä siinä keskustelussa sitä hyväksyttäväksi. 282 00:25:59.610 --> 00:26:05.450 Kolmas vaihtoehto lopputuloksen suhteen on, että keskustelu jää ratkaisemattomaksi. 283 00:26:05.450 --> 00:26:12.770 Osallistujat eivät ikään kun vedä omaa kantaansa pois tai omaa haastetta pois ja ja 284 00:26:12.770 --> 00:26:19.700 molemmat jäävät ikään kuin kellumaan ja lopputulos on ratkaisematon. 285 00:26:19.700 --> 00:26:25.060 Nyt mikään ei tän teorian kanssa näkökulmasta. 286 00:26:25.060 --> 00:26:32.400 Estä, etteikö voitaisi samasta aiheesta keskustella uudelleen jonakin tulevaisuuden 287 00:26:32.400 --> 00:26:36.540 hetkenä eli tämmöinen niinku lopullinen tai lopullisuus. 288 00:26:36.540 --> 00:26:44.720 Tässä keskustelussa on on on kuitenkin suhteellista lopullisuutta, etenkin jos. 289 00:26:44.720 --> 00:26:49.710 Ymmärrys tai tietoa aihepiiristä lisääntyy saadaan uutta informaatiota, 290 00:26:49.710 --> 00:26:52.760 niin voi olla täysin mielekästä käydä uudestaan. 291 00:26:52.760 --> 00:26:58.880 Samantyyppinen keskustelu tai jos vaikkapa näkökanta vaihtuu. 292 00:26:58.880 --> 00:27:03.040 Ajan kuluessa niin saattaa olla mielekästä käydä keskustelua 293 00:27:03.040 --> 00:27:10.500 uudestaan tai niin edespäin. Nyt tää. 294 00:27:10.500 --> 00:27:18.650 Lopputuloksen. Lopullisuus jos sen kytkee johonkin. 295 00:27:18.650 --> 00:27:25.410 Poliittiseen keskusteluun tai ehkä jopa laajempiin baareihin maailman parantamisen. 296 00:27:25.410 --> 00:27:33.690 Suhteen niin voidaan ajatella niin, että. Lopputulos. 297 00:27:33.690 --> 00:27:36.380 On usein ratkais. 298 00:27:36.380 --> 00:27:44.430 Olematon, jos vaikka ajatellaan jotakin suuria konflikteja. 299 00:27:44.430 --> 00:27:49.230 Poliittisia konflikteja jo senkin pysyviä konflikteja. 300 00:27:49.230 --> 00:27:54.650 Olipa kyse nyt sitten britteinsaarten. 301 00:27:54.650 --> 00:28:01.430 Piirissä katolisten jo protestanttien välillä käytävät kiistat tai tai 302 00:28:01.430 --> 00:28:07.860 sitten lähi idän konflikteissa tai tai jossain muualla. 303 00:28:07.860 --> 00:28:12.980 On ehkä ajateltavissa niin, että ei ole olemassa. 304 00:28:12.980 --> 00:28:20.210 Sellaista keskustelullista ratkaisua yksinkertaisesti sen vuoksi, että lähtökohdat 305 00:28:20.210 --> 00:28:28.630 ovat eri osapuolilla niin ristiriitaiset, että niistä ei seuraa. 306 00:28:28.630 --> 00:28:33.130 Ratkaisua tai ne eivät mahdollista johdonmukaista ratkaisua. 307 00:28:33.130 --> 00:28:40.830 Ja jos sitten niihin lähtökohtiin suhtaudutaan. 308 00:28:40.830 --> 00:28:43.030 Siten, että niistä ei voi luopua. 309 00:28:43.030 --> 00:28:46.090 Niitä ei voi muuttaa tai viilata. 310 00:28:46.090 --> 00:28:51.050 Eli jos ei voida hakea ikään kun millään keinoilla. 311 00:28:51.050 --> 00:28:58.390 Näistä lähtökohdista sellaista konstillaatiota, yhdistelmää, joka mahdollistaisi 312 00:28:58.390 --> 00:29:03.450 erimielisyyden ratkaisun, niin saattaa käydä niin, että että se nyt kerta 313 00:29:03.450 --> 00:29:09.200 kaikkiaan ei ole keskustelun keinoin mahdollista. 314 00:29:09.200 --> 00:29:13.490 Ja sama pätee tietysti pienempiinkin konflikteihin. 315 00:29:13.490 --> 00:29:18.550 Voidaan ajatella, että yhteiskunnassa on. 316 00:29:18.550 --> 00:29:24.350 Ongelmia tai erimielisyyksiä, jotka eivät yksinkertaisesti ratkea. 317 00:29:24.350 --> 00:29:27.930 Ja tällöin sitten erimielisyyden sijaan saatetaan. 318 00:29:27.930 --> 00:29:34.390 Tarvita tai muun tyyppisiä tai erimielisyyksien ratkaisemisen sijaan tai tai jotain 319 00:29:34.390 --> 00:29:40.770 muita muita sitten myönnytyksiä tai tavoitteita, jotka kuitenkin on hyvä käsitteellisesti 320 00:29:40.770 --> 00:29:44.970 erottaa tästä erimielisyyden ratkaisuista. 321 00:29:44.970 --> 00:29:53.270 Tän tyyppisiä asioita olisivat vaikkapa kompromissit tai sitten taipuminen tai 322 00:29:53.270 --> 00:30:00.160 suostuminen johonkin kantaan, jota ei ei hyväksy, mutta jonka kanssa. 323 00:30:00.160 --> 00:30:05.700 Vaikkapa nyt voisi elää tai jotain tän tyyppistä tai sitten saattaa saatettaisiin 324 00:30:05.700 --> 00:30:12.110 käydä kauppaa jostakin vaikkapa poliittisista ratkaisuista siten, että luopuu jostakin 325 00:30:12.110 --> 00:30:15.540 tavoitteesta saadakseen jonkun toisen tavoitteen. 326 00:30:15.540 --> 00:30:21.460 Näissähän ei ole varsinaisesti kyse erimielisyyden ratkaisuista, vaan siitä että sovitaan että 327 00:30:21.460 --> 00:30:28.360 eletään jonkun jonkun ehkäpä jossain määrin epätyydyttävän ratkaisun kanssa. 328 00:30:28.360 --> 00:30:32.480 Näistä erilaisista keskustelujen tavoitteista ja erilaisista keskustelu 329 00:30:32.480 --> 00:30:35.170 tyypeistä tulee sitten erillinen video.