WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.370 --> 00:00:07.710 Kriittinen ajattelu ja tieteellinen kommunikaatio 1/2 videosta 2 00:00:07.710 --> 00:00:13.570 argumentaatio prosessina ja sen etiketti. 3 00:00:13.570 --> 00:00:19.200 Lähtökohta koskeva sääntö. 4 00:00:19.200 --> 00:00:25.100 Yhteisenä lähtökohtana ei saa esittää sellaista, mikä ei sitä ole. 5 00:00:25.100 --> 00:00:29.810 Ja yhteisesti sovituista lähtökohdista on pidettävä kiinni. 6 00:00:29.810 --> 00:00:35.960 Eli kun keskustelun alussa sovitaan lähtökohdista. 7 00:00:35.960 --> 00:00:42.780 Niin siihen voi tietysti vedota, että näinhän me sovittiin, mutta vain niitä mistä 8 00:00:42.780 --> 00:00:48.680 on sovittu on sellaisia lähtökohtia joihin joihin voi vedota. 9 00:00:48.680 --> 00:00:54.240 Toisaalta sitten jos on tullut sovi sopineet jostakin asiasta 10 00:00:54.240 --> 00:00:59.970 niin sitten on velvollisuus pitää niistä kiinni. 11 00:00:59.970 --> 00:01:05.990 Nyt kesken keskustelun lähtökohtien kieltäminen tai muuttaminen ilman yhteistä sopimusta 12 00:01:05.990 --> 00:01:14.140 luonnollisesti ajaa keskustelun tilanteeseen, josta jossa niinku tahto. 13 00:01:14.140 --> 00:01:20.580 Sopimisen yhteydessä keskustelija on voinut miettiä, että no tästähän voitaisiin ikään 14 00:01:20.580 --> 00:01:26.380 kuin päästä erimielisyyden ratkaisuun, mutta jos sitten kumppani keskustelukumppani 15 00:01:26.380 --> 00:01:31.460 kieltääkin, ne lähtökohdat, niin sehän voi ikään kuin turhauttaa sen koko keskustelun 16 00:01:31.460 --> 00:01:35.850 mielekkyyden jonkun keskustelijan näkökulmasta. 17 00:01:35.850 --> 00:01:41.320 Toisaalta sitten jos lähtökohdat pyritään unohtamaan. 18 00:01:41.320 --> 00:01:46.560 Tai piilottelemaan tai muuntelemaan vääristelemään jollakin tavalla, niin saattaa. 19 00:01:46.560 --> 00:01:52.610 Hän saattaa keskustelua muuttua jotenkin omituisen oloiseksi. 20 00:01:52.610 --> 00:02:00.480 Esimerkiksi näyttää siltä kokemukseni mukaan, että jos keskustelukumppani pyrkii. 21 00:02:00.480 --> 00:02:08.840 Hyvin voimallisesti suostuttelemaan. Toista. 22 00:02:08.840 --> 00:02:17.700 Keskustelun osallistujaa niin niin yhteisistä lähtökohdista saatetaan yrittää luistaa. 23 00:02:17.700 --> 00:02:21.270 Voi olla että on. 24 00:02:21.270 --> 00:02:25.190 Sovittu vaikkapa jostakin toimintatavasta, että pyritään 25 00:02:25.190 --> 00:02:27.590 pitämään kustannukset alhaalla. 26 00:02:27.590 --> 00:02:33.210 Jos vaikkapa olisi tämmöinen fiktiivinen esimerkki tapaus jossa. 27 00:02:33.210 --> 00:02:38.800 Porukalla suunniteltaisiin polttareita ja sitten huomioidaan siinä, 28 00:02:38.800 --> 00:02:44.530 että kaikilla ei ole paljon rahaa polttareiden. 29 00:02:44.530 --> 00:02:48.610 Suhteen käytettäväksi ja sitten palloteltaisiin paljon 30 00:02:48.610 --> 00:02:52.370 ideoita ja sitten joku saisi päähän että. 31 00:02:52.370 --> 00:02:57.940 Että semmoinen ja semmoinen asiahan olisi välttämättä valtavan mukava. 32 00:02:57.940 --> 00:03:02.600 Polttareissa tehdä yksi, mutta jos se maksaakin paljon, niin saatettaisiin yrittää 33 00:03:02.600 --> 00:03:08.690 piilotella tai peitellä sen sen asian hintaa ja ikään kuin toiminta. 34 00:03:08.690 --> 00:03:14.710 Toimintamallista päättäminen voisi sitten olla hankalaa, jos toisaalta olisi sovittu 35 00:03:14.710 --> 00:03:21.430 kustannusten kustannusten alhaalla pitämisestä, mutta samaan aikaan sitten pyrittäisiin 36 00:03:21.430 --> 00:03:26.390 tuomaan keskusteluun mukaan kalliita ratkaisuja. 37 00:03:26.390 --> 00:03:29.710 No tämmöinen arkinen esimerkki. 38 00:03:29.710 --> 00:03:32.890 Joka joka ehkä tätä valaisee. 39 00:03:32.890 --> 00:03:38.840 No kehämäinen argumentti. On sellainen jossa. 40 00:03:38.840 --> 00:03:44.250 Vai vai pyritään perustelemaan? 41 00:03:44.250 --> 00:03:53.220 Siten, että sinne lähtökohtiin tai premissieihin tai oletuksiin yhteisesti sovittuihin 42 00:03:53.220 --> 00:04:01.120 lähtökohtiin pyritään piilottamaan tai asettamaan se itse väittämä ja tällainen. 43 00:04:01.120 --> 00:04:08.540 Tällöin sitten niin sanotusti päätettäisiin kehässä tai argumentoitaisiin kehässä, jossa väite 44 00:04:08.540 --> 00:04:13.550 perustelisi itse itseään ja tää on nyt sitten argumentaation näkökulmasta. 45 00:04:13.550 --> 00:04:18.710 Aika ongelmallinen tilanne. 46 00:04:18.710 --> 00:04:25.010 Eli on hyvä yrittää pitää mielessä, että mitä ne ovat ne yhteiset lähtökohdat. 47 00:04:25.010 --> 00:04:30.400 Joista on sovittu tai jota voidaan pitää yhteisinä jaettuna lähtökohtana 48 00:04:30.400 --> 00:04:35.240 ja sitten tarkastelemaan sitä, että onko argumentissa. 49 00:04:35.240 --> 00:04:42.000 Pyritty sitten jotenkin näihin näihin vaikuttamaan siten, että joudutaan 50 00:04:42.000 --> 00:04:52.390 kehään tai tai sitten tullaan ristiriitaan. Lähtökohtien kanssa. 51 00:04:52.390 --> 00:04:58.160 No sitten. Argumentaatiovaiheeseen. 52 00:04:58.160 --> 00:05:02.330 Niin ikään liittyvä validi suussaan. 53 00:05:02.330 --> 00:05:07.610 Tai pätevyyssäästö joka pragmatic elektroniikassa. 54 00:05:07.610 --> 00:05:09.910 Muotoiltavaissa näin. 55 00:05:09.910 --> 00:05:16.460 Muodollisesti pätevänä esitetyn päättelyn on oltava loogisesti pätevää. 56 00:05:16.460 --> 00:05:24.760 Ja tässä ideana on on se että. Argumentit voivat. 57 00:05:24.760 --> 00:05:29.100 Olla sellaisia, että ne ovat. 58 00:05:29.100 --> 00:05:34.700 Ihan kun sitovia eli premissien ja johtopäätöksen suhde 59 00:05:34.700 --> 00:05:40.850 voi olla sitova loogisessa mielessä. Mutta joskus. 60 00:05:40.850 --> 00:05:43.450 Ja itse asiassa varsin tää ajankin. 61 00:05:43.450 --> 00:05:50.570 Esitetään argumentteja, jotka näyttävät loogisilta tai loogisesti sitovilla 62 00:05:50.570 --> 00:05:54.560 argumenteilla, mutta eivät sitä tosiasiassa ole. 63 00:05:54.560 --> 00:06:01.640 Ja tämä sääntö nyt sitten velvoittaa pitämään logiikasta kiinni. 64 00:06:01.640 --> 00:06:06.850 Ja tavanomaisia virheitä tai fantasioita. 65 00:06:06.850 --> 00:06:12.150 Tän tyyppiseen argumentaation on esitettävissä koko joukko. 66 00:06:12.150 --> 00:06:14.670 Tässä pari esimerkkiä. 67 00:06:14.670 --> 00:06:20.840 Yksi on välttämättömien ja riittävien ominaisuuksien sekoittaminen. 68 00:06:20.840 --> 00:06:27.830 Ja nyt jos vaikkapa otettaisiin. Polttari esimerkki. 69 00:06:27.830 --> 00:06:32.560 Tässä jälleen kerran, niin joku saattaisi san. 70 00:06:32.560 --> 00:06:39.680 Sanoa, että kun on yksi vaikkapa sovittu siitä, että. 71 00:06:39.680 --> 00:06:45.060 Tehtävien asioiden tulisi olla edullisia ja sitten joku saattaisi sanoa sitten, 72 00:06:45.060 --> 00:06:51.040 että no hetkinen, että tuota noin niin retkeily metsässä olisi. 73 00:06:51.040 --> 00:06:54.040 Olisi edullista, että sehän ei maksa maksa mitään, sinnehän 74 00:06:54.040 --> 00:06:57.310 me mehän nyt sitten täytyy mennä. 75 00:06:57.310 --> 00:07:05.970 Ja tällainen päättely olisi virheellistä, sillä se, että 76 00:07:05.970 --> 00:07:08.250 olisin. 77 00:07:08.250 --> 00:07:11.290 Välttämätön ehto eli edullisuus täytetty, niin se ei 78 00:07:11.290 --> 00:07:20.440 vielä riitä, että asia olisi päätetty. Toinen esimerkki. 79 00:07:20.440 --> 00:07:25.120 Osien ja kokonaisuuksien ominaisuuksien sekoittaminen. 80 00:07:25.120 --> 00:07:31.690 Ehkä semmoinen, klassinen ja hiukan jo kulunut esimerkki on. 81 00:07:31.690 --> 00:07:40.290 Siinä että että jos sanotaan, että katolinen kirkko on hyvin varakas, sillä on paljon omaisuutta 82 00:07:40.290 --> 00:07:47.050 ja saattaisiin sitten päätellä, että no katolilaiset ovat hyvin varakkaita, eli heillä on paljon 83 00:07:47.050 --> 00:07:55.210 omaisuutta ja jos ajaudutaan siinä, että katolilaisten jäsen. 84 00:07:55.210 --> 00:07:58.880 Miten varallisuus on eri asia? 85 00:07:58.880 --> 00:08:03.620 Tai näin on ajateltava, että se on eri asia, kun heidän yhteisönsä 86 00:08:03.620 --> 00:08:09.730 omaisuus ja näiden sekoittaminen olisi looginen virhe. 87 00:08:09.730 --> 00:08:15.180 Mä vastaavan tyyppisiä virheitä on on paljon esitettävissä. 88 00:08:15.180 --> 00:08:22.660 Öö näistä muodollisesti pätevistä ja muodollisesti pätemättömistä asioista 89 00:08:22.660 --> 00:08:26.200 tulee sitten oma erillinen video tässä yhteydessä. 90 00:08:26.200 --> 00:08:32.390 En lähde kattavammin tätä tätä asiaa esittämään sen sijaan. 91 00:08:32.390 --> 00:08:38.990 Argumentti skeema sääntö täydentää edellä mainittua. 92 00:08:38.990 --> 00:08:44.300 Ajatusta. Päättelystä. 93 00:08:44.300 --> 00:08:50.760 Argumentaatiossa, sillä argumentaatiossa on tällaisten logistisesti 94 00:08:50.760 --> 00:08:54.770 sitovien päätelmien ohella sitten väljempiä. 95 00:08:54.770 --> 00:08:58.780 Argumentointikeinoja ja nää. 96 00:08:58.780 --> 00:09:00.900 Tunnetaan nyt pragmaat dialektiikka. 97 00:09:00.900 --> 00:09:06.760 Teoriassa argumentti skeemaoina. Ja ideana on, että. 98 00:09:06.760 --> 00:09:15.190 Ainoastaan oikeasti oikea skeema käytettynä oikein on hyväksyttävä 99 00:09:15.190 --> 00:09:16.990 peruste. 100 00:09:16.990 --> 00:09:21.380 Sitten argumentti näkökannan lopullisena puolustuksena. 101 00:09:21.380 --> 00:09:28.400 Ja. Tää merkitsee yksinkertaisesti sitä, että. 102 00:09:28.400 --> 00:09:34.410 Kun argumentoidaan, on käytettävä sellaista skeemaa, jonka osallistujat 103 00:09:34.410 --> 00:09:40.910 hyväksyy ja toisaalta, joka sopii siihen käytettyyn asiaan. 104 00:09:40.910 --> 00:09:43.680 Ja palasivat olisi. 105 00:09:43.680 --> 00:09:48.980 Luonteeltaan sellaisia, joissa käytetään väärää skeemaa eli jotain sellaista skeema joka 106 00:09:48.980 --> 00:09:55.610 ei siihen sovellu tai sitten käytetään oikeaa skeemaa, mutta väärin. 107 00:09:55.610 --> 00:10:01.970 Ja näiden skeemamojen määrään käyttöön tai väärien skeeman skeemaojen käyttöön, 108 00:10:01.970 --> 00:10:09.580 niin palataan palataan sitten tuonnempana kurssilla. 109 00:10:09.580 --> 00:10:12.320 Päätänääntö niin. 110 00:10:12.320 --> 00:10:17.480 Kun kyse on argumentaatioprosessista, jossa pyritään. 111 00:10:17.480 --> 00:10:23.600 Erimielisyyden lopettamiseen niin on hyvä sitten antaa ohjeistus siihen, 112 00:10:23.600 --> 00:10:30.190 että mitä sitten kun päädytään johonkin lopputulokseen. 113 00:10:30.190 --> 00:10:34.250 Päätössäännön mukaan näkökannasta ei voi pitää kiinni, ellei sitä 114 00:10:34.250 --> 00:10:39.410 ole lopullisesti puolustettu eli ei voi vaatia. 115 00:10:39.410 --> 00:10:45.720 Keskustelukumppania pitäytymään saan pitäytymään väitteessä, mikäli ei ole 116 00:10:45.720 --> 00:10:50.120 ikään kuin käyty läpi sitä keskustelua kokonaisuudessaan. 117 00:10:50.120 --> 00:10:56.110 Ja toisaalta sitten jos. On tullut esittäneeksi. 118 00:10:56.110 --> 00:11:02.420 Epäilyksensä johonkin näkökantaan niin epäilyksestä tulisi luopua 119 00:11:02.420 --> 00:11:09.270 ellei sitten jotakin erityistä ole nimittäin. 120 00:11:09.270 --> 00:11:17.200 Mikäli näkökanta ei olekaan lopullisesti puolustettu ja nyt tietysti on niin että. 121 00:11:17.200 --> 00:11:21.320 Tässä yhteydessä aika usein. Tulee. 122 00:11:21.320 --> 00:11:29.760 Mieleen tulkinta, että näkö näkökannan epäilystä luopuminen on jotenkin epärealistinen 123 00:11:29.760 --> 00:11:36.920 asia ja se ehkä onkin psykologisessa mielessä niin että ihmiset. 124 00:11:36.920 --> 00:11:45.170 Harvoin välittömästi ikään kuin saavat mielensä sille aaltopituudelle, että he kykenisivät 125 00:11:45.170 --> 00:11:52.090 ikään kuin niin sanotusti kompostoimaan sen sen ja ja hahmottamaan, että mitä tää keskustelun 126 00:11:52.090 --> 00:11:59.950 tuloksena omaan ajatteluun liittyy, eli mitä mitä siitä ajattelee ja monihan saattaa ikään kuin 127 00:11:59.950 --> 00:12:05.990 jäädä sellaiseen psykologiseen tilaan, että ei oikein usko sitä asiaa. 128 00:12:05.990 --> 00:12:13.710 Mistä oikeastaan pitäisi pitäisi uskoa keskustelun pohjalta ja näin 129 00:12:13.710 --> 00:12:18.130 ollen sitten tää sääntö saattaa tuntua kummalliselta. 130 00:12:18.130 --> 00:12:20.070 Tässä ei ole siis kyse siitä. 131 00:12:20.070 --> 00:12:25.190 Siis tässä teoriassa ei ole kyse psykologisen tason teoriasta siinä mielessä, että se 132 00:12:25.190 --> 00:12:29.420 kertoisi, että miten ihmisen mieli muuttuu, vaan kyse on keskustelua. 133 00:12:29.420 --> 00:12:38.320 Dialektiikkaa tietyn tyyppistä vastakkainasettelukeskustelua käsittelevä teoria. 134 00:12:38.320 --> 00:12:46.410 No moni varmastikin on kuitenkin törmännyt tilanteisiin, jossa henkilö hyvienkin argumenttien 135 00:12:46.410 --> 00:12:51.560 jälkeen jaksaa jankuttaa asiasta ja pitää kiinni kannasta. 136 00:12:51.560 --> 00:13:00.000 Vaikka sitten perusteluja ei enää kannalle ole ja kanta on osoitettu virheelliseksi 137 00:13:00.000 --> 00:13:05.670 tai sitten monesti käy kiinnostava ilmiö esille. 138 00:13:05.670 --> 00:13:12.470 Että lopputuloksen kuvailu eri osapuolten kesken voi voi ollakin 139 00:13:12.470 --> 00:13:16.290 kovin erilainen ja vähintään toinen osapuolista. 140 00:13:16.290 --> 00:13:24.730 Nyt sitten katsoo, katsoo aika omituisella tavalla jääneensä keskustelussa voitolle tai jopa 141 00:13:24.730 --> 00:13:33.610 sitten saattaa julistaa oman kantansa lopulliseksi totuudeksi, vaikka vain keskustelukumppani 142 00:13:33.610 --> 00:13:37.150 on todennut, että hänellä ei ole esittää mitään epäilyksiä tai argumentteja. 143 00:13:37.150 --> 00:13:39.170 Tämän jälkeen. 144 00:13:39.170 --> 00:13:46.180 Ja nämä molemmat ovat omituisia ja virheellisiä. 145 00:13:46.180 --> 00:13:52.220 Toimintatapoja tän pragmaat dialektiikkateorian mukaan. 146 00:13:52.220 --> 00:13:56.790 No viimeinen. Sääntö poikkeaa edellisistä. 147 00:13:56.790 --> 00:14:05.820 Se on kielenkäyttö sääntö ja se. On voimassa kaikkien. 148 00:14:05.820 --> 00:14:14.100 Argumentaatiovaiheiden osalta eli lähtien konsultaatiosta avauksesta argumentaation ja. 149 00:14:14.100 --> 00:14:19.120 Päätänvaiheeseen. Kielenkäyttö sääntö. 150 00:14:19.120 --> 00:14:23.020 Velvoittaa välttämään epäselvää ja monin merkityksellistä 151 00:14:23.020 --> 00:14:28.910 kieltä ja toisaalta sitten tulkitsemaan. 152 00:14:28.910 --> 00:14:31.600 Niin on tulkittava oikein. 153 00:14:31.600 --> 00:14:36.940 Ja asiallisesti ja parhaansa mukaan ja tahallista väärin tulkintaa ei pidä. 154 00:14:36.940 --> 00:14:39.460 Ei pidä hyväksyä. 155 00:14:39.460 --> 00:14:47.460 Tahallista väärin tulkintaa harrastetaan toki hyvin paljon ja se voi olla olla jonkun näköinen 156 00:14:47.460 --> 00:14:54.710 retorinen menetelmä vaikkapa politiikan alalla, mutta tosiasiassa. 157 00:14:54.710 --> 00:15:01.750 Erimielisyyden aito ratkaisu jossakin keskustelussa ei tästä 158 00:15:01.750 --> 00:15:06.920 tahallisesta väärin tulkinnasta kyllä. Oikein. 159 00:15:06.920 --> 00:15:10.670 Oikein selviä. 160 00:15:10.670 --> 00:15:15.040 No kielenkäyttö sääntöön liittyy fantasioita. 161 00:15:15.040 --> 00:15:23.230 Moni merkityksellisyyden ja kielelliset epäselvyydet ovat sellaisia ja nyt 162 00:15:23.230 --> 00:15:30.100 argumentointi ikään kuin käyttäen tällaisia kielellisiä. 163 00:15:30.100 --> 00:15:37.020 Epämääräisiä keinoja ei tosi asiassa edistä erimielisyyden ratkaisua. 164 00:15:37.020 --> 00:15:44.600 Toki on niin, että oman kantansa voi saada menemään läpi tavallaan huijaamalla. 165 00:15:44.600 --> 00:15:50.420 Jos on taitava kielen käyttäjä tai voi saada keskustelun päättymään, jos muotoillaan 166 00:15:50.420 --> 00:15:54.150 asiat riittävän epäselvästi tai moni monimielisesti. 167 00:15:54.150 --> 00:16:03.160 Mutta aito erimielisyys ei, ei siitä ratkea. 168 00:16:03.160 --> 00:16:10.200 Kielenkäyttö sääntöä pohdittaessa on hyvä muistaa, että väärinymmärrykset tahattomat 169 00:16:10.200 --> 00:16:15.950 väärinymmärrykset ovat tuiki tavallisia kielenkäytössä. 170 00:16:15.950 --> 00:16:23.940 Eli tää on suhteellisen tavanomainen ilmiö, mutta ilmiön tavanomaisuus. 171 00:16:23.940 --> 00:16:26.730 Saa vastapainokseen. 172 00:16:26.730 --> 00:16:31.850 Kielenkäytön funktion, jossa voidaan pyytää tarkennuksia 173 00:16:31.850 --> 00:16:35.730 selvennyksiä, määritelmiä ja niin edespäin. 174 00:16:35.730 --> 00:16:41.420 Eli vaikka kieli on välineenä toisinaan vähän pettävä. 175 00:16:41.420 --> 00:16:46.960 Tai epäselvä epävarma niin kielessä itsessään on mekanismeja, joiden avulla me 176 00:16:46.960 --> 00:16:52.370 voimme pyrkiä korjaamaan, selventämään, tarkentamaan, täsmentämään. 177 00:16:52.370 --> 00:17:00.010 Muodostavan erilaisia yhteyksiä antamaan ymmärrettäviä määritelmiä. 178 00:17:00.010 --> 00:17:05.150 Illustrationisia esimerkkejä ja niin edespäin, jotta sitten kumppani 179 00:17:05.150 --> 00:17:10.000 saadaan niin sanotusti sava samalle sivulle. 180 00:17:10.000 --> 00:17:17.150 Ja näin ollen tää kielenkäyttö sääntö. On hyvä. 181 00:17:17.150 --> 00:17:23.690 Lisäsin tähän argumentatiivisen prosessiin ja sen läpikäymiseen. 182 00:17:23.690 --> 00:17:29.390 Ja se on tosiaan voimassa kaikissa argumentaation vaiheissa 183 00:17:29.390 --> 00:17:33.440 konsultaatiosta päätökseen saakka. 184 00:17:33.440 --> 00:17:39.850 Osa säännöistä siis kytkeytyy nimenomaan johonkin tiettyyn vaiheeseen. 185 00:17:39.850 --> 00:17:48.710 Ja jos katsotaan edellisiä sääntöjä, niin niin esimerkiksi ensimmäinen. 186 00:17:48.710 --> 00:17:55.770 Sääntö liittyen ilmaisun vapauteen eli saa esittää mitä tahansa on olennainen 187 00:17:55.770 --> 00:17:59.130 erimielisyyden olemassaolon selvittämisen kannalta. 188 00:17:59.130 --> 00:18:04.890 Eli jos on olemassa potentiaalinen erimielisyys, niin on tärkeää että että se saadaan esille 189 00:18:04.890 --> 00:18:14.130 ja nyt jonkun näköiset tabut ja kiellot pyhitetyt näkökannat ovat omiaan peittämään erimielisyyksiä 190 00:18:14.130 --> 00:18:19.760 ja niiden ratkaisu on tietysti tämmöisen prosessin kautta. 191 00:18:19.760 --> 00:18:25.780 Mahdotonta jos ei eri kantoja saada esille. 192 00:18:25.780 --> 00:18:33.100 Ja voitaisiin ajatella, että olisi hyvä jos erimielisyyksien aiheita tuotaisiin 193 00:18:33.100 --> 00:18:43.150 esille maksimaalisen paljon, jotta sitten voitaisiin niitä ratkoa. 194 00:18:43.150 --> 00:18:51.570 Erimielisyyden ratkeamisen kannalta on olennaista, että meillä on mahdollisuus sopia. 195 00:18:51.570 --> 00:18:59.070 Säännöistä ja sitten katsoa lähtökohtia, että onko meillä yhtään samanlaista. 196 00:18:59.070 --> 00:19:05.210 Pohjalta yhteistä pohjaa, jonka pohjalta erimielisyys voitaisiin ratkaista. 197 00:19:05.210 --> 00:19:08.950 Jos kerta kaikkiaan olemme kaikesta eri mieltä, niin ei ole mielekästä edes 198 00:19:08.950 --> 00:19:15.630 argumenttia esittää erimielisyyden ratkaisemiseksi voi olla toki muita perusteita 199 00:19:15.630 --> 00:19:19.990 käydä argumentatiivista keskustelua kuin erimielisyyden ratkaisu, mutta sitten 200 00:19:19.990 --> 00:19:24.210 se on rakenteeltaan toisen tyyppinen ja ehkä tavoitteiltaan toisen tyyppinen 201 00:19:24.210 --> 00:19:28.880 ja ei, ei siis samanlainen keskustelu. 202 00:19:28.880 --> 00:19:34.360 Argumenttiin ja vasta argumenttien esittäminen sen loogisuusvaatimukset 203 00:19:34.360 --> 00:19:39.560 ja ja skeemaojen käyttöön liittyvät vaatimukset ovat myöskin olennaisia, 204 00:19:39.560 --> 00:19:44.660 jotta setinen keskustelu voidaan, voidaan käydä läpi. 205 00:19:44.660 --> 00:19:48.700 Ja lopputuloksen toteaminen on keskeistä. 206 00:19:48.700 --> 00:19:55.320 Eli on hyvä, että on mietittynä, että milloin keskustelussa on käyty vaadittavat 207 00:19:55.320 --> 00:20:03.960 asiat ja tää pragmaat dialektinen teoria sitten määrittää ne ehdot, jotka 208 00:20:03.960 --> 00:20:12.820 tähän tähän argumentatiivisen prosessin päättämiseen liittyvät. 209 00:20:12.820 --> 00:20:16.520 No, kuten sanottua niin. 210 00:20:16.520 --> 00:20:22.760 Edellä mainitut 10 sääntöä ovat sellaisia, joihin on syytä suhtautua 211 00:20:22.760 --> 00:20:28.560 kriittisesti eli pohtia että että onko se sääntökokonaisuus riittävä 212 00:20:28.560 --> 00:20:32.700 ja onko kukin niistä säännöistä välttämätön? 213 00:20:32.700 --> 00:20:38.620 Ja ehkä vielä voisi sen verran sanoa, että niiden ohella olevat korkeamman 214 00:20:38.620 --> 00:20:43.890 asteen säännöt ja niiden täsmennykset on on myöskin tärkeitä. 215 00:20:43.890 --> 00:20:48.460 Ja voisi vielä lisätä selässäkin seikan tähän. 216 00:20:48.460 --> 00:20:57.830 Sääntöjen kokoelmaan ja niihin korkeamman asteen sääntöihin tai edellytyksiin että. 217 00:20:57.830 --> 00:21:05.480 On hyvä pyrkiä huomioimaan se konteksti, jossa se keskustelu käydään sillä näiden 218 00:21:05.480 --> 00:21:10.660 muodollisten sääntöjen lisäksi voi olla institutionaalisia. 219 00:21:10.660 --> 00:21:15.800 Käytänteitä tai ehtoja, jotka vaikuttavat siihen, että miten keskustelua 220 00:21:15.800 --> 00:21:23.290 käydään jossakin totalitaarisessa valtiossa saattaa olla. 221 00:21:23.290 --> 00:21:28.880 Hyvinkin suuria sisällöllisiä rajoitteita siitä, että millaisista asioista saa keskustella 222 00:21:28.880 --> 00:21:37.110 tai sitten voisi olla joku hyvin ahdasmielinen yhteisö, jossa olisi pyhitetty 223 00:21:37.110 --> 00:21:42.690 ja lähtökohtia tai tai kiellettyjä keskustelunaiheita tai kiellettyjä näkökantoja. 224 00:21:42.690 --> 00:21:47.030 Mielipiteitä, joista ei saa keskustella ja nää kaikki 225 00:21:47.030 --> 00:21:51.310 rajoittaa sitä mahdollista keskustelua. 226 00:21:51.310 --> 00:21:55.090 Samoin voitaisiin ajatella, että esimerkiksi sotilassalaisuuksia 227 00:21:55.090 --> 00:21:59.460 tai valtionsalaisuuksia tai yrityssalaisuuksia. 228 00:21:59.460 --> 00:22:06.480 Koskeva keskustelu olisi joistakin institutionaalisista syistä rajoitettu ja 229 00:22:06.480 --> 00:22:11.660 se vaikuttaa siihen, että mitä mitä keskustelua voidaan käydä. 230 00:22:11.660 --> 00:22:17.700 Toisaalta sitten käytän käytäntö asentaa rajoituksia. 231 00:22:17.700 --> 00:22:20.890 Ihmisen elämä on rajallinen ja ei ole. 232 00:22:20.890 --> 00:22:26.050 Yksinkertaisesti mahdollisuutta käydä kaikista mahdollisista maailman 233 00:22:26.050 --> 00:22:34.420 asioista keskustelua koskapa ihmisen ikä ei siihen riitä. 234 00:22:34.420 --> 00:22:44.060 No näiden sääntöjen ohella pragmatic elektroniikassa on sitten hiukan teknisempiä 235 00:22:44.060 --> 00:22:50.400 muotoilija sääntökokoelma, joita en katso tän kurssin yhteydessä välttämättömäksi 236 00:22:50.400 --> 00:22:55.700 käydä, mutta mikäli haluaa syventää tietämystään ja ymmärtämystä, niin sitten voi 237 00:22:55.700 --> 00:23:02.890 katsoa alkuperäisiä akateemisia lähteitä näiden sääntöjään tarkempien sääntöjen 238 00:23:02.890 --> 00:23:05.090 ja teknisempien sääntöjen muotoilujen. 239 00:23:05.090 --> 00:23:10.210 Osalta ja siihen muun muassa se aiemmin mainittu systematic 240 00:23:10.210 --> 00:23:13.410 tele ja wagner on hyvä hyvä teos.