WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:05.750 muotoilu ja viimeistely 2 00:00:05.750 --> 00:00:10.340 tällä videolla akateemista kirjoittamista 3 00:00:10.500 --> 00:00:12.540 etsisi 4 00:00:12.750 --> 00:00:16.320 luun ja viimeistelyyn liittyviä asioita 5 00:00:16.500 --> 00:00:24.000 nää on ehkä enemmän kirjoitusprosessin loppupään 6 00:00:24.000 --> 00:00:28.650 asioita muualla ole käsitelleet aiheenvalintaa ja 7 00:00:28.650 --> 00:00:33.500 rajausta ja myöskin rakennetta 8 00:00:33.500 --> 00:00:40.250 pohjautuu kokemukseen eli 9 00:00:40.250 --> 00:00:46.190 vuosien varrella kun olen lukenut ne opiskelijoiden kirjallisia 10 00:00:46.190 --> 00:00:51.750 töitä niin siellä sitten Kiedis 11 00:00:51.750 --> 00:00:54.300 ongelmaksi virhe 12 00:00:54.500 --> 00:01:01.010 esiintyvät taajemmin kun joskus toisesta ja yritän tuoda esille 13 00:01:01.010 --> 00:01:07.000 sellassia keskeisimpiä ja yleisinkiä ongelmakohtia 14 00:01:07.000 --> 00:01:12.750 mua sitten yritän esittää myös hienovaraisempia 15 00:01:12.750 --> 00:01:19.000 kehittämisen kohteita jotka ei välttämättä opikseen alkuvaiheessa 16 00:01:19.000 --> 00:01:22.570 ole tullut esille vielä 17 00:01:22.750 --> 00:01:28.500 myöhemmin en enne mitä myöhemmi tulee sitten passaa 18 00:01:28.500 --> 00:01:33.090 mun opiskelu vie tekee 19 00:01:33.250 --> 00:01:34.780 jaa 20 00:01:35.000 --> 00:01:38.060 aihepiiri on 21 00:01:38.250 --> 00:01:41.820 A- ja sillä ei ole mahdollista 22 00:01:42.000 --> 00:01:46.770 itiöillä tai yhdellä kurssilla kaikkiaan akateemisen kirjoittamisen astet ja käden 23 00:01:46.770 --> 00:01:51.500 läpi jotenka tämä on väistämättä hiukan 24 00:01:51.500 --> 00:01:58.250 ikava kokoelma sekavanoloinen kokoelma asioita mutta pyrin kuitenkin 25 00:01:58.250 --> 00:02:03.500 mielestäni tärkeimpiä asioita Tuomon tuoman isille 26 00:02:03.500 --> 00:02:06.050 ensinnäkin 27 00:02:06.250 --> 00:02:11.500 jos ajatellaan kysymystä millainen on 28 00:02:11.500 --> 00:02:15.070 jota ei ole viimeistelty 29 00:02:15.250 --> 00:02:20.380 on koko joukko tämmöisiä indikaattoreita jotka 30 00:02:20.380 --> 00:02:25.250 kierivät siitä että viimeistely on jäänyt tekemättä 31 00:02:25.250 --> 00:02:27.800 joskus 32 00:02:28.000 --> 00:02:32.590 töitä jos puuttuu jokin osa 33 00:02:32.750 --> 00:02:36.830 aleksios on tehtäväksi annettu 34 00:02:37.000 --> 00:02:40.570 sellainen joka sisältää 35 00:02:40.750 --> 00:02:45.850 järviluetteloni ja tiivistelmän tai abstraktin 36 00:02:45.850 --> 00:02:50.590 ja sisällysluettelon jokin näistä osista tai useampikin 37 00:02:50.590 --> 00:02:55.870 osansa puuttua edelleen teksti 38 00:02:55.870 --> 00:03:00.700 on voinut jäädä jossain jokin kappale on ajatuksen 39 00:03:00.700 --> 00:03:05.710 ajatuksena jäänyt keskeneräiseksi ja sitten O- vaan jatkanut eteenpäin 40 00:03:05.710 --> 00:03:10.090 ja on unohtunna sitten lukea tekstit läpi niin tarkkaan että olisi huomannut 41 00:03:10.090 --> 00:03:15.250 että siinä on kesken Eränen lause kappale 42 00:03:15.250 --> 00:03:21.000 kokonaisuus on epätasapainoinen 43 00:03:21.000 --> 00:03:23.550 esimerkiksi 44 00:03:23.750 --> 00:03:29.600 tavanomainen ongelma on kirjallisissa töissä lähdetään 45 00:03:29.600 --> 00:03:34.010 melko suureellisesti ja suuria suunnitelmia liikkeelle ja ajatuksena on tehdä 46 00:03:34.010 --> 00:03:39.170 perusteellista työtä ja se jos sellainen jossa on ja kun 47 00:03:39.170 --> 00:03:44.500 teoriaosa ja soveltava osa erikseen niin teoriaosaan 48 00:03:44.500 --> 00:03:49.870 arponut valtavasti aikaa ja energiaa ja sitten soveltuva osa 49 00:03:49.870 --> 00:03:55.660 on järjestetty hyvin pieneen rooliin ja epätasapaino saattaa olla nimenomaatioiden 50 00:03:55.660 --> 00:04:00.500 esittelyn ja sitten sinne analyysin 51 00:04:00.500 --> 00:04:08.000 välillä merkittävä ja siten kokonaisuus ei oikeen oikein toimi 52 00:04:08.000 --> 00:04:12.590 jäsentelemättömyys on myös ongelma 53 00:04:12.750 --> 00:04:14.280 mä oon 54 00:04:14.500 --> 00:04:20.740 ei ole tehty ehkä suunnitelmaa siitä mitä 55 00:04:20.740 --> 00:04:27.000 osioita sisällöllisen sisällön puolesta ajattelee tekstiin 56 00:04:27.000 --> 00:04:28.530 ansa 57 00:04:28.750 --> 00:04:34.540 voi olla niinettä käyttää useita 58 00:04:34.540 --> 00:04:39.880 jäsenyyksiä tekstin varrella ilman että vokijälkiä 59 00:04:39.880 --> 00:04:44.750 miten ajattelee asioiden liittyvän toisiinsa 60 00:04:44.750 --> 00:04:50.500 voisi olla vaikkapa sellanen 61 00:04:50.500 --> 00:04:52.540 palkkiossa 62 00:04:52.750 --> 00:04:55.810 aloitetaan 63 00:04:56.000 --> 00:05:00.500 jäsentämällä vaikkapa jotain 64 00:05:00.500 --> 00:05:04.000 kysymystä ja 65 00:05:04.000 --> 00:05:08.590 jäsennyksessä sitten tuodaan esille vaikkapa 66 00:05:08.750 --> 00:05:11.300 eri 67 00:05:11.500 --> 00:05:16.690 toimiakseen heidän roolinsa 68 00:05:16.690 --> 00:05:21.190 jonkun kysymyksen ympärillä mutta sittenei 69 00:05:21.190 --> 00:05:26.020 ei käytetäkkään samaa jäsenistä enään enää sen jälkeen vaan 70 00:05:26.020 --> 00:05:31.090 siirrytäänkin esimerkiksi Hiittisten tiurioitten 71 00:05:31.090 --> 00:05:36.100 näkökulmasta käsittelemään jotaki ongelma ja saatetaan 72 00:05:36.100 --> 00:05:40.630 käyttää vaikkapa seurausetiikka ja ite etikkaa ja veronsa 73 00:05:40.630 --> 00:05:45.500 sitikka mutta ei hahmoteta sitten 74 00:05:45.500 --> 00:05:50.750 toimijoiden näkökulmasta enää sitä asiaa ja sit saattaa lopuksi 75 00:05:50.750 --> 00:05:55.970 teidän vielä erikseen jäsennyksen jossa intuitiivisesti pyrkii 76 00:05:55.970 --> 00:06:00.410 esittämään aiemmassa aiemmissa jäseneksi 77 00:06:00.410 --> 00:06:05.250 sitä täysin liikkumattoma arvio siitä miten pitäisi toimia 78 00:06:05.250 --> 00:06:08.820 ja jää kenties sitten mukana on 79 00:06:09.000 --> 00:06:15.630 omia kannanottoja omia mielipiteitä omia kokemuksia ripoteltuna 80 00:06:15.630 --> 00:06:21.500 sinne sekaan mutta kokonaisjäsennys jää vajavaisiksi 81 00:06:21.500 --> 00:06:28.070 ajatuskatkot on myös merkki siitä että ajassa 82 00:06:28.070 --> 00:06:34.000 ei ole läpi ajateltu eli työtä keskeistä 83 00:06:34.000 --> 00:06:39.280 olen läpi vaan saatetaan kappaleiden välillä hypätä 84 00:06:39.280 --> 00:06:44.500 ilman selitystä asiasta johonkin aivan toiseen asiaan 85 00:06:44.500 --> 00:06:50.750 sitten voi olla että ajatus sai jo loppuun 86 00:06:50.750 --> 00:06:56.150 ja oli erilaisia muotoiluja jolla tavoitellaan jotaki 87 00:06:56.150 --> 00:07:01.750 idea mutta se idea ei ole itsellekään oikeen tiedä millä avautuu 88 00:07:01.750 --> 00:07:07.500 sintaksiini kielioppiin 89 00:07:07.500 --> 00:07:10.050 ulkoasuun liittyviä 90 00:07:10.250 --> 00:07:15.020 ongelmia yllättävän usein Iiris 91 00:07:15.020 --> 00:07:19.250 on sellainen jossa tulee virheitä 92 00:07:19.250 --> 00:07:24.830 vieraskieliseksi nimeksi on tärkeää tarkistaa 93 00:07:24.830 --> 00:07:30.250 jos ei ole varma miten ne miten ne kirjoitetaan 94 00:07:30.250 --> 00:07:34.360 ja myöskin sitten suomenkieliset nimet 95 00:07:34.360 --> 00:07:38.750 on tärkeää tarkistaa että 96 00:07:38.750 --> 00:07:41.300 ne on oikein tiisti 97 00:07:41.500 --> 00:07:47.140 minun nimeni on Pajunen ja olen joskus lokerot 98 00:07:47.140 --> 00:07:52.600 töitä joissa viitataan luentoihini ja siellä saatetaan 99 00:07:52.600 --> 00:07:58.000 minuun viitata nimellä Enso on Nurminen 100 00:07:58.000 --> 00:08:00.550 on paajuulla 101 00:08:00.750 --> 00:08:07.500 tai tajuuniemi ja jopa samassa kirjassa saatetaan nimi kirjoittaa väärin 102 00:08:07.500 --> 00:08:13.050 en asiasta itse ole erityisen loukkaantunut 103 00:08:13.050 --> 00:08:17.520 mutta se että tällaisia virheitä esiintyy 104 00:08:17.520 --> 00:08:22.590 niin kertoo siitä että ei ole tehty oikein loppuun 105 00:08:22.590 --> 00:08:27.090 asti huolella ja huolellisuushan on akateemisen 106 00:08:27.090 --> 00:08:31.750 ajattelun ja toiminnan eräs keskeinen piirre 107 00:08:31.750 --> 00:08:35.920 kirjottelis ireton on myös merkki 108 00:08:35.920 --> 00:08:39.750 siitä että hetken tiesin jo 109 00:08:39.750 --> 00:08:44.610 ja loppuun asti työtä nykyisin 110 00:08:44.610 --> 00:08:49.750 tekstinkäsittelyohjelmissa on varsin hyviä kieli 111 00:08:49.750 --> 00:08:54.490 avustajia ja niitä on hyvä käyttää 112 00:08:54.490 --> 00:08:59.440 hyväkseen aivan täydellisiä ne eivät ole sillä joitakin 113 00:08:59.440 --> 00:09:03.550 esimerkiksi pilkkuvirheitä niihinkin vielä 114 00:09:03.550 --> 00:09:08.250 on jäänyt selittäisi niin eikun luo 115 00:09:08.250 --> 00:09:11.820 no 116 00:09:12.000 --> 00:09:16.920 lauseita lausetasolla 117 00:09:16.920 --> 00:09:21.660 asioitani keskeneräiset lauseet on ilmi selvä ongelma 118 00:09:21.660 --> 00:09:26.000 viimeistelyn osalta mutta sitten 119 00:09:26.000 --> 00:09:28.040 lauseita 120 00:09:28.250 --> 00:09:34.000 kannattaa kyllä muistiinkonomaisestikkin kirjottaa 121 00:09:34.000 --> 00:09:39.400 prosessin aikana on sitten lopuksi on hyvä tarkistaaettä 122 00:09:39.400 --> 00:09:44.740 onko ne alkuperäset ajatukset sitte sellasia 123 00:09:44.740 --> 00:09:49.500 että niitä kannattaa lopulliseen muotoiluun jättää 124 00:09:49.500 --> 00:09:54.450 joskus soi olo ikäänku sellanen 125 00:09:54.450 --> 00:09:59.610 floupäällä jossa kirjoittaa asiaa mutta 126 00:09:59.610 --> 00:10:04.980 ei oikein ole tarkka on mietinnässä että onko se tarpeellista 127 00:10:04.980 --> 00:10:09.810 ja mielekästä ajetulle lukijakunnalle asia 128 00:10:09.810 --> 00:10:14.310 ja tällee sitte soittaa hienonkuuloisia lauseita tulla mutta 129 00:10:14.310 --> 00:10:19.620 tarkemman pohdinnan tuloksena ne ovat enemmän säveltämistä ja 130 00:10:19.620 --> 00:10:24.240 eivät täytä mitään ajateltua punktiota tai sitten 131 00:10:24.240 --> 00:10:29.340 lause saattaa olla itsestään selvyyksiä on vaikea aloittaa 132 00:10:29.340 --> 00:10:34.000 työtä ilman että samoin joitakin melko melko ilmiselvä 133 00:10:34.000 --> 00:10:40.250 kiitti se se käsitetään sivistyssanoja 134 00:10:40.250 --> 00:10:44.300 vierasperäisiä sanoja ja jotain semmosia 135 00:10:44.300 --> 00:10:48.250 termiittiarmeija jotka eivät ole 136 00:10:48.250 --> 00:10:50.800 arkikielisiä 137 00:10:51.000 --> 00:10:55.590 akateemisen tekstin ite ikinä 138 00:10:55.750 --> 00:10:58.300 vasiten käyttää 139 00:10:58.500 --> 00:11:03.540 ne eivät itsetarkoituksellisia mutta kun 140 00:11:03.540 --> 00:11:09.480 kuukin akateemisen oppiala kuuluu oma tekninen sanasto ja niiden 141 00:11:09.480 --> 00:11:13.500 käytön hallinta on se on tärkeä 142 00:11:13.500 --> 00:11:16.050 soupitsien aikana 143 00:11:16.250 --> 00:11:23.030 ainako niitä käyttää niit tulee varmistaa että niitä käyttää oikein väärinkäytetä sit alan termit 144 00:11:23.030 --> 00:11:28.750 on selvä merkki siitä että asia ei ole kunnolla hallussa 145 00:11:28.750 --> 00:11:34.210 kaiken kaikkiin edellä oleviin keskeisimpänä syynä nähdäkseni 146 00:11:34.210 --> 00:11:39.760 on se että viimeistelyyn ei ole jätetty riittävästi aikaa 147 00:11:39.760 --> 00:11:45.040 ja siihen kusemisen ei ole aikaa sen vuoksi ei ole aloitettu 148 00:11:45.040 --> 00:11:50.000 ajoissa tai olet oikeassa rytmissä 149 00:11:55.250 --> 00:11:59.840 sitten isottelee hyvää lopputulosta 150 00:12:00.000 --> 00:12:06.750 hyvässä lopputuloksessa koko työrakenne kun mietittii se kokonaisidea on kunnossa 151 00:12:06.750 --> 00:12:12.360 ja mä opettajan näkökulmasta tämmöinen tuntuma tulee kun lukee 152 00:12:12.360 --> 00:12:18.240 tekstin läpi ja se pystyy lukemaan kierrolla alusta loppuun 153 00:12:18.240 --> 00:12:23.750 ilman että joutuu palaamaan taaksepäin miettimään 154 00:12:23.750 --> 00:12:29.500 miettimään että mitähän tässä oikeen haluttiin sanoa miten ketään liittyy 155 00:12:29.500 --> 00:12:32.560 tehtävän antoon 156 00:12:32.750 --> 00:12:36.830 siihen alkuperäiseen ajatukseen ja niin edespäin 157 00:12:37.000 --> 00:12:38.530 eli tämä niinkuin hyvän 158 00:12:38.750 --> 00:12:41.810 lopputulokset tunnusmerkki 159 00:12:42.000 --> 00:12:48.000 pienet virheet eivät kokonaisuudessa silloin kauhean paljon 160 00:12:48.000 --> 00:12:54.000 paina jos kokonaisuus kaiken kaikkiaan on on kunnossa 161 00:12:54.000 --> 00:12:58.590 useimmiten tähän lopputulokseen 162 00:12:58.750 --> 00:13:03.610 jos on maustettu tehdä rajaus kunnolla 163 00:13:03.610 --> 00:13:08.410 se tässä on toisaalla ollutkin puhetta mutta en saata 164 00:13:08.410 --> 00:13:13.250 riittävästi korostaa sitä kuinka tärkeää on 165 00:13:13.250 --> 00:13:16.310 aihe riittävän hyviä 166 00:13:16.500 --> 00:13:22.890 uskoakseni toisinaan opiskelijoilla 167 00:13:22.890 --> 00:13:28.440 tulee mieleen semmoinen ajatus että aloittaessaan 168 00:13:28.440 --> 00:13:34.000 ajattelee että ei ole riittävästi sanottavaa 169 00:13:34.000 --> 00:13:35.530 kun minimi 170 00:13:35.750 --> 00:13:38.810 kitai sanamäärän tai sivumäärän 171 00:13:39.000 --> 00:13:41.040 tämä täyttämiseksi 172 00:13:41.250 --> 00:13:46.500 tämä on yli inhimillinen ajatus 173 00:13:46.500 --> 00:13:48.540 mutta 174 00:13:48.750 --> 00:13:53.190 pohdintaan oikea ratkaisu ei ole 175 00:13:53.190 --> 00:13:57.690 laventaa aihepiiriä vaan oikea ratkaisu 176 00:13:57.690 --> 00:14:02.250 on syventää käsittelyä 177 00:14:02.250 --> 00:14:07.230 ja kannattaa luottaa siihen että sitä aihetta voi syventää 178 00:14:07.230 --> 00:14:10.750 sitten matkan varrella 179 00:14:10.750 --> 00:14:13.810 siihen voi tuoda uutta 180 00:14:14.000 --> 00:14:20.750 näkökulmaa ilman että laventaa ja laajentaa sitä aihepiiriä 181 00:14:20.750 --> 00:14:28.250 koko rakenteeltaan silloin kun se on kunnossa 182 00:14:28.250 --> 00:14:31.310 on usein aika 183 00:14:31.500 --> 00:14:35.070 arvata 184 00:14:35.250 --> 00:14:41.500 tii sisällysluettelon kohdalla jäsenten näkyy 185 00:14:41.500 --> 00:14:46.150 sisällysluettelossa siten että siellä on johdanto 186 00:14:46.150 --> 00:14:49.500 ilmaisu aihepiirin 187 00:14:49.500 --> 00:14:55.080 ja sen rajauksen sisällön puitteissa niin selvästi että lukijalle 188 00:14:55.080 --> 00:15:00.000 on selvä minkä aieneesi koko työ on 189 00:15:00.000 --> 00:15:05.460 ja leipäteksti kun on jaettu sopiviin kappaleisiin ja otsikoitu järkevällä 190 00:15:05.460 --> 00:15:11.000 tavalla niin tyypillisesti kukkia näkee ja pissii 191 00:15:11.000 --> 00:15:18.500 tosissaamaan että minkälainen se ajatus kulku irteissään on 192 00:15:18.500 --> 00:15:23.240 ja lopputuloksen kiipin ja kienkiipin 193 00:15:23.240 --> 00:15:27.500 tissii näkemään siitä varsin mainiosti 194 00:15:27.500 --> 00:15:33.740 lukijana aika usein sisällissodan jälkeen tulee 195 00:15:33.740 --> 00:15:40.000 tarkistettua ennen siis varsinaisen tekstinlukemissa 196 00:15:40.000 --> 00:15:47.500 lähdeluettelo eli minkälaisia lähteitä on käytetty 197 00:15:47.500 --> 00:15:51.070 kun on tottunut lukemaan 198 00:15:51.250 --> 00:15:57.550 töitä lähdeluettelo silloin kertoo usein aika paljon siitä minkälainen 199 00:15:57.550 --> 00:16:03.640 on laadultaa ja mitä sisältyä siihen on otettu käsittelyyn 200 00:16:03.640 --> 00:16:08.750 ja minkä laatuisia ne lähtevät ovat 201 00:16:08.750 --> 00:16:14.570 määrä tässä ei ole ensisijainen ei ole olemassa sellasta 202 00:16:14.570 --> 00:16:19.400 sanotaanko tieteellisyyden määrällisissä mittaria 203 00:16:19.400 --> 00:16:24.860 jossa sanottaisiin että hyvässä tutkimuksessa on joku tietty määrä 204 00:16:24.860 --> 00:16:30.000 lähteitä olisi aika omituinen ajatus 205 00:16:30.000 --> 00:16:35.850 lähteiden laatusensia kertoo aika paljon ja 206 00:16:35.850 --> 00:16:41.500 näkemykseni on että opi opintojen alkuvaiheessa erityisesti 207 00:16:41.500 --> 00:16:47.530 teitä usein kuvitellaan tarvittavan enemmän kun niitä 208 00:16:47.530 --> 00:16:53.470 oikeastaan tarvitaan sen sijaan lähteitten 209 00:16:53.470 --> 00:16:59.000 laatu saattaa kärsiä kun sinne sisällyttää 210 00:16:59.000 --> 00:17:03.530 siitä määräisiä lähteitä ja epämääräiset lähtivät kersokokeista 211 00:17:03.530 --> 00:17:07.000 harkintakyvyn puutteesta 212 00:17:07.000 --> 00:17:10.060 monet kirjaksi 213 00:17:10.250 --> 00:17:15.500 seuratasolla niin isoja ja paksuja että ne sisältävät 214 00:17:15.500 --> 00:17:20.750 valtavan määrän informaatiota ja niitä ei yhden työn lähteeksi kaikkia 215 00:17:20.750 --> 00:17:26.000 kaikkia voi eikä tarvitse ostaa toisaalta 216 00:17:26.000 --> 00:17:31.250 lähteissä on hyvä muistaa että useinkaan 217 00:17:31.250 --> 00:17:36.500 kirjoittajat eivät ole lukeneet kannesta kanteen 218 00:17:36.500 --> 00:17:40.070 Kia maisemiaan teoksia 219 00:17:40.250 --> 00:17:46.500 teokset usein sisältävän osioita jotka ovat olennaisia 220 00:17:46.500 --> 00:17:51.690 niin ajatellaan perehdyttävä paremmin ja sitten muut osat 221 00:17:51.690 --> 00:17:56.500 voivat jäädä kursorisemman selaan varaa 222 00:17:56.500 --> 00:18:01.270 teoksia monenlaisia on vaikea antaa yleisoettä kuinka kuinka teoksia 223 00:18:01.270 --> 00:18:05.680 luetaan toisinaan luetaan hyvin tarkasti joitakin 224 00:18:05.680 --> 00:18:10.500 kohtia ja sitten toisinaa vähemmän tarkasti 225 00:18:10.500 --> 00:18:19.000 no kun tekstiä tuottaa 226 00:18:19.000 --> 00:18:24.550 ja toisaalta sitten kun omaa tekstiä arvioi että tarkkailee 227 00:18:24.550 --> 00:18:29.500 ja muokkaa viimeistelee ja joo 228 00:18:29.500 --> 00:18:33.580 niin on ehkä hyvä olla joitakin 229 00:18:33.750 --> 00:18:37.320 apuvälineitä 230 00:18:37.500 --> 00:18:42.750 siihen toimintani ajatuksellisia apuvälineitä 231 00:18:42.750 --> 00:18:45.810 jollekulle jokin muu 232 00:18:46.000 --> 00:18:51.430 kuvaustekstin tarkastelusta voi olla tarpeen mutta esitän tässä 233 00:18:51.430 --> 00:18:57.000 erään senssit tieteellisen tekstin 234 00:18:57.000 --> 00:18:59.040 se on 235 00:18:59.250 --> 00:19:03.630 jökulman joka kriittisen ajattelun 236 00:19:03.630 --> 00:19:07.250 kurssin luentoihin nojaa 237 00:19:07.250 --> 00:19:11.900 tieteellistä tutkimusta jossa 238 00:19:11.900 --> 00:19:16.750 ajatellaan vastattava johonkin kysymykseen 239 00:19:16.750 --> 00:19:22.000 niin on tutkimuksessani sinne se sitten vastaus siihen kysymyksiä 240 00:19:22.000 --> 00:19:26.590 ilmeisestikin sitä 1.- vaihetta 241 00:19:26.750 --> 00:19:32.570 eli tutkimuskysymystä voitaisiin ajatella siten että siinä tutkia 242 00:19:32.570 --> 00:19:38.250 kohtii mikä olisi oikeanlainen suhtautuminen 243 00:19:38.250 --> 00:19:41.820 onkin kysymykseen annettavan vastauksen 244 00:19:42.000 --> 00:19:46.470 ja se alkuperäinen kysymys voin voin liittyä 245 00:19:46.470 --> 00:19:51.000 että pitääkö paikkansa että asiat sanoo sille ja sillä tavalla 246 00:19:51.000 --> 00:19:56.460 siihen voidaan vastata että kyllä näin pitää paikkansa kuten sanottiin tai sitten 247 00:19:56.460 --> 00:20:01.500 vastaus ei asiat eivät ole näin saisitte 248 00:20:01.500 --> 00:20:06.750 kysymys voi olla sellanen että se joudutaan jättämään sitten 249 00:20:06.750 --> 00:20:12.420 tämän tarkastelun jälkeen avoimeksi kyse on siis eräänlaisesta inhimillisyyden 250 00:20:12.420 --> 00:20:17.040 aihe ei selvittämisestä ja niiden mahdollisten 251 00:20:17.040 --> 00:20:21.750 kantojen muotoilemisesta siihen kyseisen 252 00:20:21.750 --> 00:20:26.340 kysymykseen vastauksen 253 00:20:26.500 --> 00:20:31.000 sehän tässä viikonloppua eräänlaista konsultaatiosta että ovatko asiat 254 00:20:31.000 --> 00:20:35.500 sillä kovalla vai päinvastaisella pajurotaksi ja avoimeksi 255 00:20:35.500 --> 00:20:41.250 no mikä kysymys ei ole 256 00:20:41.250 --> 00:20:46.020 sellanen että siihen voitaisiin vastata ilman lähtökohtia 257 00:20:46.020 --> 00:20:50.490 taustaoletuksia lähtökohta lähtökohdat 258 00:20:50.490 --> 00:20:55.250 sisältyvät ikäänkuin perusmaailma kuppasen aihepiirin 259 00:20:55.250 --> 00:21:01.000 että minkälaisia keinoja meillä kysymykseen vastaamiseen on ja niin edespäin 260 00:21:01.000 --> 00:21:06.400 ajatella vaikkakin siten että aluksi esitetään kysymys 261 00:21:06.400 --> 00:21:11.050 joka muodostaa eräänlaisen konsultaation että sen suhteen et asiat ovat jollakin 262 00:21:11.050 --> 00:21:16.120 tavalla päinvastaisella tavalla tasty eivät kummallakaan tavalla avaus 263 00:21:16.120 --> 00:21:20.890 puolestaan viittaa siihen että kirjoitatte mistä lähtökohdista mistä 264 00:21:20.890 --> 00:21:25.960 oli tuksista ja minkälaisia menettelytapoja käyttäen voitaisiin 265 00:21:25.960 --> 00:21:30.750 ratkaista kysymys millä vakauskysymys 266 00:21:30.750 --> 00:21:32.790 koskien 267 00:21:33.000 --> 00:21:36.570 lihansyönnin isyyttä 268 00:21:36.750 --> 00:21:40.320 onko lihansyönti 269 00:21:40.500 --> 00:21:45.750 oikeutettua moraalisessa mielessä 270 00:21:45.750 --> 00:21:48.810 mitähän vastaukset piristi otetta 271 00:21:49.000 --> 00:21:53.620 kyllä se on oikeutettua tai ei se ei ole oikeutettu 272 00:21:53.620 --> 00:21:58.210 tai sitten että no tähän on vaikea vastata sellasena 273 00:21:58.210 --> 00:22:03.000 ilman ilman tarkentavia tai rajaavia vai 274 00:22:03.000 --> 00:22:06.060 jos vaiheessa tämä voitaisiin 275 00:22:06.250 --> 00:22:13.000 suhtautua siten että otetaan lähtökohdaksi vaikkapa nyt 276 00:22:13.000 --> 00:22:17.590 tuotanto eläimet ja niiden syöminen rajataan pois 277 00:22:17.750 --> 00:22:23.510 joitakin luonnollisen kuoleman kokeneitsa 278 00:22:23.510 --> 00:22:28.250 riistaeläimiä ja rajattaisiin pois 279 00:22:28.250 --> 00:22:34.640 esimerkiksi sellainen liha joka on kasvatettu laboratoriossa ilman että se on ollut 280 00:22:34.640 --> 00:22:40.750 elävän eläimen lihaa rajataan pois 281 00:22:40.750 --> 00:22:46.870 koko joukko erilaisia muita vaihtoehtoja ja lisäksi sitten hahmossa 282 00:22:46.870 --> 00:22:52.540 hahmotetaan että tässä on kyse moraalifilosofisista kysymyksistä ja Sini ei ole siis 283 00:22:52.540 --> 00:22:58.250 esimerkiksi kysymys että äänestetään 284 00:22:58.250 --> 00:23:04.460 jonkun yhteisen sisällä et onko se oikein vai väärin siis sen 285 00:23:04.460 --> 00:23:10.750 tyyppine aihepiiri ja sitten sovitaan että se 286 00:23:10.750 --> 00:23:15.340 ratkaiseva kriteeri se on 287 00:23:15.500 --> 00:23:19.580 lakkoparit seurauseettinen kriteeristä jota käytti Sitari 288 00:23:19.750 --> 00:23:22.810 tarkastellaan seurauksia ja 289 00:23:23.000 --> 00:23:28.970 sitä kautta sitten vastata kysymykseen ja sitten porsaiden argumentaatio 290 00:23:28.970 --> 00:23:34.730 keskustelu liittyy puolesta ja vastaan brookes contra 291 00:23:34.730 --> 00:23:40.500 perusteluitten tarkastelusta niitten kriittisestä jäsentämisestä 292 00:23:40.500 --> 00:23:46.410 lopuksi todeta että minulla on tällanen voisi olla esimerkki siitä minkälaine 293 00:23:46.410 --> 00:23:51.810 tutkimuksellinen kokonaisuus argumentatiivisesta näkökulmasta 294 00:23:51.810 --> 00:23:57.500 katsottuna voitaisiin jäsentä johonkin kiristettyä 295 00:23:57.500 --> 00:24:01.370 no toinen tapa 296 00:24:01.370 --> 00:24:05.500 ajatella tekstiä 297 00:24:05.500 --> 00:24:07.030 en tiä 298 00:24:07.250 --> 00:24:13.000 ihmisii vihersekiinistä tiksin funktioita 299 00:24:13.000 --> 00:24:20.500 millainen on tarkoitus kullakin tekstin osalla 300 00:24:20.500 --> 00:24:25.600 yksi tapa on sanoa että tekstille 301 00:24:25.600 --> 00:24:30.500 täytyy olla silkkiä alkukiskikosta ja loppu 302 00:24:30.500 --> 00:24:35.480 jossa esitetään kysymys lopussa vastaus ja siinä välissä sitten 303 00:24:35.480 --> 00:24:39.950 tuotetaan se sen ajan 304 00:24:39.950 --> 00:24:45.290 ajatusrakennelma jonka jonka pohjalta päädytään siihen lopputulokseen 305 00:24:45.290 --> 00:24:49.460 siirille erikoistekstiilit voisi olla se että 306 00:24:49.460 --> 00:24:54.080 otetaan niiden tekstit osin tiedollisia 307 00:24:54.080 --> 00:24:58.750 suunktioita ja nyt kullan akateemisessa tekstissä 308 00:24:58.750 --> 00:25:03.010 akateemisen tekstin kanssa tekemisissä niin silloin tiedolliset 309 00:25:03.010 --> 00:25:06.750 kysymykset ovat olennaisia eivät 310 00:25:06.750 --> 00:25:13.500 issiittiset kysymykset kuten romaanikirjallisuudessa esimerkiksi 311 00:25:13.500 --> 00:25:18.480 tiedollisia kysymyksiä voidaan muotoilla monella tavalla mutta nähdäkseni 312 00:25:18.480 --> 00:25:23.500 keskistä hahmosta kuvauksesta 313 00:25:23.500 --> 00:25:27.850 asioiden kuvaukset kuvaamme todellisuuttani se kun juoksin 314 00:25:27.850 --> 00:25:32.000 täytyisi olla tarkoituksenmukainen 315 00:25:32.000 --> 00:25:34.040 todellinen 316 00:25:34.250 --> 00:25:38.330 ja riittävän tarkka ja täsmällinen 317 00:25:38.500 --> 00:25:42.400 kuvaukset maailmassa on yksi asia 318 00:25:42.400 --> 00:25:46.500 mutta on toinen asia 319 00:25:46.500 --> 00:25:49.560 pyydä ihmeitä 320 00:25:49.750 --> 00:25:55.030 tarkastella kysymällä mikä aiheuttaa kyseisen 321 00:25:55.030 --> 00:25:59.680 ilmiön tai voitaisiin pohtia myöskin tulevaisuuteen paineet 322 00:25:59.680 --> 00:26:04.750 jos meillä on tiedossa kun ilmeni että mitä siitä seuraa 323 00:26:04.750 --> 00:26:08.320 elikkä minkälaisia Singin seuraussuhteita 324 00:26:08.500 --> 00:26:11.050 on löydettävissä 325 00:26:11.250 --> 00:26:14.310 oma kysymyksensä 326 00:26:14.500 --> 00:26:20.750 3.- oli argumentointi tyyppinen 327 00:26:20.750 --> 00:26:26.240 toinen asekki jossa jäsenet tiedollinen ajatus 328 00:26:26.240 --> 00:26:30.770 argumentin muotoon siten että lopputulos on siellä konkluusiona 329 00:26:30.770 --> 00:26:35.210 ja sitten on perusteina on ne asiat joiden 330 00:26:35.210 --> 00:26:39.750 nojalla se johtopäätös ei hyväksytä 331 00:26:39.750 --> 00:26:43.890 se mikä tekee akateemisissa tiksistä 332 00:26:43.890 --> 00:26:48.250 joskus jopa vaikeasti hahmotettava 333 00:26:48.250 --> 00:26:53.440 asioiden kuvauksien osalta joudumme 334 00:26:53.440 --> 00:26:58.120 esittämään argumentteja toisin sanoen joudumme tosin on 335 00:26:58.120 --> 00:27:03.250 argumentoimaan jokin kuvaus on 336 00:27:03.250 --> 00:27:08.500 asiallinen totuudellinen luotettava ja niin edespäin 337 00:27:08.500 --> 00:27:15.250 esimerkiksi voin kuvata Suomen asukas lukua 338 00:27:15.250 --> 00:27:21.500 sivulla sanoa että Suomessa on viisi pilkku neljä miljoonaa asukasta 339 00:27:21.500 --> 00:27:23.030 ei O- Kuusakoski servas 340 00:27:23.250 --> 00:27:28.800 kuvauksen poisti sanoa että no tää kuvaus pohjautuu 341 00:27:28.800 --> 00:27:33.420 kiekon rekisteriin jossa Suomessa asuvia 342 00:27:33.420 --> 00:27:38.250 on viisi pilkku neljä miljoonaa 343 00:27:38.250 --> 00:27:45.000 tämä olisi perustelu sille että kuvaus Suomen asukasluvusta on paikkansa 344 00:27:45.000 --> 00:27:49.080 tai jos joku sanoisi vaikkapa että 345 00:27:49.250 --> 00:27:54.500 keskunnassa on rakenne joka syrjii 346 00:27:54.500 --> 00:28:00.250 lakkopa poikia koululaitoksessa 347 00:28:00.250 --> 00:28:06.160 voisin kysyä että mahtaako tämä pitää paikkansa tämä kuvaus 348 00:28:06.160 --> 00:28:11.590 onko olemassa jokin tällainen rakenne ja sit on 349 00:28:11.590 --> 00:28:17.250 asiat tiellä olisi todistamisen taakka 350 00:28:17.250 --> 00:28:23.490 että on olemassa sellainen rakenne ja tällöin testikysymys oli sitten mikä se Broceni 351 00:28:23.490 --> 00:28:29.750 konkreettisesti ottaen on miten se ilmenee miten se vaikuttaa ja niin edespäin 352 00:28:29.750 --> 00:28:36.000 ja vasta osotus olla vaikkapa sellanen että 353 00:28:36.000 --> 00:28:42.250 koulussa olisi huomioitu 354 00:28:42.250 --> 00:28:46.750 jonkunlaiset oppimis tavat jotka soveltuu 355 00:28:46.750 --> 00:28:50.750 muille kun pojille paremmin 356 00:28:50.750 --> 00:28:56.240 suuremmissa määrin kuin sellaset oppimistavat jotka sopivat sitten 357 00:28:56.240 --> 00:29:01.750 pojille keskimäärin paremmin ja tämä voisi olla yritys 358 00:29:01.750 --> 00:29:05.320 rakenteen esille nostamisessa 359 00:29:05.500 --> 00:29:11.080 vastaus silityksiä joskin sinne selitystä miksi 360 00:29:11.080 --> 00:29:16.360 meillä on tällainen ja tällainen ilmiö miksi jonkun 361 00:29:16.360 --> 00:29:21.850 joku väestönosa esimerkiksi syyllistyy huonommin kuin joku toinen osa niin 362 00:29:21.850 --> 00:29:27.610 voisin yrittää löytää siirottavia selittäviä tekijöitä tämä asia ja argumentti 363 00:29:27.610 --> 00:29:32.750 silloin olisi semmonen jonka lopputuloksena olisi 364 00:29:32.750 --> 00:29:38.500 silicis jollekin kiinielle 365 00:29:38.500 --> 00:29:40.540 lankisikassa 366 00:29:40.750 --> 00:29:45.340 ookei 367 00:29:45.500 --> 00:29:50.150 ovat komplikaatioita jotka joskus voinut tulla vastaan he joita 368 00:29:50.150 --> 00:29:54.200 on hyvä kohtia etenkin jos tuntuu että omassa 369 00:29:54.200 --> 00:29:58.500 tekstissä on jotakin muutakin ongelma 370 00:29:58.500 --> 00:30:04.750 sen sijaan 371 00:30:04.750 --> 00:30:08.830 nerkoolla käytännöllisen tason vinkkejä 372 00:30:09.000 --> 00:30:13.590 olen miettinyt 373 00:30:13.750 --> 00:30:21.250 ja minkä olen jakanut kirjalliseen työhön liittyen 374 00:30:21.250 --> 00:30:24.310 seuraavassa muutama 375 00:30:24.500 --> 00:30:29.090 otsikkotasolla työn kokonaisuus 376 00:30:29.250 --> 00:30:36.750 minusta on hyvä 377 00:30:36.750 --> 00:30:42.240 otsikkoon kaikki olennainen 378 00:30:42.240 --> 00:30:47.490 informaatio koskien aihepiiriä 379 00:30:47.490 --> 00:30:51.250 ainetta ja 380 00:30:51.250 --> 00:30:53.290 kynsimistä 381 00:30:53.500 --> 00:30:57.670 ja jos se on liian 382 00:30:57.670 --> 00:31:02.000 iso kokonaisuus 383 00:31:02.000 --> 00:31:05.570 löytää jokin 384 00:31:05.750 --> 00:31:10.550 jokin ajatus siinä otsikossa tai ylinnä jos otsikkoon 385 00:31:10.550 --> 00:31:14.750 ja miedosti kisimismuodossa 386 00:31:14.750 --> 00:31:20.000 ja tää on parempi kuin 387 00:31:20.000 --> 00:31:23.060 inttiin tämän aiheen otsikko 388 00:31:23.250 --> 00:31:27.480 sillä se otsikko jo 389 00:31:27.480 --> 00:31:31.750 ohi ja lukijaa 390 00:31:31.750 --> 00:31:38.000 ajattelemaan sitä työtä ja jos se otsikko on oikein 391 00:31:38.000 --> 00:31:42.080 niin sillon siitä tulee 392 00:31:42.250 --> 00:31:46.840 olis semmonen olo että työntekijä on 393 00:31:47.000 --> 00:31:52.250 ja oon alusta asti pohtinut sitä omaa työtään 394 00:31:52.250 --> 00:31:59.750 sama sitten päälukujen osalta lukuja nyt voi olla 395 00:31:59.750 --> 00:32:02.810 määrällisesti 396 00:32:03.000 --> 00:32:07.920 Pori tai jopa yksi koordinoinnin 397 00:32:07.920 --> 00:32:12.660 käsitetty nukuin toisinaan voi riittää rikkoen työn laajuudesta sitten 398 00:32:12.660 --> 00:32:17.000 monesti on hyvä hyvä jakaa oma 399 00:32:17.000 --> 00:32:19.550 vasempaan osioon ja sitten 400 00:32:19.750 --> 00:32:24.520 paitsi jäsentää sitä syötä siten että sisällysluetteloista 401 00:32:24.520 --> 00:32:28.250 pystyy näkemään mikä 402 00:32:28.250 --> 00:32:34.500 ihan kunkin Wai en idiä siinä tiedollisessa rakenteessa josta se 403 00:32:34.500 --> 00:32:37.050 työ muodostuu 404 00:32:37.250 --> 00:32:41.960 sama homma sitten alalukujen osalta mikä on keskeinen 405 00:32:41.960 --> 00:32:46.070 idea muotoinen lause 406 00:32:46.070 --> 00:32:50.250 lukuun ja alaluvun indiassa 407 00:32:50.250 --> 00:32:56.000 lopuksi kun kirjoittaa abstraktia tiivistelmä 408 00:32:56.000 --> 00:32:58.040 sieltä 409 00:32:58.250 --> 00:33:04.730 parhaimmillaan alalukujen otsikoista saada itselleen jos ei suoraan kuvaus 410 00:33:04.730 --> 00:33:10.750 tai lauseiden osia niin ainakin ajatuksia siitä mitä siihen alussa 411 00:33:10.750 --> 00:33:17.500 se on riittävän hyvin otsikoinut väliotsikon yleensä se kertoo 412 00:33:17.500 --> 00:33:23.250 lukijalle hyvin niin sen sisälle mutta samalla sitten se 413 00:33:23.250 --> 00:33:27.930 mahdollistaa sen kumoon restriction sen työn kokonaisutaettelle 414 00:33:27.930 --> 00:33:32.750 esimerkiksi napsahti muotoilussa 415 00:33:32.750 --> 00:33:36.830 kappale tasolla 416 00:33:37.000 --> 00:33:40.060 voi miettiä 417 00:33:40.250 --> 00:33:43.820 kunkin kappaleen osalta 418 00:33:44.000 --> 00:33:51.500 sella sen seikan että mitä tässä kappaleessa yritän tehdä 419 00:33:51.500 --> 00:33:55.070 haluan välittää lukijalle 420 00:33:55.250 --> 00:34:00.680 koholla johdanto johdannossani voi voisi olla sellainen 421 00:34:00.680 --> 00:34:05.750 kappale jossa kerrotaan että mitä tämä 422 00:34:05.750 --> 00:34:09.830 koko työ koskee mikä se aihepiiri on 423 00:34:10.000 --> 00:34:14.080 vaikka olisi kiinnostunut sosiaalisen median 424 00:34:14.250 --> 00:34:21.750 keskusteluista dialogeista mitekään käydään joissakin sosiaalisissa medioissa 425 00:34:21.750 --> 00:34:25.800 siitä kertoo että mikä sosiaalinen media on 426 00:34:25.800 --> 00:34:29.750 se mitkä sosiaaliset mediat ovat 427 00:34:29.750 --> 00:34:33.830 mitäsisin mitä sillä tarkoitetaan 428 00:34:34.000 --> 00:34:40.750 ja sitten mikä motiivi se kysymyksen esittämiseen 429 00:34:40.750 --> 00:34:45.580 onko se kenties teoreettinen motiivi eli hammasta soveltuuko 430 00:34:45.580 --> 00:34:50.920 joku teoria sen ilmiön tarkasteluun vai onko se aineisto 431 00:34:50.920 --> 00:34:55.540 jollakin tapaa sellanen joka kaipaisi 432 00:34:55.540 --> 00:35:00.490 akateemisista analyysiä ja niinedespäin voi kuvata 433 00:35:00.490 --> 00:35:04.500 sitä omaa hommaa tekstiä 434 00:35:04.500 --> 00:35:10.890 sitten kappale olisi hyvä ajatella myöskin niin että 435 00:35:10.890 --> 00:35:16.500 kukin kappale on selkeästi yksi asia 436 00:35:16.500 --> 00:35:19.560 asiaa tai sitten 437 00:35:19.750 --> 00:35:27.370 jostakin laajemmasta kokonaisuudesta ja kun kukin kappale muodostaa oman ajatuskokonaisuudet 438 00:35:27.370 --> 00:35:32.250 siten että mikään kappale ei 439 00:35:32.250 --> 00:35:38.500 ei ole oudosti riippuvainen edessä 500 seuraavista kappaleista 440 00:35:38.500 --> 00:35:43.990 näissä voi kertoa sen mitta kuvauksen 441 00:35:43.990 --> 00:35:49.500 ja sitten tarpeen tullen voi miettiä olisiko 442 00:35:49.500 --> 00:35:54.330 opastaa siellä eräänlaisen metatekstin 443 00:35:54.330 --> 00:35:59.070 avulla tuoda siihen tekstin mukaan sellassia avustavia 444 00:35:59.070 --> 00:36:03.000 ilmaisuja joissa 445 00:36:03.000 --> 00:36:08.040 Gee ja erottaa tarpeentullen 446 00:36:08.040 --> 00:36:13.000 tekstin osa edeltävissä ja seuraavissa 447 00:36:13.000 --> 00:36:17.740 saa lukijan opastaminen siinä sinä lukemisessa on hyvä 448 00:36:17.740 --> 00:36:22.500 ajatus hienovaraisella tavalla 449 00:36:22.500 --> 00:36:25.560 kello kulta sitten lausetasolla 450 00:36:25.750 --> 00:36:31.000 kunkin lauseen kohdalla on hyvä ajatus että mikä kone myytiin 451 00:36:31.000 --> 00:36:35.750 ajassa siinä lauseessa 452 00:36:35.750 --> 00:36:40.250 sessareit sitten jaotellaan subjekti predikaattia objekti 453 00:36:40.250 --> 00:36:44.750 eli joku joku asuu vieki 454 00:36:44.750 --> 00:36:51.000 tekeminen toiminta gedikaattia oovietti niin se kohdistuu 455 00:36:51.000 --> 00:36:55.140 niin kuka tekee mitä tekee ja niille tekee 456 00:36:55.140 --> 00:36:59.500 olisimme hyviä ohjeita mielestäsi 457 00:36:59.500 --> 00:37:03.400 viimeiseksi 458 00:37:03.400 --> 00:37:07.500 kannattaa kirjoittaa tiivistelmä 459 00:37:07.500 --> 00:37:15.000 ja se on tapana sijoittaa kuitenkin 460 00:37:15.000 --> 00:37:17.550 työn alkuun 461 00:37:17.750 --> 00:37:22.340 ehkä voi olla hyvä idea itselleen 462 00:37:22.500 --> 00:37:25.050 kiirettä aluksi jonkun näkönen 463 00:37:25.250 --> 00:37:31.220 nopsis joku hahmotelma siitä kokonaisuudestani varsinainen tiivistelmä bratta kirjoittaa 464 00:37:31.220 --> 00:37:36.750 aivan lopuksi jotta sitten lukijalle siihen 465 00:37:36.750 --> 00:37:41.010 alkuun nimien sivun jälkeen 466 00:37:44.750 --> 00:37:49.760 on tapana kirjottaa lyhyesti se aihe aihepiiri 467 00:37:49.760 --> 00:37:54.320 mikä on skissimis menetelmän kuvaus lyhyesti 468 00:37:54.320 --> 00:37:59.090 miten siihen vastataan ja sitten 469 00:37:59.090 --> 00:38:03.750 karkkia vastaus siihen kannanottoon kysymykseen 470 00:38:03.750 --> 00:38:06.810 ja sitten 471 00:38:07.000 --> 00:38:12.520 kun kurssilla kuluvana vuonna kahden sadan kahdensadan 472 00:38:12.520 --> 00:38:17.500 sanan maksimi tiivistelmä ajatellen 473 00:38:17.500 --> 00:38:19.540 jaa 474 00:38:19.750 --> 00:38:22.810 siinä tilassa 475 00:38:23.000 --> 00:38:27.980 pitäisi pystyä kertomaan sen verran asioita että lukijalla 476 00:38:27.980 --> 00:38:32.090 on melko ennakkokäsitys siitä mikä 477 00:38:32.090 --> 00:38:36.500 siinä tekstissä tulee tapahtumaan 478 00:38:36.500 --> 00:38:41.630 kivisen ja kannattaa lukea artikkelii 479 00:38:41.630 --> 00:38:46.500 artikkeleissa ja niistä oppia 480 00:38:46.500 --> 00:38:52.110 käsitykseni on että tiivistelmiin akateemisissa 481 00:38:52.110 --> 00:38:58.020 teksteissä ei aina kiinnitetä riittävästi huomiota ja julkaista 482 00:38:58.020 --> 00:39:03.000 julkaistuissa artikkeleissa voi olla 483 00:39:03.000 --> 00:39:09.750 melko kehno myös seurataan näin saatetaan jopa 484 00:39:09.750 --> 00:39:13.320 issemmäksi laittaa 485 00:39:13.500 --> 00:39:18.090 suora johdannosta 486 00:39:18.250 --> 00:39:20.290 ja sit se tiivistelmä 487 00:39:20.500 --> 00:39:27.250 se on niin ylimalkainen että sitä ei saa oikeen selvää mitä siinä 488 00:39:27.250 --> 00:39:32.350 koko artikkelissa oikeestaa sanotaan missä 489 00:39:32.350 --> 00:39:37.750 se kertoo mitä menetelmiä on käynyt ja niin edespäin 490 00:39:37.750 --> 00:39:39.790 musta hyvä olisi 491 00:39:40.000 --> 00:39:45.880 O- siistimmät olisivat mainiota sillä usein tiivistelmä voi 492 00:39:45.880 --> 00:39:51.500 olla informatiivinen jopa heille jotka eivät sitten sitä 493 00:39:51.500 --> 00:39:57.110 nikkeliä lue kenties tiivistelmästä selviää se 494 00:39:57.110 --> 00:40:03.000 että kyseinen aihepiiri ei ole itsestänne tutkijalle 495 00:40:03.000 --> 00:40:06.060 siinä mielessä 496 00:40:06.250 --> 00:40:09.310 voi olla hyväkin palvelus 497 00:40:09.500 --> 00:40:19.500 muutamia käytännön vinkkejä lopuksi mainitsen tässä 498 00:40:19.500 --> 00:40:23.070 tämä käyttö tekstinkäsittelyohjelma ominaisuuksia 499 00:40:23.250 --> 00:40:24.780 läksit 500 00:40:25.000 --> 00:40:32.500 tuntumani on että ihmiset yhä enemmän ja enemmän ovat oppineet niitä käyttämään 501 00:40:32.500 --> 00:40:40.000 joskus tekivät nähdäkseni turhaan työtä kun eivät 502 00:40:40.000 --> 00:40:43.060 ole tutustuneet 503 00:40:43.250 --> 00:40:45.800 helsinkiinkaan 504 00:40:46.000 --> 00:40:49.060 kirjoituskäytäntöihin 505 00:40:49.250 --> 00:40:54.530 tekstinkäsittelyä helpottaa jos on käytössä valmis mallipohja 506 00:40:54.530 --> 00:40:58.730 esimerkiksi kandin ja gradu töitä varten 507 00:40:58.730 --> 00:41:03.410 monet oppiaineet tarjoavat valmiita mallipohjia joissa on 508 00:41:03.410 --> 00:41:07.750 sivu sivun asetukset 509 00:41:07.750 --> 00:41:13.150 ja kuvioita lajeja varten valmiita 510 00:41:13.150 --> 00:41:17.750 malleja joita joita on helppo käyttää 511 00:41:17.750 --> 00:41:22.340 tekstinkäsittelyohjelman avulla voidaan 512 00:41:22.500 --> 00:41:27.150 automaattisesti sisällysluetteloita jos kirjoittaessa 513 00:41:27.150 --> 00:41:31.920 on oikein merkinnyt väliotsikot 514 00:41:31.920 --> 00:41:36.500 inttiin klikkaamalla sitten sisällysluetteloon 515 00:41:36.500 --> 00:41:42.080 oikean koostani tekstinkäsittelyohjelma tekee sen automaattisesti 516 00:41:42.080 --> 00:41:46.820 tyylikirjastot ovat sellaisia joissa on 517 00:41:46.820 --> 00:41:51.950 eri tekstit kii teihin valmiiksi konttikoot ja soundit 518 00:41:51.950 --> 00:41:56.630 ohjelmoituna siten että otsikot ovat omalla 519 00:41:56.630 --> 00:42:02.150 tontillaan leipätekstin normaali teksti omalla fontilla on alaviitteet 520 00:42:02.150 --> 00:42:06.770 kuvatekstit kuvat ja niin eespäin kaikki ovat omalla 521 00:42:06.770 --> 00:42:12.000 omalla tyylillään valmiiksi ohjelmoituna 522 00:42:12.000 --> 00:42:17.100 oikeinkirjotus tarkistusta kannata käyttää mutta sitten jälkikäteen on hyvä 523 00:42:17.100 --> 00:42:22.800 vielä varmistaa että onko on kokoelma teinit oikeanlaisen 524 00:42:22.800 --> 00:42:27.180 kaikenlaisia tulkintoja siitä että mitä tarkolussa samalla ja lopulta 525 00:42:27.180 --> 00:42:32.250 sitten oikeinkirjoitushan on sitten kirjoittajan vastuuta 526 00:42:32.250 --> 00:42:35.310 ja hautomot sinne tallennus 527 00:42:35.500 --> 00:42:43.000 toiminto on erittäin tärkeä jotta ei tulla sitten maikolla sihtiä töitä 528 00:42:43.000 --> 00:42:48.790 sitten suosittelen jos se ei vielä ole käytössä 529 00:42:48.790 --> 00:42:53.500 eikä halua vielä ottaa käyttöön jos 530 00:42:53.500 --> 00:42:56.560 paljon uutta asiaa 531 00:42:56.750 --> 00:43:01.340 tulevaisuudessa sitten kannattaa harkita 532 00:43:01.500 --> 00:43:07.650 kirtiikerin käsittelyyn erillistä ohjelmaa jos lähdeviitteitä on yhtään enempää 533 00:43:07.650 --> 00:43:13.500 niiden hallinta on jokseenkin työlästä 534 00:43:13.500 --> 00:43:15.030 jaa 535 00:43:15.250 --> 00:43:19.330 ohjelmalla kykenee säästämään tuntikaupalla 536 00:43:19.500 --> 00:43:23.880 aikalailla tikkusta työtä kun 537 00:43:23.880 --> 00:43:28.440 bibliografialta lähdeluettelonsa auton automaattisesti luotua 538 00:43:28.440 --> 00:43:32.500 yhdellä klikkauksella ja 539 00:43:32.500 --> 00:43:38.750 kaikki lähde viihteeksi tulevat sitten varmasti ilmaistua 540 00:43:38.750 --> 00:43:42.320 tätä kovasti suosittele 541 00:43:42.500 --> 00:43:46.580 tässä 542 00:43:46.750 --> 00:43:51.580 on ajatukseni koskien kirkollisen työn muotoja 543 00:43:51.580 --> 00:43:56.050 viimeistelyä joiden ajattelen erityisesti alkuvaiheen 544 00:43:56.050 --> 00:44:01.390 opiskelijoita Kiinassa olevan hyödyksi 545 00:44:01.390 --> 00:44:05.250 ja tässä ei tosiaan ole kaikki 546 00:44:05.250 --> 00:44:08.310 aihepiiriin liittyy 547 00:44:08.500 --> 00:44:13.750 kierrolla tässäkin on jo aika paljon asiaa 548 00:44:13.750 --> 00:44:19.500 toivon on cepolin senttiä kirjoittamiseen 549 00:44:19.500 --> 00:44:22.050 opin sen aikana ja passi 550 00:44:22.250 --> 00:44:25.160 näissä on jotakin iloa