WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:24.530 --> 00:00:27.950 Erja Kilpeläinen: Tervetuloa kuuntelemaan Puhutaan kielikoulutuksesta! -podcastia. 2 00:00:27.950 --> 00:00:32.570 Tässä podcastissa puhutaan kielistä, niiden oppimisesta ja opettamisesta. 3 00:00:32.570 --> 00:00:36.730 Podcastin on tuottanut valtakunnallinen kielikoulutuspolitiikan verkosto eli 4 00:00:36.730 --> 00:00:41.810 Kieliverkosto ja mun nimi on Erja Kilpeläinen ja mä koordinoin Kieliverkostoa 5 00:00:41.810 --> 00:00:47.250 Elmeri Tommiska: ja mä oon Elmeri Tommiska ja mä oon Kieliverkostolla tutkimusavustajana. Tässä jaksossa 6 00:00:47.250 --> 00:00:50.630 me keskustellaan kielten opetuksesta, arvioinnista 7 00:00:50.630 --> 00:00:53.880 ja kieliprofiilista lukiossa. 8 00:00:53.880 --> 00:00:58.170 Teemoja mitä käsitellään, on millaista arviointi on nykyisin lukiossa? 9 00:00:58.170 --> 00:01:04.180 Mikä on tää mainittu kieliprofiili ja mikä mahtaa olla kieli CV? Kanssamme 10 00:01:04.180 --> 00:01:09.250 tästä aiheesta on täällä keskustelemassa Pirjo Pollari täältä Jyväskylän yliopiston Normaalikoululta 11 00:01:09.250 --> 00:01:13.930 ja sitten Karoliina Inha lukion kielten- opetuksen valtakunnallisesta kehittämishankkeesta 12 00:01:13.930 --> 00:01:16.790 eli LUKKI-hankkeesta. Tervetuloa molemmille. 13 00:01:16.790 --> 00:01:19.690 Haluaisitteko aloittaa esittelemällä itsenne? 14 00:01:19.690 --> 00:01:24.300 Pirjo Pollari: Kiitos, sä oikeastaan esittelit jo kaiken olennaisen eli Pirjo Pollari, 15 00:01:24.300 --> 00:01:29.810 Jyväskylän normaalikoulusta. Opetan englantia sekä yläkoulussa että lukiossa 16 00:01:29.810 --> 00:01:35.450 ja oon perehtyny arviointiin oikeastaan koko urani ajan, että mun jatkotutkimushankkeet 17 00:01:35.450 --> 00:01:39.990 on keskittynyt lukion arviointiin. 18 00:01:39.990 --> 00:01:44.350 Karoliina Inha: Jes ja mun nimi on Karoliina Inha ja suunnittelijana juuri 19 00:01:44.350 --> 00:01:47.180 tässä nimenomaisessa LUKKI-verkostossa, ja 20 00:01:47.180 --> 00:01:52.800 mun oma työnkuva siellä LUKKI-verkostosa keskittyy pääasiassa kieliprofiiliin, jota mä oon 21 00:01:52.800 --> 00:01:57.740 kehittänyt yhteistyössä Opetushallituksen kielten asiantuntijoiden kanssa. 22 00:01:57.740 --> 00:02:00.260 Elmeri: Joo, tosi kiva, että ootte päässyt paikalle. 23 00:02:00.260 --> 00:02:04.680 Kysyisin teiltä, että mitä arviointi tarkoittaa teille tai miten 24 00:02:04.680 --> 00:02:09.390 määrittelisitte sen? Erja: Tällänen helppo lämmittelykysymys tähän alkuun. Elmeri: Niin meillä 25 00:02:09.390 --> 00:02:15.460 on pelkästään vaikeita kysymyksiä tänään. Karoliina: Pitäisikö mun aloittaa? 26 00:02:15.460 --> 00:02:18.800 Pirjo voi sitten jatkaa opettajan näkökulmasta, mutta 27 00:02:18.800 --> 00:02:23.910 tuota sanoisin, että arviointi on vähän... 28 00:02:23.910 --> 00:02:28.070 Löytyy tietenkin ne omat semmoiset kokemukset siitä, että miltä tuntuu 29 00:02:28.070 --> 00:02:32.570 kun itse arvioidaan ja sitten taas toisaalta semmoinen 30 00:02:32.570 --> 00:02:37.510 opetussuunnitelman perusteiden näkökulma siihen ja se mitä tavallaan haluaisi 31 00:02:37.510 --> 00:02:43.270 nähdä on nimenomaan se semmoinen kannustava, oppimista edistävä ja 32 00:02:43.270 --> 00:02:47.170 joku tämmöinen asia mistä saa tietoa että OK tässä mennään. Mutta sitten 33 00:02:47.170 --> 00:02:51.090 taas toisaalta pelottaa että no minkälaisia käsityksiä ihmisillä on, 34 00:02:51.090 --> 00:02:56.340 että ja tavallaan vielä semmoinen ajatus, että 35 00:02:56.340 --> 00:03:00.520 kuinka kapeaan kohtaan se arviointi yleensä kohdistuu. 36 00:03:00.520 --> 00:03:03.370 Meillä on kuitenkin hirveä määrä tietoa ja taitoa. 37 00:03:03.370 --> 00:03:07.030 Mihin tota ei kaikkea ei ehdi arvioida. 38 00:03:07.030 --> 00:03:12.380 Lukiossa on rajalliset tunnit niin sitten kun arvioidaan, niin mitä arvioidaan ja miten 39 00:03:12.380 --> 00:03:16.530 me sitten reagoidaan siihen? Että me kuullaan että just tämmöinen 40 00:03:16.530 --> 00:03:21.540 tämmöinen tota osaaminen, mitä mulla on niin se on tän tasoista että. 41 00:03:21.540 --> 00:03:23.340 Se on jännittävä asia. 42 00:03:23.340 --> 00:03:27.800 Pirjo: Joo ja arviointi on mun mielestä ihan älyttömän vaikeeta. 43 00:03:27.800 --> 00:03:32.640 Siis se on niin monitahoista ja se vaikuttaa niin hirveän moneen asiaan. 44 00:03:32.640 --> 00:03:34.590 Se vaikuttaa 45 00:03:34.590 --> 00:03:39.290 opiskelumotivaatioon, se vaikuttaa vaikka tämmöiseen kieli-minäkuvaan. 46 00:03:39.290 --> 00:03:44.180 Jos puhutaan kielistä, se voi vaikuttaa vaikka mihin, niin sen takia mun mielestä se on 47 00:03:44.180 --> 00:03:50.590 niinku se on siis niin iso asia, että mun mielestä opettaminen on ihan pala kakkua verrattuna 48 00:03:50.590 --> 00:03:56.560 sitten arviointiin. Ja silloin kun mä oon opiskellut opettajaksi niin silloin jotenkin pidettiin 49 00:03:56.560 --> 00:04:02.990 vähän semmoisena sillai karrikoidusti voisi sanoa, että "jokainen joka osaa opettaa osaa 50 00:04:02.990 --> 00:04:05.400 arvioida" oli niinku se mentaliteetti 51 00:04:05.400 --> 00:04:07.770 silloin ja mä oon täysin päinvastaista mieltä. 52 00:04:07.770 --> 00:04:10.980 Voi olla loistava opettaja, mutta ei välttämättä loistava 53 00:04:10.980 --> 00:04:15.340 arvioitsija ja voi se ehkä olla toisinkin päin. 54 00:04:15.340 --> 00:04:22.110 Että sillai niinku että arviointiin, niin. Varmaan arvioinnin 55 00:04:22.110 --> 00:04:28.130 yksi haastavuus on siinä, että myös koulun ulkopuolisilla tahoilla, 56 00:04:28.130 --> 00:04:34.650 siis jos puhutaan esimerkiksi vanhemmista tai isovanhemmista tai yhteiskunnasta muuten, niin 57 00:04:34.650 --> 00:04:40.470 meillä on aika vahvoja omia näkemyksiä siitä, että mitä se arviointi on, minkälaista on hyvä 58 00:04:40.470 --> 00:04:47.670 arviointi, mitä sen pitäisi olla, mitä siihen kuuluu ja nehän me vedetään niistä omista kokemuksista. 59 00:04:47.670 --> 00:04:50.870 Et sillain normaalikouluopettajana kun koulutan, 60 00:04:50.870 --> 00:04:57.880 koulutamme noita tulevia opettajia, niin kyllä on monta kertaa huomannut sen, että arvioinnin puolella 61 00:04:57.880 --> 00:05:06.220 niitä semmoisten niiden omien arviointikokemusten joko välttäminen tai monistaminen tulee hirveän 62 00:05:06.220 --> 00:05:12.270 helposti pintaan. Että niinku halutaan välttää niitä semmoisia ikäviä omia arviointikokemuksia, 63 00:05:12.270 --> 00:05:16.200 mikä on tietysti mun mielestä ihan hyvä, että niitä pyritään välttämään, mutta että helposti 64 00:05:16.200 --> 00:05:18.800 tulee mieleen. Niinku just se, että OK 65 00:05:18.800 --> 00:05:24.090 minkäslaisia kokeita meillä oli aikoinaan, pidänpä samanlaisia. 66 00:05:24.090 --> 00:05:29.590 Ja tästähän on ihan siis tutkimustuloksiakin Suomessa, niin kieltenopetuksen puolelta 67 00:05:29.590 --> 00:05:34.500 kuin muutenkin, että että suomessa vaikka meillä ei ole näitä tämmöisiä 68 00:05:34.500 --> 00:05:39.710 tämmöisiä highstakes- Mitä nää millä? 69 00:05:39.710 --> 00:05:45.110 Mikä se nyt olisi suomeksi? Mutta kuitenkin siis tämmöisiä testejä, että meillä ei ole mitään 70 00:05:45.110 --> 00:05:51.980 valtakunnallisia testausjärjestelmiä, niin meidän arviointi perustuu kuitenkin aika pitkälle 71 00:05:51.980 --> 00:05:59.410 kokeisiin, erilaisiin koetyyppisiin näyttöihin. Ja meillä se arviointi kuitenkin on, näiden 72 00:05:59.410 --> 00:06:04.250 tutkimusten valossa ainakin, niin on ollut myös aika pitkälle semmoista arvosanakeskeistä, että 73 00:06:04.250 --> 00:06:08.780 vähän niinku koekeskeistä, arvosanakeskeistä eli aika 74 00:06:08.780 --> 00:06:14.060 perinteistä. Semmoista että tuntuu, että ei niinku hirveästi ole muuttunut niistä ajoista kuin 75 00:06:14.060 --> 00:06:20.840 mitä minä itse esimerkiksi olin koulussa. Ja nyt sitten taas opetussuunnitelma perus- painottaa 76 00:06:20.840 --> 00:06:25.990 niin perusopetuksen puolella kuin lukion puolella hyvin vahvasti sitä, että arvioinnin ensisijainen 77 00:06:25.990 --> 00:06:32.560 tehtävä ei ole mitata osaamista vaan edistää oppimista. 78 00:06:32.560 --> 00:06:39.130 Ja sitten tää tämmöinen formatiivinen arviointi tai "assessment for learning" oppimista edistävä arviointi, 79 00:06:39.130 --> 00:06:46.370 että se olisi niinku se tärkein juttu, koska koulussa ollaan oppimassa, niin sen arvioinnin pitäisi 80 00:06:46.370 --> 00:06:51.710 myös edistää sitä oppimista, eikä se semmoinen ehkä niinku 81 00:06:51.710 --> 00:06:55.110 vanhakantaisempi semmoinen arvostelu 82 00:06:55.110 --> 00:07:02.020 näkemys että sillä mitataan vaan sitä osaamista ja annetaan siitä jonkinlainen 83 00:07:02.020 --> 00:07:10.630 arvio/ arvostelu/ tuomio, että näin osaat tätä, tätä et. Erja: Haluutteks 84 00:07:10.630 --> 00:07:15.610 te vielä lyhyesti kertoa siitä, että minkälaista se voisi olla esimerkiksi 85 00:07:15.610 --> 00:07:17.410 se oppimista edistävä arviointi? 86 00:07:17.410 --> 00:07:19.720 Miten se näkyisi siellä arjessa? 87 00:07:19.720 --> 00:07:21.640 Tai mitä kaikkea se voi olla? 88 00:07:21.640 --> 00:07:27.220 Pirjo: No yksi sellainen ehkä minkä takia nyt kun näissä uusimmissa opetussuunnitelmissa, että nää 89 00:07:27.220 --> 00:07:33.320 oli kyllä jo silloin siinä edellisessäkin siinä mikä tuli vuonna -16 voimaan ja samoin peruskoulun 90 00:07:33.320 --> 00:07:39.820 puolella, anteeksi perusopetuksen puolella, olevassa opetus- 91 00:07:39.820 --> 00:07:43.370 suunnitelman perusteissa, niin siellä on puhuttu nyt tästä oppimista edistävästä tai 92 00:07:43.370 --> 00:07:49.570 formatiiviisesta arvioinnista. Niin aluksihan se herätti opettajissa aika lailla ehkä 93 00:07:49.570 --> 00:07:55.270 semmoista pelkoa siitä, että tässä työmäärä vaan kasvaa. Että tarkoittaako tää nyt 94 00:07:55.270 --> 00:07:58.730 sitä, että meidän pitää pitää lisää erilaisia kokeita? 95 00:07:58.730 --> 00:08:00.810 Eli siellä tuli taas se 96 00:08:00.810 --> 00:08:05.510 koetyyppinen arviointi, että taas korjataan sitten lisää kokeita, että kun näihin 97 00:08:05.510 --> 00:08:09.590 jo muutenkin ihan siis niinku tukehtuu tähän arviointityöhön. 98 00:08:09.590 --> 00:08:11.610 Mutta että 99 00:08:11.610 --> 00:08:15.810 parhaimmillaanhan se oppimista edistävä arviointi oli sellaista 100 00:08:15.810 --> 00:08:20.110 arviointia, joka tapahtuu ihan saumattomasti siinä oppimistilanteissa 101 00:08:20.110 --> 00:08:22.830 oppimis- ja opetustilanteessa. 102 00:08:22.830 --> 00:08:29.410 Ja tää on nyt ehkä niinku meillä suomen kielessäkin mahdollisesti semmoinen ongelma, että me 103 00:08:29.410 --> 00:08:36.730 jollain lailla mietitään, että se arviointi on semmoista arvon asettamista tai semmoisen arviointilauseen 104 00:08:36.730 --> 00:08:40.910 antamista jostakin, että hyvää, huonoa tai jotain muuta. 105 00:08:40.910 --> 00:08:46.690 Ja sitten me, niinku se mitä tavallaan sen oppimista edistävän arvioinnin 106 00:08:46.690 --> 00:08:50.270 ehkä ajatellaan olevan, niin me mielletään se ihan normaaliksi 107 00:08:50.270 --> 00:08:53.810 osaksi sitä oppimis-opetusprosessia. 108 00:08:53.810 --> 00:08:57.830 Eli ei se tarkoita sitä, että meillä on siellä lisää kokeita tai 109 00:08:57.830 --> 00:09:01.080 tai jotain muuta sellaista vaan että se olisi niinku 110 00:09:01.080 --> 00:09:05.820 esimerkiksi sitä, että annetaan palautetta siinä oppimistilanteissa jollakin 111 00:09:05.820 --> 00:09:11.540 tavalla, kohdistetaan sitä huomiota siihen, että OK, nää asiat osataan, 112 00:09:11.540 --> 00:09:14.200 tähän kannattaa kiinnittää vielä huomiota. 113 00:09:14.200 --> 00:09:18.090 Eli siis semmoista erilaista niinku 114 00:09:18.090 --> 00:09:24.030 oppimista edistävää palautteen antamista. Ja täähän sanotaan noissa opetussuunnitelman 115 00:09:24.030 --> 00:09:28.960 perusteissakin, että se on lähinnä lähinnä niinku semmoista 116 00:09:28.960 --> 00:09:33.150 siinä siinä saumattomasti tapahtuva palautetta. 117 00:09:33.150 --> 00:09:37.580 Toki siihen voi nyt liittyä sitten esimerkiksi just, että annetaan vähän enemmän 118 00:09:37.580 --> 00:09:43.580 palautetta jostakin vaikka kirjoitelmista tai jostain suullisista tuotoksista. Että 119 00:09:43.580 --> 00:09:47.930 ei anneta vaan sitä arvosanaa, koska se arvosanahan on 120 00:09:47.930 --> 00:09:53.380 hyvin kapea-alainen palaute ja sitten sillä on silloin 121 00:09:53.380 --> 00:09:56.910 ehkä liikaa se semmoinen arvottava 122 00:09:56.910 --> 00:10:01.670 vaikutus, että siitä tulee se semmoinen tietynlainen leima. Mutta että se että jos sille 123 00:10:01.670 --> 00:10:06.470 sanotaan, että no niin Karoliina sait tästä 8 niin eihän se eihän se kerro nyt sitten 124 00:10:06.470 --> 00:10:11.720 taas yhtään mitään siitä, että missä asioissa Karoliina nyt sitten onnistui ja mitkä 125 00:10:11.720 --> 00:10:15.020 olisi mahdollisesti niitä mistä tarvitsisi sitten 126 00:10:15.020 --> 00:10:20.700 tai voisi yrittää esimerkiksi kehittää, vaikka nyt sitä omaa kirjoitustaan tai jotain muuta 127 00:10:20.700 --> 00:10:26.520 vastaavaa. Niin että se, että niinku avattaisiin niitä perusteluja vähän enemmän. Erja: Niinpä. Karoliina: Mulla tulee 128 00:10:26.520 --> 00:10:32.780 tosta tota mitä Pirjo sanoi tuossa, että se on oppimistilanteissa tapahtuvaa, että 129 00:10:32.780 --> 00:10:37.700 se mitä – nyt vedän ihan omia kokemuksia – että että kun itse oon ollut semmoisessa tilanteessa 130 00:10:37.700 --> 00:10:45.660 missä tavallaan se arviointi tuli nimenomaan, niinku ryhmätyö työskentelyssä eli vertaispalautteen 131 00:10:45.660 --> 00:10:48.180 kautta. Että lähdettiin liikkeelle siitä, että 132 00:10:48.180 --> 00:10:52.650 työstettiin yhdessä tietynlaisia tehtäviä ja tietenkin sulla on se opettaja 133 00:10:52.650 --> 00:10:56.550 joka kiertää siinä katsomassa, että OK missä mennään, mutta enemmän siinä 134 00:10:56.550 --> 00:11:01.430 palautetta tulee niiltä ryhmä- tai niinku opiskelukavereita. Että mietitään 135 00:11:01.430 --> 00:11:03.690 että OK mitä me tehdään seuraavaksi? 136 00:11:03.690 --> 00:11:05.550 Ja hei osasitko sä tuota? 137 00:11:05.550 --> 00:11:09.350 No mä osasin tän. Ja tavallaan se että miten ryhmä tukee toisiaan, että hei sä osaat 138 00:11:09.350 --> 00:11:13.620 ton tosi hyvin ja auta sä meitä koska sä saat ton. Ja taas et 139 00:11:13.620 --> 00:11:18.530 että miten sen vertaispalautteen kauttakin saadaan sitä arviointia. Erja: Niinpä ja 140 00:11:18.530 --> 00:11:22.540 tuossa sun esimerkis tulee tosi hienosti esiin se, että tavallaan se 141 00:11:22.540 --> 00:11:25.360 olisi ehkä hyvä, että se jotenkin sisäistetään 142 00:11:25.360 --> 00:11:30.820 ehkä myös se taito siitä, että osaa arvioida omaa työtään ja sillee reflektoida, että mikä nyt 143 00:11:30.820 --> 00:11:34.380 on mennyt huonosti ja mikä on mennyt hyvin tai missä olisi vielä kehitettävää. 144 00:11:34.380 --> 00:11:39.450 Ja nyt kun puhutaan tästä palautteesta niin ite kun opettaa kirjoitusviestintää täällä 145 00:11:39.450 --> 00:11:43.450 yliopistolla myös, niin me ollaan joskus kollegoiden kanssa puhuttu siitä, että pitäisikö 146 00:11:43.450 --> 00:11:46.340 meidän hylätä koko palaute-sana. Että voisiko palautteen 147 00:11:46.340 --> 00:11:52.700 sijaan puhua edisteestä, että joku asia, että saat jotain asiaa mikä vie sua eteenpäin 148 00:11:52.700 --> 00:11:57.390 vaikka kirjoittajana tai jossain kielitaidossa. Että tavallaan ei palauteta minneen 149 00:11:57.390 --> 00:12:02.140 maan pinnalle vaan nimenomaan sen palautteen tai sen arvioinnin tarkoitus 150 00:12:02.140 --> 00:12:04.810 on auttaa sua eteenpäin siinä sun polulla. 151 00:12:04.810 --> 00:12:09.610 Musta se on jotenkin hieno sana. Pirjo: Ja onhan se siis ihan totta, että ajatelkaa nyt vaikka 152 00:12:09.610 --> 00:12:14.690 että että jos tota niin tätä esimerkkiä olen käyttänyt useinkin, mutta jos niinku sanotaan 153 00:12:14.690 --> 00:12:19.660 vaikka että no annoinpa eilen vähän palautetta miehelleni. 154 00:12:19.660 --> 00:12:25.380 Niin siitähän tulee niinku että aha tais tulla vähän isoilla kirjaimilla keskusteltua 155 00:12:25.380 --> 00:12:30.440 siellä. Että niinku että meillä se palaute on hyvin helposti myös semmoista, että 156 00:12:30.440 --> 00:12:36.980 siinä on jonkinlainen negatiivinen kärki, niin toi ediste olisi erittäin hyvä. Ja 157 00:12:36.980 --> 00:12:41.460 onhan niinku englannissakin on just tää että onko se feedback vai feedforward niin 158 00:12:41.460 --> 00:12:43.600 millä me päästään siihen feedforwardiin? 159 00:12:43.600 --> 00:12:46.710 No sitähän se ediste olisi. 160 00:12:46.710 --> 00:12:50.910 Erja: Totta. Pirjo: Mutta että vielä just siitä, että niinku se itsearviointi 161 00:12:50.910 --> 00:12:53.880 mikä ei tietenkään ole helppoa, mutta että se olisi, 162 00:12:53.880 --> 00:12:59.270 sehän on yksi näistä oppimista edistävän arvioinnin tehtävistä, 163 00:12:59.270 --> 00:13:04.010 olisi nimenomaan kehittää sitä itsearviointitaitoa. Ja sit tavallaan vielä 164 00:13:04.010 --> 00:13:08.220 myös niinku siinä suomen sanan palaute, niin siihen liittyy aika vahvasti myös 165 00:13:08.220 --> 00:13:13.530 se semmoinen, että joku antaa sitä sulle. Että toki voi olla vertaispalautetta, 166 00:13:13.530 --> 00:13:17.570 mutta sitten sitten sitä palautettahan voi osata 167 00:13:17.570 --> 00:13:20.560 myös niin sanotusti lukee siitä tilanteesta. 168 00:13:20.560 --> 00:13:24.650 Ihan siis tämmöinen hyvin simppeli esimerkki, vaikka siinä vaiheessa 169 00:13:24.650 --> 00:13:28.060 kun tunnilla tarkistetaan vaikka jotakin kotitehtäviä. 170 00:13:28.060 --> 00:13:32.580 Nyt otan oikein siis semmoisen perus esimerkin jotain työkirja kotitehtäviä, 171 00:13:32.580 --> 00:13:37.340 niin sehän on jo jonkinlaista itsearviointia jos oppilas tai opiskelija osaa 172 00:13:37.340 --> 00:13:40.080 katsoo että OK tuossa mallivastaukset on noin, 173 00:13:40.080 --> 00:13:44.960 mulla on tälleen. Pitääkö mun muuttaa tätä, mikä mulla on oikein, mitä mä tässä 174 00:13:44.960 --> 00:13:49.410 korjaan jos korjaan jotakin? Niin sehän silloinhan se saa 175 00:13:49.410 --> 00:13:54.580 silloinhan hän saa palautetta siitä oppimistilanteessa ilman, että sitä kukaan 176 00:13:54.580 --> 00:13:59.610 hänelle sanoo, että "hei, annan sinulle tässä palautetta". Mutta totta kai 177 00:13:59.610 --> 00:14:03.080 sekin vaatii sitten niinku semmoista jonkinlaista 178 00:14:03.080 --> 00:14:09.510 öö omaa motivaatiota niinku pohtia sitä, ja oman oppimisen pohdiskeleminen 179 00:14:09.510 --> 00:14:13.760 ja analysointi ei ole välttämättä aina kauhean helppoo. 180 00:14:13.760 --> 00:14:17.860 Erja: Niinpä, eli jollain tavalla se arviointi on myös sellaista, 181 00:14:17.860 --> 00:14:23.040 no tavallaan oppimaan oppimisen taito. Pirjo: Mm. Hyvin suuressa määrin 182 00:14:23.040 --> 00:14:26.140 itsearviointi on oppimaan oppimisen taitoja 183 00:14:26.140 --> 00:14:31.580 joo kyllä. Koska jos et osaa itse arvioida sitä omaa tuotostas, niin miten 184 00:14:31.580 --> 00:14:35.440 sä voit sitä kehittää kun sä et tiiä mitä siitä kehittää? 185 00:14:35.440 --> 00:14:38.640 Erja: Mm, totta. Elmeri: Joo. 186 00:14:38.640 --> 00:14:41.630 No tässä nyt on käynyt selväksi, että kyseessä on monimutkainen 187 00:14:41.630 --> 00:14:43.860 asia, mutta tota noin niin. 188 00:14:43.860 --> 00:14:48.020 Osaatteko vielä tähdentää sitä, että että miksi arviointi koetaan 189 00:14:48.020 --> 00:14:51.410 vaikeana, että mikä siitä niinku tekee sitten lopulta sen 190 00:14:51.410 --> 00:14:53.680 hankalan? 191 00:14:53.680 --> 00:14:56.650 Erja: Tai esimerkiksi just niinku opettajien tai miksi opettajat 192 00:14:56.650 --> 00:15:00.350 kokee? Pirjo: Kokeeks kaikki sen vaikeaksi? 193 00:15:00.350 --> 00:15:06.490 Musta tuntuu että osa ei välttämättä koe arviointia kauhean vaikeana sen takia, että 194 00:15:06.490 --> 00:15:13.810 että esimerkiksi vieraissa kielissä niin aika monihan meistä käyttää ihan järkevistä syistä, 195 00:15:13.810 --> 00:15:20.530 niin näitä kirjan tekijöitten tai siis oppimateriaalin tekijöiden valmiita erilaisia koepaketteja 196 00:15:20.530 --> 00:15:26.430 tai lukion puolella niin kuinka paljon käytämmekään esimerkiksi YO kokeita erilaisena tämmöisenä 197 00:15:26.430 --> 00:15:31.070 arviointimateriaalina. Että musta tuntuu, että mitä enemmän 198 00:15:31.070 --> 00:15:34.550 mitä enemmän sitä rupeaa kyseenalaistamaan, sitä hankalammaksi se 199 00:15:34.550 --> 00:15:40.070 menee ja mä valitettavasti oon aika aika kova kyseenalaistamaan asioita, 200 00:15:40.070 --> 00:15:43.050 niin olen tehnyt elämästäni hyvin vaikeaa. 201 00:15:43.050 --> 00:15:46.650 Karoliina: Mä mietin ihan mietin ihan samaa mitä pirjo sanoi, että mitä enemmän 202 00:15:46.650 --> 00:15:49.650 sitä ajattelee niin sitä vaikeammaksi se menee. 203 00:15:49.650 --> 00:15:54.790 Eli tota voidaan hyvin katsoa vaikka jotain ylioppilaskokeen 204 00:15:54.790 --> 00:15:57.390 tehtäviä ja sitten todetaan että joo 205 00:15:57.390 --> 00:16:01.320 80 pisteen essee. Mutta tuota 206 00:16:01.320 --> 00:16:07.450 sitten jos sä alat miettiä että mitä kaikkea mä nyt oikeastaan tässä kattoinkaan ja tota 207 00:16:07.450 --> 00:16:11.790 mitä mä tavallaan minkälaista palautetta mä haluan siitä antaa? 208 00:16:11.790 --> 00:16:15.590 Viedäänkö tätä vielä eteenpäin, että ajatellaanko tää vaikka prosessina, että hei me voitaisiin 209 00:16:15.590 --> 00:16:19.310 ottaa tähän vielä se joku jatkovaihe, että meillä on nyt tässä kunnossa 210 00:16:19.310 --> 00:16:23.090 se essee nyt, mutta mitäs sitten sen jälkeen? Jos me ajatellaan oppimista 211 00:16:23.090 --> 00:16:25.590 edistävää, niin se edistyminenhän tapahtuu aina. 212 00:16:25.590 --> 00:16:28.630 Sitä voidaan tehdä aina vaan, että missä vaiheessa se arviointi 213 00:16:28.630 --> 00:16:34.020 ns. päättyy? Että tota. Erja: Eli tieto lisää tuskaa? Pirjo: Kyllä. 214 00:16:34.020 --> 00:16:36.830 Erja: Niinpä, mutta eihän se nyt toisaalta sitten olisi myös 215 00:16:36.830 --> 00:16:39.280 tosi tylsää jämähtää jotenkin paikalleen. 216 00:16:39.280 --> 00:16:45.180 Tai tietysti niinku riippuu myös omista tota kehittymisen ja 217 00:16:45.180 --> 00:16:47.480 kehittämisen haluista ja jaksamisesta. 218 00:16:47.480 --> 00:16:50.500 Mutta tota eikö se ole myös tavallaan 219 00:16:50.500 --> 00:16:53.390 jotenkin välttämätöntäkin, että sitä omaa opetusta 220 00:16:53.390 --> 00:16:56.490 vaikka miettii ja kehittää jatkuvasti? 221 00:16:56.490 --> 00:17:01.390 Karoliina: Mietin tuossa myös sitä, että pitäisi miettiä, että mikä on riittävää arviointia eli että Pirjo 222 00:17:01.390 --> 00:17:07.030 taisi siinä sanoakin, että että jos ymmärtää vaikka tämmöisen niin kun jatkuvan arvioinnin 223 00:17:07.030 --> 00:17:12.970 käsitteen niin että nyt pitää jatkuvasti pitää kokeita ja arvioida, arvioida, arvioida, niin eihän 224 00:17:12.970 --> 00:17:17.940 se ole millään tavalla tarkoituksenmukaista. Pirjo: Ja yks sellanen mikä on lisännyt niinku monen opettajan tavallaan 225 00:17:17.940 --> 00:17:23.650 sitä semmoista jonkinlaista ehkä pelkoa niinku tätä oppimista edistävää arviointia kohtaan, niin 226 00:17:23.650 --> 00:17:26.940 on se, että jossain vaiheessa jotenkin 227 00:17:26.940 --> 00:17:32.410 ajateltiin, että kaikki tällainen arviointi pitäisi jotenkin dokumentoida. Ja tämmöistä 228 00:17:32.410 --> 00:17:36.090 formatiivista arviointia tai oppimista edistävää arviointiahan 229 00:17:36.090 --> 00:17:42.060 ei tarvitse dokumentoida, sen sanoo ihan Opetushallitus noissa opetussuunnitelman perusteissakin, 230 00:17:42.060 --> 00:17:47.900 koska sen arvioinnin tarkoitushan ei ole olla se arvosanan pohja. 231 00:17:47.900 --> 00:17:52.910 Eli siis niinku tää tämmöisen formatiivisen tai oppimista edistävän arvioinnin 232 00:17:52.910 --> 00:17:59.570 ainakaan missään nimessä ensisijainen tehtävä ei ole se, että tällä perusteella annetaan sitten 233 00:17:59.570 --> 00:18:05.250 niitä arvosanoja, vaan sen sen niinku ainakin tutkimuskirjallisuuden mukaan, niin sen 234 00:18:05.250 --> 00:18:10.630 ensisijainen jos ei jopa ainoa tarkoitus on edistää sitä oppimista. 235 00:18:10.630 --> 00:18:14.710 Siis parantaa sitä, lisätä sitä oppimista. 236 00:18:14.710 --> 00:18:20.110 Ja sitten on niinku se semmoinen summatiiviisempi arviointi, jota käytetään 237 00:18:20.110 --> 00:18:23.470 sitten esimerkiksi niiden arvosanojen pohjana ja muuta. 238 00:18:23.470 --> 00:18:29.010 Toki se varmaan niinku luokkatilanteessa niin se, että olisihan se nyt outoa, jos näkee 239 00:18:29.010 --> 00:18:34.870 esimerkiksi, että oppilas osaa siellä tunnilla tai osaa osaa jotain asioita ihan hyvin, 240 00:18:34.870 --> 00:18:41.290 mutta sitten jossain koetilanteessa esimerkiksi jäätyy täysin, ettei sitä sitä tunneilla 241 00:18:41.290 --> 00:18:44.410 nähtyä osaamista tai jollain muulla keinolla nähtyä 242 00:18:44.410 --> 00:18:48.290 osaamista otettais millään lailla huomioon. Niin olisihan se musta jotenkin, 243 00:18:48.290 --> 00:18:53.270 että siitä me mennään taas vaan siihen, että että ainoastaan kokeilla on merkitystä 244 00:18:53.270 --> 00:18:57.080 ja se se ei minusta ole millään lailla järkevää. 245 00:18:57.080 --> 00:19:01.560 Erja: Niinpä. Elmeri: Nyt ihan tässä hiljattain on lukenut tullut tämmöinen 246 00:19:01.560 --> 00:19:05.760 kieliprofiili ja Karoliina siitä tietää jotain, 247 00:19:05.760 --> 00:19:09.040 niin mikä se on? 248 00:19:09.040 --> 00:19:14.900 Karoliina: Tota jos mietitään sitä hallinnollista jargonia, niin sittenhän se on se opiskelijan 249 00:19:14.900 --> 00:19:20.090 työkalu oman osaamisen ja oppimisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen. 250 00:19:20.090 --> 00:19:24.930 No se mitä se sitten käytännössä tarkoittaa on, että no ensinnäkin 251 00:19:24.930 --> 00:19:26.910 meillä on joku tämmöinen asiakirja, 252 00:19:26.910 --> 00:19:31.680 oli se sitten tekstitiedosto tai verkkosivusto, 253 00:19:31.680 --> 00:19:37.830 Powerpoint pohja, läjä videoita johon me sitten 254 00:19:37.830 --> 00:19:42.570 kannustetaan opiskelijoita kirjaamaan niitä ajatuksia kielestä ja omista 255 00:19:42.570 --> 00:19:48.460 kielitaidosta, kielen oppimisesta ja ylipäätään tavoitteesta elämässä. 256 00:19:48.460 --> 00:19:54.740 Ja mä itse painottaisin siinä kieli profiilissa sanoja, "ajatukset" ja "pohdinta" 257 00:19:54.740 --> 00:19:59.240 eli se, että yhdessä mietittäisiin näitä asioita 258 00:19:59.240 --> 00:20:03.800 ja tota sitten jotain niitä pohdintoja kirjoittaisi myös sinne kieliprofiiliin. 259 00:20:03.800 --> 00:20:06.620 Eli tuodaan ensinnäkin esiin ne kaikki kielitaidot mitä meillä on, 260 00:20:06.620 --> 00:20:08.720 mutta sitten myös mietittäisi että OK 261 00:20:08.720 --> 00:20:13.750 että hei miten mä opin parhaiten ja tuota mitä mä edes yritän? 262 00:20:13.750 --> 00:20:15.810 Mihin mä niin kun tavoittelen? 263 00:20:15.810 --> 00:20:20.970 Mitä mä tavoittelen näillä kielillä? Erja: Ja miksi me nyt oikeastaan tää tässä jaksossa otetaan 264 00:20:20.970 --> 00:20:27.970 esille, niin eikö se nimenomaan ole tullut tässä LOPSissa tota 2019 265 00:20:27.970 --> 00:20:33.850 tämmöisenä uutena uudistuksena, joka joka pyrkii just tähän, että saataisiin se kielitaito 266 00:20:33.850 --> 00:20:36.670 ja moninaisuus näkyväksi siinä kielitaidosta. 267 00:20:36.670 --> 00:20:41.120 Karoliina: Juu kyllä ja tuota, no siis sinänsähän, 268 00:20:41.120 --> 00:20:44.800 sanotaanko aika tietenkin perusopetuksen puolella on kielisalkku 269 00:20:44.800 --> 00:20:48.220 mitä käytetään tai ei käytetä siellä. 270 00:20:48.220 --> 00:20:51.480 Perusopetuksen puolellahan se on esimerkkinä mainittuna, että 271 00:20:51.480 --> 00:20:54.000 voidaan hyödyntää tätä. Sitten taas lukiossa 272 00:20:54.000 --> 00:20:55.860 se on ihan osa sitä normia. 273 00:20:55.860 --> 00:21:01.200 Elikkä on pakko, velvoite tehdä koota jonkinlainen kieliprofiili 274 00:21:01.200 --> 00:21:05.040 siellä opintojen alussa ja sitten taas siellä tota 275 00:21:05.040 --> 00:21:07.820 pakollisten opintojen loppuvaiheessa vähän katsotaan, että OK 276 00:21:07.820 --> 00:21:12.250 miten mä edistyin lukion aikana? Ja tota 277 00:21:12.250 --> 00:21:17.250 se, että mun mielestä tässä jonkin verran korostuu aina keskustelu siitä, 278 00:21:17.250 --> 00:21:20.640 että noniin että nyt nyt kun sinne voi tosiaan täydentää kaikki ne kielitaidot 279 00:21:20.640 --> 00:21:25.440 mitä on ja kaikki se mahtava osaaminen, niin 280 00:21:25.440 --> 00:21:28.800 se helposti kääntyy siinä siihen, että no mutta onko tää nyt vaan sitten 281 00:21:28.800 --> 00:21:33.900 niille opiskelijoille joilla on jotka opiskelee vaikka 4 eri kieltä lukiossa 282 00:21:33.900 --> 00:21:36.160 ja ovat todella taitavia ja niin poispäin? 283 00:21:36.160 --> 00:21:40.900 Ja kyllä mä siis itse ajattelisin että tää on ihan kaikille tarkoitettu työkalu ja 284 00:21:40.900 --> 00:21:46.120 mä sanoisin että siitä hyötyy erityisesti he joilla on semmoisia epävarmuuksia siinä 285 00:21:46.120 --> 00:21:50.890 omassa kielen oppijuudessa ja kielenkäyttäjyydessä. Elikkä kun on 286 00:21:50.890 --> 00:21:54.810 jos on niitä sellaisia ajatuksia että että hei mä oon mä en ole tässä niin 287 00:21:54.810 --> 00:21:58.530 hyvä tai jopa että mä en mä en pysty oppimaan tätä kieltä, 288 00:21:58.530 --> 00:22:03.420 tai mä oon tässä huono tai mä en mitenkään pysty kehittymään tässä. Että päästäisiin 289 00:22:03.420 --> 00:22:07.980 niihin ajatuksiin kiinni ja mielellään päästäisi sitä eteenpäin. 290 00:22:07.980 --> 00:22:09.800 Erja: Kuulostaa tosi tärkeältä. 291 00:22:09.800 --> 00:22:14.340 Pirjo: Mä heitän täältä taas tämmöisen pitkän linjan opettajan näkemyksen, että sillain, 292 00:22:14.340 --> 00:22:21.570 että kun te äsken sanoitte, että uusi, niin mä muistan kun mä itse aloitin opettajana 293 00:22:21.570 --> 00:22:25.180 yhdeksänkymmentäluvulla, niin silloin puhuttiin Tampereelta 294 00:22:25.180 --> 00:22:29.670 muun muassa Viljo Kohonen oli lanseeraamassa Suomeen just tätä tämmöistä 295 00:22:29.670 --> 00:22:35.450 "European language portfolio" ja nyt sitten se minkä Karoliina mainitsi, 296 00:22:35.450 --> 00:22:37.760 että peruskoulun puolella on tää kielisalkku 297 00:22:37.760 --> 00:22:43.450 niin sehän on tullut sieltä. Mutta että niinku nää kieliprofiilin ja sitten sen ainakin 298 00:22:43.450 --> 00:22:48.030 sen alkuperäisen kieli- niinku sen eurooppalaisen kielisalkun, niin kyllähän siellä on 299 00:22:48.030 --> 00:22:51.710 hirveän paljon yhtymäkohtia, että ei tää sinällään niinku 300 00:22:51.710 --> 00:22:56.070 kauhean mitään uutta oo. Että uutta on ehkä nyt vaan se, että 301 00:22:56.070 --> 00:22:59.670 se on sitten oikeasti niinku normitettu että se on 302 00:22:59.670 --> 00:23:05.850 sitä on tehtävä eikä vaan sellainen että no voisitte suosituksena 303 00:23:05.850 --> 00:23:09.470 tai muuten. Erja: Kyllä. Karoliina: Joo ja siis 304 00:23:09.470 --> 00:23:16.080 niin tavallaan niin kun se että tota täähän on vaan lisätukea sille kaikelle 305 00:23:16.080 --> 00:23:17.970 itsearvioinnille ja vertaispalautteelle 306 00:23:17.970 --> 00:23:22.480 mitä tehdään. Että että jos nyt mietitään vaikka itsearviointia ja no sitä vertaispalautetta 307 00:23:22.480 --> 00:23:25.880 niin nehän on ollut OPSeissa kuitenkin jo kymmeniä vuosia. 308 00:23:25.880 --> 00:23:29.540 Eli ei ole mikään uusi asia että me yritetään miettiä, että mitä meillä on 309 00:23:29.540 --> 00:23:34.400 omia vahvuuksia ja missä me voitaisi olla vielä vähän parempia. 310 00:23:34.400 --> 00:23:40.200 Enemmänkin nyt kun se on sille on annettu tämä nimi, niin kyse on siitä, että sille annetaan enemmän 311 00:23:40.200 --> 00:23:45.420 tilaa, enemmän näkyvyyttä, enemmän painoarvoa sille itsearvioinnille ja 312 00:23:45.420 --> 00:23:50.040 niille sen oman kielitaidon pohdinnalle ja oman oppimisen 313 00:23:50.040 --> 00:23:52.330 miettimiselle. 314 00:23:52.330 --> 00:24:00.140 Elmeri: Joo. Karoliina: Joo ja siis kun itse oon vetänyt sitä lukion ykkösille niin mä halusin että 315 00:24:00.140 --> 00:24:04.570 se on nimenomaan mahdollisimman semmoista keskustelevaa, että pohditaan vaikka 316 00:24:04.570 --> 00:24:09.670 eka kaverin kanssa jotain kielitaitoon liittyvää ja sitten sen jälkeen vedetään 317 00:24:09.670 --> 00:24:12.650 vielä se niin kun yhteiseen keskusteluun. 318 00:24:12.650 --> 00:24:18.890 Ja sitten hyvin minimaalisesti kirjattiin ylös, että kun me ekaa kertaa pohditaan sitä kieliprofiilia, 319 00:24:18.890 --> 00:24:23.190 niin eihän se nyt niin kun eihän siihen pääse kunnolla kiinni ennen kun 320 00:24:23.190 --> 00:24:25.390 sitä käydään monta kertaa. 321 00:24:25.390 --> 00:24:29.550 Moni vielä sanoo että "no, en mä ole kyllä tämmöistä pohdintaa aikaisemmin tehnyt". Niin 322 00:24:29.550 --> 00:24:33.330 tota, että tuli tavallaan uutena tilanteena, että että nyt pohditaan että mitä mites 323 00:24:33.330 --> 00:24:37.480 se kulttuuri meidän arjessa näkyy ja missä kaikkialla me nähdään vaikka sitä englannin 324 00:24:37.480 --> 00:24:41.170 kieltä. Että sitten kun niitä pitää alkaa yhdessä kirjaamaan ylös ja pohtimaan vaikka 325 00:24:41.170 --> 00:24:46.220 että no mitä mä sillä englannilla teen tuotanko mä itse vaikka jonnekin someen sitä englantia 326 00:24:46.220 --> 00:24:48.640 vai kuulenko mä sitä vaan, niin 327 00:24:48.640 --> 00:24:53.130 keskustelua tulee paljon ja mun mielestä aika kivasti ne lukiolaiset myös lähti 328 00:24:53.130 --> 00:24:59.580 siihen mukaan. Erja: Ja toi on mun mielestä ehkä just se pihvi tai se arvokas, että päästään 329 00:24:59.580 --> 00:25:04.490 vähän syvemmälle että se kieliprofiili ei ymmärtääkseni ole vaan lista jossa nyt 330 00:25:04.490 --> 00:25:10.360 osaan unkarin alkeet tai osaan, ymmärrän 331 00:25:10.360 --> 00:25:13.290 tota lukemaani saksaa tai jotain tällaista. Että vaan se on 332 00:25:13.290 --> 00:25:17.430 nimenomaan silleen, sinne mennään syvemmälle. Karoliina: Joo. 333 00:25:17.430 --> 00:25:25.060 Elmeri: Kyllä. Mä alussa mainitsin tuon kieli-CV:n, niin onko se sitten lähempänä tätä listaa 334 00:25:25.060 --> 00:25:31.020 minkä Erja äsken mainitsi, vai mikä se on ja miten se liittyy tähän kieliprofiiliin? Karoliina: On pikkasen 335 00:25:31.020 --> 00:25:38.100 lähempänä koska se olisi nimenomaan tää raportointityökalu ja tota se on tän kieliprofiilin 336 00:25:38.100 --> 00:25:41.110 kehittämisen ohessa syntynyt 337 00:25:41.110 --> 00:25:47.080 ajatus. Eli, että kun kieliprofiilille ei ole valtakunnallista pohjaa eikä sille näillä 338 00:25:47.080 --> 00:25:51.610 näkymin tule mitään valtakunnallista pohjaa, niin meillä olisi joku tämmöinen paikka, 339 00:25:51.610 --> 00:25:56.650 mihin me voitaisiin tuoda ne kaikki tiedot niistä kielistä mitä me osataan ja mielellään 340 00:25:56.650 --> 00:25:59.650 myös siitä kansainvälisestä osaamisesta mitä meillä on. 341 00:25:59.650 --> 00:26:02.670 Ja vielä semmoinen ajatus, että 342 00:26:02.670 --> 00:26:06.570 kun me saadaan koulusta kuitenkin se todistus missä näkyy koulussa 343 00:26:06.570 --> 00:26:09.790 opiskellut kielet, niin siinä kieli- CV:ssä näkyisi vahvasti sitten 344 00:26:09.790 --> 00:26:13.220 myös kaikki kaikki kielitaito mitä meillä on: 345 00:26:13.220 --> 00:26:16.450 mitä on hankittu muualla kuin koulussa ja vahvasti myös 346 00:26:16.450 --> 00:26:19.760 ne äidinkielen eri kotikielten taidot, 347 00:26:19.760 --> 00:26:25.810 eri eri vaiheissa elämää hankitut kielet ja niin poispäin. Ja tota sitten sinne voisi myös 348 00:26:25.810 --> 00:26:30.020 liittää niitä näyttöjä ja todistuksia ehkä saada jonkinlaisen opettajan suosituksen, että 349 00:26:30.020 --> 00:26:36.620 hei tämä minä osaan tätä kieltä aidosti, että saatais ns. verifiointi sille. 350 00:26:36.620 --> 00:26:41.610 Elmeri: Joo. Vielä ennen kun siirrytään tota noin niin loppuosion puolelle niin 351 00:26:41.610 --> 00:26:46.110 näkisitkö tai näkisittekö tällä kieliprofiililla jonkinlaista tulevaisuutta 352 00:26:46.110 --> 00:26:50.180 ehkä muilla kouluasteilla tai ammatillisella puolella? 353 00:26:50.180 --> 00:26:57.010 Pirjo: Miksei, siis mun mielestä tossa on niinku niin paljon hyvää että se on oikeasti sillai niinku 354 00:26:57.010 --> 00:27:03.200 kehittämisen arvoista. Ja mä itse asiassa tunnustan nyt että katsoin tuolta jonkun David Littlen 355 00:27:03.200 --> 00:27:09.860 version tai luennon tosta "European language portfoliosta" just vähän ennen tätä podcastia 356 00:27:09.860 --> 00:27:15.020 ja siinähän oli just näitä hirveän paljon tätä samaa että tätä tämmöistä elinikäistä oppimista 357 00:27:15.020 --> 00:27:19.610 ja että oppimaan oppimisen taitoja ja myös sitten sitä 358 00:27:19.610 --> 00:27:24.850 oman osaamisen näkyväksi tekemistä, joka myös vaikuttaa sitten siihen motivaatioon. 359 00:27:24.850 --> 00:27:29.330 Että jos niinku huomaa, että hei, että mähän osaankin joo että no niin totta 360 00:27:29.330 --> 00:27:31.530 kai se vaikuttaa varmaan siihen kieliminä- 361 00:27:31.530 --> 00:27:36.200 käsitykseen ja ja motivaatioon ja kaikkeen moneen tällaiseen. Ja sitten 362 00:27:36.200 --> 00:27:40.670 kun ajattelee että monissa koulutus- ei pelkästään nyt lukiossa 363 00:27:40.670 --> 00:27:42.970 mutta kyllä mun käsittääkseni ammatillisella puolella 364 00:27:42.970 --> 00:27:46.170 kanssa toi kielten opiskelu on kaventunut, 365 00:27:46.170 --> 00:27:50.590 luulisin ainakin, en tiedä, en ole opettanut sillä puolella. 366 00:27:50.590 --> 00:27:55.110 Niin miten muuten me saadaan sitä kielitaitoa mitenkään näkyviin, jos se 367 00:27:55.110 --> 00:27:59.680 on pelkästään sitten sen niinku koulutodistusten varassa? 368 00:27:59.680 --> 00:28:03.700 Ja samoin jos nyt ajattelee vaikka ihan sellaisiakin opiskelijoita 369 00:28:03.700 --> 00:28:07.980 jotka opiskelee vaikka lukiossa jotakin 370 00:28:07.980 --> 00:28:12.200 yli- käytän nyt nimitystä "ylimääräistä kieltä", mutta siis että enkun ja ruotsin 371 00:28:12.200 --> 00:28:15.840 lisäksi jotain muuta kieltä, mutta eivät kirjoita sitä. 372 00:28:15.840 --> 00:28:19.970 OK siitä tulee päättötodistukseen arvosana, 373 00:28:19.970 --> 00:28:24.710 mutta hirveän harvaan paikkaan pyydetään enää minkäänlaista lukion päättötodistusta 374 00:28:24.710 --> 00:28:27.130 tai siis että se ei vaikuta enää moneenkaan paikkaan. 375 00:28:27.130 --> 00:28:32.170 Ne on pelkästään ne ylppärin arvosanat, niin silloinhan sekin koulussa opiskeltu kielitaito 376 00:28:32.170 --> 00:28:38.530 jää tavallaan peittoon, niin kyllä me tarvitaan jotain millä nostaa sitä kielitaitoa 377 00:28:38.530 --> 00:28:44.240 esille, koska muuten me ollaan todellakin siinä english only 378 00:28:44.240 --> 00:28:46.970 -tilanteessa kohta. 379 00:28:46.970 --> 00:28:50.760 Erja: Niinpä ja mun mielestä se on myös arvokasta tai jotenkin Karoliina 380 00:28:50.760 --> 00:28:53.370 ehkä sivusi tätä, että tavallaan 381 00:28:53.370 --> 00:28:57.790 onko siinä mahdollista myös tehdä näkyväksi sitä kansainvälistä osaamista ja kulttuurien 382 00:28:57.790 --> 00:29:02.130 välistä osaamista ja sitä, miten osaan vuorovaikuttaa ja viestiä eri kielisten ihmisten 383 00:29:02.130 --> 00:29:06.250 kanssa. Että se ei ole vaan sitä eri kielten osaamista, vaan nimenomaan myös tällaista 384 00:29:06.250 --> 00:29:08.800 kieliä ja ylittävää ja yhdistävää 385 00:29:08.800 --> 00:29:12.830 nimenomaan vuorovaikutus- ja viestintätaitoa. 386 00:29:12.830 --> 00:29:18.280 Pirjo: Ja yleensäkin siis semmoista kulttuuriosaamista ja siis semmoista kansainvälisyys- 387 00:29:18.280 --> 00:29:24.330 mielisyyttä myös, että niin kun että eihän se eihän se välttämättä 388 00:29:24.330 --> 00:29:30.070 tarkoita sitä, että vaikka osaisi ranskan aikamuodot loistavasti, 389 00:29:30.070 --> 00:29:34.340 että on on hyvä sitten viestimään erilaisissa 390 00:29:34.340 --> 00:29:40.170 kulttuurien välisissä tilanteissa. Että eihän se niinku se kielitieto eikä edes 391 00:29:40.170 --> 00:29:44.830 välttämättä kielitaito aina sitten ole kuitenkaan välttämättä sama kuin ne kulttuuritaidot 392 00:29:44.830 --> 00:29:47.030 ja jollain saattaa olla taas hirvittävän hyvät 393 00:29:47.030 --> 00:29:52.230 semmoiset kulttuurien väliset viestintätaidot, vaikka se kielitiedollinen 394 00:29:52.230 --> 00:29:56.340 taito ei välttämättä olisi niin kauhean hyvä. 395 00:29:56.340 --> 00:30:04.010 Erja: Nähtäväksi jää. Elmeri: Kyllä. Karoliina: Kyllä ja vaikka siis koko ajan puhutaan siitä miten työelämä on murroksessa 396 00:30:04.010 --> 00:30:07.720 ja emme tiedä tulevaisuuden töitä, mutta se on varmaan voidaan olla aika varmoja siitä, 397 00:30:07.720 --> 00:30:10.850 että siellä tarvitaan viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. 398 00:30:10.850 --> 00:30:13.080 Eli tota. 399 00:30:13.080 --> 00:30:17.670 Pirjo: Niin ja vaikka kuinka joku Google translate voisi kääntää sitten ne 400 00:30:17.670 --> 00:30:22.150 tekstit ja muut sellaiset ja joku appi vielä sanookin sen, niin siihen 401 00:30:22.150 --> 00:30:24.450 tarvitaan kuitenkin se inhimillinen viestintä 402 00:30:24.450 --> 00:30:29.300 sitten jos ei muuta niin tämmöisillä niinku, tässä heilutan nyt 403 00:30:29.300 --> 00:30:33.790 huvittavaa tämmöisessä pelkässä äänityksessä niin yritän heiluttaa käsiäni ja nyökytellä 404 00:30:33.790 --> 00:30:38.470 kauheasti. Mutta että normaalissa ihmisten välisessä kommunikaatiossa tarvitaan 405 00:30:38.470 --> 00:30:42.440 myös sitä muuta viestintää kun pelkästään niitä sanoja. 406 00:30:42.440 --> 00:30:48.260 Erja: Niinpä, kyllä. Mulla olisikin, no vähän vähän jo päästiinkin tähän 407 00:30:48.260 --> 00:30:52.240 niinkun loppukysymyksiin, mutta tavallaan just että 408 00:30:52.240 --> 00:30:55.540 onko teillä jotain ennustuksia, että miltä sitten näyttää lukiossa 409 00:30:55.540 --> 00:30:58.860 arvioinnin ja kielten tulevaisuus? Tai 410 00:30:58.860 --> 00:31:03.960 no toivottavasti esimerkiksi tää kieliprofiili laajenisi myös muille koulutusasteille esimerkiksi 411 00:31:03.960 --> 00:31:08.770 korkeakoulun puolelle tai yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin. 412 00:31:08.770 --> 00:31:11.790 Että onko teillä jotain, miten te toivoisitte, että tää 413 00:31:11.790 --> 00:31:14.900 arviointi muuttuisi tulevaisuudessa tai 414 00:31:14.900 --> 00:31:21.210 miten just arviointi suhteessa siihen kielten suosioon tai kielten opiskeluun 415 00:31:21.210 --> 00:31:29.070 voisi muuttua? Karoliina: Jos mä vastaan tähän alkuun, että 416 00:31:29.070 --> 00:31:31.990 jos ajatellaan, että lukiossa on tapahtunut ihan hirveästi 417 00:31:31.990 --> 00:31:39.250 muutoksia ja niitä tapahtuu edelleen. Ja toisaalta se, että 418 00:31:39.250 --> 00:31:44.390 kun sitä arviointia monipuolistetaan, niin sehän ei tarkoita suoraan sitä, että siellä 419 00:31:44.390 --> 00:31:48.120 opiskelijan korvien välissä tapahtuu heti dramaattinen muutos, 420 00:31:48.120 --> 00:31:51.310 että hei, tässähän tässä arvioinnissa on kyse, 421 00:31:51.310 --> 00:31:57.350 nyt mä ymmärrän kaiken. Että enemmänkin mä haluaisin nyt itse niin kun nähdä miten se monipuolinen 422 00:31:57.350 --> 00:32:04.050 arviointi, että päästäänkö me sitten enemmän vaikuttamaan niihin opiskelijoiden käsityksiin 423 00:32:04.050 --> 00:32:08.690 siitä, että missä nyt on oikeasti kyse, kun on kun arvioidaan ja 424 00:32:08.690 --> 00:32:13.030 nähtäisiin se oppimista edistävä arviointi, että aidosti se näkyisi 425 00:32:13.030 --> 00:32:16.750 myös siinä opiskelijan tota ymmärryksessä. 426 00:32:16.750 --> 00:32:21.810 Pirjo: Toki varmaan opettajien ymmärryksessäkin vielä ehkä voisi 427 00:32:21.810 --> 00:32:26.590 olla työnsarkaa, että siis sillain niinku 428 00:32:26.590 --> 00:32:29.680 joku on sanonut, että koulun muuttaminen on ihan valtavan 429 00:32:29.680 --> 00:32:32.090 vaikeata ja mä oon ihan samaa mieltä. 430 00:32:32.090 --> 00:32:39.160 Siis niinku yleensäkin koulun, mutta kyllä arviointi on myös sellainen, että sen 431 00:32:39.160 --> 00:32:43.960 muutokset niin on hyvin hitaita ja aiheuttaa myös aika paljon vastustusta 432 00:32:43.960 --> 00:32:48.580 ja muuta sellaista. Ja sillai että kun tuossa äsken oli puhetta sitä, että lukiossa 433 00:32:48.580 --> 00:32:51.050 on tapahtunut vaikka mitä, niin sitten taas 434 00:32:51.050 --> 00:32:54.410 toisaalta jos ajatellaan esimerkiksi vaikka 435 00:32:54.410 --> 00:33:02.010 vaikka tota niin arviointia kielten saralla tässä, niin mä mä heitän nyt tämmöisen hyvin provokatiivisen 436 00:33:02.010 --> 00:33:06.400 heiton, että onks kolmeenkymmeneen vuoteen tapahtunut mitään? 437 00:33:06.400 --> 00:33:09.860 Tiedän saavani nyt kuraa niskaan, mutta siis silleen, että jos mä nyt ajattelen 438 00:33:09.860 --> 00:33:15.160 esimerkiksi sitä, että milloin mä oon ite vaikka kirjoittanut, niin ylioppilaskirjoitukset 439 00:33:15.160 --> 00:33:21.390 on niinku perusperiaatteiltaan varsin samanlaiset: monivalintoja, avokysymyksiä, 440 00:33:21.390 --> 00:33:25.920 luetun ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanasto, rakennetta, kirjoitelma. Ei 441 00:33:25.920 --> 00:33:27.740 mitään hirveän radikaalia. 442 00:33:27.740 --> 00:33:31.160 Digitalisoituminen on muuttanut sitä, että siellä voi olla vähän erilaista 443 00:33:31.160 --> 00:33:35.720 mediaa, vähän erilaisia tehtävätyyppejä, mutta että ei siellä nyt ole 444 00:33:35.720 --> 00:33:38.910 mitään kauhean radikaalia. Että siis se, että 445 00:33:38.910 --> 00:33:45.850 jos olisin nyt ollut unessa tässä omien ylioppilaskirjoitusten jälkeen ja nyt sitten heräisin 446 00:33:45.850 --> 00:33:50.710 tässä muutaman kymmenen vuoden päästä ja niinku näkisin ne, niin kyllä mä ne vielä tunnistaisin, 447 00:33:50.710 --> 00:33:54.850 että ei ne ole niinku mitenkään hirveästi muuttunut. Ja samoin 448 00:33:54.850 --> 00:34:00.910 samoin tota niin mun lukion kakkoset nyt sanoo tässä yhtenä päivänä että yks tyttö 449 00:34:00.910 --> 00:34:04.810 sanoo siellä että sitten kun hänestä tulee kansanedustaja niin hän pitää huolen 450 00:34:04.810 --> 00:34:08.150 siitä, että ylioppilaskirjoituksiin tulee suullinen osuus. 451 00:34:08.150 --> 00:34:13.570 Niin mä vaan sitten sanoin sille, että tervetuloa vaan että että tästä muistan kuulleeni 452 00:34:13.570 --> 00:34:18.640 puhetta jo kahdeksankymmentäluvulla kun itse olin koulussa. 453 00:34:18.640 --> 00:34:22.640 Että aika kauan on kestänyt ennen kuin on niinku tullut. Ja myös sitten 454 00:34:22.640 --> 00:34:28.010 niinku se, että että mä oon ollut itse aika monessa tämmöisessä täydennyskoulutushankkeessa 455 00:34:28.010 --> 00:34:30.960 mukana, niin ihan oikeasti on 456 00:34:30.960 --> 00:34:35.780 on edelleenkin opettajia jotka ihan sanoo, että en mä arvioi suullista kielitaitoa, 457 00:34:35.780 --> 00:34:40.380 kun en mä oikein tiedä että miten sitä arvioisi, että niinku edelleenkin. 458 00:34:40.380 --> 00:34:44.940 Että loppujen lopuksi, onko se arviointi muuttunut niin hirveän paljon? 459 00:34:44.940 --> 00:34:47.540 Osalla opettajista varmaan on. 460 00:34:47.540 --> 00:34:50.370 Ja totta kai mitä enemmän tulee niin kun, 461 00:34:50.370 --> 00:34:54.610 nyt katselen täällä Elmeriä sillain, että sitten nämä tulevat 462 00:34:54.610 --> 00:35:01.950 polvet ehkä uudistavat asioita enemmänkin. Mutta että niin. 463 00:35:01.950 --> 00:35:09.830 Että onko onko tää semmoinen "nothing new under the sun"? Erja: Totta. Karoliina: Mä mietin myös tota, hyvä kun 464 00:35:09.830 --> 00:35:14.310 Pirjo mainitsit noi ylppärit, että saako tässä myös esittää että mitä mä toivoisin 465 00:35:14.310 --> 00:35:19.240 näkevän, että että meillä tulisi jonkinlainen suurempi muutos niihin 466 00:35:19.240 --> 00:35:24.620 ylppäreihin. Että lähdettäisiin liikkeelle siitä, että mitä me niin kun minkälaisia 467 00:35:24.620 --> 00:35:27.820 tavoitteita meillä ylipäätään on siellä lukion kielten opetukselle, että mitä 468 00:35:27.820 --> 00:35:31.190 me niin kun, mitä kielitaitoa me sieltä halutaan 469 00:35:31.190 --> 00:35:35.250 opiskelijoiden hankkivan, ja sitten taas, että mitä silloin arvioitais? Ja nyt 470 00:35:35.250 --> 00:35:38.310 sitten myös eletään semmoisessa ideaalimaailmassa, että me ei pohdittais 471 00:35:38.310 --> 00:35:41.410 ollenkaan, että kuka maksaa tai miten se toteutetaan. 472 00:35:41.410 --> 00:35:45.670 Mutta ylipäätään se, että jos me halutaan vuorovaikutustaitoja ja niin pois päin, 473 00:35:45.670 --> 00:35:50.170 niin saataisiko me sellaista enemmän sinne ylppäreihin? Pirjo: Tai sitten se, että mä ymmärrän 474 00:35:50.170 --> 00:35:56.130 taas niinku tavallaan sen ylioppilastutkinnon niinku sen hankaluuden siinä, että 475 00:35:56.130 --> 00:36:01.200 nyt jos heitetään tämmöisiä pilipaliteetti-termejä niinku validiteetti ja reliabiliteetti, 476 00:36:01.200 --> 00:36:03.370 niin mä ymmärrän sen, että jos on vaikka 477 00:36:03.370 --> 00:36:06.890 enkun yo-kirjoituksessa kaksikymmentätuhatta kokelasta yhdellä 478 00:36:06.890 --> 00:36:11.010 kertaa, niin siellä ruvetaan olemaan niinku suossa 479 00:36:11.010 --> 00:36:16.970 jos ei ole hyvin tarkkaan rajatut esimerkiksi ne arviointiohjeet tai jotkut 480 00:36:16.970 --> 00:36:19.990 muut tällaiset, koska silloin se reliabiliteetti kärsii. 481 00:36:19.990 --> 00:36:24.050 Eli se että eri arvioitsijat arvioitsee sitten ihan eri lailla 482 00:36:24.050 --> 00:36:27.280 ja eri ihan eri asioita ja niin edelleen. 483 00:36:27.280 --> 00:36:31.040 Mutta sitten taas, mutta että 484 00:36:31.040 --> 00:36:34.540 mutta pitääkö se yo-tutkinnon painoarvo olla niin suuri? 485 00:36:34.540 --> 00:36:38.680 Mun mielestä sillä on paikkansa semmoisena jonkinlaisena, siis että 486 00:36:38.680 --> 00:36:41.840 sehän on vähän niinku tämmöinen siirtymäriitti. 487 00:36:41.840 --> 00:36:44.370 Että se on vähän niinku semmoinen koulun 488 00:36:44.370 --> 00:36:48.710 koulun päätösrituaali -tyyppinen systeemi, että hei ylppärit ja sitten niistä 489 00:36:48.710 --> 00:36:53.270 kerrotaan just semmoisia niinku kuulemma joskus nuorilla aikoinaan nuoret miehet 490 00:36:53.270 --> 00:36:57.570 kertoi oli näitä armeijastooreja, niin niitä vähän samanlaisia että sitten ylppäreissä oli 491 00:36:57.570 --> 00:37:01.480 semmosia ihan outoja kysymyksiä. Mutta että 492 00:37:01.480 --> 00:37:09.220 onko sillä nyt liikaa painoa sitten niinku sen tulevaisuuden kannalta? Että mä mä en oikeasti 493 00:37:09.220 --> 00:37:14.590 nyt hirveästi tykännyt tästä, että sitä painotetaan näin paljon sit sen 494 00:37:14.590 --> 00:37:18.880 korkeakoulu- valintojen suhteen. 495 00:37:18.880 --> 00:37:24.920 Erja: Niinpä. Elmeri: Joo kyllä joo tähän ihan loppuun me voitaisi ottaa tämmöinen, että mitä 496 00:37:24.920 --> 00:37:28.700 toivoisitte, että kuulijoille jäis tästä keskustelusta mieleen? 497 00:37:28.700 --> 00:37:31.860 Pirjo: Mä haluaisin meidän opettajien miettivän oikeasti sitä 498 00:37:31.860 --> 00:37:34.400 arviointia, että mihin me sillä pyritään? 499 00:37:34.400 --> 00:37:38.310 Mikä on se arvioinnin tarkoitus ja tehtävä? 500 00:37:38.310 --> 00:37:43.170 Eikä vaan keskittyä siihen, että minkälaisia tehtäviä ja millä pistetaulukolla. 501 00:37:43.170 --> 00:37:47.670 Että niinku pöyhiä sitä vähän syvempää sieltä, että mihin mä mihin mä oikeasti 502 00:37:47.670 --> 00:37:52.530 tällä pyrin, mikä tän homman tarkoitus on ja pitää mielessä, että kaiken 503 00:37:52.530 --> 00:37:56.310 arvioinnin tulisi edistää oppimista. 504 00:37:56.310 --> 00:37:58.960 Erja: Hyvä kiteytys. Elmeri: Kyllä. Erja: Mites Karoliina? 505 00:37:58.960 --> 00:38:07.130 Karoliina: Tota mulla ei tule niinkään kiteytystä vaan anekdootti, kun tota olen paitsi kielitieteilijä 506 00:38:07.130 --> 00:38:11.440 niin olen myös matikkaa matikan ihminen. Ja tuota 507 00:38:11.440 --> 00:38:13.410 parhain 508 00:38:13.410 --> 00:38:17.650 oppimiskokemus, kurssi, on ollut matikan puolella 509 00:38:17.650 --> 00:38:19.590 missä 510 00:38:19.590 --> 00:38:24.180 siellä oli niin paljon kehitetty sitä pedagogiikkaa, että musta oikeasti tuntui, että 511 00:38:24.180 --> 00:38:28.720 se kurssi oli suunniteltu niin että kaikki oppii, kaikki saa jotain, 512 00:38:28.720 --> 00:38:34.640 kaikki voi saavuttaa, eikä niin, että miten mä tän arvioin. 513 00:38:34.640 --> 00:38:36.600 Ja se oli aivan mahtavaa. 514 00:38:36.600 --> 00:38:40.250 Mä olin siellä niitä, jotka oli heikommassa päässä ja 515 00:38:40.250 --> 00:38:46.190 mä olin mulla meni hyvin, mä sain tukea, mä opin ja se oli aivan mahtava kokemus. Ja siinä tuli 516 00:38:46.190 --> 00:38:52.360 nimenomaan se semmoinen että että miten, mistä lähdetään liikkeelle kun 517 00:38:52.360 --> 00:38:57.880 se ensisijainen ja iso iso tavoite on että hei miten kaikki oppii? 518 00:38:57.880 --> 00:39:00.700 Erja: Eli menikö tässä nyt terveiset Helsingin yliopiston 519 00:39:00.700 --> 00:39:06.400 matikan oppiaineeseen? Karoliina: Meni kyllä. Erja: Tai laitetaan. 520 00:39:06.400 --> 00:39:12.180 Tosi kiva anekdootti ja tähän on mun mielestä aika hyvä lopettaa. Ehkä mitä itselle jää tästä 521 00:39:12.180 --> 00:39:18.760 mieleen, niin ehkä just me ollaan puhuttu aika paljon niinku arvioinnista ja moneen suuntaan 522 00:39:18.760 --> 00:39:24.900 tässä harottu, mut vähän sama mitä toi Karoliinakin tossa edellä just sanoi, että miksi 523 00:39:24.900 --> 00:39:29.710 me nyt tai mitä Pirjo sanoi että miksi me oikeastaan arvioidaan? 524 00:39:29.710 --> 00:39:31.540 Tai jotenkin, että mä haluaisin 525 00:39:31.540 --> 00:39:35.990 mä toivoisin jotenkin, että niitä kieliä opiskeltais ja jotenkin kaikki lähtis 526 00:39:35.990 --> 00:39:39.670 siitä, että meillä on motivaatio ja se koetaan merkitykselliseksi ja että 527 00:39:39.670 --> 00:39:44.130 siitä saadaan eväitä elämää varten. Ja tavallaan sitten se arviointi on tosi 528 00:39:44.130 --> 00:39:47.420 luonteva osa sitä, jotenkin se vaan niinku 529 00:39:47.420 --> 00:39:54.760 se oman oppimisen tarkastelu ja se reflektointi olisi jotenkin osa sitä kaikkea. 530 00:39:54.760 --> 00:39:59.700 Pirjo: Mä toivoisin oikeasti, että me niinku tuijotettaisiin paljon vähemmän niitä 531 00:39:59.700 --> 00:40:04.060 arvosanoja, on ne nyt sitten ylioppilastutkinnon arvosanoja tai todistus- 532 00:40:04.060 --> 00:40:07.060 arvosanoja tai koearvosanoja tai mitä tahansa. 533 00:40:07.060 --> 00:40:12.120 Mutta että niinku enemmän iloittaisi, iloittaisi siitä osaamisesta, 534 00:40:12.120 --> 00:40:14.530 vaikka se olisi sitten niinku mahdollisesti pientäkin 535 00:40:14.530 --> 00:40:18.690 se kielitaidollinen osaaminen, niin sekin voi olla ihan hyödyllistä. 536 00:40:18.690 --> 00:40:24.080 Eikä niinku sitä, että OK mä sain tästä kokeesta kuus puoli. 537 00:40:24.080 --> 00:40:29.400 Karoliina: Saanks mä tohon vielä jatkaa, että kun mä näitä kieliprofiileja vedin niitten lukiolaisten 538 00:40:29.400 --> 00:40:34.700 kanssa, niin ihan ensimmäisenä me lähdettiin pohtimaan, että mitä kielitaitoa meillä on. 539 00:40:34.700 --> 00:40:39.360 Ja siellähän tulee heti ensimmäisenä sitten se että no mä osaan englantia ja no ruotsia 540 00:40:39.360 --> 00:40:44.450 mä en osaa, mutta kai mä jotain osaan ja sitten että ai niin on se joku sitten äidinkielikin 541 00:40:44.450 --> 00:40:49.260 siellä. Ja tota sitten kun mä sanoin sen jälkeen että hei et et nyt niinku oikeasti mietitään 542 00:40:49.260 --> 00:40:53.640 ne kaikki kielet että mistä osaa ihan pikkuisenkin mitä te olette joskus ehkä koulussa opiskellut, 543 00:40:53.640 --> 00:40:55.440 mitä on jollain 544 00:40:55.440 --> 00:40:58.860 matkalla tullut opittua, mitä jostain TikTokissa tai vastaavasta tulee? 545 00:40:58.860 --> 00:41:02.400 Ja sitten siis sieltä tuli ihan kunnon semmoinen innostuminen, että hei mä osaan tätä 546 00:41:02.400 --> 00:41:05.500 ja tätä mäkin osaan tätä ja tätä ja mä oon niinku TikTokissa katsonut vaikka että tää 547 00:41:05.500 --> 00:41:08.440 tyyppi vetää norjaa ja mä oon sieltä oppinut jotain sanoja. 548 00:41:08.440 --> 00:41:12.660 Se oli jotenkin niin ihana katsoa sitä innostumista siitä että kun sai 549 00:41:12.660 --> 00:41:17.000 kun kerrankin sai kertoa sen kaiken osaamisen, sai iloita siitä, että 550 00:41:17.000 --> 00:41:21.160 hei mä osaan muutamia fraaseja vaikka italiaksi, niin se on osaamista 551 00:41:21.160 --> 00:41:24.560 ja sitä oli ihana katsoa ja kuunnella. 552 00:41:24.560 --> 00:41:27.780 Elmeri: Mä en ihan tiedä onko mulla enää mitään kiteytettävää näitten kaikkien kiteytysten 553 00:41:27.780 --> 00:41:33.420 jälkeen. Et en mä tiedä siis aina kun mä mietin arviointia niin 554 00:41:33.420 --> 00:41:36.580 jotenkin maailma on täynnä semmoisia asioita, jotka on niinku melkein paradoksaalisen 555 00:41:36.580 --> 00:41:40.480 vaikeita tehdä niinku sillain, että kaikki tavoitteet onnistuisi. Ja mä aina niinku 556 00:41:40.480 --> 00:41:44.340 mietin sitä, että samaan aikaan pitäisi niinku pystyä antamaan oppilaan 557 00:41:44.340 --> 00:41:47.690 taidoista realistinen kuva jollekin joka saattaa tarvita sitä kuvaa, mutta toisaalta 558 00:41:47.690 --> 00:41:52.720 sitten sen saman niinku asian, mikä antaa sen kuvan, niin sen pitäisi niinku sitten 559 00:41:52.720 --> 00:41:56.840 edistää sen oppilaan oppimista ja olla semmoinen mihin se ei niinkun kiinnity ja 560 00:41:56.840 --> 00:41:58.700 tarraudu ja leimaa itseään. 561 00:41:58.700 --> 00:42:03.930 Jos se nyt sitten on vaikka numero 6 tai jotain tällaista ihan niinku 562 00:42:03.930 --> 00:42:10.650 hirveä työmaa. Pirjo: Siis nimenomaan just se, että me tarvitaan sitä semmoista realistista 563 00:42:10.650 --> 00:42:15.810 palautetta niinku sitä arviointipalautetta realistista arviointipalautetta niistä 564 00:42:15.810 --> 00:42:20.800 taidoista, siitä osaamisesta ja myös niitä niistä kehityskohteista, mutta sitten 565 00:42:20.800 --> 00:42:26.970 se ei saisi olla sillain leimaavaa, että se niinku masentaa tai että että siitä 566 00:42:26.970 --> 00:42:31.600 tulee niinku jonkinlainen semmoinen itseänsä toteuttava ennuste sillä, että mulla 567 00:42:31.600 --> 00:42:34.820 on aina ollut enkku 6 en mä tätä opi. 568 00:42:34.820 --> 00:42:40.470 Tai tai jotain muuta vastaavaa sillä että, mutta että se on niinku se arvioinnin 569 00:42:40.470 --> 00:42:47.460 ongelma, koska se meillä hyvin pitkälle siis vielä monet ei niinku noi opettajaharjoittelijatkin 570 00:42:47.460 --> 00:42:50.630 niin saattaa käyttää esimerkiksi, että kun ne puhuu arvioinnista niin 571 00:42:50.630 --> 00:42:52.620 ne puhuu arvostelusta. 572 00:42:52.620 --> 00:42:58.520 Ja ja kamalan monet siis niin kun koulun ulkopuoliset ihmiset niin niille arvostelu 573 00:42:58.520 --> 00:43:02.990 on ihan sama kuin arviointi ja sehän ei ole sama asia. 574 00:43:02.990 --> 00:43:04.790 Että että niinku, 575 00:43:04.790 --> 00:43:09.770 mutta että meillä meillä jotenkin ilmeisesti tässä meidän arviointitraditiossa 576 00:43:09.770 --> 00:43:14.860 niin se arvostelu eli se arvosanan antaminen 577 00:43:14.860 --> 00:43:20.660 ja jonkinlainen arvon leimaaminen on ollut hyvin pitkälle se semmoinen, mikä on määrittänyt 578 00:43:20.660 --> 00:43:27.730 tätä meidän arviointikeskustelua ja kulttuuria ja tekee sitä edelleenkin. 579 00:43:27.730 --> 00:43:30.150 Erja: Kyllä, kiitos molemmille. 580 00:43:30.150 --> 00:43:33.710 Tässä on puhuttu tosi paljon arvioinnista ja kieliprofiilista 581 00:43:33.710 --> 00:43:38.330 ja ylppäreistä ja mistä ei, mutta mä luulen että 582 00:43:38.330 --> 00:43:40.490 tähän on aika hyvä lopettaa. 583 00:43:40.490 --> 00:43:43.570 Elmeri: Joo kyllä. Erja: Kiitos tosi paljon teille molemmille et pääsitte vieraaksi, 584 00:43:43.570 --> 00:43:46.800 oli tosi antoisaa keskustella teidän kanssa. Elmeri: Kiitos munkin puolesta.