WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:24.530 --> 00:00:27.950 Tervetuloa kuuntelemaan. Puhutaan kielikoulutusta podcastia. 2 00:00:27.950 --> 00:00:32.530 Tässä podcastissa puhutaan kielistä niiden oppimisesta ja opettamisesta. 3 00:00:32.530 --> 00:00:36.710 Podcastin on tuottanut valtakunnallinen kielikoulutuspolitiikan verkosto eli 4 00:00:36.710 --> 00:00:41.770 kieliverkosto ja mun nimi on eri kilpeläinen ja mä koordinoi kieliverkostoa 5 00:00:41.770 --> 00:00:47.230 ja mä oon elmeri tommiska ja mä oon kielen tutkimusavustajana tässä jaksossa 6 00:00:47.230 --> 00:00:50.610 me keskustellaan kielten opetuksesta arvioinnista. 7 00:00:50.610 --> 00:00:53.870 Ja kieli profiilista lukiossa. 8 00:00:53.870 --> 00:00:58.150 Tämä ja mitä käsitellään, on millaista arviointi on nykyisin lukiossa? 9 00:00:58.150 --> 00:01:04.130 Mikä on tää mainittu kieliprofiili ja mikä mahtaa olla kieli CV kanssamme? 10 00:01:04.130 --> 00:01:08.530 Tästä aiheesta on täällä keskustelemassa pirjo pollari täältä Jyväskylän yliopisto normaali 11 00:01:08.530 --> 00:01:13.890 koululta ja sitten karoliina inha lukion kielten opetuksen valtakunnallisista kehittämishankkeista 12 00:01:13.890 --> 00:01:16.750 eli luckyhankkeesta toivottavaa molemmille. 13 00:01:16.750 --> 00:01:19.650 Haluaisitteko aloittaa esittelemällä itsenne? 14 00:01:19.650 --> 00:01:24.250 Kiitos sä oikeastaan esittelit jo kaiken olennaisen eli pirjo pollari. 15 00:01:24.250 --> 00:01:29.760 Jyväskylän normaalikoulussa opetan englantia sekä yläkoulussa että lukiossa 16 00:01:29.760 --> 00:01:35.400 ja oon perehtynyt arviointi oikeastaan koko urani ajan, että mun jatkotutkimusshahankkeet 17 00:01:35.400 --> 00:01:39.920 on keskittynyt lukion arviointiin. 18 00:01:39.920 --> 00:01:44.270 Jes ja mun nimi on karoliina inho ja suunnittelijana juuri 19 00:01:44.270 --> 00:01:47.110 tässä nimenomaisessa lucky verkostossa ja. 20 00:01:47.110 --> 00:01:52.730 Mun oma työnkuva siellä lukiverkossa keskittyy pääasiassa kieli profiiliin, jota mä oon 21 00:01:52.730 --> 00:01:57.670 kehittänyt yhteistyössä opetushallituksen kielten asiantuntijoiden kanssa. 22 00:01:57.670 --> 00:02:00.130 Tosi kiva, että ootte päässyt paikalle. 23 00:02:00.130 --> 00:02:05.830 Kysyisin teiltä, että mitä arviointi tarkoittaa teille tai miten määrittelisitte 24 00:02:05.830 --> 00:02:09.830 sen tällainen helppo lämmittelykysymys tähän alkuun meillä on pelkästään 25 00:02:09.830 --> 00:02:15.360 vaikeita kysymyksiä tämä. Pitäisikö mun aloittaa? 26 00:02:15.360 --> 00:02:18.700 Pirjo voi sitten jatkaa opettajan näkökulmasta, mutta 27 00:02:18.700 --> 00:02:23.810 tuota sanoisin, että arviointi on vähän. 28 00:02:23.810 --> 00:02:27.980 Löytyy tietenkin ne omat semmoiset kokemukset siitä, että miltä tuntuu 29 00:02:27.980 --> 00:02:32.440 kun itse arvioidaan ja sitten taas toisaalta semmoinen. 30 00:02:32.440 --> 00:02:37.400 Opetussuunnitelman perusteiden näkökulma siihen ja se mitä tavallaan haluaisi 31 00:02:37.400 --> 00:02:43.150 nähdä on nimenomaan se semmoinen kannustava oppimista edistävä ja. 32 00:02:43.150 --> 00:02:47.050 Joku tämmöinen asia mistä saa tietoa että OK tässä mennään, mutta sitten 33 00:02:47.050 --> 00:02:50.970 taas toisaalta pelottaa että no minkälaisia käsityksiä ihmisillä on, 34 00:02:50.970 --> 00:02:56.240 että ja tavallaan vielä semmoinen ajatus, että. 35 00:02:56.240 --> 00:03:00.380 Kuinka kapea kapeaan kohtaan se arviointi yleensä kohdistuu. 36 00:03:00.380 --> 00:03:03.220 Meillä on kuitenkin hirveä määrä tietoa ja taitoa. 37 00:03:03.220 --> 00:03:06.880 Mihin tota ei kaikkea ei ehdi arvioida. 38 00:03:06.880 --> 00:03:12.240 Lukiossa on rajalliset tunnit niin sitten kun arvioidaan niin mitä arvioidaan ja miten 39 00:03:12.240 --> 00:03:16.380 me sitten reagoidaan siihen että me kuullaan että just tämmöinen. 40 00:03:16.380 --> 00:03:21.350 Tämmöinen tota osaaminen mitä mulla on niin se on tän tasoista että. 41 00:03:21.350 --> 00:03:23.150 Se on jännittävä asia. 42 00:03:23.150 --> 00:03:27.660 Joo ja arviointi on mun mielestä ihan älyttömän vaikeata. 43 00:03:27.660 --> 00:03:32.480 Siis se on niin monitahoista ja se vaikuttaa niin hirveän moneen asiaan. 44 00:03:32.480 --> 00:03:34.440 Se vaikuttaa. 45 00:03:34.440 --> 00:03:39.120 Opiskelumotivaatio on se vaikuttaa vaikka tämmöiseen kieli minäkuvaan. 46 00:03:39.120 --> 00:03:44.010 Jos puhutaan kielistä, se voi vaikuttaa vaikka mihin, niin sen takia mun mielestä se on 47 00:03:44.010 --> 00:03:50.420 niinku se on siis niin iso osa asia, että mun mielestä opettaminen on ihan pala kakkua verrattuna 48 00:03:50.420 --> 00:03:56.390 sitten arviointiin ja silloin kun mä oon opiskellut opettajaksi niin silloin jotenkin pidettiin 49 00:03:56.390 --> 00:04:02.800 vähän semmoisena sellainen karrikoidusti voisi sanoa, että jokainen joka osaa opettaa osaa 50 00:04:02.800 --> 00:04:05.210 arvioida oli niinku se mentaliteetti. 51 00:04:05.210 --> 00:04:07.580 Silloin ja mä oon täysin päinvastaista mieltä. 52 00:04:07.580 --> 00:04:13.340 Voi olla loistava opettaja, mutta ei välttämättä loistavaa arvioitsija ja voisi ehkä 53 00:04:13.340 --> 00:04:20.580 olla toisinkin päin, että sillä on niinku että arviointiin niin. 54 00:04:20.580 --> 00:04:22.420 Varmaan arvioinnin. 55 00:04:22.420 --> 00:04:27.940 Yksi haastavuus on siinä, että myös koulun ulkopuolisilla tahoilla. 56 00:04:27.940 --> 00:04:34.440 Siis jos puhutaan esimerkiksi vanhemmista tai isovanhemmista tai yhteiskunnasta muuten, niin 57 00:04:34.440 --> 00:04:40.260 meillä on aika vahvoja omia näkemyksiä siitä, että mitä se arviointi on, minkälaista on hyvä 58 00:04:40.260 --> 00:04:47.460 arviointi, mitä sen pitäisi olla, mitä siihen kuuluu ja nehän me vedetään niistä omista kokemuksista, 59 00:04:47.460 --> 00:04:50.650 että sillain normaalikouluopettajana kun koulutan. 60 00:04:50.650 --> 00:04:57.660 Koulutamme noita tulevia opettajia, niin kyllä monta kertaa huomannut sen, että arvioinnin puolella 61 00:04:57.660 --> 00:05:05.980 niitä semmoisten niiden omien arviointikokemusten joko välttäminen tai monistaminen tulee hirveän 62 00:05:05.980 --> 00:05:12.020 helposti pintaan, että niinku halutaan välttää niitä semmoisia ikäviä omia arviointikokemuksia, 63 00:05:12.020 --> 00:05:15.960 mikä on tietysti mun mielestä ihan hyvä, että niitä pyritään välttämään, mutta että helposti 64 00:05:15.960 --> 00:05:18.560 tulee mieleen niinku just se, että että OK. 65 00:05:18.560 --> 00:05:23.850 Minkälaisia kokeita meillä oli aikoinaan. Pidäpä samanlaisia. 66 00:05:23.850 --> 00:05:29.350 Ja tästähän on ihan siis tutkimustuloksiakin suomessa, niin kieltenopetuksen puolelta 67 00:05:29.350 --> 00:05:34.240 kuin muutenkin, että että suomessa vaikka meillä ei ole näitä tämmöisiä. 68 00:05:34.240 --> 00:05:39.440 Tämmöisiä tämmöisiä hightech. Mitä nää millä? 69 00:05:39.440 --> 00:05:44.840 Mikä se nyt olisi suomeksi, mutta kuitenkin siis tämmöisiä testejä, että meillä ei ole mitään 70 00:05:44.840 --> 00:05:51.720 valtakunnallisia testausjärjestelmiä, niin meidän arviointi perustuu kuitenkin aika pitkälle 71 00:05:51.720 --> 00:05:59.140 kokeisiin erilaisiin koet tyyppisiin näyttöihin ja meillä se arviointi kuitenkin on näiden 72 00:05:59.140 --> 00:06:03.960 tutkimusten valossa ainakin niin ollut myös aika pitkälle semmoista arvosanakeskeistä, että 73 00:06:03.960 --> 00:06:08.480 vähän niinku koekeskeistä arvosanakeskeistä eli aika. 74 00:06:08.480 --> 00:06:13.770 Perinteistä semmoista, että tuntuu, että ei niinku hirveästi ole muuttunut niistä ajoista kuin 75 00:06:13.770 --> 00:06:19.410 mitä minä itse esimerkiksi olin koulussa ja nyt sitten taas opetussuunnitelma peruspainottaa 76 00:06:19.410 --> 00:06:24.350 niin perusopetuksen puolella kuin lukion puolella hyvin vahvasti sitä, että arvioinnin ensisijainen 77 00:06:24.350 --> 00:06:32.240 tehtävä ei ole mitata osaamista vaan edistää oppimista. 78 00:06:32.240 --> 00:06:38.820 Ja sitten tää tämmöinen formatiivinen arviointi tai segment for learning oppimista edistävä arviointi, 79 00:06:38.820 --> 00:06:46.060 että se olisi niinku se tärkein juttu, koska koulussa ollaan oppimassa niin sen arvioinnin pitäisi 80 00:06:46.060 --> 00:06:51.390 myös edistää sitä oppimista, eikä se semmoinen ehkä niinku. 81 00:06:51.390 --> 00:06:54.800 Vanhakantaisempi semmoinen arvostelu. 82 00:06:54.800 --> 00:07:01.680 Näkemys että sillä mitataan vaan sitä osaamista ja annetaan siitä jonkinlainen 83 00:07:01.680 --> 00:07:10.300 arvio kautta arvostelu kautta tuomio, että näin osaa tätä osaa tätä et haluatteko 84 00:07:10.300 --> 00:07:15.270 te vielä lyhyesti kertoa siitä, että minkälaista sen niinku voisi olla esimerkiksi 85 00:07:15.270 --> 00:07:17.070 oppimista edistävä arviointi? 86 00:07:17.070 --> 00:07:19.400 Miten se näkyisi siellä arjessa? 87 00:07:19.400 --> 00:07:21.300 Tai mitä kaikkea se voi olla? 88 00:07:21.300 --> 00:07:26.880 No yksi sellainen ehkä minkä takia nyt kun näissä uusimmissa opetussuunnitelmissa, että nää 89 00:07:26.880 --> 00:07:32.960 oli kyllä jo silloin siinä edellisessäkin siinä mikä tuli vuonna 16 voimaan ja samoin peruskoulun 90 00:07:32.960 --> 00:07:39.460 puolella perusosa anteeksi perusopetuksen puolella olevassa opetus. 91 00:07:39.460 --> 00:07:43.880 Ohjelman perusteissa niin siellä on puhuttu nyt tästä oppimista edistävästä tai formatiiviisesta 92 00:07:43.880 --> 00:07:48.950 arvioinnista, niin aluksihan se herätti opettajissa aika lailla. 93 00:07:48.950 --> 00:07:54.520 Ehkä semmoista pelkoa siitä, että tässä työmäärä vaan kasvaa, että tarkoittaako 94 00:07:54.520 --> 00:07:58.370 tää nyt sitä, että meidän pitää pitää lisää erilaisia kokeita? 95 00:07:58.370 --> 00:08:00.410 Eli siellä tuli taas se. 96 00:08:00.410 --> 00:08:05.120 Koe tyyppinen arviointi, että taas korjataan sitten lisää kokeita, että kun näihin 97 00:08:05.120 --> 00:08:09.210 jo muutenkin ihan siis niinku tukehtuu tähän arviointityöhön. 98 00:08:09.210 --> 00:08:11.240 Mutta että. 99 00:08:11.240 --> 00:08:15.440 Parhaimmillaanhan se oppimista edistävä arviointi oli sellaista. 100 00:08:15.440 --> 00:08:19.720 Arviointia, joka tapahtuu ihan saumattomasti siinä oppimistilanteissa 101 00:08:19.720 --> 00:08:22.460 oppimis ja opetustilanteessa. 102 00:08:22.460 --> 00:08:29.040 Ja tää on nyt ehkä niinku meillä suomen kielessäkin mahdollisesti semmoinen ongelma, että me 103 00:08:29.040 --> 00:08:36.340 jollain lailla mietitään, että se arviointi on semmoista arvon asettamista tai semmoisen arviointilauseen 104 00:08:36.340 --> 00:08:40.510 antamista jostakin, että hyvää huonoa tai jotain muuta. 105 00:08:40.510 --> 00:08:48.100 Ja sitten me niinku se mitä tavallaan sen oppimista edistävän arvioinnin ehkä ajatellaan olevan, 106 00:08:48.100 --> 00:08:53.410 niin me mielletään se ihan normaaliksi osaksi sitä oppimis opetusprosessia. 107 00:08:53.410 --> 00:08:57.430 Eli ei se tarkoita sitä, että meillä on siellä lisää kokeita tai 108 00:08:57.430 --> 00:09:00.640 tai jotain muuta sellaista vaan että se olisi niinku. 109 00:09:00.640 --> 00:09:05.390 Esimerkiksi sitä, että annetaan palautetta siinä oppimistilanteissa jollakin 110 00:09:05.390 --> 00:09:11.100 tavalla kohdistetaan sitä huomiota siihen, että OK, nää asiat osataan 111 00:09:11.100 --> 00:09:13.760 tähän kannattaa kiinnittää vielä huomiota. 112 00:09:13.760 --> 00:09:17.660 Eli siis semmoista erilaista niinku. 113 00:09:17.660 --> 00:09:23.590 Oppimista edistävää palautteen antamista ja täähän sanotaan noissa opetussuunnitelman 114 00:09:23.590 --> 00:09:28.530 perusteissakin, että se on lähinnä lähinnä niinku semmoista. 115 00:09:28.530 --> 00:09:32.690 Siinä siinä saumattomasti tapahtuvaa palautetta. 116 00:09:32.690 --> 00:09:37.130 Toki siihen voi nyt liittyä sitten esimerkiksi just, että annetaan vähän enemmän 117 00:09:37.130 --> 00:09:43.110 palautetta jostakin vaikka kirjoitelmia tai jostain suullisista tuotoksista, että 118 00:09:43.110 --> 00:09:47.480 ei anneta vaan sitä arvosanaa, koska se arvosana on. 119 00:09:47.480 --> 00:09:52.930 Hyvin kapea alainen palaute ja sitten sillä on silloin 120 00:09:52.930 --> 00:09:56.460 ehkä liikaa se semmoinen arvottava. 121 00:09:56.460 --> 00:10:01.200 Vaikutus, että siitä tulee semmoinen tietynlainen leima, mutta että se että jos sillä 122 00:10:01.200 --> 00:10:05.990 sanotaan, no niin karoliina sait tästä 8 niin eihän se eihän se kerro nyt sitten 123 00:10:05.990 --> 00:10:11.240 taas yhtään mitään siitä, että missä asioissa karoliina nyt sitten onnistui ja mitkä 124 00:10:11.240 --> 00:10:14.540 olisi mahdollisesti niitä mistä tarvitsisi sitten. 125 00:10:14.540 --> 00:10:20.220 Tai voisi yrittää esimerkiksi kehittää, vaikka nyt sitä omaa kirjoitustaan tai jotain muuta 126 00:10:20.220 --> 00:10:26.040 vastaavaa niin että se, että niinku avattaisiin niitä perusteluja vähän enemmän mulla tulee 127 00:10:26.040 --> 00:10:32.280 tosta tota mitä mitä pirja sanoi tuossa, että se on oppimistilanteissa tapahtuma, että että 128 00:10:32.280 --> 00:10:37.200 se mitä nyt vedän ihan omia kokemuksia, että että kun itse oon ollut semmoisessa tilanteessa 129 00:10:37.200 --> 00:10:45.160 missä tavallaan se arviointi tuli nimenomaan niin kun ryhmätyö työskentelyssä eli vertaispalautteen 130 00:10:45.160 --> 00:10:47.680 kautta että lähdettiin liikkeelle siitä, että. 131 00:10:47.680 --> 00:10:53.950 Työstettiin yksi tietynlaisia tehtäviä ja tietenkin sulla on se opettaja joka kiertää siinä katsomassa 132 00:10:53.950 --> 00:11:00.340 että OK missä mennään, mutta enemmän siinä palautetta tulee niiltä ryhmä tai niinku opiskelukavereita 133 00:11:00.340 --> 00:11:03.160 että mietitään että OK missä mitä me tehdään seuraavaksi? 134 00:11:03.160 --> 00:11:05.010 Ja hei osaisitko sä tuota? 135 00:11:05.010 --> 00:11:08.810 No mä osasin tän ja tavallaan se että miten ryhmä tukee toisiaan että hei sä osaa 136 00:11:08.810 --> 00:11:13.090 ton tosi hyvin ja auta sä meitä koska sä saat ton ja taas että. 137 00:11:13.090 --> 00:11:18.000 Että miten sen vertaispalautteen kauttakin saadaan sitä arviointia ja 138 00:11:18.000 --> 00:11:22.010 tuossa sun esimerkiksi tulee tosi hienosti esiin se, että tavallaan se 139 00:11:22.010 --> 00:11:24.830 olisi ehkä hyvä, että se jotenkin sisäistetään. 140 00:11:24.830 --> 00:11:30.270 Ehkä myös se taito siitä, että osaa arvioida omaa työtään ja sille reflektoidaan, että mikä nyt 141 00:11:30.270 --> 00:11:33.830 on mennyt huonosti ja mikä on mennyt hyvin tai missä olisi vielä kehitettävää. 142 00:11:33.830 --> 00:11:38.900 Ja nyt kun puhutaan tästä palautteesta niin itse kun opettaa kirjoitusviestintää täällä 143 00:11:38.900 --> 00:11:42.900 yliopistolla myös, niin me ollaan joskus kollegoiden kanssa puhuttu siitä, että pitäisikö 144 00:11:42.900 --> 00:11:45.780 meidän hylätä koko palautesana, että voisiko palautteen. 145 00:11:45.780 --> 00:11:52.150 Sijaan puhua edistteesta, että joku asia, että saat jotain asiaa mikä vie sua eteenpäin 146 00:11:52.150 --> 00:11:56.850 vaikka kirjoittajana tai jossain kielitaidosta, että tavallaan ei palauteta minne 147 00:11:56.850 --> 00:12:01.570 maan pinnalle vaan nimenomaan tsemppaan palautteen tai sen arvioinnin tarkoitus 148 00:12:01.570 --> 00:12:04.230 on auttaa sua eteenpäin siinä sun polulla. 149 00:12:04.230 --> 00:12:09.030 Musta se on jotenkin hieno sana ja onhan se siis ihan totta, että ajatelkaa nyt vaikka 150 00:12:09.030 --> 00:12:13.590 että että jos tota niin tätä esimerkkiä olen käyttänyt useinkin, mutta jos niinku 151 00:12:13.590 --> 00:12:16.590 sanotaan vaikka että no annoinpa eilen vähän palautetta. 152 00:12:16.590 --> 00:12:21.820 Miehelleni, niin siitähän tulee niinku että. 153 00:12:21.820 --> 00:12:27.220 Tais tulla vähän isoilla kirjaimilla keskusteltua siellä, että niinku että meille se palaute 154 00:12:27.220 --> 00:12:33.880 on hyvin helposti myös semmoista, että siinä on jonkinlainen negatiivinen kärki, niin toi 155 00:12:33.880 --> 00:12:39.170 edisti olisi erittäin hyvä ja onhan niinku englannissakin on just tää että onko se feedback 156 00:12:39.170 --> 00:12:43.000 vai feed food niin millä me päästään siihen feed foodiin? 157 00:12:43.000 --> 00:12:46.130 No sitähän se edisti olisi. 158 00:12:46.130 --> 00:12:50.310 Totta, mutta että vielä just siitä, että niinku se itsearviointi 159 00:12:50.310 --> 00:12:53.270 mikä ei tietenkään ole helppoa, mutta että se olisi. 160 00:12:53.270 --> 00:12:58.670 Sehän on yksi näistä oppimista edistävän arvioinnin tehtävistä. 161 00:12:58.670 --> 00:13:03.380 Olisi nimenomaan kehittää sitä itsearviointitaitoa ja sitten tavallaan vielä 162 00:13:03.380 --> 00:13:07.600 myös niinku siinä suomen sanan palaute, niin siihen liittyy aika vahvasti myös 163 00:13:07.600 --> 00:13:12.910 se semmoinen, että joku antaa sitä sulle, että toki voi olla vertaispalautetta, 164 00:13:12.910 --> 00:13:16.940 mutta sitten sitten sitä palautetta voi osata. 165 00:13:16.940 --> 00:13:19.930 Myös niin sanotusti lukee siitä tilanteesta. 166 00:13:19.930 --> 00:13:24.030 Ihan siis tämmöinen hyvin simppeli esimerkki, vaikka siinä vaiheessa 167 00:13:24.030 --> 00:13:27.430 kun tunnilla tarkistetaan vaikka jotakin kotitehtäviä. 168 00:13:27.430 --> 00:13:31.930 Nyt ota oikein siis semmoisen perus esimerkin jotain työkirja kotitehtäviä, 169 00:13:31.930 --> 00:13:36.690 niin sehän on jo jonkinlaista itsearviointia jos oppilas tai opiskelijaosaa 170 00:13:36.690 --> 00:13:39.430 katsoo että OK tuossa mallivastaukset on noin. 171 00:13:39.430 --> 00:13:44.310 Mulla on tälleen pitääkö mun muuttaa tätä mikä mulla on oikein mitä mä tässä 172 00:13:44.310 --> 00:13:48.770 korjaan jos korjaan jotakin niin sehän silloinhan se saa. 173 00:13:48.770 --> 00:13:53.930 Silloinhan hän saa palautetta siitä oppimistilanteessa ilman, että sitä kukaan 174 00:13:53.930 --> 00:13:58.950 hänelle sanoo, että hei, annan sinulle tässä palautetta, mutta totta kai 175 00:13:58.950 --> 00:14:02.410 sekin vaatii sitten niinku semmoista jonkinlaista. 176 00:14:02.410 --> 00:14:08.830 Öö omaa motivaatiota niinku pohtia sitä ja oman oppimisen pohdiskeleeminen 177 00:14:08.830 --> 00:14:13.090 ja analysointi ei ole välttämättä aina kauhean helppo. 178 00:14:13.090 --> 00:14:17.190 Niinpä, eli jollain tavalla se arviointi on myös sellaista. 179 00:14:17.190 --> 00:14:22.370 No tavallaan oppimaan oppimisen taito hyvin suuressa määrin. 180 00:14:22.370 --> 00:14:25.470 Itsearviointi on oppimaan oppimisen taitoja. 181 00:14:25.470 --> 00:14:30.670 Joo kyllä niinpä, koska jos et osaa itse arvioida sitä omaa tuotosta, niin 182 00:14:30.670 --> 00:14:34.730 miten sä voit sitä kehittää kun se tiedä mitä siitä kehittää? 183 00:14:34.730 --> 00:14:37.950 Mutta joo. 184 00:14:37.950 --> 00:14:40.910 No tässä nyt on käynyt selväksi, että kyseessä on monimutkainen 185 00:14:40.910 --> 00:14:42.890 asia, mutta tota noin niin. 186 00:14:42.890 --> 00:14:47.310 Osaatteko vielä tähdentää sitä, että että miksi arviointi koetaan niin kun 187 00:14:47.310 --> 00:14:50.720 vaikeana että mikä siitä niin kun tekee sitten lopulta sen? 188 00:14:50.720 --> 00:14:52.530 Hankalan. 189 00:14:52.530 --> 00:14:57.550 Tai esimerkiksi just niinku opettajien tai miksi opettajat kokee? 190 00:14:57.550 --> 00:14:59.640 Kokeeko kaikki sen vaikeaksi? 191 00:14:59.640 --> 00:15:05.770 Musta tuntuu, että osa ei välttämättä koearviointia kauhean vaikeana sen takia, että. 192 00:15:05.770 --> 00:15:13.090 Että esimerkiksi vieraissa kielissä niin aika monihan meistä käyttää ihan järkevistä syistä, 193 00:15:13.090 --> 00:15:19.810 niin näitä kirjan tekijöitä tai siis oppimateriaalin tekijöiden valmiita erilaisia koetpaketteja 194 00:15:19.810 --> 00:15:25.710 tai lukion puolella, niin kuinka paljon käytämmekään esimerkiksi YO kokeita erilaisena tämmöisenä 195 00:15:25.710 --> 00:15:30.320 arviointimateriaalina, että musta tuntuu, että mitä enemmän. 196 00:15:30.320 --> 00:15:33.810 Mitä enemmän sitä rupeaa kyseenalaistamaan, sitä hankalammaksi se 197 00:15:33.810 --> 00:15:39.330 menee ja mä valitettavasti oon aika aika kova kyseenalaistamaan asioita, 198 00:15:39.330 --> 00:15:42.290 niin olen tehnyt elämästäni hyvin vaikeaa. 199 00:15:42.290 --> 00:15:46.750 Me jätin ihan mietin ihan samaa mitä pirjo sanoi, että mitä enemmän sitä ajattelee 200 00:15:46.750 --> 00:15:54.040 niin sitä vaikeammaksi se menee eli tota voidaan hyvin katsoa vaikka jotain ylioppilaskokeen 201 00:15:54.040 --> 00:15:56.630 tehtäviä ja sitten todetaan että joo. 202 00:15:56.630 --> 00:16:00.560 80 pisteen essee mutta tuota. 203 00:16:00.560 --> 00:16:06.680 Sitten jos haluat miettiä, että mitä kaikkea mä nyt oikeastaan tässä katsokaan ja tota. 204 00:16:06.680 --> 00:16:11.020 Mitä mä tavallaan minkälaista palautetta mä haluan siitä antaa? 205 00:16:11.020 --> 00:16:14.320 Viedäänkö tätä vielä eteenpäin, että ajatellaanko tää vaikka prosessina, että hei 206 00:16:14.320 --> 00:16:18.000 me voitaisiin ottaa tähän vielä se joku jatkovaiheessa, että meillä on nyt tän 207 00:16:18.000 --> 00:16:22.320 tässä kunnossa se essee nyt, mutta mitäs sitten sen jälkeen jos me ajatellaan oppimista 208 00:16:22.320 --> 00:16:24.840 edistävää, niin se edistyminen tapahtuu aina. 209 00:16:24.840 --> 00:16:27.860 Sitä voidaan tehdä aina vaan, että missä vaiheessa se arviointi 210 00:16:27.860 --> 00:16:33.230 NS päättyy että tota eli tieto lisää tuskaa. 211 00:16:33.230 --> 00:16:36.030 Niinpä, mutta eihän se nyt toisaalta sitten olisi myös 212 00:16:36.030 --> 00:16:38.490 tosi tylsää jämähtää jotenkin paikalleen. 213 00:16:38.490 --> 00:16:44.290 Tai tietysti niinku riippuu myös omista totaytymisen 214 00:16:44.290 --> 00:16:46.690 ja kehittämisen haluista ja jaksamisesta. 215 00:16:46.690 --> 00:16:49.690 Mutta tota eikö se ole myös tavallaan. 216 00:16:49.690 --> 00:16:52.600 Jotenkin välttämätöntäkin, että sitä omaa opetusta 217 00:16:52.600 --> 00:16:55.680 vaikka miettii ja kehittää jatkuvasti. 218 00:16:55.680 --> 00:16:59.920 Mietin tuossa myös sitä, että pitäisi miettiä, että mikä on riittävää arviointia eli 219 00:16:59.920 --> 00:17:04.100 että pirjo taisi siinä sanoakin, että että jos ymmärtää vaikka tämmöisen niin kun 220 00:17:04.100 --> 00:17:09.290 jatkuvan jatkuvan arvioinnin ja sitten niin että nyt pitää jatkuvasti pitää kokeita 221 00:17:09.290 --> 00:17:13.700 ja arvioida arvioida arvioida, niin eihän se ole millään tavalla tarkoituksen mukaan 222 00:17:13.700 --> 00:17:18.360 yksi sellainen mikä on lisännyt niinku monen opettajan tavallaan sitä semmoista jonkinlaista 223 00:17:18.360 --> 00:17:23.960 ehkä pelkoa niinku tätä oppimista edistävää arviointia kohtaan niin on se, että jossain 224 00:17:23.960 --> 00:17:26.130 vaiheessa jotenkin. 225 00:17:26.130 --> 00:17:31.570 Ajateltiin, että kaikki tällainen arviointi pitäisi jotenkin dokumentoida ja tämmöistä 226 00:17:31.570 --> 00:17:35.260 formatiivinen arviointia tai oppimista edistävää arviointia. 227 00:17:35.260 --> 00:17:41.230 Hän ei tarvitse dokumentoida sen sanoo ihan opetushallitus noissa opetussuunnitelman perusteissa, 228 00:17:41.230 --> 00:17:47.050 koska sen arvioinnin tarkoitushan ei ole olla se arvosanan pohja. 229 00:17:47.050 --> 00:17:52.070 Eli siis niinku tää tämmöisen formatiivisen tai oppimista edistävän arvioinnin. 230 00:17:52.070 --> 00:17:58.730 Ainakaan missään nimessä ensisijainen tehtävä ei ole se, että tällä perusteella annetaan sitten 231 00:17:58.730 --> 00:18:04.390 niitä arvosanoja vaan sen sen niinku ainakin niinku tutkimuskirjallisuuden mukaan niin sen 232 00:18:04.390 --> 00:18:09.760 ensisijainen jos ei jopa ainoa tarkoitus on edistää sitä oppimista. 233 00:18:09.760 --> 00:18:13.840 Siis parantaa sitä lisätä sitä oppimista. 234 00:18:13.840 --> 00:18:19.240 Ja sitten sitten on niinku se semmoinen summa tiiviisempi arviointi, jota käytetään 235 00:18:19.240 --> 00:18:22.620 sitten esimerkiksi niiden arvosanojen pohjana ja muuta. 236 00:18:22.620 --> 00:18:28.140 Toki se varmaan niinku luokkatilanteessa niin se, että olisihan se nyt outoa, jos näkee 237 00:18:28.140 --> 00:18:33.980 esimerkiksi, että oppilas osaa siellä tunnilla tai osaa osaa jotain asioita ihan hyvin, 238 00:18:33.980 --> 00:18:40.400 mutta sitten jossain koetilanteessa esimerkiksi jäätyy täysin, ettei sitä sitä tunneilla 239 00:18:40.400 --> 00:18:43.520 nähtyä osaamista tai jollain muulla keinolla nähtyä. 240 00:18:43.520 --> 00:18:47.410 Saamista otettaisiin millään lailla huomioon niin olisihan semmoista jotenkin, 241 00:18:47.410 --> 00:18:52.380 että sitten me mennään taas vaan siihen, että että ainoastaan kokeilla on merkitystä 242 00:18:52.380 --> 00:18:56.190 ja se se ei minusta ole millään lailla järkevää. 243 00:18:56.190 --> 00:19:00.650 Niinpä nyt ihan tässä hiljattain on lukenut tullut tämmöinen 244 00:19:00.650 --> 00:19:04.850 kieliprofiili ja karoliina sieltä tietää jotain. 245 00:19:04.850 --> 00:19:08.160 Niin mikä se on? 246 00:19:08.160 --> 00:19:13.990 Tota jos mietitään sitä hallinnollista jargonia, niin sittenhän se on se opiskelijan 247 00:19:13.990 --> 00:19:19.180 työkalu oman osaamisen ja oppimisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen. 248 00:19:19.180 --> 00:19:25.000 No se mitä se sitten käytännössä tarkoittaa on, että no ensinnäkin meillä on joku tämmöinen 249 00:19:25.000 --> 00:19:32.850 asiakirja, oli se sitten tekstitiedosto tai verkkosivusto powerpoint pohja. 250 00:19:32.850 --> 00:19:36.890 Laajenevideoita, johon me sitten. 251 00:19:36.890 --> 00:19:41.630 Kannustetaan opiskelijoiden opiskelijoita kirjaamaan niitä ajatuksia kielestä ja omista 252 00:19:41.630 --> 00:19:47.540 kielitaidosta, kielen oppimisesta ja ylipäätään tavoitteesta elämässä ja. 253 00:19:47.540 --> 00:19:53.800 Mä itse painottaisin siinä kieli profiilissa sanoja, ajatukset ja pohdinta 254 00:19:53.800 --> 00:19:58.290 eli se, että yksi mietittäisiin näitä asioita. 255 00:19:58.290 --> 00:20:01.650 Ja tota sitten jotain niitä pohdintoja kirjoittaisi myös sinne kieli 256 00:20:01.650 --> 00:20:05.470 profiiliin eli tuodaan ensinnäkin esiin ne kaikki kielitaidot mitä meillä 257 00:20:05.470 --> 00:20:07.760 on, mutta sitten myös mietittäisiin että OK. 258 00:20:07.760 --> 00:20:12.790 Että hei miten mä opin parhaiten ja tuota. Miten mä edes yritän? 259 00:20:12.790 --> 00:20:14.850 Mihin mä niin kun tavoittelen? 260 00:20:14.850 --> 00:20:19.650 Mitä mä tavoittelen näillä kielillä ja miksi mä nyt oikeastaan tää tässä jaksossa 261 00:20:19.650 --> 00:20:27.010 otetaan esille, niin eikö se nimenomaan ole tullut tässä lapsissa tota kaksituhattayhdeksäntoista 262 00:20:27.010 --> 00:20:29.620 tämmöisenä uutena uudistuksen? 263 00:20:29.620 --> 00:20:32.980 Tai joka joka pyrkii just tähän, että saataisi se kielitaitoon 264 00:20:32.980 --> 00:20:37.870 moninaisuus näkyväksi siinä kielitaidosta. Juu kyllä ja tuota. 265 00:20:37.870 --> 00:20:41.380 No siis sinänsähän. Sanotaanko, eikä tietenkin. 266 00:20:41.380 --> 00:20:47.240 Perusopetuksen puolella on kielisiäalkku mitä käytetään tai ei käytetä siellä. 267 00:20:47.240 --> 00:20:50.500 Perusopetuksen puolellahan se on esimerkkinä mainittua, että 268 00:20:50.500 --> 00:20:53.020 voidaan hyödyntää tätä sitten taas lukiossa. 269 00:20:53.020 --> 00:20:59.560 Se on ihan osa sitä normia, elikkä on pakko velvoite tehdä koota jonkinlainen 270 00:20:59.560 --> 00:21:04.030 kieliprofiili siellä opintojen alussa ja sitten taas siellä tota. 271 00:21:04.030 --> 00:21:06.810 Pakollisten opintojen loppuvaiheessa vähän katsotaan, että OK. 272 00:21:06.810 --> 00:21:11.240 Miten mä edistyy lukion aikana? Ja tota. 273 00:21:11.240 --> 00:21:16.240 Se, että mun mielestä tässä jonkin verran korostuu aina keskustelu siitä, 274 00:21:16.240 --> 00:21:19.630 että dodi että nyt nyt kun sinne voi tosiaan täydentää kaikki ne kielitaidot 275 00:21:19.630 --> 00:21:24.440 mitä on ja kaikki se mahtava osaaminen niin. 276 00:21:24.440 --> 00:21:27.800 Se helposti kääntyy siinä siihen, että no mutta onko tää nyt vaan sitten 277 00:21:27.800 --> 00:21:32.180 niille opiskelijoille joilla on jotka opiskelija vaikka 4 eri kieltä 278 00:21:32.180 --> 00:21:35.140 lukiossa ja ovat todella taitavia niin poispäin? 279 00:21:35.140 --> 00:21:39.860 Ja kyllä mä siis itse ajattelisin että tää on ihan kaikille tarkoitettu työkalu ja 280 00:21:39.860 --> 00:21:45.100 mä sanoisin että siitä hyötyy erityisesti he joilla on semmoisia epävarmuuksia siinä 281 00:21:45.100 --> 00:21:49.850 omassa kielen oppiuudessa ja kielenkäyttöuudessa elikkä kun on. 282 00:21:49.850 --> 00:21:53.770 Jos on niitä sellaisia ajatuksia että että hei mä oon mä en ole tässä niin 283 00:21:53.770 --> 00:21:57.510 hyvä tai jopa että mä en mä en pysty oppimaan tätä kieltä. 284 00:21:57.510 --> 00:22:02.360 Tai mä oon tässä huono tai mä en mitenkään pysty kehittymään tässä että päästäisiin 285 00:22:02.360 --> 00:22:06.930 niihin ajatuksiin kiinni ja mielellään päästäisi sitä eteenpäin. 286 00:22:06.930 --> 00:22:08.750 Kuulostaa tosi tärkeätä. 287 00:22:08.750 --> 00:22:14.040 Mä heitän täältä taas tämmöisen pitkän linjan opettajan näkemyksen, että sillain, että 288 00:22:14.040 --> 00:22:20.510 kun te äsken sanoitte, että että uusi, niin mä muistan kun mä itse aloitin opettajana 289 00:22:20.510 --> 00:22:24.120 yhdeksänkymmentäluvulla, niin silloin puhuttiin tampereelta. 290 00:22:24.120 --> 00:22:28.610 Muun muassa viljo kohonen oli lanseeraamassa suomeen just tätä tämmöistä 291 00:22:28.610 --> 00:22:34.370 european language portfolio ja ja ja nyt sitten se minkä karoliina mainitsi, 292 00:22:34.370 --> 00:22:36.690 että peruskoulun puolella on tää kieli salkku. 293 00:22:36.690 --> 00:22:42.370 Niin sehän on tullut sieltä, mutta että niinku nää kieliprofiilin ja sitten sen ainakin 294 00:22:42.370 --> 00:22:46.950 sen alkuperäisen kieli niinku sen eurooppalaisen kielissä, niin kyllähän siellä on 295 00:22:46.950 --> 00:22:50.630 hirveän paljon yhtymäkohtia, että ei tää sinällään niinku. 296 00:22:50.630 --> 00:22:54.990 Kauhean mitään uutta ole, että uutta on ehkä nyt vaan se, että 297 00:22:54.990 --> 00:22:58.590 se on sitten oikeasti niinku normitettu että se on. 298 00:22:58.590 --> 00:23:04.730 Sitä on tehtävä eikä vaan sellainen että no voi sitte suosituksena. 299 00:23:04.730 --> 00:23:08.380 Tai muuten kyllä joo ja siis. 300 00:23:08.380 --> 00:23:14.970 Niin tavallaan niin kun se että tota täähän on vaan lisätukea sille kaikelle. 301 00:23:14.970 --> 00:23:16.870 Itsearvioinnin ja vertaispalautteen. 302 00:23:16.870 --> 00:23:21.380 Mitä tehdään, että jos nyt mietitään vaikka itsearviointia ja no sitä vertaispalautetta 303 00:23:21.380 --> 00:23:25.970 niin nehän on ollut opseissa kuitenkin nyt 10 ja vuosia eli ei ole mikään uusi 304 00:23:25.970 --> 00:23:30.390 asia että me yritetään miettiä, että mitä meillä on omia vahvuuksia ja missä me 305 00:23:30.390 --> 00:23:33.260 voitaisi olla vielä vähän parempia että. 306 00:23:33.260 --> 00:23:38.720 Enemmänkin nyt kun se on sille on annettu tämä nimi, niin kyse on siitä, että sille annetaan 307 00:23:38.720 --> 00:23:44.290 enemmän tilaa, enemmän näkyvyyttä, enemmän painoarvoa sille itse arvioinnille ja. 308 00:23:44.290 --> 00:23:48.900 Niille sen oman kielitaidon pohdinnalle ja oman oppimisen. 309 00:23:48.900 --> 00:23:53.090 Miettimisellä. Joo. 310 00:23:53.090 --> 00:23:59.010 Joo ja siis kun itse oon vetänyt sitä lukion ykkösille niin mä halusin että 311 00:23:59.010 --> 00:24:03.440 se on nimenomaan mahdollisimman semmoista keskustelevaa, että pohditaan vaikka 312 00:24:03.440 --> 00:24:08.540 eka kaverin kanssa jotain kielitaitoon liittyvää ja sitten sen jälkeen vedetään 313 00:24:08.540 --> 00:24:11.520 vielä se niin kun yhteiseen keskusteluun. 314 00:24:11.520 --> 00:24:17.760 Ja sitten hyvin minimaalisesti kirjattiin ylös, että kun me ekaa kerta pohditaan sitä kieli profiilia, 315 00:24:17.760 --> 00:24:22.060 niin eihän se nyt niin kun eihän siihen pääse kunnolla kiinni ennen kun. 316 00:24:22.060 --> 00:24:24.260 Sitä käydään monta kertaa. 317 00:24:24.260 --> 00:24:28.420 Moni vielä sanoo että no, en mä ole kyllä tämmöistä pohdintaa aikaisemmin tehnyt niin 318 00:24:28.420 --> 00:24:32.350 tota, että tuli tavallaan uutena tilanteena, että että nyt pohditaan että mitä mitä se 319 00:24:32.350 --> 00:24:36.590 kulttuuri meidän arjessa näkyy ja missä kaikkialla me nähdään vaikka sitä englannin kieltä 320 00:24:36.590 --> 00:24:40.850 että sitten kun niitä pitää alkaa yksi kirjaamaan ylös ja pohtimaan vaikka että no mitä 321 00:24:40.850 --> 00:24:45.640 mä sillä englannilla teen tuotanto mä itse vaikka jonnekin somessa englantia vai kuulenko 322 00:24:45.640 --> 00:24:50.460 mä aika kivasti ne lukiolaiset myös lähti siihen mukaan ja toi on mun mielestä ehkä just 323 00:24:50.460 --> 00:24:53.270 se pihvi tai se arvokas. 324 00:24:53.270 --> 00:24:57.600 Että päästään vähän syvemmälle, että se keliprofiili ei ymmärtääkseni ole vaan 325 00:24:57.600 --> 00:25:04.750 lista jos on nyt osaan unkarin alkeet tai osaan ymmärrän, ymmärrän. 326 00:25:04.750 --> 00:25:07.570 Tota lukemaan niin saksaa tai jotain tällaista, että vaan se 327 00:25:07.570 --> 00:25:10.210 on nimenomaan silleen niin ne mennään syvemmälle. 328 00:25:10.210 --> 00:25:18.350 Joo kyllä mä alussa mainitsin tuon kieli CVN, niin onko se sitten lähempänä 329 00:25:18.350 --> 00:25:24.630 tätä listaa minkä eri äsken mainitsi vai mikä se on ja miten se liittyy tähän kilpiin 330 00:25:24.630 --> 00:25:30.850 on pikkaisen lähempänä, koska se olisi nimenomaan tää raportointityökalu ja tota 331 00:25:30.850 --> 00:25:35.500 se on tän kieliprofiilin kehittämisen ohessa syntynyt. 332 00:25:35.500 --> 00:25:41.460 Ajatus eli, että kun kieli profiilille ei ole valtakunnallista pohjaa, eikä siellä näillä 333 00:25:41.460 --> 00:25:45.990 näkymin tule mitään valtakunnallista pohjaa, niin meillä olisi joku tämmöinen paikka, 334 00:25:45.990 --> 00:25:51.040 mihin me voitaisiin tuoda ne kaikki tiedot niistä kielistä mitä me osataan ja mielellään 335 00:25:51.040 --> 00:25:54.020 myös siitä kansainvälisestä osaamisesta mitä meillä on. 336 00:25:54.020 --> 00:25:57.050 Ja vielä semmoinen ajatus, että. 337 00:25:57.050 --> 00:26:00.950 Kun me saadaan koulusta kuitenkin se todistus missä näkyy koulussa 338 00:26:00.950 --> 00:26:04.180 opiskellut kielet niin siinä kieli CV, ssä näkyisi vahvasti sitten 339 00:26:04.180 --> 00:26:07.600 myös kaikki kaikki kielitaito mitä meillä on. 340 00:26:07.600 --> 00:26:10.850 Mitä on hankittu muualla kuin koulussa ja vahvasti myös 341 00:26:10.850 --> 00:26:14.130 ne äidinkielen eri kotikielen taidot. 342 00:26:14.130 --> 00:26:19.400 Eri eri vaiheissa elämää hankitut kielet ja niin poispäin ja tota sitten 343 00:26:19.400 --> 00:26:22.170 sinne voisi myös liittää niitä näyttöjä ja todistuksia. 344 00:26:22.170 --> 00:26:26.300 Ehkä sarja jonkinlaisen opettajan suosituksen, että hei tämä minä osaan 345 00:26:26.300 --> 00:26:31.000 tätä kieltä aidosti, että saataisiin verifioitu. 346 00:26:31.000 --> 00:26:35.980 Vela ennen kun siirrytään tota noin niin loppusion puolelle niin. 347 00:26:35.980 --> 00:26:40.500 Näkisitkö tai näkisittekö tällä kielipelillä jonkinlaista tulevaisuutta. 348 00:26:40.500 --> 00:26:44.570 Ehkä muilla kouluasteilla tai ammatillisella puolella. 349 00:26:44.570 --> 00:26:51.400 Miksei siis mun mielestä tossa on niinku niin paljon hyvää että se on oikeasti sellainen niinku 350 00:26:51.400 --> 00:26:57.590 kehittämisen arvosta ja mä itse asiassa tunnustan nyt että katsoin tuolta jonkun david lidlin 351 00:26:57.590 --> 00:27:04.230 version tai luennon tosta lang european language portfoliosta just vähän ennen tätä podcastia 352 00:27:04.230 --> 00:27:09.390 ja siinähän olin just näitä hirveän paljon tätä samaa, että tätä tämmöistä elinikäistä oppimista 353 00:27:09.390 --> 00:27:13.990 ja että oppimaan oppimisen taitoja ja myös sitten sitä. 354 00:27:13.990 --> 00:27:19.230 Omaan osaamisen näkyväksi tekemistä, joka myös vaikuttaa sitten siihen motivaatioon, 355 00:27:19.230 --> 00:27:23.720 että jos niinku huomaa, että hei, että mähän osaankin joo että no niin totta 356 00:27:23.720 --> 00:27:27.650 kai se vaikuttaa varmaan siihen kieliin minäkäsityksen ja ja motivaatioon 357 00:27:27.650 --> 00:27:29.910 ja kaikkeen moneen tällaiseen. 358 00:27:29.910 --> 00:27:35.050 Ja sitten kun ajattelee että monissa koulutus ei pelkästään nyt lukiossa. 359 00:27:35.050 --> 00:27:37.370 Mutta kyllä mun käsittääkseni ammatillisella puolella 360 00:27:37.370 --> 00:27:40.570 kanssa toi kielten opiskelu on kaventunut. 361 00:27:40.570 --> 00:27:44.990 Luulisin ainakin en tiedä, en ole opettanut sillä puolella. 362 00:27:44.990 --> 00:27:49.500 Niin miten muuten me saadaan sitä kielitaitoa mitenkään näkyviin, jos se 363 00:27:49.500 --> 00:27:54.070 on pelkästään sitten sen niinku koulutodistusten varassa. 364 00:27:54.070 --> 00:27:56.560 Ja samoin jos nyt ajattelee vaikka. 365 00:27:56.560 --> 00:28:02.370 Ihan sellaisiakin opiskelijoita, jotka opiskelee vaikka lukiossa jotakin. 366 00:28:02.370 --> 00:28:06.580 Yli käytännöt nimitystä ylimääräistä kieltä, mutta siis että en kun ja ruotsin 367 00:28:06.580 --> 00:28:10.210 lisäksi jotain muuta kieltä, mutta eivät Kirjoita sitä. 368 00:28:10.210 --> 00:28:14.360 OK siitä tulee päättötodistukseen arvosana. 369 00:28:14.360 --> 00:28:18.160 Mutta hirveän harvaan paikkaan pyydetään enää minkäänlaista lukion 370 00:28:18.160 --> 00:28:21.440 päättötodistusta tai siis että se ei vaikuta enää monenkaan paikkaan, 371 00:28:21.440 --> 00:28:23.500 että ne on pelkästään ne kylppärin arvoisena. 372 00:28:23.500 --> 00:28:28.700 Niin silloinhan sekin koulussa opiskeltu kielitaito jää tavallaan peittoon, 373 00:28:28.700 --> 00:28:33.620 niin kyllä me tarvitaan jotain millä nostaa sitä kielitaitoa esille, koska 374 00:28:33.620 --> 00:28:38.620 muuten me ollaan todellakin siinä english only. 375 00:28:38.620 --> 00:28:41.360 Tilanteessa kohta. 376 00:28:41.360 --> 00:28:44.480 Niinpä ja mun mielestä se on myös arvokasta tai jotenkin 377 00:28:44.480 --> 00:28:47.760 karoliina ehkä sivusta, että tavallaan. 378 00:28:47.760 --> 00:28:52.160 Onko siinä mahdollista myös tehdä näkyväksi sitä kansainvälistä osaamista ja kulttuurien 379 00:28:52.160 --> 00:28:56.520 välistä osaamista ja sitä, miten osaan vuorovaikuttaaviestejä eri kielisten ihmisten 380 00:28:56.520 --> 00:29:00.640 kanssa, että se ei ole vaan sitä eri kielten osaamista, vaan nimenomaan myös tällaista 381 00:29:00.640 --> 00:29:03.190 kieliä ja ylittävää ja yhdistävää. 382 00:29:03.190 --> 00:29:07.200 Nimenomaan vuorovaikutus ja viestintätaitoa. 383 00:29:07.200 --> 00:29:12.660 Ja yleensäkin siis semmoista kulttuuriosaamista ja siis semmoista kansainvälisyys. 384 00:29:12.660 --> 00:29:18.710 Mielisyyttä myös, että niin kun että eihän se eihän se välttämättä. 385 00:29:18.710 --> 00:29:24.450 Tarkoita sitä, että vaikka osaisi ranskan aikamuodot loistavasti, 386 00:29:24.450 --> 00:29:28.730 että on on hyvä sitten viestimään erilaisissa. 387 00:29:28.730 --> 00:29:34.550 Kulttuurien välisissä tilanteissa, että eihän se niinku se kielitieto eikä edes 388 00:29:34.550 --> 00:29:39.210 välttämättä kielitaito aina sitten ole kuitenkaan välttämättä sama kuin ne kulttuuritaidot 389 00:29:39.210 --> 00:29:41.410 ja jollain saattaa olla taas hirvittävän hyvät. 390 00:29:41.410 --> 00:29:46.610 Semmoiset kulttuurien väliset viestintätaidot, vaikka se kieli tiedollinen 391 00:29:46.610 --> 00:29:50.710 taito ei välttämättä olisi niin kauhean hyvä. 392 00:29:50.710 --> 00:29:58.390 Nähtäväksi jää kyllä kyllä ja vaikka siis koko ajan puhutaan siitä miten työelämä on murroksessa 393 00:29:58.390 --> 00:30:02.110 ja emme tiedä tulevaisuuden töitä, mutta se on varmaan voidaan olla aika varmoja siitä, 394 00:30:02.110 --> 00:30:05.230 että siellä tarvitaan viestintä ja vuorovaikutustaitoja. 395 00:30:05.230 --> 00:30:07.460 Eli tota. 396 00:30:07.460 --> 00:30:12.060 Niin ja vaikka kuinka joku google translate voisi kääntää sitten ne 397 00:30:12.060 --> 00:30:16.540 tekstit ja muut sellaiset ja joku oppisit vielä sanoakin sen niin siihen 398 00:30:16.540 --> 00:30:18.840 tarvitaan kuitenkin se inhimillinen viestintä. 399 00:30:18.840 --> 00:30:23.680 Sitten jos ei muuta niin tämmöisillä niinku tässä heiluta nyt huvit. 400 00:30:23.680 --> 00:30:28.170 Ja vaan tämmöisessä pelkässä äänityksessä niin yritän heiluttaa käsiäni ja nyökytellä 401 00:30:28.170 --> 00:30:32.850 kauheasti, mutta että normaalissa ihmisten välisessä kommunikaatiossa tarvitaan 402 00:30:32.850 --> 00:30:36.830 myös sitä muuta viestintää kun pelkästään niitä sanoja. 403 00:30:36.830 --> 00:30:42.650 Niinpä, kyllä mulla olisikin, no vähän vähän jo päästiinkin tähän 404 00:30:42.650 --> 00:30:46.630 niin kun loppukysymyksiin, mutta tavallaan just että. 405 00:30:46.630 --> 00:30:49.930 Onko teillä jotain ennustuksia, että miltä sitten näyttää lukiossa 406 00:30:49.930 --> 00:30:53.250 arvioinnin ja kielten tulevaisuus tai. 407 00:30:53.250 --> 00:30:58.330 No toivottavasti esimerkiksi tää kieliprofiili laajenisi myös muille koulutusasteilla esimerkiksi 408 00:30:58.330 --> 00:31:03.150 korkeakoulun puolelle tai tyyliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin. 409 00:31:03.150 --> 00:31:06.170 Että onko teillä jotain, miten te toivoisitte, että tää 410 00:31:06.170 --> 00:31:09.290 arviointi muuttuisi tulevaisuudessa tai. 411 00:31:09.290 --> 00:31:15.590 Miten just arviointi suhteessa siihen kielten suosioon tai kielten opiskeluun? 412 00:31:15.590 --> 00:31:23.450 Voisi muuttua. Jos mä vastaan tähän alkuun, että. 413 00:31:23.450 --> 00:31:26.370 Jos ajatellaan, että lukiossa on tapahtunut ihan hirveästi 414 00:31:26.370 --> 00:31:33.620 muutoksia ja niitä tapahtuu edelleen. Ja toisaalta se, että. 415 00:31:33.620 --> 00:31:38.780 Kun sitä arviointia monipuolistetaan, niin sehän ei tarkoita suoraan sitä, että siellä 416 00:31:38.780 --> 00:31:42.510 opiskelijan korvien välissä tapahtuu heti dramaattinen muutos. 417 00:31:42.510 --> 00:31:45.690 Että hei, tässähän tässä arvioinnissa on kyse. 418 00:31:45.690 --> 00:31:51.720 Nyt mä ymmärrän kaiken, että enemmänkin mä haluaisin nyt itse niin kun nähdä miten se monipuolinen 419 00:31:51.720 --> 00:31:58.430 arviointi, että päästäänkö me sitten enemmän vaikuttamaan niihin opiskelijoiden käsityksiin 420 00:31:58.430 --> 00:32:03.060 siitä, että missä nyt on oikeasti kyse, kun on kun arvioidaan ja. 421 00:32:03.060 --> 00:32:07.400 Nähtäisiin se oppimista edistävä arviointi, että aidosti sen näkyisi 422 00:32:07.400 --> 00:32:11.120 myös siinä opiskelijan tota ymmärryksessä. 423 00:32:11.120 --> 00:32:16.180 Toki varmaan opettajien ymmärryksessäkin vielä ehkä voisi 424 00:32:16.180 --> 00:32:20.970 olla työnsarkaa, että siis sillain niinku. 425 00:32:20.970 --> 00:32:24.070 Joku on sanonut, että koulun muuttaminen on ihan valtavan 426 00:32:24.070 --> 00:32:26.470 vaikeata ja mä oon ihan samaa mieltä. 427 00:32:26.470 --> 00:32:33.550 Siis niinku yleensäkin koulun, mutta kyllä arviointi on myös sellainen, että sen. 428 00:32:33.550 --> 00:32:38.350 Muutokset niin on hyvin hitaita ja aiheuttaa myös aika paljon vastustusta 429 00:32:38.350 --> 00:32:42.970 ja muuta sellaista ja että kun tuossa äsken oli puhetta sitä, että lukiossa 430 00:32:42.970 --> 00:32:45.430 on tapahtunut vaikka mitä, niin sitten taas. 431 00:32:45.430 --> 00:32:48.790 Toisaalta jos ajatellaan esimerkiksi vaikka. 432 00:32:48.790 --> 00:32:56.390 Vaikka tota niin arviointia kielten saralla tässä niin mä mä heitän nyt tämmöisen hyvin provokatiivisen 433 00:32:56.390 --> 00:33:00.780 heiton, että onko kolmeenkymmeneen vuoteen tapahtunut mitään. 434 00:33:00.780 --> 00:33:04.250 Tiedän saavani nyt kuraa niskaan, mutta siis silleen, että jos mä nyt ajattelen 435 00:33:04.250 --> 00:33:09.550 esimerkiksi sitä, että milloin mä oon itse vaikka kirjoittanut, niin ylioppilaskirjoitukset 436 00:33:09.550 --> 00:33:15.770 on niinku perusperiaatteiltaan varsin samanlaiset monivalintoja, arvokysymyksiä, 437 00:33:15.770 --> 00:33:20.310 luetun ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanasto rakennetta kirjoitelma ei 438 00:33:20.310 --> 00:33:22.610 mitään hirveän radikaalia. 439 00:33:22.610 --> 00:33:26.040 Digitalisoituminen on muuttanut sitä, että siellä voi olla vähän erilaista mediaa, 440 00:33:26.040 --> 00:33:30.830 vähän erilaisia tehtävätyyppejä, mutta että ei siellä nyt ole mitään. 441 00:33:30.830 --> 00:33:37.310 Kauhean radikaalia että siis se, että jos olisin nyt ollut unessa tässä omien 442 00:33:37.310 --> 00:33:41.910 ylioppilaskirjoitusten jälkeen ja nyt sitten heräisin tässä muutaman 10 vuoden 443 00:33:41.910 --> 00:33:45.560 päästä ja niinku näkisin ne niin kyllä mä ne vielä tunnistaisin, että ei ne ole 444 00:33:45.560 --> 00:33:49.240 niinku mitenkään hirveästi muuttunut ja samoin. 445 00:33:49.240 --> 00:33:55.280 Samoin tota niin mun lukion kakkoset nyt sanoo tässä yksi päivänä että yks tyttö 446 00:33:55.280 --> 00:33:59.200 sanoo siellä että sitten kun hänestä tulee kansanedustaja niin hän pitää huolen 447 00:33:59.200 --> 00:34:02.540 siitä, että ylioppilaskirjoituksiin tulee suullinen osuus. 448 00:34:02.540 --> 00:34:07.940 Niin mä vaan sitten sanoin sille, että tervetuloa vaan että että tästä muistan kuulleeni 449 00:34:07.940 --> 00:34:13.030 puhetta jo kahdeksankymmentäluvulla kun itse olin koulussa. 450 00:34:13.030 --> 00:34:17.030 Että aika kauan on kestänyt ennen kuin on niinku tullut ja ja ja myös sitten 451 00:34:17.030 --> 00:34:22.390 niinku se, että että mä oon ollut itse aika monessa tämmöisessä täydennyskoulutushankkeessa 452 00:34:22.390 --> 00:34:25.350 mukana, niin ihan oikeasti on. 453 00:34:25.350 --> 00:34:30.160 On edelleenkin opettajia jotka ihan sanoo, että en mä arvioi suullista kielitaitoa, 454 00:34:30.160 --> 00:34:34.770 kun en mä oikein tiedä että miten sitä arvioisi, että niinku edelleenkin 455 00:34:34.770 --> 00:34:39.330 että niinku loppujen lopuksi, onko se arviointi muuttunut niin hirveän paljon 456 00:34:39.330 --> 00:34:41.930 osalla opettajista varmaan on. 457 00:34:41.930 --> 00:34:44.740 Ja totta kai mitä enemmän tulee niin kun. 458 00:34:44.740 --> 00:34:49.000 Nyt katselen täällä elmeri ja sillain, että sitten nämä tulevat 459 00:34:49.000 --> 00:34:56.340 polvet ehkä uudistavat asioita enemmänkin. Mutta että niin. 460 00:34:56.340 --> 00:35:04.220 Että onko onko tää semmoinen näsin new under the sun totta mä mietin myös tota hyvä kun 461 00:35:04.220 --> 00:35:08.690 pirjo mainitsit noi ylppärit että saako tässä myös esittää että että mitä mä toivoisin 462 00:35:08.690 --> 00:35:13.640 näkevän että että meillä tulisi jonkinlainen suurempi muutos niihin. 463 00:35:13.640 --> 00:35:19.000 Ylppäreihin, että lähdettäisiin liikkeelle siitä, että mitä me niin kun minkälaisia 464 00:35:19.000 --> 00:35:22.200 tavoitteita meillä ylipäätään on siellä lukion kielten opetukselle, että mitä 465 00:35:22.200 --> 00:35:25.570 me niin kun mitä kielitaitoa me siellä halutaan. 466 00:35:25.570 --> 00:35:29.630 Opiskelijoiden hankkiva ja sitten taas, että mitä silloin arvioita ja nyt 467 00:35:29.630 --> 00:35:32.690 sitten myös eletään semmoisessa ideaalimaailmassa, että me ei pohdittaisiin 468 00:35:32.690 --> 00:35:35.800 ollenkaan, että kuka maksaa tai miten se toteutetaan. 469 00:35:35.800 --> 00:35:40.610 Mutta ylipäätään se, että jos me halutaan vuorovaikutustaitoja ja niin poispäin, niin 470 00:35:40.610 --> 00:35:44.790 saataisiko me sellaista enemmän sinne kylppäriin tai sitten se, että mä ymmärrän taas 471 00:35:44.790 --> 00:35:50.620 niinku tavallaan sen sen ylioppilastutkinnon niinku sen hankaluuden siinä, että nyt 472 00:35:50.620 --> 00:35:55.590 jos heitetään tämmöisiä pilipaliiteettipi termejä niinku validiteetti ja reliabiliteetti 473 00:35:55.590 --> 00:35:57.760 niin mä ymmärrän sen että jos on vaikka. 474 00:35:57.760 --> 00:36:01.280 En kun YO kirjoituksessa kaksikymmentätuhatta kokeilla sitä yksi 475 00:36:01.280 --> 00:36:05.380 kertaa niin siellä ruvetaan olemaan niinku suossa. 476 00:36:05.380 --> 00:36:11.350 Jos ei ole hyvin tarkkaan rajatut esimerkiksi ne arviointi ohjeet tai jotkut 477 00:36:11.350 --> 00:36:14.380 muut tällaiset, koska silloin se reliabiliteetti kärsii. 478 00:36:14.380 --> 00:36:18.440 Eli se että eri arvioitsijat arvioit sitten ihan eri lailla 479 00:36:18.440 --> 00:36:21.660 ja eri ihan eri asioita ja niin edelleen. 480 00:36:21.660 --> 00:36:25.420 Mutta sitten taas, mutta että? 481 00:36:25.420 --> 00:36:28.940 Mutta pitääkö se YO tutkinnon painoarvo olla niin suuri? 482 00:36:28.940 --> 00:36:33.060 Mun mielestä sillä on paikkansa semmoisena jonkinlaisena, siis että 483 00:36:33.060 --> 00:36:36.220 sehän on vähän niinku tämmöinen siirtymäriitti. 484 00:36:36.220 --> 00:36:38.740 Että se on vähän niinku semmoinen koulun. 485 00:36:38.740 --> 00:36:43.580 Koulun päätös rituaali tyyppinen systeemi, että hei ylppärit ja sitten niistä kerrotaan 486 00:36:43.580 --> 00:36:48.150 just semmoisia niinku kuulemma joskus nuori aikoinaan nuoret miehet kertoi oli 487 00:36:48.150 --> 00:36:51.700 näitä armeija stooreja niin niitä vähän samanlaisia että sitten ylppäreissä oli 488 00:36:51.700 --> 00:36:55.870 semmoisia ihan outoja kysymyksiä, mutta että. 489 00:36:55.870 --> 00:37:03.590 Onko sillä nyt liikaa painoa sitten niinku sen tulevaisuuden kannalta, että mä mä en oikeasti 490 00:37:03.590 --> 00:37:08.990 nyt hirveästi tykännyt tästä, että sitä painotetaan näin paljon sitten sen. 491 00:37:08.990 --> 00:37:13.270 Korkeakoulu. Valintojen suhteen. 492 00:37:13.270 --> 00:37:19.310 Niinpä niin, kyllä joo tähän ihan loppuun me voitaisi ottaa tämmöinen, että mitä 493 00:37:19.310 --> 00:37:23.070 toivoisitte, että kuulijoille jäi tästä keskustelusta mieleen? 494 00:37:23.070 --> 00:37:26.250 Mä haluaisin meidän opettajien miettivän oikeasti sitä 495 00:37:26.250 --> 00:37:28.790 arviointia, että mihin me sillä pyritään? 496 00:37:28.790 --> 00:37:32.700 Mikä on se arvioinnin tarkoitus ja tehtävä? 497 00:37:32.700 --> 00:37:37.560 Eikä vaan keskittyä siihen, että minkälaisia tehtäviä ja millä pistetaulukolla, 498 00:37:37.560 --> 00:37:42.060 että niinku pöyhiä sitä vähän syvempää sieltä että mihin mä mihin mä oikeasti 499 00:37:42.060 --> 00:37:46.900 tällä pyrin, mikä tän homman tarkoitus on ja pitää mielessä, että kaiken 500 00:37:46.900 --> 00:37:51.950 arvioinnin tulisi edistää oppimista. Hyvä kiteytys. 501 00:37:51.950 --> 00:37:53.870 Miten karoliina? 502 00:37:53.870 --> 00:38:01.510 Tota mulla ei tule niinkään kiteytystä vaan anekdootti kun tota olen paitsi kielitieteilijä 503 00:38:01.510 --> 00:38:05.870 niin olen myös matikkaa matikan ihminen ja tuota. 504 00:38:05.870 --> 00:38:07.830 Parhain. 505 00:38:07.830 --> 00:38:12.050 Oppimiskokemus kurssi on ollut matikan puolella. 506 00:38:12.050 --> 00:38:13.970 Missä? 507 00:38:13.970 --> 00:38:19.160 Siellä oli niin paljon kehitetty sitä pedagogiikkaa, että musta oikeasti tuntui, että se kurssi 508 00:38:19.160 --> 00:38:25.410 oli suunniteltu niin että kaikki oppii kaikki saa jotain, kaikki voi saavuttaa. 509 00:38:25.410 --> 00:38:29.000 Eikä niin, että miten mä tän arvioin? 510 00:38:29.000 --> 00:38:31.000 Ja se oli aivan mahtavaa. 511 00:38:31.000 --> 00:38:34.640 Mä olin siellä niitä jotka oli heikommassa päässä ja. 512 00:38:34.640 --> 00:38:40.580 Mä olin mulla meni hyvin mä sain tukea mä opin ja se oli aivan mahtava kokemus ja siinä tuli 513 00:38:40.580 --> 00:38:46.730 nimenomaan se semmoinen että että että miten mistä lähdetään liikkeelle kun. 514 00:38:46.730 --> 00:38:52.270 Se ensisijainen ja iso iso tavoite on että hei miten kaikki oppii? 515 00:38:52.270 --> 00:39:00.790 Eli menikö tässä nyt terveiset helsingin yliopiston matikan oppiaineessa tai laita joo. 516 00:39:00.790 --> 00:39:06.570 Tosi kiva anekdootti ja tähän on mun mielestä aika hyvä lopettaa ehkä mitä itselle jää tästä 517 00:39:06.570 --> 00:39:13.150 mieleen, niin ehkä just me ollaan puhuttu aika paljon niinku arvioinnista ja moneen suuntaan 518 00:39:13.150 --> 00:39:19.280 tässä harjoitettu, mut vähän sama mitä toi karoliinakin tuossa edellä just sanoi, että miksi 519 00:39:19.280 --> 00:39:24.090 me nyt tai mitä pirjo sanoi että miksi me ei oikeastaan arvioidaan. 520 00:39:24.090 --> 00:39:25.920 Tai jotenkin, että mä haluaisin. 521 00:39:25.920 --> 00:39:30.370 Mä toivoisin jotenkin, että niitä kieliä opiskelutaisi ja jotenkin kaikki lähti 522 00:39:30.370 --> 00:39:34.050 siitä, että meillä on motivaatio ja sitten koetaan merkitykselliseksi ja että 523 00:39:34.050 --> 00:39:38.520 siitä saadaan eväitä elämää varten ja tavallaan sitten se arviointi on tosi 524 00:39:38.520 --> 00:39:41.810 luonteva osa sitä jotenkin sellainen niinku. 525 00:39:41.810 --> 00:39:49.150 Se oman oppimisen tarkastelu ja se reflektointi olisi jotenkin osa sitä kaikkea. 526 00:39:49.150 --> 00:39:54.070 Mä toivoisin oikeasti, että mä niinku tuijotettaisiin paljon vähemmän niitä 527 00:39:54.070 --> 00:39:58.220 arvosanoja on ne nyt sitten ylioppilastutkinnon arvosanoja tai todistus 528 00:39:58.220 --> 00:40:01.450 arvosanoja tai koearvosanaoja tai mitä tahansa. 529 00:40:01.450 --> 00:40:06.490 Mutta että niinku enemmän ilmoittaisi, ilmoittaisi siitä osaamisesta, 530 00:40:06.490 --> 00:40:08.910 vaikka se olisi sitten niinku mahdollisesti pientäkin. 531 00:40:08.910 --> 00:40:13.070 Se kielitaidonllinen osaaminen, niin sekin voi olla ihan hyödyllistä. 532 00:40:13.070 --> 00:40:18.460 Eikä niinku sitä, että OK mä sain tästä kokeesta kun uusi puoli. 533 00:40:18.460 --> 00:40:23.780 Saanko mä tohon vielä jatkaa, että kun mä näitä kieli profiileja vedin niitten lukiolaisten 534 00:40:23.780 --> 00:40:29.080 kanssa, niin ihan ensimmäisenä me lähdettiin pohtimaan, että mitä kielitaitoa meillä on 535 00:40:29.080 --> 00:40:33.880 ja siellähän tulee heti ensimmäisenä sitten se että no mä osaan englantia ja ruotsia mä 536 00:40:33.880 --> 00:40:38.840 en osaa, mutta kai mä jotain osaan ja sitten että ai niin on se joku sitten äidinkielikin 537 00:40:38.840 --> 00:40:43.240 siellä ja tota sitten kun mä sanoin sen jälkeen että hei että että nyt niinku oikeasti 538 00:40:43.240 --> 00:40:47.100 mietitään ne kaikki kielet että mistä saa ihan pikkuisenkin mitä te olette joskus ehkä 539 00:40:47.100 --> 00:40:48.990 koulussa opiskellut mitä on jollain? 540 00:40:48.990 --> 00:40:53.250 Matkalla tullut opittua mitä jostain tiktokissa tai vastaavasta tulee. 541 00:40:53.250 --> 00:40:56.780 Ja sitten siis sieltä tuli ihan kunnon semmoinen innostuminen, että hei mä saan tätä 542 00:40:56.780 --> 00:40:59.890 ja tätä mäkin osaan tätä ja tätä ja mä oon niinku tiktokissa katsonut vaikka että tää 543 00:40:59.890 --> 00:41:02.830 tyyppi vetää norjaa ja mä oon sieltä oppinut jotain sanoja. 544 00:41:02.830 --> 00:41:07.040 Se oli jotenkin niin ihana katsoa sitä innostumista siitä että kun sai. 545 00:41:07.040 --> 00:41:11.380 Kun kerrankin sai kertoa sen kaiken osaamisen sai iloita siitä, että 546 00:41:11.380 --> 00:41:15.550 hei mä osaan muutamia fraaseja vaikka italiaksi, niin se on osaamista 547 00:41:15.550 --> 00:41:18.940 ja sitä oli ihana katsoa ja kuunnella. 548 00:41:18.940 --> 00:41:22.160 Mä en ihan tiedä onko mulla enää mitään kiitettävää näiden kaikkien viritysten 549 00:41:22.160 --> 00:41:27.800 jälkeen näitä en mä tiedä siis aina kun mä mietin arviointia niin. 550 00:41:27.800 --> 00:41:30.960 Jotenkin maailma on täynnä semmoisia asioita, jotka on niinku melkein paradoksaalisen 551 00:41:30.960 --> 00:41:35.180 vaikeita tehdä niinku sellainen, että kaikki tavoitteet onnistuisi ja mä aina niinku mietin 552 00:41:35.180 --> 00:41:39.760 sitä, että samaan aikaan pitäisi niinku pystyä antamaan niin kun oppilaan taidoista realistinen 553 00:41:39.760 --> 00:41:42.000 kuva jollekin joka saattaa tarvita sitä kovaa. 554 00:41:42.000 --> 00:41:45.640 Mutta toisaalta sitten sen saman niin kun asian mikä antaa sen kuvan niin sen 555 00:41:45.640 --> 00:41:49.660 pitäisi niin kun sitten edistää sen oppilaan oppimista ja olla semmoinen mihin 556 00:41:49.660 --> 00:41:53.080 se ei niin kun kiinnitty ja tarraudu ja leimaa itseään. 557 00:41:53.080 --> 00:41:57.520 Jos nyt sitten on vaikka numero 6 tai jotain tällaista ihan. 558 00:41:57.520 --> 00:42:05.030 Niin kun hirveä työmaa siis nimenomaan just se että me tarvitaan sitä semmoista realistista 559 00:42:05.030 --> 00:42:10.190 palautetta niinku sitä arviointipalautetta realistista arviointipalaut että niistä 560 00:42:10.190 --> 00:42:15.430 taidoista siitä osaamisesta ja myös niitä niistä kehityskohteista, mutta sitten se 561 00:42:15.430 --> 00:42:21.650 ei saisi olla sillain leimaavaa että se niinku masentaa tai että että siitä tulee 562 00:42:21.650 --> 00:42:26.570 niinku jonkinlainen semmoinen itseänsä toteuttava ennuste sillä, että mulla on aina 563 00:42:26.570 --> 00:42:29.200 ollut enkku 6 en mä tätä opi. 564 00:42:29.200 --> 00:42:34.850 Tai tai jotain muuta vastaavaa sillä että, mutta että se se on niinku se arvioinnin 565 00:42:34.850 --> 00:42:41.840 ongelma, koska se meillä hyvin pitkälle siis vielä monet ei niinku noi opettajaharjoittelijat 566 00:42:41.840 --> 00:42:45.020 niin niin saattaa käyttää esimerkiksi, että kun ne puhuu arvioinnista niin 567 00:42:45.020 --> 00:42:46.980 ne puhuu arvostelusta. 568 00:42:46.980 --> 00:42:52.900 Ja ja kamalan monet siis niin kun koulun ulkopuoliset ihmiset niin niille arvostelu 569 00:42:52.900 --> 00:42:57.370 on ihan sama kuin arviointi ja sehän ei ole sama asia. 570 00:42:57.370 --> 00:42:59.170 Että että niinku. 571 00:42:59.170 --> 00:43:04.150 Mutta että meillä meillä jotenkin ilmeisesti tässä meidän arviointi traditiossa. 572 00:43:04.150 --> 00:43:09.240 Niin se arvostelu eli se arvosanan antaminen. 573 00:43:09.240 --> 00:43:15.040 Ja jonkinlainen arvon leimaaminen on ollut hyvin pitkälle semmoinen, mikä on määrittänyt 574 00:43:15.040 --> 00:43:22.110 tätä meidän arviointikeskustelua ja kulttuuria ja tekee sitä edelleenkin. 575 00:43:22.110 --> 00:43:24.530 Kyllä kiitos molemmille. 576 00:43:24.530 --> 00:43:28.090 Tässä on puhuttu tosi paljon arvioinnista ja kieli profiilista 577 00:43:28.090 --> 00:43:32.730 ja ylppäreitä ja mistä ei, mutta mä luulen että. 578 00:43:32.730 --> 00:43:34.870 Tähän on aika hyvä lopettaa. 579 00:43:34.870 --> 00:43:37.970 Joo kyllä kiitos tosi paljon teille molemmille pääsette vieraaksi, 580 00:43:37.970 --> 00:43:41.180 oli tosi antoisaa keskustella teidän kanssa. Kiitos munkin puolen.