WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:25.310 --> 00:00:28.830 Erja Kilpeläinen: Tervetuloa kuuntelemaan Puhutaan kielikoulutuksesta! -podcastia. 2 00:00:28.830 --> 00:00:33.540 Tässä podcastissa puhutaan kielistä, niiden oppimisesta ja opettamisesta. 3 00:00:33.540 --> 00:00:38.440 Podcastin on tuottanut valtakunnallinen kielikoulutuspolitiikan verkosto eli Kieliverkosto 4 00:00:38.440 --> 00:00:42.840 ja mun nimi on Erja Kilpeläinen ja mä koordinoin Kieliverkostoa. Elmeri Tommiska: ja mä oon Elmeri 5 00:00:42.840 --> 00:00:46.190 Tommiska ja mä oon Kieliverkoston tutkimusavustaja. 6 00:00:46.190 --> 00:00:49.430 Tässä jaksossa me keskustellaan lasten ja nuorten lukemisesta ja 7 00:00:49.430 --> 00:00:52.780 siitä, millaista lukutaitotyötä Suomessa tehdään. 8 00:00:52.780 --> 00:00:56.020 Onko lasten ja nuorten lukutaidosta syytä olla huolissaan? Ja mitä nuoret 9 00:00:56.020 --> 00:00:59.980 itse ajattelee omasta lukemistaan? Ja mikä ihme on kansallinen lukutaito- 10 00:00:59.980 --> 00:01:02.930 strategia 2030? Kanssamme 11 00:01:02.930 --> 00:01:05.610 tästä aiheesta on keskustelemassa Pia Lumme Lukuliikkeestä 12 00:01:05.610 --> 00:01:08.050 ja Lotta-Sofia La Rosa Helsingin yliopistosta. 13 00:01:08.050 --> 00:01:14.330 Tervetuloa molemmille, haluaisitteko tähän alkuun esitellä itsenne lyhyesti? 14 00:01:14.330 --> 00:01:16.790 Pia Lumme: No joo tosiaan kiitos kiitos kutsusta. 15 00:01:16.790 --> 00:01:21.280 Mä oon koordinaattorina Lukuliikkeessä suomenkielisellä puolella. 16 00:01:21.280 --> 00:01:23.750 Meillä on Belinda Garden siellä ruotsinkielisellä puolella 17 00:01:23.750 --> 00:01:26.070 vastaava koordinaattori ja sitten meillä on 18 00:01:26.070 --> 00:01:30.440 Mari Järvenpää asiantuntijana ja meillä on tämmöinen tiimi ja Opetushallituksessa 19 00:01:30.440 --> 00:01:35.550 koordinoidaan tätä kansallista lukutaitoa. 20 00:01:35.550 --> 00:01:39.430 Lotta-Sofia La Rosa: Joo kiitos vaan munkin puolesta ja tosiaan 21 00:01:39.430 --> 00:01:44.560 Lotta-Sofia La Rosa ja mä oon tulen tuolta Helsingin yliopistosta 22 00:01:44.560 --> 00:01:47.140 ja teen siellä viimeistelen väitöskirjaa 23 00:01:47.140 --> 00:01:51.860 nuorten luku motivaatiosta ja sitten digitaalisista lukutavoista. 24 00:01:51.860 --> 00:01:59.090 Ja tosiaan tässä viimeisiä vuosia vuosia menossa ja toivottavasti kohta valmistuu. 25 00:01:59.090 --> 00:02:03.430 Erja: Joo kiitos ja tervetuloa munkin puolesta. 26 00:02:03.430 --> 00:02:08.720 Viime vuosina on puhuttu aika paljon esimerkiksi mediassa nuorten ja lasten lukutaidosta 27 00:02:08.720 --> 00:02:13.060 ja siitä ollaan huolissaan ja ihan ja se on myös todettu tutkimuksissa, että 28 00:02:13.060 --> 00:02:16.310 PISA tulokset vaikka on laskeneet tässä 29 00:02:16.310 --> 00:02:20.210 viime vuosina siitä kaksituhattaluvun alusta. 30 00:02:20.210 --> 00:02:25.370 Ja esimerkiksi aikuisista noin 11% lukee heikosti. 31 00:02:25.370 --> 00:02:31.430 Lukukeskus on koonnut tämmöiset 10 faktaa lukemisesta 2020 niin siinä on aika tiivis 32 00:02:31.430 --> 00:02:36.900 tota kuva siitä tämän hetken lukutaidon tilanteesta. Mutta tavallaan 33 00:02:36.900 --> 00:02:39.670 mä haluaisin vielä teiltä kuulla, että miksi lukutaito 34 00:02:39.670 --> 00:02:43.290 puhuttaa juuri nyt? Että onko tässä 35 00:02:43.290 --> 00:02:46.300 jotenkin merkittävästi tilanne muuttunut 36 00:02:46.300 --> 00:02:51.260 tai onko tosiaan syytä olla huolissaan? 37 00:02:51.260 --> 00:02:56.980 Pia: No joo kyllä kyllä tietysti sanotaanko että Lukuliikettä ei varmaan olisi perustettu tai tai 38 00:02:56.980 --> 00:03:02.680 no sanotaan niinku asetettu lukutaitofoorumin jatkoksi joka alkoi 2017 39 00:03:02.680 --> 00:03:07.330 ja tää lukuliiketyö alkoi 2019 Opetushallituksen 40 00:03:07.330 --> 00:03:13.040 Opetushallituksessa niin en usko että tää olisi perustettu ilman sitä huolta, mikä 41 00:03:13.040 --> 00:03:17.820 meillä kansallisesti on. Juurikin noita lukuja ja ja tilastoja Kun luettelit niin se on 42 00:03:17.820 --> 00:03:20.450 se on totta että meitä huolestuttaa. 43 00:03:20.450 --> 00:03:23.280 Tietysti tää PISA tutkimus on yks, 44 00:03:23.280 --> 00:03:28.510 se on tietysti vain yksi mittari kertoo siitä että miten käytännössä niinku lukutaito- kuinka 45 00:03:28.510 --> 00:03:33.830 lukutaitoisia nuoret ovat ja teetetään teetetään näille viisitoistavuotiaille. Mutta sanotaanko 46 00:03:33.830 --> 00:03:37.970 näin, että että jos tällä hetkellä tosiaan perusopetuksen päättävistä 47 00:03:37.970 --> 00:03:43.380 nuorista siis 14% ja työikäisistä aikuisista 11% niin niillä 48 00:03:43.380 --> 00:03:46.860 on niin heikko lukutaito että ei selviä arjessa, 49 00:03:46.860 --> 00:03:51.270 niin kun koulussa, arjessa, työssä 50 00:03:51.270 --> 00:03:56.950 asioista ja se lukutaito haittaa sitä arkea, työtä ja opiskelua, 51 00:03:56.950 --> 00:04:02.530 niin onhan se huolestuttavaa, että se on aika iso määrä. Ja nyt me ollaan siis Suomessa, 52 00:04:02.530 --> 00:04:06.790 ja kuitenkin me ollaan siis yksi maailman lukutaitoisin maa. 53 00:04:06.790 --> 00:04:12.170 Ja tuota lukukeskus vastikään itse asiassa 54 00:04:12.170 --> 00:04:18.850 kokosi lukutaito faktat maailmalta, niin niin tuota 55 00:04:18.850 --> 00:04:23.330 siellä oli tämmöinen tulos, että joka seitsemäs aikuinen ei osaa lukea. 56 00:04:23.330 --> 00:04:27.740 Siis niinku maailman mittakaavassa, että meillä on siis maailman mittakaavassa 57 00:04:27.740 --> 00:04:30.330 773 000 000 aikuista, jotka ei osaa lukea, 58 00:04:30.330 --> 00:04:32.860 niinku kuulostaa tosi tosi isolta määrältä. 59 00:04:32.860 --> 00:04:36.650 Meillä on niinku maailman mittakaavassa tämmöinen ongelma, mutta myös Suomen mittakaavassa, 60 00:04:36.650 --> 00:04:40.450 että usein sanotaan, että miksi Suomessa nyt tästä ollaan niin huolestuttu, niin niin tavallaan me 61 00:04:40.450 --> 00:04:46.110 ehkä painitaan vähän erilaisten asioiden kanssa kuin sitten maissa kehittyvissä ja 62 00:04:46.110 --> 00:04:49.980 ja kehitysmaissa, joissa lukutaitoa ei ole lainkaan. 63 00:04:49.980 --> 00:04:53.220 Mutta että sanotaan, että että varmaan sellaisia syitä 64 00:04:53.220 --> 00:04:55.220 maailma on tosi paljon muuttunut, 65 00:04:55.220 --> 00:04:57.640 meillä on tullut tää digitalisaatio tämmöisiä megatrendejä, 66 00:04:57.640 --> 00:05:00.780 mitkä on vaikuttanut varmasti, ihmisten liikkuvuus 67 00:05:00.780 --> 00:05:02.850 on lisääntynyt, 68 00:05:02.850 --> 00:05:09.360 meillä on tullut monikielisyyttä lisää, monikulttuurisuutta, kaikenlaisia niinku isoja asioita 69 00:05:09.360 --> 00:05:12.950 mitkä vaikuttaa meidän lukutaitoon. Ja ja se on varmasti huolestuttavaa et 70 00:05:12.950 --> 00:05:16.860 tää eriytyy koko ajan, että kyllähän meillä on nuoria jotka lukee lukee paljon, 71 00:05:16.860 --> 00:05:21.850 mutta nuoria jotka lukee todella heikosti. Et tää eriytymisen niinku skene voisi 72 00:05:21.850 --> 00:05:26.200 sanoa näin, niin se on huolestuttavaa, koska tota sosioekonominen tausta lapsilla 73 00:05:26.200 --> 00:05:29.930 vaikuttaa eniten oppimiseen ja sitten myös tähän lukutaitoon että tää on niinku 74 00:05:29.930 --> 00:05:32.800 tämmöinen laajempi yhteiskunnallinen 75 00:05:32.800 --> 00:05:36.020 asia, mihin meidän pitää kiinnittää huomiota. 76 00:05:36.020 --> 00:05:39.360 Ja tota lukutaidottomuudella tulee olemaan niinku kova hinta 77 00:05:39.360 --> 00:05:41.940 jos me ei puututa niinku millään tavalla tähän asiaan. 78 00:05:41.940 --> 00:05:44.460 Ja kyllä mä ymmärrän että se ehkä sen takia yhteiskunnan 79 00:05:44.460 --> 00:05:50.510 tasolla puhututtaa tällä hetkellä. Lotta-Sofia: Joo ja tota 80 00:05:50.510 --> 00:05:56.750 sitten monesti ehkä unohdetaankin keskustelussa se, että että varsinkin semmoinen, tai ei 81 00:05:56.750 --> 00:06:02.690 unohdeta, mutta jos puhutaan, että lukutaito vähenee tai heikentyy niin niin usein niinku 82 00:06:02.690 --> 00:06:07.490 yks syy on yks mikä sitä määrittää on se, että nimenomaan semmoinen niin kutsuttu 83 00:06:07.490 --> 00:06:13.310 syvälukutaito heikkenee eli ei pystytä keskittymään niinku syvällisesti pidempiin teksteihin 84 00:06:13.310 --> 00:06:19.210 tai tai tehdä tulkintoja niistä tai hyödyntää sitä tietoa eteenpäin, vaan vaan se ymmärrys 85 00:06:19.210 --> 00:06:21.630 jää sitten siihen pintatasolle ja 86 00:06:21.630 --> 00:06:26.110 puhutaan niinku tämmöisestä selailevasta tai pikalukemisesta. Eli 87 00:06:26.110 --> 00:06:28.620 nimenomaan se semmoinen varmasti jokainen 88 00:06:28.620 --> 00:06:33.590 ihan tässä arjessa huomaa sen, että voi olla yhä yhä hankalampi keskittyä vaikka 89 00:06:33.590 --> 00:06:38.090 pitkään artikkeliin ja tulee selailtua puhelimella lyhyitä tekstejä. 90 00:06:38.090 --> 00:06:41.960 Ja nuo lapset ja nuorethan tämmöisiä lukee varmasti ehkä enemmän 91 00:06:41.960 --> 00:06:44.550 kuin koskaan tietynlaista tekstiä ja informaatioo. 92 00:06:44.550 --> 00:06:47.650 Mutta mutta se semmoinen keskittynyt ja pitkäjänteinen 93 00:06:47.650 --> 00:06:53.540 lukeminen on on vähentynyt koko ajan. 94 00:06:53.540 --> 00:06:57.300 Erja: Eikä se varmaan tule vähenemään, tai että 95 00:06:57.300 --> 00:07:01.460 tai tarkoitan siis sitä, että se että 96 00:07:01.460 --> 00:07:06.270 miksi se syvälukutaito on myös tärkeää, niin eihän se mihinkään katoa, että 97 00:07:06.270 --> 00:07:11.530 eihän tätä yhteiskuntaa kehitetä, jos ei osata lukea. 98 00:07:11.530 --> 00:07:15.080 Pia: Mm, kyllä. Erja: Hyvä koonti että miksi tästä puhutaan. 99 00:07:15.080 --> 00:07:21.440 Lotta-Sofia: Joo ja toisaalta sitten kun mietitään sitä, että että mitä sitten se syvä lukeminen 100 00:07:21.440 --> 00:07:26.570 mikä siitä tekee sitten niin hienoa tai tämmöinen keskittynyt pitkäjänteinen lukeminen 101 00:07:26.570 --> 00:07:32.790 niin on on tutkittu, että nimenomaan se on yks yks niinku merkittävä tekijä sille että 102 00:07:32.790 --> 00:07:37.480 kehittyy tämmöinen niinku kriittinen ja tulkitseva lukutaito. 103 00:07:37.480 --> 00:07:41.860 Eli eli voidaan ajatella, että esimerkiksi nuori jolla on heikko lukutaito, 104 00:07:41.860 --> 00:07:45.090 niin se on myöskin tietyllä tavalla niinku 105 00:07:45.090 --> 00:07:50.890 vähän semmoinen hukassa siellä vaikka netissä, että tekstejä tulee ja on vaikeampi arvioida 106 00:07:50.890 --> 00:07:55.850 esimerkiksi niinku lähdekriittisyyttä tai erilaisia vaikuttamisen keinoja. 107 00:07:55.850 --> 00:08:01.710 Eli eli silloin niinku ei voida miettiä vaan että no mitä väliä että kukaan ei tai 108 00:08:01.710 --> 00:08:07.470 lukeeko vaikka vuoden päästä kukaan enää kirjoja? Että se ei niinku ole pelkästään 109 00:08:07.470 --> 00:08:12.680 se että että se kirjojen lukeminen nyt olisi niin hienoa, vaan vaan nimenomaan 110 00:08:12.680 --> 00:08:15.420 se, että sillä on tosi kauaskantoisia seurauksia 111 00:08:15.420 --> 00:08:22.710 sillä, että lukutaito on niinku heikko ja jollakin tasolla pinnallinen. 112 00:08:22.710 --> 00:08:28.370 Eli yhä sitten niinku laajemmin pystytään vaikuttamaan vaikka vaikka mainonnalla, 113 00:08:28.370 --> 00:08:33.020 ja nyt jos miettii kuinka laajalle joku sosiaalinen media, kuinka hallitseva se 114 00:08:33.020 --> 00:08:37.210 on vaikka just nuorten kulttuurissa, niin niin kyllä sillä on tosi paljon hallaa 115 00:08:37.210 --> 00:08:44.030 jos niinku lukemalla ei pystytä enää ottamaan selville selvää asioista 116 00:08:44.030 --> 00:08:47.050 tarkemmin ja ja niinku pohtia kriittisesti 117 00:08:47.050 --> 00:08:51.040 mitä erilaisilla teksteillä ja informaatiolla halutaan meille sanoa 118 00:08:51.040 --> 00:08:56.040 ja miten halutaan vaikuttaa meidän mielipiteisiin. 119 00:08:56.040 --> 00:08:58.120 Ja toisaalta sitten miksi 120 00:08:58.120 --> 00:09:01.550 sitten nimenomaan kirjojen lukemisesta nyt on sitten puhuttu, 121 00:09:01.550 --> 00:09:04.680 niin on myöskin tutkittu että ei ole 122 00:09:04.680 --> 00:09:09.900 sama että mitä lukee, vaan nimenomaan niinku pitkäjänteisellä esimerkiksi 123 00:09:09.900 --> 00:09:15.340 kirjojen lukemisella, ei tarvitse välttämättä olla kaunokirjallisuutta, mutta esimerkiksi 124 00:09:15.340 --> 00:09:20.520 tietokirjallisuudenkin semmoinen pitkäjänteinen keskittynyt lukeminen on nimenomaan 125 00:09:20.520 --> 00:09:24.340 niiden hyvien lukutaito tulosten takana. 126 00:09:24.340 --> 00:09:26.140 Eli eli 127 00:09:26.140 --> 00:09:31.610 lukemisesta kiinnostuneet ja vapaa- ajallaan sitä tekevät omaehtoisesti, 128 00:09:31.610 --> 00:09:37.290 niin sillä on monien, monien monien tutkimusten mukaan selkeä yhteys niihin 129 00:09:37.290 --> 00:09:43.050 lukutaitotuloksiin ja opinnoissa pärjäämiseen ja sitä kautta tietysti yhteiskunnassa 130 00:09:43.050 --> 00:09:45.110 toimimiseen ja työelämäänkin. 131 00:09:45.110 --> 00:09:50.280 Eli tässä on tämmöinen pitkä vaikutusketju, 132 00:09:50.280 --> 00:09:56.310 joka sitten määrittää sitä, että millä tavalla se lukutaito muotoutuu. 133 00:09:56.310 --> 00:10:01.970 Elmeri: Kyllä. Me just äsken ihan vähän raapaistiin tätä nuorten omaa käsitystä 134 00:10:01.970 --> 00:10:05.600 lukemisesta ja se taitaa olla Lotta-Sofian erikoisalaa. 135 00:10:05.600 --> 00:10:09.160 Haluatko vähän kertoa omasta tutkimuksestasi tän parissa? 136 00:10:09.160 --> 00:10:15.140 Lotta-Sofia: Joo tota tosiaan 2018 vuodesta oon tutkinut 137 00:10:15.140 --> 00:10:18.750 nuorten lukemista ja mulla on tota pohjana tämmöinen 138 00:10:18.750 --> 00:10:23.230 laajempi 2019 vuonna tehty tutkimusaineisto, 139 00:10:23.230 --> 00:10:28.490 jossa tota kahdeksasluokkalaiset 140 00:10:28.490 --> 00:10:35.090 laajasti teki tämmöisen lukukokeilun eli eli vastasi ensin lukumotivaatio- 141 00:10:35.090 --> 00:10:40.730 profiiliin ja erilaisiin tutkimuskysymyksiin ja ja sitten luki tota 142 00:10:40.730 --> 00:10:48.150 kolmella eri tavalla tai kuunteli äänikirjan tai luki painetun kirjan, e-kirjan tai 143 00:10:48.150 --> 00:10:52.240 äänikirjan ja kaikilla oli sama teos. Eli tää oli tämmöinen 144 00:10:52.240 --> 00:10:57.860 niinku tutkittiin sitä laitteen ja lukutavan vaikutusta myöskin sit siihen 145 00:10:57.860 --> 00:11:03.500 lukukokemukseen, ja sit sen jälkeen kerättiin vielä sitten erilaiset niin kutsutut 146 00:11:03.500 --> 00:11:10.380 käyttäjäkokemukset näistä eri tavoista. Ja myöskin sitten on kiinnostavaa tietää 147 00:11:10.380 --> 00:11:15.790 tietää enemmän siitä, että onko erilaisilla uusilla kirjan muodoilla vaikutusta 148 00:11:15.790 --> 00:11:19.560 sitten asenteisiin tai mielikuviin lukemisesta. 149 00:11:19.560 --> 00:11:22.720 Mutta ehkä nyt jos semmoinen joku kattotermi tälle mun 150 00:11:22.720 --> 00:11:27.080 tutkimukselle, että mikä, mitä mä haluan erityisesti siinä 151 00:11:27.080 --> 00:11:33.680 painottaa tai tutkia on se, että luku- motivaatio niinku koostuu useammasta tekijästä. 152 00:11:33.680 --> 00:11:37.780 Eli eli siellä on niinku toisaalta se semmoinen lukemisen arvostaminen, 153 00:11:37.780 --> 00:11:42.620 eli onko se kivaa tai semmoista vapaa- ajan toimintaa, johon kannattaa käyttää 154 00:11:42.620 --> 00:11:48.340 aikaa ja toisaalta sitten, että niinku lukijakäsityksestä eli eli millainen 155 00:11:48.340 --> 00:11:53.900 lukija olen ja oonko parempi vai huonompi kuin toiset ja onko sitten tarvittava 156 00:11:53.900 --> 00:11:57.600 mikä se on se oma arvio omasta niinku 157 00:11:57.600 --> 00:12:03.240 omista taidoista suoriutua lukemisesta ja nää kaikki vaikuttaa siihen, että kuinka 158 00:12:03.240 --> 00:12:08.800 todennäköistä se kirjaan tarttuminen on. 159 00:12:08.800 --> 00:12:13.390 Ja oikeastaan sitten niinku mitä haluan mitä haluan tässä mun tutkimuksessa, 160 00:12:13.390 --> 00:12:18.900 mitä ehkä liiankin vähän käsitellään on se, että lukeminen on sosiaalista 161 00:12:18.900 --> 00:12:25.440 toimintaa eli se lukukäyttäytyminen ja nuorten asenteet ja tottumukset, 162 00:12:25.440 --> 00:12:31.640 niin ne syntyy vuorovaikutuksessa siihen sosiokulttuurisen ympäristöön ja toisaalta 163 00:12:31.640 --> 00:12:36.520 sitten sosiokulttuurinen ympäristö on koko ajan muokkautuva, niin kuin nyt hyvin 164 00:12:36.520 --> 00:12:39.020 nähdään vaikka digitalisaatio ja 165 00:12:39.020 --> 00:12:44.820 uudet lukutavat. Eli ei ole kyse vaan siitä niinku että no nuori ei lue vaan 166 00:12:44.820 --> 00:12:50.410 se johtuu monesta syystä: kotikasvatuksesta, niin kun on puhuttu jo sosioekonomisesta 167 00:12:50.410 --> 00:12:53.890 taustasta, mutta myöskin sitten nuorten omasta kulttuurista 168 00:12:53.890 --> 00:12:58.250 eli mitkä on nyt ne trendit ja puhetavat ja millä tavalla lukeminen 169 00:12:58.250 --> 00:13:03.110 nähdään siinä niinku tämmöisenä sosiaalisena 170 00:13:03.110 --> 00:13:06.540 statuksena eli eli mitä kaverit siitä ajattelee? 171 00:13:06.540 --> 00:13:13.600 Eli tää on tosi laaja tota kysymys se lukumotivaatio ja sitä nyt tässä tutkin. 172 00:13:13.600 --> 00:13:20.130 Elmeri: Joo ehkä sitten jatkokysymyksenä, että onko millään tavalla käynyt ilmi minkälaisia lukijoita 173 00:13:20.130 --> 00:13:23.780 lapset ja nuoret on nykyään, että jakautuuko esimerkiksi niihin jotka lukee paljon ja niitä 174 00:13:23.780 --> 00:13:28.850 lukee vähän tai minkälaisia ajatuksia heillä on siitä? 175 00:13:28.850 --> 00:13:31.470 Lotta-Sofia: No oikeastaan 176 00:13:31.470 --> 00:13:35.410 niinku tos puhuttiin siitä eriytymisestä, niin se näkyy voimakkaasti myös 177 00:13:35.410 --> 00:13:39.550 tässä mun aineistossa, että ainakin yläluokkalaisten kohdalla. 178 00:13:39.550 --> 00:13:46.120 Eli huolestuttavaa on, että ihan häviävän pieni prosentti vastasi lukevansa 179 00:13:46.120 --> 00:13:49.970 niinku säännöllisesti vapaa- ajallaan ja mä nimenomaan 180 00:13:49.970 --> 00:13:53.450 tässä mun tutkimuksessa oon kiinnostunut siitä vapaa-ajan lukemisesta 181 00:13:53.450 --> 00:13:56.810 ja nimenomaan kirjojen lukemisesta tai kuuntelemisesta 182 00:13:56.810 --> 00:13:59.890 eli ei, ei niinkään vaikka muista 183 00:13:59.890 --> 00:14:05.630 lukemisen muodoista. Eli eli oliko tota, 184 00:14:05.630 --> 00:14:10.450 tästä tarkistan, joo eli eli 137 nuoren aineistossa 185 00:14:10.450 --> 00:14:14.550 ainoastaan 8 nuorta vastasi, että lukee säännöllisesti. 186 00:14:14.550 --> 00:14:22.730 Eli eli tälleen niin kun harrastuksen- omaisesti ja ja sitten tota noin 20% luki 187 00:14:22.730 --> 00:14:29.300 silloin tällöin, joskus, ja mikä on tosi huolestuttavaa on se että yli 70% yhteensä lukee 188 00:14:29.300 --> 00:14:33.930 harvoin tai ei koskaan, mikä on mikä on mun mielestä todella iso määrä. 189 00:14:33.930 --> 00:14:36.400 Tää on toki pieni aineisto eli siitä ei nyt voida 190 00:14:36.400 --> 00:14:40.200 koko Suomen mittakaavassa sanoo mitään, mutta tai voidaan vaan 191 00:14:40.200 --> 00:14:42.890 niinku olettaa että millä millä tavalla se voisi näkyä. 192 00:14:42.890 --> 00:14:46.110 Mutta tässä on nyt kuitenkin useampi luokka ja useampi 193 00:14:46.110 --> 00:14:48.470 nuori ja vastaaminen oli vapaaehtoista, 194 00:14:48.470 --> 00:14:53.470 eli kyllä se meille jotain kertoo siitä vapaa-ajasta. 195 00:14:53.470 --> 00:14:55.280 Ja tota. 196 00:14:55.280 --> 00:15:01.200 Ja niin kun niinku sanoin myöskin selvitin sitten tässä kyselyssä sitä, että 197 00:15:01.200 --> 00:15:06.040 minkä takia joku lukee tai ei lue, niin niin sitten nää paljon tai ainakin joskus 198 00:15:06.040 --> 00:15:10.160 lukevat niin kertoo että se lukeminen tuottaa iloa, 199 00:15:10.160 --> 00:15:12.920 se on tosi kiva tapa viettää aikaa, 200 00:15:12.920 --> 00:15:19.000 on ihana eläytyä kirjaan, eli nää varmasti kaikille tutut kirjan lukemisen syyt. 201 00:15:19.000 --> 00:15:22.700 Mutta sitten mikä on kiinnostavaa on se, että niinkun heidän vastaukset 202 00:15:22.700 --> 00:15:27.880 jotka eivät siihen kirjaan tartu, niin niin suurimman osan vastauksissa on 203 00:15:27.880 --> 00:15:33.430 se, että lukeminen on tylsää. Eli jollakin tavalla, 204 00:15:33.430 --> 00:15:37.670 tällaisia jos suoria lainauksia, niin ei sitä paperia jaksa 205 00:15:37.670 --> 00:15:41.990 tuijottaa niinku tän tyyppisiä vastauksia. 206 00:15:41.990 --> 00:15:47.410 Eli eli mun mielestä yllättävän monella oli tämmöinen näkökulma siihen, 207 00:15:47.410 --> 00:15:55.050 että se lukeminen ei tarjoa niin kun viihdytystä tai sitä niinku syytä 208 00:15:55.050 --> 00:15:58.270 sille että miksi mä käyttäisin siihen vapaa-aikana aikaa. 209 00:15:58.270 --> 00:16:01.150 Toisaalta taas sitten on semmoisia väliinputoajia, jotka 210 00:16:01.150 --> 00:16:03.700 ei nyt sano että lukeminen on ihan kamalaa 211 00:16:03.700 --> 00:16:07.960 tai tylsää, mutta ei myöskään niinku saa tartuttua arjessa siihen. 212 00:16:07.960 --> 00:16:14.220 Ja tosiaan selvitin myöskin tässä, että minkä niinkun minkä takia nuorten omasta 213 00:16:14.220 --> 00:16:20.880 mielestä nuoret lukee nykyään vähemmän, ja ihan ylivoimaisesti suurin heidän mainitsema 214 00:16:20.880 --> 00:16:29.120 syy on älypuhelin ja kaikki tämmöiset uudet laitteet ja pelaaminen, 215 00:16:29.120 --> 00:16:34.090 erilainen niinku viihdytysten tulva mitä sieltä saa. 216 00:16:34.090 --> 00:16:40.550 Ja moni vastaa, että on helpompaa tarttua puhelimeen ja ja katsella videoita tai somea 217 00:16:40.550 --> 00:16:46.230 kun alkaa lukea. Ja mun mielestä se on otettava niinku tietyllä tavalla tosissaan se että 218 00:16:46.230 --> 00:16:51.990 että tää on monen kokemus, ja suoraan niinku nuorilta tuleva kokemus siitä että minkä 219 00:16:51.990 --> 00:16:57.650 takia niinku kirjaan yhä yhä harvempi tuntuu tarttuvan. 220 00:16:57.650 --> 00:17:00.800 Elmeri: Joo OK. 221 00:17:00.800 --> 00:17:05.580 No entäs sitten kun nykyään on kaikenlaisia äänikirjoja ja tällaisia netissä 222 00:17:05.580 --> 00:17:09.440 olevia tekstejä, niin onko ne millään tavalla vaikuttanut siihen 223 00:17:09.440 --> 00:17:13.320 lukuintoon nuorilla? Lotta-Sofia: Joo tota. 224 00:17:13.320 --> 00:17:19.420 Tosiaan niinku tuossa alussa sanoinkin, niin tässä oli tää lukukokeilu eri kirjan muodoilla 225 00:17:19.420 --> 00:17:25.900 ja ja siitä tuli aika kiinnostaviakin tuloksia, että varmasti ei voida sanoa, että no niin 226 00:17:25.900 --> 00:17:30.820 äänikirjat ratkaisee koko luku- motivaation ongelman tai tän. 227 00:17:30.820 --> 00:17:33.420 Mutta mutta tota 228 00:17:33.420 --> 00:17:39.960 voidaan sanoa, että että mun tutkimuksen perusteella niin äänikirjoilla ja e-kirjoilla ja 229 00:17:39.960 --> 00:17:45.280 erityisesti tämmöisillä niinku helppokäyttöisillä esimerkiksi suoratoisto-, ääniaika- 230 00:17:45.280 --> 00:17:52.860 lukuaikapalveluilla voidaan tehdä siitä lukemiseen ryhtymisestä helpompaa. 231 00:17:52.860 --> 00:17:58.620 Eli semmoiselle lukijalle, jolle kirja on niinku viimeinen asia mitä tehdä tai 232 00:17:58.620 --> 00:18:03.760 lukea, ja niin se että se on siinä puhelimella helposti 233 00:18:03.760 --> 00:18:08.790 tai sovelluksen päässä tai tai sitten just nimenomaan äänikirjana, niin 234 00:18:08.790 --> 00:18:14.250 se voi vaikuttaa siihen mielikuvaan ja ehkä odotukseen siitä millaista lukeminen 235 00:18:14.250 --> 00:18:19.400 on. Ja ja tän mä perustan siihen, että esimerkiksi 236 00:18:19.400 --> 00:18:26.340 kun mä kysyin tässä kokeilun lopussa, että että millä tavalla mieluiten, jos jos sä saisit 237 00:18:26.340 --> 00:18:32.340 valita seuraavan kirjan muodon, niin millä tavalla mieluiten niinku käyttäisit kirjaa 238 00:18:32.340 --> 00:18:37.690 jos voidaan puhua tämmöisestä käyttäjäkokemuksista niin niin tota 239 00:18:37.690 --> 00:18:44.370 niin suurin osa vastasi siihen, että äänikirjana. Toisaalta taas sitten vähiten vähiten 240 00:18:44.370 --> 00:18:50.470 valintoja oli e-kirjoissa ja sitten 20% valitsee painetun kirjan. 241 00:18:50.470 --> 00:18:55.940 Ja mun mielestä yks tosi kiinnostava tulos tässä mun tutkimuksessa oli se, että 242 00:18:55.940 --> 00:19:02.340 että tällä valinnalla on yhteys siihen nuoren omaan lukuun motivaatioon, eli he joilla 243 00:19:02.340 --> 00:19:09.260 on tottumus lukee kirjoja vapaa-ajallaan eli on jo tottuneita lukijoita, lukee vähintään 244 00:19:09.260 --> 00:19:15.220 joskus kirjoja ja kokee, että sillä lukemisella voi saada jotakin viihtymisen tunteita 245 00:19:15.220 --> 00:19:20.740 tai hyvää oloa, niin he valitsee painetun kirjan. 246 00:19:20.740 --> 00:19:25.880 Mutta sitten taas mitä heikompi motivaatio, niin sitä todennäköisempää on, että 247 00:19:25.880 --> 00:19:30.410 että valitsee äänikirjan, eli eli siinä mielessä voitaisiin ajatella, että tämmöisenä 248 00:19:30.410 --> 00:19:36.320 niinku lähtöasenteena voisi olla vaikutusta sillä, että nuorella on vaikka 249 00:19:36.320 --> 00:19:40.970 koulussa vaihtoehtona kuunnella se äänikirja. 250 00:19:40.970 --> 00:19:46.250 Ja ja tästä on aika kiinnostavaa aikaisemminkin Anna Kajander on väitöskirjassa 251 00:19:46.250 --> 00:19:51.810 on tutkinut taas niinku millä tavalla painettuun kirjaan suhtaudutaan, ja ja siinä 252 00:19:51.810 --> 00:19:58.970 siinä niinku nimenomaan paljon lukevat ja ja lukemista jopa harrastavat, niin 253 00:19:58.970 --> 00:20:04.070 se äänikirja ei millään tavalla pysty kilpailemaan painetun kirjan kanssa, eli 254 00:20:04.070 --> 00:20:09.310 se lukemisen ilo liittyy nimenomaan siihen kirjan tuntuu ja tuoksuun. Mutta sitten 255 00:20:09.310 --> 00:20:11.820 tää mun mun tutkimus näyttää että 256 00:20:11.820 --> 00:20:16.100 että ainakin nuorten näkökulmasta niin siihen ei ole, jos siihen 257 00:20:16.100 --> 00:20:19.660 ei ole tottumusta siihen painetun kirjan lukemiseen, niin silloin sillä 258 00:20:19.660 --> 00:20:22.400 ei oo myöskään semmoista erityisasemaa. 259 00:20:22.400 --> 00:20:27.670 Eli eli tää oli musta kiinnostava kiinnostava tulos siinä. 260 00:20:27.670 --> 00:20:31.360 Ja mun mielestä nimenomaan tulisi nähdä, paljon 261 00:20:31.360 --> 00:20:35.210 näkyy myöskin tämmöisessä julkisessa keskustelussa siitä, että no onks 262 00:20:35.210 --> 00:20:38.310 äänikirjojen kuunteleminen lukemista, että se on vähän niinku semmoinen 263 00:20:38.310 --> 00:20:42.030 huijaaminen, että mä nyt kuuntelin kirjan. Ja niin 264 00:20:42.030 --> 00:20:48.190 Niin tässä tutkimuksessa saatiin selville, että ainakaan niinku tämmöisen niin sanotun 265 00:20:48.190 --> 00:20:55.110 narratologisen prosessoinnin, eli kuvittelemisen ja eläytymisen ja keskittymisen kannalta 266 00:20:55.110 --> 00:21:01.350 niin äänikirja on samalla viivalla painetun kanssa ja silloin voisi varovasti arvioida, 267 00:21:01.350 --> 00:21:09.350 että sillä ainakin saavutetaan niinku kirjallisuuden niitä hyviä vaikutuksia esimerkiksi 268 00:21:09.350 --> 00:21:12.010 sanaston kehittymisestä, empatiakyvystä, 269 00:21:12.010 --> 00:21:15.030 niinku tän tyyppisiä asioita, vaikka tietysti semmoiseen 270 00:21:15.030 --> 00:21:18.940 niinku tekstin tekniseen lukutaitoon ei se ei 271 00:21:18.940 --> 00:21:24.220 ei niinku millään tavalla voi painettua kirjaa niinku voittaa. Mutta että myöskin 272 00:21:24.220 --> 00:21:28.960 mä haluaisin niinku kumota semmoisia ehkä tiettyjä ennakkoluuloja siitä, että 273 00:21:28.960 --> 00:21:35.240 varsinkin niinku esimerkiksi lukuklaanitutkimuksen mukaan, niin kouluissa annetaan 274 00:21:35.240 --> 00:21:40.550 opettaja antaa valinnanvapauden esimerkiksi niinku että minkä kirjan haluaa lukea, 275 00:21:40.550 --> 00:21:43.620 mutta sen on oltava painettu kirja pääosin. 276 00:21:43.620 --> 00:21:49.280 Eli eli ehkä voitaisiin niin kun tukea myöskin enemmän sitä äänikirjoja ja e-kirjojen saatavuutta 277 00:21:49.280 --> 00:21:55.440 ja tosiaan se on myöskin raha-asia, mutta että niinku ehkä entistä enemmän mennä 278 00:21:55.440 --> 00:22:01.690 siihen suuntaan, että se on ylellisyyttä jos voi valita. 279 00:22:01.690 --> 00:22:07.070 Erja: Tää on tosi kiinnostavaa ja tota tosi niinku lohdullista myös, että 280 00:22:07.070 --> 00:22:12.890 tulee tällaista toivoa. Ja toisaalta sitten myös niinku 281 00:22:12.890 --> 00:22:15.110 tavallaan, eikö, eikö 282 00:22:15.110 --> 00:22:20.600 nimenomaan tärkeä oo saada koppi niistä, jotka ei lue ollenkaan tai jotka lukee harvoin? 283 00:22:20.600 --> 00:22:26.930 Niin tää on varmaan syytä ottaa tosissaan tää sun tutkimustulos. 284 00:22:26.930 --> 00:22:30.500 Pia: Joo, ja kyllähän on aikaisemmatkin mitä itsekin on muutamiin tutkimuksiin törmännyt, 285 00:22:30.500 --> 00:22:35.410 niin tää että pitää juuri ainakin sellainen niinku kokonaiskoontina 286 00:22:35.410 --> 00:22:41.450 semmoinen ajatus että nuorille pitäisi pystyä tarjoamaan tietysti opetussuunnitelmaperusteisestikin 287 00:22:41.450 --> 00:22:45.730 yksilöllisempiä niinku vaihtoehtoja siihen, että millä tavalla sitä lukutaitoa 288 00:22:45.730 --> 00:22:47.530 voi kehittää. 289 00:22:47.530 --> 00:22:52.740 Ja jos sanotaan esimerkiksi se, että kodeilla on suuri merkitys, kodin asenteella 290 00:22:52.740 --> 00:22:57.250 niinku lukemiseen ja lukutaitoon, että varmaan se, että koetaan että 291 00:22:57.250 --> 00:23:02.070 usein kysytään kysytään lukuliikkeenkin koordinaattorilta, että onko nää älykännykät vaikuttanut 292 00:23:02.070 --> 00:23:06.390 siihen, että koko ajan mennään semmoisen kuvatulvan ja nopean niinku toiminnan kautta 293 00:23:06.390 --> 00:23:09.010 ja koti on vähän kuin hollitalli että sinne tullaan ja mennään, 294 00:23:09.010 --> 00:23:13.510 kaikki menee. Ja tää tahti on niinku aikamoinen, niin totta kai se varmasti 295 00:23:13.510 --> 00:23:17.710 vaikuttaa se, että minkälaisen mallin sieltä kotoa saa siihen lukemiseen, että luetaanko 296 00:23:17.710 --> 00:23:22.170 siellä, kannustetaanko siellä, onko resursseja, mahdollisuutta tukea vaikka tätä 297 00:23:22.170 --> 00:23:28.250 äänikirjan mahdollisuutta? Ja tota kaikki tämmöinen ja nuoret ite sanoo 298 00:23:28.250 --> 00:23:31.170 että he kyllä seuraavat niinku esikuvia. 299 00:23:31.170 --> 00:23:35.820 Että meillähän on näitä esikuvia jääkiekkoilijoista jalkapalloilijoihin ja muihin 300 00:23:35.820 --> 00:23:38.560 jotka lukee. Ja poliisitkin on nyt ruvenneet lukeen ko 301 00:23:38.560 --> 00:23:43.980 poliisiammattikorkeakoulussa on takellellut nuorten opiskelijoiden lukutaito, niin ne kertoivat 302 00:23:43.980 --> 00:23:48.220 poliisit mitä he lukevat. Että kyllä aikuisten niinku esimerkillä on niinku suurempikin 303 00:23:48.220 --> 00:23:52.880 merkitys mitä me ehkä ajatellaan, ettei se ole vaan se että no puhukaa te fossiilit me 304 00:23:52.880 --> 00:23:56.320 tehdään mitä me tehdään, että että kyllä se niinku on näin. 305 00:23:56.320 --> 00:24:00.020 Tosin sitten tutkimukset sanoo kuitenkin että vaan 10% nuorista 306 00:24:00.020 --> 00:24:03.380 toteaa että se ihailevansa henkilö lukee. Että siinä on sitten pieni 307 00:24:03.380 --> 00:24:05.180 ehkä tämmöinen ristiriita. 308 00:24:05.180 --> 00:24:09.160 Mutta mutta kyllä tällä näkyvyydellä, näkyväksi tekemisellä on iso merkitys 309 00:24:09.160 --> 00:24:13.320 ja sitten mä nostaisin pari muuta tutkimusta mitä ihan vasta tuli Jyväskylän 310 00:24:13.320 --> 00:24:16.520 yliopistossa siihen, sometinkin tästä 311 00:24:16.520 --> 00:24:22.390 tästä tuonne lukuliikkeen Facebook feediin siitä, että tämmöinen yhteisöllinen lukeminen, 312 00:24:22.390 --> 00:24:28.300 elikkä viittaan ehkä juuri tuohon mitä tota Lotta-Sofia tuossa mainitsi, 313 00:24:28.300 --> 00:24:32.170 että tämmöisiä, yksilöllisiä erilaisia polkuja, että vaikka kuunnellaan äänikirjaa niin 314 00:24:32.170 --> 00:24:37.350 siitä keskustellaan sitten yhdessä että voi sekin olla yhteisöllinen kokemus. Että 315 00:24:37.350 --> 00:24:43.570 eihän se millään tavalla, ennen kuunneltiin ääninauhoja radiossa yhdessä perheen kanssa 316 00:24:43.570 --> 00:24:46.570 ja niistä keskusteltiin ja naurettiin. Se voi olla niinku 317 00:24:46.570 --> 00:24:51.550 yhteisöllinen kokemus, tää äänikirjat ja ja tietty se on eri käyttöliittymä, että juurikin 318 00:24:51.550 --> 00:24:58.220 se että sä et näe sitä tekstin ja pikselin niinku tai kirjainten muodostumista 319 00:24:58.220 --> 00:25:03.320 tavuiksi ja sanoiksi ja lauseiksi ja merkityksiksi. Se on erilainen prosessi ja käyttöliittymä, 320 00:25:03.320 --> 00:25:06.200 mutta se narraatiokokemus voi olla ihan sama. 321 00:25:06.200 --> 00:25:10.170 Se juuri tää että voidaan päästä hyvin syvälle. Ja sitten ehkä 322 00:25:10.170 --> 00:25:15.040 kolmas asia tuohon nuorten kokemuksiin ja näin, niin he kokee kyllä 323 00:25:15.040 --> 00:25:17.050 kun meillä on ollut tämmöinen Sanat haltuun -hanke 324 00:25:17.050 --> 00:25:21.040 jota Lukuliikekin on tukenut lukukeskuksen kautta niin 325 00:25:21.040 --> 00:25:26.460 47% nuorista toivoo, että olisi lisää aikaa tämmöiselle luovalle ja suoritusvapaalle 326 00:25:26.460 --> 00:25:29.980 kirjoittamiselle, tekemisille ja lukemiselle. 327 00:25:29.980 --> 00:25:33.840 Elikkä, että kyllähän näitä tutkimustuloksia ja menetelmiä jo on aika paljon 328 00:25:33.840 --> 00:25:40.280 mihin voisi tarttua jo meillä Suomessa, koulussa ja kodeissa. 329 00:25:40.280 --> 00:25:45.960 Lotta-Sofia: Joo ja tosta jatkaakseni niin niin myöskin sanoit hyvin, tai hyvä 330 00:25:45.960 --> 00:25:48.680 kun otit ton yhteisöllisen lukemisen esille. 331 00:25:48.680 --> 00:25:52.940 Koska tosiaan tässä mun niinku sanoin tuossa alussa siitä sosiokulttuurista 332 00:25:52.940 --> 00:25:56.620 puolesta ja siitä, että lukeminen tosiaan on sosiaalista toimintaa, 333 00:25:56.620 --> 00:25:59.620 niin niin sitten taustakysymyksenä 334 00:25:59.620 --> 00:26:04.070 kysyin tässä tutkimuksessa että onko nuorella ympärillään esimerkiksi 335 00:26:04.070 --> 00:26:07.000 kaveripiirissä joku joka lukee tai keskusteleeko 336 00:26:07.000 --> 00:26:10.520 hän lukemisesta kavereitten kanssa? Ja sitten taas toisaalta 337 00:26:10.520 --> 00:26:14.890 kysyin myös sitä, että onko kodista mallia siihen lukemiseen? Ja 338 00:26:14.890 --> 00:26:20.100 sitten tästä tein tämmöisen tilastollisen analyysin mukaan niin 339 00:26:20.100 --> 00:26:23.150 sillä on ihan tilastollisesti merkitsevä vaikutus 340 00:26:23.150 --> 00:26:29.090 myöskin tässä mun mun aineistossa, että onko niitä tukia. Ja ehkä uutta 341 00:26:29.090 --> 00:26:34.870 tietoa on aika tunnettua jo, että kodin sillä lukevalla aikuisella 342 00:26:34.870 --> 00:26:39.150 ja mallilla ja asenteilla on merkitystä, mutta tosiaan myöskin oli ihan 343 00:26:39.150 --> 00:26:41.280 tilastollinen yhteys silläkin, että 344 00:26:41.280 --> 00:26:47.770 että onko nuorella lukijaa siinä ympärillä. Eli ne jotka luki paljon 345 00:26:47.770 --> 00:26:54.270 tai ainakin joskus niin he ajatteli näiden tulosten mukaan, että myös 346 00:26:54.270 --> 00:26:59.950 kaverin mielestä lukeminen on ihan OK toimintaa, kun taas sitten ne jotka suhtautuu 347 00:26:59.950 --> 00:27:05.690 siihen niinku että se on tylsää, niin he ajattelee jopa negatiivisemmin 348 00:27:05.690 --> 00:27:08.570 niinku että kavereiden kaveritkaan ei lue. 349 00:27:08.570 --> 00:27:14.150 Eli kyllä tässä on niin kun jos jotain kehittämistä on niin niin se. 350 00:27:14.150 --> 00:27:20.450 Ja se niinku se lukemisen yhteisöllinen puoli ja se tuki sieltä, niin se on tosi tärkeätä. 351 00:27:20.450 --> 00:27:27.430 Ja niin kun ehkä huolestuttavaa on se, että kun kysyttiin että kenellä nuorista 352 00:27:27.430 --> 00:27:31.030 on tää kavereiden tuki niin se oli ihan todella pieni määrä. 353 00:27:31.030 --> 00:27:36.730 Eli noin, jos en muista väärin, niin noin viidesosalla vaan koko tästä 354 00:27:36.730 --> 00:27:41.530 aineistosta niin oli joku kaveri joka lukee, eli silloin niinku todella 355 00:27:41.530 --> 00:27:44.290 iso määrä on se että se lukeminen on semmoista 356 00:27:44.290 --> 00:27:48.630 tietyllä tavalla yksin tapahtuvaa toimintaa eli siitä 357 00:27:48.630 --> 00:27:50.620 ei keskustella ainakaan kavereiden kanssa. 358 00:27:50.620 --> 00:27:56.140 Ja kuitenkin nuorista tiedetään, että nää trendit ja kavereiden mielipiteet on 359 00:27:56.140 --> 00:28:00.280 on ja ne esikuvat on tosi tärkeitä. 360 00:28:00.280 --> 00:28:04.830 Erja: Kyllä. Sillä on väliä mitä miten lukemisesta puhutaan ja ylipäätään 361 00:28:04.830 --> 00:28:07.850 millaisia asenteita siihen on että 362 00:28:07.850 --> 00:28:15.570 tai miten sitä arvostetaan tai onko se jotenkin noloa tai ihan ihailtavaa toimintaa. 363 00:28:15.570 --> 00:28:21.040 Joo, Pia tuossa aikaisemmin mainitsikin tuon Lukuliikkeen ja lukutaito- 364 00:28:21.040 --> 00:28:26.040 strategian, niin haluaisitko niistä kertoa lyhyesti? Että 365 00:28:26.040 --> 00:28:30.420 miksi ylipäätään lukuliike on syntynyt, siitä taisitkin alussa 366 00:28:30.420 --> 00:28:33.400 jo mainita, mutta sitten ihan tästä uusimmasta 367 00:28:33.400 --> 00:28:36.710 lukutaitostrategiasta. 368 00:28:36.710 --> 00:28:41.850 Pia: No joo lukutaitostrategia tosiaan tota ollaan aika ajoin aina 369 00:28:41.850 --> 00:28:45.310 eduskunnalle lausuttu vähän tästä tilanteesta, että minkälaisia toimia tulisi 370 00:28:45.310 --> 00:28:51.530 tehdä. Ja siitä sitten lausuttiin tuossa 2020 vuoden lopussa, että meillä 371 00:28:51.530 --> 00:28:56.350 olisi varmaan syytä olla tämmöinen ihan yhtenäinen strategia ja ohjelma niinku 372 00:28:56.350 --> 00:28:59.340 minkä mukaan edetään. Että että se alkutaival 373 00:28:59.340 --> 00:29:03.200 ja vuosi siinä siinä koordinoidessa ja ja tutustuessa 374 00:29:03.200 --> 00:29:07.620 muistaakseni oliko 60 tilaisuutta missä kävin puhumassa ja tutustumassa 375 00:29:07.620 --> 00:29:09.560 eri tahoihin ensimmäisen vuoden aikana. 376 00:29:09.560 --> 00:29:15.760 Silloin pääsi vielä liikkumaan ja pääsi kontaktoimaan näitä sidosryhmiä 377 00:29:15.760 --> 00:29:20.530 ja lukutaidon ammattilaisia ja tutkijoita ja niin edelleen. Ja siitä se sitten muotoutui 378 00:29:20.530 --> 00:29:26.530 tähän strategian toimeenpanoon, ja meitä oli 30 tosiaan ammattilaista tai asiantuntijaa koottuna 379 00:29:26.530 --> 00:29:29.680 ryhmissä projektin ohjausryhmässä. Ja sen lisäksi me 380 00:29:29.680 --> 00:29:35.480 lähes 2000 ihmistä sitoutettiin tähän koko prosessiin siksi, että että kun puhutaan 381 00:29:35.480 --> 00:29:39.370 nyt sitten lukutaito-ohjelman toimeenpanosta, niin oikeastaan nämä tahot on alkaneet 382 00:29:39.370 --> 00:29:44.630 jo laittamaan toimeen ja vuosia varmaan jonkun verran niinku tehneetkin niiden toimenpiteiden 383 00:29:44.630 --> 00:29:50.870 eteen, että ei tuoda mitään tavallaan hallinnosta käsin jotakin kuivaa, tylsää strategiaa 384 00:29:50.870 --> 00:29:56.050 jossa on paljon lauseita, mutta oikeastaan vähän puhetta ja sisältöä. Ja siksi 385 00:29:56.050 --> 00:29:59.610 tavallaan halusin koordinaattorina sen luoda sen järjestelmän niin että sitoutetaan 386 00:29:59.610 --> 00:30:01.410 ja osallistetaan 387 00:30:01.410 --> 00:30:05.550 kenttää ja lapsia ja nuoriakin sen verran kun oli mahdollista. Ja sanataideseurakin 388 00:30:05.550 --> 00:30:11.420 muistaakseni teeetti nää lasten ja nuorten kyselyt ja sitten tää hieno tiimi 30 asiantuntijaa 389 00:30:11.420 --> 00:30:16.880 niin teetti myös tällaisia kuulemistilaisuuksia omille tahoilleen ja sieltä koottiin sitten nämä 390 00:30:16.880 --> 00:30:22.620 toimenpiteet suuntaviivakohtaisesti. Ja siinä aika pitkälle mentiin samoilla suuntaviivoilla 391 00:30:22.620 --> 00:30:28.100 kun lukutaitofooruminkin osalta, elikkä tämmöinen rakenteiden tukeminen ja lukutaitotyön rakenteiden 392 00:30:28.100 --> 00:30:33.320 tarkoittaa siis miten koulutus järjestetään, miten tehdään yli-hallinnollista yhteistyötä, miten 393 00:30:33.320 --> 00:30:35.790 lain ja viranomaissäädösten turvin 394 00:30:35.790 --> 00:30:37.930 taataan tätä lukutaito asiaa, 395 00:30:37.930 --> 00:30:42.360 miten säilytetään tasokas, maksuton peruskoulukirjastojärjestelmä? 396 00:30:42.360 --> 00:30:45.600 Sitten toinen kohta oli tää ammattilaisten osaamisen lisääminen, 397 00:30:45.600 --> 00:30:50.560 ehkä niinku kaikenlaisten ammattilaisten, tää on paisunut nyt esimerkiksi ilolla huomaan 398 00:30:50.560 --> 00:30:56.820 että nuorisotyöhön, perheneuvoloihin, ties mihin tää lukutaitotyö. 399 00:30:56.820 --> 00:31:01.140 Ja tota kolmas on sitten tämmöinen lukemaan innostaminen ja lukutaidon monipuolistaminen 400 00:31:01.140 --> 00:31:06.780 suuntaviivana ja niihin jokaiseen liittyy tää 20 toimenpidettä. Ja niitä mä oon sitten 401 00:31:06.780 --> 00:31:10.270 haarukoinut ja viimeksi viime viikolla koonnut että kuinka paljon me ollaan jo tällä 402 00:31:10.270 --> 00:31:15.720 hetkellä Suomessa toimeenpantu näitä asioita, ja koska se tapahtuu niinku sadan 403 00:31:15.720 --> 00:31:20.740 organisaation ja tuhansien ihmisten toimesta näiden toimeenpano, niin siinä onkin sitten 404 00:31:20.740 --> 00:31:25.740 kokoaminen että miten tää tapahtuu. Ja sitten meillä on tää lukeva kuntaverkosto 405 00:31:25.740 --> 00:31:29.160 johon saatiin rahoitus nyt tässä 25. päivä, 406 00:31:29.160 --> 00:31:31.090 se on 6.6. asti. 407 00:31:31.090 --> 00:31:34.900 Mainostan nyt sitä tässä, koska haluan, että kaikki kunnat lähtevät myös miettimään niitä 408 00:31:34.900 --> 00:31:40.960 lukevan kunnan kriteereitä ja onhan meillä näistä malleja niinku oulu lukee ja jne. Että 409 00:31:40.960 --> 00:31:45.650 meillä on hienoja verkostoja niinku meneillään jo ja niitä jatkorahoitettaisiin sitten ja 410 00:31:45.650 --> 00:31:52.420 uusiakin verkostoja luotaisi, että tässä pyritään tekemään tällaista niinku pienempiä osaohjelmia 411 00:31:52.420 --> 00:31:58.260 niinku "lukeva koulu" "lukeva kunta" "lukeva varhaiskasvatus" ehkä "lukeva työelämä" ja sinne saamaan 412 00:31:58.260 --> 00:32:00.100 niinku parhaat ammattilaiset sitten 413 00:32:00.100 --> 00:32:06.200 pitämään erilaisia informatiivisia luentoja ja menetelmiä. Ja sitten lisäksi pyritään luomaan 414 00:32:06.200 --> 00:32:10.870 kansallisia mittareita mittaamaan sitä, että miten tätä niinku lukutaitotyötä voi mitata ja 415 00:32:10.870 --> 00:32:14.890 miten lukutaitoa voi mitata että ne on kaksi todella isoa juttua mitkä meidän pitäisi ratkaista 416 00:32:14.890 --> 00:32:19.570 tässä maassa. Että että jos me mitataan lukutaitoa, niin mitä lukutaitoa nyt ollaan mittaamassa 417 00:32:19.570 --> 00:32:24.160 ja se olisi systemaattista, jotta meillä ei tule sellainen vastaan, että seitsemännellä tai 418 00:32:24.160 --> 00:32:29.060 kahdeksannella luokalla tulee vastaan lukihäiriöinen oppilas, joka ei pysty sitoutumaan sen 419 00:32:29.060 --> 00:32:31.240 takia, että olisi tarvinnut jo kauan sitten 420 00:32:31.240 --> 00:32:37.250 lukutaidon tukea tai joku oppimisrajoite tai toimintarajoite joka on tuottanut sitä 421 00:32:37.250 --> 00:32:42.830 niinku tai jonka takia hän on heikosti lukeva lapsi tai nuori tai aikuinen. 422 00:32:42.830 --> 00:32:48.270 Että meillä on niinku valtavan paljon tekemistä tässä ja tota olen sen niinku laajan 423 00:32:48.270 --> 00:32:51.070 koordinaation ja systemaattisen johtamisen 424 00:32:51.070 --> 00:32:54.630 perään tässä kuuluttanut julkisestikin, että tässä on ehkä vielä vähän 425 00:32:54.630 --> 00:32:58.010 pieni työryhmä tekemässä, mutta onneksi meillä on kentällä paljon ihmisiä, 426 00:32:58.010 --> 00:33:00.580 jotka koko ajan vievät eteenpäin tätä asiaa. 427 00:33:00.580 --> 00:33:03.240 Tällai lyhyesti tästä tekemisestä. 428 00:33:03.240 --> 00:33:08.380 Erja: Joo kiitos Piia tuosta tiivistyksestä. 429 00:33:08.380 --> 00:33:12.850 Haluaisin vielä kysyä, että onko tää tai miten sä näet että onko tää kansallinen lukutaito- 430 00:33:12.850 --> 00:33:18.810 strategia ratkaisu tähän kaikkeen huolipuheeseen mitä meillä on viime vuosina käyty? 431 00:33:18.810 --> 00:33:24.030 Piia: No joo, lukutaito on tietysti laaja asia, että olen iloinen siitä, että julkista 432 00:33:24.030 --> 00:33:29.230 keskustelua on käyty tosi paljon Suomessa, nyt tässä alkuvuodesta varsinkin käytiin, 433 00:33:29.230 --> 00:33:34.790 ja itsellenikin tuli semmoinen laaja haastattelu ehkä vähän yllättäenkin, mutta 434 00:33:34.790 --> 00:33:38.460 tota oikeastaan kun on tehty niin paljon yhteistyössä 435 00:33:38.460 --> 00:33:41.110 lukutaitotyötä, 436 00:33:41.110 --> 00:33:45.010 itse asiassa tää lukutaitotyökin lanseerattiin tää käsite tässä 437 00:33:45.010 --> 00:33:48.090 Lukuliikkeessä vauhdissa kun mietittiin että mitä se konkreettinen 438 00:33:48.090 --> 00:33:51.170 työ ja sitten on vielä lukutaito. Tää lukutaito, 439 00:33:51.170 --> 00:33:53.530 se kiinnittyy kauhean moniin asioihin, 440 00:33:53.530 --> 00:33:57.050 tässä on tullutkin paljon niinku sitä sitä puhetta ja keskustelua 441 00:33:57.050 --> 00:34:00.480 että se on ihan tämmöinen arjen selviytymistaito. 442 00:34:00.480 --> 00:34:03.430 Että, että yksi esimerkki siitä: 443 00:34:03.430 --> 00:34:06.510 mun oppilas aikanaan siis poltti päänsä 444 00:34:06.510 --> 00:34:13.410 siis päänahan puhki, kun hän ei osannut lukea hiusten värjäämisenohjeita oikein, tai mitä 445 00:34:13.410 --> 00:34:17.790 tahansa, voidaan ottaa vääriä lääkkeitä tai voidaan tehdä ties mitä. 446 00:34:17.790 --> 00:34:23.330 Ihan se on turvallisuuskysymys jo ja se on tommoinen selviytymis- eloonjäämistaito 447 00:34:23.330 --> 00:34:26.910 jopa, Aleksis Salusjärvi sitä aina jaksaa muistuttaa, 448 00:34:26.910 --> 00:34:31.470 se on musta hyvin kiteytetty. Mutta sitten myös se, että meillä olisi semmoinen 449 00:34:31.470 --> 00:34:35.170 valoisa tässäkin vähän epämääräisessä ja arjessa ja 450 00:34:35.170 --> 00:34:39.140 maailmanajassa olisi sellainen niinku ajatus siitä, että lukutaito luo 451 00:34:39.140 --> 00:34:47.260 tulevaisuutta, siis jo pienelle lapselle luettu kirja ja 452 00:34:47.260 --> 00:34:51.160 lukeminen antaa jo jopa vuoden etumatkan koulupolulle. 453 00:34:51.160 --> 00:34:55.360 Toisaalta me ei olla tällaisia testaajia Suomessa mutta se vaikuttaa kaikkeen 454 00:34:55.360 --> 00:34:59.360 oppimiseen ja kieleen ja kielen kehitykseen ja kaikkeen. 455 00:34:59.360 --> 00:35:03.060 Mutta sitten tietysti haluaisin sen 456 00:35:03.060 --> 00:35:06.370 sitä painottaa vielä että, että miten me vieläkin 457 00:35:06.370 --> 00:35:08.480 paremmin 458 00:35:08.480 --> 00:35:11.620 keskityttäisiin ehkä myös sen ei vaan tämmöisenä niin 459 00:35:11.620 --> 00:35:14.560 kun objektina nuoriin tai lapsiin 460 00:35:14.560 --> 00:35:19.040 tässä lukutaitokeskustelussa, vaan se että miten he voivat olla niin kun aktiivisia 461 00:35:19.040 --> 00:35:24.540 subjekteja ja tekijöitä ja itse luoda ja saada palautetta ja huomata, että miten 462 00:35:24.540 --> 00:35:29.520 lukutaito heihin vaikuttaa. Elikkä se ei pelkästään auta, että aikuisten oikeasti kerromme 463 00:35:29.520 --> 00:35:35.260 miten lukutaito vaikuttaa asioihin, vaan se, että kun sä huomaat että sun tekstiä joku 464 00:35:35.260 --> 00:35:38.710 kommentoi: sä osasit tehdä hienon rap lyriikan, 465 00:35:38.710 --> 00:35:44.700 runon, tekstin, viestin, joka vaikutti toisen tunteisiin, toimintaan niin 466 00:35:44.700 --> 00:35:48.130 se luo niinku se vahvistaa sun kokonaisvaltaista kehitystä, 467 00:35:48.130 --> 00:35:52.400 totta kai ja identiteettiä, lukija identiteettiä ja niin edelleen. 468 00:35:52.400 --> 00:35:55.980 Että en mä sillai, sanotaan että en mä nyt olisi ehkä niin huolissaan 469 00:35:55.980 --> 00:35:58.960 kuin niinku huolipuhe äärimmillään voi olla. 470 00:35:58.960 --> 00:36:04.140 Mutta toki mä ajattelen niin, että mikäli me ei vaikka kouluteta opettajia 471 00:36:04.140 --> 00:36:07.990 riittävästi tähän lukutaitokäsitteeseen ja monilukutaidon 472 00:36:07.990 --> 00:36:13.390 niinku sisältöihin sekä opettajakoulutuslaitoksissa, mutta myös täydennyskoulutuksena 473 00:36:13.390 --> 00:36:17.580 huolehditaan niin kun ammattilaisten osaamisesta kirjastoissa, kouluissa, missä 474 00:36:17.580 --> 00:36:22.730 varhaiskasvatuksessa ja tehdä kaikkemme plus sitten tueta perheitä, niin sitten 475 00:36:22.730 --> 00:36:26.490 meillä on paljon enemmän huolta siitä, että kyllä meillä on niinku paljon asioita 476 00:36:26.490 --> 00:36:29.910 mitä me voimme tehdä tämän eteen. Sanoisin näin päin. 477 00:36:29.910 --> 00:36:34.270 Ja Karvihan teki nyt tarkemman tutkimuksen tästä PISA tutkimuksesta, 478 00:36:34.270 --> 00:36:39.490 elikkä tän lukutaidon soveltamisessa arjessa niin nuorten lukeminen niinku vaikka jo uutisten 479 00:36:39.490 --> 00:36:43.930 lukeminen, jota pojat teki enemmän kuin tytöt, niin se kehitti lukutaitoa. 480 00:36:43.930 --> 00:36:47.670 Elikkä me ei niinku pelkästään tuijoteta vaan sitä, että mitä niinku 481 00:36:47.670 --> 00:36:52.470 tietyn genren lukeminen saa aikaan tai ei saa aikaan, vaan kaikenlainen 482 00:36:52.470 --> 00:36:56.010 lukeminen lisää lukutaitoa. Elikkä tää on se 483 00:36:56.010 --> 00:36:59.780 huolipuheeseen jonkunlainen vastaus. 484 00:36:59.780 --> 00:37:04.540 Lotta-Sofia: Joo, ja mäkin voisin tuosta vielä sen verran sanoa, että se oli musta hyvä juttu minkä 485 00:37:04.540 --> 00:37:10.730 Piia toi tuossa esille on se, että myöskin esimerkiksi nuoria, lapsia, kuka tahansa on semmoinen 486 00:37:10.730 --> 00:37:17.380 niinku aktiivinen toimija jolla on ne omat odotukset ja mielikuvat ja 487 00:37:17.380 --> 00:37:24.000 toiveet siitä mitä haluaa lukea tai miksi ei lue. Että että ehkä jollakin tasolla 488 00:37:24.000 --> 00:37:27.640 välillä tulee tässä huolipuheessa semmoinen 489 00:37:27.640 --> 00:37:32.220 tietynlainen ylhäältä tuleva niinku 490 00:37:32.220 --> 00:37:37.040 ohjeistus siitä, että no niin lukeminen on tärkeätä ja sitä pitää tehdä ja otapa kirja 491 00:37:37.040 --> 00:37:42.120 käteen. Ja varmasti tämmöisestä on paljon pyritty poiskin, mutta vaikka munkin aineistossa 492 00:37:42.120 --> 00:37:47.840 niin nuoret myöskin kritisoi sitä semmoisenaan, että että joku esimerkiksi sanoo 493 00:37:47.840 --> 00:37:50.300 että kukaan tai mikään ei saa mua lukeen. 494 00:37:50.300 --> 00:37:56.960 Eli vaikka tää ei pidä varmasti näin kärjistettynä paikkaansa, mutta tietyssä mielessä 495 00:37:56.960 --> 00:38:02.440 niin kuitenkin sen oman lukuinnon tai -halun taustalla on se kokemus. 496 00:38:02.440 --> 00:38:08.700 Eli pitäisi jollakin tavalla saada se niinku aktiivisena toimijana ja kokijana niin 497 00:38:08.700 --> 00:38:14.680 kun se kokemus siitä että se lukeminen antaa jotain tai se hyödyttää, niinku Pia tuossa 498 00:38:14.680 --> 00:38:18.880 sanoi että sillä on niinku jotain merkitystä että mä luen. Että nuorta ei saa 499 00:38:18.880 --> 00:38:23.760 lukeen se että joku sanoo että no se on tosi kehittävää, välttämättä niinku että, vaan 500 00:38:23.760 --> 00:38:27.790 juuri nimenomaan se oma kokemus siitä. 501 00:38:27.790 --> 00:38:32.690 Pia: Kyllä niinku luottamus siihen luottamus siihen, että että mä ehkä tässäkin 502 00:38:32.690 --> 00:38:35.880 taas kääntäisin semmoiseen positiiviseen puheeseen, että 503 00:38:35.880 --> 00:38:40.500 me ollaan vähän tämmöisiä taipuvaisia, ehkä Suomessakin puhumaan huolista ja murheista, 504 00:38:40.500 --> 00:38:43.380 joka ei tietysti tarkoita, että niitä ei niistä ei saisi puhua, 505 00:38:43.380 --> 00:38:45.180 se helpottaa. 506 00:38:45.180 --> 00:38:47.960 Mutta se, että jos me kuitenkin käännettäisiin se niin, että kun se 507 00:38:47.960 --> 00:38:51.010 tavallaan huolikin, se on niinku itseään ennustava asia, niin puhuttaisiin 508 00:38:51.010 --> 00:38:54.220 ehkä positiivisemmin niin että luodaan mahdollisuus, 509 00:38:54.220 --> 00:38:57.040 puhutaan myös poikien heikosta lukemisesta, 510 00:38:57.040 --> 00:39:00.430 monesti mainitaan pojat, niin siinä on tietysti tilastollisesti ihan 511 00:39:00.430 --> 00:39:03.680 faktuaalisestikin sellaisia sukupuolten välisiä eroja, 512 00:39:03.680 --> 00:39:07.430 niin mä oon itse mua on ehkä nimitetty poikapedagogiks 513 00:39:07.430 --> 00:39:09.160 opettajana koska mä en vaan tiedä miksi 514 00:39:09.160 --> 00:39:11.100 miksi pojat jotenkin innostuu lukemaan. 515 00:39:11.100 --> 00:39:15.830 Ehkä siksi että mä oon aika paljon opettajan aikana lukenut ääneen ja ja he tykkää tämmöisestä 516 00:39:15.830 --> 00:39:20.780 vähän niinku toiminnallisista kirjallisuudesta ja tekemisestä. Ja sitten myös se, että 517 00:39:20.780 --> 00:39:25.040 luottaa siihen, että hei kyllä sä pystyt itsekin kirjoittaa näitä tarinoita ja mahtava 518 00:39:25.040 --> 00:39:31.360 mitä sä kirjoitit ja tavallaan semmoinen niinku myös punakynä-vapaata opettamista. Mä 519 00:39:31.360 --> 00:39:36.020 niinku tuuletan sen puolesta että kaikkia ei tarvitse arvioida numeroin tai kirjaimin, 520 00:39:36.020 --> 00:39:37.850 että kuinka hyvä se teksti oli ja 521 00:39:37.850 --> 00:39:44.490 ja tää tuottaminen olisi ilo ja sitä kautta ehkä sitten se lukeminenkin innostaa 522 00:39:44.490 --> 00:39:48.580 kun se sä teet sitä johonkin omaan tarpeeseen. Että pojat ainakin mä huomaan itsellä on 523 00:39:48.580 --> 00:39:52.800 useampi poika, niin ne lukee sellaista kirjallisuutta ja kuuntelee josta he kokee 524 00:39:52.800 --> 00:39:57.960 että heille on iloa ja hyötyä heidän omassa elämässään liittyen ties mihin. Ja silloin 525 00:39:57.960 --> 00:40:02.590 kun me saadaan niinku semmoinen yksilölähtöinen ajatus tähän, niin silloin se juuri 526 00:40:02.590 --> 00:40:04.670 mun mielestä lähtee lentoon. 527 00:40:04.670 --> 00:40:08.130 Eikä se että joku tää 7 veljestä on kuulkaa aivan pakko 528 00:40:08.130 --> 00:40:11.860 lukea, muuten me ei voida niinku päästä eteenpäin tästä äidinkielen opetuksesta. 529 00:40:11.860 --> 00:40:17.700 Että niinku ei pitäydytä vaan siinä mitä ehkä oikeasti nyt niinku pitää, 530 00:40:17.700 --> 00:40:19.800 koska myöskin on opettajalla tosi suuri 531 00:40:19.800 --> 00:40:24.460 autonomia myös päättää se, että että mennään sen yksilön yksilölähtöisesti tässäkin 532 00:40:24.460 --> 00:40:29.020 asiassa ja se voi antaa ihan erilaisen näkökulman ja luotetaan niiden nuorten osaamisen 533 00:40:29.020 --> 00:40:34.560 taitoon ja mahdollisuuteen saada joskus lukeva elämä. 534 00:40:34.560 --> 00:40:38.750 Että tämmöinen ylevä toive. 535 00:40:38.750 --> 00:40:42.110 Erja: Tää on hyvä tiivistys. Elmeri: Joo. 536 00:40:42.110 --> 00:40:47.090 Ruvetaan sitten siirtymään loppukysymysten puolelle ja lähdetään ensin 537 00:40:47.090 --> 00:40:51.610 siitä, että mikä olisi teidän mielestä kaikkein keskeisin asia, miten 538 00:40:51.610 --> 00:40:54.150 lukemista ja lukutaitoa pitäisi kehittää? 539 00:40:54.150 --> 00:40:56.600 Lotta-Sofia Joo, no ehkä nyt semmoinen kehitys, 540 00:40:56.600 --> 00:41:02.090 en tiedä onko se varsinainen kehitys, mutta ehkä niinku semmoinen mitä minkä eteen on paljon 541 00:41:02.090 --> 00:41:07.730 tehty ja sitä on puhuttu, mutta mitä niinku vieläkin voitaisiin niin kun painottaa 542 00:41:07.730 --> 00:41:12.720 on just tää yhteisöllinen ja sosiaalinen lukeminen. 543 00:41:12.720 --> 00:41:17.320 Eli eli yksi tutkija esimerkiksi sanoo sanoo tota kirjoituksessaan, että jos 544 00:41:17.320 --> 00:41:21.820 kaikki muu media on tosi sosiaalista ja tämmöistä vuorovaikutteista, niin 545 00:41:21.820 --> 00:41:24.900 miksi kirjallisuuden pitäisi olla siitä ulkopuolista? 546 00:41:24.900 --> 00:41:29.960 Eli eli en nyt tarkoita sitä, että nyt tarvitsee tehdä kirjoistakin somea vaan 547 00:41:29.960 --> 00:41:37.000 niinku mutta jollakin tavalla tukee sitä niin kun kokemusten jakamista, niiden lukemisen 548 00:41:37.000 --> 00:41:42.700 merkitysten jakamista, käytännön tasolla lukuvinkkejä. 549 00:41:42.700 --> 00:41:47.900 Niin kun että yhä väitän, että vaikka 550 00:41:47.900 --> 00:41:52.820 näiden vaikka nyt Lukuklaanin mukaan niin niin, lukuklaanitutkimuksen joka tässä pari 551 00:41:52.820 --> 00:41:58.900 vuotta sitten tehtiin, niin sen mukaan esimerkiksi kouluissa niin yhä yleisin tapa käsitellä 552 00:41:58.900 --> 00:42:06.100 lukukokemus- luettua kirjaa on kirja- raportti tai koe eli eli niin kun jollakin 553 00:42:06.100 --> 00:42:11.520 tavalla en sano, että se on pelkästään huono asia, mutta myöskin muistaa se, että 554 00:42:11.520 --> 00:42:16.480 kuinka tärkeätä on myöskin niitten kokemusten jakaminen ja se, että se ei olisi 555 00:42:16.480 --> 00:42:18.420 niinku Pia tuossa sanoikin, että 556 00:42:18.420 --> 00:42:23.840 lukeminen ei olisi vain niinku tämmöinen arvioitava asia, vaan löytää 557 00:42:23.840 --> 00:42:30.560 niinku niitä sen lukemisen positiivisia puolia niinku myös yhteisöllisesti. Pia: Mä ehkä laajentaisin 558 00:42:30.560 --> 00:42:34.720 vielä ja haluan ehkä kertoakin vähän tämmöistä toimeenpanosta, että kuinka 559 00:42:34.720 --> 00:42:36.760 ilahduttavan niinku laajaakin tää on ollut. 560 00:42:36.760 --> 00:42:41.580 Tosin vieläkin on paljon alueita mitkä on itsellekin semmoisen harmaan 561 00:42:41.580 --> 00:42:45.960 harmaan peiton varjossa jossain, mutta niinku mun mielestä olisi 562 00:42:45.960 --> 00:42:49.460 innostavaa, piristävää että tätä lukutaitotyötä 563 00:42:49.460 --> 00:42:54.860 kun tehdään yhteiskunnan eri tasoilla niin sitä tuotaisi jotenkin enemmän niinku esiin. 564 00:42:54.860 --> 00:43:00.000 Että jos ajattelee ikäryhminä niin myös niinku sitä lukijuutta eri ikäisten ihmisten lukijuutta, 565 00:43:00.000 --> 00:43:05.420 että miten esimerkiksi aikuinen jokin aikuinen kokee lukemisen ja lukutaidon että mitä 566 00:43:05.420 --> 00:43:09.690 sä niinku teet ja miten sä niinku toimit ja missä sä sitä niinku tarviit? Tavallaan nostetaan 567 00:43:09.690 --> 00:43:13.240 sellaisia persoonakohtaisia tarinoita siitä lukijuudesta, 568 00:43:13.240 --> 00:43:16.550 se olisi mun mielestä yksi keino. Sitten toinen että me tuodaan esiin 569 00:43:16.550 --> 00:43:19.360 myös tää on myös itselleni puhun tässä niinku peiliä, 570 00:43:19.360 --> 00:43:21.160 peiliä vasten, 571 00:43:21.160 --> 00:43:23.560 sillain reflektoiden, että sitten myös myös vähän ohut 572 00:43:23.560 --> 00:43:25.990 on ollut tää mediayhteys tai mediassa tuotu. 573 00:43:25.990 --> 00:43:30.910 Se on niinku tärke et näitä lukuhuolia -huolta ja puhetta tuodaan, mutta myös media 574 00:43:30.910 --> 00:43:36.550 ja tavallaan journalistiikka ja journalismin tasollakin tuodaan ja pohditaan sitä, että 575 00:43:36.550 --> 00:43:42.610 että mitä tää lukutaito on ja tota mitä asioita media nostaa lukutaidosta, minkälaisia 576 00:43:42.610 --> 00:43:47.290 tuodaan esiin? Sitten esimerkiksi ollaan tehty, Lukuliike on tehnyt puolustusvoimien 577 00:43:47.290 --> 00:43:49.930 kanssa yhteistyötä ja varusmiehille muutamassa 578 00:43:49.930 --> 00:43:52.180 prikaatissa saatiin ilmaiset äänikirjat, 579 00:43:52.180 --> 00:43:56.320 ne oli ihan innoissaan. Elikkä he maavoimien komentajan kanssa käytiin keskustelua, kun hän 580 00:43:56.320 --> 00:44:01.570 oli kiinnostunut miten varusmiesten lukutaitoa voi edistää ja voiko siellä tehdä jotain, liittää 581 00:44:01.570 --> 00:44:06.160 esimerkiksi sotilaskotikirjastot yleiseen kirjastokantaan 582 00:44:06.160 --> 00:44:09.890 jos kunnilla on siinä halukkuutta ja kaikkea tämmöistä, niinku pohdittiin, että 583 00:44:09.890 --> 00:44:14.810 miten voisi edistää poliisien ammattikorkeakouluissa, ammattikoulutuksessa, 584 00:44:14.810 --> 00:44:19.190 työelämässä. Elikkä tuodaan myös mediassa keskustelussa julkisuudessa tämmöisiä 585 00:44:19.190 --> 00:44:21.600 positiivisia esimerkkejä siit lukemisesta, 586 00:44:21.600 --> 00:44:26.020 ja raikkaalla tavalla erilaisia käyttöön liittyviä tapoja kiinnittyä 587 00:44:26.020 --> 00:44:29.660 siihen. Ja tavallaan myös koulutasolla 588 00:44:29.660 --> 00:44:33.760 mihin viittasit Lotta-Sofia noita menetelmiä niin se, että meillä on esimerkiksi Lukeva 589 00:44:33.760 --> 00:44:36.900 koulussa tää slogan, että jokainen opettaja on kielen opettaja, 590 00:44:36.900 --> 00:44:40.770 jokainen opettaja on lukutaidon opettaja. Että miten tärkeä se kieli ei 591 00:44:40.770 --> 00:44:45.780 kehity se monikulttuurinen maailma, ymmärrys, sivistys. 592 00:44:45.780 --> 00:44:48.900 Jos me puhutaan sivistyksestä, niin me aletaan jokainen ottaa ratikkaan 593 00:44:48.900 --> 00:44:54.040 mukaan kirjaa lukemista niinku Euroopassa monissa maissa on ilahduttavalla tavalla. 594 00:44:54.040 --> 00:44:56.460 Olet Lontoossa metrossa, niin siellä on joka toisella kirja 595 00:44:56.460 --> 00:44:59.160 kädessä niinku tai joka kolmannella on, 596 00:44:59.160 --> 00:45:03.180 siitä on muutama vuosi kun siellä käynyt. Mutta meillä on ehkä niin lyhyet matkat 597 00:45:03.180 --> 00:45:07.140 että sä et ehdi kaivaa sitä kirjaa vai mikä siihen on syynä, mutta välimatkat ei 598 00:45:07.140 --> 00:45:11.020 anna periksi. Mutta se että meillä niinku voi jokainen sitä lukevaa kulttuuria 599 00:45:11.020 --> 00:45:14.600 niinku jotenkin levittää ja aloittaa sen lukuliikkeen. 600 00:45:14.600 --> 00:45:18.190 Tavallaan mä ajattelin että tää lähti tästä kansanliike-ajatuksesta niin jokainen 601 00:45:18.190 --> 00:45:20.640 voi niinku tehdä sen, että hei kaveri ootko sä lukenut tätä? 602 00:45:20.640 --> 00:45:22.590 Tää olisi muuten kiva. 603 00:45:22.590 --> 00:45:28.700 Ja mäkin sitten niinku jollakin viimeisillä roposilla rahoilla sijoitin omien lasteni äänikirja- 604 00:45:28.700 --> 00:45:33.950 lisenssiin vuodeksi ja ja pojat oli sillee että no hyvä äiti että nyt yritetään kuunnella vähän 605 00:45:33.950 --> 00:45:40.020 enemmän kuin ennen. Ja niinku tavallaan se vaan niinku semmoinen tietynlainen hyvällä 606 00:45:40.020 --> 00:45:47.850 moodilla tämmöinen lukemisesta niinku mainstream tämmöinen ote siihen 607 00:45:47.850 --> 00:45:50.930 juttuun että miksi se ei voi olla niinku aina aatellaan 608 00:45:50.930 --> 00:45:53.030 nuoret puhuu tämmöistä mainstreameistä, 609 00:45:53.030 --> 00:45:55.910 niin, miksi se ei voisi olla tämmöinen niinku 610 00:45:55.910 --> 00:46:01.300 ajatus, että me kaikki otetaan siitä se vastuu, koska meillä strategiassa lukee, että lukeminen 611 00:46:01.300 --> 00:46:06.410 ja lukutaito on koko yhteiskunnan vastuu ja koko yhteiskunnan asia. 612 00:46:06.410 --> 00:46:10.590 Niin mä laajentaisin nyt tähän ylätasolle takaisin tän vaikka 613 00:46:10.590 --> 00:46:14.230 niitä pieniä pienistä teoista niinku sinne suurempaan niinku skeneen, 614 00:46:14.230 --> 00:46:18.930 että että mitä me jokainen voidaan tehdä tehdä tässä. 615 00:46:18.930 --> 00:46:23.030 Ja pidetään huolta Suomessa, että meillä on ne yhteiskunnan perusrakenteet 616 00:46:23.030 --> 00:46:26.010 ja maksuton peruskoulu on laadukas ja siellä on hyvät opettajat, 617 00:46:26.010 --> 00:46:29.710 ne on perehtynyt asioihin ja kirjasto on edelleen pidetään pystyssä ja keksitään 618 00:46:29.710 --> 00:46:34.710 uudenlaisia keinoja tavoittaa erilaisia ihmisiä ja pidetään huolta korkeatasoisista 619 00:46:34.710 --> 00:46:37.910 materiaaleista, myös digitaalisista mahdollisuuksista 620 00:46:37.910 --> 00:46:42.150 medialukutaitoon, kirjallisuuden keskusteluun, lukemisen edistämiseen. Erja: äärimmäisen 621 00:46:42.150 --> 00:46:47.250 hyvä tiivistys ja tosi innostava myös tässä vaiheessa me kiitetään teitä 622 00:46:47.250 --> 00:46:49.160 molempia että pääsitte keskustelemaan. 623 00:46:49.160 --> 00:46:53.430 Ja jotenkin tästä jäi vaan tosi sellainen kuitenkin onnellinen 624 00:46:53.430 --> 00:46:56.520 ja toiveikas olo, että paljon työtä tehdään ja 625 00:46:56.520 --> 00:47:00.860 niinku peli ei ole menetetty. 626 00:47:00.860 --> 00:47:06.180 Kiitos teille molemmille. Elmeri: Kiitos. Pia: Kiitos. Lotta-Sofia: Joo oli kiva keskustella.