WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:25.310 --> 00:00:28.830 Tervetuloa kuuntelemaan. Puhutaan kielikoulutusta podcastia. 2 00:00:28.830 --> 00:00:33.540 Tässä podcastissa puhutaan kielistä niiden oppimisesta ja opettamisesta. 3 00:00:33.540 --> 00:00:38.440 Podcastin on tuottanut valtakunnallinen kielikoulutuspolitiikan verkosto eli kieliverkosto 4 00:00:38.440 --> 00:00:42.840 ja mun nimi on erja kilpeläinen ja mä koordinointi kieliverkostoa ja mä oon elmeri 5 00:00:42.840 --> 00:00:46.190 tommiska ja mä oon kieliverkoston tutkimusavustaja. 6 00:00:46.190 --> 00:00:50.550 Tässä jaksossa me keskustellaan lasten ja nuorten lukemisesta ja siitä, millaista lukutaito 7 00:00:50.550 --> 00:00:55.570 työtä suomessa tehdään, onko lasten ja nuorten lukutaidosta syytä olla huolissaan ja 8 00:00:55.570 --> 00:00:59.980 mitä nuoret itse ajattelee omasta lukemistaan ja mikä ihme on kansallinen lukutaito 9 00:00:59.980 --> 00:01:02.930 strategia kaksituhattakolmekymmentä kanssamme. 10 00:01:02.930 --> 00:01:05.590 Tästä aiheesta on keskustelemassa piia lumen lukuliikkeestä 11 00:01:05.590 --> 00:01:08.050 ja lotto sofia la rosa helsingin yliopistosta. 12 00:01:08.050 --> 00:01:14.330 Tervetuloa molemmille, haluaisitteko tähän alkuun esitellä itsenne lyhyesti? 13 00:01:14.330 --> 00:01:16.780 No joo tosiaan kiitos kiitos kutsusta. 14 00:01:16.780 --> 00:01:21.280 Mä oon koordinaattorina lukuliikkeessä suomenkielisellä puolella. 15 00:01:21.280 --> 00:01:23.750 Meillä on belinda garden siellä ruotsinkielisellä puolella 16 00:01:23.750 --> 00:01:26.070 vastaava koordinaattori ja sitten meillä on. 17 00:01:26.070 --> 00:01:30.440 Mari järvenpää asiantuntijana ja meillä on tämmöinen tiimi ja opetushallituksessa 18 00:01:30.440 --> 00:01:35.550 koordinoidaan tätä kansallista lukutaitoa. 19 00:01:35.550 --> 00:01:39.430 Joo kiitos vaan munkin puolesta ja tosiaan. 20 00:01:39.430 --> 00:01:44.560 Lotta sofialla la rosa ja mä oon tulen tuolta helsingin yliopistosta 21 00:01:44.560 --> 00:01:47.140 ja teen siellä viimeistelen väitöskirjaa. 22 00:01:47.140 --> 00:01:51.860 Nuorten luku motivaatiosta ja sitten digitaalisista lukutavoista. 23 00:01:51.860 --> 00:01:59.090 Ja tosiaan tässä viimeisiä vuosia vuosia menossa ja toivottavasti kohta valmistuu. 24 00:01:59.090 --> 00:02:03.420 Joo kiitos ja tervetuloa munkin puolesta. 25 00:02:03.420 --> 00:02:08.720 Viime vuosina puhuttu aika paljon esimerkiksi mediassa nuorten ja lasten lukutaidosta 26 00:02:08.720 --> 00:02:13.060 ja siitä ollaan huolissaan ja ihan ja se on myös todettu tutkimuksissa, että 27 00:02:13.060 --> 00:02:16.310 pisa tulokset vaikka on laskeneet tässä. 28 00:02:16.310 --> 00:02:20.210 Viime vuosina siitä kaksituhattaluvun alusta. 29 00:02:20.210 --> 00:02:25.370 Ja esimerkiksi aikuisista noin 11% lukee heikosti. 30 00:02:25.370 --> 00:02:31.430 Lukukeskus on koonnut tämmöiset 10 faktaa lukemisesta 20 20 niin siinä on aika tiivis 31 00:02:31.430 --> 00:02:36.900 tota kuva siitä tämän hetken luku tai tuon tilanteesta, mutta tavallaan. 32 00:02:36.900 --> 00:02:39.670 Mä haluaisin vielä teillä kuulla, että miksi lukutaito 33 00:02:39.670 --> 00:02:43.290 puhuttaa juuri nyt, että onko tässä? 34 00:02:43.290 --> 00:02:46.300 Tietenkin merkittävästi tilanne muuttunut. 35 00:02:46.300 --> 00:02:51.260 Tai onko tosiaan syytä olla huolissaan? 36 00:02:51.260 --> 00:02:56.980 No joo kyllä kyllä tietysti sanotaanko että lukuliikettä ei varmaan olisi perustettu tai tai 37 00:02:56.980 --> 00:03:02.680 no joo sanotaan niinku asetettu lukutaitofoorumi jatkoksi joka alkoi kaksituhattaseitsemäntoista 38 00:03:02.680 --> 00:03:07.330 ja tää lukuliiketyö alkoi kaksituhattayhdeksäntoista opetushallituksen. 39 00:03:07.330 --> 00:03:13.040 Opetushallituksessa niin en usko että tää olisi perustettu ilman sitä huolta, mikä 40 00:03:13.040 --> 00:03:17.820 meillä kansallisesti on juurikin noita lukuja ja ja tilastoja. Kun luettelit niin se on. 41 00:03:17.820 --> 00:03:20.450 Se on totta että meitä huolestuttaa. 42 00:03:20.450 --> 00:03:23.280 Tietysti tää pisa pisa tutkimus on yks. 43 00:03:23.280 --> 00:03:28.510 Se on tietysti vain yksi mittari kertoo siitä että miten käytännössä niinku lukutaito kuinka 44 00:03:28.510 --> 00:03:33.830 lukutaitoisia nuoret ovat ja teetetään teetetään näille viisitoistavuotiaille, mutta sanotaanko 45 00:03:33.830 --> 00:03:37.970 näin, että että jos tällä hetkellä tosiaan perusopetuksen päättävistä. 46 00:03:37.970 --> 00:03:43.380 Nuorista siis 14% ja työikäisistä aikuisista 11% niin niillä 47 00:03:43.380 --> 00:03:46.860 on niin heikko lukutaito että ei selviä arjessa. 48 00:03:46.860 --> 00:03:51.270 Niin kun koulussa arjessa työssä. 49 00:03:51.270 --> 00:03:56.950 Aa asioista ja se lukutaito haittaa sitä arkea, työtä ja opiskelua. 50 00:03:56.950 --> 00:04:02.530 Niin onhan se huolestuttavaa, että se on aika iso määrä ja nyt me ollaan siis suomessa. 51 00:04:02.530 --> 00:04:06.790 Ja kuitenkin me ollaan siis yksi maailman lukutaitoisin maa 52 00:04:06.790 --> 00:04:12.170 ja tuota lukukeskus vastikään itse asiassa. 53 00:04:12.170 --> 00:04:18.850 Kokosi lukutaito faktat maailmalta niin. Niin niin tuota. 54 00:04:18.850 --> 00:04:23.330 Siellä oli tämmöinen tulos, että joka seitsemäs aikuinen ei osaa lukea. 55 00:04:23.330 --> 00:04:27.740 Siis niinku maailman mittakaavassa, että meillä on siis maailman mittakaavassa 56 00:04:27.740 --> 00:04:30.330 seitsemänsataaseitsemänkymmentäkolme miljoonaa aikuista, jotka ei osaa lukea 57 00:04:30.330 --> 00:04:32.860 niinku kuulostaa tosi tosi isolta määrältä. 58 00:04:32.860 --> 00:04:36.650 Meillä on niinku maailma mitkä mittakaavassa tämmöinen ongelma, mutta myös suomen mittakaavassa 59 00:04:36.650 --> 00:04:40.450 usein sanotaan, että miksi suomessa nyt tästä ollaan niin huolestuttu, niin niin tavallaan me 60 00:04:40.450 --> 00:04:46.110 ehkä painitaan vähän erilaisten asioiden kanssa kuin sitten maissa kehittyi kehittyvissä ja 61 00:04:46.110 --> 00:04:49.980 ja kehitysmaissa, joissa lukutaito on lukutaitoinen lainkaan. 62 00:04:49.980 --> 00:04:53.220 Mutta että sanotaan, että että varmaan sellaisia syitä 63 00:04:53.220 --> 00:04:55.220 maailma on tosi paljon muuttunut. 64 00:04:55.220 --> 00:04:57.640 Meillä on tullut tää digitalisaatio tämmöisiä megatrendejä, 65 00:04:57.640 --> 00:05:00.780 mitkä on vaikuttanut varmasti ihmisten liikkuva. 66 00:05:00.780 --> 00:05:02.850 Uusi on lisääntynyt. 67 00:05:02.850 --> 00:05:09.360 Meillä on tullut monikielisyyttä lisää monikulttuurisuutta kaikenlaisia niinku isoja asioita 68 00:05:09.360 --> 00:05:12.950 mitkä vaikuttaa meidän lukutaitoon ja ja se on varmasti huolestuttavaa. 69 00:05:12.950 --> 00:05:16.860 Tää eriytyy koko ajan, että kyllähän meillä on nuoria jotka lukee lukee paljon, 70 00:05:16.860 --> 00:05:21.850 mutta nuoria jotka lukee todella heikosti, että eriytymisen niinku skene voisi 71 00:05:21.850 --> 00:05:26.200 sanoa näin niin se on huolestuttavaa, koska tota sosioekonominen tausta lapsilla 72 00:05:26.200 --> 00:05:29.930 vaikuttaa eniten oppimiseen ja sitten myös tähän lukutaitoon että tää on niinku 73 00:05:29.930 --> 00:05:32.800 tämmöinen laajempi yhteiskunnallinen. 74 00:05:32.800 --> 00:05:36.020 Asia, mihin meidän pitää kiinnittää huomiota? 75 00:05:36.020 --> 00:05:39.360 Ja tota lukutaidottomuudella tulee olemaan niinku kova hinta. 76 00:05:39.360 --> 00:05:41.940 Jos me ei puututa niinku millään tavalla tähän asiaan. 77 00:05:41.940 --> 00:05:44.460 Ja kyllä mä ymmärrän että se ehkä sen takia yhteiskunnan 78 00:05:44.460 --> 00:05:50.510 tasolla puhututtaa tällä hetkellä. Joo ja tota. 79 00:05:50.510 --> 00:05:56.750 Sitten monesti ehkä unohdetaankin keskustelussa se, että että varsinkin semmoinen tai ei 80 00:05:56.750 --> 00:06:02.690 unohdeta, mutta jos puhutaan, että lukutaitoa vähenee tai heikentyy niin niin usein niinku 81 00:06:02.690 --> 00:06:07.490 yks syy on yks yks mikä mikä sitä määrittää on se, että nimenomaan semmoinen niin kutsuttu 82 00:06:07.490 --> 00:06:13.310 syvä lukutaito heikkenee eli ei pystytä keskittymään niinku syvällisesti pidempiin teksteihin 83 00:06:13.310 --> 00:06:19.210 tai tai tehdä tulkintoja niistä tai hyödyntää sitä tietoa eteenpäin vaan vaan se ymmärrys 84 00:06:19.210 --> 00:06:21.630 jää sitten siihen pintatasolle ja. 85 00:06:21.630 --> 00:06:26.110 Puhutaan niinku tämmöisestä, selailevasta tai pikalu lukemisesta. Eli. 86 00:06:26.110 --> 00:06:28.620 Eli nimenomaan se semmoinen varmasti jokainen. 87 00:06:28.620 --> 00:06:33.590 Ja ihan tässä arjessa huomaa sen, että voi olla yhä yhä hankalampi keskittyä vaikka 88 00:06:33.590 --> 00:06:38.090 pitkään artikkeliin ja tulee selailtua puhelimella lyhyitä tekstejä. 89 00:06:38.090 --> 00:06:41.960 Ja nuo lapset ja nuorethan tämmöisiä lukee varmasti ehkä enemmän 90 00:06:41.960 --> 00:06:44.550 kuin koskaan tietynlaista tekstiä ja informaatiota. 91 00:06:44.550 --> 00:06:47.650 Mutta mutta se semmoinen keskittyy nyt ja pitkäjänteinen 92 00:06:47.650 --> 00:06:53.540 lukeminen on on vähentynyt koko ajan. 93 00:06:53.540 --> 00:06:57.300 Eikä se varmaan tule vähenemään tai että. 94 00:06:57.300 --> 00:07:01.460 Tai tarkoitan siis sitä, että se se että. 95 00:07:01.460 --> 00:07:06.260 Miksi se syvän lukutaito on myös tärkeää, niin eihän se mihinkään katoa, että. 96 00:07:06.260 --> 00:07:11.530 Eihän tätä yhteiskuntaa kehitetä, jos ei osata lukea. 97 00:07:11.530 --> 00:07:15.080 Hyvä koodi, että miksi tästä puhutaan? 98 00:07:15.080 --> 00:07:21.440 Joo ja toisaalta sitten kun mietitään sitä, että että mitä sitten se syvä syvä lukeminen 99 00:07:21.440 --> 00:07:26.570 mikä siitä tekee sitten niin hienoa tai tämmöinen keskittynyt pitkäjänteinen lukeminen 100 00:07:26.570 --> 00:07:32.790 niin on on tutkittu, että nimenomaan se on yks yks niin kun merkittävä tekijä sille että 101 00:07:32.790 --> 00:07:37.480 kehittyy tämmöinen niinku kriittinen ja tulkitseva lukutaito. 102 00:07:37.480 --> 00:07:41.860 Eli eli voidaan ajatella, että esimerkiksi nuori jolla on heikko lukutaito, 103 00:07:41.860 --> 00:07:45.090 niin se on myöskin tietyllä tavalla niinku. 104 00:07:45.090 --> 00:07:50.890 Vähän niinku semmoinen hukassa siellä vaikka netissä että tekstejä tulee ja on vaikeampi arvioida 105 00:07:50.890 --> 00:07:55.850 esimerkiksi niinku lähdekriittisyyttä tai erilaisia vaikuttamisen keinoja. 106 00:07:55.850 --> 00:08:01.710 Eli eli silloin niinku ei ei voida miettiä vaan että no mitä väliä että kukaan ei tai 107 00:08:01.710 --> 00:08:07.470 lukee koko vaikka vuoden päästä kukaan enää kirjoja että että se ei niinku ole pelkästään 108 00:08:07.470 --> 00:08:12.680 se että että että se kirjojen lukeminen nyt olisi niin hienoa vaan vaan nimenomaan 109 00:08:12.680 --> 00:08:16.330 se, että siellä on tosi kauaskantoisia seurauksia. 110 00:08:16.330 --> 00:08:23.550 Että luku luku lukutaito on niin kun heikko ja jollakin tasolla pinnallinen eli eli yhä 111 00:08:23.550 --> 00:08:28.370 sitten niinku laajemmin pystytään vaikuttamaan vaikka vaikka mainonnalla. 112 00:08:28.370 --> 00:08:33.020 Ja nyt jos miettii kuinka laajalle joku sosiaalinen media kuinka hallitseva se 113 00:08:33.020 --> 00:08:37.210 on vaikka just nuorten kulttuurissa niin niin kyllä siellä on tosi paljon hallaa 114 00:08:37.210 --> 00:08:44.030 jos se jo jos niin kun lukemalla ei pystytä enää ottamaan selville selvää asioista 115 00:08:44.030 --> 00:08:47.050 tarkemmin ja ja niinku pohtia kriittisesti. 116 00:08:47.050 --> 00:08:51.040 Mitä mitä erilaisilla teksteillä ja informaatiolla halutaan meille sanoa 117 00:08:51.040 --> 00:08:56.040 ja miten halutaan vaikuttaa meidän mielipiteisiin. 118 00:08:56.040 --> 00:08:58.120 Ja toisaalta sitten miksi? 119 00:08:58.120 --> 00:09:01.550 Miksi sitten nimenomaan kirjojen lukemisesta nyt on sitten puhuttu, 120 00:09:01.550 --> 00:09:04.680 niin on myöskin tutkittu että että ei ole. 121 00:09:04.680 --> 00:09:09.900 Ei ole sama että mitä lukea vaan vaan nimenomaan niinku pitkäjänteisen esimerkiksi 122 00:09:09.900 --> 00:09:15.340 kirjojen lukemisella ei tarvitse välttämättä olla kaunokirjallisuutta, mutta esimerkiksi 123 00:09:15.340 --> 00:09:20.520 tietokirjallisuudenkin semmoinen pitkäjänteinen keskittynyt lukeminen on nimenomaan 124 00:09:20.520 --> 00:09:24.340 niiden hyvien luku luku lukutaito tulosten takana. 125 00:09:24.340 --> 00:09:26.140 Eli eli. 126 00:09:26.140 --> 00:09:31.610 Lukemisesta kiinnostuneet ja vapaa ajallaan sitä tekemät tekevät omaehtoisesti, 127 00:09:31.610 --> 00:09:37.290 niin sillä on monien monien monien tutkimusten mukaan selkeä yhteys niihin 128 00:09:37.290 --> 00:09:43.050 lukutaito tuloksiin ja opinnoissa pärjäämiseen ja sitä kautta tietysti yhteiskunnassa 129 00:09:43.050 --> 00:09:45.110 toimimiseen ja työelämäänkin. 130 00:09:45.110 --> 00:09:50.280 Eli eli tässä on tämmöinen pitkä pitkä vaikutusketju. 131 00:09:50.280 --> 00:09:56.310 Ja joka sitten määrittää sitä, että millä tavalla se lukutaito muotoutuu. 132 00:09:56.310 --> 00:10:01.970 Kyllä mä just äsken ihan vähän raapaistaan tätä nuorten omaa käsitystä 133 00:10:01.970 --> 00:10:05.600 lukemisesta ja se taitaa olla lotto sofian erikoisalaa. 134 00:10:05.600 --> 00:10:09.180 Haluatko vähän kertoa omasta tutkimuksestasi tän parissa? 135 00:10:09.180 --> 00:10:15.140 Joo tota tosiaan kaksituhattakahdeksantoista vuodesta on on tutkinut 136 00:10:15.140 --> 00:10:18.750 nuorten lukemista ja mulla on tota pohjana tämmöinen. 137 00:10:18.750 --> 00:10:23.230 Laajempi kaksituhattayhdeksäntoista vuonna tehty tutkimusaineisto, 138 00:10:23.230 --> 00:10:28.490 jossa tota kahdeksasluokkalaiset. 139 00:10:28.490 --> 00:10:35.090 Laajasti teki tämmöisen lukukokeilun eli eli vastasi ensin ensin luku motivaatio 140 00:10:35.090 --> 00:10:40.730 profiiliin ja erilaisiin tutkimuskysymyksiin ja ja sitten luki luki tota 141 00:10:40.730 --> 00:10:48.150 3 eri tavalla tai kuunteli äänikirjan tai luki painetun kirjan kirjan tai 142 00:10:48.150 --> 00:10:52.240 äänikirjan ja kaikilla oli sama teos. Eli tää oli tämmöinen. 143 00:10:52.240 --> 00:10:57.860 Niinku tutkittiin sitä sitä laitteen ja lukutavan vaikutusta myöskin sitten siihen 144 00:10:57.860 --> 00:11:03.500 lukukokemukseen ja sitten sen jälkeen kerättiin vielä vielä sitten erilaiset niin kutsutut 145 00:11:03.500 --> 00:11:10.360 käyttäjäkokemukset näistä eri tavoista ja ja myöskin sitten on kiinnostavaa tietää 146 00:11:10.360 --> 00:11:15.790 tietää enemmän siitä että oli onko erilaisilla uusilla kirjan muodoilla vaikutusta 147 00:11:15.790 --> 00:11:19.560 sitten asenteisiin tai mielikuviin lukemisesta. 148 00:11:19.560 --> 00:11:22.720 Mutta ehkä nyt jos semmoinen joku kattotermi tälle mun. 149 00:11:22.720 --> 00:11:27.080 Tutkimukselle, että mikä mikä, mikä mitä mä haluan erityisesti siinä. 150 00:11:27.080 --> 00:11:33.680 Painottaa tai tutkija on se, että että luku motivaatio on niin, kun koostuu useammasta tekijästä 151 00:11:33.680 --> 00:11:37.780 eli eli siellä on niinku toisaalta se semmoinen lukemisen arvostaminen. 152 00:11:37.780 --> 00:11:42.620 Eli onko se kivaa tai semmoista vapaa ajan toimintaa, johon kannattaa käyttää 153 00:11:42.620 --> 00:11:48.340 aikaa ja toisaalta sitten, että niinku lukija käsityksestä eli eli millainen 154 00:11:48.340 --> 00:11:53.900 lukija olen ja onko parempi vai huonompi kuin toiset ja onko sitten tarvittava 155 00:11:53.900 --> 00:11:57.600 mikä se on se oma arvio omasta niin kun. 156 00:11:57.600 --> 00:12:03.240 Omista taidoista suoriutua lukemisesta ja nää kaikki vaikuttaa siihen, että kuinka 157 00:12:03.240 --> 00:12:08.800 todennäköistä se kirjaan tarttuminen tai on kirjaan tarttuminen on. 158 00:12:08.800 --> 00:12:13.390 Ja oikeastaan sitten niin kun mitä haluan mitä haluan tässä mun tutkimuksessa, 159 00:12:13.390 --> 00:12:18.900 mitä ehkä liiankin vähän vähän käsitellään on se, että lukeminen on sosiaalista 160 00:12:18.900 --> 00:12:25.440 toimintaa eli eli eli se lukukäyttäytyminen ja nuorten asenteet ja tottumukset, 161 00:12:25.440 --> 00:12:31.640 niin ne syntyy vuorovaikutuksessa siihen sosiokulttuurisen ympäristöön ja ja toisaalta 162 00:12:31.640 --> 00:12:36.520 sitten sosiokulttuurinen ympäristö on koko ajan muokkautuva, niin kuin nyt hyvin 163 00:12:36.520 --> 00:12:39.090 nähdään vaikka digitalisaatio ja. 164 00:12:39.090 --> 00:12:44.820 Uudet lukutavat eli eli ei ole kyse vaan siitä niinku että no nuori ei lue vaan vaan 165 00:12:44.820 --> 00:12:50.400 se johtuu monesta syystä kotikasvatuksesta niin kun on puhuttu jo sosioekonomisesta 166 00:12:50.400 --> 00:12:53.880 taustasta, mutta myöskin sitten nuorten omasta kulttuurista. 167 00:12:53.880 --> 00:12:58.250 Eli mitkä on nyt ne trendit ja puhetavat ja millä tavalla lukeminen 168 00:12:58.250 --> 00:13:03.110 nähdään siinä niinku tämmöisenä sosiaalisena. 169 00:13:03.110 --> 00:13:06.540 Statusuksena eli eli mitä kaverit siitä ajattelee? 170 00:13:06.540 --> 00:13:13.600 Eli tää on tosi laaja laaja tota kysymys sen luku motivaatio ja sitä nyt tässä tutkin. 171 00:13:13.600 --> 00:13:20.130 Joo ehkä sitten jatkokysymyksenä, että onko millään tavalla käynyt ilmi minkälaisia lukijoita 172 00:13:20.130 --> 00:13:23.760 lapset ja nuoret on nykyään, että jakautuuko esimerkiksi niihin jotka lukee paljon niin 173 00:13:23.760 --> 00:13:28.850 lukee vähän tai minkälaisia ajatuksia heillä on siitä, että. 174 00:13:28.850 --> 00:13:31.470 No oikeastaan. 175 00:13:31.470 --> 00:13:35.410 Niinku tossa puhuttiin siitä eriytymisestä, niin se näkyy voimakkaasti myös 176 00:13:35.410 --> 00:13:39.550 tässä mun aineistossa, että ainakin yläluokkalaisten kohdalla. 177 00:13:39.550 --> 00:13:46.120 Eli huolestuttavaa on, että ihan häviävän pieni prosentti vastasi lukevansa 178 00:13:46.120 --> 00:13:49.970 niin kun säännöllisesti vapaa ajallaan ja mä nimenomaan. 179 00:13:49.970 --> 00:13:53.450 Tässä mun tutkimuksessa on kiinnostunut siitä vapaa ajan lukemisesta 180 00:13:53.450 --> 00:13:56.810 ja nimenomaan kirjojen lukemisesta tai kuuntelemisesta. 181 00:13:56.810 --> 00:13:59.890 Eli ei, ei niinkään vaikka muista. 182 00:13:59.890 --> 00:14:05.630 Muista lukemisen muodoista ja. Eli eli oliko tota? 183 00:14:05.630 --> 00:14:10.450 Tästä tarkistan joo eli eli sadankolmenkymmenenseitsemän nuoren aineistossa 184 00:14:10.450 --> 00:14:14.550 ainoastaan 8 nuorta vastasi, että lukee säännöllisesti. 185 00:14:14.550 --> 00:14:22.730 Eli eli tälleen niin kun harrastuksen omaisesti ja ja sitten tota noin 20% luki 186 00:14:22.730 --> 00:14:29.300 silloin tällöin joskus ja mikä on tosi huolestuttavaa se että yli 70% yhteensä lukee 187 00:14:29.300 --> 00:14:33.930 harvoin tai ei koskaan mikä on mikä on mun mielestä todella iso määrä? 188 00:14:33.930 --> 00:14:36.400 Tää on toki pieni aineisto eli siitä ei nyt voida. 189 00:14:36.400 --> 00:14:40.200 Koko suomen mittakaavassa sanoo mitään, mutta tai voidaan vaan niin 190 00:14:40.200 --> 00:14:42.890 kun olettaa että millä millä tavalla se voisi näkyä. 191 00:14:42.890 --> 00:14:46.110 Mutta tässä on nyt kuitenkin useampi luokka ja useampi 192 00:14:46.110 --> 00:14:48.470 nuori ja vastaaminen oli vapaaehtoista. 193 00:14:48.470 --> 00:14:53.470 Eli eli kyllä se meille jotain kertoo siitä vapaa ajasta. 194 00:14:53.470 --> 00:14:55.280 Ja tota. 195 00:14:55.280 --> 00:15:01.200 Ja niin kun niinku sanoi myöskin selvitin sitten tässä kyselyssä sitä, että että 196 00:15:01.200 --> 00:15:06.040 minkä takia joku lukee tai ei lue niin niin sitten nää paljon tai ainakin joskus 197 00:15:06.040 --> 00:15:10.160 lukevat niin kertoo että se lukeminen tuottaa iloa. 198 00:15:10.160 --> 00:15:12.920 Se on tosi kiva tapa viettää aikaa. 199 00:15:12.920 --> 00:15:19.000 On ihana eläytyä kirjaan eli nää varmasti kaikille tutut kirjan lukemisen syyt ja. 200 00:15:19.000 --> 00:15:22.700 Mutta sitten mikä on kiinnostavaa on se, että niin kun heidän vastaukset, 201 00:15:22.700 --> 00:15:27.880 jotka eivät siihen kirjaan tartu, niin niin suurimman osan vastauksissa on 202 00:15:27.880 --> 00:15:33.430 se, että lukeminen on tylsää eli eli jollakin tavalla. 203 00:15:33.430 --> 00:15:37.670 Tällaisia jos suoria lainauksia niin ei sitä paperia jaksa 204 00:15:37.670 --> 00:15:41.990 tuijottaa niinku tän tyyppisiä vastauksia. 205 00:15:41.990 --> 00:15:47.410 Eli eli yllä mun mielestä yllättävän monella oli tämmöinen näkökulma siihen, 206 00:15:47.410 --> 00:15:55.050 että että se lukeminen ei tarjoa niin kun viihdytystä tai tai sitä niinku syytä 207 00:15:55.050 --> 00:15:58.270 sille että miksi mä käyttäisin siihen vapaa aikana aikaa. 208 00:15:58.270 --> 00:16:01.150 Toisaalta taas sitten on semmoisia väliinputoajia jotka 209 00:16:01.150 --> 00:16:03.700 ei nyt sano että lukeminen on ihan kamalaa. 210 00:16:03.700 --> 00:16:07.960 Tai tylsää, mutta ei myöskään niinku saa tartuttua arjessa siihen. 211 00:16:07.960 --> 00:16:14.220 Ja tosiaan selvitin myöskin tässä, että minkä niin kun minkä takia nuorten omasta 212 00:16:14.220 --> 00:16:20.880 mielestä nuoret lukee nykyään vähemmän ja ihan ylivoimaisesti suurin heidän mainitsema 213 00:16:20.880 --> 00:16:29.130 syy on älypuhelin ja kaikki tämmöiset uudet laitteet ja pelaaminen 214 00:16:29.130 --> 00:16:34.090 erilainen niin kun viihdytysten tulva mitä sieltä saa. 215 00:16:34.090 --> 00:16:40.550 Ja moni vastaa, että on helpompaa tarttua puhelimeen ja ja katsella videoita tai somea 216 00:16:40.550 --> 00:16:46.230 kun alkaa lukea ja mun mielestä se on otettava niinku tietyllä tavalla tosissaan se että 217 00:16:46.230 --> 00:16:51.990 että tää on monen kokemus ja ja suoraan niinku nuorilta tuleva kokemus siitä että minkä 218 00:16:51.990 --> 00:16:57.650 takia niinku kirjaan yhä yhä harvempi tuntuu tarttuvan. 219 00:16:57.650 --> 00:17:00.800 Joo. OK. 220 00:17:00.800 --> 00:17:05.580 No entäs sitten kun nykyään on kaikenlaisia äänikirjoja ja tällaisia netissä 221 00:17:05.580 --> 00:17:09.450 olevia tekstejä, niin onko ne millään tavalla vaikuttanut siihen? 222 00:17:09.450 --> 00:17:13.320 Lukuintoa on nuorilla. Joo tota. 223 00:17:13.320 --> 00:17:19.420 Tosiaan niinku tuossa alussa sanoinkin, niin tässä oli tää luku kokeilu eri eri kirjan muodoilla 224 00:17:19.420 --> 00:17:25.900 ja ja siitä tuli aika kiinnostaviakin tuloksia, että varmasti ei voida sanoa, että no niin 225 00:17:25.900 --> 00:17:30.820 äänikirjat ratkaisee koko luku motivaation ongelman tai tän. 226 00:17:30.820 --> 00:17:33.420 Mutta mutta tota. 227 00:17:33.420 --> 00:17:39.960 Voidaan sanoa, että että mun tutkimuksen perusteella niin äänikirjoina ja ja kirjoilla ja 228 00:17:39.960 --> 00:17:45.280 erityisesti tämmöisillä niinku helppokäyttöisillä esimerkiksi suoratoistoääniä. 229 00:17:45.280 --> 00:17:52.860 Aika Lukuaika palveluilla voidaan tehdä siitä lukemiseen ryhtymisestä helpompaa eli 230 00:17:52.860 --> 00:17:58.620 eli semmoiselle lukijalle, jolle jolle kirja on niinku viimeinen asia mitä tehdä tai 231 00:17:58.620 --> 00:18:03.760 lukea ja niin niin se että se on siinä puhelimella helposti. 232 00:18:03.760 --> 00:18:08.790 Tai sovelluksen päässä tai tai sitten just nimenomaan äänikirjana, niin niin 233 00:18:08.790 --> 00:18:14.250 se voi vaikuttaa siihen mielikuvaan ja ehkä odotuksen siitä millaista lukeminen 234 00:18:14.250 --> 00:18:19.400 on ja ja tän mä perustan siihen, että esimerkiksi. 235 00:18:19.400 --> 00:18:26.340 Kun mä kysyin tässä kokeilun lopussa, että että millä tavalla mieluiten jos jos sä saisit 236 00:18:26.340 --> 00:18:32.340 valita seuraavan kirjan muodon, niin millä tavalla mieluiten niin kun käyttäisit kirjaa 237 00:18:32.340 --> 00:18:37.690 jos voidaan puhua tämmöisestä käyttäjäkokemuksesta niin niin tota. 238 00:18:37.690 --> 00:18:44.370 Niin suurin osa vastasi siihen, että äänikirjana toisaalta taas sitten vähiten vähiten 239 00:18:44.370 --> 00:18:50.470 valintoja oli kirjoissa ja sitten 20% valitsee painetun kirjan. 240 00:18:50.470 --> 00:18:55.940 Ja mun mielestä yks tosi kiinnostava tulos tässä mun tutkimuksessa oli se, että. 241 00:18:55.940 --> 00:19:02.340 Että tällä valinnalla on yhteys siihen nuoren omaan lukuun motivaatioon, eli he joilla 242 00:19:02.340 --> 00:19:09.260 on tottumus lukee kirjoja vapaa ajallaan eli on jo tottuneita lukioita lukea vähintään 243 00:19:09.260 --> 00:19:15.220 joskus kirjoja ja kokee, että sillä lukemisella voi saada jotakin viihtymisen tunteita 244 00:19:15.220 --> 00:19:20.740 tai hyvää oloa niin he valitsee painetun kirjan eli eli. 245 00:19:20.740 --> 00:19:25.880 Mutta sitten taas mitä heikompi motivaatio, niin sitä todennäköisempää on, että 246 00:19:25.880 --> 00:19:30.410 että valitsee äänikirjan eli eli siinä mielessä voitaisiin ajatella, että tämmöisenä 247 00:19:30.410 --> 00:19:36.320 niinku lähtöasentoteena voisi voisi olla vaikutusta sillä, että nuorella on vaikka 248 00:19:36.320 --> 00:19:40.970 koulussa vaihtoehtona kuunnella se äänikirja. 249 00:19:40.970 --> 00:19:46.250 Ja ja tästä on aika kiinnostavaa aikaisemminkin anna kajander on väitöskirjassa 250 00:19:46.250 --> 00:19:51.810 on tutkinut taas niinku millä tavalla painettuun kirjaan suhtaudutaan ja ja siinä 251 00:19:51.810 --> 00:19:58.970 siinä niinku nimenomaan paljon lukevat ja ja lukemista jopa harrastavat, niin niin 252 00:19:58.970 --> 00:20:04.070 se äänikirja ei millään tavalla pysty kilpailemaan painetun kirjan kanssa eli eli 253 00:20:04.070 --> 00:20:09.310 ne se lukemisen ilo liittyy nimenomaan siihen kirjan tuntuu ja tuoksuun, mutta sitten 254 00:20:09.310 --> 00:20:11.820 tää mun mun tutkimus näyttää että. 255 00:20:11.820 --> 00:20:16.100 Että ainakin nuorten näkökulmasta niin siihen ei ole, ei ole jos siihen 256 00:20:16.100 --> 00:20:19.670 ei ole tottumusta siihen painetun kirjan lukemiseen, niin silloin sillä 257 00:20:19.670 --> 00:20:22.400 ei ole myöskään semmoista erityisasemaa. 258 00:20:22.400 --> 00:20:28.730 Eli eli tää oli musta kiinnostava kiinnostava tulos siinä. Ja. 259 00:20:28.730 --> 00:20:31.400 Ja mun mielestä nimenomaan tulisi nähdä paljon. 260 00:20:31.400 --> 00:20:35.200 Näkyy myöskin tämmöisessä julkisessa keskustelussa siitä, että no onko 261 00:20:35.200 --> 00:20:38.300 äänikirjojen kuunteleminen lukemista, että se on vähän niinku semmoinen 262 00:20:38.300 --> 00:20:42.030 huijaaminen, että että mä nyt kuuntelin kirjan ja. 263 00:20:42.030 --> 00:20:48.190 Niin tässä tutkimuksessa saatiin selville, että ainakaan niinku tämmöisen niin sanotun niin 264 00:20:48.190 --> 00:20:55.110 kun narrator loogiseen prosessoinnin eli kuvittelemisen ja eläytymisen ja keskittymisen kannalta 265 00:20:55.110 --> 00:21:01.350 niin äänikirja on samalla samalla viivalla painetun kanssa ja silloin voisi varovasti arvioida, 266 00:21:01.350 --> 00:21:09.350 että sillä ainakin saavutetaan niinku kirjallisuuden niin kun niitä hyviä vaikutuksia esimerkiksi 267 00:21:09.350 --> 00:21:12.010 sanaston kehittymisestä empatiakyvystä. 268 00:21:12.010 --> 00:21:15.030 Niinku tän tyyppisiä asioita, vaikka tietysti semmoiseen 269 00:21:15.030 --> 00:21:18.940 niinku tekstin tekniseen lukutaitoon. Ei ei ei se ei. 270 00:21:18.940 --> 00:21:24.220 Ei niinku millään tavalla voi voi painettua kirjaa niinku voittaa, mutta että myöskin 271 00:21:24.220 --> 00:21:28.960 mä haluaisin niinku kumota semmoisia ehkä tiettyjä ennakkoluuloja siitä, että että 272 00:21:28.960 --> 00:21:35.240 varsinkin niinku esimerkiksi lukuklaanitutkimuksen mukaan, niin niin kouluissa annetaan 273 00:21:35.240 --> 00:21:40.550 opettaja antaa valinnanvapauden esimerkiksi niinku että minkä kirjan haluaa lukea, 274 00:21:40.550 --> 00:21:43.620 mutta sen on oltava painettu kirja pääosin. 275 00:21:43.620 --> 00:21:49.280 Eli eli ehkä voitaisiin niin kun tukea myöskin enemmän sitä äänikirjoja ja kirjojen saatavuutta 276 00:21:49.280 --> 00:21:55.440 ja ja ja tosiaan se on myöskin rahaa asia, mutta mutta että niinku ehkä entistä enemmän mennä 277 00:21:55.440 --> 00:22:01.690 siihen suuntaan, että että se on ylellisyyttä jos voi valita. 278 00:22:01.690 --> 00:22:07.070 Tää on tosi kiinnostavaa ja tota tosi niinku laadullista myös että 279 00:22:07.070 --> 00:22:12.890 tulee tällaista toivoa ja toisaalta sitten myös niinku. 280 00:22:12.890 --> 00:22:15.130 Tavallaan, eikö, eikö? 281 00:22:15.130 --> 00:22:20.610 Nimenomaan tärkeä saada koppi niistä, jotka ei lue ollenkaan tai jotka lukee harvoin. 282 00:22:20.610 --> 00:22:26.930 Niin tää on varmaan syytä ottaa tosissaan tää sun tutkimustulos. 283 00:22:26.930 --> 00:22:30.500 Joo, ja kyllähän on aikaisemmatkin mitä itsekin on muutamia tutkimuksiin törmännyt 284 00:22:30.500 --> 00:22:35.410 niin tää että että että pitää pitää juuri ainakin sellainen niinku kokonaan sekä 285 00:22:35.410 --> 00:22:41.450 koontina semmoinen ajatus että nuorille pitäisi pystyä tarjoamaan tietysti opetussuunnitelmaperusteisestikin 286 00:22:41.450 --> 00:22:45.730 yksilöllisempiä niinku vaihtoehtoja siihen, että millä tavalla sitä lukutaitoa 287 00:22:45.730 --> 00:22:47.530 voi kehittää. 288 00:22:47.530 --> 00:22:52.740 Ja jos sanotaan esimerkiksi se, että että että kodeilla on suuri merkitys kodin asenteella, 289 00:22:52.740 --> 00:22:57.250 niinku lukemisen ja lukutaito, että varmaan se, että että koetaan että. 290 00:22:57.250 --> 00:23:02.070 Usein kysytään kysytään lukuliikeenkin koordinaattorille, että onko nää älykännykän vaikuttanut 291 00:23:02.070 --> 00:23:06.370 siihen, että onko kajan mennään semmoisen kuvan tulvan ja nopean niinku toiminnan kautta 292 00:23:06.370 --> 00:23:09.010 ja koti on vähän kuin hollitalli että sinne tullaan ja mennään. 293 00:23:09.010 --> 00:23:13.970 Kaikki menee ja ja ja tää tahti on niinku aikamoinen niin totta kai se varmasti vaikuttaa 294 00:23:13.970 --> 00:23:18.570 se, että minkälaisen mallin sieltä kotoa saa siihen lukemiseen että luetaanko siellä, 295 00:23:18.570 --> 00:23:24.050 kannustetaanko siellä, onko resursseja mahdollisuutta tukea vaikka tätä äänikirjaa, 296 00:23:24.050 --> 00:23:27.390 mahdollisuutta ja ja tota kaikki tämmöinen ja ja. 297 00:23:27.390 --> 00:23:33.320 Nuoret itse sanoi, että he kyllä seuraavat niinku esikuvia, että meillähän on näitä esikuvia 298 00:23:33.320 --> 00:23:38.530 jääkiekkoilijoista jalkapalloa ihan muihin jotka lukee ja ja poliisitkin on nyt ruvenneet lukemaan 299 00:23:38.530 --> 00:23:43.980 poliisiammattikorkeakoulussa on takellellut nuorten opiskelijoiden lukutaito niin ne kertoivat 300 00:23:43.980 --> 00:23:48.640 poliisit mitä he lukevat, että kyllä aikuisten niinku esimerkillä on niin kun suurempikin merkitys 301 00:23:48.640 --> 00:23:53.560 mitä me ehkä ajatellaan ettei se ole vaan se että no puhukaa te fossiilit me tehdään mitä me 302 00:23:53.560 --> 00:23:56.320 tehdään että että kyllä se niinku on näin. 303 00:23:56.320 --> 00:24:00.060 Tosin sitten tutkimukset sanoo kuitenkin että vaan 10% nuorista. 304 00:24:00.060 --> 00:24:03.370 Toteaa, että se ihailevansa henkilö lukee, että siinä on sitten pieni. 305 00:24:03.370 --> 00:24:05.170 Ehkä tämmöinen ristiriita. 306 00:24:05.170 --> 00:24:09.170 Mutta mutta kyllä tällä näkyvyydellä näkyväksi tekemisellä on iso merkitys 307 00:24:09.170 --> 00:24:13.310 ja sitten mä nostaisin pari muuta tutkimusta mitä ihan vasta tuli Jyväskylän 308 00:24:13.310 --> 00:24:16.520 yliopistossa siihen sometinkin tästä. 309 00:24:16.520 --> 00:24:22.390 Tässä tuonne lukuliikkeen facebook feediin siitä, että että tämmöinen yhteisöllinen lukeminen 310 00:24:22.390 --> 00:24:28.280 elikkä viittaan ehkä juuri tuohon tuohon mitä mitä tota lotta sofia tuossa mainitsi, 311 00:24:28.280 --> 00:24:32.170 että tämmöisiä, yksilöllisiä erilaisia polkuja, että vaikka kuunnellaan äänikirjaa niin 312 00:24:32.170 --> 00:24:37.350 siitä keskustellaan sitten yksi että voi sekin olla yhteisöllinen kokemus, että että 313 00:24:37.350 --> 00:24:43.570 eihän se millään tavalla ennen ennen kuunneltiin ääninauhoja radiossa yksi perheen kanssa 314 00:24:43.570 --> 00:24:46.570 ja niistä keskustellaan naurettiin. Se voi olla niinku. 315 00:24:46.570 --> 00:24:51.550 Yhteisöllinen kokemus, tää äänikirjat ja ja tietty se on eri käyttöliittymä, että juurikin 316 00:24:51.550 --> 00:24:58.220 se että sä et näe sitä tekstin ja ja pikselin niin kun tai tai kirjainten muodostumista 317 00:24:58.220 --> 00:25:00.940 tavoiksi ja sanoiksi ja lauseiksi ja merkityksiksi. 318 00:25:00.940 --> 00:25:03.740 Se on erilainen prosessi ja käyttöliittymä, mutta se 319 00:25:03.740 --> 00:25:06.200 narratiivikokemus voi olla ihan sama. 320 00:25:06.200 --> 00:25:10.160 Se juuri juuri tää, että että voidaan päästä hyvin syvälle ja sitten ehkä 321 00:25:10.160 --> 00:25:15.040 kolmas asia tuohon nuorten nuorten kokemuksiin ja näin niin he kokee kyllä 322 00:25:15.040 --> 00:25:17.050 kun meillä on ollut tämmöinen sanat haltuun. 323 00:25:17.050 --> 00:25:21.040 Hanke, jota lukuliikekin on tukenut lukukeskuksen kautta niin neljäkymmentäseitsemän 324 00:25:21.040 --> 00:25:26.460 prosenttia nuorista toivoo, että olisi lisää aikaa tämmöiselle luovalle ja suoritusvapaalle 325 00:25:26.460 --> 00:25:29.980 kirjoittamiselle, tekemisille ja ja lukemiselle. 326 00:25:29.980 --> 00:25:33.840 Elikkä, että kyllähän näitä tutkimustuloksia ja menetelmiä jo on aika paljon 327 00:25:33.840 --> 00:25:40.280 mihin voisi tarttua jo meillä suomessa, koulussa ja kodeissa. 328 00:25:40.280 --> 00:25:45.960 Joo ja tosta jatkaakseni niin niin myöskin sanoit hyvin tai hyvä 329 00:25:45.960 --> 00:25:48.680 kun otit ton yhteisöllisen lukemisen esille. 330 00:25:48.680 --> 00:25:52.940 Koska tosiaan tässä mun niinku sanoin tuossa alussa siitä sosiokulttuurista 331 00:25:52.940 --> 00:25:56.620 puolesta ja siitä että lukeminen tosiaan on sosiaalista toimintaa 332 00:25:56.620 --> 00:25:59.620 niin niin sitten taustakysymyksenä. 333 00:25:59.620 --> 00:26:04.070 Kysyin tässä tutkimuksessa että että onko nuorella ympärillään esimerkiksi 334 00:26:04.070 --> 00:26:07.000 kaveripiirissä joku joka lukee tai keskustelee? 335 00:26:07.000 --> 00:26:10.520 Eiköhän lukemisesta kavereitten kanssa ja sitten taas toisaalta. 336 00:26:10.520 --> 00:26:14.890 Kysyin myös sitä, että että onko kodista mallia siihen lukemiseen ja 337 00:26:14.890 --> 00:26:20.100 sitten tästä tein tämmöisen tilastollisen analyysin mukaan niin niin 338 00:26:20.100 --> 00:26:23.160 sillä on ihan tilastollisesti merkitsevä vaikutus. 339 00:26:23.160 --> 00:26:29.090 Myöskin tässä mun mun aineistossa, että että onko niitä tukia ja ehkä uutta 340 00:26:29.090 --> 00:26:34.870 tietoa on on aika aika tunnettua jo, että kodin kodin sillä lukemalla aikuisella 341 00:26:34.870 --> 00:26:39.150 ja mallilla ja asenteilla on merkitystä, mutta tosiaan myöskin oli oli ihan 342 00:26:39.150 --> 00:26:41.280 tilastollinen yhteys silläkin, että. 343 00:26:41.280 --> 00:26:47.770 Että onko nuorella lukijaa siinä ympärillä, eli ne jotka luki paljon. 344 00:26:47.770 --> 00:26:54.270 Tai ainakin joskus niin he he ole ajatteli näiden vastuullisten mukaan, että että myös 345 00:26:54.270 --> 00:26:59.950 kaveri kaveri mielestä lukeminen on ihan OK toimintaa, kun taas sitten ne jotka suhtautuu 346 00:26:59.950 --> 00:27:05.690 siihen niinku että se on tylsää niin he ajattelee jopa negatiivisen että negatiivisemmin 347 00:27:05.690 --> 00:27:08.570 niin kuin että kavereiden kaveritkaan ei lue. 348 00:27:08.570 --> 00:27:14.150 Eli eli kyllä tässä on niin kun jos jotain kehittämistä on niin niin se. 349 00:27:14.150 --> 00:27:20.450 Ja se niin kun se lukemisen yhteisöllinen puoli ja se tuki sieltä niin se on tosi tärkeätä 350 00:27:20.450 --> 00:27:27.430 ja ja niin kun ehkä niin kun huolestuttavaa on se että kun kysyttiin että kenellä nuorista 351 00:27:27.430 --> 00:27:31.030 on tää kavereiden tuki niin se oli ihan todella pieni määrä. 352 00:27:31.030 --> 00:27:36.730 Eli eli noin oli jos en muista väärin niin noin viidesosalla vaan koko tästä 353 00:27:36.730 --> 00:27:41.530 aineistosta niin niin oli joku kaveri joka lukee eli eli silloin niinku todella 354 00:27:41.530 --> 00:27:44.290 iso määrä on se että se lukeminen on semmoista. 355 00:27:44.290 --> 00:27:48.630 Tietyllä tavalla yksin tapahtumaa toimintaa eli eli siitä 356 00:27:48.630 --> 00:27:50.620 ei keskustella ainakaan kavereiden kanssa. 357 00:27:50.620 --> 00:27:56.140 Ja kuitenkin nuorista tiedetään, että nää trendit ja kavereiden mielipiteet on. 358 00:27:56.140 --> 00:28:00.280 On ja ne esikuvat on tosi tärkeitä. 359 00:28:00.280 --> 00:28:04.830 Kyllä sillä on väliä mitä miten lukemisesta puhutaan ja ylipäätään 360 00:28:04.830 --> 00:28:07.850 millaisia asenteita siihen on että. 361 00:28:07.850 --> 00:28:15.610 Tai miten sitä arvostetaan tai onko se jotenkin noloa tai ihan ihailtavaa toimintaa. 362 00:28:15.610 --> 00:28:17.410 Joo. 363 00:28:17.410 --> 00:28:21.750 Pia tuossa aikaisemmin mainitsikin tuon lukuliikkeen ja lukutaitostrategian, 364 00:28:21.750 --> 00:28:26.040 niin haluaisitko niistä kertoa lyhyesti että. 365 00:28:26.040 --> 00:28:30.420 Miksi ylipäätään lukuliike on syntynyt siitä tai sitten alussa 366 00:28:30.420 --> 00:28:33.400 mainita, mutta sitten ihan tästä uusimmasta. 367 00:28:33.400 --> 00:28:36.710 Lukutaito strategiasta. 368 00:28:36.710 --> 00:28:41.830 No joo lukutaitostrategian tosiaan tosiaan tota ollaan aika ajoin aina aina 369 00:28:41.830 --> 00:28:45.310 eduskunnalle lausuttu vähän tästä tilanteesta, että minkälaisia toimia tulisi 370 00:28:45.310 --> 00:28:51.530 tehdä ja ja siitä sitten lausuttiin tuossa 2020 vuoden lopussa, että että meillä 371 00:28:51.530 --> 00:28:56.350 olisi varmaan syytä olla tämmöinen ihan yhtenäinen strategia ja ohjelma niinku 372 00:28:56.350 --> 00:28:59.340 minkä mukaan edetään että että se alku. 373 00:28:59.340 --> 00:29:03.200 Taival ja vuosi siinä siinä koordinoi edessä ja ja tutustuessa. 374 00:29:03.200 --> 00:29:07.620 Muistaakseni oliko 60 tilaisuutta missä kävin puhumassa ja tutustumassa 375 00:29:07.620 --> 00:29:09.560 eri tahoihin ensimmäisen vuoden aikana. 376 00:29:09.560 --> 00:29:15.760 Silloin siellä silloin pääsi vielä liikkumaan ja ja ja pääsit kontaktoimaan näitä sidosryhmiä 377 00:29:15.760 --> 00:29:20.530 ja lukutaidon ammattilaisia ja tutkijoita ja niin edelleen ja siitä se sitten muotoutui 378 00:29:20.530 --> 00:29:26.530 tähän strategian toimeenpanoon ja meitä oli 30 tosiaan ammattilaista tai asiantuntijaa koottuna 379 00:29:26.530 --> 00:29:29.680 ryhmissä projektin ohjausryhmässä ja sen lisäksi me. 380 00:29:29.680 --> 00:29:35.480 Lähes 2000 ihmistä sitouduttiin tähän koko prosessiin siksi, että että kun puhutaan 381 00:29:35.480 --> 00:29:39.370 nyt sitten lukutaito ohjelma toimeenpanosta, niin oikeastaan nämä tahot on alkaneet 382 00:29:39.370 --> 00:29:44.630 jo laittamaan toimeen ja vuosia varmaan jonkun verran niinku tehneetkin niiden toimenpiteiden 383 00:29:44.630 --> 00:29:50.870 eteen, että ei tuoda mitään tavallaan hallinnosta käsin jotakin kuivaa tylsää strategiaa 384 00:29:50.870 --> 00:29:56.050 jossa on paljon lauseita, mutta oikeastaan vähän puhetta ja sisältöä ja siksi siksi 385 00:29:56.050 --> 00:29:59.610 tavallaan halusin koordinaattorina sen luoda sen järjestelmän niin että sitoutetaan 386 00:29:59.610 --> 00:30:01.410 ja osallistetaan. 387 00:30:01.410 --> 00:30:05.550 Kenttää ja lapsia ja nuoriakin sen verran kun oli mahdollista ja sanataide. 388 00:30:05.550 --> 00:30:11.420 Muistaakseni teittinen lasten ja nuorten kyselyt ja ja sitten tää tää hieno tiimi 30 asiantuntijaa 389 00:30:11.420 --> 00:30:16.630 niin teetti myös tällaisia kuulemistilaisuuksia omille tahoilleen ja sieltä koottiin sitten 390 00:30:16.630 --> 00:30:22.620 nämä toimenpiteet suuntaviivakohtaisesti ja ja siinä aika pitkälle mentiin samoilla suuntaviivoilla 391 00:30:22.620 --> 00:30:27.340 kun lukutaitofoorumiinkin osalta elikkä tämmöinen rakenteiden tukeminen ja lukutaito työn 392 00:30:27.340 --> 00:30:32.160 rakenteiden tarkoittaa siis miten koulutus järjestetään, miten tehdään yli hallinnollista 393 00:30:32.160 --> 00:30:33.990 yhteistyötä, miten lain ja. 394 00:30:33.990 --> 00:30:37.910 Viranomais säädösten turvin taataan tätä lukutaitoaasiaa. 395 00:30:37.910 --> 00:30:42.380 Miten säilytetään tasokas maksuton peruskoulukirjastojärjestelmä. 396 00:30:42.380 --> 00:30:45.600 Sitten toinen kohta oli tää ammattilaisten osaamisen lisääminen. 397 00:30:45.600 --> 00:30:48.270 Ehkä niinku kaikenlaisten ammattilaisten tää on paisunut. 398 00:30:48.270 --> 00:30:54.350 Nyt esimerkiksi ilolla huomaan, että nuorisotyöhön perheneuvolaoihin 399 00:30:54.350 --> 00:30:56.820 ties mihin tää lukutaitotyö. 400 00:30:56.820 --> 00:31:01.140 Ja tota kolmas on sitten tämmöinen lukema innostaminen ja lukutaidon monipuolistaminen 401 00:31:01.140 --> 00:31:06.780 suuntaviivan ja niihin jokaiseen liittyy tää 20 toimenpidettä ja niitä mä oon sitten 402 00:31:06.780 --> 00:31:10.270 haarukoinut ja ja viimeksi viime viikolla koonnut että kuinka paljon me ollaan jo tällä 403 00:31:10.270 --> 00:31:15.720 hetkellä suomessa toimeenpantu näitä asioita ja koska se tapahtuu niin kun saadaan 404 00:31:15.720 --> 00:31:20.740 organisaation ja tuhansien ihmisten toimesta näiden toimeenpano, niin siinä onkin sitten 405 00:31:20.740 --> 00:31:25.740 kokoaminen että miten tää tapahtuu ja ja sitten meillä on tää lukeva kuntaverkosto 406 00:31:25.740 --> 00:31:29.160 johon saatiin rahoitus nyt. Tässä kahdeskymmenesviides päivä. 407 00:31:29.160 --> 00:31:31.100 Se on kuudes kuudetta asti. 408 00:31:31.100 --> 00:31:35.480 Mainostan nyt sitä tässä, koska haluan, että kaikki kunnat lähtevät myös miettimään niitä lukemaan 409 00:31:35.480 --> 00:31:41.140 kunnan kriteereitä ja ja onhan meillä näistä malleja niinku oulu lukee ja JNEJN että meillä 410 00:31:41.140 --> 00:31:46.100 on hienoja verkostoja niinku meneillään jo ja niitä jatko rahoitettaisiin sitten ja uusiakin 411 00:31:46.100 --> 00:31:52.410 verkostoja luotaisi, että tässä pyritään tekemään tällaista niin kun pienempiä osaohjelmia 412 00:31:52.410 --> 00:31:58.260 niinku lukeva koulu lukeva kunta lukeva varhaiskasvatus ehkä lukeva työelämä ja sinne saamaan 413 00:31:58.260 --> 00:32:00.910 niinku parhaat ammattilaiset sitten pitämään. 414 00:32:00.910 --> 00:32:06.730 Erilaisia informatiivisia luentoja ja ja menetelmiä ja ja sitten lisäksi pyritään luomaan kansallisia 415 00:32:06.730 --> 00:32:11.810 mittareita mittaamaan sitä, että miten tätä niinku lukutaitotyötä voi mitata ja miten lukutaitoa 416 00:32:11.810 --> 00:32:16.190 voi mitata että ne on 2 todella isoa juttua mitkä meidän pitäisi ratkaista tässä maassa, että 417 00:32:16.190 --> 00:32:21.370 että jos me mitataan lukutaitoa, niin mitä lukutaitoa nyt ollaan mittaamassa ja se olisi systemaattista, 418 00:32:21.370 --> 00:32:25.850 jotta meillä ei tule sellainen vastaan, että seitsemännellä tai kahdeksannella luokalla tulee 419 00:32:25.850 --> 00:32:30.250 vastaan lukihäiriöinen oppilas, joka ei pysty sitoutumaan sen takia, että olisi tarvinnut jo 420 00:32:30.250 --> 00:32:32.050 kauan sitten. 421 00:32:32.050 --> 00:32:37.250 Lukutaidon tukea tai joku oppimis rajoite tai toimintarajoite joka on tuottanut sitä 422 00:32:37.250 --> 00:32:42.830 niinku tai tai jonka takia hän on heikosti heikosti lukeva lapsi tai nuori tai aikuinen, 423 00:32:42.830 --> 00:32:48.270 että meillä on niinku valtavan paljon tekemistä tässä ja ja tota olen sen niinku laajan 424 00:32:48.270 --> 00:32:51.070 koordinaation ja systemaattisen johtamisen. 425 00:32:51.070 --> 00:32:54.620 Perään tässä kuuluttanut julkisestikin, että tässä on ehkä vielä vähän 426 00:32:54.620 --> 00:32:58.010 pieni työryhmä tekemässä, mutta onneksi meillä on kentällä paljon ihmisiä, 427 00:32:58.010 --> 00:33:00.580 jotka koko ajan vievät eteenpäin tätä asiaa. 428 00:33:00.580 --> 00:33:04.380 Tällä lyhyesti tästä tekemisestä. Joo. 429 00:33:04.380 --> 00:33:08.380 Kiitos piia tuosta tiivistymisestä. 430 00:33:08.380 --> 00:33:12.850 Haluaisin vielä kysyä, että onko tää tai miten sä näet että onko tää kansallinen luku tai tuo 431 00:33:12.850 --> 00:33:18.810 strategia ratkaisu tähän kaikkeen huolipuheen mitä meillä on viime vuosina käyty. 432 00:33:18.810 --> 00:33:24.030 No joo, lukutaito on tietysti laaja asia, että että olen iloinen siitä, että julkista 433 00:33:24.030 --> 00:33:29.230 keskustelua on käyty tosi paljon suomessa nyt tässä alkuvuodesta varsinkin käytiin 434 00:33:29.230 --> 00:33:34.790 ja ja itsellenikin tuli semmoinen laaja haastattelu ehkä vähän yllättäenkin, mutta 435 00:33:34.790 --> 00:33:38.460 tota oikeastaan kun on tehty niin paljon yhteistyössä. 436 00:33:38.460 --> 00:33:41.110 Työssä lukutaito. Työtä. 437 00:33:41.110 --> 00:33:45.010 Itse asiassa tää lukutaitotyökin lanseerattiin tää käsite tässä tässä 438 00:33:45.010 --> 00:33:48.090 lukuliikkeestä vauhdissa kun mietittiin että mitä se konkreettinen 439 00:33:48.090 --> 00:33:51.170 työ ja sitten on vielä lukutaito tai lukutaito. 440 00:33:51.170 --> 00:33:53.530 Se kiinnittyy kauhean moniin asioihin. 441 00:33:53.530 --> 00:33:57.050 Tässä on tullutkin paljon niinku sitä sitä puhetta ja keskustellaan 442 00:33:57.050 --> 00:34:00.480 että se on ihan tämmöinen arjen selviytymistaitoja. 443 00:34:00.480 --> 00:34:03.430 Että, että yksi esimerkki siitä. 444 00:34:03.430 --> 00:34:06.510 Mun oppilas aikanaan siis poltti päänsä. 445 00:34:06.510 --> 00:34:13.410 Siis nähään päänahan puhki kun hän ei osannut lukea hiusten väriäohjeita oikein tai mitä 446 00:34:13.410 --> 00:34:17.790 tahansa voidaan ottaa vääriä lääkkeitä tai voidaan voidaan tehdä ties mitä. 447 00:34:17.790 --> 00:34:23.330 Ihan se on turvallisuuskysymys jo ja se on tommoinen selviytymisen eloonjäämistätaito 448 00:34:23.330 --> 00:34:26.910 jopa jopa aleksis salusjärvi sitä aina jaksaa muistuttaa. 449 00:34:26.910 --> 00:34:31.470 Se on musta hyvin kiteytetty, mutta sitten myös se että että meillä olisi semmoinen 450 00:34:31.470 --> 00:34:35.250 valoisa valoisa tässäkin vähän epämääräisessä ja arjessa ja. 451 00:34:35.250 --> 00:34:39.130 Maailmanajassa olisi sellainen niinku ajatus siitä, että lukutaito luo 452 00:34:39.130 --> 00:34:47.260 tulevaisuutta siis jo pienelle lapselle luettu luettu kirja ja lue 453 00:34:47.260 --> 00:34:51.160 lukeminen antaa jo jopa vuoden etumatkan koulupolulle. 454 00:34:51.160 --> 00:34:55.360 Toisaalta me ei olla tällaisia testaajia suomessa, mutta se vaikuttaa kaikkeen 455 00:34:55.360 --> 00:34:59.360 oppimiseen ja kieleen ja kielen kehitykseen ja kaikkeen. 456 00:34:59.360 --> 00:35:03.080 Mutta sitten tietysti haluaisin sen. 457 00:35:03.080 --> 00:35:06.370 Sitä painottaa vielä että, että miten me vieläkin. 458 00:35:06.370 --> 00:35:08.480 Paremmin. 459 00:35:08.480 --> 00:35:11.620 Keskityttäisiin ehkä myös sen ei vaan tämmöisenä niin 460 00:35:11.620 --> 00:35:14.560 kun objektina nuoriin tai lapsiin. 461 00:35:14.560 --> 00:35:19.040 Tässä lukutaitokeskustelussa vaan se, että miten he voivat olla niin kun aktiivisia 462 00:35:19.040 --> 00:35:24.540 subjekteja ja tekijöitä ja itse luoda ja saada palautetta ja ja huomata, että miten 463 00:35:24.540 --> 00:35:29.520 lukutaito heihin vaikuttaa, elikkä se ei pelkästään auta, että aikuisten oikeasti kerromme 464 00:35:29.520 --> 00:35:35.260 miten lukutaito vaikuttaa asioihin, vaan se, että kun sä huomaat että sun tekstiä joku 465 00:35:35.260 --> 00:35:38.730 kommentoi, sä osasit tehdä hienon rap lyriikan. 466 00:35:38.730 --> 00:35:44.700 Runoon tekstin viestin, joka vaikutti toisen tunteisiin toimintaan niin 467 00:35:44.700 --> 00:35:48.130 se luo niinku se vahvistaa sun kokonaisvaltaista kehitystä. 468 00:35:48.130 --> 00:35:52.400 Totta kai ja identiteettiä lukija identiteettiä niin edelleen. 469 00:35:52.400 --> 00:35:55.980 Että en mä sillä sanotaan, että en mä nyt olisi ehkä niin huolissaan 470 00:35:55.980 --> 00:35:58.960 kuin niinku huolipuhe äärimmillään voi olla. 471 00:35:58.960 --> 00:36:04.140 Mutta toki toki mä ajattelen niin, että mikäli me ei vaikka kouluteta opettaja 472 00:36:04.140 --> 00:36:07.990 riittävästi tähän lukutaitokäsitteeseen ja monilukutaidon. 473 00:36:07.990 --> 00:36:13.390 Niinku sisältöihin sekä opettajakoulutuslaitoksissa, mutta myös täydennyskoulutuksena 474 00:36:13.390 --> 00:36:17.580 huolehditaan niin kun ammattilaisten osaamisessa kirjastoissa kouluissa, missä 475 00:36:17.580 --> 00:36:22.730 varhaiskasvatuksessa ja tehdä kaikkemme plus sitten tueta perheitä niin niin sitten 476 00:36:22.730 --> 00:36:26.490 meillä on paljon enemmän huolta siitä, että kyllä meillä on niinku paljon asioita 477 00:36:26.490 --> 00:36:29.910 mitä me voimme tehdä tämän eteen. Sanoisin näin päin. 478 00:36:29.910 --> 00:36:34.270 Ja ja karvian teki nyt tarkemman tutkimuksen tästä pisa tutkimuksesta. 479 00:36:34.270 --> 00:36:39.490 Elikkä tän lukutaidon soveltamisessa arjessa niin nuorten lukeminen niinku vaikka jo uutisten 480 00:36:39.490 --> 00:36:43.930 lukeminen jota pojat teki enemmän kuin tytöt niin se kehitti lukutaitoa. 481 00:36:43.930 --> 00:36:47.670 Elikkä me ei niinku pelkästään tuijoteta vaan sitä että mitä niin kun 482 00:36:47.670 --> 00:36:52.470 tietyn genren lukeminen saa aikaan tai ei saa aikaan vaan kaikenlainen 483 00:36:52.470 --> 00:36:56.010 lukeminen lisää lukutaitoa elikkä tää on se. 484 00:36:56.010 --> 00:36:59.780 Huolipuheeseen jonkunlainen vastaus. 485 00:36:59.780 --> 00:37:04.540 Joo, ja mäkin voisin tuosta vielä sen verran sanoa, että se oli musta hyvä juttu minkä 486 00:37:04.540 --> 00:37:10.730 piia toi tuossa esille on se, että myöskin esimerkiksi nuoria lapsia kuka tahansa on semmoinen 487 00:37:10.730 --> 00:37:17.380 niin kun aktiivinen toimija jolla on ne omat omat niin kun odotukset ja mielikuvat ja 488 00:37:17.380 --> 00:37:24.000 toiveet siitä mitä mitä haluaa lukea tai tai miksi ei lue että että ehkä jollakin tasolla 489 00:37:24.000 --> 00:37:27.640 välillä tulee tässä huoli puheessa semmoinen. 490 00:37:27.640 --> 00:37:32.220 Tietynlainen ylhäältä tuleva niin kun. 491 00:37:32.220 --> 00:37:37.040 Ohjeistus siitä, että no niin lukeminen on tärkeätä ja sitä pitää tehdä ja otapa kirja 492 00:37:37.040 --> 00:37:42.120 käteen ja varmasti tämmöisestä on paljon pyritty poiskin, mutta vaikka munkin aineistossa 493 00:37:42.120 --> 00:37:47.840 niin niin nuoret myöskin kritisoi sitä semmoisenaan, että että joku esimerkiksi sanoo 494 00:37:47.840 --> 00:37:50.300 että kukaan tai mikään ei saa mua lukea. 495 00:37:50.300 --> 00:37:56.960 Eli vaikka tää ei ei pidä varmasti näin kärjistettynä paikkaansa, mutta tietyssä mielessä 496 00:37:56.960 --> 00:38:02.440 niin kuitenkin sen oman lukuinnon tai halun taustalla on se kokemus. 497 00:38:02.440 --> 00:38:08.700 Eli pitäisi jollakin tavalla saada se niinku aktiivisena toimijana ja kokijana niin 498 00:38:08.700 --> 00:38:14.680 kun se kokemus siitä että se lukeminen antaa jotain tai se hyödyttää niinku pia tuossa 499 00:38:14.680 --> 00:38:18.880 sanoi että sillä on niinku jotain merkitystä että mä luen että että nuorta ei saa 500 00:38:18.880 --> 00:38:23.760 lukea se että joku sanoo että no se on tosi kehittävää välttämättä niinku että vaan 501 00:38:23.760 --> 00:38:27.790 juuri nimenomaan se oma kokemus siitä. 502 00:38:27.790 --> 00:38:32.690 Kyllä niinku luottamus luottamus siihen luottamus siihen, että että mä ehkä tässäkin 503 00:38:32.690 --> 00:38:35.880 taas kääntäisin semmoiseen positiiviseen puheeseen, että. 504 00:38:35.880 --> 00:38:40.500 Me ollaan vähän tämmöisiä taipuvaisia, ehkä suomessakin puhumaan huolista ja murheista, 505 00:38:40.500 --> 00:38:43.380 joka ei tietysti tarkoita, että niitä ei niistä ei saisi puhua. 506 00:38:43.380 --> 00:38:45.180 Se helpottaa. 507 00:38:45.180 --> 00:38:47.960 Mutta se, että jos me kuitenkin käännettäisiin se niin, että että kun se 508 00:38:47.960 --> 00:38:51.010 tavallaan huolikin, se on niinku itseään ennustava asia, niin puhuttaisiin 509 00:38:51.010 --> 00:38:54.230 ehkä positiivisemmin niin että luodaan mahdollisuus. 510 00:38:54.230 --> 00:38:57.040 Puhutaan myös poikien heikosta lukemisesta. 511 00:38:57.040 --> 00:39:00.430 Monesti mainitaan pojat, niin siinä on tietysti tilastollisesti ihan 512 00:39:00.430 --> 00:39:03.680 faktuaalisesti sellaisia sukupuolten välisiä eroja. 513 00:39:03.680 --> 00:39:07.420 Niin niin mä oon itse mua on ehkä nimitetty poikapedagogiikan. 514 00:39:07.420 --> 00:39:11.090 Opettajana koska mä en vaan tiedä miksi miksi pojat jotenkin innostuu lukemaan. 515 00:39:11.090 --> 00:39:15.840 Ehkä siksi että mä aika paljon opettajan aikana lukenut ääneen ja ja he tykkää tämmöisestä 516 00:39:15.840 --> 00:39:19.210 vähän niinku toiminnallisista kirjallisuudesta ja tekemisestä. 517 00:39:19.210 --> 00:39:23.710 Ja ja sitten myös se että luottaa siihen, että hei kyllä sä pystyt itsekin kirjoittaa 518 00:39:23.710 --> 00:39:29.310 näitä tarinoita ja mahtava mitä sä kirjoitit ja tavallaan semmoinen niin kun myös punakynä 519 00:39:29.310 --> 00:39:34.660 vapaata opettamista mä niinku tuuletan sen puolesta että kaikkia ei tarvitse arvioida 520 00:39:34.660 --> 00:39:37.860 numeroin tai kirjaimin, että kuinka hyvässä teksti oli ja. 521 00:39:37.860 --> 00:39:44.490 Ja tää tuottaminen olisi ilo ja ja sitä kautta ehkä sitten se lukeminenkin innostaa 522 00:39:44.490 --> 00:39:48.590 kun se sä teet sitä johonkin omaan tarpeeseen, että pojat ainakin mä huomaan itsellään 523 00:39:48.590 --> 00:39:52.800 useampi poika niin ne lukee sellaista kirjallisuutta ja kuuntelee josta he kokee 524 00:39:52.800 --> 00:39:57.960 että heille on iloa ja hyötyä heidän omassa elämässään liittyen ties mihin ja silloin 525 00:39:57.960 --> 00:40:02.600 kun me saadaan niinku semmoinen yksilölähtöinen ajatus tähän, niin silloin se juuri 526 00:40:02.600 --> 00:40:04.660 mun mielestä lähtee lentoon. 527 00:40:04.660 --> 00:40:08.120 Eikä se että joku tuo että tää 7 veljestä on kuulkaa aivan pakko. 528 00:40:08.120 --> 00:40:11.850 Lukea muuten me ei voida niinku päästä eteenpäin tästä äidinkielen opetuksesta 529 00:40:11.850 --> 00:40:17.700 että että niinku ei pitäydytä vaan siinä mitä ehkä oikeasti nyt niinku pitää, 530 00:40:17.700 --> 00:40:19.790 koska myöskin on opettajalla tosi suuri. 531 00:40:19.790 --> 00:40:25.010 Autonomia myös päättää se, että että mennään sen yksilö yksilöllisesti tässäkin asiassa ja 532 00:40:25.010 --> 00:40:31.030 se voi antaa ihan erilaisen näkökulman ja luotetaan niiden nuorten osaamisen taitoon ja mahdollisuuteen 533 00:40:31.030 --> 00:40:38.750 saada joskus lukeva elävä, että tämmöinen ylevä ylevä toive. 534 00:40:38.750 --> 00:40:42.110 Tää on hyvä tiivistys joo. 535 00:40:42.110 --> 00:40:47.090 Ruvetaan sitten siirtymään loppukysymysten puolelle ja lähdetään ensin 536 00:40:47.090 --> 00:40:51.610 siitä, että mikä olisi teidän mielestä kaikkein keskeisin asia, miten 537 00:40:51.610 --> 00:40:54.150 lukemista ja lukutaitoa pitäisi kehittää. 538 00:40:54.150 --> 00:40:56.600 Joo, no ehkä nyt semmoinen kehitys. 539 00:40:56.600 --> 00:41:02.090 En tiedä onko se varsinainen kehitys, mutta ehkä niinku semmoinen mitä minkä eteen on paljon 540 00:41:02.090 --> 00:41:07.730 tehty ja ja sitä on puhuttu, mutta mitä niinku vieläkin voitaisiin voitaisiin niin kun painottaa 541 00:41:07.730 --> 00:41:12.720 on just tää yhteisöllinen ja sosiaalinen lukeminen eli. 542 00:41:12.720 --> 00:41:17.320 Eli eli yksi tutkija esimerkiksi sanoo sanoo tota kirjoituksessaan, että jos 543 00:41:17.320 --> 00:41:21.820 kaikki muu media on tosi sosiaalista ja tämmöistä vuorovaikutteista, niin 544 00:41:21.820 --> 00:41:24.900 miksi kirjallisuuden pitäisi olla siitä ulkopuolista? 545 00:41:24.900 --> 00:41:29.960 Eli eli en nyt tarkoita sitä, että nyt tarvitsee tehdä kirjoistakin somea vaan vaan 546 00:41:29.960 --> 00:41:37.000 niinku mutta jollakin tavalla tukea sitä niin kun kokemusten jakamista, niiden lukemisen 547 00:41:37.000 --> 00:41:42.700 merkitysten jakamista käytännön tasolla lukuvinkkejä. 548 00:41:42.700 --> 00:41:47.900 Niin kun että yhä väitän, että vaikka. 549 00:41:47.900 --> 00:41:52.820 Näiden vaikka nyt lukuklaani mukaan niin niin lukuklaanitutkimuksen joka tässä pari 550 00:41:52.820 --> 00:41:58.900 vuotta sitten tehtiin, niin sen mukaan esimerkiksi kouluissa niin yhä yleisin tapa käsitellä 551 00:41:58.900 --> 00:42:06.100 lukukokemus luku luettua kirjaa on kirjan raportti tai koe eli eli niin kun jollakin 552 00:42:06.100 --> 00:42:11.520 tavalla en sano, että se on pelkästään huono asia, mutta myöskin muistaa se, että että 553 00:42:11.520 --> 00:42:16.480 kuinka tärkeätä on, on myöskin niitten kokemusten jakaminen ja se, että että se ei olisi 554 00:42:16.480 --> 00:42:18.420 niinku piia tuossa sanoikin, että. 555 00:42:18.420 --> 00:42:23.840 Että, että lukeminen ei olisi vain niinku tämmöinen arvioitava asia, vaan vaan löytää 556 00:42:23.840 --> 00:42:30.560 niinku niitä sen lukemisen positiivisia puolia niinku myös yhteisöllisesti ehkä laajentaisin 557 00:42:30.560 --> 00:42:34.720 vielä ja haluan ehkä ehkä kertoa kertoikin vähän tämmöistä toimeenpanosta, että kuinka 558 00:42:34.720 --> 00:42:36.760 ilahduttavan niinku laajaakin tää on ollut. 559 00:42:36.760 --> 00:42:41.580 Tosin vieläkin on paljon alueita mitkä on itsellekin semmoisen harmaan 560 00:42:41.580 --> 00:42:45.960 harmaan peiton varjossa jossain, mutta niin kun mun mielestä olisi niin 561 00:42:45.960 --> 00:42:49.460 kun innostava piristävä että tätä lukutaitoa. 562 00:42:49.460 --> 00:42:54.860 Työtä kun tehdään yhteiskunnan eri tasoilla niin sitä tuotaisi jotenkin enemmän niinku esiin 563 00:42:54.860 --> 00:43:00.000 että että jos ajattelee ikäryhmiä niin myös niinku sitä lukijuutta eri ikäisten ihmisten lukiota, 564 00:43:00.000 --> 00:43:05.420 että miten esimerkiksi aikuinen jokin aikuinen kokee lukemisen ja lukutaidon että mitä mitä 565 00:43:05.420 --> 00:43:09.690 sä niinku teet ja miten sä niinku toimit ja missä sitä niinku tarvitaan tavallaan nostetaan 566 00:43:09.690 --> 00:43:13.240 sellaisia persoonakohtaisia tarinoita siitä lukiuudesta. 567 00:43:13.240 --> 00:43:16.550 Se olisi mun mielestä yksi keino, sitten toinen että me tuodaan esiin 568 00:43:16.550 --> 00:43:19.360 myös tää on myös itselleni puhun tässä niinku peili. 569 00:43:19.360 --> 00:43:21.160 Hiljaa vasten. 570 00:43:21.160 --> 00:43:23.560 Silloin reflektoidaan, että sitten myös myös vähän ohut 571 00:43:23.560 --> 00:43:25.990 on ollut tää mediayhteys tai mediassa tuotu. 572 00:43:25.990 --> 00:43:30.910 Se on niinku tärkeätä näitä luku lukuhuolia huolta ja puhetta tuodaan, mutta myös media 573 00:43:30.910 --> 00:43:36.550 ja ja tavallaan journalistiikka ja journalismin tasollakin tuodaan ja pohditaan sitä, että 574 00:43:36.550 --> 00:43:42.610 että mitä tää lukutaito on ja ja tota mitä mitä asioita media nostaa lukutaidosta minkälaisia 575 00:43:42.610 --> 00:43:47.290 tuodaan esiin sitten sitten esimerkiksi ollaan tehty lukuliike on tehnyt puolustusvoimien 576 00:43:47.290 --> 00:43:49.930 kanssa yhteistyötä ja varusmiehille muutamassa. 577 00:43:49.930 --> 00:43:52.180 Prikaatissa saatiin ilmaiset äänikirjat. 578 00:43:52.180 --> 00:43:56.320 Ne oli ihan innoissaan elikkä he maavoimien komentajan kanssa käytiin keskustelua, kun hän 579 00:43:56.320 --> 00:44:01.570 oli kiinnostunut miten varusmiesten lukutaitoa voi edistää ja voiko siellä tehdä jotain liittää 580 00:44:01.570 --> 00:44:06.160 esimerkiksi sotilaskotikirjasto yleisin yleiseen kirjastokantaan. 581 00:44:06.160 --> 00:44:09.890 Jos kunnilla on siinä halukkuutta ja kaikkea tämmöistä, niinku pohdittiin, että 582 00:44:09.890 --> 00:44:14.810 miten voisi edistää poliisien ammattikorkeakouluissa, ammattikoulutuksessa, 583 00:44:14.810 --> 00:44:19.190 työelämässä, elikkä tuodaan myös mediassa keskustelussa julkisuudessa tämmöisiä 584 00:44:19.190 --> 00:44:21.600 positiivisia esimerkkejä sitten lukemisesta. 585 00:44:21.600 --> 00:44:26.020 Ja ja raikkaalla tavalla erilaisia käyttöön liittyviä tapoja kiinnittyä 586 00:44:26.020 --> 00:44:29.660 siihen ja ja tavallaan myös koulutasolla. 587 00:44:29.660 --> 00:44:33.760 Mihin viittasit lootia noita menetelmiä niin se, että meillä on esimerkiksi lukeva 588 00:44:33.760 --> 00:44:36.900 koulussa taas slogan, että jokainen opettaja on kielen opettaja. 589 00:44:36.900 --> 00:44:40.770 Jokainen opettaja on lukutaidon opettaja, että miten tärkeä se kieli ei 590 00:44:40.770 --> 00:44:45.780 kehity se se se monikulttuurinen maailma ymmärrys sivistys. 591 00:44:45.780 --> 00:44:48.900 Jos me puhutaan sivistyksestä, niin me aletaan jokainen ottaa ratikkaan 592 00:44:48.900 --> 00:44:52.260 mukaan kirjaa lukemista niinku euroopassa monissa. 593 00:44:52.260 --> 00:44:55.720 Maissa on ilahduttavalla tavalla lontoossa metrossa, niin siellä on joka 594 00:44:55.720 --> 00:44:59.160 toisella kirja kädessä niinku tai joka kolmannella on. 595 00:44:59.160 --> 00:45:03.180 Siitä on muutama vuosi kun siellä käynyt, mutta meillä on ehkä niin lyhyet matkat, 596 00:45:03.180 --> 00:45:07.140 että sä et ehdi kaivaa sitä kirjaa vai mikä se ei ole syynä, mutta välimatkat ei 597 00:45:07.140 --> 00:45:11.020 anna periksi, mutta se että meillä niinku voi jokainen sitä lukee vaan kulttuuria 598 00:45:11.020 --> 00:45:14.600 niinku jotenkin levittää ja aloittaa sen lukuliikkeen. 599 00:45:14.600 --> 00:45:18.190 Tavallaan mä ajattelin että tää lähti tästä kansanliike ajatuksesta niin jokainen 600 00:45:18.190 --> 00:45:20.640 voi niinku tehdä sen, että hei kaveri ootko sä lukenut tätä? 601 00:45:20.640 --> 00:45:22.590 Tää olisi muuten kiva. 602 00:45:22.590 --> 00:45:28.700 Ja mäkin sitten niin kun jollakin viimeisillä röpösellä rahoilla sijoitin omien lasteni äänikirja 603 00:45:28.700 --> 00:45:33.950 lisenssin vuodeksi ja ja pojat oli sille että ne on hyvä äiti että nyt yritetään kuunnella vähän 604 00:45:33.950 --> 00:45:40.020 enemmän kuin ennen ja niinku tavallaan se vaan niinku semmoinen tietynlainen niin kun hyvällä 605 00:45:40.020 --> 00:45:47.850 niin kun moodilla tämmöinen lukemisesta niinku mainstream niinku tämmöinen niinku ote siihen 606 00:45:47.850 --> 00:45:50.930 juttuun että miksi se ei voi olla niinku aina ajatella. 607 00:45:50.930 --> 00:45:53.030 Nuoret puhui tämmöistä mainstream. 608 00:45:53.030 --> 00:45:55.910 Niin niin, miksi se ei voisi olla tämmöinen niinku. 609 00:45:55.910 --> 00:46:01.300 Ajatus, että me kaikki otetaan siitä se vastuu, koska meillä strategiassa lukee, että lukeminen 610 00:46:01.300 --> 00:46:06.410 ja lukutaito on koko yhteiskunnan vastuu ja koko yhteiskunnan asia. 611 00:46:06.410 --> 00:46:10.590 Niin niin mä laajentaisin nyt tähän ylätasolle takaisin vaikka vaikka 612 00:46:10.590 --> 00:46:14.230 niitä pieniä pienistä teoista niinku sinne suurempaan niinku skeneen, 613 00:46:14.230 --> 00:46:18.930 että että mitä me jokainen voidaan tehdä. Tehdä tässä. 614 00:46:18.930 --> 00:46:23.030 Ja ja pidetään huolta suomessa, että meillä on ne yhteiskunnan perusrakenteet 615 00:46:23.030 --> 00:46:26.010 ja maksuton peruskoulu on laadukas ja siellä on hyvät opettajat. 616 00:46:26.010 --> 00:46:29.710 Ne on perehtynyt asioihin ja kirjasto on edelleen pidetään pystyssä ja keksitään 617 00:46:29.710 --> 00:46:34.710 uudenlaisia keinoja tavoittaa erilaisia ihmisiä ja ja pidetään huolta korkeatasoiset 618 00:46:34.710 --> 00:46:37.910 materiaaleista, myös digitaalisista mahdollisuuksista. 619 00:46:37.910 --> 00:46:42.150 Medialukutaitoon kirjallisuuden keskustelun lukemisen edistämiseen äärimmäisen 620 00:46:42.150 --> 00:46:47.250 hyvä tiivistys ja tosi innostava myös tässä vaiheessa me kiitetään teitä 621 00:46:47.250 --> 00:46:50.200 molempia tai sitten keskustelemaan. Ja. 622 00:46:50.200 --> 00:46:53.420 Jotenkin tästä jäi vaan tosi sellainen kuitenkin onnellinen 623 00:46:53.420 --> 00:46:56.520 ja toiveikas olo, että paljon työtä tehdään ja. 624 00:46:56.520 --> 00:47:00.860 Niin kun. Peli ei ole menetetty. 625 00:47:00.860 --> 00:47:06.180 Kiitos teille molemmille. Kiitos kiitos. Joo oli kiva keskustella.