WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:28.790 --> 00:00:31.350 Hei ja tervetuloa kuuntelemaan kieliverkoston tuottamaa. 2 00:00:31.350 --> 00:00:34.740 Puhutaan kielikoulutuksesta podcastia. 3 00:00:34.740 --> 00:00:37.720 Minun nimeni on sanna riuttanen ja toimin tällä hetkellä 4 00:00:37.720 --> 00:00:39.520 kieliverkoston koordinaattorina. 5 00:00:39.520 --> 00:00:43.100 Lisäksi olen väitöskirjatutkija täällä Jyväskylän yliopiston 6 00:00:43.100 --> 00:00:48.090 soveltavan kielentutkimuksen keskuksessa. 7 00:00:48.090 --> 00:00:52.970 Tässä jaksossa keskustelemme peruskoulusta ja oppimistuloksista, jotka 8 00:00:52.970 --> 00:00:57.110 ovat olleet viime aikoina paljon esillä mediassa. 9 00:00:57.110 --> 00:01:03.240 Näennäisesti uutisointi alkoi pisa tulosten julkistamisen jälkeen joulukuussa. 10 00:01:03.240 --> 00:01:06.980 Asiaan kantaa ovat ottaneet esimerkiksi tutkijat, opettajat, 11 00:01:06.980 --> 00:01:10.330 vanhemmat ja useat kolumnistit. 12 00:01:10.330 --> 00:01:17.890 Syy on milloin avokonttorikoulut itseohjautuvuus ja tietenkin digilaitteet. 13 00:01:17.890 --> 00:01:22.210 Mediassa on osittain kuultu myös opetushallinnon edustajia, mutta 14 00:01:22.210 --> 00:01:26.450 kokonaiskuva tilanteesta on kenties jäänyt pimentoon. 15 00:01:26.450 --> 00:01:29.900 Sitä haetaan tässä podcastissa. 16 00:01:29.900 --> 00:01:34.720 Vieraana meillä on kouluneuvos jorma kauppinen, joka toimi yleissivistävä 17 00:01:34.720 --> 00:01:38.200 koulutus ja varhaiskasvatus toimintayksikön johtajana. 18 00:01:38.200 --> 00:01:43.050 Silloin, kun nykyisiä perusopetuksen opsperusteita valmisteltiin. 19 00:01:43.050 --> 00:01:47.600 Tervetuloa jorma. Kiitoksia. 20 00:01:47.600 --> 00:01:50.040 Mukava tulla mukaan. 21 00:01:50.040 --> 00:01:53.000 Ja kanssani jormaa haastattelee kieliverkoston tutkimusavustaja 22 00:01:53.000 --> 00:01:57.950 ja kielten opettajaksi opiskeleva essi laitinen. 23 00:01:57.950 --> 00:02:01.250 Moikka moi. 24 00:02:01.250 --> 00:02:07.750 Eli aloitetaan nyt siitä, mikä on tällä hetkellä kaikkien huulilla eli pisasta 25 00:02:07.750 --> 00:02:12.510 ja pistähän ei ole ainoa oppimistulosten mittari, mutta se on kyllä aika 26 00:02:12.510 --> 00:02:15.930 kattava, koska siinä on mukana niin monta maata. 27 00:02:15.930 --> 00:02:20.330 Esimerkiksi vuonna 20 kaksikymmentäkaksi siihen osallistui 28 00:02:20.330 --> 00:02:24.090 kahdeksankymmentäyksi maata tai aluetta. 29 00:02:24.090 --> 00:02:29.630 Muitakin mittareita on esimerkiksi neljäsluokkalaisten luetun ymmärtämistä testaava 30 00:02:29.630 --> 00:02:36.250 pearls tai matematiikan ja luonnontieteiden osaamista testaava teams. 31 00:02:36.250 --> 00:02:40.100 Pisa on kuitenkin se, mistä on viime aikoina erityisesti huolestuttu, 32 00:02:40.100 --> 00:02:43.200 joten kysynkin nyt sinulta jorma. 33 00:02:43.200 --> 00:02:50.400 Miksi suomen pisa oppimistulokset ovat laskeneet? 34 00:02:50.400 --> 00:02:53.700 Tämä on se niin sanottu 1000 € kysymys. 35 00:02:53.700 --> 00:02:58.160 Eli tähän ei ole olemassa mitään yksi selkeätä vastausta. 36 00:02:58.160 --> 00:03:04.900 Siihen liittyy monet asiat miten maailman ulko muuttunut tuosta vuosituhannen alusta, 37 00:03:04.900 --> 00:03:10.160 jolloin ensimmäinen pisa te järjestettiin ja jossa SUOMI sitten kaikkien yllätykseksi 38 00:03:10.160 --> 00:03:16.600 oli se menestynein maa kaikilla 3 eri tutkittavalta osa alueella. 39 00:03:16.600 --> 00:03:22.120 Näitä syitä on selvitelty ja niitä selvitellään edelleenkin, mutta on selvää 40 00:03:22.120 --> 00:03:27.510 että siihen vaikuttaa monet eri asiat, siihen vaikuttaa osaltaan. 41 00:03:27.510 --> 00:03:33.260 Ehkä se, miten lukemiseen suhtautuminen on muuttunut lasten ja nuorten keskuudessa. 42 00:03:33.260 --> 00:03:37.920 Siihen vaikuttaa osaltaan tulleet tietotekniset välineet 43 00:03:37.920 --> 00:03:41.160 ja erityisesti niiden viihdekäyttö. 44 00:03:41.160 --> 00:03:44.830 Siihen vaikuttaa osiltaan ehkä suhtautuminen kouluun 45 00:03:44.830 --> 00:03:48.480 koulutukseen semmoiseen työn tekemiseen. 46 00:03:48.480 --> 00:03:53.220 Eli siellä taustalla on hyvin monenlaisia syitä, joista osa tulee tietysti yhteiskunnallisista 47 00:03:53.220 --> 00:04:05.200 muutoksista ja osa sitten koulun sisäisistä muutoksista. 48 00:04:05.200 --> 00:04:10.420 No miten sä sitten jorma sanoisit siihen, että kuinka paljon suomessa on näitä niin 49 00:04:10.420 --> 00:04:15.260 sanottuja avokonttorikouluja kun tällä hetkellä mediasta saa sellaisen kuvan, että 50 00:04:15.260 --> 00:04:20.220 perinteiset luokkahuoneet olisi kokonaan korvattu avotiloilla eikä oppilailla enää 51 00:04:20.220 --> 00:04:26.500 ole tällaisia, niin kun pääasiassa pysyviä luokkia. 52 00:04:26.500 --> 00:04:31.330 Mä toivoisin, että jätettäisiin käyttämättä tätä median helmaa avokonttorikoulua, 53 00:04:31.330 --> 00:04:34.400 koska se johtaa kovin väärään lopputulemaan. 54 00:04:34.400 --> 00:04:40.300 Me tunnemme työpaikoilta avokonttoritiloja, mutta kouluissa nämä niin sanotut 55 00:04:40.300 --> 00:04:48.220 uudenlaiset koulut on rakennettu tämmöisenä avoimina monikäyttöisinä oppimisympäristöinä, 56 00:04:48.220 --> 00:04:51.140 mikä tarkoittaa että niissä on luokkia. 57 00:04:51.140 --> 00:04:56.440 Niissä on tiloja, joita voidaan yhdistää erilaiseen käyttöön laajemmalle 58 00:04:56.440 --> 00:04:59.060 ryhmälle tai jakaa pienemmille ryhmille. 59 00:04:59.060 --> 00:05:03.630 Opettajan harkinnan mukaan ja tilanteen mukaan meillä on 60 00:05:03.630 --> 00:05:05.810 sellainen arvio, että näitä niin sanottuja. 61 00:05:05.810 --> 00:05:11.240 Monikäyttötiloja olisi 50% eli ne on lähinnä tämmöisiä uudempia 62 00:05:11.240 --> 00:05:14.360 kouluja, joita on nyt rakennettu 2000 luvulla. 63 00:05:14.360 --> 00:05:18.900 Eli tästä voi tehdä sen johtopäätöksen, että suuri valtaosa suomalaisista 64 00:05:18.900 --> 00:05:25.800 peruskoulun oppilaista opiskelee kouluissa, jossa on ihan tavalliset luokkatilat 65 00:05:25.800 --> 00:05:28.690 ja sitten näistä moni käyttöisiä tiloistakin. 66 00:05:28.690 --> 00:05:34.180 Sitten löytyy sitten tätä erilaista tilaa enemmän tämän suhteen ei pitäisi olla huolta, 67 00:05:34.180 --> 00:05:39.460 mutta tietysti kyse on siitä minkälaisen millä tavalla ne on suunniteltu. 68 00:05:39.460 --> 00:05:45.180 Ne tilat siihen opetuskäyttöön ja sen vaatimiin erilaisiin tiloihin. 69 00:05:45.180 --> 00:05:54.320 Ja näistä asioista päättää aina paikallinen koulun ylläpitäjä. 70 00:05:54.320 --> 00:05:58.330 Joo toi oli toi oli kyllä hyvä pointti että mä oon itse huomannut mun vanhassa koulussa 71 00:05:58.330 --> 00:06:02.280 Äänekoskella niin niin kun sinne rakennettiin siis uusi koulu. 72 00:06:02.280 --> 00:06:06.400 Niin ja se on tällainen just niinku modernimpi mutta ei se ei se ole mikään tällainen 73 00:06:06.400 --> 00:06:10.020 avokonttori tyylinen todellakaan, että siellä on enemmän just tällaista että 74 00:06:10.020 --> 00:06:14.240 pystyy vaikka kulkemaan luokkien välillä ja sitten jakamaan sitä niin niin itse 75 00:06:14.240 --> 00:06:18.820 itse kyllä uskon kanssa just tähän mitä sanoit, että ei se nyt ihan ole niinku 76 00:06:18.820 --> 00:06:22.220 media media nyt tässä on väittänyt. Ja eikä. 77 00:06:22.220 --> 00:06:27.260 Toisaalta ne vanhat kattilat aina niin kun että ei aina ole aina vanhassa ole varaa parempi 78 00:06:27.260 --> 00:06:32.760 että toisaalta ne uudet tilat on monesti paljon käytännöllisempiä. 79 00:06:32.760 --> 00:06:37.620 Kyllä se on juurikin näin ja ja ja itse asiassa niinku tiloja koulussa voidaan käyttää 80 00:06:37.620 --> 00:06:42.660 niin monella tavalla hyödyksi pari ryhmätyöskentelyyn ryhmätyöskentely. 81 00:06:42.660 --> 00:06:48.000 Välillä tehdään isompia ryhmiä, yhdistetään luokkia ja annetaan suuremmalle 82 00:06:48.000 --> 00:06:50.860 ryhmälle opetusta ja tarvittaessa sitten voidaan eriyttää. 83 00:06:50.860 --> 00:06:57.490 Eli eli niihin pedagogisiin tarpeisiin tilojen pitää vastata. 84 00:06:57.490 --> 00:07:00.830 Jep oon kyllä ihan täysin tuosta samaa mieltä. 85 00:07:00.830 --> 00:07:05.410 No mitäs mieltä sä oot sitten näistä digilaitteiden käytöstä koulussa että se on? 86 00:07:05.410 --> 00:07:08.430 Se on kyllä aika semmoinen kuuma peruna mediassa, että pitäisikö 87 00:07:08.430 --> 00:07:13.300 kännykät kieltää kokonaan oppitunneilta. 88 00:07:13.300 --> 00:07:17.080 Tämä on hyvin ajankohtainen kysymys, josta paljon keskustellaan ja kirjoitetaan 89 00:07:17.080 --> 00:07:22.060 ja ja tässä on niinku tärkeätä huomata 2 eri asiaa. 90 00:07:22.060 --> 00:07:27.340 Toinen on se miten käytetään näitä digilaitteita siinä oppimistapahtumassa 91 00:07:27.340 --> 00:07:29.140 ja opetuksessa hyödyksi. 92 00:07:29.140 --> 00:07:34.020 Silloinhan ne on välineet joilla opitaan taitoja joita tarvitaan niin koulussa 93 00:07:34.020 --> 00:07:39.860 kuin sitten myöhemmin jatko opinnoissa ja työelämässä se mitä nyt pitäisi 94 00:07:39.860 --> 00:07:43.420 vakavasti pohtia, on se niin sanottu viihdekäyttö. 95 00:07:43.420 --> 00:07:49.080 Eli jos oppilaat käyttävät niitä digilaitteita muuhun kuin oppimiseen, jos niillä 96 00:07:49.080 --> 00:07:52.850 viestitellään kavereitten kesken tai katsotaan tiktok videoita. 97 00:07:52.850 --> 00:07:56.590 Ei sellaista tarvitse koulun oppituntien aikana tehdä. 98 00:07:56.590 --> 00:08:01.670 Eli tää pitäisi tässä keskustelussa pitää niin kun erossa se, että tässä on niinku 99 00:08:01.670 --> 00:08:07.200 ainakin 2 eri ulottuvuutta eli ettei menisi lapsi pesuveden mukana ja tehtäisiin 100 00:08:07.200 --> 00:08:12.870 sellaista päätöstä, että digilaitteita ei saisi käyttää koulussa ollenkaan, se ei 101 00:08:12.870 --> 00:08:18.370 olisi hyvä päätös, mutta tämä niin sanottu viihdekäyttö tai hupikäyttö niin niin 102 00:08:18.370 --> 00:08:21.390 niin ilman muuta siihen pitää koulussa puuttua. 103 00:08:21.390 --> 00:08:26.540 Koulu on oppimista varten ja opiskelua varten ja ja ja siihen pitää olla yhteinen 104 00:08:26.540 --> 00:08:34.600 näkemys sekä koulun väellä että oppilailla että myöskin huoltajilla. 105 00:08:34.600 --> 00:08:39.540 Toihan on niin, kun kuitenkin digi digilaitteet ja asiat on erottamaton osa 106 00:08:39.540 --> 00:08:43.960 niin kun nyky yhteiskuntaa että ehkä tärkeämpää just se, että ohjataan niiden 107 00:08:43.960 --> 00:08:48.540 turvalliseen käyttöön ja kriittiseen nettilukio. 108 00:08:48.540 --> 00:08:52.250 Nyt on ainakin omasta mielestä. 109 00:08:52.250 --> 00:08:55.420 Juuri näin ja opetusalan perusteet velvoittaa siihen, että niitä 110 00:08:55.420 --> 00:08:58.680 taitoja opitaan tietoturvaan liittyvät asiat. 111 00:08:58.680 --> 00:09:06.020 Kriittinen tiedonhankintataidot ja ja ja tuota sen tiedon arviointi niitä tarvitaan 112 00:09:06.020 --> 00:09:11.880 ja ja se mahdollistaa myös erilaisten opetusmenetelmien käytön, kun teknologiaa 113 00:09:11.880 --> 00:09:17.710 voidaan käyttää hyödyksi silloin kun se tukee sitä on. 114 00:09:17.710 --> 00:09:22.970 Mä oon huomannut tuon ihan sama vaikka opetushankassa taikka sijaistaessa, että 115 00:09:22.970 --> 00:09:27.470 monesti just kun antaa vaikka jonkun tiedonhankintatehtävän, niin tosi hienosti 116 00:09:27.470 --> 00:09:30.850 ne oppilaat niinku lähtee sitä niinku hakee sitä tietoa. 117 00:09:30.850 --> 00:09:35.660 Ja niin kun välillä toki joutuu sitten huomauttaa, että hei että nyt ei katsella niitä tiktokvideoita, 118 00:09:35.660 --> 00:09:39.810 mutta sitten kun sille antaa niinku jonkun funktion että OK nyt sulla saa olla se kännykkä tai 119 00:09:39.810 --> 00:09:45.790 tabletti ja nytten haet tietoa asiasta tai tee että mä tehtävät ei joku diaesityskaverin kanssa 120 00:09:45.790 --> 00:09:50.510 niin niin kyllä ne aika hyvin lähtee sitten kuitenkin kuitenkin siihen mukaan ja oon kyllä ihan 121 00:09:50.510 --> 00:09:56.910 samaa mieltä siitä, että että koululla on iso vastuu siinä niin kun tietoturvallisessa ja muutenkin 122 00:09:56.910 --> 00:10:04.170 niin kun tota turvallisessa käytössä että että tota koska ei kaikilla vanhemmilla todellakaan 123 00:10:04.170 --> 00:10:09.350 ole niinku niitä taitoja tai tietoja opettaa niin voi se on tärkeätä että niitä saa sitten koulusta 124 00:10:09.350 --> 00:10:11.150 että toki se. 125 00:10:11.150 --> 00:10:14.040 Tämmöinen niin kun voisiko sanoa digiloikka niin tuli ehkä aika nopeasti, että 126 00:10:14.040 --> 00:10:18.200 koulut jäi siinä ehkä vähän jälkeen siinä että mutta se on hyvä, että nykyään 127 00:10:18.200 --> 00:10:22.180 on tosi paljon tällaisia niinku täydennyskoulutuksia opettajille ja vaikka itsekin 128 00:10:22.180 --> 00:10:26.010 oon vasta niinku parikymppinen niin en en mäkään silti todellakaan osaa niitä 129 00:10:26.010 --> 00:10:28.260 laitteita niin hyvin käyttää kuin mitä. 130 00:10:28.260 --> 00:10:32.500 Niin kun opetuksessa voisi että ihan ehdottomasti niin kun tarvitsisi 131 00:10:32.500 --> 00:10:35.860 tarvitsisi itsekin siihen koulutusta että saisi niistä niinku kaiken 132 00:10:35.860 --> 00:10:40.640 mahdollisen irti sen niinku opetuksen kannalta. 133 00:10:40.640 --> 00:10:46.240 Tuo korona aika oli varmasti sellainen aika, jolloin tapahtui isoa kehitystä. 134 00:10:46.240 --> 00:10:51.420 Meillä näiden digitaalisten laitteiden käytössä oppimiseksi pakon vuoksi 135 00:10:51.420 --> 00:10:54.440 ja ne pitäisi tietysti uskaltaa rohkeasti katsoa. 136 00:10:54.440 --> 00:10:58.490 Että millä tavalla sitten jatkossa näitä laitteita käytetään. 137 00:10:58.490 --> 00:11:01.970 Näissä oppiaineet toki aina vähän eroavat ja kuinka paljon 138 00:11:01.970 --> 00:11:04.390 ja ja minkälaisia ohjelmistoja on. 139 00:11:04.390 --> 00:11:09.870 Ja tärkeää on toki se, että että on koulun puolesta hyvät kunnossa olevat 140 00:11:09.870 --> 00:11:13.150 laitteistot ja myös tuo opetushenkilöstön täydennyskoulutus. 141 00:11:13.150 --> 00:11:18.310 Se on tärkeä asia, että se tarkoittaa pystytään sitten oppilaita tukemaan ne on tulevaisuuden 142 00:11:18.310 --> 00:11:23.970 taitoja, kun me ajattelemme tämän hetken työelämää niin niin niin aika harva selviää 143 00:11:23.970 --> 00:11:31.480 ilman että käytössä olisi nykyajan tietotekniikka. 144 00:11:31.480 --> 00:11:35.240 No sä jorma mainitsitkin jo vähän että mitä sieltä 145 00:11:35.240 --> 00:11:38.420 opetussuunnitelman perusteista löytyy. 146 00:11:38.420 --> 00:11:45.120 Eli seuraavaksi mä haluaisin kysyä tästä opsperusteiden kirjoittamisprosessista ja ennen 147 00:11:45.120 --> 00:11:51.440 kuin vastaat niin tarkennan vielä kuulijoille sen verran, että opetushallitus laatii opetussuunnitelman 148 00:11:51.440 --> 00:11:57.960 perusteet ja niiden pohjalta sitten opetuksen järjestäjä teettää paikallisen opetussuunnitelman 149 00:11:57.960 --> 00:12:03.340 ja paikallisten opetussuunnitelmien laatimiseen osallistuu siis koulun henkilöstö, mutta 150 00:12:03.340 --> 00:12:05.630 myös oppilaat huoltajat. 151 00:12:05.630 --> 00:12:09.910 Muutkin tahot voi osallistua, mutta nyt kysymys koskee siis. 152 00:12:09.910 --> 00:12:15.820 Ops perusteita ja sä oot jorma ollut mukana niitä laatimassa niin Haluatko 153 00:12:15.820 --> 00:12:24.980 vähän kuvailla sitä prosessia ja ketä siihen osallistuu? 154 00:12:24.980 --> 00:12:31.360 Kyllä mielelläni teen sen opetussuunnitelman perusteet on kansallinen normi eli määräys 155 00:12:31.360 --> 00:12:36.480 opetushallituksen lainsäädännön mukaan normivaltaa päättää näistä opetussuunnitelman perusteista 156 00:12:36.480 --> 00:12:42.320 ja ne perustuu tietysti aina voimassaolevaan lainsäädäntöön ja sitten tietysti siihen 157 00:12:42.320 --> 00:12:46.380 työhön jossa ja prosessin jossa niitä on laadittu. 158 00:12:46.380 --> 00:12:52.100 Nämä kaksituhattaneljätoista hyväksytyt opetussuunnitelmaperusteet perusopetusta varten 159 00:12:52.100 --> 00:12:57.580 niitä laadittiin 2 ja puolen vuoden ajan hyvin laajassa prosessissa. 160 00:12:57.580 --> 00:13:00.900 Siinä prosessissa oli mukana kaiken kaikkiaan noin 300 161 00:13:00.900 --> 00:13:04.270 asiantuntijaa ja tää asiantuntijajoukko. 162 00:13:04.270 --> 00:13:10.320 Koostui tietysti opetushallituksen omista virkamiehistä, jotka vetivät esimerkiksi 163 00:13:10.320 --> 00:13:15.360 oppiaineisiin ja tiettyihin teemoihin liittyviä työryhmiä, mutta sen lisäksi 164 00:13:15.360 --> 00:13:19.630 siellä oli sitten näissä työryhmissä mukana. 165 00:13:19.630 --> 00:13:23.070 Tutkimuksen edustajia korkeakouluista. 166 00:13:23.070 --> 00:13:27.970 Siellä oli opettajankoulutuksen edustajia ja sitten siellä oli mukana opettajia 167 00:13:27.970 --> 00:13:33.230 eri puolilta Suomea kokeneita opettajia, jotka ovat olleet opetussuunnitelmatyössä 168 00:13:33.230 --> 00:13:36.150 niin paikallisella kuin valtakunnallisella tasolla. 169 00:13:36.150 --> 00:13:40.740 Ja nämä työryhmät valmistelivat niitä perusteiden. 170 00:13:40.740 --> 00:13:45.450 Luonnoksia ja tuossa prosessissa joka kesti siis 2 ja puoli vuotta. 171 00:13:45.450 --> 00:13:50.670 Nämä luonnokset olivat 3 kertaa opetushallituksen sivuilla 172 00:13:50.670 --> 00:13:53.030 kenen tahansa kommentoitavissa. 173 00:13:53.030 --> 00:13:57.670 Eli kaikki jotka osaavat suomea ja ruotsia pystyivät niitä kommentoimaan ja voin 174 00:13:57.670 --> 00:14:01.510 kertoa, että me saimme paljon kommentteja kaikilla kierroksilla. 175 00:14:01.510 --> 00:14:07.470 Erityisesti järjestöt kommentoivat niitä paljon jonkin verran suoraan eri opettajat 176 00:14:07.470 --> 00:14:12.970 oppilaat ei niinkään, mutta opettajat toki kommentoi onkin verran huoltajat 177 00:14:12.970 --> 00:14:19.090 ja osa näistä kommenteista oli niin hyviä kommentteja, että niistä saatiin pieniä 178 00:14:19.090 --> 00:14:21.440 muutoksia melkein suoraan tehtyä ja. 179 00:14:21.440 --> 00:14:24.510 Osan kanssa sitten jouduttiin vähän miettimään, miten ne paremmin 180 00:14:24.510 --> 00:14:28.110 istuisivat sitten siihen normi tekstiin. 181 00:14:28.110 --> 00:14:33.110 Näiden kommentointikielisten lisäksi oli virallinen lausuntokierros, jossa 182 00:14:33.110 --> 00:14:38.330 sitten viranomaistahon opetushallitus pyysi keskeisiltä tahoilta lausuntoja 183 00:14:38.330 --> 00:14:41.010 ja niitä lausuntoja saatiin sitten runsaasti. 184 00:14:41.010 --> 00:14:46.130 Itse asiassa lausuntoja saatiin muiltakin kuin niiltä, joilta oli pyydetty ja 185 00:14:46.130 --> 00:14:50.910 tämän jälkeen tuossa prosessissa sitten vielä kuultiin opetushallitukseen johtokuntaan, 186 00:14:50.910 --> 00:14:57.930 joka on maan hallituksen nimittämä elin ja sen jälkeen sitten pääjohtaja hyväksyi 187 00:14:57.930 --> 00:15:00.760 opetussuunnitelman perustelut perusteet. 188 00:15:00.760 --> 00:15:06.640 Esittelystä eli se prosessi niinku kaikkinensakin on on on tämän kaltainen ja siihen toki sitten 189 00:15:06.640 --> 00:15:14.820 liittyi monia vaiheita, kuten kuten jo erilaisia koulutustilaisuuksia tukimateriaalien 190 00:15:14.820 --> 00:15:21.860 tekemistä opettajille ja ja sitten paljon yhteydenottoja, joita tuon prosessin aikana tuli sitten 191 00:15:21.860 --> 00:15:29.790 meille kaikille tuossa työssä mukana oleville ja ja tuon prosessin käynnisti 2012 silloinen maan 192 00:15:29.790 --> 00:15:36.000 hallitus antoi valtioneuvoston asetuksen, jossa perusopetuksen tuntijakoa muutettiin ja niitä 193 00:15:36.000 --> 00:15:39.690 yleisiä valtakunnallisia tavoitteita määriteltiin. 194 00:15:39.690 --> 00:15:43.820 Ja sen jälkeen sitten opetushallituksen piti ottaa tietysti huomioon nämä tehdyt 195 00:15:43.820 --> 00:15:50.440 päätökset ja ja samalla tietysti vahvasti tukeutuen siihen pohjaan, mikä on 196 00:15:50.440 --> 00:15:55.840 suomalainen opetussuunnitelma traditio tässä eri vuosikymmenillä kuin perusteita 197 00:15:55.840 --> 00:15:58.340 on uudistettu niin niin siltä pohjalta. 198 00:15:58.340 --> 00:16:04.420 Sitten katsottiin mitä asioita on tarpeen muuttaa ja uudistaa, mutta 199 00:16:04.420 --> 00:16:08.600 paljon siellä on vanhaa tuttua tekstiä mukana. 200 00:16:08.600 --> 00:16:16.090 Eli tää valtakunnallinen prosessi sujui tällä tavalla. 201 00:16:16.090 --> 00:16:20.180 Joo on kyllä tosi monipuolinen prosessi että. 202 00:16:20.180 --> 00:16:24.170 Ei se ole vaan niin, että virkamiehet istuu toimistossaan niitä. 203 00:16:24.170 --> 00:16:27.770 Ops perusteita kirjoittamassa. 204 00:16:27.770 --> 00:16:34.050 No tota mediassa on ollut tällainen vähän niinku kirosana tämä itseohjautuvuus, 205 00:16:34.050 --> 00:16:38.050 niin Haluatko nyt kertoa mitä oikeastaan perusopetus? 206 00:16:38.050 --> 00:16:46.390 On opetussuunnitelman perusteissa sanotaan itseohjautuvuudesta. 207 00:16:46.390 --> 00:16:50.730 Itseohjautuvuus on perusopetuksen opetusalan perusteissa asetettu tavoitteeksi 208 00:16:50.730 --> 00:16:57.970 koko perusopetuksen aikana, että oppilas oppii pikkuhiljaa itseohjautuvasti 209 00:16:57.970 --> 00:17:01.010 ottamaan vastuuta siitä omasta oppimisesta. 210 00:17:01.010 --> 00:17:04.930 Eli ei ole olemassa mitään yksittäistä tavoitetta mitä milläkin vuosiluokalla 211 00:17:04.930 --> 00:17:12.390 oppilaan pitäisi osata, vaan se pikkuhiljaa se itseohjautuvuus kasvaa ja kehittyy 212 00:17:12.390 --> 00:17:16.700 ja se tapahtuu aina opettajan ohjauksessa ja tietysti sen vuorovaikutuksessa 213 00:17:16.700 --> 00:17:19.890 sen oman luokan muiden oppilaiden kanssa. 214 00:17:19.890 --> 00:17:23.710 Ja jos me tarkemmin ajatellaan, niin itse asiassa asiassa sitä itseohjautuvuutta 215 00:17:23.710 --> 00:17:26.090 opiskellaan sitten vielä perusopetuksen. 216 00:17:26.090 --> 00:17:29.690 Jälkeen esimerkiksi lukiokoulutuksessa ja se on semmoinen taito. 217 00:17:29.690 --> 00:17:33.350 Mitä kaikki me tarvitsemme elinikäisessä oppimisessa. 218 00:17:33.350 --> 00:17:39.370 Eli oma näkemykseni on, että tässä on ehkä joidenkin ylilyöntien jälkeen 219 00:17:39.370 --> 00:17:44.430 tapahtunut tämmöistä väärin tulkintaa, että tulkitaan, että oppilaat yksin 220 00:17:44.430 --> 00:17:47.830 jäävät opiskelemaan ja oppimaan niitä asioita. 221 00:17:47.830 --> 00:17:52.130 Se ei ole opetussuunnitelman perusteiden tarkoitus, vaan siellä erityisen tarkasti 222 00:17:52.130 --> 00:17:58.150 sanotaan, että opettaja valitsee työmenetelmät ja oppi välineet, joiden kanssa 223 00:17:58.150 --> 00:18:04.290 opiskellaan ja opettaja johtaa sitä työtä ja sen kanssa sitten mitä pienemmästä 224 00:18:04.290 --> 00:18:06.530 oppilasta lähdetään liikkeelle niin. 225 00:18:06.530 --> 00:18:10.640 Pikkuhiljaa opetellaan niitä taitoja ajatellen, vaikka ihan pieniä oppilaita 226 00:18:10.640 --> 00:18:14.680 että oppii siihen, että mennään ajoissa tunnille. 227 00:18:14.680 --> 00:18:17.880 Oppitunnille pidetään kirjat mukana. 228 00:18:17.880 --> 00:18:23.160 Läksyt on tehty, ne on jo sitä oppia sille itseohjautuvuuden tielle ja 229 00:18:23.160 --> 00:18:27.150 sitten iän karttuessa ja ja tieto ja taitotason karttuessa. 230 00:18:27.150 --> 00:18:33.720 Sitten siihen tulee lisää muita elementtejä mitä oppilaan pitäisi sitten itse osata. 231 00:18:33.720 --> 00:18:39.340 Tämä termi ehkä on vähän uusi, mutta asia sinänsä ei ole uutta koulussa. 232 00:18:39.340 --> 00:18:41.140 Näinhän koulu on aina opettanut. 233 00:18:41.140 --> 00:18:47.810 Meillä on varmasti kaikilla itsellämme siitä samanlaisia muistikuvia. 234 00:18:47.810 --> 00:18:49.630 Jep on oon kyllä. 235 00:18:49.630 --> 00:18:53.750 Oon kyllä ihan samaa mieltä tuossa jo tälleen tulevana opettajana opetusharjoittelu 236 00:18:53.750 --> 00:18:59.770 läpikäyneenä, niin en jotenkin voi itse allekirjoittaa tota niin kun sitä median 237 00:18:59.770 --> 00:19:05.430 median nyt sitä että että koulussa vaan heitetään lapset syvään päätyyn ja pitäisi 238 00:19:05.430 --> 00:19:09.270 osata kaikki tehdään itse, että ei se missään nimessä mene niin että se on vaan just 239 00:19:09.270 --> 00:19:13.020 nyt tällaista niin kun miten nyt sanoisi. 240 00:19:13.020 --> 00:19:18.580 Mediassa on noussut esiin ja sitten sitä otsikkoa klikataan, niin sitten se on helppo. 241 00:19:18.580 --> 00:19:24.680 Helppo tota noin niin vähän yleistää tolleen. 242 00:19:24.680 --> 00:19:30.080 Niin ja hyvää muistaa, että meillä on Suomessa korkeakoulutuksen saaneet 243 00:19:30.080 --> 00:19:36.980 opettajat, siis koulutetut opettajat, jotka ovat osaavia innostuvia, innostuneita 244 00:19:36.980 --> 00:19:39.700 omasta työstään ja sen kehittämisestä. 245 00:19:39.700 --> 00:19:44.760 Niin on vaikea ajatella, että että opettaja tekisi niin, että jättäisi 246 00:19:44.760 --> 00:19:48.360 oppilaat että ruvetkaa siitä opiskelemaan niitä asioita. 247 00:19:48.360 --> 00:19:53.040 Kyllähän se opettajan ammattitaito ja ja osaaminen menisi hukkaan. 248 00:19:53.040 --> 00:19:58.720 Toki jotakin ylilyöntejä voi tapahtua ja koululaitoksessa toki on myös opettajia, jotka 249 00:19:58.720 --> 00:20:03.170 eivät ole kelpoisia ja koulutusta saaneita, että jostainhan tämmöinen. 250 00:20:03.170 --> 00:20:08.840 Ajatus sitten on noussut esille, mutta opetusohjelma perusteista semmoinen 251 00:20:08.840 --> 00:20:16.310 median esille tuoma tapa ei kuitenkaan kuitenkaan tule. 252 00:20:16.310 --> 00:20:19.910 Niinpä. No mitä sä jorma sanoisit? 253 00:20:19.910 --> 00:20:27.810 Millainen olisi sun unelmien peruskoulu? 254 00:20:27.810 --> 00:20:31.170 Tässä ennen, ennen kuin nuo kisat tulokset rupesivat laskemaan niin monessa 255 00:20:31.170 --> 00:20:34.650 vaiheessa sanottiin, että Suomessa on maailman paras peruskoulu. 256 00:20:34.650 --> 00:20:40.290 Se on aina vähän vaikeaa vertailla, koska jokaisen maan koululaitos on tietysti hyvin 257 00:20:40.290 --> 00:20:45.370 vahvasti sidoksissa siihen omaan kulttuuriin ja koulutusdittioon. 258 00:20:45.370 --> 00:20:50.990 Mutta yksi kaikki meillä on Suomessa edelleenkin erinomaisen hyvä peruskoulu. 259 00:20:50.990 --> 00:20:55.410 Se on hyvä tasoinen se tuottaa tulosta, mutta toki on asioita mihin 260 00:20:55.410 --> 00:20:59.630 pitää nyt sitten kiinnittää huomiota ja keskustelussa vahvasti on 261 00:20:59.630 --> 00:21:03.950 ollut asiat, joita myöskin itse peräänkuulutan. 262 00:21:03.950 --> 00:21:10.410 Ja otan esille muutaman niistä tietysti resurssiasiat, joka tarkoittaa niitä rahallisia 263 00:21:10.410 --> 00:21:13.690 resursseja, joita koulutuksen järjestämiseen tarvitaan. 264 00:21:13.690 --> 00:21:18.070 Ne pitää olla kunnossa niin valtakunnan kuin paikallisella tasolla, jotta siihen 265 00:21:18.070 --> 00:21:23.310 työhön voidaan sitten keskittyä ja hoitaa sitä mahdollisimman hyvin. 266 00:21:23.310 --> 00:21:28.450 Toinen asia on, että meidän pitää huolehtia meidän opettajista niin, 267 00:21:28.450 --> 00:21:32.990 että meidän opettajat saavat täydennyskoulutusta ja pystyvät uusintamaan 268 00:21:32.990 --> 00:21:37.500 sitä omaa osaamistaan ja ja jaksamistaan. 269 00:21:37.500 --> 00:21:40.960 Tärkeä asia on myös hyvinvoinnista huolehtiminen. 270 00:21:40.960 --> 00:21:44.860 Nimittäin hyvinvointi on oppimisen oikeastaan kolikon toinen 271 00:21:44.860 --> 00:21:47.440 puoli, että voi oppia jos et voi hyvin. 272 00:21:47.440 --> 00:21:53.000 Ja tää hyvinvoinnista huolehtiminen koskee tietysti erityisesti oppijoita kaikkia oppilaita, 273 00:21:53.000 --> 00:21:56.920 mutta se koskee myös opettajia eli tavallaan koulu yhteisönä. 274 00:21:56.920 --> 00:21:59.510 Sen pitää olla terveellinen ja turvallinen. 275 00:21:59.510 --> 00:22:05.980 Se pitää mahdollistaa sen perustyön tekeminen mahdollisimman hyvin ja sitten tietysti 276 00:22:05.980 --> 00:22:13.000 toivoisin, että meillä myös kodit antaisivat sitä omaa vastuuta, mikä heillä kuuluu siihen 277 00:22:13.000 --> 00:22:18.430 lapsen ja tai koululaisen kasvatukseen ja oppimisen tukemiseen. 278 00:22:18.430 --> 00:22:24.670 Kun tämä yhteistyö on toimivaa kodin ja koulun välillä, niin silloin saadaan aikaan sellaisia 279 00:22:24.670 --> 00:22:32.140 tuloksia, jotka sitten tuo hyvää oppimista ja hyviä oppimistuloksia ja sitten tietysti 280 00:22:32.140 --> 00:22:40.130 hyvä on muistaa, että se koulunkäynti ja oppiminen on meidän koululaisten tärkein tehtävä 281 00:22:40.130 --> 00:22:43.190 ja siihen pitää olla myös riittävästi aikaa. 282 00:22:43.190 --> 00:22:48.070 Sen lisäksi tarvitaan tietysti hyviä harrastuksia, tarvitaan kavereita, tarvitaan perheiden 283 00:22:48.070 --> 00:22:53.670 kanssa olemista, mutta tänä päivänä kun tuossa aikaisemmin puhuimme esimerkiksi digilaitteita, 284 00:22:53.670 --> 00:22:58.550 niin niitten käyttö vapaa ajalla on varmasti se joka vaikuttaa siihen. 285 00:22:58.550 --> 00:23:03.570 Oppimiseen on selvitetty ihan tutkimuksin, että että nykynuoret 286 00:23:03.570 --> 00:23:05.820 nukkuvat vähemmän kuin aikaisemmin. 287 00:23:05.820 --> 00:23:10.820 Ilta saattaa venyä pitkäksi niiden digilaitteiden kanssa ja me tarvittaisiin 288 00:23:10.820 --> 00:23:16.060 laajempaa keskustelua näistä niin, että huoltajat on mukana ja myös nuoret 289 00:23:16.060 --> 00:23:18.620 itse ovat mukana siinä keskustelussa. 290 00:23:18.620 --> 00:23:25.120 Elikkä niitä laitteita kieltäminen ei vie pois, mutta se, että ymmärrettäisiin, että milloin 291 00:23:25.120 --> 00:23:31.300 on niitten aika, milloin on sitten taas aika keskittyä siihen oppimiseen ja meillä on aika 292 00:23:31.300 --> 00:23:37.690 sitten rentoutua ja liikkua ja ja ja saada voimia sitten siihen. 293 00:23:37.690 --> 00:23:39.850 Koko pakettiin, mikä nuorilla on? 294 00:23:39.850 --> 00:23:45.680 Mä uskon, että esimerkiksi näillä asioilla päästään jo paljon eteenpäin ja samanaikaisesti käydään 295 00:23:45.680 --> 00:23:49.790 keskustelua siitä, että pitääkö opetussuunnitelman perusteita selkeyttää. 296 00:23:49.790 --> 00:23:52.870 Se on ilman muuta asia, jota pitää pohtia. 297 00:23:52.870 --> 00:23:58.980 Samalla opettajien huolta on aiheuttanut nämä lisääntyneet hankkeet ja 298 00:23:58.980 --> 00:24:03.190 niihin osallistuminen sitä pitää harkita huolellisesti. 299 00:24:03.190 --> 00:24:08.810 Mihin hankkeisiin lähdetään ja sitten taas toisaaltaan tuon oppimisen 300 00:24:08.810 --> 00:24:14.000 tuen, joka on tosi tärkeä asia, että meillä on kaikilla oppilailla mahdollisuudet 301 00:24:14.000 --> 00:24:16.830 saada sitä tarvittavaa tukea riittävästi. 302 00:24:16.830 --> 00:24:23.330 Niin sen riittävä resursointi ja myöskin riittävät riittävän ehkä 303 00:24:23.330 --> 00:24:28.150 toimivat mallit on niitä mitä pitää jatkossa kehittää. 304 00:24:28.150 --> 00:24:32.990 Tässä tulee nyt aikamoinen lista asioita, mutta mutta, mutta tota jos ajattelen 305 00:24:32.990 --> 00:24:38.650 unelmien kouluja niin niin näitä kaikkia asioita eteenpäin viemällä tästä nykyisestä 306 00:24:38.650 --> 00:24:44.460 pohjasta saadaan sellainen koulu, jota itse ajattelen, että se olisi hyvä unelmien 307 00:24:44.460 --> 00:24:48.530 arvoinen suomalainen peruskoulu. 308 00:24:48.530 --> 00:24:52.060 Mun mielestä sä mainitsit tuossa niinku aika aika sellaisia perusasioita, 309 00:24:52.060 --> 00:24:56.750 että ei tässä niinku tarvitse pyörää keksiä uudelleen vaan niinku ehkä keskittyy 310 00:24:56.750 --> 00:25:01.690 ja parantaa niitä jo olemassa olevia asioita. 311 00:25:01.690 --> 00:25:03.880 Joo ja tuossa tuli paljon sellaista. 312 00:25:03.880 --> 00:25:10.110 Mikähän on siis ihan tutkittua tietoa, että esimerkiksi just se, että lukutaito 313 00:25:10.110 --> 00:25:14.590 on niin kun hyvin monen asian pohjana, niin sitten jos tää, että jos vaikkapa 314 00:25:14.590 --> 00:25:18.300 vapaa ajan lukeminen on korvaa korvattu näille digi. 315 00:25:18.300 --> 00:25:21.730 Laitteilla, niin sittenhän se vaikuttaa laajasti muuhunkin ja 316 00:25:21.730 --> 00:25:24.650 tietysti just tää hyvinvointi näkökulma että. 317 00:25:24.650 --> 00:25:27.390 Riittävä liikunta ja uni ja kaikki. 318 00:25:27.390 --> 00:25:33.610 Kaikki kuuluu siihen pakettiin. 319 00:25:33.610 --> 00:25:39.750 Mutta kiitos tosiaan jorma kun jaoit sun vision meidän kanssa ja jäikö 320 00:25:39.750 --> 00:25:45.940 vielä jotain kielen päälle mitä olisit halunnut mainita? 321 00:25:45.940 --> 00:25:52.440 Ehkä se, että muistetaan kaikki, että että sitä se oppiminen on todella 322 00:25:52.440 --> 00:25:58.580 tärkeää, joka yksilön kannalta ja se kasvattaa sitä kansallista sivistyspääomaa 323 00:25:58.580 --> 00:26:00.880 ja se on suomalaisen yhteiskunnan. 324 00:26:00.880 --> 00:26:05.840 Kun me olemme pieni kansakunta, se on meidän voimavara ja ei hukata 325 00:26:05.840 --> 00:26:09.040 sitä sellaiseen negatiiviseen keskusteluun. 326 00:26:09.040 --> 00:26:13.600 Puhutaan niistä ongelmista, mitkä ovat aiheellisia ja lähdetään korjaamaan niitä, 327 00:26:13.600 --> 00:26:18.500 mutta ei luoda uhkakuvia eikä luoda liian negatiivista kuvaa. 328 00:26:18.500 --> 00:26:22.160 Me tarvitaan koulutus uskoa, me tarvitaan positiivista mieltä. 329 00:26:22.160 --> 00:26:25.390 Me tarvitaan työn iloa sekä oppilaille että opettajille. 330 00:26:25.390 --> 00:26:32.320 Ja ja tähän ehkä on hyvä minun puolestani lopettaa. 331 00:26:32.320 --> 00:26:36.230 Kiitos jorma ja essi tästä keskustelusta. 332 00:26:36.230 --> 00:26:39.090 Ja kiitos myös kaikille kuulijoille. 333 00:26:39.090 --> 00:26:42.550 Tämän podcast jakson tuotti valtakunnallinen kielikoulutuspolitiikan 334 00:26:42.550 --> 00:26:45.790 verkosto eli kieliverkosto. 335 00:26:45.790 --> 00:26:49.960 Muita tämän podcast sarjan jaksoja pääsee kuuntelemaan tavallisimmissa podcast 336 00:26:49.960 --> 00:26:53.430 palveluissa etsimällä nimellä puhutaan kielikoulutuksesta.