WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:08.040 --> 00:00:12.540 Hei ja tervetuloa tutustumaan jatkuvan oppimisen videoihin. 2 00:00:12.540 --> 00:00:18.640 Minä olen Jukka Lerkkanen ja tässä videossa esittelen jatkuvan oppimisen tavoitteita. 3 00:00:18.640 --> 00:00:23.780 Jatkuvan oppimisen uudistukseen Jyväskylän yliopistossa lähdettiin, 4 00:00:23.780 --> 00:00:28.420 koska OKM julkaisi viime joulukuussa 5 00:00:28.420 --> 00:00:32.960 strategisen toimenpidekokonaisuuden ja kansallisen korkeakoulujen 6 00:00:32.960 --> 00:00:36.290 jatkuvan oppimisen strategian. 7 00:00:36.290 --> 00:00:40.060 Siinä on 3 plus 1 kohtaa. 8 00:00:40.060 --> 00:00:46.120 Ensimmäinen oikealla, korjaan vasemmalla yläpallukassa oleva ”Selkeä asiantuntijana 9 00:00:46.120 --> 00:00:50.810 kehittymisen ja pätevöitymisen polku” tarkoittaa muutostoimenpiteitä 10 00:00:50.810 --> 00:00:54.120 liittyen täydennyskoulutuksen kehittämiseen. 11 00:00:54.120 --> 00:01:00.980 Oikeanpuolimmainen pallukka, ”Korkeakoulutuksen avoimuus lisää jatkuvan oppimisen saavutettavuutta” 12 00:01:00.980 --> 00:01:07.950 tarkoittaa avoimen yliopisto- opetuksen yhä laajempaa kohdentamista 13 00:01:07.950 --> 00:01:13.540 isommalle kohderyhmälle, ja myös sen 14 00:01:13.540 --> 00:01:19.140 tarjonnan laajentamista. Ja uutena elementtinä tähän kenttään on tullut 15 00:01:19.140 --> 00:01:26.020 sitten TKI, joka sekä syöttäisi sekä tuonne täydennyskoulutuksen puolelle, 16 00:01:26.020 --> 00:01:29.540 että tuonne avoimeen yliopisto-opetukseen 17 00:01:29.540 --> 00:01:33.800 sitten mahdollisuuksia kehittää. Eli TKI-ratkaisuja 18 00:01:33.800 --> 00:01:37.410 oppivien työyhteisöjen uudistumiseen. 19 00:01:37.410 --> 00:01:43.750 Kaiken keskellä on digitaalinen palveluympäristö kohtaamispaikkana. 20 00:01:43.750 --> 00:01:47.730 Ja se tarkoittaa sitä, että meillä on kansallisia digitaalisia hankkeita 21 00:01:47.730 --> 00:01:52.090 käynnissä, joiden hyödyntäminen tässä on tavoitteena. 22 00:01:52.090 --> 00:01:55.510 No konkretiassa. Mitä tämä voisi sitten tarkoittaa 23 00:01:55.510 --> 00:01:58.620 Jyväskylän yliopiston näkökulmasta? 24 00:01:58.620 --> 00:02:03.000 Niin ensinnäkin tuo ”Selkeä asiantuntijana kehittymisen ja pätevöitymisen polku”, 25 00:02:03.000 --> 00:02:09.540 niin isoin haaste siinä on se ketteryys koulutustarjontaan. 26 00:02:09.540 --> 00:02:13.770 Me tarvitsemme sellaisia koulutus- elementtejä, joilla pystymme 27 00:02:13.770 --> 00:02:18.700 nopeammin vastaamaan työelämän tarpeisiin. 28 00:02:18.700 --> 00:02:22.270 Meidän täydennyskoulutusta on syytä laajentaa. 29 00:02:22.270 --> 00:02:28.480 Ja meidän on syytä ottaa toimintaamme pienet osaamiskokonaisuudet. 30 00:02:28.480 --> 00:02:30.760 Niiden määrittelyn kohdalla 31 00:02:30.760 --> 00:02:39.270 OKM:n työryhmä julkaisee tuloksensa joulukuussa ja hyvin pian sen jälkeen on Jyväskylän yliopistonkin 32 00:02:39.270 --> 00:02:45.000 määriteltävä se, että mitä nämä pienet osaamiskokonaisuudet tarkoittaa, ottaa niitä kokeiluun 33 00:02:45.000 --> 00:02:50.140 ja käyttöön. Ja mahdollisesti sitten ammattikorkeakouluyhteistyössä 34 00:02:50.140 --> 00:02:55.610 noita korkeakouludiplomejakin tulee tarkastella. 35 00:02:55.610 --> 00:03:00.450 ”Korkeakoulutuksen avoimuus lisää jatkuvan oppimisen saavutettavuutta”, 36 00:03:00.450 --> 00:03:03.460 niin se tarkoittaa juuri tuota avoimen yliopisto opetuksen 37 00:03:03.460 --> 00:03:06.740 monipuolistamista ja kohdentamista laajalle. 38 00:03:06.740 --> 00:03:11.780 Kohderyhmälle uutena elementtinä sinne mahdollisesti tulee valmentavan koulutuksen 39 00:03:11.780 --> 00:03:17.640 valmistelu, mutta selkeää on se, että avoimen väyliä meidän tulee laajentaa 40 00:03:17.640 --> 00:03:22.480 ja yhtenäistää siellä olevia käytänteitä. 41 00:03:22.480 --> 00:03:26.670 Erillisiä opintoja on syytä myös tarkastella. 42 00:03:26.670 --> 00:03:31.930 Voisivatko ne olla keskittyneitä korostuneesti syventäviin opintoihin, jolloinka 43 00:03:31.930 --> 00:03:38.670 pystyttäisiin sitä syvempää asiantuntemusta niissä kehittämään? 44 00:03:38.670 --> 00:03:42.430 Ja lisäksi tällä alueella on olemassa erikoistumiskoulutukset 45 00:03:42.430 --> 00:03:46.800 ja niitä meidän on syytä myös tarkastella. 46 00:03:46.800 --> 00:03:53.880 TKI-ratkaisujen kohdalla olennaista on työelämäyhteyden lisääminen. 47 00:03:53.880 --> 00:03:59.140 Kun me teemme työtä yhdessä tiiviimmin työelämän kanssa, on nähtävissä 48 00:03:59.140 --> 00:04:03.820 se, että myös rahoituspohja tulee laajenemaan. 49 00:04:03.820 --> 00:04:08.030 Keski-Suomen alueella, yhtä lailla kuin Keski-Pohjanmaan alueella, niin 50 00:04:08.030 --> 00:04:13.810 on varsin mittavat alueelliset hankemahdollisuudet olemassa ja meidän 51 00:04:13.810 --> 00:04:16.770 on syytä hyödyntää näitä hankemahdollisuuksia 52 00:04:16.770 --> 00:04:21.350 jatkuvan oppimisen kehittämisessä. 53 00:04:21.350 --> 00:04:25.290 Olemme saaneet viime viikolla iloisia uutisia Jyväskylän yliopistoon. 54 00:04:25.290 --> 00:04:33.470 Meillä on kolme lippulaivaa. OKM:n strategia nimeää, että nämä Suomen Akatemian 55 00:04:33.470 --> 00:04:40.440 lippulaivat olisivat yhdellä tavalla mahdollisia jatkuvan oppimisen huipputuotteita. 56 00:04:40.440 --> 00:04:46.170 Tai niihin liittyisi tämmöisen jatkuvan oppimisen huipputuotteita. 57 00:04:46.170 --> 00:04:54.670 Ja kaiken kaikkiaan tällainen polku TKI-hankkeesta täydennyskoulutukseksi ja siitä edelleen 58 00:04:54.670 --> 00:05:02.490 OKM-rahoitteiseksi ja OPS-pohjaiseksi koulutukseksi on syytä ottaa tarkasteluun. 59 00:05:02.490 --> 00:05:08.190 Digitaalisten palveluympäristöjen kohdalla on kaksi asiaa. 60 00:05:08.190 --> 00:05:11.730 Ensinnäkin se, että meidän tietomallit ovat yhteensopivia 61 00:05:11.730 --> 00:05:14.520 näiden kansallisten ratkaisujen kanssa. 62 00:05:14.520 --> 00:05:19.300 Ja sitten toisaalta se, että tämä opin.fi 63 00:05:19.300 --> 00:05:27.570 on jatkossa meidän jatkuvan oppimisen opintojemme markkinapaikka ja jakelukanava. 64 00:05:27.570 --> 00:05:31.010 Täältä ne tavoitteet alkavat kirkastumaan. 65 00:05:31.010 --> 00:05:36.750 Ja jos ne oikein tiiviiksi laitetaan, niin tässä kolmessa kohdassa ne 66 00:05:36.750 --> 00:05:41.630 Jyväskylän yliopiston jatkuvan oppimisen tavoitteet ovat. 67 00:05:41.630 --> 00:05:45.490 Kun nuo strategiset toimenpidekokonaisuudet ja niihin liittyvät Jyväskylän 68 00:05:45.490 --> 00:05:51.090 yliopiston toimenpiteet toteutuvat, niin kyllähän meidän koulutustarjonta 69 00:05:51.090 --> 00:05:54.170 kohtaa yhä laajemman väestön. 70 00:05:54.170 --> 00:06:00.740 Silloin ajatus ”Koulutus kuuluu kaikille - toivoa tulevaan” 71 00:06:00.740 --> 00:06:04.020 Koulutuksen mahdollisuuden hyödyntäminen, niin se on 72 00:06:04.020 --> 00:06:09.980 se on iso tavoite, jota on syytä tässä ajassa viljellä. 73 00:06:09.980 --> 00:06:16.410 Toisaalta tämä Jyväskylän yliopiston jatkuvan oppimisen toiminnan järjestäminen, 74 00:06:16.410 --> 00:06:22.050 organisoiminen siten, että palvelut on helposti saavutettavissa opiskelijoille 75 00:06:22.050 --> 00:06:24.410 ja sisäiset prosessit on selkeät toimijoille, 76 00:06:24.410 --> 00:06:29.490 on ihan ilmiselvä asia, joka meidän vain pitää saada kuntoon. 77 00:06:29.490 --> 00:06:36.190 Talon rakenne pitää olla selkeä, jotta se talo toimii. 78 00:06:36.190 --> 00:06:39.510 Ja silloin kun talo toimii, yksikkö toimii. 79 00:06:39.510 --> 00:06:44.270 Yhteisö toimii niin silloin meidän asemamme ja myöhemmin myös 80 00:06:44.270 --> 00:06:48.410 meidän asemamme paranee OKM:n rahoitusmallissa, 81 00:06:48.410 --> 00:06:56.710 tilauskoulutuksissa, sekä niihin liittyvissä TKI-toiminnoissa. 82 00:06:56.710 --> 00:07:03.500 Noiden tavoitteiden saavuttamiseksi on olemassa suunnittelun periaatteita. 83 00:07:03.500 --> 00:07:06.320 Niitä on kuusi kappaletta. 84 00:07:06.320 --> 00:07:12.950 Ja se, että kun johonkin lähdetään semmoista kehittämistyötä tekemään, 85 00:07:12.950 --> 00:07:16.370 niin me tarvitsemme painopistevalintoja. 86 00:07:16.370 --> 00:07:20.190 Ja sillä tavalla tämä vaihe, missä me teemme nyt Jyväskylän yliopistolle 87 00:07:20.190 --> 00:07:24.780 uutta strategiaa, sinne uusia kehittämisohjelmia, 88 00:07:24.780 --> 00:07:28.210 niin sieltä meille tulee syöte, 89 00:07:28.210 --> 00:07:35.050 miten tämä jatkuva oppimisen sisällöt myös sitten määrittyvät. 90 00:07:35.050 --> 00:07:38.940 Toinen asia on se, että tätä tehdään opiskelijoita varten. 91 00:07:38.940 --> 00:07:43.750 Opiskelijat ja yhteisöt. Heidän yhteisönsä. 92 00:07:43.750 --> 00:07:48.550 Se on meidän työn kohde ja niin kuin tuossa äskeisessä tavoitteessa 93 00:07:48.550 --> 00:07:53.250 kävi ilmi, että palvelut on hyvin löydettävissä ja saavutettavissa, niin 94 00:07:53.250 --> 00:07:58.720 se tavoite on tässä nyt suunnittelun periaatteena. 95 00:07:58.720 --> 00:08:00.930 Haluamme, 96 00:08:00.930 --> 00:08:06.790 haluamme tarjota hyviä opiskelijakokemuksia. 97 00:08:06.790 --> 00:08:14.750 Tuo sisäinen selkeys tarkoittaa myös päätöksenteon selkeyttä. 98 00:08:14.750 --> 00:08:20.980 Me hyödynnämme tässä mallissa Jyväskylän yliopiston olemassa olevia rakenteita, mutta 99 00:08:20.980 --> 00:08:26.300 me lisäämme niihin rakenteisiin lisää dataperusteisuutta ja sillä tavalla teemme ne 100 00:08:26.300 --> 00:08:33.080 päätökset, päätöksenteon enemmän kirkkaaksi ja läpinäkyväksi. 101 00:08:33.080 --> 00:08:38.920 Me olemme yliopistona taloudellisesti haastavassa tilanteessa. 102 00:08:38.920 --> 00:08:43.200 Sopeuttamista tarvitaan ja tämä on yksi tapa tehdä sitä 103 00:08:43.200 --> 00:08:46.190 sopeuttamista tuonne talouden puolelle. 104 00:08:46.190 --> 00:08:50.250 Tavoitteena on tehdä taloudellista lisäarvoa siten, että tämä toiminta 105 00:08:50.250 --> 00:08:54.000 on taloudellisesti kannattavaa ja se hyöty 106 00:08:54.000 --> 00:09:00.610 tulee kohdentua ihan sinne yksilötasolle saakka. 107 00:09:00.610 --> 00:09:08.160 Tuo päätöksenteon kohta on yhteydessä tähän ”Selkeät toimijuudet ja vastuut”. 108 00:09:08.160 --> 00:09:11.800 Siinähän periaatteena on se, että toimijaosapuolet tietävät roolinsa 109 00:09:11.800 --> 00:09:16.480 ja vastuunsa sekä sen, että mitä muilta voi odottaa. 110 00:09:16.480 --> 00:09:20.580 Ja kyllä tänne ollaan rakentamassa myös tällaista meritoitumisen mallia. 111 00:09:20.580 --> 00:09:26.900 Tuossa lukee vain ”opettajana kehittymiseen”, mutta kyllä tämä kohdistuu koko henkilöstön 112 00:09:26.900 --> 00:09:34.310 mahdollisuuteen meritoitua tällä jatkuvan oppimisen alueella. 113 00:09:34.310 --> 00:09:40.230 Tässä tiiviisti tavoitteet ja vähän avattuna niitä sisältöjäkin, mitä niiden tavoitteiden 114 00:09:40.230 --> 00:09:47.920 takana ja mitä seuraamuksia sieltä sitten mahdollisesti koituu. 115 00:09:47.920 --> 00:09:52.440 Olet lämpimästi tervetullut mukaan kehittämään Jyväskylän yliopiston jatkuvaa oppimista.