WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:07.520 --> 00:00:12.860 Hei ja tervetuloa kolmanteen kick off -videoon, jatkuvan oppimisen 2 00:00:12.860 --> 00:00:17.680 muutos kohti pilotointia on tällä kertaa teemana. 3 00:00:17.680 --> 00:00:24.590 Kuten muistatte, niin me olemme työskennelleet kuudessa muutostyöryhmässä. 4 00:00:24.590 --> 00:00:31.330 Syyskuussa käynnistyi talous- ja HR, myynti, markkinointi ja viestintäryhmät, 5 00:00:31.330 --> 00:00:34.890 johtaminen ja opintohallintoryhmä. 6 00:00:34.890 --> 00:00:41.100 Marraskuussa käynnistyi täydennyskoulutus ja TKI-muutostyöryhmät. 7 00:00:41.100 --> 00:00:49.890 Lisäksi loppuvuodesta käynnistyi strategia-työryhmä. 8 00:00:49.890 --> 00:00:54.500 Muutostyöryhmissä ovat olleet vähän eri työn vaiheet. 9 00:00:54.500 --> 00:00:57.580 Näissä aluksi käynnistyneissä, 10 00:00:57.580 --> 00:01:01.520 talous- ja HR, myynti, markkinointi ja viestintä, johtaminen ja opintohallinto, 11 00:01:01.520 --> 00:01:06.490 Niin siellä tehtiin muutoskohteista muutossuunnitelmat. 12 00:01:06.490 --> 00:01:12.660 Viimeisessä videossa esittelin juuri näitä muutoskohteita. 13 00:01:12.660 --> 00:01:15.720 Sen sijaan täydennyskoulutus ja TKI -ryhmissä 14 00:01:15.720 --> 00:01:24.530 siellä oltiin vielä siinä vaiheessa, että siellä tehtiin muutoskohde-esityksiä. 15 00:01:24.530 --> 00:01:27.810 Niin ne muutossuunnitelmat kuin muutoskohteet ovat kuvattu 16 00:01:27.810 --> 00:01:35.370 sitten tässä jatkuvan oppimisen kalakuvassa. 17 00:01:35.370 --> 00:01:41.830 Muistatte varmaan, että ne tavoitteet, mihin me pyrimme jatkuvalla oppimisella on 18 00:01:41.830 --> 00:01:46.920 Jyväskylän yliopiston sivistystehtävän vaalimiseen, ajatukseen, 19 00:01:46.920 --> 00:01:50.530 että koulutus kuuluu kaikille. 20 00:01:50.530 --> 00:01:58.400 Me pyrimme tarjoamaan mahdollisimman monille opiskelijoille saavutettavat opinnot, 21 00:01:58.400 --> 00:02:04.970 pyrimme siihen, että jatkuva oppiminen on selkeästi järjestetty toimijoillemme, 22 00:02:04.970 --> 00:02:08.650 sitä on helppo ja selkeä tehdä, 23 00:02:08.650 --> 00:02:15.210 ja lisäksi neljäntenä tavoitteenahan meillä oli taloudellisen lisäarvon tuottaminen Jyväskylän 24 00:02:15.210 --> 00:02:22.860 yliopistolle, sen yksiköille ja ja yksittäisille toimijoillekin. 25 00:02:22.860 --> 00:02:27.940 Ja minkä takia tähän lähdettiin, tähän työhön, niin siellä oli ne kolme muutostekijää 26 00:02:27.940 --> 00:02:33.640 meillä olemassa, se OKM:n jatkuvan oppimisen strategia, 27 00:02:33.640 --> 00:02:37.780 viime kesäkuussa hallituksen tekemä päätös siitä, että jatkuvan 28 00:02:37.780 --> 00:02:40.560 oppimisen toimintaa tulee yliopistossamme 29 00:02:40.560 --> 00:02:44.950 uudelleenjärjestellä, ja sitten nämä 30 00:02:44.950 --> 00:02:52.980 vuosi sitten tammikuussa koulutusneuvoston laatimat suunnittelun periaatteet. 31 00:02:52.980 --> 00:02:59.780 Siinä on ne speksit, joiden ympärillä tätä kokonaisuutta on tehty ja nyt sitten tässä 32 00:02:59.780 --> 00:03:06.540 kalan vartalovaiheessa, niin siinä on sitten nämä meidän muutostyöryhmät, 33 00:03:06.540 --> 00:03:09.950 kohteet ja mitä ollaan tekemässä. 34 00:03:09.950 --> 00:03:14.910 Ja kun katsot ensiksi tuota johtamisen kohtaa 35 00:03:14.910 --> 00:03:19.190 niin siellähän muutoskohteena oli päätöksentekomallin kirkastaminen 36 00:03:19.190 --> 00:03:23.150 ja mitä se tarkoittaa nyt sitten sisältöinä? 37 00:03:23.150 --> 00:03:26.720 Se tarkoittaa sitä, että kyllä me joudumme keskustelemaan jatkuvan 38 00:03:26.720 --> 00:03:31.810 oppimisen rakenteesta ja siitä, miten sitä johdetaan. 39 00:03:31.810 --> 00:03:34.890 Miten sitä johdetaan yliopiston johdon tasolta, 40 00:03:34.890 --> 00:03:38.750 miten tiedekuntien erillislaitoksen johdon tasolta, ja miten sitten 41 00:03:38.750 --> 00:03:44.260 ihan operationaalisella tasolla se johtaminen tapahtuu. 42 00:03:44.260 --> 00:03:52.280 Tavoitteena on kirkastaa sitä johtamisen tehtäviä näillä kaikilla eri tasoilla. 43 00:03:52.280 --> 00:03:56.340 Se toinen kohta päätösten toteutuksia yhteisten periaatteiden noudattamiseen 44 00:03:56.340 --> 00:04:01.300 ja seurantaan, niin kyllä se keskeisesti sisältönä tarkoittaa jatkuvan 45 00:04:01.300 --> 00:04:04.690 oppimisen työnjakoa ja rooleja. 46 00:04:04.690 --> 00:04:08.670 Niissä meillä on parantamisen varaa. 47 00:04:08.670 --> 00:04:12.630 Ja tuo viimeinen kohta, jatkuvan oppimisen tulostavoitteiden asettamisen 48 00:04:12.630 --> 00:04:18.670 mallintaminen, niin tavoitteitahan voidaan asettaa ylhäältä päin 49 00:04:18.670 --> 00:04:21.390 tai alhaalta päin. 50 00:04:21.390 --> 00:04:27.370 Tässä on tavoitteena nyt sellaista mallia rakentaa, että miten se tavoitteiden asetanta tapahtuisi 51 00:04:27.370 --> 00:04:33.370 mahdollisimman paljon dialogissa sekä ylhäältäpäin että altapäin. 52 00:04:33.370 --> 00:04:36.760 Kun tavoitteet ovat yhteisiä, on yhteisesti asetettu 53 00:04:36.760 --> 00:04:42.890 niin niihin myös yhteisesti sitoudutaan. 54 00:04:42.890 --> 00:04:47.600 Toinen kohta on sitten tämä talous ja HR. 55 00:04:47.600 --> 00:04:53.980 Ja siinä on kaksi isoa tehtävää olemassa. 56 00:04:53.980 --> 00:04:58.600 Ensinnäkin tuo talouden ja ansainnan läpinäkyvyys. 57 00:04:58.600 --> 00:05:04.640 Kyllä tämä työ on osoittanut sen, että kyllä meillä talouden seurannassa 58 00:05:04.640 --> 00:05:07.680 ja niissä mekanismeissa, miten sitä talouden seurantaa 59 00:05:07.680 --> 00:05:12.000 tehdään, niin on vielä paljon parannettavaa. 60 00:05:12.000 --> 00:05:17.660 Me tulemme avaamaan nämä jatkuvan oppimisen tulokset kolmen viime vuoden 61 00:05:17.660 --> 00:05:23.250 ajalta ja siltä pohjalta tekemään esityksiä rehtorille, 62 00:05:23.250 --> 00:05:29.960 kun hän laatii uutta sisäistä rahoitusmallia yliopistoomme. 63 00:05:29.960 --> 00:05:34.700 OKM:n rahoitusmalli tulee muuttumaan vuonna 2025 64 00:05:34.700 --> 00:05:40.770 ja sillä tavalla se meidän sisäinen rahoitusmalli tulee myös muuttumaan. 65 00:05:40.770 --> 00:05:45.830 Toinen asia, jonka tuo talous- ja HR-ryhmä otti työn alle, oli tämä 66 00:05:45.830 --> 00:05:49.850 henkilöstöresurssien suunnittelun uudistaminen. 67 00:05:49.850 --> 00:05:56.370 Ja siellä meillä on kolme sisältökohtaa. Se, että työsuunnitelmissa 68 00:05:56.370 --> 00:06:00.510 on aito paikka jatkuvalle oppimiselle, 69 00:06:00.510 --> 00:06:05.030 se, että meillä on lisätyömalli täydennyskoulutuksen 70 00:06:05.030 --> 00:06:07.610 tehtäville ja kolmantena kohtana 71 00:06:07.610 --> 00:06:12.850 se, että meillä on tiimirakennetta ja yhteisopettajuutta olemassa jatkuvaan 72 00:06:12.850 --> 00:06:19.970 oppimiseen siksi, että se ei jää yksittäisten henkilöiden toiminnaksi 73 00:06:19.970 --> 00:06:28.650 ja sillä tavalla myös varsin herkäksi rikkoutumaan. Halutaan isompia ryhmiä 74 00:06:28.650 --> 00:06:34.820 asioiden taakse, jotta kestävyyttä saadaan lisää. 75 00:06:34.820 --> 00:06:40.140 Opintohallinto-muutostyöryhmässä, niin he laativat aika huolellisen 76 00:06:40.140 --> 00:06:45.370 koulutustyyppimatriisin meidän jatkuvan oppimisen tarjonnasta. 77 00:06:45.370 --> 00:06:52.670 Ja kyllä se matriisi antaa syötteitä ja esityksiä sille, että mitä jatkuvaa 78 00:06:52.670 --> 00:06:57.970 oppimista meidän kannattaa tulevaisuudessa järjestää, ja ennen kaikkea miten 79 00:06:57.970 --> 00:07:03.870 sen opintohallinto kannattaa tulevaisuudessa järjestää. 80 00:07:03.870 --> 00:07:07.960 Kun menemme opiskelijan näkökulmaan niin tilanne 81 00:07:07.960 --> 00:07:11.470 on vielä hankalampi. 82 00:07:11.470 --> 00:07:16.800 Että jos meillä on kovin hajanainen tuo meidän koulutusmatriisimme, 83 00:07:16.800 --> 00:07:22.130 niin kyllä se näkyy opiskelijoille myös varsin sekavana 84 00:07:22.130 --> 00:07:24.490 tämä meidän tarjonta. 85 00:07:24.490 --> 00:07:31.080 Ja siinä mielessä meidän jatkuvan oppimisen digiratkaisut ja hallintoon 86 00:07:31.080 --> 00:07:36.590 liittyvät digitaaliset ratkaisut vaativat vielä kehittämistyötä. 87 00:07:36.590 --> 00:07:45.300 Ja esimerkkinä siellä on tuo ILPO, ILPO:n jatkokehittäminen ilmoittautumisen työkaluna. 88 00:07:45.300 --> 00:07:48.750 Neljäs ryhmä, myynti, markkinointi ja viestintä 89 00:07:48.750 --> 00:07:54.790 siellä on selkeästi myynnin ja markkinoinnin rakentamisen tarve tullut esille. 90 00:07:54.790 --> 00:08:01.350 Meillä ei ole oikein kokonaisvaltaista systeemiä tähän olemassa. 91 00:08:01.350 --> 00:08:08.430 Yksittäisiä toimijuuksia on eri yksiköissä, mutta mutta sellainen kokonaisvaltainen, 92 00:08:08.430 --> 00:08:16.120 myynti, markkinointi meiltä tarvitsee kehittämistoimia. 93 00:08:16.120 --> 00:08:18.490 Ja toinen asia joka siellä tulee esille on tämä 94 00:08:18.490 --> 00:08:21.090 asiakkuuksien parempi hallinta. 95 00:08:21.090 --> 00:08:24.120 Me tarvitsemme sinne tietojärjestelmää, 96 00:08:24.120 --> 00:08:27.610 me tarvitsemme sinne työkaluja, millä teemme ennakointia ennen 97 00:08:27.610 --> 00:08:31.670 kuin käynnistämme koulutusten suunnittelua. 98 00:08:31.670 --> 00:08:35.730 Sitä se koulutustarvearvio tarkoittaa, ja ennen kaikkea tarvitsemme sitä 99 00:08:35.730 --> 00:08:40.150 palautetietoa myös, että miten nämä koulutukset ovat menneet ja 100 00:08:40.150 --> 00:08:46.120 miten niitä tulisi sitten edelleen kehittää. 101 00:08:46.120 --> 00:08:50.260 Täydennyskoulutus ja TKI-ryhmät, niin nehän pystyvät vielä tässä 102 00:08:50.260 --> 00:08:54.090 työssään määrittelemään niitä muutoskohteitaan. 103 00:08:54.090 --> 00:09:00.930 Täydennyskoulutuksessa on olennaista tunnistaa sen painopisteet ja myös tuo 104 00:09:00.930 --> 00:09:05.760 tuollainen koulutustyyppimatriisi, joka tehtiin muista jatkuvan oppimisen sisällöistä, 105 00:09:05.760 --> 00:09:10.760 niin on tarpeen tehdä myös täydennyskoulutuksesta. 106 00:09:10.760 --> 00:09:15.510 TKI:b puolella on keskeistä tunnistaa Jyväskylän yliopiston strategiset 107 00:09:15.510 --> 00:09:22.330 kumppanit, joidenka kanssa tätä TKI:tä jatkossa tehdään. 108 00:09:22.330 --> 00:09:27.970 Näillä kahdella ryhmällä on yhteisenä teemana tutkiskella 109 00:09:27.970 --> 00:09:30.980 teemojen rahoitusmahdollisuuksia 110 00:09:30.980 --> 00:09:34.790 ja sitten täällä on hyvin keskeinen asia tämä organisoitumisen 111 00:09:34.790 --> 00:09:43.850 rakenne, että miten se jatkossa tapahtuu. 112 00:09:43.850 --> 00:09:49.730 Kun sitten katsotaan seuraavaksi, että mitä tässä on nyt tulossa. 113 00:09:49.730 --> 00:09:53.360 Millaisia päätöksiä lienee 114 00:09:53.360 --> 00:09:55.210 edessä. 115 00:09:55.210 --> 00:10:00.330 Niin niissä koulutusneuvoston vuosi sitten tekemissä suunnittelun periaatteissa 116 00:10:00.330 --> 00:10:05.840 todettiin, että hyödynnämme olemassa olevia rakenteita. 117 00:10:05.840 --> 00:10:12.670 Ja olen aikaisemmissa videoissa ja meidän yhteisissä tapaamisissa sanonut, että 118 00:10:12.670 --> 00:10:16.410 tavoite ei ole tehdä uusia rakenteita. 119 00:10:16.410 --> 00:10:18.860 Ja sanoinkin, että tuo tuommoinen toiminnan järjestäminen niin 120 00:10:18.860 --> 00:10:24.950 se on toimintojen muuttamista ja tehostamista. 121 00:10:24.950 --> 00:10:31.110 Marraskuun, joulukuun työskentely, erityisesti TKI- ja täydennyskoulutusryhmän kanssa, 122 00:10:31.110 --> 00:10:37.540 antaa kuitenkin viitteitä siitä, että meidän on myös syytä varautua 123 00:10:37.540 --> 00:10:43.440 rakenteen muuttamisen tarpeisiin. 124 00:10:43.440 --> 00:10:48.840 Toinen asia, jota tässä on nyt viime videon jälkeen tapahtunut ja mitä 125 00:10:48.840 --> 00:10:55.360 miten ymmärrys on kasvanut, niin on nähtävissä se, että on olemassa muutostyöt, 126 00:10:55.360 --> 00:10:58.950 jotka tapahtuvat tämän hankkeen puitteissa. 127 00:10:58.950 --> 00:11:04.410 Me pystymme tässä hankkeessa hyvin katsomaan, vaikka tuota tiimirakenteista mallia, 128 00:11:04.410 --> 00:11:07.150 miten sitä jatkuvaa oppimista toteutetaan. 129 00:11:07.150 --> 00:11:12.030 Pystymme hyvinkin katsomaan sitä koulutustarvearviota, tulostavoitteita, 130 00:11:12.030 --> 00:11:15.910 työnjakoa, lukuisia asioita. 131 00:11:15.910 --> 00:11:19.610 Ja niistä tehdä sitten pilotit ja edetä ihan projektisuunnitelman 132 00:11:19.610 --> 00:11:23.650 mukaisesti näiden asioiden kohdalla. 133 00:11:23.650 --> 00:11:30.740 Sen lisäksi, meillä on sitten tullut esille sellaisia asioita, jotka ovat laajempia, 134 00:11:30.740 --> 00:11:34.370 vaativat yleisempää muutosta, 135 00:11:34.370 --> 00:11:38.350 kuten esimerkiksi sisäinen rahoitusmalli. 136 00:11:38.350 --> 00:11:41.910 Ei jatkuvan oppimisen sisäinen rahoitusmalli, niin se ei, 137 00:11:41.910 --> 00:11:45.200 se ei kuulu tämän 138 00:11:45.200 --> 00:11:53.440 projektin toimenkuvaan, vaan se on rehtorin ja talousjohtajan tehtävää. 139 00:11:53.440 --> 00:11:56.980 Ylipäätään palvelujen järjestäminen, 140 00:11:56.980 --> 00:11:59.200 miten se kokonaisuudessaan tapahtuu, 141 00:11:59.200 --> 00:12:04.860 me voimme tehdä esityksiä näihin yhteisiin teemoihin ja tulemmekin tekemään esityksiä. 142 00:12:04.860 --> 00:12:14.890 Mutta sellainen päätöksenteko sijoittuu toisaalle. 143 00:12:14.890 --> 00:12:17.730 No seuraavaksi 144 00:12:17.730 --> 00:12:23.050 menemme kohti käytännön toimenpiteitä, eli ne muutossuunnitelmat, jotka on tehty nyt niin 145 00:12:23.050 --> 00:12:30.410 ne muutetaan tässä tammi-helmikuun aikana käytännön toimenpiteiksi siten, että rehtorit 146 00:12:30.410 --> 00:12:36.780 tekevät niistä sitten pilotointipäätökset 4.3. 147 00:12:36.780 --> 00:12:39.710 Eli pyrimme ne konkretisoimaan sillä tavalla, että mitä 148 00:12:39.710 --> 00:12:42.260 se pilotointi on ja mitä se tarkoittaa, 149 00:12:42.260 --> 00:12:49.280 ja sitten katsotaan vielä kertaalleen, että mitkä lähtevät jatkoon ja pilotointiin. 150 00:12:49.280 --> 00:12:54.700 Niitä pilotointeja valmistellaan kevään, loppukevään ajan siten, että tavoite 151 00:12:54.700 --> 00:12:58.410 olisi, että elokuussa sitten pilotoinnit käynnistyvät. 152 00:12:58.410 --> 00:13:02.510 Eli sillä tavalla muutokset jossain pilotointiasteessa 153 00:13:02.510 --> 00:13:09.090 konkretisoituvat sitten jo osin elokuussa. 154 00:13:09.090 --> 00:13:13.500 Täydennyskoulutusta ja TKI-ryhmät tekevät muutoskohteistaan muutossuunnitelmat 155 00:13:13.500 --> 00:13:17.310 ja ne olisivat sitten tuolla rehtoreiden päätöspöydässä 156 00:13:17.310 --> 00:13:22.360 silloin maaliskuun alussa. 157 00:13:22.360 --> 00:13:28.200 Strategiatyö jatkuu ja siinä tavoitteena on, että sen käsittely 158 00:13:28.200 --> 00:13:33.920 ja hyväksyntä olisi yliopiston hallituksessa kesäkuussa. 159 00:13:33.920 --> 00:13:43.420 Samanaikaisesti kun Jyväskylän yliopiston strategiakin on siellä silloin käsittelyssä. 160 00:13:43.420 --> 00:13:46.980 Tämä näyttää siltä, että tulee toimelias kevät. Aika paljon 161 00:13:46.980 --> 00:13:51.050 isoja asioita tapahtuu lyhyessä aikavälissä. 162 00:13:51.050 --> 00:13:56.930 Ja ennen juhannusta näkisin, että on varsin selkeä kuva Jyväskylän yliopiston 163 00:13:56.930 --> 00:14:01.950 jatkuvan oppimisen muutoksesta ja sen konkretisoinneista myös. 164 00:14:01.950 --> 00:14:11.290 Sitten ne alkavat syksyllä jo arkeen siirtymään vaiheittain. 165 00:14:11.290 --> 00:14:19.130 Kiitos kun olet seurannut tämän videon ja sillä tavalla tutustunut jälleen 166 00:14:19.130 --> 00:14:24.510 seuraavaan kehitysaskeleeseen, jota tässä ollaan tekemässä. 167 00:14:24.510 --> 00:14:27.430 Muista, että koulutus kuuluu kaikille. 168 00:14:27.430 --> 00:14:32.460 Olet tervetullut mukaan kehittämään Jyväskylän yliopiston jatkuvaa oppimista.