WEBVTT 00:01.000 --> 00:06.000 Tässä videossa esitellään keskeisiä esitysgrafiikan saavutettavuusohjeita ja laaditaan niiden 00:06.500 --> 00:12.000 mukaisesti pieni Powerpoint -esitys. Esityksen saavutettavuutta testataan ja se tallennetaan pdf-tiedostoksi 00:12.500 --> 00:18.000 jonka saavutettavuus myös tarkistetaan. 00:18.500 --> 00:24.000 Käytän esityksen tekemiseen Powerpoint 2010 -ohjelmaa. Esitysgrafiikan laatimiseen on muitakin välineitä 00:24.500 --> 00:30.000 mutta saavutettavan esityksen keskeiset periaatteet soveltuvat niihinkin. 00:30.500 --> 00:42.000 Lisään otsikon "Saavutettava Powerpoint-esitys" sekä alaotsikoksi "Stivi-suositus" 00:42.500 --> 00:48.000 sekä nettiosoitteen "www.esok.fi/stivisuositus". 00:48.500 --> 00:54.000 Lisään nettiosoitteeseen hyperlinkin. 00:54.500 --> 01:02.000 Valitsen osoitteen tekstistä hiirellä ja yläpalkista Lisää-välilehden ja sieltä kohdan Hyperlinkki 01:04.500 --> 01:12.000 Avautuneen keskusteluikkunan osoiteriville lisään osoitteen www.esok.fi/stivisuositus 01:15.500 --> 01:20.000 Yleensä hyperlinkin lisääminen onnistuu myös hiiren oikealla painikkeella esille avautuvasta valikosta 01:22.500 --> 01:28.000 Hyperlinkin teksti voisi olla "Stivi-suositus", mutta koska osoite on lyhyt, se on hyvä laittaa tähän kokonaan. 01:28.500 --> 01:34.000 Silloin verkko-osoite avaa sivun sähköisessä versiossa ja näkyy myös paperitulosteesta. 01:35.500 --> 01:41.000 Lisään aloitusvalikosta Otsikko- ja sisältödian 01:41.500 --> 01:47.000 ja otsikon "Ota huomioon esityksen käyttötapa". 01:47.500 --> 01:52.000 Esityksen käyttötapa vaikuttaa saavutettavuusvaatimuksiin. 01:52.500 --> 01:58.000 Kun esitys on puheen tukena tutussa paikassa, tutun pienryhmän tapaamisessa, ei esimerkiksi 01:58.500 --> 02:02.000 tekstivastineiden laatiminen ole välttämätöntä. 02:02.500 --> 02:08.000 Jos esitys on esimerkiksi tärkeä oppimateriaali, eikä osanottajia tarkalleen tunneta, ei saavutettavuudesta pidä tinkiä. 02:19.000 --> 02:25.000 Kun esityksen käyttö monipuolistuu, on otettava huomioon erilaiset osanottajat, tilanteet ja käyttötavat. 02:25.500 --> 02:31.000 Mukana voi olla osallistujia, jotka eivät näe tai kuule, tai jotka ottavat vastaan ja käsittelevät tietoa eri tavalla. 02:35.500 --> 02:41.000 Sen lisäksi, että esitysmateriaali toimii puhujan muistin tukena, sitä käytetään usein tulosteina ja tekstimuodossa. 02:46.500 --> 02:51.000 Esityksen eri muodot ovat omiaan lisäämään tiedon saavutettavuutta, kun vielä toteutetaan keskeisiä 02:51.500 --> 02:54.000 saavutettavuusohjeita. 02:55.000 --> 03:01.000 Lisään otsikko- ja sisältödian, otsikoksi "Keskeisiä saavutettavuusohjeita". 03:10.000 --> 03:16.000 Käytä riittävän suurta tekstikokoa ja selkeää fonttia 03:19.000 --> 03:28.000 Keskeisiä saavutettavuudelle ovat: riittävän suuri tekstikoko, mielellään 32 pistettä ja päätteetön fontti 03:28.500 --> 03:35.000 esimerkiksi Arial, on paremmin luettava näyttöruudulta kuin päätteellinen, esimerkiksi Times New Roman. 03:35.500 --> 03:42.000 Käytä riittävää kontrastia tekstin ja taustan välillä 03:47.500 --> 03:54.000 Musta teksti valkoisella pohjalla on varma valinta. Tärkeintä on, että teksti sekä näytöllä, valkokankaalla että tulosteissa 03:54.500 --> 04:00.000 on helposti luettavissa, eikä huku esimerkiksi taustakuvaan tai tummaan taustaan. 04:01.000 --> 04:09.000 Riittävä kontrasti on suhteellinen käsite. W3C:n verkkosisällön saavutettavuusohjeissa tekstin ja taustan välinen 04:09.500 --> 04:18.000 minimikontrasti on 4,5:1 ja suurikokoisella tekstillä, vähintään 18 pistettä, 3:1. 04:20.000 --> 04:26.000 Kontrastin arvioimiseksi on olemassa tekstejä verkossa ja joissain ohjelmissa. 04:27.000 --> 04:33.000 Älä käytä väriä ainoana tapana välittää informaatiota. 04:41.000 --> 04:47.000 Tiedon tulee olla saatavilla, vaikka värit syystä tai toisesta eivät olisi käytettävissä. 04:47.500 --> 04:53.000 Tämä on tärkeä muistaa, koska kaikki eivät näe värejä samalla tavalla ja diat tulostetaan usein harmaasävyjä käyttäen. 04:55.000 --> 05:00.000 Käytä selkeää kieltä. Selkeä kieli on tiivistä 05:00.500 --> 05:08.000 tilanteeseen sopivaa ja osanottajille ymmärrettävää kieltä, ilman tarpeetonta vieraiden termien tai alan slangin käyttöä. 05:10.000 --> 05:15.000 Kirjoita kuville tekstivastineet. 05:15.500 --> 05:21.000 Tekstivastineet välittävät tiiviissä muodossa kuvien tietosisällön näkövammaisille osanottajille. 05:21.500 --> 05:27.000 Jos esityksessäsi on video, ääntä tai animaatiota, varmista sisällön saavutettavuus. 05:29.000 --> 05:36.000 Videot, ääni ja animaatiot ovat erinomaisia erilaisten asioiden havainnollistamisessa ja voivat edistää tiedon saavutettavuutta. 05:38.000 --> 05:45.000 Niiden käytössä on otettava huomioon myös monikanavaisuus, niin että keskeinen tietosisältö on tavoitettavissa vaikka ei 05:45.500 --> 05:52.000 näkisi tai kuulisi esitystä. Usein riittää tekstittäminen, mutta myös sisällön tekstikuvaus voi olla tarpeellinen. 05:55.000 --> 06:00.000 Lisään otsikko- ja sisältödian. 06:00.500 --> 06:06.000 Otsikoksi "Keskeisiä saavutettavuusohjeita (2)" 06:12.500 --> 06:18.000 Varmista linkkitekstien tarkoituksenmukaisuus. 06:18.500 --> 06:25.000 Linkkitekstistä tulee selvitä, mihin linkki johtaa. Esimerkiksi "tästä" ei ole kunnollinen hyperlinkki. 06:27.000 --> 06:33.000 Kirjoita joka dialle yksilöivä otsikko. 06:33.500 --> 06:42.000 Jokaiselle dialle tulee oma otsikko, vaikka sitten järjestysnumeroilla, jos sama otsikko toistuu esityksessä. 06:44.000 --> 06:50.000 Vältä toimintoa, joka vaihtaa dian määräajoin. 06:52.000 --> 06:58.000 Diaesityksen toiminnoissa kannattaa välttää pakkotahtisuutta ja monimutkaisia siirtymiä, jotka voivat häiritä keskittymistä 06:58.500 --> 07:04.000 itse sisältöön tai vaikeuttaa esityksen käyttöä. 07:05.500 --> 07:11.000 Tarkista tekstiruutujen lukemisjärjestys, mikäli ne eivät ole osa dian valmista asettelua. 07:23.000 --> 07:30.000 Lukemisjärjestys ei välttämättä ole näppäimistöllä navigoitaessa sama kuin visuaalisessa esityksessä 07:30.500 --> 07:36.000 joten se on tarkistettava, jos dioissa on useita tekstiruutuja tai muita objekteja. 07:37.000 --> 07:43.000 Lisään otsikko- ja sisältödian 07:43.500 --> 07:46.000 ja siihen kuvan tiedostosta. 07:47.000 --> 07:55.000 Otsikoksi "Kuvioesimerkki: Korkeakoulut, joissa on yhtenäinen ohjeistus tukijärjestelyistä" 08:15.000 --> 08:24.000 Valitsen Lisää-valikosta Kuva ja haen oikeasta hakemistosta kuvan 08:29.000 --> 08:35.000 Lisään kuvaan lähdeviitteen aloitusvalikon kautta lisäämällä tekstiruudun kuvan alle 08:43.000 --> 08:49.000 "Penttilä, J. 2012, 30. 08:49:500 --> 09:04.000 Hitaasti mutta varmasti? Saavutettavuuden edistyminen yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa 2000-luvulla." 09:08.000 --> 09:14.000 Tässä esimerkkidiassa pienin tekstikoko on vain 18 pistettä, mitä ei suositella. 09:14.500 --> 09:21.000 Käytännössä lähteen voi diaan merkitä lyhyemmin ja esittää tiedot tarkemmin lähdeluettelossa. 09:24.000 --> 09:33.000 Lisään lähdeviitteeseen hyperlinkin. Valitsen hiirellä tekstistä kohdan "Penttilä, J. 2012, 30. Hitaasti mutta varmasti?" 09:35.000 --> 09:41.000 ja yläpalkista Lisää-välilehden ja sieltä Hyperlinkki. 09:43.000 --> 09:49.000 Avautuneen keskusteluikkunan osoiteriville lisään julkaisun verkko-osoitteen. 09:51.000 --> 09:57.000 Kuviossa ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tulokset on esitetty eri värisillä pylväillä. 09:58.000 --> 10:04.000 koska esitykset tulostetaan usein harmaasävyjä käyttäen, eivätkä kaikki näe värejä samalla tavalla 10:04.500 --> 10:10.000 esimerkiksi värisokeuden vuoksi, kokeilen kuvion ymmärrettävyyttä ilman värejä. 10:10.500 --> 10:16.000 Valitsen yläpalkista Näytä ja Harmaasävy. 10:16.500 --> 10:22.000 Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tulokset ovat visuaalisessa esityksessä tunnistettavissa myös ilman värejä. 10:23.000 --> 10:28.000 Lukijoille, jotka eivät näe, esitetään kuvien tietosisältö tiiviisti tekstivastineessa. 10:29.000 --> 10:34.000 Tarvittaessa tarjotaan vaihtoehtoinen esitys, esimerkiksi taulukko. 10:34.500 --> 10:40.000 Jos kuvion sisältö on kerrottu tekstissä, sitä ei tarvitse toistaa tekstivastineessa. 10:40.500 --> 10:45.000 Koristelukuville ei tarvita tekstivastinetta. 10:45.500 --> 10:52.000 Jos kuva on luotu Powerpointin piirtotyökaluilla, tarvitsee kuvion eri osaset ryhmitellä tai tallentaa kuvio kuvaksi 10:52.500 --> 11:00.000 ja lisätä se dian sisällöksi. Muuten kuvioon saattaa jäädä suuri määrä eri osasia, joiden tekstivastineiden 11:00.500 --> 11:04.000 lukemisjärjestyksen määrittely ei ole mielekästä. 11:05.000 --> 11:11.000 Powerpointissa luotuun Smart Art graphic -kuvaan tai kaavioon lisätään tekstivastine valitsemalla 11:11.500 --> 11:17.000 kuvion kehys ja kirjoittamalla tekstivastine kehykselle, ei yksittäisen kuvion osiolle. 11:18.000 --> 11:24.000 Lisään tekstivastineen yhtenäinen ohjeistus tukijärjestelyistä -kuviolle. 11:25.000 --> 11:31.000 Valitsen kuvan hiiren oikealla painikkeella ja avautuvasta ikkunasta vaihtoehdon Muotoile kuvaa. 11:36.000 --> 11:42.000 Keskusteluikkunasta Vaihtoehtoinen teksti 11:43.000 --> 11:48.000 tekstivastine kirjoitetaan kohtaan Kuvaus. 11:50.000 --> 11:58.000 Kirjoitan "Pylväsdiagrammi, jossa ovat prosentteina korkeakoulut, joissa on yhtenäinen ohjeistus tukijärjestelyistä 11:58.500 --> 12:02.000 valintakokeissa ja muissa opiskeluun kytkeytyvissä asioissa. 12:05.000 --> 12:11.000 Valintakokeet: ammattikorkeakoulut 92% yliopistot 68%. 12:11.500 --> 12:17.000 Muut opiskeluun liittyvät asiat: ammattikorkeakoulut 69% yliopistot 40%." 12:23.000 --> 12:28.000 Kohtaa Otsikko ei yleensä tarvitse täyttää. Sitä suositellaan käytettäväksi tiiviinä kuvauksena 12:28.500 --> 12:33.000 kun tekstivastine on yksityiskohtainen tai pitkähkö. 12:33.500 --> 12:39.000 Tässä otsikoksi voisi halutessaan laittaa "Tukijärjestelyjä toteuttavien korkeakoulujen osuudet" 13:05.000 --> 13:11.000 Tekstivastine on valmis, suljen ikkunan. 13:11.000 --> 13:17.000 Esitys on koossa ja on aika arvioida sen saavutettavuutta erilaisilla testeillä. 13:17.500 --> 13:23.000 Testit tunnistavat joitain mahdollisista ongelmista, joten moitteeton testitulos ei välttämättä tarkoita 13:23.500 --> 13:27.000 että saavutettavuusongelmia ei voisi tulla vastaan. 13:27.500 --> 13:33.000 Testit auttavat kuitenkin osaltaan kehittämään laadukkaampia esityksiä ja omaa osaamista. 13:33.500 --> 13:39.000 Tarkistetaan lukemisjärjestys. Diojen sisällön tulisi olla luettavissa samassa loogisessa järjestyksessä sekä 13:39.500 --> 13:45.000 visuaalisesti että näppäimistöllä navigoitaessa. 13:50.000 --> 13:56.000 Valitsen Aloitus-välilehden Piirto-ryhmässä ensin Järjestä 13:56.500 --> 14:02.000 ja sitten Valintaruutu 14:08.000 --> 14:14.000 Valintaruutu-kohdassa on luettelo dian objekteista. 14:14.500 --> 14:20.000 Objektit luetaan luettelossa alhaalta ylöspäin. 14:20.500 --> 14:26.000 Esimerkiksi ensimmäisessä diassa ensimmäisenä objektina on otsikko ja se näkyy valintaruudussa alimmaisena. 14:30.000 --> 14:36.000 Toisena on sisällön paikkamerkki, jossa on tekstiruutu. 14:36.500 --> 14:42.000 Väärässä paikassa olevat kohteet voi siirtää alareunan Muuta järjestystä -nuolipainikkeilla. 14:46.000 --> 14:52.000 Lukemisjärjestys on tarkistettava sivu sivulta. 14:55.000 --> 15:01.000 Monilla organisaatioilla ja puhujilla on diapohjat, joissa voi olla useitakin erillisiä tekstikenttiä 15:01.500 --> 15:07.000 joiden lukemisjärjestys nähtynä on toinen kuin näppäimistöllä navigoitaessa. 15:07.500 --> 15:13.000 Tässä esityksessä lukemisjärjestys on tarkistuksessa sama kuin visuaalisestikin, joten muutoksia ei tarvita. 15:16.000 --> 15:22.000 Monipuolisempi testiväline on Powerpoint 2010 saavutettavuusarviointi eli helppokäyttöisyyden tarkistus 15:22.500 --> 15:28.000 joka auttaa varmistamaan, että kuvilla on tekstivastineet eli vaihtoehtoiset tekstit, taulukoilla on 15:28.500 --> 15:34.000 otsikkorivit, dioilla on otsikot, hyperlinkkien tekstit ovat havainnolliset, 15:35.500 --> 15:41.000 taulukon rakenne ei ole liian monimutkainen, taulukossa ei käytetä tyhjiä soluja muotoiluun, 15:41.500 --> 15:47.000 ääni- ja videotiedostoissa on tekstitys, diat ovat loogisessa järjestyksessä ja jokaisella dialla 15:47.500 --> 15:52.000 on yksilöllinen otsikko. 15:52.500 --> 15:58.000 Esimerkiksi fonttityyppiin tai kokoon, värikontrasteihin ja kielen selkeyteen tämä testi ei ota kantaa. 16:01.000 --> 16:10.000 Käynnistän helppokäyttöisyyden tarkistuksen valitsemalla Tiedosto - Tiedot 16:10.500 --> 16:18.000 Tiedot - Tarkista ongelmien varalta ja Tarkista helppokäyttöisyys 16:20.000 --> 16:26.000 Helppokäyttöisyyden tarkistus varoittaa epäselvästä hyperlinkin tekstistä ensimmäisen dian alaotsikossa 16:26.500 --> 16:32.000 jossa käytimme Stivi-suosituksen verkko-osoitetta. 16:38.000 --> 16:44.000 Linkki on kuitenkin tarkoituksella siihen laitettu, joten annetaan sen olla. 16:46.000 --> 16:52.000 Helppokäyttöisyyden tarkistus kuitenkin antaa myös vihjeeksi lukujärjestyksen tarkistamisen dialla viisi. 16:54.000 --> 17:02.000 Lukujärjestyksen tarkistaminen diassa viisi näyttää kuitenkin siltä, että se on täysin halutun lainen. 17:03.000 --> 17:10.000 Otsikko on alimpana, keskellä on kuvio sekä lähde löytyy sivun alalaidasta. 17:17.000 --> 17:23.000 Kun esitys on valmis ja saavutettavuustarkistukset on tehty, voidaan esitys tallentaa verkkokäyttöä varten pdf-muotoon. 17:27.000 --> 17:33.000 Pdf-tiedoston etuja Powerpoint-muotoon verrattuna ovat muun muassa 17:33.500 --> 17:39.000 että pdf-tiedostomuoto on suhteellisen pieni, mahdollisesti häiritsevät diojen vaihdot jäävät pois 17:39.500 --> 17:43.000 ja kaikilla on yleensä ohjelma pdf-tiedostojen lukemiseen. 17:43.500 --> 17:49.000 Ehkä tärkeintä on, että pdf-tiedostossa alkuperäisen esityksen otsikkorakenne ja muu saavutettavuustieto pysyvät 17:49.500 --> 17:54.000 kun tiedosto muutetaan pdf:ksi oikein. 17:54.500 --> 18:00.000 Jos esityksessä on taulukoita ja osaat lisätä saavutettavuustiedon Adobe Acrobatissa, on mahdollista luoda 18:00.500 --> 18:06.000 pdf-tiedosto, joka on saavutettavampi, kuin alkuperäinen Powerpoint -tiedosto. 18:06.500 --> 18:12.000 Tällä kertaa käytettävissä ovat Acrobat Pdf maker -lisäke ja Adobe Acrobat X -ohjelma 18:12.500 --> 18:18.000 mutta myös muita vaihtoehtoja on olemassa. 18:19.000 --> 18:25.000 Valitsen Tiedosto-valikosta Tallenna Adobe PDF:ksi 18:28.000 --> 18:34.000 Valitsen tallennuspaikan kovalevyllä ja Tallenna -painikkeen. 18:34.500 --> 18:40.000 Kun tallennus on valmis pdf-muotoinen esitys avautuu Adobe Acrobat X -ohjelmaan. 19:01.000 --> 19:07.000 Kun tallennus on valmis pdf-muotoinen esitys avautuu Adoben ohjelmistolla. 19:08.000 --> 19:12.000 Tarkistan vielä esityksestä tehdyn pdf-tiedoston saavutettavuuden. 19:13.000 --> 19:19.000 Acrobat -ohjelmassa valitaan oikeanpuoleisesta palstasta Tools ja Accessibility. 19:19.500 --> 19:25.000 Valikosta näyttää puuttuvan Accessibility, mutta sen saa oikeasta ylälaidasta kuvakkeesta klikkaamalla valittua 19:30.000 --> 19:38.000 ja valitaan Full Check. Tarjolla on myös Quick Check -pikatarkistus, mutta se ei ole riittävän monipuolinen. 19:41.000 --> 19:47.000 Adobe Acrobat X:n Full Check -valintaikkunassa ovat oletusvalintana tarkistukset: 19:47.500 --> 19:54.000 kuvien tekstivastineet, tekstin kielimääritys, käytettyjen merkkien tunnistettavuus, 19:54.500 --> 20:01.000 tunnisteet eli tagit kaikelle tarpeelliselle sisällölle, lomakkeiden kenttien kuvaukset, 20:01.500 --> 20:07.000 lukemisjärjestys sekä luetelmien ja taulukoiden rakenne. 20:09.500 --> 20:15.000 Uudemman Acrobat XI -ohjelman testi on huomattavasti X-version testiä monipuolisempi 20:15.500 --> 20:22.000 muita mahdollisia testejä ovat esimerkiksi maksuttomat verkosta löytyvät TingTun ja PAC 2. 20:23.000 --> 20:26.000 Käynnistän tarkistuksen. 20:26.500 --> 20:32.000 Tarkistus ilmoittaa löytäneensä ongelmia, valitsen OK-painikkeen 20:32.500 --> 20:38.000 ja Tarkistusraportti aukeaa. 20:39.500 --> 20:45.000 Löytämiensä ongelmien lisäksi raportti antaa vihjeitä niiden korjaamiseksi. 20:49.000 --> 20:55.000 Raportin mukaan asiakirjasta puuttuvat kielimääritykset. Kieli voidaan määritellä asiakirjalle, 20:55.500 --> 21:01.000 sivulle tai tekstin osalle. 21:01.500 --> 21:07.000 Tässä esityksessä ei ole erikielisiä osuuksia, joten riittää, että asetetaan koko asiakirjan kieleksi suomi. 21:08.000 --> 21:15.000 Valitaan yläpalkista File ja avautuvasta valikosta Properties. 21:21.000 --> 21:28.000 Sitten valitaan Document Properties -keskusteluikkunasta Advanced-välilehti 21:29.000 --> 21:36.000 ja siellä Language-valikosta Finnish. 21:40.000 --> 21:44.000 Ja painetaan ok. 21:48.000 --> 21:54.000 Tarkistusraportissa kehotetaan tarkistamaan asiakirjan lukemisjärjestys 21:59.000 --> 22:07.000 Valitse vasemmalta navigointipalkista Page Thumbnails -painike ja esityksen diojen kuvakkeet avautuvat. 22:09.000 --> 22:15.000 Diat voidaan valita hiirellä tai näppäinkomennolla Control + A 22:16.000 --> 22:22.000 ja muuttaa kaikkien asetukset yhdellä kertaa. 22:22.500 --> 22:28.000 Klikkaa kuvakkeita hiiren oikealla painikkeella ja valitse avautuvasta keskusteluikkunasta Page Properties. 22:32.000 --> 22:38.000 Valittaviksi tulevat rivi-, sarake- tai rakennejärjestyksen mukaan etenevä tai määrittämätön lukemisjärjestys. 22:39.000 --> 22:47.000 Tässä käytetään dian rakenteen mukaista lukemisjärjestystä, joten valitaan Use Document Structure ja painetaan OK 22:53.000 --> 23:00.000 Tallennetaan pdf-tiedosto ja toistetaan Accessibility Full Check –tarkistus. 23:12.000 --> 23:18.000 Tarkistus ilmoittaa, että ongelmia ei löytynyt. 23:19.000 --> 23:23.000 Suunnittelu ja käsikirjoitus Hannu Puupponen Kouluttaja Anna-Maria Laattala 23:23.500 --> 23:30.500 Kuvaus ja editointi Matti Haveri-Heikkilä Jyväskylän yliopisto 2015