WEBVTT 00:00:00.000 --> 00:00:06.400 Reilut 20 osanottajaa nyt on paikalla. Kaikkiaan noin 40 on ilmoittautunut. 00:00:07.040 --> 00:00:13.120 Vähän viivytin tuota alkua, että siihen saataisi mielellään suurin osa kuitenkin mukaan. 00:00:13.880 --> 00:00:15.240 Tervetuloa vain kaikki. 00:00:15.960 --> 00:00:20.559 Kuuntelemaan sähköisten järjestelmien saavutettavuudesta. 00:00:22.360 --> 00:00:28.279 Enimmäkseen korkeakouluopiskeluun ja korkeakoulujen toimintaan tässä keskitytään. 00:00:31.520 --> 00:00:36.919 Minä olen toiminut Jyväskylän yliopistossa saavutettavuussuunnittelijana. 00:00:37.720 --> 00:00:45.440 Kaiken kaikkiaan näiden saavutettavuus- ja esteettömyysasioiden kanssa olen ollut - 00:00:46.320 --> 00:00:51.480 työssä mukana vuodesta 1996. Tällä hetkellä toimin OHO!-hankkeessa ja DigiCampus-hankkeessa. 00:00:55.160 --> 00:00:58.000 Lähdetään liikkeelle siitä, mitä saavutettavuus on. 00:01:00.480 --> 00:01:08.720 Meillä on odotettavissa uusi laki, joka säätelee saavutettavuutta. 00:01:09.760 --> 00:01:14.240 Ja siinä määritellään saavutettavuus. 00:01:15.160 --> 00:01:19.320 Periaatteeksi ja tekniikoiksi, joita on noudatettava - 00:01:19.840 --> 00:01:22.320 Digitaalisten palvelujen suunnittelussa, 00:01:22.960 --> 00:01:26.040 kehittämisessä ylläpidossa ja päivittämisessä, 00:01:27.200 --> 00:01:32.559 jotta ne olisivat paremmin käyttäjien, erityisesti vammaisten henkilöiden saavutettavissa. 00:01:35.400 --> 00:01:43.240 Voidaan ajatella, että saavutettavuus kuuluu tällaiseen käsiteperheeseen. 00:01:43.840 --> 00:01:48.960 Lähikäsitteitä ovat esimerkiksi esteettömyys, käytettävyys, yhdenvertaisuus - 00:01:49.840 --> 00:01:54.079 kohtuulliset mukautukset jotka ovat yhdenvertaisuuslaissa, 00:01:54.920 --> 00:01:58.200 oikeudenmukaisuus ja Design for All. 00:02:00.680 --> 00:02:07.240 Näille käsitteille on ominaista melkein kaikille se, että mitä niillä oikeasti tarkoitetaan, 00:02:07.960 --> 00:02:10.520 on ajasta ja paikasta riippuvaista. 00:02:11.040 --> 00:02:14.064 Puhutaan niin sanotuista poliittista käsitteistä tai - 00:02:14.064 --> 00:02:20.560 olemuksellisesti koetukselle joutuvista käsitteistä, 00:02:21.080 --> 00:02:26.560 eli niiden perimmäinen sisältö joudutaan määrittelemään yhä uudelleen. 00:02:27.400 --> 00:02:30.160 eikä meillä ole sellaista yhteisesti hyväksyttyä totuutta, mitä ne tarkoittavat. 00:02:30.880 --> 00:02:37.320 Esimerkiksi yhdenvertaisuus tai oikeudenmukaisuus, oikeudenmukaisuudestakin on useita teorioita, 00:02:40.200 --> 00:02:45.240 että mitä se sitten tarkoittaa. Mutta tässä on kuitenkin laissa pyritty sitä määrittelemään. 00:02:45.800 --> 00:02:48.700 Silloin haetaan tietysti sellaista mahdollisimman selvää ja yhteisesti ymmärrettävää kuvausta - 00:02:48.700 --> 00:02:53.679 jota voitaisiin myöskin mitata jollain tavalla, että se toteutuisi. 00:02:54.560 --> 00:02:58.120 Vastaavasti esimerkiksi Norjassa on tämä Design for All - 00:02:58.720 --> 00:03:03.395 ollut viimeiset 10 vuotta hyvinkin vahvasti esillä ja se on myöskin lainsäädännössä. 00:03:03.395 --> 00:03:06.436 Siellä on sellainen kuin Universell utforming, 00:03:06.436 --> 00:03:10.920 jota on eri hallinnonaloilla noudatettu ja pyritty toteuttamaan. 00:03:13.840 --> 00:03:18.640 Siitä me tulemme tällaiseen Universal Design for Learning -käsitteeseen. 00:03:20.840 --> 00:03:28.120 Tämä on tällainen pedagoginen lähestymistapa saavutettavuuteen. 00:03:28.880 --> 00:03:31.894 Opetuksen ja oppimisen viitekehys, jossa keskeistä - 00:03:31.894 --> 00:03:34.839 tarjota kaikille tasavertaiset mahdollisuudet. 00:03:37.320 --> 00:03:44.448 Se lähtee siitä, että pitäisi olla erilaisia tapoja hyödyntää oppimateriaaleja - 00:03:44.448 --> 00:03:49.877 erilaisia tapoja opiskella ja sitoutua, erilaisia tapoja osoittaa se osaaminen. 00:03:49.877 --> 00:03:53.903 Käytännössä se merkitsee sitä vaikka, että jos meillä on - 00:03:53.903 --> 00:03:57.929 lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus ja opinnäytetyön - 00:03:57.929 --> 00:04:01.441 tekeminen kirjallisessa muodossa osoittautuu ylivoimaiseksi - 00:04:01.441 --> 00:04:05.638 niin etsitään muita tapoja osoittaa osaaminen. 00:04:07.880 --> 00:04:11.264 Tavoitteena on, että opetus jo suunnitteluvaiheessa - 00:04:11.264 --> 00:04:13.640 lähdetään rakentamaan sillä tavalla, 00:04:14.280 --> 00:04:20.840 että kaikilla on mahdollisuus oppia ja kaikki pystyvät myös osoittamaan osaamistaan. 00:04:22.520 --> 00:04:25.960 Universal Design for Learning on aika vahvasti - 00:04:26.800 --> 00:04:33.800 ollut yhteydessä tietotekniikan käyttöön ottamiseen opetuksessa - 00:04:34.360 --> 00:04:38.012 on nähty samalla, että tietotekniikka on tuonut sellaisia mahdollisuuksia ja - 00:04:38.012 --> 00:04:44.520 välineitä joilla paremmin pystytään ottamaan erilaiset tavat oppia huomioon, 00:04:45.560 --> 00:04:47.680 yksilöllistää opetusta. 00:04:51.960 --> 00:04:55.360 Universal Designin keskeiset periaatteet ovat, esittäminen, 00:04:56.080 --> 00:05:02.313 eli kun tietoa esitetään, käytetään erilaisia tapoja ja erilaisia kanavia - 00:05:02.313 --> 00:05:03.318 erilaisia oppimateriaaleja. 00:05:06.520 --> 00:05:09.975 Toiminnassa opiskelijat pääsevät työstämään - 00:05:09.975 --> 00:05:13.189 oppisisältöjä ja edetä omaa tietoaan rakentamaan - 00:05:13.189 --> 00:05:15.519 osoittamaan osaamistaan eri tavoilla. 00:05:16.880 --> 00:05:18.080 Ja sitoutuminen, 00:05:18.960 --> 00:05:22.017 sitoutumista oppimiseen ja motivaatiota - 00:05:22.017 --> 00:05:25.439 tuetaan monipuolisemmin niin, että jokainen kokee sen omakseen. 00:05:28.200 --> 00:05:29.240 No saavutettavuus - 00:05:29.800 --> 00:05:30.960 vaikka sitä tuossa - 00:05:32.000 --> 00:05:35.280 lain voimalla pyrittiin määrittelemään yksiselitteisesti, 00:05:35.800 --> 00:05:40.839 ja tavalla, joka olisi kaikille sama, meillä on monia myyttejä saavutettavuudesta. 00:05:41.560 --> 00:05:42.920 Tässä on kuitenkin sitä - 00:05:44.400 --> 00:05:45.440 jo pidemmän aikaa - 00:05:46.600 --> 00:05:49.320 eri maissa pyritty edistämään. 00:05:50.600 --> 00:05:55.272 Ja näitä myyttejä on tosi paljon. 00:05:55.272 --> 00:05:59.679 Tällaisia käsityksiä, että saavutettavuus on sitä tai tätä. 00:06:00.280 --> 00:06:01.920 Esimerkiksi tämä, että vain pieni osa - 00:06:02.520 --> 00:06:05.357 sivuni käyttäjistä tarvitsee saavutettavaa sivua tai sovellusta. 00:06:05.357 --> 00:06:08.679 Eli tämä on tällainen aika yleinen ajatus, että - 00:06:09.360 --> 00:06:12.280 nämä asiat koskisivat hyvin pientä ja marginaalista ryhmää. 00:06:13.280 --> 00:06:16.495 Totuus on kuitenkin toinen. Vastaväitehän tässä on, jota - 00:06:16.495 --> 00:06:17.999 on yleisesti käytetty, että - 00:06:18.520 --> 00:06:20.600 kun usein mietitään, että - 00:06:23.040 --> 00:06:27.039 saavutettavuus koskisi ensisijaisesti tai yksinomaan näkövammaisia käyttäjiä - 00:06:27.840 --> 00:06:31.880 jotkut ovat olleet sitä mieltä, että suurin näkövammainen käyttäjä - 00:06:32.440 --> 00:06:34.120 on Google. 00:06:34.760 --> 00:06:38.481 Eli hakukoneet, jotka etsivät tietoa. Jos se on pelkästään kuvamuodossa - 00:06:38.481 --> 00:06:42.279 ilman sitä tekstivastinetta, niin sitä ei löydetä. 00:06:43.440 --> 00:06:46.711 Tämähän voi koskea joskus kokonaista PDF-dokumenttia, että siellä - 00:06:46.711 --> 00:06:50.049 saattaa olla pitkästikin tekstiä ja se onkin kuvamuotoinen ja - 00:06:50.049 --> 00:06:51.718 silloin sitä ei kukaan löydä sieltä. 00:06:53.840 --> 00:06:57.457 Samoin se, että se on vain pieni osa käyttäjistä, jos - 00:06:57.457 --> 00:07:00.759 ajatellaan sitä saavutettavaa tietoa niin, että - 00:07:02.880 --> 00:07:07.252 sitä pystyy esimerkiksi sitä tekstiä kuuntelemaan tai sitten sitä - 00:07:07.252 --> 00:07:10.964 aineistoa, joka on äänenä, sitä pystyy myöskin saamaan - 00:07:10.964 --> 00:07:14.759 tekstimuodossa, niin tämä palvelee tilannekohtaisesti - 00:07:14.759 --> 00:07:16.079 suurta käyttäjäryhmää. 00:07:18.880 --> 00:07:23.250 Toinen myytti on, että sivun tai sovelluksen tekeminen saavutettavaksi - 00:07:23.250 --> 00:07:28.319 vaatii liikaa aikaa tai työtä, rahaa. Miten sitä resurssia nyt mietitäänkin. 00:07:29.720 --> 00:07:33.132 Se on totta, että jos me teemme joitain isoja kokonaisuuksia, 00:07:33.432 --> 00:07:37.680 meillä voi olla vaikka kokonainen kurssi, 00:07:38.760 --> 00:07:42.403 jokin opintojakso rakennettu videoiden varaan - 00:07:42.403 --> 00:07:46.639 ja sitten ei oteta huomioon ollenkaan, että siellä olisi tekstitykset, 00:07:47.520 --> 00:07:51.400 tai sitten ei oteta huomioon, että on käytetty vaikka - 00:07:52.400 --> 00:07:55.869 PowerPoint-esityksiä, että ne esitykset olisi myöskin - 00:07:55.869 --> 00:07:58.671 esitysmuotoisena saatavissa, eli se on pelkästään kuvamuotoista tietoa, 00:07:58.671 --> 00:08:01.940 niin voi olla käyttäjiä, jotka jäävät sen tiedon ulkopuolelle. 00:08:01.940 --> 00:08:04.542 Jos sitä jälkikäteen lähdetään korjaamaan, 00:08:04.542 --> 00:08:07.544 niin se voi vaatia aika paljon työtä ja rahaa ja - 00:08:07.544 --> 00:08:09.678 voidaan joutua sitä lyhyessä ajassa tekemään. 00:08:11.440 --> 00:08:14.289 Siksi se pitäisikin suunnitteluvaiheessa ottaa huomioon. 00:08:14.289 --> 00:08:18.108 kun asioita tehdään jo suunnitteluvaiheessa - 00:08:18.408 --> 00:08:20.880 tietoisena siitä - 00:08:21.440 --> 00:08:21.800 että niiden pitää toimia kaikille - 00:08:22.400 --> 00:08:23.760 niin se työmäärä on kohtuullinen. 00:08:24.600 --> 00:08:28.003 Useimmiten se suurin työ varsinkin, kun ajatellaan - 00:08:28.003 --> 00:08:31.480 tällaista siirtymävaihetta, joka meillä on tässä edessä - 00:08:31.480 --> 00:08:34.809 ja meneillään niin tätä voidaan pitää jonkinlaisena - 00:08:34.809 --> 00:08:37.398 kulttuurisena muutoksena ja uutta osaamista tarvitaan. 00:08:37.920 --> 00:08:40.930 Uuden osaamisen saaminen haltuun kyllä muodostaa - 00:08:40.930 --> 00:08:43.960 kynnyksen, joka vie jonkin verran aikaa. 00:08:46.560 --> 00:08:51.319 Digitaalinen saavutettavuus on kehittäjien kertaluonteinen tehtävä. 00:08:52.280 --> 00:08:57.759 Tämä on siitä ongelmallinen käsitys, että ensinnäkin ei ole tällaisia kehittäjiä. 00:08:58.840 --> 00:08:59.880 Jos osallistavaa - 00:09:01.360 --> 00:09:04.240 kehittämismenetelmää käytetään, niin siinähän on iso joukko erilaisia tahoja mukana. 00:09:04.960 --> 00:09:08.200 ja tällä tavalla tulisi toimia, että saataisiin - 00:09:08.200 --> 00:09:12.676 suunniteltua sellaisia ratkaisuja, että ne mahdollisimman montaa - 00:09:12.676 --> 00:09:14.040 palvelisivat tasapuolisesti. 00:09:14.840 --> 00:09:18.246 Samoin se ei ole kertaluontoinen koska se on jo - 00:09:18.246 --> 00:09:22.999 suunnitteluvaiheesta alkaen otettava huomioon kaikissa vaiheissa - 00:09:23.880 --> 00:09:27.080 kehittelyä ja toteuttamista ja sitä kehitellään sitten edelleen, 00:09:27.680 --> 00:09:29.680 kun se on saatu käyttöön. 00:09:30.720 --> 00:09:34.360 Saavutettavat sivut ja sovellukset ovat alkeellisia tai rumia. 00:09:34.360 --> 00:09:36.440 Tuossa on pari esimerkkiä. 00:09:36.960 --> 00:09:39.701 voitte käydä jossain vaiheessa katsomassa niitä. 00:09:39.701 --> 00:09:41.039 Esimerkiksi tämä Funka, 00:09:41.640 --> 00:09:45.677 ruotsalainen yritys, joka on saavutettavuuteen keskittynyt - 00:09:45.677 --> 00:09:48.239 ja sitten Indiana University, on muitakin esimerkkejä. 00:09:48.880 --> 00:09:52.800 Nämä eivät ainakaan sen takia, että ne olisivat niin rumia tai alkeellisia, 00:09:53.840 --> 00:09:56.880 poikkea muista sivuista. 00:09:57.680 --> 00:10:02.320 Saavutettavia ne kyllä ovat, ja testitkin, 00:10:02.840 --> 00:10:05.880 joilla sivuja yleensä testataan pikaisesti - 00:10:06.560 --> 00:10:07.920 niistä tulee tuossa enemmän tietoa - 00:10:09.400 --> 00:10:14.120 nämä ovat jokseenkin täydellisiä nämä sivut, siellä ei näyttäisi virheitä olevan oikeastaan ollenkaan. 00:10:16.280 --> 00:10:19.192 Käytin jotain automaattityökalua testaamiseen ja - 00:10:19.192 --> 00:10:21.839 sivuni tai sovellukseni on nyt saavutettava. 00:10:24.160 --> 00:10:28.218 Automaattityökalut on hyviä, jossa myöhemmin tulevat esille - 00:10:28.218 --> 00:10:32.640 sellaiset kuin WAVE, Siteimprove ja Axe. 00:10:33.600 --> 00:10:35.960 Sellainen kannattaa ottaa selaimeensa käyttöön, 00:10:36.920 --> 00:10:41.208 jos päivittää verkkosivuja ja haluaa seurata - 00:10:41.208 --> 00:10:43.799 miten saavutettavaa sisältö on. 00:10:46.160 --> 00:10:48.400 Kriittinen arviointi on osoittanut, että ne - 00:10:49.080 --> 00:10:53.680 kertovat niistä ongelmista, joita siellä on noin 30-40 prosenttia. 00:10:54.200 --> 00:10:57.280 Paljon jää sellaista, mitä on tarkistettava muuten. 00:10:57.960 --> 00:11:02.200 Näin ollen automaattityökalun käyttö kertoo vain osan totuudesta, 00:11:02.760 --> 00:11:06.600 ja se ei tee siitä välttämättä vielä saavutettavaa. 00:11:08.280 --> 00:11:10.320 Ketä saavutettavuus sitten koskee? 00:11:12.760 --> 00:11:14.840 Se koskee lähtökohtaisesti kyllä kaikkia - 00:11:16.080 --> 00:11:18.360 ja kaikkia sidosryhmiä myöskin. 00:11:20.040 --> 00:11:24.040 Yleensä esteet ja hidasteet ovat hyvin monenlaisia. 00:11:24.760 --> 00:11:28.148 Toimintakyky on se josta eniten puhutaan, mutta se voi - 00:11:28.148 --> 00:11:31.310 liittyä myöskin kieli- ja kulttuuritaustaan, ikään - 00:11:31.310 --> 00:11:33.719 sosioekonomiseen taustaan tai muuhun seikkaan. 00:11:34.440 --> 00:11:37.652 Jos ajatellaan, että se toiminta, mitä edellytetään siellä - 00:11:37.652 --> 00:11:40.079 sivussa ja sovelluksissa, on näkeminen, 00:11:41.560 --> 00:11:44.240 niin silloin keskeisiä kysymyksiä ovat, 00:11:45.200 --> 00:11:48.837 miten siellä on käytetty kuvia, miten siellä on käytetty värejä. 00:11:48.837 --> 00:11:51.915 Joskus niitä on käytetty vallattomasti, eli saattaa olla, 00:11:51.915 --> 00:11:54.923 että meillä on kuvia, joiden päällä on tekstiä. 00:11:54.923 --> 00:11:57.371 Tämä on yleensä hankala tilanne koska se tekstin - 00:11:57.371 --> 00:12:01.398 hahmottaminen on vaikeampaa. Samoin kontrasti on yleensä huono - 00:12:02.000 --> 00:12:05.620 jos ei se kuva ole tasavärinen. 00:12:05.620 --> 00:12:09.240 Yleensä kuvissa väri vaihtelee ja osa tekstistä näkyy hyvin osa huonosti. 00:12:09.760 --> 00:12:11.520 Eli siellä pitäisi olla hyvät kontrastit. 00:12:12.760 --> 00:12:17.186 Kuville pitäisi olla tekstivastineet ja riskiväriyhdistelmiä - 00:12:17.586 --> 00:12:21.238 ehkä tunnetuin on punaisen ja vihreän käyttäminen keskenään koska - 00:12:22.120 --> 00:12:23.480 koska puna-vihervärisokeus on tavallisin - 00:12:24.520 --> 00:12:29.200 ja silloin pitää välttää tällaista yhdistelmää. 00:12:30.600 --> 00:12:33.946 Kuuleminen, vain ääneen perustuva viestintä, tässäkin - 00:12:33.946 --> 00:12:37.441 parhaillaan tehdään sitä, tämä perustuu yksinomaan ääneen. 00:12:37.441 --> 00:12:42.040 Meillä ei ole esimerkiksi tällä hetkellä tosiaikaista tekstinkirjoitusta - 00:12:42.880 --> 00:12:47.959 että tulisi myös tekstinä sama, mitä tässä puhutaan. 00:12:48.800 --> 00:12:50.120 Näinkin voisi olla. 00:12:51.120 --> 00:12:53.800 Niinpä tässä toissijaisena menetelmänä on, 00:12:55.120 --> 00:12:59.240 että tästä tehdään tallenne ja se tallenne tekstitetään, 00:13:00.240 --> 00:13:03.000 niin että se ei ole pelkästään kuulemisen varassa tämä tiedonsaanti. 00:13:04.120 --> 00:13:06.160 Puhuminen sitten. Oletetaan, että - 00:13:06.760 --> 00:13:11.960 kaikki käyttäisivät puhetta. Pitäisi pystyä myöskin käyttämään tekstiä. 00:13:12.760 --> 00:13:13.600 Navigoiminen. 00:13:14.120 --> 00:13:16.880 Yleensä ajatellaan, että jokaisen pitäisi käyttää hiirtä, kirjoittaa. 00:13:17.080 --> 00:13:20.933 Pitäisi olla vaihtoehtoja myös siihen, 00:13:20.933 --> 00:13:23.720 että ohjataan näppäimistöllä, tai puheella ilmaistaan asiat. 00:13:26.120 --> 00:13:28.160 Oppimisen suhteen pitäisi olla - 00:13:30.800 --> 00:13:34.574 erilaisia vaihtoehtoja oppimiseen - 00:13:34.574 --> 00:13:37.119 ja arviointimenetelmiä käytössä erilaisia - 00:13:37.840 --> 00:13:41.040 jo sieltä opetuksen suunnittelusta lähtien. 00:13:44.560 --> 00:13:47.455 Nyt, jos ajatellaan sitä kokonaisuutta, missä - 00:13:47.455 --> 00:13:52.559 toimitaan, tuossa on sisällöntuottaja kuviossa asetettu keskelle. 00:13:54.240 --> 00:13:57.985 Jokainen on sisällöntuottajia siinä vaiheessa, jos tekee - 00:13:57.985 --> 00:14:01.119 vaikka Word-dokumentin, ja sitten se laitetaan verkkoon. 00:14:01.840 --> 00:14:05.160 Sisällöntuottaja ei ole mikään kauhean ihmeellinen olento. 00:14:05.760 --> 00:14:10.120 Se on ihan tavallista ja arkipäiväistä toimintaa tämä sisältöjen tuottaminen. 00:14:10.640 --> 00:14:16.120 Se on jotain, jota laitetaan yleisesti jakeluun sitä tietoa ja silloin ollaan sisällöntuottajia. 00:14:17.680 --> 00:14:22.158 Silloin kun sisältöä tehdään tulisi miettiä Inclusive Design - 00:14:22.158 --> 00:14:26.808 tai Design for All -ajattelua, eli täytyisi olla tietoinen - 00:14:26.808 --> 00:14:30.511 siitä että meillä on monenlaisia käyttäjiä. 00:14:30.511 --> 00:14:34.214 Sitten, jos se on jotain laajempaa, että ollaan vaikka oman yhteisön - 00:14:34.214 --> 00:14:38.261 verkkosivuja uudistamassa, niin se inklusiivisuus tässä tarkoittaa, että me - 00:14:38.261 --> 00:14:43.117 myös osallistaisimme hyvin erilaisia sivun käyttäjiä, 00:14:44.600 --> 00:14:48.320 opiskelijoita ja henkilöstön jäseniä, ehkä joitain sieltä kumppanien joukosta myös siihen - 00:14:49.960 --> 00:14:53.280 suunnitteluun jo. Ja arviointiin koko ajan arvioidaan sitä mitä tehdään. 00:14:54.040 --> 00:14:55.880 Sitten siellä toimitaan jossain - 00:14:56.800 --> 00:14:59.661 oppimisalustalla yleensä tai sitten se on joku - 00:14:59.661 --> 00:15:02.831 julkaisualusta, verkkoympäristö silloin täytyisi - 00:15:02.831 --> 00:15:05.537 olla tällainen yhteentoimivuus niin, että siellä voi käyttää - 00:15:05.537 --> 00:15:09.249 erilaisia apuvälineitä. Esimerkiksi voi olla, että - 00:15:09.249 --> 00:15:10.718 joku käyttää ruudunlukuohjelmaa. 00:15:12.680 --> 00:15:18.440 Sitten siellä pitäisi pystyä ottamaan ne tarpeet ja mieltymykset joita käyttäjillä on monenlaisia. 00:15:20.040 --> 00:15:22.720 Ja heloppokäyttöasetukset ovat yksi, 00:15:24.240 --> 00:15:26.560 ne on hyvä tuntea, miten Windows-ympäristössä - 00:15:27.760 --> 00:15:29.600 ja muissa ohjelmistoissa voidaan tehdä asetuksia, että otetaan eri käyttäjät huomioon. 00:15:31.960 --> 00:15:34.400 Ja kaikki tämähän on sitten korkeakoulupolitiikkojen ja - 00:15:35.000 --> 00:15:37.680 -kulttuurien päällä. 00:15:40.640 --> 00:15:43.618 Eli kuinka tärkeinä nämä asiat koetaan siellä omassa korkeakoulussa. 00:15:43.618 --> 00:15:47.512 Millaiset ympäristöt ja käytännöt siellä on, 00:15:47.512 --> 00:15:49.879 kuinka halukkaita niitä ollaan kehittämään, 00:15:50.480 --> 00:15:53.880 kuinka hyvin ollaan tietoisia niiden mahdollisista puutteista. 00:15:55.440 --> 00:15:59.620 Ja sitten ovat lain vaatimukset ja kansainväliset standardit. 00:16:00.760 --> 00:16:04.880 Nämä tietysti asettavat rajoja, toisaalta ne tuovat tukea meille - 00:16:05.960 --> 00:16:09.760 niin, että tiedetään, että nämä ovat tärkeitä asioita ja niitä pitää pyrkiä edistämään. 00:16:16.320 --> 00:16:22.560 No mennään siihen lakiin nyt sitten, mistä on kysymys. 00:16:25.680 --> 00:16:27.720 Meillehän tuli saavutettavuusdirektiivi - 00:16:28.280 --> 00:16:31.160 voimaan 2016 joulukuussa - 00:16:32.000 --> 00:16:35.199 Ja se edellyttää kaikille tasavertaisia - 00:16:35.199 --> 00:16:39.119 mahdollisuuksia käyttää digitaalisia palveluita. 00:16:41.080 --> 00:16:43.531 Tässä oli tilaisuus vierailla Valtiovarainministeriössä - 00:16:43.531 --> 00:16:46.723 reilu vuosi sitten keskustelemassa tästä ja - 00:16:46.723 --> 00:16:48.718 siellä todettiin, että mennään - 00:16:49.400 --> 00:16:52.304 yhdenvertaisuus ja ihmisoikeudet edellä. 00:16:52.304 --> 00:16:54.119 vaikka tämä on hyvin tekninen tämä direktiivi 00:16:54.680 --> 00:16:58.738 ja toisaalta se standardi, niin lähtökohtana on - 00:16:58.738 --> 00:17:00.679 oikeudenmukaisuuden edistäminen. 00:17:02.240 --> 00:17:05.435 Ja nyt kansallinen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, 00:17:05.435 --> 00:17:08.319 joka käytännössä nyt sitten 00:17:09.080 --> 00:17:12.300 saattaa voimaan tämän saavutettavuusdirektiivin Suomessa, 00:17:12.300 --> 00:17:16.920 se tulee voimaan ensimmäinen huhtikuuta tänä vuonna. 00:17:17.640 --> 00:17:20.400 Eduskunta on sen helmikuussa - 00:17:21.800 --> 00:17:22.640 hyväksynyt pienin muotoiluin. 00:17:24.800 --> 00:17:27.769 Nyt se saavutettavuuden vähimmäistason on - 00:17:27.769 --> 00:17:29.519 määritelty standardissa. 00:17:30.120 --> 00:17:32.840 ja standardissa keskeinen osa, 00:17:33.800 --> 00:17:38.435 joka verkkosivuja ja verkkoselaimilla käytettäviä - 00:17:38.435 --> 00:17:43.533 asioita säätelee, on Web Content accessibility Guidelines - 00:17:43.533 --> 00:17:46.820 eli WCAG 2.0. 00:17:47.820 --> 00:17:52.570 Nyt siitä on jo tullut uusi versio, eli se on käytännössä 2.1, jota noudatetaan, 00:17:52.570 --> 00:17:58.000 ja siinä AA-taso, eli se on toiseksi vaativin taso, ei se helpoin taso. 00:18:01.320 --> 00:18:03.920 Kokonaisuutenahan tämä tarkoittaa - 00:18:04.760 --> 00:18:07.540 hyvin monia asioita korkeakoulujen osalta. 00:18:08.680 --> 00:18:12.760 Siellä on puhe silloin verkkosivuista, erilaisista sovelluksista, joita käytetään, 00:18:14.280 --> 00:18:14.720 kun puhutaan palveluista. 00:18:15.400 --> 00:18:17.400 Isosta kokonaisuudesta on kysymys. 00:18:18.600 --> 00:18:23.640 Sen takia siellä on siirtymäaikoja. Ei edellytetä, että kaikki - 00:18:24.160 --> 00:18:26.160 on kerralla valmista, 00:18:27.040 --> 00:18:30.240 ja kaikki kerralla vastaa saavutettavuusvaatimuksia. 00:18:31.640 --> 00:18:38.280 Eli 23.9.2018 jälkeen julkaistujen palvelujen ja sivujen - 00:18:39.960 --> 00:18:41.920 pitää olla saavutettavuusvaatimusten mukaisia - 00:18:42.440 --> 00:18:44.120 23.9.2019. 00:18:44.840 --> 00:18:48.320 Eli syksyn jälkeen, julkaistujen - 00:18:50.440 --> 00:18:53.120 pitää olla ensi syksynä, 00:18:53.160 --> 00:18:56.040 niin sanottujen uusien sivujen - 00:18:57.800 --> 00:18:58.160 ja palvelujen saavutettavia. 00:18:59.840 --> 00:19:02.240 Sellaiset sivut ja palvelut, jotka on julkaistu - 00:19:02.840 --> 00:19:05.560 ennen 23.9.2018, 00:19:06.000 --> 00:19:11.240 eli tällaisten niin sanottujen vanhojen sivujen ja palvelujen - 00:19:11.800 --> 00:19:14.320 pitää olla saavutettavuus- vaatimusten mukaisia - 00:19:16.000 --> 00:19:19.080 2020 syyskuussa. 00:19:21.920 --> 00:19:26.200 Lakia sovelletaan myös niihin toimisto-ohjelmien tiedostomuotoihin, 00:19:27.200 --> 00:19:31.520 joita sivuilla julkaistaan, 00:19:32.560 --> 00:19:37.120 eli ne ovat Word-dokumentteja, voivat olla PDF-dokumentteja ja niin edelleen - 00:19:39.520 --> 00:19:43.960 ja ne on julkaistu 23.9.2018 jälkeen. Nyt jo eletään tätä aikaa. 00:19:45.120 --> 00:19:47.688 Verkkosivulla julkaistujen videoiden pitää olla - 00:19:47.688 --> 00:19:49.719 saavutettavuusvaatimusten mukaisia - 00:19:51.160 --> 00:19:53.560 23.9.2020, 00:19:55.080 --> 00:19:58.440 viimeistään 14 vuorokautta sen jälkeen, kun ne on julkaistu. 00:20:00.920 --> 00:20:04.240 Mobiilisovellusten tulee vastata näitä vaatimuksia 23.6.2021. 00:20:12.160 --> 00:20:17.040 Sitä ei sovelleta ennen 2019 syyskuuta arkistoituihin sisältöihin. 00:20:22.720 --> 00:20:25.200 Tässä on yksi esimerkki, mitä tämä laki on tuonut tullessaan. 00:20:25.960 --> 00:20:30.766 Ruotsissahan tämä laki tuli voimaan - 00:20:30.766 --> 00:20:32.839 jo ensimmäinen tammikuuta - 00:20:34.080 --> 00:20:36.400 ja siellä on käynyt sillä tavalla, että - 00:20:37.960 --> 00:20:39.240 Pienet kunnat - 00:20:40.360 --> 00:20:42.640 ovat pyrkineet välttämään - 00:20:44.040 --> 00:20:45.000 videoiden tekstittämistä. 00:20:46.600 --> 00:20:50.360 Yksi asia, joka sisältyy lakiin, on videoiden tekstittäminen. 00:20:51.800 --> 00:20:56.800 Laissa on sellainen lähtökohta, että jos video on verkossa - 00:20:58.600 --> 00:21:01.320 vähintään 14 vuorokautta, niin se tulee tekstittää. 00:21:02.800 --> 00:21:06.000 Nyt siellä ovat pienet kunnat ruvenneet toimimaan sillä tavalla, 00:21:06.680 --> 00:21:08.960 että videot ovat vähemmän kuin 14 vuorokautta, 00:21:09.200 --> 00:21:11.920 vaikkapa 13 vuorokautta ja silloin sitä ei tarvitse tekstittää. 00:21:13.160 --> 00:21:16.640 Tai sitten on vähennetty videoiden käyttämistä. 00:21:19.240 --> 00:21:23.415 Sitä sitten on lehdistössä mietitty, että onko niin, 00:21:23.415 --> 00:21:26.839 että uusi laki kääntyykin saavutettavuutta vastaan. 00:21:28.280 --> 00:21:32.480 No, Ruotsissa toimiva kuulovammaisten järjestö - 00:21:33.000 --> 00:21:35.481 on todennut, että näinhän ei oikeasti ole. 00:21:35.481 --> 00:21:39.466 Kustannukset eivät ole kauhean suuret, jos toimitaan vaikka sillä tavalla, 00:21:39.466 --> 00:21:40.518 että meillä on kirjoitustulkki, 00:21:41.160 --> 00:21:46.960 joka siellä tilaisuudessa kirjoittaa sen, mitä siellä puhutaan ja se saman tien - 00:21:47.760 --> 00:21:50.480 tallennetaan ja saadaan se tekstitys. 00:21:52.560 --> 00:21:58.720 Tällaisia seikkoja saattaa tulla vastaan. Joudutaan miettimään, 00:21:59.280 --> 00:22:02.440 mitkä ovat ne menetelmät, millä kannattaa toimia, 00:22:03.120 --> 00:22:07.720 että se mahdollisimman hyvin tämä muutos pystytään toteuttamaan. 00:22:09.120 --> 00:22:11.240 Paljon on ollut puhetta, 00:22:12.560 --> 00:22:17.240 että entäs intranetit. Siinä on vähän eri suuntiin välillä ollut ajatuksia. 00:22:18.320 --> 00:22:23.360 Nyt se on täsmentynyt niin, että viranomaisten ja julkisoikeudellisten laitosten, 00:22:24.360 --> 00:22:25.360 siis myöskin korkeakoulujen - 00:22:25.880 --> 00:22:29.080 intranetien tulee olla saavutettavuusvaatimusten mukaiset, 00:22:30.600 --> 00:22:36.120 jos ne julkaistaan 23.9.2019 tai sen jälkeen. 00:22:39.600 --> 00:22:42.600 Tässähän on uusista intraneteista silloin kysymys. 00:22:44.720 --> 00:22:49.800 Ennen tätä julkaistuihin intraneteihin saavutettavuusvaatimuksia sovelletaan vain, 00:22:50.920 --> 00:22:51.800 jos koko intranet uudistetaan, 00:22:56.320 --> 00:22:59.760 esimerkiksi uuden julkaisujärjestelmän hankinnan vuoksi. 00:23:02.640 --> 00:23:06.080 Sitten on joitakin rajoituksia pykälässä 3. 00:23:07.960 --> 00:23:11.120 Lakia ei sovelleta - 00:23:12.000 --> 00:23:16.200 Lakia ei sovelleta työpaikoilla, rajalliselle henkilömäärälle tarkoitettuihin intranet- 00:23:16.920 --> 00:23:19.680 ja ekstranetsivustoihin, mobiilisovelluksiin. 00:23:22.360 --> 00:23:25.925 Opetuksen yhteydessä tuotettuun, rajatussa ryhmässä - 00:23:25.925 --> 00:23:30.560 määräaikaisesti käytettävään sivustoon tai mobiilisovellukseen. 00:23:31.880 --> 00:23:36.440 Eli jos me tunnemme esimerkiksi ryhmän jäsenet, jossa me toimimme, 00:23:37.360 --> 00:23:43.200 ja tiedämme tarpeet, se ei merkitse, 00:23:43.960 --> 00:23:45.040 silloin, että kaikki saavutettavuus- vaatimukset on otettava huomioon, 00:23:47.280 --> 00:23:49.560 jos on vielä lyhytaikaisesti käytettävä aineisto. 00:23:50.280 --> 00:23:53.716 Palveluntuottajan digitaalisessa palvelussa oleviin sisältöihin, 00:23:53.716 --> 00:23:56.839 jotka eivät ole palveluntarjoajan - 00:23:57.520 --> 00:24:03.040 itsensä tuottamia, rahoittamia tai valvomia. 00:24:08.160 --> 00:24:12.649 Sitten laissa on myös käsite kohtuuton rasite. 00:24:12.649 --> 00:24:16.639 On asioita, joiden vaatiminen katsotaan kohtuuttomaksi. 00:24:18.440 --> 00:24:22.288 Saavutettavuusselostetta edellytetään. 00:24:22.288 --> 00:24:23.679 Siellä on selvitys sisällöistä, 00:24:24.280 --> 00:24:29.279 miten ne täyttävät vaatimukset, toisaalta niistä, jotka eivät täytä - 00:24:31.200 --> 00:24:34.200 ja miten se perustellaan, miksi ne voisivat olla sellaisia. 00:24:35.400 --> 00:24:38.885 Ja ohjeet siihen, miten tieto tai palvelu saadaan - 00:24:38.885 --> 00:24:42.292 saavutettavassa muodossa, eli tämä ei vapauta siitä vastuusta, 00:24:42.292 --> 00:24:47.319 että tavalla tai toisella sen pitää olla saatavissa. 00:24:48.440 --> 00:24:51.400 Siellä säädellään myös saavutettavuuspalautetta, 00:24:52.200 --> 00:24:53.440 tätä tulee kerätä ja vastaanottaa. 00:24:53.500 --> 00:24:57.548 Ja mahdollisuutta tehdä kantelu ja selvityspyyntö, 00:24:58.240 --> 00:25:01.560 jos jokin sisältö ei ole saavutettava. 00:25:03.240 --> 00:25:05.564 Valvontaviranomainen on Etelä-Suomen aluehallintovirasto, 00:25:05.564 --> 00:25:08.759 joka voi määrätä korjaamaan puutteet - 00:25:09.960 --> 00:25:11.560 ja toimittamaan tiedot saavutettavalla tavalla. 00:25:12.880 --> 00:25:19.360 On mahdollista myös tarkastus ja uhkasakko asettaa. 00:25:20.320 --> 00:25:24.720 Sitten Web Content Accessibility Guidelines, 00:25:25.240 --> 00:25:30.480 suomeksi verkkosisällön saavutettavuusohjeet. 00:25:31.560 --> 00:25:37.000 Ne ovat W3-konsortion luomat ja niissä on pyritty vähimmäissaavutettavuuteen. 00:25:38.360 --> 00:25:44.973 Hyvin monenlaisia käyttäjiä ja tekniikoita yritetty ottaa huomioon, 00:25:45.881 --> 00:25:49.199 eli selvästihän siinä on silloin kysymys kompromissista. 00:25:49.199 --> 00:25:52.738 Siinä on noin 50 erilaista tarkistuskohtaa, joita siinä käydään läpi, 00:25:52.738 --> 00:25:55.466 kun lähdetään katsomaan, vastaako - 00:25:55.466 --> 00:25:58.637 jokin verkkosivu esimerkiksi näitä vaatimuksia. 00:25:59.560 --> 00:26:01.400 Ne ovat kieli- ja teknologiariippumattomia. 00:26:03.000 --> 00:26:04.920 Verkkosivun keskeiset periaatteet, 00:26:05.840 --> 00:26:08.160 mitä sitä edellytetään, ovat - 00:26:08.840 --> 00:26:13.200 havaittavuus, hallittavuus, ymmärrettävyys ja lujatekoisuus. 00:26:13.760 --> 00:26:16.773 Eli kaiken, mitä siellä on, pitäisi olla hyvin havaittavaa - 00:26:16.773 --> 00:26:20.235 erilaisille käyttäjille erilaisilla tavoilla. 00:26:20.235 --> 00:26:23.569 sen pitäisi olla hallittavissa, eli siellä pitäisi pystyä navigoimaan - 00:26:23.569 --> 00:26:27.095 ja siellä olevia toimintoja pitäisi pystyä käyttämään. 00:26:27.095 --> 00:26:29.852 Niitä pitäisi pystyä hallitsemaan myös muuten - 00:26:29.852 --> 00:26:32.920 kuin hiirellä, esimerkiksi näppäimistöllä tai - 00:26:34.040 --> 00:26:36.440 kosketusnäytön kautta - hyvin erilaisilla päätelaitteilla - 00:26:37.240 --> 00:26:38.680 ja menetelmillä. 00:26:39.360 --> 00:26:40.960 Pitäisi olla ymmärrettävää, 00:26:42.840 --> 00:26:46.880 tämä on haasteellinen, mitä sillä missäkin tilanteessa tarkoitetaan, 00:26:48.120 --> 00:26:49.400 sitä pitää edistää sitä ymmärrettävyyttä. 00:26:50.000 --> 00:26:51.080 Lujatekoinen. 00:26:51.800 --> 00:26:54.120 Lujatekoisuus tarkoittaa, että kun tietoa - 00:26:54.640 --> 00:26:59.040 tarvitaan eri muodoissa, niin se myöskin mukautuu. 00:27:05.240 --> 00:27:09.047 Siellä on onnistumiskriteereitä joiden mukaan katsotaan. 00:27:09.047 --> 00:27:13.039 Niitä on 50 ja kolme tasoa, 00:27:13.920 --> 00:27:18.340 A-taso on kaikkein matalin, sitten on AA-taso, 00:27:18.340 --> 00:27:21.680 joka sisältää myös nämä A-tason kriteerit ja sitten on tuo AAA-taso. 00:27:22.640 --> 00:27:26.640 Ja julkishallinnossa edellytetään, että on tuo kahden Aan taso toteutettu. 00:27:31.560 --> 00:27:35.336 Verkkosivulla sitä voi testata ihan mekaanisella testillä eikä - 00:27:35.336 --> 00:27:38.425 tarvitse olla kauhean suuri asiantuntija, että sillä voi - 00:27:38.425 --> 00:27:41.278 lähteä liikkeelle ja kokeilemaan - 00:27:42.280 --> 00:27:43.180 tuollaisella testillä. 00:27:43.440 --> 00:27:47.032 Verkkoselaimeen voi hakea WAVE-, Siteimprove- tai Axe-testin. 00:27:47.032 --> 00:27:50.439 Ne ovat maksuttomia ja sen saa sinne palkkiin - 00:27:51.800 --> 00:27:55.605 yhtenä painikkeena ja sitten kun sillä eri sivuilla liikkuu ja - 00:27:55.605 --> 00:27:59.123 painaa sitä painiketta niin sieltä saa tietoa sitten että - 00:27:59.123 --> 00:28:00.559 painaa sitä painiketta, saa tietoa, miten saavutettava se on. 00:28:01.160 --> 00:28:03.783 Näiden etuna on se, että jos siellä omia päivityksiä on tekemässä, 00:28:03.783 --> 00:28:07.347 tekemässä, niin sitä ei tarvitse olla julkaistu sitä aineistoa, 00:28:07.347 --> 00:28:12.160 kun pystyy jo testaamaan ja sen mukaan kehittämään. 00:28:14.320 --> 00:28:18.393 Tässä on esimerkki siitä, mitä se luokittelu voi olla, 00:28:18.393 --> 00:28:19.639 kun on eri tasoja. 00:28:20.440 --> 00:28:24.680 Esimerkiksi tällainen kuin kohta 1.4 Erottuva, 00:28:25.840 --> 00:28:31.120 käyttäjiä tulee helpottaa, että voi nähdä ja kuulla sisällön. 00:28:31.680 --> 00:28:35.392 Kaikkein helpoin on A-tason vaatimus, että väri ei ole ainoa keino, 00:28:35.392 --> 00:28:39.199 jolla verkkosivun sisällöt tai elementit erottaa toisistaan. 00:28:41.160 --> 00:28:43.920 Käytännössähän tämä merkitsee sitä, että jos meillä on siellä vaikka, 00:28:44.680 --> 00:28:45.820 että pitää mennä johonkin, 00:28:45.840 --> 00:28:48.902 niin me ei voida vain merkitä sitä vaikka vihreällä nuolella, 00:28:48.902 --> 00:28:51.759 että tämä on se oikea suunta, tai punaisella, että tämä on sellainen, 00:28:57.640 --> 00:29:00.922 mikä on kiellettyä vaan täytyy olla muitakin menetelmiä kuin se pelkkä väri. 00:29:00.922 --> 00:29:04.919 Sitten AA-tasolla, verkkosivu on luettava ja sitä voidaan käyttää ilman ongelmia, 00:29:05.600 --> 00:29:06.440 mikäli tekstin kokoa kasvatetaan 200 prosenttia. 00:29:08.400 --> 00:29:10.600 Tämä on hyvä, vanha periaate, että - 00:29:11.120 --> 00:29:13.560 tekstin kokoa pitää pystyä muuttamaan, 00:29:14.800 --> 00:29:16.400 sitä pitää voida skaalata ilman, 00:29:17.600 --> 00:29:19.000 että se sivu rupeaa hajoamaan. 00:29:20.640 --> 00:29:21.880 Se on osa sitä lujatekoisuutta myöskin. 00:29:23.560 --> 00:29:26.001 Sitten on kolmen Aan taso, 00:29:26.001 --> 00:29:28.639 tekstiä sisältäviä kuvia käytetään yksinomaan koristeena. 00:29:29.760 --> 00:29:33.240 Tässä on selvästi myös sellaista jaottelua, 00:29:34.560 --> 00:29:40.012 että perus-, eli A-tasolla on jotain, mikä on hyvin tavallista ja tärkeää - 00:29:40.012 --> 00:29:46.400 ja kolmen Aan tasolla on sellaista, mikä ei ole ihan niin keskeistä. 00:29:48.680 --> 00:29:52.240 No sitä saavutettavaa verkkopalvelua voidaan miettiä tällaisella - 00:29:53.000 --> 00:29:55.880 jakkaraesimerkillä. 00:29:56.000 --> 00:29:58.680 Tämä on Celian tuottama esimerkki. 00:29:59.360 --> 00:30:03.076 Celia-kirjasto on aktiivinen toimija, 00:30:03.076 --> 00:30:05.199 toimija joka on mukana ryhmässä. 00:30:07.360 --> 00:30:10.280 joka on mukana nyt näissä saavutettavuustiedotuksissa ollut. 00:30:10.920 --> 00:30:14.240 Siellä on kiinnostava sivusto, kannattaa siellä vierailla. 00:30:14.960 --> 00:30:19.000 Toteutuksen tulee olla teknisesti virheetön. Tulee noudattaa standardia - 00:30:19.880 --> 00:30:26.400 ja siellä tulee HTML-koodin olla virheetöntä ja johdonmukaista. 00:30:27.520 --> 00:30:30.480 Sivuston tulee olla teknisesti saavutettava ja - 00:30:31.840 --> 00:30:34.920 toimia erilaisilla apuvälineillä ja myöskin näppäimistön kautta. 00:30:37.200 --> 00:30:39.411 Sen pitää olla selkeä ja hahmotettava käyttöliittymältään. 00:30:39.411 --> 00:30:43.223 Käyttöliittymähän sisältää kaikki ne asiat, 00:30:43.223 --> 00:30:47.798 joita siihen näyttöön tulee, ja joiden avulla sitä sivua hallitaan, 00:30:48.720 --> 00:30:52.204 ja siellä voidaan valita erilaisia toimintoja. 00:30:52.204 --> 00:30:55.079 Sen tulee olla helppokäyttöinen. Navigaatio on selkeä. 00:30:55.800 --> 00:30:58.720 Pääsisältö erottuu muista osista. 00:30:59.640 --> 00:31:02.637 Kielen tulee olla selkeää yleiskieltä. 00:31:02.637 --> 00:31:04.679 Tämä tietysti on korkeakouluissa... 00:31:05.240 --> 00:31:09.760 siellä on voitava käyttää sitä tieteenalan kieltä sillä tavalla kuin se on mielekästä. 00:31:12.480 --> 00:31:16.960 Teksti on jäsenneltyä ja helposti silmäiltävää, tärkein asia löytyy alusta. 00:31:18.240 --> 00:31:21.800 Sisällössä on huomioitu kohderyhmän näkökulma. 00:31:22.720 --> 00:31:28.120 Ja sisältöä tarjotaan eri muodoissa, tekstin lisäksi esimerkiksi videona ja infografiikkana. 00:31:32.000 --> 00:31:35.400 Tässä on justiin tämä multimodaalisuuden ajatus jälleen kerran. 00:31:42.240 --> 00:31:46.519 Mitä nämä kaikki sitten merkitsevät oppimisympäristöissä. 00:31:47.080 --> 00:31:49.019 Millainen on sitten se oppimisympäristö? 00:31:49.019 --> 00:31:51.871 Jos me mietimme sitä kuviota, joka äsken oli - 00:31:51.871 --> 00:31:53.639 niin siellä oli sisällöntuottaja, 00:31:54.400 --> 00:31:58.280 ja sitten on oppimisympäristö tai sitten se voi olla se julkaisujärjestelmä, 00:31:59.720 --> 00:32:01.480 jos on verkkosivuista kysymys. 00:32:02.480 --> 00:32:04.920 Värimaailman pitäisi olla yksinkertainen. 00:32:05.480 --> 00:32:06.360 Ei kauhean paljon erilaisia värejä, kohtuuttomasti. 00:32:07.000 --> 00:32:11.107 Riittävät kontrastit. 00:32:11.107 --> 00:32:12.959 Riittävä kontrastikin on mitattava kysymys. 00:32:14.000 --> 00:32:18.840 ja se on esitetty Web Content Accessibility Guidelinesissa, 00:32:19.080 --> 00:32:21.860 kerrottu paljonko pitää olla tekstin ja taustan välinen väriero, 00:32:22.360 --> 00:32:23.000 että se on riittävä. 00:32:25.080 --> 00:32:28.485 Ja siihen on olemassa mittareita, joilla sitä voi mitata, 00:32:28.485 --> 00:32:31.119 joten se ei ole arvoitus ja riittävä ei ole ihan summittaista. 00:32:32.200 --> 00:32:35.520 Opiskelijalla pitäisi olla mahdollisuus muokata ulkoasua, 00:32:36.600 --> 00:32:40.500 kirjasimen tyyppiä ja kirjasimen kokoa. 00:32:40.500 --> 00:32:45.200 Navigoinnin pitäisi olla selkeää ja toimivaa myöskin näppäimistöltä. 00:32:47.520 --> 00:32:51.120 Se mikä on ollut haaste näissä oppimisympäristöissä, 00:32:51.480 --> 00:32:53.800 niin myöskin sisällöntuottajan roolissa pitäisi voida toimia - 00:32:54.600 --> 00:32:56.920 niin, että se on saavutettavaa. 00:32:58.880 --> 00:33:01.417 Tässä osa ainakin oppimisympäristöistä - 00:33:01.417 --> 00:33:03.899 on keskittynyt siihen, että jos meillä on sisällöntuottaja, 00:33:04.680 --> 00:33:06.160 niin sitä ei ole ajateltu sieltä päin. 00:33:06.760 --> 00:33:09.751 Tämä on vähän niin kuin vanhanaikainen tilanne, 00:33:09.751 --> 00:33:12.719 että meillä on tehty esteettömät luokkatilat - 00:33:13.080 --> 00:33:16.649 ja sitten havaitaan, että - 00:33:16.649 --> 00:33:17.719 kuinka ollakaan, 00:33:18.320 --> 00:33:20.480 opettajalle on laitettu kuitenkin koroke, 00:33:21.240 --> 00:33:22.880 ja sinne ei pyörätuolilla pääse, 00:33:23.000 --> 00:33:24.860 ja opettaja käyttääkin pyörätuolia. 00:33:25.560 --> 00:33:27.440 Tässä pitäisi vähän miettiä näitä rooleja toisinkin. 00:33:30.400 --> 00:33:34.012 Toivotut asetukset ja ominaisuudet tarjolla osana personointia. 00:33:34.012 --> 00:33:38.458 Silloin kun opiskelija on säätänyt ne itselleen sopivaksi sen ulkoasun, 00:33:38.458 --> 00:33:44.719 niin silloin se tulisi automaattisesti eikä sitä tarvitsisi alusta lähtien joka kerta säätää. 00:33:47.400 --> 00:33:49.720 Lisää oppimisympäristön saavutettavuutta. 00:33:50.280 --> 00:33:53.929 Siinä otetaan opiskelijoiden moninaisuus ja toisaalta - 00:33:53.929 --> 00:33:58.719 sitten ne erilaiset vaihtoehdot ja mahdollisuudet opiskeluun ja arviointiin, 00:34:02.720 --> 00:34:06.103 opetuksen suunnittelussa, opetussuunnitelmatyöstä alkaen. 00:34:06.103 --> 00:34:08.599 Eli silloinhan tämä on jo opetussuunnitelmatyön ohjeistus, 00:34:10.080 --> 00:34:12.720 johon se pitää tulla tämä tieto. 00:34:13.640 --> 00:34:17.160 Materiaalien tulee olla saatavilla monikanavaisesti, 00:34:18.000 --> 00:34:20.560 äänisisällön visuaalisesti, visuaaliset äänenä ja - 00:34:22.280 --> 00:34:25.640 mahdollisuus silloin tietoon ja oppimiseen vaikka ei näe tai kuule tai - 00:34:26.400 --> 00:34:29.160 muuten hyötyy eri aistien kautta saatavasta tiedosta. 00:34:30.320 --> 00:34:34.160 Aika paljon on sellaisia oppijoita, joille on eduksi, 00:34:34.960 --> 00:34:37.880 että voi kuunnella ja samaan aikaan lukea ruudulta sen tiedon. 00:34:40.040 --> 00:34:44.560 Ja vaihtoehtoja opiskelutapoihin ja ajankäyttöön. 00:34:46.880 --> 00:34:50.225 Sitten mennään teknisiin ratkaisuihin ja verkkosivuihin. 00:34:50.225 --> 00:34:51.719 Mitä siellä pitää ottaa huomioon. 00:34:52.480 --> 00:34:58.039 Pitää noudattaa Web Content Accessibility Guidelines 2.1 vaatimuksia - 00:34:58.680 --> 00:35:02.360 ja varmistaa se saavutettavuus eri testimenetelmillä. 00:35:02.960 --> 00:35:06.040 Tarvittaessa haetaan lisätietoa, jos tilanne on se, 00:35:07.600 --> 00:35:11.240 että tulee vastaan jotain, josta ei tiedä, miten sen kanssa toimitaan. 00:35:12.600 --> 00:35:15.303 Erityisen tärkeäähän on käyttää useita testimenetelmiä, 00:35:15.303 --> 00:35:20.600 jos ollaan uudistamassa verkkosivuja, 00:35:21.080 --> 00:35:25.054 että ei ole pelkästään jostain pienestä päivityksestä kysymys - 00:35:25.054 --> 00:35:28.359 vaan isommasta kokonaisuudesta. 00:35:29.840 --> 00:35:33.517 Ihan perusasioita on, että hypertekstilinkit nimetään kuvailevasti - 00:35:33.517 --> 00:35:37.439 niin, että heti tietää, mitä sen linkin päästä löytyy. 00:35:37.439 --> 00:35:41.198 Toisinaan näkee sellaisia linkkejä, että siellä lukee, 00:35:42.040 --> 00:35:45.883 että Tilaisuuden ohjelma tästä, ja linkkiosa on se "tästä". 00:35:45.883 --> 00:35:49.399 Linkkiosa pitäisi tietysti olla "Tilaisuuden ohjelma" - 00:35:49.960 --> 00:35:54.840 ja sitten jos siellä on se "tästä", niin voihan sekin siellä olla, mutta se ei ole se linkki. 00:35:55.360 --> 00:35:59.180 Käytännössä menee niin, että jos meillä on vaikka näkövammainen sivun käyttäjä, 00:35:59.360 --> 00:36:01.080 hän voi ottaa luettavakseen - 00:36:02.640 --> 00:36:06.191 ruudunlukuohjelman avulla kaikki sivulla olevat linkit. 00:36:06.191 --> 00:36:10.379 Ja sinne voi tulla vaikka 20-30 linkkiä, se ei ole ollenkaan harvinaista, 00:36:10.479 --> 00:36:12.820 että sivulla on niin monta linkkiä. 00:36:13.120 --> 00:36:17.280 Jos jokainen linkki on tästä, tästä ja tästä, 00:36:18.880 --> 00:36:21.040 eikä itse se teksti joka kertoisi, mihin se vie se linkki, 00:36:22.920 --> 00:36:25.400 niin se ei ole kovin hyödyllistä eikä informatiivista. 00:36:27.160 --> 00:36:28.000 Esittele sivusi. 00:36:28.000 --> 00:36:28.280 Olisi hyvä, että siellä - 00:36:28.680 --> 00:36:30.420 ylhäällä olisi lyhyesti tiivistelmä, 00:36:30.420 --> 00:36:33.547 avainsanat. Käytetään otsikointia aktiivisesti - 00:36:33.547 --> 00:36:35.039 ja johdonmukaisesti. 00:36:35.800 --> 00:36:39.282 Eli, tekstikappaleet ovat suhteellisen lyhyistä ja otsikoinnin tulee olla osuvaa, 00:36:39.282 --> 00:36:41.399 että se kuvaa elävästi, mitä sieltä alta löytyy. 00:36:44.080 --> 00:36:48.270 Kuville tekstivastineet eli alt-tekstit, jotka kertovat sen, 00:36:48.270 --> 00:36:51.119 mikä sen kuvan merkitys siinä käytetyssä yhteydessä on. 00:36:51.800 --> 00:36:56.480 Ollaan verbaalisia, ei pelkästään kuvilla ja väreillä niitä asioita kerrota. 00:36:57.000 --> 00:37:01.055 Multimedioille on oltava sisällön tekstikuvaukset, 00:37:01.055 --> 00:37:05.551 eli transkriptit, joissa kerrotaan, mitä siinä multimediassa - 00:37:05.551 --> 00:37:09.518 se voi olla ääntä, se voi olla videota, se voi olla animaatiota - 00:37:10.160 --> 00:37:14.880 niin siellä pitäisi kertoa se tekstinä, mitä siellä on äänenä ja - 00:37:15.440 --> 00:37:18.040 ja mitä on visuaalisesti tapahtumassa. 00:37:20.560 --> 00:37:22.880 Huolehdi käytettävyydestä näppäimistöohjauksella. 00:37:23.960 --> 00:37:25.840 Ja tarjoa myös mobiilisivu. 00:37:26.360 --> 00:37:31.080 Joskus se mobiilisivu on ratkaisevan tärkeä täydentävä mahdollisuus. 00:37:35.240 --> 00:37:38.775 Edelleen verkkosivut. Miten voidaan arvioida, 00:37:38.775 --> 00:37:41.721 kun tuossa oli, että useita menetelmiä olisi hyvä käyttää. 00:37:41.721 --> 00:37:45.477 Tarkistuslistoja voidaan käyttää. Tarkistuslistojen käyttö - 00:37:45.477 --> 00:37:47.818 on sellaista, että varsinkin, jos ne ovat tarkempia, se - 00:37:48.040 --> 00:37:52.280 vaatii aika paljon tietoa, mutta ne ovat tosi hyödyllisiä. 00:37:52.960 --> 00:37:59.280 Automaattisia testiohjelmia, joita aikaisemmin mainostin, niitä kannattaa hyödyntää. 00:38:00.600 --> 00:38:03.933 Eri selaimia, ja niiden asetuksia, eri päätelaitteita ja - 00:38:03.933 --> 00:38:07.599 apuvälineitä ja käyttäjätestausta. 00:38:10.520 --> 00:38:13.822 Sitten tulemme tähän sisällöntuotantoon, 00:38:13.822 --> 00:38:16.479 joka on lähellä varmaan jokaista, 00:38:17.400 --> 00:38:18.840 eli nyt esimerkkinä tässä - 00:38:19.520 --> 00:38:20.120 on tämä Wordin - 00:38:21.120 --> 00:38:22.720 keskeiset huomioon otettavat. 00:38:23.480 --> 00:38:28.840 Ensinnäkin kaikissa toiminto-ohjelmissa, ainakin, mitä Microsoft - 00:38:30.280 --> 00:38:34.940 ja kumppanit ovat tehneet viime aikoina, on saavutettavuuden tarkistusominaisuus, 00:38:35.520 --> 00:38:38.440 joka testaa sen tuotetun asiakirjan saavutettavuuden. 00:38:39.680 --> 00:38:42.526 Ne vain eivät ole niin kauhean tutuiksi tulleet, 00:38:42.526 --> 00:38:43.519 kun ei niitä ole tähän asti vaadittu. 00:38:44.240 --> 00:38:48.840 Se löytyy Wordista, PowerPointista ja niin edelleen. 00:38:49.760 --> 00:38:50.880 Samoin se löytyy ainakin - 00:38:51.480 --> 00:38:54.720 Adobe Acrobat -ohjelmasta, 00:38:56.280 --> 00:38:58.640 jolla PDF:iä tuotetaan ja käsitellään. 00:39:01.240 --> 00:39:04.880 Mitkä ovat keskeiset asiat, että meillä on saavutettava Word-dokumentti. 00:39:05.520 --> 00:39:09.200 Otsikoinnin pitäisi olla johdonmukainen. Tyylejä pitäisi käyttää. 00:39:10.320 --> 00:39:13.600 Tekstivastineet pitäisi olla kuvilla, kuvioilla ja piirroksilla. 00:39:14.720 --> 00:39:18.360 Taulukot pitäisi tehdä taulukkotyökaluilla, ei millään laatikoilla - 00:39:20.160 --> 00:39:22.000 eikä myöskään käyttämällä sarkainta. 00:39:22.960 --> 00:39:26.880 Linkit. Siellä on taas tämä sama, pitää olla kuvaavia, mihin se johtaa, lyhyitä. 00:39:26.880 --> 00:39:28.160 Väri ja alleviivaus, pitäisi olla niin - 00:39:29.080 --> 00:39:32.520 että ne erottuvat muusta tekstistä. 00:39:34.400 --> 00:39:38.860 Luetelmat ja palstat luodaan oikeilla toiminnoilla eikä sarkaimilla. 00:39:39.040 --> 00:39:43.745 Sitten se tarkistetaan. 00:39:43.745 --> 00:39:48.560 Englanninkielisessä versiossa se on File/Check for Issues/Check for Accessibility. 00:39:49.200 --> 00:39:55.160 Helppokäyttöisyydestä varmaankin on kysymys suomeksi. 00:39:55.840 --> 00:40:00.600 PowerPointista löytyy myös esimerkkivideo. 00:40:01.440 --> 00:40:02.560 Se on tuon linkin takana. 00:40:03.480 --> 00:40:08.560 Versiot ovat nykyisin jo ohjelmistoista uudemmat, 00:40:09.480 --> 00:40:11.600 mutta ne periaatteet, mitä siinä videossa on, 00:40:12.200 --> 00:40:13.640 ovat edelleen voimassa. 00:40:14.200 --> 00:40:15.160 Siinä suhteessa se on ihan toimiva. 00:40:17.000 --> 00:40:19.760 Sitten tuossa on tuo tietolähde Microsoft Word/WebAIM. 00:40:20.080 --> 00:40:24.946 WebAIM on sellainen sivusto, että sieltä kannattaa käydä katsomassa. 00:40:24.946 --> 00:40:28.799 Siellä on paljon tutkimusta - 00:40:29.640 --> 00:40:31.000 ja kaikkea uutta tietoa. 00:40:31.280 --> 00:40:36.193 Kohdassa Articles eli artikkelit, 00:40:36.193 --> 00:40:43.440 löytyy tietoa, miten toimisto-ohjelmilla saadaan saavutettavia tuloksia. 00:40:48.320 --> 00:40:50.500 Sitten videot ja audiot. 00:40:51.320 --> 00:40:54.240 Saavutettavaan videoon kuuluvat tekstitys, 00:40:55.880 --> 00:40:58.160 sisällön tekstikuvaus, eli transkripti tai kuvailutulkkaus. 00:41:00.720 --> 00:41:06.600 Kuvailutulkkaus on sitä, että kerrotaan puheella, mitä siinä kuvassa tapahtuu. 00:41:09.920 --> 00:41:11.440 Ja tosiaikainen tekstitys. 00:41:12.000 --> 00:41:15.387 Esimerkiksi tämä palaveri, mikä meillä nyt tässä on - 00:41:15.387 --> 00:41:20.640 niin koko ajan tekstitys tulisi sen perusteella, mitä puhutaan. 00:41:26.920 --> 00:41:30.040 Se sisältyy Web Content Accessibility Guidelinesiin, ja se on AA-tasolla. 00:41:31.160 --> 00:41:33.400 Mutta nyt voimaan tuleva laki ei edellytä sitä. 00:41:34.260 --> 00:41:36.543 Eli tätä tosiaikaista tekstitystä - 00:41:36.543 --> 00:41:38.959 ei tarvitse lähteä miettimään, miten se toteutetaan, 00:41:39.240 --> 00:41:41.520 sen takia, että laki sitä edellyttäisi. 00:41:42.840 --> 00:41:44.040 Kuvailutulkkaus. 00:41:44.640 --> 00:41:47.720 Se on siellä yhtenä vaihtoehtona. 00:41:50.200 --> 00:41:53.223 Viittomakielen tulkkaus, se on kolmen Aan tasolla, 00:41:53.223 --> 00:41:56.319 samoin laajennettu kuvailutulkkaus - 00:41:57.560 --> 00:41:59.820 niitä myöskään ei laki edellytä. 00:42:04.040 --> 00:42:07.253 Saavutettava soitin. Nyt kun meillä on näitä hienoja ominaisuuksia - 00:42:07.253 --> 00:42:10.831 sinne videoon rakennettu, niin sitten meillä - 00:42:10.831 --> 00:42:14.336 täytyy olla se soitin eli playeri, joka tukee niitä kaikkia ominaisuuksia, 00:42:14.336 --> 00:42:19.717 joka on myös käytettävissä erilaisilla apuvälineillä. 00:42:20.640 --> 00:42:23.800 Kannattaa käydä tuo linkki, 00:42:24.240 --> 00:42:26.840 joka on kuvailutulkkaukseen, 00:42:27.000 --> 00:42:32.680 siitä tulee hyvin selville, mitä se kuvailutulkkaus tarkoittaa, 00:42:34.400 --> 00:42:39.319 ja miten hyvin se on saatu toimimaan Frozen-elokuvan trailerissa. 00:42:46.080 --> 00:42:53.360 Sitten keskeisiä saavutettavuuden kehittämistehtäviä, mitä meillä tässä on edessä korkeakouluissa. 00:42:54.360 --> 00:42:57.162 Siellä täytyy lähteä miettimään sitä oppimisympäristöä, 00:42:57.162 --> 00:42:59.799 mikä on käytössä. 00:43:00.680 --> 00:43:04.360 arvioida sen saavutettavuutta ja kehittämistarpeita. 00:43:05.080 --> 00:43:08.301 Sitten sitä, kun sinne laitetaan sisältöjä, - 00:43:08.301 --> 00:43:10.494 oletetaan, että se oppimisympäristö tai - 00:43:10.494 --> 00:43:13.783 verkkoympäristö on todettu, että nyt on hyvässä kunnossa - 00:43:13.783 --> 00:43:15.839 ja täällä kaikki pääsee toimimaan - 00:43:16.440 --> 00:43:20.560 minkälaisia sisältöjä sinne laitetaan. 00:43:21.560 --> 00:43:24.680 Olisi oltava ohjeet käytössä, että millä tavalla toimitaan. 00:43:25.680 --> 00:43:29.217 Ja mielellään määritellä se saavutettavuustaso, 00:43:29.217 --> 00:43:31.399 joka siellä organisaatiossa tai korkeakoulussa on. 00:43:32.920 --> 00:43:36.768 Hyvät käytännöt tarvitaan varmasti tuohon tekstittämiseen. 00:43:36.768 --> 00:43:41.479 Kuinka se oikeasti toteutetaan, ettei tule tällaisia ongelmia kuin - 00:43:41.760 --> 00:43:44.880 nyt on kohdattu Ruotsissa, kun siellä on tullut tämä laki voimaan. 00:43:46.000 --> 00:43:50.640 Jos ajatellaan lähtökohtaisesti videoiden käyttöä, 00:43:51.160 --> 00:43:52.800 niin ne parantavat saavutettavuutta, 00:43:54.320 --> 00:43:58.056 ne tuovat lisää mahdollisuuksia, ei olla niin ajassa ja paikassa kiinni - 00:43:58.056 --> 00:44:01.866 ja esimerkiksi oppijat, joilla saattaa olla oppimisvaikeus - 00:44:01.866 --> 00:44:05.153 tai jokin muu syy, että siihen sisältöön täytyy - 00:44:05.153 --> 00:44:09.590 perehtyä vähän syvällisemmin se tietty vaikea kohta tai epäselväksi jäävä kohta - 00:44:09.590 --> 00:44:12.877 voidaan toistaa, useamman kerran ja sitten se yleensä tulee selväksi. 00:44:15.520 --> 00:44:18.170 Mutta siihen täytyy olla ne käytännöt sovittu, 00:44:18.170 --> 00:44:21.559 miten toimitaan. Onko se sillä tavalla, että meillä keskitetysti - 00:44:21.900 --> 00:44:23.560 joku osaa ne hyvin ja tekee niitä. 00:44:24.000 --> 00:44:30.883 On vähän epätodennäköistä, että se olisi jokaisen opettajan työkalupakissa se, 00:44:31.883 --> 00:44:36.158 että ne aineistot joita tekee, ne tekstittäisi, jos niistä tekee videoita. 00:44:37.000 --> 00:44:40.760 En oikein näe, että se näin voisi mennä. 00:44:41.000 --> 00:44:44.960 Koulutustarpeiden näkyväksi tekeminen. Varmasti on paljon asioita, 00:44:45.520 --> 00:44:47.120 joita nyt monien tarvitsee oppia. 00:44:48.920 --> 00:44:51.777 Täytyy tehdä selväksi, miten niiden kanssa toimintaan, 00:44:51.777 --> 00:44:52.919 millaista koulutusta järjestetään. 00:44:53.440 --> 00:44:55.760 Ketkä siinä ovat keskeisiä toimijoita, 00:44:56.520 --> 00:45:01.600 ja mitkä on ne resurssit, jotka tarvitaan, että asiat saadaan onnistumaan. 00:45:07.200 --> 00:45:10.550 Sitten on joitain apuvälineitä, joita voi ottaa käyttöön yhteisöllisesti. 00:45:10.550 --> 00:45:14.919 Tuossa oli se selaimeen tulevat asiat, ne ovat tuossa mukana. 00:45:15.480 --> 00:45:19.080 Laatukriteereitä kannattaa hyödyntää. 00:45:19.920 --> 00:45:26.440 eAMK-verkkototeutusten laatukriteereissä on huomioitu saavutettavuus. 00:45:27.160 --> 00:45:28.400 Sitten on korkeakouluille tällaisia - 00:45:30.120 --> 00:45:34.230 itsearviointikokonaisuuksia tehty, 00:45:34.230 --> 00:45:38.876 täällä on tällainen kuin Indicators for Institutional Web Accessibility - 00:45:38.876 --> 00:45:42.499 tämä on sellainen, jonka kaltaista OHO!-hankkeessa ehkä tehdään. 00:45:44.680 --> 00:45:49.000 Jotain sen kaltaista mielellään, että jokainen pystyisi - 00:45:49.840 --> 00:45:53.361 sitä omaa saavutettavuuttaan arvioimaan - 00:45:53.361 --> 00:45:55.439 ja myöskin sitä etenemistä jatkossa mittaamaan. 00:45:55.720 --> 00:45:59.960 Työpaja on tulossa. Tähän kannattaa ilmoittautua. 00:46:01.400 --> 00:46:02.920 Lupaan laittaa huomenna - 00:46:03.480 --> 00:46:07.172 ESOK-verkoston sivuille tästä tiedon - 00:46:07.172 --> 00:46:11.031 ja se löytyy jo tuolta linkin takaa, 00:46:11.031 --> 00:46:14.639 mutta ESOK-sivulle laitetaan tieto. Tämä on 10.6. Aalto-yliopistossa. 00:46:15.360 --> 00:46:18.640 Korkeakoulujen verkkopalvelujen saavutettavuustyöpaja. 00:46:18.920 --> 00:46:22.840 Siellä tullaan keskustelemaan videoiden tekstittämisestä - 00:46:26.480 --> 00:46:30.480 ja saavutettavuuden muista keskeisistä asioista, jotka ovat ajankohtaisia. 00:46:32.200 --> 00:46:35.520 Sisältöjen arviointiin on olemassa välineitä, 00:46:36.440 --> 00:46:40.075 esimerkiksi sellainen kuin Ally, joka toimii Moodlessa. 00:46:40.075 --> 00:46:43.919 ja Siteimprove, jolla voidaan sitä, mitä sinne tuotetaan, 00:46:44.560 --> 00:46:46.800 voidaan saada tietoa, millä tasolla - 00:46:48.440 --> 00:46:53.200 oman organisaation oppimisympäristössä saavutettavuus on. 00:46:55.040 --> 00:46:58.520 Sitten on vielä keskeisiä tietolähteitä, 00:46:59.800 --> 00:47:03.171 näihin kannattaa tutustua. 00:47:03.171 --> 00:47:06.617 Tästä nyt selvästi puuttuu, kun aikaisemmin huomasin, 00:47:06.617 --> 00:47:08.639 että siellä ei ollut sitä Celiaa mainittu, 00:47:09.360 --> 00:47:11.520 lisään tähän sen Celian versioon, joka verkkoon tulee myöhemmin. 00:47:12.200 --> 00:47:13.200 Sitten, Twitteriä kannattaa käyttää, 00:47:13.560 --> 00:47:18.105 jos vain on kiinnostunut Twitteriä yleensä käyttämään. 00:47:18.105 --> 00:47:22.879 Siellä on tällainen erikoinen hastag tälle saavutettavuudelle. 00:47:24.760 --> 00:47:29.144 Sehän on englanniksi Accessibility. 00:47:29.144 --> 00:47:30.999 Sille on tällainen hastag A11y. 00:47:31.880 --> 00:47:36.215 Sen historiikki on niin erikoinen, kun siinä 11 kirjainta accessibility-sanasta, 00:47:36.215 --> 00:47:38.680 tällaisella lyhennyksellä säästetään, 00:47:39.280 --> 00:47:42.080 niin siitä tulee silloin a11y. 00:47:43.240 --> 00:47:50.680 Siellä on Twitterissä, jos tällä hakee, niin sieltä löytyy toimijoita 100-200 kappaletta. 00:47:51.560 --> 00:47:55.444 Niistä jos lähtee seurantaa tekemään, 00:47:55.444 --> 00:48:00.679 niin koko ajan tulee tietoa uusista artikkeleista, hankkeista ja asioista, 00:48:01.360 --> 00:48:03.720 jotka on tosi mielenkiintoisia. 00:48:05.200 --> 00:48:07.040 ja auttaa varmaankin jokaisen työtä - 00:48:07.580 --> 00:48:14.140 joka vähänkin kiinnostuu siitä, miten saavutettavuutta voidaan edistää. 00:48:14.240 --> 00:48:18.200 No nyt meillä on vähän aikaa. Nyt on tilaisuus esittää kysymyksiä, 00:48:19.040 --> 00:48:25.920 jotka laittaa sinne chattiin ja mikrofoni- oikeudetkin on ilmeisesti käytettävissä. 00:48:26.720 --> 00:48:29.000 Laittakaa kysymyksiä, jos niitä löytyy. 00:48:35.320 --> 00:48:37.560 Siellä näköjään chatissa keskustellaan - 00:48:38.800 --> 00:48:40.720 videoiden tekstittämisestä. 00:48:43.880 --> 00:48:48.600 Eli täällä kysytään, jos opiskelija tekee omia videoita opinnoissa, ne on tekstitettävä? 00:48:55.640 --> 00:48:58.760 Ja siellä vastataan, että ei tarvitse - 00:48:59.560 --> 00:49:00.080 tekstittää opiskelijoiden omia tuotoksia. 00:49:06.720 --> 00:49:08.400 Kyllä, näin se menee, 00:49:10.000 --> 00:49:16.800 että se on laissa tällainen rajaus opiskelijoiden tuottamia aineistoja laki ei koske. 00:49:19.520 --> 00:49:21.400 Siellä näköjään chattiin vielä kirjoitetaan. 00:49:26.920 --> 00:49:28.800 Mietitään opiskelijoiden motivointia lisäpisteillä, jos tekstitetään. 00:49:34.720 --> 00:49:37.320 Sami Virtanen tuossa kysyy striimauksia. 00:49:37.840 --> 00:49:39.000 Ymmärrän, että se on sitä - tosiaikaisia tekstityksiä. 00:49:39.920 --> 00:49:43.659 ja sitä ei vaadita vaikka vaaditaan se tuossa - 00:49:43.659 --> 00:49:46.900 Web Content Accessibility Guidelinesissa, 00:49:46.900 --> 00:49:49.559 mutta laki ei sitä edellytä. 00:49:54.080 --> 00:49:56.240 Täällä mietitään mahdollisuutena - 00:49:58.360 --> 00:50:00.000 automaattitekstitystä, 00:50:00.880 --> 00:50:03.772 eli toivottavaa on, että saataisiin käyttöön - 00:50:03.772 --> 00:50:07.290 suomen kielellekin hyvin toimiva puheentunnistus, joka - 00:50:07.290 --> 00:50:09.479 helpottaisi tekstittämistä. 00:50:10.160 --> 00:50:16.040 Vaikka meillä esimerkiksi YouTubessa on hyvät tekstittämisominaisuudet, 00:50:16.880 --> 00:50:19.720 niin aikaahan se vie tosi paljon. 00:50:20.600 --> 00:50:21.440 Vaikka on hyväkin tekstittäjä, 00:50:22.080 --> 00:50:25.753 siinä menee helposti kolmin-nelinkertaisesti - 00:50:25.753 --> 00:50:29.039 sen videon kestoaika tekstityksen kirjoittamiseen. 00:50:31.360 --> 00:50:35.320 Mutta, meillä loppuu aika, paljon kiitoksia kaikille osanottajille. 00:50:36.040 --> 00:50:38.600 Tallenteet tulee verkkoon ja - 00:50:39.320 --> 00:50:43.538 kysymyksiä ja toiveita voi laittaa - 00:50:43.538 --> 00:50:46.679 meillä on sekä OHO!- että DigiCampus-hanke, 00:50:48.280 --> 00:50:49.840 jotka toimivat ja voivat osallistua siihen, 00:50:50.640 --> 00:50:53.880 että koulutusta ja aineistoa tuotetaan, jotka hyödyttävät kaikkia. 00:50:57.000 --> 00:50:58.080 - Kiitos esittelystä. Kiitos.