WEBVTT

00:00:00.000 --> 00:00:06.400
Reilut 20 osanottajaa nyt on paikalla.
Kaikkiaan noin 40 on ilmoittautunut.

00:00:07.040 --> 00:00:13.120
Vähän viivytin tuota alkua, että siihen 
saataisi mielellään suurin osa kuitenkin mukaan.

00:00:13.880 --> 00:00:15.240
Tervetuloa vain kaikki.

00:00:15.960 --> 00:00:20.559
Kuuntelemaan sähköisten 
järjestelmien saavutettavuudesta.

00:00:22.360 --> 00:00:28.279
Enimmäkseen korkeakouluopiskeluun ja 
korkeakoulujen toimintaan tässä keskitytään.

00:00:31.520 --> 00:00:36.919
Minä olen toiminut Jyväskylän yliopistossa 
saavutettavuussuunnittelijana.

00:00:37.720 --> 00:00:45.440
Kaiken kaikkiaan näiden saavutettavuus- 
ja esteettömyysasioiden kanssa olen ollut -

00:00:46.320 --> 00:00:51.480
työssä mukana vuodesta 1996. Tällä hetkellä 
toimin OHO!-hankkeessa ja DigiCampus-hankkeessa.

00:00:55.160 --> 00:00:58.000
Lähdetään liikkeelle siitä, 
mitä saavutettavuus on.

00:01:00.480 --> 00:01:08.720
Meillä on odotettavissa uusi laki, 
joka säätelee saavutettavuutta.

00:01:09.760 --> 00:01:14.240
Ja siinä määritellään saavutettavuus.

00:01:15.160 --> 00:01:19.320
Periaatteeksi ja tekniikoiksi, 
joita on noudatettava -

00:01:19.840 --> 00:01:22.320
Digitaalisten palvelujen suunnittelussa,

00:01:22.960 --> 00:01:26.040
kehittämisessä ylläpidossa ja päivittämisessä,

00:01:27.200 --> 00:01:32.559
jotta ne olisivat paremmin käyttäjien, 
erityisesti vammaisten henkilöiden saavutettavissa.

00:01:35.400 --> 00:01:43.240
Voidaan ajatella, että saavutettavuus 
kuuluu tällaiseen käsiteperheeseen.

00:01:43.840 --> 00:01:48.960
Lähikäsitteitä ovat esimerkiksi esteettömyys, 
käytettävyys, yhdenvertaisuus -

00:01:49.840 --> 00:01:54.079
kohtuulliset mukautukset jotka ovat 
yhdenvertaisuuslaissa,

00:01:54.920 --> 00:01:58.200
oikeudenmukaisuus ja Design for All.

00:02:00.680 --> 00:02:07.240
Näille käsitteille on ominaista melkein kaikille 
se, että mitä niillä oikeasti tarkoitetaan,

00:02:07.960 --> 00:02:10.520
on ajasta ja paikasta riippuvaista.

00:02:11.040 --> 00:02:14.064
Puhutaan niin sanotuista 
poliittista käsitteistä tai -

00:02:14.064 --> 00:02:20.560
olemuksellisesti koetukselle 
joutuvista käsitteistä,

00:02:21.080 --> 00:02:26.560
eli niiden perimmäinen sisältö 
joudutaan määrittelemään yhä uudelleen.

00:02:27.400 --> 00:02:30.160
eikä meillä ole sellaista yhteisesti 
hyväksyttyä totuutta, mitä ne tarkoittavat.

00:02:30.880 --> 00:02:37.320
Esimerkiksi yhdenvertaisuus tai oikeudenmukaisuus, 
oikeudenmukaisuudestakin on useita teorioita, 

00:02:40.200 --> 00:02:45.240
että mitä se sitten tarkoittaa. Mutta tässä 
on kuitenkin laissa pyritty sitä määrittelemään.

00:02:45.800 --> 00:02:48.700
Silloin haetaan tietysti sellaista mahdollisimman
selvää ja yhteisesti ymmärrettävää kuvausta -

00:02:48.700 --> 00:02:53.679
jota voitaisiin myöskin mitata jollain 
tavalla, että se toteutuisi.

00:02:54.560 --> 00:02:58.120
Vastaavasti esimerkiksi Norjassa 
on tämä Design for All -

00:02:58.720 --> 00:03:03.395
ollut viimeiset 10 vuotta hyvinkin vahvasti 
esillä ja se on myöskin lainsäädännössä.

00:03:03.395 --> 00:03:06.436
Siellä on sellainen
kuin Universell utforming,

00:03:06.436 --> 00:03:10.920
jota on eri hallinnonaloilla noudatettu 
ja pyritty toteuttamaan.

00:03:13.840 --> 00:03:18.640
Siitä me tulemme tällaiseen Universal 
Design for Learning -käsitteeseen.

00:03:20.840 --> 00:03:28.120
Tämä on tällainen pedagoginen
lähestymistapa saavutettavuuteen.

00:03:28.880 --> 00:03:31.894
Opetuksen ja oppimisen viitekehys,
jossa keskeistä -

00:03:31.894 --> 00:03:34.839
tarjota kaikille tasavertaiset mahdollisuudet.

00:03:37.320 --> 00:03:44.448
Se lähtee siitä, että pitäisi olla erilaisia 
tapoja hyödyntää oppimateriaaleja -

00:03:44.448 --> 00:03:49.877
erilaisia tapoja opiskella ja sitoutua, 
erilaisia tapoja osoittaa se osaaminen.

00:03:49.877 --> 00:03:53.903
Käytännössä se merkitsee sitä 
vaikka, että jos meillä on -

00:03:53.903 --> 00:03:57.929
lukemisen ja kirjoittamisen 
vaikeus ja opinnäytetyön -

00:03:57.929 --> 00:04:01.441
tekeminen kirjallisessa muodossa 
osoittautuu ylivoimaiseksi -

00:04:01.441 --> 00:04:05.638
niin etsitään muita tapoja
osoittaa osaaminen.

00:04:07.880 --> 00:04:11.264
Tavoitteena on, että 
opetus jo suunnitteluvaiheessa -

00:04:11.264 --> 00:04:13.640
lähdetään rakentamaan sillä tavalla,

00:04:14.280 --> 00:04:20.840
että kaikilla on mahdollisuus oppia ja 
kaikki pystyvät myös osoittamaan osaamistaan.

00:04:22.520 --> 00:04:25.960
Universal Design for Learning on aika vahvasti -

00:04:26.800 --> 00:04:33.800
ollut yhteydessä tietotekniikan 
käyttöön ottamiseen opetuksessa -

00:04:34.360 --> 00:04:38.012
on nähty samalla, että tietotekniikka 
on tuonut sellaisia mahdollisuuksia ja -

00:04:38.012 --> 00:04:44.520
välineitä joilla paremmin pystytään
ottamaan erilaiset tavat oppia huomioon,

00:04:45.560 --> 00:04:47.680
yksilöllistää opetusta.

00:04:51.960 --> 00:04:55.360
Universal Designin keskeiset 
periaatteet ovat, esittäminen,

00:04:56.080 --> 00:05:02.313
eli kun tietoa esitetään, käytetään 
erilaisia tapoja ja erilaisia kanavia -

00:05:02.313 --> 00:05:03.318
erilaisia oppimateriaaleja.

00:05:06.520 --> 00:05:09.975
Toiminnassa opiskelijat 
pääsevät työstämään -

00:05:09.975 --> 00:05:13.189
oppisisältöjä ja edetä 
omaa tietoaan rakentamaan -

00:05:13.189 --> 00:05:15.519
osoittamaan osaamistaan eri tavoilla.

00:05:16.880 --> 00:05:18.080
Ja sitoutuminen,

00:05:18.960 --> 00:05:22.017
sitoutumista oppimiseen ja motivaatiota -

00:05:22.017 --> 00:05:25.439
tuetaan monipuolisemmin niin, 
että jokainen kokee sen omakseen.

00:05:28.200 --> 00:05:29.240
No saavutettavuus -

00:05:29.800 --> 00:05:30.960
vaikka sitä tuossa -

00:05:32.000 --> 00:05:35.280
lain voimalla pyrittiin 
määrittelemään yksiselitteisesti, 

00:05:35.800 --> 00:05:40.839
ja tavalla, joka olisi kaikille sama, 
meillä on monia myyttejä saavutettavuudesta.

00:05:41.560 --> 00:05:42.920
Tässä on kuitenkin sitä -

00:05:44.400 --> 00:05:45.440
jo pidemmän aikaa -

00:05:46.600 --> 00:05:49.320
eri maissa pyritty edistämään.

00:05:50.600 --> 00:05:55.272
Ja näitä myyttejä on tosi paljon. 

00:05:55.272 --> 00:05:59.679
Tällaisia käsityksiä, että
saavutettavuus on sitä tai tätä. 

00:06:00.280 --> 00:06:01.920
Esimerkiksi tämä, että vain pieni osa -

00:06:02.520 --> 00:06:05.357
sivuni käyttäjistä tarvitsee
saavutettavaa sivua tai sovellusta.

00:06:05.357 --> 00:06:08.679
Eli tämä on tällainen 
aika yleinen ajatus, että -

00:06:09.360 --> 00:06:12.280
nämä asiat koskisivat hyvin pientä
ja marginaalista ryhmää.

00:06:13.280 --> 00:06:16.495
Totuus on kuitenkin toinen. 
Vastaväitehän tässä on, jota -

00:06:16.495 --> 00:06:17.999
on yleisesti käytetty, että -

00:06:18.520 --> 00:06:20.600
kun usein mietitään, että -

00:06:23.040 --> 00:06:27.039
saavutettavuus koskisi ensisijaisesti 
tai yksinomaan näkövammaisia käyttäjiä -

00:06:27.840 --> 00:06:31.880
jotkut ovat olleet sitä mieltä, 
että suurin näkövammainen käyttäjä -

00:06:32.440 --> 00:06:34.120
on Google.

00:06:34.760 --> 00:06:38.481
Eli hakukoneet, jotka etsivät tietoa.
Jos se on pelkästään kuvamuodossa -

00:06:38.481 --> 00:06:42.279
ilman sitä tekstivastinetta, 
niin sitä ei löydetä.

00:06:43.440 --> 00:06:46.711
Tämähän voi koskea joskus kokonaista 
PDF-dokumenttia, että siellä -

00:06:46.711 --> 00:06:50.049
saattaa olla pitkästikin tekstiä ja 
se onkin kuvamuotoinen ja -

00:06:50.049 --> 00:06:51.718
silloin sitä ei kukaan löydä sieltä.

00:06:53.840 --> 00:06:57.457
Samoin se, että se on vain 
pieni osa käyttäjistä, jos -

00:06:57.457 --> 00:07:00.759
ajatellaan sitä saavutettavaa 
tietoa niin, että -

00:07:02.880 --> 00:07:07.252
sitä pystyy esimerkiksi sitä tekstiä 
kuuntelemaan tai sitten sitä -

00:07:07.252 --> 00:07:10.964
aineistoa, joka on äänenä, 
sitä pystyy myöskin saamaan -

00:07:10.964 --> 00:07:14.759
tekstimuodossa, niin tämä 
palvelee tilannekohtaisesti -

00:07:14.759 --> 00:07:16.079
suurta käyttäjäryhmää.

00:07:18.880 --> 00:07:23.250
Toinen myytti on, että sivun tai 
sovelluksen tekeminen saavutettavaksi -

00:07:23.250 --> 00:07:28.319
vaatii liikaa aikaa tai työtä, rahaa. 
Miten sitä resurssia nyt mietitäänkin.

00:07:29.720 --> 00:07:33.132
Se on totta, että jos me teemme 
joitain isoja kokonaisuuksia,

00:07:33.432 --> 00:07:37.680
meillä voi olla vaikka kokonainen kurssi,

00:07:38.760 --> 00:07:42.403
jokin opintojakso rakennettu videoiden varaan -

00:07:42.403 --> 00:07:46.639
ja sitten ei oteta huomioon ollenkaan,
että siellä olisi tekstitykset,

00:07:47.520 --> 00:07:51.400
tai sitten ei oteta 
huomioon, että on käytetty vaikka -

00:07:52.400 --> 00:07:55.869
PowerPoint-esityksiä, 
että ne esitykset olisi myöskin -

00:07:55.869 --> 00:07:58.671
esitysmuotoisena saatavissa, eli se on 
pelkästään kuvamuotoista tietoa, 

00:07:58.671 --> 00:08:01.940
niin voi olla käyttäjiä, 
jotka jäävät sen tiedon ulkopuolelle.

00:08:01.940 --> 00:08:04.542
Jos sitä jälkikäteen lähdetään korjaamaan, 

00:08:04.542 --> 00:08:07.544
niin se voi vaatia aika
paljon työtä ja rahaa ja -

00:08:07.544 --> 00:08:09.678
voidaan joutua sitä lyhyessä ajassa tekemään.

00:08:11.440 --> 00:08:14.289
Siksi se pitäisikin 
suunnitteluvaiheessa ottaa huomioon. 

00:08:14.289 --> 00:08:18.108
kun asioita tehdään jo suunnitteluvaiheessa -

00:08:18.408 --> 00:08:20.880
tietoisena siitä -

00:08:21.440 --> 00:08:21.800
että niiden pitää toimia kaikille -

00:08:22.400 --> 00:08:23.760
niin se työmäärä on kohtuullinen.

00:08:24.600 --> 00:08:28.003
Useimmiten se suurin työ varsinkin, 
kun ajatellaan -

00:08:28.003 --> 00:08:31.480
tällaista siirtymävaihetta, 
joka meillä on tässä edessä -

00:08:31.480 --> 00:08:34.809
ja meneillään niin tätä 
voidaan pitää jonkinlaisena -

00:08:34.809 --> 00:08:37.398
kulttuurisena muutoksena ja 
uutta osaamista tarvitaan.

00:08:37.920 --> 00:08:40.930
Uuden osaamisen saaminen 
haltuun kyllä muodostaa -

00:08:40.930 --> 00:08:43.960
kynnyksen, joka vie jonkin verran aikaa.

00:08:46.560 --> 00:08:51.319
Digitaalinen saavutettavuus on 
kehittäjien kertaluonteinen tehtävä.

00:08:52.280 --> 00:08:57.759
Tämä on siitä ongelmallinen käsitys, että
ensinnäkin ei ole tällaisia kehittäjiä.

00:08:58.840 --> 00:08:59.880
Jos osallistavaa -

00:09:01.360 --> 00:09:04.240
kehittämismenetelmää käytetään, niin siinähän
on iso joukko erilaisia tahoja mukana.

00:09:04.960 --> 00:09:08.200
ja tällä tavalla tulisi toimia, 
että saataisiin -

00:09:08.200 --> 00:09:12.676
suunniteltua sellaisia ratkaisuja,
että ne mahdollisimman montaa -

00:09:12.676 --> 00:09:14.040
palvelisivat tasapuolisesti.

00:09:14.840 --> 00:09:18.246
Samoin se ei ole kertaluontoinen koska se on jo -

00:09:18.246 --> 00:09:22.999
suunnitteluvaiheesta alkaen 
otettava huomioon kaikissa vaiheissa -

00:09:23.880 --> 00:09:27.080
kehittelyä ja toteuttamista ja 
sitä kehitellään sitten edelleen,

00:09:27.680 --> 00:09:29.680
kun se on saatu käyttöön.

00:09:30.720 --> 00:09:34.360
Saavutettavat sivut ja sovellukset 
ovat alkeellisia tai rumia.

00:09:34.360 --> 00:09:36.440
Tuossa on pari esimerkkiä.

00:09:36.960 --> 00:09:39.701
voitte käydä jossain 
vaiheessa katsomassa niitä.

00:09:39.701 --> 00:09:41.039
Esimerkiksi tämä Funka,

00:09:41.640 --> 00:09:45.677
ruotsalainen yritys, joka 
on saavutettavuuteen keskittynyt -

00:09:45.677 --> 00:09:48.239
ja sitten Indiana University, 
on muitakin esimerkkejä.

00:09:48.880 --> 00:09:52.800
Nämä eivät ainakaan sen takia, 
että ne olisivat niin rumia tai alkeellisia,

00:09:53.840 --> 00:09:56.880
poikkea muista sivuista.

00:09:57.680 --> 00:10:02.320
Saavutettavia ne kyllä ovat, ja testitkin,

00:10:02.840 --> 00:10:05.880
joilla sivuja yleensä testataan pikaisesti -

00:10:06.560 --> 00:10:07.920
niistä tulee tuossa enemmän tietoa -

00:10:09.400 --> 00:10:14.120
nämä ovat jokseenkin täydellisiä nämä sivut, siellä ei 
näyttäisi virheitä olevan oikeastaan ollenkaan.

00:10:16.280 --> 00:10:19.192
Käytin jotain automaattityökalua 
testaamiseen ja - 

00:10:19.192 --> 00:10:21.839
sivuni tai sovellukseni on nyt saavutettava.

00:10:24.160 --> 00:10:28.218
Automaattityökalut on hyviä, 
jossa myöhemmin tulevat esille -

00:10:28.218 --> 00:10:32.640
sellaiset kuin WAVE, Siteimprove ja Axe.

00:10:33.600 --> 00:10:35.960
Sellainen kannattaa 
ottaa selaimeensa käyttöön,

00:10:36.920 --> 00:10:41.208
jos päivittää verkkosivuja 
ja haluaa seurata - 

00:10:41.208 --> 00:10:43.799
miten saavutettavaa sisältö on.

00:10:46.160 --> 00:10:48.400
Kriittinen arviointi 
on osoittanut, että ne -

00:10:49.080 --> 00:10:53.680
kertovat niistä ongelmista, 
joita siellä on noin 30-40 prosenttia. 

00:10:54.200 --> 00:10:57.280
Paljon jää sellaista, 
mitä on tarkistettava muuten.

00:10:57.960 --> 00:11:02.200
Näin ollen automaattityökalun käyttö 
kertoo vain osan totuudesta,

00:11:02.760 --> 00:11:06.600
ja se ei tee siitä välttämättä 
vielä saavutettavaa.

00:11:08.280 --> 00:11:10.320
Ketä saavutettavuus sitten koskee?

00:11:12.760 --> 00:11:14.840
Se koskee lähtökohtaisesti 
kyllä kaikkia -

00:11:16.080 --> 00:11:18.360
ja kaikkia sidosryhmiä myöskin. 

00:11:20.040 --> 00:11:24.040
Yleensä esteet ja hidasteet 
ovat hyvin monenlaisia.

00:11:24.760 --> 00:11:28.148
Toimintakyky on se josta 
eniten puhutaan, mutta se voi -

00:11:28.148 --> 00:11:31.310
liittyä myöskin kieli- ja 
kulttuuritaustaan, ikään -

00:11:31.310 --> 00:11:33.719
sosioekonomiseen taustaan 
tai muuhun seikkaan.

00:11:34.440 --> 00:11:37.652
Jos ajatellaan, että se toiminta, 
mitä edellytetään siellä -

00:11:37.652 --> 00:11:40.079
sivussa ja sovelluksissa, on näkeminen,

00:11:41.560 --> 00:11:44.240
niin silloin keskeisiä kysymyksiä ovat,

00:11:45.200 --> 00:11:48.837
miten siellä on käytetty kuvia, 
miten siellä on käytetty värejä. 

00:11:48.837 --> 00:11:51.915
Joskus niitä on käytetty vallattomasti, 
eli saattaa olla, 

00:11:51.915 --> 00:11:54.923
että meillä on kuvia, 
joiden päällä on tekstiä.

00:11:54.923 --> 00:11:57.371
Tämä on yleensä hankala 
tilanne koska se tekstin -

00:11:57.371 --> 00:12:01.398
hahmottaminen on vaikeampaa. 
Samoin kontrasti on yleensä huono -

00:12:02.000 --> 00:12:05.620
jos ei se kuva ole tasavärinen.

00:12:05.620 --> 00:12:09.240
Yleensä kuvissa väri vaihtelee ja 
osa tekstistä näkyy hyvin osa huonosti.

00:12:09.760 --> 00:12:11.520
Eli siellä pitäisi olla hyvät kontrastit.

00:12:12.760 --> 00:12:17.186
Kuville pitäisi olla tekstivastineet ja 
riskiväriyhdistelmiä -

00:12:17.586 --> 00:12:21.238
ehkä tunnetuin on punaisen ja 
vihreän käyttäminen keskenään koska -

00:12:22.120 --> 00:12:23.480
koska puna-vihervärisokeus on tavallisin - 

00:12:24.520 --> 00:12:29.200
ja silloin pitää välttää tällaista yhdistelmää.

00:12:30.600 --> 00:12:33.946
Kuuleminen, vain ääneen 
perustuva viestintä, tässäkin -

00:12:33.946 --> 00:12:37.441
parhaillaan tehdään sitä, 
tämä perustuu yksinomaan ääneen.

00:12:37.441 --> 00:12:42.040
Meillä ei ole esimerkiksi tällä 
hetkellä tosiaikaista tekstinkirjoitusta -

00:12:42.880 --> 00:12:47.959
että tulisi myös tekstinä sama, mitä tässä puhutaan.

00:12:48.800 --> 00:12:50.120
Näinkin voisi olla.

00:12:51.120 --> 00:12:53.800
Niinpä tässä toissijaisena menetelmänä on,

00:12:55.120 --> 00:12:59.240
että tästä tehdään tallenne ja 
se tallenne tekstitetään,

00:13:00.240 --> 00:13:03.000
niin että se ei ole pelkästään 
kuulemisen varassa tämä tiedonsaanti. 

00:13:04.120 --> 00:13:06.160
Puhuminen sitten. 
Oletetaan, että -

00:13:06.760 --> 00:13:11.960
kaikki käyttäisivät puhetta.
Pitäisi pystyä myöskin käyttämään tekstiä.

00:13:12.760 --> 00:13:13.600
Navigoiminen.

00:13:14.120 --> 00:13:16.880
Yleensä ajatellaan, että jokaisen 
pitäisi käyttää hiirtä, kirjoittaa.

00:13:17.080 --> 00:13:20.933
Pitäisi olla vaihtoehtoja myös siihen, 

00:13:20.933 --> 00:13:23.720
että ohjataan näppäimistöllä, 
tai puheella ilmaistaan asiat.

00:13:26.120 --> 00:13:28.160
Oppimisen suhteen pitäisi olla -

00:13:30.800 --> 00:13:34.574
erilaisia vaihtoehtoja oppimiseen -

00:13:34.574 --> 00:13:37.119
ja arviointimenetelmiä käytössä erilaisia -

00:13:37.840 --> 00:13:41.040
jo sieltä opetuksen suunnittelusta lähtien.

00:13:44.560 --> 00:13:47.455
Nyt, jos ajatellaan 
sitä kokonaisuutta, missä -

00:13:47.455 --> 00:13:52.559
toimitaan, tuossa on sisällöntuottaja 
kuviossa asetettu keskelle.

00:13:54.240 --> 00:13:57.985
Jokainen on sisällöntuottajia 
siinä vaiheessa, jos tekee -

00:13:57.985 --> 00:14:01.119
vaikka Word-dokumentin, ja 
sitten se laitetaan verkkoon.

00:14:01.840 --> 00:14:05.160
Sisällöntuottaja ei ole mikään 
kauhean ihmeellinen olento.

00:14:05.760 --> 00:14:10.120
Se on ihan tavallista ja arkipäiväistä 
toimintaa tämä sisältöjen tuottaminen.

00:14:10.640 --> 00:14:16.120
Se on jotain, jota laitetaan yleisesti jakeluun
sitä tietoa ja silloin ollaan sisällöntuottajia.

00:14:17.680 --> 00:14:22.158
Silloin kun sisältöä tehdään 
tulisi miettiä Inclusive Design -

00:14:22.158 --> 00:14:26.808
tai Design for All -ajattelua, 
eli täytyisi olla tietoinen -

00:14:26.808 --> 00:14:30.511
siitä että meillä on monenlaisia käyttäjiä.

00:14:30.511 --> 00:14:34.214
Sitten, jos se on jotain laajempaa, 
että ollaan vaikka oman yhteisön -

00:14:34.214 --> 00:14:38.261
verkkosivuja uudistamassa, niin se
inklusiivisuus tässä tarkoittaa, että me -

00:14:38.261 --> 00:14:43.117
myös osallistaisimme hyvin 
erilaisia sivun käyttäjiä,

00:14:44.600 --> 00:14:48.320
opiskelijoita ja henkilöstön jäseniä, ehkä 
joitain sieltä kumppanien joukosta myös siihen -

00:14:49.960 --> 00:14:53.280
suunnitteluun jo. Ja arviointiin  
koko ajan arvioidaan sitä mitä tehdään.

00:14:54.040 --> 00:14:55.880
Sitten siellä toimitaan jossain -

00:14:56.800 --> 00:14:59.661
oppimisalustalla yleensä 
tai sitten se on joku -

00:14:59.661 --> 00:15:02.831
julkaisualusta, verkkoympäristö 
silloin täytyisi -

00:15:02.831 --> 00:15:05.537
olla tällainen yhteentoimivuus 
niin, että siellä voi käyttää -

00:15:05.537 --> 00:15:09.249
erilaisia apuvälineitä. 
Esimerkiksi voi olla, että -

00:15:09.249 --> 00:15:10.718
joku käyttää ruudunlukuohjelmaa.

00:15:12.680 --> 00:15:18.440
Sitten siellä pitäisi pystyä ottamaan ne tarpeet ja
mieltymykset joita käyttäjillä on monenlaisia.

00:15:20.040 --> 00:15:22.720
Ja heloppokäyttöasetukset ovat yksi,

00:15:24.240 --> 00:15:26.560
ne on hyvä tuntea, 
miten Windows-ympäristössä -

00:15:27.760 --> 00:15:29.600
ja muissa ohjelmistoissa voidaan tehdä asetuksia,
että otetaan eri käyttäjät huomioon.

00:15:31.960 --> 00:15:34.400
Ja kaikki tämähän on sitten 
korkeakoulupolitiikkojen ja -

00:15:35.000 --> 00:15:37.680
-kulttuurien päällä.

00:15:40.640 --> 00:15:43.618
Eli kuinka tärkeinä nämä asiat koetaan 
siellä omassa korkeakoulussa.

00:15:43.618 --> 00:15:47.512
Millaiset ympäristöt ja käytännöt siellä on,

00:15:47.512 --> 00:15:49.879
kuinka halukkaita niitä ollaan kehittämään,

00:15:50.480 --> 00:15:53.880
kuinka hyvin ollaan tietoisia 
niiden mahdollisista puutteista.

00:15:55.440 --> 00:15:59.620
Ja sitten ovat lain vaatimukset 
ja kansainväliset standardit.

00:16:00.760 --> 00:16:04.880
Nämä tietysti asettavat rajoja, 
toisaalta ne tuovat tukea meille -

00:16:05.960 --> 00:16:09.760
niin, että tiedetään, että nämä ovat tärkeitä 
asioita ja niitä pitää pyrkiä edistämään.

00:16:16.320 --> 00:16:22.560
No mennään siihen lakiin nyt sitten, 
mistä on kysymys.

00:16:25.680 --> 00:16:27.720
Meillehän tuli saavutettavuusdirektiivi -

00:16:28.280 --> 00:16:31.160
voimaan 2016 joulukuussa -

00:16:32.000 --> 00:16:35.199
Ja se edellyttää kaikille tasavertaisia -

00:16:35.199 --> 00:16:39.119
mahdollisuuksia käyttää 
digitaalisia palveluita.

00:16:41.080 --> 00:16:43.531
Tässä oli tilaisuus vierailla 
Valtiovarainministeriössä -

00:16:43.531 --> 00:16:46.723
reilu vuosi sitten keskustelemassa tästä ja -

00:16:46.723 --> 00:16:48.718
siellä todettiin, että mennään -

00:16:49.400 --> 00:16:52.304
yhdenvertaisuus ja ihmisoikeudet edellä.

00:16:52.304 --> 00:16:54.119
vaikka tämä on hyvin tekninen tämä direktiivi

00:16:54.680 --> 00:16:58.738
ja toisaalta se standardi, 
niin lähtökohtana on -

00:16:58.738 --> 00:17:00.679
oikeudenmukaisuuden edistäminen.

00:17:02.240 --> 00:17:05.435
Ja nyt kansallinen laki digitaalisten 
palvelujen tarjoamisesta, 

00:17:05.435 --> 00:17:08.319
joka käytännössä nyt sitten

00:17:09.080 --> 00:17:12.300
saattaa voimaan tämän 
saavutettavuusdirektiivin Suomessa, 

00:17:12.300 --> 00:17:16.920
se tulee voimaan ensimmäinen 
huhtikuuta tänä vuonna. 

00:17:17.640 --> 00:17:20.400
Eduskunta on sen helmikuussa -
 
00:17:21.800 --> 00:17:22.640
hyväksynyt pienin muotoiluin.

00:17:24.800 --> 00:17:27.769
Nyt se saavutettavuuden vähimmäistason on -

00:17:27.769 --> 00:17:29.519
määritelty standardissa.

00:17:30.120 --> 00:17:32.840
ja standardissa keskeinen osa,

00:17:33.800 --> 00:17:38.435
joka verkkosivuja ja 
verkkoselaimilla käytettäviä -

00:17:38.435 --> 00:17:43.533
asioita säätelee, on 
Web Content accessibility Guidelines -

00:17:43.533 --> 00:17:46.820
eli WCAG 2.0.

00:17:47.820 --> 00:17:52.570
Nyt siitä on jo tullut uusi versio, 
eli se on käytännössä 2.1, jota noudatetaan,

00:17:52.570 --> 00:17:58.000
ja siinä AA-taso, eli se on toiseksi 
vaativin taso, ei se helpoin taso.

00:18:01.320 --> 00:18:03.920
Kokonaisuutenahan tämä tarkoittaa -

00:18:04.760 --> 00:18:07.540
hyvin monia asioita korkeakoulujen osalta.

00:18:08.680 --> 00:18:12.760
Siellä on puhe silloin verkkosivuista,
erilaisista sovelluksista, joita käytetään,

00:18:14.280 --> 00:18:14.720
kun puhutaan palveluista.

00:18:15.400 --> 00:18:17.400
Isosta kokonaisuudesta on kysymys.

00:18:18.600 --> 00:18:23.640
Sen takia siellä on siirtymäaikoja.
Ei edellytetä, että kaikki - 

00:18:24.160 --> 00:18:26.160
on kerralla valmista, 

00:18:27.040 --> 00:18:30.240
ja kaikki kerralla vastaa 
saavutettavuusvaatimuksia.

00:18:31.640 --> 00:18:38.280
Eli 23.9.2018 jälkeen julkaistujen 
palvelujen ja sivujen -

00:18:39.960 --> 00:18:41.920
pitää olla saavutettavuusvaatimusten mukaisia -

00:18:42.440 --> 00:18:44.120
23.9.2019.

00:18:44.840 --> 00:18:48.320
Eli syksyn jälkeen, julkaistujen -

00:18:50.440 --> 00:18:53.120
pitää olla ensi syksynä,

00:18:53.160 --> 00:18:56.040
niin sanottujen uusien sivujen -

00:18:57.800 --> 00:18:58.160
ja palvelujen saavutettavia.

00:18:59.840 --> 00:19:02.240
Sellaiset sivut ja palvelut, 
jotka on julkaistu -

00:19:02.840 --> 00:19:05.560
ennen 23.9.2018,

00:19:06.000 --> 00:19:11.240
eli tällaisten niin sanottujen 
vanhojen sivujen ja palvelujen -

00:19:11.800 --> 00:19:14.320
pitää olla saavutettavuus-
vaatimusten mukaisia -

00:19:16.000 --> 00:19:19.080
2020 syyskuussa.

00:19:21.920 --> 00:19:26.200
Lakia sovelletaan myös niihin
toimisto-ohjelmien tiedostomuotoihin,

00:19:27.200 --> 00:19:31.520
joita sivuilla julkaistaan,

00:19:32.560 --> 00:19:37.120
eli ne ovat Word-dokumentteja, voivat 
olla PDF-dokumentteja ja niin edelleen -

00:19:39.520 --> 00:19:43.960
ja ne on julkaistu 23.9.2018 jälkeen. 
Nyt jo eletään tätä aikaa.

00:19:45.120 --> 00:19:47.688
Verkkosivulla julkaistujen 
videoiden pitää olla -

00:19:47.688 --> 00:19:49.719
saavutettavuusvaatimusten mukaisia -

00:19:51.160 --> 00:19:53.560
23.9.2020,

00:19:55.080 --> 00:19:58.440
viimeistään 14 vuorokautta sen jälkeen, 
kun ne on julkaistu.

00:20:00.920 --> 00:20:04.240
Mobiilisovellusten tulee vastata 
näitä vaatimuksia 23.6.2021.

00:20:12.160 --> 00:20:17.040
Sitä ei sovelleta ennen 2019 
syyskuuta arkistoituihin sisältöihin.

00:20:22.720 --> 00:20:25.200
Tässä on yksi esimerkki, mitä tämä 
laki on tuonut tullessaan.

00:20:25.960 --> 00:20:30.766
Ruotsissahan tämä laki tuli voimaan -

00:20:30.766 --> 00:20:32.839
jo ensimmäinen tammikuuta -

00:20:34.080 --> 00:20:36.400
ja siellä on käynyt sillä tavalla, että -

00:20:37.960 --> 00:20:39.240
Pienet kunnat -

00:20:40.360 --> 00:20:42.640
ovat pyrkineet välttämään -

00:20:44.040 --> 00:20:45.000
videoiden tekstittämistä.

00:20:46.600 --> 00:20:50.360
Yksi asia, joka sisältyy lakiin, 
on videoiden tekstittäminen.

00:20:51.800 --> 00:20:56.800
Laissa on sellainen lähtökohta, 
että jos video on verkossa -

00:20:58.600 --> 00:21:01.320
vähintään 14 vuorokautta, 
niin se tulee tekstittää.

00:21:02.800 --> 00:21:06.000
Nyt siellä ovat pienet kunnat 
ruvenneet toimimaan sillä tavalla,

00:21:06.680 --> 00:21:08.960
että videot ovat vähemmän 
kuin 14 vuorokautta,

00:21:09.200 --> 00:21:11.920
vaikkapa 13 vuorokautta ja silloin 
sitä ei tarvitse tekstittää.

00:21:13.160 --> 00:21:16.640
Tai sitten on vähennetty 
videoiden käyttämistä. 

00:21:19.240 --> 00:21:23.415
Sitä sitten on lehdistössä 
mietitty, että onko niin,

00:21:23.415 --> 00:21:26.839
että uusi laki kääntyykin 
saavutettavuutta vastaan.

00:21:28.280 --> 00:21:32.480
No, Ruotsissa toimiva kuulovammaisten järjestö -

00:21:33.000 --> 00:21:35.481
on todennut, että 
näinhän ei oikeasti ole. 

00:21:35.481 --> 00:21:39.466
Kustannukset eivät ole kauhean suuret, 
jos toimitaan vaikka sillä tavalla,

00:21:39.466 --> 00:21:40.518
että meillä on kirjoitustulkki,

00:21:41.160 --> 00:21:46.960
joka siellä tilaisuudessa kirjoittaa sen, 
mitä siellä puhutaan ja se saman tien -

00:21:47.760 --> 00:21:50.480
tallennetaan ja saadaan se tekstitys.

00:21:52.560 --> 00:21:58.720
Tällaisia seikkoja saattaa tulla vastaan. 
Joudutaan miettimään,

00:21:59.280 --> 00:22:02.440
mitkä ovat ne menetelmät, 
millä kannattaa toimia,

00:22:03.120 --> 00:22:07.720
että se mahdollisimman hyvin tämä 
muutos pystytään toteuttamaan.

00:22:09.120 --> 00:22:11.240
Paljon on ollut puhetta,

00:22:12.560 --> 00:22:17.240
että entäs intranetit. Siinä on vähän 
eri suuntiin välillä ollut ajatuksia.

00:22:18.320 --> 00:22:23.360
Nyt se on täsmentynyt niin, että viranomaisten 
ja julkisoikeudellisten laitosten,

00:22:24.360 --> 00:22:25.360
siis myöskin korkeakoulujen -

00:22:25.880 --> 00:22:29.080
intranetien tulee olla 
saavutettavuusvaatimusten mukaiset,

00:22:30.600 --> 00:22:36.120
jos ne julkaistaan 23.9.2019 
tai sen jälkeen.

00:22:39.600 --> 00:22:42.600
Tässähän on uusista intraneteista 
silloin kysymys.

00:22:44.720 --> 00:22:49.800
Ennen tätä julkaistuihin intraneteihin 
saavutettavuusvaatimuksia sovelletaan vain,

00:22:50.920 --> 00:22:51.800
jos koko intranet uudistetaan,

00:22:56.320 --> 00:22:59.760
esimerkiksi uuden julkaisujärjestelmän 
hankinnan vuoksi.

00:23:02.640 --> 00:23:06.080
Sitten on joitakin rajoituksia pykälässä 3.

00:23:07.960 --> 00:23:11.120
Lakia ei sovelleta -

00:23:12.000 --> 00:23:16.200
Lakia ei sovelleta työpaikoilla, rajalliselle 
henkilömäärälle tarkoitettuihin intranet- 

00:23:16.920 --> 00:23:19.680
ja ekstranetsivustoihin, mobiilisovelluksiin.

00:23:22.360 --> 00:23:25.925
Opetuksen yhteydessä tuotettuun, 
rajatussa ryhmässä -

00:23:25.925 --> 00:23:30.560
määräaikaisesti käytettävään 
sivustoon tai mobiilisovellukseen.

00:23:31.880 --> 00:23:36.440
Eli jos me tunnemme esimerkiksi 
ryhmän jäsenet, jossa me toimimme,

00:23:37.360 --> 00:23:43.200
ja tiedämme tarpeet, se ei merkitse,

00:23:43.960 --> 00:23:45.040
silloin, että kaikki saavutettavuus-
vaatimukset on otettava huomioon,

00:23:47.280 --> 00:23:49.560
jos on vielä lyhytaikaisesti 
käytettävä aineisto.

00:23:50.280 --> 00:23:53.716
Palveluntuottajan digitaalisessa 
palvelussa oleviin sisältöihin,

00:23:53.716 --> 00:23:56.839
jotka eivät ole palveluntarjoajan -

00:23:57.520 --> 00:24:03.040
itsensä tuottamia, 
rahoittamia tai valvomia.

00:24:08.160 --> 00:24:12.649
Sitten laissa on myös 
käsite kohtuuton rasite. 

00:24:12.649 --> 00:24:16.639
On asioita, joiden vaatiminen 
katsotaan kohtuuttomaksi.

00:24:18.440 --> 00:24:22.288
Saavutettavuusselostetta edellytetään. 

00:24:22.288 --> 00:24:23.679
Siellä on selvitys sisällöistä,

00:24:24.280 --> 00:24:29.279
miten ne täyttävät vaatimukset, 
toisaalta niistä, jotka eivät täytä -

00:24:31.200 --> 00:24:34.200
ja miten se perustellaan, 
miksi ne voisivat olla sellaisia.

00:24:35.400 --> 00:24:38.885
Ja ohjeet siihen, miten 
tieto tai palvelu saadaan -

00:24:38.885 --> 00:24:42.292
saavutettavassa muodossa, eli 
tämä ei vapauta siitä vastuusta, 

00:24:42.292 --> 00:24:47.319
että tavalla tai toisella 
sen pitää olla saatavissa.

00:24:48.440 --> 00:24:51.400
Siellä säädellään myös 
saavutettavuuspalautetta, 

00:24:52.200 --> 00:24:53.440
tätä tulee kerätä ja vastaanottaa.

00:24:53.500 --> 00:24:57.548
Ja mahdollisuutta tehdä kantelu
ja selvityspyyntö, 

00:24:58.240 --> 00:25:01.560
jos jokin sisältö ei ole saavutettava.

00:25:03.240 --> 00:25:05.564
Valvontaviranomainen on 
Etelä-Suomen aluehallintovirasto,

00:25:05.564 --> 00:25:08.759
joka voi määrätä korjaamaan puutteet -

00:25:09.960 --> 00:25:11.560
ja toimittamaan tiedot 
saavutettavalla tavalla.

00:25:12.880 --> 00:25:19.360
On mahdollista myös tarkastus 
ja uhkasakko asettaa. 

00:25:20.320 --> 00:25:24.720
Sitten Web Content Accessibility Guidelines,

00:25:25.240 --> 00:25:30.480
suomeksi verkkosisällön saavutettavuusohjeet.

00:25:31.560 --> 00:25:37.000
Ne ovat W3-konsortion luomat ja niissä 
on pyritty vähimmäissaavutettavuuteen. 

00:25:38.360 --> 00:25:44.973
Hyvin monenlaisia käyttäjiä ja tekniikoita 
yritetty ottaa huomioon,

00:25:45.881 --> 00:25:49.199
eli selvästihän siinä on 
silloin kysymys kompromissista.

00:25:49.199 --> 00:25:52.738
Siinä on noin 50 erilaista 
tarkistuskohtaa, joita siinä käydään läpi,

00:25:52.738 --> 00:25:55.466
kun lähdetään katsomaan, vastaako -

00:25:55.466 --> 00:25:58.637
jokin verkkosivu esimerkiksi näitä vaatimuksia. 

00:25:59.560 --> 00:26:01.400
Ne ovat kieli- ja teknologiariippumattomia.

00:26:03.000 --> 00:26:04.920
Verkkosivun keskeiset periaatteet, 

00:26:05.840 --> 00:26:08.160
mitä sitä edellytetään, ovat -

00:26:08.840 --> 00:26:13.200
havaittavuus, hallittavuus, 
ymmärrettävyys ja lujatekoisuus.

00:26:13.760 --> 00:26:16.773
Eli kaiken, mitä siellä on, 
pitäisi olla hyvin havaittavaa -

00:26:16.773 --> 00:26:20.235
erilaisille käyttäjille erilaisilla tavoilla. 

00:26:20.235 --> 00:26:23.569
sen pitäisi olla hallittavissa, eli 
siellä pitäisi pystyä navigoimaan -

00:26:23.569 --> 00:26:27.095
ja siellä olevia toimintoja 
pitäisi pystyä käyttämään. 

00:26:27.095 --> 00:26:29.852
Niitä pitäisi pystyä hallitsemaan myös muuten -

00:26:29.852 --> 00:26:32.920
kuin hiirellä, esimerkiksi 
näppäimistöllä tai -

00:26:34.040 --> 00:26:36.440
kosketusnäytön kautta - hyvin 
erilaisilla päätelaitteilla -

00:26:37.240 --> 00:26:38.680
ja menetelmillä.

00:26:39.360 --> 00:26:40.960
Pitäisi olla ymmärrettävää,

00:26:42.840 --> 00:26:46.880
tämä on haasteellinen, mitä sillä 
missäkin tilanteessa tarkoitetaan,

00:26:48.120 --> 00:26:49.400
sitä pitää edistää sitä ymmärrettävyyttä.

00:26:50.000 --> 00:26:51.080
Lujatekoinen.

00:26:51.800 --> 00:26:54.120
Lujatekoisuus tarkoittaa, että kun tietoa -

00:26:54.640 --> 00:26:59.040
tarvitaan eri muodoissa, 
niin se myöskin mukautuu.

00:27:05.240 --> 00:27:09.047
Siellä on onnistumiskriteereitä 
joiden mukaan katsotaan.

00:27:09.047 --> 00:27:13.039
Niitä on 50 ja kolme tasoa,

00:27:13.920 --> 00:27:18.340
A-taso on kaikkein matalin, 
sitten on AA-taso, 

00:27:18.340 --> 00:27:21.680
joka sisältää myös nämä A-tason kriteerit 
ja sitten on tuo AAA-taso. 

00:27:22.640 --> 00:27:26.640
Ja julkishallinnossa edellytetään, 
että on tuo kahden Aan taso toteutettu. 

00:27:31.560 --> 00:27:35.336
Verkkosivulla sitä voi testata 
ihan mekaanisella testillä eikä -

00:27:35.336 --> 00:27:38.425
tarvitse olla kauhean suuri 
asiantuntija, että sillä voi -

00:27:38.425 --> 00:27:41.278
lähteä liikkeelle ja kokeilemaan -

00:27:42.280 --> 00:27:43.180
tuollaisella testillä.

00:27:43.440 --> 00:27:47.032
Verkkoselaimeen voi hakea WAVE-, 
Siteimprove- tai Axe-testin.

00:27:47.032 --> 00:27:50.439
Ne ovat maksuttomia ja 
sen saa sinne palkkiin -

00:27:51.800 --> 00:27:55.605
yhtenä painikkeena ja sitten kun 
sillä eri sivuilla liikkuu ja -

00:27:55.605 --> 00:27:59.123
painaa sitä painiketta niin 
sieltä saa tietoa sitten että -

00:27:59.123 --> 00:28:00.559
painaa sitä painiketta, saa tietoa, 
miten saavutettava se on.

00:28:01.160 --> 00:28:03.783
Näiden etuna on se, että jos 
siellä omia päivityksiä on tekemässä,

00:28:03.783 --> 00:28:07.347
tekemässä, niin sitä ei tarvitse 
olla julkaistu sitä aineistoa, 

00:28:07.347 --> 00:28:12.160
kun pystyy jo testaamaan 
ja sen mukaan kehittämään.

00:28:14.320 --> 00:28:18.393
Tässä on esimerkki siitä, 
mitä se luokittelu voi olla,

00:28:18.393 --> 00:28:19.639
kun on eri tasoja.

00:28:20.440 --> 00:28:24.680
Esimerkiksi tällainen 
kuin kohta 1.4 Erottuva, 

00:28:25.840 --> 00:28:31.120
käyttäjiä tulee helpottaa, että 
voi nähdä ja kuulla sisällön.

00:28:31.680 --> 00:28:35.392
Kaikkein helpoin on A-tason vaatimus, 
että väri ei ole ainoa keino,

00:28:35.392 --> 00:28:39.199
jolla verkkosivun sisällöt 
tai elementit erottaa toisistaan.

00:28:41.160 --> 00:28:43.920
Käytännössähän tämä merkitsee sitä, 
että jos meillä on siellä vaikka,

00:28:44.680 --> 00:28:45.820
että pitää mennä johonkin,

00:28:45.840 --> 00:28:48.902
niin me ei voida vain merkitä sitä 
vaikka vihreällä nuolella, 

00:28:48.902 --> 00:28:51.759
että tämä on se oikea suunta, 
tai punaisella, että tämä on sellainen,

00:28:57.640 --> 00:29:00.922
mikä on kiellettyä vaan täytyy olla 
muitakin menetelmiä kuin se pelkkä väri.

00:29:00.922 --> 00:29:04.919
Sitten AA-tasolla, verkkosivu on luettava ja 
sitä voidaan käyttää ilman ongelmia, 

00:29:05.600 --> 00:29:06.440
mikäli tekstin kokoa 
kasvatetaan 200 prosenttia.

00:29:08.400 --> 00:29:10.600
Tämä on hyvä, vanha periaate, että -

00:29:11.120 --> 00:29:13.560
tekstin kokoa pitää pystyä muuttamaan,

00:29:14.800 --> 00:29:16.400
sitä pitää voida skaalata ilman, 

00:29:17.600 --> 00:29:19.000
että se sivu rupeaa hajoamaan.

00:29:20.640 --> 00:29:21.880
Se on osa sitä lujatekoisuutta myöskin.

00:29:23.560 --> 00:29:26.001
Sitten on kolmen Aan taso,

00:29:26.001 --> 00:29:28.639
tekstiä sisältäviä kuvia 
käytetään yksinomaan koristeena.

00:29:29.760 --> 00:29:33.240
Tässä on selvästi myös 
sellaista jaottelua, 

00:29:34.560 --> 00:29:40.012
että perus-, eli A-tasolla on jotain, 
mikä on hyvin tavallista ja tärkeää -

00:29:40.012 --> 00:29:46.400
ja kolmen Aan tasolla on sellaista, 
mikä ei ole ihan niin keskeistä.

00:29:48.680 --> 00:29:52.240
No sitä saavutettavaa verkkopalvelua 
voidaan miettiä tällaisella -

00:29:53.000 --> 00:29:55.880
jakkaraesimerkillä.

00:29:56.000 --> 00:29:58.680
Tämä on Celian tuottama esimerkki.

00:29:59.360 --> 00:30:03.076
Celia-kirjasto on aktiivinen toimija, 

00:30:03.076 --> 00:30:05.199
toimija joka on mukana ryhmässä.

00:30:07.360 --> 00:30:10.280
joka on mukana nyt näissä 
saavutettavuustiedotuksissa ollut.

00:30:10.920 --> 00:30:14.240
Siellä on kiinnostava sivusto, 
kannattaa siellä vierailla.

00:30:14.960 --> 00:30:19.000
Toteutuksen tulee olla teknisesti virheetön. 
Tulee noudattaa standardia -

00:30:19.880 --> 00:30:26.400
ja siellä tulee HTML-koodin olla 
virheetöntä ja johdonmukaista.

00:30:27.520 --> 00:30:30.480
Sivuston tulee olla 
teknisesti saavutettava ja -

00:30:31.840 --> 00:30:34.920
toimia erilaisilla apuvälineillä 
ja myöskin näppäimistön kautta.

00:30:37.200 --> 00:30:39.411
Sen pitää olla selkeä ja 
hahmotettava käyttöliittymältään.

00:30:39.411 --> 00:30:43.223
Käyttöliittymähän sisältää kaikki ne asiat,

00:30:43.223 --> 00:30:47.798
joita siihen näyttöön tulee, ja 
joiden avulla sitä sivua hallitaan,

00:30:48.720 --> 00:30:52.204
ja siellä voidaan valita 
erilaisia toimintoja.

00:30:52.204 --> 00:30:55.079
Sen tulee olla helppokäyttöinen. 
Navigaatio on selkeä.

00:30:55.800 --> 00:30:58.720
Pääsisältö erottuu muista osista.

00:30:59.640 --> 00:31:02.637
Kielen tulee olla selkeää yleiskieltä.

00:31:02.637 --> 00:31:04.679
Tämä tietysti on korkeakouluissa...

00:31:05.240 --> 00:31:09.760
siellä on voitava käyttää sitä tieteenalan 
kieltä sillä tavalla kuin se on mielekästä.

00:31:12.480 --> 00:31:16.960
Teksti on jäsenneltyä ja helposti silmäiltävää, 
tärkein asia löytyy alusta.

00:31:18.240 --> 00:31:21.800
Sisällössä on huomioitu 
kohderyhmän näkökulma.

00:31:22.720 --> 00:31:28.120
Ja sisältöä tarjotaan eri muodoissa, tekstin
lisäksi esimerkiksi videona ja infografiikkana.

00:31:32.000 --> 00:31:35.400
Tässä on justiin tämä multimodaalisuuden 
ajatus jälleen kerran.

00:31:42.240 --> 00:31:46.519
Mitä nämä kaikki sitten 
merkitsevät oppimisympäristöissä.

00:31:47.080 --> 00:31:49.019
Millainen on sitten se oppimisympäristö? 

00:31:49.019 --> 00:31:51.871
Jos me mietimme sitä 
kuviota, joka äsken oli -

00:31:51.871 --> 00:31:53.639
niin siellä oli sisällöntuottaja, 

00:31:54.400 --> 00:31:58.280
ja sitten on oppimisympäristö tai sitten 
se voi olla se julkaisujärjestelmä,

00:31:59.720 --> 00:32:01.480
jos on verkkosivuista kysymys.

00:32:02.480 --> 00:32:04.920
Värimaailman pitäisi olla yksinkertainen.

00:32:05.480 --> 00:32:06.360
Ei kauhean paljon erilaisia värejä, 
kohtuuttomasti.

00:32:07.000 --> 00:32:11.107
Riittävät kontrastit. 

00:32:11.107 --> 00:32:12.959
Riittävä kontrastikin on mitattava kysymys.

00:32:14.000 --> 00:32:18.840
ja se on esitetty Web Content 
Accessibility Guidelinesissa, 

00:32:19.080 --> 00:32:21.860
kerrottu paljonko pitää olla tekstin 
ja taustan välinen väriero,

00:32:22.360 --> 00:32:23.000
että se on riittävä.

00:32:25.080 --> 00:32:28.485
Ja siihen on olemassa mittareita, 
joilla sitä voi mitata,

00:32:28.485 --> 00:32:31.119
joten se ei ole arvoitus ja 
riittävä ei ole ihan summittaista.

00:32:32.200 --> 00:32:35.520
Opiskelijalla pitäisi olla 
mahdollisuus muokata ulkoasua,

00:32:36.600 --> 00:32:40.500
kirjasimen tyyppiä ja kirjasimen kokoa.

00:32:40.500 --> 00:32:45.200
Navigoinnin pitäisi olla selkeää 
ja toimivaa myöskin näppäimistöltä.

00:32:47.520 --> 00:32:51.120
Se mikä on ollut haaste 
näissä oppimisympäristöissä,

00:32:51.480 --> 00:32:53.800
niin myöskin sisällöntuottajan 
roolissa pitäisi voida toimia -

00:32:54.600 --> 00:32:56.920
niin, että se on saavutettavaa.

00:32:58.880 --> 00:33:01.417
Tässä osa ainakin oppimisympäristöistä -

00:33:01.417 --> 00:33:03.899
on keskittynyt siihen, että jos 
meillä on sisällöntuottaja,

00:33:04.680 --> 00:33:06.160
niin sitä ei ole ajateltu sieltä päin.

00:33:06.760 --> 00:33:09.751
Tämä on vähän niin kuin 
vanhanaikainen tilanne,

00:33:09.751 --> 00:33:12.719
että meillä on tehty 
esteettömät luokkatilat -

00:33:13.080 --> 00:33:16.649
ja sitten havaitaan, että -

00:33:16.649 --> 00:33:17.719
kuinka ollakaan,

00:33:18.320 --> 00:33:20.480
opettajalle on laitettu kuitenkin koroke,

00:33:21.240 --> 00:33:22.880
ja sinne ei pyörätuolilla pääse,

00:33:23.000 --> 00:33:24.860
ja opettaja käyttääkin pyörätuolia.

00:33:25.560 --> 00:33:27.440
Tässä pitäisi vähän miettiä 
näitä rooleja toisinkin.

00:33:30.400 --> 00:33:34.012
Toivotut asetukset ja ominaisuudet 
tarjolla osana personointia.

00:33:34.012 --> 00:33:38.458
Silloin kun opiskelija on säätänyt 
ne itselleen sopivaksi sen ulkoasun,

00:33:38.458 --> 00:33:44.719
niin silloin se tulisi automaattisesti eikä
sitä tarvitsisi alusta lähtien joka kerta säätää. 

00:33:47.400 --> 00:33:49.720
Lisää oppimisympäristön saavutettavuutta.

00:33:50.280 --> 00:33:53.929
Siinä otetaan opiskelijoiden 
moninaisuus ja toisaalta -

00:33:53.929 --> 00:33:58.719
sitten ne erilaiset vaihtoehdot ja 
mahdollisuudet opiskeluun ja arviointiin,

00:34:02.720 --> 00:34:06.103
opetuksen suunnittelussa, 
opetussuunnitelmatyöstä alkaen. 

00:34:06.103 --> 00:34:08.599
Eli silloinhan tämä on jo
opetussuunnitelmatyön ohjeistus, 

00:34:10.080 --> 00:34:12.720
johon se pitää tulla tämä tieto.

00:34:13.640 --> 00:34:17.160
Materiaalien tulee olla 
saatavilla monikanavaisesti,

00:34:18.000 --> 00:34:20.560
äänisisällön visuaalisesti, 
visuaaliset äänenä ja -

00:34:22.280 --> 00:34:25.640
mahdollisuus silloin tietoon ja 
oppimiseen vaikka ei näe tai kuule tai -

00:34:26.400 --> 00:34:29.160
muuten hyötyy eri aistien 
kautta saatavasta tiedosta.

00:34:30.320 --> 00:34:34.160
Aika paljon on sellaisia 
oppijoita, joille on eduksi, 

00:34:34.960 --> 00:34:37.880
että voi kuunnella ja samaan aikaan 
lukea ruudulta sen tiedon.

00:34:40.040 --> 00:34:44.560
Ja vaihtoehtoja opiskelutapoihin 
ja ajankäyttöön. 

00:34:46.880 --> 00:34:50.225
Sitten mennään teknisiin 
ratkaisuihin ja verkkosivuihin.

00:34:50.225 --> 00:34:51.719
Mitä siellä pitää ottaa huomioon. 

00:34:52.480 --> 00:34:58.039
Pitää noudattaa Web Content Accessibility 
Guidelines 2.1 vaatimuksia -

00:34:58.680 --> 00:35:02.360
ja varmistaa se saavutettavuus 
eri testimenetelmillä.

00:35:02.960 --> 00:35:06.040
Tarvittaessa haetaan lisätietoa, 
jos tilanne on se,

00:35:07.600 --> 00:35:11.240
että tulee vastaan jotain, josta ei tiedä, 
miten sen kanssa toimitaan.

00:35:12.600 --> 00:35:15.303
Erityisen tärkeäähän on käyttää 
useita testimenetelmiä,

00:35:15.303 --> 00:35:20.600
jos ollaan uudistamassa verkkosivuja,

00:35:21.080 --> 00:35:25.054
että ei ole pelkästään jostain 
pienestä päivityksestä kysymys -

00:35:25.054 --> 00:35:28.359
vaan isommasta kokonaisuudesta.

00:35:29.840 --> 00:35:33.517
Ihan perusasioita on, että 
hypertekstilinkit nimetään kuvailevasti -

00:35:33.517 --> 00:35:37.439
niin, että heti tietää, mitä 
sen linkin päästä löytyy. 

00:35:37.439 --> 00:35:41.198
Toisinaan näkee sellaisia 
linkkejä, että siellä lukee, 

00:35:42.040 --> 00:35:45.883
että Tilaisuuden ohjelma tästä, 
ja linkkiosa on se "tästä". 

00:35:45.883 --> 00:35:49.399
Linkkiosa pitäisi tietysti olla 
"Tilaisuuden ohjelma" -

00:35:49.960 --> 00:35:54.840
ja sitten jos siellä on se "tästä", niin voihan 
sekin siellä olla, mutta se ei ole se linkki. 

00:35:55.360 --> 00:35:59.180
Käytännössä menee niin, että jos meillä on 
vaikka näkövammainen sivun käyttäjä,

00:35:59.360 --> 00:36:01.080
hän voi ottaa luettavakseen - 

00:36:02.640 --> 00:36:06.191
ruudunlukuohjelman avulla
kaikki sivulla olevat linkit.

00:36:06.191 --> 00:36:10.379
Ja sinne voi tulla vaikka 20-30 linkkiä, 
se ei ole ollenkaan harvinaista,

00:36:10.479 --> 00:36:12.820
että sivulla on niin monta linkkiä.

00:36:13.120 --> 00:36:17.280
Jos jokainen linkki on tästä, tästä ja tästä, 

00:36:18.880 --> 00:36:21.040
eikä itse se teksti joka kertoisi, 
mihin se vie se linkki,

00:36:22.920 --> 00:36:25.400
niin se ei ole kovin hyödyllistä 
eikä informatiivista.

00:36:27.160 --> 00:36:28.000
Esittele sivusi. 

00:36:28.000 --> 00:36:28.280
Olisi hyvä, että siellä -

00:36:28.680 --> 00:36:30.420
ylhäällä olisi lyhyesti tiivistelmä, 

00:36:30.420 --> 00:36:33.547
avainsanat. 
Käytetään otsikointia aktiivisesti -

00:36:33.547 --> 00:36:35.039
ja johdonmukaisesti.

00:36:35.800 --> 00:36:39.282
Eli, tekstikappaleet ovat suhteellisen lyhyistä 
ja otsikoinnin tulee olla osuvaa, 

00:36:39.282 --> 00:36:41.399
että se kuvaa elävästi,
mitä sieltä alta löytyy.

00:36:44.080 --> 00:36:48.270
Kuville tekstivastineet eli 
alt-tekstit, jotka kertovat sen, 

00:36:48.270 --> 00:36:51.119
mikä sen kuvan merkitys 
siinä käytetyssä yhteydessä on. 

00:36:51.800 --> 00:36:56.480
Ollaan verbaalisia, ei pelkästään kuvilla 
ja väreillä niitä asioita kerrota.

00:36:57.000 --> 00:37:01.055
Multimedioille on oltava 
sisällön tekstikuvaukset,

00:37:01.055 --> 00:37:05.551
eli transkriptit, joissa kerrotaan, 
mitä siinä multimediassa -

00:37:05.551 --> 00:37:09.518
se voi olla ääntä, se voi olla videota, 
se voi olla animaatiota -

00:37:10.160 --> 00:37:14.880
niin siellä pitäisi kertoa se tekstinä, 
mitä siellä on äänenä ja -

00:37:15.440 --> 00:37:18.040
ja mitä on visuaalisesti tapahtumassa.

00:37:20.560 --> 00:37:22.880
Huolehdi käytettävyydestä 
näppäimistöohjauksella.

00:37:23.960 --> 00:37:25.840
Ja tarjoa myös mobiilisivu.

00:37:26.360 --> 00:37:31.080
Joskus se mobiilisivu on ratkaisevan 
tärkeä täydentävä mahdollisuus.

00:37:35.240 --> 00:37:38.775
Edelleen verkkosivut. Miten voidaan arvioida,

00:37:38.775 --> 00:37:41.721
kun tuossa oli, että useita 
menetelmiä olisi hyvä käyttää.

00:37:41.721 --> 00:37:45.477
Tarkistuslistoja voidaan käyttää. 
Tarkistuslistojen käyttö -

00:37:45.477 --> 00:37:47.818
on sellaista, että varsinkin, 
jos ne ovat tarkempia, se -

00:37:48.040 --> 00:37:52.280
vaatii aika paljon tietoa, 
mutta ne ovat tosi hyödyllisiä.

00:37:52.960 --> 00:37:59.280
Automaattisia testiohjelmia, joita aikaisemmin
mainostin, niitä kannattaa hyödyntää.

00:38:00.600 --> 00:38:03.933
Eri selaimia, ja niiden asetuksia, 
eri päätelaitteita ja -

00:38:03.933 --> 00:38:07.599
apuvälineitä ja käyttäjätestausta.

00:38:10.520 --> 00:38:13.822
Sitten tulemme tähän sisällöntuotantoon,

00:38:13.822 --> 00:38:16.479
joka on lähellä varmaan jokaista, 

00:38:17.400 --> 00:38:18.840
eli nyt esimerkkinä tässä -

00:38:19.520 --> 00:38:20.120
on tämä Wordin -

00:38:21.120 --> 00:38:22.720
keskeiset huomioon otettavat.

00:38:23.480 --> 00:38:28.840
Ensinnäkin kaikissa toiminto-ohjelmissa, 
ainakin, mitä Microsoft -

00:38:30.280 --> 00:38:34.940
ja kumppanit ovat tehneet viime aikoina, 
on saavutettavuuden tarkistusominaisuus, 

00:38:35.520 --> 00:38:38.440
joka testaa sen tuotetun 
asiakirjan saavutettavuuden.

00:38:39.680 --> 00:38:42.526
Ne vain eivät ole niin 
kauhean tutuiksi tulleet,

00:38:42.526 --> 00:38:43.519
kun ei niitä ole tähän asti vaadittu.

00:38:44.240 --> 00:38:48.840
Se löytyy Wordista, PowerPointista 
ja niin edelleen.

00:38:49.760 --> 00:38:50.880
Samoin se löytyy ainakin - 

00:38:51.480 --> 00:38:54.720
Adobe Acrobat -ohjelmasta,

00:38:56.280 --> 00:38:58.640
jolla PDF:iä tuotetaan ja käsitellään. 

00:39:01.240 --> 00:39:04.880
Mitkä ovat keskeiset asiat, että meillä 
on saavutettava Word-dokumentti. 

00:39:05.520 --> 00:39:09.200
Otsikoinnin pitäisi olla johdonmukainen.
Tyylejä pitäisi käyttää.

00:39:10.320 --> 00:39:13.600
Tekstivastineet pitäisi olla kuvilla, 
kuvioilla ja piirroksilla.

00:39:14.720 --> 00:39:18.360
Taulukot pitäisi tehdä taulukkotyökaluilla, 
ei millään laatikoilla -

00:39:20.160 --> 00:39:22.000
eikä myöskään käyttämällä sarkainta.

00:39:22.960 --> 00:39:26.880
Linkit. Siellä on taas tämä sama, pitää
olla kuvaavia, mihin se johtaa, lyhyitä.

00:39:26.880 --> 00:39:28.160
Väri ja alleviivaus,
pitäisi olla niin -

00:39:29.080 --> 00:39:32.520
että ne erottuvat muusta tekstistä.

00:39:34.400 --> 00:39:38.860
Luetelmat ja palstat luodaan oikeilla 
toiminnoilla eikä sarkaimilla.

00:39:39.040 --> 00:39:43.745
Sitten se tarkistetaan. 

00:39:43.745 --> 00:39:48.560
Englanninkielisessä versiossa se on 
File/Check for Issues/Check for Accessibility.

00:39:49.200 --> 00:39:55.160
Helppokäyttöisyydestä varmaankin 
on kysymys suomeksi.

00:39:55.840 --> 00:40:00.600
PowerPointista löytyy myös esimerkkivideo.

00:40:01.440 --> 00:40:02.560
Se on tuon linkin takana.

00:40:03.480 --> 00:40:08.560
Versiot ovat nykyisin jo 
ohjelmistoista uudemmat,

00:40:09.480 --> 00:40:11.600
mutta ne periaatteet, 
mitä siinä videossa on,

00:40:12.200 --> 00:40:13.640
ovat edelleen voimassa.

00:40:14.200 --> 00:40:15.160
Siinä suhteessa se on ihan toimiva.

00:40:17.000 --> 00:40:19.760
Sitten tuossa on tuo tietolähde 
Microsoft Word/WebAIM. 

00:40:20.080 --> 00:40:24.946
WebAIM on sellainen sivusto, 
että sieltä kannattaa käydä katsomassa.

00:40:24.946 --> 00:40:28.799
Siellä on paljon tutkimusta -

00:40:29.640 --> 00:40:31.000
ja kaikkea uutta tietoa.

00:40:31.280 --> 00:40:36.193
Kohdassa Articles eli artikkelit,

00:40:36.193 --> 00:40:43.440
löytyy tietoa, miten toimisto-ohjelmilla
saadaan saavutettavia tuloksia.

00:40:48.320 --> 00:40:50.500
Sitten videot ja audiot.

00:40:51.320 --> 00:40:54.240
Saavutettavaan videoon kuuluvat tekstitys,

00:40:55.880 --> 00:40:58.160
sisällön tekstikuvaus, eli transkripti 
tai kuvailutulkkaus.

00:41:00.720 --> 00:41:06.600
Kuvailutulkkaus on sitä, että kerrotaan
puheella, mitä siinä kuvassa tapahtuu.

00:41:09.920 --> 00:41:11.440
Ja tosiaikainen tekstitys.

00:41:12.000 --> 00:41:15.387
Esimerkiksi tämä palaveri, 
mikä meillä nyt tässä on -

00:41:15.387 --> 00:41:20.640
niin koko ajan tekstitys tulisi 
sen perusteella, mitä puhutaan.

00:41:26.920 --> 00:41:30.040
Se sisältyy Web Content Accessibility 
Guidelinesiin, ja se on AA-tasolla.

00:41:31.160 --> 00:41:33.400
Mutta nyt voimaan tuleva laki 
ei edellytä sitä.

00:41:34.260 --> 00:41:36.543
Eli tätä tosiaikaista tekstitystä -

00:41:36.543 --> 00:41:38.959
ei tarvitse lähteä miettimään, 
miten se toteutetaan, 

00:41:39.240 --> 00:41:41.520
sen takia, että laki sitä edellyttäisi.

00:41:42.840 --> 00:41:44.040
Kuvailutulkkaus. 

00:41:44.640 --> 00:41:47.720
Se on siellä yhtenä vaihtoehtona.

00:41:50.200 --> 00:41:53.223
Viittomakielen tulkkaus,
se on kolmen Aan tasolla,

00:41:53.223 --> 00:41:56.319
samoin laajennettu kuvailutulkkaus -

00:41:57.560 --> 00:41:59.820
niitä myöskään ei laki edellytä.

00:42:04.040 --> 00:42:07.253
Saavutettava soitin.
Nyt kun meillä on näitä hienoja ominaisuuksia -

00:42:07.253 --> 00:42:10.831
sinne videoon rakennettu, 
niin sitten meillä -

00:42:10.831 --> 00:42:14.336
täytyy olla se soitin eli playeri, 
joka tukee niitä kaikkia ominaisuuksia,

00:42:14.336 --> 00:42:19.717
joka on myös käytettävissä 
erilaisilla apuvälineillä. 

00:42:20.640 --> 00:42:23.800
Kannattaa käydä tuo linkki, 

00:42:24.240 --> 00:42:26.840
joka on kuvailutulkkaukseen,

00:42:27.000 --> 00:42:32.680
siitä tulee hyvin selville, 
mitä se kuvailutulkkaus tarkoittaa,

00:42:34.400 --> 00:42:39.319
ja miten hyvin se on saatu toimimaan 
Frozen-elokuvan trailerissa.

00:42:46.080 --> 00:42:53.360
Sitten keskeisiä saavutettavuuden kehittämistehtäviä,
mitä meillä tässä on edessä korkeakouluissa.

00:42:54.360 --> 00:42:57.162
Siellä täytyy lähteä miettimään
sitä oppimisympäristöä,

00:42:57.162 --> 00:42:59.799
mikä on käytössä.

00:43:00.680 --> 00:43:04.360
arvioida sen saavutettavuutta 
ja kehittämistarpeita.

00:43:05.080 --> 00:43:08.301
Sitten sitä, kun sinne laitetaan sisältöjä, -

00:43:08.301 --> 00:43:10.494
oletetaan, että se oppimisympäristö tai -

00:43:10.494 --> 00:43:13.783
verkkoympäristö on todettu, 
että nyt on hyvässä kunnossa -

00:43:13.783 --> 00:43:15.839
ja täällä kaikki pääsee toimimaan -

00:43:16.440 --> 00:43:20.560
minkälaisia sisältöjä sinne laitetaan. 

00:43:21.560 --> 00:43:24.680
Olisi oltava ohjeet käytössä, 
että millä tavalla toimitaan.

00:43:25.680 --> 00:43:29.217
Ja mielellään määritellä 
se saavutettavuustaso, 

00:43:29.217 --> 00:43:31.399
joka siellä organisaatiossa 
tai korkeakoulussa on.

00:43:32.920 --> 00:43:36.768
Hyvät käytännöt tarvitaan varmasti 
tuohon tekstittämiseen. 

00:43:36.768 --> 00:43:41.479
Kuinka se oikeasti toteutetaan, ettei 
tule tällaisia ongelmia kuin -

00:43:41.760 --> 00:43:44.880
nyt on kohdattu Ruotsissa, 
kun siellä on tullut tämä laki voimaan. 

00:43:46.000 --> 00:43:50.640
Jos ajatellaan lähtökohtaisesti
videoiden käyttöä,

00:43:51.160 --> 00:43:52.800
niin ne parantavat saavutettavuutta,

00:43:54.320 --> 00:43:58.056
ne tuovat lisää mahdollisuuksia, 
ei olla niin ajassa ja paikassa kiinni -

00:43:58.056 --> 00:44:01.866
ja esimerkiksi oppijat, joilla 
saattaa olla oppimisvaikeus -

00:44:01.866 --> 00:44:05.153
tai jokin muu syy, että 
siihen sisältöön täytyy -

00:44:05.153 --> 00:44:09.590
perehtyä vähän syvällisemmin se tietty
vaikea kohta tai epäselväksi jäävä kohta -

00:44:09.590 --> 00:44:12.877
voidaan toistaa, useamman kerran
ja sitten se yleensä tulee selväksi. 

00:44:15.520 --> 00:44:18.170
Mutta siihen täytyy olla 
ne käytännöt sovittu,

00:44:18.170 --> 00:44:21.559
miten toimitaan. Onko se sillä tavalla, 
että meillä keskitetysti -

00:44:21.900 --> 00:44:23.560
joku osaa ne hyvin ja tekee niitä.

00:44:24.000 --> 00:44:30.883
On vähän epätodennäköistä, että se olisi 
jokaisen opettajan työkalupakissa se, 

00:44:31.883 --> 00:44:36.158
että ne aineistot joita tekee, ne 
tekstittäisi, jos niistä tekee videoita.

00:44:37.000 --> 00:44:40.760
En oikein näe, että se näin voisi mennä.

00:44:41.000 --> 00:44:44.960
Koulutustarpeiden näkyväksi tekeminen. 
Varmasti on paljon asioita,

00:44:45.520 --> 00:44:47.120
joita nyt monien tarvitsee oppia.

00:44:48.920 --> 00:44:51.777
Täytyy tehdä selväksi,
miten niiden kanssa toimintaan,

00:44:51.777 --> 00:44:52.919
millaista koulutusta järjestetään. 

00:44:53.440 --> 00:44:55.760
Ketkä siinä ovat keskeisiä toimijoita, 

00:44:56.520 --> 00:45:01.600
ja mitkä on ne resurssit, jotka tarvitaan,
että asiat saadaan onnistumaan.

00:45:07.200 --> 00:45:10.550
Sitten on joitain apuvälineitä, 
joita voi ottaa käyttöön yhteisöllisesti. 

00:45:10.550 --> 00:45:14.919
Tuossa oli se selaimeen tulevat asiat, 
ne ovat tuossa mukana.

00:45:15.480 --> 00:45:19.080
Laatukriteereitä kannattaa hyödyntää. 

00:45:19.920 --> 00:45:26.440
eAMK-verkkototeutusten laatukriteereissä 
on huomioitu saavutettavuus.

00:45:27.160 --> 00:45:28.400
Sitten on korkeakouluille tällaisia -

00:45:30.120 --> 00:45:34.230
itsearviointikokonaisuuksia tehty,

00:45:34.230 --> 00:45:38.876
täällä on tällainen kuin Indicators for
Institutional Web Accessibility -

00:45:38.876 --> 00:45:42.499
tämä on sellainen, jonka kaltaista 
OHO!-hankkeessa ehkä tehdään.

00:45:44.680 --> 00:45:49.000
Jotain sen kaltaista mielellään, 
että jokainen pystyisi -

00:45:49.840 --> 00:45:53.361
sitä omaa saavutettavuuttaan arvioimaan -

00:45:53.361 --> 00:45:55.439
ja myöskin sitä etenemistä 
jatkossa mittaamaan.

00:45:55.720 --> 00:45:59.960
Työpaja on tulossa. 
Tähän kannattaa ilmoittautua.

00:46:01.400 --> 00:46:02.920
Lupaan laittaa huomenna -

00:46:03.480 --> 00:46:07.172
ESOK-verkoston sivuille tästä tiedon -

00:46:07.172 --> 00:46:11.031
ja se löytyy jo tuolta linkin takaa,

00:46:11.031 --> 00:46:14.639
mutta ESOK-sivulle laitetaan tieto.
Tämä on 10.6. Aalto-yliopistossa.

00:46:15.360 --> 00:46:18.640
Korkeakoulujen verkkopalvelujen 
saavutettavuustyöpaja.

00:46:18.920 --> 00:46:22.840
Siellä tullaan keskustelemaan 
videoiden tekstittämisestä -

00:46:26.480 --> 00:46:30.480
ja saavutettavuuden muista keskeisistä 
asioista, jotka ovat ajankohtaisia.

00:46:32.200 --> 00:46:35.520
Sisältöjen arviointiin 
on olemassa välineitä,

00:46:36.440 --> 00:46:40.075
esimerkiksi sellainen kuin Ally,
joka toimii Moodlessa.

00:46:40.075 --> 00:46:43.919
ja Siteimprove, jolla voidaan
sitä, mitä sinne tuotetaan,

00:46:44.560 --> 00:46:46.800
voidaan saada tietoa, millä tasolla -

00:46:48.440 --> 00:46:53.200
oman organisaation oppimisympäristössä 
saavutettavuus on.

00:46:55.040 --> 00:46:58.520
Sitten on vielä keskeisiä tietolähteitä, 

00:46:59.800 --> 00:47:03.171
näihin kannattaa tutustua.  

00:47:03.171 --> 00:47:06.617
Tästä nyt selvästi puuttuu, 
kun aikaisemmin huomasin,

00:47:06.617 --> 00:47:08.639
että siellä ei ollut 
sitä Celiaa mainittu,

00:47:09.360 --> 00:47:11.520
lisään tähän sen Celian versioon, 
joka verkkoon tulee myöhemmin.

00:47:12.200 --> 00:47:13.200
Sitten, Twitteriä kannattaa käyttää,

00:47:13.560 --> 00:47:18.105
jos vain on kiinnostunut 
Twitteriä yleensä käyttämään.

00:47:18.105 --> 00:47:22.879
Siellä on tällainen erikoinen
hastag tälle saavutettavuudelle. 

00:47:24.760 --> 00:47:29.144
Sehän on englanniksi Accessibility.

00:47:29.144 --> 00:47:30.999
Sille on tällainen hastag A11y. 

00:47:31.880 --> 00:47:36.215
Sen historiikki on niin erikoinen,
kun siinä 11 kirjainta accessibility-sanasta,

00:47:36.215 --> 00:47:38.680
tällaisella lyhennyksellä säästetään,

00:47:39.280 --> 00:47:42.080
niin siitä tulee silloin a11y.

00:47:43.240 --> 00:47:50.680
Siellä on Twitterissä, jos tällä hakee,
niin sieltä löytyy toimijoita 100-200 kappaletta.

00:47:51.560 --> 00:47:55.444
Niistä jos lähtee seurantaa tekemään,

00:47:55.444 --> 00:48:00.679
niin koko ajan tulee tietoa uusista 
artikkeleista, hankkeista ja asioista,

00:48:01.360 --> 00:48:03.720
jotka on tosi mielenkiintoisia.

00:48:05.200 --> 00:48:07.040
ja auttaa varmaankin jokaisen työtä -

00:48:07.580 --> 00:48:14.140
joka vähänkin kiinnostuu siitä,
miten saavutettavuutta voidaan edistää.

00:48:14.240 --> 00:48:18.200
No nyt meillä on vähän aikaa. 
Nyt on tilaisuus esittää kysymyksiä, 

00:48:19.040 --> 00:48:25.920
jotka laittaa sinne chattiin ja mikrofoni-
oikeudetkin on ilmeisesti käytettävissä.

00:48:26.720 --> 00:48:29.000
Laittakaa kysymyksiä, jos niitä löytyy.

00:48:35.320 --> 00:48:37.560
Siellä näköjään chatissa keskustellaan -

00:48:38.800 --> 00:48:40.720
videoiden tekstittämisestä.

00:48:43.880 --> 00:48:48.600
Eli täällä kysytään, jos opiskelija tekee 
omia videoita opinnoissa, ne on tekstitettävä?

00:48:55.640 --> 00:48:58.760
Ja siellä vastataan, että ei tarvitse -

00:48:59.560 --> 00:49:00.080
tekstittää opiskelijoiden omia tuotoksia.

00:49:06.720 --> 00:49:08.400
Kyllä, näin se menee, 

00:49:10.000 --> 00:49:16.800
että se on laissa tällainen rajaus
opiskelijoiden tuottamia aineistoja laki ei koske.

00:49:19.520 --> 00:49:21.400
Siellä näköjään chattiin vielä kirjoitetaan.

00:49:26.920 --> 00:49:28.800
Mietitään opiskelijoiden motivointia 
lisäpisteillä, jos tekstitetään. 

00:49:34.720 --> 00:49:37.320
Sami Virtanen tuossa kysyy striimauksia.

00:49:37.840 --> 00:49:39.000
Ymmärrän, että se on sitä - 
tosiaikaisia tekstityksiä.

00:49:39.920 --> 00:49:43.659
ja sitä ei vaadita vaikka vaaditaan se tuossa -

00:49:43.659 --> 00:49:46.900
Web Content Accessibility Guidelinesissa,

00:49:46.900 --> 00:49:49.559
mutta laki ei sitä edellytä.

00:49:54.080 --> 00:49:56.240
Täällä mietitään mahdollisuutena -

00:49:58.360 --> 00:50:00.000
automaattitekstitystä,

00:50:00.880 --> 00:50:03.772
eli toivottavaa on, että saataisiin käyttöön -

00:50:03.772 --> 00:50:07.290
suomen kielellekin hyvin 
toimiva puheentunnistus, joka -

00:50:07.290 --> 00:50:09.479
helpottaisi tekstittämistä.

00:50:10.160 --> 00:50:16.040
Vaikka meillä esimerkiksi YouTubessa 
on hyvät tekstittämisominaisuudet,

00:50:16.880 --> 00:50:19.720
niin aikaahan se vie tosi paljon.

00:50:20.600 --> 00:50:21.440
Vaikka on hyväkin tekstittäjä,

00:50:22.080 --> 00:50:25.753
siinä menee helposti kolmin-nelinkertaisesti -

00:50:25.753 --> 00:50:29.039
sen videon kestoaika 
tekstityksen kirjoittamiseen.

00:50:31.360 --> 00:50:35.320
Mutta, meillä loppuu aika,
paljon kiitoksia kaikille osanottajille.

00:50:36.040 --> 00:50:38.600
Tallenteet tulee verkkoon ja -

00:50:39.320 --> 00:50:43.538
kysymyksiä ja toiveita voi laittaa -

00:50:43.538 --> 00:50:46.679
meillä on sekä OHO!- että DigiCampus-hanke,

00:50:48.280 --> 00:50:49.840
jotka toimivat ja voivat osallistua siihen,

00:50:50.640 --> 00:50:53.880
että koulutusta ja aineistoa 
tuotetaan, jotka hyödyttävät kaikkia.

00:50:57.000 --> 00:50:58.080
- Kiitos esittelystä.
Kiitos.