WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.270 --> 00:00:06.430 Hei! Tällä videolla kerrotaan vinkkejä siihen, miten tekstiä voi tiivistää. 2 00:00:06.430 --> 00:00:09.850 Video on tarkoitettu etenkin artikkelimuotoista pro gradua kirjoittaville 3 00:00:09.850 --> 00:00:13.710 opiskelijoille, mutta myös monografiamuotoista tutkielmaa kirjoittaessa 4 00:00:13.710 --> 00:00:17.550 on hyvä kiinnittää huomiota ilmaisun tiiviyteen. 5 00:00:17.550 --> 00:00:22.570 Kasvatustieteiden tiedekunnan artikkelimuotoisen pro gradu -tutkielman ohjeissa verrataan 6 00:00:22.570 --> 00:00:27.710 artikkelimuotoista pro gradu -tutkielmaa monografiamuotoiseen tutkielmaan ja muistutetaan, 7 00:00:27.710 --> 00:00:32.830 että artikkelimuotoisen gradun rakenne on pelkistetympi ja esitystapa on tiiviimpi. 8 00:00:32.830 --> 00:00:36.990 Artikkelimuotoista tutkielmaa kirjoittavan tulee siis kiinnittää erityistä huomiota 9 00:00:36.990 --> 00:00:40.330 tiiviiseen kirjoitustapaan. 10 00:00:40.330 --> 00:00:42.590 Kun kirjoitat tutkielmatekstiäsi, 11 00:00:42.590 --> 00:00:47.350 pidä koko ajan mielessäsi tutkimuksesi tavoite sekä tutkimuskysymyksesi tai -ongelmasi 12 00:00:47.350 --> 00:00:51.250 ja pohdi, liittyykö asia, jonka aiot kertoa, niihin olennaisesti. 13 00:00:51.250 --> 00:00:55.160 Onko asia tärkeä tutkimuskysymysten kannalta? 14 00:00:55.160 --> 00:00:58.550 Voit esimerkiksi kirjoittaa tutkimuksesi tavoitteen ja tutkimuskysymykset 15 00:00:58.550 --> 00:01:02.450 post it -lapulle, jonka kiinnität tietokoneesi näytön viereen. 16 00:01:02.450 --> 00:01:08.010 Näin tutkimuksesi tavoite pysyy paremmin mielessäsi koko ajan ja voit pohtia, onko käsittelemäsi 17 00:01:08.010 --> 00:01:11.630 asia olennainen tavoitteen kannalta vai onko asia mielenkiintoinen 18 00:01:11.630 --> 00:01:14.920 ja omaa asiantuntijuuttasi kasvattava, mutta ei itse asiassa 19 00:01:14.920 --> 00:01:18.770 relevantti tutkimuksesi tavoitteen kannalta. 20 00:01:18.770 --> 00:01:23.970 Tätä samaa asiaa kannattaa pohtia myös jokaisen tutkielman luvun ja alaluvun kohdalla: 21 00:01:23.970 --> 00:01:28.030 mikä on kyseisen luvun tavoite, mihin pyrit kirjoittamallasi? 22 00:01:28.030 --> 00:01:34.060 Ovatko kaikki luvussa kerrotut asiat olennaisia luvun tavoitteen kannalta? Tekstiä tiivistäessä 23 00:01:34.060 --> 00:01:39.810 ja pelkistäessä kannattaa edetä suuremmista rakenteista virke- ja sanatasolle. Tarkastellaan 24 00:01:39.810 --> 00:01:46.150 ensin, miten tekstiä voi tiivistää tutkielman eri luvuissa. 25 00:01:46.150 --> 00:01:49.920 Tiiviissä kirjoittamisessa, kuten kirjoittamisessa ylipäätään, 26 00:01:49.920 --> 00:01:53.260 on tärkeää, että luvun sisältö vastaa otsikkoa. 27 00:01:53.260 --> 00:01:58.200 Lisäksi kannattaa pohtia, kuinka kaukaa on tarpeen lähteä liikkeelle ja onko olennaista 28 00:01:58.200 --> 00:02:03.490 kertoa esimerkiksi käsitteen historiasta vai olisiko esimerkiksi tässä katkelmassa 29 00:02:03.490 --> 00:02:08.380 toimivampi ratkaisu mennä suoraan asiaan ja ryhtyä kertomaan otsikon tutuksi tekemästä 30 00:02:08.380 --> 00:02:13.490 asiasta eli ammatillisesta koulutuksesta tämän päivän yhteiskunnassa sen sijaan, että 31 00:02:13.490 --> 00:02:18.470 lähtee luvun alussa liikkeelle keskiajalta. 32 00:02:18.470 --> 00:02:22.290 Sen lisäksi, että tiiviisti kirjoittaessa kannattaa mennä suoraan asiaan, 33 00:02:22.290 --> 00:02:26.730 on paikallaan myös pohtia, mitä yksityiskohtia voi jättää pois. 34 00:02:26.730 --> 00:02:31.690 Pysäytä nyt tämä video ja lue katkelma tutkielmatekstistä. Pohdi, mikä 35 00:02:31.690 --> 00:02:35.110 tekstissä on olennaista ja mitä voisi jättää pois. 36 00:02:35.110 --> 00:02:39.750 Kuinka tiivistäisit tätä tekstiä? 37 00:02:39.750 --> 00:02:42.970 Tällä dialla on sama katkelma kuin edellisellä dialla. 38 00:02:42.970 --> 00:02:47.160 Katkelmassa on eri värien ja lihavointien avulla hahmoteltu niin kutsutut ydin- 39 00:02:47.160 --> 00:02:53.080 virkkeet sekä tukivirkkeet, joissa asiasta kerrotaan lisää. 40 00:02:53.080 --> 00:02:56.690 Ydinvirkkeiden avulla voidaan hahmottaa, mitkä asiat ovat tekstissä 41 00:02:56.690 --> 00:03:00.450 olennaisia ja mitä yksityiskohtia voi jättää pois. 42 00:03:00.450 --> 00:03:03.410 On myös hyvä tarkastella, tuletko vahingossa toistaneeksi 43 00:03:03.410 --> 00:03:05.980 samoja asioita hieman eri sanoin. 44 00:03:05.980 --> 00:03:09.370 Kuten huomaat, on edellinen katkelma tiivistynyt melkoisesti, 45 00:03:09.370 --> 00:03:13.390 kun tarpeetonta sisältöä on karsittu pois. 46 00:03:13.390 --> 00:03:18.210 Artikkelimuotoisen pro gradu tutkielman teoreettisen tai tutkittavan ilmiön käsitteitä kuvailevan 47 00:03:18.210 --> 00:03:24.030 johdannon tulisi ilmentää hyvää perehtyneisyyttä aihepiirin kirjallisuuteen ja siinä on olennaista 48 00:03:24.030 --> 00:03:27.930 rajausten ja valintojen sekä tiiviin ilmaisun tuottaminen. 49 00:03:27.930 --> 00:03:32.030 Esittele siis tarkemmin tutkimuksesi kannalta vain kaikkein keskeisimmät asiat, 50 00:03:32.030 --> 00:03:36.610 joita olet tutkimassa, koska artikkelimuotoisen työn rajattu sivumäärä ei mahdollista 51 00:03:36.610 --> 00:03:42.060 laveasti kirjoitettua kirjallisuuskatsausta. 52 00:03:42.060 --> 00:03:45.740 Edellinen katkelma oli tutkielman teoriaosuudesta. 53 00:03:45.740 --> 00:03:50.420 Tällä dialla puolestaan on katkelma tutkimuksen toteuttamiseen liittyvästä luvusta. 54 00:03:50.420 --> 00:03:54.720 Myös tämän luvun kohdalla kannattaa pohtia sitä, mikä on olennaista ja kuinka 55 00:03:54.720 --> 00:03:58.600 argumentoit oman tutkimuksesi toteuttamiseen liittyviä asioita. 56 00:03:58.600 --> 00:04:02.560 Entä mikä kyllä osoittaa oppineisuutta ja perehtyneisyyttä mutta ei ole 57 00:04:02.560 --> 00:04:06.220 olennaista oman tutkimuksesi toteuttamisen kannalta? 58 00:04:06.220 --> 00:04:08.960 Pysäytä nyt tämä video ja lue katkelma tutkielmatekstistä. 59 00:04:08.960 --> 00:04:12.540 Pohdi, mikä tekstissä on olennaista. 60 00:04:12.540 --> 00:04:14.460 Minkä voisi jättää pois? 61 00:04:14.460 --> 00:04:20.850 Kuinka tiivistäisit tekstiä? 62 00:04:20.850 --> 00:04:22.790 Ovatko olennaista tietoa 63 00:04:22.790 --> 00:04:28.170 itse asiassa ainoastaan lihavoidut virkkeet? Osoittavatko muut virkkeet kyllä lukeneisuutta, 64 00:04:28.170 --> 00:04:32.470 mutta eivät itse asiassa liity tutkielmaan ja sen toteuttamiseen? 65 00:04:32.470 --> 00:04:35.690 Onko fokus tässä katkelmassa oman tutkimuksen toteuttamisen 66 00:04:35.690 --> 00:04:41.220 sijaan lähteiden referoinnissa? 67 00:04:41.220 --> 00:04:44.710 Tavoitteena on siis kuvata tutkimuksen toteuttamiseen liittyvät asiat 68 00:04:44.710 --> 00:04:49.080 niin tarkasti, että tutkimusta voidaan arvioida ja tutkimus on periaatteessa 69 00:04:49.080 --> 00:04:51.700 toistettavissa kuvauksen perusteella. 70 00:04:51.700 --> 00:04:56.620 Lisäksi toki tärkeää on argumentoida tutkimuksen toteutukseen liittyvät ratkaisut. 71 00:04:56.620 --> 00:04:59.650 Fokuksen pitäisi kuitenkin olla oman tutkimuksen toteuttamiseen 72 00:04:59.650 --> 00:05:05.490 liittyvissä asioissa, ei lähteiden referoinnissa. 73 00:05:05.490 --> 00:05:11.950 Kun kirjoitat kuvioista ja taulukoista, kiinnitä myös silloin huomiota tekstin tiiviyteen. Leipätekstissä 74 00:05:11.950 --> 00:05:17.300 ei ole tarkoitus toistaa kaikkea, mikä löytyy kuvioista tai taulukoista, vaan olennaista on 75 00:05:17.300 --> 00:05:21.470 kertoa tiiviisti ydinhavainnot ja tehdä jonkinlaista koontia. 76 00:05:21.470 --> 00:05:24.260 Halutessaan lukija voi tarkastella taulukoista ja kuvioista 77 00:05:24.260 --> 00:05:28.300 yksityiskohtia, jotka häntä kiinnostavat. 78 00:05:28.300 --> 00:05:32.120 Tässä diassa on kuvattu sitä, miten vaihe vaiheelta päästään taulukon 79 00:05:32.120 --> 00:05:38.180 sisällön kuvaamisesta kohti tiiviimpää ilmaisua. 80 00:05:38.180 --> 00:05:42.840 Vinkkinä voisi sanoa, että kannattaa kirjoittaa joustavasti ja erottaa, 81 00:05:42.840 --> 00:05:47.170 milloin tekee muistiinpanoja ja yrittää ymmärtää asiaa ja milloin 82 00:05:47.170 --> 00:05:50.080 puolestaan kirjoittaa tutkielmatekstiä. 83 00:05:50.080 --> 00:05:55.120 Milloin on siis kyse raakaversion kirjoittamisesta ja luonnostelusta ja milloin voi antaa 84 00:05:55.120 --> 00:06:00.090 mennä sekä jaaritella, jotta saa ajatukset selviksi ja tekstiä paperille. 85 00:06:00.090 --> 00:06:05.130 Kun olet ymmärtänyt asian ja se on jollain tavoin ilmaistu, voit aloittaa tiivistämisen 86 00:06:05.130 --> 00:06:11.380 ja pohtia, mikä on olennaista ja mitä yksityiskohtia voit jättää pois. Huomiota kannattaa 87 00:06:11.380 --> 00:06:16.750 tällöin kiinnittää myös virke- ja sanatasolle. 88 00:06:16.750 --> 00:06:22.110 Tiivistäessä tekstiä virke- ja sanatasolla kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi lähdeviitteiden 89 00:06:22.110 --> 00:06:27.690 merkintään ja jättää kirjojen teosten ja artikkelien nimet pois tekstistä. 90 00:06:27.690 --> 00:06:30.990 Lisäksi kannattaa muistaa, että lähteiden kirjoittajien etunimiä 91 00:06:30.990 --> 00:06:35.520 tai titteleitä ei ole yleensä tapana mainita. 92 00:06:35.520 --> 00:06:40.890 Kiinnitä huomiota verbien "mainitaan", "puhutaan" ja "kirjoitetaan" käyttöön ja pohdi, 93 00:06:40.890 --> 00:06:45.930 tarvitaanko niitä todella. On itsestään selvää, että lähdeaineistosta mainitaan 94 00:06:45.930 --> 00:06:49.750 jokin seikka tai kirjoitetaan keskeisestä käsitteestä. 95 00:06:49.750 --> 00:06:54.680 Sitä ei tarvitse erikseen kertoa. 96 00:06:54.680 --> 00:06:59.680 Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota metatekstin käyttöön ja pohtia, onko sen käyttö 97 00:06:59.680 --> 00:07:04.580 kaikissa tilanteissa tarpeellista vai voisiko esimerkiksi alla olevassa esimerkissä 98 00:07:04.580 --> 00:07:10.450 vain mennä suoraan asiaan otsikon tehtyä asian jo tutuksi. 99 00:07:10.450 --> 00:07:15.610 Tiivistää voi myös sanoja sekä sanaketjuja jättämällä turhat sanan loput pois. 100 00:07:15.610 --> 00:07:19.770 Onko tekstissäsi esimerkiksi sellaisia muodikkaita ja kliseemäisiä yhdyssanoja, 101 00:07:19.770 --> 00:07:23.270 joiden loppuosa on vaikkapa järjestelmä tai taho? 102 00:07:23.270 --> 00:07:27.070 Voisitko puhua esimerkiksi koulutusjärjestelmän sijaan koulutuksesta 103 00:07:27.070 --> 00:07:30.310 tai osallistumisasteen sijaan osallistumisesta? 104 00:07:30.310 --> 00:07:33.930 Alkuosa jo nimittäin yleensä näissä kertoo, mistä on kyse, joten 105 00:07:33.930 --> 00:07:39.100 lopussa olevaa lisää voi pitää tarpeettomana. 106 00:07:39.100 --> 00:07:44.360 Tekstiä voi tiivistää myös siirtymällä substantiivityylistä verbityyliin. Yleisverbin ja substantiivin 107 00:07:44.360 --> 00:07:49.960 yhdistelmiä voi siis korvata lyhyemmillä ilmauksilla. Esimerkiksi sen sijaan, että sanoisi, että 108 00:07:49.960 --> 00:07:57.070 jokin asettaa rajoituksia, voi todeta, että jokin rajoittaa. 109 00:07:57.070 --> 00:08:02.980 Substantiivityyliin liittyvät usein myös muun muassa "osalta", "kohdalla", "kannalta" ja esimerkiksi 110 00:08:02.980 --> 00:08:07.920 "puitteissa" -tyyppiset ilmaukset, jotka voi korvata jollakin lyhyemmällä ja konkreettisemmalla 111 00:08:07.920 --> 00:08:13.910 ilmauksella, kuten esimerkiksi pelkällä sijamuodolla. 112 00:08:13.910 --> 00:08:17.110 Toivottavasti sait tästä videosta vinkkejä tekstin tiivistämiseen 113 00:08:17.110 --> 00:08:19.730 ja pelkistämiseen omassa tekstissäsi. 114 00:08:19.730 --> 00:08:23.150 Lue lisää sanatasolla tiivistämisestä tieteellisen kirjoittamisen ja 115 00:08:23.150 --> 00:08:26.300 kielenhuollon oppaista, kuten esimerkiksi teoksista 116 00:08:26.300 --> 00:08:29.020 Tutki ja Kirjoita sekä Tekstintekijän käsikirja.