WEBVTT 1 00:00:00.000 --> 00:00:04.920 olen tekemässä opinnäytettä ja kerään oman tutkimusaineiston. Mä yritän nyt hahmottaa 2 00:00:04.920 --> 00:00:08.850 että mitä kaikkea mun pitäs osata ja huomioida 3 00:00:08.850 --> 00:00:13.500 hyvä että valmistaudut tähän tutkimusaineiston käsittelyyn ja keräämiseen 4 00:00:13.500 --> 00:00:18.870 alota ihan ensin tutustumalla siihen omaan aiheen teoriaan ja 5 00:00:18.870 --> 00:00:24.500 aiempaan tutkimukseen 6 00:00:24.500 --> 00:00:29.930 tutkimusaineistohan on olennainen osa tutkimusta ja on analyysin kohde 7 00:00:29.930 --> 00:00:33.410 tutkimuskysymyksiin vastataan alan aiemman 8 00:00:33.410 --> 00:00:38.000 tutkimuksen pohjalta mutta myös tutkimusaineiston pohjalta 9 00:00:38.000 --> 00:00:42.950 kasvatustieteissähän tieteellisiä aineistonkeruutapoja on haastattelut 10 00:00:42.950 --> 00:00:48.290 ja havainnointi ja kyselyt, joissa on avoimet kysymykset, ja näitä voi toteuttaa 11 00:00:48.290 --> 00:00:53.000 vaikka päiväkodissa, koulusta tai työelämäkontekstissa 12 00:00:53.000 --> 00:00:57.830 miten tutkimusaineiston keräämiseen voi valmistautua 13 00:00:57.830 --> 00:01:02.500 tutkimussuunnitelmahan sulle on varmaan tuttu juttu eikö vaan 14 00:01:02.500 --> 00:01:06.340 aineistoa varten kannattaa tehdä oma suunnitelma, 15 00:01:06.340 --> 00:01:10.500 eli aineistonhallintasuunnitelma. 16 00:01:10.500 --> 00:01:16.250 aineistonhallintasuunnitelma täydentää tutkimussuunnitelmaa 17 00:01:16.250 --> 00:01:20.600 ja kuten tutkimussuunnitelman tekeminen niin myös aineiston hallinnan 18 00:01:20.600 --> 00:01:24.250 suunnittelu on keskeinen tutkimustaito 19 00:01:24.250 --> 00:01:28.330 mitä aineistonhallinta siis tarkoittaa? 20 00:01:28.500 --> 00:01:32.580 aineistonhallinnan tarkoituksena on varmistaa, että tutkimusaineistojen 21 00:01:32.580 --> 00:01:36.500 käsittelyssä noudatetaan hyvää tieteellistä käytäntöä 22 00:01:36.500 --> 00:01:42.750 ja samalla pohditaan että onko aineiston jatkokäyttö ja avaaminen mahdollista 23 00:01:42.750 --> 00:01:47.850 hyvä aineistonhallinta varmistaa myös sen aineiston laadun ja yhtenäisyyden ja 24 00:01:47.850 --> 00:01:53.250 itse asiassa aineistonhallinnan avulla teet parempaa tutkimusta 25 00:01:53.250 --> 00:01:58.380 tärkeää on myös se että ainestonhallinnan avulla huomioidaan etukäteen 26 00:01:58.380 --> 00:02:03.250 tärkeitä asioita kuten tietoturva ja tietosuoja 27 00:02:03.250 --> 00:02:08.830 joitain asioita on hankalaa tai mahdotonta huomioida jälkeenpäin. esimerkiksi jos sulla ois vaikka videoaineistoa 28 00:02:08.830 --> 00:02:12.880 ja sit pitäiskin jälkeenpäin poistaa joku henkilö vaikka 29 00:02:12.880 --> 00:02:17.950 sen takia ettei olis kerrottu tarpeeksi tietoja näille henkilöille etukäteen 30 00:02:17.950 --> 00:02:22.810 henkilön poistaminen aika mahdotonta sitten jälkeenpäin ja tosiaan tämän vuoksi 31 00:02:22.810 --> 00:02:27.500 tärkeä miettiä etukäteen mitä aineistoa hallinnan hallintaan liittyy 32 00:02:27.500 --> 00:02:33.750 miten aineistonhallintasuunnitelma tehdään käytännössä? 33 00:02:33.750 --> 00:02:38.340 voit ajatella aineistonhallintasuunnitelmaa eräänlaisena tsekkauslistana. 34 00:02:38.500 --> 00:02:43.900 käytännössä aineistonhallintasuunnitelmassa kerrot oman aineistosi hallinnasta. 35 00:02:43.900 --> 00:02:48.500 se voi olla verkkolomake tai tekstidokumentti 36 00:02:48.500 --> 00:02:54.750 aineiston hallintasuunnitelmassa vastataan erilaisiin kysymyksiin ja niitä on 37 00:02:54.750 --> 00:02:59.640 millaseen aineistoon tutkimus perustuu ja miten varmistat 38 00:02:59.640 --> 00:03:04.200 aineiston laadun ja yhtenäisyyden 39 00:03:04.200 --> 00:03:08.580 mitä eettisiä seikkoja aineistonhallintaan liittyy, minkälaisia oikeuksia 40 00:03:08.580 --> 00:03:12.750 onko henkilötietojen käsittelyä 41 00:03:12.750 --> 00:03:18.780 ja miten miten dokumentoit ja kuvailet aineiston niin. että se on muille ymmärrettävässä muodossa 42 00:03:18.780 --> 00:03:23.250 ja miten tallennat ja varmuuskopioit aineiston 43 00:03:23.250 --> 00:03:27.330 ja miten suojattu aineisto on 44 00:03:27.500 --> 00:03:32.930 mikä osa aineistosta voitaisiin julkaista tai arkistoida tai mitä sille 45 00:03:32.930 --> 00:03:38.240 tapahtuu opinnäyteprosessin loputtua. Pitääkö näihin kaikkiin vastata? 46 00:03:38.240 --> 00:03:43.910 riippuu aineistosta, nää on semmosia kysymyksiä mihin yleensä vastataan 47 00:03:43.910 --> 00:03:49.190 tai usein vastataan. Kaikkiin aineistoihin ei 48 00:03:49.190 --> 00:03:55.100 esimerkiksi liity tekijänoikeuksia, mutta sitten taas tämä dokumentointi 49 00:03:55.100 --> 00:03:59.750 ja aineiston kuvailu on semmonen mikä liittyy kaikkiin aineistoihin 50 00:03:59.750 --> 00:04:05.390 eli mä aloitan sen aineistonhallintasuunnitelman sillä että mä kerron millainen tutkimusaineisto mulla on 51 00:04:05.390 --> 00:04:11.250 joo eli kerrot ensin yleisiä tietoja aineistosi 52 00:04:11.250 --> 00:04:17.000 ja pohdit että miten pidät huolta aineiston yhtenäisyydestä ja laadusta 53 00:04:17.000 --> 00:04:21.260 eli jos vaikka tekisit haastatteluita niin sitten aineistonhallintasuunnitelmassa kerrotaan 54 00:04:21.260 --> 00:04:25.000 että aineisto koostuu haastatteluista 55 00:04:25.000 --> 00:04:29.530 siinä aineistonhallintasuunnitelmassa ei kuitenkaan tarvitse yksityiskohtaisesti selittää semmoisia 56 00:04:29.530 --> 00:04:34.000 asioita mitkä tulee ilmi jo siinä tutkimussuunnitelmassa 57 00:04:34.000 --> 00:04:39.100 ja esimerkki siitä, miten huolehdit aineiston yhtenäisyydestä on vaikka 58 00:04:39.100 --> 00:04:44.830 litterointien tarkistuttaminen toisella henkilöillä tai niitten tarkistaminen huolellisesti 59 00:04:44.830 --> 00:04:49.720 eli tässä yhtenäisyys tarkoittaisi vaikka sitä että litteroinnissa 60 00:04:49.720 --> 00:04:54.750 ei ole virheitä, jotka muuttaisivat sisältöä 61 00:04:54.750 --> 00:04:59.700 eli seuraava vaihe aineistonhallintasuunnitelmassa on aineistoon liittyvät oikeudet? 62 00:04:59.700 --> 00:05:04.470 joo kyllä vaan eli aineistoon voi liittyä erilaisia oikeuksia: 63 00:05:04.470 --> 00:05:08.910 käyttöön liittyviä oikeuksia, saako aineistoa jakaa tai saako sen julkaista 64 00:05:08.910 --> 00:05:13.750 mitä tapahtuu aineistolle opinnäyteprosessin jälkeen 65 00:05:13.750 --> 00:05:19.270 ja jos teet opinnäytettä esimerkiksi jossain tutkimusryhmässä 66 00:05:19.270 --> 00:05:24.040 on tärkeää sopia ihan kirjallisesti siitä kuka saa päättää siitä 67 00:05:24.040 --> 00:05:29.250 aineistosta saako sen julkaista, mitä sillä saa tehdä 68 00:05:29.250 --> 00:05:35.280 ja sitten aineistoon voi joskus liittyä myös tekijänoikeuksia tai tekijänoikeuden 69 00:05:35.280 --> 00:05:41.670 kaltaisia lähioikeuksia eli jos tutkit vaikka valokuvia, runoja, piirustuksia 70 00:05:41.670 --> 00:05:46.750 pelejä, musiikkivideoita tai elokuvia 71 00:05:46.750 --> 00:05:52.630 jos keräät suoraan tutkittavilta jotain tekijänoikeudella suojattua aineistoa niin tee heidän kanssa 72 00:05:52.630 --> 00:05:58.250 erillinen kirjallinen sopimus eli jos keräät heiltä vaikka valokuvia 73 00:05:58.250 --> 00:06:04.000 näistä tekijänoikeuksista kannattaa lukea lisää vaika kopioston sivulta 74 00:06:04.000 --> 00:06:08.800 muistathan sitten että opinnäyte on julkinen asiakirja eli jos haluat julkasta jotain 75 00:06:08.800 --> 00:06:13.360 tekijänoikeudella suojattua materiaalia opinnäytteessä niin se pitää tarkistaa 76 00:06:13.360 --> 00:06:18.000 että onko se mahdollista julkaista 77 00:06:18.000 --> 00:06:23.370 mites sitten henkilötiedot: mitkä kaikki lasketaan nykyään henkilötietoisiksi? 78 00:06:23.370 --> 00:06:28.440 henkilötietoja on kaikki henkilöön liittyvät tiedot joiden 79 00:06:28.440 --> 00:06:34.170 avulla se henkilö voitaisiin tunnistaa joko suoraan tai sitte tälleen välillisesti 80 00:06:34.170 --> 00:06:38.730 eli se tunnistaminen voi tapahtua sen sun tutkimusaineiston pohjalta suoraan tai 81 00:06:38.730 --> 00:06:43.980 yhdistämällä tietoja esimerkiksi internetistä löytyviin muihin tietoihin 82 00:06:43.980 --> 00:06:49.320 eli jos vaikka kerrot, että haastateltava on erityisopettaja paikkakunnnalta x 83 00:06:49.320 --> 00:06:54.450 niin tämmöinen tieto saattaa riittää siihen että henkilö on tunnistettavissa 84 00:06:54.450 --> 00:06:59.500 jos on kyseessä on pieni paikkakunta, jossa ei ole montaa erityisopettajaa 85 00:06:59.500 --> 00:07:04.840 ja henkilötietoja on tosiaan esimerkiksi ikä, koulutustausta, etninen 86 00:07:04.840 --> 00:07:09.500 tausta, kuva, puheääni 87 00:07:09.500 --> 00:07:13.880 ja henkilötietoja on tosiaan esimerkiksi ikä, asuinalue, kuva, puheääni 88 00:07:13.880 --> 00:07:18.500 kansallisuus, asuinalue 89 00:07:18.500 --> 00:07:22.580 henkilölle tunnusomaiset väitteet ja mielipiteet 90 00:07:22.750 --> 00:07:27.340 ja henkilötiedon määritelmä on tosiaan laaja 91 00:07:27.500 --> 00:07:32.210 ja suorat tunnisteet niinkuin nimi on tosiaan itsestäänselvästi 92 00:07:32.210 --> 00:07:37.250 henkilötietoja mutta myös tämmöset muut ei niin suorat tiedot on henkilötietoja 93 00:07:37.250 --> 00:07:41.960 eli tämmöiset suorat tunnisteet niinkun nimi on itsestään selvästi 94 00:07:41.960 --> 00:07:46.550 henkilötietoja mutta myös henkilöön liittyvät 95 00:07:46.550 --> 00:07:51.250 tekijät ja ominaisuudet ja tällaiset voi myös olla henkilötietoja 96 00:07:51.250 --> 00:07:56.590 ja tosiaan huomaa että jos äänität tai kuvaat henkilöitä niin silloin automaattisesti 97 00:07:56.590 --> 00:08:00.820 käsittelet henkilötietoja koska henkilön puheääni ja kuva 98 00:08:00.820 --> 00:08:05.020 on henkilötietoja ja sitten jos käsittelet erityisiä 99 00:08:05.020 --> 00:08:09.750 henkilötietoja niin silloin kannattaa olla erityisen tarkkana 100 00:08:09.750 --> 00:08:14.880 eli erityisiä henkilötietoja on uskonnollinen vakaumus, poliittiset mielipiteet, 101 00:08:14.880 --> 00:08:18.420 terveyteen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat, 102 00:08:18.420 --> 00:08:22.750 myös biometriset tunnisteet kuten vaikka sormenjälki 103 00:08:22.750 --> 00:08:30.250 ja jos aineistossa on näitä tietojani niin pidä erityisen hyvin huolta että ulkopuoliset eivät pääse käsiksi aineistoon 104 00:08:30.250 --> 00:08:35.710 ja pseudonymisoi tai anonymisoi aineisto, jos suinkin mahdollista. eli tosi tärkeätä on 105 00:08:35.710 --> 00:08:41.200 myös huomata se että kerää henkilötietoja vain silloin jos se on välttämätöntä 106 00:08:41.200 --> 00:08:46.750 tutkimuksen kannalta esimerkiksi tutkimuskysymyksiin vastaamisen kannalta 107 00:08:46.750 --> 00:08:51.790 nämä asiat saattavat tuntua monimutkaisilta, mutta tietosuojan ei ole tarkoitus estää tutkimuksen tekemistä 108 00:08:51.790 --> 00:08:56.250 vaan tarkoitus on suojella tutkittavia 109 00:08:56.250 --> 00:09:00.840 miten mä käytännössä hoidan tämän, pitääkö mun olla yhteydessä tutkittaviin jotenkin 110 00:09:00.840 --> 00:09:05.370 kyllä eli tosiaan jos tutkimuksessa käsitellään henkilötietoja, 111 00:09:05.370 --> 00:09:10.110 tehdään tietosuojailmoitus ja 112 00:09:10.110 --> 00:09:14.250 lomakkeet löytyvät yliopiston sivuilta 113 00:09:14.250 --> 00:09:19.650 tietosuojailmoitus on tosiaan lomake missä kerrotaan tutkittavalle siitä 114 00:09:19.650 --> 00:09:25.250 mitä tietoja kerätään, miksi niitä kerätään ja mitä niille tehdään 115 00:09:25.250 --> 00:09:32.000 ja tietosuojailmoitus lähetetään tutkittaville ja sitten yliopiston kirjaamoon 116 00:09:32.000 --> 00:09:37.160 ideana on se että tutkittavilla on oikeus tietää olevansa tutkimuksen 117 00:09:37.160 --> 00:09:41.780 kohteena ja oikeus tietää henkilötietojen käsittelystä ja tietosuoja 118 00:09:41.780 --> 00:09:46.500 tietosuojailmoituksella kerrotaan näistä asioista tutkittavaksi 119 00:09:46.500 --> 00:09:52.260 tietosuojailmoituksessa kerrotaan laillinen peruste 120 00:09:52.260 --> 00:09:57.180 henkilötietojen käsittelylle: opinnäytteessä, ja tieteellissä tutkimuksessa 121 00:09:57.180 --> 00:10:02.000 ylipäätään, peruste on "yleinen etu" 122 00:10:02.000 --> 00:10:06.890 eli henkilötietojen käsitellään yleisen edun perusteella tieteellisessä tutkimuksessa 123 00:10:06.890 --> 00:10:11.500 ei esimerkiksi suostumuksen perusteella yleensä 124 00:10:11.500 --> 00:10:17.200 mutta nyt tulee vähän tämmönen hämmentävä osuus elikkä suostumustakin kyllä yleensä pyydetään mutta siis vähän 125 00:10:17.200 --> 00:10:23.000 eri merkityksessä elikkä pyydetään suostumusta tutkimukseen osallistumiseen 126 00:10:23.000 --> 00:10:28.700 lisäksi, jos tutkittava on alle 15-vuotias, tutkimukseen osallistumiseen tarvitaan yleensä vanhemman suostumus 127 00:10:28.700 --> 00:10:33.980 okei, kuka on vastuussa henkilötietojen käsittelystä? 128 00:10:33.980 --> 00:10:39.470 nykyisen tulkinnan mukaan opinnäytteen tekijä on itse vastuussa 129 00:10:39.470 --> 00:10:45.250 eli opinnäytteen tekijä on tämmöinen niin sanottu rekisterinpitäjä 130 00:10:45.250 --> 00:10:51.880 tai jos teet opinnäytettä tutkimusryhmässä niin se vastuussa oleva henkilö eli rekisterinpitäjä 131 00:10:51.880 --> 00:10:56.750 on yleensä yliopiston tai tutkimusorganisaatio 132 00:10:56.750 --> 00:11:00.590 aiemmin mainittiin pseudonymisointi ja 133 00:11:00.590 --> 00:11:04.750 anonymisointi: mitä ne tarkoittikaan 134 00:11:04.750 --> 00:11:12.250 anonymisointi ja pseudonymisointi on keinoja turvata tutkittavan henkilöllisyyttä 135 00:11:12.250 --> 00:11:19.750 pseudonymisointi on helpompi toteuttaa mutta se ei tarjoa samanlaista suojaa kuin anonymisointi 136 00:11:19.750 --> 00:11:23.590 anonymisointi on vaikeaa, sillä tutkittavan pitäisi tällöin 137 00:11:23.590 --> 00:11:27.750 olla peruuttamattomasti tunnistamattomissa 138 00:11:27.750 --> 00:11:32.220 pseudonyymisointi tarkoittaa esimerkiksi sitä että annetaan tämmöiset korvaavat 139 00:11:32.220 --> 00:11:36.750 koodit vaikka henkilöiden nimille tai asuinpaikkakunnille 140 00:11:36.750 --> 00:11:41.280 tämä niin sanottu koodiavain pidetään erillisessä paikassa, 141 00:11:41.280 --> 00:11:45.750 jossain turvallisessa paikassa, vaikka lukitussa laatikossa 142 00:11:45.750 --> 00:11:51.300 koodiavaimen avulla on edelleen mahdollista selvittää 143 00:11:51.300 --> 00:11:55.980 tutkittavan henkilöllisyys eli käytännössä 144 00:11:55.980 --> 00:12:01.250 siinä on henkilön nimi ja sitte se, millä koodilla se on korvattu 145 00:12:01.250 --> 00:12:08.000 ja anonymisointi puolestaan tarkoittaa että henkilöä ei voi enää tunnista siitä aineistosta 146 00:12:08.000 --> 00:12:14.250 ja jos tieto on oikeesti anonymisoitua niin sitte se ei ole enää henkilötietoa 147 00:12:14.250 --> 00:12:19.740 sen sijaan pseudonymisoidut tiedot ovat edelleen henkilötietoja 148 00:12:19.740 --> 00:12:25.110 sitten vielä muutama asia: jos tutkit sosiaalisen median aineistoja, missä saattaa 149 00:12:25.110 --> 00:12:30.250 usein olla sekä henkilötietoja että tekijänoikeuskysymyksiä 150 00:12:30.250 --> 00:12:35.080 ja tietosuojailmotus pitäisi antaa tutkittaville, 151 00:12:35.080 --> 00:12:39.750 mutta sosiaalisen median aineistossa tämä voi joskus olla hankalaa 152 00:12:39.750 --> 00:12:45.510 eli edellä puhuttiin tietosuojailmoitus pitäisi toimittaa tutkittaville 153 00:12:45.510 --> 00:12:51.250 ja sosiaalisen median aineistojen kanssa tässä voi joskus olla haasteita 154 00:12:51.250 --> 00:12:56.740 tutkittavat saattavat olla vaikeasti tavoitettavissa tai heitä saattaa olla todella paljon 155 00:12:56.740 --> 00:13:01.090 jos et pysty olemaan henkilökohtaisesti yhteydessä tutkittaviin 156 00:13:01.090 --> 00:13:05.260 niin jollakin tavalla pyritään kuitenkin tiedottamaan tutkimuksesta eli esimerkiksi jos tutkisit 157 00:13:05.260 --> 00:13:10.000 jotakin avointa Facebook-ryhmää niin lähettäisit sinne 158 00:13:10.000 --> 00:13:14.500 viestin missä kertoisit siitä, että teet tämmöistä tutkimusta 159 00:13:14.500 --> 00:13:18.610 Lähtökohtaisesti esim. suljettuja Facebook-ryhmiä ei kannata 160 00:13:18.610 --> 00:13:23.000 ottaa tutkimuksen kohteeksi koska siinä ne eettiset asiat voi mennä vähän hankaliksi 161 00:13:23.000 --> 00:13:27.230 suljettu tarkoittaa, että ryhmään pitää 162 00:13:27.230 --> 00:13:31.500 pyytää pääsyä tai sinne pääsee vain kirjautumalla palveluun 163 00:13:31.500 --> 00:13:39.000 pohdi, millaisia riskejä tai haittoja henkilötietojen käsittelystä voi koitua tutkittaville 164 00:13:39.000 --> 00:13:44.490 sosiaalisen median aineistoihin liittyen vielä: aineiston tallentamiseen voi myös tulla ongelmia 165 00:13:44.490 --> 00:13:50.070 eli jos tutkisit vaikka YouTube-videoita. YouTuben käyttösäännöt kieltävät tällä hetkellä videoiden 166 00:13:50.070 --> 00:13:55.380 lataamisen omalle koneelle eli aineisto olisi olemassa vain YouTubessa 167 00:13:55.380 --> 00:14:00.450 jos ne poistettaisiin, menettäisit tutkimusaineiston tai jos yksittäinen video poistettaisiin 168 00:14:00.450 --> 00:14:05.750 aineiston eheys ja yhtenäisyys kärsisi 169 00:14:05.750 --> 00:14:10.730 YouTube-videoita suojaa tekijänoikeus 170 00:14:10.730 --> 00:14:15.050 kannattaa pitää mielessä että 171 00:14:15.050 --> 00:14:19.670 jos videot ovat julkisia, voit viitata videoihin, 172 00:14:19.670 --> 00:14:24.250 kuten viittaisit tekstiin tai kuvaan 173 00:14:24.250 --> 00:14:28.900 videoista on yleensä sallittua ottaa still-kuvia, sillä 174 00:14:28.900 --> 00:14:33.340 still-kuvaa voi pitää kuvasitaattina 175 00:14:33.340 --> 00:14:37.750 mutta näistä asioista kannattaa vielä keskustella ohjaajan kanssa 176 00:14:37.750 --> 00:14:43.030 koska opinnäyte on julkinen asiakirja joka julkaistaan niin 177 00:14:43.030 --> 00:14:48.100 pitää miettiä että jos kuvakaappauksen haluaisi julkaista opinnäytteessä 178 00:14:48.100 --> 00:14:53.350 niin kuvalla pitää tosiaan 179 00:14:53.350 --> 00:14:58.500 olla konkreettinen ja riittävä yhteys siihen tekstiin 180 00:14:58.500 --> 00:15:03.390 eli sen pitää olla tekstin tulkinnan kannalta keskeinen 181 00:15:03.390 --> 00:15:08.000 pelkkiä kuvituskuvia ei voi julkasta opinnäytteessä 182 00:15:08.000 --> 00:15:13.040 mitä jos tää henkilö itse on julkistanut henkilötietoja elikkä laittanu niitä avoimesti 183 00:15:13.040 --> 00:15:18.020 verkkoon tai kirjoittaa esimerkiksi avoimelle instagram-tilille omalla 184 00:15:18.020 --> 00:15:22.730 nimellään, periaatteensa silloin se henkilö on itse julkistanut henkilötiedot ja niitä voi 185 00:15:22.730 --> 00:15:27.950 silloin käyttää tutkimusaineistona, tässä on tämmöisiä vähän monimutkaisia 186 00:15:27.950 --> 00:15:32.870 kysymyksiä välillä siitä, mikä on julkista ja se on monesti aika tapauskohtaistakin ja 187 00:15:32.870 --> 00:15:37.580 joskus näihin liittyy ihan tämmöisiä niinkun lakikeissejä, esimerkiksi on päätetty 188 00:15:37.580 --> 00:15:42.710 että kaikki twitterviestit on julkisia ja tosiaan jos tutkisit 189 00:15:42.710 --> 00:15:47.500 niistä vois ottaa sitaatteja koska ne on on julkisia 190 00:15:47.500 --> 00:15:53.530 joitain sosiaalisen median aineistoja on tallennettu tutkimuskäyttöä varten arkistoihin 191 00:15:53.530 --> 00:15:57.400 esimerkiksi suomi24-keskustelupalstan 192 00:15:57.400 --> 00:16:02.500 keskustelut löytyy Kielipankin arkistosta 193 00:16:02.500 --> 00:16:06.670 tässä tuli aika paljon asiaa, onko olemassa mitään oikotietä 194 00:16:06.670 --> 00:16:11.000 että mun ei tarvis miettiä näitä kaikkia asioita itse 195 00:16:11.000 --> 00:16:16.750 varsinaisesti ei, mutta opinnäytteissä voi kyllä käyttää valmista aineistoa 196 00:16:16.750 --> 00:16:21.130 eli tämmöisiä tutkimusarkistoihin tallennettuja aineistoja 197 00:16:21.130 --> 00:16:24.750 joita joku tutkija on jo käyttänyt 198 00:16:24.750 --> 00:16:30.240 ja yleensähän aineistoa voi tutkia useammasta kuin yhdestä näkökulmasta ja sitten sä voit esimerkiksi rajata 199 00:16:30.240 --> 00:16:35.750 siitä valmiista aineistoista jonkun siihen omaan tutkimukseen sopivan osaan 200 00:16:35.750 --> 00:16:40.940 mutta tämmönen valmis aineistokin vaatii työtä koska pitää ensi tutustua siihen aineistoon ja 201 00:16:40.940 --> 00:16:46.100 varsinkin jos tuotat aineiston pohjalta jotain omaa niin sitten 202 00:16:46.100 --> 00:16:51.290 tähän kuitenkin liittyy niitä aineistonhallinnan kysymyksiä mutta 203 00:16:51.290 --> 00:16:56.540 valmiin aineiston kohdalla helppoa on se, että esimerkiksi tietosuoja-asiat 204 00:16:56.540 --> 00:17:01.760 on ratkaistu jo etukäteen 205 00:17:01.760 --> 00:17:06.500 eikä haastateltavien rekrytointiin tai tämmöiseen mene aikaa 206 00:17:06.500 --> 00:17:11.120 mitäs sitten seuraavaksi pitää tehdä? nyt päästäänkin tämmöiseen asiaan 207 00:17:11.120 --> 00:17:15.500 kuin dokumentointi ja metatiedot 208 00:17:15.500 --> 00:17:21.250 tutkimusaineistollasi on elinkaari, joka pitää dokumentoida 209 00:17:21.250 --> 00:17:25.720 dokumentointi on käytännössä tutkimuspäiväkirjan pitoa tai excel 210 00:17:25.720 --> 00:17:30.400 taulukointia ja pidetään kirjaa aineiston osista ja 211 00:17:30.400 --> 00:17:34.250 siitä miten sä etenet sen aineiston kanssa 212 00:17:34.250 --> 00:17:39.860 eli tutkimuspäiväkirjassa voit kertoa vaikka haastatteluista keskeiset tiedot 213 00:17:39.860 --> 00:17:45.250 että missä on haastateltu ja milloin ja mitä sisältöä siinä haastattelussa on ollut 214 00:17:45.250 --> 00:17:49.930 ja sit kirjataan siitä aineistosta ylös myös tämmöisiä metatietoja 215 00:17:49.930 --> 00:17:53.860 elikkä tietoja siitä aineistosta: metatietoja on 216 00:17:53.860 --> 00:17:58.250 vaikka se aineiston nimi tai aika milloin se on kerätty 217 00:17:58.250 --> 00:18:01.820 ja paikka missä on kerätty 218 00:18:02.000 --> 00:18:07.430 ja aineistoa kuvaavat asiasanat ja sitten erilaisten lyhenteiden 219 00:18:07.430 --> 00:18:13.000 ja koodien selitykset tai puuttuvat kohdat ja niitten selitykset 220 00:18:13.000 --> 00:18:18.910 dokumentoinnin avulla tosiaan pidetään kirjaa aineiston käsittelystä ja siinä kerrotaan mitä teet 221 00:18:18.910 --> 00:18:24.970 ja milloin ja miksi ja kenen kanssa ja näin toimiessani aineiston käsittely 222 00:18:24.970 --> 00:18:30.000 on jäsennellympää, systemaattisempaa ja myös pidemmälle ajateltuna 223 00:18:30.000 --> 00:18:34.950 dokumentointi esimerkiksi auttaa sua löytämään haastatteluiden joukosta 224 00:18:34.950 --> 00:18:40.230 sen yhden haastattelun, missä puhuttiinkin siitä yhdestä asiasta ja helpotat näin 225 00:18:40.230 --> 00:18:45.000 sitä omaa työskentelyä kun tiedät mistä löytyy mitäkin 226 00:18:45.000 --> 00:18:51.250 ja jos aineisto luovutetaan sitten muitten käyttöön, se on ymmärrettävämmässä muodossa 227 00:18:51.250 --> 00:18:56.890 ja sama jos tulisi tauko opinnäytteen tekemisessä niin kun olet dokumentoinut 228 00:18:56.890 --> 00:19:01.150 aineiston käsittelyn, niin muistat ehkä sitten itekin mitä olit tekemässä 229 00:19:01.150 --> 00:19:06.070 eli mä dokumentoin mitä mä oon tekemässä aineiston 230 00:19:06.070 --> 00:19:10.750 kanssa ja kirjaan kaikki aineiston tiedot? kyllä 231 00:19:10.750 --> 00:19:17.500 ja seuraavaksi aineiston säilyttämisestä ja varmuuskopioinnista ja tallentamisesta 232 00:19:17.500 --> 00:19:22.690 käytännön vinkkejä eli jos teet haastatteluita niin 233 00:19:22.690 --> 00:19:27.400 lainaa yliopistolta nauhuri eli ei tehdä puhelimella haastatteluita koska ne 234 00:19:27.400 --> 00:19:32.500 tallentua automaattisesti pilvipalveluun 235 00:19:32.500 --> 00:19:38.560 ja nää pilvipalvelut yleensä ei oo tietoturvallisia ja sitten jos tekee etänä havainnointia 236 00:19:38.560 --> 00:19:44.050 esimerkiksi Zoomia voi käyttää, kunhan sitä käytetään yliopiston ohjeiden mukaisesti 237 00:19:44.050 --> 00:19:48.970 jos käsittelet arkaluontoisia tietoja tai erityisiä henkilötietoja, 238 00:19:48.970 --> 00:19:54.750 voi olla hyvä vielä tarkistaa et oisko jotain vielä tietoturvallisempaa palvelua kuin Zoom 239 00:19:54.750 --> 00:20:01.500 yleensä aineisto tulee tallentaa tuonne yliopiston U-asemalle 240 00:20:01.500 --> 00:20:07.750 U-asema varmuuskopioidaan automaattisesti 241 00:20:07.750 --> 00:20:15.250 varmuuskopioita kannattaa ottaa itsekin, varsinkin ennen isompia aineiston käsittelyn toimenpiteitä 242 00:20:15.250 --> 00:20:20.500 tällä tavalla sä voit sitten palata siihen aiempaan versioon jos vain meneekin pieleen 243 00:20:20.500 --> 00:20:25.750 ja muista nimetä eri versiot johdonmukaisesti ja selkeästi 244 00:20:25.750 --> 00:20:30.010 ja tallentamiseen ja aineiston siirtämiseen ei kannata 245 00:20:30.010 --> 00:20:34.570 käyttää muistitikkuja vaan esimerkiksi jos aineistoa pitää siirtää paikasta toiseen 246 00:20:34.570 --> 00:20:38.750 niin mielellään tehdään se yliopiston VPN-yhteydelle 247 00:20:38.750 --> 00:20:44.360 ja jos teet tutkimusryhmässä opinnäytettä niin sit sulla voilole pääsy tämmöiseen tutkimusryhmän 248 00:20:44.360 --> 00:20:49.130 NextCloud-tallennuspaikkaan ja se on 249 00:20:49.130 --> 00:20:54.320 yliopiston tarjoama pilvipalvelu, joten siksi sitä voi käyttää. 250 00:20:54.320 --> 00:20:59.420 Mitä mä teen sitten aineistolla kun mun opinnäyte on valmis? jos aattelet että aineistoista 251 00:20:59.420 --> 00:21:05.060 voisi olla hyötyä muillekin niin sen arkistointia kannattaa harkita mutta 252 00:21:05.060 --> 00:21:10.010 ei ole semmoista paikkaa mitä me voitaisiin suoraan 253 00:21:10.010 --> 00:21:15.110 tarjota opinnäytteen tekijöille mihin sen aineiston vois tallentaa mutta 254 00:21:15.110 --> 00:21:20.250 ole yhteydessä avoimen tiedon keskukseen niin voidaan sieltä auttaa 255 00:21:20.250 --> 00:21:25.620 ja sitten jos opinnäyteprosessi on päättynyt ja oot ihan varma et et tarvii sitä aineistoa 256 00:21:25.620 --> 00:21:30.090 enää niin sitten sen voi hävittää ja joissain 257 00:21:30.090 --> 00:21:35.130 tapauksissa se tuleekin hävittää eli jos oot käsitellyt henkilötietoja ja luvannut että ainesto 258 00:21:35.130 --> 00:21:39.750 hävitetään tietyn ajan kuluessa niin pidä kiinni tästä lupauksesta 259 00:21:39.750 --> 00:21:44.760 jos aineisto hävitetään, huomaa 260 00:21:44.760 --> 00:21:49.200 että pelkkä aineiston laittaminen tietokoneen roskakoriin ja roskakorin tyhjentäminen ei riitä 261 00:21:49.200 --> 00:21:54.660 aineiston hävittämiseen on olemassa esimerkiksi erilaisia ylikirjoittamiseen 262 00:21:54.660 --> 00:21:58.860 perustuvia ohjelmia mitä voi käyttää 263 00:21:58.860 --> 00:22:03.420 hyvä, kiitos, tästä tuli paljon tosi hyvää tietoa, mä luulen että mä pääsen hyvin nyt 264 00:22:03.420 --> 00:22:07.320 alkuun muun aineistonhallinnassa näillä tiedoilla