WEBVTT


1
00:00:00.000 --> 00:00:04.920
olen tekemässä opinnäytettä ja kerään oman tutkimusaineiston. Mä yritän nyt hahmottaa 

2
00:00:04.920 --> 00:00:08.850
että mitä kaikkea mun pitäs osata ja huomioida 

3
00:00:08.850 --> 00:00:13.500
hyvä että valmistaudut tähän tutkimusaineiston käsittelyyn ja keräämiseen 

4
00:00:13.500 --> 00:00:18.870
alota ihan ensin tutustumalla siihen omaan aiheen teoriaan ja  

5
00:00:18.870 --> 00:00:24.500
aiempaan tutkimukseen 

6
00:00:24.500 --> 00:00:29.930
tutkimusaineistohan on olennainen osa tutkimusta ja on analyysin kohde 

7
00:00:29.930 --> 00:00:33.410
tutkimuskysymyksiin vastataan alan aiemman 

8
00:00:33.410 --> 00:00:38.000
tutkimuksen pohjalta mutta myös tutkimusaineiston pohjalta 

9
00:00:38.000 --> 00:00:42.950
kasvatustieteissähän tieteellisiä aineistonkeruutapoja on haastattelut 

10
00:00:42.950 --> 00:00:48.290
ja havainnointi ja kyselyt, joissa on avoimet kysymykset, ja näitä voi toteuttaa 

11
00:00:48.290 --> 00:00:53.000
vaikka päiväkodissa, koulusta tai työelämäkontekstissa

12
00:00:53.000 --> 00:00:57.830
miten tutkimusaineiston keräämiseen voi valmistautua 

13
00:00:57.830 --> 00:01:02.500
tutkimussuunnitelmahan sulle on varmaan tuttu juttu eikö vaan 

14
00:01:02.500 --> 00:01:06.340
aineistoa varten kannattaa tehdä oma suunnitelma, 
15
00:01:06.340 --> 00:01:10.500
eli aineistonhallintasuunnitelma.    

16
00:01:10.500 --> 00:01:16.250
aineistonhallintasuunnitelma täydentää tutkimussuunnitelmaa 

17
00:01:16.250 --> 00:01:20.600
ja kuten tutkimussuunnitelman tekeminen niin myös aineiston hallinnan 

18
00:01:20.600 --> 00:01:24.250
suunnittelu on keskeinen tutkimustaito 

19
00:01:24.250 --> 00:01:28.330
mitä aineistonhallinta siis tarkoittaa? 

20
00:01:28.500 --> 00:01:32.580
aineistonhallinnan tarkoituksena on varmistaa, että tutkimusaineistojen

21
00:01:32.580 --> 00:01:36.500
käsittelyssä noudatetaan hyvää tieteellistä käytäntöä 

22
00:01:36.500 --> 00:01:42.750
ja samalla pohditaan että onko aineiston jatkokäyttö ja avaaminen mahdollista 

23
00:01:42.750 --> 00:01:47.850
hyvä aineistonhallinta varmistaa myös sen aineiston laadun ja yhtenäisyyden ja 

24
00:01:47.850 --> 00:01:53.250
itse asiassa aineistonhallinnan avulla teet parempaa tutkimusta 

25
00:01:53.250 --> 00:01:58.380
tärkeää on myös se että ainestonhallinnan avulla huomioidaan etukäteen 

26
00:01:58.380 --> 00:02:03.250
tärkeitä asioita kuten tietoturva ja tietosuoja 

27
00:02:03.250 --> 00:02:08.830
joitain asioita on hankalaa tai mahdotonta huomioida jälkeenpäin.  esimerkiksi jos sulla ois vaikka videoaineistoa 

28
00:02:08.830 --> 00:02:12.880
ja sit pitäiskin jälkeenpäin poistaa joku henkilö vaikka 

29
00:02:12.880 --> 00:02:17.950
sen takia ettei olis kerrottu tarpeeksi tietoja näille henkilöille etukäteen  

30
00:02:17.950 --> 00:02:22.810
henkilön poistaminen aika mahdotonta sitten jälkeenpäin ja tosiaan tämän vuoksi 

31
00:02:22.810 --> 00:02:27.500
tärkeä miettiä etukäteen mitä aineistoa hallinnan hallintaan liittyy 

32
00:02:27.500 --> 00:02:33.750
miten aineistonhallintasuunnitelma tehdään käytännössä? 

33
00:02:33.750 --> 00:02:38.340
voit ajatella aineistonhallintasuunnitelmaa eräänlaisena tsekkauslistana.  

34
00:02:38.500 --> 00:02:43.900
käytännössä aineistonhallintasuunnitelmassa kerrot oman aineistosi hallinnasta.

35
00:02:43.900 --> 00:02:48.500
se voi olla verkkolomake tai tekstidokumentti 

36
00:02:48.500 --> 00:02:54.750
aineiston hallintasuunnitelmassa vastataan erilaisiin kysymyksiin ja niitä on 

37
00:02:54.750 --> 00:02:59.640
millaseen aineistoon tutkimus perustuu ja miten varmistat 

38
00:02:59.640 --> 00:03:04.200
aineiston laadun ja yhtenäisyyden 

39
00:03:04.200 --> 00:03:08.580
mitä eettisiä seikkoja aineistonhallintaan liittyy, minkälaisia oikeuksia 

40
00:03:08.580 --> 00:03:12.750
onko henkilötietojen käsittelyä 

41
00:03:12.750 --> 00:03:18.780
ja miten miten dokumentoit ja kuvailet aineiston niin. että se on muille ymmärrettävässä muodossa 

42
00:03:18.780 --> 00:03:23.250
ja miten tallennat ja varmuuskopioit aineiston 

43
00:03:23.250 --> 00:03:27.330
ja miten suojattu aineisto on

44
00:03:27.500 --> 00:03:32.930
mikä osa aineistosta voitaisiin julkaista tai arkistoida tai mitä sille 

45
00:03:32.930 --> 00:03:38.240
tapahtuu opinnäyteprosessin loputtua. Pitääkö näihin kaikkiin vastata?

46
00:03:38.240 --> 00:03:43.910
riippuu aineistosta, nää on semmosia kysymyksiä mihin yleensä vastataan 

47
00:03:43.910 --> 00:03:49.190
tai usein vastataan. Kaikkiin aineistoihin ei   

48
00:03:49.190 --> 00:03:55.100
esimerkiksi liity tekijänoikeuksia, mutta sitten taas tämä dokumentointi 

49
00:03:55.100 --> 00:03:59.750
ja aineiston kuvailu on semmonen mikä liittyy kaikkiin aineistoihin 

50
00:03:59.750 --> 00:04:05.390
eli mä aloitan sen aineistonhallintasuunnitelman sillä että mä kerron millainen tutkimusaineisto mulla on 

51
00:04:05.390 --> 00:04:11.250
joo eli kerrot ensin yleisiä tietoja aineistosi 

52
00:04:11.250 --> 00:04:17.000
ja pohdit että miten pidät huolta aineiston yhtenäisyydestä ja laadusta 

53
00:04:17.000 --> 00:04:21.260
eli jos vaikka tekisit haastatteluita niin sitten aineistonhallintasuunnitelmassa kerrotaan 

54
00:04:21.260 --> 00:04:25.000
että aineisto koostuu haastatteluista 

55
00:04:25.000 --> 00:04:29.530
siinä aineistonhallintasuunnitelmassa ei kuitenkaan tarvitse yksityiskohtaisesti selittää semmoisia 

56
00:04:29.530 --> 00:04:34.000
asioita mitkä tulee ilmi jo siinä tutkimussuunnitelmassa 

57
00:04:34.000 --> 00:04:39.100
ja esimerkki siitä, miten huolehdit aineiston yhtenäisyydestä on vaikka 

58
00:04:39.100 --> 00:04:44.830
litterointien tarkistuttaminen toisella henkilöillä tai niitten tarkistaminen huolellisesti 

59
00:04:44.830 --> 00:04:49.720
eli tässä yhtenäisyys tarkoittaisi vaikka sitä että litteroinnissa

60
00:04:49.720 --> 00:04:54.750
ei ole virheitä, jotka muuttaisivat sisältöä

61
00:04:54.750 --> 00:04:59.700
eli seuraava vaihe aineistonhallintasuunnitelmassa on aineistoon liittyvät oikeudet? 

62
00:04:59.700 --> 00:05:04.470
joo kyllä vaan eli aineistoon voi liittyä erilaisia oikeuksia:

63
00:05:04.470 --> 00:05:08.910
käyttöön liittyviä oikeuksia, saako aineistoa jakaa tai saako sen julkaista

64
00:05:08.910 --> 00:05:13.750
mitä tapahtuu aineistolle opinnäyteprosessin jälkeen 

65
00:05:13.750 --> 00:05:19.270
ja jos teet opinnäytettä esimerkiksi jossain tutkimusryhmässä 

66
00:05:19.270 --> 00:05:24.040
on tärkeää sopia ihan kirjallisesti siitä kuka saa päättää siitä 

67
00:05:24.040 --> 00:05:29.250
aineistosta saako sen julkaista, mitä sillä saa tehdä 

68
00:05:29.250 --> 00:05:35.280
ja sitten aineistoon voi joskus liittyä myös tekijänoikeuksia tai tekijänoikeuden 

69
00:05:35.280 --> 00:05:41.670
kaltaisia lähioikeuksia eli jos tutkit vaikka valokuvia, runoja, piirustuksia 

70
00:05:41.670 --> 00:05:46.750
pelejä, musiikkivideoita tai elokuvia 

71
00:05:46.750 --> 00:05:52.630
jos keräät suoraan tutkittavilta jotain tekijänoikeudella suojattua aineistoa niin tee heidän kanssa 

72
00:05:52.630 --> 00:05:58.250
erillinen kirjallinen sopimus eli jos keräät heiltä vaikka valokuvia

73
00:05:58.250 --> 00:06:04.000
näistä tekijänoikeuksista kannattaa lukea lisää vaika kopioston sivulta 

74
00:06:04.000 --> 00:06:08.800
muistathan sitten että opinnäyte on julkinen asiakirja eli jos haluat julkasta jotain 

75
00:06:08.800 --> 00:06:13.360
tekijänoikeudella suojattua materiaalia opinnäytteessä niin se pitää tarkistaa 

76
00:06:13.360 --> 00:06:18.000
että onko se mahdollista julkaista 

77
00:06:18.000 --> 00:06:23.370
mites sitten henkilötiedot: mitkä kaikki lasketaan nykyään henkilötietoisiksi?

78
00:06:23.370 --> 00:06:28.440
henkilötietoja on kaikki henkilöön liittyvät tiedot joiden 

79
00:06:28.440 --> 00:06:34.170
avulla se henkilö voitaisiin tunnistaa joko suoraan tai sitte tälleen välillisesti 

80
00:06:34.170 --> 00:06:38.730
eli se tunnistaminen voi tapahtua sen sun tutkimusaineiston pohjalta suoraan tai  

81
00:06:38.730 --> 00:06:43.980
yhdistämällä tietoja esimerkiksi internetistä löytyviin muihin tietoihin

82
00:06:43.980 --> 00:06:49.320
eli jos vaikka kerrot, että haastateltava on erityisopettaja paikkakunnnalta x

83
00:06:49.320 --> 00:06:54.450
niin tämmöinen tieto saattaa riittää siihen että henkilö on tunnistettavissa 

84
00:06:54.450 --> 00:06:59.500
jos on kyseessä on pieni paikkakunta, jossa ei ole montaa erityisopettajaa 

85
00:06:59.500 --> 00:07:04.840
ja henkilötietoja on tosiaan esimerkiksi ikä, koulutustausta, etninen 

86
00:07:04.840 --> 00:07:09.500
tausta, kuva, puheääni 

87
00:07:09.500 --> 00:07:13.880
ja henkilötietoja on tosiaan esimerkiksi ikä, asuinalue, kuva, puheääni 

88
00:07:13.880 --> 00:07:18.500
kansallisuus, asuinalue 

89
00:07:18.500 --> 00:07:22.580
henkilölle tunnusomaiset väitteet ja mielipiteet

90
00:07:22.750 --> 00:07:27.340
ja henkilötiedon määritelmä on tosiaan laaja

91
00:07:27.500 --> 00:07:32.210
ja suorat tunnisteet niinkuin nimi on tosiaan itsestäänselvästi 

92
00:07:32.210 --> 00:07:37.250
henkilötietoja mutta myös tämmöset muut ei niin suorat tiedot on henkilötietoja 

93
00:07:37.250 --> 00:07:41.960
eli tämmöiset suorat tunnisteet niinkun nimi on itsestään selvästi 

94
00:07:41.960 --> 00:07:46.550
henkilötietoja mutta myös henkilöön liittyvät 

95
00:07:46.550 --> 00:07:51.250
tekijät ja ominaisuudet ja tällaiset voi myös olla henkilötietoja 

96
00:07:51.250 --> 00:07:56.590
ja tosiaan huomaa että jos äänität tai kuvaat henkilöitä niin silloin automaattisesti 

97
00:07:56.590 --> 00:08:00.820
käsittelet henkilötietoja koska henkilön puheääni ja kuva

98
00:08:00.820 --> 00:08:05.020
on henkilötietoja ja sitten jos käsittelet erityisiä 

99
00:08:05.020 --> 00:08:09.750
henkilötietoja niin silloin kannattaa olla erityisen tarkkana 

100
00:08:09.750 --> 00:08:14.880
eli erityisiä henkilötietoja on uskonnollinen vakaumus, poliittiset mielipiteet, 

101
00:08:14.880 --> 00:08:18.420
terveyteen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat,  

102
00:08:18.420 --> 00:08:22.750
myös biometriset tunnisteet kuten vaikka sormenjälki 

103
00:08:22.750 --> 00:08:30.250
ja jos aineistossa on näitä tietojani niin pidä erityisen hyvin huolta että ulkopuoliset eivät pääse käsiksi aineistoon 

104
00:08:30.250 --> 00:08:35.710
ja pseudonymisoi tai anonymisoi aineisto, jos suinkin mahdollista. eli tosi tärkeätä on 

105
00:08:35.710 --> 00:08:41.200
myös huomata se että kerää henkilötietoja vain silloin jos se on välttämätöntä 

106
00:08:41.200 --> 00:08:46.750
tutkimuksen kannalta esimerkiksi tutkimuskysymyksiin vastaamisen kannalta 

107
00:08:46.750 --> 00:08:51.790
nämä asiat saattavat tuntua monimutkaisilta, mutta tietosuojan ei ole tarkoitus estää tutkimuksen tekemistä 

108
00:08:51.790 --> 00:08:56.250
vaan tarkoitus on suojella tutkittavia 

109
00:08:56.250 --> 00:09:00.840
miten mä käytännössä hoidan tämän, pitääkö mun olla yhteydessä tutkittaviin jotenkin 

110
00:09:00.840 --> 00:09:05.370
kyllä eli tosiaan jos tutkimuksessa käsitellään henkilötietoja, 

111
00:09:05.370 --> 00:09:10.110
tehdään tietosuojailmoitus ja 

112
00:09:10.110 --> 00:09:14.250
lomakkeet löytyvät yliopiston sivuilta 

113
00:09:14.250 --> 00:09:19.650
tietosuojailmoitus on tosiaan lomake missä kerrotaan tutkittavalle siitä 

114
00:09:19.650 --> 00:09:25.250
mitä tietoja kerätään, miksi niitä kerätään ja mitä niille tehdään 

115
00:09:25.250 --> 00:09:32.000
ja tietosuojailmoitus lähetetään tutkittaville ja sitten yliopiston kirjaamoon 

116
00:09:32.000 --> 00:09:37.160
ideana on se että tutkittavilla on oikeus tietää olevansa tutkimuksen 

117
00:09:37.160 --> 00:09:41.780
kohteena ja oikeus tietää henkilötietojen käsittelystä ja tietosuoja 

118
00:09:41.780 --> 00:09:46.500
tietosuojailmoituksella kerrotaan näistä asioista tutkittavaksi 

119
00:09:46.500 --> 00:09:52.260
tietosuojailmoituksessa kerrotaan laillinen peruste  

120
00:09:52.260 --> 00:09:57.180
henkilötietojen käsittelylle: opinnäytteessä, ja tieteellissä tutkimuksessa 

121
00:09:57.180 --> 00:10:02.000
ylipäätään, peruste on "yleinen etu" 

122
00:10:02.000 --> 00:10:06.890
eli henkilötietojen käsitellään yleisen edun perusteella tieteellisessä tutkimuksessa 

123
00:10:06.890 --> 00:10:11.500
ei esimerkiksi suostumuksen perusteella yleensä 

124
00:10:11.500 --> 00:10:17.200
mutta nyt tulee vähän tämmönen hämmentävä osuus elikkä suostumustakin kyllä yleensä pyydetään mutta siis vähän 

125
00:10:17.200 --> 00:10:23.000
eri merkityksessä elikkä pyydetään suostumusta tutkimukseen osallistumiseen 

126
00:10:23.000 --> 00:10:28.700
lisäksi, jos tutkittava on alle 15-vuotias, tutkimukseen osallistumiseen tarvitaan yleensä vanhemman suostumus 

127
00:10:28.700 --> 00:10:33.980
okei, kuka on vastuussa henkilötietojen käsittelystä?

128
00:10:33.980 --> 00:10:39.470
nykyisen tulkinnan mukaan opinnäytteen tekijä on itse vastuussa 

129
00:10:39.470 --> 00:10:45.250
eli opinnäytteen tekijä on tämmöinen niin sanottu rekisterinpitäjä

130
00:10:45.250 --> 00:10:51.880
tai jos teet opinnäytettä tutkimusryhmässä niin se vastuussa oleva henkilö eli rekisterinpitäjä

131
00:10:51.880 --> 00:10:56.750
on yleensä yliopiston tai tutkimusorganisaatio 

132
00:10:56.750 --> 00:11:00.590
aiemmin mainittiin pseudonymisointi ja 

133
00:11:00.590 --> 00:11:04.750
anonymisointi: mitä ne tarkoittikaan 

134
00:11:04.750 --> 00:11:12.250
anonymisointi ja pseudonymisointi on keinoja turvata tutkittavan henkilöllisyyttä 

135
00:11:12.250 --> 00:11:19.750
pseudonymisointi on helpompi toteuttaa mutta se ei tarjoa samanlaista suojaa kuin anonymisointi

136
00:11:19.750 --> 00:11:23.590
anonymisointi on vaikeaa, sillä tutkittavan pitäisi tällöin

137
00:11:23.590 --> 00:11:27.750
olla peruuttamattomasti tunnistamattomissa 

138
00:11:27.750 --> 00:11:32.220
pseudonyymisointi tarkoittaa esimerkiksi sitä että annetaan tämmöiset korvaavat 

139
00:11:32.220 --> 00:11:36.750
koodit vaikka henkilöiden nimille tai asuinpaikkakunnille 

140
00:11:36.750 --> 00:11:41.280
tämä niin sanottu koodiavain pidetään erillisessä paikassa,

141
00:11:41.280 --> 00:11:45.750
jossain turvallisessa paikassa, vaikka lukitussa laatikossa 

142
00:11:45.750 --> 00:11:51.300
koodiavaimen avulla on edelleen mahdollista selvittää 

143
00:11:51.300 --> 00:11:55.980
tutkittavan henkilöllisyys eli käytännössä  

144
00:11:55.980 --> 00:12:01.250
siinä on henkilön nimi ja sitte se, millä koodilla se on korvattu 

145
00:12:01.250 --> 00:12:08.000
ja anonymisointi puolestaan tarkoittaa että henkilöä ei voi enää tunnista siitä aineistosta 

146
00:12:08.000 --> 00:12:14.250
ja jos tieto on oikeesti anonymisoitua niin sitte se ei ole enää henkilötietoa 

147
00:12:14.250 --> 00:12:19.740
sen sijaan pseudonymisoidut tiedot ovat edelleen henkilötietoja  

148
00:12:19.740 --> 00:12:25.110
sitten vielä muutama asia: jos tutkit sosiaalisen median aineistoja, missä saattaa 

149
00:12:25.110 --> 00:12:30.250
usein olla sekä henkilötietoja että tekijänoikeuskysymyksiä 

150
00:12:30.250 --> 00:12:35.080
ja tietosuojailmotus pitäisi antaa tutkittaville, 

151
00:12:35.080 --> 00:12:39.750
mutta sosiaalisen median aineistossa tämä voi joskus olla hankalaa 

152
00:12:39.750 --> 00:12:45.510
eli edellä puhuttiin tietosuojailmoitus pitäisi toimittaa tutkittaville 

153
00:12:45.510 --> 00:12:51.250
ja sosiaalisen median aineistojen kanssa tässä voi joskus olla haasteita 

154
00:12:51.250 --> 00:12:56.740
tutkittavat saattavat olla vaikeasti tavoitettavissa tai heitä saattaa olla todella paljon 

155
00:12:56.740 --> 00:13:01.090
jos et pysty olemaan henkilökohtaisesti yhteydessä tutkittaviin 

156
00:13:01.090 --> 00:13:05.260
niin jollakin tavalla pyritään kuitenkin tiedottamaan tutkimuksesta eli esimerkiksi jos tutkisit 

157
00:13:05.260 --> 00:13:10.000
jotakin avointa Facebook-ryhmää niin lähettäisit sinne 

158
00:13:10.000 --> 00:13:14.500
viestin missä kertoisit siitä, että teet tämmöistä tutkimusta 

159
00:13:14.500 --> 00:13:18.610
Lähtökohtaisesti esim. suljettuja Facebook-ryhmiä ei kannata 

160
00:13:18.610 --> 00:13:23.000
ottaa tutkimuksen kohteeksi koska siinä ne eettiset asiat voi mennä vähän hankaliksi 

161
00:13:23.000 --> 00:13:27.230
suljettu tarkoittaa, että ryhmään pitää 

162
00:13:27.230 --> 00:13:31.500
pyytää pääsyä tai sinne pääsee vain kirjautumalla palveluun

163
00:13:31.500 --> 00:13:39.000
pohdi, millaisia riskejä tai haittoja henkilötietojen käsittelystä voi koitua tutkittaville

164
00:13:39.000 --> 00:13:44.490
sosiaalisen median aineistoihin liittyen vielä: aineiston tallentamiseen voi myös tulla ongelmia 

165
00:13:44.490 --> 00:13:50.070
eli jos tutkisit vaikka YouTube-videoita. YouTuben käyttösäännöt kieltävät tällä hetkellä videoiden 

166
00:13:50.070 --> 00:13:55.380
lataamisen omalle koneelle eli aineisto olisi olemassa vain YouTubessa

167
00:13:55.380 --> 00:14:00.450
jos ne poistettaisiin, menettäisit tutkimusaineiston tai jos yksittäinen video poistettaisiin 

168
00:14:00.450 --> 00:14:05.750
aineiston eheys ja yhtenäisyys kärsisi

169
00:14:05.750 --> 00:14:10.730
YouTube-videoita suojaa tekijänoikeus 

170
00:14:10.730 --> 00:14:15.050
kannattaa pitää mielessä että

171
00:14:15.050 --> 00:14:19.670
jos videot ovat julkisia, voit viitata videoihin, 

172
00:14:19.670 --> 00:14:24.250
kuten viittaisit tekstiin tai kuvaan   

173
00:14:24.250 --> 00:14:28.900
videoista on yleensä sallittua ottaa still-kuvia, sillä 

174
00:14:28.900 --> 00:14:33.340
still-kuvaa voi pitää kuvasitaattina

175
00:14:33.340 --> 00:14:37.750
mutta näistä asioista kannattaa vielä keskustella ohjaajan kanssa 

176
00:14:37.750 --> 00:14:43.030
koska opinnäyte on julkinen asiakirja joka julkaistaan niin 

177
00:14:43.030 --> 00:14:48.100
pitää miettiä että jos kuvakaappauksen haluaisi julkaista opinnäytteessä 

178
00:14:48.100 --> 00:14:53.350
niin kuvalla pitää tosiaan 

179
00:14:53.350 --> 00:14:58.500
olla konkreettinen ja riittävä yhteys siihen tekstiin 

180
00:14:58.500 --> 00:15:03.390
eli sen pitää olla tekstin tulkinnan kannalta keskeinen

181
00:15:03.390 --> 00:15:08.000
pelkkiä kuvituskuvia ei voi julkasta opinnäytteessä 

182
00:15:08.000 --> 00:15:13.040
mitä jos tää henkilö itse on julkistanut henkilötietoja elikkä laittanu niitä avoimesti 

183
00:15:13.040 --> 00:15:18.020
verkkoon tai kirjoittaa esimerkiksi avoimelle instagram-tilille omalla 

184
00:15:18.020 --> 00:15:22.730
nimellään, periaatteensa silloin se henkilö on itse julkistanut henkilötiedot ja niitä voi 

185
00:15:22.730 --> 00:15:27.950
silloin käyttää tutkimusaineistona, tässä on tämmöisiä vähän monimutkaisia 

186
00:15:27.950 --> 00:15:32.870
kysymyksiä välillä siitä, mikä on julkista ja se on monesti aika tapauskohtaistakin ja 

187
00:15:32.870 --> 00:15:37.580
joskus näihin liittyy ihan tämmöisiä niinkun lakikeissejä, esimerkiksi on päätetty 

188
00:15:37.580 --> 00:15:42.710
että kaikki twitterviestit on julkisia ja tosiaan jos tutkisit 

189
00:15:42.710 --> 00:15:47.500
niistä vois ottaa sitaatteja koska ne on on julkisia 

190
00:15:47.500 --> 00:15:53.530
joitain sosiaalisen median aineistoja on tallennettu tutkimuskäyttöä varten arkistoihin 

191
00:15:53.530 --> 00:15:57.400
esimerkiksi suomi24-keskustelupalstan

192
00:15:57.400 --> 00:16:02.500
keskustelut löytyy Kielipankin arkistosta 

193
00:16:02.500 --> 00:16:06.670
tässä tuli aika paljon asiaa, onko olemassa mitään oikotietä 

194
00:16:06.670 --> 00:16:11.000
että mun ei tarvis miettiä näitä kaikkia asioita itse 

195
00:16:11.000 --> 00:16:16.750
varsinaisesti ei, mutta opinnäytteissä voi kyllä käyttää valmista aineistoa 

196
00:16:16.750 --> 00:16:21.130
eli tämmöisiä tutkimusarkistoihin tallennettuja aineistoja 

197
00:16:21.130 --> 00:16:24.750
joita joku tutkija on jo käyttänyt 

198
00:16:24.750 --> 00:16:30.240
ja yleensähän aineistoa voi tutkia useammasta kuin yhdestä näkökulmasta ja sitten sä voit esimerkiksi rajata

199
00:16:30.240 --> 00:16:35.750
siitä valmiista aineistoista jonkun siihen omaan tutkimukseen sopivan osaan 

200
00:16:35.750 --> 00:16:40.940
mutta tämmönen valmis aineistokin vaatii työtä koska pitää ensi tutustua siihen aineistoon ja 

201
00:16:40.940 --> 00:16:46.100
varsinkin jos tuotat aineiston pohjalta jotain omaa niin sitten 

202
00:16:46.100 --> 00:16:51.290
tähän kuitenkin liittyy niitä aineistonhallinnan kysymyksiä mutta 

203
00:16:51.290 --> 00:16:56.540
valmiin aineiston kohdalla helppoa on se, että esimerkiksi tietosuoja-asiat

204
00:16:56.540 --> 00:17:01.760
on ratkaistu jo etukäteen

205
00:17:01.760 --> 00:17:06.500
eikä haastateltavien rekrytointiin tai tämmöiseen mene aikaa 

206
00:17:06.500 --> 00:17:11.120
mitäs sitten seuraavaksi pitää tehdä? nyt päästäänkin tämmöiseen asiaan 

207
00:17:11.120 --> 00:17:15.500
kuin dokumentointi ja metatiedot 

208
00:17:15.500 --> 00:17:21.250
tutkimusaineistollasi on elinkaari, joka pitää dokumentoida 

209
00:17:21.250 --> 00:17:25.720
dokumentointi on käytännössä tutkimuspäiväkirjan pitoa tai excel 

210
00:17:25.720 --> 00:17:30.400
taulukointia ja pidetään kirjaa aineiston osista ja

211
00:17:30.400 --> 00:17:34.250
siitä miten sä etenet sen aineiston kanssa 

212
00:17:34.250 --> 00:17:39.860
eli tutkimuspäiväkirjassa voit kertoa vaikka haastatteluista keskeiset tiedot 

213
00:17:39.860 --> 00:17:45.250
että missä on haastateltu ja milloin ja mitä sisältöä siinä haastattelussa on ollut 

214
00:17:45.250 --> 00:17:49.930
ja sit kirjataan siitä aineistosta ylös myös tämmöisiä metatietoja 

215
00:17:49.930 --> 00:17:53.860
elikkä tietoja siitä aineistosta: metatietoja on 

216
00:17:53.860 --> 00:17:58.250
vaikka se aineiston nimi tai aika milloin se on kerätty 

217
00:17:58.250 --> 00:18:01.820
ja paikka missä on kerätty

218
00:18:02.000 --> 00:18:07.430
ja aineistoa kuvaavat asiasanat ja sitten erilaisten lyhenteiden 

219
00:18:07.430 --> 00:18:13.000
ja koodien selitykset tai puuttuvat kohdat ja niitten selitykset 

220
00:18:13.000 --> 00:18:18.910
dokumentoinnin avulla tosiaan pidetään kirjaa aineiston käsittelystä ja siinä kerrotaan mitä teet

221
00:18:18.910 --> 00:18:24.970
ja milloin ja miksi ja kenen kanssa ja näin toimiessani aineiston käsittely 

222
00:18:24.970 --> 00:18:30.000
on jäsennellympää, systemaattisempaa ja myös pidemmälle ajateltuna 

223
00:18:30.000 --> 00:18:34.950
dokumentointi esimerkiksi auttaa sua löytämään haastatteluiden joukosta 

224
00:18:34.950 --> 00:18:40.230
sen yhden haastattelun, missä puhuttiinkin siitä yhdestä asiasta ja helpotat näin 

225
00:18:40.230 --> 00:18:45.000
sitä omaa työskentelyä kun tiedät mistä löytyy mitäkin

226
00:18:45.000 --> 00:18:51.250
ja jos aineisto luovutetaan sitten muitten käyttöön, se on ymmärrettävämmässä muodossa 

227
00:18:51.250 --> 00:18:56.890
ja sama jos tulisi tauko opinnäytteen tekemisessä niin kun olet dokumentoinut 

228
00:18:56.890 --> 00:19:01.150
aineiston käsittelyn, niin muistat ehkä sitten itekin mitä olit tekemässä 

229
00:19:01.150 --> 00:19:06.070
eli mä dokumentoin mitä mä oon tekemässä aineiston 

230
00:19:06.070 --> 00:19:10.750
kanssa ja kirjaan kaikki aineiston tiedot? kyllä 

231
00:19:10.750 --> 00:19:17.500
ja seuraavaksi aineiston säilyttämisestä ja varmuuskopioinnista ja tallentamisesta 

232
00:19:17.500 --> 00:19:22.690
käytännön vinkkejä eli jos teet haastatteluita niin 

233
00:19:22.690 --> 00:19:27.400
lainaa yliopistolta nauhuri eli ei tehdä puhelimella haastatteluita koska ne 

234
00:19:27.400 --> 00:19:32.500
tallentua automaattisesti pilvipalveluun 

235
00:19:32.500 --> 00:19:38.560
ja nää pilvipalvelut yleensä ei oo tietoturvallisia ja sitten jos tekee etänä havainnointia

236
00:19:38.560 --> 00:19:44.050
esimerkiksi Zoomia voi käyttää, kunhan sitä käytetään yliopiston ohjeiden mukaisesti 

237
00:19:44.050 --> 00:19:48.970
jos käsittelet arkaluontoisia tietoja tai erityisiä henkilötietoja, 

238
00:19:48.970 --> 00:19:54.750
voi olla hyvä vielä tarkistaa et oisko jotain vielä tietoturvallisempaa palvelua kuin Zoom

239
00:19:54.750 --> 00:20:01.500
yleensä aineisto tulee tallentaa tuonne yliopiston U-asemalle 

240
00:20:01.500 --> 00:20:07.750
U-asema varmuuskopioidaan automaattisesti 

241
00:20:07.750 --> 00:20:15.250
varmuuskopioita kannattaa ottaa itsekin, varsinkin ennen isompia aineiston käsittelyn toimenpiteitä 

242
00:20:15.250 --> 00:20:20.500
tällä tavalla sä voit sitten palata siihen aiempaan versioon jos vain meneekin pieleen 

243
00:20:20.500 --> 00:20:25.750
ja muista nimetä eri versiot johdonmukaisesti ja selkeästi 

244
00:20:25.750 --> 00:20:30.010
ja tallentamiseen ja aineiston siirtämiseen ei kannata 

245
00:20:30.010 --> 00:20:34.570
käyttää muistitikkuja vaan esimerkiksi jos aineistoa pitää siirtää paikasta toiseen 

246
00:20:34.570 --> 00:20:38.750
niin mielellään tehdään se yliopiston VPN-yhteydelle 

247
00:20:38.750 --> 00:20:44.360
ja jos teet tutkimusryhmässä opinnäytettä niin sit sulla voilole pääsy tämmöiseen tutkimusryhmän 

248
00:20:44.360 --> 00:20:49.130
NextCloud-tallennuspaikkaan ja se on

249
00:20:49.130 --> 00:20:54.320
yliopiston tarjoama pilvipalvelu, joten siksi sitä voi käyttää. 

250
00:20:54.320 --> 00:20:59.420
Mitä mä teen sitten aineistolla kun mun opinnäyte on valmis? jos aattelet että aineistoista 

251
00:20:59.420 --> 00:21:05.060
voisi olla hyötyä muillekin niin sen arkistointia kannattaa harkita mutta 

252
00:21:05.060 --> 00:21:10.010
ei ole semmoista paikkaa mitä me voitaisiin suoraan 

253
00:21:10.010 --> 00:21:15.110
tarjota opinnäytteen tekijöille mihin sen aineiston vois tallentaa mutta 

254
00:21:15.110 --> 00:21:20.250
ole yhteydessä avoimen tiedon keskukseen niin voidaan sieltä auttaa 

255
00:21:20.250 --> 00:21:25.620
ja sitten jos opinnäyteprosessi on päättynyt ja oot ihan varma et et tarvii sitä aineistoa 

256
00:21:25.620 --> 00:21:30.090
enää niin sitten sen voi hävittää ja joissain 

257
00:21:30.090 --> 00:21:35.130
tapauksissa se tuleekin hävittää eli jos oot käsitellyt henkilötietoja ja luvannut että ainesto

258
00:21:35.130 --> 00:21:39.750
hävitetään tietyn ajan kuluessa niin pidä kiinni tästä lupauksesta 

259
00:21:39.750 --> 00:21:44.760
jos aineisto hävitetään, huomaa

260
00:21:44.760 --> 00:21:49.200
että pelkkä aineiston laittaminen tietokoneen roskakoriin ja roskakorin tyhjentäminen ei riitä

261
00:21:49.200 --> 00:21:54.660
aineiston hävittämiseen on olemassa esimerkiksi erilaisia ylikirjoittamiseen

262
00:21:54.660 --> 00:21:58.860
perustuvia ohjelmia mitä voi käyttää 

263
00:21:58.860 --> 00:22:03.420
hyvä, kiitos, tästä tuli paljon tosi hyvää tietoa, mä luulen että mä pääsen hyvin nyt 

264
00:22:03.420 --> 00:22:07.320
alkuun muun aineistonhallinnassa näillä tiedoilla