WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.810 --> 00:00:06.810 Hei vaan kaikille perheopintojen opiskelijoille ja oikein 2 00:00:06.810 --> 00:00:13.230 paljon tervetuloa Perheen kohtaaminen -opintojakson pariin. 3 00:00:13.230 --> 00:00:19.290 Minun nimi on Merja Hietalahti ja toimin Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa 4 00:00:19.290 --> 00:00:25.520 yliopistonopettajana sekä perheopintojen että psykologian oppiaineissa. 5 00:00:25.520 --> 00:00:31.340 Ja tällä Perheen kohtaaminen -opintojaksolla olen vastuuopettajana 6 00:00:31.340 --> 00:00:37.980 ja tässä lyhyessä opintojakson esittelytallenteessa 7 00:00:37.980 --> 00:00:44.780 kerron muutamia ydinasioita tämän opintojakson opiskeluun liittyvistä asioista ja tämä tallenne 8 00:00:44.780 --> 00:00:50.110 kattaa lukuvuoden 2023– 2024 9 00:00:50.110 --> 00:00:56.180 molemmat toteutukset eli tässä taustalle olen jakanut tämän syksyn toteutuksen Moodle 10 00:00:56.180 --> 00:01:02.230 työtilan, mutta jos katselette tätä tallennetta kevään 2024 toteutuksen 11 00:01:02.230 --> 00:01:06.650 osalta, niin ei kannata hämmentyä näistä päivämääristä, että milloin vaikkapa tehtävä 12 00:01:06.650 --> 00:01:08.500 pitää palauttaa tai milloin suoritus- 13 00:01:08.500 --> 00:01:14.790 oikeusaika päättyy elikkä, mutta pääpiirteissään nämä opintojakson sisällöt pätevät 14 00:01:14.790 --> 00:01:21.420 molemmissa lukuvuoden 23-24 toteutuksissa. Sellainen huomio vaan että 15 00:01:21.420 --> 00:01:26.480 tässä syksyn 2023 toteutuksessa toimin yksin vastuuopettajana, 16 00:01:26.480 --> 00:01:32.190 mutta kevään toteutuksessa 24 on minun lisäksi vastuuopettajana 17 00:01:32.190 --> 00:01:35.360 yliopistonopettaja Kati Sahlman. 18 00:01:35.360 --> 00:01:41.760 Ja lisäksi tuntiopettaja Teija Karttunen vastaa tämän opintojakson sosiaalityön 19 00:01:41.760 --> 00:01:48.950 oppimistehtävästä, jossa on 2 vaihtoehtoista teemaa hänen arviointialueellaan 20 00:01:48.950 --> 00:01:52.180 tuon oppimistehtävän 2 osalta. 21 00:01:52.180 --> 00:01:59.990 Eli tässä PEOA1200 -opintojaksolla on tarkoitus tehdä 2 oppimistehtävää. 22 00:01:59.990 --> 00:02:03.950 Ensimmäinen on vähän suppeampi 2 opintopisteen laajuinen, joka 23 00:02:03.950 --> 00:02:07.390 on kaikille pakollinen. Oppimistehtävä 24 00:02:07.390 --> 00:02:11.790 2 on 3 opintopisteen laajuinen hieman laajempi tehtävä, josta 25 00:02:11.790 --> 00:02:14.670 voit valita ihan mielenkiintosi pohjalta 26 00:02:14.670 --> 00:02:20.370 neljästä eri vaihtoehdosta yhden vaihtoehdon ja jos nyt vähän rullailen 27 00:02:20.370 --> 00:02:24.160 tätä moodlen työtilan etusivua alaspäin, niin 28 00:02:24.160 --> 00:02:27.180 tästä näet sitten nämä minun yhteystiedot. 29 00:02:27.180 --> 00:02:33.750 Elikkä opettajaan voi olla yhteydessä sähköpostitse, puhelimitse tai täällä Moodlen 30 00:02:33.750 --> 00:02:38.920 keskustelualueen kautta, että ihan mikä vaan sinulle itsellesi toimii parhaiten 31 00:02:38.920 --> 00:02:42.680 tämmöisenä, niin kun yhteydenoton väylänä niin 32 00:02:42.680 --> 00:02:48.070 voit näistä 3 vaihtoehdosta valita sopivimman ja haluan painottaa tässä 33 00:02:48.070 --> 00:02:51.850 opintojakson esittelytallenteessa, että meihin opettajiin voi 34 00:02:51.850 --> 00:02:55.520 olla todella matalalla kynnyksellä yhteydessä. 35 00:02:55.520 --> 00:03:01.300 Missä vaiheessa opintojakson opiskelua tahansa, että tyhmiä kysymyksiä ei olekaan 36 00:03:01.300 --> 00:03:06.160 ja ei kannata jäädä yksin painiskelemaan tehtävän parissa. 37 00:03:06.160 --> 00:03:09.770 Jos joku asia askarruttaa tai on epäselvää tai tulee semmoinen 38 00:03:09.770 --> 00:03:12.820 jumitilanne, että ei oikein tiedä miten edetä. 39 00:03:12.820 --> 00:03:17.800 Niin varmasti ohjausta ja palautetta saa riittävästi tällä opintojaksolla, 40 00:03:17.800 --> 00:03:20.900 mutta halutessaan voi aika itsenäisestikin toimia. 41 00:03:20.900 --> 00:03:22.740 Muutenkin keskustelualuetta 42 00:03:22.740 --> 00:03:26.340 suosittelen myös sen puolesta, että siellä voi saada mukavasti myös 43 00:03:26.340 --> 00:03:32.250 vertaistukea muilta opintojakson opiskelijoilta. 44 00:03:32.250 --> 00:03:39.210 No syksyn 23 toteutuksen osalta tässä nämä päivämäärät pätevät elikkä suositeltavaa 45 00:03:39.210 --> 00:03:43.350 on, että palautat oppimistehtävän yksi viimeistään joulukuun loppuun mennessä 46 00:03:43.350 --> 00:03:47.030 ja oppimistehtävän 2 tammikuun loppuun mennessä. 47 00:03:47.030 --> 00:03:50.590 Näin varmistetaan, että siinäkin tapauksessa jos tehtävästä tai tehtävistä 48 00:03:50.590 --> 00:03:54.750 tulee hylätty, niin ehdit työstää vielä tehtävää tai tehtäviä. 49 00:03:54.750 --> 00:03:58.210 Tämän suoritusoikeusajan puitteissa ja saat molemmista lyhyen 50 00:03:58.210 --> 00:04:01.690 kirjallisen kommentin arvosanan lisäksi. 51 00:04:01.690 --> 00:04:04.110 Näiden palautuspäivien jälkeen 52 00:04:04.110 --> 00:04:09.240 ehtii kuitenkin vielä palauttaa tehtäviä tämän suoritusoikeusajan puitteissa huomioiden, 53 00:04:09.240 --> 00:04:15.810 että se on kevään 24 toteutuksessa toki eri suoritusoikeusaika eli koko suoritusoikeus- 54 00:04:15.810 --> 00:04:22.510 ajan voi palauttaa tehtäviä, mutta jos ne menee tuonne tehtävän palautuspäivämäärien 55 00:04:22.510 --> 00:04:27.830 jälkeiseen elämään, niin niistä tulee ainoastaan arvosana, joka pohjautuu oppimistehtävän 56 00:04:27.830 --> 00:04:32.850 arviointikriteereihin. 57 00:04:32.850 --> 00:04:37.760 Ja sitten tästä Moodlen etusivulta näet myös nämä opintojakson 58 00:04:37.760 --> 00:04:42.140 osaamistavoitteet, sisältö ja peruslähteet 59 00:04:42.140 --> 00:04:47.500 tältä sivulta ja nää osaamistavoitteet pohjautuu Jyväskylän 60 00:04:47.500 --> 00:04:50.400 yliopiston opetussuunnitelmaan. 61 00:04:50.400 --> 00:04:56.630 Ja niihin kannattaa tutustua ja lukea nämä ihan rauhassa itsenäisesti. 62 00:04:56.630 --> 00:05:01.440 Ja tässä on myös listattu näitä peruslähteitä, 63 00:05:01.440 --> 00:05:05.580 joista tarkemmin näkee aina 64 00:05:05.580 --> 00:05:08.540 tehtävänannon yhteydessä, että mitä 65 00:05:08.540 --> 00:05:16.270 missäkin tehtävän aihevalinnassa vaikkapa oppimistehtävässä 2 on niitä peruslähteitä. 66 00:05:16.270 --> 00:05:20.740 Sitten opintojakson toteutus, arviointi ja palaute. 67 00:05:20.740 --> 00:05:28.600 Eli täältä voi tutustua näihin oppimistehtävän arviointikriteereihin arvosana 4–5, 68 00:05:28.600 --> 00:05:36.520 3, 1–2 ja sitten tämä nolla elikkä työstettävä, ei hyväksytty, niin nää on semmoisia 69 00:05:36.520 --> 00:05:40.610 antaa vähän kehyksiä, että minkätyylisiä asioita 70 00:05:40.610 --> 00:05:49.630 tehtävässä tulisi olla vaikkapa arvosanan 4–5 tasoisissa töissä, mutta toki näihin arviointikriteereihin 71 00:05:49.630 --> 00:05:52.730 ei ihan täysin kaikkia asioita ole voinut auki kirjoittaa. 72 00:05:52.730 --> 00:05:57.210 Elikkä aina tehtävät arvioidaan kokonaisuutena. 73 00:05:57.210 --> 00:06:02.770 Ja täällä lukee sitten tästä palautteesta, elikkä saat kummastakin tehtävästä 74 00:06:02.770 --> 00:06:06.380 arvosanan lisäksi lyhyen kirjallisen kommentin palautuslaatikkoon, 75 00:06:06.380 --> 00:06:15.370 jos ne on palautettu sinne suositeltaviin palautuspäivämääriin mennessä. 76 00:06:15.370 --> 00:06:18.610 Elikkä 5 opintopisteen opintojaksoon 77 00:06:18.610 --> 00:06:22.810 tulee varata noin 135 tuntia työtä 78 00:06:22.810 --> 00:06:27.140 kaiken kaikkiaan. 79 00:06:27.140 --> 00:06:31.220 Sitten täältä löytyy myös ohjeita tekoälyn käytöstä tehtävissä. 80 00:06:31.220 --> 00:06:35.860 Niihin kannattaa tutustua ja jos niissä on joku epäselvää, niin ottakaahan yhteyttä 81 00:06:35.860 --> 00:06:42.000 meihin opettajiin ihan matalalla kynnyksellä, moodle-ohjeita, help JYU ohjeita ja 82 00:06:42.000 --> 00:06:47.560 opiskelutaitowebinaarien aikatauluja voit lueskella halutessasi tästä sivusta 83 00:06:47.560 --> 00:06:52.470 ja täällä on tämä opintojakson keskustelualue. 84 00:06:52.470 --> 00:06:55.440 Kysy, kommentoi, pohdi ja keskustele. 85 00:06:55.440 --> 00:06:59.680 Sinne vaan viestiä, jos haluatte pohdiskella tai kysyä joistakin 86 00:06:59.680 --> 00:07:03.910 asioista vähän opintojaksoon liittyen. 87 00:07:03.910 --> 00:07:07.930 Ja tässä opintojaksolla täällä Moodlen verkko-oppimisympäristössä 88 00:07:07.930 --> 00:07:09.850 on tällainen välilehdet -formaatti. 89 00:07:09.850 --> 00:07:15.570 Elikkä täältä voi sitten pelata ja siirtyä näihin eri välilehdille. Oppimistehtävän yksi 2 op löytyy 90 00:07:15.570 --> 00:07:23.890 tästä ja täällä on tää oppimistehtävän yksi ohje eli tehtävänanto minkätyylisiin kysymyksiin 91 00:07:23.890 --> 00:07:31.830 sun pitäisi vastata siinä tehtävässä ja laajuus noin 6–7 sivua oppimistehtävän yksi osalta, 92 00:07:31.830 --> 00:07:35.600 ja sivumäärään sisältyy johdanto, asiasisältö ja pohdinta. 93 00:07:35.600 --> 00:07:41.300 Eli siihen laajuuteen ei sisälly esimerkiksi kansilehti, mahdollinen sisällysluettelo, 94 00:07:41.300 --> 00:07:45.640 lähdeluettelo, itsearviointi tai liitteet. 95 00:07:45.640 --> 00:07:52.820 Ja oppimistehtävässa yksi on 3 peruslähdettä eli tää Burge Harris 2019 kirja 96 00:07:52.820 --> 00:07:59.270 Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. 97 00:07:59.270 --> 00:08:03.290 Sitten toisena peruslähteenä on 98 00:08:03.290 --> 00:08:23.290 Peltosen ym. 2019 artikkeli narratiivinen altistusterapia uusi menetelmä useita traumatapahtumia kokeneiden lastenhoitoon psykologialehdessä julkaistu 99 00:08:33.260 --> 00:08:37.100 tai voit vaihtoehtoisesti valita jonkun muun tieteellisen artikkelin suomen- tai englanninkielisen, joka pureutuu kuitenkin tähän narratiivisen altistusterapian saloihin traumojen hoidossa ja näitä artikkeleita voi etsiä mm. scholar@google.com. -sivuston kautta 100 00:08:37.100 --> 00:08:43.290 tämän aihealueen artikkelin osalta hakusanalla narratiivinen altistusterapia. 101 00:08:43.290 --> 00:08:48.380 Ja etsi yksi valitsemasi lisälähde, 102 00:08:48.380 --> 00:08:53.130 jolla pystyt vastaamaan näihin 4 kysymykseen. 103 00:08:53.130 --> 00:08:56.580 Niin sisällöllisesti sen suuntainen elikkä tää lisä- 104 00:08:56.580 --> 00:09:00.320 lähde voi olla esimerkiksi tieteellinen artikkeli, 105 00:09:00.320 --> 00:09:06.880 netistä keskustelupalsta, haastattelu, dokumentti, uutinen tai muu vastaava, 106 00:09:06.880 --> 00:09:11.960 jonka antia kytket peruslähteenä toimivan kirjan sisältöihin. 107 00:09:11.960 --> 00:09:16.500 Ja muistakaa viitata tekstissä lähteisiin ja kirjoittaa 108 00:09:16.500 --> 00:09:19.940 lähdeluettelo sinne oppimistehtävän loppuun. 109 00:09:19.940 --> 00:09:25.930 Tässä on esimerkinomaisesti tämmöinen mahdollinen lisälähde tehtävään. 110 00:09:25.930 --> 00:09:31.110 Järvinen-Tassopoulos & Pirskasen toimittama 2021 Riippuvuus perheessä 111 00:09:31.110 --> 00:09:35.760 teos, mutta voit myös aivan hyvin itse etsiä lisälähteen 112 00:09:35.760 --> 00:09:40.630 tai laatia lisälähteeksi haastattelun jollekin tuttavalle näihin 113 00:09:40.630 --> 00:09:47.500 aihepiireihin liittyen ja palauta oppimistehtävä 1 word tai pdf -tiedostona 114 00:09:47.500 --> 00:09:53.480 tänne oppimistehtävän 1 palautuslaatikkooon. 115 00:09:53.480 --> 00:09:55.990 Lähdeviittaamisen ja -luettelon ohjeisiin 116 00:09:55.990 --> 00:10:00.880 kannattaa tutustua etukäteen tästä sivusta oppimistehtävän mallipohjaan, josta 117 00:10:00.880 --> 00:10:06.110 saa hyviä vinkkejä oppimistehtävän rakenteesta, jäsentelystä ja minkätyylisiä asioita 118 00:10:06.110 --> 00:10:12.410 vaikkapa johdannossa tai pohdinnassa voi kirjoittaa. 119 00:10:12.410 --> 00:10:17.420 Oppimistehtävä 2, joka on tää vähän laajempi 3 opintopisteen tehtävä, niin täällä on 120 00:10:17.420 --> 00:10:23.410 valinnanvaraa peräti 4 eri aihetta, josta voit ihan vapaasti 121 00:10:23.410 --> 00:10:30.420 valita yhden mieleisimmän eli joko päihderiippuvuus perheessä, 122 00:10:30.420 --> 00:10:33.970 psyykkinen sairaus perheessä 123 00:10:33.970 --> 00:10:38.010 ja sitten tää Karttusen Teijan sosiaalityön tehtäväkentällä on 2 124 00:10:38.010 --> 00:10:43.750 vaihtoehtoista tehtävän aihevaihtoehtoa eli lasten pahoinpitelyt- 125 00:10:43.750 --> 00:10:48.970 epäilyt lastensuojelussa tai perhepalvelut. 126 00:10:48.970 --> 00:10:53.420 Ja täällä on myös tää oppimistehtävän mallipohja 127 00:10:53.420 --> 00:10:57.220 ja lähdeviittaamisen ja -luettelon ohjeet. 128 00:10:57.220 --> 00:11:04.440 Ja voit tutustua näihin 4 eri aiheen tehtävänantoihin tarkemmin näistä sivuista. Esimerkinomaisesti 129 00:11:04.440 --> 00:11:08.300 vaikkapa tämä päihderiippuvuus tai psyykkinen sairaus perheessä. 130 00:11:08.300 --> 00:11:12.840 Täällä on tää tehtävänanto minkälaisiin kysymyksiin sun tulee vastata 131 00:11:12.840 --> 00:11:17.900 siinä oppimistehtävässä ja laajuus on noin 9 sivua. 132 00:11:17.900 --> 00:11:25.270 Peruslähteet on listattu tänne elikkä esimerkiksi, jos valitset tämän 133 00:11:25.270 --> 00:11:31.990 päihderiippuvuus perheessä aiheen niin peruslähteenä toimii Nakkenin 96 134 00:11:31.990 --> 00:11:37.250 englanninkielinen tai Nakkelin 2016 suomenkielinen kirja, 135 00:11:37.250 --> 00:11:44.030 joka pureutuu näihin riippuvuus teemoihin ja Sinkkosen 2020 onnellinen 136 00:11:44.030 --> 00:11:49.650 lapsi kirja ja sitten täällä on myös tää Peltosen ym. 137 00:11:49.650 --> 00:11:51.450 artikkeli 138 00:11:51.450 --> 00:11:55.610 tai vaihtoehtoisesti voit etsiä itse tuon lähteen, joka tarkastelee 139 00:11:55.610 --> 00:11:58.910 narratiivista altistusterapiaa traumojen hoidossa. 140 00:11:58.910 --> 00:12:05.850 Ja riippuen siitä, onko päihde tai mielenterveysteema aiheenasi, niin tässä on vielä tarkemmin 141 00:12:05.850 --> 00:12:11.530 niitä muita lähteitä, mitä pitää käyttää ja vapaaehtoisia lisälähteitä 142 00:12:11.530 --> 00:12:13.940 ja tallenteita on täällä. 143 00:12:13.940 --> 00:12:17.630 Ja jos on epäselvää joku asia niin 144 00:12:17.630 --> 00:12:20.880 Kääntykää meidän opettajien puoleen. 145 00:12:20.880 --> 00:12:25.080 Ja oppimistehtävä 2 palautetaan tänne Moodlen työtilan oppimistehtävän 2 146 00:12:25.080 --> 00:12:32.250 palautuslaatikkooon word tai pdf -tiedostona yhtenä tiedostona. 147 00:12:32.250 --> 00:12:34.150 Mitä teen seuraavaksi? 148 00:12:34.150 --> 00:12:39.850 -välilehdellä on asioita, kun teillä alkaa olla Perheen kohtaaminen -opintojakso 149 00:12:39.850 --> 00:12:46.330 pikkuhiljaa suoritettu elikkä ensinnäkin olisi todella tärkeätä jos voisitte vastata tähän opintojakson 150 00:12:46.330 --> 00:12:53.350 palautekyselyyn tästä ja käyttää muutaman minuutin siihen aikaa, koska tää palaute, niin se ei jää 151 00:12:53.350 --> 00:12:59.300 tänne vaan itsekseen leijumaan vaan me opettajat käymme aina säännöllisesti lukemassa niitä 152 00:12:59.300 --> 00:13:02.660 opintojakson opiskelijapalautteita 153 00:13:02.660 --> 00:13:05.500 ja niiden pohjalta tehdään mahdollisia korjausliikkeitä 154 00:13:05.500 --> 00:13:08.430 tulevaan verkko-opetukseen 155 00:13:08.430 --> 00:13:11.660 tämän opintojakson tiimoilta. 156 00:13:11.660 --> 00:13:16.740 Ja suosittelen lämpimästi myös jatkamaan näitä muita perheopintojen 157 00:13:16.740 --> 00:13:19.500 aineopintojen opintojaksoja opiskelemaan. 158 00:13:19.500 --> 00:13:24.270 Tässä on tämä opinto-oppaan linkki, myös maksuttomaan opintotarjontaan löytyy 159 00:13:24.270 --> 00:13:28.980 linkki täältä avoimen yliopiston verkkosivuille ja jos haluat voit tilata 160 00:13:28.980 --> 00:13:32.980 myös JYU avoimen yliopiston uutiskirjeen, 161 00:13:32.980 --> 00:13:37.620 jos haluat sähköpostiisi tietoa noin kerran kuukaudessa 162 00:13:37.620 --> 00:13:42.250 Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston ajankohtaisista asioista 163 00:13:42.250 --> 00:13:45.930 ja voit koska tahansa perua suostumuksesi. 164 00:13:45.930 --> 00:13:50.650 Mutta todellakin ehkä niin kun kaikista tärkeimpänä haluan lopuksi vielä 165 00:13:50.650 --> 00:13:55.240 painottaa, että laittakaapa sähköpostia tai soittakaa tai laittakaa Moodlen 166 00:13:55.240 --> 00:14:00.240 keskustelualueelle viestiä heti, jos tuntuu siltä, että joku asia herättää 167 00:14:00.240 --> 00:14:04.360 epäselvyyttä tai tulee kysymyksiä mieleen 168 00:14:04.360 --> 00:14:09.080 ja oikein paljon opiskeluintoa tähän lukuvuoteen 2023- 169 00:14:09.080 --> 00:14:14.960 2024 perheopintojen opiskelun parissa. Moikka.