WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.850 --> 00:00:04.810 Moikka kaikille. 2 00:00:04.810 --> 00:00:10.590 Minä oon riikka koskinen ja mulla oli oppimisen edistämiseen ideana tämmöinen 3 00:00:10.590 --> 00:00:17.270 välituntikerho näitä varmasti ympäri Suomea on useissa kouluissa. 4 00:00:17.270 --> 00:00:20.600 Eli ideana olisi, että semmoisella pidemmällä välitunnilla 5 00:00:20.600 --> 00:00:22.510 järjestettäisi semmoinen kerho. 6 00:00:22.510 --> 00:00:27.770 Joko liikunnallinen kerho tai sitten musiikkiin liittyvä ja sitten kolmantena. 7 00:00:27.770 --> 00:00:33.090 Mulla oli tuo käsityö taitoihin liittyvä kerho. 8 00:00:33.090 --> 00:00:39.330 Eli liikuntakerho olisi ideana, että siellä kokeillaan erilaisia liikuntalajeja ja nehän nyt 9 00:00:39.330 --> 00:00:45.690 lisää sitä yhteishenkeä ja opettaa ryhmätyötaitoja ja sääntöjen noudattamista. 10 00:00:45.690 --> 00:00:53.920 Ja sitten kerhoahan voi pitää joko oppilaat tai opettaja tai koulunkäynninohjaaja. 11 00:00:53.920 --> 00:00:58.780 Oppilaille on esimerkiksi semmoista valkkaritoimintaa, että ne oppilaat 12 00:00:58.780 --> 00:01:04.170 opetetaan ja koulutetaan siihen kerhon pitämiseen. 13 00:01:04.170 --> 00:01:12.490 Ja tässähän yleensä liikuntakerhossa niin oppilaat saa purettua sitä energiaa. 14 00:01:12.490 --> 00:01:16.550 Musiikkikerhossa sitten voidaan kokeilla erilaisten soittimien 15 00:01:16.550 --> 00:01:20.750 soittamista, laulamista, kuunnella musiikkia. 16 00:01:20.750 --> 00:01:25.690 Ja sitten olisi noita levyraatien pitämistä musiikin historiaan tutustumista. 17 00:01:25.690 --> 00:01:29.770 Samalla voidaan harjoitella tommoisia ja mindfulness tekniikoita ja 18 00:01:29.770 --> 00:01:34.010 erilaisia rauhoittumista tekniikoita musiikin avulla. 19 00:01:34.010 --> 00:01:40.230 Ja sitten tunteitakin voidaan ilmaista sen musiikin avulla. 20 00:01:40.230 --> 00:01:42.190 Kädentaidotkerhossa. 21 00:01:42.190 --> 00:01:45.930 Sitten voidaan tehdä esimerkiksi erilaisia askarteluita, 22 00:01:45.930 --> 00:01:48.570 maalaamista, koruja, piirtämistä. 23 00:01:48.570 --> 00:01:54.580 Ihan mitä tulee mieleen, että lykättäisiin käsillä tehdä. 24 00:01:54.580 --> 00:02:00.640 Ja nämähän kerhot lisää sitä luovuutta saa toteuttaa omaa itseensä ja tännekin 25 00:02:00.640 --> 00:02:06.880 laitoin tuon mindfulness ja tunteiden ilmaisu, koska sehän on tärkeätä että saa 26 00:02:06.880 --> 00:02:12.560 jotenkin ilmastoa itseensä ja samallahan nämä kädentaidot kerho niin edistää motoristen 27 00:02:12.560 --> 00:02:17.080 ja hieno motoristen taitojen kehittymistä. 28 00:02:17.080 --> 00:02:25.260 No sitten tuosta kurssikirjasta löysin vähän teoriaa tähän tueksi eli liikuntaan musiikkiin 29 00:02:25.260 --> 00:02:30.320 ja kädentaitoihin liittyvät aktiviteetit tuottavat yksilöille palkitsevia kokemuksia ja 30 00:02:30.320 --> 00:02:34.890 ovat siten yhteydessä aivoissa sijaitsevaan palkkiojärjestelmään. 31 00:02:34.890 --> 00:02:39.790 Ja tutkimuksissa on todettu, että ihminen pyrkii. 32 00:02:39.790 --> 00:02:47.500 Pyrkii saavuttamaan noita palkkioita ja välttämään tämmöistä epämiellyttävää tunnetta. 33 00:02:47.500 --> 00:02:50.750 Mielihyvän kokemuksilla puolestaan on vaikutusta tilanteiden 34 00:02:50.750 --> 00:02:53.980 suunnitteluun ja motivaatioon. 35 00:02:53.980 --> 00:02:57.450 Ja sitten tunteet palvelevat hyvinvointia ympäristöön 36 00:02:57.450 --> 00:02:59.980 sopeutumista ja toiminnanohjausta. 37 00:02:59.980 --> 00:03:05.130 Lisäksi niillä on yhteystiedon käsittelyyn havainto toimintoihin päätöksentekoon, sosiaaliseen 38 00:03:05.130 --> 00:03:11.220 kanssakäymiseen ja toimintaan, joka puolestaan sitten edistää sitä oppimista. 39 00:03:11.220 --> 00:03:16.000 Kerhot edistävät oppilaiden oppimista ja tarkkaavaisuutta, keskittymiskykyä, 40 00:03:16.000 --> 00:03:21.060 toiminnanohjausta, ryhmätyötaitoja sekä tuottavat oppilaille mielihyvää, 41 00:03:21.060 --> 00:03:24.250 joka puolestaan on yhteydestä. 42 00:03:24.250 --> 00:03:35.690 Motivaatioon ja hyvinvointiin. 43 00:03:35.690 --> 00:03:43.040 Sitten näistä kerhoista voisi ajatella, että ne on keskellä päivää semmoinen. 44 00:03:43.040 --> 00:03:46.010 Pysähdys siihen koulutyöhön. 45 00:03:46.010 --> 00:03:50.830 Ja innostaa ja motivoi, kun keskellä päivää on esimerkiksi 46 00:03:50.830 --> 00:03:54.380 semmoista oikein mielekästä tekemistä. 47 00:03:54.380 --> 00:03:59.190 Ja halusin tähän monipuolisesti näitä kerhoja laittaa. 48 00:03:59.190 --> 00:04:03.810 Koska yleensähän on näitä liikuntakerhoja, mutta ne ei 49 00:04:03.810 --> 00:04:07.290 sitten toisaalta sovi kaikille oppilaille. 50 00:04:07.290 --> 00:04:11.900 Niin olisi tosiaan mukava jos olisi semmoista vaihtelua näihin.