WEBVTT 00:00:05.100 --> 00:00:10.360 Tervetuloa valmennuksellisia menetelmiä ja työkaluja videon pariin. 00:00:11.380 --> 00:00:17.160 Tällä luennolla pääset itse testaamaan muutamia menetelmiä sekä kuulemaan, 00:00:17.640 --> 00:00:23.800 mitä hyötyä erilaisista työkaluista ja menetelmistä voi olla valmennustyössä sekä 00:00:23.801 --> 00:00:26.600 mitä niiden käytössä on syytä ottaa huomioon. 00:00:29.520 --> 00:00:35.060 Aloitetaan kuitenkin tämä video sillä, että pääset heti itse testaamaan yhtä 00:00:35.560 --> 00:00:40.920 menetelmää, jonka nimi on Elämäni kirjana. 00:00:42.820 --> 00:00:50.620 Ja toivonkin nyt, että ottaisit kynää ja paperia itsellesi siihen lähettyville ja 00:00:51.120 --> 00:00:53.060 lähtisit työstään tätä harjoitusta. 00:00:54.645 --> 00:00:56.580 Toki voit tehdä tämän harjoituksen myös. 00:00:56.581 --> 00:01:02.240 Videon katsomisen jälkeen, jos tuntuu, että nyt ei ole siihen juuri hyvä hetki. 00:01:05.300 --> 00:01:11.500 Mutta lähde vastaamaan näihin kysymyksiin, joita seuraavaksi sinulle esitän ja 00:01:11.501 --> 00:01:15.882 pohditaan nyt sitten, että minkälainen kirja 00:01:15.932 --> 00:01:19.580 siitä sinun omasta elämästä voisikaan tulla. 00:01:20.790 --> 00:01:22.960 Ensimmäinen kysymys on. 00:01:24.030 --> 00:01:26.560 Jos elämäsi olisi kirja, mikä kirja olisi? 00:01:35.390 --> 00:01:36.390 Kaksi. 00:01:37.220 --> 00:01:38.970 Mikä olisi kirjan pääidea? 00:01:46.090 --> 00:01:47.090 Kolme. 00:01:47.460 --> 00:01:49.730 Minkä nimisiä lukuja kirjassa olisi? 00:01:54.820 --> 00:01:55.820 Neljä. 00:01:56.350 --> 00:01:58.900 Mitä olisit oppinut kunkin kirjan luvusta? 00:02:04.780 --> 00:02:05.780 Viisi. 00:02:06.300 --> 00:02:09.420 Millaisia arvoja kirjasi luvut heijastavat? 00:02:13.760 --> 00:02:14.760 Kuusi. 00:02:15.595 --> 00:02:18.620 Minkä nimisiä tulevaisuuden luvut voisivat olla? 00:02:18.621 --> 00:02:21.060 Eli mistä kaikesta unelmoit? 00:02:24.610 --> 00:02:25.610 Seitsemän. 00:02:26.545 --> 00:02:28.280 Piirrä kirjallesi kansikuva. 00:02:33.640 --> 00:02:34.640 Ja kahdeksan. 00:02:35.440 --> 00:02:37.040 Kenelle omistaisit kirjan? 00:02:40.700 --> 00:02:45.920 Eli tässä on yksi harjoitus, mitä voi hyödyntää myös tämmöisenä toiminnallisena 00:02:46.170 --> 00:02:50.140 menetelmänä valmennustyössä yhdessä valmennettavien kanssa. 00:02:53.770 --> 00:02:56.860 Sirkku Ruutu on kirjoittanut seuraavalla tavalla. 00:02:57.860 --> 00:03:02.960 Ratkaisukeskeisessä koutsingissa on useita hyödyllisiä menetelmiä, ja usein 00:03:02.961 --> 00:03:06.780 aloittelevat koutsit ovat kiinnostuneita työkaluista ja hyvistä 00:03:07.005 --> 00:03:08.360 kysymyspatteristoista. 00:03:09.360 --> 00:03:13.760 On kuitenkin syytä pitää mielessä, että menetelmäosaamisen taustalla on 00:03:13.761 --> 00:03:19.020 syvempi filosofia, jonka pohja on ihmisyyttä kunnioittavassa arvoperustassa, 00:03:19.700 --> 00:03:24.200 merkityksellisten ja voimaannuttavien merkityksenantoprosessien luomisessa, 00:03:24.850 --> 00:03:29.680 ja toimijuutta tukevassa vastuullisessa työskentelyssä, jossa näkökulmia 00:03:29.930 --> 00:03:34.920 laajentamalla luodaan uudenlaista ajattelun avaruutta. 00:03:39.180 --> 00:03:45.980 Ja tälleen taustaksi voisi sanoa, että valmennukseen on todella olemassa 00:03:45.981 --> 00:03:53.240 paljon erilaisia työkaluja ja menetelmiä, ja osa niistä voi pohjautua tiettyihin 00:03:53.241 --> 00:03:57.320 valmennuksen malleihin tai teoreettisiin vietekäyksiin, mutta on myös paljon 00:03:57.321 --> 00:04:02.540 sellaisia harjoitteita, jotka ei suoranaisesti perustu mihinkään olemassa 00:04:02.840 --> 00:04:04.860 oleviin malleihin tai viitekehyksiin. 00:04:06.560 --> 00:04:11.660 On tärkeää, että valmentaja alkaa keräämään sitä omaa työkalupakkia, 00:04:11.720 --> 00:04:16.020 missä sitten on erilaisia harjoitteita, ja sen työkalupakin keräämisen voi 00:04:16.021 --> 00:04:19.660 aloittaa milloin tahansa esimerkiksi tämän kurssin aikana. 00:04:21.520 --> 00:04:27.980 Tärkeää on, kun lähtee erilaisia työkaluja ja menetelmiä, käyttämään valmennettavien 00:04:27.981 --> 00:04:34.820 kanssa on se, että valmentaja itse testaisi niitä etukäteen tai ainakin 00:04:35.820 --> 00:04:43.820 pohtisi, että minkälaisia hyötyjä niistä voisi valmennettavalle olla, tai miettiä, 00:04:43.880 --> 00:04:47.521 että minkälaiset kysymykset siellä voi tulla haasteina 00:04:47.561 --> 00:04:52.200 mahdollisesti esiin, mitä valmennettava voi sitten kysyä. 00:04:52.700 --> 00:04:55.061 Mutta suosittelen lämpimästi, että aina kun käytätte 00:04:55.062 --> 00:04:58.560 harjoitteita, olisitte myös itse testanneet niitä etukäteen. 00:05:01.800 --> 00:05:06.020 Mitä hyötyjä sitten erilaisista työkaluista ja menetelmistä voi olla? 00:05:07.500 --> 00:05:15.500 Ne ovat usein todella käytännönläheisiä ja usein konkreettisia keinoja sen kuuntelun 00:05:15.700 --> 00:05:16.900 ja keskustelun lisäksi. 00:05:18.470 --> 00:05:23.420 Valmennus on hyvin pitkälle nimenomaan sitä laadukkaiden kysymysten kysymistä, 00:05:24.660 --> 00:05:32.660 mutta joskus voi olla, että valmennettavan voi olla vaikka vaikea sanoittaa sitä omaa 00:05:32.661 --> 00:05:37.880 elämää ja niitä elämän kokemuksia ja jopa niitä omia tavoitteitaan. 00:05:38.260 --> 00:05:45.360 Ja senpä vuoksi tämmöiset konkreettiset työkalut, menetelmät, voi auttaa 00:05:45.361 --> 00:05:51.500 ajattelemaan niitä valmennettavia laatikon ulkopuolelta. 00:05:51.580 --> 00:05:54.660 Eli ne ovat usein tämmöisiä luovia menetelmiä, mitä käytetään. 00:05:55.445 --> 00:05:59.240 Ja silloin, kun ei välttämättä aina kaikessa tarvitse niin paljon puhetta 00:05:59.241 --> 00:06:04.280 tuottaa, niin voidaan päästä ihan erilaisten asioiden äärelle joidenkin 00:06:04.281 --> 00:06:10.180 valmennettavien kohdalla tämmöisten luovien menetelmien kautta. 00:06:11.685 --> 00:06:19.460 Ja toki sitten valmentajalle usein luo varmuutta, kun on käytössä ja tietää, 00:06:19.500 --> 00:06:25.200 että minkälaisia erilaisia menetelmiä voi hyödyntää erilaisissa varmuudissa. 00:06:25.220 --> 00:06:27.280 Ja sitten tekemässä T &D -valmennustilanteissa se luo sitten 00:06:27.281 --> 00:06:31.060 mukavaa varmuutta myös sitten siihen valmennustyöhön. 00:06:34.230 --> 00:06:40.730 Eli nää tällaiset toiminnalliset menetelmät on usein keino pysyä 00:06:40.980 --> 00:06:43.830 objektiivisena, irreottautua siitä asiasta. 00:06:45.150 --> 00:06:50.810 Ja tarjota valmennettavalle jonkin laisen hyväksi havatun ja testatun prosessin. 00:06:51.220 --> 00:06:54.404 Usein nää menetelmät, mitä erinäisissä lähteissä 00:06:54.405 --> 00:06:57.331 tarjotaan, niitä on testattu barbariseksi. 00:06:59.050 --> 00:07:04.090 Ja sitten kun meillä on joku sellainen hyvä menetelmä, joka just sitten sopii 00:07:04.091 --> 00:07:10.170 siihen valmennettavan valmennuskeissiin, niin se voi sitten myös lisätä sen 00:07:10.171 --> 00:07:14.490 onnistuneen lopputuloksen todennäköisyyttä. 00:07:15.610 --> 00:07:20.430 Ja usein tämmöiset menetelmät voi myös sitten auttaa valmennettavaa jäsentämään 00:07:20.431 --> 00:07:25.570 sitä omaa ajattelua ja rohkaista sitten täsmällisempään lopputulokseen. 00:07:25.670 --> 00:07:32.470 Ja siten auttaa sitten siirtymään ihan niitä konkreettisia toimia kohti. 00:07:35.710 --> 00:07:40.850 Kuitenkin sitten kun hyödynnetään niitä työkaluja ja menetelmiä, niin on tärkeä 00:07:40.851 --> 00:07:45.990 ymmärtää se, että sitten kun sillä valmentajalla on siellä työkalupakissa 00:07:45.991 --> 00:07:53.490 tietty määrä niitä, osa niistä voi olla semmoisia, joista nauttii ihan tosi paljon 00:07:53.491 --> 00:07:56.210 ja on jotenkin hankkinut semmoista varmuutta. 00:07:57.330 --> 00:08:02.290 Niiden käyttöön on hyvä ymmärtää, ettei sitten jää jotenkin loukkuun vain 00:08:02.291 --> 00:08:08.190 niihin tiettyihin työkaluihin ja menetelmiin, vaan joita sitten yrittää 00:08:09.090 --> 00:08:13.570 jotenkin sovittaa valmennettavan tilanteisiin, vaikka ne ei olisi 00:08:13.571 --> 00:08:19.110 välttämättä niin sopivia tai tarkoituksenmukaisia just siinä tilanteessa. 00:08:19.250 --> 00:08:27.110 Eli on hyvä tiedostaa se, että miten eri tämmöisiä... 00:08:27.130 --> 00:08:30.872 joista menetelmät sopii eri tilanteeseen ja varoa sitä, 00:08:30.873 --> 00:08:35.030 että ei lukkiudu vain tiettyjen työkalujen käyttämiseen. 00:08:36.130 --> 00:08:40.970 Ja sitten myöskin se, että jos yhdessäkin valmennussessiossa käyttää ihan hirveän 00:08:40.971 --> 00:08:46.390 paljon erilaisia menetelmiä, niin sekin saattaa jotenkin tuoda semmoista kiireen 00:08:46.391 --> 00:08:50.370 tuntua ja häiritä sitä semmoista luonnollista valmennusprosessia. 00:08:50.450 --> 00:08:53.955 Eli on tärkeää myöskin ymmärtää, että jo pelkkä 00:08:53.956 --> 00:08:56.991 se kuuntelu ja sen pohjalta kysyminen on. 00:08:58.030 --> 00:09:01.710 Eli on toki tosi semmoinen tärkeä valmennuksen työkalu. 00:09:01.900 --> 00:09:07.270 Ja valita vaikka aina yhden toiminnallisen menetelmän per valmennuskerta, 00:09:07.310 --> 00:09:11.070 jos sitten haluaa jotain tiettyjä työkaluja käyttää. 00:09:12.560 --> 00:09:16.310 Toki riippuu myös siitä, että kuinka paljon sille valmennuskertalle on varattu aikaa. 00:09:16.370 --> 00:09:19.810 Että jos on pidempi valmennuskerta, vaikka puolitoista tuntia, niin sitten 00:09:19.811 --> 00:09:24.210 siinä ehtiikin ehkä kokeilla vaikka kahta työkalua. 00:09:24.230 --> 00:09:26.510 Mutta sitten vaikka tunnin tai vajaan tunnin sen verran. 00:09:27.130 --> 00:09:33.870 Sessiossa on usein parempi keskittyä johonkin yhteen menetelmään syvällisemmin. 00:09:36.720 --> 00:09:44.030 Leeds & Passmore on antanut vielä vinkkejä työkalujen menetelmien käyttöön liittyen. 00:09:44.770 --> 00:09:48.390 Kun pohtii niitä, on tärkeää varmistaa niiden 00:09:48.391 --> 00:09:51.970 työkalujen menetelmien tarkoituksenmukaisuus. 00:09:52.670 --> 00:09:56.222 Eli vain käyttää sellaisia välineitä ja tekniikoita, jotka 00:09:56.223 --> 00:10:00.830 sitten jotenkin sopivat sen valmennettavan tilanteeseen. 00:10:01.940 --> 00:10:08.390 Sitten rakentaa sellaisen ydintyökalupakin, missä on monipuolisesti 00:10:08.391 --> 00:10:15.091 erilaisia menetelmiä, joiden käytön osaa ja tietää, miten ne toimii eri tilanteissa. 00:10:15.510 --> 00:10:20.830 Mutta sitten kuitenkin, ettei kiinny niihin tiettyihin liikaa, vaan laajasti. 00:10:21.970 --> 00:10:26.810 Sitten myöskin kokeilee uusia työkaluja. 00:10:28.830 --> 00:10:31.030 Tarvitaan myöskin harjoittelua ja kokemusta. 00:10:31.660 --> 00:10:38.710 Eli kannattaa hyödyntää niitä erilaisia työkaluja mahdollisimman paljon sitten 00:10:38.810 --> 00:10:42.890 kuitenkin aina, kun niihin tilaisuus, sopiva tilaisuus löytyy. 00:10:43.770 --> 00:10:47.909 Ja myöskin on tärkeää, että ei sitten pelkää ottaa 00:10:48.009 --> 00:10:51.310 jotain uusia menetelmiä sinne työkalupakkiin. 00:10:51.970 --> 00:10:55.730 Jos niitä on erilaisia paljon, niin sitten se mahdollistaa sen 00:10:55.731 --> 00:11:01.411 valinnanvaran ja luovuuden ja kekseliäisyyden myöskin sitten siinä valmennuksessa. 00:11:03.290 --> 00:11:04.290 Kokeile rajoja. 00:11:05.060 --> 00:11:10.540 Eli hyödynnä sitä omaa kokemusta ja rohkeasti myöskin 00:11:10.541 --> 00:11:14.230 mukauta ja sekoita niitä menetelmiä keskenään. 00:11:14.231 --> 00:11:19.850 Että vaikka olisi joku hyvä sellainen menetelmä, niin mikään ei estä sitä, 00:11:19.970 --> 00:11:25.370 että yhdistät vaikka piirteitä jostain toista menetelmästä toiseen tai muokkaat 00:11:25.470 --> 00:11:33.290 jo sitä omaa olemassa olevaa menetelmää jotenkin omaan valmennusfilosofiaan 00:11:33.640 --> 00:11:34.640 soveltuvaksi. 00:11:34.825 --> 00:11:39.870 Tai mikä tuntuu omaan suuhun soveltuvimmalta sanottaa. 00:11:41.500 --> 00:11:44.130 Sitten on tärkeää myöskin keskustella valmennettavan kanssa. 00:11:44.230 --> 00:11:48.477 Eli olla avoin niistä menetelmistä, mitä siinä 00:11:48.478 --> 00:11:52.350 valmennuksen aikana käyttää ihan alusta alkaen. 00:11:52.430 --> 00:11:59.110 Ja myöskin sitten se, että jos haluaa kokeilla jotain uusia tai soveltaa niitä 00:11:59.111 --> 00:12:00.995 lähestymistapoja, niin niistäkin kannattaa 00:12:00.996 --> 00:12:04.371 sitten keskustella yhdessä valmennettavan kanssa. 00:12:08.390 --> 00:12:11.660 No valmennuksen sitten näitä ihan tekniikoita, 00:12:11.735 --> 00:12:15.510 niin tosiaan erilaiset kysymykset on hirmu hyviä. 00:12:18.300 --> 00:12:24.230 Näitä erityyppisiä kysymyksiä on paljon avattu noissa tämänkin kurssin 00:12:24.430 --> 00:12:25.790 lähdekirjallisuudessa. 00:12:26.640 --> 00:12:28.990 Eli en mene niihin nyt tällä videolla sen tarkemmin. 00:12:29.530 --> 00:12:34.870 Sieltä lähteistä löytyy paljon erilaisia kysymyspatteristoja ja erityyppisiä 00:12:34.871 --> 00:12:40.010 kysymyksiä, mutta sieltä ei nyt niinkään löydy sitten tämmöisiä ohjausalan 00:12:40.960 --> 00:12:47.870 teorioita, joissa myös on äärimmäisen hyviä kysymyksen asetteluja. 00:12:48.510 --> 00:12:52.510 Esimerkiksi Piivin sosiodynaamissa ohjauksessa on paljon tämmöisiä 00:12:52.511 --> 00:12:56.770 konstruktivistisia kysymyksiä, jotka on hyvin valmentavia luonteeltaan. 00:12:57.670 --> 00:13:00.393 Samoin kun puhutaan dialogista ohjauksesta, niin sen 00:13:00.394 --> 00:13:04.070 parista kannattaa myöskin kurkata niitä kysymyksiä. 00:13:05.930 --> 00:13:08.030 No sitten toiminnalliset ja luovat menetelmät. 00:13:08.870 --> 00:13:09.870 Niin siellä on... 00:13:10.290 --> 00:13:14.310 Nämä on usein sellaisia, minkä kautta on mahdollista 00:13:14.311 --> 00:13:17.710 ulkoistaa sitä käsiteltävää asiaa itsestään. 00:13:18.220 --> 00:13:23.070 Ja sitten kun niitä asioita tarkastellaan ulkopuolisena, niin usein siihen liittyvät 00:13:23.270 --> 00:13:27.420 tunteetkin sitten lientyy ja on mahdollista ymmärtää 00:13:27.421 --> 00:13:31.010 asiaan liittyviä erilaisia näkökulmia helpommin. 00:13:32.020 --> 00:13:35.610 Ja olen nyt nostanut tähän esimerkkinä vaikkapa kortit. 00:13:36.720 --> 00:13:38.490 On erilaisia kuvakortteja. 00:13:40.250 --> 00:13:41.550 Voimaeläinkortteja. 00:13:42.740 --> 00:13:45.290 Kortteja, missä on lyhyitä tekstejä. 00:13:46.380 --> 00:13:50.360 Niin näitä voi hyödyntää monessakin yhteydessä valmennuksessa. 00:13:50.980 --> 00:13:52.170 Samoiten esineitä. 00:13:52.545 --> 00:13:55.010 Tuossa kuvassa nyt on vaikka minifigureja. 00:13:55.660 --> 00:14:02.730 Voi käyttää niitä esineitä metaforina sen oman tilanteen selkiyttämiseen tai 00:14:02.731 --> 00:14:06.510 toivottavan tulevaisuuden havainnollistamiseen. 00:14:07.790 --> 00:14:09.260 Voidaan hyödyntää liikettä. 00:14:09.790 --> 00:14:10.790 Tilaa. 00:14:10.950 --> 00:14:16.310 Voidaan käyttää sellaisia menetelmiä, missä liikutaan vaikkapa tilassa huoneesta 00:14:16.311 --> 00:14:21.570 toisesta nurkasta toiseen ja pohditaan siinä matkan varrella erinäisiä 00:14:21.590 --> 00:14:29.590 kysymyksiä, mitkä sitten sopii siihen valmennettavan tilanteeseen liittyen. 00:14:30.600 --> 00:14:35.010 Voidaan havainnoida vaikka, että jos lähdetään huoneen toista päästä, 00:14:35.245 --> 00:14:40.670 että mitä kaikkea siinä matkan varrella tulee tapahtumaan ennen kuin päästään 00:14:40.671 --> 00:14:44.530 sinne tavoitteeseen, joka on sitten siellä huoneen toisessa päässä. 00:14:45.630 --> 00:14:48.010 Tarinoita voidaan hyödyntää. 00:14:48.130 --> 00:14:52.970 Voi olla esimerkkitarinoita tai voidaan sitten niin kuin tuon vaikka meidän 00:14:52.971 --> 00:14:55.842 ensimmäisen harjoitteen elämäni kirjana 00:14:55.843 --> 00:15:00.311 harjoitteen kautta tarinallistaa sitä omaa elämää. 00:15:00.550 --> 00:15:05.730 Draamaa voidaan hyödyntää, piirtämistä, kirjoittamista monella tapaa. 00:15:12.080 --> 00:15:18.440 Mennään tähän seuraavaksi sitten tämmöinen seuraava harjote, johon pääset mukaan. 00:15:19.530 --> 00:15:22.660 Ja tässä on nyt tällaisia ovikuvia. 00:15:26.250 --> 00:15:33.200 Ja ihan alkuun toivoisin, että valitsisit näistä kuvista sen oven, joka kertoo 00:15:33.201 --> 00:15:38.020 tulevaisuudestasi ja siitä, mitä kohti olet menossa. 00:15:39.990 --> 00:15:43.560 Ja jos tuntuu, että näistä kuvista ei löydy nyt semmoista sopivaa ovea, 00:15:43.640 --> 00:15:48.600 niin voit sitten myös vaikka piirtää sellaisen oven tai etsiä jostain netistä 00:15:48.601 --> 00:15:55.920 jonkun muun ovikuvan, joka kuvaa sitä sun tulevaisuutta ja mitä kohti olet menossa. 00:15:59.200 --> 00:16:05.691 Sitten kun olet valinnut oven, niin pohdi, että mitä sen oven takana odottaa. 00:16:08.950 --> 00:16:10.980 Mitä siellä oven takana odottaa sinua? 00:16:17.320 --> 00:16:20.020 Seuraavaksi, onko ovi lukossa vai auki? 00:16:20.390 --> 00:16:25.480 Onko sinne suora pääsy vai pitääkö kenties tehdä jotain, että se ovi avautuu? 00:16:28.900 --> 00:16:32.870 Eli miten pääset oven taakse, jos se ovi on lukossa? 00:16:38.260 --> 00:16:41.091 Ja miltä sitten, kun se ovi aukeaa, niin miltä 00:16:41.092 --> 00:16:44.250 sen oven taakse pääseminen oikein tuntuukaan? 00:16:48.300 --> 00:16:51.091 Tässäkin on yksi harjote, mitä voi joko tällaisenaan 00:16:51.092 --> 00:16:53.700 tai sitten soveltaen hyödyntää valmennetta. 00:16:53.720 --> 00:16:58.220 Tämä on yksi harjottaminen, kun pohditaan sitä tulevaisuutta. 00:17:01.320 --> 00:17:06.760 Eli yhteenvetona voisi todeta tähän loppuun, että nämä työkalut ja erilaiset 00:17:06.810 --> 00:17:11.360 tekniikat voi osoittautua arvokkaiksi valmennettaville. 00:17:12.030 --> 00:17:17.620 Sillä ne voi auttaa sitten heitä ajattelemaan asioita uusilla ja tuoreilla 00:17:17.621 --> 00:17:22.860 tavoilla, kun päästään vähän kenties sinne laatikon ulkopuolelle kurkistamaan, 00:17:23.050 --> 00:17:24.680 että miltä se oma elämä näyttääkään. 00:17:25.905 --> 00:17:30.660 Ja hyvällä valmentajalla on työkalut, joiden käyttämiseen tuntee olevansa 00:17:30.860 --> 00:17:35.260 kykenevä, inspiroitunut ja varma, mutta sitten kuitenkin joihin ei ole 00:17:35.460 --> 00:17:37.800 kiintynyt ja kangistunut liikaa. 00:17:39.470 --> 00:17:43.420 Ja näiden erilaisten menetelmien, työkalujen käyttö edellyttää sitä, 00:17:43.540 --> 00:17:48.380 että valmentaja harjoittelee tosi paljon niiden käyttöä. 00:17:49.170 --> 00:17:52.280 Ja vaikka sitten joskus tuntuisi, että jonkun harjoitteen 00:17:52.281 --> 00:17:54.520 kanssa meneekin vähän pipariksi, ei onnistukaan. 00:17:55.800 --> 00:17:59.300 Onnistukaan siinä valmennussessiossa, niin se on myöskin semmoinen paikka, 00:17:59.301 --> 00:18:04.820 että sitten oppii siitä ja pohtii, että miksei ehkä toiminut siinä kyseisessä 00:18:04.821 --> 00:18:08.840 tilanteessa ja miten ehkä voisi tehdä seuraavalla kerralla toisella tapaa. 00:18:13.240 --> 00:18:16.990 Haluaisin vielä lopettaa tämän videon yhteen tällaiseen menetelmään, 00:18:17.600 --> 00:18:21.712 jota voit kokeilla nyt tähän loppuun tai sitten 00:18:21.752 --> 00:18:24.370 sellaisena ajankohtana, kun sinulle on paras. 00:18:24.371 --> 00:18:31.730 Ja tämä on ihmekysymys, jota myöskin käytetään valmennuksessa silloin tällöin. 00:18:33.620 --> 00:18:38.710 Ja luen nyt sen niin, miten Kaufman on tuossa omassa kirjassaan kirjoittanut. 00:18:41.030 --> 00:18:44.070 Saanko esittää sinulle yhden aika erikoisen kysymyksen? 00:18:45.820 --> 00:18:50.670 Mene tänä iltana tavallisesti nukkumaan ja nukkuessasi tapahtuu ihme. 00:18:52.220 --> 00:18:56.670 Tämä ihme saa kaikki ongelmat, jotka vaivaavat sinua helpottumaan niin 00:18:56.870 --> 00:18:59.730 paljon, ettei niistä enää ole haittaa. 00:19:01.300 --> 00:19:04.899 Et kuitenkaan voi tietää, että on tapahtunut ihme, 00:19:04.900 --> 00:19:09.330 koska olet ollut sikeässä unessa, kun se on tapahtunut. 00:19:10.640 --> 00:19:11.950 Sitten heräät aamulla. 00:19:13.360 --> 00:19:16.490 Mistä silloin huomaat, että ihme on tapahtunut? 00:19:20.840 --> 00:19:23.396 Ja tämänkin kysymyksen kanssa tämä saattaa olla todella 00:19:23.397 --> 00:19:27.240 vähän niin kuin outo ja yllättäväkin valmennettavalle. 00:19:27.425 --> 00:19:31.340 Eli kannattaa harkita, millaiseen tilanteeseen tämä voisi olla soveltuva. 00:19:32.100 --> 00:19:35.377 Ja sitten vähän pohjustaa just sillä, että saanko 00:19:35.378 --> 00:19:38.700 esittää sinulle tämmöisen vähän erikoisemman kysymyksen. 00:19:38.820 --> 00:19:42.700 Niin katsoa, että lähteekö se valmennettava tämän kautta pohtimaan vai 00:19:43.000 --> 00:19:46.580 tuntuuko liian haastavalta tehtävältä. 00:19:46.980 --> 00:19:50.000 Mutta suosittelen itse testaamaan tätä ensimmäiseksi. 00:19:52.620 --> 00:19:55.750 Kiitos kun olit taas mukana tällä luennolla. 00:19:55.751 --> 00:19:57.750 Kiitos.