WEBVTT

00:00:05.100 --> 00:00:10.360
Tervetuloa valmennuksellisia menetelmiä ja
työkaluja videon pariin.

00:00:11.380 --> 00:00:17.160
Tällä luennolla pääset itse testaamaan
muutamia menetelmiä sekä kuulemaan,

00:00:17.640 --> 00:00:23.800
mitä hyötyä erilaisista työkaluista ja
menetelmistä voi olla valmennustyössä sekä

00:00:23.801 --> 00:00:26.600
mitä niiden käytössä on syytä ottaa
huomioon.

00:00:29.520 --> 00:00:35.060
Aloitetaan kuitenkin tämä video sillä,
että pääset heti itse testaamaan yhtä

00:00:35.560 --> 00:00:40.920
menetelmää, jonka nimi on Elämäni kirjana.

00:00:42.820 --> 00:00:50.620
Ja toivonkin nyt, että ottaisit kynää ja
paperia itsellesi siihen lähettyville ja

00:00:51.120 --> 00:00:53.060
lähtisit työstään tätä harjoitusta.

00:00:54.645 --> 00:00:56.580
Toki voit tehdä tämän harjoituksen myös.

00:00:56.581 --> 00:01:02.240
Videon katsomisen jälkeen, jos tuntuu,
että nyt ei ole siihen juuri hyvä hetki.

00:01:05.300 --> 00:01:11.500
Mutta lähde vastaamaan näihin kysymyksiin,
joita seuraavaksi sinulle esitän ja

00:01:11.501 --> 00:01:15.882
pohditaan nyt sitten,
että minkälainen kirja

00:01:15.932 --> 00:01:19.580
siitä sinun omasta
elämästä voisikaan tulla.

00:01:20.790 --> 00:01:22.960
Ensimmäinen kysymys on.

00:01:24.030 --> 00:01:26.560
Jos elämäsi olisi kirja, mikä kirja olisi?

00:01:35.390 --> 00:01:36.390
Kaksi.

00:01:37.220 --> 00:01:38.970
Mikä olisi kirjan pääidea?

00:01:46.090 --> 00:01:47.090
Kolme.

00:01:47.460 --> 00:01:49.730
Minkä nimisiä lukuja kirjassa olisi?

00:01:54.820 --> 00:01:55.820
Neljä.

00:01:56.350 --> 00:01:58.900
Mitä olisit oppinut kunkin kirjan luvusta?

00:02:04.780 --> 00:02:05.780
Viisi.

00:02:06.300 --> 00:02:09.420
Millaisia arvoja kirjasi luvut
heijastavat?

00:02:13.760 --> 00:02:14.760
Kuusi.

00:02:15.595 --> 00:02:18.620
Minkä nimisiä tulevaisuuden luvut voisivat
olla?

00:02:18.621 --> 00:02:21.060
Eli mistä kaikesta unelmoit?

00:02:24.610 --> 00:02:25.610
Seitsemän.

00:02:26.545 --> 00:02:28.280
Piirrä kirjallesi kansikuva.

00:02:33.640 --> 00:02:34.640
Ja kahdeksan.

00:02:35.440 --> 00:02:37.040
Kenelle omistaisit kirjan?

00:02:40.700 --> 00:02:45.920
Eli tässä on yksi harjoitus, mitä voi
hyödyntää myös tämmöisenä toiminnallisena

00:02:46.170 --> 00:02:50.140
menetelmänä valmennustyössä yhdessä
valmennettavien kanssa.

00:02:53.770 --> 00:02:56.860
Sirkku Ruutu on kirjoittanut seuraavalla
tavalla.

00:02:57.860 --> 00:03:02.960
Ratkaisukeskeisessä koutsingissa on useita
hyödyllisiä menetelmiä, ja usein

00:03:02.961 --> 00:03:06.780
aloittelevat koutsit ovat kiinnostuneita
työkaluista ja hyvistä

00:03:07.005 --> 00:03:08.360
kysymyspatteristoista.

00:03:09.360 --> 00:03:13.760
On kuitenkin syytä pitää mielessä,
että menetelmäosaamisen taustalla on

00:03:13.761 --> 00:03:19.020
syvempi filosofia, jonka pohja on
ihmisyyttä kunnioittavassa arvoperustassa,

00:03:19.700 --> 00:03:24.200
merkityksellisten ja voimaannuttavien
merkityksenantoprosessien luomisessa,

00:03:24.850 --> 00:03:29.680
ja toimijuutta tukevassa vastuullisessa
työskentelyssä, jossa näkökulmia

00:03:29.930 --> 00:03:34.920
laajentamalla luodaan uudenlaista
ajattelun avaruutta.

00:03:39.180 --> 00:03:45.980
Ja tälleen taustaksi voisi sanoa,
että valmennukseen on todella olemassa

00:03:45.981 --> 00:03:53.240
paljon erilaisia työkaluja ja menetelmiä,
ja osa niistä voi pohjautua tiettyihin

00:03:53.241 --> 00:03:57.320
valmennuksen malleihin tai teoreettisiin
vietekäyksiin, mutta on myös paljon

00:03:57.321 --> 00:04:02.540
sellaisia harjoitteita, jotka ei
suoranaisesti perustu mihinkään olemassa

00:04:02.840 --> 00:04:04.860
oleviin malleihin tai viitekehyksiin.

00:04:06.560 --> 00:04:11.660
On tärkeää, että valmentaja alkaa
keräämään sitä omaa työkalupakkia,

00:04:11.720 --> 00:04:16.020
missä sitten on erilaisia harjoitteita,
ja sen työkalupakin keräämisen voi

00:04:16.021 --> 00:04:19.660
aloittaa milloin tahansa esimerkiksi tämän
kurssin aikana.

00:04:21.520 --> 00:04:27.980
Tärkeää on, kun lähtee erilaisia työkaluja
ja menetelmiä, käyttämään valmennettavien

00:04:27.981 --> 00:04:34.820
kanssa on se, että valmentaja itse
testaisi niitä etukäteen tai ainakin

00:04:35.820 --> 00:04:43.820
pohtisi, että minkälaisia hyötyjä niistä
voisi valmennettavalle olla, tai miettiä,

00:04:43.880 --> 00:04:47.521
että minkälaiset kysymykset
siellä voi tulla haasteina

00:04:47.561 --> 00:04:52.200
mahdollisesti esiin, mitä
valmennettava voi sitten kysyä.

00:04:52.700 --> 00:04:55.061
Mutta suosittelen lämpimästi,
että aina kun käytätte

00:04:55.062 --> 00:04:58.560
harjoitteita, olisitte myös
itse testanneet niitä etukäteen.

00:05:01.800 --> 00:05:06.020
Mitä hyötyjä sitten erilaisista
työkaluista ja menetelmistä voi olla?

00:05:07.500 --> 00:05:15.500
Ne ovat usein todella käytännönläheisiä ja
usein konkreettisia keinoja sen kuuntelun

00:05:15.700 --> 00:05:16.900
ja keskustelun lisäksi.

00:05:18.470 --> 00:05:23.420
Valmennus on hyvin pitkälle nimenomaan
sitä laadukkaiden kysymysten kysymistä,

00:05:24.660 --> 00:05:32.660
mutta joskus voi olla, että valmennettavan
voi olla vaikka vaikea sanoittaa sitä omaa

00:05:32.661 --> 00:05:37.880
elämää ja niitä elämän kokemuksia ja jopa
niitä omia tavoitteitaan.

00:05:38.260 --> 00:05:45.360
Ja senpä vuoksi tämmöiset konkreettiset
työkalut, menetelmät, voi auttaa

00:05:45.361 --> 00:05:51.500
ajattelemaan niitä valmennettavia laatikon
ulkopuolelta.

00:05:51.580 --> 00:05:54.660
Eli ne ovat usein tämmöisiä luovia
menetelmiä, mitä käytetään.

00:05:55.445 --> 00:05:59.240
Ja silloin, kun ei välttämättä aina
kaikessa tarvitse niin paljon puhetta

00:05:59.241 --> 00:06:04.280
tuottaa, niin voidaan päästä ihan
erilaisten asioiden äärelle joidenkin

00:06:04.281 --> 00:06:10.180
valmennettavien kohdalla tämmöisten
luovien menetelmien kautta.

00:06:11.685 --> 00:06:19.460
Ja toki sitten valmentajalle usein luo
varmuutta, kun on käytössä ja tietää,

00:06:19.500 --> 00:06:25.200
että minkälaisia erilaisia menetelmiä voi
hyödyntää erilaisissa varmuudissa.

00:06:25.220 --> 00:06:27.280
Ja sitten tekemässä T &D
-valmennustilanteissa se luo sitten

00:06:27.281 --> 00:06:31.060
mukavaa varmuutta myös sitten siihen
valmennustyöhön.

00:06:34.230 --> 00:06:40.730
Eli nää tällaiset toiminnalliset
menetelmät on usein keino pysyä

00:06:40.980 --> 00:06:43.830
objektiivisena, irreottautua siitä
asiasta.

00:06:45.150 --> 00:06:50.810
Ja tarjota valmennettavalle jonkin laisen
hyväksi havatun ja testatun prosessin.

00:06:51.220 --> 00:06:54.404
Usein nää menetelmät,
mitä erinäisissä lähteissä

00:06:54.405 --> 00:06:57.331
tarjotaan, niitä on
testattu barbariseksi.

00:06:59.050 --> 00:07:04.090
Ja sitten kun meillä on joku sellainen
hyvä menetelmä, joka just sitten sopii

00:07:04.091 --> 00:07:10.170
siihen valmennettavan valmennuskeissiin,
niin se voi sitten myös lisätä sen

00:07:10.171 --> 00:07:14.490
onnistuneen lopputuloksen
todennäköisyyttä.

00:07:15.610 --> 00:07:20.430
Ja usein tämmöiset menetelmät voi myös
sitten auttaa valmennettavaa jäsentämään

00:07:20.431 --> 00:07:25.570
sitä omaa ajattelua ja rohkaista sitten
täsmällisempään lopputulokseen.

00:07:25.670 --> 00:07:32.470
Ja siten auttaa sitten siirtymään ihan
niitä konkreettisia toimia kohti.

00:07:35.710 --> 00:07:40.850
Kuitenkin sitten kun hyödynnetään niitä
työkaluja ja menetelmiä, niin on tärkeä

00:07:40.851 --> 00:07:45.990
ymmärtää se, että sitten kun sillä
valmentajalla on siellä työkalupakissa

00:07:45.991 --> 00:07:53.490
tietty määrä niitä, osa niistä voi olla
semmoisia, joista nauttii ihan tosi paljon

00:07:53.491 --> 00:07:56.210
ja on jotenkin hankkinut semmoista
varmuutta.

00:07:57.330 --> 00:08:02.290
Niiden käyttöön on hyvä ymmärtää,
ettei sitten jää jotenkin loukkuun vain

00:08:02.291 --> 00:08:08.190
niihin tiettyihin työkaluihin ja
menetelmiin, vaan joita sitten yrittää

00:08:09.090 --> 00:08:13.570
jotenkin sovittaa valmennettavan
tilanteisiin, vaikka ne ei olisi

00:08:13.571 --> 00:08:19.110
välttämättä niin sopivia tai
tarkoituksenmukaisia just siinä tilanteessa.

00:08:19.250 --> 00:08:27.110
Eli on hyvä tiedostaa se, että miten eri
tämmöisiä...

00:08:27.130 --> 00:08:30.872
joista menetelmät sopii
eri tilanteeseen ja varoa sitä,

00:08:30.873 --> 00:08:35.030
että ei lukkiudu vain tiettyjen
työkalujen käyttämiseen.

00:08:36.130 --> 00:08:40.970
Ja sitten myöskin se, että jos yhdessäkin
valmennussessiossa käyttää ihan hirveän

00:08:40.971 --> 00:08:46.390
paljon erilaisia menetelmiä, niin sekin
saattaa jotenkin tuoda semmoista kiireen

00:08:46.391 --> 00:08:50.370
tuntua ja häiritä sitä semmoista
luonnollista valmennusprosessia.

00:08:50.450 --> 00:08:53.955
Eli on tärkeää myöskin
ymmärtää, että jo pelkkä

00:08:53.956 --> 00:08:56.991
se kuuntelu ja sen
pohjalta kysyminen on.

00:08:58.030 --> 00:09:01.710
Eli on toki tosi semmoinen tärkeä
valmennuksen työkalu.

00:09:01.900 --> 00:09:07.270
Ja valita vaikka aina yhden toiminnallisen
menetelmän per valmennuskerta,

00:09:07.310 --> 00:09:11.070
jos sitten haluaa jotain tiettyjä
työkaluja käyttää.

00:09:12.560 --> 00:09:16.310
Toki riippuu myös siitä, että kuinka paljon
sille valmennuskertalle on varattu aikaa.

00:09:16.370 --> 00:09:19.810
Että jos on pidempi valmennuskerta,
vaikka puolitoista tuntia, niin sitten

00:09:19.811 --> 00:09:24.210
siinä ehtiikin ehkä kokeilla vaikka kahta
työkalua.

00:09:24.230 --> 00:09:26.510
Mutta sitten vaikka tunnin tai vajaan
tunnin sen verran.

00:09:27.130 --> 00:09:33.870
Sessiossa on usein parempi keskittyä
johonkin yhteen menetelmään syvällisemmin.

00:09:36.720 --> 00:09:44.030
Leeds & Passmore on antanut vielä vinkkejä
työkalujen menetelmien käyttöön liittyen.

00:09:44.770 --> 00:09:48.390
Kun pohtii niitä, on
tärkeää varmistaa niiden

00:09:48.391 --> 00:09:51.970
työkalujen menetelmien
tarkoituksenmukaisuus.

00:09:52.670 --> 00:09:56.222
Eli vain käyttää sellaisia
välineitä ja tekniikoita, jotka

00:09:56.223 --> 00:10:00.830
sitten jotenkin sopivat sen
valmennettavan tilanteeseen.

00:10:01.940 --> 00:10:08.390
Sitten rakentaa sellaisen
ydintyökalupakin, missä on monipuolisesti

00:10:08.391 --> 00:10:15.091
erilaisia menetelmiä, joiden käytön osaa
ja tietää, miten ne toimii eri tilanteissa.

00:10:15.510 --> 00:10:20.830
Mutta sitten kuitenkin, ettei kiinny
niihin tiettyihin liikaa, vaan laajasti.

00:10:21.970 --> 00:10:26.810
Sitten myöskin kokeilee uusia työkaluja.

00:10:28.830 --> 00:10:31.030
Tarvitaan myöskin harjoittelua ja
kokemusta.

00:10:31.660 --> 00:10:38.710
Eli kannattaa hyödyntää niitä erilaisia
työkaluja mahdollisimman paljon sitten

00:10:38.810 --> 00:10:42.890
kuitenkin aina, kun niihin tilaisuus,
sopiva tilaisuus löytyy.

00:10:43.770 --> 00:10:47.909
Ja myöskin on tärkeää,
että ei sitten pelkää ottaa

00:10:48.009 --> 00:10:51.310
jotain uusia menetelmiä
sinne työkalupakkiin.

00:10:51.970 --> 00:10:55.730
Jos niitä on erilaisia paljon,
niin sitten se mahdollistaa sen

00:10:55.731 --> 00:11:01.411
valinnanvaran ja luovuuden ja kekseliäisyyden
myöskin sitten siinä valmennuksessa.

00:11:03.290 --> 00:11:04.290
Kokeile rajoja.

00:11:05.060 --> 00:11:10.540
Eli hyödynnä sitä omaa
kokemusta ja rohkeasti myöskin

00:11:10.541 --> 00:11:14.230
mukauta ja sekoita niitä
menetelmiä keskenään.

00:11:14.231 --> 00:11:19.850
Että vaikka olisi joku hyvä sellainen
menetelmä, niin mikään ei estä sitä,

00:11:19.970 --> 00:11:25.370
että yhdistät vaikka piirteitä jostain
toista menetelmästä toiseen tai muokkaat

00:11:25.470 --> 00:11:33.290
jo sitä omaa olemassa olevaa menetelmää
jotenkin omaan valmennusfilosofiaan

00:11:33.640 --> 00:11:34.640
soveltuvaksi.

00:11:34.825 --> 00:11:39.870
Tai mikä tuntuu omaan suuhun
soveltuvimmalta sanottaa.

00:11:41.500 --> 00:11:44.130
Sitten on tärkeää myöskin keskustella
valmennettavan kanssa.

00:11:44.230 --> 00:11:48.477
Eli olla avoin niistä
menetelmistä, mitä siinä

00:11:48.478 --> 00:11:52.350
valmennuksen aikana
käyttää ihan alusta alkaen.

00:11:52.430 --> 00:11:59.110
Ja myöskin sitten se, että jos haluaa
kokeilla jotain uusia tai soveltaa niitä

00:11:59.111 --> 00:12:00.995
lähestymistapoja,
niin niistäkin kannattaa

00:12:00.996 --> 00:12:04.371
sitten keskustella yhdessä
valmennettavan kanssa.

00:12:08.390 --> 00:12:11.660
No valmennuksen sitten
näitä ihan tekniikoita,

00:12:11.735 --> 00:12:15.510
niin tosiaan erilaiset
kysymykset on hirmu hyviä.

00:12:18.300 --> 00:12:24.230
Näitä erityyppisiä kysymyksiä on paljon
avattu noissa tämänkin kurssin

00:12:24.430 --> 00:12:25.790
lähdekirjallisuudessa.

00:12:26.640 --> 00:12:28.990
Eli en mene niihin nyt tällä videolla sen
tarkemmin.

00:12:29.530 --> 00:12:34.870
Sieltä lähteistä löytyy paljon erilaisia
kysymyspatteristoja ja erityyppisiä

00:12:34.871 --> 00:12:40.010
kysymyksiä, mutta sieltä ei nyt niinkään
löydy sitten tämmöisiä ohjausalan

00:12:40.960 --> 00:12:47.870
teorioita, joissa myös on äärimmäisen
hyviä kysymyksen asetteluja.

00:12:48.510 --> 00:12:52.510
Esimerkiksi Piivin sosiodynaamissa
ohjauksessa on paljon tämmöisiä

00:12:52.511 --> 00:12:56.770
konstruktivistisia kysymyksiä,
jotka on hyvin valmentavia luonteeltaan.

00:12:57.670 --> 00:13:00.393
Samoin kun puhutaan
dialogista ohjauksesta, niin sen

00:13:00.394 --> 00:13:04.070
parista kannattaa myöskin
kurkata niitä kysymyksiä.

00:13:05.930 --> 00:13:08.030
No sitten toiminnalliset ja luovat
menetelmät.

00:13:08.870 --> 00:13:09.870
Niin siellä on...

00:13:10.290 --> 00:13:14.310
Nämä on usein sellaisia,
minkä kautta on mahdollista

00:13:14.311 --> 00:13:17.710
ulkoistaa sitä käsiteltävää
asiaa itsestään.

00:13:18.220 --> 00:13:23.070
Ja sitten kun niitä asioita tarkastellaan
ulkopuolisena, niin usein siihen liittyvät

00:13:23.270 --> 00:13:27.420
tunteetkin sitten lientyy ja
on mahdollista ymmärtää

00:13:27.421 --> 00:13:31.010
asiaan liittyviä erilaisia
näkökulmia helpommin.

00:13:32.020 --> 00:13:35.610
Ja olen nyt nostanut tähän esimerkkinä
vaikkapa kortit.

00:13:36.720 --> 00:13:38.490
On erilaisia kuvakortteja.

00:13:40.250 --> 00:13:41.550
Voimaeläinkortteja.

00:13:42.740 --> 00:13:45.290
Kortteja, missä on lyhyitä tekstejä.

00:13:46.380 --> 00:13:50.360
Niin näitä voi hyödyntää monessakin
yhteydessä valmennuksessa.

00:13:50.980 --> 00:13:52.170
Samoiten esineitä.

00:13:52.545 --> 00:13:55.010
Tuossa kuvassa nyt on vaikka minifigureja.

00:13:55.660 --> 00:14:02.730
Voi käyttää niitä esineitä metaforina sen
oman tilanteen selkiyttämiseen tai

00:14:02.731 --> 00:14:06.510
toivottavan tulevaisuuden
havainnollistamiseen.

00:14:07.790 --> 00:14:09.260
Voidaan hyödyntää liikettä.

00:14:09.790 --> 00:14:10.790
Tilaa.

00:14:10.950 --> 00:14:16.310
Voidaan käyttää sellaisia menetelmiä,
missä liikutaan vaikkapa tilassa huoneesta

00:14:16.311 --> 00:14:21.570
toisesta nurkasta toiseen ja pohditaan
siinä matkan varrella erinäisiä

00:14:21.590 --> 00:14:29.590
kysymyksiä, mitkä sitten sopii siihen
valmennettavan tilanteeseen liittyen.

00:14:30.600 --> 00:14:35.010
Voidaan havainnoida vaikka, että jos
lähdetään huoneen toista päästä,

00:14:35.245 --> 00:14:40.670
että mitä kaikkea siinä matkan varrella
tulee tapahtumaan ennen kuin päästään

00:14:40.671 --> 00:14:44.530
sinne tavoitteeseen, joka on sitten siellä
huoneen toisessa päässä.

00:14:45.630 --> 00:14:48.010
Tarinoita voidaan hyödyntää.

00:14:48.130 --> 00:14:52.970
Voi olla esimerkkitarinoita tai voidaan
sitten niin kuin tuon vaikka meidän

00:14:52.971 --> 00:14:55.842
ensimmäisen
harjoitteen elämäni kirjana

00:14:55.843 --> 00:15:00.311
harjoitteen kautta
tarinallistaa sitä omaa elämää.

00:15:00.550 --> 00:15:05.730
Draamaa voidaan hyödyntää, piirtämistä,
kirjoittamista monella tapaa.

00:15:12.080 --> 00:15:18.440
Mennään tähän seuraavaksi sitten tämmöinen
seuraava harjote, johon pääset mukaan.

00:15:19.530 --> 00:15:22.660
Ja tässä on nyt tällaisia ovikuvia.

00:15:26.250 --> 00:15:33.200
Ja ihan alkuun toivoisin, että valitsisit
näistä kuvista sen oven, joka kertoo

00:15:33.201 --> 00:15:38.020
tulevaisuudestasi ja siitä, mitä kohti
olet menossa.

00:15:39.990 --> 00:15:43.560
Ja jos tuntuu, että näistä kuvista ei
löydy nyt semmoista sopivaa ovea,

00:15:43.640 --> 00:15:48.600
niin voit sitten myös vaikka piirtää
sellaisen oven tai etsiä jostain netistä

00:15:48.601 --> 00:15:55.920
jonkun muun ovikuvan, joka kuvaa sitä sun
tulevaisuutta ja mitä kohti olet menossa.

00:15:59.200 --> 00:16:05.691
Sitten kun olet valinnut oven, niin
pohdi, että mitä sen oven takana odottaa.

00:16:08.950 --> 00:16:10.980
Mitä siellä oven takana odottaa sinua?

00:16:17.320 --> 00:16:20.020
Seuraavaksi, onko ovi lukossa vai auki?

00:16:20.390 --> 00:16:25.480
Onko sinne suora pääsy vai pitääkö kenties
tehdä jotain, että se ovi avautuu?

00:16:28.900 --> 00:16:32.870
Eli miten pääset oven taakse, jos se ovi
on lukossa?

00:16:38.260 --> 00:16:41.091
Ja miltä sitten, kun se
ovi aukeaa, niin miltä

00:16:41.092 --> 00:16:44.250
sen oven taakse pääseminen
oikein tuntuukaan?

00:16:48.300 --> 00:16:51.091
Tässäkin on yksi harjote,
mitä voi joko tällaisenaan

00:16:51.092 --> 00:16:53.700
tai sitten soveltaen
hyödyntää valmennetta.

00:16:53.720 --> 00:16:58.220
Tämä on yksi harjottaminen, kun pohditaan
sitä tulevaisuutta.

00:17:01.320 --> 00:17:06.760
Eli yhteenvetona voisi todeta tähän
loppuun, että nämä työkalut ja erilaiset

00:17:06.810 --> 00:17:11.360
tekniikat voi osoittautua arvokkaiksi
valmennettaville.

00:17:12.030 --> 00:17:17.620
Sillä ne voi auttaa sitten heitä
ajattelemaan asioita uusilla ja tuoreilla

00:17:17.621 --> 00:17:22.860
tavoilla, kun päästään vähän kenties sinne
laatikon ulkopuolelle kurkistamaan,

00:17:23.050 --> 00:17:24.680
että miltä se oma elämä näyttääkään.

00:17:25.905 --> 00:17:30.660
Ja hyvällä valmentajalla on työkalut,
joiden käyttämiseen tuntee olevansa

00:17:30.860 --> 00:17:35.260
kykenevä, inspiroitunut ja varma,
mutta sitten kuitenkin joihin ei ole

00:17:35.460 --> 00:17:37.800
kiintynyt ja kangistunut liikaa.

00:17:39.470 --> 00:17:43.420
Ja näiden erilaisten menetelmien,
työkalujen käyttö edellyttää sitä,

00:17:43.540 --> 00:17:48.380
että valmentaja harjoittelee tosi paljon
niiden käyttöä.

00:17:49.170 --> 00:17:52.280
Ja vaikka sitten joskus
tuntuisi, että jonkun harjoitteen

00:17:52.281 --> 00:17:54.520
kanssa meneekin vähän
pipariksi, ei onnistukaan.

00:17:55.800 --> 00:17:59.300
Onnistukaan siinä valmennussessiossa,
niin se on myöskin semmoinen paikka,

00:17:59.301 --> 00:18:04.820
että sitten oppii siitä ja pohtii,
että miksei ehkä toiminut siinä kyseisessä

00:18:04.821 --> 00:18:08.840
tilanteessa ja miten ehkä voisi tehdä
seuraavalla kerralla toisella tapaa.

00:18:13.240 --> 00:18:16.990
Haluaisin vielä lopettaa tämän videon
yhteen tällaiseen menetelmään,

00:18:17.600 --> 00:18:21.712
jota voit kokeilla nyt
tähän loppuun tai sitten

00:18:21.752 --> 00:18:24.370
sellaisena ajankohtana,
kun sinulle on paras.

00:18:24.371 --> 00:18:31.730
Ja tämä on ihmekysymys, jota myöskin
käytetään valmennuksessa silloin tällöin.

00:18:33.620 --> 00:18:38.710
Ja luen nyt sen niin, miten Kaufman on
tuossa omassa kirjassaan kirjoittanut.

00:18:41.030 --> 00:18:44.070
Saanko esittää sinulle yhden aika
erikoisen kysymyksen?

00:18:45.820 --> 00:18:50.670
Mene tänä iltana tavallisesti nukkumaan ja
nukkuessasi tapahtuu ihme.

00:18:52.220 --> 00:18:56.670
Tämä ihme saa kaikki ongelmat,
jotka vaivaavat sinua helpottumaan niin

00:18:56.870 --> 00:18:59.730
paljon, ettei niistä enää ole haittaa.

00:19:01.300 --> 00:19:04.899
Et kuitenkaan voi tietää,
että on tapahtunut ihme,

00:19:04.900 --> 00:19:09.330
koska olet ollut sikeässä
unessa, kun se on tapahtunut.

00:19:10.640 --> 00:19:11.950
Sitten heräät aamulla.

00:19:13.360 --> 00:19:16.490
Mistä silloin huomaat, että ihme on
tapahtunut?

00:19:20.840 --> 00:19:23.396
Ja tämänkin kysymyksen
kanssa tämä saattaa olla todella

00:19:23.397 --> 00:19:27.240
vähän niin kuin outo ja
yllättäväkin valmennettavalle.

00:19:27.425 --> 00:19:31.340
Eli kannattaa harkita, millaiseen
tilanteeseen tämä voisi olla soveltuva.

00:19:32.100 --> 00:19:35.377
Ja sitten vähän pohjustaa
just sillä, että saanko

00:19:35.378 --> 00:19:38.700
esittää sinulle tämmöisen
vähän erikoisemman kysymyksen.

00:19:38.820 --> 00:19:42.700
Niin katsoa, että lähteekö se
valmennettava tämän kautta pohtimaan vai

00:19:43.000 --> 00:19:46.580
tuntuuko liian haastavalta tehtävältä.

00:19:46.980 --> 00:19:50.000
Mutta suosittelen itse testaamaan tätä
ensimmäiseksi.

00:19:52.620 --> 00:19:55.750
Kiitos kun olit taas mukana tällä
luennolla.

00:19:55.751 --> 00:19:57.750
Kiitos.