WEBVTT 00:00:05.020 --> 00:00:11.151 Tervetuloa valmentavan työotteen malleja ja teoreettisia viitekehyksiä videon pariin. 00:00:11.380 --> 00:00:15.450 Valmennuksen tukena on hyödynnettävissä lukuisia erilaisia malleja ja 00:00:15.451 --> 00:00:20.790 viitekehyksiä, joista muutamaan pääset tutustumaan tämän videon aikana tarkemmin. 00:00:23.410 --> 00:00:28.990 Kun valmentajilta on kysytty, että minkälaisia malleja he oikein käyttävät 00:00:28.991 --> 00:00:35.350 oman työnsä pohjalta, niin on havaittu, että merkittävä osa, 34 prosenttia, 00:00:35.390 --> 00:00:39.630 on hyödyntänyt tällaista GROW-mallia oman valmentamisessa pohjalla. 00:00:40.840 --> 00:00:46.110 33 prosenttia taas on ilmoittanut käyttävänsä useita eri malleja tai 00:00:46.111 --> 00:00:49.670 teoreettisia lähestymistapoja, mutta he eivät ole kuitenkaan välttämättä 00:00:49.671 --> 00:00:54.430 sitten osannut oikein tunnistaa tai nimetä niitä, mitä on käyttänyt. 00:00:55.520 --> 00:00:59.490 Mutta aika merkittävä osa, lähes kolmas osa, sitten ei kuitenkaan ole tiennyt 00:00:59.740 --> 00:01:01.510 sitä, että mitä mallia käyttää. 00:01:01.840 --> 00:01:07.850 Ja tämä on mun mielestä äärimmäisen mielenkiintoinen löydös tässä tutkimuksessa. 00:01:09.645 --> 00:01:13.430 On hyvä ymmärtää, että mikään yksittäinen malli ei kuitenkaan pysty vastaamaan 00:01:13.431 --> 00:01:19.491 esimerkiksi kaikkiin eettisiin haasteisiin, mitä sitten valmentajana voi kohdata. 00:01:19.830 --> 00:01:22.510 Ja niitä erilaisia malleja on äärimmäisen paljon. 00:01:23.165 --> 00:01:30.420 Ja osa niistä sopii paremmin eri konteksteihin ja toiset taas sitten toisiin. 00:01:30.720 --> 00:01:35.170 Ja osa myöskin perustuu sitten erilaisiin valmennuksen lähestymistapoihin. 00:01:35.270 --> 00:01:40.470 Eli vähän sekin, että mikä lähestymistapa siellä on taustalla, niin määrittää sitä, 00:01:40.765 --> 00:01:42.090 että minkälainen se malli on. 00:01:44.310 --> 00:01:49.110 Ja suurin osa malleista, mitä käytetään... 00:01:49.130 --> 00:01:53.386 valmennuksessa on eräänlaisia prosessimalleja, 00:01:53.387 --> 00:01:56.770 joissa edetään siinä valmennuksessa vaihe vaiheelta. 00:01:56.870 --> 00:02:01.750 Eli ne antaa semmoista tietynlaista struktuuria sinne valmennukseen. 00:02:03.170 --> 00:02:09.090 Aika usein malli ja viitekehyssanaa myöskin käytetään kirjallisuudessa 00:02:09.091 --> 00:02:12.876 synonyyminä, vaikka niillä vähän ehkä erilainen 00:02:12.877 --> 00:02:15.670 luonne sitten kuitenkin loppuviimein on. 00:02:18.100 --> 00:02:19.110 Tätä kuvaa ei ole nyt tehossa. 00:02:19.130 --> 00:02:23.430 Tarkoitus käydä sen tarkemmin läpi, mutta minusta tämä kertoo hyvin se, 00:02:23.645 --> 00:02:29.046 että miten nämä valmennuksen mallit ja viitekehykset 00:02:29.047 --> 00:02:33.650 kumpuavat psykologiasta ja laajasti sen ala-alueista. 00:02:34.620 --> 00:02:38.274 Ja ehkä tämä kuvio myös hahmottaa hyvin sitä, miten monesta 00:02:38.275 --> 00:02:42.730 eri lähtökohdasta sitä valmennusta oikein voidaan tarkastella. 00:02:43.780 --> 00:02:49.250 Ja tässä videossa nyt sitten saat muutaman esimerkin käyttäytymiseen ja kognitiivis 00:02:49.251 --> 00:02:53.990 -behavioraaliseen lähestymistapaan liittyvistä malleista. 00:02:55.910 --> 00:03:00.550 Aloitetaan tästä GROW-mallista, minkä tuossa yhdessä tutkimuksessakin 00:03:00.551 --> 00:03:04.490 mainittiin valmentajien eniten käyttämäksi malliksi. 00:03:05.520 --> 00:03:10.490 Ja tämä on John Whitmorein kehittämä käyttäytymiseen perustuva lähestymistapa, 00:03:10.865 --> 00:03:12.610 jossa on neljä vaihetta. 00:03:13.705 --> 00:03:17.796 Ja tuo GROW-malli tulee noista englanninkielisistä 00:03:17.797 --> 00:03:21.650 sanoista ja niiden ensimmäisistä alkukirjaimista. 00:03:23.410 --> 00:03:27.730 Lähdetään liikkeelle GOALista eli tavoitteesta ja siinä tarkoitetaan nyt 00:03:27.731 --> 00:03:33.690 sitten sitä, että se valmennettava muotoilee itselleen tavoitteen, 00:03:34.390 --> 00:03:37.810 joka toivotaan, että se olisi semmoisessa myönteisessä muodossa. 00:03:38.810 --> 00:03:42.710 Tavoite voidaan muotoilla tai muotoillaankin yleensä näin. 00:03:42.711 --> 00:03:44.450 Niin kuin yhdelle valmennuskerralle. 00:03:45.110 --> 00:03:50.250 Mutta sitten, jos on pidempikestoisesta valmennusprosessista kyse, niin luodaan 00:03:50.251 --> 00:03:52.870 myös yleensä semmoinen pidemmän aikavälin tavoite. 00:03:54.105 --> 00:03:59.270 Reality eli todellisuus tarkoittaa sitä, että pohditaan, missä ollaan nyt. 00:03:59.970 --> 00:04:04.030 Eli tsekataan se nykytilanne, mistä lähdetään liikkeelle. 00:04:05.060 --> 00:04:07.510 On tärkeää pohtia niitä resursseja. 00:04:07.650 --> 00:04:11.690 Miten on esimerkiksi valmennettavalla aikaa käytettävissä? 00:04:11.691 --> 00:04:13.370 Minkälaista osaamista on? 00:04:14.015 --> 00:04:16.590 Mutta myös sitten voimavaroja ja vahvuuksia. 00:04:17.690 --> 00:04:23.770 Ja sitten, kun tätä keskustelua on käyty, niin tässä reality-vaiheessa voidaan 00:04:23.995 --> 00:04:27.464 sitten myöskin tarvittaessa tarkentaa tuossa 00:04:27.465 --> 00:04:30.650 ensimmäisessä vaiheessa asetettua tavoitetta. 00:04:30.690 --> 00:04:35.210 Tai jos huomataan vaikka, että niitä resursseja ja voimavaroja onkin sitten 00:04:35.260 --> 00:04:38.494 vähemmän käytettävissä kuin alun perin luultiin, niin on 00:04:38.495 --> 00:04:41.530 myös mahdollisuus ihan vaikka uudelleen muotoilla sitä. 00:04:43.790 --> 00:04:48.470 Tai voi olla myös, että sieltä nousee ihan joku muu tavoite esiin, mikä oli alun 00:04:48.471 --> 00:04:51.730 perin mielessä, kun ollaan käyty sitä nykytilannetta läpi. 00:04:53.035 --> 00:04:55.657 Options eli mahdollisuudet tarkoittaa siinä 00:04:55.658 --> 00:04:59.090 pohtimista, että mitä mahdollisuuksia ylipäätään on. 00:05:00.125 --> 00:05:01.125 Eli miten edetä? 00:05:01.970 --> 00:05:04.430 Minkälaisia erilaisia vaihtoehtoja on? 00:05:04.490 --> 00:05:11.670 Ja tärkeää on käydä sellaista mahdollisimman jotenkin avaraa ja laajaa keskustelua. 00:05:11.671 --> 00:05:18.670 Siitä, että pohditaan oikeasti niitä vaihtoehtoja mahdollisimman laajasti. 00:05:18.810 --> 00:05:22.185 Ja tässä nyt sitten sillä valmentajalla on tosi 00:05:22.186 --> 00:05:26.210 tärkeä rooli niiden kysymysten kysymisen kanssa. 00:05:26.350 --> 00:05:30.724 Että oikeasti mietitään, että olisiko vielä muita vaihtoehtoja 00:05:30.725 --> 00:05:33.710 ja mitä kaikkea sitten oikein pystyykään kokeilemaan. 00:05:35.500 --> 00:05:37.690 Viimeinen vaihe on Wrap up, way forward. 00:05:38.300 --> 00:05:40.110 Eli paketoidaan. 00:05:40.335 --> 00:05:42.450 Ja suunnitellaan se konkretia. 00:05:43.330 --> 00:05:49.770 Eli ihan käytännössä pohditaan, että mitä nyt on tehtävä ja milloin tehdään. 00:05:50.420 --> 00:05:52.830 Ja minkälainen motivaatio on. 00:05:53.180 --> 00:05:58.370 Ja kuinka sitoutunut on sitten sen tavoitteen saavuttamiseen. 00:05:58.910 --> 00:06:01.693 Ja vedetään vähän yhteen sitten sitä keskustelua, että 00:06:01.694 --> 00:06:05.450 minkälaisia oivalluksia siitä valmennuskerrasta on jäänyt. 00:06:06.550 --> 00:06:09.390 Ja mikä on fiilis. 00:06:11.250 --> 00:06:16.150 Tätä GROW-mallia on vähän kritisoitu siitä, että se on aika tämmöinen suoraviivainen. 00:06:17.080 --> 00:06:23.050 Ja siinä ei välttämättä huomioida sitä, että sitten kun tavataan vaikka toisella 00:06:23.051 --> 00:06:28.538 valmennuskerralla, että miten sitten arvioidaan sitä 00:06:28.539 --> 00:06:32.250 edistymistä ja niitä oppeja siitä edellisestä kerrasta. 00:06:32.710 --> 00:06:37.250 Niin senpä vuoksi tätä mallia on sitten myöhemmin vähän paivitettu tämmöisellä RI 00:06:37.251 --> 00:06:42.730 -etuliitteellä, missä sitten R tarkoittaa Review ja E Evaluate. 00:06:42.950 --> 00:06:48.130 Eli ennen kuin lähdetään siihen seuraavaan valmennuskertaan, niin käydään vähän läpi, 00:06:48.690 --> 00:06:53.035 että mitä siinä väliaikana on tapahtunut ja mistä lähdetään 00:06:53.036 --> 00:06:56.810 sitten siihen seuraavaan kertaan oikein liikkeelle. 00:06:59.490 --> 00:07:03.903 Seuraava malli on OSCAR, joka on Jacksonin ja McKercovin 00:07:03.904 --> 00:07:07.330 kehittämä ja perustuu ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan. 00:07:09.610 --> 00:07:14.470 Tämä poikkeaa GROW-mallista siten, että tässä pohditaan tuossa kolmannessa 00:07:14.471 --> 00:07:19.370 vaiheessa paitsi vaihtoehtoja, myös niiden seurauksia. 00:07:20.190 --> 00:07:24.430 Ja sitten tähän alkuperäiseen malliin on myös liitetty tuo arviointivaihe tuohon 00:07:24.431 --> 00:07:29.230 loppuun mukaan, mikä siinä GROW-mallissa ei alun perin ollut. 00:07:30.870 --> 00:07:36.970 Jos lähdetään liikkeelle tuolta ihan ylhäältä Oosta, eli Outcome, määränpää, 00:07:37.110 --> 00:07:39.542 tavoite, niin tässä vaiheessa on tärkeää 00:07:39.543 --> 00:07:43.151 auttaa valmennettavaa muotoilemaan se tavoite. 00:07:43.430 --> 00:07:49.250 Eli voidaan ihan pohtia sitä, että mitä haluat saavuttaa tämän päivän tapaamisen 00:07:49.251 --> 00:07:54.010 aikana ja mikä on sitten kenties se pitemmän aikavälin tavoite. 00:07:56.255 --> 00:07:59.390 S on Scaling, asteikkojen hyödyntäminen. 00:07:59.510 --> 00:08:03.985 Ja tämän vaiheen pääajatus on se, että kartoitetaan, 00:08:03.986 --> 00:08:06.830 että missä se valmennettava on tällä hetkellä. 00:08:06.831 --> 00:08:10.870 Ja pyritään lisäämään valmennettavan itsetietoisuutta. 00:08:11.690 --> 00:08:14.910 Ja tässä voidaan käyttää nollasta kymppiin asteikkoa. 00:08:15.890 --> 00:08:22.150 Eli pyydetään valmennettavaa kertomaan, että mille kohtaa sijoittaisi itsensä 00:08:22.250 --> 00:08:25.487 tällä hetkellä asteikolla nollasta kymppiin, kun 00:08:25.488 --> 00:08:28.950 nolla on huonoin ja kymmenen paras mahdollinen. 00:08:30.080 --> 00:08:34.510 Eli vähän saadaan kuvaa, että mitä se valmennettava ajattelee siitä omasta 00:08:34.710 --> 00:08:36.190 tilanteestaan tällä hetkellä. 00:08:37.105 --> 00:08:43.750 Mutta tuoda myös esiin vähän sitä valmennettavan vahvuutta ja että miten on 00:08:43.751 --> 00:08:46.170 päässyt jo siihen tilanteeseen, missä on nyt. 00:08:46.820 --> 00:08:50.670 Niin voi juuri vaikka kysyä, että nyt kun olet vaikkapa numerossa kuusi, 00:08:51.200 --> 00:08:54.290 niin mitä kaikkea olet tehnyt, että olet päässyt näinkin pitkälle. 00:08:54.800 --> 00:09:00.590 Ja sitten toisaalta, että jotta pääsisit vaikkapa numeroon seitsemän, niin mistä 00:09:00.690 --> 00:09:03.750 tietäisit, että olet sinne pisteeseen päässyt. 00:09:04.910 --> 00:09:10.370 Kolmas vaihe on know-how and resources, eli osaaminen ja resurssit. 00:09:11.370 --> 00:09:15.970 Ja tämän vaiheen tarkoitus on auttaa valmennettavaa löytämään mahdollisimman 00:09:15.971 --> 00:09:19.830 paljon niitä eri vaihtoehtoja, mitä on olemassa. 00:09:19.870 --> 00:09:25.370 Eli lisätä sitä tietoisuutta niistä eri vaihtoehdosta, mutta myös sitten 00:09:25.445 --> 00:09:29.870 minkälaisia seurauksia niillä vaihtoehdoilla on, mitä harkitsee. 00:09:30.660 --> 00:09:33.730 Ja tässä on hyvä myös pysähtyä pohtimaan näitä vaihtoehdot. 00:09:33.875 --> 00:09:35.753 ...vaihtoehtoja, että kuinka ne ovat myös 00:09:35.754 --> 00:09:38.471 sopivia sitten sen valmennettavan arvomaailmaan. 00:09:40.460 --> 00:09:45.570 Ja apukysymyksinä voi vaikka käyttää, että mikä auttaa pääsemään johonkin 00:09:45.720 --> 00:09:51.230 tiettyyn tavoiteltavaan tavoitteeseen ja mistä tietää sitten, että on vähän 00:09:51.231 --> 00:09:55.130 lähempänä sitä tavoitetta ja mitä teit, että onnistuit. 00:09:57.110 --> 00:10:01.090 Neljäs vaihe on Affirm an action eli vahvistus ja toiminta. 00:10:01.890 --> 00:10:07.690 Ja siinä on ajatus se, että autetaan valmennettavaa arvioimaan niitä eri 00:10:07.691 --> 00:10:13.550 vaihtoehtoja, mitä tuossa edellisessä vaiheessa on sitten pohdittu. 00:10:14.105 --> 00:10:20.350 Ja myöskin sitten selkeyttämään niitä konkreettisia askeleita, mitä ottaa sitten 00:10:20.351 --> 00:10:27.770 siinä toiminnassa ja vastuuttaa myös sitä valmennettavaa oikeasti sitten tekemään 00:10:27.970 --> 00:10:28.970 niitä toimia. 00:10:29.830 --> 00:10:35.510 Ja voi vaikkapa kysyä, että no mikä sujuu jo nyt hyvin ja mikä voisi olla seuraava 00:10:35.660 --> 00:10:40.910 pieni askel, minkä voisi ottaa sen tavoitteen saavuttamisen suhteen. 00:10:42.290 --> 00:10:46.510 Viimeinen vaihe on Review eli tämä arviointivaihe ja siinä on hyvä sitten 00:10:46.685 --> 00:10:52.010 pohtia, että mikä toivottavasti on paremmin ja mitä on tehnyt, että muutos on 00:10:52.011 --> 00:10:59.411 onnistunut ja minkälaisia kenties vaikutuksia sillä muutoksella on sitten ollut. 00:11:03.110 --> 00:11:07.760 Sitten mennään Practice-malliin, joka on Steven Palmerin kehittävä ja 00:11:08.060 --> 00:11:13.238 pohjautuu kognitiivis-behavioraaliseen lähestymistapaan 00:11:13.239 --> 00:11:16.340 ja aiempiin valmennuksen malleihin ja viitekehyksiin. 00:11:17.660 --> 00:11:21.845 Ja tässä mallissa keskitytään ratkaisuiden etsimiseen ja 00:11:21.846 --> 00:11:27.360 toteuttamiseen ja pyritään välttämään semmoista ongelmakeskustelua. 00:11:28.110 --> 00:11:31.140 Tätä mallia on hyödynnetty muun muassa liike-elämässä urheilussa. 00:11:31.141 --> 00:11:35.040 Seuraohjauksessa ja elämäntaitojen valmennuksessa. 00:11:36.040 --> 00:11:40.469 Ja on tämmöinen seitsemänportainen malli, jossa ensimmäisenä 00:11:40.470 --> 00:11:44.100 on problem identification eli ongelman tunnistaminen. 00:11:45.200 --> 00:11:50.520 Ja tässä on hyvä kysyä valmennettavalta esimerkiksi, että mikä ongelma tai huoli 00:11:50.521 --> 00:11:55.460 sulla on, josta haluaisit nyt keskustella tai mihin haluaisit muutosta. 00:11:57.390 --> 00:12:00.085 Kakkosvaihe on realistic and relevant goals 00:12:00.086 --> 00:12:03.461 eli realistiset ja merkitykselliset tavoitteet. 00:12:04.450 --> 00:12:10.480 Ja tässä mennään nyt ihan siihen konkretiaan, että mitä oikeasti haluaa saavuttaa. 00:12:10.660 --> 00:12:16.520 Ja tässä voidaan tavoitteen asettelussa hyödyntää tämmöistä smart-tavoitetta, 00:12:17.090 --> 00:12:21.540 jota avaan vielä vähän tarkemmin sitten muutaman dian päästä. 00:12:23.700 --> 00:12:25.380 Kolmantena on alternative solutions. 00:12:25.381 --> 00:12:27.740 Eli vaihtoehtoiset ratkaisut. 00:12:28.430 --> 00:12:33.520 Ja tämä on sellainen vaihe, missä vaikkapa ihan kirjataan konkreettisesti ylös kaikki 00:12:33.521 --> 00:12:37.880 mahdolliset vaihtoehdot, mitä tässä tilanteessa voisi olla. 00:12:38.550 --> 00:12:40.240 Ja mitä voisi sitten pohtia. 00:12:42.270 --> 00:12:44.400 Nelonen on consideration of consequences. 00:12:45.840 --> 00:12:49.540 Elikkä siinä sitten oikeasti konkreettisesti pohditaan tuossa 00:12:49.541 --> 00:12:54.560 kolmannessa vaihtoehdossa tai kolmannessa kohdassa kirjoitettuja vaihtoehtoja. 00:12:54.710 --> 00:12:57.000 Että kuinka hyödyllisiä ne on. 00:12:57.320 --> 00:13:00.229 Eli jokaista kirjoitettua vaihtoehtoa voidaan vaikka 00:13:00.230 --> 00:13:03.500 arvioida asteikolla yhdestä kymppiin tai nollasta kymppiin. 00:13:03.540 --> 00:13:07.200 Että kuinka hyödyllisiä ne oikein onkaan. 00:13:09.290 --> 00:13:11.920 Viides on target most feasible solutions. 00:13:12.140 --> 00:13:16.580 Mikä tarkoittaa toteuttamiskelpoisimman ratkaisun valintaa. 00:13:16.660 --> 00:13:20.360 Eli sitten kun tuossa edellisessä vaiheessa on mietitty niitä vaihtoehtoja. 00:13:20.925 --> 00:13:22.020 Arvioitu niitä. 00:13:22.420 --> 00:13:26.500 Niin sitten tässä vaiheessa oikeasti valitaan se 00:13:26.501 --> 00:13:30.840 kaikkein toteuttamiskelpoisin ja käytännöllisin ratkaisu. 00:13:33.450 --> 00:13:36.800 Kuudes on sitten implementation of chosen solutions. 00:13:36.940 --> 00:13:39.880 Eli tämä on nyt se kädet saveen vaihe. 00:13:39.900 --> 00:13:44.325 Eli ei muuta kuin vaan sitten tekemään ja toteuttamaan 00:13:44.326 --> 00:13:49.780 sitä tavoitetta ja niitä käytännön suunnitelmia. 00:13:49.781 --> 00:13:52.371 Ja tässä on myös tärkeää sitten vähän miettiä, että 00:13:52.372 --> 00:13:56.900 minkälaisia välisteppejä voisi olla siellä matkan varrella. 00:13:56.920 --> 00:14:01.600 Jossa huomioidaan myös sitten sen valmennettavan voimavarat ja resurssit. 00:14:03.910 --> 00:14:05.300 Ja viimeinen on sitten seiska. 00:14:05.400 --> 00:14:07.240 Eli tuo evaluation arviointi. 00:14:07.300 --> 00:14:12.360 Ja sitten arvioidaan sitä, että miten on onnistunut oikein siinä. 00:14:12.480 --> 00:14:17.180 Ja mitä voidaan oppia tästä koko prosessista. 00:14:17.230 --> 00:14:20.146 Ja tässäkin voidaan sitten käyttää, kun arvioidaan 00:14:20.147 --> 00:14:23.880 onnistumista, niin sitä asteikkoa nollasta kymppiin. 00:14:27.950 --> 00:14:30.450 Viimeinen tämmöinen malli, minkä esittelen, on Space. 00:14:31.050 --> 00:14:38.390 Ja Space on Edgertonin ja Palmerin kehittämä kognitiivis-behavioraaliseen 00:14:38.391 --> 00:14:42.910 psykologiaan perustuva tämmöinen biopsykososiaalinen kehys. 00:14:43.490 --> 00:14:45.639 Ja tämä on nyt ehkä enemmän just tämmöinen 00:14:45.640 --> 00:14:48.870 viitekehys, ei niinkään tietynlainen prosessi. 00:14:48.871 --> 00:14:49.950 Malli. 00:14:50.400 --> 00:14:55.830 Ja tämän tarkoituksena on ohjata valmentajaa arvioimaan ja ymmärtämään 00:14:56.530 --> 00:15:00.090 valmennettavien käyttäytymistä tietyissä tilanteissa. 00:15:01.100 --> 00:15:06.830 Ja on ajatus siitä, että siihen valmennettavan toimintaan vaikuttaa aina 00:15:07.530 --> 00:15:10.030 se sosiaalinen konteksti, missä hän on. 00:15:11.410 --> 00:15:17.870 Fysiologiset reaktiot, millä tarkoitetaan vaikkapa sydämen sykkeentiheyttä. 00:15:19.670 --> 00:15:20.670 Hengitystiheyttä. 00:15:21.070 --> 00:15:24.890 Lihaksistoa, miten rentoutunut tai jännittynyt lihaksisto on. 00:15:25.840 --> 00:15:30.910 Sitten kognitioita, eli meidän ajatteluun liittyviä näkökulmia ja tunteita. 00:15:32.630 --> 00:15:37.810 Ja tätä mallia voidaan tarkastella kokonaisuutena, niin kuin tuona space-inä, 00:15:38.040 --> 00:15:41.130 mutta siitä voidaan erottaa myös sitten vielä eri tasoja. 00:15:42.110 --> 00:15:48.850 Ja ACE, eli A-C-E kehyksessä tarkastellaan sen valmennettavaa. 00:15:48.925 --> 00:15:54.150 Toiminnan, tunteiden ja kognitioitten välisiä suhteita. 00:15:55.100 --> 00:16:01.270 ja PACE-kehyksessä, joka perustuu tuohon ACE-malliin, niin otetaan huomioon sitten 00:16:01.370 --> 00:16:06.468 myös näitä fysiologisia reaktioita, jotka syntyy sitten 00:16:06.469 --> 00:16:10.530 kognitioitten ja tunteiden ja käyttäytymisen myötä. 00:16:12.200 --> 00:16:14.910 eli minkälaisia esimerkiksi reaktioita? 00:16:16.070 --> 00:16:18.830 Meissä voi erilaiset tilanteet sitten havaita. 00:16:37.240 --> 00:16:40.500 Sitten lupasin, että palataan tähän SMART -malliin, jota 00:16:40.501 --> 00:16:44.510 käytetään monesti tämän tavoitteen kirkastamisen tukena. 00:16:45.710 --> 00:16:49.248 Ja SMART tulee sanoista specific, eli että se 00:16:49.249 --> 00:16:54.030 tavoite olisi mahdollisimman selkeä, konkreettinen. 00:16:55.020 --> 00:16:57.810 Se olisi measurable, eli mitattavissa oleva. 00:16:58.340 --> 00:17:02.170 Mitataan sitä sitten vaikka kyselyllä tai asteikkoa hyödyntäen. 00:17:02.520 --> 00:17:06.030 Achievable, sen pitäisi olla saavutettavissa. 00:17:06.920 --> 00:17:14.670 Realistic, realistinen, mikä huomioi sitten myöskin valmennettavan voimavarat 00:17:14.795 --> 00:17:16.750 ja osaamisen kyvykkyyden. 00:17:17.350 --> 00:17:19.490 Ja timely, eli aikaan sidottu. 00:17:20.630 --> 00:17:26.062 Ja tämä SMART sopii erityisen hyvin tämmöisten 00:17:26.063 --> 00:17:30.150 mekaanisten prosessien tavoitteiden määrittelemiseen. 00:17:30.151 --> 00:17:34.490 Mutta sitten kun me puhutaan vähän pehmeämmistä, niin sanotusta pehmeämmistä 00:17:34.690 --> 00:17:40.630 tavoitteista, niin silloin ehkä hyvä ymmärtää, että kaikki sitten semmoiset 00:17:40.905 --> 00:17:45.170 pehmeämmät tavoitteet ei aina välttämättä ole esimerkiksi mitattavissa. 00:17:45.190 --> 00:17:47.430 Tai niitä voi olla tosi vaikea mitata. 00:17:48.105 --> 00:17:53.990 Ja sitten kun me puhutaan esimerkiksi ihmisten kasvusta, henkisestä kasvusta ja 00:17:53.991 --> 00:17:59.410 kehityksestä, niin sitten välttämättä aina toi tommoinen tiukka aikaansidottu. 00:17:59.411 --> 00:18:05.350 Ei siinä toimi, vaan voi olla ehkä hyvä ajatella jotenkin laajemmin tulevaisuuteen 00:18:05.575 --> 00:18:07.170 suuntaavana tuota teetä. 00:18:07.390 --> 00:18:12.110 Eli voidaan ajatella, että se on tämmöinen towards the future ajattelutapa. 00:18:13.570 --> 00:18:17.470 Mutta ylipäätään kun tavoitteita luodaan, niin on tosi tärkeää, että se tavoite, 00:18:17.530 --> 00:18:21.310 mikä asetetaan, niin se olisi jollain lailla voimaannuttava. 00:18:21.490 --> 00:18:25.170 Ja kun se tavoite saavutetaan, niin se lisää sitä semmoista 00:18:25.370 --> 00:18:28.470 tyytyväisyyttä ja hyvinvointia omassa elämässä. 00:18:29.220 --> 00:18:32.035 Ne pienet askeleet, joita suunnitellaan siihen 00:18:32.036 --> 00:18:34.911 tavoitteeseen, niin ne olisi innostavia. 00:18:35.490 --> 00:18:41.770 Ja se olisi ennen kaikkea niiden omien arvojen, valmennettavan arvojen mukainen. 00:18:44.580 --> 00:18:49.050 No tässä oli muutamia malleja, mutta on olemassa paljon myös erilaisia muita malleja. 00:18:49.110 --> 00:18:54.270 Ja niistä on nyt kirjannut tuohon esimerkkeinä Alternative, ABCDE, 00:18:54.430 --> 00:18:58.070 Positive, Laser ja Piike, jos haluat niistä lukea. 00:18:58.520 --> 00:19:02.670 Ja muista malleista lisää, niin tuolla on sitten muutamia lähdeviitteitä. 00:19:04.670 --> 00:19:07.450 Otetaan vielä loppuun vähän ryhmien valmentamisesta. 00:19:09.120 --> 00:19:12.670 Ja kun me valmennetaan ryhmiä, kun ei ole enää se yksilö pelkästään 00:19:12.671 --> 00:19:16.550 kyseessä, niin on tosi tärkeää, että valmentajalla on jonkinlaista 00:19:16.551 --> 00:19:19.841 ymmärrystä ryhmätason ilmiöistä ja siitä 00:19:19.842 --> 00:19:24.291 vuorovaikutuksesta, mitä siellä ryhmässä tapahtuu. 00:19:25.900 --> 00:19:26.290 Ja... 00:19:26.815 --> 00:19:33.370 on tosi vähän loppujen lopuksi semmoista tietoa ja erilaisia malleja tähän ryhmien 00:19:33.371 --> 00:19:38.690 valmentamiseen liittyen, mutta on havaittu, että valmentajat on hyödyntänyt 00:19:38.691 --> 00:19:45.830 näissä ryhmävalmennuksissa sekä yksilö- että ryhmävalmennuksen menetelmiä, 00:19:45.990 --> 00:19:48.450 käytänteitä eli yhdistellyt niitä. 00:19:49.550 --> 00:19:54.370 Sitten siellä on saatettu siellä ryhmävalmennuksessa myös aika tämmöisiä... 00:19:56.290 --> 00:20:00.770 aika yksilökohtaisestikin valmentaa, eli jokaisen yksilön valmentamiseen on 00:20:00.771 --> 00:20:06.470 keskitytty ja heidän omien yksilöllisten tavoitteiden saavuttamiseksi siinä ryhmässä. 00:20:06.630 --> 00:20:08.937 Että ei ole niinkään menty sinne ryhmäilmiön 00:20:08.938 --> 00:20:12.590 tasolle, vaikka ryhmävalmennuksesta onkin puhuttu. 00:20:13.440 --> 00:20:16.810 Mutta sitten oikeastaan tämä kolmas ulottuvuus on tämmöinen, niin kuin ehkä 00:20:16.811 --> 00:20:20.950 se, mihin ryhmävalmennuksella sitten loppuviimein aidosti pyritään, 00:20:20.970 --> 00:20:24.124 on se, että keskitytään oikeasti sen ryhmän 00:20:24.125 --> 00:20:26.270 valmentamiseen ja ymmärretään, että se on... 00:20:26.290 --> 00:20:32.750 oma ainutlaatuinen kokonaisuus ja siinä on paljon mahdollisuuksia ja keskitytään 00:20:32.751 --> 00:20:39.911 myöskin sen ryhmädynamiikan niin kuin ymmärtämiseen ja kehittämiseen siinä ryhmässä. 00:20:41.700 --> 00:20:48.430 Ryhmävalmennuksen hyödyistä on aika vähän tietoja, mutta joitain tämmöisiä pointteja 00:20:48.431 --> 00:20:51.590 nyt sitten nostan yhdestä tutkimuksesta esiin. 00:20:52.870 --> 00:20:53.950 On havaittu, että... 00:20:54.590 --> 00:20:55.730 että ryhmissä... 00:20:59.270 --> 00:21:02.562 ryhmävalmennuksiin osallistuminen lisää 00:21:02.563 --> 00:21:06.911 luottamusta ja tuen kehittymistä siinä ryhmässä. 00:21:07.090 --> 00:21:11.610 Ja usein se, kun me jaetaan niitä omia haasteita elämästä, niin sitten me ehkä 00:21:11.611 --> 00:21:16.330 huomataan, että me ei olla ainoita, jotka niitä haasteita kokee, vaan sitten 00:21:16.430 --> 00:21:22.950 koetaan semmoista tukea myöskin siltä ryhmältä siihen omaan haastavaan tilanteeseen. 00:21:23.450 --> 00:21:29.370 No, ryhmäläisten kuuntelu- ja kommunikaatiotaidot on havaittu parantuvan 00:21:29.371 --> 00:21:35.010 tunneälykkyyden lisääntyvän se, että ryhmässä on paljon erilaisia 00:21:35.011 --> 00:21:39.730 henkilöitä ja jokaisella on vähän niitä omia päämääriä, vahvuuksia ja arvoja. 00:21:40.320 --> 00:21:46.030 Niin se, kun me opitaan kuulemaan ja näkemään niitä muita, niin opitaan 00:21:46.031 --> 00:21:51.010 arvostamaan myös niitä heidän omia päämääriä, vahvuuksia ja arvoja. 00:21:51.410 --> 00:21:52.930 Ja sitten myös, miten niitä yhteyttä... 00:21:52.950 --> 00:21:58.470 niin sen on havaittu kehittyvän sitten tuommoisessa ryhmävalmennuksessa. 00:22:00.110 --> 00:22:04.558 Siellä voi oppia myös rakentavaa konfliktinratkaisua, kun aina yleensä kuitenkin. 00:22:04.708 --> 00:22:04.750 .. 00:22:05.050 --> 00:22:09.290 tai yleensä saattaa tulla niitä sellaisia tilanteita, joissa ajatukset ei aina 00:22:09.291 --> 00:22:12.750 meekään ihan yksin, niin sitten kun on semmoinen turvallinen tila, missä 00:22:13.150 --> 00:22:19.211 harjoitellaan myöskin niitä konfliktien ratkaisuja, niin on äärimmäisen hyvä juttu. 00:22:20.470 --> 00:22:22.790 Usein sitoutuminen ja vastuullisuus lisääntyy. 00:22:22.791 --> 00:22:27.510 Siellä voi olla semmoinen positiivinen vertaispaine, joka kannustaa sitten 00:22:27.610 --> 00:22:36.211 myöskin sitoutumaan valmennukseen ja kantamaan oma vastuu osana sen ryhmän toimintaa. 00:22:37.265 --> 00:22:39.407 On huomattu, että tämmöinen hyväksyttävän 00:22:39.408 --> 00:22:42.830 ryhmäkäyttäytymisen ymmärtäminen ja itsesäätely paranee. 00:22:43.680 --> 00:22:47.559 Ja sitten myös tämmöiset pysyvät käyttäytymismuutokset 00:22:47.560 --> 00:22:50.270 saattaa olla erittäin todennäköisiä. 00:22:50.290 --> 00:22:52.270 Ja tämänkin taustalla voi sitten olla. 00:22:52.570 --> 00:22:57.090 Esimerkiksi semmoinen positiivinen ryhmäpaine, kun ei ollakaan enää vain 00:22:57.091 --> 00:23:01.036 jotenkin tilivelvollisia itselle tai valmentajalle, 00:23:01.086 --> 00:23:04.390 vaan myös sitten laajemmalle joukolle. 00:23:07.750 --> 00:23:13.250 Ryhmävalmennuksen malleja en ole onnistunut löytämään kovinkaan monta. 00:23:13.700 --> 00:23:17.170 Ja esittelen nyt yhden niistä, jonka löysin. 00:23:17.690 --> 00:23:19.130 Ja sen nimi on GROUP. 00:23:19.270 --> 00:23:21.350 Ja tämä on Brownin ja Grantin malli. 00:23:21.600 --> 00:23:25.450 Ja pohjautuu, niin kuin ehkä huomaat, niin GROUP-mallille. 00:23:25.530 --> 00:23:30.530 Eli siinä on kolme ensimmäistä vaihetta aivan täysin samoja kuin GROUP-mallissa. 00:23:30.860 --> 00:23:36.810 Mutta niitä eri kohtia sitten vaan pohditaan ryhmän näkökulmasta käsin. 00:23:38.030 --> 00:23:42.670 Ja Brown ja Grant on halunnut korostaa sitä, että valmentajat 00:23:42.671 --> 00:23:47.710 jotenkin käyttäisi tätä GROUP-mallia hyvinkin joustavasti. 00:23:48.510 --> 00:23:50.670 Ja sillain asiakeskeisesti. 00:23:51.650 --> 00:23:55.170 Että tämä on vain yksi menetelmä, joka voi auttaa sitä 00:23:55.171 --> 00:23:59.210 ryhmävalmennusprosessia, mutta ei ole missään tapauksessa mikään sellainen 00:23:59.360 --> 00:24:04.630 ideologia, jota olisi noudatettava tosi tiukasti ja tarkasti. 00:24:07.360 --> 00:24:12.090 Jos otetaan goal ja reality tuolta ensin tarkasteluun, niin tosiaan niitä 00:24:12.091 --> 00:24:17.210 tavoitteita ja tietoisuutta pyritään lisäämään, mutta nyt siis ryhmän 00:24:17.410 --> 00:24:18.770 näkökulmasta käsin. 00:24:18.820 --> 00:24:21.570 verrattuna siihen GROUP-malliin. 00:24:22.260 --> 00:24:27.030 Ja obsenssikin on hyvin samankaltainen, mutta ehkä tässä haluan nostaa esiin tuon 00:24:27.031 --> 00:24:31.730 aivoriihityöskentelyn merkitykseen ja siihen kannustamiseen, että nyt kun siellä 00:24:31.731 --> 00:24:38.090 ryhmässä on useampia jäseniä, niin usein niitä vaihtoehtojakin ja ajatuksia sitten 00:24:38.240 --> 00:24:42.476 tulee enemmän, niin sieltä voi löytyä tosi merkittäviä 00:24:42.576 --> 00:24:47.990 löydöksiä, mitä sitten hyödyntää, kun edetään siinä tavoitteessa. 00:24:48.050 --> 00:24:48.750 Eli... Eli... Aivan... 00:24:48.751 --> 00:24:53.390 Eli aivoriihityöskentely on tässä GROUP -mallissa tosi tärkeä vaihe. 00:24:53.780 --> 00:24:56.786 Ja kun on monta ryhmäläistä, niin niitä ideoita 00:24:56.836 --> 00:25:00.090 usein tulee enemmän kuin sitten yksilövalmennuksessa. 00:25:01.440 --> 00:25:04.497 No sitten toi neljäs vaihe on nyt ihan uusi verrattuna 00:25:04.498 --> 00:25:06.890 GROUP-malliin ja se on Understanding Others. 00:25:07.810 --> 00:25:12.272 Ja tämä on tärkeä vaihe nimenomaan sen ryhmän 00:25:12.273 --> 00:25:16.611 jäsenten keskinäisen ymmärryksen kautta. 00:25:16.760 --> 00:25:24.410 Ja tosi tärkeä jotenkin tämä vaihe siitäkin näkökulmasta, että kun tähän 00:25:24.411 --> 00:25:31.370 vaiheeseen oikeasti keskitytään, niin sitten tullaan myös todennäköisimmin 00:25:31.371 --> 00:25:36.005 tietoisiksi niistä sekä yksilön että ryhmän sellaisista 00:25:36.085 --> 00:25:39.470 sokeista pisteistä, mitä ei ole ehkä aiemmin huomattu. 00:25:40.310 --> 00:25:46.530 Eli voidaan pohtia sitä, että kun ollaan niitä vaihtoehtoja mietitty, niin mikä 00:25:46.531 --> 00:25:52.610 olisi sitten paras niistä, koko ryhmän mielestä paras niistä vaihtoehdoista. 00:25:53.085 --> 00:26:00.690 Mutta myöskin haastaa ryhmäläisiä tarkkailemaan muiden näkemyksiä ja pohtia 00:26:00.691 --> 00:26:06.010 vaikkapa sitä, että mitä on ymmärtänyt jonkun toisen näkemyksellä tai minkälaista 00:26:06.060 --> 00:26:12.331 vuoropuhelua on käynyt itsensä kanssa, kun on kuunnellut jonkun toisen näkemyksiä. 00:26:12.600 --> 00:26:15.650 Eli tämä on tärkeä vaihe. 00:26:15.950 --> 00:26:18.990 Kun pyritään ymmärtämään toinen toisia. 00:26:20.130 --> 00:26:21.790 Sitten viimeisenä on perform. 00:26:22.610 --> 00:26:26.322 Eli mennään niihin sekä yksilökohtaisiin että 00:26:26.323 --> 00:26:30.350 ryhmäkohtaisiin toimintasuunnitelmiin ja itse toimintaan. 00:26:31.125 --> 00:26:36.490 Ja tässä on tärkeää, että autetaan ryhmää sitten määrittämään ne seuraavat vaiheet 00:26:36.615 --> 00:26:42.070 ja kehitetään paitsi niitä ryhmän myös yksilöllisiä toimintasuunnitelmia. 00:26:42.320 --> 00:26:48.070 Ja usein tästä tarvitaan myös sitä valmentajan motivointia ja varmistamista 00:26:49.390 --> 00:26:52.323 että jokainen toimii vastuullisella tavalla ja 00:26:52.324 --> 00:26:55.291 kantaa sen kortensa kekoon niin kuin on sovittu. 00:26:56.210 --> 00:27:03.650 Tähän group-malliin on niin ikään lisätty myöhemmin tuo RE eli Review & Evaluate. 00:27:03.910 --> 00:27:08.990 Eli sitten, kun seuraavalla kerralla on hyvä vähän arvioida ja pohtia, 00:27:09.200 --> 00:27:11.290 että mitä siinä matkan varrella on tapahtunut. 00:27:11.291 --> 00:27:15.427 Mitä on opittu ja mistä lähdetään sitten sille seuraavalle 00:27:15.428 --> 00:27:19.010 ja seuraaville valmennuskeroille oikein liikkeelle. 00:27:21.970 --> 00:27:25.190 Mitä hyötyä tällaisista malleista oikein voi olla? 00:27:27.320 --> 00:27:30.352 Tällaiset mallit voivat antaa suunnan sille 00:27:30.353 --> 00:27:33.450 valmennusprosessille, eli mitä kohti ollaan menossa. 00:27:33.510 --> 00:27:39.390 Kun tunnistaa ja tietää vähän niitä malleja, niin voi sitten sitä kautta 00:27:39.391 --> 00:27:43.270 ymmärtää, että mihin kohti sillä valmennuksella ollaan menossa. 00:27:44.225 --> 00:27:48.650 Nämä mallit voivat auttaa myös tekemään parempia havaintoja, kun me ymmärretään 00:27:49.200 --> 00:27:54.250 vaikkapa prosessimallin eri vaiheita, niin pystytään ehkä kiinnittämään myös 00:27:54.251 --> 00:27:58.490 huomiota eri vaiheisiin paremmin, kun me tiedetään, että mitä kaikkea siellä 00:27:58.491 --> 00:28:02.130 voi esimerkiksi kysyä niiltä valmennettavilta. 00:28:03.740 --> 00:28:06.792 Tällaiset mallit ja teoreettiset viitekehykset voivat 00:28:06.793 --> 00:28:10.610 olla myös sellainen tärkeä peruste, jonka mukaan toimia. 00:28:11.225 --> 00:28:15.710 Ja on mielestäni aina hienoa, jos pystyy jotenkin perustelemaan sitä omaa työtään 00:28:15.711 --> 00:28:20.470 ja minkä pohjalta oikein sitä omaa valmennusta toteuttaa. 00:28:21.460 --> 00:28:27.730 Jos pystyy vaikka kertomaan, että olen yhdistellyt nyt vaikka GROW-mallia ja tätä 00:28:27.805 --> 00:28:32.767 GROUP -mallia sitten yksilöiden ja ryhmien valmennuksesta, tai 00:28:32.768 --> 00:28:37.170 sitten vaikka PRACTICE -mallia ja GROUP-mallia ja niin poispäin. 00:28:37.310 --> 00:28:42.290 Eli tärkeintä ei niinkään ole se, että mitä mallia käyttää, vaan se, 00:28:43.260 --> 00:28:50.810 että pystyy perustelemaan, että minkä pohjalle se oma toiminta oikein perustuu. 00:28:53.230 --> 00:28:59.210 Ja sitten, kun käytetään näitä malleja, niin on hyvä muistaa semmoinen joustavuus. 00:28:59.660 --> 00:29:05.850 Ja se, että mikä valmennusprosessi ei aina välttämättä ole semmoinen ihan täysin 00:29:05.851 --> 00:29:10.710 lineaarinen, vaan joskus ne eri vaiheet voi mennä osin päällekkäinkin. 00:29:10.730 --> 00:29:15.530 Ja joskus voi joutua palaamaan takaisin vaikkapa sinne tavoitteen asetteluun. 00:29:15.590 --> 00:29:19.430 Ja sitten joskus voidaan mennä vauhdikkaamminkin eteenpäin. 00:29:19.780 --> 00:29:25.910 Ja toki ne joskus etenee ne valmennukset myös aika sulavasti ja sujuvasti. 00:29:25.935 --> 00:29:30.970 Ja voidaankin päästä ihan mukavasti sen rakenteen mukaan eteenpäin. 00:29:33.710 --> 00:29:38.630 Ja tähän videon loppuun nyt toivoisin sinun sitten pohtivan, kun olet kuullut 00:29:38.631 --> 00:29:44.250 näistä eri malleista ja viitekehyksistä, ehkä käynyt itse vielä tutustumassa 00:29:44.251 --> 00:29:48.734 lisälähteisiin, niin minkälaisia yhtäläisyyksiä ja 00:29:48.735 --> 00:29:53.110 eroavaisuuksia oikein näistä esitellyistä malleista löydät? 00:29:53.190 --> 00:29:54.350 Ja tota... 00:29:55.300 --> 00:29:58.230 Minkälaisia ajatuksia ne sussa herättää? 00:30:03.340 --> 00:30:05.500 Kiitos kun olit mukana tällä luennolla.