WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:05.120 --> 00:00:09.460 Tervetuloa Valmentavaa otetta tukevat taidot -videon pariin. 2 00:00:09.460 --> 00:00:15.120 Tällä luennolla pääset tutustumaan valmennuksen yleis- ja ydintaitoihin ja saat vinkkejä 3 00:00:15.120 --> 00:00:23.730 reflektiivisistä kysymyksistä, joita voit käyttää valmennuksen tukena. 4 00:00:23.730 --> 00:00:28.710 Lähdetään liikkeelle valmennukseen liittyvistä yleistaidoista, jotka on varmasti 5 00:00:28.710 --> 00:00:35.310 jo aika tuttuja myös aikaisempien videoiden pohjalta. 6 00:00:35.310 --> 00:00:40.630 Aidon utelias kuunteleminen, avoin mieli tarkoittaa siis sitä, että 7 00:00:40.630 --> 00:00:46.770 kuunnellaan valmennettavaa ilman minkäänlaista arvolatausta, ollaan kiinnostuneita 8 00:00:46.770 --> 00:00:52.310 valmennettavan ajattelusta ja pyritään ennen kaikkea 9 00:00:52.310 --> 00:00:57.940 sellaisesta substanssikeskeistä kuuntelusta kohti prosessikeskeistä kuuntelua. 10 00:00:57.940 --> 00:01:02.780 Eli esimerkiksi sitä, miten valmennettava tuo asiansa esiin, 11 00:01:02.780 --> 00:01:08.120 miten hän ilmaisee itseään, millaisia termejä käyttää. Eli ei kuunnella 12 00:01:08.120 --> 00:01:13.900 vaan, että ymmärrettäisiin itse tai mitä valmennettava sanoo, vaan pyritään 13 00:01:13.900 --> 00:01:20.310 ymmärtämään kuullusta syvempiä merkityksiä. 14 00:01:20.310 --> 00:01:26.010 Kysymystekniikoiden hallinnalla tarkoitetaan ennen kaikkea sitä, että kysymykset 15 00:01:26.010 --> 00:01:29.770 ovat avoimia kysymyksiä, mihin ei pystytä vastaamaan 16 00:01:29.770 --> 00:01:37.290 kyllä tai ei, vaan jotka herättävät valmennettavansa pohdintaa monipuolisesti. 17 00:01:37.290 --> 00:01:43.420 Tärkeää on, että kysymyksiä esitetään vain yksi kerrallaan ja kuulun pohjalta 18 00:01:43.420 --> 00:01:51.650 myös esitetään syventäviä ja tarkentavia kysymyksiä. Se osoittaa myös 19 00:01:51.650 --> 00:01:58.000 kiinnostusta ja sitä, että on kuunnellut mitä valmennettava on kertonut. 20 00:01:58.000 --> 00:02:02.620 Prosessiohjaaminen on yksi yleistaito. Ennen kaikkea valmennettavan 21 00:02:02.620 --> 00:02:06.960 ajatteluprosessin ohjaaminen, jota usein tukee 22 00:02:06.960 --> 00:02:13.520 valmentajan käytössä oleva jonkinlainen 23 00:02:13.520 --> 00:02:16.500 prosessimalli tai viitekehys, 24 00:02:16.500 --> 00:02:22.550 joka joustaa kuitenkin valmennettavan tarpeiden mukaan. 25 00:02:22.550 --> 00:02:30.080 On tärkeä ymmärtää, että jokainen tapaaminen on oma itsenäinen prosessi, 26 00:02:30.080 --> 00:02:36.790 jossa keskustelu on hyvä olla tavoitteellista ja roolitus sillä tavalla, että 27 00:02:36.790 --> 00:02:43.100 valmennettava on sisällöntuottaja ja valmentaja posessiosaamisen ja 28 00:02:43.100 --> 00:02:49.210 prosessin ohjaamisen asiantuntija. 29 00:02:49.210 --> 00:02:53.270 Tärkeää on, että valmentajalla on itsehillintää ja hän pystyy 30 00:02:53.270 --> 00:02:57.630 käsittelemään omia vahvojakin tunteita. 31 00:02:57.630 --> 00:03:01.650 Hirveän helposti valmentajalla saattaa tulla omasta 32 00:03:01.650 --> 00:03:04.950 mielestä hyvinkin hienoja oivalluksia, 33 00:03:04.950 --> 00:03:10.200 miten voisi auttaa valmennettava, mutta tärkeää on myös osata siirtää niitä syrjään, 34 00:03:10.200 --> 00:03:15.610 koska ne ei välttämättä sitten kuitenkaan ole valmennettaville yhtä hyviä kuin 35 00:03:15.610 --> 00:03:20.050 ne ajatukset, mitä he ovat keksineet itse. 36 00:03:20.050 --> 00:03:26.870 Valmennuksessa saattaa myös syntyä valmennettavalle ja valmentajalle erilaisia voimakkaita 37 00:03:26.870 --> 00:03:32.770 tunteita. Niitä on tärkeä valmentajan osalta käsitellä ja niiden äärelle 38 00:03:32.770 --> 00:03:38.650 myös pysähtyä vaikka jälkeenpäin. Pohtia, että mikä niiden vahvojen 39 00:03:38.650 --> 00:03:41.310 tunteiden syntymisen taustalla on ollut. 40 00:03:41.310 --> 00:03:46.480 Kuitenkin on myös hyvä, ettei jää liian kauaksi aikaa haasteellisiin 41 00:03:46.480 --> 00:03:51.290 tunteisiin rypemään, vaan katsoa eteenpäin. 42 00:03:51.290 --> 00:03:53.390 Yhteistyön vaaliminen 43 00:03:53.390 --> 00:03:58.090 on myös yleistaito. Ennen kaikkea luottamuksellisen suhteen 44 00:03:58.090 --> 00:04:02.810 rakentaminen ja turvallinen ja kannustava ilmapiiri, joka sitten usein 45 00:04:02.810 --> 00:04:09.360 tuottaa myös niitä parempia tuloksia valmennuksen kannalta. 46 00:04:09.360 --> 00:04:12.900 Kun ilmapiiri on hyvä ja yhteistyö 47 00:04:12.900 --> 00:04:16.050 toimii, niin sitten usein valmennettava myös 48 00:04:16.050 --> 00:04:24.680 uskaltaa ilmaista paremmin itseään ja myös kokeilla uusia asioita. 49 00:04:24.680 --> 00:04:30.340 Mallien ja ilmiöiden havainnoinnilla tarkoitetaan sitä, että 50 00:04:30.340 --> 00:04:37.900 pyritään yhdessä valmennettavan kanssa havainnoimaan valmennettavan ajattelua ja käyttäytymistä 51 00:04:37.900 --> 00:04:41.320 ja siihen liittyviä malleja, 52 00:04:41.320 --> 00:04:45.520 mikä sitten mahdollistaa sen, että valmennettava tulee tietoiseksi 53 00:04:45.520 --> 00:04:49.220 omista toimintatavoistaan tai ajattelutavoista 54 00:04:49.220 --> 00:04:56.260 ja mitä sitten ehkä pystyy hyödyntämään jatkossa eteen tulevissa tilanteissa. 55 00:04:56.260 --> 00:04:59.040 Haastamiseen ja tukemisen taidoilla tarkoitetaan sitä, 56 00:04:59.040 --> 00:05:02.080 että valmentajan on tärkeää löytää 57 00:05:02.080 --> 00:05:05.720 tasapaino sen välillä, minkä verran 58 00:05:05.720 --> 00:05:11.890 haastaa ja tukee valmennettavaansa. Kehittyminen yleensä vaatii myös 59 00:05:11.890 --> 00:05:16.540 sitä, että haastetaan rohkeasti valmennettavan ajattelua, 60 00:05:16.540 --> 00:05:22.910 ei pelkästään aina tueta, vaikka tukeminen toki on tärkeätä. 61 00:05:22.910 --> 00:05:28.430 Rehellinen, avoin viestintä tarkoittaa suoraa, hyväntahtoista ja aitoa 62 00:05:28.430 --> 00:05:33.550 kommunikointia ja sitä, että uskalletaan 63 00:05:33.550 --> 00:05:38.310 myös kyseenalaistaa ja ihmetellä erilaisia asioita, 64 00:05:38.310 --> 00:05:44.330 mikä sitten mahdollistaa kasvun ja kehityksen. 65 00:05:44.330 --> 00:05:49.310 Mentalisaatiokyky tarkoittaa sitä, että kyetään tekemään näkyväksi erilaisia 66 00:05:49.310 --> 00:05:55.770 näkökulmia, muun muassa erilaisia luovuuden keinoja, mielen joustavuutta, 67 00:05:55.770 --> 00:05:59.870 eli valmentaja kykenee ymmärtämään ja katsomaan 68 00:05:59.870 --> 00:06:05.590 asioita valmennettavan näkökulmasta. Optimismi 69 00:06:05.590 --> 00:06:08.390 luo toiveikkuutta ja innostusta 70 00:06:08.390 --> 00:06:10.770 tulevaisuutta kohtaan ja 71 00:06:10.770 --> 00:06:16.050 paitsi että valmentaja kykenee luomaan sitä valmennettavalle, niin on tärkeää 72 00:06:16.050 --> 00:06:22.060 että valmentaja myös vaalii omaa optimismiaan, koska se on keino siihen, 73 00:06:22.060 --> 00:06:26.790 että pystyy aidosti myöskin ymmärtämään valmennettavan unelmia, 74 00:06:26.790 --> 00:06:33.130 toiveita ja haaveita hyvästä elämästä. 75 00:06:33.130 --> 00:06:39.000 Vahvuuksien ja voimavarojen havaitsemistakyky - siinä korostuu erityisesti piilevien 76 00:06:39.000 --> 00:06:46.250 vahvuuksien näkeminen ja löytäminen ja keskittyminen ennen kaikkea siihen, että missä 77 00:06:46.250 --> 00:06:53.570 valmennettava on jo hyvä, ei niinkään heikkojen taitojen vahvistamiseen, vaan siihen 78 00:06:53.570 --> 00:06:58.870 missä on hyvä ja miten niitä vahvuuksia voidaan käyttää tavoitteen 79 00:06:58.870 --> 00:07:05.770 saavuttamisen kannalta mahdollisimman hyvin. 80 00:07:05.770 --> 00:07:10.960 Riittävä itsetuntemus tarkoittaa sitä, että valmentajan tulee olla tietoinen 81 00:07:10.960 --> 00:07:15.210 omista kipupisteistään ja rajoitteistaan, mutta myös siitä, että mitä 82 00:07:15.210 --> 00:07:19.590 kohtaan hän tuntee intohimoa ja paloa. 83 00:07:19.590 --> 00:07:24.370 Kun huomaa, että omat taidot eivät riitä, niin täytyy olla 84 00:07:24.370 --> 00:07:28.810 myös rohkeutta ja halua ohjata valmennettava tarvittaessa 85 00:07:28.810 --> 00:07:34.310 eteenpäin jonkun toisen asiantuntijan luokse. 86 00:07:34.310 --> 00:07:38.490 Valmentajan perustehtävän sisäistämisellä tarkoitetaan sitä, että 87 00:07:38.490 --> 00:07:45.080 valmentaja ymmärtää ja osaa käytännössä toteuttaa kohtaamiseen, tavoitteen kirkastamiseen 88 00:07:45.080 --> 00:07:55.400 ja toiminnan aktivoimiseen liittyviä tekijöitä. 89 00:07:55.400 --> 00:07:59.660 Yleisistä taidoista mennään sitten seuraavaksi ydintaitoihin. 90 00:07:59.660 --> 00:08:05.750 Dialla on mainittu kahdeksan ydintaitoa, jotka osa toki menee vähän myös päällekkäin 91 00:08:05.750 --> 00:08:12.480 yleistaitojen kanssa. Ensimmäisenä on eettisesti toimiminen. 92 00:08:12.480 --> 00:08:19.700 Siihen sisältyy monia eri näkökulmia, muun muassa vaitiolovelvollisuus. 93 00:08:19.700 --> 00:08:21.830 Eli se, että 94 00:08:21.830 --> 00:08:26.310 valmentaja ei kerro valmennettavaa koskevia asioita 95 00:08:26.310 --> 00:08:29.500 kenellekään eteenpäin vaan ne pysyy valmennettavan 96 00:08:29.500 --> 00:08:34.430 ja valmentajan välillä. 97 00:08:34.430 --> 00:08:39.400 Eettisyyteen liittyy myös se, että miten valmentaja 98 00:08:39.400 --> 00:08:43.190 dokumentoi tietoja ja miten säilyttää niitä 99 00:08:43.190 --> 00:08:46.550 lainsäädännön mukaisella tavalla. 100 00:08:46.550 --> 00:08:50.530 Valmentaja pysyy nimenomaan valmentamisessa, ettei mennä 101 00:08:50.530 --> 00:08:55.630 terapiaan tai jonkun muun asiantuntemuksen puolelle, 102 00:08:55.630 --> 00:08:58.090 mihin oma osaaminen ei riitä. 103 00:08:58.090 --> 00:09:04.380 Valmentajan tulee kehittää omaa ammattitaitoaan säännöllisesti 104 00:09:04.380 --> 00:09:08.530 ja huolehtia omasta jaksamisestaan, 105 00:09:08.530 --> 00:09:13.380 ymmärtää erilaisia kulttuureita ja arvostaa erilaisia etnisiä 106 00:09:13.380 --> 00:09:17.020 taustoja. Tänä päivänä myös Suomessa 107 00:09:17.020 --> 00:09:22.820 moninaisuus on lisääntynyt hyvinkin paljon ja valmentajalta 108 00:09:22.820 --> 00:09:24.700 vaaditaan myös taitoja 109 00:09:24.700 --> 00:09:28.860 kohdata erilaisia kulttuureja ja etnisiä taustoja. 110 00:09:28.860 --> 00:09:33.200 Ja sitten toki ymmärtää eettisiä sääntöjä ja tutustua 111 00:09:33.200 --> 00:09:37.040 niihin sitten tarkemmin. 112 00:09:37.040 --> 00:09:40.980 Toisena on valmennuksen ajattelutapa ja sillä tarkoitetaan 113 00:09:40.980 --> 00:09:43.950 avointa, uteliasta ja joustavaa 114 00:09:43.950 --> 00:09:48.200 mieltä ja asiakaskeskeisyyttä, 115 00:09:48.200 --> 00:09:52.980 ei asiakkaan puolesta tietämistä. Mutta myöskin sitten sitä, että 116 00:09:52.980 --> 00:09:57.240 hyväksyy valmentajana omaan tietämättömyyden, 117 00:09:57.240 --> 00:10:02.070 että ei missään tapauksessa voi tietää esimerkiksi eri 118 00:10:02.070 --> 00:10:07.080 substansseista 119 00:10:07.080 --> 00:10:12.650 mitenkään kaikkea tai läheskään kaikkea. Se, että heittäytyy uteliain 120 00:10:12.650 --> 00:10:18.250 mielin, niin sitä kautta voi oppia ymmärtämään valmennuksen perusideat 121 00:10:18.250 --> 00:10:23.450 ja sen, että vastaukset löytyvät aina valmennettavista. Silloin 122 00:10:23.450 --> 00:10:26.950 jonkun tietyn asian erityisyysymmärtämystä 123 00:10:26.950 --> 00:10:29.950 myöskään ei sitten tarvita. 124 00:10:29.950 --> 00:10:35.510 Tärkeää on myös se, että valmentaja aina ennen valmennustapaamista rauhoittaa 125 00:10:35.510 --> 00:10:41.980 oman mielensä ja sitä kautta valmistautuu valmennukseen, 126 00:10:41.980 --> 00:10:45.120 perehtymällä esimerkiksi siihen, mitä on edellisellä 127 00:10:45.120 --> 00:10:47.780 kerralla puhuttu ja sovittu ja 128 00:10:47.780 --> 00:10:51.560 tekemällä vaikka jonkun pienen rauhoittumisharjoituksen, että oma mieli 129 00:10:51.560 --> 00:10:58.110 on mahdollisimman avoin ja utelias valmennuksen alettua. 130 00:10:58.110 --> 00:11:05.210 Sopimusten luominen ja päivittäminen on hyvä miettiä ja tuoda esiin valmennettavalle, että mitä 131 00:11:05.210 --> 00:11:13.240 valmennus on ja ei ole ja luoda yhteistä ymmärrystä valmennukseen liittyvistä ohjeista 132 00:11:13.240 --> 00:11:19.670 ja ehdoista, esimerkiksi milloin tavataan, missä tavataan, 133 00:11:19.670 --> 00:11:26.430 kuinka kauan valmennus kestää. Sitten jos puhutaan valmennuksen maksullisuudesta, niin 134 00:11:26.430 --> 00:11:33.650 on hyvä sopia hinnoista. valmennettavalle on hyvä tehdä 135 00:11:33.650 --> 00:11:40.160 selväksi se, että valmennettavalla on aktiivinen rooli valmennuksessa, hän on sisällöntuottaja 136 00:11:40.160 --> 00:11:44.620 ja raamittaja ja valmentaja prosessin ohjaaja. 137 00:11:44.620 --> 00:11:50.100 Voidaan myös puhua siitä, että miten mitataan onnistumisia ja minkälaisia 138 00:11:50.100 --> 00:11:56.330 kenties välitehtäviä valmennuskertojen välille sovitaan. 139 00:11:56.330 --> 00:11:59.240 Luottamuksen ja turvallisuuden rakentaminen on 140 00:11:59.240 --> 00:12:04.090 valmennuksen onnistumista määrittävä ydintaito 141 00:12:04.090 --> 00:12:07.860 Tärkeää on se, että valmentaja pyrkii ymmärtämään valmennettavaa 142 00:12:07.860 --> 00:12:13.410 nimenomaan valmennettavan maailmasta käsin ja hahmottaa samalla 143 00:12:13.410 --> 00:12:17.410 valmennettavan muita 144 00:12:17.410 --> 00:12:23.190 systeemisiä konteksteja, esimerkiksi miten vaikka työelämän sosiaaliset verkostot 145 00:12:23.190 --> 00:12:28.350 liittyy valmennettavan elämään. ON tosi tärkeää, 146 00:12:28.350 --> 00:12:32.830 että valmennettavalla on sellainen tunne, että on mahdollista puhua vaikeista 147 00:12:32.830 --> 00:12:36.230 tunteista, huolista ja hankaluuksista 148 00:12:36.230 --> 00:12:41.190 yhdessä valmentajan kanssa ja että 149 00:12:41.190 --> 00:12:46.020 kaikenlaiset tunteet valmennuksessa on sallittuja. 150 00:12:46.020 --> 00:12:51.380 Viidentenä ydintaitona on mainittu läsnäolo. Sillä tarkoitetaan sitä, 151 00:12:51.380 --> 00:12:56.960 että valmentaja pystyy keskittämään koko huomionsa juuri käsillä olevaan 152 00:12:56.960 --> 00:13:01.550 tilanteeseen ja minimoimaan erilaiset häiriötekijät. 153 00:13:01.550 --> 00:13:06.810 Eli esimerkiksi sen, että pystyy varaamaan sellaisen tilan, missä rauhassa 154 00:13:06.810 --> 00:13:13.270 voi valmennusta toteuttaa, sulkea puhelimen ja sietää myös 155 00:13:13.270 --> 00:13:19.700 valmennushetkissä semmoisia hiljaisia hetkiä. 156 00:13:19.700 --> 00:13:22.500 Hirveän helposti me lähdetään 157 00:13:22.500 --> 00:13:28.180 hiljaisen hetken tultua täyttämään hiljaista tilaa erilaisilla kysymyksillä. 158 00:13:28.180 --> 00:13:33.770 Joskus hiljaisuus voi olla äärimmäisen tärkeää valmennettavan 159 00:13:33.770 --> 00:13:38.370 kannalta, että hänellä on oikeasti rauhassa aikaa miettiä vaikkapa 160 00:13:38.370 --> 00:13:42.570 esitettyihin kysymyksiin vastauksia. 161 00:13:42.570 --> 00:13:47.210 Aktiivinen kuuntelu, kuuntelemista on puhuttu tosi paljon. Pyritään 162 00:13:47.210 --> 00:13:51.060 nimenomaan kokonaisvaltaiseen kuunteluun, 163 00:13:51.060 --> 00:13:56.420 mitä valmennettava sanoo, mutta myös mitä mahdollisesti jättää sanomatta, 164 00:13:56.420 --> 00:14:02.280 eli kiinnitetään huomiota nonveraaliseen ja verbaaliseen viestintään. 165 00:14:02.280 --> 00:14:04.390 Sitten peilataan valmentajana takaisin 166 00:14:04.390 --> 00:14:07.840 myös kuultua ja tarkistetaan aina välillä, että 167 00:14:07.840 --> 00:14:11.240 onko ymmärtänyt oikein mitä valmennettava on 168 00:14:11.240 --> 00:14:17.520 kertonut. Voi kysyä vaikka että "Ymmärsinkö oikein...?" 169 00:14:17.520 --> 00:14:25.670 "Tarkoititko tätä...?" Vähän niin kuin tarkistaa, että se ymmärrys on yhteistä. 170 00:14:25.670 --> 00:14:32.530 Tietoisuuden herättäminen - eli valmentajan tarkoitus on edistää valmennettavan oivalluksia 171 00:14:32.530 --> 00:14:39.070 ja oppimista hyödyntämällä erilaisia työkaluja ja menetelmiä sekä kiinnittämään 172 00:14:39.070 --> 00:14:45.990 huomiota uudenlaiseen ajatteluun, koska sitä kautta se vahvistaa 173 00:14:45.990 --> 00:14:50.170 valmennettavan toimijuutta. 174 00:14:50.170 --> 00:14:56.070 Kahdeksantena on vielä asiakkaan kasvun edistäminen, millä tarkoitetaan niiden oppien 175 00:14:56.070 --> 00:15:02.550 ja oivallusten viemistä käytäntöön yhdessä valmennettavan kanssa. 176 00:15:02.550 --> 00:15:08.330 Eli vaikka ollaan valmennettavan tukena ja 177 00:15:08.330 --> 00:15:12.870 rinnalla, niin pyritään kuitenkin vastuuttamaan valmennettava 178 00:15:12.870 --> 00:15:17.550 kertomaan omasta oppimisesta ja siitä, että mihin hän oikeasti haluaa 179 00:15:17.550 --> 00:15:22.670 sitoutua ja minkälaisia asioita luvata itselleen. 180 00:15:22.670 --> 00:15:28.570 Ja toki tärkeää aina 181 00:15:28.570 --> 00:15:32.610 onnistumisten jälkeen on juhlistaa 182 00:15:32.610 --> 00:15:40.230 onnistumisia, tehdä ne näkyväksi ja juhlitaan sitä, 183 00:15:40.230 --> 00:15:49.830 että on tehty kova työ ja sitten sitä tulosta, mikä on tullut. 184 00:15:49.830 --> 00:15:56.030 Valmentajan kasvun ja kehityksen kannalta on tosi tärkeää, että valmentaja reflektoi 185 00:15:56.030 --> 00:16:01.000 säännöllisesti omaa toimintaansa koska vaan reflektion kautta 186 00:16:01.000 --> 00:16:05.990 valmentaja voi tulla tietoiseksi omasta toiminnasta. Tärkeintä onkin 187 00:16:05.990 --> 00:16:13.830 oppia kiinnittämään huomiota ylipäätään itseen ja kuuntelemaan omia ajatuksia, 188 00:16:13.830 --> 00:16:18.330 mutta myöskin sitten rohkeasti tutkimaan omia oletuksia ja mahdollisia 189 00:16:18.330 --> 00:16:21.820 ennakkoluuloja mitä valmennettavia, 190 00:16:21.820 --> 00:16:25.990 valmennustilanteita kohtaan saattaa olla. 191 00:16:25.990 --> 00:16:30.750 Myöskin sitten oppia havainnoimaan mahdollisia malleja ja 192 00:16:30.750 --> 00:16:35.830 säännönmukaisuuksia omasta toiminnasta. 193 00:16:35.830 --> 00:16:42.590 Toki on hyvä ymmärtää, että aina tulee tilanteita eteen ja erinäköisiä keskusteluita, 194 00:16:42.590 --> 00:16:48.450 joissa meillä on aina mahdollisuus oppia. Ja sitä kautta 195 00:16:48.450 --> 00:16:55.440 oikeastaan kun me kiinnitämme huomiota ja reflektoimme erinäköisiä tilanteita, 196 00:16:55.440 --> 00:17:00.660 pystytään kehittymään myöskin valmentajina. 197 00:17:00.660 --> 00:17:05.460 Tässä on muutamia kysymyksiä, joita voi pohtia esimerkiksi 198 00:17:05.460 --> 00:17:09.460 kun harjoittelee niitä valmennustilanteita ja 199 00:17:09.460 --> 00:17:16.040 oman toiminnan reflektointia. Siellä on tällaisia 200 00:17:16.040 --> 00:17:21.170 kysymyksiä "Millainen tunne minulle jäi valmennuksesta?" 201 00:17:21.170 --> 00:17:23.280 "Millaisia havaintoja tein?" 202 00:17:23.280 --> 00:17:27.620 Eli mennään tunnepuolelle ja 203 00:17:27.620 --> 00:17:33.220 havainnointiin yleisesti. "Mitä tunteeni ja havaintoni kertovat minusta itsestä 204 00:17:33.220 --> 00:17:37.080 ja minusta valmentajana?" "Mikä toimi hyvin?" 205 00:17:37.080 --> 00:17:41.000 "Mikä ei toiminut ehkä niin hyvin tai ollut tehokasta?" 206 00:17:41.000 --> 00:17:45.220 "Millaisia mahdollisia sudenkuoppia tulisi varoa?" 207 00:17:45.220 --> 00:17:49.720 "Millaista mallia tai malleja käytin valmennuksessani?" 208 00:17:49.720 --> 00:17:53.020 "Millaisia vahvuuksia minulla on valmentajana? 209 00:17:53.020 --> 00:17:59.380 "Millaisia kehittymistarpeita minulla on valmentajana?" "Mitä opin?" ja 210 00:17:59.380 --> 00:18:04.280 "Mitä olisi ehkä hyvä tehdä seuraavalla kerralla toisin?" Nämä ovat tällaisia 211 00:18:04.280 --> 00:18:09.720 esimerkkikysymyksiä. Jos keksit itse muita hyviä kysymyksiä, niin ehdottomasti 212 00:18:09.720 --> 00:18:15.370 kannattaa hyödyntää ja käyttää myös niitä. 213 00:18:15.370 --> 00:18:21.470 Videoon loppuun haluaisin taas heittää pienen pohdintakysymyksen. 214 00:18:21.470 --> 00:18:26.110 Voit pysäyttää taas videon hetkeksi ja kirjoittaa ajatuksiasi ylös 215 00:18:26.110 --> 00:18:29.920 tai sitten ihan vain pohtia mielessäsi. 216 00:18:29.920 --> 00:18:35.680 "Millaisia valmennustyötä tukevia taitoja sinulla on jo entuudestaan? 217 00:18:35.680 --> 00:18:46.040 Ja missä taidoissa haluaisit kehittyä?" 218 00:18:46.040 --> 00:18:48.170 Kiitos, kun olit mukana luennolla.