WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.810 --> 00:00:04.560 Mun nimi on Emilia Karjula ja tällä videolla kerron autoetnografiasta 2 00:00:04.560 --> 00:00:09.630 laadullisen tutkimuksen menetelmänä. 3 00:00:09.630 --> 00:00:12.430 Autoetnografia on monipuolinen ja hyvinkin erilaisilla 4 00:00:12.430 --> 00:00:14.730 tavoilla toteutettavissa oleva menetelmä. 5 00:00:14.730 --> 00:00:20.150 Sen tausta on antropologisissa tieteissä. 6 00:00:20.150 --> 00:00:24.830 Ja etnografia tarkoittaa kulttuurin tai jonkin yhteisön tutkimusta, 7 00:00:24.830 --> 00:00:30.180 joka kuvailee ja analysoi sitä tutkimaansa ilmiötä. 8 00:00:30.180 --> 00:00:34.180 Autoetnografia taas on menetelmä, jossa tutkijan omat kokemukset 9 00:00:34.180 --> 00:00:37.040 ovat keskeinen tutkimuksen kohde. 10 00:00:37.040 --> 00:00:40.840 Tutkija siis käyttää omaa kokemustaan tai vaikka tietyn yhteisön jäsenenä 11 00:00:40.840 --> 00:00:44.480 muodostunutta sisäpiiriläisen rooliaan tarkastellakseen myös jotakin 12 00:00:44.480 --> 00:00:49.520 itseään laajempaa kulttuurista ilmiötä. 13 00:00:49.520 --> 00:00:52.660 Autoetnografia edellyttää tutkijalta huolellisuutta, 14 00:00:52.660 --> 00:00:56.460 tarkkuutta ja vahvaa refleksiivisyyttä. 15 00:00:56.460 --> 00:00:58.740 Refleksiivisyys tarkoittaa tutkijan kykyä tarkastella 16 00:00:58.740 --> 00:01:02.620 omia valintojaan tutkimuksen aikana. 17 00:01:02.620 --> 00:01:06.460 Se ei siis tarkoita pelkästään tutkijan oman itsen tarkastelua, 18 00:01:06.460 --> 00:01:08.540 vaan myös sen refleksiivisen katseen. 19 00:01:08.540 --> 00:01:13.080 Tulee kohdistua tutkimuksen metodologiaan, käytettyihin käsitteisiin 20 00:01:13.080 --> 00:01:17.880 sekä muihin tutkimuksen sitoumuksiin. 21 00:01:17.880 --> 00:01:23.390 Autoetnografia perustuu usein vahvasti kirjoittamiseen. Sekä aineiston tuottaminen, tulkinta 22 00:01:23.390 --> 00:01:29.380 että tutkimustulosten esittäminen voidaan tehdä kirjoittamalla. 23 00:01:29.380 --> 00:01:35.060 Autoetnografia on ennen kaikkea etnografiaa, joten on tärkeä tuntea hieman 24 00:01:35.060 --> 00:01:41.540 myös tämmöisiä yleisempiä etnografisen kirjoittamisen piirteitä. 25 00:01:41.540 --> 00:01:46.180 Etnografiassa tutkija tuottaa tutkimusaineistoa dokumentoimalla havaintojaan kentällä 26 00:01:46.180 --> 00:01:52.190 eli tutkimuskohteeseen liittyvissä paikoissa ja tilanteissa. 27 00:01:52.190 --> 00:01:56.080 Ja näitten kenttämuistiinpanojen kirjoittamisessa antropologi Clifford 28 00:01:56.080 --> 00:02:02.010 Geertzin ajatus tiheästä kuvauksesta on ollut tosi keskeinen. 29 00:02:02.010 --> 00:02:07.090 Tää tiheä kuvaus pyrkii tuottamaan tutkimuskohteesta tarkan, yksityiskohtaisen 30 00:02:07.090 --> 00:02:12.680 ja syvälliseen ymmärtämiseen pyrkivän kuvauksen. 31 00:02:12.680 --> 00:02:19.230 Ja tällainen käsite pari kun emic ja etic esiintyy usein etnografisessa tutkimuksessa. 32 00:02:19.230 --> 00:02:24.030 Käsiteparin tausta on kielitieteessä, mutta on antropologiassa ja sen lähitieteessä 33 00:02:24.030 --> 00:02:28.530 näillä on viitattu tutkimuskohteena olevan kulttuurin tai yhteisön ja tutkijan 34 00:02:28.530 --> 00:02:34.850 erilaisiin näkökulmiin ja käsitteistöihin. 35 00:02:34.850 --> 00:02:40.710 Eli yhteisöllinen elämä sen jäsenten kokemana on emic- näkökulma 36 00:02:40.710 --> 00:02:42.590 ja tutkijan analyyttiset tulkinnat 37 00:02:42.590 --> 00:02:46.080 siitä taas on etic-näkökulma. 38 00:02:46.080 --> 00:02:49.950 Ja on ajateltu, että näiden emic- ja etic-tasojen yhdistäminen 39 00:02:49.950 --> 00:02:52.970 on tutkijan tärkeä tehtävä. 40 00:02:52.970 --> 00:02:57.390 Eli silloin kun pyritään tähän tiheään kuvaukseen eli täyteläiseen 41 00:02:57.390 --> 00:03:01.330 ymmärrykseen siitä tutkittavasta ilmiöstä Niin on 42 00:03:01.330 --> 00:03:08.860 tärkeää olla tietoinen näistä erilaisista käsitemaailmoista. 43 00:03:08.860 --> 00:03:14.190 Ja etnografiassa muistiinpanoille on monta tehtävää. 44 00:03:14.190 --> 00:03:17.310 Niillä osoitetaan lukijalle, että tutkija todella on 45 00:03:17.310 --> 00:03:20.530 ollut siellä, missä hän sanoi olleensa, 46 00:03:20.530 --> 00:03:26.340 niiden avulla voidaan perustella tutkijan tulkintoja. 47 00:03:26.340 --> 00:03:31.920 Ja etnografiaisessa tutkimuksessa käytetään paljon tällaista tarinallista esitystapaa eli 48 00:03:31.920 --> 00:03:39.080 näistä kenttäkokemuksista kerrotaan usein lukijalle jonkunlainen tarina. 49 00:03:39.080 --> 00:03:43.040 Ja etnografiaisessa tutkimuksessa teorianmuodostus etenee usein aineistolähtöisesti 50 00:03:43.040 --> 00:03:50.490 eli näistä muistiinpanoista ja muista dokumentoiduista havainnoista lähtien. 51 00:03:50.490 --> 00:03:54.290 Mutta se mikä on tärkeätä, muistaa, etnograafisesta kirjoittamisesta on, 52 00:03:54.290 --> 00:03:58.870 että nää muistiinpanotkaan ei ole täysin objektiivista dokumentointia, vaan 53 00:03:58.870 --> 00:04:04.260 ne sisältää jo monenlaisia rajauksia ja tulkintoja. 54 00:04:04.260 --> 00:04:10.760 Autoetnografia termina muodostuu 3 sanasta auto eli itse etno 55 00:04:10.760 --> 00:04:15.750 eli kansa tai kulttuuri ja grafia eli kuvaus. 56 00:04:15.750 --> 00:04:21.210 Ja tutkimus voi painottaa näistä 3 tekijästä jotakin enemmän kuin toisia. 57 00:04:21.210 --> 00:04:26.930 Eli fokuksessa voi olla tutkimusta tekevä itse, kulttuuri jossa hän elää, 58 00:04:26.930 --> 00:04:35.530 tai sitten tämä grafian taso eli teksti, kerronta analyysi, tutkimusprosessin kuvaus. 59 00:04:35.530 --> 00:04:40.210 Autoetnografian käsite luotiin 1970-luvulla, 60 00:04:40.210 --> 00:04:43.970 mutta silloin se ymmärrettiin vähän eri tavalla kuin nykyisin. 61 00:04:43.970 --> 00:04:48.610 Eli niin, että kulttuurin jäsenet tutkii omaa kulttuuriaan, mutta eivät välttämättä 62 00:04:48.610 --> 00:04:53.600 sisällyttäneet omia kokemuksiaan niin vahvasti tutkimuksen keskiöön. 63 00:04:53.600 --> 00:04:59.560 Nykymerkityksessä termi yleistyi 1990-luvulla. 64 00:04:59.560 --> 00:05:05.470 Autoetnografia pitää sisällään erilaisia suuntauksia ja tekemisen tapoja. 65 00:05:05.470 --> 00:05:10.400 Eräs aika tunnettu jaottelu on jako evokatiiviseen ja analyyttiseen autoetnografiaan. 66 00:05:10.400 --> 00:05:12.880 67 00:05:12.880 --> 00:05:18.180 Evokatiivisessa autoetnografiassa tekstin tyylillä on keskeinen rooli. 68 00:05:18.180 --> 00:05:23.080 Evokatiivinen autoetnografia voi lähestyä kaunokirjallista ilmaisua ja käyttää 69 00:05:23.080 --> 00:05:28.360 luovasti eri tekstilajeja myös tutkimustulosten esittämisessä. 70 00:05:28.360 --> 00:05:32.580 Tutkijan omakohtaiset oivallukset pyritään välittämään lukijalle mahdollisimman 71 00:05:32.580 --> 00:05:37.340 kokonaisvaltaisesti ja myös tunnetasolla. 72 00:05:37.340 --> 00:05:43.560 Ja tätä autoetnografiaan kuuluvaa subjektiivista tutkimusasetelma ei pyritä häivyttämään eikä 73 00:05:43.560 --> 00:05:50.720 tutkijan kokemuksista välttämättä pyritä tekemään kovin laajoja yleistyksiä. 74 00:05:50.720 --> 00:05:55.380 Analyyttisessä autoetnografiassa taas tutkija on myös osa tutkimuskohdeettaan 75 00:05:55.380 --> 00:05:59.340 ja tuo oman positionsa esiin ja reflektoi sitä. 76 00:05:59.340 --> 00:06:03.160 Aineisto on kuitenkin yksittäisen tutkijan kokemuksia laajempi. 77 00:06:03.160 --> 00:06:06.600 Yhteydet aikaisempaan tutkimukseen korostuu ja pyrkimyksenä 78 00:06:06.600 --> 00:06:12.170 on ymmärtää yksilöä laajempia ilmiöitä. 79 00:06:12.170 --> 00:06:17.730 Nää tavat hahmottaa autoetnografia voi olla läsnä myös samassa tutkimuksessa 80 00:06:17.730 --> 00:06:23.120 eli kyse on ennemmin jatkumosta kuin jyrkästä dikotomiasta. 81 00:06:23.120 --> 00:06:27.740 Sitten muutama sana autoetnografian aineistoista. 82 00:06:27.740 --> 00:06:33.160 Kuten edellä tuli ilmi etnografisessa tutkimuksessa tutkijan itse kirjoittamat muistiinpanot 83 00:06:33.160 --> 00:06:37.740 on keskeisiä aineistoja ja näin on myös autoetnografiassa. 84 00:06:37.740 --> 00:06:43.420 Eli tutkija kirjaa omia havaintojaan ja kokemuksiaan systemaattisesti ylös. 85 00:06:43.420 --> 00:06:45.510 Näitä muistiinpanoja voi kutsua vaikka työpäiväkirjaksi, 86 00:06:45.510 --> 00:06:51.330 reflektiopäiväkirjaksi tai vaan kenttäpäiväkirjaksi. 87 00:06:51.330 --> 00:06:57.670 Kirjoittamisen tutkimuksessa, jossa mun oma taustani on, työpäiväkirja voisi olla päiväkirja, 88 00:06:57.670 --> 00:07:01.650 jota tutkija täyttää samalla kun hän tuottaa jotakin toista tekstiä, 89 00:07:01.650 --> 00:07:05.450 esimerkiksi romaanikäsikirjoitusta. Eli merkintöjä tehdään 90 00:07:05.450 --> 00:07:08.350 tietyn tekstin kirjoittamisen aikana. 91 00:07:08.350 --> 00:07:13.670 Reflektiopäiväkirja taas voisi olla päiväkirja, johon tutkija kirjaa huomioitaan 92 00:07:13.670 --> 00:07:19.310 jo tuotetun aineiston äärellä, vaikka tarkastellen omia vanhempia tekstejään, mutta 93 00:07:19.310 --> 00:07:22.890 laajasti ottaen näitä molempia voisi kutsua kenttäpäiväkirjaksi. 94 00:07:22.890 --> 00:07:28.140 Eli kenttä on siellä missä tutkija tutkimustaan tekee. 95 00:07:28.140 --> 00:07:33.540 Muistiinpanojen merkitsemisessä on hyvä olla mahdollisimman systemaattinen. 96 00:07:33.540 --> 00:07:36.180 Etnografisessa kirjallisuudessa esiintyy tällainen sanonta, 97 00:07:36.180 --> 00:07:40.510 kun että "if it´s not in your notes, it didn´t happen" 98 00:07:40.510 --> 00:07:46.070 eli mitään ei tapahtunut, jos asiaa ei ole dokumentoitu muistiinpanoihin. 99 00:07:46.070 --> 00:07:54.010 Eli tämä muistuttaa tarkkuuden merkityksestä. Kirjaa jokaisesta muistiinpanoista ylös ainakin päivämäärä, 100 00:07:54.010 --> 00:07:59.700 jotta pystyt sitten myöhemmin tarkkailemaan tulkintojensi muodostumista. 101 00:07:59.700 --> 00:08:04.880 Kenttäpäiväkirjaa kirjoittaessa havaintoja kannattaa suunnata tutkimusaiheen tai kysymyksen 102 00:08:04.880 --> 00:08:10.900 ympärille, mutta on hyvä jättää tilaa myös muille ajatuksille ja oivalluksille. 103 00:08:10.900 --> 00:08:15.680 Autoetnografisessa tutkimuksessa tutkimuskysymys usein muotoillaan uudelleen prosessin 104 00:08:15.680 --> 00:08:21.420 edetessä eli tämänkin vuoksi muistiinpanojen tarkkuus on tärkeää. 105 00:08:21.420 --> 00:08:27.180 Kannattaa kirjoittaa paljon ja kaikissa tutkimusprosessin vaiheissa. Kirjoittaa kokemuksista, 106 00:08:27.180 --> 00:08:34.650 muistoista, paikoista, tutkimuskirjallisuuden herättämistä ajatuksista. 107 00:08:34.650 --> 00:08:38.750 Autoetnografinen tutkimus voi käyttää myös muita aineistoja kuin 108 00:08:38.750 --> 00:08:43.290 näitä tutkijan itse tekemiä muistiinpanoja, kuten nyt vaikka haastattelu- 109 00:08:43.290 --> 00:08:46.970 tai havainnointi- tai arkistoaineistoja. 110 00:08:46.970 --> 00:08:50.460 Tällaisten aineistojen käyttö edellyttää kuitenkin asianmukaisten lupien 111 00:08:50.460 --> 00:08:54.920 hankkimista ja usein myös tietosuojailmoituksen tekemistä. 112 00:08:54.920 --> 00:08:59.960 Eli, jos teet kandidaatintutkielma autoetnografisella menetelmällä, niin pärjäät 113 00:08:59.960 --> 00:09:05.510 ihan hyvin niillä itse tuottamilla aineistoilla, eli voit hyvin palata näiden muiden 114 00:09:05.510 --> 00:09:10.990 menetelmien äärelle sitten vaikka seuraavissa tutkimuksissa. 115 00:09:10.990 --> 00:09:14.530 Tietosuoja tulee tietysti muistaa myös autoetnografiassa. 116 00:09:14.530 --> 00:09:19.110 Eli jos aineistossa on esimerkiksi muistiinpanoja toisten kanssa käydyistä 117 00:09:19.110 --> 00:09:26.580 keskusteluista, niin viittaa vain omiin puheenvuoroihisi. 118 00:09:26.580 --> 00:09:30.380 Kuten tuossa edellisellä dialla jo tuli ilmi, 119 00:09:30.380 --> 00:09:35.640 myös autoetnografiaa tehdessä on muistettava huolehtia tutkimusetiikasta. 120 00:09:35.640 --> 00:09:41.440 Eli olet tarkkana siitä, ettet käsittele aineistona sellaisten henkilöiden kokemuksia, jotka 121 00:09:41.440 --> 00:09:47.550 eivät ole antaneet dokumentoitua suostumustaan tutkimukseen osallistumiseen. 122 00:09:47.550 --> 00:09:53.310 Ja tietysti tutkijan on hyvä kohdella eettisesti myös itseään eli kannattaa pohtia 123 00:09:53.310 --> 00:10:02.040 sitä mitä mitä haluat ja voit tutkimuksessa kertoa ja analysoida. 124 00:10:02.040 --> 00:10:08.430 Ja vaikka autoetnografia edellyttää oman position jatkuvaa reflektointia, niin 125 00:10:08.430 --> 00:10:12.440 se ei tarkoita että itseään pitäisi lähteä pilkkomaan kahtia, vaikka nyt tällaisiin 126 00:10:12.440 --> 00:10:16.780 tutkijan ja tutkittavan täydellisen erilaisiin rooleihin. 127 00:10:16.780 --> 00:10:21.700 Eli tutkimus voi lähteä myös siitä, että nää roolit on toisiinsa kietoutuneita 128 00:10:21.700 --> 00:10:26.160 ja tätä suhdetta voidaan sitten reflektoida koko tutkimuksen ajan. 129 00:10:26.160 --> 00:10:29.610 Muutama sana menetelmän vahvuuksista. 130 00:10:29.610 --> 00:10:34.430 Autoetnografia sopii hyvin tuottamaan tietoa asioista, joita ei ole vielä tutkittu 131 00:10:34.430 --> 00:10:40.020 paljon tai joissa yksilön näkökulman esiintuominen on tärkeää. 132 00:10:40.020 --> 00:10:43.090 Sisäpiiritiedon jakaminen auttaa tuomaan ilmiötä esiin 133 00:10:43.090 --> 00:10:46.290 ja tarkentamaan ymmärrystä siitä. 134 00:10:46.290 --> 00:10:51.360 Autoetnografiaaan onkin usein liittynyt yhteiskunnallisia pyrkimyksiä, 135 00:10:51.360 --> 00:10:55.960 esimerkiksi vastakertomusten luomista, vaikkapa marginalisoitujen 136 00:10:55.960 --> 00:11:00.160 ihmisryhmien tiedon esiin nostamista. 137 00:11:00.160 --> 00:11:02.920 Autoetnografian tekemiseen ei kuitenkaan ole mitään 138 00:11:02.920 --> 00:11:06.580 yhtä mahdollista oikeaa tapaa, vaan se on hyvin joustava 139 00:11:06.580 --> 00:11:10.060 ja luovuutta mahdollistava menetelmä. 140 00:11:10.060 --> 00:11:13.650 Ehkä kirjoittamisen tutkijoille erityisesti sen tekee kiinnostavaksi 141 00:11:13.650 --> 00:11:18.360 mahdollisuus kokeilla erilaisilla tekstilajiella ja tyyleillä ja sitten 142 00:11:18.360 --> 00:11:22.120 kehittää omia kirjoittamisen taitoja. 143 00:11:22.120 --> 00:11:27.860 Autoetnografiaa tehdessä usein myös tutkijan itsetuntemus vahvistuu. 144 00:11:27.860 --> 00:11:32.920 Autoetnografian haasteet taas liittyy usein sen perusasetelmaan 145 00:11:32.920 --> 00:11:36.810 eli tutkijaan, joka tutkii omia kokemuksiaan. 146 00:11:36.810 --> 00:11:40.130 Tämä voi joskus hämärtää tutkimuskohdetta, jos laajemmat 147 00:11:40.130 --> 00:11:43.620 kontekstit jäävät tunnistamatta. 148 00:11:43.620 --> 00:11:50.620 Ja sellainen etäisyyden puuttuminen voi johtaa käpertymiseen oman itsen ympärille. 149 00:11:50.620 --> 00:11:55.790 Oman position ja tutkimusasetelman jatkuva pohdinta on tietysti sekin vaativaa. 150 00:11:55.790 --> 00:11:59.370 Ja joskus autoetnografi voi myös paljastaa itsestään asioita, 151 00:11:59.370 --> 00:12:03.920 jotka tekevät hänet alttiiksi tai haavoittuvaksi. 152 00:12:03.920 --> 00:12:09.160 Mistä sitten tunnistaa hyvän autoetnografisen tutkimuskohteen? 153 00:12:09.160 --> 00:12:14.650 Tällä dialla on yksi lähtökohta lainaus Kiriakokselta ja Tienarilta. 154 00:12:14.650 --> 00:12:18.430 Autoetnoografian lähtökohtana on ahaa-elämys eli tunne 155 00:12:18.430 --> 00:12:22.490 siitä, että tapahtuu jotain tärkeää. 156 00:12:22.490 --> 00:12:28.360 Loppuun vielä harjoitus, jonka voit halutessasi tehdä. Tässä harjoituksessa 157 00:12:28.360 --> 00:12:33.950 pyritään tunnistamaan konteksteja, joihin oma kokemus liittyy. 158 00:12:33.950 --> 00:12:38.470 Eli ensin pyytäisin sinua miettimään hetkeä, jossa sulle on tapahtunut 159 00:12:38.470 --> 00:12:43.750 jotain merkittävää käänteentekevää tai ikimuistoista ja se tilanne 160 00:12:43.750 --> 00:12:48.460 voi olla eiliseltä tai jo pidemmän ajan takoa. 161 00:12:48.460 --> 00:12:51.660 Ja kun saat tällaisen tilanteen mieleesi, niin kirjoita 162 00:12:51.660 --> 00:12:57.470 siitä 10 minuuttia ihan vapaasti. Mitä ja missä tapahtui? 163 00:12:57.470 --> 00:13:00.090 Keitä oli paikalla? Mitä tunsit? 164 00:13:00.090 --> 00:13:03.750 Mistä tilanteessa oli kyse? 165 00:13:03.750 --> 00:13:09.990 Ja kun oot kirjoittanut niin lukaise ensin se tekstisi lempeästi läpi. 166 00:13:09.990 --> 00:13:13.420 Ja ryhdy sitten pohtimaan, että millaisiin 167 00:13:13.420 --> 00:13:18.460 sua itseäsi ja sitä kokemusta laajempiin asioihin tai kehyksiin 168 00:13:18.460 --> 00:13:24.040 se kokemus liittyy. Millaisia kontakteja tai käsitteitä tai keskusteluja 169 00:13:24.040 --> 00:13:28.290 tunnistat siitä kokemuksesta tai sen ympäriltä? 170 00:13:28.290 --> 00:13:32.210 Ja mitä sille sun kokemukselle alkaa tapahtua kun alat asetella 171 00:13:32.210 --> 00:13:36.130 sitä näiden laajempien kehysten yhteyteen? 172 00:13:36.130 --> 00:13:41.840 Eli tällaista harjoitusta voit halutessasi vielä testata. 173 00:13:41.840 --> 00:13:46.270 Tällä dialla on vielä luennon keskeiset lähteet. 174 00:13:46.270 --> 00:13:48.430 Kiitos kun kuuntelit ja 175 00:13:48.430 --> 00:13:52.310 toivotan onnea kaikkiin autoetnografisiin seikkailuihisi.