WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:03.390 --> 00:00:11.450 Digimarkkinointi on oikeastaan koko sen olemassaolon ajan ollut tietyllä tapaa murroksessa 2 00:00:11.450 --> 00:00:17.610 ja muutoksessa niitä muutoksia aiheuttanut paitsi teknologia ja sen kehittyminen, myös sitten 3 00:00:17.610 --> 00:00:24.070 asiakkaan asiakaskäyttäytymisen muutokset ja se, että kuinka ihmiset on ottanut näitä teknologioita 4 00:00:24.070 --> 00:00:32.990 käyttöönsä ja arkeensa tällä luennolla mä pyrin luomaan katsauksen digimarkkinoinnin lähitulevaisuuteen 5 00:00:32.990 --> 00:00:36.170 ja niihin lupauksiin, joita teknologian kehitys. 6 00:00:36.170 --> 00:00:43.500 On digimarkkinoinnin antanut ja tuonut. 7 00:00:43.500 --> 00:00:52.620 Digimarkkinointi siitä haastava laji ja ammatti että tää muuttuu jatkuvasti. 8 00:00:52.620 --> 00:00:56.980 Aina se muutos ei välttämättä ole ihan todellista, vaan toisinaan näkee myös sitä, että 9 00:00:56.980 --> 00:01:02.040 jos tuntee markkinointia ja sen niinku kehitysaskeleita pidemmältä aikaväliltä, niin välillä 10 00:01:02.040 --> 00:01:08.050 niille jo aiemmin löydetylle ilmiöille keksitään uusi nimi ja puetaan ne vähän uusiin vaatteisiin, 11 00:01:08.050 --> 00:01:15.280 mutta kuitenkin yksi kaikki kyllä teknologia ja asiakaskäyttäytymisen muutos niinku muuttamassa 12 00:01:15.280 --> 00:01:17.480 ja muuttaa digimarkkinointia. 13 00:01:17.480 --> 00:01:22.650 Koko ajan ja ja on hyvä että että digimarkkinointia tavallaan pitää silmänsä auki ja 14 00:01:22.650 --> 00:01:30.720 seuraa koko ajan sitä alansa kehitystä tähän slaidilla mä keräsin joukon 15 00:01:30.720 --> 00:01:37.210 tällaisia digimarkkinoinnissa olevia ilmiöitä ja asioita, joita varmasti kannattaa niinku 16 00:01:37.210 --> 00:01:43.250 tässä ajassa skannata ja seurata mitä mitä niitten piirissä tapahtuu. 17 00:01:43.250 --> 00:01:49.850 Tärkeimpänä on tietysti tää tekoälymuutokset ja siitä me ollaan puhuttu myös tän. 18 00:01:49.850 --> 00:01:54.370 Opintojakson aikana ja tullaan puhumaan tälläkin luennolla vielä. 19 00:01:54.370 --> 00:01:57.120 Sitten on asiakaskäyttäytymisen muutokset. 20 00:01:57.120 --> 00:02:01.660 Totta kai se mitä siellä asiakaskunnassa ja kuluttajien maailmassa tapahtuu, niin 21 00:02:01.660 --> 00:02:05.290 se vaikuttaa isosti siihen, että mitä markkinoinnissa tapahtuu. 22 00:02:05.290 --> 00:02:08.240 Ne on tavallaan kolikon 2 puolta. 23 00:02:08.240 --> 00:02:16.740 Sosiaalinen media elää jatkuvasti ja muuttuu vanhat platformi alustat kuihtuvat 24 00:02:16.740 --> 00:02:23.460 ja uusia tulee tilalle ja ihmiset siirtyvät sujuvasti alustalta toiselle ja 25 00:02:23.460 --> 00:02:27.440 siellä syntyy uudenlaisia ilmiöitä ja uudenlaisia. 26 00:02:27.440 --> 00:02:34.400 Digitaalisia yhteisöjä ja tapoja olla vuorovaikutuksessa ja yhteisöissä mukana. 27 00:02:34.400 --> 00:02:39.350 Hakukoneoptimoinnin maailma muuttuu ja niin kun aikaisemmin täällä luen tuossa 28 00:02:39.350 --> 00:02:44.850 sarjalla sanonutkin, että että myös tän niinku tekoälyn. 29 00:02:44.850 --> 00:02:53.340 Että tekoäly saattaa korvata isossakin isollakin skaalalla hakukone. 30 00:02:53.340 --> 00:02:55.180 Maailmaa. 31 00:02:55.180 --> 00:02:59.710 Ja siinä mielessä saattaa muuttaa tätä tätä peliä. 32 00:02:59.710 --> 00:03:07.450 Myös tietysti tämmöiset hakukonemarkkinoinnin liittyvät asiat saattavat muuttua. 33 00:03:07.450 --> 00:03:14.210 Tärkeätä on tää ihmisten yksityisyydensuoja ja se kaikki data mitä ihmisten käyttäytymisestä 34 00:03:14.210 --> 00:03:20.970 tuota digistä saadaan, niin on tärkeätä, että kiinnitetään huomiota tähän yksityisyydensuojaan 35 00:03:20.970 --> 00:03:27.100 ja se on tietysti suuri kysymys tässä tekoälyn murroksessa myös. 36 00:03:27.100 --> 00:03:33.350 Kestävyyteen liittyvät kysymykset eivät varmastikaan tule katoamaan markkinoinnin kanssa 37 00:03:33.350 --> 00:03:39.490 saralta, vaan uskoisi, että ne tulevat niinku laajenemaan vielä tästäkin. 38 00:03:39.490 --> 00:03:43.330 No tällä hetkellä kova sana markkinoinnissa on lyhyt videot. 39 00:03:43.330 --> 00:03:50.050 Sanotaan että ne on kaikista vaikuttavin sisällönmuoto tällä hetkellä jotka. 40 00:03:50.050 --> 00:03:55.750 Saa ihmisten huomion ja joita kuluttajat mielellään mielellään kuluttaa. 41 00:03:55.750 --> 00:03:59.870 Vaikuttajamarkkinointi on iso ilmiö digimarkkinoinnissa. 42 00:03:59.870 --> 00:04:05.970 Samaten myös sen tyyppinen markkinointi, joka pohjautuu dialogiin ja keskusteluun. 43 00:04:05.970 --> 00:04:09.600 Semmoisen yksisuuntaisen viestinnän sijaan. 44 00:04:09.600 --> 00:04:15.490 Teknologiamuutokset mahdollistaa tämmöiset räätälöidyt ja personoidut markkinointiviestit 45 00:04:15.490 --> 00:04:20.640 ja itse asiassa personoidut asiakaskokemukset ja me varmaan tullaan näkemään 46 00:04:20.640 --> 00:04:27.430 tulevaisuudessa suurtakin kehitystä tällä saralla, että ei ole yksi tuotetta 47 00:04:27.430 --> 00:04:29.620 tai elämystä palveluun. 48 00:04:29.620 --> 00:04:34.190 Palvelua kaikille vaan on räätälöity ja palveluja. 49 00:04:34.190 --> 00:04:40.330 Tekoälystä voi tulla tämmöinen multimodaalinen, joka vetoaa että on niinku moniaistinen 50 00:04:40.330 --> 00:04:47.050 samoiten markkinoinnin tämmöiset lokalisoinnin mahdollisuudet tulee kasvamaan esimerkiksi 51 00:04:47.050 --> 00:04:53.100 näiden kielimallien ja tekoälyn kehityksen. 52 00:04:53.100 --> 00:04:59.710 Avittamana esimerkiksi erilaiset kieliversiot saadaan niinku nappia painamalla 53 00:04:59.710 --> 00:05:05.400 ja totta kai se avaa ihan uusia maailmoja markkinoijalle. 54 00:05:05.400 --> 00:05:12.640 Öö no tää ehkä immersive immersiiviset kokemukset tämmöiset niinku tämmöiset 55 00:05:12.640 --> 00:05:17.400 virtuaaliset elämykset ja ja immersiiviset kokemukset. 56 00:05:17.400 --> 00:05:20.920 Niillä on tosi paljon uusia mahdollisuuksia teknologian 57 00:05:20.920 --> 00:05:24.090 laajetessa myös kuluttajamarkkinoille. 58 00:05:24.090 --> 00:05:27.570 Tärkeintä on kiinnittää huomiota siihen läpinäkyvyyteen 59 00:05:27.570 --> 00:05:29.440 ja sitten ehkä jos vielä nostaisin. 60 00:05:29.440 --> 00:05:35.870 Yksi ilmiön on tämmöinen, niinku digitaalisessa ympäristössä tapahtuvat niinku sosiaaliset 61 00:05:35.870 --> 00:05:42.790 ostokokemukset, että teknologia mahdollistaa myös sen, että että että verkko ostamisesta 62 00:05:42.790 --> 00:05:49.530 tulee sosiaalista, joka tavallaan simuloi sitä kokemusta, että oot kaverin kanssa ostoskeskuksessa 63 00:05:49.530 --> 00:05:55.350 tekemässä ostoksia, että pääset vuorovaikutukseen muiden samanmielisten kanssa ja pääset 64 00:05:55.350 --> 00:05:57.150 tekemään ostoksia. 65 00:05:57.150 --> 00:06:01.810 Heidän kanssaan ja vuorovaikuttamaan ja heidän suosituksia, mielipiteitä, näkemyksiä 66 00:06:01.810 --> 00:06:05.830 näin poispäin, että että kaikki tää niinku mahdollistuu. 67 00:06:05.830 --> 00:06:10.330 Digitaalisuuden avulla ja tämmöisiä tämmöisiä ilmiöitä. 68 00:06:10.330 --> 00:06:15.930 Kokosin tähän ensimmäiselle slaidilla. 69 00:06:15.930 --> 00:06:20.070 Se mikä näyttää varmalle digimarkkinoinnissa on, että vauhti 70 00:06:20.070 --> 00:06:22.770 kiihtyy ja se on kiihtynyt koko ajan. 71 00:06:22.770 --> 00:06:30.170 Jos tässä on erilaisia digitaalisia palveluita ja ja tässä on se aika mikä on kulunut, 72 00:06:30.170 --> 00:06:36.210 että tällä palvelulla on kestänyt kerätä itselleen miljoona käyttäjää. 73 00:06:36.210 --> 00:06:44.840 Netflixillä meni siihen 3 ja puoli vuotta twitterillä nykyisellä kaksivuotta. 74 00:06:44.840 --> 00:06:48.900 Facebookilla puolestaan 10 kuukautta. 75 00:06:48.900 --> 00:06:55.720 Myös spotify pääsi tähän tähän samaan elikkä miljoona käyttäjää 5 kuukaudessa. 76 00:06:55.720 --> 00:07:02.000 No nyt sitten jos me katsotaan tämmöisiä viime aikaisia palveluja chat GPT, kielimalli 77 00:07:02.000 --> 00:07:09.010 tekoälyn kielimalli miljoona käyttäjää kertyi 5 päivässä. 78 00:07:09.010 --> 00:07:16.790 Sitten kun meta julisti tän oman ikään kuin vähän niinku vastineen x, stretch 79 00:07:16.790 --> 00:07:24.270 palvelunsa miljoona käyttäjää tuli tähän palveluun yksi tunnissa. 80 00:07:24.270 --> 00:07:34.980 Eli vuosikymmenen mittaan tähti on todellakin koventunut. 81 00:07:34.980 --> 00:07:38.600 Tää digimarkkinoinnin ja digitalisaatio saralla tapahtuvat niinku 82 00:07:38.600 --> 00:07:42.280 isot muutokset ja teknologiset kehitysaskeleet. 83 00:07:42.280 --> 00:07:46.300 Ne haastaa paitsi niinku ihmisiä ja kuluttajia. 84 00:07:46.300 --> 00:07:54.450 Se haastaa myös digimarkkinoinnin tekijöitä, yrityksiä ja erityisesti johtajia, että että 85 00:07:54.450 --> 00:07:57.960 tämmöiseen niinku teknologiseen kehitykseen aina ladataan tosi paljon. 86 00:07:57.960 --> 00:08:00.100 Semmoisia aika optimistisia odotuksia. 87 00:08:00.100 --> 00:08:02.520 Miten se, mitenkä se kasvattaa. 88 00:08:02.520 --> 00:08:06.320 Tuottavuutta ja auttaa ihmisiä tekemään työnsä tehokkaammin 89 00:08:06.320 --> 00:08:08.780 ja paremmin ja tuottavammin. 90 00:08:08.780 --> 00:08:11.830 Mutta sitten toisaalta taas näihin liittyy myös semmoisia 91 00:08:11.830 --> 00:08:16.150 herkkyyksiä just turvallisuuteen. Yksityisyydensuojaa. 92 00:08:16.150 --> 00:08:20.650 Vaan valta. Liittyviin kysymyksiin. 93 00:08:20.650 --> 00:08:25.470 Joo, jos me katsotaan että niinku oikeastaan mediamaisema tän niinku teeman ympärillä, 94 00:08:25.470 --> 00:08:30.810 niin täällä on hirveästi erilaisia niinku näkökulmia, että toisaalta on sellaista optimismia, 95 00:08:30.810 --> 00:08:37.470 että että nyt kun me voidaan tehdä vaikka asiakaskokemuksesta räätälöityä moniaistista 96 00:08:37.470 --> 00:08:40.780 intensiivistä, että se parantaa ihmisten. 97 00:08:40.780 --> 00:08:46.940 Elämää ja tuo uudenlaisia hienoja ratkaisuja ihmisten ulottuville. 98 00:08:46.940 --> 00:08:53.560 Toisaalta niihin liittyy myös tosi isoja riskejä ja ja ja tää vaatii tosi paljon 99 00:08:53.560 --> 00:09:00.040 johtajilta, että että ne niinku osaa ottaa oikein informaation ja tiedon sisäistä 100 00:09:00.040 --> 00:09:06.280 ja tehdä oikeita päätöksiä sitten niinku tästä että mihin suuntaan lähteä kehittämään 101 00:09:06.280 --> 00:09:11.980 sitä omaa toimintaansa ja omaan yrityksen toimintaan. 102 00:09:11.980 --> 00:09:16.610 Tää haastaa tietysti myös sitten asiantuntijoita, jotka tekee sitä niinku työtä 103 00:09:16.610 --> 00:09:21.830 että tarvitaan uudenlaista osaamista ja sellaista niinku jatkuvaa oppimista, jotta 104 00:09:21.830 --> 00:09:28.520 sitten se oma osaaminen pysyy sen kehityksen kärryllä. 105 00:09:28.520 --> 00:09:34.150 No tavallaan tähän niinku teknologian ja tekoälyn tuloon digimarkkinoinnin kenttään, niin 106 00:09:34.150 --> 00:09:40.920 tietysti siihen liittyy myös ne pelot että kun tekoäly alkaa suoltamaan valtavasti sisältöä 107 00:09:40.920 --> 00:09:47.000 ihan napin painalluksella, niin pelkona tietysti on, että me ihan kaikki hukutaan sellaiseen 108 00:09:47.000 --> 00:09:52.160 tekoälyn tuottamaan sisältöön merkityksettömän sisältöön, joka vaan kierrättää vanhoja 109 00:09:52.160 --> 00:09:55.220 ideoita ja kulauttaa ne aina uudessa muodossa. 110 00:09:55.220 --> 00:09:58.500 Eikä kukaan enää oikeastaan tiedä, että mikä on totta 111 00:09:58.500 --> 00:10:01.230 ja ja mikä ei, että nää on tällaisia. 112 00:10:01.230 --> 00:10:08.380 Haasteita joita tähän kehitykseen liittyy. 113 00:10:08.380 --> 00:10:13.520 No hyvä muistaa, että tää tekoälyn tulevaisuus on itse asiassa jo tätä 114 00:10:13.520 --> 00:10:18.180 päivää ja halusinkin siitä muistuttaa tällä kuvalla. 115 00:10:18.180 --> 00:10:24.020 Tässä on tää tuttu digitaalisen ostoprosessin malli aina siitä reach accen 116 00:10:24.020 --> 00:10:28.900 konvertiin ja engage ja tässä on kuvattuna se, että miten näitä digitaalisen 117 00:10:28.900 --> 00:10:37.420 ostopolun eri vaiheita itse asiassa jo nyt tehdään ja tehdään niinku koneoppimisen 118 00:10:37.420 --> 00:10:43.120 ja ja näiden tekoälysovellusten. Aa avulla. 119 00:10:43.120 --> 00:10:48.970 Elikkä tää tulevaisuus itse asiassa on jo meille todellisuutta, vaikka sitä onkin 120 00:10:48.970 --> 00:10:57.510 välillä ehkä vaikeata niinku havainnoida ihan omassa arjessa. 121 00:10:57.510 --> 00:11:04.270 Vielä jatkaakseni tästä digimarkkinoinnin ja tekoälyn liitosta, niin mä otin tamm. 122 00:11:04.270 --> 00:11:09.960 Yksi yksi konsulttiselvitysyksestä tällaisen yksi kuvan, joka kuvastaa 123 00:11:09.960 --> 00:11:15.080 sitä, että mitenkä tekoäly on otettu osaksi digitaalista markkinointia 124 00:11:15.080 --> 00:11:17.180 ja sen tekemistä ja sen johtamista. 125 00:11:17.180 --> 00:11:23.600 Tällä hetkellä tässä on ikään kuin kuvattuna, että että aiemmin me tehtiin 126 00:11:23.600 --> 00:11:31.060 bisnestä niinku ihminen ja edellä ihminen ensin ja sitten että koneet sitten 127 00:11:31.060 --> 00:11:36.870 on niinku avustanut ihmistä siinä työn tekemisessä. 128 00:11:36.870 --> 00:11:40.670 No tällä hetkellä me voidaan ajatella, että että tällä hetkellä me ollaan 129 00:11:40.670 --> 00:11:45.010 sellaisessa kehityksen vaiheessa, että että me kyllä niinku tehdään ihminen 130 00:11:45.010 --> 00:11:50.070 ja asiantuntija edellä, mutta tekoäly avustaa meitä koko ajan tehokkaammin 131 00:11:50.070 --> 00:11:55.050 ja tehokkaammin eri erilaisten työkalujen. Avulla. 132 00:11:55.050 --> 00:11:59.490 Että tällä hetkellä me ollaan menossa siihen suuntaan, että että tekoäly 133 00:11:59.490 --> 00:12:05.710 ottaa koko ajan enemmän sellaisia rutiiniprosesseja hoitaakseen ja jopa sitten 134 00:12:05.710 --> 00:12:10.430 tekee niitä päätöksiäkin siellä markkinoinnissa. 135 00:12:10.430 --> 00:12:19.650 No tässä on kuvattuna näillä eri kuvaajilla sitä, että mikä on se kasvutahti, jossa tää tekoälyteknologia 136 00:12:19.650 --> 00:12:26.570 tulee osaksi markkinointia ja ja ja tota se on ylöspäin osoittava. 137 00:12:26.570 --> 00:12:32.710 Ihan ehdottomasti ja tää selvitys ennustaa, että muutaman vuoden päästä 138 00:12:32.710 --> 00:12:39.270 me siirrytään siihen, että että tavallaan tekoäly avusteisesta me siirrytäänkin 139 00:12:39.270 --> 00:12:43.660 sellaiseen, että mennäänkin tekoäly edellä. 140 00:12:43.660 --> 00:12:49.090 Mutta tietenkään tulevaisuudesta tai kukaan tiedä, mutta aika varma on se, että 141 00:12:49.090 --> 00:12:58.100 se tekoälyrooli digimarkkinoinnissa ei tule ainakaan vähenemään. 142 00:12:58.100 --> 00:13:02.240 No yksi sellainen digimarkkinoinnin osa alue, joka kertoo siitä, että tää 143 00:13:02.240 --> 00:13:06.380 ala koko ajan kasvaa ja myös teknologiaistuu entisestään. 144 00:13:06.380 --> 00:13:12.020 On näiden markkinointi teknologioiden ja työkalujen ja yritysten määrän kasvu. 145 00:13:12.020 --> 00:13:17.670 Tää kuva osoittaa sitä, että tää ala markkinointit teknologioiden ala on kasvanut 146 00:13:17.670 --> 00:13:24.100 13 vuotta peräkkäin ja aika kiihtyvällä vauhdilla näitä erilaisia työkaluja ja sovelluksia 147 00:13:24.100 --> 00:13:27.350 tulee lisää ja lisää ja siinäkin on niinku vaikeata. 148 00:13:27.350 --> 00:13:32.600 Pysyä perässä. Tän niinku tästä kehityksen kelkasta. 149 00:13:32.600 --> 00:13:38.930 Ehkä sellaisia tunnetuimpia markkinointiautomaation öö tarjoajia on muun muassa oracle 150 00:13:38.930 --> 00:13:47.220 hubspot verkkokauppa, sovellus sopiife ja sitten monia monia salesforce. 151 00:13:47.220 --> 00:13:53.630 Esimerkiksi elikkä näitä on monia monia muitakin brändejä ja työkaluja yrityksiä palveluntarjoajia, 152 00:13:53.630 --> 00:14:00.080 joita on tässä markkinassa ja nää nää tota teknologiat nää yleensä optimoi ja ja on 153 00:14:00.080 --> 00:14:02.850 semmoisia niinku helpottavia työkaluja eri. 154 00:14:02.850 --> 00:14:08.380 Digimarkkinoinnin tavallaan osa alueisiin, kuten esimerkiksi näihin 155 00:14:08.380 --> 00:14:11.710 CRM järjestelmiin ja sähköpostimarkkinointi. 156 00:14:11.710 --> 00:14:17.980 Sisältömarkkinointia, sosiaalisen median markkinoinnin managerusta, analytiikkaan liittyviä 157 00:14:17.980 --> 00:14:22.460 tai sitten sitä kokonaisvaltaista markkinoinnin automaatiojärjestelmiä. 158 00:14:22.460 --> 00:14:30.120 Että että ne on tosi monenlaisia ja aika innovatiivisia. 159 00:14:30.120 --> 00:14:35.100 No se missä tää digimarkkinoinnin muutos jatkuva muutos näkyy, on esimerkiksi 160 00:14:35.100 --> 00:14:39.170 nää kanavat, joita digimarkkinointi käyttää. 161 00:14:39.170 --> 00:14:46.550 Tällä slaidilla on kerättynä 12 tällä hetkellä vuonna 2000 kaksikymmentäneljä 162 00:14:46.550 --> 00:14:52.310 suosituinta sosiaalisen median kanavaa siellä edelleen johtoasemaa pitää facebook 163 00:14:52.310 --> 00:14:56.790 ja me tiedetään, että nuoret ei todellakaan enää käytä facebookia, vaan käyttäjäkunta 164 00:14:56.790 --> 00:15:00.730 koostuu vanhemmista, ihmisistä, ihmisistä. 165 00:15:00.730 --> 00:15:06.690 Siellä on whatsapp, siellä on tuttu youtube Instagram, joka perustuu visuaaliseen 166 00:15:06.690 --> 00:15:10.810 viestintään nuorten keskuudesta huippusuosituksi. 167 00:15:10.810 --> 00:15:18.830 Noussut tiktok lyhyt videoillaan ja koukuttavia koukuttava sisällöllään telegram tääkin on 168 00:15:18.830 --> 00:15:25.370 nuorten keskuudessa suosittu snapchat on ollut aika pitkään jo tässä skenessä samaten pinterest 169 00:15:25.370 --> 00:15:31.400 tämmöisessä visuaalisen inspiraation lähteenä sitten siellä on x. 170 00:15:31.400 --> 00:15:38.320 Reddit quora ja työelämän some LinkedIn elikkä tältä näyttää tää sosiaalisen median 171 00:15:38.320 --> 00:15:44.230 paletti niinku tänään, mutta se saattaa olla aika erilainen huomenna. 172 00:15:44.230 --> 00:15:49.330 Ja tietysti tässä ehkä sellaisia niinku trendejä mitä me voidaan niinku havaita on 173 00:15:49.330 --> 00:15:54.560 se, että että tutkimuskin on osoittanut että että sosiaalisen median palvelut, vaikka 174 00:15:54.560 --> 00:15:58.450 ne tuo paljon inspiraatiota ja iloa ihmisille ja tietoa. 175 00:15:58.450 --> 00:16:02.640 Mutta niin siinä on myös se pimeä puoli, että se aiheuttaa. 176 00:16:02.640 --> 00:16:06.720 Ahdistusta ja mielenterveysongelmia siihen jää koukkuun. 177 00:16:06.720 --> 00:16:08.520 Se aiheuttaa riippuvuutta. 178 00:16:08.520 --> 00:16:11.060 Siinä on myös tämmöisiä niinku negatiivisia piirteitä. 179 00:16:11.060 --> 00:16:17.520 Ja voi olla että tää vaikuttaa isossakin kuvassa asiakkaiden ja kuluttajien ihmisten käyttäytymiseen 180 00:16:17.520 --> 00:16:25.350 tulevaisuudessa, että me voidaan nyt jo havaita, että jotkut ihmiset haluaa rajata omaa käyttöönsä 181 00:16:25.350 --> 00:16:31.480 sosiaalisen median käyttöönsä käyttöään ja tavallaan ottaa sitä aikaa omaan haltuunsa, jonka 182 00:16:31.480 --> 00:16:34.470 tää sosiaalisen median käyttö helposti. 183 00:16:34.470 --> 00:16:45.120 Ilmaiset nää on ehkä sellaisia niinku trendejä joita kannattaa seurata. 184 00:16:45.120 --> 00:16:50.580 Aika monta kertaa tän kurssiaikana on tuonut esille sen, että mitenkä tärkeätä 185 00:16:50.580 --> 00:16:57.760 se asiakasymmärrys on hyvän markkinoinnin ja hyvän asiakaskokemuksen rakentamiseksi 186 00:16:57.760 --> 00:17:00.680 sille asiakkaalle ja oikeastaan loppujen lopuksi. 187 00:17:00.680 --> 00:17:05.470 Jos me mietitään niin me kyllä tiedetään niinku digimarkkinoinnin pohjalta sen 188 00:17:05.470 --> 00:17:10.300 datan pohjalta mitä ihmisten käyttäytymisestä tulee, niin me tiedetään paljon, 189 00:17:10.300 --> 00:17:13.770 että miten ihmiset käyttäytyy, mutta sitten loppujen lopuksi. 190 00:17:13.770 --> 00:17:19.770 Tiedetäänkö me ihan hirveästi siitä, että että mitä siellä kuluttajien niinku päässä liikkuu 191 00:17:19.770 --> 00:17:26.610 ja tää on aika niinku huimaa että mitä niinku ennustetaan, että tulevaisuudessa se tavallaan 192 00:17:26.610 --> 00:17:32.710 kasvava asiakasymmärrys siitä asiakkaasta niinku voi mahdollistaa niinku tulevaisuuden 193 00:17:32.710 --> 00:17:38.670 asiakaskokemukselle ja ja markkinoinnille ja puhutaankin tämmöisestä kontekstuaalinen markkinoinnin 194 00:17:38.670 --> 00:17:44.550 ilmiöstä, joka on nousemassa ja se tietysti liittyy niinku teknologian kehitykseen sillä 195 00:17:44.550 --> 00:17:46.760 tavalla, että me voidaan. 196 00:17:46.760 --> 00:17:54.890 Teknologian antureiden verkkoon liitettyjen laitteiden öö tekoäly analyysien perusteella 197 00:17:54.890 --> 00:17:59.990 saada koko ajan enemmän ja enemmän tietoa niinku sitten kuluttajasta ja asiakkaasta 198 00:17:59.990 --> 00:18:07.150 nimenomaan siinä maailmassa, missä se kulloisellakin hetkellä on ja siihen he aikaisemmin 199 00:18:07.150 --> 00:18:10.150 ei välttämättä ole ollut kauheasti välineitä. 200 00:18:10.150 --> 00:18:15.750 Tää tietysti niinku tässä on myös niinku se negatiivinen puoli tai kriittinen 201 00:18:15.750 --> 00:18:18.800 puoli se yksityisyys, mutta joka tapauksessa. 202 00:18:18.800 --> 00:18:25.180 Teknologian kehitys mahdollistaa se, että yritys saa yhä enemmän tietoa siitä asiakkaan 203 00:18:25.180 --> 00:18:31.960 niinku kontekstista ja siitä ympäristöstä, missä se on, että esimerkiksi. 204 00:18:31.960 --> 00:18:34.300 Sellainen yritys kuin humana. 205 00:18:34.300 --> 00:18:39.650 Se on tämmöinen terveysvakuutuksia tarjoava yritys, niin tää yritys on lanseerannut 206 00:18:39.650 --> 00:18:47.330 sellaisen palvelun tämmöiseen kool centeriin, että että kun ihminen soittaa, niin tekoäly 207 00:18:47.330 --> 00:18:54.860 analysoi sen ihmisen äänensävystä sen, että minkälaisissa fiiliksissä millä emootioilla 208 00:18:54.860 --> 00:19:00.540 tää ihminen on liikkeellä, että jos on kauhean vihainen niin siitä tulee reaaliaikaisesti 209 00:19:00.540 --> 00:19:02.350 sinne puheluun vastaanottajalle. 210 00:19:02.350 --> 00:19:10.200 Tieto, että missä fiiliksissä tää ihminen on ja soittaa meille jotta sitten niinku tän ihmisen 211 00:19:10.200 --> 00:19:17.000 vaikkapa tämmöiseen asiakaspalvelutilanteeseen osataan suhtautua ja osataan antaa semmoista responssiaa, 212 00:19:17.000 --> 00:19:22.080 että että se vuorovaikutus mahdollistuu paremmin ja paremmin. 213 00:19:22.080 --> 00:19:25.890 Elikkä tää on niinku yks esimerkki semmoisesta niinku reaaliaikaisesta 214 00:19:25.890 --> 00:19:30.880 tiedosta mitä ihmisestä voidaan teknologian keinoin saada. 215 00:19:30.880 --> 00:19:34.290 Elikkä tää on ehkä sellainen yksi ilmiö jota kannattaa. 216 00:19:34.290 --> 00:19:40.560 Seurata tässä ajassa miten tää kehittyy. 217 00:19:40.560 --> 00:19:46.210 Mut sellaisena isona teemana haluan tässä luennolla tuoda esille kestävän digimarkkinoinnin 218 00:19:46.210 --> 00:19:49.410 ja siihen liittyvän kehityskulun tässä ajassa. 219 00:19:49.410 --> 00:19:53.470 Kyseessä ei tietenkään ole mikään niinku uusi ilmiö, mutta uskoisin 220 00:19:53.470 --> 00:19:59.130 että ne vaatimukset ja se kehitys mitä yrityksiltä vaaditaan niin se 221 00:19:59.130 --> 00:20:02.410 koskettaa tosi vahvasti myös digimarkkinointia. 222 00:20:02.410 --> 00:20:07.070 Tää on varmasti kaikille se toivottava suunta elikkä digimarkkinoinnin ja oikeastaan 223 00:20:07.070 --> 00:20:13.170 koko liikeelämän ja bisneksen pitäisi kehittyä yhä enemmän ja yhä enemmän siihen, 224 00:20:13.170 --> 00:20:16.570 että se tuotanto ja tekeminen ja markkinointi olisi. 225 00:20:16.570 --> 00:20:22.230 Niinku kestävää niin niinku maapallo ja ympäristön näkökulmasta, että rakennettaisiin 226 00:20:22.230 --> 00:20:28.330 tätä maailmaa ja tätä niinku yhteiskuntaa näistä planetaarioisissa ja luonnon 227 00:20:28.330 --> 00:20:30.870 ja ilmaston sallimissa rajoissa. 228 00:20:30.870 --> 00:20:35.790 Mutta ihan yksi lailla kohdeltaisiin ihmisiä hyvin ja rakennettaisiin kestäviä 229 00:20:35.790 --> 00:20:40.850 ihmissuhteita kohdeltaisiin ihmisiä tasapuolisesti ja rakennettaisiin kestävämpien 230 00:20:40.850 --> 00:20:45.530 yhteisöjä niin että kukaan ei joutuisi altavastaajaksi tässä 231 00:20:45.530 --> 00:20:48.450 systeemissä ja tietysti myös tavoitteena. 232 00:20:48.450 --> 00:20:50.930 Sitten jos me katsotaan sitä kestävän kehityksen kolmatta 233 00:20:50.930 --> 00:20:54.430 pilaria, se on se taloudellinen. Ystävyys. 234 00:20:54.430 --> 00:21:01.660 Rakennetaan parempaa bisnesmaailmaan parempia työpaikkoja kestävämpää tuotantoa. 235 00:21:01.660 --> 00:21:08.480 Ja parempia arvoketjuja ja tätä työtä on tehty pitkään ja toki niinku haasteita 236 00:21:08.480 --> 00:21:15.150 on kuitenkin vielä tällä saralla ja paljon työtä tehtävänä. 237 00:21:15.150 --> 00:21:19.370 No nää kestävyyden vaatimukset digimarkkinoinnin ei todellakaan tule vähenemään 238 00:21:19.370 --> 00:21:24.310 tulevaisuudessa, vaan itse asiassa tää on kyllä koko ajan laajeneva kenttä mitä 239 00:21:24.310 --> 00:21:28.870 näkökulmia digimarkkinoinnissa pitää ottaa huomioon ja tää kuva on marketing finlandin 240 00:21:28.870 --> 00:21:34.330 koulutuksessa, jossa käsiteltiin kestävää markkinointia ja viestintää ja tää aika 241 00:21:34.330 --> 00:21:39.690 hyvin osoittaa sen, että että me tullaan vielä niinku tarkemmalle ja spesifimmalle 242 00:21:39.690 --> 00:21:42.570 tasolle niistä 3 ympäristöväki. 243 00:21:42.570 --> 00:21:46.400 Vastuu sosiaalinen vastuu taloudellinen vastuu, että sitten kun me katsotaan ihan niitä 244 00:21:46.400 --> 00:21:52.120 arjen toimintoja siinä digimarkkinoinnin tekemisessä, niin se kenttä on aivan valtava 245 00:21:52.120 --> 00:21:58.080 ja tätä slaidia tutkiskelemalla voi sieltä tunnistaa jopa niinku uusia tämmöisiä vastuullisuuden 246 00:21:58.080 --> 00:22:02.020 osaalueita mitä ei ole tullut ajatelleeksikaan. 247 00:22:02.020 --> 00:22:04.310 Mutta että. 248 00:22:04.310 --> 00:22:09.210 Tietysti on paljon näitä dataan ja sen datan käsittelyyn liittyviä kysymyksiä sosiaaliseen 249 00:22:09.210 --> 00:22:16.510 vastuun kysymyksiä yrityskulttuuriin liittyviä asioita hankinta ja toimitusketjuihin 250 00:22:16.510 --> 00:22:22.710 liittyviä kysymyksiä, esteettömyyttä, saavutettavuutta sisällöntuotannon prosesseja 251 00:22:22.710 --> 00:22:24.810 ja sitten tää ympäristönäkökulma. 252 00:22:24.810 --> 00:22:29.510 Ilman että ihan yksi lailla mitä tahansa muuta teollisuudenalaa, niin myös digitaalista 253 00:22:29.510 --> 00:22:35.540 markkinointia ja sen käytäntöjä kohtaan tulee vaatimuksia, jotka liittyy energian käyttö 254 00:22:35.540 --> 00:22:43.190 ilmastokysymyksiin ja semmoiseen yleiseen kestävyyteen. 255 00:22:43.190 --> 00:22:48.290 Tekoälyn kehitys ja yleistyminen digimarkkinoinnissa ja erityisesti sisällöntuotannossa 256 00:22:48.290 --> 00:22:53.270 haastaa aika paljonkin digimarkkinointia ja sisällöntuotantoa, joka on ollut 257 00:22:53.270 --> 00:22:56.570 aika pitkäänkin jo digimarkkinoinnin semmoinen. 258 00:22:56.570 --> 00:23:03.380 Perusta ja semmoinen moottori, joka pitää digimarkkinoinnin käynnissä ja kiinnostavana. 259 00:23:03.380 --> 00:23:09.920 Nyt kun tekoälyn myötä sisältöjen aika uskottaviakin sisältöjen laatiminen on tosi helppoa, 260 00:23:09.920 --> 00:23:15.570 se käy napin painalluksella ja sieltä tulee jos jonkun näköistä sisältöä. 261 00:23:15.570 --> 00:23:20.090 Mutta ihan hyvännäköisiä tämmöisiä tiivistyyksiä aiheesta kun aiheesta, niin 262 00:23:20.090 --> 00:23:25.140 se tietenkin houkuttaa julkaisemaan sisältöä koko ajan kiihtyvällä tahdilla ja 263 00:23:25.140 --> 00:23:28.180 pelkona onkin, että nettiin ja sosiaalisen median alusta. 264 00:23:28.180 --> 00:23:34.770 Täyttyy tällä tekoälyn tuottamalla tavallaan aika tyhjälläkin sisällöllä ja pelkona on että 265 00:23:34.770 --> 00:23:43.170 miten sitten se aito alkuperäinen brändi sisältö sitten erotetaan tämmöisestä feikki 266 00:23:43.170 --> 00:23:49.890 sisällöstä ja tämmöinen konsulttitalo gartner on ennustanut jo viime vuonna, että. 267 00:23:49.890 --> 00:23:54.570 Että kun tätä feikki sisältöä tulee koko ajan lisää ja lisää niin 268 00:23:54.570 --> 00:23:59.470 se edellyttää että yrityksiin perustetaan tällainen. 269 00:23:59.470 --> 00:24:04.470 Tavallaan toiminto ja semmoinen funktio, joka tunnistaa 270 00:24:04.470 --> 00:24:08.590 tätä aitoa brändättyjä sisältöä. 271 00:24:08.590 --> 00:24:12.690 Sellaisesta feikki tekoälyn tuottamasta feikki sisällöstä. 272 00:24:12.690 --> 00:24:18.120 Elikkä tää tavallaan se volyymi mikä on odotettavissa sisällöntuotantoon, 273 00:24:18.120 --> 00:24:25.140 niin se haastaa digimarkkinointia aika isostikin. 274 00:24:25.140 --> 00:24:32.340 Tekoälyn tuottamaa sisältö ja sen todenperäisyys ei ole ainoa sisältömarkkinoinnin 275 00:24:32.340 --> 00:24:36.920 ja digimarkkinoinnin haaste isoksi haasteeksi. 276 00:24:36.920 --> 00:24:42.100 Tässä niinku tavallaan vastuullisen markkinoinnin aikakaudella on myös 277 00:24:42.100 --> 00:24:46.940 viherpesu, jota tehdään vastuullisuus viestinnän nimissä. 278 00:24:46.940 --> 00:24:52.240 Elikkä tää on tunnistettu isoksi ongelmaksi digimarkkinoinnissa 279 00:24:52.240 --> 00:24:56.360 ja on selvitetty, että jopa 60. 280 00:24:56.360 --> 00:25:04.330 Prosenttia kaikesta muotipesti brändien tuottamasta sisällöistä 281 00:25:04.330 --> 00:25:07.650 olisi itse asiassa viherpesua. 282 00:25:07.650 --> 00:25:14.550 Ja sehän tarkoittaa sitä, että että siinä tavallaan erilaisilla retoriikan keinoilla 283 00:25:14.550 --> 00:25:20.610 ja symboliisilla keinoilla tehdään yrityksen tuotteista ja sen palveluista vastuullisempia 284 00:25:20.610 --> 00:25:25.330 ja ympäristöystävällisempiä kuin se itse asiassa on. 285 00:25:25.330 --> 00:25:27.860 Ja ja tää viherpesun. 286 00:25:27.860 --> 00:25:35.020 Ongelma on se, että se vie itse asiassa kuluttajan asiakkaan huomion ihan jonnekin 287 00:25:35.020 --> 00:25:40.690 muualle kuin mikä on se oikea siihen tuotteeseen palveluun liittyvä ongelma, 288 00:25:40.690 --> 00:25:47.060 että se tavallaan niinku mittakaava haaste on siinä, että käännetään huomio sellaisiin 289 00:25:47.060 --> 00:25:51.220 asioihin, joilla ei koko isossa kuvassa ole kauheasti tekemistä sen tuotteen 290 00:25:51.220 --> 00:25:55.180 ympäristöystävällisyyden kanssa. 291 00:25:55.180 --> 00:26:02.490 Ja tähän tietysti liittyy myös se, että tällaisella tän tyyppisellä viestinnällä 292 00:26:02.490 --> 00:26:11.360 voidaan kuluttajia johtaa harhaan aika iso isostikin ja tietysti tota viherpesua 293 00:26:11.360 --> 00:26:17.030 avulla myös myyntiä voidaan valitettavasti kasvattaa ja ja tietyllä tavalla tässä 294 00:26:17.030 --> 00:26:21.440 hyväksikäytetään sitä, että että tietyt ihmiset ja kuluttajaryhmät haluaisivat 295 00:26:21.440 --> 00:26:28.070 tehdä mahdollisimman kestäviä ostopäätöksiä. 296 00:26:28.070 --> 00:26:34.390 Suomessa ja EU alueella tähän viherpesun on tulossa lainsäädäntöön ja tämmöinen 297 00:26:34.390 --> 00:26:42.720 viher väittämä direktiivi green flames directive, joka hyväksytty euroopan komissiossa 298 00:26:42.720 --> 00:26:49.420 ja vielä se odottaa neuvoston vahvistusta ja se tulee 2 vuoden sisällä ottaa 299 00:26:49.420 --> 00:26:52.240 käyttöön jäsenmaiden lainsäädännössä. 300 00:26:52.240 --> 00:26:56.230 Ja tosiaan EUN tavoitteena on, että tää viherpesu, joka pitää 301 00:26:56.230 --> 00:27:00.160 sisällään semmoisen niin nää harhaanjohtavan. 302 00:27:00.160 --> 00:27:07.520 Viestinnän ja harhaanjohtavien ilmaisutapojen ja epämääräisten ilmaisutapoja ja symbolien käytön, 303 00:27:07.520 --> 00:27:12.240 niin sen tavoitteena on tarjota kuluttajille niinku koko ajan luotettavampaa tietoa tuotteiden 304 00:27:12.240 --> 00:27:16.820 ja palveluiden kestävyydestä ja niiden ympäristöystävällisyyteen. 305 00:27:16.820 --> 00:27:19.150 Tässä EUN direkti. 306 00:27:19.150 --> 00:27:24.710 Mistä halutaan kieltää sellaiset yleisluontoiset ympäristön väitteet, joita yritys 307 00:27:24.710 --> 00:27:30.180 ei voi todistaa oikeiksi ja ja väitteet, että tuotteilla on esimerkiksi neutraali 308 00:27:30.180 --> 00:27:35.960 tai pienentynyt tai positiivinen vaikutus ympäristöön, koska valmistaja kompensoi 309 00:27:35.960 --> 00:27:38.980 päästöjä, niin tällainen ei olisi enää sitten sallittua. 310 00:27:38.980 --> 00:27:42.840 Lisäksi myös sellaiset kestävyysmerkinnät, jotka ei perustu 311 00:27:42.840 --> 00:27:45.570 yleisesti hyväksyttyihin sertifiointijärjestö. 312 00:27:45.570 --> 00:27:50.500 Silmiä, joita kolmas taho ei vahvista tai joita viranomaiset ei ole hyväksyneet, 313 00:27:50.500 --> 00:27:56.610 niin tän direktiivin voimaan tulon jälkeen ei ole enää sallittua. 314 00:27:56.610 --> 00:28:03.240 No oikeastaan tähän niinku viherpesun ja sen kitkemiseen liittyy myös toisenlainen ongelmasta, 315 00:28:03.240 --> 00:28:10.750 sanotaan green bushing, että yritykset viestinnässään oikeastaan niinku varookin viestinnästä 316 00:28:10.750 --> 00:28:17.430 kestävyys stereoista, koska he ei ihan aktiivisesti pelkää, tulee tulevansa sytytetyiksi 317 00:28:17.430 --> 00:28:22.910 viherpesun ja sekin on ongelmallista siinä mielessä, että silloinkaan kuluttajat tai asiakkaat 318 00:28:22.910 --> 00:28:25.090 eivät saa todenmukaista tietoa. 319 00:28:25.090 --> 00:28:28.120 Se yrityksen kestävyys teoista. 320 00:28:28.120 --> 00:28:38.680 Tää on hankala skene liittyen tähän vastuullisuusviestintään. 321 00:28:38.680 --> 00:28:44.540 No tämän päivän digimarkkinoinnin trendeistä puhuttaessa on myös hyvä muistaa se kaiken 322 00:28:44.540 --> 00:28:51.080 tän tekno ja digi hypen keskellä, että että mikä on se meidän niinku kuluttajakuva, 323 00:28:51.080 --> 00:28:55.560 että miten me ajatellaan niistä meidän asiakkaista, että ne asiakkaat ei ole vaan sellaisia 324 00:28:55.560 --> 00:29:04.000 niinku passiivisia viestin ja koottu actioneiden vastaanottaja vaan he on myös aktiivisia 325 00:29:04.000 --> 00:29:10.140 toimijoita ja voi olla että tulevaisuudessa kuluttajat haluavat ottaa yhä aktiivisempaa 326 00:29:10.140 --> 00:29:12.150 roolia siitä omasta. 327 00:29:12.150 --> 00:29:17.490 Elämästä ja siitä, että minkälaisen sisällön ja minkälaisten vaikutteiden piirissä 328 00:29:17.490 --> 00:29:23.500 he ovat ja ja elävät, että on kuitenkin hyvä muistaa, että digimarkkinointi ja 329 00:29:23.500 --> 00:29:28.330 markkinointi ylipäätään on vahva vaikuttamiseen väline, joka vaikuttaa ihmisten 330 00:29:28.330 --> 00:29:33.530 asenteisiin ja mielipiteisiin käsityksiin. Kulttuuriarvot. 331 00:29:33.530 --> 00:29:36.470 Mihin ja myös toimintaa. 332 00:29:36.470 --> 00:29:42.970 Että jos meillä on digimarkkinoinnin sisältöä kuluttajien ulottuvilla, niin siinä on tietysti 333 00:29:42.970 --> 00:29:49.810 tää sisältöpuoli ja tieto, mutta se tuottaa myös ihmisille viihdettä, vuorovaikutusta ja 334 00:29:49.810 --> 00:29:55.810 sellaista itseilmaisumahdollisuuksia, että siinä on tosi paljon eri ulottuvuuksia mitä se 335 00:29:55.810 --> 00:30:01.950 mihin se digimarkkinointi kuluttajien elämässä niinku kytkeytyy ja ja siihen liittyy tämmöisiä 336 00:30:01.950 --> 00:30:06.770 eettisiä herkkyyksiä, joita tulee aina sitten. 337 00:30:06.770 --> 00:30:15.180 Pohtia sitä työtä tehdessä ja ja sitä niinku digimarkkinointia suunnitellessa. 338 00:30:15.180 --> 00:30:21.570 No miten tää tää niin tavallaan kuluttajien valtaistuminen vaikuttaa sitten digimarkkinointiin, 339 00:30:21.570 --> 00:30:28.640 että minkälaisia toiveita ja tarpeita sieltä asiakkaitten maailmasta nousee, niin sieltä tietysti 340 00:30:28.640 --> 00:30:32.520 liittyy se, että kuluttajat haluaa olla yhä informoituneempia. 341 00:30:32.520 --> 00:30:38.200 Tavallaan niistä keinoista ja niistä tavoista ja sitä datan käsittelystä 342 00:30:38.200 --> 00:30:42.560 tietojen rekisteröinnistä, että he haluavat olla niinku tietoisia siitä, 343 00:30:42.560 --> 00:30:46.360 että miten heihin vaikutetaan ja ja miten heidän. 344 00:30:46.360 --> 00:30:49.070 Tää tietojaan käytetään. 345 00:30:49.070 --> 00:30:54.570 No sitten tietysti tässä tulee myös semmoinen niinku osaamisen näkökulma, että olisi tärkeätä, 346 00:30:54.570 --> 00:31:02.030 että ihmiset niinku ymmärtäisi sen, että mihin kaikkeen he suostuvat käyttäessään palveluja 347 00:31:02.030 --> 00:31:07.900 varmasti tämmöisten niinku digitaalisten kompetenssien ja turvallisuuteen ja digimaailmaan 348 00:31:07.900 --> 00:31:15.270 liittyvien taitojen oppiminen on tärkeätä, jotta ihminen ja asiakas voi niinku itse hallita 349 00:31:15.270 --> 00:31:19.720 kaikkea sitä dataa ja sitä tietoa mitä hänestä. 350 00:31:19.720 --> 00:31:22.390 Kertoo kertyy sinne. 351 00:31:22.390 --> 00:31:28.770 Erilaisiin asiakas tietojärjestelmiin, että tää ehkä haastaa niinku myös miettimään 352 00:31:28.770 --> 00:31:36.010 yrityksiä, että miten he kohtelevat asiakkaita ja ja tavallaan sitä niinku toiminnan 353 00:31:36.010 --> 00:31:41.810 mahdollisuuksia ja kunnioittaa kuluttajan oikeuksia, että tää on ehkä sellainen 354 00:31:41.810 --> 00:31:50.270 teema myös jota kannattaa tällä alalla seurata. 355 00:31:50.270 --> 00:31:54.510 No kuluttajien valtaistumisesta puhuttaessa on hyvä kanssa kääntää 356 00:31:54.510 --> 00:31:59.150 katse sinne kuluttajien maailmaan ja ihmisten maailmaan, että minkälaisia 357 00:31:59.150 --> 00:32:03.130 ilmiöitä sieltä kulttuurista oikein nousee. 358 00:32:03.130 --> 00:32:10.410 Nostin jo tuossa sosiaalisesta mediasta puhuttaessa esille tän ilmiön, että että nuorilla 359 00:32:10.410 --> 00:32:16.810 nuorten keskuudessa yhä enenevässä määrin nuoret luopuu näistä älypuhelimista ja ottaakin 360 00:32:16.810 --> 00:32:21.340 käyttöönsä ihan tällaisen yksinkertaisen kapulan ilman älyäominaisuuksia. 361 00:32:21.340 --> 00:32:23.430 Sillä tavalla. 362 00:32:23.430 --> 00:32:28.350 Haluaa ottaa sitä omaa elämäänsä haltuun ja ehkä luopua sitten näistä 363 00:32:28.350 --> 00:32:32.410 riippuvuutta aiheuttavista digitaalisista palveluista ja sitä kautta 364 00:32:32.410 --> 00:32:37.090 ottaa sitä omaa elämäänsä ja aikaansa haltuun. 365 00:32:37.090 --> 00:32:42.590 Ehkä aikaisempaa vahvemmin, niin tää oikeastaan liittyy. 366 00:32:42.590 --> 00:32:48.150 Tänne kuluttamisen ilmiönä tää niinku yksinkertaistamisen ihanne, että 367 00:32:48.150 --> 00:32:53.660 monestihan digimarkkinointi ja kulutuskulttuuri jotenkin. 368 00:32:53.660 --> 00:33:00.350 Kannustaa kuluttamaan enemmän ja ehkä aikaisemmin tiettyjä status, symboleja 369 00:33:00.350 --> 00:33:05.280 ja ja materiaa on pidetty semmoisena toivottavana ja haluttavana elämäntapana, 370 00:33:05.280 --> 00:33:08.130 että tietyt asiat pitää hankkia ja. 371 00:33:08.130 --> 00:33:12.300 Ja saavuttaa, mutta että jos me nyt tarkastellaan niinku tätä aikaa niin 372 00:33:12.300 --> 00:33:15.830 tää on aika semmoinen niinku polarisoitunutkin maailman aika. 373 00:33:15.830 --> 00:33:19.830 Mutta että tää on havaittavissa myös sellaista ilmiötä, että että 374 00:33:19.830 --> 00:33:23.690 jotkut ihmiset arvostaa sitten sitä materiaa enemmän. 375 00:33:23.690 --> 00:33:29.410 Ehkä sellaista elämän yksinkertaistamista ja vähempää materiaa ja vähempää omistamista 376 00:33:29.410 --> 00:33:34.570 ja ehkä se antaa tilaa sitten sellaiselle niinku uusille tavoille elää ja ehkä 377 00:33:34.570 --> 00:33:38.140 semmoisia niinku kestävämmälle elämäntavoilla ja ehkä myös semmoisella niinku 378 00:33:38.140 --> 00:33:40.310 kestävämmälle liiketoimintamalleihin. 379 00:33:40.310 --> 00:33:46.320 Että yhä enemmän tuotteita kierrätetään, jaetaan vuokrataan. 380 00:33:46.320 --> 00:33:51.660 Kaikkea ei tarvitse omistaa ja näin poispäin että että myös niinku tällaiset 381 00:33:51.660 --> 00:33:57.950 niinku isot ilmiöt kulttuurissa on hyvä ottaa huomioon sitä. 382 00:33:57.950 --> 00:34:07.240 Markkinointia tehdessä ja ja sitä suunnitellessa. 383 00:34:07.240 --> 00:34:16.000 Tämän luennon lopuksi halusin vielä nostaa esille tällaisen jäävuori kuvan, 384 00:34:16.000 --> 00:34:23.400 joka kuvastaa sitä, että mitä me oikeasti asiakkaista loppujen lopuksi tiedetään. 385 00:34:23.400 --> 00:34:30.060 Oikeastaan tää niinku teknologian ja digihypen keskellä monesti unohtuu se, että että mikä se 386 00:34:30.060 --> 00:34:36.600 on, niinku tämän kaiken pointti ja se on tietysti se asiakas ja se asiakkaan palveleminen ja 387 00:34:36.600 --> 00:34:40.890 ja monesti me ehkä kuvitellaan markkinoijana, että me tiedetään enemmän. 388 00:34:40.890 --> 00:34:45.320 Asiakkaasta kuin me itse asiassa loppujen lopuksi tiedetään, että me saadaan kyllä tietoa 389 00:34:45.320 --> 00:34:51.220 digimarkkinoinnin keinoin hänen käyttäytymisestään siitä niinku me saadaan. 390 00:34:51.220 --> 00:34:56.410 Tämmöinen demografiset tiedot suhteellisen helposti ja me tiedetään kuinka usein hän 391 00:34:56.410 --> 00:35:02.680 tekee ostoja ja kuinka minkälaisella aikavälillä kuinka suuria ostokset me tiedetään 392 00:35:02.680 --> 00:35:10.060 sitten toiminnasta, mutta sitten mikä ehkä jää sen niinku asiakasymmärryksen ulkopuolelle 393 00:35:10.060 --> 00:35:13.050 on sitten tällaiset niinku syvemmät tekijät että. 394 00:35:13.050 --> 00:35:15.790 Että mikä motivoi sitä tiettyä ihmistä? 395 00:35:15.790 --> 00:35:19.270 Minkälaisia asenteita hänellä on erilaisia asioita kohtaan? 396 00:35:19.270 --> 00:35:21.070 Mitkä on hänen niinku ne? 397 00:35:21.070 --> 00:35:27.820 Syvimmät arvot ja minkälaisten vaikutteiden äärellä hän siellä arjessa on, että että 398 00:35:27.820 --> 00:35:32.220 sitten tästä ehkä nousee se kysymys, että jotta voitaisiin tehdä, on mahdollisimman 399 00:35:32.220 --> 00:35:37.810 asiakaslähtöistä ja ehkä ihmiskeskeistä digimarkkinointia, niin niin meillä pitäisikin 400 00:35:37.810 --> 00:35:43.430 olla vähän syvällisempää tietoa siitä ihmisestä, jotta me voitaisiin rakentaa niitä 401 00:35:43.430 --> 00:35:46.870 mahdollisimman hyvin sitä asiakasta. 402 00:35:46.870 --> 00:35:53.930 Palvelevia asiakaskokemuksia, että oikeastaan tähän niinku tää on niinku ympyrä 403 00:35:53.930 --> 00:36:00.570 sulkeutua, mutta että että kaiken tän teknologian käyttämisen ja hyödyntämisen 404 00:36:00.570 --> 00:36:07.850 ytimessä kuitenkin tulisi olla se asiakkaan ja kuluttajan etu ja sen ongelmien 405 00:36:07.850 --> 00:36:12.320 ratkaiseminen ja ja asiakkaan palveleminen.