WEBVTT Kind: captions; Language: fi

1
00:00:03.980 --> 00:00:09.380
Hei kaikki Johdon ja henkilöstön
kehittämisen opiskelijat!

2
00:00:09.380 --> 00:00:11.980
Tervetuloa tälle

3
00:00:11.980 --> 00:00:20.110
kurssille. Päätettiin, että koska
tämä kurssi menee kesän yli, niin

4
00:00:20.110 --> 00:00:27.150
olen nauhoittanut sen takia tämän alkuohjauksen
ja pääsette sitten omaan tahtiin

5
00:00:27.150 --> 00:00:29.770
katsomaan

6
00:00:29.770 --> 00:00:34.880
tämän videon ja
pääsette hyvin alkuun kurssissa.

7
00:00:34.880 --> 00:00:39.860
Minä olen tosiaan Hyvösen Soili
ja olen yliopistonopettajana

8
00:00:39.860 --> 00:00:44.420
täällä avoimessa yliopistossa,
Jyväskylän yliopistossa

9
00:00:44.420 --> 00:00:50.360
ja tällä kurssilla nyt sitten mukana myös.

10
00:00:50.360 --> 00:00:57.510
Tässä jaan teille
sitten vähän dioja

11
00:00:57.510 --> 00:01:01.910
tätä alkuohjausta koskien.
Tämä kurssi tosiaan

12
00:01:01.910 --> 00:01:05.550
kestää tuonne marraskuun loppuun asti.

13
00:01:05.550 --> 00:01:09.790
Eli vaikka tässä kohtaa, kun nauhoittelen
niin ollaan vielä toukokuussa,

14
00:01:09.790 --> 00:01:14.750
tämä kurssi tosiaan menee kesän yli
ja sinne marraskuulle asti.

15
00:01:14.750 --> 00:01:20.260
Lähdetään liikkeelle johtamisen
oppiaineen tieteenfilosofista lähtökohdista.

16
00:01:20.260 --> 00:01:23.270
Voi olla, että

17
00:01:23.270 --> 00:01:28.010
monilla teistä onkin johtamisen
oppiaineista ja ylipäätään kauppatieteistä

18
00:01:28.010 --> 00:01:32.390
jo hyvin kokemusta, mutta sitten on
teitä, jotka tulette muilta tieteenaloilta.

19
00:01:32.390 --> 00:01:35.370
Olemme sen vuoksi

20
00:01:35.370 --> 00:01:42.130
päätyneet ottamaan tähän vähän
tämmöistä yleistä johtamista koskevaa tietoa,

21
00:01:42.130 --> 00:01:47.990
tieteenfilosofista lähtökohtaa.
Eli kun puhutaan johtamisesta,

22
00:01:47.990 --> 00:01:51.960
niin yleensä ei olla
etsimässä mitään totuutta.

23
00:01:51.960 --> 00:01:56.550
tai ei määritellä mitään
täydellistä johtajaa tai aukotonta

24
00:01:56.550 --> 00:02:05.300
hyvän johtajan työkalupakkia.
Vaan yleisesti ottaen ajatellaan, että

25
00:02:05.300 --> 00:02:12.280
todellisuus rakentuu hyvinkin pitkälti
ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa

26
00:02:12.280 --> 00:02:16.140
ja kulttuurisessa ympäristössä.

27
00:02:16.140 --> 00:02:22.240
Eli silloin kun ajatellaan johtamista

28
00:02:22.240 --> 00:02:29.780
ja kauppatieteitä myöskin vähän
laajemmin, voi olla jossain kohden tällainen

29
00:02:29.780 --> 00:02:35.380
sosiaalinen konstruktionismi on tässä

30
00:02:35.380 --> 00:02:39.400
lähtökohtana erityisesti nyt johtamisessa, kun sitten

31
00:02:39.400 --> 00:02:43.470
vertaa muihin
kauppatieteellisiin aineisiin.

32
00:02:43.470 --> 00:02:47.250
Sitten tosiaan tiedon luonne
on sen kaltaista, että se on

33
00:02:47.250 --> 00:02:51.890
riippuvaista havaitsijasta
ja havainnoista. Ja

34
00:02:51.890 --> 00:02:58.350
on useita rinnakkaisia ja voi olla myös
ristiriitaisia, ihmisten tuottamia todellisuuksia.

35
00:02:58.350 --> 00:03:03.170
Eli ei ole sellaista yhtä totuutta
tai universaalia totuutta, mikä

36
00:03:03.170 --> 00:03:09.790
koskisi jokaisessa paikassa
ja ajassa ja kontekstissa,

37
00:03:09.790 --> 00:03:17.490
joka pätisi välttämättä samalla
tavalla kaikkialla. Mutta voi olla useampia

38
00:03:17.490 --> 00:03:24.990
totuuksia, eli tällainen relativistinen
suhtautumistapa asioihin.

39
00:03:24.990 --> 00:03:28.190
No sitten mennäänkin tämän Johdon
ja henkilöstön kehittämisen

40
00:03:28.190 --> 00:03:39.730
jakson sisältöön ja oppimistavoitteisiin.

41
00:03:39.730 --> 00:03:44.890
Tosiaan tällä jaksolla käydään
johdon ja henkilöstön kehittämisen johtamis-

42
00:03:44.890 --> 00:03:48.940
ja organisaatioteoreettista
ajankohtaista keskustelua,

43
00:03:48.940 --> 00:03:55.540
lähtökohtia ja taustoja.  (Nyt
hyppää esitys jo liikaa eteenpäin)

44
00:03:55.540 --> 00:04:02.170
Sitten myöskin
kehittämisen tehtäväkenttää. Eri toimijoilla

45
00:04:02.170 --> 00:04:07.430
on erilaisia rooleja johtamisessa
ja henkilöstön kehittämisessä.

46
00:04:07.430 --> 00:04:13.670
Sitten miten tällä kentällä vaikutetaan,
ja mitä trendejä tälle kentälle liittyy

47
00:04:13.670 --> 00:04:17.930
esimerkiksi strategioihin liittyen
tai erilaisiin prosesseihin,

48
00:04:17.930 --> 00:04:23.520
mitä työpaikoilla voi olla. Tai
työkaluja, mitä käytetään

49
00:04:23.520 --> 00:04:30.310
laajasti ja erilaisia malleja. Eli tätä
kokonaisuutta pohditaan mahdollisimman laajasti.

50
00:04:30.310 --> 00:04:35.710
Se on tavoitteena sitten
myöskin, että kun kun sinä olet suorittanut

51
00:04:35.710 --> 00:04:40.840
tämän opintojakson, niin pystyt selittämään
johdon ja henkilöstön kehittämisen johtamis-

52
00:04:40.840 --> 00:04:45.100
ja organisaatioteoreettista
taustaa, vertailla ja

53
00:04:45.100 --> 00:04:48.350
problematisoida erilaisten
kehittämismallien

54
00:04:48.350 --> 00:04:54.730
perusolettamuksia ja näkökulmia. Ja
sitten myös ihan käytännössä suunnitella

55
00:04:54.730 --> 00:05:02.930
ja arvioida niitä erilaisia
kehittämisen käytäntöjä.

56
00:05:02.930 --> 00:05:09.150
No mitäs aikatauluja meillä sitten
tätä kurssia tai jaksoa koskee?

57
00:05:09.150 --> 00:05:15.050
Tämähän on tosiaan oppimistehtäväkurssi,
eli hyvin pitkälle itsenäisesti

58
00:05:15.050 --> 00:05:20.710
pystyt, oikeastaan täysin itsenäisesti
pystyt tekemään tämän tehtävän ja suorittamaan

59
00:05:20.710 --> 00:05:23.690
tämän kurssin. Eli tuon oppimistehtävän

60
00:05:23.690 --> 00:05:29.750
eli esseen, mikä tällä kurssilla on pääasiallisena
tehtävänä, niin sen voi palauttaa

61
00:05:29.750 --> 00:05:35.570
milloin se itselle sopii
parhaiten tämän kurssin puitteissa.

62
00:05:35.570 --> 00:05:41.030
Meillä on kolme tarkastukseenottopäivää elo-, syys- ja lokakuussa.

63
00:05:41.030 --> 00:05:47.340
14.8., 11.9.,
23.10 ja 30.11. eli se tarkoittaa

64
00:05:47.340 --> 00:05:54.790
nämä tarkastukseenottopäivät sitä, että noina
päivinä opettaja sitten ottaa tarkastukseen tehtävät,

65
00:05:54.790 --> 00:06:02.480
mitkä siihen mennessä ovat palautuneet. Ja
meillä on kahden viikon tarkastusaika tehtäville, eli

66
00:06:02.480 --> 00:06:07.860
kahden viikon kuluessa näistä
tarkistukseenottopäivistä

67
00:06:07.860 --> 00:06:14.460
sitten saatte palautteet
ja arvioinnit sinne Moodleen.

68
00:06:14.460 --> 00:06:19.870
Jos haluat varmistaa, että ehdit saada
opettajalta palautetta ja sitten

69
00:06:19.870 --> 00:06:25.080
myös mahdollisuuden korottaa tai uusia
hylätyn suorituksen ennen tuon suoritus-

70
00:06:25.080 --> 00:06:30.100
oikeusajan päättymistä, niin silloin
tehtävä kannattaa palauttaa 22.10.

71
00:06:30.100 --> 00:06:33.000
Eli 23.10.

72
00:06:33.000 --> 00:06:37.430
sitten otetaan tarkastukseen
22.10.

73
00:06:37.430 --> 00:06:45.580
mennessä palautetut tehtävät,
mutta jos et koe, että

74
00:06:45.580 --> 00:06:47.630

75
00:06:47.630 --> 00:06:53.190
on esimerkiksi riski siitä, että
voisi joutua täydentämään tehtävään, niin sitten

76
00:06:53.190 --> 00:06:58.030
tottakai riittää tuo 30.11.
myöskin palautuspäiväksi.

77
00:06:58.030 --> 00:07:02.000
Eli kunhan tämän kurssin päättymiseen
mennessä tehtävä on palautettu,

78
00:07:02.000 --> 00:07:05.980
niin silloin se arvioidaan.

79
00:07:05.980 --> 00:07:11.520
Ja tosiaan sitten, jos
tuossa lokakuun loppupuolella tai

80
00:07:11.520 --> 00:07:15.900
marraskuussa palauttaa,
niin sitten

81
00:07:15.900 --> 00:07:19.840
arvosanan saa
suoritusoikeusajan päätyttyä.

82
00:07:19.840 --> 00:07:24.520
Mutta milloin tahansa palautatkaan
tehtävän, niin suoritus rekisteröidään aina

83
00:07:24.520 --> 00:07:30.240
palautuspäivälle. Ja
meillä on tosiaan kaksi eri palautuslaatikkoa

84
00:07:30.240 --> 00:07:33.840
tällä kurssilla, eli meillä
on välipalautuslaatikko,

85
00:07:33.840 --> 00:07:38.640
mihin voi palauttaa keskeneräisiä
töitä, jos haluaa

86
00:07:38.640 --> 00:07:44.410
siinä työtä tehdessä palautetta
välillä, niin kerran voi palauttaa

87
00:07:44.410 --> 00:07:51.770
välipalauslaatikkoon. Ja jos välipalatusta
haluaa käyttää, niin siellä on

88
00:07:51.770 --> 00:07:56.650
22.10. on se viimeinen palautuspäivä
välipalatuksille. Ja sitten meillä on tosiaan

89
00:07:56.650 --> 00:08:01.550
valmiin työn palautuslaatikko erikseen,
eli sinne sitten vaan valmiita

90
00:08:01.550 --> 00:08:05.820
tehtävän palautuksia.

91
00:08:05.820 --> 00:08:12.080
No sitten me tarjotaan tällä kurssilla
myös kirjoitustyöpajoja kaksi kappaletta.

92
00:08:12.080 --> 00:08:17.240
Eli kun nytkin nauhoitetussa
muodossa on tämä aloitusohjaus,

93
00:08:17.240 --> 00:08:20.110
niin ette pääse

94
00:08:20.110 --> 00:08:25.710
tässä kohtaa keskustelemaan toisten
opiskelijoiden kanssa tai opettajan kanssa.

95
00:08:25.710 --> 00:08:31.470
Mutta kirjoitustyöpajat ovat
oikein hyvä mahdollisuus siihen. Eli

96
00:08:31.470 --> 00:08:37.910
niissä on tavoitteena, että saat ohjausta
kirjoitusprosessiin ja opettaja vastaa

97
00:08:37.910 --> 00:08:41.790
heränneisiin kysymyksiin ja auttaa
jos on johonkin

98
00:08:41.790 --> 00:08:45.090
kohtaan jäänyt jumiin. Tai opettaja

99
00:08:45.090 --> 00:08:50.540
antaa myös myös sitten vinkkejä esimerkiksi
tyyliin, sisältöön ja aineiston läpikäyntiin

100
00:08:50.540 --> 00:08:55.430
liittyen ja meillähän on kaksi opettajaa tällä
kurssilla. Eli minun lisäksi Eeva-Maija

101
00:08:55.430 --> 00:09:00.840
Heikkinen sitten toimii toisena
opettajana tällä kurssilla.

102
00:09:00.840 --> 00:09:07.870
Ja tosiaan meillä on kirjoitustyöpajat
heti tuossa kesäkuun puolivälissä

103
00:09:07.870 --> 00:09:10.230
ensimmäinen ja sitten
tuolla lokakuun alussa

104
00:09:10.230 --> 00:09:15.790
toinen ja ne
järjestetään Zoomissa.

105
00:09:15.790 --> 00:09:20.570
Ja niihin on sitten
ennakkoilmoittautuminen Moodlessa.

106
00:09:20.570 --> 00:09:24.630
Eli tuohon kesäkuun työpajaan
1.6. alkaen ja sitten

107
00:09:24.630 --> 00:09:28.770
tuohon lokakuun työpajaan
20.9. alkaen.

108
00:09:28.770 --> 00:09:33.550
Eli kannattaa käydä tsekkaamassa siellä
Moodlessa nuo ilmoittautumiset

109
00:09:33.550 --> 00:09:39.420
ja ilmoittautua mahdollisimman
nopeasti. Niihin on rajoitettu

110
00:09:39.420 --> 00:09:41.670
henkilömäärä, näihin työpajoihin.

111
00:09:41.670 --> 00:09:46.030
Eli tuo ensimmäinen työpaja
järjestetään tämän

112
00:09:46.030 --> 00:09:52.050
kevään kurssin kanssa yhdessä ja sinne pääsee
10 opiskelijaa ja sitten tuo toinen työpaja,

113
00:09:52.050 --> 00:09:56.290
sinne pääsee 15. Ja työpaja järjestetään, jos

114
00:09:56.290 --> 00:10:00.380
vähintään 4 opiskelijaa on ilmoittautunut.

115
00:10:00.380 --> 00:10:06.030
Eli kannattaa olla ajoissa liikkeellä.

116
00:10:06.030 --> 00:10:11.680
No sitten, minkälaista materiaalia
tällä kurssilla on. Pääteoksena

117
00:10:11.680 --> 00:10:17.650
on Karjalaisen 2010 tehty väitöskirja.

118
00:10:17.650 --> 00:10:23.510
Ammattilaisten
käsityksiä mentoroinnista työpaikalla.

119
00:10:23.510 --> 00:10:30.100
Ja siitä luvut kaksi ja kolme. Eli se
kannattaa huolella ottaa haltuun.

120
00:10:30.100 --> 00:10:35.800
Sitten meillä on sen lisäksi neljä pakollista
artikkelia, jotka ovat tällaisia

121
00:10:35.800 --> 00:10:39.450
yleisiä johdon ja henkilöstön
kehittämisen aiheeseen

122
00:10:39.450 --> 00:10:43.820
paneutuvia tekstejä. Ja sitten

123
00:10:43.820 --> 00:10:49.100
sen lisäksi meillä on tosiaan tällaiset
menetelmäkohtaiset artikkelipaketit,

124
00:10:49.100 --> 00:10:56.300
eli kun siinä esseen toisessa osassa
saatte vähän valita, että mistä

125
00:10:56.300 --> 00:10:58.800
kirjoitatte, niin sitten meillä on

126
00:10:58.800 --> 00:11:05.400
materiaalia myös sitten näihin eri menetelmiin.

127
00:11:05.400 --> 00:11:10.360
Ja ne löytyvät sieltä Moodlesta.
Sen lisäksi meillä on

128
00:11:10.360 --> 00:11:13.560
Moodlessa lisämateriaalia

129
00:11:13.560 --> 00:11:16.920
ennen kaikkea hahmottamaan
johdon ja henkilöstön

130
00:11:16.920 --> 00:11:20.140
kehittämisen kontekstia.

131
00:11:20.140 --> 00:11:22.220
Eli siihen kannattaa myös

132
00:11:22.220 --> 00:11:27.180
paneutua ja käydä katsomassa
oman mielenkiinnon ja ajan

133
00:11:27.180 --> 00:11:29.340
mukaan, että mitäs kaikkea sieltä löytyy.

134
00:11:29.340 --> 00:11:34.360
Eli siellä on ihan
käytännön työelämään liittyviä eli

135
00:11:34.360 --> 00:11:39.480
lisämateriaalia ja sitten joku
podcast ja video siellä myöskin.

136
00:11:39.480 --> 00:11:44.620
Eli kannattaa tsekata ne.

137
00:11:44.620 --> 00:11:49.800
No sitten tähän oppimistehtävään, eli
miten tämä kurssi varsinaisesti

138
00:11:49.800 --> 00:11:53.160
pitää sisällään ja minkälainen
se tehtävä on,

139
00:11:53.160 --> 00:11:58.870
millä sitten tämän kurssin
suoritatte. Eli

140
00:11:58.870 --> 00:12:06.460
on tarkoitus, että muodostat sellaisen
yhtenäisen esseenmaisen tehtävän ja

141
00:12:06.460 --> 00:12:12.220
tosiaan sen tehtävän tai se esseen
tavoitteena on, että osoitatte sitten

142
00:12:12.220 --> 00:12:18.360
hallitsevanne tämän jakson
oppimistavoitteet. Ja minkälainen onkaan sitten

143
00:12:18.360 --> 00:12:26.080
hyvä oppimistehtävä? Siinä on
hyödynnetty laajasti sekä väitöskirjaa

144
00:12:26.080 --> 00:12:29.830
että artikkeleita, mitä on

145
00:12:29.830 --> 00:12:33.510
tässä pakollisena
tällä kurssilla annettu.

146
00:12:33.510 --> 00:12:39.850
Tottakai voi käyttää myös muuta
materiaalia, mutta olennaisinta on, että käytätte

147
00:12:39.850 --> 00:12:46.270
noita kurssin materiaaleja
mahdollisimman laajasti.

148
00:12:46.270 --> 00:12:52.690
Ja sitten on hyvä noudattaa tätä
annettua otsikointia ja sivumääräohjeita.

149
00:12:52.690 --> 00:12:56.740
Ei tarvitse tehdä asiasta sen vaikeampaa

150
00:12:56.740 --> 00:13:03.790
kuin, että kun siellä on tehtävänannossa
annettu tietyt otsikot, niin pääset helpommalla

151
00:13:03.790 --> 00:13:08.910
ja niinku sillä tavalla myös kirjoitat
tehtävänannon mukaisen esseen, kun käytät ihan

152
00:13:08.910 --> 00:13:17.230
niitä otsikoita ja sivumäärä. Ohjeet on
tosiaan, siellä on muutaman sivun

153
00:13:17.230 --> 00:13:23.610
skaala, missä on hyvä kunkin osion

154
00:13:23.610 --> 00:13:28.250
olla. Kannattaa hyödyntää
niitä, koska sillä

155
00:13:28.250 --> 00:13:36.720
osoitat, että hallitset sen
tehtävänannonosan mukaisen sisällön.

156
00:13:36.720 --> 00:13:40.680
Ja sitten myös tiivistäminen on tässä
tärkeää, että jos tuntuu että tekstiä

157
00:13:40.680 --> 00:13:46.000
tulee tosi paljon niin se, että
tiivistää sen siihen ohjeistettuun sivumäärään,

158
00:13:46.000 --> 00:13:50.210
niin silloin yleensä se oleellinen

159
00:13:50.210 --> 00:13:53.520
sisältö sieltä erottuu paremmin.

160
00:13:53.520 --> 00:13:58.620
Ja tämä essee, minkä kirjoitat,
niin siinä haetaan sellaista tiivistä

161
00:13:58.620 --> 00:14:01.260
teorian ja käytännön vuoropuhelua.

162
00:14:01.260 --> 00:14:06.340
Eli ei ole tarkoitus, että essee on
täysin teoreettinen, mutta ei myöskään,

163
00:14:06.340 --> 00:14:11.700
että se vaan ainoastaan kertoo siitä
käytännöstä. Vaan sellainen välimuoto,

164
00:14:11.700 --> 00:14:14.820
ja haetaan sellaista pohtivuutta siihen.

165
00:14:14.820 --> 00:14:19.060
Eli ei ainoastaan, että
kirjoitat sitten

166
00:14:19.060 --> 00:14:22.170
niistä artikkeleista ja väitöskirjasta

167
00:14:22.170 --> 00:14:26.190
oleelliset sisällöt sinne,
että referoisitte niitä, vaan

168
00:14:26.190 --> 00:14:28.850
myös, että pohtisitte niitä sisältöjä.

169
00:14:28.850 --> 00:14:34.550
Toisitte sinne käytännön esimerkkejä
ja se on se, mitä haetaan. Ja sitten tietysti,

170
00:14:34.550 --> 00:14:41.490
kun on yliopisto-opinnoista kysymys, niin
tuo tieteellinen kirjoittaminen ja sen edellyttämä

171
00:14:41.490 --> 00:14:45.490
viittaustekniikka on tietysti
tarpeellisia ja tärkeää siellä.

172
00:14:45.490 --> 00:14:50.450
Eli kannattaa ottaa ne haltuun ja meillä on
Moodlessa kyllä hyvät ohjeet sitten,

173
00:14:50.450 --> 00:14:54.660
jos vaikka tämä kurssi sattuisi
olemaan sinulle ensimmäinen kurssi

174
00:14:54.660 --> 00:14:59.180
nyt vähään aikaan yliopisto-opinnoissa
tai koskaan, vaikka et olisi koskaan

175
00:14:59.180 --> 00:15:02.780
aikaisemmin opiskelut yliopistossa,
niin sieltä kyllä löytyy

176
00:15:02.780 --> 00:15:07.400
hyvät vinkit.
Kannattaa tsekata ne.

177
00:15:07.400 --> 00:15:12.900
Yhteislaajuus tällä
oppimistehtävällä on se noin 20 sivua.

178
00:15:12.900 --> 00:15:17.660
Eli kansilehti, sisällysluettelo,
sitten johdanto on noin yksi sivu.

179
00:15:17.660 --> 00:15:20.660
Eka luku on 7–9 sivua.

180
00:15:20.660 --> 00:15:27.460
Toinen luku 6–8 sivua ja sitten synteesi
2–4 sivua ja sitten lopussa lähdeluettelo

181
00:15:27.460 --> 00:15:34.770
ja oman oppimisen reflektointi.
Hyvä tulee, kun tuota noudatatte.

182
00:15:34.770 --> 00:15:39.570
No sitten vähän arvioinnista.
Arviointi tapahtuu

183
00:15:39.570 --> 00:15:45.730
meillä tällä kurssilla sellaisella
matriisilla, mikä löytyy sieltä Moodlesta.

184
00:15:45.730 --> 00:15:51.870
Ja jos nyt äkkiä käyn läpi, että mitä
minkälaisia asioita siellä arvioidaan,

185
00:15:51.870 --> 00:15:53.970
pystytte sen kyllä
sieltä itsekin katsomaan.

186
00:15:53.970 --> 00:16:00.290
Se löytyy sieltä ihan liitteenä.
Siinä arvioidaan lähteiden käyttöä, käsitteiden

187
00:16:00.290 --> 00:16:07.470
käyttöä, aihealuerajausta ja käsittelyä sitten
tekstin laatua ja muotoilua, teorian

188
00:16:07.470 --> 00:16:11.420
hyödyntämistä, teorian
ja empirian vuoropuhelua.

189
00:16:11.420 --> 00:16:19.130
Ja sitten lopuksi opiskelijan omaa
antia suhteessa tehtävänantoon.

190
00:16:19.130 --> 00:16:21.390


191
00:16:21.390 --> 00:16:26.160
Sitten, kun arvion
omasta tehtävästäni saatte, niin siellä

192
00:16:26.160 --> 00:16:31.910
tosiaan, se matriisi näkyy siellä
Moodlessa ja siellä on klikattuna aina,

193
00:16:31.910 --> 00:16:37.710
minkä arvosanan mikäkin
noista riveistä ansaitsee,

194
00:16:37.710 --> 00:16:41.740
mitä luettelin. Ja sitten
jos yksikin rivi saa nollan, niin

195
00:16:41.740 --> 00:16:48.730
sitten se tehtävä palautuu työstettäväksi.
Esimerkiksi, jos vaikka

196
00:16:48.730 --> 00:16:54.240
ei ole ollenkaan viitattu
tekstissä lähteisiin, niin silloin

197
00:16:54.240 --> 00:16:57.390
se automaattisesti
palautuu työstettäväksi.

198
00:16:57.390 --> 00:17:00.140
Ja kannattaa siis ottaa huomioon

199
00:17:00.140 --> 00:17:03.980
omassa suunnittelussa ja
aikataulussa se, että on riittävästi

200
00:17:03.980 --> 00:17:06.560
aikaa sitten työstää tehtävää,

201
00:17:06.560 --> 00:17:15.250
jos kävisikin niin, että se tehtävä
palautuu vielä työstettäväksi.

202
00:17:15.250 --> 00:17:18.850
Sittenhän tosiaan kauppatieteissä on

203
00:17:18.850 --> 00:17:22.930
myös yleisiä arviointikriteerejä

204
00:17:22.930 --> 00:17:30.830
ja ne löytyy myös sitten siellä
Moodlessa tai itse asiassa nämä Moodlen

205
00:17:30.830 --> 00:17:35.750
ohjeet on ihan tällaisia yleisiä avoimen
yliopiston arviointikriteerejä, niin ne kannattaa

206
00:17:35.750 --> 00:17:42.110
myös katsoa. Ne kyllä hyvin pitkälle noudattelee
siellä matriisissa olevaa sisältöä,

207
00:17:42.110 --> 00:17:47.370
että sinänsä ne ovat hyvin
pitkälle samoja. Ja sitten,

208
00:17:47.370 --> 00:17:52.350
kuten tosiaan äsken jo mainitsin, niin
arvosana rekisteröidään palautuspäivälle

209
00:17:52.350 --> 00:17:57.650
ja sitten korottaminen ja uusiminen
tapahtuu tutkintosäännön mukaisesti eli

210
00:17:57.650 --> 00:18:03.000
jokaisella opiskelijalla on

211
00:18:03.000 --> 00:18:09.510
vuoden aikana suorituksesta mahdollisuus
korottaa tehtävää kaksi kertaa ja sitten, jos

212
00:18:09.510 --> 00:18:14.770
saisitkin tehtävästä nelosen, mutta
haluaisit sitä vielä yrittää korottaa vitoseen,

213
00:18:14.770 --> 00:18:23.000
niin sitten meillä on erillinen
oppimistehtävä,

214
00:18:23.000 --> 00:18:28.700
jolla sitten korotetaan
nelosta vitoseen. Ja kannattaa tosiaan

215
00:18:28.700 --> 00:18:33.740
muistaa, että tietenkään emme arvioi
sinua ihmisenä tai opiskelijana, vaan

216
00:18:33.740 --> 00:18:41.480
sitä oppimistehtävää,
minkä olet palauttanut.

217
00:18:41.480 --> 00:18:46.890
No sitten millä tavalla tätä
tehtävää kannattaisi lähestyä?

218
00:18:46.890 --> 00:18:50.790
Kannattaa perehtyä hyvin tehtävänantoon.

219
00:18:50.790 --> 00:18:57.570
Ehkä tehdä itselleen aikataulu, minkä
puitteissa suunnittelee kurssin suorittavan ja

220
00:18:57.570 --> 00:19:03.850
sitten katsoa, että mitkä ne omat
resurssit ovat suhteessa siihen aikatauluun.

221
00:19:03.850 --> 00:19:10.640
Että mitä tavoittelee tältä kurssilta.
Joskushan voi olla, että on tilanne, että tarvitsee

222
00:19:10.640 --> 00:19:17.450
vain ne opintopisteet ja sitten suoritetaan
kurssi että se menee läpi. Mutta sitten, jos vaikka

223
00:19:17.450 --> 00:19:23.250
on hakeutumassa väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi,
niin voi olla, että tavoitteleekin

224
00:19:23.250 --> 00:19:26.880
vähän korkeampia arvosanoja, eli
ihan sen oman tilanteen mukaan

225
00:19:26.880 --> 00:19:31.430
kannattaa suunnitella ja tehdä tehtävää.

226
00:19:31.430 --> 00:19:36.930
Ja varmasti kannattaa aloittaa tehtävän
tekeminen siitä, että selailee vähän materiaalia

227
00:19:36.930 --> 00:19:42.990
ja kirjailee löydöksiä ylös ja kannattaa
muistaa siinä kohtaa, kun rupeaa lukemaan niin

228
00:19:42.990 --> 00:19:48.710
heti kirjaa viitteitä, jos löytää
jotain hyviä ajatuksia sieltä,

229
00:19:48.710 --> 00:19:54.210
niin se on aika työlästä sitten etsiä niitä
jälkikäteen, niitä sivunumeroita, että mistä

230
00:19:54.210 --> 00:20:00.770
lähteestä sitten ja miltä sivulta
joku ajatus nyt olikaan.

231
00:20:00.770 --> 00:20:04.640
Ja sitten tosiaan, lähinnä
sen osan takaa, kakkososan

232
00:20:04.640 --> 00:20:08.470
osalta, että mitä artikkeleita
sitten käyttää ja siinäkin kannattaa

233
00:20:08.470 --> 00:20:12.340
laajasti kyllä käyttää niitä artikkeleita.

234
00:20:12.340 --> 00:20:17.260
Kannattaa yleisesti ottaen lähteä aina
avainkäsitteiden määrittelystä liikkeelle.

235
00:20:17.260 --> 00:20:22.880
Se on aika keskeistä tieteellisessä
kirjoittamisessa, että käsitteet määritellään

236
00:20:22.880 --> 00:20:29.270
ja niitä ei määritellä
sanakirjamaisesti, että

237
00:20:29.270 --> 00:20:34.420
asialla olisi vain yksi määritelmä, vaan
kannattaa eri lähteistä

238
00:20:34.420 --> 00:20:41.280
tuoda erilaisia ajatuksia siihen tekstiin
ja määritellä vähän monipuolisemmin

239
00:20:41.280 --> 00:20:43.740
niitä käsitteitä, kuin vain yhden

240
00:20:43.740 --> 00:20:48.870
lähteen kautta. Ja sitten tosiaan,
että tunnistaa ne keskeisimmät

241
00:20:48.870 --> 00:20:51.410
kehittämismenetelmät sieltä, niin

242
00:20:51.410 --> 00:20:58.630
se on tärkeintä alussa ja
että pystyy sitä soveltamista tuomaan sinne

243
00:20:58.630 --> 00:21:04.070
tehtävään, niin sillä osoittaa myös
sitten syvempää menetelmien hallintaa.

244
00:21:04.070 --> 00:21:11.090
Konteksti on tosi tärkeä, eli kannattaa
tuoda siihen tehtävään myös sitä,

245
00:21:11.090 --> 00:21:15.380
minkälaisia asioita, yksilön
organisaation tai yhteiskunnan tasolla

246
00:21:15.380 --> 00:21:21.740
on, jotka voisi vaikka edistää tai
estää osaamisen kehittämistä.

247
00:21:21.740 --> 00:21:26.980
Tämä on teemaltaan sellainen
asia, johdon ja henkilöstön kehittäminen,

248
00:21:26.980 --> 00:21:32.580
joka koskee kyllä ihan
jokaista työelämässä olevaa.

249
00:21:32.580 --> 00:21:36.900
Sen takia varmasti teillä löytyy
ihan henkilökohtaista kokemusta,

250
00:21:36.900 --> 00:21:43.050
uskon näin, ja sitten myös
näkemystä siitä, että

251
00:21:43.050 --> 00:21:48.350
minkälaisia asioita on, jotka voivat vaikuttaa
tähän johdon ja henkilöstön kehittämiseen.

252
00:21:48.350 --> 00:21:54.120
Ja sitten jälleen kerran
kertauksena tuo pohtivuus

253
00:21:54.120 --> 00:21:58.320
tässä esseen
kirjoittamisessa ja siinä sisällössä,

254
00:21:58.320 --> 00:22:05.640
että sieltä löytyy sitä omaa pohdintaa.

255
00:22:05.640 --> 00:22:09.100
No tässä, nyt kun on nauhoituksesta
kysymys, niin ei päästä

256
00:22:09.100 --> 00:22:11.080
kauheasti keskustelemaan tästä asiasta.

257
00:22:11.080 --> 00:22:15.980
Mutta aina,
jos on jotakin kysyttävää,

258
00:22:15.980 --> 00:22:19.020
jos joku asia jäi askarruttamaan

259
00:22:19.020 --> 00:22:24.360
tämän videon kohdalla tai sitten
muuten kurssilla on asioita,

260
00:22:24.360 --> 00:22:27.540
mitkä mietityttää,
niin aina voi laittaa

261
00:22:27.540 --> 00:22:29.860
opettajille viestiä. Meillä
on myös se kysy ja

262
00:22:29.860 --> 00:22:35.100
keskustele palsta siellä Moodlessa.
Sinne voi mieluusti laittaa viestiä,

263
00:22:35.100 --> 00:22:40.680
jos on jotain epäselvää tai muuten
vaan haluaa pohtia jotakin

264
00:22:40.680 --> 00:22:43.540
asiaa, niin aina voi laittaa
viestiä tai voi soittaa

265
00:22:43.540 --> 00:22:50.070
opettajille. Ja sitten, jos
kokee tosiaan tarvitsee vähän tsemppiä

266
00:22:50.070 --> 00:22:55.530
tehtävän tekemisessä, niin sitäkin
on tarjolla, kun ottaa yhteyttä. Ja sitten myös

267
00:22:55.530 --> 00:23:02.610
palautetta saa antaa kurssin varrella
ja sitten tietysti Moodlessa on, siellä

268
00:23:02.610 --> 00:23:08.670
kun olette palauttaneet tehtävän, niin
siellä sitten löytyy myös virallinen palautelomake

269
00:23:08.670 --> 00:23:15.630
ja ollaan tosiaan täällä opettajina teitä varten
ei tarvitse ujostella tai arastella yhteydenottoa

270
00:23:15.630 --> 00:23:21.250
vaan voi olla rohkeasti yhteydessä.

271
00:23:21.250 --> 00:23:24.130
Eipä sitten tässä muuta, kuin toivon teille

272
00:23:24.130 --> 00:23:30.320
antoisia hetkiä johdon ja henkilöstön
kehittämisen parissa! Ja ollaan yhteydessä.