WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:03.980 --> 00:00:09.380 Hei kaikki Johdon ja henkilöstön kehittämisen opiskelijat! 2 00:00:09.380 --> 00:00:11.980 Tervetuloa tälle 3 00:00:11.980 --> 00:00:20.110 kurssille. Päätettiin, että koska tämä kurssi menee kesän yli, niin 4 00:00:20.110 --> 00:00:27.150 olen nauhoittanut sen takia tämän alkuohjauksen ja pääsette sitten omaan tahtiin 5 00:00:27.150 --> 00:00:29.770 katsomaan 6 00:00:29.770 --> 00:00:34.880 tämän videon ja pääsette hyvin alkuun kurssissa. 7 00:00:34.880 --> 00:00:39.860 Minä olen tosiaan Hyvösen Soili ja olen yliopistonopettajana 8 00:00:39.860 --> 00:00:44.420 täällä avoimessa yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa 9 00:00:44.420 --> 00:00:50.360 ja tällä kurssilla nyt sitten mukana myös. 10 00:00:50.360 --> 00:00:57.510 Tässä jaan teille sitten vähän dioja 11 00:00:57.510 --> 00:01:01.910 tätä alkuohjausta koskien. Tämä kurssi tosiaan 12 00:01:01.910 --> 00:01:05.550 kestää tuonne marraskuun loppuun asti. 13 00:01:05.550 --> 00:01:09.790 Eli vaikka tässä kohtaa, kun nauhoittelen niin ollaan vielä toukokuussa, 14 00:01:09.790 --> 00:01:14.750 tämä kurssi tosiaan menee kesän yli ja sinne marraskuulle asti. 15 00:01:14.750 --> 00:01:20.260 Lähdetään liikkeelle johtamisen oppiaineen tieteenfilosofista lähtökohdista. 16 00:01:20.260 --> 00:01:23.270 Voi olla, että 17 00:01:23.270 --> 00:01:28.010 monilla teistä onkin johtamisen oppiaineista ja ylipäätään kauppatieteistä 18 00:01:28.010 --> 00:01:32.390 jo hyvin kokemusta, mutta sitten on teitä, jotka tulette muilta tieteenaloilta. 19 00:01:32.390 --> 00:01:35.370 Olemme sen vuoksi 20 00:01:35.370 --> 00:01:42.130 päätyneet ottamaan tähän vähän tämmöistä yleistä johtamista koskevaa tietoa, 21 00:01:42.130 --> 00:01:47.990 tieteenfilosofista lähtökohtaa. Eli kun puhutaan johtamisesta, 22 00:01:47.990 --> 00:01:51.960 niin yleensä ei olla etsimässä mitään totuutta. 23 00:01:51.960 --> 00:01:56.550 tai ei määritellä mitään täydellistä johtajaa tai aukotonta 24 00:01:56.550 --> 00:02:05.300 hyvän johtajan työkalupakkia. Vaan yleisesti ottaen ajatellaan, että 25 00:02:05.300 --> 00:02:12.280 todellisuus rakentuu hyvinkin pitkälti ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa 26 00:02:12.280 --> 00:02:16.140 ja kulttuurisessa ympäristössä. 27 00:02:16.140 --> 00:02:22.240 Eli silloin kun ajatellaan johtamista 28 00:02:22.240 --> 00:02:29.780 ja kauppatieteitä myöskin vähän laajemmin, voi olla jossain kohden tällainen 29 00:02:29.780 --> 00:02:35.380 sosiaalinen konstruktionismi on tässä 30 00:02:35.380 --> 00:02:39.400 lähtökohtana erityisesti nyt johtamisessa, kun sitten 31 00:02:39.400 --> 00:02:43.470 vertaa muihin kauppatieteellisiin aineisiin. 32 00:02:43.470 --> 00:02:47.250 Sitten tosiaan tiedon luonne on sen kaltaista, että se on 33 00:02:47.250 --> 00:02:51.890 riippuvaista havaitsijasta ja havainnoista. Ja 34 00:02:51.890 --> 00:02:58.350 on useita rinnakkaisia ja voi olla myös ristiriitaisia, ihmisten tuottamia todellisuuksia. 35 00:02:58.350 --> 00:03:03.170 Eli ei ole sellaista yhtä totuutta tai universaalia totuutta, mikä 36 00:03:03.170 --> 00:03:09.790 koskisi jokaisessa paikassa ja ajassa ja kontekstissa, 37 00:03:09.790 --> 00:03:17.490 joka pätisi välttämättä samalla tavalla kaikkialla. Mutta voi olla useampia 38 00:03:17.490 --> 00:03:24.990 totuuksia, eli tällainen relativistinen suhtautumistapa asioihin. 39 00:03:24.990 --> 00:03:28.190 No sitten mennäänkin tämän Johdon ja henkilöstön kehittämisen 40 00:03:28.190 --> 00:03:39.730 jakson sisältöön ja oppimistavoitteisiin. 41 00:03:39.730 --> 00:03:44.890 Tosiaan tällä jaksolla käydään johdon ja henkilöstön kehittämisen johtamis- 42 00:03:44.890 --> 00:03:48.940 ja organisaatioteoreettista ajankohtaista keskustelua, 43 00:03:48.940 --> 00:03:55.540 lähtökohtia ja taustoja. (Nyt hyppää esitys jo liikaa eteenpäin) 44 00:03:55.540 --> 00:04:02.170 Sitten myöskin kehittämisen tehtäväkenttää. Eri toimijoilla 45 00:04:02.170 --> 00:04:07.430 on erilaisia rooleja johtamisessa ja henkilöstön kehittämisessä. 46 00:04:07.430 --> 00:04:13.670 Sitten miten tällä kentällä vaikutetaan, ja mitä trendejä tälle kentälle liittyy 47 00:04:13.670 --> 00:04:17.930 esimerkiksi strategioihin liittyen tai erilaisiin prosesseihin, 48 00:04:17.930 --> 00:04:23.520 mitä työpaikoilla voi olla. Tai työkaluja, mitä käytetään 49 00:04:23.520 --> 00:04:30.310 laajasti ja erilaisia malleja. Eli tätä kokonaisuutta pohditaan mahdollisimman laajasti. 50 00:04:30.310 --> 00:04:35.710 Se on tavoitteena sitten myöskin, että kun kun sinä olet suorittanut 51 00:04:35.710 --> 00:04:40.840 tämän opintojakson, niin pystyt selittämään johdon ja henkilöstön kehittämisen johtamis- 52 00:04:40.840 --> 00:04:45.100 ja organisaatioteoreettista taustaa, vertailla ja 53 00:04:45.100 --> 00:04:48.350 problematisoida erilaisten kehittämismallien 54 00:04:48.350 --> 00:04:54.730 perusolettamuksia ja näkökulmia. Ja sitten myös ihan käytännössä suunnitella 55 00:04:54.730 --> 00:05:02.930 ja arvioida niitä erilaisia kehittämisen käytäntöjä. 56 00:05:02.930 --> 00:05:09.150 No mitäs aikatauluja meillä sitten tätä kurssia tai jaksoa koskee? 57 00:05:09.150 --> 00:05:15.050 Tämähän on tosiaan oppimistehtäväkurssi, eli hyvin pitkälle itsenäisesti 58 00:05:15.050 --> 00:05:20.710 pystyt, oikeastaan täysin itsenäisesti pystyt tekemään tämän tehtävän ja suorittamaan 59 00:05:20.710 --> 00:05:23.690 tämän kurssin. Eli tuon oppimistehtävän 60 00:05:23.690 --> 00:05:29.750 eli esseen, mikä tällä kurssilla on pääasiallisena tehtävänä, niin sen voi palauttaa 61 00:05:29.750 --> 00:05:35.570 milloin se itselle sopii parhaiten tämän kurssin puitteissa. 62 00:05:35.570 --> 00:05:41.030 Meillä on kolme tarkastukseenottopäivää elo-, syys- ja lokakuussa. 63 00:05:41.030 --> 00:05:47.340 14.8., 11.9., 23.10 ja 30.11. eli se tarkoittaa 64 00:05:47.340 --> 00:05:54.790 nämä tarkastukseenottopäivät sitä, että noina päivinä opettaja sitten ottaa tarkastukseen tehtävät, 65 00:05:54.790 --> 00:06:02.480 mitkä siihen mennessä ovat palautuneet. Ja meillä on kahden viikon tarkastusaika tehtäville, eli 66 00:06:02.480 --> 00:06:07.860 kahden viikon kuluessa näistä tarkistukseenottopäivistä 67 00:06:07.860 --> 00:06:14.460 sitten saatte palautteet ja arvioinnit sinne Moodleen. 68 00:06:14.460 --> 00:06:19.870 Jos haluat varmistaa, että ehdit saada opettajalta palautetta ja sitten 69 00:06:19.870 --> 00:06:25.080 myös mahdollisuuden korottaa tai uusia hylätyn suorituksen ennen tuon suoritus- 70 00:06:25.080 --> 00:06:30.100 oikeusajan päättymistä, niin silloin tehtävä kannattaa palauttaa 22.10. 71 00:06:30.100 --> 00:06:33.000 Eli 23.10. 72 00:06:33.000 --> 00:06:37.430 sitten otetaan tarkastukseen 22.10. 73 00:06:37.430 --> 00:06:45.580 mennessä palautetut tehtävät, mutta jos et koe, että 74 00:06:45.580 --> 00:06:47.630 75 00:06:47.630 --> 00:06:53.190 on esimerkiksi riski siitä, että voisi joutua täydentämään tehtävään, niin sitten 76 00:06:53.190 --> 00:06:58.030 tottakai riittää tuo 30.11. myöskin palautuspäiväksi. 77 00:06:58.030 --> 00:07:02.000 Eli kunhan tämän kurssin päättymiseen mennessä tehtävä on palautettu, 78 00:07:02.000 --> 00:07:05.980 niin silloin se arvioidaan. 79 00:07:05.980 --> 00:07:11.520 Ja tosiaan sitten, jos tuossa lokakuun loppupuolella tai 80 00:07:11.520 --> 00:07:15.900 marraskuussa palauttaa, niin sitten 81 00:07:15.900 --> 00:07:19.840 arvosanan saa suoritusoikeusajan päätyttyä. 82 00:07:19.840 --> 00:07:24.520 Mutta milloin tahansa palautatkaan tehtävän, niin suoritus rekisteröidään aina 83 00:07:24.520 --> 00:07:30.240 palautuspäivälle. Ja meillä on tosiaan kaksi eri palautuslaatikkoa 84 00:07:30.240 --> 00:07:33.840 tällä kurssilla, eli meillä on välipalautuslaatikko, 85 00:07:33.840 --> 00:07:38.640 mihin voi palauttaa keskeneräisiä töitä, jos haluaa 86 00:07:38.640 --> 00:07:44.410 siinä työtä tehdessä palautetta välillä, niin kerran voi palauttaa 87 00:07:44.410 --> 00:07:51.770 välipalauslaatikkoon. Ja jos välipalatusta haluaa käyttää, niin siellä on 88 00:07:51.770 --> 00:07:56.650 22.10. on se viimeinen palautuspäivä välipalatuksille. Ja sitten meillä on tosiaan 89 00:07:56.650 --> 00:08:01.550 valmiin työn palautuslaatikko erikseen, eli sinne sitten vaan valmiita 90 00:08:01.550 --> 00:08:05.820 tehtävän palautuksia. 91 00:08:05.820 --> 00:08:12.080 No sitten me tarjotaan tällä kurssilla myös kirjoitustyöpajoja kaksi kappaletta. 92 00:08:12.080 --> 00:08:17.240 Eli kun nytkin nauhoitetussa muodossa on tämä aloitusohjaus, 93 00:08:17.240 --> 00:08:20.110 niin ette pääse 94 00:08:20.110 --> 00:08:25.710 tässä kohtaa keskustelemaan toisten opiskelijoiden kanssa tai opettajan kanssa. 95 00:08:25.710 --> 00:08:31.470 Mutta kirjoitustyöpajat ovat oikein hyvä mahdollisuus siihen. Eli 96 00:08:31.470 --> 00:08:37.910 niissä on tavoitteena, että saat ohjausta kirjoitusprosessiin ja opettaja vastaa 97 00:08:37.910 --> 00:08:41.790 heränneisiin kysymyksiin ja auttaa jos on johonkin 98 00:08:41.790 --> 00:08:45.090 kohtaan jäänyt jumiin. Tai opettaja 99 00:08:45.090 --> 00:08:50.540 antaa myös myös sitten vinkkejä esimerkiksi tyyliin, sisältöön ja aineiston läpikäyntiin 100 00:08:50.540 --> 00:08:55.430 liittyen ja meillähän on kaksi opettajaa tällä kurssilla. Eli minun lisäksi Eeva-Maija 101 00:08:55.430 --> 00:09:00.840 Heikkinen sitten toimii toisena opettajana tällä kurssilla. 102 00:09:00.840 --> 00:09:07.870 Ja tosiaan meillä on kirjoitustyöpajat heti tuossa kesäkuun puolivälissä 103 00:09:07.870 --> 00:09:10.230 ensimmäinen ja sitten tuolla lokakuun alussa 104 00:09:10.230 --> 00:09:15.790 toinen ja ne järjestetään Zoomissa. 105 00:09:15.790 --> 00:09:20.570 Ja niihin on sitten ennakkoilmoittautuminen Moodlessa. 106 00:09:20.570 --> 00:09:24.630 Eli tuohon kesäkuun työpajaan 1.6. alkaen ja sitten 107 00:09:24.630 --> 00:09:28.770 tuohon lokakuun työpajaan 20.9. alkaen. 108 00:09:28.770 --> 00:09:33.550 Eli kannattaa käydä tsekkaamassa siellä Moodlessa nuo ilmoittautumiset 109 00:09:33.550 --> 00:09:39.420 ja ilmoittautua mahdollisimman nopeasti. Niihin on rajoitettu 110 00:09:39.420 --> 00:09:41.670 henkilömäärä, näihin työpajoihin. 111 00:09:41.670 --> 00:09:46.030 Eli tuo ensimmäinen työpaja järjestetään tämän 112 00:09:46.030 --> 00:09:52.050 kevään kurssin kanssa yhdessä ja sinne pääsee 10 opiskelijaa ja sitten tuo toinen työpaja, 113 00:09:52.050 --> 00:09:56.290 sinne pääsee 15. Ja työpaja järjestetään, jos 114 00:09:56.290 --> 00:10:00.380 vähintään 4 opiskelijaa on ilmoittautunut. 115 00:10:00.380 --> 00:10:06.030 Eli kannattaa olla ajoissa liikkeellä. 116 00:10:06.030 --> 00:10:11.680 No sitten, minkälaista materiaalia tällä kurssilla on. Pääteoksena 117 00:10:11.680 --> 00:10:17.650 on Karjalaisen 2010 tehty väitöskirja. 118 00:10:17.650 --> 00:10:23.510 Ammattilaisten käsityksiä mentoroinnista työpaikalla. 119 00:10:23.510 --> 00:10:30.100 Ja siitä luvut kaksi ja kolme. Eli se kannattaa huolella ottaa haltuun. 120 00:10:30.100 --> 00:10:35.800 Sitten meillä on sen lisäksi neljä pakollista artikkelia, jotka ovat tällaisia 121 00:10:35.800 --> 00:10:39.450 yleisiä johdon ja henkilöstön kehittämisen aiheeseen 122 00:10:39.450 --> 00:10:43.820 paneutuvia tekstejä. Ja sitten 123 00:10:43.820 --> 00:10:49.100 sen lisäksi meillä on tosiaan tällaiset menetelmäkohtaiset artikkelipaketit, 124 00:10:49.100 --> 00:10:56.300 eli kun siinä esseen toisessa osassa saatte vähän valita, että mistä 125 00:10:56.300 --> 00:10:58.800 kirjoitatte, niin sitten meillä on 126 00:10:58.800 --> 00:11:05.400 materiaalia myös sitten näihin eri menetelmiin. 127 00:11:05.400 --> 00:11:10.360 Ja ne löytyvät sieltä Moodlesta. Sen lisäksi meillä on 128 00:11:10.360 --> 00:11:13.560 Moodlessa lisämateriaalia 129 00:11:13.560 --> 00:11:16.920 ennen kaikkea hahmottamaan johdon ja henkilöstön 130 00:11:16.920 --> 00:11:20.140 kehittämisen kontekstia. 131 00:11:20.140 --> 00:11:22.220 Eli siihen kannattaa myös 132 00:11:22.220 --> 00:11:27.180 paneutua ja käydä katsomassa oman mielenkiinnon ja ajan 133 00:11:27.180 --> 00:11:29.340 mukaan, että mitäs kaikkea sieltä löytyy. 134 00:11:29.340 --> 00:11:34.360 Eli siellä on ihan käytännön työelämään liittyviä eli 135 00:11:34.360 --> 00:11:39.480 lisämateriaalia ja sitten joku podcast ja video siellä myöskin. 136 00:11:39.480 --> 00:11:44.620 Eli kannattaa tsekata ne. 137 00:11:44.620 --> 00:11:49.800 No sitten tähän oppimistehtävään, eli miten tämä kurssi varsinaisesti 138 00:11:49.800 --> 00:11:53.160 pitää sisällään ja minkälainen se tehtävä on, 139 00:11:53.160 --> 00:11:58.870 millä sitten tämän kurssin suoritatte. Eli 140 00:11:58.870 --> 00:12:06.460 on tarkoitus, että muodostat sellaisen yhtenäisen esseenmaisen tehtävän ja 141 00:12:06.460 --> 00:12:12.220 tosiaan sen tehtävän tai se esseen tavoitteena on, että osoitatte sitten 142 00:12:12.220 --> 00:12:18.360 hallitsevanne tämän jakson oppimistavoitteet. Ja minkälainen onkaan sitten 143 00:12:18.360 --> 00:12:26.080 hyvä oppimistehtävä? Siinä on hyödynnetty laajasti sekä väitöskirjaa 144 00:12:26.080 --> 00:12:29.830 että artikkeleita, mitä on 145 00:12:29.830 --> 00:12:33.510 tässä pakollisena tällä kurssilla annettu. 146 00:12:33.510 --> 00:12:39.850 Tottakai voi käyttää myös muuta materiaalia, mutta olennaisinta on, että käytätte 147 00:12:39.850 --> 00:12:46.270 noita kurssin materiaaleja mahdollisimman laajasti. 148 00:12:46.270 --> 00:12:52.690 Ja sitten on hyvä noudattaa tätä annettua otsikointia ja sivumääräohjeita. 149 00:12:52.690 --> 00:12:56.740 Ei tarvitse tehdä asiasta sen vaikeampaa 150 00:12:56.740 --> 00:13:03.790 kuin, että kun siellä on tehtävänannossa annettu tietyt otsikot, niin pääset helpommalla 151 00:13:03.790 --> 00:13:08.910 ja niinku sillä tavalla myös kirjoitat tehtävänannon mukaisen esseen, kun käytät ihan 152 00:13:08.910 --> 00:13:17.230 niitä otsikoita ja sivumäärä. Ohjeet on tosiaan, siellä on muutaman sivun 153 00:13:17.230 --> 00:13:23.610 skaala, missä on hyvä kunkin osion 154 00:13:23.610 --> 00:13:28.250 olla. Kannattaa hyödyntää niitä, koska sillä 155 00:13:28.250 --> 00:13:36.720 osoitat, että hallitset sen tehtävänannonosan mukaisen sisällön. 156 00:13:36.720 --> 00:13:40.680 Ja sitten myös tiivistäminen on tässä tärkeää, että jos tuntuu että tekstiä 157 00:13:40.680 --> 00:13:46.000 tulee tosi paljon niin se, että tiivistää sen siihen ohjeistettuun sivumäärään, 158 00:13:46.000 --> 00:13:50.210 niin silloin yleensä se oleellinen 159 00:13:50.210 --> 00:13:53.520 sisältö sieltä erottuu paremmin. 160 00:13:53.520 --> 00:13:58.620 Ja tämä essee, minkä kirjoitat, niin siinä haetaan sellaista tiivistä 161 00:13:58.620 --> 00:14:01.260 teorian ja käytännön vuoropuhelua. 162 00:14:01.260 --> 00:14:06.340 Eli ei ole tarkoitus, että essee on täysin teoreettinen, mutta ei myöskään, 163 00:14:06.340 --> 00:14:11.700 että se vaan ainoastaan kertoo siitä käytännöstä. Vaan sellainen välimuoto, 164 00:14:11.700 --> 00:14:14.820 ja haetaan sellaista pohtivuutta siihen. 165 00:14:14.820 --> 00:14:19.060 Eli ei ainoastaan, että kirjoitat sitten 166 00:14:19.060 --> 00:14:22.170 niistä artikkeleista ja väitöskirjasta 167 00:14:22.170 --> 00:14:26.190 oleelliset sisällöt sinne, että referoisitte niitä, vaan 168 00:14:26.190 --> 00:14:28.850 myös, että pohtisitte niitä sisältöjä. 169 00:14:28.850 --> 00:14:34.550 Toisitte sinne käytännön esimerkkejä ja se on se, mitä haetaan. Ja sitten tietysti, 170 00:14:34.550 --> 00:14:41.490 kun on yliopisto-opinnoista kysymys, niin tuo tieteellinen kirjoittaminen ja sen edellyttämä 171 00:14:41.490 --> 00:14:45.490 viittaustekniikka on tietysti tarpeellisia ja tärkeää siellä. 172 00:14:45.490 --> 00:14:50.450 Eli kannattaa ottaa ne haltuun ja meillä on Moodlessa kyllä hyvät ohjeet sitten, 173 00:14:50.450 --> 00:14:54.660 jos vaikka tämä kurssi sattuisi olemaan sinulle ensimmäinen kurssi 174 00:14:54.660 --> 00:14:59.180 nyt vähään aikaan yliopisto-opinnoissa tai koskaan, vaikka et olisi koskaan 175 00:14:59.180 --> 00:15:02.780 aikaisemmin opiskelut yliopistossa, niin sieltä kyllä löytyy 176 00:15:02.780 --> 00:15:07.400 hyvät vinkit. Kannattaa tsekata ne. 177 00:15:07.400 --> 00:15:12.900 Yhteislaajuus tällä oppimistehtävällä on se noin 20 sivua. 178 00:15:12.900 --> 00:15:17.660 Eli kansilehti, sisällysluettelo, sitten johdanto on noin yksi sivu. 179 00:15:17.660 --> 00:15:20.660 Eka luku on 7–9 sivua. 180 00:15:20.660 --> 00:15:27.460 Toinen luku 6–8 sivua ja sitten synteesi 2–4 sivua ja sitten lopussa lähdeluettelo 181 00:15:27.460 --> 00:15:34.770 ja oman oppimisen reflektointi. Hyvä tulee, kun tuota noudatatte. 182 00:15:34.770 --> 00:15:39.570 No sitten vähän arvioinnista. Arviointi tapahtuu 183 00:15:39.570 --> 00:15:45.730 meillä tällä kurssilla sellaisella matriisilla, mikä löytyy sieltä Moodlesta. 184 00:15:45.730 --> 00:15:51.870 Ja jos nyt äkkiä käyn läpi, että mitä minkälaisia asioita siellä arvioidaan, 185 00:15:51.870 --> 00:15:53.970 pystytte sen kyllä sieltä itsekin katsomaan. 186 00:15:53.970 --> 00:16:00.290 Se löytyy sieltä ihan liitteenä. Siinä arvioidaan lähteiden käyttöä, käsitteiden 187 00:16:00.290 --> 00:16:07.470 käyttöä, aihealuerajausta ja käsittelyä sitten tekstin laatua ja muotoilua, teorian 188 00:16:07.470 --> 00:16:11.420 hyödyntämistä, teorian ja empirian vuoropuhelua. 189 00:16:11.420 --> 00:16:19.130 Ja sitten lopuksi opiskelijan omaa antia suhteessa tehtävänantoon. 190 00:16:19.130 --> 00:16:21.390 191 00:16:21.390 --> 00:16:26.160 Sitten, kun arvion omasta tehtävästäni saatte, niin siellä 192 00:16:26.160 --> 00:16:31.910 tosiaan, se matriisi näkyy siellä Moodlessa ja siellä on klikattuna aina, 193 00:16:31.910 --> 00:16:37.710 minkä arvosanan mikäkin noista riveistä ansaitsee, 194 00:16:37.710 --> 00:16:41.740 mitä luettelin. Ja sitten jos yksikin rivi saa nollan, niin 195 00:16:41.740 --> 00:16:48.730 sitten se tehtävä palautuu työstettäväksi. Esimerkiksi, jos vaikka 196 00:16:48.730 --> 00:16:54.240 ei ole ollenkaan viitattu tekstissä lähteisiin, niin silloin 197 00:16:54.240 --> 00:16:57.390 se automaattisesti palautuu työstettäväksi. 198 00:16:57.390 --> 00:17:00.140 Ja kannattaa siis ottaa huomioon 199 00:17:00.140 --> 00:17:03.980 omassa suunnittelussa ja aikataulussa se, että on riittävästi 200 00:17:03.980 --> 00:17:06.560 aikaa sitten työstää tehtävää, 201 00:17:06.560 --> 00:17:15.250 jos kävisikin niin, että se tehtävä palautuu vielä työstettäväksi. 202 00:17:15.250 --> 00:17:18.850 Sittenhän tosiaan kauppatieteissä on 203 00:17:18.850 --> 00:17:22.930 myös yleisiä arviointikriteerejä 204 00:17:22.930 --> 00:17:30.830 ja ne löytyy myös sitten siellä Moodlessa tai itse asiassa nämä Moodlen 205 00:17:30.830 --> 00:17:35.750 ohjeet on ihan tällaisia yleisiä avoimen yliopiston arviointikriteerejä, niin ne kannattaa 206 00:17:35.750 --> 00:17:42.110 myös katsoa. Ne kyllä hyvin pitkälle noudattelee siellä matriisissa olevaa sisältöä, 207 00:17:42.110 --> 00:17:47.370 että sinänsä ne ovat hyvin pitkälle samoja. Ja sitten, 208 00:17:47.370 --> 00:17:52.350 kuten tosiaan äsken jo mainitsin, niin arvosana rekisteröidään palautuspäivälle 209 00:17:52.350 --> 00:17:57.650 ja sitten korottaminen ja uusiminen tapahtuu tutkintosäännön mukaisesti eli 210 00:17:57.650 --> 00:18:03.000 jokaisella opiskelijalla on 211 00:18:03.000 --> 00:18:09.510 vuoden aikana suorituksesta mahdollisuus korottaa tehtävää kaksi kertaa ja sitten, jos 212 00:18:09.510 --> 00:18:14.770 saisitkin tehtävästä nelosen, mutta haluaisit sitä vielä yrittää korottaa vitoseen, 213 00:18:14.770 --> 00:18:23.000 niin sitten meillä on erillinen oppimistehtävä, 214 00:18:23.000 --> 00:18:28.700 jolla sitten korotetaan nelosta vitoseen. Ja kannattaa tosiaan 215 00:18:28.700 --> 00:18:33.740 muistaa, että tietenkään emme arvioi sinua ihmisenä tai opiskelijana, vaan 216 00:18:33.740 --> 00:18:41.480 sitä oppimistehtävää, minkä olet palauttanut. 217 00:18:41.480 --> 00:18:46.890 No sitten millä tavalla tätä tehtävää kannattaisi lähestyä? 218 00:18:46.890 --> 00:18:50.790 Kannattaa perehtyä hyvin tehtävänantoon. 219 00:18:50.790 --> 00:18:57.570 Ehkä tehdä itselleen aikataulu, minkä puitteissa suunnittelee kurssin suorittavan ja 220 00:18:57.570 --> 00:19:03.850 sitten katsoa, että mitkä ne omat resurssit ovat suhteessa siihen aikatauluun. 221 00:19:03.850 --> 00:19:10.640 Että mitä tavoittelee tältä kurssilta. Joskushan voi olla, että on tilanne, että tarvitsee 222 00:19:10.640 --> 00:19:17.450 vain ne opintopisteet ja sitten suoritetaan kurssi että se menee läpi. Mutta sitten, jos vaikka 223 00:19:17.450 --> 00:19:23.250 on hakeutumassa väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi, niin voi olla, että tavoitteleekin 224 00:19:23.250 --> 00:19:26.880 vähän korkeampia arvosanoja, eli ihan sen oman tilanteen mukaan 225 00:19:26.880 --> 00:19:31.430 kannattaa suunnitella ja tehdä tehtävää. 226 00:19:31.430 --> 00:19:36.930 Ja varmasti kannattaa aloittaa tehtävän tekeminen siitä, että selailee vähän materiaalia 227 00:19:36.930 --> 00:19:42.990 ja kirjailee löydöksiä ylös ja kannattaa muistaa siinä kohtaa, kun rupeaa lukemaan niin 228 00:19:42.990 --> 00:19:48.710 heti kirjaa viitteitä, jos löytää jotain hyviä ajatuksia sieltä, 229 00:19:48.710 --> 00:19:54.210 niin se on aika työlästä sitten etsiä niitä jälkikäteen, niitä sivunumeroita, että mistä 230 00:19:54.210 --> 00:20:00.770 lähteestä sitten ja miltä sivulta joku ajatus nyt olikaan. 231 00:20:00.770 --> 00:20:04.640 Ja sitten tosiaan, lähinnä sen osan takaa, kakkososan 232 00:20:04.640 --> 00:20:08.470 osalta, että mitä artikkeleita sitten käyttää ja siinäkin kannattaa 233 00:20:08.470 --> 00:20:12.340 laajasti kyllä käyttää niitä artikkeleita. 234 00:20:12.340 --> 00:20:17.260 Kannattaa yleisesti ottaen lähteä aina avainkäsitteiden määrittelystä liikkeelle. 235 00:20:17.260 --> 00:20:22.880 Se on aika keskeistä tieteellisessä kirjoittamisessa, että käsitteet määritellään 236 00:20:22.880 --> 00:20:29.270 ja niitä ei määritellä sanakirjamaisesti, että 237 00:20:29.270 --> 00:20:34.420 asialla olisi vain yksi määritelmä, vaan kannattaa eri lähteistä 238 00:20:34.420 --> 00:20:41.280 tuoda erilaisia ajatuksia siihen tekstiin ja määritellä vähän monipuolisemmin 239 00:20:41.280 --> 00:20:43.740 niitä käsitteitä, kuin vain yhden 240 00:20:43.740 --> 00:20:48.870 lähteen kautta. Ja sitten tosiaan, että tunnistaa ne keskeisimmät 241 00:20:48.870 --> 00:20:51.410 kehittämismenetelmät sieltä, niin 242 00:20:51.410 --> 00:20:58.630 se on tärkeintä alussa ja että pystyy sitä soveltamista tuomaan sinne 243 00:20:58.630 --> 00:21:04.070 tehtävään, niin sillä osoittaa myös sitten syvempää menetelmien hallintaa. 244 00:21:04.070 --> 00:21:11.090 Konteksti on tosi tärkeä, eli kannattaa tuoda siihen tehtävään myös sitä, 245 00:21:11.090 --> 00:21:15.380 minkälaisia asioita, yksilön organisaation tai yhteiskunnan tasolla 246 00:21:15.380 --> 00:21:21.740 on, jotka voisi vaikka edistää tai estää osaamisen kehittämistä. 247 00:21:21.740 --> 00:21:26.980 Tämä on teemaltaan sellainen asia, johdon ja henkilöstön kehittäminen, 248 00:21:26.980 --> 00:21:32.580 joka koskee kyllä ihan jokaista työelämässä olevaa. 249 00:21:32.580 --> 00:21:36.900 Sen takia varmasti teillä löytyy ihan henkilökohtaista kokemusta, 250 00:21:36.900 --> 00:21:43.050 uskon näin, ja sitten myös näkemystä siitä, että 251 00:21:43.050 --> 00:21:48.350 minkälaisia asioita on, jotka voivat vaikuttaa tähän johdon ja henkilöstön kehittämiseen. 252 00:21:48.350 --> 00:21:54.120 Ja sitten jälleen kerran kertauksena tuo pohtivuus 253 00:21:54.120 --> 00:21:58.320 tässä esseen kirjoittamisessa ja siinä sisällössä, 254 00:21:58.320 --> 00:22:05.640 että sieltä löytyy sitä omaa pohdintaa. 255 00:22:05.640 --> 00:22:09.100 No tässä, nyt kun on nauhoituksesta kysymys, niin ei päästä 256 00:22:09.100 --> 00:22:11.080 kauheasti keskustelemaan tästä asiasta. 257 00:22:11.080 --> 00:22:15.980 Mutta aina, jos on jotakin kysyttävää, 258 00:22:15.980 --> 00:22:19.020 jos joku asia jäi askarruttamaan 259 00:22:19.020 --> 00:22:24.360 tämän videon kohdalla tai sitten muuten kurssilla on asioita, 260 00:22:24.360 --> 00:22:27.540 mitkä mietityttää, niin aina voi laittaa 261 00:22:27.540 --> 00:22:29.860 opettajille viestiä. Meillä on myös se kysy ja 262 00:22:29.860 --> 00:22:35.100 keskustele palsta siellä Moodlessa. Sinne voi mieluusti laittaa viestiä, 263 00:22:35.100 --> 00:22:40.680 jos on jotain epäselvää tai muuten vaan haluaa pohtia jotakin 264 00:22:40.680 --> 00:22:43.540 asiaa, niin aina voi laittaa viestiä tai voi soittaa 265 00:22:43.540 --> 00:22:50.070 opettajille. Ja sitten, jos kokee tosiaan tarvitsee vähän tsemppiä 266 00:22:50.070 --> 00:22:55.530 tehtävän tekemisessä, niin sitäkin on tarjolla, kun ottaa yhteyttä. Ja sitten myös 267 00:22:55.530 --> 00:23:02.610 palautetta saa antaa kurssin varrella ja sitten tietysti Moodlessa on, siellä 268 00:23:02.610 --> 00:23:08.670 kun olette palauttaneet tehtävän, niin siellä sitten löytyy myös virallinen palautelomake 269 00:23:08.670 --> 00:23:15.630 ja ollaan tosiaan täällä opettajina teitä varten ei tarvitse ujostella tai arastella yhteydenottoa 270 00:23:15.630 --> 00:23:21.250 vaan voi olla rohkeasti yhteydessä. 271 00:23:21.250 --> 00:23:24.130 Eipä sitten tässä muuta, kuin toivon teille 272 00:23:24.130 --> 00:23:30.320 antoisia hetkiä johdon ja henkilöstön kehittämisen parissa! Ja ollaan yhteydessä.