WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.690 --> 00:00:05.550 Hei ja tervetuloa rahoitusmarkkinat ja instituutiot kurssille. 2 00:00:05.550 --> 00:00:12.310 Mun nimeni on lauri rajala ja tällä ohjausvideolla käydään läpi tämän kurssin sisältöä. 3 00:00:12.310 --> 00:00:18.350 Vähän yleistasolla tulee pikkuisen vinkkejä opiskelua oppimistehtävien vähän vastaamiseen 4 00:00:18.350 --> 00:00:25.840 ja käydään kurkistamassa vielä tuonne moodle ympäristön puolelle. 5 00:00:25.840 --> 00:00:31.680 Lähdetään liikkeelle tästä kurssin nimestä eli mistä on kyse rahoitusmarkkinoilla. 6 00:00:31.680 --> 00:00:36.020 Rahoitusmarkkinat tarkoittaa tämmöistä markkinaa, jossa. 7 00:00:36.020 --> 00:00:39.690 Ylijäämä sektorilta välitetään rahoja. 8 00:00:39.690 --> 00:00:43.510 Semmoisille, jotka on rahoituksen tarpeessa rahoitusmarkkinoilla 9 00:00:43.510 --> 00:00:46.820 sitten erilaisia välineitä tähän välittämiseen. 10 00:00:46.820 --> 00:00:52.810 Esimerkiksi erilaiset velkainstrumentteja tai osakkeet. 11 00:00:52.810 --> 00:00:59.470 Ja sitten sijoittajat toimii näillä näillä markkinoilla ja tarvitaan myös myös tämmöisiä eri 12 00:00:59.470 --> 00:01:04.750 osapuolia, jotta se rahoitusmarkkinat toimisi mahdollisimman kitkattomasti. 13 00:01:04.750 --> 00:01:08.810 Ja monesti myöskin huomataan se, että silloin kun rahoitusmarkkinoilla on isoja 14 00:01:08.810 --> 00:01:12.210 ongelmia, niin se välittyy myöskin sitten reaalitalouden puolelle. 15 00:01:12.210 --> 00:01:17.420 Eli eli tota monesti vaikuttaa aitoon siihen liiketoimintaan. 16 00:01:17.420 --> 00:01:23.030 Sitten sitten jos ei niin helposti olekaan saatavilla rahoitusta niille eri. 17 00:01:23.030 --> 00:01:25.960 Projekteille mitä kukakin? 18 00:01:25.960 --> 00:01:29.340 Tarvitsee kussakin hetkessä. 19 00:01:29.340 --> 00:01:33.320 Rahoitusinstituutin on sitten näitä näitä tota rahoituksen 20 00:01:33.320 --> 00:01:37.540 välittäjiä ja toisaalta niitä jotka tekee. 21 00:01:37.540 --> 00:01:43.460 Oman toimintansa sen mukaan, että se rahoituksen välittäminen välittyminen olisi mahdollisimman 22 00:01:43.460 --> 00:01:48.920 mutkatonta ja toisaalta, että niitä ongelmia aiheutuisi mahdollisimman vähän. 23 00:01:48.920 --> 00:01:53.340 Eli siellä toimii keskuspankit yksityiset pankit, vakuutusyhtiöt 24 00:01:53.340 --> 00:01:55.430 ja muut rahoitus instituutiot. 25 00:01:55.430 --> 00:02:04.280 Ja tosiaan tää on säädeltyä eri maissa eri määrän, mutta mutta instituutioiden toiminta 26 00:02:04.280 --> 00:02:11.920 tietyllä lailla aika vakiota, että kullakin on ikään kuin omat roolinsa toimia täällä 27 00:02:11.920 --> 00:02:17.840 rahoitusmarkkinoilla ja ilman näitä instituutioita rahoituksen välittäminen ja välittyminen 28 00:02:17.840 --> 00:02:21.150 olisi todella työlästä ja hankalaa. 29 00:02:21.150 --> 00:02:25.230 Jokaisen joutuisi erikseen itse itse tavallaan hakea. 30 00:02:25.230 --> 00:02:32.070 Hakea sen rahoituksen aina kysymällä. 31 00:02:32.070 --> 00:02:37.300 Mennään tähän kurssin sisältöön nyt tarkemmin ja katsotaan tuo kirja joka. 32 00:02:37.300 --> 00:02:44.040 Johon tämä kurssi perustuu eli puhutaan iski niin, economics of money banking, financial 33 00:02:44.040 --> 00:02:51.400 markets ja sieltä erityisesti osat yks– 4 tuossa huomaatte että suositellaan tätä kaksituhattayhdeksäntoista 34 00:02:51.400 --> 00:02:58.460 painosta, mutta mikä tahansa kurssi kirjan painos käy kyllä ja sen perusteella pystyy tehdä 35 00:02:58.460 --> 00:03:06.100 tämän oppimistehtävän tällä kurssilla tää jakautuu tosiaan 4 eri osaan eli johdanto osiossa 36 00:03:06.100 --> 00:03:08.200 tavallaan tulee tämmöistä. 37 00:03:08.200 --> 00:03:10.270 Perusasiaa siitä, että miten? 38 00:03:10.270 --> 00:03:15.430 Mitä kaikkea on hyvä tietää ja miten eri instrumenttien hinnoittelu 39 00:03:15.430 --> 00:03:18.090 mihin se perustuu ja tämmöistä yleistietoa. 40 00:03:18.090 --> 00:03:21.940 Sitten mennään syvemmin tänne rahoitusmarkkinoille. 41 00:03:21.940 --> 00:03:27.980 Vielä vielä näihin eli eri välineisiin ja niiden hinnoitteluun sitten käydään 42 00:03:27.980 --> 00:03:33.840 läpi näitä instituutioiden toimintaa ja mennään vielä erikseen keskuspankkien 43 00:03:33.840 --> 00:03:38.020 toimintaan ja rahapolitiikka siellä siellä loppuosiossa. 44 00:03:38.020 --> 00:03:45.040 Näihin kaikkiin on tarjolla sitten tämmöisiä opetusvideoita, jotta jotta tavallaan se asia 45 00:03:45.040 --> 00:03:53.160 tulee paitsi kirjan, niin myös myös tämmöisen videon muodossa käydyksi läpi. 46 00:03:53.160 --> 00:03:57.160 Kurssin suoritusmuoto on tosiaan oppimistehtävä ja käytännössä se tarkoittaa 47 00:03:57.160 --> 00:04:02.000 sitä, että siellä oppimistehtävä käytetään tieteellisen kirjoittamisen 48 00:04:02.000 --> 00:04:05.260 periaatteita eli esseet tehtäviin merkitään. 49 00:04:05.260 --> 00:04:10.820 Lähdeviitteet ja oppimistehtävä loppuun tehdään lähdeluettelo. 50 00:04:10.820 --> 00:04:14.120 Tulee käyttää sitten ikään kuin loogisesti aina samaan 51 00:04:14.120 --> 00:04:16.590 viittaustekniikkaa tai viittausta. 52 00:04:16.590 --> 00:04:24.120 Tyyliä siellä moodle pohjalla on tarjolla yksi video tähän apa 7 viittaus tyyliin 53 00:04:24.120 --> 00:04:29.360 käyttämiseen, mutta yksi lailla voi käyttää jos käyttää läpi koko tehtävän samaan 54 00:04:29.360 --> 00:04:34.500 tyyliä niin tuota chigagon chicago viittaus tyyliä. 55 00:04:34.500 --> 00:04:38.560 Ja vaikka tällä kurssilla on tarjolla muun muassa luentovideoita, 56 00:04:38.560 --> 00:04:43.360 niin ennen kaikkea sen oppimistehtävän tulee. 57 00:04:43.360 --> 00:04:48.830 Käyttää käyttää lähteenä tuota kurssikirjaa eli jokaisessa esseet 58 00:04:48.830 --> 00:04:52.390 tehtävässä tulee ehdottomasti olla viittauksia. 59 00:04:52.390 --> 00:04:56.110 Sitten sitten tuohon michelinin kirjaan. 60 00:04:56.110 --> 00:04:59.970 Lisäksi tota tekstiä toki voi täydentää muilla laadukkailla lähteillä. 61 00:04:59.970 --> 00:05:12.860 Esimerkiksi erilaiset tutkimuslaitokset tai keskuspankit ja heidän tuottama materiaali. 62 00:05:12.860 --> 00:05:14.830 Sitten tuohon. 63 00:05:14.830 --> 00:05:20.990 Tehtävän vastaanmisiin tosiaan niinku sanoin että mä kurssin jakautuu 4 osioon tehtävät 64 00:05:20.990 --> 00:05:27.890 on muodoltaan esseitä laskuja ja graafisia tehtäviä jokaisen kysymyskohtaisen vastauksen 65 00:05:27.890 --> 00:05:32.960 maksun maksimipituus on noin 200 sivua ja kautta 400 sanaa. 66 00:05:32.960 --> 00:05:36.530 Tärkeintä on kuitenkin on se sisältö, ei vastauksen pituus, mutta 67 00:05:36.530 --> 00:05:41.940 huomattavasti ylipitkä vastaus kertoo siitä, että että se olennaisuussien 68 00:05:41.940 --> 00:05:46.010 tiivistyminen ei ole onnistunut, joten. 69 00:05:46.010 --> 00:05:49.510 Kannattaa sen mukaisesti pyrkiä aina aina tota enintään 70 00:05:49.510 --> 00:05:53.250 siihen maksimipituuseen vastaukseen. 71 00:05:53.250 --> 00:05:57.850 Myöskin lyhyempi vastaus saattaa olla erittäin mainio jossain kohdissa. 72 00:05:57.850 --> 00:06:02.770 Eli pohtikaa aina se, että vastaatteko siihen tehtävään ja 73 00:06:02.770 --> 00:06:07.300 mitä on ne kysymykset mitä siinä kysytään. 74 00:06:07.300 --> 00:06:12.220 Tää oppimistehtävä tulee tarkastukseen kun on palauttanut tän oman oppimisen 75 00:06:12.220 --> 00:06:18.160 arvioinnin ja kurssilla on tämmöisiä palautuspäiviä kuukausittain, josta josta 76 00:06:18.160 --> 00:06:24.000 sitten otetaan tasaisin väliajoin tarkastukseen. 77 00:06:24.000 --> 00:06:29.600 Vielä vähän tähän esseeseen vastaamiseen, kun vastaa esseeseen ja tosiaan 78 00:06:29.600 --> 00:06:35.330 miettii sitten siihen parin sivun sisällyttämistä niin järkevimmän vastauksen 79 00:06:35.330 --> 00:06:37.940 saa kun suunnittelee tän vastauksen tarkasti. 80 00:06:37.940 --> 00:06:43.860 Eli mitä kysytään ja hahmottelee esimerkiksi ennakkoon käsitekartan tai tai 81 00:06:43.860 --> 00:06:51.900 tota ranskalaisia viivojen kautta näitä ydinkysymyksiä ja ydinasioita ja siitä 82 00:06:51.900 --> 00:06:57.090 rupeaa muodostamaan semmoisen loogisen kokonaisuuden. 83 00:06:57.090 --> 00:06:58.890 Raja ottaa. 84 00:06:58.890 --> 00:07:04.780 Kannattaa tää vastaus koskemaan vain vain tätä kysymyksen tota aluetta. 85 00:07:04.780 --> 00:07:10.200 Eli tavallaan niinku rönsyilevästä, vaikka olisi kuinka hyvää asiaa, mutta 86 00:07:10.200 --> 00:07:14.820 jos ei niinku suoraan kosketa tätä kysymystä niin niin se ei hyödytä ikään 87 00:07:14.820 --> 00:07:22.920 kuin vastausta ja saattaa olla jopa haittatekijä siellä. 88 00:07:22.920 --> 00:07:26.340 Myöskin tuohon kirjoitusasun selkeyteen kannattaa kannattaa 89 00:07:26.340 --> 00:07:28.900 panostaa, että siellä on erillinen tiedosto. 90 00:07:28.900 --> 00:07:33.840 Myöskin siellä moodlessa tarjolla siitä, että mikä on kiitettävä essee ja siitä voi vähän katsoa 91 00:07:33.840 --> 00:07:41.220 mallia että että että kuinka luoda tavallaan nää tämmöinen niinku erityisen hyvä vastaus laskutehtävissä 92 00:07:41.220 --> 00:07:49.380 taas on syytä merkitä välivaiheet näkyviin eli ei pelkkä vastaus ja kannattaa myöskin 93 00:07:49.380 --> 00:07:54.010 laittaa se se tota alkuperäinen kaava mitä olet käyttänyt niin. 94 00:07:54.010 --> 00:07:59.260 Tavallaan sen sen se raaka muoto näkyviin ja toinen asia mitä laskuissa 95 00:07:59.260 --> 00:08:03.500 kannattaa aina miettiä että onko se sun saama tulos järkevä. 96 00:08:03.500 --> 00:08:08.530 Eli jos vaikka jonkun rahoitusinstrumentin hinnaksi saat- sen luvun, 97 00:08:08.530 --> 00:08:13.650 niin todennäköisesti on silloin käynyt joku virhe siellä. 98 00:08:13.650 --> 00:08:18.990 Tää ottaa huolimattomuusvirheiden ja huomaamisessa ja ja tota. 99 00:08:18.990 --> 00:08:22.180 Tulee ikään kuin tarkastettua toiseen kertaan. 100 00:08:22.180 --> 00:08:27.350 Vielä vielä se oma lasku, että mitä siinä on tehnyt. 101 00:08:27.350 --> 00:08:33.130 Viimeisenä tässä osiona tässäkin kurssilla on oma oppimisen arviointi. 102 00:08:33.130 --> 00:08:37.660 Tarkoituksena on kehittää omia opiskelutaitoja siinä mielessä, että pohtii aina, 103 00:08:37.660 --> 00:08:43.310 että mitä oppia minkä kautta ja tähän tulee myöskin liittää sitten tekoälyn käytöstä 104 00:08:43.310 --> 00:08:49.610 raportointi, mutta tähän ei liity arvostelua sitten tähän omaan oppimisen arviointiin, 105 00:08:49.610 --> 00:08:52.290 eli se ei vaikuta enää kurssin arvosanaan. 106 00:08:52.290 --> 00:08:56.570 Mennään tuosta tekoälystä kohta lisää semmoinen tärkeä pointti vielä että. 107 00:08:56.570 --> 00:09:00.420 Kun on palauttanut tähän oman oppimisen arvioinnin, niin noi tehtävät silloin 108 00:09:00.420 --> 00:09:05.800 lähtee arvioitavaksi vasta eli ei siinä vaiheessa kun niitä osaatehtäviä on 109 00:09:05.800 --> 00:09:09.900 palauttanut, vaan tää on ikään kuin sen viimeinen hetki ja silloin siitä lähtee 110 00:09:09.900 --> 00:09:11.900 opettajalle tieto, että nyt on valmis. 111 00:09:11.900 --> 00:09:16.180 Tämä kun on oma oppimisen arvioi niin täyttänyt. 112 00:09:16.180 --> 00:09:22.660 Ja palauttanut tekoälyn käytöstä vielä semmoisia huomioita, että että se ei ole täysin 113 00:09:22.660 --> 00:09:27.940 kielletty, mutta kannattaa huomioida tekoälyn käytön rajoitteet. 114 00:09:27.940 --> 00:09:34.870 Eli tässä ei anneta tässä tehtävässä tekoälyn käytöstä ikään kuin bonusta 115 00:09:34.870 --> 00:09:38.960 ja myöskin tulee huomioida, että sun pitää tehdä ne lähdeviitteet suoraan 116 00:09:38.960 --> 00:09:43.160 siihen kurssikirjatllisuuteen ja muihin lähteisiin. 117 00:09:43.160 --> 00:09:47.630 Ja ja tavallaan esimerkiksi. 118 00:09:47.630 --> 00:09:54.940 Nykyisissä noissa tekoälyn versioissa ei saanut tiettyyn tiettyyn tota kirjaan viittauksia 119 00:09:54.940 --> 00:10:02.550 vielä järkevästi tehtyä ja ja tota sillä mitataankin sitä, että siinä olit oikeasti tutustunut 120 00:10:02.550 --> 00:10:08.430 tähän kurssimateriaalin, jolloin ne lähdeviittaukset ja sivut on oikeasti kunnossa siellä että 121 00:10:08.430 --> 00:10:12.840 mihin viitataan toinen ehkä ongelmallinen asia tekoälyssä. 122 00:10:12.840 --> 00:10:17.230 Toistaiseksi on vielä se, että että tota se saattaa antaa välillä 123 00:10:17.230 --> 00:10:19.780 erittäin hyviä vastauksia ja sitten toisaalta. 124 00:10:19.780 --> 00:10:25.480 Siellähän on virheellisyyksiä ja vääriä käsityksiä joukossa, jolloin jos sä et tunne sitä 125 00:10:25.480 --> 00:10:30.840 asiaa ja suoraan tavallaan hyödynnät vaan tekoälyyn sanomaa, niin siellä on hyvinkin mahdollista, 126 00:10:30.840 --> 00:10:37.510 että sitten sitten jää niinku virhe tulkintoja ja selkeästi niinku kysymyksen asettelun nähden 127 00:10:37.510 --> 00:10:41.180 nähden ikään kuin vääriä vääriä näkökulmia näkyviin. 128 00:10:41.180 --> 00:10:46.780 Eli paras asia tässä, varsinkin peruskurssitasolla on itse opiskella 129 00:10:46.780 --> 00:10:50.770 nämä asiat läpi, jolloin tulee selkeästi esiin se, että. 130 00:10:50.770 --> 00:10:57.550 Sulla kehittyy semmoinen kyky analysoida myöskin sitä tekoälyn tuottamaa tuottamaa tekstiä ja 131 00:10:57.550 --> 00:11:03.010 pystyy pikkuhiljaa ruveta bongaamaan sieltä, että mikä on järkevää ja mikä kenties on sitten 132 00:11:03.010 --> 00:11:12.230 sitten semmoista itse sepitettyä tämän tekoälyn itse keksimää tarinointia. 133 00:11:12.230 --> 00:11:17.750 Mutta jos käytätte tekoälyä, viitatkaa siihen yksi samalla lailla, kun olette viitannut 134 00:11:17.750 --> 00:11:23.630 lähtenyt lähdekirjallisuutta, mutta miten lähteä liikkeelle? 135 00:11:23.630 --> 00:11:27.750 Kannattaa lähteä siitä liikkeelle, että tutustuu näihin arviointiperusteisiin. 136 00:11:27.750 --> 00:11:32.570 Katsoo vähän, että minkälaisen arvosanan saa saa erilaisilla 137 00:11:32.570 --> 00:11:34.550 tai mitkä on ne vaatimukset sieltä. 138 00:11:34.550 --> 00:11:37.130 Sitten kun tutustuu siihen, niin pystyt asettaa itselle 139 00:11:37.130 --> 00:11:41.240 tavoitteen ja niin kun tehdä sen tavoitteen. 140 00:11:41.240 --> 00:11:46.220 Vaatimusten mukaisen tehtävän tai oppimistehtävän ja 141 00:11:46.220 --> 00:11:48.260 aikatauluttuminen on erittäin tärkeätä. 142 00:11:48.260 --> 00:11:55.450 Myöskin tämmöinen rutiinien luominen eli eli tota ikään kun vähän kalenterin jopa merkitsee 143 00:11:55.450 --> 00:12:03.140 itselleen itselleen sitä työstöaikaa aina tiettynä hetkenä päivästä ja. 144 00:12:03.140 --> 00:12:08.310 Riippuen sitten omista aikatauluista niin millä ryhmityksellä tän tekee? 145 00:12:08.310 --> 00:12:10.770 Noita videotallenteita on kohtuullisen paljon. 146 00:12:10.770 --> 00:12:14.250 Paljon niitä tehdessä kannattaa jo tehdä muistiinpanoja. 147 00:12:14.250 --> 00:12:20.550 Se auttaa myöskin sitten sen englanninkielisen kurssikirjan ymmärtämisessä, 148 00:12:20.550 --> 00:12:25.170 koska nää videot on taas suomen kielellä, mutta ne perustuu tosi paljolti 149 00:12:25.170 --> 00:12:28.670 myöskin sitten sen kurssikirjan sisältöihin. 150 00:12:28.670 --> 00:12:34.480 Ja kannattaa pyrkiä hahmottamaan aluksi yleiskäsitys kustakin aihepiiristä, jolloinka 151 00:12:34.480 --> 00:12:39.830 pystyy kiinnittämään ne tarkemmat yksityiskohdat sitten siihen ja luonnollisesti 152 00:12:39.830 --> 00:12:44.610 kannattaa lukea materiaali kokonaisuudessaan läpi, jolloin se oma ymmärrys kehittyy 153 00:12:44.610 --> 00:12:49.760 kaikista parhaalla mahdollisella tavalla. 154 00:12:49.760 --> 00:12:57.870 Vielä tästä palautuksista oppimistehtävä on mahdollista palauttaa 2 kertaa suoritusoikeusjani 155 00:12:57.870 --> 00:13:03.070 sisällä ja niin sanotun välipalatteen saamiseksi ensimmäisen kerran ja sitten 156 00:13:03.070 --> 00:13:06.400 lopulliseen arviointi on tää toinen kerta. 157 00:13:06.400 --> 00:13:11.040 Ja kannattaa olla tarkkana näistä palautuspäivistä viimeistään toisiksi 158 00:13:11.040 --> 00:13:15.270 viimeiseen palautuspäivään mennessä, kun on palauttanut. 159 00:13:15.270 --> 00:13:20.550 Niin on mahdollista saada välipala, jonka perusteella pystyy sitten vielä halutessa. 160 00:13:20.550 --> 00:13:23.380 Kenties niinku. 161 00:13:23.380 --> 00:13:30.360 Kohentamaan sitä sitä saamaansa arvosanaan parantamaan sitä omaa vastausta ja 162 00:13:30.360 --> 00:13:33.720 tää arvosana viedään rekisteriin lopullisen arvioinnin yhteydessä. 163 00:13:33.720 --> 00:13:37.630 Eli ei kannata vielä mennä sitten sinne sisuun tutustumaan heti kun on saanut 164 00:13:37.630 --> 00:13:41.020 välipalauteen, koska se arvosana ei tule näkymään siellä. 165 00:13:41.020 --> 00:13:45.990 Jos haluaa tämän arvosanan heti, niin voi palauttaa myöskin tän lopullisen arvioinnin 166 00:13:45.990 --> 00:13:55.340 kansion, mutta huomaatte että silloin ei ole korotusmahdollisuutta enää. 167 00:13:55.340 --> 00:14:00.040 Ja tota. Arviointi tehdään tosiaan 2 viikon sisällä. 168 00:14:00.040 --> 00:14:06.420 Tästä niistä mainituista listatuista palautuspäivistä. 169 00:14:06.420 --> 00:14:10.700 Tää 2 viikon sisällä että saattaa tarkoittaa että ennemmin tai lähempänä 170 00:14:10.700 --> 00:14:17.440 sitä 2 viikon aikarajaa riippuu opettajan sen hetkisestä ikään kun kuinka 171 00:14:17.440 --> 00:14:21.200 paljon niitä tehtäviä on tullut tullut sitten ja. 172 00:14:21.200 --> 00:14:26.560 Voi vaihdella vaihdella tota palautuspäivien eri palautuspäivinä 173 00:14:26.560 --> 00:14:30.090 niin erilaisia pituuksia. 174 00:14:30.090 --> 00:14:33.870 Ja tuo kirjallinen palaute tulee sitten näkyviin tähän oman oppimisen 175 00:14:33.870 --> 00:14:39.480 arvioinnin yhteyteen semmoisena kommenttina. 176 00:14:39.480 --> 00:14:44.590 Mutta mennään katsomaan nyt tuonne moodleen. 177 00:14:44.590 --> 00:14:50.110 Muutamia oleenllisuuksia eli tuolta moodle pohjalta löytyy. 178 00:14:50.110 --> 00:14:58.250 Löytyy tosiaan tämä on jaoteltu näihin sanoimiini osioihin 4 eri osioon ja kustakin osiosta 179 00:14:58.250 --> 00:15:03.570 napataan tuolta vaikka tuo kolmos osio niin sieltä löytyy näitä tehtäviä sitten ja nämä on 180 00:15:03.570 --> 00:15:10.540 ne ikään kuin palautuskansioon niin ne kukin tehtävä palautetaan ja sitten tässä kyseiseen 181 00:15:10.540 --> 00:15:14.740 tehtäväosioon liittyvät luennot näkyy myöskin myöskin tässä. 182 00:15:14.740 --> 00:15:20.220 Tässä yhteydessä ja jos haluaa vielä vähän niinku kerrata 183 00:15:20.220 --> 00:15:25.860 tuota asiaa niin on mahdollista. 184 00:15:25.860 --> 00:15:28.840 Tän vapaaehtoisen lisäämateriaalin kautta tutustua. 185 00:15:28.840 --> 00:15:33.840 Esimerkiksi siellä on videoita ja vielä syvemmälle meneviä podcasteja. 186 00:15:33.840 --> 00:15:37.740 Tästä kurssisi sisällöistä, mutta myöskin tämmöisiä vapaaehtoisia 187 00:15:37.740 --> 00:15:40.760 lisätehtäviä, jotka ei vaikuta kurssin arvosanaan. 188 00:15:40.760 --> 00:15:48.580 Mutta voi ikään kuin testata sitten halutessaan sitä kurssiosaamista niiden kautta. 189 00:15:48.580 --> 00:15:54.320 Ja. 190 00:15:54.320 --> 00:15:59.410 Oman oppimisen arviointi kansi on sitten se, minne tehdään tämä ensin välipalautus 191 00:15:59.410 --> 00:16:03.600 ja sitten myöskin tää lopullinen palautus sitten kun on saa. 192 00:16:03.600 --> 00:16:09.180 Saatu se välipalate ja korotettu tai sitten jos haluat suoraan arvosana, niin 193 00:16:09.180 --> 00:16:12.680 ilman tätä korotusmahdollisuutta, niin sitten se tehdään tänne. 194 00:16:12.680 --> 00:16:16.890 Oman oppimisen arviointi lopullinen arviointi kansioon heti. 195 00:16:16.890 --> 00:16:21.390 Mutta muistakaa katsella nämä palautuspäivämäärät. 196 00:16:21.390 --> 00:16:24.170 Niiden seuraaminen on oleellista. 197 00:16:24.170 --> 00:16:29.890 Olisiko mahdollista jopa niin, että pystyisit seuraavaan palautuspäivään 198 00:16:29.890 --> 00:16:34.590 mennessä tekemään tämän kurssin. Sitä kannattaa pohtia. 199 00:16:34.590 --> 00:16:39.290 Ota rohkeasti myöskin yhteyttä ja keskustele keskustelualueella. 200 00:16:39.290 --> 00:16:44.870 Sinne saa jättää kysymyksiä, joita sitten myöskin muut opiskelijat näkee ja se on tavallaan 201 00:16:44.870 --> 00:16:49.310 se etu myöskin sitten siinä, että kun opettaja vastaa niihin kysymyksiin, niin. 202 00:16:49.310 --> 00:16:53.690 Niin tavallaan niinku ne samat asiat mitkä pyörii monien opiskelijoiden 203 00:16:53.690 --> 00:16:57.940 mielessä niin niin niin tulee ikään kuin vastatuksi. 204 00:16:57.940 --> 00:16:59.810 Ja. 205 00:16:59.810 --> 00:17:04.570 Toivotaan, että vasta lopuksi sitten palautekyselyyn ja 206 00:17:04.570 --> 00:17:08.470 tutustutte toki muuhunkin opintotarjontaan. 207 00:17:08.470 --> 00:17:12.810 Mutta ennen kaikkea menestystä opintoihin ja ja tota 208 00:17:12.810 --> 00:17:15.950 tsemppiä oppimistehtävän tekemiseen. Kiitoksia.