WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.740 --> 00:00:05.180 Tervetuloa julkistalouden luentosarjan aloitus luennolle. 2 00:00:05.180 --> 00:00:10.620 Mun nimi on arttu karila ja toimin opettajana ja luennoitsijana tällä julkistalouden 3 00:00:10.620 --> 00:00:18.420 luentosarja tässä aloituksessa niin tehdään hieman johdatusta kurssin aiheisiin ja 4 00:00:18.420 --> 00:00:24.230 sitten luennon loppupuolella tarkastellaan hieman sitä, että. 5 00:00:24.230 --> 00:00:30.590 Miten julkisen sektorin kokoaa voi tarkastella ja miten vaikkapa suomen julkisen 6 00:00:30.590 --> 00:00:37.290 sektorin koko vertautuu sitten maailman laajuisesti? 7 00:00:37.290 --> 00:00:44.350 Kirjallisuudesta tällä luentosarjalla käytetään 2 kirjaa pääasiallisena lähdetieuksena 8 00:00:44.350 --> 00:00:49.600 eli matti tuomalan julkistaloutta ja sitten stiglitzin ja rosengårdin economics of the 9 00:00:49.600 --> 00:00:55.470 public sector kirjaa nää täydentää teokset aika hyvin toisiaan. 10 00:00:55.470 --> 00:01:01.630 Suosittelen lukemaan niitä rinnakkain, vaikka niissä samoja aihepiirejä käsitellään 11 00:01:01.630 --> 00:01:04.900 tuomalla teos siis suomeksi ja sitten stiglitzin. 12 00:01:04.900 --> 00:01:09.050 Englanniksi, tuomalan teoksessa. 13 00:01:09.050 --> 00:01:13.300 Erityinen ansio on se, että siinä käsitellään etenkin pohjoismaita ja suomea. 14 00:01:13.300 --> 00:01:15.590 Julkistalouden näkökulmasta. 15 00:01:15.590 --> 00:01:21.270 Stiglitsissa taas näkökulma, ehkä semmoinen yleismaailmallisempi. 16 00:01:21.270 --> 00:01:26.230 Toki siellä loppupuolella käsitellään Yhdysvaltojen taloutta. 17 00:01:26.230 --> 00:01:30.360 osuus ei kuulu hänen tähän kurssialueen, mutta mikä oli aihe saattaa kiinnostaa, 18 00:01:30.360 --> 00:01:35.690 niin sitten siihen voi perehtyä sieltä kirjan lopusta. 19 00:01:35.690 --> 00:01:39.530 No lähdetään liikkeelle kurssin. 20 00:01:39.530 --> 00:01:45.330 Suurien kysymysten äärelle, mihin julkista sektoria tarvitaan ja ennen kaikkea mihin 21 00:01:45.330 --> 00:01:51.610 sitä tarvitaan taloudessa, jotta tähän aiheeseen päästään kunnolla käsiksi, niin muistellaan 22 00:01:51.610 --> 00:01:54.950 ihan peruskurssilla tämmöistä 4 talouden peruskysymystä. 23 00:01:54.950 --> 00:01:58.950 Eli yleensähän on meitä kiinnostaa se, että mitä taloudessa tuotetaan, 24 00:01:58.950 --> 00:02:02.050 kuinka paljon jotain tiettyä hyödykettä tuotetaan. 25 00:02:02.050 --> 00:02:07.570 Toisaalta miten sä tuotetaan joskus meitä kiinnostaa myös se, että missä se tuotetaan 26 00:02:07.570 --> 00:02:11.420 ja sitten ennen kaikkea, että kuka tekee taloudelliset päätökset. 27 00:02:11.420 --> 00:02:16.060 Nämä kaikki ovat sellaisia kysymyksiä, jotka meitä oikein paljon 28 00:02:16.060 --> 00:02:21.340 tälle luennolla tai luentosarja kiinnostavat. 29 00:02:21.340 --> 00:02:25.180 No yleensä julkista sektoria tarvitaan silloin, kun markkinat eivät jostain 30 00:02:25.180 --> 00:02:30.890 syystä toimi ja tähän on eritelty 4 tällaista pääsyytä. 31 00:02:30.890 --> 00:02:33.520 Ensimmäinen ulkoisvaikutukset. 32 00:02:33.520 --> 00:02:36.920 Seuraavana julkishyödykkeet eli julkishyödykkeet on tällaisia 33 00:02:36.920 --> 00:02:40.680 hyödykkeitä, joita ne yksi yksi kulutetaan. 34 00:02:40.680 --> 00:02:47.780 Esimerkkinä vaikkapa ihan ilma ja happioita hengitetään ja toisaalta ilmasto 35 00:02:47.780 --> 00:02:51.860 jota sitten suojellaan ja toisaalta on ehkä tämmöinen konkreettisempi esimerkki 36 00:02:51.860 --> 00:02:57.230 majakka eli majakka kuluttavat kaikki siitä ohi menevät ja yhdenkään kulutus 37 00:02:57.230 --> 00:03:01.010 ja toisaalta pois tämmöiset esimerkit tähän väliin. 38 00:03:01.010 --> 00:03:06.370 Kilpailun puuttuminen on myös esimerkki siitä, että markkinat eivät jostain syystä 39 00:03:06.370 --> 00:03:12.150 toimi kunnolla meille täältä tuttuja aiheita ovat vaikkapa monopolit. 40 00:03:12.150 --> 00:03:16.110 Toki on olemassa tällaisia luonnollisia ja ihan hyväksyttäviä 41 00:03:16.110 --> 00:03:19.990 monopoleja, mutta yleensä tällaista. 42 00:03:19.990 --> 00:03:24.270 Markkinoinnin keskittymistä kyllä pyritään välttämään ja pikemminkin lisäämään sitten 43 00:03:24.270 --> 00:03:29.020 sitä kilpailua ja sitten viimeisenä informaatioon liittyvät ongelmat. 44 00:03:29.020 --> 00:03:31.690 Epäsymmetrinen informaatio. 45 00:03:31.690 --> 00:03:39.450 On aihe josta josta myös on varmasti aiemmilla luennoilla puhuttu eli aina kuluttajat 46 00:03:39.450 --> 00:03:46.320 tai toisaalta yrittäjä niin ei pysty jostain syystä saamaan itselleen niin hyvin tietoa 47 00:03:46.320 --> 00:03:51.760 markkinoilta ja vaikkapa kuluttajista tai kuluttajayrityksistä. 48 00:03:51.760 --> 00:03:56.960 Kun sitten olisi sen tehokkuuden näkökulmasta suotavaa. 49 00:03:56.960 --> 00:04:02.160 Mutta tällaisia tekijöitä ja näihin kaikkiin perehdytään sitten tulevilla luennoilla. 50 00:04:02.160 --> 00:04:04.720 Vielä lisää. 51 00:04:04.720 --> 00:04:09.800 No mitkä ovat julkisen sektorin pääasialliset tehtävät ja miten? 52 00:04:09.800 --> 00:04:14.700 Miten näitä toteutetaan? Muskegon. 53 00:04:14.700 --> 00:04:19.060 Nostan nyt esitettäisi 3 eri tehtävää, joista ensimmäinen tulojen uudelleenjako 54 00:04:19.060 --> 00:04:26.140 varsinkin pohjoismaissa tärkeä osa julkisen sektorin roolia eli vaikkapa verotuksella 55 00:04:26.140 --> 00:04:33.860 ja tulonsiirroilla sosiaaliturvalla jaetaan tuloja eri tavalla kuin ilman tällaista 56 00:04:33.860 --> 00:04:38.790 sääntelyä tai ohjausta ne jakautuisivat. Eli. 57 00:04:38.790 --> 00:04:42.650 Sain pyritään ennen kaikkea tasaamaan tätä tulonjakoa. 58 00:04:42.650 --> 00:04:47.550 No resurssien allokaatio tällä tarkoitetaan sitä, että miten me käytetään 59 00:04:47.550 --> 00:04:50.920 meidän rajallisia resursseja, kuten vaikka luonnonvaroja. 60 00:04:50.920 --> 00:04:54.770 Toisaalta osaaminen on erittäin tärkeä resurssi, ihmisten 61 00:04:54.770 --> 00:04:57.740 osaaminen ja myös rajallinen resurssi. 62 00:04:57.740 --> 00:05:02.720 Eli me mietimme, että mitkä ovat sellaisia asioita, joita halutaan priorisoida yhteiskunnassa, 63 00:05:02.720 --> 00:05:05.630 joihin näitä reaalisia resursseja tulisi käyttää niin. 64 00:05:05.630 --> 00:05:10.860 Eli tämäkin voi olla yksi aihe, johon sitten julkinen sektori pyrkii vaikuttamaan. 65 00:05:10.860 --> 00:05:13.980 Ja toisaalta täytyy sanoa, että on myös sellaisia kohteita, joihin ei haluta 66 00:05:13.980 --> 00:05:17.320 käyttää resursseja, jotka ajatellaan että se on haitallista. 67 00:05:17.320 --> 00:05:21.740 No kolmantena sitten talouden vakaus hyvin ajankohtainen tehtävä ollut oikeastaan 68 00:05:21.740 --> 00:05:29.240 varsinkin tässä viimeiset reilu 10 vuotta eli kun taloudessa. 69 00:05:29.240 --> 00:05:32.480 Tulee lama taantuma jonkinlaista epäluottamusta. 70 00:05:32.480 --> 00:05:36.480 Meillä on ollut vaikka finanssikriisin reilu 10 vuotta sitten. 71 00:05:36.480 --> 00:05:41.050 Korona kansainvälinen pandemia on aiheuttanut epävakautta talouteen, 72 00:05:41.050 --> 00:05:44.020 niin on julkinen sektori on ollut tämmöinen. 73 00:05:44.020 --> 00:05:49.710 Ensinnäkin tarpeeksi iso, mutta myös uskottava ja toisaalta pitkäjänteinen toimija, joka 74 00:05:49.710 --> 00:05:54.920 on pystynyt sitten vakauttamaan taloutta ja turvaamaan sen toimintaa. 75 00:05:54.920 --> 00:05:59.770 Ja tässä esimerkkejä tämmöistä erilaisista tehtävistä, joita julkisella sektorilla. 76 00:05:59.770 --> 00:06:03.560 Taloudessa yleensä on. 77 00:06:03.560 --> 00:06:09.790 No miten näitä tehtäviä sitten toteutetaan täällä luentosarjalla perehdytään sekä suoriin 78 00:06:09.790 --> 00:06:15.760 keinoihin että epäsuoriin keinoihin suoraan ja keinuivat julkinen tuotanto eli julkinen 79 00:06:15.760 --> 00:06:20.520 sektori vaikkapa valtion rupeaa ihan itse tuottamaan sellaista hyödykettä, jota tarvitaan 80 00:06:20.520 --> 00:06:28.560 tästä hyvänä esimerkkinä vaikkapa maanpuolustus eli armeija on valtion valtion omistamaa 81 00:06:28.560 --> 00:06:33.550 ja ohjaama laitos, joka tuottaa sitten. 82 00:06:33.550 --> 00:06:38.610 Turvallisuuden hyödykettä omalla toiminnallaan tulonsiirrot niistä jo aikaisemmin. 83 00:06:38.610 --> 00:06:43.330 Tuossa mainitsin epäsuorat keinot niitä sääntelytoimet, sääntelytoimet 84 00:06:43.330 --> 00:06:46.850 ajankohtaisia kysymyksiä vaikkapa ympäristöpolitiikassa. 85 00:06:46.850 --> 00:06:50.050 Siellä pyritään vaikuttamaan ja ohjaamaan talouden toimintaan 86 00:06:50.050 --> 00:06:55.110 ja rahoitus vaikkapa energialta. Esimerkkejä eli. 87 00:06:55.110 --> 00:06:59.110 Rahoituksessa rahoitukseen pyritään vaikuttamaan niin, että vaikkapa 88 00:06:59.110 --> 00:07:04.550 uusiutuvan energian kohteiden rahoittaminen olisi kannattavaa tai kannattavampaa 89 00:07:04.550 --> 00:07:06.700 kuin mitä se olisi ilman sääntelyä. 90 00:07:06.700 --> 00:07:13.600 Ja toisaalta sitten fossiilisten kohteiden rahoittaminen on on sitten kalliimpaa. 91 00:07:13.600 --> 00:07:19.920 Eli tällaisia vaikuttamisen keinoja myös sitten käytetään. 92 00:07:19.920 --> 00:07:26.320 No luennon loppupuolella käsitellään hieman julkisen sektorin kasvua ja kokoa. 93 00:07:26.320 --> 00:07:31.150 Julkisen sektorin kasvu on verrattain tai julkinen sektori 94 00:07:31.150 --> 00:07:33.980 on kasvanut verrattain lyhyessä ajassa. Tästä huomataan. 95 00:07:33.980 --> 00:07:40.720 Tuolla on oikeastaan 2 merkittävää piikkiä, jotka näkyvät tässä 96 00:07:40.720 --> 00:07:44.900 noin vajaan reilun 100 vuoden aikajanalla. 97 00:07:44.900 --> 00:07:47.980 Ensimmäinen maailmansota tuolla tuhatyhdeksänsataakahdeksantoista 98 00:07:47.980 --> 00:07:49.860 ja toinen maailma ostaa sitten tuolla. 99 00:07:49.860 --> 00:07:53.930 Tuhatyhdeksänsataakolmekymmentäyhdeksän ja 4 5 välillä. 100 00:07:53.930 --> 00:07:58.830 Siellä huomataan, että tietenkin on eletty poikkeusoloja ja käytännössä 101 00:07:58.830 --> 00:08:02.280 kaikki yhteiskunnallinen toiminta on sitten valjastettu. 102 00:08:02.280 --> 00:08:08.120 Valjastettu tähän sotimiseen tarkoitukseen, mutta mikä meitä nyt ennen kaikkea kiinnostaa 103 00:08:08.120 --> 00:08:12.660 niin kun nämä poikkeusolot ovat päättyneet, niin kuitenkin tämä julkisen sektorin koko on 104 00:08:12.660 --> 00:08:19.500 sitten pysähtynyt myös tämän akuutin laskun jälkeen niin korkeammalle tasolle kuin mitä se 105 00:08:19.500 --> 00:08:26.400 näitä konflikteja edeltävänä aikana on ollut ja huomataan tästä, että tuosta oikeastaan 50 106 00:08:26.400 --> 00:08:29.660 luvulta eteenpäin, niin meillä on aika tasaista kasvua. 107 00:08:29.660 --> 00:08:32.950 Julkisen sektorin koossa on ollut julkista sektoria. 108 00:08:32.950 --> 00:08:39.260 Mitataan siis tässä tapauksessa niin, että julkisen julkisten toimijoiden 109 00:08:39.260 --> 00:08:45.790 julki julkisen sektorin omistamien, yritysten ja muiden muiden menokohteiden 110 00:08:45.790 --> 00:08:50.230 määrä suhteutetaan vuotuiseen bruttokansantuotteeseen. 111 00:08:50.230 --> 00:08:56.490 Eli jos otetaan tästä vaikka SUOMI tarkastelun kohteeksi, niin suomessa julkiset menot ovat 112 00:08:56.490 --> 00:09:02.750 olleet vaikka tuolla tuhatyhdeksänsataakahdeksantoista noin ja reilu 10% ja sitten aikajana 113 00:09:02.750 --> 00:09:07.250 päättyy tuonne vuoteen 2011 niin siellä me ollaan oltu taas tuolla. 114 00:09:07.250 --> 00:09:10.570 Viidenkymmenenviiden prosentin tasossa niin merkittävää 115 00:09:10.570 --> 00:09:16.550 kasvu on tällä tällä välillä tapahtunut. 116 00:09:16.550 --> 00:09:20.370 No miten sitten maailmanlaajuisesti? 117 00:09:20.370 --> 00:09:26.750 Minkälaista roolia julkinen sektori talouden näkökulmasta palvelee? 118 00:09:26.750 --> 00:09:32.670 Täällä ehkä ei niin yllättävästi niin tässä tarkastelussa huomataan, että tuolla sanotaan 119 00:09:32.670 --> 00:09:37.370 5 kärjessä, niin löytyy ensinnäkin ranska, jossa perinteisesti valtio on ollut vahva 120 00:09:37.370 --> 00:09:41.390 toimija yhteiskunnassa, mutta siellä on myös sitten pohjoismaat, eli SUOMI, norja ja 121 00:09:41.390 --> 00:09:49.230 ruotsi ja tanska ja tässä näkyy hyvin oikeastaan oikeastaan myös se yksi yksi teema, 122 00:09:49.230 --> 00:09:53.320 joka jota tällä kurssilla käydään, joka varsinkin tuomalan kirja sanoo sen hyvin esileikin 123 00:09:53.320 --> 00:09:56.690 näiden pohjoismaiden pohjoismaiden malli. 124 00:09:56.690 --> 00:10:01.340 Tässä taloudessa ja pohjoismainen yhteiskuntamalli ennen 125 00:10:01.340 --> 00:10:06.030 kaikkea laajakin laajassa näkökulmassa. 126 00:10:06.030 --> 00:10:11.590 No sitten tuolla on pääosa näistä maista niin sanottuja OECD maita eli tämmöisiä kehittyneitä 127 00:10:11.590 --> 00:10:18.240 läntisiä maita pääasiassa, mutta sitten tuolla oikeassa reunassa on myös tällaisia ihan mielenkiintoisia 128 00:10:18.240 --> 00:10:27.400 vertailukohteita, kuten vaikkapa venäjä, kiina ja brasilia. 129 00:10:27.400 --> 00:10:30.990 Täytyy noita profiiliaan tässä tässä. 130 00:10:30.990 --> 00:10:33.850 Ihan ihan tämmöinen yllättävä tekijä. 131 00:10:33.850 --> 00:10:36.990 En osaa itsekään suoraan sanoa, että mikä brasiliassa nostaa sitten 132 00:10:36.990 --> 00:10:40.950 julkisen sektorin menot noin noin korkealle. 133 00:10:40.950 --> 00:10:44.850 Onko ollut kyseessä sitten poikkeuksellinen tilasto vuosi vai mikä? 134 00:10:44.850 --> 00:10:50.550 Tai ehkä kaipaa lisää lisää selvittämistä, mutta yhteenvetona tästä kuviosta 135 00:10:50.550 --> 00:10:55.110 se, että pohjoismaat ovat kyllä tässä verta tässäkin vertailujoukossa, niin siellä 136 00:10:55.110 --> 00:11:00.870 julkisella sektorilla on merkittävin rooli taloudessa. 137 00:11:00.870 --> 00:11:06.140 No tarkastellaan seuraavaksi lähemmin suomea tässä hieman eri 138 00:11:06.140 --> 00:11:12.780 mittareilla katsottuna veroasteen kun otetaan. 139 00:11:12.780 --> 00:11:16.780 Ne euromäärä vuosittainen euromäärä, joka verojen kautta kerätään niin 140 00:11:16.780 --> 00:11:23.550 se on noin 43% bruttokansantuotteesta ollut vuonna 2000. 141 00:11:23.550 --> 00:11:28.650 2000 kaksikymmentäyksi tilastokeskuksen tulojen perusteella. 142 00:11:28.650 --> 00:11:32.440 Toisaalta sitten jos tarkastellaan työntekijöiden osuutta julkisella sektorilla 143 00:11:32.440 --> 00:11:36.630 ja yksityisellä sektorilla, niin sitten julkisella julkinen sektori näyttää hieman 144 00:11:36.630 --> 00:11:42.280 pienemmältä eli vajaa neljäsosa kaikista työntekijöistä, niin heidän palkkakuittiinsa 145 00:11:42.280 --> 00:11:48.660 tulee sitten julkisen sekä julkiselta sektorilta. 146 00:11:48.660 --> 00:11:55.420 No mitä tarkoitetaan sitten julkisella sektorilla ja julkisyhteisöille tässä heti? 147 00:11:55.420 --> 00:12:02.580 Hyvä muistutus siitä, että kannattaa tarkkana olla, kun kun erilaisia käsitteitä. 148 00:12:02.580 --> 00:12:06.760 Julkisen taloudenkin osalta käytetään tässä julkisyhteisöt ovat siis 149 00:12:06.760 --> 00:12:13.720 valtio plus kunnat ja tässä on eritelty, että mitä eri tekijöitä sitten 150 00:12:13.720 --> 00:12:17.350 löytyy ikään kuin näiden 2 kattokäsitteen takaa. 151 00:12:17.350 --> 00:12:22.360 Eli tämä julkisyhteisöjen määritelmän tilastokeskuksen määritelmä, jota sitten 152 00:12:22.360 --> 00:12:28.580 käytetään pääosin näissä julkista taloutta koskevissa tilastoissa. 153 00:12:28.580 --> 00:12:32.270 No aikaisemmin käytiin myös termiä julkinen sektori. 154 00:12:32.270 --> 00:12:37.830 Eli julkisyhteisö laajennetaan julkiseksi sektoriksi, kun siihen otetaan mukaan 155 00:12:37.830 --> 00:12:43.290 valtion tai kuntien omistamat yritykset ja esimerkkinä vaikkapa energia alan 156 00:12:43.290 --> 00:12:47.810 yritykset, jotka ovat kuntien omistamia niin ne laskettaisiin tässä julkisen 157 00:12:47.810 --> 00:12:52.190 sektorin määritelmässä siis osaksi julkista sektoria ja vaikka ikään kuin energialla 158 00:12:52.190 --> 00:12:55.870 yrityksetkin markkinoilla toimivat. 159 00:12:55.870 --> 00:13:04.070 Tähän väliin tietenkin hyvä huomauttaa, että nämä tulevat hyvinvointialueet tulevat sitten 160 00:13:04.070 --> 00:13:07.790 olemaan käytännössä tuolla hyvin pitkälti valtioiden alaisuudessa. 161 00:13:07.790 --> 00:13:12.530 Eli ne sitten siirtyvät tuolta kuntien kuntien alta pois, mutta yksi kaikki 162 00:13:12.530 --> 00:13:18.590 niin niin ovat jatkossakin ne sitten osa julkisyhteisö. 163 00:13:18.590 --> 00:13:23.990 No vielä pari vielä jatketaan tätä julkisen sektorin tarkastelua. 164 00:13:23.990 --> 00:13:29.120 Jos otetaan niin sanotut sulautetut, sulautetut kokonaismenot julkisyhteisöiltä eli 165 00:13:29.120 --> 00:13:37.370 valtiot valtio plus kunnat tästä tarkastelusta niin 53% on on vuosittaiset 166 00:13:37.370 --> 00:13:44.110 kokonais rutto kansantuotteesta sulautetut kokonaismenot tarkoittaa sitä, että tämmöinen 167 00:13:44.110 --> 00:13:48.550 keskinäinen päällekkäinen rahaliikenne on otettu näistä. 168 00:13:48.550 --> 00:13:55.070 Menoista pois eli vaikkapa kun valtio tekee tulonsiirtoja kunnille, niin ja kunta 169 00:13:55.070 --> 00:13:59.830 käyttää näitä tulonsiirtoja menoina niin otetaan tämmöinen päällekkäiset luvut 170 00:13:59.830 --> 00:14:02.550 pois että ei tule samoja eroja laskettua 2 kertaan. 171 00:14:02.550 --> 00:14:08.270 Eli tämä tällä tätä tarkoittaa sulautetut kokonaismenot. 172 00:14:08.270 --> 00:14:14.430 Mutta sitten tähän vielä huomiona se, että. 173 00:14:14.430 --> 00:14:19.010 Tarkkana tulee olla kun tästä. Ai kuten aina tilastojen kanssa. 174 00:14:19.010 --> 00:14:21.470 Eli mitä mitään tänne taakse kätkeytyy. 175 00:14:21.470 --> 00:14:26.350 Eli koko kuvaahan ei yksikään mittari yksistään anna 176 00:14:26.350 --> 00:14:29.340 varsinkaan näin monimutkaisesta aiheesta. 177 00:14:29.340 --> 00:14:32.530 Kun julkisen sektorin kostajan roolista niin eli? 178 00:14:32.530 --> 00:14:35.400 Tähän vertailun vuoksi laitoin vielä yritysten kokonaismenot, 179 00:14:35.400 --> 00:14:37.470 jotka vuonna kaksituhattakolmetoista. 180 00:14:37.470 --> 00:14:41.630 Eli tämä sama vuosi kun tuo aikaisempi kuva niin ovat olleet satakolmekymmentäyhdeksän 181 00:14:41.630 --> 00:14:45.180 prosenttia bruttokansantuotteesta. 182 00:14:45.180 --> 00:14:49.900 Eli, mutta eihän se käytännössä voi olla ajattelee, että voi olla mahdollista, että 183 00:14:49.900 --> 00:14:54.940 yritykset ovat taloudesta satakolmekymmentäyhdeksän prosenttia, mutta kertoo siitä, 184 00:14:54.940 --> 00:15:01.420 että tässähän ei siis kuvata sitä, että mikä on julkisen julkisyhteisöjen osuus koko 185 00:15:01.420 --> 00:15:06.890 taloudesta, vaan meitä kiinnostaa tämä vertailu suhteessa tähän bruttokansantuotteeseen, 186 00:15:06.890 --> 00:15:12.000 joka ei siis kuitenkaan kerro sekään koko kuva taloudesta, vaikka hirveän suosittu mittari 187 00:15:12.000 --> 00:15:15.720 on, mutta yhteenvetona niin tarkkana. 188 00:15:15.720 --> 00:15:23.320 Täytyy olla, kun näitä lukuja tarkastella. No sitten vielä. 189 00:15:23.320 --> 00:15:27.510 Seuraavaksi julkisuuteen, joiden osuus taloudesta. 190 00:15:27.510 --> 00:15:33.710 Tässä työllisten osuutta tuossa aikaisemmin katsottiinkin kaksikymmentäviisi prosenttia 191 00:15:33.710 --> 00:15:41.430 näyttäisi tämänkin luvun perusteella olevan, mikä on toki aivan aivan loogista 192 00:15:41.430 --> 00:15:45.830 julkisyhteisöjen osuus arvonlisäyksestä on noin 20%. 193 00:15:45.830 --> 00:15:52.370 Käytännössä tämä on palkkojen osuus tai palkoista koostuu tämä julkisen sektorin 194 00:15:52.370 --> 00:15:57.520 arvonlisäys ja sitten on vielä osuus investoinneista vajaa 20%. 195 00:15:57.520 --> 00:16:02.340 Voi sanoa, että aika matala, mutta sinänsä ihan loogista, että. 196 00:16:02.340 --> 00:16:07.720 Julkinen sektori niin verrattuna vaikkapa jonkin vientiteollisuuden toimijoihin. 197 00:16:07.720 --> 00:16:12.200 Investoinnit ovat sitten määrällisesti huomattavasti pienempiä 198 00:16:12.200 --> 00:16:17.530 kuin sitten elinkeinoelämän puolella. 199 00:16:17.530 --> 00:16:23.250 Tässä vielä hahmoteltu, että mistä nämä julkisyhteisöjen menot koostuvat 200 00:16:23.250 --> 00:16:30.200 eli valtionhallinto noin 15% paikallishallinto joka tarkoittaa käytännössä 201 00:16:30.200 --> 00:16:36.900 kuntia sairaanhoitopiirejä niin sen osuus on noin. 202 00:16:36.900 --> 00:16:42.640 Noin toinen mitäköhän 20% tästä ja sitten on vielä sosiaaliturvarahastot 203 00:16:42.640 --> 00:16:47.210 josta sitten maksetaan näitä tulonsiirtoja. 204 00:16:47.210 --> 00:16:52.570 Helsingin sanomat tekee vuosi vuosittain tämmöisen ihan hienon kuvaavan 205 00:16:52.570 --> 00:16:56.810 koonnin, että mihin eri kohteisiin valtion budjetista rahoja ohjataan 206 00:16:56.810 --> 00:17:01.070 ja jos joskus satutte on hyvään aikaan tämän. 207 00:17:01.070 --> 00:17:04.750 Lehden lehden avaamaan niin niin löytyy sitten Päivitetty 208 00:17:04.750 --> 00:17:07.400 luku, mutta ihan havainnollistava. 209 00:17:07.400 --> 00:17:12.120 Kuvaaja siitä, että mihin sitten näitä yhteisiä veroeuroja käytetään. 210 00:17:12.120 --> 00:17:17.750 Siellä huomataan, että valtiovarainministeriö on merkittävin merkittävinä. 211 00:17:17.750 --> 00:17:20.120 Menojen kohdentaja, mutta sitä kokoaa. 212 00:17:20.120 --> 00:17:24.840 Selittää siis se, että kuntien rahoitus ohjataan täältä valtiovarainministeriön 213 00:17:24.840 --> 00:17:27.190 kautta eli valtiovarainministeriö sinänsä ei. 214 00:17:27.190 --> 00:17:32.650 Ei tota noin isoa osuutta yksistään kohdenna no, sitten 215 00:17:32.650 --> 00:17:34.830 on sosiaali ja terveysministeriö. 216 00:17:34.830 --> 00:17:36.810 Tulonsiirrot tärkeässä roolissa. 217 00:17:36.810 --> 00:17:41.930 Siellä opetus ja kulttuuriministeriö ja sitten liikenne ja viestintä ja näin päin pois. 218 00:17:41.930 --> 00:17:43.930 Mutta. 219 00:17:43.930 --> 00:17:48.450 Tää on ihan mielenkiintoinen, jos kiinnostaa, että mihin mihin kaikkeen niitä euroja 220 00:17:48.450 --> 00:17:55.180 käytetään niin tästä tästä kuviosta se aika hyvin tulee ilmi. 221 00:17:55.180 --> 00:18:01.780 No yhteenvetona tällä luento tällä luennon kurssilla niin käsitellään 222 00:18:01.780 --> 00:18:04.340 läpi julkisen sektorin roolia taloudessa. 223 00:18:04.340 --> 00:18:08.300 Mitä eri tehtäviä julkiselle sektorille. 224 00:18:08.300 --> 00:18:14.580 Taloudessa yleensä koituu, koska se on perusteltua ylipäätänsä, että vaikkapa valtio puuttuu 225 00:18:14.580 --> 00:18:19.810 markkinoiden toimintaan ja toisaalta milloin, milloin sille ei nähdä olevan tarvetta nämä 226 00:18:19.810 --> 00:18:25.230 sellaisia kysymyksiä, jotka meitä tällä luentosarjalla kiinnostaa. 227 00:18:25.230 --> 00:18:30.350 No tästä luennon loppupuolen aiheesta niin paljon keskustellaan julkisen sektorin 228 00:18:30.350 --> 00:18:37.990 roolista, mikä on yksityisen ja julkisen sopiva suhde taloudessa. 229 00:18:37.990 --> 00:18:40.210 Tässä tehtiin tämmöistä lyhyttä tarkastelua. 230 00:18:40.210 --> 00:18:45.780 Ehkä yhteenvetona vain se, että yksi luvun perusteella ei yleensä näin monimutkaista asiaa 231 00:18:45.780 --> 00:18:50.890 ole ratkaistua, vaan sitten tarvitaan tarkastelua erilaisista näkökul. 232 00:18:50.890 --> 00:18:59.730 Valmistajan huolellinen saa olla käsitteiden ja myöskin näiden määritelmien kanssa. 233 00:18:59.730 --> 00:19:03.970 Tämän luennon jälkeen niin tähän itse koko suhteen koko 234 00:19:03.970 --> 00:19:06.590 asiaan ei ei oikeastaan juuri palata. 235 00:19:06.590 --> 00:19:09.550 Eli tämä eilen meidän luentosarjan pääfokus meitä kiinnostaa 236 00:19:09.550 --> 00:19:12.170 ennen kaikkea tällaiset yksittäiset tapaukset. 237 00:19:12.170 --> 00:19:17.290 Joita sitten tarkastellaan, että milloin, milloin. 238 00:19:17.290 --> 00:19:23.150 Vaikkapa näiden ulkoisvaikutusten tai sitten nää informaation ongelmien suhteen, 239 00:19:23.150 --> 00:19:28.520 niin miten julkinen sektori pystyy tällaisia tilanteita korjaamaan? 240 00:19:28.520 --> 00:19:33.920 Tässä vielä kirjallisuutta, jota on tällä luennolla hyödynnetty. 241 00:19:33.920 --> 00:19:38.150 Kannustan lukemaan, jos tämä julkisen. 242 00:19:38.150 --> 00:19:42.210 Talouden koko kiinnostaa niin savelan artikkelin aiheesta. 243 00:19:42.210 --> 00:19:46.250 Se on ihan suhteellisen tuorekin vielä. 244 00:19:46.250 --> 00:19:51.280 Eli siellä sitten tarkastellaan. Tarkastellaan tätä. 245 00:19:51.280 --> 00:19:56.760 Suomen ja oikeastaan pohjoismaiden julkisen sektorin kokoa enemmänkin. 246 00:19:56.760 --> 00:19:59.770 Kiitos paljon ajasta ja mielenkiinnosta aihetta kohtaan. 247 00:19:59.770 --> 00:20:06.170 Nyt on luentosarja avattu, mikäli herää kysymyksiä tätä luentoa koskien 248 00:20:06.170 --> 00:20:09.020 niin kommentteja ja kysymyksiä voi lähettää tässä niin kuin 249 00:20:09.020 --> 00:20:10.700 sähköpostiosoitteeseen oikein paljon kiitoksia.